Had ik ook last van. Bleek dat ik eerst de monitor en pas daarna de pc moest aanzetten.Tonton schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:04:
[...]
PS2: mijn Asus moederbord had vaak een witte error led bij cold boot. Videocard issue 😐 maar csm boot mode aanzetten lostte dat op… ook weer vage oplossing
Ik gebruikt de MSI MPG A850G PCIE5 met mijn 4090 FE en ik heb last van coil whine boven 200watt.virtueel debiel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:06:
Voeding vervangen door deze ATX 3.0. Kast is helemaal open en het geluid is een stuk dragelijker. Dicht zal iets beter zijn ondanks het een Meshify is. Misschien dat een multirail nog uitkomst zal bieden? Kaartje zelf draait wel redelijk, even lomp overclockt.
[Afbeelding]
Ik heb nog wel een Corsair 600W PCI-e kabel in de aanbieding. MODdiy kabel ook nog onderweg maar die kan ik vast wel als packagedeal verkopen. xD
Morgen ontvang ik de Corsair RMx Series (2021) RM1000x en zal ik daarmee wel horen of dat een verschil maakt.
Zo niet kan ik er wel mee leven, als ik boven de 200 watt kom op de kaart heb ik 9 van de 10 keer wel mijn headset op en ik ga binnenkort een case kopen waarvan de sidepanel wel dicht kan
Ik heb nog steeds een specifiek probleem met de nieuwe Nvidia drivers. Zelfde probleem deed zich ook met 3080FE voor en nu ook met de nieuwe serie drivers. Dit had Nvidia destijds ook in 472.12 reeks, maar was 3 driver updates later opgelost.
Ik gebruik een LG Gsync 4k 144(OC 160hz) scherm via DisplayPort met DSC en een 2e 4k Samsung (60hz) ook via DP. En zo heel af en toe komt er geen signaal meer binnen op de LG monitor, de ene keer is dit na een cold boot, of soms na standby. LG OSD geeft dan ook gewoon aan 0Hz en alle opties blank alsof de monitor niet is aangesloten. De enige manier om dit dan weer werkend te krijgen is DDU, zorgen dat de standaard windows driver weer installeert en daarna momenteel de laatste driver installeren die werkt, dat is nu versie 522.25.
Ik kan nu upgraden naar de laatste versie, maar dan kan het zo in één keer zijn dat het niet meer werkt. En juist omdat het zo random is en ik het niet kan reproduceren is het moeilijk om uit te vinden waar het precies aan ligt. Het enige wat ik weet is dat ik het dus met een oude driver kan oplossen.
En ik ben ook niet de enige: https://www.nvidia.com/en...fications/comment/317732/
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/g-sync-monitors/7/505057/g-sync-black-screen-on-alt-tab-4k-240hz-samsung-ne/
Ik gebruik een LG Gsync 4k 144(OC 160hz) scherm via DisplayPort met DSC en een 2e 4k Samsung (60hz) ook via DP. En zo heel af en toe komt er geen signaal meer binnen op de LG monitor, de ene keer is dit na een cold boot, of soms na standby. LG OSD geeft dan ook gewoon aan 0Hz en alle opties blank alsof de monitor niet is aangesloten. De enige manier om dit dan weer werkend te krijgen is DDU, zorgen dat de standaard windows driver weer installeert en daarna momenteel de laatste driver installeren die werkt, dat is nu versie 522.25.
Ik kan nu upgraden naar de laatste versie, maar dan kan het zo in één keer zijn dat het niet meer werkt. En juist omdat het zo random is en ik het niet kan reproduceren is het moeilijk om uit te vinden waar het precies aan ligt. Het enige wat ik weet is dat ik het dus met een oude driver kan oplossen.
En ik ben ook niet de enige: https://www.nvidia.com/en...fications/comment/317732/
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/g-sync-monitors/7/505057/g-sync-black-screen-on-alt-tab-4k-240hz-samsung-ne/
[ Voor 9% gewijzigd door Senaxx op 10-01-2023 10:43 ]
Ik heb hier ook last van gehad. Mijn fix voor nu was om tijdelijk mijn 2e scherm niet te gebruiken, dat lost het tot nu toe op.Senaxx schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:50:
Ik heb nog steeds een specifiek probleem met de nieuwe Nvidia drivers. Zelfde probleem deed zich ook met 3080FE voor en nu ook met de nieuwe serie drivers. Dit had Nvidia destijds ook in 472.12 reeks, maar was 3 driver updates later opgelost.
Het gebeurde het meest toen op de 2e scherm wat gebeurde ipv een stilstaand beeld. Ik had whatsapp open op de 2e scherm en elke keer als ik een bericht kreeg ging mijn primaire scherm naar zwart.
Btw je link gaat naar jou notificaties waarbij wij niet kunnen komen en stuurt je naar de homepage.
Ik heb 2 weken geleden ook speciaal een Gigabyte 4090 Windoforce gekocht omwille van de positieve comments i.v.m. coil whine. Eerst dacht ik dat er ENORME coil whine op de kaart zat, maar dit kwam echter van mijn 750w voeding die de extra load van mijn 4090 (3070ti ->4090), blijkbaar niet zo goed kon verdragen 😃 Heb dan maar een Seasonic 1300GX gekocht en 80% van het geluid was gelukkig weg.
Er blijft echter nog wel een beetje coil whine achter en dit komt wel van de GPU. Omdat ik een vrij open case heb (NZXT H7 Flow), komt de coil whine er wel een beetje door. Gelukkig enkel als de kaart meer als 250watt gebruikt. Dit is dus enkel tijdens gaming en dan is het geluid/de muziek meestal wel voldoende om de coil whine te onderdrukken.
Ik heb ook een deftige headset en als ik die opzet hoor ik gelukkig helemaal niets meer. Mijn FPS zijn ook capped op 144, omwille van de max hz van mijn display.
Het blijft een spijtig gegeven, maar als ik lees/hoor wat sommige andere ervaren, tja… dan denk ik dat ik het er niet ga op wagen met een retour en de mijne dus gewoon ga bijhouden 😊
Hopelijk dat er in de toekomst een partner komt die hun kaarten verkoopt met de marketing van geen coilwhine. Met alle problematiek rond coil whine de laatste jaren, denk ik dat een betere salespitch gaat zijn dan wat extra RGB of iets coolere temps...
Er blijft echter nog wel een beetje coil whine achter en dit komt wel van de GPU. Omdat ik een vrij open case heb (NZXT H7 Flow), komt de coil whine er wel een beetje door. Gelukkig enkel als de kaart meer als 250watt gebruikt. Dit is dus enkel tijdens gaming en dan is het geluid/de muziek meestal wel voldoende om de coil whine te onderdrukken.
Ik heb ook een deftige headset en als ik die opzet hoor ik gelukkig helemaal niets meer. Mijn FPS zijn ook capped op 144, omwille van de max hz van mijn display.
Het blijft een spijtig gegeven, maar als ik lees/hoor wat sommige andere ervaren, tja… dan denk ik dat ik het er niet ga op wagen met een retour en de mijne dus gewoon ga bijhouden 😊
Hopelijk dat er in de toekomst een partner komt die hun kaarten verkoopt met de marketing van geen coilwhine. Met alle problematiek rond coil whine de laatste jaren, denk ik dat een betere salespitch gaat zijn dan wat extra RGB of iets coolere temps...
Ik ga mijn Asus TUF 4070ti met extreme coil whine retourneren.
Filmpje van paar pagina's terug
Nu moet ik dus op zoek naar een nieuwe 4070ti. Wie hier heeft een exemplaar met weinig/minder coil whine en welk merk is 'ie van? Of is er iemand bekend met welke andere er berucht is?
Ik zit nu een beetje te kijken naar de Inno3d of Palit Gamerock. Volgens mij zouden die wel redelijk goed zijn. Iets minder koelprestatie, maar geen/minder coil whine.
(PS. Ik snap dat als iemand er één heeft zonder coil whine dat geen garantie is dat een ander exemplaar het niet gaat hebben. Al zal het nooit zo erg kunnen zijn als deze.. maar geeft in ieder geval goede hoop)
Nu moet ik dus op zoek naar een nieuwe 4070ti. Wie hier heeft een exemplaar met weinig/minder coil whine en welk merk is 'ie van? Of is er iemand bekend met welke andere er berucht is?
Ik zit nu een beetje te kijken naar de Inno3d of Palit Gamerock. Volgens mij zouden die wel redelijk goed zijn. Iets minder koelprestatie, maar geen/minder coil whine.
(PS. Ik snap dat als iemand er één heeft zonder coil whine dat geen garantie is dat een ander exemplaar het niet gaat hebben. Al zal het nooit zo erg kunnen zijn als deze.. maar geeft in ieder geval goede hoop)
[ Voor 16% gewijzigd door Valandin op 09-01-2023 17:40 ]
Ik ben benieuwd. Vooralsnog ben ik al een stuk blijer aangezien de coilwhine op de achtergrond raakt als de fans wat harder gaan draaien. Misschien dat iets meer vermogen nog wat uit kan maken.Chaseream schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:37:
[...]
Ik gebruikt de MSI MPG A850G PCIE5 met mijn 4090 FE en ik heb last van coil whine boven 200watt.
Morgen ontvang ik de Corsair RMx Series (2021) RM1000x en zal ik daarmee wel horen of dat een verschil maakt.
Zo niet kan ik er wel mee leven, als ik boven de 200 watt kom op de kaart heb ik 9 van de 10 keer wel mijn headset op en ik ga binnenkort een case kopen waarvan de sidepanel wel dicht kan
Kijk mij nou!
Heb een 4080 Gamerock zeer lichte wine die ik alleen eerste paar min gamen hoor daaarna is het weg. En het is dat ik de stock fans vervangen heb voor zeer stille Noctua fans want met de standaard fans was het niet hoorbaar. En let op dit is met de case open.Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:38:
[YouTube: RTX4070 Coil Whine 2]
Case (5000D) dicht naast me op het bureau niks noppes nada. Heb helaas ook ervaringen met de Asus wine. Die toen terug gestuurd vanwege dat.
Dus kan je zeker Palit Gamerock aanbevelen.
Top! Lees op internet veel soortgelijke verhalen over de 4080 en 4090 gamerock. Hij is ook nog schappelijk geprijsd. Dus ik heb ‘m besteld!JWFpeters schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:08:
[...]
Heb een 4080 Gamerock zeer lichte wine die ik alleen eerste paar min gamen hoor daaarna is het weg. En het is dat ik de stock fans vervangen heb voor zeer stille Noctua fans want met de standaard fans was het niet hoorbaar. En let op dit is met de case open.
Case (5000D) dicht naast me op het bureau niks noppes nada. Heb helaas ook ervaringen met de Asus wine. Die toen terug gestuurd vanwege dat.
Dus kan je zeker Palit Gamerock aanbevelen.
(Vind hem wel foeilelijk maargoed, onderkant zie je toch niet)
Damn bij jou is het wel echt een extreem geval. Bij mij valt het echt goed mee. Case staat ook wel op de vloer (op een rollertje) en is een vrij geluidsdichte case over het algemeen. Maar zelfs als ik er met mijn oor aan zit is het niet zo luid als bij jou.Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:38:
[YouTube: RTX4070 Coil Whine 2]
@Valandin en anderen MSI VENTUS 4070Ti is op voorraad voor €909
Zes stuks, dus wees er snel bij
https://azerty.nl/product...12g-oc-videokaart/5094785
Heb ik gezien, maar dank!icall5s schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:03:
@Valandin en anderen MSI VENTUS 4070Ti is op voorraad voor €909
Net als de Asus is de MSI Ventus echt berucht voor zijn coil whine in de 4080-4090.
Ik ga mijn Asus TUF van Azerty al retourneren, wil niet riskeren dat ik straks een 2e van dezelfde webshop moet retourneren
Ik ben voor deze gegaan;
https://www.megekko.nl/pr...k-Classic-12GB-Videokaart
Onderkant vind ik niet zo mooi, maar ziet toch alleen de zijkant.
In reviews lees ik dat de 4080-4090 stil is, geen coil whine, boven gemiddelde koelprestaties, weinig geluidsproductie..
[ Voor 24% gewijzigd door Valandin op 09-01-2023 21:14 ]
@Valandin laat je weten hoe de Gamerock is? Ben wel benieuwd
@Chaseream kan je het laten weten of de nieuwe voeding beter is?
Momenteel heb ik deze uitvoering: Fractal Design ION+ 860W Platinum
Deze is toch ook wel oké? Of beter een andere halen?
[ Voor 70% gewijzigd door Aggressor op 09-01-2023 21:28 ]
Zal ik doen. Zal ook even een filmpje maken zodat hij te vergelijken is met mijn eerdere filmpje.Aggressor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:18:
Wat je zegt,het zal vast niet erger zijn als die Asus,zou mooi zijn als je nu een erg stille kaart krijgt.Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:22:
[...]
Zal ik doen. Zal ook even een filmpje maken zodat hij te vergelijken is met mijn eerdere filmpje.
Vandaag mijn PNY RTX 4070 Ti 12GB XLR8 Gaming VERTO binnen gekregen, heeft mijn bijna 7 jaar oude GTX 1070 vervangen.
Ik had mijn oude instellingen laten staan wat RTSS met 60 FPS cap betreft, en de 4070 Ti gebruikt dan maar 50 Watt vergeleken met de 1070 die 150 Watt verbruikt. Best bijzonder om te zien hoeveel er veranderd is de laatste jaren.
Ga hem wel deshrouden, omdat de fan snelheid niet lager kan dan 30% (1000 RPM) als je zelf een fan profiel wil maken. Dus heb inmiddels al twee Noctua NF-A12X25 Chromax fans besteld. Is ook de rede dat ik de PNY kaart wilde hebben, hij is deshroud vriendelijk en heeft de beste heatsink van alle 4070 Ti's op dit moment (TechPowerUp review).
Verder ook fijn dat de 12VHPWR gewoon op de standaard 92MM breedte zit.
Ik had mijn oude instellingen laten staan wat RTSS met 60 FPS cap betreft, en de 4070 Ti gebruikt dan maar 50 Watt vergeleken met de 1070 die 150 Watt verbruikt. Best bijzonder om te zien hoeveel er veranderd is de laatste jaren.
Ga hem wel deshrouden, omdat de fan snelheid niet lager kan dan 30% (1000 RPM) als je zelf een fan profiel wil maken. Dus heb inmiddels al twee Noctua NF-A12X25 Chromax fans besteld. Is ook de rede dat ik de PNY kaart wilde hebben, hij is deshroud vriendelijk en heeft de beste heatsink van alle 4070 Ti's op dit moment (TechPowerUp review).
Verder ook fijn dat de 12VHPWR gewoon op de standaard 92MM breedte zit.
ASUS is coil whine koning wat de 4000 serie betreft, ver van weg blijven.Valandin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:28:
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 TI is binnen. Maar mijn hemel. Echt de aller ergste coil whine die ik in m'n leven heb gehoord. Anderen ook last van?
850W is voldoende voor zelfs een 4090 icm met een niet al te hongerige CPU.Aggressor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:18:
Ben geen rgb fan maar vond het wel wat hebben. Vaste kleur erop bijvoorbeeld.michownz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:40:
[...]
Damn bij jou is het wel echt een extreem geval. Bij mij valt het echt goed mee. Case staat ook wel op de vloer (op een rollertje) en is een vrij geluidsdichte case over het algemeen. Maar zelfs als ik er met mijn oor aan zit is het niet zo luid als bij jou.
Maar heb de schroud eraf dus geen verlichting meer haha
Hier is een roundup van een aantal 4090 kaarten met ook reacties er op mbt coil whine.
https://www.reddit.com/r/...x_4090_coil_whine_review/
Ik weet even niet meer of ik het hier had gepost. Maar op mijn Gainward RTX 4090 op een Corsair RM 850x PSU met de corsair kabel (dus niet de adapter kabel die bij de kaart komt), nouwelijks hoorbare coilwhine. De case fans zijn luider.Simbob schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:23:
Hier is een roundup van een aantal 4090 kaarten met ook reacties er op mbt coil whine.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
Persoonlijke pet-peeve; ik snap niet dat men hier nog verbaasd over is. Elke generatie opnieuw ontstaat de coil whine discussie alsof het iets nieuws is.5 Jaar geleden gaf ik al aan dat het here to stay is. En toch blijft dit een punt van discussie.Simbob schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:23:
Wat je uit die reddit post kan halen is dat het bij alle soorten, maten en varianten van kaarten voorkomt in meer of mindere mate. Grappig genoeg meer bij de high end kaarten, en tegenwoordig weten we iets meer dan 5 jaar terug dus eigenlijk is dat compleet logisch.
Waarom? Omdat videokaarten tegenwoordig heel snel schakelen tussen powerstates. Hoezo is dat relevant hoor ik je vragen... Nou, in CPU bound scenario's (i.e. menu's van games etc.) krijgt de videokaart info aangeleverd om een frame te maken -> max power state. GPU is klaar met het frame, maar de CPU is nog niet klaar met de volgende -> idle power state. Dat enorm snel wisselen in verbruik is wat het geluid veroorzaakt, omdat dit hetzelfde is als je kraan vol open zetten en super snel dicht klappen; je waterleidingen krijgen dan een hoorbare klap.
En met de huidige RTX 4xxx kaarten zijn we meer CPU bound dan ooit, dus dat het nu meer voorkomt is totaal niet gek.
Dat is ook de reden dat moederbord VRM's geen "coil whine" veroorzaken. CPU's wisselen lang niet zo vaak en zo heftig van power state.
Inmiddels is ook bekend dat coil whine mettertijd kan afnemen. Schrijf een kaart dus niet direct af als deze bij de eerste stresstest je oren laat bloeden.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Ik zal eens zien of het met de 2e monitor oplost, al heb ik mijn 2e monitor wel nodig voor o.a. mijn werk.Chaseream schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:00:
[...]
Ik heb hier ook last van gehad. Mijn fix voor nu was om tijdelijk mijn 2e scherm niet te gebruiken, dat lost het tot nu toe op.
Het gebeurde het meest toen op de 2e scherm wat gebeurde ipv een stilstaand beeld. Ik had whatsapp open op de 2e scherm en elke keer als ik een bericht kreeg ging mijn primaire scherm naar zwart.
Btw je link gaat naar jou notificaties waarbij wij niet kunnen komen en stuurt je naar de homepage.
En thanks ik heb de link aangepast.
@Blaat
Doordat het erger is dan vroeger (ook door de toegenomen wattages), is het niet vreemd dat het mensen blijft opvallen. Er zijn continu mensen die na een paar generaties upgraden en dus bijvoorbeeld van een 1080 (180 watt) of 1080 Ti/2080 (250 Watt) overstappen naar een 3080 of 4080 (320 watt).
Van een 1080 naar een 3080 is bijna dubbel het wattage, dus is er een veel groter verschil tussen laag en maximaal gebruik, qua load op de componenten.
Laten we wel wezen, veel consumenten doen ook pas mee op een forum wanneer ze een probleem ervaren of rond een nieuwe aankoop, en krijgen dus niet zoveel mee van klachten van anderen in de periode tussen hun aankopen.
Doordat het erger is dan vroeger (ook door de toegenomen wattages), is het niet vreemd dat het mensen blijft opvallen. Er zijn continu mensen die na een paar generaties upgraden en dus bijvoorbeeld van een 1080 (180 watt) of 1080 Ti/2080 (250 Watt) overstappen naar een 3080 of 4080 (320 watt).
Van een 1080 naar een 3080 is bijna dubbel het wattage, dus is er een veel groter verschil tussen laag en maximaal gebruik, qua load op de componenten.
Laten we wel wezen, veel consumenten doen ook pas mee op een forum wanneer ze een probleem ervaren of rond een nieuwe aankoop, en krijgen dus niet zoveel mee van klachten van anderen in de periode tussen hun aankopen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ludewig op 10-01-2023 10:51 ]
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
https://www.gputracker.eu....chip=NVIDIA%20RTX%204090
Ik wel wat oppertuniteiten mbt RTX 4090
Een suprim voor 1874 euro bijvoorbeeld en een Manli voor 1782 euro.
Geen idee wat B-ware precies wil zeggen maar voor de geinteresseerden

[ Voor 6% gewijzigd door jody2k op 10-01-2023 12:02 ]
Of coilwhine klachten nu oud of nieuw zijn danwel wellicht here to stay zijn maar tezamen met vage hardware issues is het voor mij gedeeld nummer één van zeer ergerlijke issues met pc's.
En verder staat er niet zoveel op die lijst
Gelukkig is het vaak vooral in menu's. En het scheelt ook wel of je oud of jong bent qua hoorbaarheid en gevoeligheid voor de frequenties. En het is deels net als met fans, ze kunnen dezelfde hoeveelheid decibels produceren maar het ene geluid is veel ergerlijker dan het andere.
Blijf hopen dat ze er iets op vinden. Je zou toch zeggen dat het ene pcb ontwerp wellicht beter is dan het andere op dit gebied
En verder staat er niet zoveel op die lijst
Gelukkig is het vaak vooral in menu's. En het scheelt ook wel of je oud of jong bent qua hoorbaarheid en gevoeligheid voor de frequenties. En het is deels net als met fans, ze kunnen dezelfde hoeveelheid decibels produceren maar het ene geluid is veel ergerlijker dan het andere.
Blijf hopen dat ze er iets op vinden. Je zou toch zeggen dat het ene pcb ontwerp wellicht beter is dan het andere op dit gebied
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Vooral de mate is het probleem.Blaat schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Persoonlijke pet-peeve; ik snap niet dat men hier nog verbaasd over is. Elke generatie opnieuw ontstaat de coil whine discussie alsof het iets nieuws is.5 Jaar geleden gaf ik al aan dat het here to stay is. En toch blijft dit een punt van discussie.
Wat je uit die reddit post kan halen is dat het bij alle soorten, maten en varianten van kaarten voorkomt in meer of mindere mate. Grappig genoeg meer bij de high end kaarten, en tegenwoordig weten we iets meer dan 5 jaar terug dus eigenlijk is dat compleet logisch.
Waarom? Omdat videokaarten tegenwoordig heel snel schakelen tussen powerstates. Hoezo is dat relevant hoor ik je vragen... Nou, in CPU bound scenario's (i.e. menu's van games etc.) krijgt de videokaart info aangeleverd om een frame te maken -> max power state. GPU is klaar met het frame, maar de CPU is nog niet klaar met de volgende -> idle power state. Dat enorm snel wisselen in verbruik is wat het geluid veroorzaakt, omdat dit hetzelfde is als je kraan vol open zetten en super snel dicht klappen; je waterleidingen krijgen dan een hoorbare klap.
En met de huidige RTX 4xxx kaarten zijn we meer CPU bound dan ooit, dus dat het nu meer voorkomt is totaal niet gek.
Dat is ook de reden dat moederbord VRM's geen "coil whine" veroorzaken. CPU's wisselen lang niet zo vaak en zo heftig van power state.
Inmiddels is ook bekend dat coil whine mettertijd kan afnemen. Schrijf een kaart dus niet direct af als deze bij de eerste stresstest je oren laat bloeden.
Zoals die van @Valandin ,dat is wel serieus hard qua coil whine en is toch wel erg storend.
Ik dacht dat mijn 3080ti erg was,maar deze doet er nog wle een schep bij bovenop.
En zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden ook te vinden op het internet met deze serie kaarten.
Wat coil whine vind ik zelf niet zo'n probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 10-01-2023 12:47 ]
Ik snap de vraag, maar in de praktijk is het zo simpel niet. Een VRM setup bestaat uit een controller, een zooi MOSfets, DrMOS chips of smart power stages en nog een zooitje passieve componenten erbij. Het aansluitschema daarvan ligt behoorlijk vast (en wordt voornamelijk gedreven door ripple, transient response en efficiency). De lay out ervan valt ook weinig in te schipperen, aangezien ze allemaal op zo gelijk mogelijke afstand van de GPU moeten zitten. Verder zijn het gewoon SMD componenten die op een PCB worden gesoldeerd...Help!!!! schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:24:
[...]
Mechanisch dempen werkt maar nauwelijks, omdat de EMF via de dikke koperbanen de PCB in wordt geduwd. Daar doe je niet zoveel tegen, anders dan de kaart inpakken in niet elastische materialen. Maar vaak staat dit haaks op goede koeling. Je kan dus wel raden wat prioriteit krijgt.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
B-ware zijn naar mijn weten geretourneerde producten die opnieuw verkocht worden.jody2k schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:01:
https://www.gputracker.eu....chip=NVIDIA%20RTX%204090
Nou jongens, ik snap er echt niks meer van.
De Palit 4070ti Gamerock ontvangen en die is ook mega luid. Al wel iets minder luid dan de ASUS TUF gelukkig, maar alsnog echt op 4-5 meter afstand hoorbaar. Dus niet normale coil whine waar je mee kan leven.
Ik dacht 'Dan moet het de PSU zijn!' dus toch nog een extra PSU gekocht.
Beide GPU's heb ik nu getest op;
Dell OEM 650w
Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular V2
Seasonic Focus GX-750w
Alle 3 ook met 2x PCI-E kabel en 1x PCI-E kabel. Allemaal zelfde effect.
Enige dat ik nog niet vervangen heb is mijn MSI B450 Tomahawk max.
Ik zou uitvoering: Gigabyte B550M DS3H nog kunnen bestellen om te zien of dat wat uitmaakt, maar ben inmiddels de wanhoop nabij.
Al met al allang blij dat hij niet zó extreem als de ASUS is, maar dit gaat nog steeds vér boven wat normaal is uit. De coil whine hoor ik zelfs bij idle.. is ook niet een bepaalde wattage of voltage waardoor het naar boven komt.
Zou ik dan toch echt twee mega brakke modellen hebben?
De Palit 4070ti Gamerock ontvangen en die is ook mega luid. Al wel iets minder luid dan de ASUS TUF gelukkig, maar alsnog echt op 4-5 meter afstand hoorbaar. Dus niet normale coil whine waar je mee kan leven.
Dell OEM 650w
Seasonic Focus GX-750w
Ik zou uitvoering: Gigabyte B550M DS3H nog kunnen bestellen om te zien of dat wat uitmaakt, maar ben inmiddels de wanhoop nabij.
Al met al allang blij dat hij niet zó extreem als de ASUS is, maar dit gaat nog steeds vér boven wat normaal is uit. De coil whine hoor ik zelfs bij idle.. is ook niet een bepaalde wattage of voltage waardoor het naar boven komt.
[ Voor 7% gewijzigd door Valandin op 10-01-2023 20:42 ]
Hallo beste mensen,
Zeer binnenkort heb ik mn systeem onderdelen binnen:
i7-13700K
MSI RTX 4090 Gaming Trio X (non OC model)
G.Skill Trident Z5 RGB F5-6800J3445G16GX2-TZ5RS 2x 16gb
Asrock Z790 Taichi
Samsung 980 Pro 1TB m2. drive
Corsair HX1500i - 2022 model + 600w 12pin kabel bij besteld.
Ik heb het 1 en ander gelezen over "black screen" met de RTX 4090 issues mogelijke oplossingen Intel ME firmware en NVIDIA firmware, disable core parking, Power Saving: Max Performance in W10...maar dit lijkt me niet zo goed toch op idle?
Ik zelf doe nieuwste BIOS update, nieuwste MB drivers, nieuwste NVIDIA drivers.
Hoe kan ik een zo smooth mogelijk ervaring hebben heb ik wat vergeten?
Ik hoop dat ik met mijn Corsair HX1500i een goede keuze heb gemaakt het is "ATX3.0" gecertificeerd volgens JonnyGuru en anderen dus moet goed zijn voor de RTX 4090 moet alleen nog op Cybenetics site komen te staan de Corsair RM series hebben al een ATX3.0 certificate. Maar goed als mensen nog tips en advies hebben wat ik moet downloaden of andere instellingen wijzigen in BIOS of W10 zodat de RTX 4090 smooth werkt laat het me weten.
Alvast dank
i7-13700K
Asrock Z790 Taichi
Ik heb het 1 en ander gelezen over "black screen" met de RTX 4090 issues mogelijke oplossingen Intel ME firmware en NVIDIA firmware, disable core parking, Power Saving: Max Performance in W10...maar dit lijkt me niet zo goed toch op idle?
Ik hoop dat ik met mijn Corsair HX1500i een goede keuze heb gemaakt het is "ATX3.0" gecertificeerd volgens JonnyGuru en anderen dus moet goed zijn voor de RTX 4090 moet alleen nog op Cybenetics site komen te staan de Corsair RM series hebben al een ATX3.0 certificate. Maar goed als mensen nog tips en advies hebben wat ik moet downloaden of andere instellingen wijzigen in BIOS of W10 zodat de RTX 4090 smooth werkt laat het me weten.
Alvast dank
[ Voor 5% gewijzigd door LawShadow op 10-01-2023 21:13 ]
krijg je een zwart scherm dan?
Zou ja dan zou ik de kaart terug sturen.
Want ik heb nog niemand gevonden online die het heeft kunnen oplossen, zonder de 4090 terug te sturen.
Een andere exemplaar heeft wel geholpen
Ik heb zelf gewoon energie van de kaart op normaal staan,dus kaart clockt mooi terug op idle
En alles zal gewoon soepel moeten draaien,zonder aanpassingen
Edit:
jJe moet het systeem nog bouwen,ontvangen.
Dan zou ik mooi gaan bouwen en dan mooi gaan gamen.
En niet te druk maken om problemen die er niet zijn.
Zou ja dan zou ik de kaart terug sturen.
Want ik heb nog niemand gevonden online die het heeft kunnen oplossen, zonder de 4090 terug te sturen.
Een andere exemplaar heeft wel geholpen
Ik heb zelf gewoon energie van de kaart op normaal staan,dus kaart clockt mooi terug op idle
En alles zal gewoon soepel moeten draaien,zonder aanpassingen
Edit:
jJe moet het systeem nog bouwen,ontvangen.
Dan zou ik mooi gaan bouwen en dan mooi gaan gamen.
En niet te druk maken om problemen die er niet zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 10-01-2023 21:30 ]
Begrijp ik goed dat je de spullen nog moet krijgen?LawShadow schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:11:
Hallo beste mensen,
i7-13700K
Asrock Z790 Taichi
Alvast dank
Ga je dan niet blindstaren op "mogelijke" problemen die zouden "kunnen" voorkomen.
Gewoon lekker bouwen en genieten. Mocht er toch iets mis zijn stuur je dat terug, maar het gaat toch echt in de meeste gevallen gewoon prima.
Succes met je build!
Ze doen het allemaal wel,ook die van mij,alleen vol belast.idle is die gewoon stilValandin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:32:
Nou jongens, ik snap er echt niks meer van.
Dell OEM 650w
Seasonic Focus GX-750w
Ik heb ook eens een test gedaan zoals jij hebt gedan,telefoon op de case gelegd, maar dan hoor je die van mij ook wel een stuk meer.
De toon van het geluid is wel veel minder scherp/hoog bij die van mij
Ik heb mindere oren,dus daarom zal ik er wel minder last van hebben ook,lol
Misschien minder snel maar cpu's wisselen wel, is het dan niet logischer om ze ietsje minder snel te laten schakelen? Net als je kraan voorbeeld, iets rustiger dichtdoen oftewel afbouwen?Blaat schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:25:
[...]
Persoonlijke pet-peeve; ik snap niet dat men hier nog verbaasd over is. Elke generatie opnieuw ontstaat de coil whine discussie alsof het iets nieuws is.5 Jaar geleden gaf ik al aan dat het here to stay is. En toch blijft dit een punt van discussie.
Of kan dat niet? Of misschien behuizingen van bepaalde componenten iets dikker maken zodat het dempt, kan dat? Heb er geen verstand van maar moet toch iets aan te doen zijn.
En waarom wordt het soms na een tijdje wel beter?
En waarom heel soms met een andere psu? Dan schakelen ze toch ook niet minder snel?
Als zoiets aan te pakken is lijkt me dat tenminste een meerprijsje waard, ipv modellen met 3% overclock en dikke looks.
Zulke oren zijn een cadeautje voor coilwine.freaky35 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:28:
[...]
Ze doen het allemaal wel,ook die van mij,alleen vol belast.idle is die gewoon stil
Ik heb ook eens een test gedaan zoals jij hebt gedan,telefoon op de case gelegd, maar dan hoor je die van mij ook wel een stuk meer.
De toon van het geluid is wel veel minder scherp/hoog bij die van mij
Ik heb mindere oren,dus daarom zal ik er wel minder last van hebben ook,lol
Ik heb naar mijn idee een redelijk gehoor en geen last, behalve in rumoerige omgeving (lawaaidoof?)
Heb heel vroeger wel es een kaart horen piepen maar niets gehoord bij mijn hd5870, GTX580,gtx660,R9 290,gtx980,gtx1080ti,rx6600,rx6700xt,rx6800xt,rx6900xt en nu rx7900xt (verdeeld over meerdere systemen door de tijd heen).
Ik dacht geluk! Tot ik een paar maanden geleden de rx 6700xt verkocht en de koper naast mij stond en zei: ja, gezien hoor werkt prima.Wel wat jammer van de coilwine maar is niet anders!
Huh? Dacht ik, ik hoor niks! Blij met mn oortjes
Heb vd week een ong zelfde pc in elkaar gezet (660 bord, corsair ddr5 en 1000w voeding) enige black screen die ik kreeg was vanwege de niet supported cpu, werkte na de bios update als een zonnetje.LawShadow schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:11:
Hallo beste mensen,
i7-13700K
Asrock Z790 Taichi
Alvast dank
Coil whine minimaal met deze setup, mn MSI gtx970 was erger..
grappig beetje zelfde systeem. maak je niet druk alles in elkaar prikken en actie. ik had liever de 1000i gehad maar die had een lawaai relais onder de 200W.. 1500i daarna en okLawShadow schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:11:
Hallo beste mensen,
i7-13700K
Asrock Z790 Taichi
Alvast dank
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
dat zou wel goed kunnen idd maar heb nu net tooltje die tv aanzet met windows. dus wil juist dat pc leidt. gelukkig kan bios het dus ook oplossen 😀s64 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:31:
[...]
Had ik ook last van. Bleek dat ik eerst de monitor en pas daarna de pc moest aanzetten.
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Volgens mij is dit voor mij (4090FE) de beste setting voor de meest stabiele performance zonder extreem stroomverbruik. EN dan hoef ik niet elke keer meer een profiel aan te klikken in Afterburner voor de PL voordat ik ga gamen. Kan gewoon deze setting gebruiken en hoef er dus niet meer om te denken. 
:strip_exif()/f/image/u6Wb3sStWsHi22e0Rxrfrceo.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nu met de curve optimizer het voltage op 0.995V @ 2760Mhz @ 80% PL staan. (wat neerkomt op 2745Mhz effectief. Kaart verstookt dan max iets van 325-350W.)
Scoor bijna 1000 punten meer dan dat ik alleen een PL van 80% instel. Dus dit werkt beter. Volgens mij.
Edit; Port Royal run;
:strip_exif()/f/image/2mMpjGKtDuNFKx9tE1cV1ioT.jpg?f=fotoalbum_large)
Scores zijn hoger dan met stock kaart settings dus dit laat ik zowieso zo draaien.
Ga nog even kijken hoe hoog hij wil klokken met 0.995v, en hoe laag het voltage kan voor 2730Mhz (default boostclock). Had al 0.950 @ 2730 geprobeerd, maar dat gaf na een tijdje een driver crash in RDR2. Dus nog even zoeken tussen de 0.995 en 0.950
Eigenlijk is dit een perfecte kaart voor tweakers. En eigenlijk had nV hem out of the box ook wel met ~0.95- 1.0V @ 2730Mhz @ 350W kunnen verschepen Lijkt me sterk dat niet elke 4090 dat kan. Zie op andere fora ook mensen die 2800+ MHz draaien op 0.95V
Dat doet de mijne helaas niet.
Edit; en voor eventuele mensen die na het installeren van een 4090 na/tijdens het booten een zwart scherm krijgen (die dus niet in WINDOWS maar wel in de MB BIOS kunnen komen) ; zet dan in de BIOS de bootmode van UEFI naar/op Legacy/CSM. Dan boot hij netjes naar windows. (ik had laatst mn nV driver eraf gegooid, en geprobeerd in safe mode op te starten om DDU te draaien, maar dat lukte toen niet meer. (zwart scherm) EN dat terwijl de kaart verder al maanden flawless zn werk doet. Dit loste het "zwart scherm" boot probleem iig op.)
(Edit; toen in de kaart voor het eerst gebruikte kreeg ik ook een zwart scherm, maar (ook) dat kwam bij mij omdat ik de, in dit geval AMD drivers van mn 6900XT, eraf had gegooid, de 4090 erin had geprikt, en vervolgens in safe mode wilde booten zonder VGA driver. Dat lukte ook niet. Toen heb ik de 6900XT er weer ingeprikt, de boot modus in windows van safe afgehaald, de 4090 er weer ingeprikt, en toen lukte het booten wel. Dacht ik post het iig even, voor het geval er mensen zijn die met de zoekfunctie in deze thread gaan zoeken. Dan vinden ze dit iig.
Bij mij gaf het in_veilige_modus_zonder_driver_opstarten met 4090 een zwart scherm probleem. In Windows zelf, en in games nog geen enkel probleem met de kaart gehad. Hij roeleert de pan uit. Solid as a Rock en Snel as HELL.
:strip_exif()/f/image/u6Wb3sStWsHi22e0Rxrfrceo.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nu met de curve optimizer het voltage op 0.995V @ 2760Mhz @ 80% PL staan. (wat neerkomt op 2745Mhz effectief. Kaart verstookt dan max iets van 325-350W.)
Scoor bijna 1000 punten meer dan dat ik alleen een PL van 80% instel. Dus dit werkt beter. Volgens mij.
Edit; Port Royal run;
:strip_exif()/f/image/2mMpjGKtDuNFKx9tE1cV1ioT.jpg?f=fotoalbum_large)
Scores zijn hoger dan met stock kaart settings dus dit laat ik zowieso zo draaien.
Ga nog even kijken hoe hoog hij wil klokken met 0.995v, en hoe laag het voltage kan voor 2730Mhz (default boostclock). Had al 0.950 @ 2730 geprobeerd, maar dat gaf na een tijdje een driver crash in RDR2. Dus nog even zoeken tussen de 0.995 en 0.950
Eigenlijk is dit een perfecte kaart voor tweakers. En eigenlijk had nV hem out of the box ook wel met ~0.95- 1.0V @ 2730Mhz @ 350W kunnen verschepen Lijkt me sterk dat niet elke 4090 dat kan. Zie op andere fora ook mensen die 2800+ MHz draaien op 0.95V
Edit; en voor eventuele mensen die na het installeren van een 4090 na/tijdens het booten een zwart scherm krijgen (die dus niet in WINDOWS maar wel in de MB BIOS kunnen komen) ; zet dan in de BIOS de bootmode van UEFI naar/op Legacy/CSM. Dan boot hij netjes naar windows. (ik had laatst mn nV driver eraf gegooid, en geprobeerd in safe mode op te starten om DDU te draaien, maar dat lukte toen niet meer. (zwart scherm) EN dat terwijl de kaart verder al maanden flawless zn werk doet. Dit loste het "zwart scherm" boot probleem iig op.)
(Edit; toen in de kaart voor het eerst gebruikte kreeg ik ook een zwart scherm, maar (ook) dat kwam bij mij omdat ik de, in dit geval AMD drivers van mn 6900XT, eraf had gegooid, de 4090 erin had geprikt, en vervolgens in safe mode wilde booten zonder VGA driver. Dat lukte ook niet. Toen heb ik de 6900XT er weer ingeprikt, de boot modus in windows van safe afgehaald, de 4090 er weer ingeprikt, en toen lukte het booten wel. Dacht ik post het iig even, voor het geval er mensen zijn die met de zoekfunctie in deze thread gaan zoeken. Dan vinden ze dit iig.
[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 11-01-2023 16:02 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Heb je de door nVidia gereleasede UEFI firmware update voor RTX 40xx kaarten ook geinstalleerd? Die is een tijdje terug al gereleased en zou dat black screen probleem moeten aanpakken.Format-C schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:43:
[...]
Edit; en voor eventuele mensen die na het installeren van een 4090 na/tijdens het booten een zwart scherm krijgen (die dus niet in WINDOWS maar wel in de MB BIOS kunnen komen) ; zet dan in de BIOS de bootmode van UEFI naar/op Legacy/CSM. Dan boot hij netjes naar windows. (ik had laatst mn driver eraf gegooid, en geprobeerd in safe mode op te starten, maar dat lukte niet meer. EN dat terwijl de kaart verder al maanden flawless zn werk doet. Dit lost het "zwart scherm" boot probleem iig op.)
Deze update kan je op alle varianten van alle vendors gebruiken.
IK heb gedaan wat ik in mn vorige post postte. UEFI naar CSM gezet in MB bios. Probleem opgelost. Voor mij. Verder ook geen problemen met de kaart gehad.Blaat schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Heb je de door nVidia gereleasede UEFI firmware update voor RTX 40xx kaarten ook geinstalleerd? Die is een tijdje terug al gereleased en zou dat black screen probleem moeten aanpakken.
Deze update kan je op alle varianten van alle vendors gebruiken.
(edit; ook geen zwarte schermen na hibernaten of tijdens gebruik in windows gehad, dus kan zijn dat mijn zwart scherm probleem net een iets ander probleem was dan het zwart scherm probleem waarvoor die nv-fix was
Kan je die tool trouwens vanuit je MB BIOS draaien om de kaart te updaten?
Of moet dat vanuit windows ?
(ik kwam niet in windows dus was al bijna op zoek gegaan naar een leen-nV-kaart om maar weer in windows te komen (om de driver erop te zetten))
[ Voor 18% gewijzigd door Format-C op 11-01-2023 10:34 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Dat moet vanuit windows voor zover ik weet. nVidia geeft in zijn eigen instructies ook al aan om CSM aan te zetten als je nu geen beeld krijgt, te flashen, en daarna weer terug naar UEFI te gaan. Doet mij in ieder geval vermoeden dat het om dit specifieke issue gaat.Format-C schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:06:
[...]
IK heb gedaan wat ik in mn vorige post postte. UEFI naar CSM gezet in MB bios. Probleem opgelost. Voor mij. Verder ook geen problemen met de kaart gehad.
Kan je die tool trouwens vanuit je MB BIOS draaien om de kaart te updaten?
Of moet dat vanuit windows ?
Ik heb de update gedraaid zodra deze uit kwam (ook al had ik geen problemen) en ik heb daarna geen zwart scherm problemen gehad.
Blaat schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:10:
[...]
Dat moet vanuit windows voor zover ik weet. nVidia geeft in zijn eigen instructies ook al aan om CSM aan te zetten als je nu geen beeld krijgt, te flashen, en daarna weer terug naar UEFI te gaan. Doet mij in ieder geval vermoeden dat het om dit specifieke issue gaat.
Ik heb de update gedraaid zodra deze uit kwam (ook al had ik geen problemen) en ik heb daarna geen zwart scherm problemen gehad.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RC7gzry2vIt9UuUIfvpidK5B.jpg?f=user_large)
Mijn kaart moest nog wel worden ge-update zie ik net. Dus direct maar gedaan. Thanks voor de link.
Edit; heb net in mn BIOS CSM weer uitgezet,
Als ik het aan heb/ laat staan werkt resizable BAR niet. (niet dat het veel uitmaakt, maar toch)
Edit2;
heerlijk hoe hij nu draait. De core continu en strak @ 2745MHz @ 280W (tot 335W) @ 59C Load @ 39% fanspeed ipv 45 waardoor hij nog stiller is.
4090 UV + mini-OC @ 80% PL = een win-win-win-win win situatie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZM5ad2L7wvvu2glwZIr8gPW.jpg?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Format-C op 11-01-2023 16:35 ]
In dit geval komt dat wel erg goed uit inderdaad dat ik mindere oren heb,haha,voor jou precies hetzelfdemeljor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:43:
[...]
Zulke oren zijn een cadeautje voor coilwine.
Ik heb naar mijn idee een redelijk gehoor en geen last, behalve in rumoerige omgeving (lawaaidoof?)
Heb heel vroeger wel es een kaart horen piepen maar niets gehoord bij mijn hd5870, GTX580,gtx660,R9 290,gtx980,gtx1080ti,rx6600,rx6700xt,rx6800xt,rx6900xt en nu rx7900xt (verdeeld over meerdere systemen door de tijd heen).
Ik dacht geluk! Tot ik een paar maanden geleden de rx 6700xt verkocht en de koper naast mij stond en zei: ja, gezien hoor werkt prima.Wel wat jammer van de coilwine maar is niet anders!
Huh? Dacht ik, ik hoor niks! Blij met mn oortjes
Ik heb net de corsair getest en qua coil whine merk ik geen verschil helaas.Aggressor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:18:
Wat ik wel merk is voordat ik de PSU ging switchen en mijn huidige msi intensief aan het testen was dat de coil whine wel minder is dan de eerste keer. Dit bericht schrijf ik nu ook zonder headset en furmark die 450 watt aan het stoken is.
Wat andere melden dat coil whine na intensief gebruik minder wordt of zelfs weg gaat zal mogelijk ook van toepassing zijn bij mij. Maar om dat zeker te weten zal ik vaker moeten gamen
OK, net de 4080 FE ingebouwd. Redelijk snel geleverd door NBB, van het weekend besteld.
Unboxing was echt geweldig. Nog nooit zoiets meegemaakt - had zelf ook nog geen unboxing gezien dus was echt prettig verrast.
Kaart zelf is fantastisch qua bouwkwaliteit. Wel ff een stukkie beter dan de AMD 7900 XTX. Heerlijk stil. Geen coil whine (behalve met 2k frames / s natuurlijk).
:strip_exif()/f/image/kdeHlRE0YOXtbrL9BYy4ajwG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan de installatie. Dat was echt helemaal ruk. Na installatie geen beeld, na een paar reboots merkte ik dat ik wel kon inloggen met mijn pincode, toen veranderde de kleur van mijn RGB dus blijkbaar bootte de computer wel helemaal door, ik had alleen geen beeld. Zou dus de BIOS van die kaart kunnen zijn, maar hoe krijg ik die erop? Mijn servertje aan een monitor gehangen en geprobeerd naar mijn computer te RDP'en, maar dat heb ik nooit aangezet dus dat werkte niet.
Gelukkig heb ik een 7700X met ingebouwde GPU. Beetje jammer alleen dat ik die heb uitgezet in de BIOS van mijn mobo om een paar watt te besparen... BIOS reset dus. Helaas heeft mijn mobo geen BIOS-reset knop, maar moet je een paar pinnetjes shorten die nu verstopt zitten achter een gigantische GPU. De hemel zij geprezen heb ik een tijdje geleden die pinnetjes voorzien van een kabeltje en een knopje, dus ik kon gelukkig de BIOS resetten, waarna ik mét beeld in Windows kon om de BIOS-fix van NVIDIA toe te passen. Daarna weer alle BIOS settings goedzetten inclusief mijn per-core undervolt en alle subtimings van mijn geheugen, en toen werkte alles eindelijk.
Qua performance vergelijkbaar met een 7900XTX. In 3Dmark wat langzamer, in Minecraft zelfs ruim 10%, maar in Elite Dangerous weer 10% sneller en in The Callisto Protocol draait hij tot mijn verrassing ook goed. Nu maar wat overklokken, dat lijkt niet echt geweldig te gaan (+170 core, +1000 mem, maakt niet gek veel uit qua performance), als iemand tips heeft zijn die welkom maar ik weet dat deze kaart niet heel ver overklokt, zoals alle moderne NVIDIA kaarten.
https://www.3dmark.com/spy/34591956
Unboxing was echt geweldig. Nog nooit zoiets meegemaakt - had zelf ook nog geen unboxing gezien dus was echt prettig verrast.
Kaart zelf is fantastisch qua bouwkwaliteit. Wel ff een stukkie beter dan de AMD 7900 XTX. Heerlijk stil. Geen coil whine (behalve met 2k frames / s natuurlijk).
Dan de installatie. Dat was echt helemaal ruk. Na installatie geen beeld, na een paar reboots merkte ik dat ik wel kon inloggen met mijn pincode, toen veranderde de kleur van mijn RGB dus blijkbaar bootte de computer wel helemaal door, ik had alleen geen beeld. Zou dus de BIOS van die kaart kunnen zijn, maar hoe krijg ik die erop? Mijn servertje aan een monitor gehangen en geprobeerd naar mijn computer te RDP'en, maar dat heb ik nooit aangezet dus dat werkte niet.
Gelukkig heb ik een 7700X met ingebouwde GPU. Beetje jammer alleen dat ik die heb uitgezet in de BIOS van mijn mobo om een paar watt te besparen... BIOS reset dus. Helaas heeft mijn mobo geen BIOS-reset knop, maar moet je een paar pinnetjes shorten die nu verstopt zitten achter een gigantische GPU. De hemel zij geprezen heb ik een tijdje geleden die pinnetjes voorzien van een kabeltje en een knopje, dus ik kon gelukkig de BIOS resetten, waarna ik mét beeld in Windows kon om de BIOS-fix van NVIDIA toe te passen. Daarna weer alle BIOS settings goedzetten inclusief mijn per-core undervolt en alle subtimings van mijn geheugen, en toen werkte alles eindelijk.
Qua performance vergelijkbaar met een 7900XTX. In 3Dmark wat langzamer, in Minecraft zelfs ruim 10%, maar in Elite Dangerous weer 10% sneller en in The Callisto Protocol draait hij tot mijn verrassing ook goed. Nu maar wat overklokken, dat lijkt niet echt geweldig te gaan (+170 core, +1000 mem, maakt niet gek veel uit qua performance), als iemand tips heeft zijn die welkom maar ik weet dat deze kaart niet heel ver overklokt, zoals alle moderne NVIDIA kaarten.
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik heb zelf ook een 4080. Ik heb de PL op 80 procent gezet en “call it a day”.Julian schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:04:
Nu maar wat overklokken, dat lijkt niet echt geweldig te gaan (+170 core, +1000 mem, maakt niet gek veel uit qua performance), als iemand tips heeft zijn die welkom maar ik weet dat deze kaart niet heel ver overklokt, zoals alle moderne NVIDIA kaarten.
Overklokken of handmatig undervolten met de Curve optimiser gaf ook geen extra performance winst die de moeite waard was.
overklokken met de 4000 series is alleen leuk voor je 3dmark scoreJulian schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:04:
OK, net de 4080 FE ingebouwd. Redelijk snel geleverd door NBB, van het weekend besteld.
[Afbeelding]
Gelukkig heb ik een 7700X met ingebouwde GPU. Beetje jammer alleen dat ik die heb uitgezet in de BIOS van mijn mobo om een paar watt te besparen... BIOS reset dus. Helaas heeft mijn mobo geen BIOS-reset knop, maar moet je een paar pinnetjes shorten die nu verstopt zitten achter een gigantische GPU. De hemel zijn geprezen heb ik een tijdje geleden die pinnetjes voorzien van een kabeltje en een knopje, dus ik kon gelukkig de BIOS resetten, waarna ik mét beeld in Windows kon om de BIOS-fix van NVIDIA toe te passen. Daarna weer alle BIOS settings goedzetten inclusief mijn per-core undervolt en alle subtimings van mijn geheugen, en toen werkte alles eindelijk.
Al is mijn record met de 4090 40k graphics score

Haha mooie operatie man, met aandacht dit stukje gelezen! Hoop dat het de moeite waard was. Succes met het beestje.Julian schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:04:
[Afbeelding]
Gelukkig heb ik een 7700X met ingebouwde GPU. Beetje jammer alleen dat ik die heb uitgezet in de BIOS van mijn mobo om een paar watt te besparen... BIOS reset dus. Helaas heeft mijn mobo geen BIOS-reset knop, maar moet je een paar pinnetjes shorten die nu verstopt zitten achter een gigantische GPU. De hemel zijn geprezen heb ik een tijdje geleden die pinnetjes voorzien van een kabeltje en een knopje, dus ik kon gelukkig de BIOS resetten, waarna ik mét beeld in Windows kon om de BIOS-fix van NVIDIA toe te passen. Daarna weer alle BIOS settings goedzetten inclusief mijn per-core undervolt en alle subtimings van mijn geheugen, en toen werkte alles eindelijk.
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
Sowee Portal RTX draait wel als een zonnetje zeg, 85 fps op 4K high, met DLSS aan. Wordt leuk die weer uit te spelen 
Is er al een manier om de RGB van de kaart aan te passen?
[ Voor 20% gewijzigd door Julian op 11-01-2023 21:54 ]
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik gebruik OpenRGB daarvoor, laatste versie met ondersteuning kan je hier downloaden:Julian schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:11:
Sowee Portal RTX draait wel als een zonnetje zeg, 85 fps op 4K high, met DLSS aan. Wordt leuk die weer uit te spelen
https://gitlab.com/CalcProgrammer1/OpenRGB
Let op je kan alleen de RGB op het "kruis" aanpassen. De GEFORCE RTX letters aan de zijkant zijn altijd wit en kan je alleen dimmen.
Ik zie geen RGB op het 'kruis', maar de letters aan de zijkant gedimd zien er véél beter uit, thx!bjorntju schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Ik gebruik OpenRGB daarvoor, laatste versie met ondersteuning kan je hier downloaden:
https://gitlab.com/CalcProgrammer1/OpenRGB
Let op je kan alleen de RGB op het "kruis" aanpassen. De GEFORCE RTX letters aan de zijkant zijn altijd wit en kan je alleen dimmen.
Hmm, dat zal wel moeten werken, ik kan via die tool in ieder geval ook de kleur aanpassen, bijvoorbeeld:Julian schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:53:
[...]
Ik zie geen RGB op het 'kruis', maar de letters aan de zijkant gedimd zien er véél beter uit, thx!
:strip_exif()/f/image/b2qIm3K6sFvRcA2Dr9OLDVta.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bk1CzIoZ4Lc95iMOhnVJf2K8.jpg?f=fotoalbum_large)
OpenRGB ziet er bij mij zo uit:
/f/image/WiRt1GR4Hxyu4OUM7HpDFq42.png?f=fotoalbum_large)
Kan zijn dat andere RGB software misschien dwars zit. Ik heb al die meuk verwijderd en eigenlijk alleen OpenRGB en Corsair ICUE voor mijn RAM geïnstalleerd (mijn ram kan ik nog niet met OpenRGB aansturen lijkt het).
Bij OpenRGB kun je bij de FE wel degelijk in ieder geval de Side RGB ook uitzetten. Ik heb het gewoon gedimd en dan is het prima. Ik hoef geen Noorder licht RGB dat je retina's er uit burnt ....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Leuk programma maar bij mij ziet hij de videokaart niet. Heb ik daar nog iets aparts voor nodig? In het lijstje met suported devices zag ik 'm niet maar dat geldt ook voor de 4090. Ik heb alle bloatware er al afgehaald.
Kijk mij nou!
Welke kaart heb je dan? Een 4090 FE ziet hij gewoon. Het programma is niet perfect maar wel gratis. Ben helaas niet in de gelegenheid om screens te maken van mijn settings. FF scrollen door de devices om de goede te vinden. Heb zelf alle overbodige opties bij devices in ieder geval gedelete.
PC Specs
MSI 4080 Gaming 3x
Ik rommel rustig even verder.
Ik rommel rustig even verder.
Kijk mij nou!
OpenRGB doet bij mij juist moeilijk met mijn Arctic Liquid Freezer II 420 A-RGB, zodra ik een kleur kiest is alleen de bovenste van de 3 fans gekleurd, de andere 2 zijn zwart 
Maar ook mijn Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 heeft kleurtjes, en die worden niet aangestuurd of herkend.
Behalve dat is het systeem wel gruwelijk snel zeg. Forza op 4k en de hoogste settings blijft makkelijk boven de 140fps op mijn 4k/144Hz scherm. Echt bizar wat een verschil dit is vergeleken met de RTX3060.
Overwatch 2 is eigenlijk vloeken in de kerk
Maar helaas zie ik daar wel screen tearing gebeuren. Raar. Eens kijken waar dat aan ligt.
Tomb Raider en The Witcher download ik nu even om te kijken hoe die eruit zien op een RTX4090. En daarna ga ik gewoon weer lekker Civ6 spelen
Maar ook mijn Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 heeft kleurtjes, en die worden niet aangestuurd of herkend.
Behalve dat is het systeem wel gruwelijk snel zeg. Forza op 4k en de hoogste settings blijft makkelijk boven de 140fps op mijn 4k/144Hz scherm. Echt bizar wat een verschil dit is vergeleken met de RTX3060.
Overwatch 2 is eigenlijk vloeken in de kerk
Tomb Raider en The Witcher download ik nu even om te kijken hoe die eruit zien op een RTX4090. En daarna ga ik gewoon weer lekker Civ6 spelen
Je moet altijd de Experimental versie pakken van OpenRGB, en ff runnen als administrator, als je die twee dingen niet doet werkt het voor geen meter idd.virtueel debiel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:30:
Leuk programma maar bij mij ziet hij de videokaart niet. Heb ik daar nog iets aparts voor nodig? In het lijstje met suported devices zag ik 'm niet maar dat geldt ook voor de 4090. Ik heb alle bloatware er al afgehaald.
@Julian ik gebruik versie 0.81.0.0 met admin rights. Ik zag dat je een issue kan indoenen om de kaart er in te krijgen. Alle andere staan er behalve die van mij nog.
Kijk mij nou!
Nice 👍👍👍Julian schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:04:
[Afbeelding]
Nu ik mijn 7900XTX geretourneerd heb denk ik ook aan een 4080, maar vermoedelijk is de 4070TI voldoende voor BF2042, CoD, ... op 1440p.
Hoe dan ook, veel plezier ermee. Wat een joekel!
Ja niemand zal meer beweren dat ik een kleintje heb....Spacewide schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 01:51:
[...]
Nice 👍👍👍
Nu ik mijn 7900XTX geretourneerd heb denk ik ook aan een 4080, maar vermoedelijk is de 4070TI voldoende voor BF2042, CoD, ... op 1440p.
Hoe dan ook, veel plezier ermee. Wat een joekel!
Heb je de bij geleverde Rgb kabel aangesloten?Blue-eagle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:53:
OpenRGB doet bij mij juist moeilijk met mijn Arctic Liquid Freezer II 420 A-RGB, zodra ik een kleur kiest is alleen de bovenste van de 3 fans gekleurd, de andere 2 zijn zwart
Overwatch 2 is eigenlijk vloeken in de kerkMaar helaas zie ik daar wel screen tearing gebeuren. Raar. Eens kijken waar dat aan ligt.
Zelfde versie maar met correctie. Nu staat de 4080 Gaming trio er wel bij. :-)virtueel debiel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:36:
@Julian ik gebruik versie 0.81.0.0 met admin rights. Ik zag dat je een issue kan indoenen om de kaart er in te krijgen. Alle andere staan er behalve die van mij nog.
https://gitlab.com/CalcPr...GPUv2ControllerDetect.cpp
[ Voor 17% gewijzigd door virtueel debiel op 14-01-2023 02:03 ]
Kijk mij nou!
Ik heb de Gigabyte Windforce een paar weken in bezit en hierbij mijn ervaringen. Mijn indruk na het eerste gebruik was goed en dat is nog steeds zo al zijn er wel aanmerkingen te maken(welke vaak te ondervangen zijn)
-Coilwhine valt me zeer zelden op en ook al valt het op dan is het minimaal
-De fans hebben een erg aanwezige motor, wat een beetje klinkt als een oude koelkast vooral bij stille secties in games of normaal desktop gebruik is dat goed hoorbaar en dat is wel jammer.
-Soms valt de kaart qua temp in een range waar de fans zeer regelmatig af en in schakelen, gezien de luide motoren van die fans is dat het meest storende aan de kaart.
-Vanaf zo'n 60 graden gaat de fan snelheid duidelijk omhoog en zijn ze goed hoorbaar, met een undervolt en lager power target moet dat heel makkelijk weg te tunen zijn en zelfs bij max oc en max power vind ik het niet storend(en dat komende van water cooling).
-Dit zal voor heel weinig tweakers een punt zijn...maar ik had liever een hogere power limit gehad. Er zit nog +/-150MHz in de core wanneer de kaart op power limit beperkt wordt(Cyberpunk 1440p alles max (geen dof en motion blur) en soms is dat merkbaar in gameplay en uiteraard een enorm luxe probleem
99% van de tijd draait de kaart op m'n 74fps limit @320-420W.
Mijn 3080(340W) had moeite met Control op 1440p alles max @60fps(sub 50 dips). De 4090 doet 74fps continue @200W oid
Rond de lente verwacht ik de kaart te voorzien van een waterblok en hopelijk is er tegen die tijd een bios dat de power limit wat hoger kan krijgen al verwacht ik dit niet daar Gigabyte tov elke andere kaart een ander PCB heeft.
-Coilwhine valt me zeer zelden op en ook al valt het op dan is het minimaal
-De fans hebben een erg aanwezige motor, wat een beetje klinkt als een oude koelkast vooral bij stille secties in games of normaal desktop gebruik is dat goed hoorbaar en dat is wel jammer.
-Soms valt de kaart qua temp in een range waar de fans zeer regelmatig af en in schakelen, gezien de luide motoren van die fans is dat het meest storende aan de kaart.
-Vanaf zo'n 60 graden gaat de fan snelheid duidelijk omhoog en zijn ze goed hoorbaar, met een undervolt en lager power target moet dat heel makkelijk weg te tunen zijn en zelfs bij max oc en max power vind ik het niet storend(en dat komende van water cooling).
-Dit zal voor heel weinig tweakers een punt zijn...maar ik had liever een hogere power limit gehad. Er zit nog +/-150MHz in de core wanneer de kaart op power limit beperkt wordt(Cyberpunk 1440p alles max (geen dof en motion blur) en soms is dat merkbaar in gameplay en uiteraard een enorm luxe probleem
Mijn 3080(340W) had moeite met Control op 1440p alles max @60fps(sub 50 dips). De 4090 doet 74fps continue @200W oid
Rond de lente verwacht ik de kaart te voorzien van een waterblok en hopelijk is er tegen die tijd een bios dat de power limit wat hoger kan krijgen al verwacht ik dit niet daar Gigabyte tov elke andere kaart een ander PCB heeft.
De pcb hoeft helemaal niet leidend te zijn voor het vinden van een compatible bios. Zo kon zo goed als iedere 3090 werken met de bios van een HoF van Galax, terwijl die qua pcb structuur niets gemeen had met een ASUS, EVGA, Gigabyte of MSI exemplaar.
Overgeschakeld van een 7900XTX naar de 4080 wegens het gekende probleem van de te hoge hotspot temperatuur. Wat getwijfeld om een aib 7900xtx te kopen maar dan zit je aan prijzen die de 4080 benaderen en dan miste ik toch wat te veel. Ik heb hierbij voor de INNO3D gekozen.
Heel tevreden over de switch ook al blijft de prijsstijging (hiervoor kwam ik van de 1080TI) wel absurd en had ik graag AMD wat gesteund in hun poging de dominatie te breken met hun nieuwe architectuur.
Voor mij de eerste keer met ray-tracing dus en tot mijn eigen verbazing lijkt het mij wél veel toe te voegen. Ik was tot nu op basis van youtube filmpjes en de impact op framerate een koele minaar maar in spider man was ik echt onder de indruk!
Uiterst stil ook, lijkt wel of de fans nauwelijks hoeven in te schakelen. Wat een verschil met de 1080Ti en eigenlijk ook wel met 7900xtx al ga ik er vanuit dat dat vooral door de hotspot problemen kwam. Gelukkig zowel bij de xtx als de 4080 geen last van coilwhine (voorlopig?).
Enig bugje dat ik wel denk te hebben is dat mijn pc precies 30 seconden of meer nodig heeft vooraleer hij echt start met booten. Ik zie dus wel heel kort het bios screen (na die 30 seconden) en vanaf daar gaat alles heel snel om in windows te komen (3-5 seconden). Ik zag hier en op fora wel vaker een "blank" screen bij boot maar ik heb de indruk dat het daar om nog iets anders gaat waarbij je effectief geen bios ziet en geen windows start-up. Iemand die dit herkend en de oplossing kent? Toch wat jammer dat de boot nu langer duurt dan op mijn oude systeem.
Heel tevreden over de switch ook al blijft de prijsstijging (hiervoor kwam ik van de 1080TI) wel absurd en had ik graag AMD wat gesteund in hun poging de dominatie te breken met hun nieuwe architectuur.
Voor mij de eerste keer met ray-tracing dus en tot mijn eigen verbazing lijkt het mij wél veel toe te voegen. Ik was tot nu op basis van youtube filmpjes en de impact op framerate een koele minaar maar in spider man was ik echt onder de indruk!
Uiterst stil ook, lijkt wel of de fans nauwelijks hoeven in te schakelen. Wat een verschil met de 1080Ti en eigenlijk ook wel met 7900xtx al ga ik er vanuit dat dat vooral door de hotspot problemen kwam. Gelukkig zowel bij de xtx als de 4080 geen last van coilwhine (voorlopig?).
Enig bugje dat ik wel denk te hebben is dat mijn pc precies 30 seconden of meer nodig heeft vooraleer hij echt start met booten. Ik zie dus wel heel kort het bios screen (na die 30 seconden) en vanaf daar gaat alles heel snel om in windows te komen (3-5 seconden). Ik zag hier en op fora wel vaker een "blank" screen bij boot maar ik heb de indruk dat het daar om nog iets anders gaat waarbij je effectief geen bios ziet en geen windows start-up. Iemand die dit herkend en de oplossing kent? Toch wat jammer dat de boot nu langer duurt dan op mijn oude systeem.
Is dat niet gewoon het probleem waarvoor Nvidia een nieuwe BIOS beschikbaar heeft gesteld?Guillaume001 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:38:
Ik lees in de reviews van de Gigabyte 4090 dat de tweaker de kaart aangesloten heeft met 2 stekkers in zijn psu.
Is dit wel juist? De kaart heeft zelf een kabel met 4x8.
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G
De meeste PSU's hebben PCI-e kabels waarbij er twee 6+2 pin stekkers aan een enkele 8 pin PSU connector daisy chained zitten. Dat komt doordat een enkele 8 pin connector zonder veel problemen 300W kan verstouwen, alleen aan de GPU kant mogen deze max 150W leveren. Het toeval wil dat een 16pin 12VHPWR connector 6 +12V pins heeft. Een 6+2 pin heeft 3 +12V pins. Qua bedrading kom je dus perfect uit als je twee 8 pin connectors aansluit op een 12VHPWR. Qua vermogen klopt dat ook precies. 2x 300W = 600W. Dit komt neer op 8.3A per pin. Als dat door die iele pinnetjes kan van een 12VHPWR plugje, dan kan dat ook door de veel robuustere 8pin connector.Simbob schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:
Ik lees in de reviews van de Gigabyte 4090 dat de tweaker de kaart aangesloten heeft met 2 stekkers in zijn psu.
TLDR; niks mis mee.
Edit: Bonus info, de reden waarom je de daisy chain liever niet gebruikt, is omdat er dan een voltage drop onstaat op de daisy chained connector. Dit kan, afhankelijk van de gebruikte videokaart, tot instabiliteit leiden. Aangezien je niks daisy chained bij een 2x 8pin naar 12VHPWR connector, is dat hier niet van toepassing.
[ Voor 13% gewijzigd door Blaat op 16-01-2023 10:52 ]
Mijn 4090 FE heeft ook 4 stekkers. De 4e is naar wat ik begreep alleen als je de volledige 600W will kunnen trekken met een OC. Maar als je alles stock (max 450W) laat draait die met 3 ook prima.Simbob schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:
Daarnaast kan je ook prima met 2 kabels draaien. Zelf draait mijn 4090FE (zowel 100 als 80 pw limit) met 2 kabels van MODDIY prima, deze hebben wel gebruik gemaakt van dikkere kabels. De theoretische wetenschap heeft @Blaat hierboven mooi uitlegt, ik heb alleen ervaring in de praktijk dat het werkt.
Dacht ik initieel ook maar ik had precies de indruk dat dit in veel gevallen iets anders werd omschreven als in zelfs niet het bios scherm zien / zelfs niet in windows geraken. Enfin ik heb de tool nu toch even geprobeerd en op het einde geeft hij weer "already updated". Het lijkt dus niet dit te zijn.Julian schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:47:
[...]
Is dat niet gewoon het probleem waarvoor Nvidia een nieuwe BIOS beschikbaar heeft gesteld?
Echt heel ernstig is het niet maar toch wat vreemd natuurlijk.
Gisteren m’n nieuwe PC in elkaar gezet (was voor mij de eerste keer dat ik m’n eigen PC bouwde, dus was interessant!)
Heb er de PNY 4080 inzitten. Flinke jongen! Komende dagen eens aan de tand voelen.
:strip_exif()/f/image/0cNAJyGcdY82RvIhvj9UAC8C.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het kwaad dat de 4080 niet helemaal recht hangt? Kan ik dat eventueel nog oplossen?
Heb er de PNY 4080 inzitten. Flinke jongen! Komende dagen eens aan de tand voelen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 349,- | € 349,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 140,99 | € 140,99 |
1 | Videokaarten | PNY Geforce RTX 4080 16GB VERTO Triple Fan Edition | € 1.379,- | € 1.379,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 103,90 | € 103,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
1 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm | € 9,11 | € 9,11 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 96,62 | € 96,62 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-850 | € 129,- | € 129,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 199,- | € 199,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.491,24 |
:strip_exif()/f/image/0cNAJyGcdY82RvIhvj9UAC8C.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het kwaad dat de 4080 niet helemaal recht hangt? Kan ik dat eventueel nog oplossen?
[ Voor 94% gewijzigd door Rivanov op 17-01-2023 07:25 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hier nog een overzicht in post 1 bij de Duitse buren over Coil whine per kaart.
https://www.hardwareluxx....ep-rassel-thread.1324904/
https://www.hardwareluxx....ep-rassel-thread.1324904/
Sag is niet goed voor zowel de gpu en ook het pcie slot.
@Rivanov
Heb je een anti-sag bracket voor nodig:
https://tweakers.net/pric...r9kuF3vBiUo2xmGnyCtpHx_AA
Als voorbeeld, je kan zelf nog even verder zoeken. Zijn onder andere namen ook nog andere/betere/mooiere opties te vinden.
Als voorbeeld, je kan zelf nog even verder zoeken. Zijn onder andere namen ook nog andere/betere/mooiere opties te vinden.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
En als je lego hebt staan, kan je daarvan ook nog een steuntje maken. Werkt echt.
Die zat volgens mij zelfs bij mijn kaart. Helemaal overheen gekeken. Kan dit nog achteraf geplaatst worden?Koldur schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:22:
@Rivanov
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Uiteraard en zou ik z.s.m. doen. Kan je normaal gesproken doen zonder de kaart te hoeven uitbouwen. Als dat te moeilijk gaat, raad ik je aan het wel even uit te bouwen.Rivanov schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:57:
[...]
Die zat volgens mij zelfs bij mijn kaart. Helemaal overheen gekeken. Kan dit nog achteraf geplaatst worden?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dit werkt ook erg goed: https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1Rivanov schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:26:
[ Voor 39% gewijzigd door Julian op 17-01-2023 10:05 ]
Ja en zeker doen, zeker ook niet mee wachten.Rivanov schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:57:
[...]
Die zat volgens mij zelfs bij mijn kaart. Helemaal overheen gekeken. Kan dit nog achteraf geplaatst worden?
Kaarten wegen zoveel dat ze bezwijken onder eigen gewicht als die niet ondersteund worden.
Heb de anti-sag bracket geplaatst die bij m'n 4080 zat.
wat is sag precies? doorhangen?freaky35 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:00:
Sag is niet goed voor zowel de gpu en ook het pcie slot.
dus zo'n bracket is wel goed?
[ Voor 18% gewijzigd door Aggressor op 17-01-2023 10:59 ]
Jep, doorhangen. Ik zou het zeker gebruiken.Aggressor schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:57:
[...]
wat is sag precies? doorhangen?
dus zo'n bracket is wel goed?
Dat is leuk en aardig, maar Krisfix ziet toch regelmatig scheuren in de PCB op de plek waar de stress van doorhangen het grootst is. Hij weigert dit te repareren vanwege de grote kans dat het alsnog weer kapot gaat en de fabrikanten weigeren te RMA'en. Dus dan zou ik toch liever een steun gebruiken.Yonix schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:07:
Ik maak me, na het zien van dit filmpje, al enige tijd geen zorgen meer over 'gpu sag':
[ Voor 25% gewijzigd door Ludewig op 17-01-2023 11:20 ]
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Plus het staat gewoon heel arremoeiig, zo'n hangende graka.
Ik heb dezelfde kaart.Rivanov schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:26:
Gisteren m’n nieuwe PC in elkaar gezet (was voor mij de eerste keer dat ik m’n eigen PC bouwde, dus was interessant!)
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed € 349,- € 349,- 1 Moederborden Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 € 140,99 € 140,99 1 Videokaarten PNY Geforce RTX 4080 16GB VERTO Triple Fan Edition € 1.379,- € 1.379,- 1 Behuizingen Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart € 103,90 € 103,90 1 Processorkoeling be quiet! Dark Rock Pro 4 € 84,62 € 84,62 1 Ventilatoren be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm € 9,11 € 9,11 1 Geheugen intern Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 € 96,62 € 96,62 1 Voedingen Seasonic Focus GX-850 € 129,- € 129,- 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB € 199,- € 199,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 2.491,24
[Afbeelding]
Er zit dus een bracket bij de kaart die op de mounting screws van het moederbord zelf moet worden geschroefd (met standoffs). Bij mij past hij toevallig precies aan de rechterkant van de kaart met deze combinatie van de h7 flow case.
:strip_exif()/f/image/rXWgM9m6qe4aNV79xNuVtXyW.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kaarten wegen rond de 2kg,dat moet je gewoon ondersteunen, anders breekt het pcb bv.Yonix schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:07:
Ik maak me, na het zien van dit filmpje, al enige tijd geen zorgen meer over 'gpu sag':
[YouTube: The Journey of Maxwell]
Zoals hierboven ook al genoemd is.
Mooie oplossing, het valt totaal niet op.En de kaart hangt mooi recht.Resordia schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:34:
[...]
Ik heb dezelfde kaart.
Er zit dus een bracket bij de kaart die op de mounting screws van het moederbord zelf moet worden geschroefd (met standoffs). Bij mij past hij toevallig precies aan de rechterkant van de kaart met deze combinatie van de h7 flow case.
[Afbeelding]
Ik heb 'm inderdaad via het moederbord. En dan "ligt" de videokaart op het beugeltje dat eronder zit.Resordia schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:34:
[...]
Ik heb dezelfde kaart.
[Afbeelding]
Dat is dan weer het voordeel van het feit dat de 4090 FE niet eens in mijn case ging passen zonder vertical mount en de vertical mount rust weer op z'n beurt op de bottom intake-fans, dus dat lost direct alle vormen van sagging op, maar bij mij weliswaar uit noodzaak i.p.v. dat het een bewuste overweging was.
Ik dacht in de eerste instantie dat het niet zou passen en ook omdat de instructie aangaf bij de middelste schroeven op het moederbord waar bij mij een plastic (peg) zit ipv een schroef. Maar nu zie ik dat het rechts ook wel gaat passen denk ik. Ik ga het proberen.Rivanov schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Ik heb 'm inderdaad via het moederbord. En dan "ligt" de videokaart op het beugeltje dat eronder zit.
Sowieso, een simpel steuntje monteren bij kaarten van deze bedragen lijkt me een no brainer.... Desnoods tweak je een wc rol opmaat...freaky35 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:06:
[...]
Ja en zeker doen, zeker ook niet mee wachten.
Kaarten wegen zoveel dat ze bezwijken onder eigen gewicht als die niet ondersteund worden.
Heb de anti-sag bracket van mijn case geinstalleerd en dat doet niet megaveel maar toch wel wat.. Echter, minimaal twee schroeven in de backplate vastdraaien doet wel al vrj veel bij mij.
PC Specs
Sinds vandaag trotse eigenaar van een Inno3D RTX 4080 x3. Na lang wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt ondanks de angstaanjagende prijs ten opzichte van vorige generaties.
Installatie was een eitje nadat ik wat heb moeten schuiven met de HDD tray en casefan om hem passend te krijgen in mijn niet al te grote Meshify C. De kaart draait als een beest en heeft zoals verwacht geweldige prestaties in-game. Wanneer ik de reviews lees over de Inno3D 4080 is menig gebruiker te spreken over het geluidsniveau van deze kaart. Echter merk ik zelf dat de fans enorm lawaaierig zijn, mijn computer klinkt daadwerkelijk alsof ie elk moment van mijn bureau kan opstijgen (vanaf 50%, maar al helemaal vanaf 60% fan-speed). Heb al een beetje zitten tweaken met de fan-curve in MSI Afterburner maar helaas zonder gewenst resultaat met oog op schappelijke temperaturen. De kaart is aardig stil tussen de 30% en 45% fan-speed maar gaat onder load dan toch al gauw richting de 82ºC binnen enkele minuten. Heb 'm dan ook niet al te lang op deze settings durven draaien om te voorkomen dat de temperatuur zou oplopen. Heeft iemand dezelfde ervaring met dit product of anderzijds suggesties waarmee ik de kaart stiller zou kunnen laten draaien zonder in te leveren op performance?
Installatie was een eitje nadat ik wat heb moeten schuiven met de HDD tray en casefan om hem passend te krijgen in mijn niet al te grote Meshify C. De kaart draait als een beest en heeft zoals verwacht geweldige prestaties in-game. Wanneer ik de reviews lees over de Inno3D 4080 is menig gebruiker te spreken over het geluidsniveau van deze kaart. Echter merk ik zelf dat de fans enorm lawaaierig zijn, mijn computer klinkt daadwerkelijk alsof ie elk moment van mijn bureau kan opstijgen (vanaf 50%, maar al helemaal vanaf 60% fan-speed). Heb al een beetje zitten tweaken met de fan-curve in MSI Afterburner maar helaas zonder gewenst resultaat met oog op schappelijke temperaturen. De kaart is aardig stil tussen de 30% en 45% fan-speed maar gaat onder load dan toch al gauw richting de 82ºC binnen enkele minuten. Heb 'm dan ook niet al te lang op deze settings durven draaien om te voorkomen dat de temperatuur zou oplopen. Heeft iemand dezelfde ervaring met dit product of anderzijds suggesties waarmee ik de kaart stiller zou kunnen laten draaien zonder in te leveren op performance?
Undervolten/powerlimit instellen,dan zal die minder warm worden en kan je ook de fan speed terug zetten.Hilk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:46:
Sinds vandaag trotse eigenaar van een Inno3D RTX 4080 x3. Na lang wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt ondanks de angstaanjagende prijs ten opzichte van vorige generaties.
Zoals altijd hoe lager het verbruik hoe minder warm het spul word
Bovenstaande lezende denk ik dat de koeler van de FE écht veel beter is geworden dan die van de vorige generatie. Ik draai nu voor het eerst in tijden weer eens een óvervolt (niet gedacht dat ik dat nog zou meemaken) van +76 om een overclock naar 3 Ghz onder load mogelijk te maken, met een powerlimit van +10%. Kaart is dan nog steeds goed stil, fans na 5 minuten furmark op 46%, temp 69 graden, niets gedaan aan de fancurve.
Let op:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |