Het lastige is dat we niet zoveel weten over deze gebruiker die 6 forumposts heeft geplaatst, waarvan er 2 zijn weggemod. Hij zegt in een eerdere post dat hij 4K wil gamen, wat op zich al een twijfelachtige keuze is als dat ervoor zorgt dat je je budget gaat opblazen. Zoveel beter is 4K gamen nu ook weer niet en die keuze kan je budget gigantisch verhogen (veel duurdere monitor als je ook een hoge refresh wilt, veel duurdere GPU daarvoor nodig, waardoor je weer een zwaardere CPU nodig hebt, etc).
Er zijn bepaalde situaties waar een topkaart echt een groot verschil kan maken in je beleving, zoals VR simming of als je al je vrije tijd stopt in MSFS of zo, maar we hebben geen idee wat voor games hij nu echt speelt.
Voor mij was de opmerking over de custom waterloop in elk geval een 'red flag' dat deze persoon zich mogelijk heeft laten opfokken door bijvoorbeeld bepaalde YouTubers dat alleen het beste goed genoeg is. Het gevaar is altijd dat je je laat overtuigen dat iets de meerprijs waard is, maar dan alleen 1 component meetelt. Bijvoorbeeld dat 4K de moeite waard is omdat een 4K monitor op 144 Hz 'maar' 300 euro meer kost. En pas nadat je je dan al hebt 'vastgelegd' op 4K, de verdere consequenties gaat doordenken. En dan stapsgewijs steeds verder gaat totdat het budget gigantisch veel hoger is geworden:
- Het kost maar 300 euro om naar 4K/144Hz over te stappen
- Wacht, ik heb dan wel een GPU van het niveau 4080 nodig
- De 4080 is vrij slechte bang-voor-de-buck, dan kan ik net zo goed voor de 4090 gaan
- Hmm, die GPU kan relatief veel wattage gebruiken, laat ik een custom waterloop gebruiken voor vele honderden euro's extra
- Hmm, die GPU is zo duur dat ik mij niet kan veroorloven dat hij faalt, laat ik dan maar een dure variant kopen die mogelijk iets betrouwbaarder is
- Hmm, nu moet ik een duurdere CPU
- Etc
Ik weet dat ik zelf moet oppassen om niet in deze val te trappen en ik zie veel anderen die dat doen. Ik weet natuurlijk niet zeker of LawShadow daar het slachtoffer voor is, maar mijn advies is altijd om eens even goed na te denken of je niet gelukkig kan zijn met iets minder.
Vergeet ook niet dat deze dure componenten voor gigantisch veel stress kunnen zorgen als er een probleem is, zeker als je eigenlijk boven je budget shopt.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason