kan ook het ram zijn, als ik hem was is inbouwen in een andere pcFormat-C schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:09:
[...]
Of connector/ aansluiting zelf. Andere poorten /kabels proberen?
[ Voor 9% gewijzigd door Light21M op 14-11-2023 21:11 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
kan ook het ram zijn, als ik hem was is inbouwen in een andere pcFormat-C schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:09:
[...]
Of connector/ aansluiting zelf. Andere poorten /kabels proberen?
[ Voor 9% gewijzigd door Light21M op 14-11-2023 21:11 ]
Yes want ik heb eerst nog een volledige terugrol gedaan en dus ook alle restanten zover het kon verwijderd met DDU (voordat ik mijn clone image herstelde).Format-C schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:07:
[...]
Die voeding zou normaliter zowieso RUIM voldoende moeten zijn. Weet niet of je DDU al geprobeerd had maar dat zou ik als eerste doen.
Lies are obvious to read because the truth is already written
It did cross my mind, maar kan dit daadwerkelijk een TDR / BSOD triggeren dan? Dit leek mij erg ver gezocht.
Klopt dat heb ik ook als één van de oorzaken gevonden, zelfs zoiets als user permissions op full control zetten op nvlddmkm.sys zou het in sommige gevallen kunnen fixen.Light21M schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:11:
[...]
kan ook het ram zijn, als ik hem was is inbouwen in een andere pc
[ Voor 55% gewijzigd door D33F op 20-11-2023 21:27 ]
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
oh was meer onderhoudsbeurtje om eens ff weer wat te installeren, niet om echt gains te gaan zien.freaky35 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:22:
verschil zal sowieso heel klein zijn,zie bv je gpu score die is hetzelfde gebleven,eerlijk gezegd snap ik die upgrade niet helemaal
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Upgradekoorts dus...... Heb er ook vaak last vanTonton schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:07:
[...]
oh was meer onderhoudsbeurtje om eens ff weer wat te installeren, niet om echt gains te gaan zien.
Bestaande is ook nog goed te verkopen dus kost me niet veel.
Leuk dat hij nu 6ghz draait en kon mem ook gelijk even van 32 naar 48gb brengen.
nope geen signature
Nvidia heeft begin januari op CES een presentatie. De verwachting is dat ALS er nieuwe kaarten worden aangekondigd, dat het daar zal gebeuren.SpaceMarine schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:17:
Heeft er iemand toevallig al iets "betrouwbaars" voorbij zien komen over de 4080 S/TI ?
Zit te azen op een upgrade, maar twijfel of ik daar wel/niet op moet wachten uiteindelijk.
Wordt veel genoemd over begin 2024 maar kan er verder niet veel over vinden dan dezelfde rumor die tweakers ook al noemde.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
nope geen signature
Geloof dat energie ongeveer gelijk blijft. Hooguit iets meer cores en wat sneller geheugen. Denk zelf 5% sneller zodat hij ver weg blijft bij de 4090. Waarschijnlijk net genoeg tegenover de 7900xtx en hopelijk dan ook voor de xtx prijs (1000-1100).SpaceMarine schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:29:
Thnx!
Ben wel nieuwsgierig of het de moeite waard zal zijn er op te wachten uiteindelijk. Je leest wel wat verhalen over dat ze voorzien dat de kaarten qua prijs rond de 4080 zullen liggen maar qua performance (en energieverbruik) tussen de 4080 en 4090 zullen liggen. Dan is het wel interessant om te wachten....
Maar volgens mij is het nog steeds koffiedik kijken tot er "echt" meer bekend wordt.
bwah, 16 GB lijkt me nog altijd genoeg voor 4K gaming tot aan de RTX 5000 series. voor zover ik weet zijn er momenteel geen games die effectief meer dan 16 GB VRAM gebruiken. Veel games wijzen tegenwoordig wel zoveel VRAM toe als ze kunnen, maar het effectieve verbruik zit doorgaans wel lager.meljor schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:45:
[...]
Geloof dat energie ongeveer gelijk blijft. Hooguit iets meer cores en wat sneller geheugen. Denk zelf 5% sneller zodat hij ver weg blijft bij de 4090. Waarschijnlijk net genoeg tegenover de 7900xtx en hopelijk dan ook voor de xtx prijs (1000-1100).
Dan hebben ze een aardig product met ook nog es betere RT en Dlss. 16gb blijft een nadeeltje.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
[ Voor 4% gewijzigd door GarBaGe op 15-12-2023 12:30 ]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Het beste wat je kunt doen als het gaat over computeronderdelen is gewoon de namen negeren en kijken naar de effectieve specs. Het doel van deze 4070 Ti Super, net als de andere Super kaarten, is denk ik vooral om tegemoet te komen aan de aanhoudende vraag van consumenten om lagere prijzen. Maar ze willen de prijzen niet gewoon laten zakken omdat hun board partners dat niet aankunnen, die hun marges zitten al aan de bodem. Dus in de plaats releasen ze een Super refresh waarbij ze het prijsniveau van kaarten met vergelijkbare naam kunnen min of meer gelijk houden, maar de prijzen voor bepaalde specs dan weer een niveau laten zakken. Dus als je vroeger pakweg een 4080 zou kopen omdat je 16 GB VRAM wilt hebben en daarvoor 1200 EUR zou moeten betalen, koop je nu gewoon een 4070 Ti Super voor 950 EUR. Of als je het budget wilt eraangeven kun je nog altijd een 4080 Super kopen.GarBaGe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:29:
Ja... echt he, hij gaat er toch komen.
De RTX 4070 Ti Super
*zucht*
https://videocardz.com/ne...070-super-leading-the-way
Ik snap dat de mislukte 4080 12G rename naar 4070 Ti wellicht een naam gebruikt die ze voor wat anders wilden gebruiken.
Maar om dan de 4080 12G Super te renamen naar 4070 Ti Super... Echt kansloze naamgeving...
En dan OOK nog een shift van AD104 naar AD103 en van 12GB naar 16GB ?!?
WTF?!?
Dan is het gewoon een 4080 "mini" Super ?!?
Edit: misschien bedoelen ze "4080 sub(par)"?
[ Voor 23% gewijzigd door D33F op 18-12-2023 17:54 ]
Sorry voor de late Reactie. is het nu opgelost met de kabel? kan je eventueel wel van een nieuwe 12pin dongle sturen mocht dit helpen?D33F schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:14:
Nog even een vervolg op mijn black screen issues met de INNO3D 4070TI X3. Aantal weken geleden alles weer opnieuw gemonteerd (lees GPU eruit en alle PSU stekkers nogmaals opnieuw bevestigd en gecheckt). Is toen een tweetal weken stabiel gebleven waarna de problemen langzaam weer terugkwamen (deze keren geen BSOD meer / systeem blijft netjes doorlopen maar wel de nodige WHEA-logger event id 17 meldingen).
Het is een gecorrigeerde hardwarefout opgetreden.
Onderdeel: PCI Express Root Port
Foutbron: Advanced Error Reporting (PCI Express)
En de device id wijst naar de PCI-E poort waar de GPU op zit ingeprikt.
Vandaag was het zelfs zo erg dat ik een black screen kreeg terwijl ik Youtube was het kijken dus amper belasting. Hierna PC gereboot en zodra ik de eventviewer had geopend opnieuw een black screen en GPU fans @ 100%.
Ik ben het langzaam wel een beetje zat, al weken het troubleshooten en rest van het systeem al meermaals helemaal doorgetest en software uitgesloten (lees herinstallatie Windows).
Best zuur om 909 euro uit te geven voor een GPU die zeer waarschijnlijk dus niet meer zo heel koosjer lijkt te zijn na amper 9/10 maanden gebruik.
Voor nu maar de oude 2060S geïnstalleerd en ga hier even 2 weken mee draaien. Mocht het probleem zich niet meer voordoen dan heb ik dus sterk het vermoeden dat de 4070TI toch iets mankeert en gaat deze RMA.
Update
Valt me nu trouwens wel op dat YouTube nu met de 2060S geen flikkeringen meer laat zien bij video's die niet full screen draaien. Met de 4070TI zag ik regelmatig flikkeringen op mijn scherm met een soort checkerbox like patroon zodra ik over de icoontjes ging in het YouTube venster. Initieel dacht ik dat dit een driver issue was maar nu ik dit niet meer zie bij de 2060S (met identieke drivers) begint mijn vermoeden toch wel sterker te worden (waarschijnlijk toch brakke VRAM?).
@INNO3D Ik vraag mij af hoe mijn kaart RMA kan gaan voor een probleem die heel willekeurig tevoorschijn komt? Dit lijkt mij niet iets wat jullie afdeling 1,2,3 kan ontdekken en dus de kaart waarschijnlijk retour gaat met de melding dat alles ok is?
Update 2
Toevallig op Reddit en Overclockers een soortgelijk issue tegengekomen waarbij toch de 12VHPWR kabel de boosdoener bleek te zijn. Dit ga ik nog even proberen voordat mijn kaart RMA gaat. Zou zonde zijn als hij opgestuurd wordt terwijl uiteindelijk de 12VHPWR adapter het euvel blijkt te zijn.
Geen probleem en alsnog dank voor je reactie.INNO3D schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:09:
[...]
Sorry voor de late Reactie. is het nu opgelost met de kabel? kan je eventueel wel van een nieuwe 12pin dongle sturen mocht dit helpen?
[ Voor 11% gewijzigd door D33F op 19-12-2023 22:44 ]
Ik heb zelf ook een soort gelijk probleem gehad en bleek het mijn psu zelf te zijn,D33F schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:41:
[...]
Geen probleem en alsnog dank voor je reactie.
Ik heb deze avond de Seasonic 12pin geïnstalleerd (deze gaat rechtstreeks van PSU naar 12pin) en zal het even twee weken aankijken en hopen dat het probleem hiermee is opgelost.
Gezien het probleem zich at random voordoet en soms dagenlang niet optreedt is het helaas nog te vroeg om te zeggen dat het probleem opgelost is.
Dit valt iig nog te proberen voordat ik het RMA pad ga bewandelen.
Ik hou jou en de rest op de hoogte.
Dat zou nog kunnen maar de voeding is amper een jaar oud, van een goed merk en voorzien van meer dan genoeg vermogen. Zodra het probleem zich nogmaals voordoet gaat de 2060S er iig weer in.INNO3D schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:45:
[...]
Ik heb zelf ook een soort gelijk probleem gehad en bleek het mijn psu zelf te zijn,
leeftijd zegt nie altijd wat,je kan altijd pech hebben dat die na een jaar stuk gaat,het blijft electronica.D33F schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:39:
[...]
Dat zou nog kunnen maar de voeding is amper een jaar oud, van een goed merk en voorzien van meer dan genoeg vermogen. Zodra het probleem zich nogmaals voordoet gaat de 2060S er iig weer in.
De dagen dat ik met de 2060S heb gedraaid hebben geen problemen gegeven (terwijl ik de TDP toch aardig gelijk kan krijgen met de 4070TI).
Nu eerst maar even afwachten, hopelijk is het probleem over (please!).
freaky35 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:45:
[...]
leeftijd zegt nie altijd wat,je kan altijd pech hebben dat die na een jaar stuk gaat,het blijft electronica.
Heb bv al eens gehad dat die na een week stuk ging,dat was een corsair 1000watt
Daar ben ik het zeker met jullie eens, maar het heeft ook weinig zin om hardware RMA te sturen die niet kapot lijkt te zijn. Dat wil ik wel graag zeker wetennzall schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:57:
Het punt is natuurlijk: als die voeding maar een jaar oud is en het effectief daaraan ligt, dan is die ook nog mooi binnen garantie. Dan breng je die binnen, je laat die testen en als die defect is kun je een nieuwe krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door D33F op 20-12-2023 18:43 ]
Tjongejonguh..... Veel mensen die deze hebben gekocht om problemen te voorkomen.freaky35 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:01:
https://www.techpowerup.c...-and-v1-1-angled-adapters
Vooor degene die deze adapters gebruiken..
@INNO3Dmeljor schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:57:
[...]
Tjongejonguh..... Veel mensen die deze hebben gekocht om problemen te voorkomen.
Echt niet best.
[ Voor 28% gewijzigd door D33F op 28-12-2023 18:42 ]
Ja, het is meer dat de 4090 nu ook net niet lijkt te voldoen aan de 100+ fps eis op 4k voor de high end games. Laat staan over 2-3 jaar. Aan de andere kant kom ik van een setup met 1080p, dus dat is al een hele upgrade.meljor schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:43:
4090 krijgt geen update, alleen de 4070, 4070ti en 4080.
Bovendien kan je altijd wel weer wachten op het volgende..... Wat voldoet NU? Dan koop je dat.
Zou je de 4070 of 4080 willen dat is nog even wachten dus wel raadzaam, verder niet.
ECHT nieuwe gpu's zijn idd nog zeker een jaar wachten.
[ Voor 7% gewijzigd door trummel op 28-12-2023 19:57 ]
Dat zei men een jaar geleden ook, zelfs 2 jaar geleden, nu al meer dan 2 jaar super blij met een 3060 Ti van september 2021 voor 770 euro geloof ik. Geweldige upgrade vanaf de 980.meljor schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:43:
4090 krijgt geen update, alleen de 4070, 4070ti en 4080.
Bovendien kan je altijd wel weer wachten op het volgende..... Wat voldoet NU? Dan koop je dat.
Zou je de 4070 of 4080 willen dat is nog even wachten dus wel raadzaam, verder niet.
ECHT nieuwe gpu's zijn idd nog zeker een jaar wachten.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
En dan komt de 5090 maar worden games ook weer zwaarder...... Het blijft een cirkel.trummel schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:53:
[...]
Ja, het is meer dat de 4090 nu ook net niet lijkt te voldoen aan de 100+ fps eis op 4k voor de high end games. Laat staan over 2-3 jaar. Aan de andere kant kom ik van een setup met 1080p, dus dat is al een hele upgrade.
Inderdaad en na het ontvangst van de mail van Cablemod met het advies om de adapter te verwijderen was ik helaas te laat. Mijn Asus rog strix RTX4090 was dus al ruim een half 6 jaar voorzien van deze Cablemod adapter. Ik wilde de bijgeleverde kabel van Asus niet gebruiken om dat ik deze in een te scherpe hoek moest buigen, dus vandaar meteen voor de 180 graden Cablemod adapter gekozen. Tussendoor heb ik regelmatig gecontroleerd of de adapter en kabel goed aangesloten waren op de RTX4090. En ik kan jullie verzekeren dat deze altijd er superstrak in heeft gezeten zonder enige speling.meljor schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:57:
[...]
Tjongejonguh..... Veel mensen die deze hebben gekocht om problemen te voorkomen.
Echt niet best.
kijk maar van die repair video's online,,daar komen ze helaas wel vaker voorbij,het is gewoon een waardeloos systeem.Er hoeft maar iets een slecht contact te zijn en er word zoveel hitte ontwikkeld dat het spul smeltnzall schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:13:
Jakkes, dat is ook weer problematisch. Heeft er iemand weet van of er ook andere kaarten dan de 4090 zijn die te maken hebben gehad met smeltende connectoren?
knap waardeloos man,denk je het goed te goed en zo voorzichtig mogelijk te zijn.Ponymaster schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:23:
[...]
Inderdaad en na het ontvangst van de mail van Cablemod met het advies om de adapter te verwijderen was ik helaas te laat. Mijn Asus rog strix RTX4090 was dus al ruim een half 6 jaar voorzien van deze Cablemod adapter. Ik wilde de bijgeleverde kabel van Asus niet gebruiken om dat ik deze in een te scherpe hoek moest buigen, dus vandaar meteen voor de 180 graden Cablemod adapter gekozen. Tussendoor heb ik regelmatig gecontroleerd of de adapter en kabel goed aangesloten waren op de RTX4090. En ik kan jullie verzekeren dat deze altijd er superstrak in heeft gezeten zonder enige speling.
Gisteren kwam mijn Lian Li vertical GPU mount binnen, zodat ik mijn RTX4090 vertical kon plaatsen ipv horizontaal. Dan is er wel ruimte om een normale kabel zonder adapter te gebruiken. Ik wilde de adapter uit de RTX4090 halen maar ik merkte dat deze opeens heel erg vast zat (bij vorige checks niet) en tot mijn schrik zag ik dat de boel gesmolten was. Een deel van het plastic van de Cablemod adapter zit nu gesmolten in mijn 12VHPWR connector van de RTX4090. Hierdoor kan ik er geen andere kabel meer in stoppen.
Waar ik voorheen altijd dacht dat dit een user error zou zijn, ben ik nu keihard met de neus op de feiten gedrukt. Het is nu dus mij ook overkomen en ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten hebben voorkomen. Tja, wellicht door iets eerder die vertical GPU mount aan te schaffen. Ik heb tickets bij Cablemod en Asus aangemaakt. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, maar wat ik bedoel: gaat het hierbij enkel over de 4090 topmodellen met een verbruik van 450W of meer, en enkel over kaarten die gebruik maken van een 3rd party adapter? Of zijn er ook berichten van 4070/Ti en 4080 kaarten met officiële Nvidia adapters of 1st party PSU kabels die beschadigd geraken?freaky35 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:23:
[...]
kijk maar van die repair video's online,,daar komen ze helaas wel vaker voorbij,het is gewoon een waardeloos systeem.Er hoeft maar iets een slecht contact te zijn en er word zoveel hitte ontwikkeld dat het spul smelt
Dus dan bedoel ik zonder die cable mod adapter
Alleen 4090,heb ik voorbij zien komen.tot nu toe.nzall schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
[...]
Ja, maar wat ik bedoel: gaat het hierbij enkel over de 4090 topmodellen met een verbruik van 450W of meer, en enkel over kaarten die gebruik maken van een 3rd party adapter? Of zijn er ook berichten van 4070/Ti en 4080 kaarten met officiële Nvidia adapters of 1st party PSU kabels die beschadigd geraken?
Ik wacht eerst wel af wat Cablemod en Asus te zeggen hebben. Ben niet van plan om voor de kosten op te draaien. Cablemod heeft me al gevraagd om foto’s en facturen van alles op te sturen.freaky35 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:26:
[...]
knap waardeloos man,denk je het goed te goed en zo voorzichtig mogelijk te zijn.
Ik zou op zoek gaan naar een repair shop die de kaart kan repareren.dat kan namelijk wel.
Ik weet niet of er een repair shop in nl is die dit doet
Asus of cablemod dit gaan oplossen,ik ben benieuwd ook daarna
Houd ons op de hoogte als je wilt,ik ben benieuwd .Ponymaster schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:38:
[...]
Ik wacht eerst wel af wat Cablemod en Asus te zeggen hebben. Ben niet van plan om voor de kosten op te draaien. Cablemod heeft me al gevraagd om foto’s en facturen van alles op te sturen.
Ben wel benieuwd of er andere Tweakers zijn die hetzelfde ervaren hebben en hoe dat bij hun is opgelost. Ik kan op internet überhaupt weinig vinden hoe alle gevallen oplost zijn. Wellicht toch gevalletje garantie (hoop ik).
Dit bevestigt maar weer eens mijn eerdere betoog over de 12VHPWR stekker.. Man wat knap zuur is dit toch en het blijkt maar weer dat het hier toch echt om een design fout gaat en niet per se een gebruikersfout.Ponymaster schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:38:
[...]
Ik wacht eerst wel af wat Cablemod en Asus te zeggen hebben. Ben niet van plan om voor de kosten op te draaien. Cablemod heeft me al gevraagd om foto’s en facturen van alles op te sturen.
Ben wel benieuwd of er andere Tweakers zijn die hetzelfde ervaren hebben en hoe dat bij hun is opgelost. Ik kan op internet überhaupt weinig vinden hoe alle gevallen oplost zijn. Wellicht toch gevalletje garantie (hoop ik).
Nee hoor op de Cablemod subreddit heb ik ook enkele 4080s en 4070 Ti's gezien die met cablemod adapter gesmolten waren.. Probleem komt het meest voor bij 4090 maar niet exclusief.nzall schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
[...]
Ja, maar wat ik bedoel: gaat het hierbij enkel over de 4090 topmodellen met een verbruik van 450W of meer, en enkel over kaarten die gebruik maken van een 3rd party adapter? Of zijn er ook berichten van 4070/Ti en 4080 kaarten met officiële Nvidia adapters of 1st party PSU kabels die beschadigd geraken?
[ Voor 53% gewijzigd door freaky35 op 29-12-2023 11:31 ]
Heb nog geen voorbeelden gezien van kaarten met een 12VHPWR kabel direct van PSU naar GPU. Maar die PSU's zijn natuurlijk ook een stuk minder in omloop dan deze cablemod en de bij de kaarten geleverde PCI-E adapters.nzall schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:28:
[...]
Asus heeft ook gereageerd. Ze sturen me door naar de verkopende partij en dit geval is dat Proshop. Ik ga een RMA indienen. Ik houd jullie op de hoogte.freaky35 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:43:
[...]
Houd ons op de hoogte als je wilt,ik ben benieuwd .
Ik hoop op een goede afloop natuurlijk in elk geval
[ Voor 25% gewijzigd door Ponymaster op 29-12-2023 17:10 ]
Als ze de volgende generatie weer zoveel watt verstoken (of meer?) en ze dan weer deze connector gebruiken, dan zal het weinig nut hebben om op de volgende generatie te wachten. Tenminste, wat smeltende connectors betreft dan...sacaji schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:57:
Succes! Lange tijd niet echt meer wat gezien of gehoord over dit, maar 2000€ en dat dit kan gebeuren… ik wacht wel de volgende generatie
De meeste kaarten hebben al een aanpassing van de connector gekregen. De 12V-2x6 is nu standaard op de meeste kaarten. Deze heeft ook geen problemen als de kabel er niet helemaal goed ingedrukt is.sacaji schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:57:
Succes! Lange tijd niet echt meer wat gezien of gehoord over dit, maar 2000€ en dat dit kan gebeuren… ik wacht wel de volgende generatie
Zijn er ook verhalen van mensen die een 4070 non-TI gebruiken met de bijgeleverde adapter? Mijn 4070 Gaming OC heb ik via de power slider naar 260W kunnen trekken, maar ik gebruik daarvoor de bijgeleverde splitter met 2 aparte 8pin kabels (geen daisychaining).Slicey schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:21:
[...]
Nee hoor op de Cablemod subreddit heb ik ook enkele 4080s en 4070 Ti's gezien die met cablemod adapter gesmolten waren.. Probleem komt het meest voor bij 4090 maar niet exclusief.
[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 29-12-2023 21:47 ]
Dus een kabel die zichzelf splitst naar 2 aparte aansluitingen op de voeding zelf, in plaats van een adapter die naar 2 kabels splitst? ik zal dat eens bekijken. Ik zal dan wel de kooi van de harde schijven eruit moeten halen vrees ik, anders ga ik die kabels er met geen mogelijkheid in krijgen...freaky35 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:30:
die adapters ook de bijbehorende zijn tricky,sowieso heb je dikke kans dat die veel stress veroorzaken op de aansluting op de kaart zelf, als die er voor je voeding is dan zou ik een kabel uit 1 geheel nemen.Dus geen aparte adapters ect
Hoe minder extra connecties hoe beter
Heb je een foto van hoe je het nu hebt zitten?nzall schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:33:
[...]
Dus een kabel die zichzelf splitst naar 2 aparte aansluitingen op de voeding zelf, in plaats van een adapter die naar 2 kabels splitst? ik zal dat eens bekijken. Ik zal dan wel de kooi van de harde schijven eruit moeten halen vrees ik, anders ga ik die kabels er met geen mogelijkheid in krijgen...
neen, enkel van de 12VHPWR aansluiting zelf. Niet van de aansluitingen tussen de adapter en de kabels, en ook niet van de kabels in de voeding. En ik zit momenteel in het buitenland voor de komende 2 weken, dus ik kan niet direct een foto maken...freaky35 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:35:
[...]
Heb je een foto van hoe je het nu hebt zitten?
[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 30-12-2023 00:01 ]
Mee eens, ik had al een verwachting dat de RTX 4070 super ongeveer 17-18% sneller zou zijn dan de RTX 4070.nzall schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:33:
[YouTube: 4070 Super (emulated) vs 4070 Ti. What to expect from this new GPU? Comparison in 4 new games.]
Iemand heeft de 4070 Super gesimuleerd door een 4070 Ti te underclocken. Zou ongeveer 5-6% trager zijn dan de 4070 Ti.
[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 31-12-2023 15:59 ]
WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
Ik heb de nvidia adapter geprobeerd en de 12VHPWR van MSI geprobeerd.freaky35 schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:04:
Als het goed is , is er zo’n adapter bij je gpu geleverd dat je de kaart, die kan je ook proberen kijken of dat wel werkt, die sluit je aan op pcie kabels
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Zelf heb ik de Thermaltake toughpower gf3 waarvan de kabel duidelijk vast klikt en niet scheef kan zitten als er druk op komt. Ik heb een 12vhpwr kabel veel liever dan 2 of 3 8 pins.freaky35 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 02:05:
Daar moet je mee uitkijken, ik zou het echt houden bij kabels waarvan je zeker weet dat dat compatible is met de MSI.
Ja, daar was ik dus al bang voor.freaky35 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 02:05:
Daar moet je mee uitkijken, ik zou het echt houden bij kabels waarvan je zeker weet dat dat compatible is met de MSI.
Ik heb maar (want lager stroomverbruik) een 4070 Ti icm met een Seasonic kabel (los bij gekocht)Help!!!! schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:27:
Inclusief oproep aan nvidia op het einde.
fwiw: [YouTube: 12VHPWR is just Garbage and will Remain a Problem!!]
Iedereen roept op Nvidia omdat zij de eerste zijn die deze connector gebruiken, maar ik zie niemand ooit iets zeggen over Intel of de meer dan 800 andere bedrijven van de PCI-SIG die OOK bezig zijn geweest met deze standaard.Mizgala28 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:50:
[...]
Ik heb maar (want lager stroomverbruik) een 4070 Ti icm met een Seasonic kabel (los bij gekocht)
Maar ook dan kreeg ik in het begin geen fijn gevoel met de connector, iedere keer maar kijken of alles goed gaat in de case.
Maar ook als ik mijn PC van binnen schoonmaak (stof en dergelijke) heb ik voor het eerst in jaren de GPU maar erin gelaten, normaal koppel ik de kabels los, haal dat ding eruit en maak alles grondig schoon.
Hetzelfde bij de PC van mijn partner (ook 4070 TI), alleen daar is een kabel spaghetti gaande aangezien de kabel die ik heb, niet compatible is met de oudere voeding van mijn partner.
Maar ik zie Nvidia niet terug gaan naar de oude situatie, sterker nog ik zie AMD het nog overnemen ook.
En voordat ik die video zag dacht ik nog van "er was niks mis met de oude (6+2 / 8-pin) situatie, volgens mij kon er zelfs meer stroom doorheen ook", en na die video zuchtte ik.
En je zal maar een 4090 hebben, steeds het gevoel dat je kaart kapot kan of erger, dat je huis in de fik vliegt omdat de kabel er niet goed in zat.
Dit is geen kwestie van "kabel zit verkeerd en de boel werkt niet", de gevolgen kunnen veel erger zijn.
Maar wat boeit dat Nvidia nou, geld stroomt gewoon binnen.
Nope, zo werkt dat niet.nzall schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:15:
Iedereen roept op Nvidia omdat zij de eerste zijn die deze connector gebruiken, maar ik zie niemand ooit iets zeggen over Intel of de meer dan 800 andere bedrijven van de PCI-SIG die OOK bezig zijn geweest met deze standaard.
Het enige wat die ECR deed was:en deze Special Interest Group heeft ondertussen als reactie op deze berichten al een revisie gemaakt van deze connector met de 12V 2x6 connector waarbij dit probleem zou moeten opgelost zijn. En ik geloof zelfs dat deze revisie compatibel is met de eerste versie.
Hoeveel beter was de prestaties van de 2080 super ten opzichte van de 2080? Vergeet ook niet dat de vanilla 4080 overpriced is en heel slecht verkoopt. Dus de 4080 kan dan een uitschieter zijn wat betreft de verbetering in prijs prestatie.Viscerous schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:39:
[...]
Al was het niet verbijsterend veel, ik heb toevallig een 2080S en die was tegenover de oorspronkelijke 2080 op MSRP voor beide 30 euro goedkoper of iets dergelijks
[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 05-01-2024 20:10 ]
Dat was toen ook gemiddeld een 5-10% verbetering of iets dergelijks. Je hebt overigens wel gelijk hoor, heb zo het gevoel dat de 4080 minder goed verkoopt dan Nvidia zou willen. Maar goed, ontzettend veel concurrentie voelen ze volgens mij ook niet. Al helemaal nu de omzet van server/AI de gamingmarkt heeft ingehaald. De special address op Maandag is niet zo ver weg dus we zullen het zien.kyrillajax schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Hoeveel beter was de prestaties van de 2080 super ten opzichte van de 2080? Vergeet ook niet dat de vanilla 4080 overpriced is en heel slecht verkoopt. Dus de 4080 kan dan een uitschieter zijn wat betreft de verbetering in prijs prestatie.
5 tot 10% is nog redelijk aardig voor dezelfde prijs of net iets lager. De 4080 echter, heeft wel concurrentie. Namelijk de 7900 XTX. Gemiddeld presteert de 4080 iets minder dan de 7900 XTX en het kost ook een stuk meer met minder vram. Dus cocurrentie heeft de 4080 zeker wel, alleen de 4090 is de enige Nvidia kaart die geen concurrentie heeft.Viscerous schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Dat was toen ook gemiddeld een 5-10% verbetering of iets dergelijks. Je hebt overigens wel gelijk hoor, heb zo het gevoel dat de 4080 minder goed verkoopt dan Nvidia zou willen. Maar goed, ontzettend veel concurrentie voelen ze volgens mij ook niet. Al helemaal nu de omzet van server/AI de gamingmarkt heeft ingehaald. De special address op Maandag is niet zo ver weg dus we zullen het zien.
Intel recommends using 4-spring 12VHPWR connection over 3-dimple design.
Soon after the release of the first RTX 40 series GPUs, we heard several user reports of malfunctioning 12VHPWR connectors, leading to questions around the design of the connector. Nvidia stands by its design and it does appear that unseated cabled was the root cause behind the issues, but Intel has now begun recommending a 4-spring 12VHPWR connector design over the 3-dimple design.
...
it seems that Intel has finally decided that structure of the connector contact is also one of major problem.
According to the documentation, the company recommends using the 4-spring over the 3-dimple design to crimp the contacts inside the plug. Intel then explained that using the former method increases the contact area for electrical current flow inside the connector and reduces the temperature rise of each contact, reducing the risk of overheating and melting the connectors.
Intel's documentation suggests that there are some recognisable flaws in the design currently in use and importantly, there are ways to address them.
[ Voor 0% gewijzigd door bitshape op 05-01-2024 09:07 . Reden: typo ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Dank voor de lange en doorgrondende post rondom het euvel. Eindelijk iemand die de feiten goed op orde heeft en goed kan overbrengen in een overzichtelijke tekst. Dit probleem is helemaal zijn eigen leven gaan leiden omdat de verantwoordelijke partij ALTIJD de struisvogel aanpak heeft betreft alle problemen die het in de wereld brengt en liever achter gesloten deuren dit stilletjes probeert op te lossen. Ik snap het van een marketing standpunt, maar het is uiteraard enorm consument onvriendelijk. En zelfs de grotere review huizen en social media giganten durven niet echt duidelijk naar nVidia te wijzen door de verwarring rondom hoe de standaard in het leven is gekomen en wie er nu echt schuldig is.Werelds schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Nope, zo werkt dat niet.
Deze stekker komt volledig bij Nvidia (met ontwerpen van Amphenol) vandaan, verder heeft er niemand daadwerkelijk aan gewerkt, vergeet niet dat zij deze stekker al in 2020 gebruikten - de officiële 12VHPWR stamt pas van eind 2021. Vervolgens heeft Nvidia samen met Dell (die hebben graag "eigen" stekkertjes) een ECR voor PCIe 5.0 ingediend bij PCI-SIG.
Wat dat betekent is dat de leden van PCI-SIG (die 800+ bedrijven waar je het over hebt) vervolgens commentaar en opmerkingen kunnen plaatsen, maar een enkel lid (of zelfs meerdere) kan een ECR niet blokkeren. In de praktijk worden maar weinig ECR's afgewezen.
Het lidmaatschap van PCI-SIG kun je ook niet omheen als je iets met hun standaarden wil doen; 95% van de leden zijn bedrijven die enkel toegang tot de specs nodig hebben omdat ze er aan moeten voldoen en je anders niet je goedkeuring kunt krijgen. Die 800 bedrijven zijn verder ook niet allemaal bedrijven die daadwerkelijk iets ontwikkelen; een groot deel zijn marketing en consultancy bedrijven, waarbij de huidige Executive Director van PCI-SIG zo'n marketing lul is. Zijn achtergrond is een MBA (bedrijfskunde) en een fucking kunstgeschiedenis master. Niet bepaald relevant voor hetgeen PCI-SIG doet.
Intel heeft dit ding dan ook enkel aan ATX 3.0 toegevoegd juist omdat hij in de PCIe spec terecht is gekomen.
[...]
Het enige wat die ECR deed was:
- Sense pinnen 0,1mm korter
- Terminals 0,15mm langer
Wat dat betekent is dat een ietwat losse stekker nu iets sneller gedetecteerd kan worden. Wat het niet op lost, is dat je nog steeds op moet letten met buigen, er nog steeds veel te veel warmte in een bijzonder klein gebied vast komt te zitten en dat er 0,0 marge is. Het kán allemaal wel, maar dit ding is dusdanig ontworpen dat áls er iets mis gaat, het ook meteen catastrofaal mis gaat. Alles (ontwerp van behuizing + terminals én de materialen daarvoor) wordt tot het uiterste gepusht, wat voor een consumenten product gewoon absurd is.
Elektrisch gezien kan het allemaal. Maar in consumenten producten moet je marges hebben én moet het idiot-proof zijn. En deze stekker doet geen van beide.
Het ergste is dat het idee hartstikke goed is. Een kleinere stekker voor álle videokaarten t/m 600W, waarbij er dan ook nog een methode is (hoe lullig die methode ook is) om te beperken wat er getrokken mág worden van de PSU? Top! Maar had er dan daadwerkelijk wat werk in gestoken. 24V toevoegen aan ATX, een variant van de 10-pin Mini-Fit Jr met de sense pinnen er bovenop. Met 5 actieve terminals krijg je dan 5 * 24V * 6A = 720W met dezelfde flut draadjes waar de huidige spec op berekend is. Die stekker zou zo'n 3mm breder zijn dan de huidige 12VHPWR, maar wel met een draad minder, minder stroom en warmte per draad + pin én meer ruimte om die warmte kwijt te raken.
Probleem daarmee is het allereerste stukje: 24V toevoegen aan de ATX spec. Dat betekent dat géén van de huidige PSU's compatible zouden zijn. Maar als ze het verbruik op deze manier omhoog willen blijven pompen, zal dat uiteindelijk wel moeten. Het is niet voor niets dat onze CPU's tegenwoordig ook 12V input krijgen, in plaats van 5V (of zelfs 3,3V!). Zelfs 19V (wat veel voedingen intern al doen) zou al een verbetering zijn; met een 12-pins Mini-Fit krijg je dan 6 * 19V * 6A = 684W. En die stekker is slechts zo'n 7-8mm breder dan deze.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Er komt een nieuwe kabel aan inderdaad, maar ik kan je wel vertellen dat ik hun 12VPHR al maanden in gebruik heb met 4080 en 4090 zonder enige problemen. Dat ik geen problemen heb betekent niet dat het ontwerp foutloos is maar het is wel een indicatie dat het prima kan werken haha.bitshape schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:23:
Intel heeft toch een change voor de 12VHPR aansluiting ingediend die het contactvlak van de stekker verbeterde? Ik vraag mij serieus af of PSU-fabrikanten met hun kabels deze change nu anno 2024 hebben overgenomen.
[...]
[Afbeelding]
'3 Dimple' (oud) vs '4 Spring' (nieuw).
Ik heb een Seasonic Prime voeding waarvoor Seasonic een los te bestellen 12VHPR kabel in z'n assortiment heeft, maar ik durf hem (nog) niet te bestellen want ik zit niet te wachten op een kabel met een designflaw (3 Dimple kabel). Misschien eens mailen met Seasonic techsupport of zij dat weten wat er gebruikt is voor hun kabel...
De huidige 4080 is te duur. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het de beste kaart is voor high-end gamen vandaag in de nvidia Line-up, Ik heb de 4080 FE en 4090 FE en ja de 4090 is sterker in sommige games. Hij is ook enorm CPU gelimiteerd nog steeds op 3440x1440 in veel games. Ik krijg amper 70-80% gebruik in UE5 games bijvoorbeeld met een 7800X3D. Waarbij de kaart maar zo'n 220-280W trekt. De 4080 draait veel mooier max gebruik bij hele deftige stroomverbruik waarden.kyrillajax schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:11:
[...]
5 tot 10% is nog redelijk aardig voor dezelfde prijs of net iets lager. De 4080 echter, heeft wel concurrentie. Namelijk de 7900 XTX. Gemiddeld presteert de 4080 iets minder dan de 7900 XTX en het kost ook een stuk meer met minder vram. Dus cocurrentie heeft de 4080 zeker wel, alleen de 4090 is de enige Nvidia kaart die geen concurrentie heeft.
[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 05-01-2024 20:13 . Reden: Nav verplaatsen reacties voor de duidelijkheid quote toegevoegd ]
[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2024 10:25 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Slechts een aanbeveling en niet eens in de ATX spec zelf. De ATX spec verwijst altijd enkel naar de PCI-SIG specs.bitshape schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:23:
Intel heeft toch een change voor de 12VHPWR aansluiting ingediend die het contactvlak van de stekker verbeterde? Ik vraag mij serieus af of PSU-fabrikanten met hun kabels deze change nu anno 2024 hebben overgenomen.
Zijn conclusie klopt gewoon, het is weldegelijk user error. Maar hij had, zoals bijvoorbeeld DerBauer nu doet, duidelijker moeten zijn over het gebrek aan marges met deze stekker en harder moeten zijn over het slechte ontwerp (zowel qua pinnen, maar ook de sluitlip die 0,0 speling laat en te strak is waardoor je die klik dus niet echt krijgt). En we trekken altijd de vergelijking met de PCIe stekkers (logisch), maar die marges zitten op alle stekkers in een PC. Zelfs de SATA stroom connector is bizar overbemeten. De stekker zelf (van Molex dus) mag 1.5A per pin hebben; er zitten 3 3,3V, 3 5V en 3 12V pinnen in, dus dat is in theorie maximaal (3 * 1,5A * 3,3V) + (3 * 1,5A * 5V) + (3 * 1,5A * 12V) = 14,85W + 22,5W + 54W = 91,35W. SATA spec zegt maximaal 54W in totaal, wat dus equivalent is aan 3x1,5A op de 12V rail. Dat is in een stekker die veel strakker gekrimpt zit en waar je het over vrij lage vermogens hebt - en toch laten ze 70% marge.Cidious schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 03:17:
Steve van GamersNexus heeft de consument ook geen goed gedaan door het maar als gebruikers error af te schrijven. Volgens mij is het zo dat als teveel gebruikers een te makkelijk een gebruikers error creeren dat dit een slecht ontwerp is. Hij is altijd zo doorgrondend met zijn onderzoek maar ik vind dit echt zijn grootste faal video van 2023. Althans zijn conclusie.
Dus mijn Ryzen 7 5800X is niet snel genoeg bedoel je voor de 4090? Alles draait op standaard kloksnelheidmeljor schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:21:
Zelfs op 4k is de 4090 nog vaak cpu limited, zeker als je niet de snelste cpu hebt.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de 8800x3d (of hoe hij ook maar gaat heten) circa15% sneller zal zijn dan een 7800x3d.
Als over een jaar een 5090 zal uitkomen wordt het probleem dus alleen maar groter.
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2024 14:47 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Was een algemene opmerking meer om aan te geven dat de 4090 een beest is en voor maximale prestaties ook een beest van een cpu nodig heeft, zelfs op 4k in veel gevallen.Van der Berg schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:46:
[...]
Dus mijn Ryzen 7 5800X is niet snel genoeg bedoel je voor de 4090? Alles draait op standaard kloksnelheid
[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 05-01-2024 18:26 ]
Ik zou eerder rond de 20% verwachten. Iets hoger of iets lager.meljor schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:21:
Zelfs op 4k is de 4090 nog vaak cpu limited, zeker als je niet de snelste cpu hebt.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de 8800x3d (of hoe hij ook maar gaat heten) circa15% sneller zal zijn dan een 7800x3d.
Als over een jaar een 5090 zal uitkomen wordt het probleem dus alleen maar groter.
kyrillajax schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Ik zou eerder rond de 20% verwachten. Iets hoger of iets lager.
Dat is meer dan van 5800x3d naar 7800x3d (en dat was inclusief nieuw platform + ddr5). Ik denk het niet.kyrillajax schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Ik zou eerder rond de 20% verwachten. Iets hoger of iets lager.
[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2024 19:55 ]
Prestatie verschil van de 5800X3D naar de 7800X3D ligt gemiddeld juist rond de 15%.meljor schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:50:
[...]
[...]
Dat is meer dan van 5800x3d naar 7800x3d (en dat was inclusief nieuw platform + ddr5). Ik denk het niet.
Maar goed, we dwalen hier af. Laat eerst die supers maar es komen voor een redelijke prijs.
[ Voor 16% gewijzigd door kyrillajax op 05-01-2024 20:07 ]
We gaan het zien en ik ben benieuwd. Tot nu toe best aardige stappen steeds van amd.kyrillajax schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:02:
[...]
Prestatie verschil van de 5800X3D naar de 7800X3D ligt gemiddeld juist rond de 15%.
Edit: je hebt gelijk, het is 18% bij 1080p volgens Hardware Unboxed (en 20% bij 1% lows in 1080p). Hoe dan ook, zen 5 gaat een architectural redisgn/overhaul zijn en daarmee verwacht ik wel een aardige prestatie winst (meer dan 15%).
Dat zou juist wel ten koste van graphics gaan. Dat is waarom ze dat nu al niet doen.nzall schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:30:
Ik denk dat ze daarmee gewoon bedoelen dat ze in het vervolg niet meer hun AI kaarten zullen ontwikkelen gebaseerd op hun GPU kaarten, maar dat ze in de plaats het omgekeerde zullen doen: beginnen met een AI kaart (dus Blackwell) en op basis van die architectuur later een grafische chip ontwikkelen. En dat moet heus niet ten koste gaan van de kwaliteit van die kaarten. Sterker nog: ik denk dat ze daarmee beter in staat zullen zijn om de kaarten beter aan te passen aan de noden van de gamers, onder andere met behulp van chiplet architectuur enzovoort.
Ik denk dat we gewoon weer snellere gaming kaarten gaan krijgen. RTX 3090 vs RTX 4090 niveau. Ik maak me dus ook geen zorgen dat we geen goede gaming GPU's gaan krijgen de komende jaren van Nvidia. Dat een chip niet volledig word gebruikt interesseert me ook geen hol.nzall schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:30:
Misschien minder relevant voor de 4000 reeks, maar ik denk dat er nog geen 5000 discussie artikel is.
Iets dat ik me recent bedacht heb in verband met Nvidia die aangekondigd hebben dat ze nu een AI bedrijf zijn: ik denk dat we dat niet al te negatief moeten interpreteren. Volgens mij bedoelen ze daarmee niet dat ze geen GPUs meer gaan maken of dat ze de GPU markt zullen verwaarlozen.
Ik denk dat ze daarmee gewoon bedoelen dat ze in het vervolg niet meer hun AI kaarten zullen ontwikkelen gebaseerd op hun GPU kaarten, maar dat ze in de plaats het omgekeerde zullen doen: beginnen met een AI kaart (dus Blackwell) en op basis van die architectuur later een grafische chip ontwikkelen. En dat moet heus niet ten koste gaan van de kwaliteit van die kaarten. Sterker nog: ik denk dat ze daarmee beter in staat zullen zijn om de kaarten beter aan te passen aan de noden van de gamers, onder andere met behulp van chiplet architectuur enzovoort.
Meer teleurstellingen dus?3DEXP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:19:
Ik denk dat we gewoon weer snellere gaming kaarten gaan krijgen. RTX 3090 vs RTX 4090 niveau.
Dat zou wel moeten, want als ze beter bezet worden komen er binnen hetzelfde vermogensbudget betere prestaties uit - en belangrijker voor je portemonnee: meer performance met minder transistors, wat betekent dat de chips kleiner en goedkoper kunnen worden. Of als je portemonnee niet boeiend is, nóg betere prestaties binnen hetzelfde verbruik. Dat ALU's (in de breedste zin van het woord; TC/RT tel ik ook mee) stil liggen, betekent niet dat ze niet van stroom worden voorzien. Zelfs als een ALU niets hoeft te doen, zal een deel van de transistors van die specifieke ALU tóch moeten schakelen, dus er loopt gewoon stroom doorheen. Niet de volle mep, maar toch aardig wat.Dat een chip niet volledig word gebruikt interesseert me ook geen hol.
Nee juist niet.
[ Voor 4% gewijzigd door 3DEXP op 10-01-2024 14:23 ]
In bepaalde games is er met een 8700x3D een flinke CPU bottlnek op 4k in combinatie met een RTX 4090. Ik heb redelijk vaak dat de GPU maar rond de 75% load heeft.Skyline GT-R schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:24:
Er is toch helemaal geen CPU bottleneck op 4K? Bij 4k is het pure GPU power die speelt. Zeker met een moderne Ryzen 7 7800X3D.. Dat is meer dan voldoende CPU om geen bottleneck te zijn op 4K.
Nee, dat is een fabeltje.Skyline GT-R schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:24:
Er is toch helemaal geen CPU bottleneck op 4K? Bij 4k is het pure GPU power die speelt. Zeker met een moderne Ryzen 7 7800X3D.. Dat is meer dan voldoende CPU om geen bottleneck te zijn op 4K.
3DEXP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:21:
Zonder CPU bottlenek is de RTX 4090 75% sneller dan de RTX 3090 op 4k dat is eerder indrukwekkend.
...
Vooral CPU's van AMD en Intel zijn een teleurstelling als het op gaming aan komt.
Eerst dit maar even: dat ligt niet aan de CPU's, maar aan Nvidia. Hun driver doet het grootste deel van hun scheduling en kan dat niet multithreaded. Je kunt Intel en AMD daar moeilijk de schuld geven, dan moet Nvidia zelf maar eens een CPU gaan leveren die op de 7+ GHz draait die zij nodig hebben voor hun driver3DEXP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:28:
In bepaalde games is er met een 8700x3D een flinke CPU bottlnek op 4k in combinatie met een RTX 4090. Ik heb redelijk vaak dat de GPU maar rond de 75% load heeft.
70% van de op papier minimaal 102,5% die er in zit (dat is los van de gigantische L2$ die voor nog meer winst zou moeten zorgen maar dat in de praktijk niet doet; of misschien zou er zonder de L2$ nog minder uit die 102,5% komen), tegenover een GPU die op papier wederom dik 160% (!) sneller zou moeten zijn dan z'n voorganger, maar in de praktijk de 55% niet eens haalt. De 4090 is op papier maar liefst 507% (ja, zes keer) sneller dan de 2080 Ti. Of als ik de theoretische rekenkracht even naar de realiteit haal en Nvidia's onzin cijfers negeer, dan zou hij alsnog 203% (3 keer dus) sneller moeten zijn. Zelfs met RT haal je daar hooguit de helft van.3DEXP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:21:
Zonder CPU bottlenek is de RTX 4090 75% sneller dan de RTX 3090 op 4k dat is eerder indrukwekkend. Als de RTX 5090 ook weer 75% winst kan halen, wat ik betwijfel, dan vind ik dat net zo indrukwekkend, ik ben al blij met 50% winst wat de limieten komen steeds dichter bij.
Het probleem is dat door de wide spread van pc CPU technologie developers gewoon niet anders kunnen. Veel mensen gebruiken nog CPUs met vier cores of minder. Hexacores en octacores worden wel populairder, maar er zijn nog ongeveer dertig procent van gamers die 4 cores hebben of twee. En als je als developer zegt dat je 30% van je mogelijke markt verloochend, dan gaat je publisher klagen.3DEXP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:35:
De schuld geven is nog al een groot woord want AMD en intel kunnen er niet veel aan doen als een game voor enkele cores word geprogrammeerd, in dezelfde games raakt de RX 7900 XTX ook niet aan de 100% GPU load twrw8jl de CPU bijna niks aan het doen is.
Ik had het over Nvidia's driver, niet de games. Zelfs als een game 32 cores zou kunnen gebruiken, zit Nvidia's driver op één thread en die moet veel werk verrichten. Nvidia is hierbij meer afhankelijk van de CPU dan AMD, omdat laatstgenoemde meer van hun scheduling in hardware kan doen. Op lage framerates is dat niet zo'n probleem, maar met hoge framerates wordt de driver al vrij snel de beperkende factor, zelfs in games die fatsoenlijk met meerdere cores werken.3DEXP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:35:
De schuld geven is nog al een groot woord want AMD en intel kunnen er niet veel aan doen als een game voor enkele cores word geprogrammeerd, in dezelfde games raakt de RX 7900 XTX ook niet aan de 100% GPU load twrw8jl de CPU bijna niks aan het doen is.
Verschil in 100% gpu is altijd mooi te zien aan temperaturen.Werelds schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Ik had het over Nvidia's driver, niet de games. Zelfs als een game 32 cores zou kunnen gebruiken, zit Nvidia's driver op één thread en die moet veel werk verrichten. Nvidia is hierbij meer afhankelijk van de CPU dan AMD, omdat laatstgenoemde meer van hun scheduling in hardware kan doen. Op lage framerates is dat niet zo'n probleem, maar met hoge framerates wordt de driver al vrij snel de beperkende factor, zelfs in games die fatsoenlijk met meerdere cores werken.
"GPU usage" is overigens een vrij nutteloze term, omdat "100%" helemaal niet 100% is en niet per se een indicatie is van een CPU bottleneck. Jouw 4090 op "100%" usage gebruikt hooguit zo'n 40% van z'n capaciteit; maar op "70%" kan dat ook het geval zijn. Ik zal er maar niet te diep in duiken, maar 100% betekent enkel dat de GPU zélf binnen de tijd die hij nodig had om het huidige frame te renderen geen moment stil heeft gelegen. Dat wil niet zeggen dat elk onderdeel van de GPU bezig was; 70% betekent ook niet dat de CPU te traag was, want dat kan ook veroorzaakt worden doordat er iets uit VRAM geladen moet worden waar alle huidige berekeningen op moesten wachten (laden uit VRAM telt niet mee voor "usage"), daar kan de CPU niets aan doen. Hooguit de driver en/of engine, die hadden die data wellicht al eerder kunnen laten laden. Maar dat is een programmatuur probleem, geen CPU of GPU probleem
En powerdraw in eerste instantie. Temperaturen zijn een resultaat daarvan.meljor schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Verschil in 100% gpu is altijd mooi te zien aan temperaturen.
Op 100% draait mijn xtx circa 60 graden en 75 graden hotspot. Zet ik Raytracing aan dan is de 100% ineens goed voor bijna 80 graden en 90+ graden hotspot en een iets hogere fan snelheid EN een lagere gpu kloksnelheid.
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq