PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
het probleem met de gpu's is dat ze best wel veel stroom trekken. op 450W is dat 37,5A. een stuk hogere stroom.Helza schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:37:
[...]
Ja, die nieuwe kabels zijn helaas erg fragiel. Over de hoeveelheid stroom die over de kabel gaat, ach dat valt wel mee.
Onze 16A / 3850w stroom contacten hebben ook niet zulke extreem dikke kabels nodig.
Voor een gpu kabel van 30 cm valt dat dus echt wel mee
[Afbeelding]
tweede issue is dat de spanningsval een stuk hoger is.
Als ik het wat overdrijf ter illustratie:
Dezelfde kabel op 230V met 5V spanningsval, blijft er 225V over, niet zo'n groot probleem.
Als je bij 12V een 5V spanningsval hebt, heb je ineens 7V over.
Die 5V spanningsval gaat wel hitte genereren met die stroom, dus die kabel gaat opwarmen met 300W
De videokaart blijft dan stroom trekken als deze niet uitvalt door te lage spanning, waardoor de stroom nog verder omhoog zou gaan naar 65A
Dit is een extremer scenario, maar geeft wel aan dat als je eenmaal slecht contact hebt of een grote weerstand, dan maakt het probleem zichzelf erger.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92zkrRbbSRCUBeB8ZQWmoQcq.jpg?f=user_large)
Ziet iemand het probleem?

PSU kant zit gelukkig goed:
:strip_exif()/f/image/4vFJm99cjOwOpqYaHkEKB7T5.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik moest echt oncomfortabel veel kracht zetten om het te fixen. Mijn vingers doen er nog zeer van... Maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen dit merkt...
Edit: Ik schaam me dood. Zo zie je maar weer dat ook jaren ervaring hebben je soms niet behoedt voor fouten.
[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 25-10-2022 11:02 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Yup. Het wordt gewaardeerd.Ludewig schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:04:
We hebben in elk geval Blaat gered van de barbecue

Ik ga me nu verder schamen in een hoekje.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Niemand kan alles weten. Maar het ziet er goed uit hoorBlaat schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:54:
Ik ben iig blij dat ik aan de hand van dit verhaal even de moeite heb genomen om te kijken of alles wel netjes zit in mijn systeem.
[Afbeelding]
Ziet iemand het probleem?![]()
[Afbeelding]
Ik moest echt oncomfortabel veel kracht zetten om het te fixen. Mijn vingers doen er nog zeer van... Maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen dit merkt...
Edit: Ik schaam me dood. Zo zie je maar weer dat ook jaren ervaring hebben je soms niet behoedt voor fouten.
Jij hoeft je geen zorgen te maken.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Welke aannamen bedoel je precies? Onveiligheid bij buigen is namelijk geconstateerd (al voor de release van Lovelace), gevallen bij consumenten zijn ook geconstateerd. Voor de RTX3**** serie was niemand bekend met deze nieuwe connector. Dus kan aangenomen worden dat de ontwikkelingstijd / goedkeuringstraject kort is geweest. We zullen alleen niet weten wat er achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden en hoe hard Nvidia dit gepushed heeft (ze zitten in de groep die de standaard opsteltrajackar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:00:
[...]
Dat zijn allemaal aannames.
We weten van twee gevallen die specifiek met de nvidia adapter gebeurd zijn.
Ook die 30 cycles is niets om je druk over te maken. Zoals al zo vaak vermeld, alle eerdere kabels hadden exact diezelfde rating. Er is dus niets anders.
Ik zeg niet dat het allemaal perfect is maar het lijkt me niet echt bijdragen om maar moord en brand te gaan schreeuwen over wat aannames en twee foto's.
Ik hoop verder dat je het niet serieus meent over het aantal cycli van verbinden. De contacten van de 8+2pin connector kennen officieel ook een max. van 30x. Dat klopt.
maar het grote verschil is dat toen bij het opstellen van de standaard een conservatief maximum van 150W (4.17A/pin) gekozen is. Dat is de helft waar de 8+2pin volgens de fabrikant voor gewaardeerd is!
Juist om de reden dat er vanuit gegaan wordt dat er in de praktijk niet aan de richtlijnen wordt vastgehouden (want domme of achteloze consument).
Het is ook niet zo dat je stekker opeens kapot is na 30x opnieuw verbinden. De kans op een slecht contact wordt alleen steeds groter, totdat het een keer misgaat.
welke voedig gebruik je hier?Blaat schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:54:
Ik ben iig blij dat ik aan de hand van dit verhaal even de moeite heb genomen om te kijken of alles wel netjes zit in mijn systeem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ging er van uit dat je de buiging van de kabel bedoelde die eerst minimaal 3,5cm recht moest lopen voordat je hem mag buigen. Maar kennenlijk bedoelde je iets anders wat ik niet zieBlaat schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 1350W Gold - TT Premium Edition
De connector zat niet volledig "bottomed out" in de GPU, als in hij kon er nog verder in geduwd worden dan dat hij zat.Helza schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
Ik ging er van uit dat je de buiging van de kabel bedoelde die eerst minimaal 3,5cm recht moest lopen voordat je hem mag buigen. Maar kennenlijk bedoelde je iets anders wat ik niet zie
De bocht maak ik me geen zorgen over. Ik heb de kabel pre-trained voordat hij uberhaupt in een GPU kwam te zitten. De bocht zit nu gewoon in de draden, ook als ik de stekker uit de GPU zou halen. Met andere woorden, er wordt geen kracht uitgeoefend op de contacten door de bocht in de draden. Lang leve cable combs.
[ Voor 93% gewijzigd door Helza op 25-10-2022 11:57 ]
Die was al bekend. Dat is gewoon nummer 2.Helza schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:54:
and another bytes the dust...
https://www.reddit.com/r/...ts/yc6g3u/comment/itmjt9d
[Afbeelding]
idd, had de post gemist in het topicXtr3me4me schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:56:
[...]
Die was al bekend. Dat is gewoon nummer 2.
De paar issues die ik met mijn pc heb gehad waren in 100% v.d. gevallen stroomkabel gerelateerd en in 100% v.d. gevallen volledig mijn schuld. Dat alles met jaren ervaring. Je bent niet de enigeBlaat schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:54:
B.v. verkeerd om aansluiten led-verlichting die vervolgens doorbrandt, na verwijderen led maakt kabeltje vervolgens kortsluiting met case, de 24-pins ATX kabel met een te strakke bocht op moederbord plaatsen waardoor aansluiting niet optimaal is en 12v-lijn onder gpu-load zakt en pc crashed. Dat soort grappen).
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Daarnaast kun je het beginstuk nogmaals extra verstevigen door extra tape eromheen te doen.
:strip_exif()/f/image/Y4VvbfQ5FZQ2GPbZKJJWUFmz.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor alle zekerheid mijn kabel ook wat extra ruimte gegeven en nog even extra gecontroleerd op goed contact.
Ik verwacht dat het allemaal wel meevalt maar "better safe than sorry"
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
BIOS flash TUF naar Strix
De grap is dat Intel geholpen heeft met het ontwerp samen met PCI-SIG; maar Intel is ook de enige die de connector niet gebruikt op hun eigen videokaarten

Vond ik wel een leuk detail
En ook de e-mail van Nvidia naar Jayztwocents een maand geleden waarin stond dat hij zich druk maakte om niks en "it all just works man". Hier zijn we dan met z'n allen aan het discussieren over hoe we een kabel moeten gebruiken, hoeveel centimeter ruimte we de kabel moeten geven voor het buigen, en als gekken het contact van de pins controleren..
Dit wordt waarschijnlijk veel erger in de komende maanden; aangezien die 'melted connector' niet alleen bij 1 gebruiker naar voren is gekomen. Ook de PSU tester van Corsair gaf aan dat ze gewoon de connector hadden vervangen zodra die gesmolten was en daarna gewoon weer verder.
Ergens klopt er gewoon iets niet.
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Typisch voorbeeld van vorm en besparing over functie en veiligheid. Ook het ontbreken van een duidelijk visuele trekontlasting en daarmee zicht op een correcte verbinding is al vragen om problemen. Idem voor verloopkabels en (onnodig) veel stekkerverbindingen. Een 90° connector gaat dit ook niet oplossen. Dit is gewoon een dom ontwerp en zal men moeten wijzigen. Als er extra instructies nodig zijn weet je al hoe laat het is.CMT schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:43:
[...]
Dit is wel een andere categorie van 'drama'. Een product dat stuk gaat of niet goed werkt is erg vervelend, maar een product dat brand kan veroorzaken kan rampzalig en zelfs dodelijk zijn.
Er wordt letterlijk met vuur gespeeld door van consumenten te verwachten dat ze de aandachtsregels strikt opvolgen. Maar ik heb al in het Nvidia nieuwsdiscussie draadje genoeg over deze 12VHPWR stekker geschreven en dat het gebruik daarvan onverantwoord is met 600W of meer.
De problemen met de 3000 serie waren trouwens ook valide. Dat je er later niets meer over hoort is meer dan logisch toch? Anders zou dat betekenen dat ze het probleem naderhand niet aangepakt/opgelost hebben.
[...]
Het probleem is nu wel onder een vergrootglas geplaatst en terecht.
Het is nog te vroeg om te zeggen of er statistisch meer problemen zijn, maar dát het uberhaupt voorkomt is genoeg reden tot zorg. Dit zijn geen overklokkers, maar gewoon gamers die de kaarten gebruiken.
En ik kan mij ook niet voorstellen dat mensen massaal een RTX4090 van >€2000 hebben aangeschaft.
Net zo min dat er nog een conclusie getrokken kan worden over 2 gevallen kan je ook geen conclusie trekken over het aantal dat in omloop is (idem voor de eigen situatie, dat zegt statistisch niets).
Het is trouwens niet de kabel die het probleem vormt, maar de connector.
Ik vind het wel opmerkelijk dat er slechts 2 weken na de release al 2 gevallen bekend zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 25-10-2022 17:47 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Ik zoek een 'compacte' ATX case met zo goed mogelijk airflow. Een clean, premium case die een ATX mobo en zo een monster GPU kan hebben.. Zou graag een mini-ITX / mATX willen maar dat gaat sowieso niet gebeuren met mijn huidige en toekomstige componenten
Ik zou graag willen dat er in ieder geval 1 AIO in past, dus zijn er hier 4090 eigenaren die al zo een case hebben bemachtigd? Best of both worlds zeg maar?
Op dit moment heb ik een monster case; Thermaltake View 51 Snow edition, die eet zo een 4090 makkelijk op maar ik wil toch iets compacter die ook een 4090 kan hebben
De vraag komt ook vooral omdat ik veel mensen zie met de side panel eraf; en ik wil een 4090 en wil al een tijdje een nieuwe case, en volgens mij is dit een nieuwe situatie met deze kaarten dus ik vroeg me af wat jullie ideeën zijn
[ Voor 30% gewijzigd door GTX404 op 25-10-2022 22:15 ]
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Ik weet niet of het lensvorming op de foto is, maar het lijkt erop dat jouw kaart aardig naar beneden hangt.Yonix schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:03:
Hier ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar ik mij alleen onwijs aan stoor is die enorme kabelboom. Het wordt tijd dat Corsair en CableMod die nieuwe kabels droppen!
Heb je aan steuntje aan de achterkant van de kaart zitten?
Het PCIe slot geeft namelijk ook stroom (5A) aan de kaart en om die reden wil je het ook niet fysiek belasten.
Er lijkt inderdaad sprake te zijn van lichte 'gpu sag'. Ik heb geprobeerd verschillende brackets te gebruiken, maar de door MSI bijgeleverde bracket was waardeloos en de bracket, die onderdeel van mijn case is, nutteloos (door de grootte van de kaart). Daarnaast maken de case fans aan de onderkant het onmogelijk om iets onder de gpu te plaatsen.CMT schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:26:
[...]
Ik weet niet of het lensvorming op de foto is, maar het lijkt erop dat jouw kaart aardig naar beneden hangt.
Heb je aan steuntje aan de achterkant van de kaart zitten?
Het PCIe slot geeft namelijk ook stroom (5A) aan de kaart en om die reden wil je het ook niet fysiek belasten.
Nu heb ik in het verleden zelden gebruikgemaakt van een bracket o.i.d. en dat is altijd goed gegaan. Oh, en als ik dit zie maak ik mij al helemaal geen zorgen:
Afbeelding boven is hoe het moet zitten.
Afbeelding onder is wat er gebeurd als je de kabel buigt. De ontvanger (rood) is gevormd uit plaatmetaal en heeft een naad. Als je de kabel buigt forceer je deze naad open en is de verbinding niet meer optimaal waardoor je meer elektrische weerstand krijgt wat zorgt voor hitte, en soms vonken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CN3Wl9gafpvuOuA2bBd6rYBL.png?f=user_large)
Ook de oude connectoren hebben hier mee te maken, maar omdat deze robuuster zijn is dat niet zo'n probleem. De nieuwe 12VHPWR connectoren zijn kleiner en van dunner plaatmetaal, daardoor kan deze speling veel eerder kan optreden, zeker met buigen. Constant in en uit pluggen zorgt ook voor deze speling, dus als zou je hem elke keer recht inpluggen zal er toch een keer speling ontstaan waardoor je smelt/brand gevaar krijgt.
En even voor een vergelijking, een enkele 8-Pin kan 342W hebben. De nieuwe 12VHPW zou 600W kunnen hebben... in ideale omstandigheden.
Dit probleem had helemaal niet hoeven voorkomen, maar Nvidia wilde perse ruimte besparen op de PCB.
Ik zie eigenlijk niet hoe Nvidia hier op lange termijn mee door kan gaan. Er is een bekend probleem dat mogelijk zeer ernstige gevolgen kan hebben. Nu hebben we het alleen nog over de 4090 wat een dure high end kaart is die voornamelijk door mensen worden gekocht die best weten wat ze doen. Hoe gaat het wanneer andere kaarten deze connector krijgen en de gemiddelde persoon er mee aan de slag gaat ?TheDeeGee schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:04:
Het probleem is niet de kabel maar de pinnen in de connector.
Afbeelding boven is hoe het moet zitten.
Afbeelding onder is wat er gebeurd als je de kabel buigt. De ontvanger (rood) is gevormd uit plaatmetaal en heeft een naad. Als je de kabel buigt forceer je deze naad open en is de verbinding niet meer optimaal waardoor je meer elektrische weerstand krijgt wat zorgt voor hitte, en soms vonken.
[Afbeelding]
Ook de oude connectoren hebben hier mee te maken, maar omdat deze robuuster zijn is dat niet zo'n probleem. De nieuwe 12VHPWR connectoren zijn kleiner en van dunner plaatmetaal, daardoor kan deze speling veel eerder kan optreden, zeker met buigen. Constant in en uit pluggen zorgt ook voor deze speling, dus als zou je hem elke keer recht inpluggen zal er toch een keer speling ontstaan waardoor je smelt/brand gevaar krijgt.
En even voor een vergelijking, een enkele 8-Pin kan 342W hebben. De nieuwe 12VHPW zou 600W kunnen hebben... in ideale omstandigheden.
Dit probleem had helemaal niet hoeven voorkomen, maar Nvidia wilde perse ruimte besparen op de PCB.
Even als voorbeeld heb ik eens een klant gehad die nog geen maand een laptop had en waarbij de kabel van de adapter compleet gesloopt was. Deze klant boog de kabel ver voorbij de max, want dat was mooi weggewerkt. Totaal geen idee dat bepaalde dingen een max hebben waarbij het kapot kan gaan. Vervolgens ook natuurlijk vinden dat het er maar tegen moet kunnen en het garantie moet zijn. Nou vind ik wel dat bepaalde dingen wat moeten kunnen hebben, maar deze nieuwe connector kan wel erg weinig hebben. Gaan we straks meer kaarten zien in de mid range met deze connector en gaan meer mensen er mee aan de slag, dan gaat het een keer goed fout. De kabel moet zo goed als perfect zitten en een klein beetje buigen kan al flinke problemen geven. Ook als je er niet lomp mee om gaat zoals die kerel met de laptop adapter komen er flinke problemen mee. Gaat Nvidia aangeklaagd worden als iemand zijn huis afbrand ? Er is een bekend probleem dat makkelijk voor kan komen bij vrijwel iedereen die niet heel goed weten wat ze doen. Ergens hoop ik dat Nvidia het om deze reden niet verder aandurft, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat want op lange termijn moet het wel ergens een keer compleet fout gaat als er miljoenen kaarten met deze connector in omloop zijn. Niet dat alles perfect idiot proof moet zijn, maar dit kan alleen goed gaan als iedereen het exact goed doet en dat zie ik niet gebeuren.
Overigens gaat dit PCIe report blijkbaar alleen over de PSU zijde. Iets wat imo zelfs problematischer is omdat juist op die plek mensen eerder geneigd zijn de kabels (uit het zicht en/of kleine ruimte) flink te buigen met grote kans dat dit buigen al binnen de safetymarge gebeurt.
/f/image/Dedj98gBTNsYXp2h9CxagfSL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Help!!!! op 26-10-2022 09:06 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Tot nu toe eigenlijk alleen maar games gespeeld met een frame cap en undervolt. Hierdoor hoeven de fans amper te draaien en dan is het prima. Gisteren voor het eerst de fans op hogere snelheid gehad en dan komt er boven de 50% een heel irritant zeurend geluid bij. Ik denk dat het resonantie of een slecht lager is want het is niet constant, het is een pulserend geluid.
Heeft er iemand tips? Zelf proberen op te lossen? of retour/rma?
Als je bij de schroeven van de ventilatoren kunt komen zonder iets te demonteren, kun je ze wat strakker draaien, of juist wat losser.DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:16:
Zou bij zo'n nieuwe kaart niet verder gaan dan dat en RMA'en als het niet helpt. Als je een RMA doet, zou ik wel eerst even een opname maken van het geluid zodat je bewijs hebt.
Dus eigenlijk zeggen ze niet veel over de video en over hun PCB, alleen dat het 'werkt' volgens Nvidia spec wat overigens genoeg moet zijn natuurlijk.. Vind het toch een beetje kaal zo een antwoord.Dear customer
Thank you for the mail.
Palit Graphics card is approved and authorized by NVIDIA.
Palit is able to immediately modify RTX 4090 PCB design when receiving NV’s power design guideline.
Therefore, all Palit RTX40 graphics card are designed and produced with the latest NV’s criteria.
Please kindly be notified.
Thanks.
Best regards
Palit Support
Palit Microsystem Ltd.
Website: http://www.palit.com
[ Voor 14% gewijzigd door GTX404 op 26-10-2022 10:40 ]
Ik zou vragen of ze er eentje voor je apart kunnen houden tot ze hem op voorraad hebben, dat je het dan retour stuurt. Waar heb je hem gekocht?DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:16:
Hmm, er lijkt iets niet helemaal goed te zijn met de fans op mijn 4090 van inno3d.
Tot nu toe eigenlijk alleen maar games gespeeld met een frame cap en undervolt. Hierdoor hoeven de fans amper te draaien en dan is het prima. Gisteren voor het eerst de fans op hogere snelheid gehad en dan komt er boven de 50% een heel irritant zeurend geluid bij. Ik denk dat het resonantie of een slecht lager is want het is niet constant, het is een pulserend geluid.
De kaart komt van azerty.
Ik heb het geluid hier geüpload zodat jullie kunnen luisteren: https://sndup.net/shfn/
Het is het wat hogere, zoemende geluid. Hopelijk komt dat zo goed over.
man man sorry dat je dit ervaart met je nieuwe kaart. Kun je checken waar het geluid precies vandaan komt. of het wel een fan is of mogelijk coil whine. Fans kun je natuurlijk makkelijk kijken door deze te stoppen met je vinger. Ik zou sowieso nog even wachten met RMA sturen, want de webwinkel zal je niet direct een nieuwe kaart geven, maar opsturen naar mij, ( en ik heb me onderdelen nog niet ontvangen:( ) om dingen te vervangen, deze zijn onderweg,DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:16:
Hmm, er lijkt iets niet helemaal goed te zijn met de fans op mijn 4090 van inno3d.
Als het pulserend is zou het zomaar kunnen dat de fans niet helemaal exact dezelfde snelheid lopen. Dan krijg je dat hun resonanties elkaar afwisselend dempen en versterken.DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:16:
Het beste is natuurlijk als je er een filmpje van kan maken en kan posten, ter onzer lering ende vermaeck.
Dat is wat we al weten.
Uiteindelijk geeft Palit twee jaar garantie en als deze kaarten sneller degraderen en dus korter meegaan, kost het hen niks, zolang ze de twee jaar maar halen.
Misschien valt het ook wel mee als je hem standaard power limit.
Ja het zal wel meevallen met normaal gebruik en als je niet constant op high load zit natuurlijk.. Mijn systeem heeft 8/10 keer geen load op de GPU, meer op de CPU voor werk. Playtime is er sowieso niet superveel dus daar moet je persoonlijk ook over nadenken. Denk dan dat zo een Gainward kaart ook geen probleem is.Ludewig schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:26:
@GTX404
Dat is wat we al weten.
Uiteindelijk geeft Palit twee jaar garantie en als deze kaarten sneller degraderen en dus korter meegaan, kost het hen niks, zolang ze de twee jaar maar halen.
Misschien valt het ook wel mee als je hem standaard power limit.
Bedankt voor je snelle reactie. Coil whine is het niet, dat valt gelukkig mee op deze kaart.INNO3D schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:54:
man man sorry dat je dit ervaart met je nieuwe kaart. Kun je checken waar het geluid precies vandaan komt. of het wel een fan is of mogelijk coil whine. Fans kun je natuurlijk makkelijk kijken door deze te stoppen met je vinger.
Ik dacht eerst nog resonantie van de kast zelf, maar ik heb al verschillende dingen geprobeerd om te kijken of het dan weg gaat, maar dat doet het niet helaas.
Het geluid komt echt van de fans zelf. Ze hebben er wel alle drie in meer of mindere mate last van, wat me doet me twijfelen of het niet een gevolg is van het ontwerp i.p.v. een defect.
Dat zou het best eens kunnen zijn, misschien in combinatie met luidruchtige lagers/motoren. Ik heb er hier geen geluidsfragment van gemaakt: https://sndup.net/shfn/Blaat schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:13:
Als het pulserend is zou het zomaar kunnen dat de fans niet helemaal exact dezelfde snelheid lopen. Dan krijg je dat hun resonanties elkaar afwisselend dempen en versterken.
Het beste is natuurlijk als je er een filmpje van kan maken en kan posten, ter onzer lering ende vermaeck.
Ik kan in afterburner één van de fans harder zetten terwijl de andere twee nog op 30% staan. Dan is het een stuk minder erg qua zoemen, maar het is er nog wel.
onze middelste fan draait de andere kant op. probeer deze is still te zetten met je vinger.DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Coil whine is het niet, dat valt gelukkig mee op deze kaart.
Ik dacht eerst nog resonantie van de kast zelf, maar ik heb al verschillende dingen geprobeerd om te kijken of het dan weg gaat, maar dat doet het niet helaas.
Het geluid komt echt van de fans zelf. Ze hebben er wel alle drie in meer of mindere mate last van, wat me doet me twijfelen of het niet een gevolg is van het ontwerp i.p.v. een defect.
[...]
Dat zou het best eens kunnen zijn, misschien in combinatie met luidruchtige lagers/motoren. Ik heb er hier geen geluidsfragment van gemaakt: https://sndup.net/shfn/
Ik kan in afterburner één van de fans harder zetten terwijl de andere twee nog op 30% staan. Dan is het een stuk minder erg qua zoemen, maar het is er nog wel.
Kan ik deze op mijn Corsair 850x draaien of zal ik moeten upgraden?
Ik ben van plan later dit jaar te upgraden naar een nieuw CPU/MOBO combi en ik wacht liever met een nieuwe powersupply.
Zou prima moeten werken volgens anderen die het hebben gedaan op het WWWMirwits! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
Ik heb een AMD Ryzen 7 5800X en net een 4090FE binnengekregen.
Ik ben van plan later dit jaar te upgraden naar een nieuw CPU/MOBO combi en ik wacht liever met een nieuwe powersupply.
De 5800X pullt ook niet zo superveel en lijkt me sterk dat je allebei op 100% gaat draaien
Dat maakt weinig verschil. Het grootste verschil is er als ik de eerste fan stilzet. (vanaf links)INNO3D schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:32:
onze middelste fan draait de andere kant op. probeer deze is still te zetten met je vinger.
Ik twijfel nu of ik er misschien gewoon teveel van verwacht. Het is alleen lastig om te negeren omdat het een pulserend geluid is.
Zet hem gewoon op 60-70% power limit en het moet prima kunnen. Dan heb je een minimaal performance-verlies.Mirwits! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
Om nog wat toe te voegen:Mirwits! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
Volgens Der8auer en anderen kan je met een power limit met dezelfde performance prima gamen, en ik zou wachten tot er meerdere ATX 3.0 PSUs uitkomen zodat je rustig een keuze kan maken.
en als je fan speed manual vast zet pulst het dan nog? en heb je een open of dichte kast:)DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:01:
[...]
Dat maakt weinig verschil. Het grootste verschil is er als ik de eerste fan stilzet. (vanaf links)
Ik twijfel nu of ik er misschien gewoon teveel van verwacht. Het is alleen lastig om te negeren omdat het een pulserend geluid is.
ik zal je laten weten zodra ik spare Parts binnen heb,
Ja ook met vaste fan speed doet hij het. Alleen als ik de fan speed limiteer is het geluid bijna weg, maar dan wordt de kaart ook veel warmer uiteraard.INNO3D schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:15:
en als je fan speed manual vast zet pulst het dan nog? en heb je een open of dichte kast:)
ik zal je laten weten zodra ik spare Parts binnen heb,
Ik heb een dichte kast, Fractal R5.
Mirwits! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
:strip_exif()/f/image/4q6tsyDYa8uAVJ3kJ7zcyASu.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: I think I can fix the RTX 4090
heeft tests gedaan tem 550W PSU
[ Voor 27% gewijzigd door dResign op 26-10-2022 14:41 ]
Ik heb een 4090 Suprim en een 5900x en draai op een 750 watt PSU. Totaal gebruikt nog geen 650 watt en PSU en kabels worden ook niet warm. Ik zou je geen zorgen maken. Tenzij je 10 harde schijven hebt of zo.Mirwits! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
Dit is niet ideaal maar met 850 zit je prima. Kijk met monitor software eens wat je componenten gebruiken. Het zou me verbazen als het meer dan 600 watt is.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Op zich redelijk normaal lijkt mij?DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:58:
Ik heb weer een undervolt en power limit van 80% op de kaart zodat hij maximaal rond de 350 watt verbruikt. In combinatie met een custom fan curve in Afterburner wordt hij nu ongeveer 72-73 graden bij 42% fan speed. Daarnaast heb ik de snelheid van de case fans gekoppeld aan de GPU temperatuur. Met deze combinatie is het goed te doen. Het blijft wel vreemd dat de GPU fans op hogere snelheden zo'n geluid beginnen te maken.
Als je de kaart zelf zn gang laat gaan, gaan de fanspeeds dan vanzelf naar die 50%? (En zo ja, bij welke temps is dat?)
Edit; vind jouw kaart nog vrij warm voor een ondevolte en onderklokte kaart. Heb je een goeie airflow-case?
/f/image/1kCuVtQBsY56jMq2z0CQDYTN.png?f=fotoalbum_large)
Hierboven een plaatje uit een review met de kaart op stock settings (450w?). Dus zonder ondervolt zelfde temps als jij hebt.
https://www.kitguru.net/c...-rtx-4090-x3-oc-review/7/
[ Voor 32% gewijzigd door Format-C op 26-10-2022 15:50 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Als ik geen fan curve instel dan gaat hij uit zichzelf naar de +- 50% en dan is de kaart ook wat koeler, 65 graden ongeveer. Dit is wel met undervolt en 350 watt power limit.Format-C schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Op zich redelijk normaal lijkt mij?
Als je de kaart zelf zn gang laat gaan, gaan de fanspeeds dan vanzelf naar die 50%? (En zo ja, bij welke temps is dat?)
Als ik de kaart helemaal stock laat draaien verbruikt hij 450 watt en moeten de fans uiteraard nog een stuk harder draaien. In dat geval krijg ik dus dat pulserende & zoemende geluid.
Airflow zou beter kunnen, ik heb een fractal R5 met 2 fans voorin en 1 achter in push, pull.Format-C schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Edit; vind jouw kaart nog vrij warm voor een ondevolte en onderklokte kaart. Heb je een goeie airflow-case?
Ik ben wel benieuwd of het specifiek mijn kaart is die bij hogere fan speeds zo'n geluid maakt, of dat het een dingetje is van het koeler design.
Ja dan is het wel vervelend.
Helemaal omdat het een (giga) custom kaart is. Dan verwacht je wel een beetje stilte. Op zich kan 80c ook nog wel. Dus vind de fan default vrij agressief ingesteld staan. Daar is nog wel ruimte om de fans te tweaken en finetunen.
Edit; en hoe zijn de temps met de zijkant
van de kast open? (Op zich is jouw kast niet echt je-van-het met zo'n monster van een kaart erin.
Edit; lees dat de fans van de inno3d ook 20mm kleiner zijn (net geen 100mm) dan die van een founders edition.(120mm) Dus die moeten harder draaien
[ Voor 49% gewijzigd door Format-C op 26-10-2022 16:13 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
De keer vorige week dat ik onze 4090 op onze test bench heb gehad vond ik zelf de kaart erg still,DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Airflow zou beter kunnen, ik heb een fractal R5 met 2 fans voorin en 1 achter in push, pull.
Ik ben wel benieuwd of het specifiek mijn kaart is die bij hogere fan speeds zo'n geluid maakt, of dat het een dingetje is van het koeler design.
en dat fans een beetje resoneren is vrij normaal. Hangt natuurlijk af hoe gevoelig je er voor bent,
sommige mensen worden gek van coil whine, ik moet echt me best doen om het te horen:)
Ah oké dat zou super zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen.INNO3D schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:10:
Bij onze 30x ichill kaarten gingen bij sommige gevallen de fans ook geluid maken, gezien we een oil zegel gebruiken kun je de fans weer herstellen naar nieuw met druppeltje oil/vet ik ben huidig aan het navragen of de 40x fans hetzelfde zijn, want dan kun je druppeltje oil toevoegen en mogelijk word het stuk minder:)
Het is niet het windgeruis wat ik hoor. Wat dat betreft is hij goed stil en coil whine hoor ik ook niet. Het lijkt het lagertje of motortje te zijn wat er bovenuit komt qua geluid.
Oke luister ik krijg net van mijn lieve Chinese collega's te horen dat dit dus kan:)DKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Ah oké dat zou super zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen.
Het is niet het windgeruis wat ik hoor. Wat dat betreft is hij goed stil en coil whine hoor ik ook niet. Het lijkt het lagertje of motortje te zijn wat er bovenuit komt qua geluid.
Zelf heb ik hier een flesje kroon oil staan ( handy oil) universeel smeermiddel. werkt perfect,
En om de fan te verwijderen met 2 handen elke hand 1 fan blad vast pakken zo dicht mogelijk bij het midden van de kaart en met best wel constante kracht omhoog trekken, dan moet die los komen en kan je gewoon in het gat een druppel of 2 oil doen,
[ Voor 22% gewijzigd door INNO3D op 26-10-2022 17:15 ]
Props voor INNO3D hier die zo actief bezig is met de klanten/community! De beste manier om je producten te verbeteren, verkopen en het vertrouwen op te bouwenINNO3D schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Oke luister ik krijg net van mijn lieve Chinese collega's te horen dat dit dus kan:)
Zelf heb ik hier een flesje kroon oil staan ( handy oil) universeel smeermiddel. werkt perfect,
En om de fan te verwijderen met 2 handen elke hand 1 fan blad vast pakken zo dicht mogelijk bij het midden van de kaart en met best wel constante kracht omhoog trekken, dan moet die los komen en kan je gewoon in het gat een druppel of 2 oil doen,
kan wel even filmpje maken als je dat wil
Hij is nog lage resolutie geef het wat tijd.
YouTube: 26 oktober 2022
Vraagje: Zou de Corsair 4000D Airflow een torture zijn voor een 4090FE of een Suprim?
[ Voor 4% gewijzigd door GTX404 op 26-10-2022 16:49 ]
Kan ik deze ook gebruiken voor mijn MSI 4090 Gaming X Trio (huidige adapter is een 3 pin?Xtr3me4me schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:05:
[Afbeelding]
De be Quiet 16-pin naar 2 x 12-pin 600watt snoer zonet binnen gekregen. 60cm lengte
Zo ja. Waar heb je deze besteld?
Of is deze echt alleen voor de Be Quit voeding??
[ Voor 4% gewijzigd door Tasminos op 26-10-2022 17:14 ]
Thanks ik heb het gezien. Ik ga het proberen.INNO3D schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
@DKWB zeg even als je hem gezien hebt dan verwijder ik
Is alleen voor de Be Quiet voedingen. Daarom de 2 x 12-pinTasminos schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
Kan ik deze ook gebruiken voor mijn MSI 4090 Gaming X Trio (huidige adapter is een 3 pin?
Zo ja. Waar heb je deze besteld?
Of is deze echt alleen voor de Be Quit voeding??
Moet toch wat te lezen hebben als je kaarten zit te testen:)GTX404 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Props voor INNO3D hier die zo actief bezig is met de klanten/community! De beste manier om je producten te verbeteren, verkopen en het vertrouwen op te bouwen
Vraagje: Zou de Corsair 4000D Airflow een torture zijn voor een 4090FE of een Suprim?
dan even volhouden ik krijg hopelijk snel onderdelen en volledige koelers binnen. dan kan ik het zelf ook proberen en eventueel reparatie met je regelenDKWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:44:
Het lijkt niet te lukken zoals bij de video helaas @INNO3D. De plastic balkjes onder de kaart zijn niet vastgeschroefd aan het koelblok. Als ik er aan trek dan buigt het heel erg mee. Ben bang dat het anders afbreekt.
[ Voor 9% gewijzigd door GTX404 op 26-10-2022 18:12 ]
[ Voor 7% gewijzigd door ItalianStyle op 26-10-2022 18:20 ]
Nice! Beetje jaloers hier, want ik zit ook op zo'n kabel te aze; ik zou er bijna een ATX 3.0-voeding voor kopen, maar die zijn net zo slecht leverbaar (of onwijs prijzig op dit moment).Xtr3me4me schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:05:
[Afbeelding]
De be Quiet 16-pin naar 2 x 12-pin 600watt snoer zonet binnen gekregen. 60cm lengte
Het is na de release een aantal keren naar voren gekomen, zeker geen storm in een glas water aangezien het probleem al begon voordat de kaart op de markt was.ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:20:
Hier al mensen waar de kabels/conecctor is doorgebrand of is het een storm in een glas water?
Het probleem is dat de pins in de connector zeer makkelijk te 'verplaatsen' zijn door een beetje buigen/wiebelen + het hoge vermogen dat erdoor loopt, niet consumentenvriendelijk dus.
Er zijn genoeg videos van GamersNexus (drama voor de release al), en sinds kort weer met Jayztwocents e.d.
Dus ik zou zeggen: bepaal voor jezelf of je het een storm in een glas water vindt!
Links:
Voor de release al problemen met de spec: YouTube: HW News - Melting GPU Power Cables 12VHPWR, Intel Arc Isn't Dead, & ... (GamersNexus)
YouTube: The 12VHPWR cable is DANGEROUS! But NVIDIA doesn't agree... (Jayztwocents 2e video geloof ik)
YouTube: The 12VHPWR connector sucks (Actually Hardcore Overclocking)
[ Voor 3% gewijzigd door GTX404 op 26-10-2022 18:32 ]
Check deze trouwensMirwits! schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
YouTube: I think I can fix the RTX 4090
PC en gpu werken 100% normaal er is niets raars aan de hand, temps zijn prima en de connector zit perfect recht in de kaart.
Oh ja, en ik gebruik 4 aparte PCI-e kabels vanuit de voeding (RM850x) naar de 4-wegs adapter van nvidia, dus geen daisy-chaining.
[ Voor 16% gewijzigd door Zuvio op 26-10-2022 22:13 ]
Antwoord heb ik hier vandaan: https://rog.asus.com/foru...olid-power-light-being-onZuvio schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:08:
Herkent iemand dit: wanneer je je pc uitzet dan gaat er een rood led lampje branden op de 4090 waar de connector ongeveer zit. Zet je de pc weer aan, dan gaat dat rode ledje weer uit. Wat is dit?
PC en gpu werken 100% normaal er is niets raars aan de hand, temps zijn prima en de connector zit perfect recht in de kaart.
Oh ja, en ik gebruik 4 aparte PCI-e kabels vanuit de voeding (RM850x) naar de 4-wegs adapter van nvidia, dus geen daisy-chaining.
Heb op mijn Gaming X Trio het lampje nog niet gevonden.The Power Detect LED functions as such: Solid On for NO power detected. Flashing Red for low power / inconsistent power detected. OFF = everything is fine.
My Strix 4090 has a red light on when the PC is OFF. It turns off once I boot up.
Die van CableMod en Seasonic hebben een enkele naad, waardoor ze minder makkelijker open buigen.
https://www.reddit.com/r/...dia_4090_adapter/itts9a2/
En de volledige reddit post.
https://www.reddit.com/r/...your_nvidia_4090_adapter/
Thanks. Ik had wel wat conflicting berichtjes gelezen op forums. Sommigen vonden het een issue, anderen weer niet. En je kunt inderdaad niets officieels vinden van de fabrikant wat ook wel weer maf is?Yonix schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
Antwoord heb ik hier vandaan: https://rog.asus.com/foru...olid-power-light-being-on
[...]
Heb op mijn Gaming X Trio het lampje nog niet gevonden.
Ik zie het als het standby lampje van de TV zeg maar. Maar ja, tweakers willen weten waar de lampjes voor zijn.
https://www.igorslab.de/e...with-built-in-breakpoint/

De originele Nvidia 12VHPWR adapter connector blijkt van schandelijke kwaliteit.
De stroomkabels zijn aan de pinnen gesoldeerd! Het is nog niet uit te sluiten of dit ook de oorzaak is geweest van de 3 gevallen, maar dit kan echt niet. Dus als je zo'n kabel hebt. Gooi het weg.
Dit hoort gewoon gekrimpt te worden voor mechanische veiligheid. Punt.
Onvoorstelbaar dat Nvidia dit over het hoofd ziet (omdat ze al eerder aan de bel hebben getrokken).
[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 27-10-2022 07:49 ]
Hier nog een li k naar het (Duitse) YouTube filmpje van Igor: YouTube: Das Grauen hat ein Gesicht: NVIDIAs feuriger 12+4 Pin Adapter für di...
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Kijk dat geeft duidelijkheid in het hoe en waarom. En dat er wel degelijk wat mis gaat. Solderingen, ook nog op veel te dun materiaal. Echt een gevalletje 'te slecht om als slecht voorbeeld te dienen'. Hopelijk lost Nvidia dit snel en goed op.CMT schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:48:
Ik kom net een nieuwsbericht tegen van IgorsLab die wel iets heel verontrustends laat zien:
[Afbeelding]
De originele Nvidia 12VHPWR adapter connector blijkt van schandelijke kwaliteit.
De stroomkabels zijn aan de pinnen gesoldeerd! Het is nog niet uit te sluiten of dit ook de oorzaak is geweest van de 3 gevallen, maar dit kan echt niet. Dus als je zo'n kabel hebt. Gooi het weg.
Onvoorstelbaar dat Nvidia dit over het hoofd ziet (omdat ze al eerder aan de bel hebben getrokken).
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Probleem blijft, en dat wordt m.i. onvoldoende onderkend, dat de ATX standaard bij mijn weten geen of slechts beperkte eisen aan de kabels stelt. PSU fabrikanten zijn vrij om dit zelf in te vullen. En zij gaan heel veel voedingen verkopen, ook goedkopere waar kosten bespaard moeten worden.CMT schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:48:
Ik kom net een nieuwsbericht tegen van IgorsLab die wel iets heel verontrustends laat zien:
[Afbeelding]
Een connector/kabel die zulke hoge currents moet kunnen verwerken, schijnbaar al lagere safetymargins heeft dan de aloude 6/8 pins en waarvan PCI SIG al aangaf dat "muliple designs / suppliers have failed" lijkt mij bij grootschalige uitrol door PSU fabrikanten potentieel een blijvende bron van zorg.
Je ziet nu al dat PSU fabrikanten de 4 sensepins niet volledig juist gebruiken omdat ze dan meer verschillende kabels moeten maken en in voorraad houden.
Ik heb op zichzelf niks tegen een twaalf pins oplossing, juist de nettere kabel (als je ook een 3.0 psu hebt) vind ik een heel groot pluspunt, echter denk ik dat het huidige ontwerp gewoon niet de beste oplossing is voor de consument.
PC Specs
Zou het wellicht ook niet iets zijn voor de Tweakers FP? Dan informeren ze iig. deze bezoekersM-spec schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Kijk dat geeft duidelijkheid in het hoe en waarom. En dat er wel degelijk wat mis gaat. Solderingen, ook nog op veel te dun materiaal. Echt een gevalletje 'te slecht om als slecht voorbeeld te dienen'. Hopelijk lost Nvidia dit snel en goed op.
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Als dit het is valt het op zich redelijk mee, want dan kunnen ze mensen een betere kabel sturen. Dat kan er wel van af met deze prijzen.M-spec schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Kijk dat geeft duidelijkheid in het hoe en waarom. En dat er wel degelijk wat mis gaat. Solderingen, ook nog op veel te dun materiaal. Echt een gevalletje 'te slecht om als slecht voorbeeld te dienen'. Hopelijk lost Nvidia dit snel en goed op.
Gesoldeerde kabels kunnen inderdaad echt niet, vrij bijzonder geval dit.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
De pin kant van de stekker word zo heet dat het zooitje in rook op gaat. De andere kant van de steker is niets mis mee dus soldeer of niet doet er niet toe. Het contact oppervlak is simpelweg niet groot genoeg met deze iniemini pins.
Het ontstaat bij de solder als deze barst, en dat is niet ondenkbaar als je die stugge kabels gaat proberen te managen. Ik ben werkzaam in de vliegtuigbekabeling en daar is regel 1: nevernooit solderen, dat breekt vroeg of laat.computerjunky schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:07:
Het hitte probleem bevind zich echter bij de pins niet bij de solder dus ik denk niet dat dat er ook maar iets mee te maken heeft.
De pin kant van de stekker word zo heet dat het zooitje in rook op gaat. De andere kant van de steker is niets mis mee dus soldeer of niet doet er niet toe. Het contact oppervlak is simpelweg niet groot genoeg met deze iniemini pins.
For science, dit is de adapter die bij mijn strix zat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0JSHrBBscjkjhlY6fYkeMWB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XAkLI6sJ0G9vlKMZJYVzVucL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/19QKzEsQZvNivpCs5V5sweE1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5RseryHnvaHnJrGHn0COeJMe.jpg?f=user_large)
Niet gucchi. Een 0.2mm dik plakje koper is wel erg weinig voor 50A.

Maar toch, deze adapter ziet er significant beter uit dan die van Igorslab. Ik krijg de solderingen ook niet zomaar los met wat wrikken.
[ Voor 3% gewijzigd door Blaat op 27-10-2022 11:22 ]
De meegeleverde kabel heb ik voor gebogen en past in principe prima in mijn kast, maar als ik dat soldeerwerk zie op igorslab, vervang ik 'm liever zo snel mogelijk.
Vind ik ook. Het neemt ook niet de zorgen weg over de connector an sich. De voorgaande argumenten blijven staan. Maar dat dit soort prutswerk met gesoldeerde verbindingen door de keuring komt is een schep daarbovenop en heeft mij verrast.Help!!!! schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:32:
[...]
Probleem blijft, en dat wordt m.i. onvoldoende onderkend, dat de ATX standaard bij mijn weten geen of slechts beperkte eisen aan de kabels stelt. PSU fabrikanten zijn vrij om dit zelf in te vullen. En zij gaan heel veel voedingen verkopen, ook goedkopere waar kosten bespaard moeten worden.
Een connector/kabel die zulke hoge currents moet kunnen verwerken, schijnbaar al lagere safetymargins heeft dan de aloude 6/8 pins en waarvan PCI SIG al aangaf dat "muliple designs / suppliers have failed" lijkt mij bij grootschalige uitrol door PSU fabrikanten potentieel een blijvende bron van zorg.
Je ziet nu al dat PSU fabrikanten de 4 sensepins niet volledig juist gebruiken omdat ze dan meer verschillende kabels moeten maken en in voorraad houden.
Ik heb op zichzelf niks tegen een twaalf pins oplossing, juist de nettere kabel (als je ook een 3.0 psu hebt) vind ik een heel groot pluspunt, echter denk ik dat het huidige ontwerp gewoon niet de beste oplossing is voor de consument.
Eigenlijk hadden ze ook de bestaande miniFit en daarvan de 16pin variant kunnen gebruiken + een nieuwe standaard op stellen w.b.t. vermogen. Dan blijft het gewoon backward compatible aan de voedingszijde met een iets kleinere connector aan de gpu zijde en kabels die minder ruimte in beslag nemen.
Voor de kundige DIY-er zijn bestaande 8-pin kabels ook over te zetten naar een 16pin connector.
Mits je goed gereedschap hebt en weet hoe een goede krimp eruit hoort te zien (nieuwe kabel kopen zou dan beter zijn, want zo'n goede krimptang kost makkelijk €100 of meer).
Daarmee strijk je vrijwel niemand tegen de haren in.
Persoonlijk ben ik i.i.g. niet van plan mijn peperdure voeding van 2 jaar oud te vervangen omdat Nvidia zo nodig een eigen connector wilt hebben.
Op internet zijn er nu dus van verschillende fabirkanten 8 Pin to 12VHPWR 16 Pin adapters te kopen.
Fabrikanten die verschillen van Seasonic/Corsair/Be Quiet tot Moddiy/AliExpress.
Heeft Tweakers misschien de mogelijkheid/interesse om een review te maken over deze adapters ?
Zodat 4090/4080 eigenaren of kopers gewaarschuwd kunnen worden welke adapters ze wel kunnen gebruiken en bij welke ze HEEL ver vandaan moeten blijven.
Zelf zit ik op de RTX 4090 iChill Frostbite te wachten, maar als ik dit zo lees... denk da'k ga wachten totdat dit "probleempje" is opgelost.
Geld uitgeven aan een erg dure GPU tot daar aan toe, maar vervolgens Russisch roulette gaan spelen met een simpel adapter : hard pass
Denk dat de beste oplossing is een ATX3.0 voeding kopen, met bijbehorende 12VHPWR kabel, van een gerenommeerd merk (Seasonic bv) om niet tegen dit "probleempje" aan te lopen.
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
De adapter is wel van zeer bedenkelijke kwaliteit.
Voor degenen die het niet gelezen hebben hier de conclusie:
Voor nu is het dus slim om voorzichtig met deze adapter om te gaan.
- The problem is not the 12VHPWR connection as such, nor the repeated plugging or unplugging.
- Standard compliant power supply cables from brand manufacturers are NOT affected by this so far.
- The current trigger is NVIDIA’s own adapter to 4x 8-pin in the accessories, whose inferior quality can lead to failures and has already caused damage in single cases.
- Splitting each of the four 14AWG leads onto each of the 6 pins in the 12VHPWR connector of the adapter by soldering them onto bridges that are much too thin is dangerous because the ends of the leads can break off at the solder joint (e.g., when kinked or bent several times).
- Bending or kinking the wires directly at the connector of the adapter puts too much pressure on the solder joints and bridges, so that they can break off.
- The inner bridge between the pins is too thin (resulting cross section) to compensate the current flow on two or three instead of four connected 12V lines.
- NVIDIA has already been informed in advance and the data and pictures were also provided by be quiet! directly to the R&D department.
Het zou hypothetisch kunnen, ware het niet dat niemand (behalve de fabrikanten zelf) kunnen zeggen welk merk adapter bij welke kaart geleverd wordt. Vaak doen fabrikanten aan wat ze noemen "dual sourcing", om te zorgen dat als de fabriek van het ene merk adapter afbrandt, dat ze dan nog een andere bron hebben voor hun adapter en productie niet stil komt te liggen. Je zal dan ook een grote hodgepodge aan adapters zien bij dezelfde kaart.dierkx36 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:35:
Misschien 1 voor Tweakers om te onderzoeken :
Op internet zijn er nu dus van verschillende fabirkanten 8 Pin to 12VHPWR 16 Pin adapters te kopen.
Fabrikanten die verschillen van Seasonic/Corsair/Be Quiet tot Moddiy/AliExpress.
Heeft Tweakers misschien de mogelijkheid/interesse om een review over deze adapters ?
Zodat 4090/4080 eigenaren of kopers gewaarschuwd kunnen worden welke adapters ze wel kunnen gebruiken en bij welke ze HEEL ver vandaan moeten blijven.
Zelf zit ik op de RTX 4090 iChill Frostbite te wachten, maar als ik dit zo lees... denk da'k ga wachten totdat dit "probleempje" is opgelost.
Geld uitgeven aan een erg dure GPU tot daar aan toe, maar vervolgens Russisch roulette gaan spelen met een simpel adapter : hard pass
Denk dat de beste oplossing is een ATX3.0 voeding kopen van een gerenommeerd merk (Seasonic bv) om niet tegen een "probleempje" aan te lopen.
Okay, begrijpelijk van de producent zijn kant af, minder prettig voor ons.Blaat schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:39:
[...]
Het zou hypothetisch kunnen, ware het niet dat niemand (behalve de fabrikanten zelf) kunnen zeggen welk merk adapter bij welke kaart geleverd wordt. Vaak doen fabrikanten aan wat ze noemen "dual sourcing", om te zorgen dat als de fabriek van het ene merk adapter afbrandt, dat ze dan nog een andere bron hebben voor hun adapter en productie niet stil komt te liggen. Je zal dan ook een grote hodgepodge aan adapters zien bij dezelfde kaart.
Fijn dat Igor het is gaan onderzoeken. Maar nu hebben we wel twee gradaties van problematiek.CMT schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:48:
[Afbeelding]
1) Die 12VHPWR connector blijft wat fragiel, maar kan dus veilig aangesloten worden als je wat voorzichtig bent.
2) Nvidia hun bijgeleverde adapter die dus ook bij (bepaalde) AIB modellen meegeleverd lijkt te worden, deugt van geen kant.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als een soldeerverbinding kapot gaat, gaat er meer stroom over de andere pinnen. Dus dan kunnen die op een andere plek een probleem geven dan bij de soldeerverbinding.computerjunky schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:07:
Het hitte probleem bevind zich echter bij de pins niet bij de solder dus ik denk niet dat dat er ook maar iets mee te maken heeft.
Als het rode kamp volgende week met een waardig alternatief voor de 4090 komt gaat hun gebruik van 3x8-pin mogelijk de keuze bepalen.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Cablemod heeft al volledige 12VHPWR to 3* of 4* 8-pins uit.
In ieder geval voor Corsair voedingen, 'k ben er nou 1 zelf aan het bestellen.
Ik heb nog niet verder gekeken of ze ook beschikbaar zijn voor Seasonic/MSI/Be Quiet PSU etc
Be Quiet heeft ze ook en heb die gisteren binnen gehad.dierkx36 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:23:
Voor degene die hun "oude" voeding willen blijven gebruiken en NIET met die (bekende/befaamde/gevreesde streep door wat niet van toepassing is) adapters willen werken :
Ik heb nog niet verder gekeken of ze ook beschikbaar zijn voor Seasonic/MSI/Be Quiet PSU etc
:strip_exif()/f/image/M0YHKuPKGgqtMOoQvYvsQsFT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat van het buigen is ook niet iets wat YouTubers zelf hebben verzonnen. Dus igorslab commentaar op andere YouTubers is een beetje flauw. Zal wel onder de noemer concurentie strijd vallen.SgtStrider schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:08:
Wow.. wat een afgang voor nVidia. Props naar Igor (die dus niet zomaar op "bend"bandwagon stapte zoals vele andere YTers).
Dat komt regelrecht uit de gelekte communicatie tussen nvidia en PCI-CIG al van voor de launch van de 4000 serie. En we hebben al BeQuite kabels gezien met individuele gekrimpte terminals die makkelijk los schieten.
De nieuwe 12 pin gebruikt kleinere terminals die je al zonder removal tool kan verwijderen, want de haakje zijn simpelweg kleiner.
Dus het buigen of scheef trekken van de connector is nog steeds een legitiem probleem, daar zijn deze kleinere terminals gevoeliger voor dan de oudere en robuustere ATX stekkers die we gewend zijn.
Maar die nvidia stekker gebruikt dus niet eens losse gekrimpte terminals

In een recenter filmpje van nvidia bij gamer nexus:
https://youtu.be/MxU1AkGNnT0&t=28m18s
Nvidia heeft het volste vertrouwen in de kabel
[ Voor 16% gewijzigd door Palindrome op 27-10-2022 13:38 ]
Maar ook daar zijn ze voorzichtig:dierkx36 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:23:
Voor degene die hun "oude" voeding willen blijven gebruiken en NIET met die (bekende/befaamde/gevreesde streep door wat niet van toepassing is) adapters willen werken :
:strip_exif()/f/image/JAdx3MfcShAwM6w4HpQLl0bG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd naar je ervaringen. Wat is de levertijd?
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |