CMT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:45:
[...]
Wat rot voor je zeg, ik kan mij maar al te goed in de situatie plaatsen : (
Ben je nog in de gelegenheid geweest om het te testen / op te lossen met een ander moederbord?
Dat het met idle ook voorkomt, kan een teken zijn dat het inderdaad aan het moederbord ligt (of een combi van gpu + moederbord).
Er is ook een externe factor dat coilwhine kan veroorzaken.
Namelijk storing op het lichtnet (denk maar aan de HF rotzooi dat van de invertors van een zonnepaneel installatie op het dak afkomt of een 230V sinus die sterk vervormt / afgevlakt is). Dat kan dan problemen geven bij de ingangsfilter van de PC voeding en daar hoorbaar worden.
Dat bestaat namelijk uit een combi van spoelen en condensatoren die in trilling gebracht kunnen worden.
Maar de troep die in de PC voeding komt kan evt. ook op de DC uitgang komen en via die weg dus ook in de GPU (hoewel de PC DC uitgang redelijk gefilterd word met een goede voeding).
Wanneer je de mogelijkheid hebt zou ik dus ook het systeem bij iemand anders testen.
Zelf heb ik namelijk ook een MSI B450 Tomahawk max (inmiddels in een 2e systeem), maar die heeft i.c.m. een 1080TI en RX6900XT geen coilwhine problemen bij idle gegeven (wel gaven beide kaarten coilwhine onder belasting).
Ik heb in de manie alles vervangen inmiddels
Set 1)
MSI B450 Tomahawk Max
Ryzen 7 5700x
cooler master mwe 650 gold v2
32GB G.Skill Ripjaws DDR4 3200mhz
Set 2)
Gigabyte b550 gaming x v2
Ryzen 7 5800x
seasonic focus gx-750
32gb G.Skill Ripjaws DDR4 3200mhz
(Dus 2 PSU's, 2 MOBO's, 2 CPU's en alle mogelijke combinaties van set 1 en set 2)
i.c.m. Palit Gamerock 4070ti & Asus TUF 4070ti. Toch geeft alles coil whine. Ook op verschillende stopcontacten getest, niet in een ander huis. (Had inmiddels net zo goed een 4090 kunnen bestellen)
Ik heb wel zonnepanelen hangen, maar of dat de oorzaak is? Bij de zonnepanelen zou het toch alleen overdags klachten moeten geven? S'avonds doet die PV-inverter niet veel lijkt me.
Vreemde is dus dat mijn 3070 muisstil is, terwijl die exact dezelfde power draw heeft als de 4070ti's.
Dus óf ik heb gewoon 2 brakke 4070ti's binnen gekregen, óf ik ben er extreem gevoelig voor, óf ik ben een aansteller.
Inmiddels heb ik me d'r maar bij neergelegd, had eerst maar een koptelefoon opgedaan, hoor ik de coil whine ook dwars door de koptelefoon heen

Nu dus een Hifiman Sundara + DAC gekocht en kan ik weer vrolijk doorgamen.
Verschil tussen de Palit en Asus is dat de Palit idle wel rustig is, dus kan ik overdags gewoon m'n werk uitvoeren zonder door te draaien, en als ik ga gamen doe ik de koptelefoon op.