Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:11
Ludewig schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:41:
Op zich niet verbazend dat de verkopen wat laat op gang komen. Het lijkt een echt 'nou ja, iets echt beters is er niet'-product ipv iets waar mensen echt enthousiast van worden.
Het liefst zie ik dat ze helemaal niet verkopen om Nvidia keihard af te straffen voor hun prijsbeleid.. Maar ik begrijp ook wel dat sommige mensen toch echt een keer moeten upgraden, en dan is de 4070 de minst slechte keuze bij Nvidia.. Nog steeds gewoon te duur voor een videokaart die amper tot niks sneller is dan een RTX 3080 ruim 2,5 jaar geleden.. Enige positieve is het mindere stroomverbruik, als dat je boeit.. Dat er overal nog meer dan genoeg voorraad is geeft in ieder geval wel aan dat ook de 4070 matig verkoopt, want het was altijd normaal dat nieuwe videokaarten de 1e paar weken tot maanden na launch matig verkrijgbaar waren..

De prijs van de 4070 geeft ook mooi aan hoe bizar overpriced the RTX 4080 is die 2x zoveel kost voor <50% meer prestaties.. Echt bizar.. Alsof de 4080 al een soort halo top model product is terwijl dat helemaal niet zo is.. De 4080 had minder dan €1000 moeten kosten.. Nog steeds een stuk duurder dan de 3080 die vanaf €719 was bij launch, dus men hoeft niet met excuses te komen dat de huidige prijs echt nodig was.. Het is gewoon ordinair misbruik proberen te maken van de extreme prijzen die onstaan zijn tijdens de Covid19 crisis..

Ik heb zelf een RTX 3080 10GB (in december 2020 gekocht voor iets meer dan €800), die gelukkig nog wel even mee kan.. Hopelijk wordt de Nvidia 50-serie een soort van "goedmaak" series, niet zoals de 30-serie dat was na de eveneeens veel te dure 20-serie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 14:21

Skyline GT-R

RB26DETT

Nog tweakers hier last van een zwart scherm en fans die naar 100% gaan?

Zie ook op reddit: https://www.reddit.com/r/...u_fans_full_speed_issues/

Ik heb ondertussen mijn Cablemod kabel weer vervangen door de nvidia adapter.. Zien wat dat geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P2rXTFVdvLODFMVK5zUR9sMaWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/09YuwHsGexpqshvkAxNeZznH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Inflatable schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:51:
[...]

Het liefst zie ik dat ze helemaal niet verkopen om Nvidia keihard af te straffen voor hun prijsbeleid.. Maar ik begrijp ook wel dat sommige mensen toch echt een keer moeten upgraden, en dan is de 4070 de minst slechte keuze bij Nvidia.. Nog steeds gewoon te duur voor een videokaart die amper tot niks sneller is dan een RTX 3080 ruim 2,5 jaar geleden.. Enige positieve is het mindere stroomverbruik, als dat je boeit.. Dat er overal nog meer dan genoeg voorraad is geeft in ieder geval wel aan dat ook de 4070 matig verkoopt, want het was altijd normaal dat nieuwe videokaarten de 1e paar weken tot maanden na launch matig verkrijgbaar waren..

De prijs van de 4070 geeft ook mooi aan hoe bizar overpriced the RTX 4080 is die 2x zoveel kost voor <50% meer prestaties.. Echt bizar.. Alsof de 4080 al een soort halo top model product is terwijl dat helemaal niet zo is.. De 4080 had minder dan €1000 moeten kosten.. Nog steeds een stuk duurder dan de 3080 die vanaf €719 was bij launch, dus men hoeft niet met excuses te komen dat de huidige prijs echt nodig was.. Het is gewoon ordinair misbruik proberen te maken van de extreme prijzen die onstaan zijn tijdens de Covid19 crisis..

Ik heb zelf een RTX 3080 10GB (in december 2020 gekocht voor iets meer dan €800), die gelukkig nog wel even mee kan.. Hopelijk wordt de Nvidia 50-serie een soort van "goedmaak" series, niet zoals de 30-serie dat was na de eveneeens veel te dure 20-serie..
Inflatable schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:51:
[...]

Als de 3080 een prima aanschaf was voor de prijs van €800 dan is de 4070 ook een goede aanschaf. Dat mensen haast gepest worden door de aanschaf van een videokaart gaat echt te ver. Op Reddit zie je echt dat mensen deze kaart afraden vanwege hun persoonlijke agenda, en doen alsof kopers van een 4070 compleet achterlijk zijn, ondanks dat het een goede kaart is voor mensen die een PC van ~€1250 willen bouwen. Beetje triest als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
icall5s schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:09:
[...]

[...]

Beetje triest als je het mij vraagt.
Zeker. Gelukkig gaat het hier anders. d:)b

Ik zie hier vooral mensen boos op nVidia en niet zozeer kopers, en dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-05 23:47
Tja, ik kan het mensen ook moeilijk verwijten (hooguit is de motivatie bij Redditors gewoon dat ze Nvidia willen uithongeren). Het is in Nederland op het moment eigenlijk een aardig geprijsde kaart tegenover de rest (het prijsverschil met de 6800 XT is vrijwel gelijk aan het prestatieverschil - al zegt dat vooral iets over het prijsbeleid bij AMD), en als je focus het spelen van de games die nu op de markt zijn is heb je gewoon een mooie kaart te pakken.

Maarja, ik voel mezelf nogal ongemakkelijk bij de hoeveelheid VRAM voor dat geld, en gezien ik vijf en zes jaar met mijn vorige en huidige kaarten respectievelijk deed wacht ik nog maar even. Bovendien is mijn huidige kaart toch niet kapot.

[ Voor 3% gewijzigd door field33P op 19-04-2023 00:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inflatable
icall5s schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:09:
[...]

[...]

Als de 3080 een prima aanschaf was voor de prijs van €800 dan is de 4070 ook een goede aanschaf.
Mag je vinden.. Ik vind het nog steeds een matige aanbieding qua prijs/prestatieverhouding voor een nieuwe generatie vergeleken met hiervoor (ik accepteer Covid19 crisis prijzen niet als excuses daarvoor).. Hiervoor was trouwens ook altijd de norm dat het *70 model ongeveer net zo snel was als de *80 Ti van de vorige generatie, daar komt die 4070 niet bij in de buurt, slechts de gewone 3080 deze keer.. Een hele generatie verder krijg je nu voor iets minder geld (€669 vs €719) nagenoeg dezelfde prestaties met wat minder stroomverbruik, dat is nou niet echt een vooruitgang die ik toejuich..

Ja de 4070 is de beste aanbieding van Nvidia tot nu toe, maar dat is alleen maar omdat de rest van hun nieuwste generatie aanbiedingen helemaal teleurstellend zijn, vooral de RTX 4080.. De 4090 vergeef ik het nog een beetje omdat dat het absolute topmodel en snelste videokaart die je kan krijgen op dit moment is en die modellen altijd al geprijsd waren naar wat de gek ervoor over heeft.. Maar de "gewone" 4080 is echt schandalig overpriced.. Van €719 naar €1369 adviesprijs, belachelijk.. Als de RTX 4080 had gekost wat nu de 4070Ti kost had ik dat nog kunnen accepteren, maar nu niet.. De 4070Ti had rond de €700-750 max moeten kosten, geen €909, en de 4070 rond de €600 max.. Ik denk dat je de 4070 ook wel kan kopen voor dat bedrag over niet al te lange tijd, gezien de huidige verkoop indicaties.. Er gaan nog wel meer prijsverlagingen en/of acties komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik verwacht zelf dat de 4070 verkopen aantrekken wanneer de 4060 Ti en 4060 uitkomen en mensen schrikken van hoe slecht die wel niet zijn. Dus misschien hoopt Nvidia ook dat de verkopen van de 4070 aantrekken vanwege de in hun ogen fantastische prijs/kwaliteit.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:53
Ludewig schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:55:
Ik verwacht zelf dat de 4070 verkopen aantrekken wanneer de 4060 Ti en 4060 uitkomen en mensen schrikken van hoe slecht die wel niet zijn. Dus misschien hoopt Nvidia ook dat de verkopen van de 4070 aantrekken vanwege de in hun ogen fantastische prijs/kwaliteit.
Een slechte 4060 Ti maakt een slechte 4070 niet beter. Maar mensen moeten lekker kopen wat ze willen kopen. Het voelt alleen niet goed om Nvidia aan te raden als je ziet hoe ze gamers die niet met een ongelimiteerd budget werken (4090 kopers) behandelen door de kaarten lager in de stack zo te beperken ten opzichte van de 4090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Cloggs schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:18:
[...]
Een slechte 4060 Ti maakt een slechte 4070 niet beter.
Nee, maar wel aantrekkelijker. Wat jammer is dat de 4070 op zich best goed is, alleen te duur (en verkeerde naam).

Het is ook maar de vraag of er een goed alternatief komt. Ik vind de vorige generatie AMD kaarten niet bepaald aantrekkelijk gezien het veel hogere verbruik, maar de 7900 is ook flink minder zuinig dan de 4000-kaarten. Dus wordt de 7800 XT dan wel goed?

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Sorry maar ik vind dat verbruik altijd zo en non-argument.. Toen 2 jaar geleden een RTX 3080 voor 320W (met vbiossen tot 450W!) ongeveer dezelfde prestaties haalde als een RX 6800 XT op 250W dan had daar niemand een probleem mee...

En je moet echt HEEL VEEL gamen om dat verschil te merken op je energiefactuur.

[ Voor 15% gewijzigd door Skyline GT-R op 19-04-2023 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:51:
Sorry maar ik vind dat verbruik altijd zo en non-argument.. Toen 2 jaar geleden een RTX 3080 voor 320W (met vbiossen tot 450W!) ongeveer dezelfde prestaties haalde als een RX 6800 XT op 250W dan had daar niemand een probleem mee...
Ik zie genoeg mensen die kaarten boven de 200W afwijzen. Dat je niet alleen meer prestaties krijgt voor je geld, maar ook meer prestaties per watt is deel van de vooruitgang die ik verwacht/eis om een upgrade te rechtvaardigen.

Ik verwacht dat heel weinig mensen gaan upgraden/sidegraden van een 3080 naar een 4070, dus dit product moet sowieso vooral mensen verleiden die de 3080 niet goed genoeg vonden.
En je moet echt HEEL VEEL gamen om dat verschil te merken op je energiefactuur.
De energieprijzen zijn in Nederland echt heel hoog. Als je een paar uur per dag speelt, dan kan je tientallen euro's per jaar besparen. Dus als je deze kaart een paar jaar houdt, moet je de extra kosten eigenlijk optellen bij de aankoopprijs.

Maar voor mij is de prijs niet het belangrijkste, maar de extra hitte die je in je huis dumpt, met name wanneer het al warm is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ludewig schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:01:
[...]

Ik zie genoeg mensen die kaarten boven de 200W afwijzen. Dat je niet alleen meer prestaties krijgt voor je geld, maar ook meer prestaties per watt is deel van de vooruitgang die ik verwacht/eis om een upgrade te rechtvaardigen.

Ik verwacht dat heel weinig mensen gaan upgraden/sidegraden van een 3080 naar een 4070, dus dit product moet sowieso vooral mensen verleiden die de 3080 niet goed genoeg vonden.

[...]

De energieprijzen zijn in Nederland echt heel hoog. Als je een paar uur per dag speelt, dan kan je tientallen euro's per jaar besparen. Dus als je deze kaart een paar jaar houdt, moet je de extra kosten eigenlijk optellen bij de aankoopprijs.

Maar voor mij is de prijs niet het belangrijkste, maar de extra hitte die je in je huis dumpt, met name wanneer het al warm is.
Ik haalde die RTX 3080 vooral aan omdat er toen helemaal niet lastig werd gedaan over het hogere verbruik waar nu iedereen over lijkt te vallen...

En ja energie is duur in de Benelux, maar veel ga je niet besparen door een zuinigere GPU te gebruiken. Opnieuw, je moet al heel veel uren gamen iedere dag, ELKE dag wil je daar een verschil in merken. En het gaat dan over het relatieve verschil tussen 2 GPU's. Dat is in de praktijk dan tussen de 50W en 100W... Verwaarloosbaar.

Hetzelfde is trouwens van toepassing voor die hitte. 70W aan warmte-energie merk je niet eens in een ruime kamer. Een gloeilamp van 100W vervangen door een LED lamp van 11W geeft een grotere besparing, zowel naar hitte als je energierekening. Maar je kan niet zeggen dat je daardoor merkt dat je kamer minder warm wordt.. En die lamp is meer dan waarschijnlijk langer/vaker aan dan je gamed op je PC.

Even ter verduidelijking; ik ben ook geen fan van de huidige trend waarbij nieuwe producten steeds meer verbruiken. Maar die trend hebben we in het verleden al vaker gezien dus hopelijk komt er weer snel een ommekeer naar meer zuinige hardware :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:51:
Sorry maar ik vind dat verbruik altijd zo en non-argument..
In principe boeit TGP mij nul, nada, noppes.

Maar......

Ik kocht in maart 2021, toen een 3060ti 1100-1200 euro deed, een complete Dell XPS (i7-11700) met diezelfde GPU voor 1301,-. Prima deal want ik moest echt vervanging hebben voor mijn GTX970, maar ik zit dus wel vast aan de voeding voorlopig want rare Dell-PSU, geen zwaardere versie beschikbaar, etc.

Dus ik kan er een 4070 inproppen met dezelfde TGP als de 3060ti (gaat zeker passen/werken) of ik kan voor een zwaardere/duurdere GPU gaan + kast + PSU, en dan ook een ander mobo, dus nieuwe CPU en geheugen.

Geloof niet dat die kostenplaatjes hetzelfde zijn. :+ En ik wil pas over een jaar of drie weer een PC zelf bouwen.

Voor mij is een 4070 dus een prima kaart.

Ik had vroeger een mini-PC ter grootte van een schoenendoos onder mijn TV staan. Kon je prima op gamen, maar dan heb je dus ook limieten aan formaat, koeling en vermogen. Kwam toen op AMD uit want die leverde op dat moment de snelste low-profile kaart.

En zo heeft iedereen zijn eigen situatie/motivatie om op een bepaald model uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Skyline GT-R schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:53:
Nog tweakers hier last van een zwart scherm en fans die naar 100% gaan?

Zie ook op reddit: https://www.reddit.com/r/...u_fans_full_speed_issues/

Ik heb ondertussen mijn Cablemod kabel weer vervangen door de nvidia adapter.. Zien wat dat geeft.
[Afbeelding]
Geen last van met de MODDIY custom kabel + 4090 FE hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Lekiame schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:30:
[...]

Geen last van met de MODDIY custom kabel + 4090 FE hier...
Ik heb ondertussen een support ticket open bij CableMod :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:10
Skyline GT-R schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:14:
[...]

En ja energie is duur in de Benelux, maar veel ga je niet besparen door een zuinigere GPU te gebruiken. Opnieuw, je moet al heel veel uren gamen iedere dag, ELKE dag wil je daar een verschil in merken. En het gaat dan over het relatieve verschil tussen 2 GPU's. Dat is in de praktijk dan tussen de 50W en 100W... Verwaarloosbaar.
Verschil tussen de 3080 en 4070 alleen is al 130-150W, zie test hier bij tweakers. En dat merk je wel als je 3 a 4 uur per dag gamed hoor. Natuurlijk is alles relatief, maar 50-75 euro per jaar aan energiekosten scheelt dat alleen al. En qua warmte merk je dat ook wel.
Dus dat het een non-argument is ben ik het niet mee eens. Dat het niet het grootste argument is om een kaart wel of niet te willen ben ik met je eens, maar als je naar de aanschafkosten van een kaart laat meetellen in je besluit een kaart wel of niet te kopen moet je ook het verschil in energiekosten meenemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Arjant2 op 19-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
Skyline GT-R schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:14:
[...]

Ik haalde die RTX 3080 vooral aan omdat er toen helemaal niet lastig werd gedaan over het hogere verbruik waar nu iedereen over lijkt te vallen...
Verbruik van een videokaart heeft me werkelijk nog nooit echt iets geboeid.. Al vanaf de Voodoo 1 addon kaarten niet.. Prestaties, aanschafprijs en goede stille koeler zijn het enige wat me boeit..

Voor alle energiefanaten, gisteren (19-04) kreeg ik tussen 13:00 en 15:00 uur zowaar even geld toe op mijn elektriciteitsverbruik bij de ANWB (dynamische contract met uurprijzen).. De kWh prijs lag toen tussen de min 20-25 cent, wat dus zelfs de energiebelasting van 16 cent compenseerde.. Alles dus even aangezet toen, de wasmachine, vaatwasser en alles aan de opladers etc..
_/-\o_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:58
Al een poosje bezig met de keuze of ik voor 4070 Ti of 7900 XT zou gaan (want ik vervang mijn 3 jaar oude Seasonic voeding liever niet)

Maar blijkbaar heeft AMD nog steeds last van hogere idle verbruik dan Nvidia met multi monitor setups, deze week met een kennis een discussie over gehad en hij vind het allemaal prima (zou ik ook als mijn dak vol met zonnepanelen zou hangen, maar die luxe heb ik niet), maar zelfs met nieuwste drivers zit hij in de 70+ watt terwijl de PC in feite niks doet.

Tijdens gamen zelf vind ik het niet erg, maar ik doe meer met mijn PC dan alleen dat.

Maar ik zag dat bepaalde 4070 Ti modellen met een adapter komen die 3x 8 pin vereisen, nou weet ik dat je normaal gesproken het liefst aparte kabels moet gebruiken, maar mijn voeding heeft er maar 2x 8 pin + beide kunnen daisy chain (= 4x 8 Pin)

Het zal toch geen kwaad kunnen als ik dan een van de stekkers daisy chain? Die kaarten zitten ruim binnen de limiet (OC terzijde) van wat 2x 8 Pin (als losse kabels) + PCIE slot leveren.

Want als het wel moet dan kijk ik alleen naar modellen die 2 kabels vereisen.

3700x en een 2070 Super is wat er nu in zit, voeding is een Seasonic GX750 Gold dus dat zal neem ik aan wel voldoende wezen voor een 4070 Ti, zeker aangezien mijn partner eentje draait in een vrijwel hetzelfde type build met zelfde voeding

[ Voor 16% gewijzigd door Mizgala28 op 27-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Mizgala28 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:43:
Al een poosje bezig met de keuze of ik voor 4070 Ti of 7900 XT zou gaan (want ik vervang mijn 3 jaar oude Seasonic voeding liever niet)
Ik zou denk ik voor de 7900XT gaan. (Eventueel nog icm een 5700/5800x of 5800X3D. Dan kan je nog ff vooruit. :) ) De 7900XT is op 4K zonder RT ongeveer 15% sneller dan de 4070ti, en op 4K met RT aan 10% langzamer. Als ik het goed gezien heb. (echter heb je op 4K (en 1440p ook al wel) met RT aan toch al DLSS of FSR nodig voor fatsoenlijke framerates met beide kaarten)

De 7900XT heeft echter wel 20GB geheugen tov 12GB van de Ti, en is een eurootje of 30 a 40 goedkoper. Ik vind 12Gb voor een 4070ti best wel kiele kiele. Helemaal als je die nog bijv 2 jaar wil houden.

Tja, dat idle verbruik van de 7900 is een beetje vervelend, maar als hij (grofweg) 50W meer verstookt idle dan een 4070Ti, dan duurt het 20u voordat je 1 kw meer dan de 4070ti hebt verstookt. (1kw=~50 cent )

Als je je PC bijv maar 10u per dag (idle) gebruikt scheelt het maar 25 cent per dag. Dus echt heel schokkend is dat nou ook weer niet. Plus het hoge idle probleem zal vast nog wel gefixed worden (ergens in de komende maanden?) neem ik aan. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Format-C op 28-04-2023 04:41 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik zou zelf de 4070 Ti echt nooit kopen vanwege de 12 GB VRAM. Je loopt een gigantisch risico dat dit al op vrij korte termijn voor problemen gaat zorgen. Voor 1000 euro zie ik dat niet als acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Format-C schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 04:21:
[...]

Ik zou denk ik voor de 7900XT gaan. (Eventueel nog icm een 5700/5800x of 5800X3D. Dan kan je nog ff vooruit. :) ) De 7900XT is op 4K zonder RT ongeveer 15% sneller dan de 4070ti, en op 4K met RT aan 10% langzamer. Als ik het goed gezien heb. (echter heb je op 4K (en 1440p ook al wel) met RT aan toch al DLSS of FSR nodig voor fatsoenlijke framerates met beide kaarten)

De 7900XT heeft echter wel 20GB geheugen tov 12GB van de Ti, en is een eurootje of 30 a 40 goedkoper. Ik vind 12Gb voor een 4070ti best wel kiele kiele. Helemaal als je die nog bijv 2 jaar wil houden.

Tja, dat idle verbruik van de 7900 is een beetje vervelend, maar als hij (grofweg) 50W meer verstookt idle dan een 4070Ti, dan duurt het 20u voordat je 1 kw meer dan de 4070ti hebt verstookt. (1kw=~50 cent )

Als je je PC bijv maar 10u per dag (idle) gebruikt scheelt het maar 25 cent per dag. Dus echt heel schokkend is dat nou ook weer niet. Plus het hoge idle probleem zal vast nog wel gefixed worden (ergens in de komende maanden?) neem ik aan. :)
Maar dan vraag ik mij af of mijn voeding dat wel trekt, de spikes en het verbruik is hoger. (overigens vraag ik mij af of eventueel daisy chain dan wel zo slim is, als een kaart 3x 8 pin vereist)

Betreffende het verbruik dacht ik dat het meer was, maar als ik dit zo lees valt het dan mee.

Vram is sowieso een reden dat ik naar AMD neigde, RT gebruik ik niet en DLSS boeit mij niet, ik draai liever native.

Twijfel twijfel twijfel, vorige keer was dit allemaal een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mizgala28 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:50:
[...]
Twijfel twijfel twijfel, vorige keer was dit allemaal een stuk makkelijker.
Je kunt ook voor de 4070 gaan. Die is zo'n 78% sneller dan de 2070 Super en een stuk goedkoper dan de 4070 Ti die zo'n 106% sneller is dan de 2070 Super. Is dat het extra geld waard, zeker aangezien de 4070 Ti vermoedelijk erg snel VRAM problemen gaat krijgen? Het stroomverbruik/warmteproductie van de 4070 is ook iets lager als van je 2070 Super, terwijl de 4070 Ti een flink hogere TDP heeft.

Je kunt ook wachten op de 7800 XT om te zien of dat iets wordt. In elk geval verwacht ik daar 16 GB.

Of je kunt deze prut-generatie overslaan. Of wachten op verdere price-drops (met name bij AMD kan dat interessant zijn omdat ze de prijzen vaak flink omlaag gooien hoe ouder de kaarten zijn, terwijl de drivers dan veel beter zijn). Of je kunt wachten op een mogelijke Super-refresh van Nvidia, die ikzelf wel waarschijnlijk acht.

Ik denk in elk geval dat er veel voor te zeggen is om de zomer even uit te zitten. Dan zou de volle line-up van AMD er moeten staan en zouden de drivers al veel beter kunnen zijn. Dan heeft Nvidia de 4060 en 4060 Ti ook gereleased, waarvan ik verwacht dat ze ook gigantisch slecht verkopen. Ik verwacht zelf dat Nvidia pas echt stevig gaat reageren op de slechte verkopen als de 4060 ook uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Ludewig schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:51:
Je kunt ook wachten op de 7800 XT om te zien of dat iets wordt. In elk geval verwacht ik daar 16 GB.
Dat is nog eerder een optie voor mij dan een normale 4070 nemen.

Ik zie het wel, misschien toch maar even afwachten of de prijzen veranderen als AMD eindelijk eens meer modellen uitbrengt.

Alsnog bedankt voor het advies (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Vraag aan het Tweakers-publiek:
Ik ben aan het twijfelen tussen 2 RTX 4070 kaarten zijnde de Asus Dual RTX 4070 & de PNY RTX 4070 VERTO Dual Fan.
Gebruik zou dienen voor gaming op 1080p, nvenc encoding en Topaz Video AI.

De beslissende factor is voor mij coil whine. Bij welke fabrikant maak ik het minste kans erop?
Als ik ga Youtuben kom ik van verschillende generaties veel tufs en Strix tegen, op een ander kanaal heb ik gehoord dat in de 40 serie Asus en MSI er wel wat last van hebben.

Wat is jullie gedacht? Thanx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-05 09:43
Wat een belachelijke kaart..... gewisseld van een Palit Gamrock RTX 4080 naar deze.

Suprime X RTX 4080 na anderhalf uur gamen onderstaande temps met fans niet boven de 1050rpm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayGdZDKtpogxfElL_-4FRYrNneg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MAXpDuz3VXrak1l3uh5DOwVZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:02
@JWFpeters bedoel je dat de palit gamerock slecht is?
Ik heb een test waar hij het beste uit komt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Aggressor schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:07:
@JWFpeters bedoel je dat de palit gamerock slecht is?
Ik heb een test waar hij het beste uit komt….
Nee zeker niet, wel minder. Maar ook kleiner, de Supreme X is wel echt een groot ding. Stillere fans ook en net iets betere temps zeker gezien hoe stil hij is. En verder zit ie wel mooier in elkaar.

Mijn Gamerock 4080 met 2 120mm Noctua fans maakte meer wel nog iets minder lawaai als de standaard Supreme X maar zeker een stuk stiller nog dan de stock Gamerock! Ben voor een ''stock'' kaart wel onder de indruk.

[ Voor 10% gewijzigd door JWFpeters op 28-04-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:55
JWFpeters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:08:
[...]

Nee zeker niet, wel minder. Maar ook kleiner, de Supreme X is wel echt een groot ding. Stillere fans ook en net iets betere temps zeker gezien hoe stil hij is. En verder zit ie wel mooier in elkaar.

Mijn Gamerock 4080 met 2 120mm Noctua fans maakte meer wel nog iets minder lawaai als de standaard Supreme X maar zeker een stuk stiller nog dan de stock Gamerock! Ben voor een ''stock'' kaart wel onder de indruk.
Wat is eigenlijk de reden dat je overgestapt bent naar een Supreme X?
Ik las dat de Gamerock 4080 die je eerder had, haast geen coilwhine had en voor stilte netjes is gemod met Noctua fan's 8). Dat lijken mij toch de twee belangrijkste aspecten die je maar kan wensen, naast de prestatie.
Is de Supreme X wat betreft coilwhine ook net zo stil als de Gamerock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
CMT schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 06:14:
[...]

Wat is eigenlijk de reden dat je overgestapt bent naar een Supreme X?
Ik las dat de Gamerock 4080 die je eerder had, haast geen coilwhine had en voor stilte netjes is gemod met Noctua fan's 8). Dat lijken mij toch de twee belangrijkste aspecten die je maar kan wensen, naast de prestatie.
Is de Supreme X wat betreft coilwhine ook net zo stil als de Gamerock?
Ik heb/had op beide geen coilwine, misschien met je oor erop maar in de case 0,0 hoorbaar.

De reden….. geen idee hobby beetje impulsief haha kon hem kopen voor 1300,- dus toen gedaan omdat dat de kaart is die ik in de basis wou toen.

Vind het gewoon een mooie kaart en zoals ik zei, stock al stil en stock is altijd mooier natuurlijk ;) Ook de ASUS Noctua overwogen maar daar wordt echt hele dikke premium voor gevraagd dat is te gek. Bijna 4090 prijzen…. En 4090 gaat me kwa prijs echt te ver hoe graag ik hem ook wil…… (4K gamer) al doet de 4080 dat vooralsnog ook prima op 120hz

De Suprème X is kwa bouw kwaliteit etc gewoon niet te vergeleken en is gewoon een stuk hoger als de Gamerock en ik hou van mooie dingen ;) en ik upgrade eigenlijk altijd gelijk naar de nieuwe serie dus deze zal wellicht wat meer waard blijven / makkelijker verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@JWFpeters
Fijn om te lezen dat de Supreme ook goed bevalt en hobby is natuurlijk de enige reden die men nodig heeft ^^. Ik was benieuwd of er eventueel iets was wat niet beviel aan de Gamerock 4080.

De Supreme is ook een van de weinige modellen die een waanzinnig koeler ontwerp hebben (o.a. 10 heatpipes).
Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat het een Noctua build kan evenaren, want het is dezelfde koeler die op de 4090 Supreme zit en berekend op 450W.

Mag ik vragen welke CPU, moederbord en voeding je gebruikt?
En hoor je ook haast geen coilwhine met een Timespy 1440p benchmark of Superposition op 1080p?

Ik ben namelijk nog steeds op een speurtocht om uit te vogelen of bepaalde combinaties van hardware minder coilwhine geven. Het is erg opmerkelijk dat sommigen namelijk haast geen coilwhine ervaren.
Van alle videokaarten die ik gehad hebt en opgemeten met een audio spectrum meetsetup, hadden alle exemplaren behoorlijke coilwhine.
O.a. 2x Powercoler 6700XT, 6 kaarten van de RX6950XT en 2x 4090FE die je nagenoeg over elkaar kan heen leggen qua metingen.
Ik geloof er dus steeds minder in het geluk hebben van een goed exemplaar en dat het meer een combinatie is van hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
^
Wel, mijn setup staat in sig maar heb, even afkloppen, nul coilwhine. Kan ook aan mijn disco oren liggen natuurlijk..... :D

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:07:
Het is erg opmerkelijk dat sommigen namelijk haast geen coilwhine ervaren.
Er zijn ook allerlei factoren die niet aan de kaart liggen, zoals de demping van de kast, de plek waar de kast staat, of de kast als klankbord werkt en de mate van doofheid van de observator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Help!!!!
Echt? Ik heb naast het gekras, gepruttel, gesis ook behoorlijk last van FPS whine op de 4090FE. Van alles geprobeerd om het te verminderen -> UV, 2000MHz clock, power limit op 65%.
De klok beperken doet vrijwel niets, evenals UV. Een power limiet werkt wel iets, maar bij lange niet genoeg om het niet meer opvallend te maken.

Het is echt even erg als op de RX6950XT, maar daarvan is de coilwhine voor 80% weg te werken met een max. klok @2000MHz. Met casefan's op 800-1000rpm hoor je daar dan nauwelijks meer iets van.

@Ludewig
Ik bedoel dan natuurlijk met een open kast. Het zou wel flauw zijn als men coilwhine beoordeeld in een dichte kast met fan's aan om het te maskeren.

Op dit moment ben ik de 4090FE kaart aan het onderwerpen aan thermische cycles (450W stresstests met afkoel perioden). Het kan namelijk zijn dat interne spanningen in de PCB het probleem verergeren of dat de spoelen wat meer bewegingsruimte krijgen (en dus minder doorgeven aan de pcb), maar mijn ervaring is dat het niet minder wordt of nauwelijks uitmaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door CMT op 29-04-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
CMT schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:07:
@JWFpeters
Fijn om te lezen dat de Supreme ook goed bevalt en hobby is natuurlijk de enige reden die men nodig heeft ^^. Ik was benieuwd of er eventueel iets was wat niet beviel aan de Gamerock 4080.

De Supreme is ook een van de weinige modellen die een waanzinnig koeler ontwerp hebben (o.a. 10 heatpipes).
Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat het een Noctua build kan evenaren, want het is dezelfde koeler die op de 4090 Supreme zit en berekend op 450W.

Mag ik vragen welke CPU, moederbord en voeding je gebruikt?
En hoor je ook haast geen coilwhine met een Timespy 1440p benchmark of Superposition op 1080p?

Ik ben namelijk nog steeds op een speurtocht om uit te vogelen of bepaalde combinaties van hardware minder coilwhine geven. Het is erg opmerkelijk dat sommigen namelijk haast geen coilwhine ervaren.
Van alle videokaarten die ik gehad hebt en opgemeten met een audio spectrum meetsetup, hadden alle exemplaren behoorlijke coilwhine.
O.a. 2x Powercoler 6700XT, 6 kaarten van de RX6950XT en 2x 4090FE die je nagenoeg over elkaar kan heen leggen qua metingen.
Ik geloof er dus steeds minder in het geluk hebben van een goed exemplaar en dat het meer een combinatie is van hardware.
Asus B760 Strix Gaming F, Intel i5 13600K, 850 watt Corsair HX Platinum voeding. Geen coilwine op 4k max settings gewoon 330watt load. Had bij de gamerock hele lichte coilwine maar onhoorbaar tijdens gamen en vaak alleen even als het koud was. De MSI heb ik gewoon nog niet gehoord..... niks noppes nada.

[ Voor 5% gewijzigd door JWFpeters op 29-04-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@JWFpeters
Bedankt!, dat zijn dus 2 gevallen met een Asus moederbord en Corsair voeding.

Ik gebruik zelf twee systemen bestaande uit 5800X3D + MSI B550 Tomahawk + Seasonic TX-650 voeding en 5800X + MSI B450 Tomahawk + Seasonic TX-850 voeding.
Het laatst genoemde is een testsysteem waar nu de 4090FE in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:37:
Ik bedoel dan natuurlijk met een open kast. Het zou wel flauw zijn als men coilwhine beoordeeld in een dichte kast met fan's aan om het te maskeren.
Als willekeurige consumenten het zelf beoordelen op basis van hun eigen gehoor, ga je allerlei verschillen krijgen in hoe ze beoordelen. Ze gaan echt geen consistente meetmethode gebruiken en veel zullen het beoordelen op basis van wat ze horen als de kast dicht zit en op de normale plek staat. Dat kan dus op de grond zijn of op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Mijn kast staat op bureau naast me. Ik denk dat ouderdom / oren een grote rol spelen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Ik moet wel zeggen dat de koeling van de 4090FE relatief luidruchtig is, direct wanneer het start op 1100rpm..en het frappante is dat het eigenlijk de achterste fan is die zoveel herrie maakt.
Je kan duidelijk horen dat de fan bladen te dicht op de ribben van de koeling zitten en daardoor een 'propeller' geluid ontstaat. Vergelijkbaar met een casefan dat te dicht op een rooster zit.

Normaal gesproken maakt een fan op 1100rpm nog niet zo veel bijgeluiden en is het klankmatig vooral een zacht *zoef* geluid.
Best opmerkelijk dat zo zo'n mooi koeler ontwerp maken en veel moeite erin steken, om zoiets basaals en belangrijks niet te fixen. Als ze nu de voorste fan ook op de achterkant hadden geplaatst, zou dit 10x beter zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:10
@CMT Interessant dat je een 4090 hebt aangeschaft, wat is jouw mening nu over de 12VHPWR aansluiting?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Koldur schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:11:
@CMT Interessant dat je een 4090 hebt aangeschaft, wat is jouw mening nu over de 12VHPWR aansluiting?
Ik ben voor team consument ook al lijkt dat misschien niet zo vanwege de negatieve uitlatingen en kritiek die ik op Nvidia heb gegeven.
AMD heeft helaas deze generatie gewoon een product gemaakt wat niet goed uit de verf komt en ik ben ook helemaal niet te spreken over de richting die ze kiezen door de bios nu helemaal dicht te timmeren.
Voorheen was het nog mogelijk om via MorePowerTools bepaalde belachelijke beperkingen te omzeilen.
Waaronder de max. van -10% power limit. Iets wat ik nodig heb om de kaart efficiënt af te kunnen stellen, zonder aan de klok te komen.

Wat betreft de mening over de 12VHPWR aansluiting, die is onveranderd ^^. Ik vind het een behoorlijk fragiel en enge connector om 450-600W doorheen te jagen. En het is nog veel kleiner dan ik verwacht had..
Ik snap heel goed waarom het fout gegaan is, al dan niet via 'user error'.
De adapter heb ik dan ook direct links laten liggen, wat een lomp zwaar gedrocht is dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Er lijken bij de 4000-kaarten trouwens nogal veel connectoren af te breken:

YouTube: Notorious RTX 4080 Graphics card Repair - Connectors are breaking li...

Op zich vind ik dit niet vreemd, want we weten dat het extreem veel kracht kan kosten om de kabel in te pluggen, vanwege de nogal slechte toleranties. En door het gebrek aan duidelijke feedback wanneer de kabel er helemaal inzit kan ik mij voorstellen dat mensen nog even flink doorduwen nadat hij er al goed in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Vandaag een Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC besteld.

Ik had een MSI VENTUS OC RTX 2080 8GB (2019)

Reden upgraden: GIGABYTE M32U 32-inch 4K met 144Hz refresh rate Displayport 1.4. Bij mijn huidige videokaart op 4K alles terug naar low-settings of medium-settings om 144fps te halen en vaak zit ik afhankelijk spel op 90 tot 125 fps soms net 130. Ik speel spellen als Call of Duty en overige spellen.

Ik ga er flink op vooruit heb ik gehoord en vooral op 4K resolutie en ga de 144Hz benutten. Het heeft mij wel €1.869,- gekost

Ik ga kijken of het gaat werken in combinatie met mijn Seasonic Platinum Series 860W v2 voeding

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 05-05-2023 19:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:47:

Ik ga kijken of het gaat werken in combinatie met mijn Seasonic Platinum Series 860W v2 voeding
Ik zou de power limit op 60-70% zetten. Je verliest dan in principe minder dan 10% performance, maar bent wel een flink stuk zuiniger en goede kans dat je voeding dan voldoende is.

Een undervolt kan ook nuttig zijn, maar dan lijkt het wel erg van belang welke methode je gebruikt:

https://www.reddit.com/r/...thods_people_follow_when/

Dat is ook meer gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Ludewig schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:41:
[...]

Ik zou de power limit op 60-70% zetten. Je verliest dan in principe minder dan 10% performance, maar bent wel een flink stuk zuiniger en goede kans dat je voeding dan voldoende is.

Een undervolt kan ook nuttig zijn, maar dan lijkt het wel erg van belang welke methode je gebruikt:

https://www.reddit.com/r/...thods_people_follow_when/

Dat is ook meer gedoe.
Ik begrijp deze eerlijk gezegd niet zo goed. Hoezo terug schroeven? Die voeding is meer dan genoeg :9~
Zelfs wanneer ik met mijn Seasonic Focus 850W Gold de 4090FE op 3.1ghz met +1900 mem draai en de 13700K op all core 5.4ghz P / 4.3GHz E heb ik nog 0 issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:44
Kleine maand geleden voor het eerst een AMD kaart gekocht, helaas had mijn kaart enorm last van coil whine. Uiteindelijk besloten om de kaart terug te sturen en iets anders uit te zoeken.

Omdat ik op 4K game wil ik nu voor een 4090 gaan, mijn 7900XTX presteerde prima maar wil toch nog wat meer overhead.

In eerste instantie keek ik naar een MSI Trio/Suprim of Asus kaart maar blijkbaar hebben juist MSI en ASUS kaarten last van coil whine en zou Gigabyte daar veel minder last van hebben.

Wat zijn jullie ervaringen? Voor de looks zou ik liever geen Gigabyte hebben omdat ik daar niets mee heb maar een stille kaart heeft mijn voorkeur, ook heb ik een dichte kast dus ik ga de kaart toch niet zien :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lekiame schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Ik begrijp deze eerlijk gezegd niet zo goed. Hoezo terug schroeven? Die voeding is meer dan genoeg :9~
Zelfs wanneer ik met mijn Seasonic Focus 850W Gold de 4090FE op 3.1ghz met +1900 mem draai en de 13700K op all core 5.4ghz P / 4.3GHz E heb ik nog 0 issues.
Ik heb bijna dezelfde combo. Seasonic Focus+ Gold 850, 4090 FE en 5800X3D <3

Geen problemen, en 850 is ook wat Nvidia zelf aanbeveelt. Okee, wel minimum recommended, maar een goede kwaliteitsvoeding die gewoon zijn load kan verhappen helpt een hoop natuurlijk. En Seasonic is gewoon dikke prima (die platinum is nog beter ook)

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 05-05-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
@schumi1986
Hier een Gigabyte kaart, zie sig, erg stil en nagenoeg geen coil whine. Hoewel het een bizarre uitgave was, mijn beste aankoop ooit voor gaming. Vooral omdat ik VR game, maar nooit zo heerlijk grafisch alles hoog kunnen zetten op hoge fps zonder gedoe.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:18
Zit echt zwaar te twijfelen tussen 4070Ti en 4080.. voornamelijk die 16GB is het mij dan om te doen. Al denk ik ook zat te hebben aan 12GB.. Heb nu een 3070Ti 8GB.

Maar lees hier al meerdere comments dat je beter niet voor de 12GB kan gaan.
Ik heb een 4K 60Hz en een 1080 165Hz scherm, die laatste zal een 2K 240Hz Oled worden volgend jaar.

Speel Forza Horizon 5 en zal ook voor 6 gaan. CS:GO en straks ook 2. Heb Cyberpunk en COD Mordern Warfare II.

Wil wel alles op maximaal kunnen zetten, maar hoef geen 300fps

Als je dan YouTube filmpjes kijkt, zie je dat de games allemaal, zelfs op 4K 100+ FPS, niet boven de 12GB VRAM uitkomen.. vandaar de twijfel tussen 4070Ti en 4080..
Een optie kan zijn nu voor 4070Ti en over paar jaar 5080 of 5070Ti te gaan.. of nu meteen 4080 en dan als goed is geen RTX5000 serie nodig.. maar Nvidia zal wel iets toevoegen, zoals DLSS4 of nog beter RayTracing, om gamers naar 5000 serie kaart te lokken

[ Voor 8% gewijzigd door SuperVeloce op 06-05-2023 10:41 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:37
SuperVeloce schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:39:
Zit echt zwaar te twijfelen tussen 4070Ti en 4080.. voornamelijk die 16GB is het mij dan om te doen. Al denk ik ook zat te hebben aan 12GB.. Heb nu een 3070Ti 8GB.

Ik heb een 4K 60Hz en een 1080 165Hz scherm, die laatste zal een 2K 240Hz Oled worden volgend jaar.

Speel Forza Horizon 5 en zal ook voor 6 gaan. CS:GO en straks ook 2. Heb Cyberpunk en COD Mordern Warfare II.

Als je dan YouTube filmpjes kijkt, zie je dat de games allemaal, zelfs op 4K 100+ FPS, niet boven de 12GB VRAM uitkomen.. vandaar de twijfel tussen 4070Ti en 4080..
Een optie kan zijn nu voor 4070Ti en over paar jaar 5080 of 5070Ti te gaan.. of nu meteen 4080 en dan als goed is geen RTX5000 serie nodig.. maar Nvidia zal wel iets toevoegen, zoals DLSS4 of nog beter RayTracing, om gamers naar 5000 serie kaart te lokken
Als DLSS en RT je niet perse heel erg boeien is een 7900XT ook een optie. Ik snap dat dit het Nvidia topic is maar we zijn allemaal volwassen mensen toch ? ;)

Mocht je bij Nvidia blijven dan ben ik normaal altijd van het adagium: koop wat je nu nodig hebt, futures proofing is wat mij betreft niet perse iets waar je naar moet kijken. De kaarten zijn nu echter zo duur geworden dat het iets anders uitpakt.

Ik denk wel dat Nvidia met de 5000 serie iets gaat doen, in prestaties dan wel prijs. De 4000 serie verkoopt slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
SuperVeloce schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:39:

Je wil CoD op 4K max settings spelen? Dan is een 4090 toch echt wel aan te raden, en niet eens vanwege de VRAM. Maar ik denk dat wachten op de 5000 series de beste optie voor jou is, tenzij je de lage frames echt niet meer uit kan staan.

P.S. er is door NVIDIA aangegeven dat de 5000 series een jaar vertraagd is, dus nu gaat de refresh 3 jaar duren in plaats van 2 jaar. Ik zou daarmee rekening houden bij je eventuele aankoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
Ik heb een Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC gekocht. Iemand ervaringen hiermee? Hoe is de kaart en stil? Gaat mijn geluidskaart nog passen met de nieuwe RTX 4090?

Wordt door GIGABYTE een convertor geleverd voor mijn voeding? Een Seasonic Platinum V2 860W (2015). Ik heb geen zin om de voeding te vervangen. Deze heeft mij €234,- gekost in 2015.

Reden van upgraden: Ik heb een GIGABYTE M32U monitor een 32-inch op 4K met 144Hz refresh rate en Displayport 1.4 gebruik ik. Met mijn huidige videokaart moet ik de instellingen steeds terug omlaag zetten naar low-settings/medium-settings om 144fps in de buurt te komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccg3Oilm1RMtBgETnAOmltOX_mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdfQlDns1PiOB1JfoLhMf59b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 06-05-2023 15:34 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Van der Berg schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:43:
Ik heb een Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC gekocht. Iemand ervaringen hiermee? Hoe is de kaart en stil? Gaat mijn geluidskaart nog passen met de nieuwe RTX 4090?
Zal denk ik wel krap zijn maar misschien/waarschijnlijk nog wel passen. Het is alleen niet ideaal want het blokkeert een groot deel vd fans vd GPU behoorlijk.
Wordt door GIGABYTE een convertor geleverd voor mijn voeding? Een Seasonic Platinum V2 860W (2015). Ik heb geen zin om de voeding te vervangen. Deze heeft mij €234,- gekost in 2015.
Als het goed is krijg je een adapter. Zorg alleen dat je deze correct aansluit en m.n. de GPU side connector heel goed in de GPU duwt.

Deze Seasonic ken ik niet maar er zijn behoorlijk wat Seasonic's (ook high end) die niet goed kunnen omgaan met de piekbelastingen van dit soort videokaarten. Mocht je rare storingen krijgen dan zou dit waarschijnlijk wel de oorzaak kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Help!!!! op 06-05-2023 18:42 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
icall5s schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:52:
[...]
P.S. er is door NVIDIA aangegeven dat de 5000 series een jaar vertraagd is, dus nu gaat de refresh 3 jaar duren in plaats van 2 jaar. Ik zou daarmee rekening houden bij je eventuele aankoop. :)
Nvidia heeft dit helemaal niet aangegeven. Er is een gerucht dat Nvidia niet voor 2025 over zal stappen naar TSMC 3. Vervolgens is men gaan speculeren dat dit betekent dat Nvidia de release van Blackwell (de opvolger van Ada) uitstelt naar 2025, maar het kan natuurlijk net zo goed dat Nvidia voor de volgende generatie een variant van TSMC 5 gaat gebruiken.

Volgens kopite7kimi gaat Blackwell geen gebruik maken van TSMC 3.

Mijn inschatting is dat Blackwell gebruik gaat maken van TSMC N4X. Dit is een high-power variant die volgens TSMC minimaal een even grote snelheidsverbetering gaat geven als de stap van N7 naar N5. Dus dat is voldoende verbetering voor een nieuwe generatie, maar wel goedkoper dan nu al overstappen naar N3E.

Ik verwacht Blackwell/5000 dan ook gewoon eind 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
kopite7kimi heeft trouwens wel een correctie geplaatst dat Blackwell toch op N3 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
icall5s schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Je wil CoD op 4K max settings spelen? Dan is een 4090 toch echt wel aan te raden, en niet eens vanwege de VRAM. Maar ik denk dat wachten op de 5000 series de beste optie voor jou is, tenzij je de lage frames echt niet meer uit kan staan.

Nee COD speel ik op HD scherm, wat later dit jaar of volgend jaar 2K Oled 240hz scherm word.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
@Van der Berg Er komt een kabel met je GPU. De kabels van je PSU moet je aansluiten op die kabel. Wil je een elegantere oplossing? Even prijsalert instellen voor deze kabel. :)

product: Seasonic 12VHPWR Cable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Ludewig schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:29:
[...]

Nvidia heeft dit helemaal niet aangegeven. Er is een gerucht dat Nvidia niet voor 2025 over zal stappen naar TSMC 3. Vervolgens is men gaan speculeren dat dit betekent dat Nvidia de release van Blackwell (de opvolger van Ada) uitstelt naar 2025, maar het kan natuurlijk net zo goed dat Nvidia voor de volgende generatie een variant van TSMC 5 gaat gebruiken.

Volgens kopite7kimi gaat Blackwell geen gebruik maken van TSMC 3.

Mijn inschatting is dat Blackwell gebruik gaat maken van TSMC N4X. Dit is een high-power variant die volgens TSMC minimaal een even grote snelheidsverbetering gaat geven als de stap van N7 naar N5. Dus dat is voldoende verbetering voor een nieuwe generatie, maar wel goedkoper dan nu al overstappen naar N3E.

Ik verwacht Blackwell/5000 dan ook gewoon eind 2024.
Dat heb ik verkeerd gelezen zie ik nu ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:15
Nou, ik kan me ook aanschuiven bij het RTX40xx - eigenaren clubje :) *O*

Sinds vandaag heb ik een RTX4070 in mijn systeem zitten. Specifiek deze: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 EAGLE OC 12G

Geupgrade van een RTX2070 (ook een Gigabyte).

Gekozen voor een RTX4070 omdat dit prijspunt ongeveer het maximale is wat ik wil betalen voor een grafische kaart (eigenlijk nog wel wat erboven), m'goed, da's een andere discussie :+

Speel voornamelijk HD en in 't spul wat ik doe is alles toch wel merkbaar beter geworden. Met name DCS (combat vlieg simulator) is zeer merkbaar verbeterd.

Ook is hij een heel stuk stiller en koeler. Waar de 2070 GPU 90 graden werd en de hotspot 105+ soms en het leek of hij opsteeg (uiteraard met bijbehorende thermal throttling), is dat met deze absoluut niet het geval. GPU hoogste 65 gezien en hotspot 78,8, geen thermal throttling en zeer acceptabel geluidsniveau.

Blij met de upgrade iig :)

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
Eerste ervaring met mijn nieuwe videokaart de Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC

Wat een kaart en zo groot in mijn behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjv2D_IhCJh7v_9E4W4g6lRaSgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIJkjOxrSF6tMAx5yWYWGKmD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik haal in Call of Duty Vanguard met de RTX 4090 210 fps tot 250 fps op 4K resolutie op een 144Hz monitor 32-inch. Ik zit ruim boven de 144fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-05 18:05
Sinds anderhalve week heb ik de Gigabyte GeForce RTX 4080 eagle 16 gb in de pc zitten. Hiervoor had ik de AMD 7900 xtx maar om één of andere onverklaarbare reden beviel die mij niet zo. En als ik ergens geen goed gevoel bij heb dan doe ik iets niet of verwissel het.
Met Nvidia had ik altijd goede ervaringen en zo ook weer met deze kaart. Ja hij is te duur, maar ik kan er weer jaren tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
schumi1986 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:04:
Kleine maand geleden voor het eerst een AMD kaart gekocht, helaas had mijn kaart enorm last van coil whine. Uiteindelijk besloten om de kaart terug te sturen en iets anders uit te zoeken.

Omdat ik op 4K game wil ik nu voor een 4090 gaan, mijn 7900XTX presteerde prima maar wil toch nog wat meer overhead.

In eerste instantie keek ik naar een MSI Trio/Suprim of Asus kaart maar blijkbaar hebben juist MSI en ASUS kaarten last van coil whine en zou Gigabyte daar veel minder last van hebben.

Wat zijn jullie ervaringen? Voor de looks zou ik liever geen Gigabyte hebben omdat ik daar niets mee heb maar een stille kaart heeft mijn voorkeur, ook heb ik een dichte kast dus ik ga de kaart toch niet zien :p
Heb gisteren een PNY 4090 besteld voor 1700,-

https://www.alternate.nl/.../product/1893548?sug=4090

In de reviews komt deze kaart er overal positief uit en heeft deze kaart veel minder last van coil whine dan een Asus/MSI kaart.

1700 lijkt mij een goede deal, zeker omdat elke 4090 nagenoeg hetzelfde presteert.

Morgen komt de kaart binnen en heb er meteen een corsair 12vhpwr kabel bij besteld, ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:19
Van der Berg schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:47:
Vandaag een Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC besteld.

Ik had een MSI VENTUS OC RTX 2080 8GB (2019)

Reden upgraden: GIGABYTE M32U 32-inch 4K met 144Hz refresh rate Displayport 1.4. Bij mijn huidige videokaart op 4K alles terug naar low-settings of medium-settings om 144fps te halen en vaak zit ik afhankelijk spel op 90 tot 125 fps soms net 130. Ik speel spellen als Call of Duty en overige spellen.

Ik ga er flink op vooruit heb ik gehoord en vooral op 4K resolutie en ga de 144Hz benutten. Het heeft mij wel €1.869,- gekost

Ik draai zelf ook een RTX 4090, op een Corsair RM 850x. Ik heb nog nooit problemen gehad de stroomvoorziening, systeem is super stabiel. De 4090 heb ik gewoon stock draaien. Wel een nieuw type kabel besteld voor van de voeding naar de kaart. Heeft in samenwerking met een 5900X gedraaid en nu met een 5800X3D.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
- zet hem toch maar in het andere topic -

[ Voor 87% gewijzigd door Ludewig op 09-05-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
BarryS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Ik draai zelf ook een RTX 4090, op een Corsair RM 850x. Ik heb nog nooit problemen gehad de stroomvoorziening, systeem is super stabiel. De 4090 heb ik gewoon stock draaien. Wel een nieuw type kabel besteld voor van de voeding naar de kaart. Heeft in samenwerking met een 5900X gedraaid en nu met een 5800X3D.
Ze hebben bij mij 4 keer PCI-E kabel gebruikt naar de voeding toe. Het werkt allemaal perfect en ik ben niet van plan om te overklokken. Wat een kaart is de RTX 4090. Ik zit ruim boven de 200 fps op 4K met Call of Duty Vanguard. Ik ga nog andere spellen ook testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjv2D_IhCJh7v_9E4W4g6lRaSgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIJkjOxrSF6tMAx5yWYWGKmD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Edwinlzv schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:14:
Sinds anderhalve week heb ik de Gigabyte GeForce RTX 4080 eagle 16 gb in de pc zitten. Hiervoor had ik de AMD 7900 xtx maar om één of andere onverklaarbare reden beviel die mij niet zo. En als ik ergens geen goed gevoel bij heb dan doe ik iets niet of verwissel het.
Met Nvidia had ik altijd goede ervaringen en zo ook weer met deze kaart. Ja hij is te duur, maar ik kan er weer jaren tegen.
Hmm bijzonder, ik heb mijn 7900xtx terug gestuurd vanwege coil whine en uiteindelijk ook weer voor NVIDIA gekozen. Ik weet niet waar het aan ligt maar mijn systeem voelt op de een of andere manier veel soepeler. Misschien ligt het dan toch aan gsync ve Freesync op mijn LG C1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
Vandaag mijn PNY 4090 ontvangen en meteen geïnstalleerd. Geen last van coil whine en eerste indruk is erg positief :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyldJ4JUR_XHhq3mm7wt2BMHRr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVwXviNe1snuvj9EweyfexwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Irc3zrPx4_GbMDzWAsSlvKfH-Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGGVsOiJjy57WxqXlzp4KHBd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Mijn 4070 past niet in mijn be quiet kast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlbFRLhPshCKdKysZETYU4PCXKc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/V6X6fDKfZX2Ym7pXc9CcGpZ4.png?f=fotoalbum_medium
Heeft iemand nog tips hiervoor?
ik wil bij voorkeur niet die kaart zelf verbuigen. Moet ik dan de zaag zetten in de kast?

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• field33P
Vishari Beduk schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:48:
Mijn 4070 past niet in mijn be quiet kast
[Afbeelding]
Heeft iemand nog tips hiervoor?
ik wil bij voorkeur niet die kaart zelf verbuigen. Moet ik dan de zaag zetten in de kast?
Misschien is het goed om iets meer context te geven (de situatie in zijn algemeenheid). Op basis van deze foto kan ik tot nu toe eigenlijk alleen maar concluderen dat je kaart scheef in het PCIe-slot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

De metalen plaat waar de connectoren in zitten is te kort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMq-nEayTHUez5d3gnlMeZ0OIog=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/syQPPfThwBH5CrEe77muoMhI.png?f=fotoalbum_medium
Misschien dat die metalen plaat er af kan, maar dan zit de zware kaart alleen aan de mobo vast.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Vishari Beduk schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:15:
De metalen plaat waar de connectoren in zitten is te kort.
[Afbeelding]
Misschien dat die metalen plaat er af kan, maar dan zit de zware kaart alleen aan de mobo vast.
Ik denk eerder dat je moederbord teveel inwaarts is gemonteerd. Schroef eens alle moederbord schroeven los, druk het moederbord helemaal aan naar de buitenkant van de kast en schroef het daarna vast.

Als dat het niet oplost, heb je of de kaart er niet goed in proberen te steken of is de kast niet helemaal lekker. Het laatste lijkt mij niet het geval te kunnen zijn, maar je weet het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Koldur schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:57:
[...]
Ik denk eerder dat je moederbord teveel inwaarts is gemonteerd.
Daar ben ik ook bang voor.
Anyway, toch maar met een grote tang die hele achterkant krom gebogen. Nu past de video kaart er wel in.
Het ziet er niet uit krom gebogen achterkant, maar helaas.

weet het niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankoNL
Vishari Beduk schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Daar ben ik ook bang voor.
Anyway, toch maar met een grote tang die hele achterkant krom gebogen. Nu past de video kaart er wel in.
Het ziet er niet uit krom gebogen achterkant, maar helaas.
Dat is toch doodzonde? Er zat overduidelijk iets niet goed gemonteerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
Die 16 GB versie van de 4060 Ti gaat er dus echt aan komen. Ben benieuwd hoe ze die gaan positioneren wat prijs betreft. De 8 GB variant is totaal niet interessant namelijk tenzij ze het verschil in prijs fors maken.
FrankoNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:19:
[...]

Dat is toch doodzonde? Er zat overduidelijk iets niet goed gemonteerd…
Helemaal als je moederbord niet goed zit wil je dit toch echt corrigeren voordat je kortsluiting krijgt en je het bord en wie weet wat nog meer kunt afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Cloggs schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:03:
Die 16 GB versie van de 4060 Ti gaat er dus echt aan komen. Ben benieuwd hoe ze die gaan positioneren wat prijs betreft. De 8 GB variant is totaal niet interessant namelijk tenzij ze het verschil in prijs fors maken.

[...]

Helemaal als je moederbord niet goed zit wil je dit toch echt corrigeren voordat je kortsluiting krijgt en je het bord en wie weet wat nog meer kunt afschrijven.
Ja. Nu gaat het hem in principe een nieuwe kast kosten als hij dat nog enigszins wil fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Cloggs schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:03:
Het lijkt mij extreem waarschijnlijk dat die een prijs krijgt van $499. Dan krijg je dus 3070 Ti prestaties voor 100 dollar minder en ook nog eens 2x zoveel geheugen. Ik denk dat Jensen dit ziet als een fantastische deal.

Maar zoals ik het nu breng klinkt het aantrekkelijker dan het echt is, want de 3070 Ti had een notoir slechte prijs/prestatieverhouding. Hij is 7% sneller dan de 3070, maar 20% duurder. Dus met deze prijsstelling zou de 4060 Ti 16 GB het eigenlijk volledig van de 16 GB moeten hebben om kopers over te halen, want de prijs/prestatie-verbetering ten opzichte van de 3070 en 3060 Ti is minimaal.

Ik heb geen idee of mensen massaal bereid zijn om deze prijs te betalen, eigenlijk puur voor de 16 GB. Maar stel dat dit zo is, dan zou er wel een stevig gat moeten zijn naar de 8 GB variant, want die zal het dan echt moeten hebben van de prijs/prestatie-verhouding. Dus dan denk ik dat er toch al snel 70-80 dollar af moet.

----

De connectoren lijken trouwens nog steeds te smelten, dus dat de hype nu over is, betekent niet dat het niet meer gebeurd:

YouTube: 4090 Connectors are melting like Chocolate - Zotac AMP Extreme Repair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Ludewig schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:50:

De connectoren lijken trouwens nog steeds te smelten, dus dat de hype nu over is, betekent niet dat het niet meer gebeurd:

YouTube: 4090 Connectors are melting like Chocolate - Zotac AMP Extreme Repair
Maar alleen toch als je deze te veel buigt, of fout aansluit?

Of is dat nu erger geworden

Naja ik hoop in ieder geval dat Megekko wat sneller is met het verzenden van de 12VHPWR kabel die ik voor mijn Seasonic had besteld, de adapter bij mijn kaart neemt te veel ruimte in beslag.

[ Voor 10% gewijzigd door Mizgala28 op 13-05-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het zal vast niet erger geworden zijn, maar wel even te herinnering dat je het nog steeds goed moet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Ludewig schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:20:
Het zal vast niet erger geworden zijn, maar wel even te herinnering dat je het nog steeds goed moet controleren.
Dat scheelt, had de mijne aangesloten voordat de GPU de kast in ging.

Maar het blijft krap, Seasonic zegt dat hun kabel ongeveer 35mm nodig heeft als je deze niet te ver wil buigen, ik heb 41mm ruimte over dus daarmee lukt het.

Met de adapter die erbij zat mocht ik fors klooien.

als die kabel ooit binnenkomt

[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 13-05-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
Volgende maand heb ik een 4080, heb alvast cablemod 90 degree adapter en 3x8 naar 12VHPWR kabel besteld.

Dan kan kabel naar beneden en hoef ik de meegeleverde 3x8 naar 12VHPWR adapter kabel niet te gebruiken. Ziet er niet uit en kabel zit tegen side panel ivm maar lichte buiging

[ Voor 16% gewijzigd door SuperVeloce op 13-05-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinblitz
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:03
Heb afgelopen maand een MSI Gaming X Trio 4090 gekocht maar nog niet kunnen aansluiten (ik moet de rest van de nieuwe PC nog kopen...). Ik lees wel op meerdere plekken dat de 4090 geregeld coil whine heeft. Iemand hiermee in aanraking gekomen en mogelijk (gedeeltelijk) opgelost. Ik ben wel benieuwd namelijk voor als die van mij hetzelfde gaat doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Seasonic kabel eindelijk binnen, ziet er veel beter uit dan de adapter die met de GPU meegeleverd was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RvePZJBcjT9VVPfuHeIqEbi2.jpg

Valt mij alleen op dat de minimale wattage voor de kabel anders op het doosje vermeld staat, dan op Seasonic hun website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/XwhinGUvGmbLMgh9gmvHcdS3.jpg
verpakking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2Qz92rPjaZ0fzYyeTQI0bxP1.jpg
website

Al herinner ik mij (kan fout zitten) dat in het begin op hun website ook minimaal 850 watt vermeld stond, terwijl dat nu 650 watt is.

Aan de andere kant, sommige 4070 modellen hebben die nieuwe aansluiting ook, daar heb je echt geen 850 watt voor nodig.

Alles werkt naar behoren in ieder geval en de kabel ging een stuk makkelijker in de GPU dan de adapter ervoor, en zonder extra te buigen heb ik nog ongeveer 3 a 4mm vrije ruimte over tot de kabel mijn zijpaneel aanraakt.

Ook viel mij op dat ik nu de wattage van de GPU in software kan zien, vond ik vrij apart dat die met de adapter op alle 5 stats 0 watt toonde de hele tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WzEjt3iROSopbSXkkrtTdFce.jpg

en nu hoop ik dat ik de komende maanden de PC niet meer open hoef te halen

En ja de plastic is van de GPU af, was dat de vorige keer vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 16-05-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Waarom zou er überhaupt een minimum-wattage zijn? Nog nooit een kabel gezien die doorgebrand is omdat er te weinig stroom doorheen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Ludewig schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:18:
Waarom zou er überhaupt een minimum-wattage zijn? Nog nooit een kabel gezien die doorgebrand is omdat er te weinig stroom doorheen ging.
Blijkbaar trekt de GPU dan zijn idle-stroom van het moederbord(?)

Sommige videokaarten trekken het bijvoorbeeld alleen direct vanuit de externe voedingskabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ludewig schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:18:
Omdat die kabel tegen de GPU zegt dat die tot 600W mag vragen. Dat wordt natuurlijk lastig met een <600W voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Skyline GT-R schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Omdat die kabel tegen de GPU zegt dat die tot 600W mag vragen. Dat wordt natuurlijk lastig met een <600W voeding...
Dat dus

ik had niet in mijn post vermeld dat het om “minimaal xxx watt voeding” ging omdat dit al in beide plaatjes vermeld stond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2? Overwoog een uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X, maar deze is nu dik 60 euro goedkoper. Lees alleen wisselende (oude) ervaringen over Inno3D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
S_Chief schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:32:
Heeft iemand ervaring met de uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2? Overwoog een uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X, maar deze is nu dik 60 euro goedkoper. Lees alleen wisselende (oude) ervaringen over Inno3D.
Zelf geen ervaring, maar je kunt hier naar kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHL5jHf8Jfeik8Il8eJirWywocs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gf8rI3hlCjJ5sc6xRmjdq5jq.png?f=fotoalbum_large

Het grootste nadeel is dat de VRM's vrij slecht zijn qua betrouwbaarheid. Het zijn echter wel 8 stages en geen 6. De koeling van het geheugen lijkt goed te zijn, maar van de GPU-chip wat matig. Al maakt dat bij een kaart met dit wattage vermoedelijk niet zo uit. De kaart is 1 van de kortste, dus handig qua ruimte.

Dus de vraag is of je 50/60 euro (je kunt ook de niet-OC versie nemen van de Asus Dual voor een tientje minder dan de OC versie) wil uitgeven voor een kaart met minder risico op kapotte VRMs.

[ Voor 6% gewijzigd door Ludewig op 17-05-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
Ze hebben allemaal 3 jaar garantie die je kan claimen bij het verkooppunt. Dus als je geen exotische use case hebt kun je gewoon voor die goedkope kaart gaan. Het is niet alsof Asus nu zo positief in het nieuws is betreffende hun hardware en service op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Als je twee generaties doet met een kaart, dan is dat 4 jaar en val je dus deels buiten de garantie. En gezien de voorspelde en al zichtbare stagnatie in prijs/performance wil je misschien ook wel langer met de kaart gaan doen dan dat.

En over de Asus kaarten hoor ik eigenlijk geen echt negatieve dingen, dus alleen de slechte houding van het management van Asus is dan een mogelijke reden om daar niet voor te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Ludewig schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:00:
[...]

[Afbeelding]

Het grootste nadeel is dat de VRM's vrij slecht zijn qua betrouwbaarheid. Het zijn echter wel 8 stages en geen 6. De koeling van het geheugen lijkt goed te zijn, maar van de GPU-chip wat matig. Al maakt dat bij een kaart met dit wattage vermoedelijk niet zo uit. De kaart is 1 van de kortste, dus handig qua ruimte.

Dus de vraag is of je 50/60 euro (je kunt ook de niet-OC versie nemen van de Asus Dual voor een tientje minder dan de OC versie) wil uitgeven voor een kaart met minder risico op kapotte VRMs.
De Inno3D staat hier niet bij. Het is geen meerprijs van 10% waard. Het is alleen slim om voor de ASUS te kiezen als ze gelijk geprijsd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
icall5s schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:12:
[...]

De Inno3D staat hier niet bij. Het is geen meerprijs van 10% waard. Het is alleen slim om voor de ASUS te kiezen als ze gelijk geprijsd zijn.
Excuus, gefixed. Hij heeft de Inno3D later aan de lijst toegevoegd en ik had een vorige versie ingevoegd die nog in m'n Tweakers image cache stond.

De Inno3D staat er nu dus wel tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
4090 inmiddels een weekje in gebruik, totaal geen spijt van de overstap van 7900xtx.

Geen gekloot met settings, 4k, alles op ultra, RT aan en gaan :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-05 19:18

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Cloggs schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:05:
Ze hebben allemaal 3 jaar garantie die je kan claimen bij het verkooppunt. Dus als je geen exotische use case hebt kun je gewoon voor die goedkope kaart gaan. Het is niet alsof Asus nu zo positief in het nieuws is betreffende hun hardware en service op het moment.
Niet vergeten dat INNO3D ook gewoon mee leest:) en je alles kan vragen via tweakers:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-05 19:18

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Ludewig schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:00:
[...]

[Afbeelding]

Hier wat info over onze 4070 Ichill.

YouTube: Nvidia doing Nvidia-Things again - RTX 4070 "OC" Review and Teardowns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
schumi1986 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:40:
4090 inmiddels een weekje in gebruik, totaal geen spijt van de overstap van 7900xtx.

Geen gekloot met settings, 4k, alles op ultra, RT aan en gaan :D
Wat voor een gekloot met settings had je met de 7900 XTX?
Overweeg zelf een 4080 of een 7900 XTX dus wel nieuwsgierig daar naar :)

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De 4090 connectoren smelten zelfs met een volledig ingeplugde 90 graden adapter:

Dus geen sprake van een kabel die half in de connector zit of een kabel waar kracht op gezet wordt. Toch gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Ludewig schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:30:
De 4090 connectoren smelten zelfs met een volledig ingeplugde 90 graden adapter:

[YouTube: 4090 FE Connector melted with Cablemod Adapter installed. 40 series cards should be recalled]

Dus geen sprake van een kabel die half in de connector zit of een kabel waar kracht op gezet wordt. Toch gaat het mis.
Ben benieuwd of de 4080 en daaronder er ook last van kunnen krijgen, ondanks lagere verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mizgala28 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:45:
[...]
Ben benieuwd of de 4080 en daaronder er ook last van kunnen krijgen, ondanks lagere verbruik.
Het is inderdaad opvallend dat hij het alleen over de 4090 lijkt te hebben. Dat is een indicatie dat het aan de vermogens kan liggen. Sowieso hebben we bij eerdere analyses al gezien dat de vermogens niet per se gelijkmatig over de pinnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
NosferatuX schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Wat voor een gekloot met settings had je met de 7900 XTX?
Overweeg zelf een 4080 of een 7900 XTX dus wel nieuwsgierig daar naar :)
Met gekloot met settings bedoel ik meer dat de 7900XTX net niet/wel genoeg is voor 4K/60fps terwijl ik daar met mijn 4090 niet naar hoef te kijken.

Voor mijn gevoel draait de 4090 ook een stuk fijner. 100fps met de 7900XTX voelde toch minder soepel dan 100fps met de 4090.

En de 4090 blijft heerlijk koel terwijl de 7900xtx vaak richting de 85-90 graden ging.

Mocht ik in jou schoenen staan, zou ik zeker een 4080 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
schumi1986 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:26:
[...]

Met gekloot met settings bedoel ik meer dat de 7900XTX net niet/wel genoeg is voor 4K/60fps terwijl ik daar met mijn 4090 niet naar hoef te kijken.

Voor mijn gevoel draait de 4090 ook een stuk fijner. 100fps met de 7900XTX voelde toch minder soepel dan 100fps met de 4090.

En de 4090 blijft heerlijk koel terwijl de 7900xtx vaak richting de 85-90 graden ging.

Mocht ik in jou schoenen staan, zou ik zeker een 4080 kopen.
Ah op die manier :) Ik dacht dat je misschien driver settings bedoelde ofzo, dat zou ik toch wel ernstig vinden maar gelukkig dat niet. Ik neig ook naar een 4080 maar soms wil je gewoon weer eens iets heel anders. Mijn laatste AMD was een XFX HD4890 black edition dus dat is weer ff geleden haha. Was toen de snelste single gpu kaart. Even voor de grap opgezocht, die was nieuw nog geen 300 euro zucht..
Daarna eigenlijk altijd weer Nvidia gehad, helemaal toen gsync een ding werd, kon niet meer zonder.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Pagina: 1 ... 28 ... 39 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord