‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Je zult het manueel moeten installeren, want één van de stappen is om de juiste libraries te downloaden en in de juiste game directory te steken.3DEXP schreef op zondag 10 september 2023 @ 06:04:
Ik wil voor Starfield DLSS 3.5 en FG mods gebruiken. Werkt dit ook met de NEXUS VORTEX manager, de optie is er wel maar dan moet ik nog wel een FSR file handmatig verwijderen?
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Nu was me vraag zou die ook goed wezen voor de MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G ?
Weet iemand misschien een test waarbij een 4060 minder verbruik met video decoding?
Het lijkt mij wel logisch, maar een test met wat getallen zou wel fijn zijn.
Zowel Nvidia als MSI raden voor de 4090 als minimum een PSU aan van 850W. Dus in principe zou dat genoeg moeten zijn. Ideaal is natuurlijk één van 1000w, maar anderzijds is de 7800X3D ook weer een zeer zuinige CPU, dus dat compenseert wel.flashrot schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:24:
Ik heb nu een 7900xtx en een 7800x3d, met de be quiet! Pure Power 12 M 850W PSU.
Nu was me vraag zou die ook goed wezen voor de MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G ?
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Zat straks in een spel, niet super zwaar (gemiddeld verbruik 180W, 80% power limit), en tijdens een rustig moment merkte ik dat de ventilatoren aardig tekeer gingen, harder dan ooit tevoren. Nu heb ik HWINFO64 zo ongeveer altijd openstaan, dus ik meteen kijken... Zit mijn hotspot rond de 90 graden met een maximum van 100, en de gewone temperatuur rond de 60 -- 30 graden verschil!
Ik heb de kaart uitgebreid getest toen ik hem net binnen had (23 maart), en had toen een verschil van zo'n 12 graden bij maximaal ~1200RPM, 1500 als ik echt mijn best deed met bepaalde spellen. En dat was zonder de lagere power limit!
Ik zal de komende dagen nog wel het één en ander proberen, maar dit belooft niet heel veel goeds... Hoop dat Inno3D/de winkel niet al te moeilijk doen met garantie, mocht het daarop aankomen. (en dat het probleem dan niet later weer terugkomt...)
Tips/ervaringen welkom.
Waarschijnlijk zal de @INNO3D account hier wel iets over kunnen zeggen.XpanD schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:00:
Nou, dat is lekker... Ik denk dat er iets niet helemaal goed gaat met mijn Inno3D 4080 X3.
Zat straks in een spel, niet super zwaar (gemiddeld verbruik 180W, 80% power limit), en tijdens een rustig moment merkte ik dat de ventilatoren aardig tekeer gingen, harder dan ooit tevoren. Nu heb ik HWINFO64 zo ongeveer altijd openstaan, dus ik meteen kijken... Zit mijn hotspot rond de 90 graden met een maximum van 100, en de gewone temperatuur rond de 60 -- 30 graden verschil!
Ik heb de kaart uitgebreid getest toen ik hem net binnen had (23 maart), en had toen een verschil van zo'n 12 graden bij maximaal ~1200RPM, 1500 als ik echt mijn best deed met bepaalde spellen. En dat was zonder de lagere power limit!
Ik zal de komende dagen nog wel het één en ander proberen, maar dit belooft niet heel veel goeds... Hoop dat Inno3D/de winkel niet al te moeilijk doen met garantie, mocht het daarop aankomen. (en dat het probleem dan niet later weer terugkomt...)
Tips/ervaringen welkom.
Nee, dit is inderdaad niet de bedoeling dat deze zo hoog is, en zal zowel de winkel als wij je natuurlijk helpen. Mocht je zelf zeggen (Ik ben handig met kaarten en wil zelf een kijkje nemen) mag dit natuurlijk gewoon,XpanD schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:00:
Nou, dat is lekker... Ik denk dat er iets niet helemaal goed gaat met mijn Inno3D 4080 X3.
Tips/ervaringen welkom.
[ Voor 4% gewijzigd door INNO3D op 15-09-2023 11:31 ]
Bedankt voor de snelle reactie. Hoe komt het eigenlijk dat het probleem zich nu pas laat zien? Toen de kaart net in de PC zat (een korte 6 maanden geleden) zag alles er nog prima uit.INNO3D schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:29:
[...]
Nee, dit is inderdaad niet de bedoeling dat deze zo hoog is, en zal zowel de winkel als wij je natuurlijk helpen. Mocht je zelf zeggen (Ik ben handig met kaarten en wil zelf een kijkje nemen) mag dit natuurlijk gewoon,
Ik zal vandaag of morgen contact opnemen met de winkel. Verder (tot gisteren) erg tevreden met de kaart, dus hopelijk is het hiermee klaar!
Ja, dat vraag ik me ook af, normaal laten dit soort hotspots zich zien na het net monteren van de koelers.XpanD schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:54:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie. Hoe komt het eigenlijk dat het probleem zich nu pas laat zien? Toen de kaart net in de PC zat (een korte 6 maanden geleden) zag alles er nog prima uit.
Ik zal vandaag of morgen contact opnemen met de winkel. Verder (tot gisteren) erg tevreden met de kaart, dus hopelijk is het hiermee klaar!
zou dit misschien kunnen komen door degradatie van de koelpasta? Ik meen mij te herinneren dat mijn 6700XT van PowerColor die ik vorig jaar gekocht had ook oorspronkelijk vrij hoge maar nog acceptabele temperaturen had, en dat die na een jaar dan toch problematisch werden.INNO3D schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:02:
[...]
Ja, dat vraag ik me ook af, normaal laten dit soort hotspots zich zien na het net monteren van de koelers.
Dit zou heel apart zijn na 6 maanden, voor al dan ineens zo megagroot verschil te gevennzall schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:06:
[...]
zou dit misschien kunnen komen door degradatie van de koelpasta? Ik meen mij te herinneren dat mijn 6700XT van PowerColor die ik vorig jaar gekocht had ook oorspronkelijk vrij hoge maar nog acceptabele temperaturen had, en dat die na een jaar dan toch problematisch werden.
Ik ga er vanuit dat het probleem al langer speelt, maar dat het nu pas erg genoeg is geworden om (via de hoge snelheden van de fans) op te vallen. Ik had HWINFO64 wel steeds open, maar gebruikte deze eigenlijk alleen om de 12VHPWR-spanning in de gaten te houden.INNO3D schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:15:
[...]
Dit zou heel apart zijn na 6 maanden, voor al dan ineens zo megagroot verschil te geven
(heb de laatste twee maanden eigenlijk alleen wat lichtere spellen gespeeld, en dat alles met een 80% PL)
Mocht het van belang zijn: Ik gebruik de kaart verticaal.
Bedankt voor het antwoord.nzall schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:58:
[...]
Zowel Nvidia als MSI raden voor de 4090 als minimum een PSU aan van 850W. Dus in principe zou dat genoeg moeten zijn. Ideaal is natuurlijk één van 1000w, maar anderzijds is de 7800X3D ook weer een zeer zuinige CPU, dus dat compenseert wel.
Heb overigens de suprim x variant van de 4090 en geen coil whine.
Ik zou beginnen met na te kijken dat overal de framerate geconfigureerd staat op 60, dus ook in Windows en in Cyberpunk. Welke framerate krijg je zonder vsync?Cobiwan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:13:
Speel cyberpunk met mijn nieuwe 4090 op mijn LG 55 inch oled van 60 hz zonder freesync. Ben dus gebonden aan vsync on screen tearing tegen te gaan. Met vsync krijg ik echter enorme latency als ik dlss3 aan zet. De enige soort van fix die ik heb gevonden is om de fps te cappen op 57 fps. Zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Heb overigens de suprim x variant van de 4090 en geen coil whine.
Mijn 4080 (Asus TUF) is ook een goed half jaar oud en ik zit bij stevige games (CP2077 maxed out 320W) ook wel tegen een hotspot van 95-98 graden aan te hikken. GPU core zit rond de 74-75 dan, quiet BIOS. De 100 heb ik nog niet weten te bereiken. Dit is met een Corsair 4000X case met 3 front case fans die tamelijk dicht op de GPU zitten.XpanD schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:00:
Tips/ervaringen welkom.
Er gaan nogal wat broodje aap verhalen de ronde aangaande hotspots. Veel reviews met hotspot delta's van 10 graden of minder. Volstrekt onrealistisch in een dichte kast of je moet er een custom loop in hebben zitten, maar dan nog. Een delta van 15-25 graden is tamelijk normaal en niet iets om je zorgen over te maken. De chips kunnen tot 110-115 graden aan zonder direct problemen te ervaren. Ik heb zelf nog geen performance issues of downclock scenario's gezien. HWInfo staat hier ook altijd bijna autistisch open.
Aangaande jou casus mag dat absoluut niet zo heet worden met een verbruik van maar 180W, dat is zeker niet in orde.
[ Voor 3% gewijzigd door Dhrax op 20-09-2023 11:28 ]
Bedoel je in Windows de refresh rate op 60hz en een 60fps cap? En in Cyberpunk ook? Als ik dat doe heb ik aardige input lag. Geen caps is echt verschrikkelijk qua input lag hahah.nzall schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:20:
[...]
Ik zou beginnen met na te kijken dat overal de framerate geconfigureerd staat op 60, dus ook in Windows en in Cyberpunk. Welke framerate krijg je zonder vsync?
Mijn 4090 is van oktober en heeft als hij hard aan het werk gezet wordt een hotspot delta van 10c met de normale temp. Gewoon luchtgekoeld.Dhrax schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:25:
[...]
Mijn 4080 (Asus TUF) is ook een goed half jaar oud en ik zit bij stevige games (CP2077 maxed out 320W) ook wel tegen een hotspot van 95-98 graden aan te hikken. GPU core zit rond de 74-75 dan, quiet BIOS. De 100 heb ik nog niet weten te bereiken. Dit is met een Corsair 4000X case met 3 front case fans die tamelijk dicht op de GPU zitten.
Er gaan nogal wat broodje aap verhalen de ronde aangaande hotspots. Veel reviews met hotspot delta's van 10 graden of minder. Volstrekt onrealistisch in een dichte kast of je moet er een custom loop in hebben zitten, maar dan nog. Een delta van 15-25 graden is tamelijk normaal en niet iets om je zorgen over te maken. De chips kunnen tot 110-115 graden aan zonder direct problemen te ervaren. Ik heb zelf nog geen performance issues of downclock scenario's gezien. HWInfo staat hier ook altijd bijna autistisch open.
Aangaande jou casus mag dat absoluut niet zo heet worden met een verbruik van maar 180W, dat is zeker niet in orde.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Misschien de moeite om in de gaten te houden -- rond de 100C gaan de fans harder draaien, en tegen de 110 gaan ze voluit. Rond de 20 graden verschil zou ik mij ook niet direct zo'n zorgen over maken, maar het moet dan niet erger worden.Dhrax schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:25:
[...]
Mijn 4080 (Asus TUF) is ook een goed half jaar oud en ik zit bij stevige games (CP2077 maxed out 320W) ook wel tegen een hotspot van 95-98 graden aan te hikken. GPU core zit rond de 74-75 dan, quiet BIOS. De 100 heb ik nog niet weten te bereiken. Dit is met een Corsair 4000X case met 3 front case fans die tamelijk dicht op de GPU zitten.
Mijn kaart zat binnen een seconde over de 100 in bijvoorbeeld 3DMark Speedway. Ik heb de kaart gisteren uit het systeem gehaald (morgen op de post), en bij een laatste test was het verschil al opgelopen tot 40.5C! Dit met een 230mm-fan erop op volle snelheid (als test), en terwijl het verschil in het begin dus maar zo'n 12 graden was.
Overigens gebruik ik nu weer even mijn 1070 van 7 jaar oud, en die doet nog steeds netjes exact 11C met de originele pasta.
Neen, dat is echt niet normaal. Ik zou die terugsturen naar de winkel, want een delta van meer dan 40°C en binnen de seconden boven de 100 betekent gewoon dat die defect is. Normale richtlijnen zijn rond 70-80°C hotspot en delta van rond de 10-20.XpanD schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:15:
[...]
Misschien de moeite om in de gaten te houden -- rond de 100C gaan de fans harder draaien, en tegen de 110 gaan ze voluit. Rond de 20 graden verschil zou ik mij ook niet direct zo'n zorgen over maken, maar het moet dan niet erger worden.
Mijn kaart zat binnen een seconde over de 100 in bijvoorbeeld 3DMark Speedway. Ik heb de kaart gisteren uit het systeem gehaald (morgen op de post), en bij een laatste test was het verschil al opgelopen tot 40.5C! Dit met een 230mm-fan erop op volle snelheid (als test), en terwijl het verschil in het begin dus maar zo'n 12 graden was.
Overigens gebruik ik nu weer even mijn 1070 van 7 jaar oud, en die doet nog steeds netjes exact 11C met de originele pasta.
Asus TUF 4080
CP2077 1440P Path tracing DLSS Quality
Stock @ 1,025mV + power 100%
Core 2760Mhz
319W GPU Core 75 Hotspot 98
Superposition benchmark 8K | 8206 punten
Undervolt @ 0,975mV
Core 2775Mhz Mem +1000Mhz power 110%
279W GPU Core 68 Hotspot 87
Superposition benchmark 8k | 8743 punten
Ik ben er wel content mee, er zit nog wel meer in maar voor nu een aanzienlijke verbetering. Betere performance en veel minder hitte en herrie.
[ Voor 6% gewijzigd door Dhrax op 21-09-2023 12:55 ]
Zou dit de moeite waard zijn voor mijn Gigabyte 4070 Gaming OC? Of is dat model door de factory overclock al aan de limiet en valt er sowieso niet veel te rapen?Dhrax schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:48:
De temps zaten me toch niet helemaal lekker dus ik ben maar eens met undervolting aan de slag gegaan. Was even wat trial & error om de curve binnen MSI Afterburner goed te krijgen maar als je eenmaal doorhebt wat de bedoeling is, is het goed te doen.
Asus TUF 4080
CP2077 1440P Path tracing DLSS Quality
Stock @ 1,025mV + power 100%
Core 2760Mhz
319W GPU Core 75 Hotspot 98
Superposition benchmark 8K | 8206 punten
Undervolt @ 0,975mV
Core 2775Mhz Mem +1000Mhz power 110%
279W GPU Core 68 Hotspot 87
Superposition benchmark 8k | 8743 punten
Ik ben er wel content mee, er zit nog wel meer in maar voor nu een aanzienlijke verbetering. Betere performance en veel minder hitte en herrie.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik heb de plaatjes vergeleken, maar wat TPU beter dan native noemt is wel erg wensvol of ze hebben een MyFi definitie van wat beter is. Er zijn bepaalde objecten die er 'beter' uitzien, maar dat kan ook vanwege een soort sharpening effect komen. Globaal gezien redelijk wat detail verlies, dat vooral te zien is aan de textures, diepte van de schaduw, bomen die op een redelijke afstand staan etc.
Het lijkt verder ook schaduw in te kleuren op plekken waar native niets was?
De laatste afbeelding is wel erg dramatisch, waarbij het detail van de marmeren vloer bijna helemaal verloren gaat.
Geef mij maar gewoon Native + DLAA.
Meeste kaarten kun je wel wat extra uithalen. Er staan wel de nodige guides op YT met een goede base line waar te beginnen. Denk dat je er zonder al te veel problemen wel 10% extra uit kunt persen.nzall schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:34:
[...]
Zou dit de moeite waard zijn voor mijn Gigabyte 4070 Gaming OC? Of is dat model door de factory overclock al aan de limiet en valt er sowieso niet veel te rapen?
Ik vind het leuk om te zien dat een 4070 nog net zo goed meekan in het path tracing verhaal, zelfs al is het met Frame Generation. Was al bezorgd dat mijn kaart al achterhaald was nog voor ik hem goed en wel heb kunnen gebruiken...
Thx en graag gedaan.CMT schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:48:
Bedankt voor de link.
Ik heb de plaatjes vergeleken, maar wat TPU beter dan native noemt is wel erg wensvol of ze hebben een MyFi definitie van wat beter is. Er zijn bepaalde objecten die er 'beter' uitzien, maar dat kan ook vanwege een soort sharpening effect komen. Globaal gezien redelijk wat detail verlies, dat vooral te zien is aan de textures, diepte van de schaduw, bomen die op een redelijke afstand staan etc.
Het lijkt verder ook schaduw in te kleuren op plekken waar native niets was?
De laatste afbeelding is wel erg dramatisch, waarbij het detail van de marmeren vloer bijna helemaal verloren gaat.
Geef mij maar gewoon Native + DLAA.
Als ik het eerste plaatje check dan vind ik het overall beeld van de DLSS varianten toch wat schmutzig tov native. Net alsof er een soort waas overheen zit. Dus ja liever alles native of inderdaad native + DLAA maar dan tanken de framerates meestal helaas.
Het plaatje waar jij het over hebt is eigenlijk behoorlijk schokkend hoeveel detail er in de vloer verloren gaat!
Al dit soort technieken, we zitten er nu eenmaal aan vast ben ik bang.
Een ander issue wat ik heb met DLSS / FSR is dat er inmiddels aardig wat varianten zijn. Het wordt een beetje een rommeltje. In plaats van al deze meer proprietary stuff zou ik ook veel liever zien dat dit soort tech onder directx zou vallen en overal uniform geimplementeerd wordt. Een mens mag dromen toch ?
At the end of the day is het voor mij vooral belangrijk dat een game smooth voelt als ik aan het spelen ben dus als ik speel met de opties is dat mijn hoofddoel tenzij de IQ me echt niet aanstaat. Maar ik heb eigenlijk gewoon te weinig tijd om al die opties goed uit te testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 21-09-2023 20:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ja precies. Alsof je zo nu en dan door een vettige bril kijkt.
Ik moet trouwens DLSS nog steeds uit proberen, maar kom door al het testen en tunen van PC projecten er niet aan toe
Persoonlijk denk ik ook dat eindelijk meer FPS / soepelheid veel zwaarder weegt dan dit soort detail verlies.
Zeker wanneer er wat beweging en actie is, dan is er sowieso motion blur vanwege de reactietijd van de monitor. Tot op een zekere hoogte wel, want het verlies zoals bij het laatste plaatje of het inkleuren van schaduw bij een boom zodat de beelddiepte daarvan verloren gaat, zou mij enorm irriteren..
Het is mij ook niet duidelijk wat het effect van deze recontructie / het in kleuren van de schaduwen is, in het tijdsdomein. Hoe zit het met de temporale artifacts?
Mijn resultaat:
/f/image/gV8Py4oo33pIu2bxP0fAkQ95.png?f=fotoalbum_large)
Hier is de juiste plek ervoor.
4080 FE vervangen door 4090 FE voor de game desktop. Madame draait nog op mijn oude 6900XT Reference met 5800X3D op 1440p. Die hoeft dus nog geen 4080 te hebben.
Starfield zonder texture mods is maar saai.. maar met de texture mods liep ik constant tegen zwarte schermen + hud aan omdat de 16GB VRAM buffer zo vol is.
:strip_exif()/f/image/5pm59Ku0gYYB7V0iZ9Sl8Xn9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vr8N6yPNpOdQR3705znvZSXF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dQZIL02NSqpHiRTfiDmGdVle.jpg?f=fotoalbum_large)
50 gram aan geheugen, condensatoren en weerstanden.
Eerste indruk is goed. Maar ik was al zeer tevreden met de 4080 over mijn 6900XT. Het enige dat me niet lekker zat met de 4080 was de 16GB VRAM buffer. Had 20GB moeten zijn. nu met de 4090 draai ik 85% power limit en haal ik gelijksoortige power draw in Starfield maar stabielere FPS zonder Frame Generation. 4080 had FG nodig voor Starfield om soepel te draaien boven 100FPS.
[ Voor 10% gewijzigd door Cidious op 26-09-2023 18:39 ]
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Ik zag het ^^. Proficiat met de aankoop!
We hebben inderdaad vrijwel dezelfde setup.
Mijne is alleen nog steeds niet in gebruik (zit nog in een testsyteem) omdat ik maar in dubio blijf zitten.
Zowel de 4090FE en de 7900XTX kunnen mij niet helemaal bekoren. Het is alsof ik tussen 2 slechte opties moet kiezen.
4090FE: slechte Freesync / VRR ondersteuning, coilwhine (niveau hyper muggenzwerm) dat met geen mogelijkheid te verhelpen of te minimaliseren is, 12VHPRRrrr *smelt* stekker, presteert niet beter dan de RX6900XT bij klassieke 1 thread cpu bottlenecks, voor iets simpels als een PL aanpassing -> Afterburner nodig.
7900XTX: performance/watt niet beter de krijgen dan de RX6900XT bij lichte tot middelmatige belasting i.c.m. een FPS cap, presteert niet zoals gehoopt bij 1 thread cpu bottlenecks, geen mogelijkheid om DSSL, DLAA, PT, etc. uit te proberen later.
[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 26-09-2023 18:54 ]
au! Ja ik kan me dit heel goed inbeelden. Mijn freesync monitoren (VA) flickeren ook in bepaalde menu's. Ik heb het wel kunnen verbeteren door de Freesync range iets ruimer en verder naar beneden bij te stellen met CRU maar het is nog niet volledig opgelost.CMT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:52:
@Cidious
Ik zag het ^^. Proficiat met de aankoop!
We hebben inderdaad vrijwel dezelfde setup.
Mijne is alleen nog steeds niet in gebruik (zit nog in een testsyteem) omdat ik maar in dubio blijf zitten.
Zowel de 4090FE en de 7900XTX kunnen mij niet helemaal bekoren. Het is alsof ik tussen 2 slechte opties moet kiezen.
4090FE: slechte Freesync / VRR ondersteuning, coilwhine (niveau hyper muggenzwerm) dat met geen mogelijkheid te verhelpen of te minimaliseren is, 12VHPRRrrr *smelt* stekker, presteert niet beter dan de RX6900XT bij klassieke 1 thread cpu bottlenecks, voor iets simpels als een PL aanpassing -> Afterburner nodig.
7900XTX: performance/watt niet beter de krijgen dan de RX6900XT bij lichte tot middelmatige belasting i.c.m. een FPS cap, presteert niet zoals gehoopt bij 1 thread cpu bottlenecks, geen mogelijkheid om DSSL, DLAA, PT, etc. uit te proberen later.
Betreft coilwhine zijn beide kaarten (4080 en 4090) muisstil. Mijn 6900XT daarentegen was dat niet tenzij ik die verlengstukken met condensatoren gebruikte en zonder was het om gek van te worden. De kaart zit nu met reference koeler in madame haar pc. de reference koeler maakt het stiller. zij heeft er ook geen last van zegt ze. Prima.
7900XTX heb ik ook echt onderzocht en zonder hem zelf in handen te hebben gehad concludeerde ik hetzelfde als jij. 52%+ efficiency beloofd in officiële AMD presentatie slide. maar in 0-20% geleverd. ze maken amper gebruik van de nieuwe node. zonder de nieuwe node zouden de kaarten zelfs minder efficiënt zijn. dit is mijn aankoop keuze criteria nummer 1. ik wil de meest efficiënte kaart.
Nu is de 4080 hierin beter dan de 4090.. ben veelal tevreden over de performance van de 4090, maar vind het lastig om afscheid te doen van de 4080.. Ik vind de 4080 echt een mega fijne kaart. Helaas wel te duur en maar 16GB VRAM..
Ik denk dat ik de 4090 houdt om de VRAM maar heb nog niet volledig besloten ook.
Met de 6900XT en 7900XTX is het bijna perfect en is er alleen een kleine oplichting merkbaar bij een frametime interruptie (bron van de VA helderheids flikkeringen). Je moet er dan echt op letten om het te zien.
Maar de 7900XTX is best efficiënt hoor en de +50% klopt ook wel in bepaalde gevallen (ze gaven ook aan 'up to'). Het probleem is alleen dat het pas zichtbaar wordt als de GPU aan het werk gezet kan worden.
Dus eigenlijk zonder FPS cap of in zware spellen die dan onder mijn 98Hz Freesync cap blijven.
En deze kaarten zijn ook behoorlijk te undervolten wat de efficiëntiecurve flink ophaalt.
Wat betreft de coilwhine, ik vind het zo gek dat ik daar dan wel last van heb. Letterlijk van elk onderdeel (CPU, Mobo, PSU, kast, GPU) diverse merken geprobeerd en gecombineerd met altijd hetzelfde resultaat. De spectrum metingen met een geijkte en gekalibreerde meetmicrofoon laten ook iedere keer nagenoeg hetzelfde plaatje zien.
Dit is trouwens de 2e 4090FE uit een andere batch met identieke coilwhine als de 1e.
Het is voor mij steeds moeilijker om te geloven dat er werkelijke kaarten zonder of met weinig coilwhine bestaan
Cidious schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:37:
Zat het nieuws topic te spammen. Oeps.
Hier is de juiste plek ervoor.
4080 FE vervangen door 4090 FE voor de game desktop. Madame draait nog op mijn oude 6900XT Reference met 5800X3D op 1440p. Die hoeft dus nog geen 4080 te hebben.
Starfield zonder texture mods is maar saai.. maar met de texture mods liep ik constant tegen zwarte schermen + hud aan omdat de 16GB VRAM buffer zo vol is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
50 gram aan geheugen, condensatoren en weerstanden.
Eerste indruk is goed. Maar ik was al zeer tevreden met de 4080 over mijn 6900XT. Het enige dat me niet lekker zat met de 4080 was de 16GB VRAM buffer. Had 20GB moeten zijn. nu met de 4090 draai ik 85% power limit en haal ik gelijksoortige power draw in Starfield maar stabielere FPS zonder Frame Generation. 4080 had FG nodig voor Starfield om soepel te draaien boven 100FPS.
Kan een Gigabyte RTX4090 3 schermen van resolutie 3440x1440 op 160Hz op displayport gedraaid worden? heb nu 2x de lg 34gn850 op 160Hz staan maar zou een 3e bij willen.
Ik had begin dit jaar ook een 34" VA monitor FreeSync en ik leek nergens last van te hebben. Dat zou me zeker zijn bijgebleven. Werkte gewoon prima met zowel mijn XFX 7900 XTX Merc als nu met mijn RTX 4090 FE moet ik zeggen. Ondertussen heb ik een IPS scherm en ook daar geen issues.CMT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:59:
Met de 4090FE is het echt zo dat er flitsen ontstaan en soms een stroboscoop effect als de FPS rond het omschakelpunt van de LFC blijft hangen. Dat had ik ook met de MSI 1080Ti. Het is alsof de sync verloren gaat.
Met de 6900XT en 7900XTX is het bijna perfect en is er alleen een kleine oplichting merkbaar bij een frametime interruptie (bron van de VA helderheids flikkeringen). Je moet er dan echt op letten om het te zien.
Maar de 7900XTX is best efficiënt hoor en de +50% klopt ook wel in bepaalde gevallen (ze gaven ook aan 'up to'). Het probleem is alleen dat het pas zichtbaar wordt als de GPU aan het werk gezet kan worden.
Dus eigenlijk zonder FPS cap of in zware spellen die dan onder mijn 98Hz Freesync cap blijven.
En deze kaarten zijn ook behoorlijk te undervolten wat de efficiëntiecurve flink ophaalt.
Wat betreft de coilwhine, ik vind het zo gek dat ik daar dan wel last van heb. Letterlijk van elk onderdeel (CPU, Mobo, PSU, kast, GPU) diverse merken geprobeerd en gecombineerd met altijd hetzelfde resultaat. De spectrum metingen met een geijkte en gekalibreerde meetmicrofoon laten ook iedere keer nagenoeg hetzelfde plaatje zien.
Dit is trouwens de 2e 4090FE uit een andere batch met identieke coilwhine als de 1e.
Het is voor mij steeds moeilijker om te geloven dat er werkelijke kaarten zonder of met weinig coilwhine bestaan. Je hoort dus echt geen zoem / BZziiii bij bijv. Timespy 1440p?
heb je Gsync dan wel aangezet in het NVIDIA controle paneel ?Skyline GT-R schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:06:
[...]
Ik had begin dit jaar ook een 34" VA monitor FreeSync en ik leek nergens last van te hebben. Dat zou me zeker zijn bijgebleven. Werkte gewoon prima met zowel mijn XFX 7900 XTX Merc als nu met mijn RTX 4090 FE moet ik zeggen. Ondertussen heb ik een IPS scherm en ook daar geen issues.
heb jij alles op een open air bench ? ik dacht dat je een Corsair 5000D had? misschien verkeerd onthouden. mijn 7000D toren staat achter de monitoren, mocht er een beetje coilwhine zijn dan zal dit ook verdoezeld worden door de 7 Arctic P14 fans in die kast die 1350 rpm draaien, mijn server met nog een 6 fans, de AC unit, de lucht ververser unit etc. lichte coilwhine zal ik niet snel merken.CMT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:59:
Met de 4090FE is het echt zo dat er flitsen ontstaan en soms een stroboscoop effect als de FPS rond het omschakelpunt van de LFC blijft hangen. Dat had ik ook met de MSI 1080Ti. Het is alsof de sync verloren gaat.
Het is voor mij steeds moeilijker om te geloven dat er werkelijke kaarten zonder of met weinig coilwhine bestaan. Je hoort dus echt geen zoem / BZziiii bij bijv. Timespy 1440p?
heb eerst wel met open systeem getest en niks gemerkt. ik zal eens goed luisteren met de andere apparaten uit.
en mijn monitoren waren flickervrij met de 6900XT (2x Dell S3422DWG). Helaas niet meer toen ik over ging naar 4080. 4090 lijkt het iets te stabiliseren door dat de frames wat stabieler lijken te blijven wanneer capped.
Ja ik ben me bewust van dat dit niet een 'one fits all' oplossing is. maar voor starfield werkt het heel mooi en dat is op het moment het enige spel dat ik speel. Voor andere spellen waar ik veel tijd in steek in de toekomst zal ik wel weer opnieuw calibreren. Heb ook nog geen undervolt gedraaid. De kaart heeft zoveel perf over dat ik eigenlijk niet echt geinteresseerd ben in iets anders dan efficientie op het moment.Lekiame schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:54:
Houd er wel rekening mee dat wanneer je PL zet op 85% dat je core speed dan wel echt inkakt als je zware load op je kaart zet. Dit kan je voorkomen met een undervolt + mem oc om dezelfde performance als stock te krijgen.
[...]
YupCidious schreef op woensdag 27 september 2023 @ 04:14:
[...]
heb je Gsync dan wel aangezet in het NVIDIA controle paneel ?
soms denk ik dat het aan staat maar staat het toch niet. ik gebruik nu de gsync notificatie in de hoek om zeker te zijn.Skyline GT-R schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:04:
[...]
YupDat was trouwens ook op een Dell S3422DWG.
Mijn 4090 suprim hoor ik alleen met moeite als ik mijn hoofd ernaast houd.CMT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:59:
niks is vergelijkbaar met mijn krijsende 6900XT als die aan de verkeerde PSU poorten hangt zonder condensator filter kabels. dus ben al lang blij haha. zal heel erg afhangen van je setup en positie.
Het probleem treedt ook alleen op bij brakke spellen en laadschermen. De momenten dat er interrupties zijn in de frametimes (grote spikes of pauzes), waardoor kortstondig de sync verloren gaat.Skyline GT-R schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:06:
[...]
Ik had begin dit jaar ook een 34" VA monitor FreeSync en ik leek nergens last van te hebben. Dat zou me zeker zijn bijgebleven. Werkte gewoon prima met zowel mijn XFX 7900 XTX Merc als nu met mijn RTX 4090 FE moet ik zeggen. Ondertussen heb ik een IPS scherm en ook daar geen issues.
De intensiteit en/of mate van geflikker hangt af van in ieder geval het native contrast heb ik ontdekt.
Schermen met een zeer hoog contrast en mogelijk hoge ververingssnelheid zijn daar (veel) gevoeliger voor.
Ik denk dat de reactietijd van de zwartwaarden ook een rol speelt i.v.m. overshoot.
IPS schermen heb van nature zeer slechte zwartwaarden dus dan speelt dit probleem ook niet.
Schermen met snelle reactie tijden hebben doorgaans ook een slechter contrast.
Weet je zeker dat G-sync/Freesync aanstond bij het VA scherm? Bij Nivida zijn er twee vakjes die aangevinkt moeten worden. Een daarvan is voor windowed fullscreen / borderless window.
Persoonlijk verifieer ik het altijd met een demo omdat het een paar keer is voorgekomen dat ik dacht dat het aanstond, maar waarbij achteraf bleek dat ik het 2e vinkje vergeten was of de confirmatie niet het aangeklikt.
Ik heb echt talloze VA schermen geprobeerd (zo'n 8 verschillende modellen en i.i.g. 17 exemplaren in totaal). Daarbij met een 1080Ti, 5700XT, 6900XT, 7900XT en de 4090FE.
Contrast variërend van 5000 tot 2500 en verversingssnelheid van 100 tot 165Hz.
Ook diverse DP kabels trouwens.
Allemaal hadden ze dezelfde problemen met de Nvidia kaarten en deels ook met de AMD kaarten, maar dan in veel mindere mate (minder intens en in ieder geval geen sporadisch geflits, wanneer je niets aan het doen bent in het spel).
Van deze VA modellen gedraagt alleen de LG35WN75 & LG35WN65C zich goed bij probleem spellen/gevallen en dat waren de enige monitoren met 100Hz en 2500 contrast
Bij spellen waarbij de frametimes/pacing in orde is, deden alle schermen het redelijk met de Nvidia kaarten en goed met de AMD kaarten.
World of Warcraft is trouwens een spel dat vrij problematisch is vanwege de vele frametime spikes.
Ik gebruik dat altijd als referentie om te kijken of probleem gevallen goed worden opgevangen.
Met de addon Bagnon is het consistent te triggeren door het snel open en dicht te spammen.
Rivatuner laat dan mooie framtime spikes zien en de FPS stort kortstondig neer.
Nee, maar ik test wel met de zijkant open omdat de kast van zichzelf al vrij open is.Cidious schreef op woensdag 27 september 2023 @ 04:21:
[...]
heb jij alles op een open air bench ? ik dacht dat je een Corsair 5000D had? misschien verkeerd onthouden. mijn 7000D toren staat achter de monitoren, mocht er een beetje coilwhine zijn dan zal dit ook verdoezeld worden door de 7 Arctic P14 fans in die kast die 1350 rpm draaien, mijn server met nog een 6 fans, de AC unit, de lucht ververser unit etc. lichte coilwhine zal ik niet snel merken.
heb eerst wel met open systeem getest en niks gemerkt. ik zal eens goed luisteren met de andere apparaten uit.
En ook in een rustige omgeving waarbij de 6x NF-A12x25 fan's niet harder draaien dan 800-1000 rpm onder een 350-400W belasting. Ik heb verder geen andere herrie apparaten in de kamer of een rumoerige omgeving.
Om het goed te horen zet ik de GPU fan's ook altijd op minimum omdat het geluid van de fan's anders de coilwhine grotendeels maskeert. Je kan het echter nog steeds goed horen als je weet waarnaar je moet luisteren.
Bedankt voor het controlerenCidious schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:21:
@CMT die 4090FE heeft wel hele lichte coilwhine maar dat kan ik alleen horen als ik het raam ervoor weg haal. De 4080 is muis stil. mijn maat heeft ook een 4090 en 4080 FE en die heeft het precies andersom. 4090 FE muis stil en 4080 lichte coilwhine.
niks is vergelijkbaar met mijn krijsende 6900XT als die aan de verkeerde PSU poorten hangt zonder condensator filter kabels. dus ben al lang blij haha. zal heel erg afhangen van je setup en positie.
Wat niveau betreft is de mate van coilwhine tussen mijn 6900XT en 4090FE hetzelfde, maar uiteraard iets anders van aard omdat de pieken & harmonischen niet op dezelfde frequenties zitten & anders verdeeld zijn.
Het soort belasting maakt ook erg uit.
De 6900XT heeft heel weinig coilwhine bij zware belasting waarbij de klok richting 2000MHz gaat, maar gilt als een gek bij SuperPosition 1080p medium. De 4090FE is niet te temmen met een lage kloksnelheid.
Zowel met een Ultra Prime TX-650 als TX-850, maakte het niet uit welk combinatie van PSU uitgangen ik probeerde. De coilwhine bleef hetzelfde.
Met een Fmax van 2000Mhz heeft de 6900XT nagenoeg geen coilwhine meer in alle gevallen.
Ook met de Superposition 1080p benchmark op medium settings? Of aan het einde van Graphics Test 1 van Timespy 1440p?Cobiwan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:41:
[...]
Mijn 4090 suprim hoor ik alleen met moeite als ik mijn hoofd ernaast houd.
Het is een van de modellen die ik nog overweeg om uit te proberen, maar de Suprim schijnt een absurd rust verbruik te hebben van >30W.
Ik heb inderdaad ook meerdere VA schermen en GPUs geprobeerd. Ook IPS schermen welke er minder gevoelig voor zijn. VA + nVidia is niet een fijne combo. Was al een probleem met mijn 2070 Super en 35" BenQ 100Hz Ultrawide (welke jij dacht ik ook had).CMT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:06:
[...]
Het probleem treedt ook alleen op bij brakke spellen en laadschermen. De momenten dat er interrupties zijn in de frametimes (grote spikes of pauzes), waardoor kortstondig de sync verloren gaat.
De intensiteit en/of mate van geflikker hangt af van in ieder geval het native contrast heb ik ontdekt.
Schermen met een zeer hoog contrast en mogelijk hoge ververingssnelheid zijn daar (veel) gevoeliger voor.
Ik denk dat de reactietijd van de zwartwaarden ook een rol speelt i.v.m. overshoot.
IPS schermen heb van nature zeer slechte zwartwaarden dus dan speelt dit probleem ook niet.
Schermen met snelle reactie tijden hebben doorgaans ook een slechter contrast.
Weet je zeker dat G-sync/Freesync aanstond bij het VA scherm? Bij Nivida zijn er twee vakjes die aangevinkt moeten worden. Een daarvan is voor windowed fullscreen / borderless window.
Persoonlijk verifieer ik het altijd met een demo omdat het een paar keer is voorgekomen dat ik dacht dat het aanstond, maar waarbij achteraf bleek dat ik het 2e vinkje vergeten was of de confirmatie niet het aangeklikt.
Ik heb echt talloze VA schermen geprobeerd (zo'n 8 verschillende modellen en i.i.g. 17 exemplaren in totaal). Daarbij met een 1080Ti, 5700XT, 6900XT, 7900XT en de 4090FE.
Contrast variërend van 5000 tot 2500 en verversingssnelheid van 100 tot 165Hz.
Ook diverse DP kabels trouwens.
Allemaal hadden ze dezelfde problemen met de Nvidia kaarten en deels ook met de AMD kaarten, maar dan in veel mindere mate (minder intens en in ieder geval geen sporadisch geflits, wanneer je niets aan het doen bent in het spel).
Van deze VA modellen gedraagt alleen de LG35WN75 & LG35WN65C zich goed bij probleem spellen/gevallen en dat waren de enige monitoren met 100Hz en 2500 contrast.
Bij spellen waarbij de frametimes/pacing in orde is, deden alle schermen het redelijk met de Nvidia kaarten en goed met de AMD kaarten.
World of Warcraft is trouwens een spel dat vrij problematisch is vanwege de vele frametime spikes.
Ik gebruik dat altijd als referentie om te kijken of probleem gevallen goed worden opgevangen.
Met de addon Bagnon is het consistent te triggeren door het snel open en dicht te spammen.
Rivatuner laat dan mooie framtime spikes zien en de FPS stort kortstondig neer.
[...]
Nee, maar ik test wel met de zijkant open omdat de kast van zichzelf al vrij open is.
En ook in een rustige omgeving waarbij de 6x NF-A12x25 fan's niet harder draaien dan 800-1000 rpm onder een 350-400W belasting. Ik heb verder geen andere herrie apparaten in de kamer of een rumoerige omgeving.
Om het goed te horen zet ik de GPU fan's ook altijd op minimum omdat het geluid van de fan's anders de coilwhine grotendeels maskeert. Je kan het echter nog steeds goed horen als je weet waarnaar je moet luisteren.
[...]
Bedankt voor het controleren. Hoor je ook geen "whiiiIIEEE" aan het einde van de Grapics Test 1 in Timespy 1440p?. Mijn 4090FE heeft in dat gedeelte een sterk 'mugachtig' geluid dat in toonhoogte toeneemt in cadans met de FPS. Er is ook hoogfrequent gepruttel, maar dat valt veel minder op.
Wat niveau betreft is de mate van coilwhine tussen mijn 6900XT en 4090FE hetzelfde, maar uiteraard iets anders van aard omdat de pieken & harmonischen niet op dezelfde frequenties zitten & anders verdeeld zijn.
Het soort belasting maakt ook erg uit.
De 6900XT heeft heel weinig coilwhine bij zware belasting waarbij de klok richting 2000MHz gaat, maar gilt als een gek bij SuperPosition 1080p medium. De 4090FE is niet te temmen met een lage kloksnelheid.
Zowel met een Ultra Prime TX-650 als TX-850, maakte het niet uit welk combinatie van PSU uitgangen ik probeerde. De coilwhine bleef hetzelfde.
Met een Fmax van 2000Mhz heeft de 6900XT nagenoeg geen coilwhine meer in alle gevallen.
Ik heb ZO VEEL TimeSpy gedraaid op de 6900XT met krijsende colwhine dat ik er echt gewend aan geraakt ben en afhankelijk van de stabiliteit van de coilwhine kon ik aardig opmaken of mijn OC de tweede test zou doorstaan. Aan het einde van de eerste test is er inderdaad een oplopende whine hoorbaar. Zoals dit vertrouwd aanvoelt haha. Maar het is met de 4090FE heel zacht en met de deur dicht en de fans op 1350RPM hoor ik het niet.
Zal jouw omgevings situatie en still fans ook zijn die de perceptie versterken. Ik zal morgen eens kijken of ik een filmpje kan maken, Maar het is echt niks om over naar huis te schruiven betreft coilwhine.
Toch jammer als je zoveel poen neerlegt voor een GPU dat het niet helemaal lekker zit.
Heb 1x de standaard timespy gedraaid op een 1440p scherm en mij viel niets bijzonders op toen. Nu helaas niet thuis om te kunnen testen, maar ik verbaas me er vaak over dat je echt niets hoort bij keihard gamen. Het valt me ook op dat er minder warmte uit de pc lijkt te komen dan met de 3080 master die ik hiervoor had, terwijl de 4090 meer stroom gebruikt.CMT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:15:
[...]
Ook met de Superposition 1080p benchmark op medium settings? Of aan het einde van Graphics Test 1 van Timespy 1440p?
Het is een van de modellen die ik nog overweeg om uit te proberen, maar de Suprim schijnt een absurd rust verbruik te hebben van >30W.
Mijn voorspellingen voor 2024 en begin 2025: "Super" refreshes van de 4060 en 4070 die een trapje meer VRAM hebben (dus een 4060 Super met 12 GB VRAM en een 4070 Super met 16 GB VRAM) en daarvoor gebruikmaken van chips van een niveau hoger met teveel defecten, een 4090 Ti of Titan Ada die nog meer van de AD102 chip gebruiken en de nieuwe 12V2X6 connector gebruikt, en een 4050 met 8 GB VRAM als absolute budgetkaart die tot 75W gaat en dus geen extra voedingskabel nodig heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door nzall op 06-10-2023 20:33 ]
Vandaag op videocardz wel een gerucht over een 4080ti (misschien super?)nzall schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:58:
Durft er hier iemand speculeren over toekomstige 40XX modellen? Gezien de lage yields van 5nm denk ik dat er nog wel een aantal zullen komen. Er had iemand het er al over in het levertijden/prijzen topic, maar ik denk dat die discussie eerder hier thuishoort. Gezien deze topic oorspronkelijk ook in feite enkel speculatie had over de nieuwe hardware, voordat deze verschenen was, dacht ik dat dit nog steeds toegestaan is.
Mijn voorspellingen voor 2024 en begin 2025: "Super" refreshes van de 4060 en 4070 die een trapje meer VRAM hebben (dus een 4060 Super met 12 GB VRAM en een 4070 Super met 16 GB VRAM) en daarvoor gebruikmaken van chips van een niveau hoger met teveel defecten, een 4090 Ti of Titan Ada die nog meer van de AD102 chip gebruiken en de nieuwe 12V2X6 connector gebruikt, en een 4050 met 8 GB VRAM als absolute budgetkaart die tot 75W gaat en dus geen extra voedingskabel nodig heeft.
Er zullen vast nog wel wat variaties komen. Nog circa 1,5 jaar ofzo tot de nieuwe generatie dus nog ruimte zat.
nieuws: Gerucht: Nvidia brengt begin 2024 verbeterde GeForce RTX 4080 uit met...Nvidia komt 'begin 2024' met een verbeterde versie van de GeForce RTX 4080. Dat beweert leaker MegasizeGPU. Het zou gaan om ofwel een RTX 4080 Ti, of een 4080S. Waar het origineel een AD103-gpu heeft, bevat deze naar verluidt de AD102 van de RTX 4090.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
4090ti.. mag die dan alsjeblieft wel DP2.1 poorten hebben ipv oude DP1.4 poorten.. Ik kan nu niet eens twee ultrawide schermen aansluiten en beiden 144Hz 10-bit draaien met Gsync. Dan gaat alles zwart flickeren.nzall schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:58:
Durft er hier iemand speculeren over toekomstige 40XX modellen? Gezien de lage yields van 5nm denk ik dat er nog wel een aantal zullen komen. Er had iemand het er al over in het levertijden/prijzen topic, maar ik denk dat die discussie eerder hier thuishoort. Gezien deze topic oorspronkelijk ook in feite enkel speculatie had over de nieuwe hardware, voordat deze verschenen was, dacht ik dat dit nog steeds toegestaan is.
Moet 1 scherm op de HDMI poort gooien op 100Hz en 8-bit om het hoofdscherm op 165Hz 10-bit Gsync te kunnen draaien. Ik vind het echt te zot voor worden dat ze hierop hebben geknepen met de 4090 terwijl de 7900XT(X) wel gewoon fatsoenlijke moderne DP poorten aan boord hebben voor minder. De 4090 is een halo product maar toch niet helemaal..
Ik snap je helemaal! Toch zal ook een 4090Ti dat niet hebben. Het zit gewoon niet in de AD102 die. Was een leuke uiteenzetting over door AMD bij de release van RDNA3.Cidious schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
4090ti.. mag die dan alsjeblieft wel DP2.1 poorten hebben ipv oude DP1.4 poorten.. Ik kan nu niet eens twee ultrawide schermen aansluiten en beiden 144Hz 10-bit draaien met Gsync. Dan gaat alles zwart flickeren.
Moet 1 scherm op de HDMI poort gooien op 100Hz en 8-bit om het hoofdscherm op 165Hz 10-bit Gsync te kunnen draaien. Ik vind het echt te zot voor worden dat ze hierop hebben geknepen met de 4090 terwijl de 7900XT(X) wel gewoon fatsoenlijke moderne DP poorten aan boord hebben voor minder. De 4090 is een halo product maar toch niet helemaal..
Juist. nVidia bepaalt weer dat we dat niet nodig hebben net als meer VRAM. Wie heeft er nou VRAM nodig? 8GB forever!Skyline GT-R schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:38:
[...]
Ik snap je helemaal! Toch zal ook een 4090Ti dat niet hebben. Het zit gewoon niet in de AD102 die. Was een leuke uiteenzetting over door AMD bij de release van RDNA3.
Ik ben echt niet gecharmeerd om nvidia te steunen met dit soort fratsen maar AMD weigert meer resources te steken in hun Radeon divisie dus we zitten een beetje vast. 7900XTX is gewoon niet indrukwekkend genoeg voor mij om dat soort power draw te accepteren.
Ik dacht hier: YouTube: How AMD is Fighting NVIDIA with RDNA3 - Chiplet Engineering Explained
Iets wat totaal geen probleem is met een AMD kaart.
@Cidious
Ik heb zowel een 4090FE als 7900XTX en qua efficiëntie ontlopen die elkaar niet heel veel met een 400Wtbp budget. Stock in Timespy 3440x1440 Extreme ca. 23% en zodra UV/OC erbij komt kijken bij beide kaarten, ging het in mijn geval naar 20%. De meeste 7900XT(X)'s zijn behoorlijk goed te undervolten wat de efficiëntie verhoudingsgewijs meer dan gebruikelijk opkrikt.
Waar RNDA3 alleen niet zuinig in is, is aan de onderkant wanneer de klok onder 2000MHz zakt.
Dan is het verschil met de 4090FE al gauw 50W.
Maar aan andere kant betaal je voor een 4090 ook al gauw +70% meer (of ca. +30% wanneer op rasterizatie prestatie genormaliseerd wordt). Er moet heel wat gegamed worden om die meerprijs over de jaren heen eruit te krijgen.
Juist. Ik vind the output selectie op de 4090 echt ondermaats en dit zal enorm de levensduur van de kaarten beperken. Slechte zaak. Maar dat is nVidia voor je. Ben verder enorm blij met de kaart. Doet alles wat ik wil en stilletjes bij lage power draw in de meeste games. Toch heeft de kaart headroom om dips beter op te vangen dan de 4080 en ik kan nu dan ook vaak gewoon de refresh van de monitor volmaken met DLSS bij lagere draw overall.CMT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:32:
De grote grap is ook dat de eenzame HDMI 2.1 uitgang met hogere bandbreedte dan DP1.4a (48Gb/s vs 32.4Gb/s), geen Freesync/G-sync ondersteunt op een HDMI 1.4 monitor
Iets wat totaal geen probleem is met een AMD kaart.
@Cidious
Ik heb zowel een 4090FE als 7900XTX en qua efficiëntie ontlopen die elkaar niet heel veel met een 400Wtbp budget. Stock in Timespy 3440x1440 Extreme ca. 23% en zodra UV/OC erbij komt kijken bij beide kaarten, ging het in mijn geval naar 20%. De meeste 7900XT(X)'s zijn behoorlijk goed te undervolten wat de efficiëntie verhoudingsgewijs meer dan gebruikelijk opkrikt.
Waar RNDA3 alleen niet zuinig in is, is aan de onderkant wanneer de klok onder 2000MHz zakt.
Dan is het verschil met de 4090FE al gauw 50W.
Maar aan andere kant betaal je voor een 4090 ook al gauw +70% meer (of ca. +30% wanneer op rasterizatie prestatie genormaliseerd wordt). Er moet heel wat gegamed worden om die meerprijs over de jaren heen eruit te krijgen.
Inderdaad, daar stoorde ik me ook mateloos aan toen ik de kaart kocht. Hoe triest ben je dan als nvidia zijnde. Verder (behalve prijs, verbruik en warmte) wel erg tevreden over de kaart.Cidious schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:34:
[...]
Juist. Ik vind the output selectie op de 4090 echt ondermaats en dit zal enorm de levensduur van de kaarten beperken. Slechte zaak. Maar dat is nVidia voor je.
PC Specs
Ik denk dat je met wat slechte wil zelfs zou kunnen beweren dat dit opzettelijk gedaan is voor planned obsolescence, omdat ze vreesden dat anders klanten die de 4090 gekocht hadden misschien geen nood zouden zien om dan opnieuw een 5090 te kopen...Help!!!! schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
Inderdaad, daar stoorde ik me ook mateloos aan toen ik de kaart kocht. Hoe triest ben je dan als nvidia zijnde. Verder (behalve prijs, verbruik en warmte) wel erg tevreden over de kaart.
Dat staat allemaal keurig uitgelegd3DEXP schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:26:
Zijn er situaties waar bij DP 2.1 nodig is, ik ga zelf op de duur voor een 4k 120-144hz gsync compatible OLED monitor maar volgens mij kan dat prima met HDMI 2.1 of DP1.4?
Wikipedia: DisplayPort
Happy reading
If I agreed with you, we'd both be wrong.
(4080 X3 van eerder met de extreem hoge hotspot, zie eerder dit topic)
[ Voor 3% gewijzigd door XpanD op 20-10-2023 17:26 ]
Gaat prima via hdmi.3DEXP schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:26:
Zijn er situaties waar bij DP 2.1 nodig is, ik ga zelf op de duur voor een 4k 120-144hz gsync compatible OLED monitor maar volgens mij kan dat prima met HDMI 2.1 of DP1.4?
Als je serienummer eindigt met 0266 via megekko, die is klaar en zal ondertussen bij megekko zijn,XpanD schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:25:
@INNO3D Hoe lang zou het ongeveer moeten duren om een vervangende GPU te ontvangen? Mijn 4080 is ondertussen al bijna een maand weg voor reparatie, winkel zegt alleen "leverancier afwachten" en geeft verder geen info.
(4080 X3 van eerder met de extreem hoge hotspot, zie eerder dit topic)
laatste maand was wat druk er was dus een achterstand,
Klopt, 0266 bij Megekko. Bedankt voor de info, dan wacht ik dat verder af.INNO3D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:56:
[...]
Als je serienummer eindigt met 0266 via megekko, die is klaar en zal ondertussen bij megekko zijn,
laatste maand was wat druk er was dus een achterstand,
Was er nog iets bekend over wat er met de kaart gedaan is (nieuwe pasta?), of wat nu precies het probleem was?
Er is inderdaad nieuwe pasta gedaan. Er zat een plek die leeg was van koelpasta vandaar de hotspot.XpanD schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:20:
[...]
Klopt, 0266 bij Megekko. Bedankt voor de info, dan wacht ik dat verder af.
Was er nog iets bekend over wat er met de kaart gedaan is (nieuwe pasta?), of wat nu precies het probleem was?
De kaart kwam in nette staat aan, en ik zie nu een temperatuur-delta van 16.3C bij de benchmark waar ik eerst 41C+ zag. Niet helemaal de ~12C die ik zag toen ik hem net had, maar wel gewoon een goede waarde.
Hoop dat ik er nu nog heel veel jaren van kan gaan genieten! (net zoals zijn voorganger, een 1070 van nu 7+ jaar oud)
Is dat zonder dsc?Cidious schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
4090ti.. mag die dan alsjeblieft wel DP2.1 poorten hebben ipv oude DP1.4 poorten.. Ik kan nu niet eens twee ultrawide schermen aansluiten en beiden 144Hz 10-bit draaien met Gsync. Dan gaat alles zwart flickeren.
Met dsc draai ik 1 1440p scherm op 10bit 280hz, 1 1440p scherm draait zonder dsc op 144hz 8bit en er is een oled 4k 60hz aangesloten. De 1440p schermen draden beide met gsync.
Dit is beide keren gebeurd tijdens het gamen (na +- 15 min en +- 30 min).
Voor deze driver update nooit dit probleem gehad sinds ik mijn systeem heb samengesteld (6 maanden geleden). Het gaat hier om een Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 i.c.m. een i5 13600K.
Verder uiteraard wat testen gedraaid om andere zaken uit te sluiten, maar dit triggert het probleem niet, enkel het spelen van games.
Driver voor nu maar even teruggedraaid naar 537.58 en hopen dat het probleem verleden tijd is.
[ Voor 17% gewijzigd door D33F op 04-11-2023 16:19 ]
Lies are obvious to read because the truth is already written
Overigens heb ik zelf ooit een vergelijkbaar prolbeem gehad en daar bleek uiteindelijk de voeding de boosdoener.
PC Specs
Bedankt voor de tip. Inmiddels al begrepen dat er nog een hotfix op een hotfix is uitgekomen (zie ook deze thread https://www.nvidia.com/en...k-thread-released-103123/). Als je het niet erg vindt wacht ik wel even totdat het allemaal stabiel isHelp!!!! schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:22:
@D33F Er zijn inmiddels twee nieuwere drivers uit. Een WHQL en een hotfix. Die zou je ook nog kunnen proberen.
Overigens heb ik zelf ooit een vergelijkbaar prolbeem gehad en daar bleek uiteindelijk de voeding de boosdoener.
Tot dusver lijkt het met 537.58 nog allemaal goed te gaan.
Inderdaad verder ook gevonden dat een PSU een boosdoener kan zijn maar tijdens het testen met zowel volledige CPU als GPU belasting blijven de voltages netjes binnen hun range en treedt dit probleem niet op.
Update
Na gisteren vele uren gespeeld te hebben kan ik concluderen dat het weldegelijk een driver issue is geweest. Nu weer rock solid met de oudere drivers.
[ Voor 34% gewijzigd door D33F op 05-11-2023 11:44 ]
ik heb al een tijdje 2 schermen van lg ultragear 34gn850 aangesloten op DP op mijn rtx4090 op 160Hz. nou wou ik precies dezelfde scherm bij kopen dat ik 3 schermen lg ultragear 34gn850 heb, op 160Hz. werkt dit met mijn RTX4090??
ik had met 3090 hiermee problemen gehad met volgende set up
2x lg ultragear 34gn850 160Hz
1x LG UltraGear OLED 45GR95QE-B 240Hz
hierbij kreeg ik tijdens het opschroeven naar maximale Hz zwart scherm, daarnaast vond ik Oled wat te groot dujs retour gegaan.
Welke resolutie zijn ze? Ik weet niet van buiten of 34" 1440p, 4K of widescreen 1440p is.Soppyscroll schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:46:
even vraag.
ik heb al een tijdje 2 schermen van lg ultragear 34gn850 aangesloten op DP op mijn rtx4090 op 160Hz. nou wou ik precies dezelfde scherm bij kopen dat ik 3 schermen lg ultragear 34gn850 heb, op 160Hz. werkt dit met mijn RTX4090??
ik had met 3090 hiermee problemen gehad met volgende set up
2x lg ultragear 34gn850 160Hz
1x LG UltraGear OLED 45GR95QE-B 240Hz
hierbij kreeg ik tijdens het opschroeven naar maximale Hz zwart scherm, daarnaast vond ik Oled wat te groot dujs retour gegaan.
excuses om bij te vermelden.nzall schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:00:
[...]
Welke resolutie zijn ze? Ik weet niet van buiten of 34" 1440p, 4K of widescreen 1440p is.
3440x1440 21:9
Nog even terugkomend op het bovenstaande. Helaas na een week begon het issue toch weer terug te keren. Nu is het zelfs zo erg dat het probleem optreedt binnen 10 minuten MSI Kombustor te laten lopen (dit was eerst niet het geval).D33F schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:16:
Hier sinds 545.92 al 2 keer in 2 dagen gehad dat mijn monitor opeens op zwart gaat en geen signaal meer ontvangt. Geluid van de game loopt wel nog vrolijk door op de headset en ook toetsenbord e.d. reageert nog maar krijg op geen mogelijkheid meer een signaal naar mijn monitor. Wat dus betekent dat het systeem via de powerbutton moet worden afgesloten. Na de herstart natuurlijk weer beeld.
Dit is beide keren gebeurd tijdens het gamen (na +- 15 min en +- 30 min).
Voor deze driver update nooit dit probleem gehad sinds ik mijn systeem heb samengesteld (6 maanden geleden). Het gaat hier om een Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 i.c.m. een i5 13600K.
Verder uiteraard wat testen gedraaid om andere zaken uit te sluiten, maar dit triggert het probleem niet, enkel het spelen van games.
Driver voor nu maar even teruggedraaid naar 537.58 en hopen dat het probleem verleden tijd is.
Voor nu ga ik maar even een terug naar een eerder stabiel werkende clone image (om software uit te sluiten). Mocht het dan nog steeds optreden dan pleur ik mijn oude RTX 2060S in mijn systeem en kijk of het probleem nog speelt.
Ik begin langzaam toch te vermoeden dat mijn 4070ti stilaan begint te overlijden.
Dat zou eigenlijk niet mogen met een kaart die nog geen half jaar oud is. @INNO3D hier enig inzicht over?D33F schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:48:
[...]
Nog even terugkomend op het bovenstaande. Helaas na een week begon het issue toch weer terug te keren. Nu is het zelfs zo erg dat het probleem optreedt binnen 10 minuten MSI Kombustor te laten lopen (dit was eerst niet het geval).
Voor nu ga ik maar even een terug naar een eerder stabiel werkende clone image (om software uit te sluiten). Mocht het dan nog steeds optreden dan pleur ik mijn oude RTX 2060S in mijn systeem en kijk of het probleem nog speelt.
Ik begin langzaam toch te vermoeden dat mijn 4070ti langzaam begint te overlijden.
Voor nu lijkt een roll back na een eerder werkende clone image op het eerste oog stabieler te werken. Problemen zijn eigenlijk pas begonnen nadat ik 545.84 driver had geïnstalleerd. Daarna wel teruggedraaid naar 537.58 (en kleine week stabiel gebleven) maar wellicht dat er nog een restant is overgebleven van de niet werkende driver.nzall schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:54:
[...]
Dat zou eigenlijk niet mogen met een kaart die nog geen half jaar oud is. @INNO3D hier enig inzicht over?
Zaken die in ieder geval gisteren en vandaag naar voren zijn gekomen:
Elke keer als het scherm op zwart ging (en zichzelf niet meer herstelde zag ik deze melding in de eventviewer)
WHEA-Logger Event 17 en voorafgaand aan deze melding de bekende TDR berichten.
/f/image/wRfFFbke23q0jZftmUFXFYZh.png?f=fotoalbum_large)
Ook is er gisteren nog een BSOD bij gekomen ->
/f/image/nKAFEJqz9JNxhxTTs7KfyG5F.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij ik al vaker op internet voorbij heb zien komen dat een parameter 3 met waarde ffffffff`c000009a nog wel eens kan duiden op een hardwarematig probleem met de GPU.
Voor nu maar even kijken of de boel stabiel blijft mijn huidige clone. Zo kan ik in ieder geval al software issues uitsluiten gezien het systeem nog stabiel werkte op het moment dat ik deze clone heb gemaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door D33F op 12-11-2023 14:46 ]
Hey, Of ik heb er overheen gelezen of staat er niet echt beschreven. Deze blackscreens gebeurde zodra je een workload op de pc had of ook bij idle? Met dit programma kan je de kaart aardig op zijn staart trappen, Occt,https://www.ocbase.com/D33F schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:34:
[...]
Voor nu lijkt een roll back na een eerder werkende clone image op het eerste oog stabieler te werken. Problemen zijn eigenlijk pas begonnen nadat ik 545.84 driver had geïnstalleerd. Daarna wel teruggedraaid naar 537.58 (en kleine week stabiel gebleven) maar wellicht dat er nog een restant is overgebleven van de niet werkende driver.
Zaken die in ieder geval gisteren en vandaag naar voren zijn gekomen:
Elke keer als het scherm op zwart ging (en zichzelf niet meer herstelde zag ik deze melding in de eventviewer)
WHEA-Logger Event 17 en voorafgaand aan deze melding de bekende TDR berichten.
[Afbeelding]
Ook is er gisteren nog een BSOD bij gekomen ->
[Afbeelding]
Waarbij ik al vaker op internet voorbij heb zien komen dat een parameter 3 met waarde ffffffff`c000009a nog wel eens kan duiden op een hardwarematig probleem met de GPU.
Voor nu maar even kijken of de boel stabiel blijft mijn huidige clone. Zo kan ik in ieder geval al software issues uitsluiten gezien het systeem nog stabiel werkte op het moment dat ik deze clone heb gemaakt.
In alle gevallen juist onder load (idle nog niet voorgekomen). Het gebeurde eerst een enkele keer in Cyberpunk (toen dacht ik nog wellicht een fluke) totdat het steeds vaker voorkwam en ik Kombustor liet draaien om de stabiliteit van de kaart te kunnen valideren (waarbij hij dus telkens na een 5-tal minuten dus een zwart scherm triggerde). Verder is mijn voeding nog redelijk nieuw (half jaartje) en van goede kwaliteit. Mijn 12V rails tonen in ieder geval geen afwijking.INNO3D schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:20:
[...]
Hey, Of ik heb er overheen gelezen of staat er niet echt beschreven. Deze blackscreens gebeurde zodra je een workload op de pc had of ook bij idle? Met dit programma kan je de kaart aardig op zijn staart trappen, Occt,https://www.ocbase.com/
Gisteren in ieder geval een clone image teruggezet van september dit jaar (waar alles nog stabiel liep) en gisteren nog flink getest met zowel Kombustor alsmede Cinebench om een goede load op mijn systeem te krijgen. Tot dusver geen issue meer gehad en hoop dat het hierbij blijft.
In totaal heb ik wel een aantal uren Kombustor gedraaid met tussenpozen van een half uur.
Zal voor de zekerheid straks na werk ook nog even OCCT draaien.
Dat klinkt ieder geval beter. welke temps zie je en vooral hotspot? Gpu-Z als deze netjes zijn en met je clone blijft het stabiel zijn het mogelijk inderdaad de drivers geweest.D33F schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:51:
[...]
In alle gevallen juist onder load (idle nog niet voorgekomen). Het gebeurde eerst een enkele keer in Cyberpunk (toen dacht ik nog wellicht een fluke) totdat het steeds vaker voorkwam en ik Kombustor liet draaien om de stabiliteit van de kaart te kunnen valideren (waarbij hij dus telkens na een 5-tal minuten dus een zwart scherm triggerde). Verder is mijn voeding nog redelijk nieuw (half jaartje) en van goede kwaliteit. Mijn 12V rails tonen in ieder geval geen afwijking.
Gisteren in ieder geval een clone image teruggezet van september dit jaar (waar alles nog stabiel liep) en gisteren nog flink getest met zowel Kombustor alsmede Cinebench om een goede load op mijn systeem te krijgen. Tot dusver geen issue meer gehad en hoop dat het hierbij blijft.
In totaal heb ik wel een aantal uren Kombustor gedraaid met tussenpozen van een half uur.
Zal voor de zekerheid straks na werk ook nog even OCCT draaien.
Uiteraard ook telkens de hotspot in de gaten gehouden (gezien dit ook een mogelijke oorzaak kan zijn), deze zit meestal een 12 tot 15 graden boven de average core temp. Meestal dus rond de 93 graden bij een avg core temp van 77/78.INNO3D schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:54:
[...]
Dat klinkt ieder geval beter. welke temps zie je en vooral hotspot? Gpu-Z als deze netjes zijn en met je clone blijft het stabiel zijn het mogelijk inderdaad de drivers geweest.
Let wel dat ik de kaart lichtelijk heb undervolted gezien ik graag toch een iets koelere / zuinigere kaart wil. Is altijd stabiel geweest voor de brake driver update.
Uiteraard heb ik ook de kaart weer stock laten draaien toen de blackscreens optraden, maar dit maakte geen verschil (behalve wat warmere temperaturen en wattage).
Dus ook met stock voltage trad het blackscreen issue op, dus toen wist ik dat ik verder moest gaan zoeken / zaken uitsluiten.
[ Voor 9% gewijzigd door D33F op 13-11-2023 10:02 ]
Ik had hetzelfde probleem, van alles geprobeerd. Uiteindelijk las ik op Reddit dat sommige het hadden na enkele maanden hun 12VHPWR kabel te gebruiken (die eerst dus wel goed zijn werk wist te doen). Ik heb mijn 12 VHPWR kabel eruit gehaald en de stock kabel erin gedaan; nu al 5 dagen geen enkel probleem. Welke kabel gebruk je?D33F schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:59:
[...]
Uiteraard ook telkens de hotspot in de gaten gehouden (gezien dit ook een mogelijke oorzaak kan zijn), deze zit meestal een 12 tot 15 graden boven de average core temp. Meestal dus rond de 93 graden bij een avg core temp van 77/78.
Let wel dat ik de kaart lichtelijk heb undervolted gezien ik graag toch een iets koelere / zuinigere kaart wil. Is altijd stabiel geweest voor de brake driver update.
Uiteraard heb ik ook de kaart weer stock laten draaien toen de blackscreens optraden, maar dit maakte geen verschil (behalve wat warmere temperaturen en wattage).
Dus ook met stock voltage trad het blackscreen issue op, dus toen wist ik dat ik verder moest gaan zoeken / zaken uitsluiten.
Ik gebruik zelf geen dedicated 12VHPWR kabel maar de splitter die is meegeleverd met de GPU. Dit is dus een tweeweg PCI-E naar 12VHPWR connector.Fer10 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:20:
[...]
Ik had hetzelfde probleem, van alles geprobeerd. Uiteindelijk las ik op Reddit dat sommige het hadden na enkele maanden hun 12VHPWR kabel te gebruiken (die eerst dus wel goed zijn werk wist te doen). Ik heb mijn 12 VHPWR kabel eruit gehaald en de stock kabel erin gedaan; nu al 5 dagen geen enkel probleem. Welke kabel gebruk je?
Die gebruik ik nu ook, dat loste voor mij het probleem op (bij een 4080). Jammer, hopelijk ben je er snel van af.D33F schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:29:
[...]
Ik gebruik zelf geen dedicated 12VHPWR kabel maar de splitter die is meegeleverd met de GPU. Dit is dus een tweeweg PCI-E naar 12VHPWR connector.
Zo goed als een uurtje OCCT gedraaid met het volgende resultaat:INNO3D schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:20:
[...]
Hey, Of ik heb er overheen gelezen of staat er niet echt beschreven. Deze blackscreens gebeurde zodra je een workload op de pc had of ook bij idle? Met dit programma kan je de kaart aardig op zijn staart trappen, Occt,https://www.ocbase.com/
/f/image/YFFLLcUzhx1EI650id45KWHf.png?f=fotoalbum_large)
Wel een behoorlijke temperatuur ondanks de undervolt dus hij wordt zeker stevig belast. Normaal zit ik rond de 77/78 en 220W TDP bij een volledige belasting. Voor nu lijkt hij wel stabiel (nog een paar minuten te gaan).
Update
Uiteindelijk heeft hij de test succesvol doorlopen.
Update 2
Net tijdens het spelen van Alan Wake remastered weer een BSOD helaas
/f/image/7sCOLnYbiDXGQyt9ruxUnfCE.png?f=fotoalbum_large)
Update 3
Gebeurde zojuist zelfs tijdens het browsen.. Eerst bijna een hele dag goed gegaan en nu binnen een korte tijd twee keer dit issue.
Verder blijft het heel consequent dezelfde bug check code met dezelfde module die een BSOD veroorzaken.
@INNO3D
Ik zal de komende dagen nog verder troubleshooten en desnoods weer even het systeem draaien met mijn oude 2060S in de hoop dat het probleem zich dan niet meer voordoet. Blijft natuurlijk lastig om mijn kaart eventueel RMA te sturen als het probleem zich niet consequent voordoet / te triggeren is.
Wel is mij opgevallen dat de frequentie van het issue oploopt en lijkt te verergeren. Het is eerst begonnen met een blackscreen (TDR) waarbij alleen de videokaart driver niet meer reageerde maar de rest van het systeem wel gewoon door liep (ik kon mijn pc nog afsluiten middels de powerbutton op mijn case) maar recentelijk is dit nu elke keer een BSOD (wel dezelfde oorzaak -> TDR).
Verder tijdens mijn zoektocht toch meerdere mensen gezien waarbij de 12VHPWR kabel / connector de boosdoener was, dit valt natuurlijk ook nog te proberen (nieuwe halen).
[ Voor 45% gewijzigd door D33F op 14-11-2023 15:59 ]
Hey,D33F schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:24:
[...]
Zo goed als een uurtje OCCT gedraaid met het volgende resultaat:
[Afbeelding]
Wel een behoorlijke temperatuur ondanks de undervolt dus hij wordt zeker stevig belast. Normaal zit ik rond de 77/78 en 220W TDP bij een volledige belasting. Voor nu lijkt hij wel stabiel (nog een paar minuten te gaan).
Update
Uiteindelijk heeft hij de test succesvol doorlopen.
Update 2
Net tijdens het spelen van Alan Wake remastered weer een BSOD helaas
[Afbeelding]
Update 3
Gebeurde zojuist zelfs tijdens het browsen.. Eerst bijna een hele dag goed gegaan en nu binnen een korte tijd twee keer dit issue.
Verder blijft het heel consequent dezelfde bug check code met dezelfde module die een BSOD veroorzaken.
@INNO3D
Ik zal de komende dagen nog verder troubleshooten en desnoods weer even het systeem draaien met mijn oude 2060S in de hoop dat het probleem zich dan niet meer voordoet. Blijft natuurlijk lastig om mijn kaart eventueel RMA te sturen als het probleem zich niet consequent voordoet / te triggeren is.
Wel is mij opgevallen dat de frequentie van het issue oploopt en lijkt te verergeren. Het is eerst begonnen met een blackscreen (TDR) waarbij alleen de videokaart driver niet meer reageerde maar de rest van het systeem wel gewoon door liep (ik kon mijn pc nog afsluiten middels de powerbutton op mijn case) maar recentelijk is dit nu elke keer een BSOD (wel dezelfde oorzaak -> TDR).
Verder tijdens mijn zoektocht toch meerdere mensen gezien waarbij de 12VHPWR kabel / connector de boosdoener was, dit valt natuurlijk ook nog te proberen (nieuwe halen).
Je blackscreens komen dus door temperatuur, zodra deze op de hotspot 105 aanraakt, zal die blackscreenen. Dit is genoeg reden om je kaart RMA te sturen en zullen we de pasta vervangen, dit mag je eventueel ook zelf doen en kan ik je voorzien van een email dat je eventueel de zegel breekt en dat INNO3D hier toestemming voor heeft gegeven voor mogelijke toekomst RMA.
Dank voor jouw reactie. Het vreemde is dat hij juist niet blackscreende met de hoge temperatuur, wel uren later toen hij amper belast werd (Alan Wake remastered en browsen) en dus niet heet was.INNO3D schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:37:
[...]
Hey,
Je blackscreens komen dus door temperatuur, zodra deze op de hotspot 105 aanraakt, zal die blackscreenen. Dit is genoeg reden om je kaart RMA te sturen en zullen we de pasta vervangen, dit mag je eventueel ook zelf doen en kan ik je voorzien van een email dat je eventueel de zegel breekt en dat INNO3D hier toestemming voor heeft gegeven voor mogelijke toekomst RMA.
Verder had ik gezien dat Nvidia vandaag een nieuwe driver heeft uitgebracht (waarbij ook specifiek staat vermeld dat het de bug check melding zou moeten verhelpen op sommige systemen) en verder ben ik nu mijn geheugen het testen om dit ook uit te sluiten.
[ Voor 15% gewijzigd door D33F op 14-11-2023 18:02 ]
Hallo. Zit ff mee te lezen, weet niet of dit al geopperd was;D33F schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:00:
[...]
Dank voor jouw reactie. Het vreemde is dat hij juist niet blackscreende met de hoge temperatuur, wel uren later toen hij amper belast werd (Alan Wake remastered en browsen) en dus niet heet was.
Verder had ik gezien dat Nvidia vandaag een nieuwe driver heeft uitgebracht (waarbij ook specifiek staat vermeld dat het de bug check melding zou moeten verhelpen op sommige systemen) en verder ben ik nu mijn geheugen het testen om dit ook uit te sluiten.
Zijn de rest van je drivers, en windows helemaal up to date? En heb je de laatste BIOS van je moederbord op je moederbord staan?
Edit; heb je met DDU de (restjes van) drivers al eens helemaal verwijderd en daarna een/de nieuwe driver geinstalleerd?
Dat nvlddmkm probleem, die ik in je screenhot zie, suggereert wel een nV driver probleem (denk ik).
Edit6
Edit8; is Direct X helemaal up-to date?
Edit; Heb je misschien nog iets van andere software/prgramma's geinstalleerd de laatste paar dagen? Misschien dat een beetje opschonen daarvan helpt? (Shit verwijderen wat je even niet nodig hebt bijv. Eventuele / alle OC/monitoring software even uitzetten kan je ook nog even proberen. En alle software en services wat opstart wat niet nodig is uitzetten met msconfig kan je ook ff nakijken en eventueel uitzetten.
Als dat allemaal niet werkt zou ik denken aan iets hardwarematigs. Voeding.... ofzo.
Edit; Wat voor voeding heb je? En hoe oud/ jong is die?
[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 14-11-2023 20:40 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Dank voor je analyse. Ik heb alles geüpdatet maar probleem bleef, daarna teruggegaan naar een 1:1 clone van een moment waarvan ik zeker wist dat het systeem toen nog stabiel was (om software uit te sluiten), dit is even goed gegaan maar daarna begonnen de problemen toch weer. Wel heeft hij in die dagen natuurlijk Windows updates binnengetrokken gezien het clone image van september dit jaar was.Format-C schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:17:
[...]
Hallo. Zit ff mee te lezen, weet niet of dit al geopperd was;
Zijn de rest van je drivers, en windows helemaal up to date? En heb je de laatste BIOS van je moederbord op je moederbord staan?
Edit; heb je met DDU de (restjes van) drivers al eens helemaal verwijderd en daarna een/de nieuwe driver geinstalleerd?
Dat nvlddmkm probleem, die ik in je screenhot zie, suggereert wel een nV driver probleem (denk ik).
Edit6: En na wat googelen lijkt de Ntoskrnl melding ook een driver probleem te suggereren.
Edit8; is Direct X helemaal up-to date?
Edit; Heb je misschien nog iets van andere software/prgramma's geinstalleerd de laatste paar dagen? Misschien dat een beetje opschonen daarvan helpt? (Shit verwijderen wat je even niet nodig hebt bijv. Eventuele / alle OC/monitoring software even uitzetten kan je ook nog even proberen. En alle software en services wat opstart wat niet nodig is uitzetten met msconfig kan je ook ff nakijken en eventueel uitzetten.
Als dat allemaal niet werkt zou ik denken aan iets hardwarematigs. Voeding.... ofzo.
Edit; Wat voor voeding heb je? En hoe oud/ jong is die?
Verder heb ik een half jaar oude voeding (Seasonic Focus GX-850 / 850 watt) maar tijdens testen kan ik geen afwijkingen zien in de 12V rails.
[ Voor 4% gewijzigd door D33F op 14-11-2023 20:54 ]
Die voeding zou normaliter zowieso RUIM voldoende moeten zijn. Weet niet of je DDU al geprobeerd had maar dat zou ik als eerste doen.D33F schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:52:
[...]
Dank voor je analyse. Ik heb alles geüpdatet maar probleem bleef, daarna teruggegaan naar een 1:1 clone van een moment waarvan ik zeker wist dat het systeem toen nog stabiel was (om software uit te sluiten), dit is even goed gegaan maar daarna begonnen de problemen toch weer. Wel heeft hij in die dagen natuurlijk Windows updates binnengetrokken gezien het clone image van september dit jaar was.
Verder heb ik een half jaar oude voeding (Seasonic Focus GX-850 / 850 watt) maar tijdens testen kan ik geen afwijkingen zien in de 12V rails.
[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 14-11-2023 21:08 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
slechte hdmi of displayport kabel?D33F schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:00:
[...]
Dank voor jouw reactie. Het vreemde is dat hij juist niet blackscreende met de hoge temperatuur, wel uren later toen hij amper belast werd (Alan Wake remastered en browsen) en dus niet heet was.
Of connector/ aansluiting zelf. Andere poorten /kabels proberen?
[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 14-11-2023 21:09 ]
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |