AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Had geen idee dat dit RT had, wilde Metro wel eens spelen dus komt goed uit! Kijken of hij op gamepass staatHelp!!!! schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:46:
[...]
Wat ik een erg mooie en leuke game vind/vond is Metro Exodus PC Enhanced Edition
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Vind Forza 5 er belachelijk dik uitzien met RT al zeggen mensen dat dat slecht zou zijn maar vind het er wel degelijk mooier en echter uit zien…..GTX404 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:56:
[...]
Tuurlijk ga ik het niet spelen als ik het niet leuk vind, ik ken alleen niet alle goede RT titels en wil voor het eerst een echte RT titel spelen, vragen om suggesties kan toch?
In de meeste gevallen is het een RPG of Sim wat ik beiden leuk vind
Zo niet, dan kijk ik verder.
RT komt in verschillende vormen en maten. Geen idee of het in Metro heel omvangrijk geimplementeerd is maar de enhanced edition ziet er erg mooi uit als je aan het spelen bent. Zou een aanbieding op steam afwachten en eerst ook even wat youtubefilmpjes kijken.GTX404 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:57:
[...]
Had geen idee dat dit RT had, wilde Metro wel eens spelen dus komt goed uit! Kijken of hij op gamepass staat
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Hey bedankt voor de reactie man,Ludewig schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:46:
Eerlijk gezegd vind ik het onverantwoord om een flagship-kaart te kopen als je er 5 jaar voor moet sparen. De fabrikanten garanderen hoogstens dat de kaart 3 jaar meegaat. Dat lijk je zelf ook wel een beetje te beseffen gezien je vragen.
Uiteindelijk is het gewoon een kansspel of je kaart lang meegaat en na 3 jaar kan het dus over zijn, waarbij in principe geen enkele fabrikant je een nieuwe kaart gaat geven. Dus als je redelijkerwijs je dat niet kunt veroorloven, moet je wat mij betreft niet in die prijsklasse shoppen.
Sowieso lijken de fabrikanten vaak niet zo netjes te werken. Der8auer had ook een 4090 van Asus gekregen waar al corrosie op de geheugenchips zat, terwijl de kaart net nieuw was. Het is dus niet zo dat ze deze kaarten maken op een manier waar je er veel vertrouwen in kan hebben dat hij erg lang meegaat.
Overigens is je idee voor een custom waterblok ook nogal twijfelachtig. Dat hebben deze kaarten niet nodig en het is risicovol. De levensduur van watergekoelde componenten is volgens mij eerder korter dan langer, ook door de extra risico's. Bij waterschade door eigen schuld krijg je ook geen garantie, dus je kunt de kaart dan al binnen een maand slopen, zonder dat je garantie krijgt. En het is ook nog weer duurder (ik weet niet of je dat systeem nog helemaal gaat bouwen of al een custom waterloop hebt).
Om te beginnen zou ik eens 1 dag wachten tot de reviews van de 7900 XTX, die ongeveer zo snel zou moeten zijn als de 4080, maar flink wat goedkoper en extreem veel goedkoper dan de 4090. Dan zou ik je eens afvragen of het verschil met de 4090 het geld echt waard is.
EN excuses voor de wat langere post maar moest 1 en ander uitleggen ook omdat mensen reageerde zonder mijn verhaal te lezen en het waarom reden = ik gaf te weinig info srry
Ik schrijf naar jou maar ook aan andere die hebben gereageerd op mijn post.
Ik begin eerst met waterkoeling heb al sinds 2009 ervaring met water koeling ik weet wat ik doe mochten anderen denken dat ik het doe vanwage die "flashy youtube gasten online" nope. Ik kies met grote zorg mn waterkoeling uit ik doe niet aan "hardline tubing" speciaal die cheap acrylic die kunnen lekken. Ik gebruik 100% alleen straight fittingen op mijn CPU en nooit rotary fittingen (die kunnen lekken). Op gpu wel rotary fittingen als het nodig is. Ook behuing is met zorg uitgekozen PSU of boven in of zijkant apart. Ik herbruik mijn fittingen en radiatoren (Aquacomputer AMS 840 full copper rads). En altijd met nieuwe o-ringen na iedere tear down en ik inspect mijn o-ringen ook. Ieder apart water block, D5 top, reservoir lektest ik met lucht (Dr.drop of EKWB air tester) 30 a 45 min. Volledig systeem klaar? Lucht testen op heel systeem 2 a 4 uur testen met lucht. Reden voor water = STILTE en langere levensduur van cpu en gpu. Mijn oude GTX 1070 sc is al 7+ jaar oud en zo veel mee gespeeld man hardcore komt mede door waterkoeling want niet alleen GPU proc word goed gekoeld maar ook vrm en ram ("gekookte" RAM gpu is gelinkt naar korte levensduur), IMO. Mijn water koeling is er al uit DIT vanwege mn nieuwe pc rig. Al mijn vorige pc's waren water gekoeld ik kan slecht tegen geluid van jet's tijdens spelen....je weet wel fans....Nieuwe PC altijd eerst goed testen 1 a 2 weken voor ik water koeling er op zet.
5 jaar lang sparen 50 euro per maand reken maar uit doe ik altijd na een nieuwe pc dan doet het niet zo een pijn..........nu doet het wel pijn!
Ik zit al bijna 2 jaar te loeren op een nieuwe upgrade maar kon niet vanwege je weet wel bitcoin en de ziekte. Prijzen voor een RTX 3000 was te gortig hell NO. Maar nu is mn i7-6800K en GTX 1070 sc ECHT toe aan vervanging. Ik ga voor een i7-13700K - 32GB DDR5 - Z790 moederbord voor max rond 300 - 350 ga echt geen 800 neerleggen voor een MB! En nu dus die verdomde GPU...
Competetive gaming doe ik op "27 1440p max 144hz monitor zoals fighting games en SIM racing op mijn Sony 4k Oled "48 max 120hz en andere one man games. Dus ik wil echt alle eye candy aan hebben anders was ik wel naar "PS5" gegaan als die nog te krijgen is...
Ik weet niet of RTX 4090 echt een goede keuze is voor 4k? Zou een RTX 4080 met DLLS-2/3 beter zijn voor mij? RT gaat aan! Ik zie sommige 4090 voor 1900 a 2050 euro en als ik kijk naar 4080 voor 1700 eur gemiddeld....tja...Ik geloof met goede koeling (water) die echt langer moet mee gaan dan 3 jaar zoals sommige zeiden. Mn vorige kaarten die deden het allemaal 5 a 7 jaar. En nog steeds doen ze het prima. Maar goed DLSS is een soort "cheat" ik kijk liever naar RAW performance. En ik weet dat de 7900XTX van AMD komt maar...ik heb het niet zo met AMD kaarten driver issues gezeik heb het meegemaakt. NVIDIA is in dat opzicht stabieler moet ik zeggen. Nu ik dit allemaal heb gezegd.
Wat te doen mensen zal ik voor de RTX 4080 gaan voor 4k of toch echt beter voor die 4090 gaan en WELK merk zal ik gaan good build quality good vrm en good warranty (Gigabyte mag stikken die hoef ik niet). Zijn de merken MSI en Asus voor GPU's goed en betrouwbaar? En welk winkel is GOED met service? Ik dacht Alternate? of Azerty en slechte dingen gehoord over Megekko mocht er iets zijn met de GPU (natuurlijk zonder water koeling) wil ik geen sneaky gezeik van de winkel...."jou schuld". Als die kaart echt wat mankeert.
Ik geef mensen gelijk het is echt veeeeel geld voor een GPU maar wat moet ik anders? Ik ben bang dat in 2023 de prijzen verder stijgen door "TARRIF". Kon ik een kaart halen voor 2000 en in 2023 is ie 2500 of meer....Als mensen mij kunnen vertellen ga voor RTX 4080 scheelt geld en meer dan goed voor 4k (FULL 4k) let me know wees wel eerlijk als je toch verteld ga voor die 4090. Ik heb echt een punt hoofd gekregen dit is de meest SLECHTE tijd voor een upgrade door prijzen en dergelijke.
Alvast heel erg bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door LawShadow op 13-12-2022 00:14 ]
Mijn advies is om eerst af te stappen van het idee dat 'alle eye candy aan moet.' Ik hoor van heel veel mensen dat juist met de recentere games het verschil tussen high en ultra meestal erg klein is, soms zelfs alleen zichtbaar als je op kleine details gaat letten. Zie ook:
https://www.techspot.com/...8-ultra-vs-high-settings/
Je hebt toch ook heel veel lol gehad met de 1070? Waarom zou je dan opeens naar de allersnelste kaart moeten, die twee tiers hoger zit, terwijl dat destijds ook niet nodig was?
Op Ultra haalt de 4090 op 4k gemiddeld al ruim meer dan de 120 Hz die je monitor kan weergeven en bij high is dat meestal nog een kwart sneller. Dus die kaart is overkill voor je. De 4080 haalt zo'n 109 FPS gemiddeld op 4k ultra en op high zit je dus alsnog ruim boven de 120. Dus eigenlijk is de 4080 op dit moment al overkill.
En dat is ook nog eens allemaal zonder DLSS 2 & 3, waardoor je in principe deze nieuwe kaarten veel langer kunt laten meegaan. Dus er is minder reden dan in het verleden om te 'futureproofen' voor toekomstige games, want dan zet je DLSS aan en kun je gewoon op 'high' blijven, ook bij veeleisende games.
Dus ik zou de 4090 gewoon uit je hoofd zetten.
Verder lijk je je heel erg op te fokken over een onwaarschijnlijke prijsstijging. Met 'TARRIF' bedoel je misschien de mogelijke importbelastingverhoging in de VS. Dat heeft in principe geen invloed op ons, want onze GPU's komen direct uit Azië en gaan niet via de VS. Bovendien is de grote prijsstijging al geweest, want de 4080 is 70% duurder dan de 3080. Dus er is een goede kans dat Nvidia te hoog heeft ingezet en dat ze de prijzen moeten verlagen. We zien nu al prijzen onder MSRP voor de 4080, wat een teken aan de wand is, zo kort na de release.
Dus ik zou het idee dat je per se nog in 2022 moet kopen ook uit je hoofd zetten. Veel sterren staan juist gunstig voor toekomstige prijsverlagingen, al is het duidelijk dat van je uithoudingsvermogen niet veel meer over is.
Verder zou ik de 13600k kopen ipv de 13700K. De 13600K is supersterk voor gaming, veel goedkoper dan de 13700K en nauwelijks langzamer.
Ik ga je geen advies geven voor specifieke merken of winkels, want helaas zie ik geen enkele merk of winkel die er echt bovenuit steekt. Er zijn hoogstens wat afraders. En ik weet ook niet zoveel van de watergekoelde varianten of dat je beter een niet-watergekoelde versie kunt kopen en die moet modden. Daar hebben anderen weer meer verstand van.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Je moet je wel beseffen dat de PS5 ongeveer de kracht heeft van een 2070. Dat is echt veel zwakker dan de 4080.Dus ik wil echt alle eye candy aan hebben anders was ik wel naar "PS5" gegaan als die nog te krijgen is...
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Super man bedankt!Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:27:
Nog 1 laatste opmerking...
[...]
Je moet je wel beseffen dat de PS5 ongeveer de kracht heeft van een 2070. Dat is echt veel zwakker dan de 4080.
Die 1070 kaart gaf me heel veel plezier idd dat was op een 1080p monitor en later ook op 1440p monitor maar merk wel lagere FPS laat staan op een 4k tv. Dus een upgrade is nu echt wel nodig met 4k. Hoop dat mn nieuwe kaart op zn minst 5 jaar mee gaat met goede koeling. Ik kan altijd nog DLSS aan zetten wanneer het nodig is ook over 3 a 4 jaar bijv.
De i7-13700K is niet alleen voor gamen ik ga ook waarschijnlijk renderen en andere tasks (life streamen tijdens tournements etc) doen. Hierover ga meer onderzoek doen tussen de i5 en i7.
Klopt ik zat al te denken aan die 144hz van mn 1440p monitor en 120hz van mn 4k tv. Beetje een twee kamp de 1 zegt CAP je gpu op de hz van je monitor of tv dus cap em op OF 144 of 120fps. En andere zeggen je merkt echt wel verschil met hogere FPS dan je monitor of tv hz aan kan. Dan is een 4090 overkill als de eerste kamp gelijk heeft. Ach als je hem toch moet "cappen" scheelt ook weer minder in power draw en "coil whine"
Dus ik ga heel goed kijken naar de RTX 4080 in plaats van de dure 4090 scheelt toch een stuk geld man.
Ik hoop alleen niet dat wanneer ik DLSS 2/3 nodig heb dat dit geen artifacts met zich mee brengt....Tja als ik toch competetive speel op 1440p dan is 4090 idd overkill maar mischien niet op 4k tv alhoewel je zegt dat dat ook goed zit met een 4080. Ik ga heel goed nadenken wat ik ga halen en zal meer geduld moeten tonen zeker als de prijzen gaan dalen voor the RTX 4000 serie. Ben op snel naar bed! Thx nogmaals man!
[ Voor 18% gewijzigd door LawShadow op 13-12-2022 01:07 ]
Hij is nu zo stil dat ik dus wel wat coil wine heb blijkbaar eerst dacht ik van niet haha. En hij is nog paar slots dikker geworden 😂
:strip_exif()/f/image/KDCeLj09W2ptsfZky0XVcHCp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door GasMonkey_NL op 13-12-2022 10:02 ]
Na 45min Forza Horizon 5 op 4K extreme (RT on) kom ik op de volgende temps dus met de fans op 1200rpm zeker 6 a 7 graden koeler op gpu en memory hotspot zelfs 11 graden koeler. De de fans kunnen nog wat zachter en dan zijn ze helemaal niet meer hoorbaar. En de schroud kan er nog op dus de rgb is er ook nogGasMonkey_NL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:01:
Nou mijn RTX 4080 Palit GameRock Noctua Edition. 1200rpm….. Noctua A9 3x eens kijken wat de temps doen. Nu nog via moederbord header maar straks gewoon via de kaart als ik het kabeltje binnen heb.
Hij is nu zo stil dat ik dus wel wat coil wine heb blijkbaar eerst dacht ik van niet haha. En hij is nog paar slots dikker geworden 😂
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/DmiIOvaAH6xWXGQitbzJIcJz.png?f=user_large)
Edit: Dit is op 1000rpm! Zelfde als sttock fans op 1600rpm die veel meer lawaai maken. 1000rpm is onhoorbaar. Me VERY HAPPY!
:fill(white):strip_exif()/f/image/v1gMRDNEDGAv2GatcX5KkLhf.png?f=user_large)
Zo wordt ie dan, vanavond komt EK fan adapter binnen zodat de fans gewoon via de GPU kunnen draaien en dan is het helemaal perfect!
:strip_exif()/f/image/Zzi4XctxrIftfhFjbxIxazbW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z3G6XgIEM4OevqG2HlwWRS93.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bsokgjmPCpBHRiwN8iKTIdEf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door JWFpeters op 13-12-2022 13:19 ]
Wel gehad met de vorige kaart dit lach uiteindelijk aan mijn HDMI / DP kabel toen ik van 2k naar 4k ging.GTX404 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:20:
Iemand hier ook last gehad van random black screens tijdens idlen / browsen in windows 10 / 11?
Als mijn 4080 niet tegenvalt valt joun 4090 zeker niet tegenTijgertje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:14:
Aangezien de 7900XTX me wat tegengevallen is toch maar na 2 jaar weer voor het groene kamp gekozen, €2000 euro lichter voor een 4090, hopelijk valt het niet tegen
Vet manJWFpeters schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
[...]
Na 45min Forza Horizon 5 op 4K extreme (RT on) kom ik op de volgende temps dus met de fans op 1200rpm zeker 6 a 7 graden koeler op gpu en memory hotspot zelfs 11 graden koeler. De de fans kunnen nog wat zachter en dan zijn ze helemaal niet meer hoorbaar. En de schroud kan er nog op dus de rgb is er ook nogEn dat alles met een paar schoefjes los draaien 3 andere fans erop en 2 tyrips.
[Afbeelding]
Edit: Dit is op 1000rpm! Zelfde als sttock fans op 1600rpm die veel meer lawaai maken. 1000rpm is onhoorbaar. Me VERY HAPPY!![]()
[Afbeelding]
Zo wordt ie dan, vanavond komt EK fan adapter binnen zodat de fans gewoon via de GPU kunnen draaien en dan is het helemaal perfect!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat trouwens een LTT mat?
VetGasMonkey_NL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:01:
Nou mijn RTX 4080 Palit GameRock Noctua Edition. 1200rpm….. Noctua A9 3x eens kijken wat de temps doen. Nu nog via moederbord header maar straks gewoon via de kaart als ik het kabeltje binnen heb.
[Afbeelding]
De kaart maakte het heel makkelijk. De bedoeling was zonder schroud maar het paste dus ja dan er maar gewoon op……jody2k schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:09:
[...]
Vetgoed gevonden, heb je beter gedaan dan mijn oplossing !
Hoe frequent komt het voor? Ik heb het een keer eerder gezien gebeuren als ik dit zo lees. Ik ben benieuwd of het nog gebeurt als je de kaart op prefer max. performance instelt tijdelijk. Zo ja, dan gaat er iets fout met de idle clocks. Ik zal de mijne eens een tijdje idle laten draaien.GTX404 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:20:
Iemand hier ook last gehad van random black screens tijdens idlen / browsen in windows 10 / 11?
[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 13-12-2022 15:27 ]
Het gebeurde mij toen ik op Windows 11 zat die ik schoon op een formatted drive apart had geinstalleerd. Nu ben ik aan het werk op mijn Win10 drive en nog niets vreemds gezien, niets veranderd. +225 core en +1850mem maar denk niet dat dat in idle problemen zou opleveren terwijl het tijdens benchmarks prima wasPaprika schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:26:
[...]
Hoe frequent komt het voor? Ik heb het een keer eerder gezien gebeuren als ik dit zo lees. Ik ben benieuwd of het nog gebeurt als je de kaart op prefer max. performance instelt tijdelijk. Zo ja, dan gaat er iets fout met de idle clocks. Ik zal de mijne eens een tijdje idle laten draaien.
Waarom gaan jullie eigenlijk voor een FE? Omdat deze niet van plastic is ofzo?
En heeft de FE ook last van coilwhine?
Gewoon nieuwsgierig …
- Strak en professioneel design
- Relatief klein
- Prijs
- Goede componenten voor de prijs
- Goede beschikbaarheid van aftermarket watercooling oplossingen
Alle kaarten kunnen tegenwoordig coilwhine hebben en de meeste antwoorden op die vraag zijn nutteloze anecdotes.
Ga je je huidige kaart weer retour sturen?Aggressor schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:56:
Veel van jullie hebben de 4080 FE en 4090 FE?
Waarom gaan jullie eigenlijk voor een FE? Omdat deze niet van plastic is ofzo?
En heeft de FE ook last van coilwhine?
Gewoon nieuwsgierig …
En ik sluit me aan bij wat @Ludewig zegt over de FE. Mooi, strak, professioneel en dus niet kinderachtige zooi op de kaart. En je krijgt de beste prijs samen met de beste bouwkwaliteit, alhoewel ze allemaal wel kwalitatief prima zijn; FE is gewoon een aparte premium kaart lijk me.
Nee gewoon benieuwd.GTX404 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:28:
[...]
Ga je je huidige kaart weer retour sturen?
En ik sluit me aan bij wat @Ludewig zegt over de FE. Mooi, strak, professioneel en dus niet kinderachtige zooi op de kaart. En je krijgt de beste prijs samen met de beste bouwkwaliteit, alhoewel ze allemaal wel kwalitatief prima zijn; FE is gewoon een aparte premium kaart lijk me.
Over het algemeen koelen de merk videokaarten beter.
Ja AIB partner kaarten koelen ietsjes beter en hebben een dual-biosAggressor schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:42:
[...]
Nee gewoon benieuwd.
Over het algemeen koelen de Mark videokaarten beter.
Ja, maar juist deze generatie heeft Nvidia er een flinke stap vooruit gemaakt en ook elke AIB vertelt/verplicht om veel zwaardere koeling te leveren. Dus alle koelers van de 4080/4090 zijn heel goed.Aggressor schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:42:
[...]
Nee gewoon benieuwd.
Over het algemeen koelen de merk videokaarten beter.
Heeft de RTX 4080 FE Coil Whine? Het is namelijk de enigste kaart die in mijn case past ivm mijn AIO.JWFpeters schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:55:
Heb nu 2 FEs gehad, 2070 super toen en een 3080Ti beide zelf nieuw gekocht en beide was ik er niet blij mee. Mega coil wine en vaak teveel lawaai naar mijn smaak. Wel mooi design.
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
In principe kan je er van uit gaan dat alle kaarten coil wine hebben het is alleen de vraag of het meevalt of niet. Heb nu na 5 kaarten (afgelopen jaren) 1 die het niet tot nauwelijks heeft. RTX 2070 Super FE mega wine RX6900 XT FE mega wine RTX 3080 Asus TUF mega Wine. RTX 3080 Ti FE mega wine en nu Palit Gamerock RTX 4080 zo goed als geen wine.BarryS schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:49:
[...]
Heeft de RTX 4080 FE Coil Whine? Het is namelijk de enigste kaart die in mijn case past ivm mijn AIO.
Het is gewoon een beetje een loterij.
O en PlayStation 5 ook mega coil wine
Begreep wel dat de 4080 en 90 FE heel stil zijn vanwege grote koelers dus dat geloof ik wel dat dat beter is vergeleken met de vorige generaties FE coil wine is niet zoveel over te zeggen ene wel andere niet ene een beetje andere veel.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik voor een kaart als GIGABYTE GeForce RTX 4080 Eagle OC €1399,- betaal en als ik wat verder zoek er kaarten zijn van 1499, 1599, 1699 en 1799 en zelfs meer!
Kan iemand mij uitleggen wat deze prijsverschillen zijn?
Zit hem vooral in het aantal power stages en beter koeling/onderdelen. Maar laat je niet van de kaart brengen.. die van 1400 euro gamed ook gewoon goed.Brawli schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:48:
Hallo allemaal. Misschien is deze vraag al een aantal keer gesteld, maar ik stel hem toch.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik voor een kaart als GIGABYTE GeForce RTX 4080 Eagle OC €1399,- betaal en als ik wat verder zoek er kaarten zijn van 1499, 1599, 1699 en 1799 en zelfs meer!
Kan iemand mij uitleggen wat deze prijsverschillen zijn?
Zit er eigenlijk nog veel verschil in als een kaart hoger geclocked is?CarJunkyXL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:02:
[...]
Zit hem vooral in het aantal power stages en beter koeling/onderdelen. Maar laat je niet van de kaart brengen.. die van 1400 euro gamed ook gewoon goed.
Waarom betalen mensen dan 1500 euro voor een AMD ?CarJunkyXL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:02:
[...]
Zit hem vooral in het aantal power stages en beter koeling/onderdelen. Maar laat je niet van de kaart brengen.. die van 1400 euro gamed ook gewoon goed.

Hoger geklokt bestaat eigenlijk niet meer met moderne kaarten. Ze hebben allemaal dynamische frequenties en zoeken zelf de grens op waar de kaart niet te heet wordt, niet meer vermogen gebruikt dan toegestaan, etc. De fabrikanten kunnen die grens wel oprekken met betere koeling, een hogere power limiet en een hogere voltagelimiet. Je kunt vervolgens ook zelf wat doen met een undervolt (zorgt voor lagere temperaturen en minder vermogenverbruik, waardoor hij harder kan werken en toch onder de limieten blijft).
Overigens is het voltage tegenwoordig verplicht gelimiteerd door Nvidia, vooral om te voorkomen dat mensen echt veel meer prestaties uit de kaart kunnen halen en geen duurder model kopen.
Daarnaast is de power limiet vaak zo hoog dat zelfs de kaart met de laagste maximale power limiet al heel inefficient draait en het logischer is om die te verlagen.
Kortom, de zogenaamde OC-modellen die je nu koopt en die overgeklokt zouden zijn, zijn eigenlijk gewoon geldklopperij om mensen het idee te geven dat ze voor een hogere prijs ook meer prestaties krijgen. In de praktijk zijn de verschillen echter marginaal.
Voor dezelfde reden dat ze 3000 euro betalen voor een ASUS STRIX 4090 terwijl je ook voor 2000 euro een 4090 kunt krijgen die vrijwel identiek presteert...Brawli schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:46:
[...]
Waarom betalen mensen dan 1500 euro voor een AMD ?
Deels is het domheid, deels is het gebrek aan kennis en deels is het dat mensen bepaalde prioriteiten hebben die voor mij heel erg vreemd overkomen.
Dat is wellicht ook waarom er vaak slechte fans worden gebruikt, dan klagen mensen minder snel over de coil whine.Werelds schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:15:
Gooi er een waterblok op en je hoort overal coilwhine op
En ik zou willen dat dit een grap was, maar ik denk dat dit echt waar is.
Persoonlijke voorkeur? ePenis?Brawli schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:46:
[...]
Waarom betalen mensen dan 1500 euro voor een AMD ?
Edit:Oh, zie der @Ludewig al geantwoord heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-12-2022 19:58 ]
Ja natuurlijkjaaoie17 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:30:
@Help!!!!
Ik zie dat je een 3700x gebruikt bij een 4090. Heb je dan nog steeds een goede fps?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
:strip_exif()/f/image/G8e31ZAN2hvkOLglvaxBIYz7.jpg?f=fotoalbum_large)
En vandaag met de Gainward RTX 4090 Phantom:
:strip_exif()/f/image/Wi6XHYhSb1YphAq4NslAPIgb.jpg?f=fotoalbum_large)
Mega snel en ook nog eens vrij stil! Zou graag een DLSS 3.0 game proberen, maar welke zijn er nu?
En ja die code 81 op het moederbord moet ik nog even naar kijken wat dat is. Voor de geïnteresseerden:
- Mobo ROG STRIX B650E-E GAMING WIFI
- Ryzen 7 7700X
- Gskill 6000 mhz RAM
- Lian Li 011 Dynamic Evo
- Lian Li 360 mm AIO
- 10 X Lian Li SL120 fans
- Corsair RM1000X voeding
[ Voor 13% gewijzigd door LordRAN op 13-12-2022 21:47 ]
Zie:LordRAN schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:42:
Zou graag een DLSS 3.0 game proberen, maar welke zijn er nu?
https://www.nvidia.com/en...ports-over-35-games-apps/
A Plague Tale: Requiem en MSFS schijnen een goede match te zijn voor DLSS 3.
Coil whine potential fix or reduction.
Frame cappen. Als je op 300fps speelt cap em dan op bv 150fps minder moeite voor de gpu.
Undervolten of gebruik maken van "power plan" via MSI afterburner - van 60 - 70 - 80% je kunt het proberen,
Sommige zeggen komt mischien door de PSU...
Hier een video voor mensen die dit hebben en willen uitproberen kan geen kwaad om het te testen:
YouTube: GPU Coil Whine? Try This.
Power limit nu op 80%.
Verder ben ik nu even Zelda BotW aan 't spelen via cemu met 'RT' mod en DSR 3440x1440x2.25
edit: kan niet wachten tot de MSI 49 inch oled ultrawide uit is om te gebruiken met mijn 4090
/f/image/jW166sPfhxAnIWlsYISlquGj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door GTX404 op 13-12-2022 22:30 ]
Nice man!GTX404 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:08:
Coil whine heb ik tot nu toe geen last van gehad (Gainward 4090 Phantom non-GS)
Power limit nu op 80%.
Verder ben ik nu even Zelda BotW aan 't spelen via cemu met 'RT' mod en DSR 3440x1440x2.25(alle graphics / enhancements op extreme/ultra )
edit: kan niet wachten tot de MSI 49 inch oled ultrawide uit is om te gebruiken met mijn 4090
[Afbeelding]
Zelda zou ik ook graag willen spelen op 4k ik ben wel fan van (J)RPG's en adventure games.
Klein vraagje wat trekt je 4090 aan watt onder 80% gemiddeld? Zou het te veel gevraagd zijn om te kijken hoeveel ie trekt op 70% en 60% en hoeveel FPS je daardoor mist?
Is die game ook op PC te spelen?GTX404 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:08:
Coil whine heb ik tot nu toe geen last van gehad (Gainward 4090 Phantom non-GS)
Power limit nu op 80%.
Verder ben ik nu even Zelda BotW aan 't spelen via cemu met 'RT' mod en DSR 3440x1440x2.25(alle graphics / enhancements op extreme/ultra )
[Afbeelding]
Zo ja, via welk programma kan ik dat spelen? Ik kan het niet op steam vinden.
Zie deze post die ik heb geplaatst. 361W met overklok op 80%. Dat is dus in lijn met 0.8 * 450WLawShadow schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:33:
[...]
Nice man!
Zelda zou ik ook graag willen spelen op 4k ik ben wel fan van (J)RPG's en adventure games.
Klein vraagje wat trekt je 4090 aan watt onder 80% gemiddeld? Zou het te veel gevraagd zijn om te kijken hoeveel ie trekt op 70% en 60% en hoeveel FPS je daardoor mist?
met 80% miste ik maar 2-3% in de RT benchmark Port Royal. Voor rasterization alleen verlies je minder performance, op 75% limit had ik 2-3% loss in Time Spy, maar rond de 5% port royal, dus 80% genomen.
Best efficient zo.
GTX404 in "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie"
Officieel niet, wel via CEMU als je natuurlijk de game rom bezit (en de officiele cartridge).. Ff googlenArrieknarrie123 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:35:
[...]
Is die game ook op PC te spelen?
Zo ja, via welk programma kan ik dat spelen? Ik kan het niet op steam vinden.
CEMU is te downloaden via hun website, emulator
Nice thanks,GTX404 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:42:
[...]
Zie deze post die ik heb geplaatst. 361W met overklok op 80%. Dat is dus in lijn met 0.8 * 450W
met 80% miste ik maar 2-3% in de RT benchmark Port Royal. Voor rasterization alleen verlies je minder performance, op 75% limit had ik 2-3% loss in Time Spy, maar rond de 5% port royal, dus 80% genomen.
Best efficient zo.
GTX404 in "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie"
Mocht je tijd hebben en WILLEN natuurlijk, kun je checken wat de watts zijn op 60 en 70% ik ben heel erg benieuwd. 2 - 3% is niks man als je potentieel 100 of meer watt kan besparen en met DLSS on word het nog minder laat staan met een frame cap haha zeker efficient die 4090!
Dat klopt en de sweet spot performance/watt ratio ligt ongeveer rond een powerlimit van 70% dan bereikt hij rond de 300watt. Lager dan dit gaat de performance evenredig naar beneden met het percentage dus heeft het niet echt veel zin meer mawLawShadow schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:07:
[...]
Nice thanks,
Mocht je tijd hebben en WILLEN natuurlijk, kun je checken wat de watts zijn op 60 en 70% ik ben heel erg benieuwd. 2 - 3% is niks man als je potentieel 100 of meer watt kan besparen en met DLSS on word het nog minder laat staan met een frame cap haha zeker efficient die 4090!
[ Voor 3% gewijzigd door jody2k op 13-12-2022 23:15 ]
Yup 70% is de sweet spot zoals Der8auer deed rond de 270 - 280 watt of zo...jody2k schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:13:
[...]
Dat klopt en de sweet spot performance/watt ratio ligt ongeveer rond een powerlimit van 70% dan bereikt hij rond de 300watt. Lager dan dit gaat de performance evenredig naar beneden met het percentage dus heeft het niet echt veel zin meer maw
Mocht ik over gaan op de 4090 acht de kans heel klein ik denk toch het word de rtx 4080 voor 4k gaming.
Je kunt de wattage nog verder omlaag gooien door FPS cappen natuurlijk op games die makkelijk 300fps halen. Of op 1 man games waar super reactie niet belangerijk is zoals bij competetive games kun je net zo goed fps cappen Dan word het 200 watt of lager met DLSS (DLSS verlaagt de wattage ook) haha. Toch te spreken over de efficientie knap gedaan.
PS veel plezier man met je kaart niet te veel benchen he maar GAMEN!!
Zeker dit en vooral morgen dubbel genieten met the witcher 3 gratis ray tracing update!LawShadow schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:29:
[...]
Yup 70% is de sweet spot zoals Der8auer deed rond de 270 - 280 watt of zo...
Mocht ik over gaan op de 4090 acht de kans heel klein ik denk toch het word de rtx 4080 voor 4k gaming.
Je kunt de wattage nog verder omlaag gooien door FPS cappen natuurlijk op games die makkelijk 300fps halen. Of op 1 man games waar super reactie niet belangerijk is zoals bij competetive games kun je net zo goed fps cappen Dan word het 200 watt of lager met DLSS (DLSS verlaagt de wattage ook) haha. Toch te spreken over de efficientie knap gedaan.
PS veel plezier man met je kaart niet te veel benchen he maar GAMEN!!![]()
YouTube: The Witcher 3 Next Gen Patch Ray Tracing On vs OFF - PC RTX 3080 Gra...
60% PL doet trouwens 270-280 WattLawShadow schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:29:
[...]
Yup 70% is de sweet spot zoals Der8auer deed rond de 270 - 280 watt of zo...
PS veel plezier man met je kaart niet te veel benchen he maar GAMEN!!![]()
70% PL doet 320 Watt
In lijn met de percentages dus: 0,6 * 450 = 270WLekiame schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:03:
[...]
60% PL doet trouwens 270-280 Watt
70% PL doet 320 Watt
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Jazeker, de kaarten die geschikt zijn voor een loopJulian schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:56:
Ik weet het antwoord eigenlijk al maar voor de zekerheid; weet iemand een 4080, bestaand of nog uit te brengen, die korter is dan 310mm, los van de FE?
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Exact jaGTX404 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:56:
[...]
In lijn met de percentages dus: 0,6 * 450 = 270W
Tis maar wat je wilt ja, ik vond dat ik net iets te veel weggaf met 75 in RT. Als RT je niet boeit dan is het zeker de sweet spot die 70%Lekiame schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:50:
[...]
Exact jasweet spot lijkt me 70% PL tussen de 300-325w voor een 4090.
In principe is de sweetspot bij RT hoger, omdat de RT cores dan ook meedoen. Eigenlijk bestaat RT uit gewoon renderen waarvoor een bepaald wattage goed werkt, samen met de RT stap wat zelf ook weer stroom nodig heeft.GTX404 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:04:
[...]
Tis maar wat je wilt ja, ik vond dat ik net iets te veel weggaf met 75 in RT. Als RT je niet boeit dan is het zeker de sweet spot die 70%
Tja je zegt het zelf eigenlijk al.. Zelfs RT is nu pas een beetje populair aan het worden maar het overgrote deel interesseert het natuurlijk nog steeds niet, dus dan lijkt VR mij niet iets dat belangrijk genoeg is om op te noemen..Razkin schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:50:
@GTX404 Hoewel een niche, maar VR performance is ook nog altijd een grote plus voor nVidia zeker als games SPS ondersteunen.
Die lastgen AMD kaarten gingen de afgelopen maand als warme broodjes over de toonbank, denk toch dat price/performance voor de mainstream audience het belangrijkste is voor voornamelijk 1440p gaming wat nu heel toegankelijk is.
Ik verwacht tot eind januari daarom wel een price drop. Nvidia en AMD denken nu dat ze groter zijn dan dat ze werkelijk zijn voor de consumentenmarkt, want zowel de 4080 en 7900 XT(X) zijn te hoog geprijsd voor wat ze zijn..
Tenzij je dus specifiek een feature wil of vanwege een game engine gebonden bent aan een feature a la RT, VR(SPS), Cuda. Kleine groep absoluut, maar het enige wat AMD en nVidia onderscheid op het moment.
Ray tracing in de huidige staat is inderdaad nog veel werk aan. Maar niet vergeten dat unreal engine 5.1 volgend jaar grotendeels op "lumen" raytracing technologie zal draaien. En zo te zien zullen er veel games uitkomen op basis van unreal engine 5. Daar gaje wel de tensorcores kunnen gebruiken want het werkt het beste op hardware rendering, in software is dit al een stuk minder efficient.GTX404 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:56:
[...]
Tja je zegt het zelf eigenlijk al.. Zelfs RT is nu pas een beetje populair aan het worden maar het overgrote deel interesseert het natuurlijk nog steeds niet, dus dan lijkt VR mij niet iets dat belangrijk genoeg is om op te noemen..
Die lastgen AMD kaarten gingen de afgelopen maand als warme broodjes over de toonbank, denk toch dat price/performance voor de mainstream audience het belangrijkste is voor voornamelijk 1440p gaming wat nu heel toegankelijk is.
Ik verwacht tot eind januari daarom wel een price drop. Nvidia en AMD denken nu dat ze groter zijn dan dat ze werkelijk zijn voor de consumentenmarkt, want zowel de 4080 en 7900 XT(X) zijn te hoog geprijsd voor wat ze zijn..
Ik speel altijd op 65%. Dat is de sweetspot voor een 4090 met zo'n 285W.LawShadow schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:33:
[...]
Heb jij toevallig je kaart op 'prefer performance' door die black screen bug?Paprika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:15:
[...]
Ik speel altijd op 65%. Dat is de sweetspot voor een 4090 met zo'n 285W.
Nog niet getest, sorryGTX404 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:18:
[...]
Heb jij toevallig je kaart op 'prefer performance' door die black screen bug?
Geen probleem, ik zag die suggestie en tal van andere suggesties op reddit langskomen. Geen idee of dit gefixt wordt met een driver oid maar hoop het welPaprika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:19:
[...]
Nog niet getest, sorry. Mijn pc staat zelden aan en nooit idle. Zal hem eens aanzetten en kijken of ie over een paar uur nog werkt.
https://www.reddit.com/r/...4090_black_screen_issues/
Heb het nu zelf 2 keer meegemaakt
Ik heb letterlijk nog nooit iemand Nvidia horen aanprijzen vanwege Single Pass Stereo. Wordt dit überhaupt door meer games ondersteund dan alleen iRacing?Razkin schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:50:
[modbreak]Afgesplitst van [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen[/]
@GTX404 Hoewel een niche, maar VR performance is ook nog altijd een grote plus voor nVidia zeker als games SPS ondersteunen.
Overigens lijkt de 6000-serie ondertussen wel beter te werken voor VR dan in de eerste periode na de release van de 6000 kaarten. Zo lijken bijvoorbeeld de microstutters opgelost. En draadloos streamen lijkt ondertussen ook veel beter te zijn. Gezien de prijsstelling van de vorige gen kan AMD voor VR nu zeker de beste keuze zijn, als je in de vorige gen shopt.
Dus ik zou VR niet direct een grote plus voor Nvidia noemen, maar meer een gewone plus. Al hangt dat er vermoedelijk ook vanaf wanneer je de kaarten gaat kopen, want vooralsnog lijken de 7000 drivers niet goed te werken voor VR.
[ Voor 4% gewijzigd door Ludewig op 14-12-2022 16:04 ]
https://www.overclock.net...-hardware.1801381/page-19GTX404 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:36:
Deze Reddit thread gevonden over idle black screen issues:
https://www.reddit.com/r/...4090_black_screen_issues/
Heb het nu zelf 2 keer meegemaakt
Hier hebben ze het daar ook over, er schijnen bios updates te zijn die dit zouden moeten oplossen.
Dius het lijkt een probleem te zijn tussen het moederbord en de gpu
Dus ik zou checken of er voor het mobo wat je hebt een bios update is,waar bij staat dat er fixes in zitten voor 4000 gpu's.
Andere 'oplossing' is:
Nvidia Control Panel 3D performance setting Prefer maximum performance
Groot nadeel,het sterk verhoogde stroomverbruik
Dit is wat ik gevonden heb dan,geen garantie natuurlijk dat het ook daadwerkelijk werkt
Als draadloos wil streamen met de Quest 2 en Pico via Virtual Desktop, wat verreweg de beste ervaring biedt in beide gevallen, dan valt een AMD kaart af als je zeker wil zijn van blijvende werking.Ludewig schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:03:
[...]
Ik heb letterlijk nog nooit iemand Nvidia horen aanprijzen vanwege Single Pass Stereo. Wordt dit überhaupt door meer games ondersteund dan alleen iRacing?
Overigens lijkt de 6000-serie ondertussen wel beter te werken voor VR dan in de eerste periode na de release van de 6000 kaarten. Zo lijken bijvoorbeeld de microstutters opgelost. En draadloos streamen lijkt ondertussen ook veel beter te zijn. Gezien de prijsstelling van de vorige gen kan AMD voor VR nu zeker de beste keuze zijn, als je in de vorige gen shopt.
Dus ik zou VR niet direct een grote plus voor Nvidia noemen, maar meer een gewone plus. Al hangt dat er vermoedelijk ook vanaf wanneer je de kaarten gaat kopen, want vooralsnog lijken de 7000 drivers niet goed te werken voor VR.
Bij AMD zijn de HEVC en ook H264 encoding problemen erg groot, HEVC heeft het een paar maanden niet gedaan, opgelost, maand later weer problemen om vervolgens na 14 maanden voorlopig weer werkend te krijgen.
Bij Nvidia is dit altijd goed geweest en in deze situatie gewoon echt onmisbaar om het stabiel te hebben.
Vind het erg jammer, maar dat is voor verreweg de meeste PCVR gebruikers de reden dat AMD helaas niet tot een goede optie voor VR behoort. Heb daarom zelf ook niet gewacht met het kopen van mijn 4090 totdat AMD zou gaan launchen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
https://www.dsogaming.com...o-available-for-download/
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Alleen Serious Sam VR, omdat Nvidia's oplossing allerlei problemen heeft (is post-processing, dus er zijn bijvoorbeeld wat problemen met perspectief en reflecties). De oplossingen die standaard in UE en Unity zitten (waarvan Unity's oplossing ironisch genoeg hetzelfde heet, maar een geheel andere aanpak heeft) zijn beter dan SPS en MVR (zie hieronder), dus de meeste games gebruiken dat voor performance.Ludewig schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:03:
Ik heb letterlijk nog nooit iemand Nvidia horen aanprijzen vanwege Single Pass Stereo. Wordt dit überhaupt door meer games ondersteund dan alleen iRacing?
iRacing gebruikt het omdat het een eigen engine is. Het zou ze netjes staan ook AMD's LiquidVR MVR te implementeren (net zoals Serious Sam, die beide ondersteunt, omdat MVR heel erg op SPS lijkt en ook tegelijkertijd is uitgekomen, misschien zelfs iets eerder), maar daar zijn ze geheel niet vatbaar voor. Is al heel vaak om gevraagd, maar ze reageren er niet eens op. Aan de andere kant is het graphics gedeelte van de iRacing engine sowieso niet al te best en vrij achterhaald. Het sim gedeelte is waar ze hun tijd in steken
Dus nee, SPS is zeker geen factor voor VR, tenzij je iRacing speelt.
:strip_exif()/f/image/39XlvhiNxDNvcg7FS7GGrp3o.jpg?f=fotoalbum_large)
Vette kaart, maar denk ik niet te krijgen in Nederland. Iemand met een KVK zou deze wellicht kunnen bestellen op deze Duitse site (en de prijzen zien).
Nog kleine update de adapter is binnen, fans lopen nu via de kaart! Fans niet harder dan 30 procent onhoorbaar en niet warmer als 64 graden en met fanstop in Windows. Alle kabels mooi weg kunnen werken in de schroud. Dus lijkt een normale Gamerock alleen nog wat dikker.JWFpeters schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
[...]
Na 45min Forza Horizon 5 op 4K extreme (RT on) kom ik op de volgende temps dus met de fans op 1200rpm zeker 6 a 7 graden koeler op gpu en memory hotspot zelfs 11 graden koeler. De de fans kunnen nog wat zachter en dan zijn ze helemaal niet meer hoorbaar. En de schroud kan er nog op dus de rgb is er ook nogEn dat alles met een paar schoefjes los draaien 3 andere fans erop en 2 tyrips.
[Afbeelding]
Edit: Dit is op 1000rpm! Zelfde als sttock fans op 1600rpm die veel meer lawaai maken. 1000rpm is onhoorbaar. Me VERY HAPPY!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben nu echt mega blij met mijn geruisloze kaart!
Met FPS cap (mocht je dat echt willen natuurlijk zeker bij HOGE fps van 220fps naar 120fps bijv)Lekiame schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:50:
[...]
Exact jasweet spot lijkt me 70% PL tussen de 300-325w voor een 4090.
En met DLSS word die 300 - 325watt. DLSS zorgt ook voor een power drop.
Rond de 200 watt of zelfs minder voor een RTX 4090 LOL no joke! Source:
https://www.reddit.com/r/...bout_rtx_4090_power_draw/
Er zijn opties mochten mensen dit willen ik zou het niet erg vinden alles op ULTRA, FPS cap op 80fps op een 1 man game die zonder cap op 200fps zit, power plan op 70% en DLSS quality zetten en zie je power draw een harde drop naar beneden zien. Ik zou nooit cap doen op een game die 70 a 80 fps haalt zinloos. Of bij games die competetive zijn waarbij hoge FPS nodig is. Ik ben blij dat er opties zijn waarom STOKEN als het niet hoeft zeker bij een 1 man game waarbij 70fps meer dan goed is op 4k. Plus met de energie prijzen lijkt me dit een goede optie.
[ Voor 4% gewijzigd door LawShadow op 14-12-2022 23:41 ]
Het kan NOG lager geloof het of niet zie mijn comment hierboven.Paprika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:15:
[...]
Ik speel altijd op 65%. Dat is de sweetspot voor een 4090 met zo'n 285W.
Zou vet zijn als er mensen zijn hier die dit echt kunnen bewijzen met een RTX 4090
Power plan op 70%
FPS cap op bijv 70 - 90fps (one man game) zonder cap haalt het bijv 160fps
En DLSS aan ik zou het niet vreemd vinden als je een power draw ziet van 200watt of mischien zelfs minder. Want die gast op reddit lol 100 watt a 126 watt met 70FPS cap op de game Control (4k - 144hz) niet slecht....voor een RTX 4090.
[ Voor 46% gewijzigd door LawShadow op 14-12-2022 23:55 ]
:strip_exif()/f/image/x4SJmKIfgVq3ArwEU3ZtxBce.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna helemaal in mijn nopjes. Kaart met undervolt blijft lekker koel, maar de fans krijg ik niet onder de 30% fanspeed. Uiteraard gaan de fans uit als ik in Windows zit, maar met gamen gaan ze gelijk naar 1150 RPM. Dit is helemaal niet nodig. Want de kaart is 50 graden, dus ze mogen/moeten van mij minder hard spinnen. Heb geprobeerd dit voor elkaar te krijgen met FanControl, MSI afterburner en de experttool van Gainward zelf. Niks lukt om de fans minder hard te laten draaien.
Is dit een Nvidia ding? Of een Gainward ding?
Denk niet dat het probleem daar ligt:PP_Sound schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:30:
De fans reageren sinds de 3000 serie ook op de geheugentemperatuur die vaak veel hoger is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EvouwTYM7mawiVOahALCHfDj.jpg?f=user_large)
mijne klinkt zo
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Dan hebben de fans waarschijnlijk een minimaal toerental van 1150rpm.CarJunkyXL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 01:26:
[...]
Denk niet dat het probleem daar ligt:
[Afbeelding]
Het kan altijd lager, maar je gaat dan beneden het piek efficiency punt zitten, wat dus een lagere performance/watt gaat opleveren.LawShadow schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:44:
[...]
Het kan NOG lager geloof het of niet zie mijn comment hierboven.
Zou vet zijn als er mensen zijn hier die dit echt kunnen bewijzen met een RTX 4090
Power plan op 70%
FPS cap op bijv 70 - 90fps (one man game) zonder cap haalt het bijv 160fps
En DLSS aan ik zou het niet vreemd vinden als je een power draw ziet van 200watt of mischien zelfs minder. Want die gast op reddit lol 100 watt a 126 watt met 70FPS cap op de game Control (4k - 144hz) niet slecht....voor een RTX 4090.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 15-12-2022 09:20 ]
[ Voor 16% gewijzigd door CarJunkyXL op 15-12-2022 09:27 ]
Asus TUF OC 4090 minimale rpm is 1000 = 30%. Kan niet lager via GUIs.CarJunkyXL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:23:
Willen degene met een 4080/4090 eens kijken wat jullie minimaal RPM van de fans zijn? En dan even vermelden welk merk/type je hebt. Ik heb namelijk het idee dat de dit in de vbios zit.
30% hoor ik niet, 50% wel dus ik heb een curve in msi afterburner:
40C = 30%
60C = 40%
90C = 100%
[ Voor 12% gewijzigd door Zuvio op 15-12-2022 09:53 ]
Fan rpm zit dan ook altijd in de bios, net als de powerlimit cijfers in watt. Dat is nooit anders geweest.CarJunkyXL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:23:
Willen degene met een 4080/4090 eens kijken wat jullie minimaal RPM van de fans zijn? En dan even vermelden welk merk/type je hebt. Ik heb namelijk het idee dat de dit in de vbios zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 15-12-2022 10:16 ]
Dit keer een exemplaar met 0 hoorbare* coil whine (4090 FE). Lang geleden dat ik een kaart in huis heb gehaald met geen hoorbare coilwhine (< 2010). Ik hoor alleen iets wanneer ik mijn oor tegen het koelblok plaats, met alle case fans en de pomp van de aio op de CPU volledig uit (0 RPM) en daarnaast de GPU fans geforceerd op 0 RPM terwijl ie een simpele 3D omgeving op 9999 FPS zit te renderen.BruceLee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 02:22:
Hoe is het met jullie coil whine met de 4080's founders / andere merken.
mijne klinkt zo
[YouTube: Nvidia 4080 Founders Edition Coil Whine TEST 300 fps] 300 fps in iracing under load
[YouTube: Nvidia 4080 Founders Edition Coil Whine Sound IDLE like a dot matrix printer] IDLE geluid is alsof er een dot matrix printer in verstopt zit
* niet hoorbaar met de case gesloten op 30cm afstand, ook niet met alle fans uit geforceerd en een snelle high-fps test terwijl de case dicht is.
[ Voor 33% gewijzigd door Paprika op 15-12-2022 10:34 ]
Oh dat is wel jammer. Dan hoop ik dat er andere 4080 kaarten zijn waarbij dit in de bios wel kan. Mijn 6900XT draaide op 700 rpm onder load. Dat was pas lekker.Paprika schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:15:
[...]
Fan rpm zit dan ook altijd in de bios, net als de powerlimit cijfers in watt. Dat is nooit anders geweest.
idem dito bij mijn rog strixZuvio schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:50:
[...]
Asus TUF OC 4090 minimale rpm is 1000 = 30%. Kan niet lager via GUIs.
30% hoor ik niet, 50% wel dus ik heb een curve in msi afterburner:
40C = 30%
60C = 40%
90C = 100%
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Hier de Gainward 4090 Phantom met geen hoorbare coil whine, heb er niets van gemerkt. Over het algemeen heb ik wel geluk met coil whine, want ik kan mijn laatste kaart met coil whine niet herinneren. Kan zijn dat dat toen een MSI Gaming X GTX 970 was.BruceLee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 02:22:
Hoe is het met jullie coil whine met de 4080's founders / andere merken.
mijne klinkt zo
[YouTube: Nvidia 4080 Founders Edition Coil Whine TEST 300 fps] 300 fps in iracing under load
[YouTube: Nvidia 4080 Founders Edition Coil Whine Sound IDLE like a dot matrix printer] IDLE geluid is alsof er een dot matrix printer in verstopt zit
Overigens heb ik de fans ingesteld op 55% vanaf 70 graden en 30% t/m 50 graden geloof ik, moet ik thuis later even controleren, maar ze draaien dus op 55% onder load. Via MSI afterburner gedaan, moet ook ff controleren of hij echt doet wat hij moet doen... Leek er wel op iig.
Deze kon je 2 weken geleden bij SiComputers bestellen, was op voorraad bij leverancier voor rond de 2300 geloof ik. Toen niet gedaan omdat 1 van de fans geblokkeerd worden wat jammer is; anders had ik 'm besteldLordRAN schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:23:
Ik kwam deze 4090 tegen -> https://www.ecom-trading....-4090-24gb-gallardo?c=165
[Afbeelding]
Vette kaart, maar denk ik niet te krijgen in Nederland. Iemand met een KVK zou deze wellicht kunnen bestellen op deze Duitse site (en de prijzen zien).
Ah een muziek liefhebber, Edifier ftw (heb ik ookCarJunkyXL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:19:
Mijn 4080 is ook binnen, samen met de Corsair 12vhp ding kabel.
[Afbeelding]
Bijna helemaal in mijn nopjes. Kaart met undervolt blijft lekker koel, maar de fans krijg ik niet onder de 30% fanspeed. Uiteraard gaan de fans uit als ik in Windows zit, maar met gamen gaan ze gelijk naar 1150 RPM. Dit is helemaal niet nodig. Want de kaart is 50 graden, dus ze mogen/moeten van mij minder hard spinnen. Heb geprobeerd dit voor elkaar te krijgen met FanControl, MSI afterburner en de experttool van Gainward zelf. Niks lukt om de fans minder hard te laten draaien.
Is dit een Nvidia ding? Of een Gainward ding?

Denk dat dit de minst dure op Nederlandse bodem tot nu toe is.
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4090 X3 OC
[ Voor 14% gewijzigd door RMB op 15-12-2022 15:02 ]
Zou toch nog even de Euros op zak houden. De vraag is wanneer er weer een prijs correctie komt voor de stijgende Euro. En er zijn ook geruchten over een algemene prijsverlaging i.v.m. vraag-aanbod en de ~20% goedkopere concurrent.
Als ik nV was zou ik de prijzen zowieso de komende maand nog even zo houden. De RTX4080 is even snel als de 7900XTX, alleen in RT een stuk rapper, dus misschien dat mensen na het zien van de reviews van de XTX alsnog overstag gaan voor een wat duurdere 4080glnk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:16:
https://www.dailyfx.com/n...oves-higher-20221215.html
Zou toch nog even de Euros op zak houden. De vraag is wanneer er weer een prijs correctie komt voor de stijgende Euro. En er zijn ook geruchten over een algemene prijsverlaging i.v.m. vraag-aanbod en de ~20% goedkopere concurrent.
Edit; mijn 4090FE heeft wel licht last van coilwhine, maar dat is eigenlijk alleen hoorbaar omdat de rest van mn PC eigenlijk onhoorbaar is.
Edit2; de fans staan gewoon uit als de kaart idle is. Kaart verstookt dan 13W (met veel vensters open op 5120x1440 120Hz)
(las trouwens dat een 7900XTX op een 4K scherm op 144Hz 100W verstookte? Geloof DEZE review)
Moet zeggen dat ik het idee heb dat reviewers na het reviewen van de 7900 serie iets positiever zijn over de RTX4000 kaarten, en zelfs over de 4080.
[ Voor 28% gewijzigd door Format-C op 15-12-2022 17:17 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Mensen lezen dit topic om ervaringen te delen over RTX 40xx kaarten, of om over de achterliggende techniek te praten. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (prijzen, levertijden, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor levertijden en prijzen: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |