rajackar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:09:
[...]
Bij iedere launch is er altijd wel wat drama. Bij de 3000 serie waren het fabrikanten die verkeerde capacitors zouden gebruiken waardoor de kaart niet stabiel was en spontane uitval met rare artifacts. Toen werd er ook moord en brand (no pun intended) geschreeuwd en uiteindelijk hoor je er nooit meer wat over.
Dit is wel een andere categorie van 'drama'. Een product dat stuk gaat of niet goed werkt is erg vervelend, maar een product dat brand kan veroorzaken kan rampzalig en zelfs dodelijk zijn.
Er wordt letterlijk met vuur gespeeld door van consumenten te verwachten dat ze de aandachtsregels strikt opvolgen. Maar ik heb al in het Nvidia nieuwsdiscussie draadje genoeg over deze 12VHPWR stekker geschreven en dat het gebruik daarvan onverantwoord is met 600W of meer.
De problemen met de 3000 serie waren trouwens ook valide. Dat je er later niets meer over hoort is meer dan logisch toch? Anders zou dat betekenen dat ze het probleem naderhand niet aangepakt/opgelost hebben.
Xtr3me4me schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
Ok geval 2, van de hoeveel kaarten zijn er al verkocht?
Ik denk dat het een beetje uit proporties wordt getrokken met de kabel. Ik denk dat dit echt meer een menselijke error is geweest met hoe om te gaan met de kabel.
Ja ik weet, is niet de beste oplossing deze adapter, maar ik gebruik hem ook en hij zit bij mij normaal erin en ik push er 450-475watt erdoor heen en ik heb 0,0 problemen en kabel wordt niet eens warm.
Zo net ook eruit gehaald en niks aan het handje. Er zijn zelfs problemen geweest met de 6+2 pins en dat verhaal haalt ook niemand nu naar voren qua gesmolten kabels.
[
YouTube: 16-Pin (12VHPWR) Cable Bended vs Straight. Is it dangerous on an RTX 4090?]
toon volledige bericht
Het probleem is nu wel onder een vergrootglas geplaatst en terecht.
Het is nog te vroeg om te zeggen of er statistisch meer problemen zijn, maar dát het uberhaupt voorkomt is genoeg reden tot zorg. Dit zijn geen overklokkers, maar gewoon gamers die de kaarten gebruiken.
En ik kan mij ook niet voorstellen dat mensen massaal een RTX4090 van >€2000 hebben aangeschaft.
Net zo min dat er nog een conclusie getrokken kan worden over 2 gevallen kan je ook geen conclusie trekken over het aantal dat in omloop is (idem voor de eigen situatie, dat zegt statistisch niets).
Het is trouwens niet de kabel die het probleem vormt, maar de connector.
Ik vind het wel opmerkelijk dat er slechts 2 weken na de release al 2 gevallen bekend zijn.