Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Klopt idd, met imo 2 nuances:Freakertje schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:41:
Wat mij opvalt, en wat ik nog niemand heb horen zeggen.
Op een gegeven moment was Amerika (Trump) boos op Oekraïne, omdat ze teveel raffinaderijen, gasdoorvoerstations en oliepijpleidingen sloopten. Daarop is het enige tijd rustig geweest. Maar als ik het goed heb, is sinds 'Alaska' de draad weer opgepakt en vliegen de berichten over aanslagen op de energiestructuur van Rusland haast weer dagelijks door de lucht. Klopt mijn gevoel dat we nu weer een spike hierin zien?
- Als ik de tijdslijnen goed herinner, speelde de "eerste" campagne van UA tegen de Russische energie-infrastructuur zo rond aug-okt-nov vorig jaar. Trump vond dat maar niets, en liet speaker Johnson het leven van Biden zuur maken. Toen is al door / onder Biden behoorlijke druk gezet om te stoppen met de campagne
- Volgens mij is de "tweede" campagne al iets eerder dan 'Alaska' opgestart. Meer richting de opschorting / pauzering van wapenleveranties van de VS na het Trump-Zelensky-Vance incident in het Witte Huis
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Ik heb nog wat screenshots dat ze ook begin 2024 al bezig waren:Seraphin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 00:03:
[...]
Klopt idd, met imo 2 nuances:
- Als ik de tijdslijnen goed herinner, speelde de "eerste" campagne van UA tegen de Russische energie-infrastructuur zo rond aug-okt-nov vorig jaar. Trump vond dat maar niets, en liet speaker Johnson het leven van Biden zuur maken. Toen is al door / onder Biden behoorlijke druk gezet om te stoppen met de campagne
- Volgens mij is de "tweede" campagne al iets eerder dan 'Alaska' opgestart. Meer richting de opschorting / pauzering van wapenleveranties van de VS na het Trump-Zelensky-Vance incident in het Witte Huis
/f/image/f57XnwJrSpstcz0wG7UegDf4.png?f=fotoalbum_large)
Bijgehouden heb ik die sheet niet

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Die laatste zin is ook interessant, een zwarte markt voor tapwater?
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
vergeet de 1 na laatste alinea niet, lekker weer de slachtofferrol in kruipen met dat oekraine kindergartens zou aanvallen. Uhh pot verwijt de ketelCapt Waffles schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
[...]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Yep. Er loopt een kanaal vanaf de Dnjepr rivier naar de Krim om daar water te brengen. Oekraïne draaide de kraan bijna dicht in 2014, nadat Rusland de Krim had ingenomen.Capt Waffles schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
[...]
De Russen bliezen de Nova Kachovka stuwdam op waardoor het kanaal nu waarschijnlijk helemaal droog staat. Water wordt wel aangevoerd via de Kerch brug maar dat is natuurlijk niet genoeg voor de behoeftes van het schiereiland.
Dus is er een zwarte handel in water.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik las 'm eigenlijk dat er oplichters actief zijn die flessen water verkopen alsof het benzine zou zijn. In deze context leek me dat logischer, maar als dat gebeurt, is dat wel problematisch voor je motor, als je het niet in de gaten hebt 😂asing schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:46:
[...]
Yep. Er loopt een kanaal vanaf de Dnjepr rivier naar de Krim om daar water te brengen. Oekraïne draaide de kraan bijna dicht in 2014, nadat Rusland de Krim had ingenomen.
De Russen bliezen de Nova Kachovka stuwdam op waardoor het kanaal nu waarschijnlijk helemaal droog staat. Water wordt wel aangevoerd via de Kerch brug maar dat is natuurlijk niet genoeg voor de behoeftes van het schiereiland.
Dus is er een zwarte handel in water.
Die zijn er ook, er wordt met water aangelengde benzine (diluted) verkocht. Dan sta je inderdaad zo stil want benzine drijft op water.Twam schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:56:
[...]
Ik las 'm eigenlijk dat er oplichters actief zijn die flessen water verkopen alsof het benzine zou zijn. In deze context leek me dat logischer, maar als dat gebeurt, is dat wel problematisch voor je motor, als je het niet in de gaten hebt 😂
Er wordt aan alle kanten geld verdiend aan het gebrek aan dingen als benzine en water. Ik neem aan dat er ook andere zaken op de zwarte markt worden verhandeld maar die worden niet genoemd.
Deze nieuws berichten lopen vaak iets achter op de twitter feeds
https://www.ukrinform.net...aratov-region-source.htmlAnother major oil pipeline has been blown up in Russia’s Saratov region.
According to Ukrinform, this was reported by sources within the Ukrainian Defense Ministry's Main Intelligence Directorate (HUR).
On September 8, around 13.00 local time, a powerful explosion occurred on a pipeline in the Krasnoarmeysky district of Saratov. The blast disabled the Kuibyshev–Lysychansk oil pipeline, which had been supplying fuel to the Russian military.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Voor wie wil weten waar dit ongeveer is:YakuzA schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:00:
Weer een olieleiding als doelwit, was deze al eerder hier terecht gekomen?
Deze nieuws berichten lopen vaak iets achter op de twitter feeds
[...]
https://www.ukrinform.net...aratov-region-source.html
https://maps.app.goo.gl/FeXv7o7qu2n1kEYW8
Dat Rusland nu het punt van stagflatie benaderd, en dat dit wordt onderkend door de CEO van een van Ruslands’ grootste banken, de Sberbank, is wel een reden. Deze man, German Gref, behoort, of behoorde, tot de inner circle van Poetin.
(Reuters):
Wat zei Gref precies?Gref is a long-term associate of Putin and drafted the president's first economic strategy in the early 2000s.
(Euronews):
En:The head of Russia's largest bank has said the country's economy has reached a stage of "technical stagnation." Speaking at the Eastern Economic Forum in the Russian city of Vladivostok, German Gref, who runs Sberbank, said that Russia would have to slash interest rates to avoid a recession.
Om die reden ging die rente maar weer wat omlaag:GDP data from July and August showed "quite clear symptoms that we are approaching zero," after figures from the second quarter of the year revealed signs of economic stagnation, Gref noted.
Maar Gref wil die rentevoet nog lager hebben:As the significant cost of Russia's war against Ukraine was sparking inflation, Russia's central bank increased interest rates to 21% in October. It subsequently lowered them, with the current rate standing at 18%.
Een ander valt hem hierin bij:Gref, who is one of Russia's top bankers, said that dropping the key interest rate was needed "to revitalise the economy." "According to our estimates, which we are using internally for the end of the year, the rate will be around 14%," Gref said. "Is this enough for the economy to start to revive? In our opinion, not enough, and at current inflation levels, the rate at which we can hope to revitalise the economy is 12% or lower," he added.
Met die “approaching zero” heeft Gref het over een stagflatie. Dat is geen goed nieuws voor Rusland, want dat rentepercentage stond in het eerste kwartaal van dit jaar juist bewust zo hoog. Die 21% was bedoeld om een te hoge inflatie af te remmen:With a slowdown in lending visible in all segments of the Russian market, Alexander Shokhin, the president of the Russian Union of Industrialists and Entrepreneurs (RSPP), suggested that the key rate must be lowered to 16%. According to him, "10-12% is an acceptable rate for the economy for the next year, if not the optimal rate."
In April (teacup in "De situatie binnen Rusland") had het Center for Macroeconomic Analysis and Short-Term Forecasting (CMASF) het als volgt uitgesproken:
Die rente en inflatie is als volgt veranderd geweest (wat meetpuntjes uit dit topic):In April, the CMASF warned there was an increased possibility of "depositor flight" or a run on the banks. This was caused in part by the prospect of an economic downturn due to Russia's Central Bank setting a key interest rate of 21 percent to curb inflation of 10.2 percent amid warnings this will stifle lending and investment.
- YakuzA in "De situatie binnen Rusland" (donderdag 4 september 2025 11:14) 8.1% inflatie
- teacup in "De situatie binnen Rusland" (zaterdag 7 juni 2025 22:32) 10.2% inflatie, 21% rente
- teacup in "De situatie binnen Rusland" (maandag 30 december 2024 23:35) 9% inflatie, 21% rente
- YakuzA in "De situatie binnen Rusland" (donderdag 3 oktober 2024 16:04) 9.1% inflatie, 18% rente
- bloody in "De situatie binnen Rusland" (vrijdag 15 september 2023 22:57) 13% rente
- bloody in "De situatie binnen Rusland" (maandag 14 augustus 2023 19:41) 8,5% rente
- teacup in "De situatie binnen Rusland" (woensdag 21 december 2022 22:25) 12% inflatie
Hieronder nog een uitgezoomd grafiekje van de bron in de @YakuzA post om wat context over de inflatie van de laatste tien jaar te bieden:
In de Russische stagflatie worden in het westen door denktanks meteen kansen gezien:
The ‘Fortress Russia’ economy has adapted well to pressure. But stagflation presents an opportunity for the West
chathamhouse.org
Toch waren het Russische economische beleid en de sancties niet zonder kosten:The Russian economy has proven much more durable through three and half years of full-scale war in Ukraine, and a decade of Western sanctions, than many would have expected.
Bovendien hebben de Russische centrale bank en de oligarchen 400 Miljard kwijtgeraakt op westerse bankrekeningen en is er nog een kapitaalvlucht geweest van enkele honderd miljard extra. Daar komt nog bij dat Rusland 100 Miljard extra aan defensie-uitgaven heeft gehad.I estimate that real GDP growth has been around 1 per cent lower per annum for Russia over the past decade, at least, as a result of Putin’s policy settings. As a result, by 2025, real GDP is around 12 per cent lower than what it might have been.
We zijn er alleen nog niet:
Maar het wordt steeds moeilijker in Rusland:Whatever the scale of the economic losses, they have not been enough to encourage an about turn by Putin, or a decisive turn in domestic sentiment against the war. The power of propaganda and Putin’s control of the domestic media cannot be under-estimated.
However, the buffers Putin deployed before the war are beginning to be worn down. And there is much to suggest that the Russian macro-outlook is turning more challenging.
Zo komt Rusland in een situatie met hoge inflatie en hele lage groei:Inflation has consistently run at more than double the CBR’s 4 per cent inflation target since the full-scale invasion, as a result of sanctions boosting import costs, and rouble weakness. Inflation eats away at real standards of living, hitting the poorest hardest, who often bear the largest human cost of the war and more often than not are located in Russia’s regions.
The CBR responded by hiking its main policy rate in the aftermath of the full-scale invasion to 21 per cent, the highest amongst its emerging market peers. The real economy is now struggling. Household and corporate lending has moderated sharply – the former to a near standstill. Economic activity has slowed too. Real GDP growth slowed to just 1.1 per cent YOY in the second quarter of 2025, after growing 1.4 per cent YOY in the first quarter, and less than one quarter the year earlier level.
Chatham House hamert daarom juist nu op sancties, en het strikt uitvoeren ervan:Services and manufacturing PMIs have also dropped sharpy and are now in contractionary territory. Full year real GDP growth forecasts are being revised down to less than 1 per cent for 2025, but inflation expectations remain elevated. That suggests there is no end in sight for the current stagflationary macro situation.
- The West should begin by more strictly enforcing the existing sanctions regime, imposing greater secondary sanctions on countries, companies and individuals helping Russia. Much has been made of a proposal by the US Senate to levy 500 per cent tariffs on those importing Russian energy and commodities, But this is impracticable, as it would destabilize global markets.
- However, a 10-20 per cent across the board tariff on Russian exports could be effective and workable. Its merit would be increased if the monies raised were allocated to Ukraine’s defence.
- Finally, seizing the more than $300 billion in CBR assets immobilized in Western jurisdictions and allocating them to Ukraine’s defence would send a strong signal that there will be little light at the end of the tunnel for the Russian economy.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
🇷🇺⛽️ Russian pro-Kremlin media outlet Izvestia reports about ongoing fuel crisis across over 10 regions of Russia.
— Status-6 (Military & Conflict News) (@Archer83Able) 11 september 2025
In the article, the current Ukrainian strike campaign against Russian oil infrastructure is named only as an "additional factor," while the causes of the ongoing… pic.twitter.com/i5gXz2L31P
🇷🇺⛽️ Russian pro-Kremlin media outlet Izvestia reports about ongoing fuel crisis across over 10 regions of Russia.
In the article, the current Ukrainian strike campaign against Russian oil infrastructure is named only as an "additional factor," while the causes of the ongoing crisis are described as "complex."
According to Izvestia, in a number of regions of Russia, the gasoline shortage has already led to the forced suspension of work of some independent petrol stations.
"Initially, the problem of fuel shortages was local in nature, but now we can say that the geography is expanding: more and more regions of Russia are facing a deficit," noted Dmitry Tortev, a member of the expert council of the State Duma Committee on the Protection of Competition.
:strip_exif()/f/image/pqm3mwy09cRwhOsiqZmG9t7D.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn geen cijfers over hoe hoog of laag het succespercentage van de Oekraïense drones is, maar duidelijk is dat de Russische luchtverdediging echt problemen heeft.
📍Map of recorded strikes of Ukrainian UAVs/missiles on the territory of Russia in August, - Oko Gora
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 14 september 2025
45 recorded strikes (RECORD), of which:
🟢 8 oil depots/LPDS/gas;
🟢 14 oil refineries;
🟢 2 airfields;
🟢 12 railway infrastructure;
🟢 3 ports/warehouses;
🟢 6 enterprises… pic.twitter.com/rUDQGHMX23
:strip_exif()/f/image/lV5iWvmT9Q0cBHrfwtb0rVaI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zdvvJ8MvD8Ej2HESGznccUIL.jpg?f=fotoalbum_large)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
A train carrying 15 fuel tanks derailed in St. Petersburg, Russia. It is reported that sabotage may have been the cause. pic.twitter.com/i3bOXSx5l4
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 14 september 2025
een treffende spreuk
Verbaasd over hoeveel Russische vrouwen er waren. Dus ik ben (heel gevaarlijk want de vrouw was mee) het gesprek met enkele aan gegaan.
Zij zeiden dat Rome altijd een favo vakantie plek was en dat het dit jaar extra goedkoop was om naar Rome te komen en verblijven.
Via Turkije vlieg je overal Europa in en is het beter dan ooit vertoeven was het verhaal.
De vijandigheid merkten ze niks van, behalve als een ober ofzo vroeg waar uit Oekraïne ze kwamen. Wel had iedereen meerdere vrienden die lijsten hadden met spullen om te kopen...omdat dit sneller is...niet perse vanwege de kosten.
Natuurlijk dit zijn de elite dochters en vrouwen...maar toch.
De Russische Ambassade die op steenworp naast het Vaticaan ligt, was alles ook zoals normaal zou zijn bij een ambassade.
Mijn ma is vorige week vanuit Amsterdam naar Saint Petersburg terug gegaan voor minimaal 4 maanden. Dit vanwege gezondheidsklachten en de betere medische wereld. (Ik parafraseer haar).
Heb nog niet gesproken hoe het nu in Rusland is vergeleken met begin van het jaar toen ze even op vakantie terug was.
Ze hebben toch wel een Schengen-visum nodig?sikkwittet schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:19:
Via Turkije vlieg je overal Europa in en is het beter dan ooit vertoeven was het verhaal.
Als je een groep wil raken met sancties is het de elite, maar tegelijkertijd is dat ook de moeilijkste groep om te raken omdat zij het zich kunnen veroorloven om het al tijdig alles te omzeilen of geld ergens anders te stallen...sikkwittet schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:19:
Ben zojuist terug van weekje Rome.
Verbaasd over hoeveel Russische vrouwen er waren. Dus ik ben (heel gevaarlijk want de vrouw was mee) het gesprek met enkele aan gegaan.
Zij zeiden dat Rome altijd een favo vakantie plek was en dat het dit jaar extra goedkoop was om naar Rome te komen en verblijven.
De vijandigheid merkten ze niks van, behalve als een ober ofzo vroeg waar uit Oekraïne ze kwamen. Wel had iedereen meerdere vrienden die lijsten hadden met spullen om te kopen...omdat dit sneller is...niet perse vanwege de kosten.
De Russische Ambassade die op steenworp naast het Vaticaan ligt, was alles ook zoals normaal zou zijn bij een ambassade.
Mijn ma is vorige week vanuit Amsterdam naar Saint Petersburg terug gegaan voor minimaal 4 maanden. Dit vanwege gezondheidsklachten en de betere medische wereld. (Ik parafraseer haar).
Heb nog niet gesproken hoe het nu in Rusland is vergeleken met begin van het jaar toen ze even op vakantie terug was.
Overigens herkenbaar met je moeder en de medische zorg, mijn Letse vrouw heeft het ook niet zo op met de Nederlandse "paracetamolletje en kijk het 3 weken aan" zorg
Paar jaar een appartementje in Malta, Cyprus, Griekenland, Hongarije of meer indirect via Turkije...Rzaan schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:09:
[...]
Ze hebben toch wel een Schengen-visum nodig?
[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 15-09-2025 16:22 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
EU countries are debating tighter restrictions on Russian tourist visas and diplomat travel ahead of the bloc’s 19th sanctions package. Frontline states like Poland and the Baltics back a full visa ban, while countries like Italy, Spain, and Greece remain hesitant due to tourism revenue.
even doorzetten en ze komen er niet zo makkelijk meer in, maar het blijft een geld kwestie.
[ Voor 48% gewijzigd door MijnCommentaar op 15-09-2025 17:53 ]
Ik weet dat niet iedereen een fan is van RdW (ik ben geen bijzonder voor of tegenstander), maar in deze aflevering van B&dW op BNR is Hans van Koningsbrugge te gast: https://www.bnr.nl/podcas...2813/poetins-achilleshielteacup schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:09:
Op de trage maat van de economische base drum gaat de vertraagde film van de neergang van de Russische economie ondertussen verder. Is dat dan reden voor een post? Op zichzelf niet, de neergang in de Russische economie is immers een constante.
[...]
Bovendien hebben de Russische centrale bank en de oligarchen 400 Miljard kwijtgeraakt op westerse bankrekeningen en is er nog een kapitaalvlucht geweest van enkele honderd miljard extra. Daar komt nog bij dat Rusland 100 Miljard extra aan defensie-uitgaven heeft gehad.
We zijn er alleen nog niet:
Zo komt Rusland in een situatie met hoge inflatie en hele lage groei...
Samengevat bespreekt hij de (lege) oorlogskas, rente/inflatie, status van bijv. de staalindustrie etc. Conclusie is dat de voorspellingen dat in dit jaar de economie steeds grotere en zichtbare problemen krijgt, juist is. Anderzijds is er geen weg terug en is 'de Rus' inventief onder lastige omstandigheden. Hij waagt zich aan een vergelijking met 1917, met als uitgangspunt een mogelijk groot tekort aan brandstof gecombineerd met voedsel rond eind Q1 2026, MITS er een zware winter plaatsvindt.
Mijn Oekrainse vrouw peinst er juist niet over om naar een Oekrainse of Russische dokter te gaan.Overigens herkenbaar met je moeder en de medische zorg, mijn Letse vrouw heeft het ook niet zo op met de Nederlandse "paracetamolletje en kijk het 3 weken aan" zorg
Ze weet dat het gros een examen afgelegd heeft dat of niet klopt, of op MBO/HBO niveau is. Als je geluk hebt heeft je arts wel een goede opleiding gevolgd. Maar er is geen manier om uit te zoeken wie dat wel of niet hebben gedaan.
Er zijn inderdaad genoeg "artsen" daar die hun diploma gewoon gekocht hebben. Je moet dus inderdaad wel weten welke je moet hebben. Maar als je geld genoeg hebt kun je in Rusland of Oekraïne een prima arts en indien nodig verblijf in een kliniek regelen.Rzaan schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:25:
Overigens herkenbaar met je moeder en de medische zorg, mijn Letse vrouw heeft het ook niet zo op met de Nederlandse "paracetamolletje en kijk het 3 weken aan" zorg
[/quote]
Mijn Okerainse vrouw peinst er juist niet over om naar een Oekrainse of Russische dokter te gaan.
Ze weet dat het gros een examen afgelegd heeft dat of niet klopt, of op MBO/HBO niveau is. Als je geluk hebt heeft je arts wel een goede opleiding gevolgd. Maar er is geen manier om uit te zoeken wie dat wel of niet hebben gedaan.
Heb je dat geld niet.... dan kan het lastig zijn. Smeergeld moeten betalen om een fatsoenlijke maaltijd, medicijnen, wc papier of een goede kamer + bed te kunnen krijgen (verpakt in de vorm van een lijst met "medische zaken" die je bij een bevriende apotheker moet halen) is er geen uitzondering.
Ik ging er zelf altijd naar de tandarts, dat scheelde gewoon echt serieus geld met hier en de kwaliteit was prima. Maar je moet wel iemand hebben die je kan vertellen naar welke tandarts je moet gaan
Met een beetje geluk/doorzettingsvermogen wordt dat binnenkort ook afgesloten:sikkwittet schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:19:
The EU is debating a full ban on Russian tourists, pushed by Baltic states, Poland, and Finland. Southern nations like France, reliant on tourism, are more hesitant, fearing economic fallout. www.euractiv.com/news/eu-coun...
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 15 september 2025
Maar uiteindelijk zal het er wel weer op neer komen dat toeristen weren onze toerisme industrie geld kost en 'we' die pijn liever niet hebben.
PSN
Enerzijds denk ik ook, wat moeten we met die lui.YakuzA schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:59:
[...]
Met een beetje geluk/doorzettingsvermogen wordt dat binnenkort ook afgesloten:
[Bluesky]
Maar uiteindelijk zal het er wel weer op neer komen dat toeristen weren onze toerisme industrie geld kost en 'we' die pijn liever niet hebben.
Anderzijds is het zo verke de e nog niet dat ze hier hun geld uitgeven ipv elders, en het is die toeristen blijkbaar wel duidelijk dat Europa misschien toch geen verdorven nazi bolwerk is.
maar dan wel heel grondig background checken. Liever geen FSB holidays "toeristen” met afluisterapparatuur ed.
Oh, dat is niet hoe ze hun geld uitgeven. Wel aan vastgoed, zie bijv. Berlijn waar veel van de gentrificatie wordt veroorzaakt door oligarchen die huizen onbetaalbaar maken, sinds minimaal een jaar of 20. En vastgoed geeft weer toegang tot de financiële wereld, wat voor een maffia-achtige staat heel handig is.ZenTex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 04:42:
[...]
Enerzijds denk ik ook, wat moeten we met die lui.
Anderzijds is het zo verke de e nog niet dat ze hier hun geld uitgeven ipv elders, en het is die toeristen blijkbaar wel duidelijk dat Europa misschien toch geen verdorven nazi bolwerk is.
maar dan wel heel grondig background checken. Liever geen FSB holidays "toeristen” met afluisterapparatuur ed.
Een blanket Shengen/EU-ban is de enige die werkt tegen die FSB holidays, omdat ze anders gewoon via Hongarije invliegen.ZenTex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 04:42:
[...]
Enerzijds denk ik ook, wat moeten we met die lui.
PSN
https://www.reuters.com/b...s-sources-say-2025-09-16/LONDON, Sept 16 (Reuters) - Russia's oil pipeline monopoly Transneft (TRNF_p.MM)
, opens new tab has warned producers they may have to cut output following Ukraine's drone attacks on critical export ports and refineries, three industry sources said on Tuesday.
In a statement on its website, Transneft described the news as "fake" and part of the West's "information war" against Russia.
PSN
Trump had hier echt een punt dat hij dat eiste.
Maar daar hadden we Trump niet voor nodig om die hypocrisie aan te tonen. Echt belachelijk dat je enerzijds wapens stuurt en aan de andere kant gas afneemt waarmee Rusland hun oorlogseconomie steunt.
Tsja, de geschiedenis staat vol met dit soort 'bijzondere' voorbeelden. Tijdens de 80-jarige oorlog werden er zelfs (op beperkte schaal) wapens verhandeld tussen Spanje (koper) en de Verenigde Provinciën (verkoper).Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:41:
Zie zojuist op het Journaal dat Ursula von der Leyen telefonisch aan Trump beloofd heeft dat de gasleveringen van Rusland aan de EU al eerder zullen stoppen dan 2027.
Maar daar hadden we Trump niet voor nodig om die hypocrisie aan te tonen. Echt belachelijk dat je enerzijds wapens stuurt en aan de andere kant gas afneemt waarmee Rusland hun oorlogseconomie steunt.
Het is (uiteraard?) evident dat de Europese landen zo snel als mogelijk losgekoppeld moeten worden van Russisch gas en olie.
Zo snel als mogelijk =/= vandaag nog
Een cynicus zou nog kunnen beargumenteren dat Trump poogt om de Europese landen juist sneller dan mogelijk te laten bewegen, om afhankelijkheid van de VS te forceren of zelfs simpelweg Poetin een handje te helpen. Dat gezegd hebbende ben ik het met je eens dat op zijn minst de sense of urgency naar niveautje "gas op die lollie" mag, daar waar andere actoren overduidelijk andere bedoelingen hebben (Oh, hi Viktor!)
[edit] Historisch voorbeeld genuanceerd / afgezwakt.
[ Voor 9% gewijzigd door Seraphin op 17-09-2025 10:56 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Dan gaan we ervan uit dat dit echt de beweegreden van Trump is.Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:41:
Zie zojuist op het Journaal dat Ursula von der Leyen telefonisch aan Trump beloofd heeft dat de gasleveringen van Rusland aan de EU al eerder zullen stoppen dan 2027.
Het kan ook gelezen worden als de zoveelste horde die Trump opwerpt om maar niet actie te hoeven ondernemen.
eerst was het:" de VS kan Rusland helemaal kapot maken als we heffingen gaan invoeren dus pas maar op"
en nu : "ja maar de EU moet het eerst ook doen en dan pas gaan wij het ook doen, wetende dat de EU een aantal vazalstaatjes van Putin heeft in Hongarije en Slowakije"
Vertragingtactieken much?
precies dat; weer een smoes om geen sancties op te leggen.Wren schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:01:
[...]
Dan gaan we ervan uit dat dit echt de beweegreden van Trump is.
Het kan ook gelezen worden als de zoveelste horde die Trump opwerpt om maar niet actie te hoeven ondernemen.
eerst was het:" de VS kan Rusland helemaal kapot maken als we heffingen gaan invoeren dus pas maar op"
en nu : "ja maar de EU moet het eerst ook doen en dan pas gaan wij het ook doen, wetende dat de EU een aantal vazalstaatjes van Putin heeft in Hongarije en Slowakije"
Vertragingtactieken much?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik hoop dat het vooral helpt om de vriendjes van Putin en Trump, zijne Orban en Fico te bewegen.Seraphin schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:51:
[...]
Een cynicus zou nog kunnen beargumenteren dat Trump poogt om de Europese landen juist sneller dan mogelijk te laten bewegen, om afhankelijkheid van de VS te forceren of zelfs simpelweg Poetin een handje te helpen. Dat gezegd hebbende ben ik het met je eens dat op zijn minst de sense of urgency naar niveautje "gas op die lollie" mag, daar waar andere actoren overduidelijk andere bedoelingen hebben (Oh, hi Viktor!)
[edit] Historisch voorbeeld genuanceerd / afgezwakt.
(dat zijn de slurpers van de Russische olie in europa)
Want vanuit EU verband kunnen we daar (by design) niet genoeg druk op uit oefenen.
PSN
Dus blijkbaar wel Trump nodig om het aan te tonen...en druk te zetten.Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:41:
Trump is volgens mij al heel lang aan hameren op dar Eu geen nordstream moest doen. 2018 al volgens mijTens schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:03:
[...]
precies dat; weer een smoes om geen sancties op te leggen.
En sinds begin oorlog zegt hij dit over Eu die gas inkoopt bij Rusland. Dus dit vind ik een vreemde conclusie
Hongarije moet gisteren nog uit de EU en de Navo geflikkerd worden.
Maar von der Leyen moet zich diep schamen dat ze nu pas (blijkbaar?) in actie komt.
Zou als ik Rusland was de leveringen nu alvast stoppen of exorbitant hoge prijzen vragen.Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:41:
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Het risico daarvan is dan weer dat SK en HU (want daar het gaat het vooral om qua energie-import) zich afkeren van RU, terwijl deze landen tot nu toe érg waardevolle assets zijn (tegenhouden, vertragen, afzwakken van sancties etc.).Morpheusk schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:24:
[...]
Zou als ik Rusland was de leveringen nu alvast stoppen of exorbitant hoge prijzen vragen.
Dat van die prijsverhoging snap ik, maar waarom stoppen? Zij hebben het geld hard nodig. Er komt een moment dat het geld op is. Zal nog wel effe duren, maar er moet realistisch gezien een omslagpunt komen dat dingen en mensen gewoon niet meer betaald kunnen worden.Morpheusk schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:24:
Zou als ik Rusland was de leveringen nu alvast stoppen of exorbitant hoge prijzen vragen.
Nu is dat in Oekraine ook gebeurd in de jaren 90 en kregen mensen betaald met producten. Maar benieuwd hoe de Russen gaan reageren.
Mja, ik vermoed dat zijn doel met die druk niet is om de EU van het russische gas/olie af te helpen, maar om verdeeldheid te zaaien, de EU te splijten. Nou ben ik niet zo thuis in welke landen er nog actief russische gas of olie importeren, maar zou mij niet verbazen als dat wat meer oostelijke landen zoals Hongarije zijn. En als Ursula dan zegt "jullie moeten stoppen met kopen van russisch gas", dan gaat Hongarije dwars liggen.sikkwittet schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:48:
Dus blijkbaar wel Trump nodig om het aan te tonen...en druk te zetten.
Er is al verdeeldheid in de EU en ik denk dat Trump graag ziet dat de EU nog meer verdeeld wordt.
Kop uit de Belgische krant De Morgen van deze ochtend:Seraphin schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:53:
[...]
Het risico daarvan is dan weer dat SK en HU (want daar het gaat het vooral om qua energie-import) zich afkeren van RU, terwijl deze landen tot nu toe érg waardevolle assets zijn (tegenhouden, vertragen, afzwakken van sancties etc.).
België voerde dit jaar al voor meer dan 1,4 miljard Russisch gas in.
Ik kan het artikel niet lezen, want betaalmuur. Maar kon nog net het woord Schizofreen lezen en dat slaat de spijker op z'n kop.
[ Voor 23% gewijzigd door Rzaan op 17-09-2025 13:00 ]
NL ook, bestaande contracten lopen door, maar nieuwe worden niet toegestaan:Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:56:
[...]
Kop uit de Belgische krant De Morgen van deze ochtend:
België voerde dit jaar al voor meer dan 1,4 miljard Russisch gas in.
Ik kan het artikel niet lezen, want betaalmuur. Maar kon nog net het woord Schizofreen lezen en dat slaat de spijker op z'n kop.
https://nltimes.nl/2024/0...y-stop-import-russian-gas
Hier ook een 2024 overzicht:Dutch government unable to legally stop import of Russian gas
...
The Netherlands stopped signing new contracts for LNG from Russia and has been working to phase out existing contracts. However, the government cannot entirely stop importing Russian LNG because it legally cannot terminate agreements between private companies.
https://www.consilium.eur...s-the-eu-s-gas-come-from/
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-09-2025 13:05 ]
PSN
Belachelijk en absurd. Fuck contracten als het om zoiets gaat. Laf verschuilen achter een contract. In elk contract staan mogelijkheden wanneer je onder een contract uit mag. Als die er niet in staan, moet er iemand aan Nederlandse zijde alsnog met een bepaald lichaamsdeel naar de mini-guillotine.YakuzA schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:04:
[...]
NL ook, bestaande contracten lopen door, maar nieuwe worden niet toegestaan:
https://nltimes.nl/2024/0...y-stop-import-russian-gas
[...]
Hier ook een 2024 overzicht:
https://www.consilium.eur...s-the-eu-s-gas-come-from/
Klopt, stap 1 is dus om te zorgen dat het onder de sancties valt en dat soort acties gedaan kunnen worden:Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:41:
[...]
Belachelijk en absurd. Fuck contracten als het om zoiets gaat. Laf verschuilen achter een contract. In elk contract staan mogelijkheden wanneer je onder een contract uit mag. Als die er niet in staan, moet er iemand aan Nederlandse zijde alsnog met een bepaald lichaamsdeel naar de mini-guillotine.
https://www.oxfordenergy....choices-and-consequences/
PSN
Voor lopende contracten heb je het "probleem" dat wij niet in oorlog zijn met Rusland, dus er niet echt iets is als overmacht.Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:41:
[...]
Belachelijk en absurd. Fuck contracten als het om zoiets gaat. Laf verschuilen achter een contract. In elk contract staan mogelijkheden wanneer je onder een contract uit mag. Als die er niet in staan, moet er iemand aan Nederlandse zijde alsnog met een bepaald lichaamsdeel naar de mini-guillotine.
Enige wat mij werkbaar lijkt is enkel het minimale in het contract afgesproken af te nemen en niet meer. Niks meer afnemen of contract verscheuren zal waarschijnlijk wel dichtgetimmerd zijn en dus veel geld kosten. Dan zouden wij dus geld over moeten maken naar een Russische partij terwijl het anders uitgesmeerd wordt.
Dan kun je beter afwachten en hopen dat de boel daar klapt.
Gewoon toch er mee kappen. Boete op de koop toe nemen. Moet overigens wel eerst een rechter zich over uitspreken, dus dát je die boete moet betalen is niet zeker.flessuh schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:05:
[...]
Voor lopende contracten heb je het "probleem" dat wij niet in oorlog zijn met Rusland, dus er niet echt iets is als overmacht.
Enige wat mij werkbaar lijkt is enkel het minimale in het contract afgesproken af te nemen en niet meer. Niks meer afnemen of contract verscheuren zal waarschijnlijk wel dichtgetimmerd zijn en dus veel geld kosten. Dan zouden wij dus geld over moeten maken naar een Russische partij terwijl het anders uitgesmeerd wordt.
Dan kun je beter afwachten en hopen dat de boel daar klapt.
Soms kosten dingen nu eenmaal geld. Ik denk dat die boete niet opweegt tegen het verlies dat Rusland heeft. Natuurlijk ken ik de hoogte van de boete niet. Dus beetje makkelijk lullen is het wel.
Maar dit kan ook zo niet doorgaan. Klaarblijkelijk zitten er wel clausules in het contract die een vroegere beëindiging toestaat.
Overigens zou ik Oekraine enorm helpen bij het opblazen van de installatie en dan Rusland in gebreke stellen vanwege niet-levering.
Daarnaast: gas dat ze aan ons leveren kunnen ze zelf niet meer gebruiken, dus dat maakt het leven ietsje kouder in de winter.
Volgens mij denken we precies hetzelfde
[ Voor 6% gewijzigd door FreezeXJ op 17-09-2025 15:14 ]
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Nee. Ik heb liever dat NL, en de EU in het algemeen, bekend staat als een natie ie wél te vertrouwen is en haar afspraken nakomt, zoals een handelsnatie betaamt.Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:24:
[...]
Gewoon toch er mee kappen. Boete op de koop toe nemen. Moet overigens wel eerst een rechter zich over uitspreken, dus dát je die boete moet betalen is niet zeker.
Een jurist die zich hier over uitspreekt zal 100% een uitspraak doen die Rusland in het gelijk stelt, en een evt boete zal niet mals zijn (als er clausules waren hadden we daar wel gebruik van gemaakt) Geen Amerikaans gedoe zoals over national security geneuzel, dat kennen wij hier niet tenzij echt de pleuris uitbreekt, we zijn niet in oorlog. Contract is contract.
Dan maar een zwik wapens of geld extra naar Oekraïne. En extra obstakels voor Rusland om haar olie/gas te exporteren, anders krijgen we het via India binnen(ik heb deze reis weer een aantal overduidelijke shaduwvloot tankers gezien)
eh, de keus van effectief Russische satellieten Hongarije en Slowakije om Russische energie in te kopen heeft weinig met Nordstream te maken.sikkwittet schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:51:
[...]
Trump is volgens mij al heel lang aan hameren op dar Eu geen nordstream moest doen. 2018 al volgens mij
En sinds begin oorlog zegt hij dit over Eu die gas inkoopt bij Rusland. Dus dit vind ik een vreemde conclusie
"ja maar de EU moet het eerst ook doen en dan pas gaan wij het ook doen, wetende dat de EU een aantal vazalstaatjes van Putin heeft in Hongarije en Slowakije"
Ik bedoelde toch echt dit fragmentTens schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:45:
[...]
eh, de keus van effectief Russische satellieten Hongarije en Slowakije om Russische energie in te kopen heeft weinig met Nordstream te maken.
[...]
YouTube: Viral Flashback: Trump Objects To Russia-Germany Pipeline Deal In 2018
Dat laatste, daar geloof ik dus helemaal niks van.ZenTex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:17:
Een jurist die zich hier over uitspreekt zal 100% een uitspraak doen die Rusland in het gelijk stelt, en een evt boete zal niet mals zijn (als er clausules waren hadden we daar wel gebruik van gemaakt)
En wat een rechter hier over uitspreekt, weet je niet. Als alles in het leven zwart-wit zou zijn, dan hadden we geen rechters nodig. Dan waren alleen de regels genoeg.
Punt is denk ik dat je reputatie van de EU (landen) niet ter grabbel wil gooien. Jij stelt imo een Amerikaanse aanpak voor en dat willen we niet. Hoop ik.Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:57:
[...]
Dat laatste, daar geloof ik dus helemaal niks van.
En wat een rechter hier over uitspreekt, weet je niet. Als alles in het leven zwart-wit zou zijn, dan hadden we geen rechters nodig. Dan waren alleen de regels genoeg.
Zeker een unie van handel bestaat onder andere uit de gratie van betrouwbaarheid.
Want als we zomaar contracten gaan opzeggen omdat wij ze opeens stom vinden, gaat dat heel veel impact krijgen op nieuwe contracten met andere landen. Ze worden gewoon enorm veel duurder of worden helemaal niet afgesloten. Of wil je dat Qatar ons contractueel niet meer vertrouwd en hun gas ergens anders gaan verkopen? Succes komende winter
Ik vind dat de EU het geopolitieke spelletje redelijk goed speelt. En ja, daar horen behoorlijk kromme zaken bij.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
*knip*, hou het een beetje vriendelijk.Rzaan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:57:
[...]
Dat laatste, daar geloof ik dus helemaal niks van.
Dat is op EU niveau. Wel even wat anders als individuele bedrijven of nationaal gezien.De Europese Commissie onderzoekt manieren om energiebedrijven te helpen zich zonder boetes los te maken van Russische gascontracten
Nogmaals, een afgesloten contract dien je je aan te houden als je je ervan wilt ontdoen zonder bietes zul je van een clausule gebruik moeten maken die de situatie dekt, of een geldige force majeure.
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 18-09-2025 18:06 ]
Ik begrijp contracten / clausules etc in het algemeen.ZenTex schreef op donderdag 18 september 2025 @ 02:33:
[...]
*knip*
[...]
Dat is op EU niveau. Wel even wat anders als individuele bedrijven of nationaal gezien.
Nogmaals, een afgesloten contract dien je je aan te houden als je je ervan wilt ontdoen zonder bietes zul je van een clausule gebruik moeten maken die de situatie dekt, of een geldige force majeure.
Echter in dit geval wordt er gepraat over boetes van de tegenpartij, een russische onderneming....
Dan is het toch heel simpel om je niks aan te trekken van deze clausules? Wat kunnen ze doen? Niet meer leveren? Als je bent over gestapt dan is er toch geen enkel dreigement om je iets van deze claussules aan te trekken?
[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 18-09-2025 18:05 ]
De Refinery bingokaart.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Bashkortostan is vannacht nog een keer geraakt (tweede rij rechts):Fraggert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:23:
ik had 'm ook al even in Strijdverloop gepost maar het plaatje past IMHO ook wel mooi in dit topic om in beeld te krijgen hoe het er voor staan in RU.
De Refinery bingokaart.
[Afbeelding]
https://bsky.app/profile/...social/post/3lz3vnnkrls2p
/Edit:
Volgorad (tweede rij links) is vanacht ook voor de 9e (!) keer geraakt:
https://bsky.app/profile/...social/post/3lz3wrryo322u
Dat is zobiezo wat ik mis in deze lijst. Leuk om ze als uitgeschakeld mee te tellen, maar of ze nog steeds niet (of gedeeltelijk) operationeel zijn weet je niet. Dus het is niet zo zwart /wit helaas.
[ Voor 25% gewijzigd door IJsbeer op 18-09-2025 10:37 ]
BINGO!IJsbeer schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:17:
[...]
Bashkortostan is vannacht nog een keer geraakt (tweede rij rechts):
dan post ik morgen de aangepaste versie weer onder de aantallen in het strijdverloop-topic
Het gaat wat ver om deze elke dag hier neer te zetten, lijkt me?
ow wacht....die is NOG een keer geraakt. ik las te snel

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2025 10:20 ]
En nog iets geraakt;IJsbeer schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:17:
[...]
Bashkortostan is vannacht nog een keer geraakt (tweede rij rechts):
/Edit:
Volgorad (tweede rij links) is vanacht ook voor de 9e (!) keer geraakt:
https://bsky.app/profile/...social/post/3lz3wrryo322u
Dat is zobiezo wat ik mis in deze lijst. Leuk om ze als uitgeschakeld mee te tellen, maar of ze nog steeds niet (of gedeeltelijk) operationeel zijn weet je niet. Dus het is niet zo zwart /wit helaas.
“ Russian authorities informed that it was a small fire caused by falling debris of the Ukrainian drones shot down over the Gazprom Neftekhim Salavat petrochemical plant. Reportedly, it's ELOU AVT-4 unit has caught fire and its just getting somewhat bigger”
Link/video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/HBBmr8mV8b
Dat is de eerste uit mijn post (Bashkortostan) . Voor zover ik kan vinden zijn er vannacht 2 geraakt.gise schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:25:
[...]
En nog iets geraakt;
“ Russian authorities informed that it was a small fire caused by falling debris of the Ukrainian drones shot down over the Gazprom Neftekhim Salavat petrochemical plant. Reportedly, it's ELOU AVT-4 unit has caught fire and its just getting somewhat bigger”
Aha thanks, lastig altijd met al die namen.IJsbeer schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:47:
[...]
Dat is de eerste uit mijn post (Bashkortostan) . Voor zover ik kan vinden zijn er vannacht 2 geraakt.
Hieronder nog een up-to-date kaartje van gebieden waar momenteel brandstof schaarste is in Rusland (+ Krim & Donbas)
:strip_exif()/f/image/FpT7gWi09cmV9bAVfhzpvmTA.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor degenen zonder Reddit account:gise schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:25:
[...]
En nog iets geraakt;
Volgens Suchomimus is nu 30% van de capaciteit verloren. Neem dat met een pallet zout maar het zou mooi zijn als Oekraïne in de buurt komt.
Voormalige vertrouweling Poetin neemt ontslag als plaatsvervangend Kremlin-stafchef
Volkskrant Liveblog
13:14 uur
Het lijkt erop dat we het kunnen omdraaien, hij heeft het nog lang volgehouden in de rol:Dmitri Kozak heeft ontslag genomen als plaatsvervangend stafchef van het Kremlin. Kozak, die tussen 2008 en 2020 vicepremier was, geldt als een oude vertrouweling van de Russische president Vladimir Poetin. Volgens Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov is Kozak ‘op eigen initiatief’ vertrokken. Deze zomer publiceerde The New York Times een groot artikel over Kozak, waarin de krant stelde dat hij zich in 2022 had verzet tegen de Russische invasie van Oekraïne.
Kozak zou zich ook na de invasie hebben uitgesproken tegen de oorlog, als een van de weinige hooggeplaatste Russische politici. Door zijn kritische houding verdween Kozak volgens The New York Times steeds verder naar de achtergrond. De Amerikaanse krant baseerde zich daarbij op verschillende bronnen rond het Kremlin. De onafhankelijke Russische nieuwssite Meduza schreef al in april 2022 dat Kozak in ongenade was gevallen.
Als Kozak Poetin al kende in de St. Petersburg tijd dan is hij direct betrokken geweest bij de vermenging van activiteiten tussen het statsbestuur (olv Poetin) op dat moment en de plaatselijke criminaliteit. Gelden bedoeld voor de budgetten van St. Petersburg werden gebruikt voor handelsdeals tussen de lokale criminaliteit en westerse evenknieen. Voor alle duidelijkheid, ze kwamen niet ten goede van de stad. Ja, dus een van Poetins vertrouwelingen die Poetins rise to power heeft meegemaakt.Poetin haalde Kozak, die hij nog kende van zijn tijd in het stadsbestuur van St.-Petersburg, eind jaren negentig naar Moskou. Kozak bekleedde daarna verschillende hoge functies, waaronder die van vicepremier en plaatsvervangend chef van Poetins staf.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
De faciliteiten Ust Luga werd op 24 augustus geraakt.Russian gas producer Novatek has rerouted 70,000 metric tons of gas condensate to Novorossiisk following a drone attack that shut down its Ust-Luga complex.
The Ust-Luga facility's partial shutdown has limited its ability to refine condensate, leading Novatek to resume exporting raw condensate via alternative routes.
One shipment of 140,000 tonnes, including redirected condensate, was loaded at Novorossiisk and is en route, with observers monitoring the restoration of Ust-Luga and the capacity of other export hubs.
Gas condensaat moet per tanker geëxporteerd worden omdat ze het niet meer kunnen verwerken.
Wat is gas condensaat:
s.Condensate: It serves as a valuable feedstock for producing high-octane gasoline and other fuels like kerosene and diesel. It's also used as a diluent to reduce the viscosity of heavy crude oil, making it easier to transport through pipeline
[ Voor 13% gewijzigd door ZenTex op 19-09-2025 06:08 ]
Russia’s Ministry of Defence claims its air defenses allegedly downed 149 Ukrainian drones this night across 13 regions and over the Black and Azov Seas. pic.twitter.com/FYn7I9ZvjP
— WarTranslated (@wartranslated) 20 september 2025
:strip_exif()/f/image/kix9lRQDhoaSqAU9rz0JvyNp.png?f=user_large)
In ander nieuws, nummer 82 op de lijst van verdachte dode in Rusland sinds 2022, er is zelfs een speciale wiki voor: Wikipedia: Suspicious Russia-related deaths since 2022
“The body of a top Russian businessman has been found on the outskirts of Moscow, adding to a growing series of mysterious deaths among senior executives. Law enforcement officials are saying the decapitated body was found under a bridge with a tow rope attached to it.
Alexander Tyunin, chief executive of a Russian carbon fiber and composites company affiliated with state nuclear giant Rosatom, was discovered dead on Thursday”.
Bron: https://tvpworld.com/8903...to-rifle-and-suicide-note
*knip* geen AI generated content, ook geen samenvattingen.
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 21-09-2025 18:46 ]
Russia's fuel crisis continues to spiral with residents now "in shock" at price hikes. pic.twitter.com/zXa4iiMenv
— SPRAVDI — Stratcom Centre (@StratcomCentre) 22 september 2025
Benzineprijzen aan de pomp stegen in een dag met 15 Roebel.
lijkt wellicht niet veel, die 15 rubble, maar zet je dit om naar bv NL bedragen/ minimum uurloon, dan zie je het juiste perspectief.asing schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:21:
Het krijgt tractie:
[X]
Rus: 1 uurloon ca 1,5 á 2 liter peut
NL: 1 uurloon ca 7 á 8 liter
die 15 rubble stijging is dus: van 63 rubble, nu voor slechts 78 rubble..... ofwel in NL:
van 1,95 naar 2,40.... en hiermee heeft de stijging een beter beeld voor ons

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Freakertje schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:41:
...
Hieronder nog een uitgezoomd grafiekje van de bron in de @YakuzA post om wat context over de inflatie van de laatste tien jaar te bieden:
[...]
Hou er dan ook rekening mee dat die 25% stijging van brandstof pas het begin is (van de afgelopen 4 dagen).Highland schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:32:
En bij de prijsstijging van brandstof (ca 25%) wel rekening houden met de inflatie (ca 10%). Voor een deel van de bevolking wordt de prijsstijging gecompenseerd door hogere lonen. Met een vast pensioentje mag je hopen dat je kinderen om de hoek wonen.
[...]
Ik denk dat je ook rekening moet houden met een fuel run. Als je het nog kan betalen wil je de tank zo snel mogelijk vol hebben. Morgen kost het meer of is het er niet meer. Dat op zich gaat de prijzen ook weer opdrijven.Hansieo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:37:
[...]
lijkt wellicht niet veel, die 15 rubble, maar zet je dit om naar bv NL bedragen/ minimum uurloon, dan zie je het juiste perspectief.
Rus: 1 uurloon ca 1,5 á 2 liter peut
NL: 1 uurloon ca 7 á 8 liter
die 15 rubble stijging is dus van 63 rubble, nu voor slechts 78 rubble..... ofwel in NL:
van 1,95 naar 2,40.... en hiermee heeft de stijging een beter beeld voor ons(ofwel ca 1,4 ltr/uurloon)
Toch ook nog een update gevonden van wat hits op refinerys.Fraggert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:23:
ik had 'm ook al even in Strijdverloop gepost maar het plaatje past IMHO ook wel mooi in dit topic om in beeld te krijgen hoe het er voor staan in RU.
De Refinery bingokaart.
[Afbeelding]

vindplaats: https://www.reddit.com/user/neonpurplestar/ op https://www.reddit.com/r/ukraine/
UAVs have once again attacked Gazprom Neftekhim Salavat in Bashkortostan, 1,300 km from the Ukrainian border. The complex includes an oil refinery, a petrochemical plant, and a gas chemical plant.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 24 september 2025
PSN
Ook de vele doden in de top industrie van Rusland tonen aan dat de strop echt wel zich begint strak te trekken. Het komt ook wel overeen met de voorspellingen die omstreeks 2021/2022 werden gemaakt dat de Russische economie grotendeels leeg zou zijn omstreeks de tweede helft van 2025. Het ziet er naar uit dat de maatregels van Rusland dit wat hebben kunnen verlengen maar dat de tube toch langzaam aan zijn laatste restjes is gekomen.
131,4 Miljoen ton olie is no een redelijke hoeveelheid. Maar als je nagaat dat Rusland ook zijn interne industrie en zijn leger moet voorzien hiervan begin je in te zien dat export niet heel erg veel meer kan zijn. Met Trump die nu eindelijk begint te draaien tot een punt waarop we voorzichtig kunnen zeggen dat hij niet heel snel meer pro-Russisch gaat worden begint het er weer wat beter uit te zien.
Ik vermoed dat Trump een poging heeft gedaan om de status quo te veranderen en een vriend te worden van de autocratenclub. Maar zijn tariff oorlog heeft het onmogelijk gemaakt om bij dat clubje te komen en heeft een vijandig blok geconsolideerd. Als gevolg daarvan moet hij nu accepteren wat de positie van de VS in de wereld is.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
pro-Russisch zal hij waarschijnlijk niet worden. Maar hij geeft ook aan: Europa moet het maar oplossen. Het lijkt erop dat Trump zijn handen ervan af trekt en het op het bordje van Europa/Navo gooit. Die kunnen dingen kopen om het aan Oekraïne te geven, maar zelf zal hij dat niet doen.Auredium schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:15:
131,4 Miljoen ton olie is no een redelijke hoeveelheid. Maar als je nagaat dat Rusland ook zijn interne industrie en zijn leger moet voorzien hiervan begin je in te zien dat export niet heel erg veel meer kan zijn. Met Trump die nu eindelijk begint te draaien tot een punt waarop we voorzichtig kunnen zeggen dat hij niet heel snel meer pro-Russisch gaat worden begint het er weer wat beter uit te zien.
Maar het zal me ook niet verbazen als hij een deal met Rusland sluit over vliegtuigonderdelen in ruil voor zeldzame mineralen.
Benieuwd of het klopt wat je zegt over de economie. Al vind ik deze russische tweet wel episch als dit echt waar wordt:
Trump is buitengesloten en een clubje van autocraten ontstaat zonder hem. Dit moet hem wel pijn doen. De VS moet niet in de dat clubje behoren, beter staat hij aan de andere kant en hij kan de positie van de VS verstrekken door daadkrachtiger Oekraine te steunen en Oekraine aan de overwinning helpen. Ideale situatie zou zijn dat Oekraine alles terug krijgt en de Russische economie en politiek compleet in leeggelopen is. Dikke f*ck you zou dat richting het autocratenclubje zijn.Auredium schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:15:
Ik vermoed dat Trump een poging heeft gedaan om de status quo te veranderen en een vriend te worden van de autocratenclub. Maar zijn tariff oorlog heeft het onmogelijk gemaakt om bij dat clubje te komen en heeft een vijandig blok geconsolideerd. Als gevolg daarvan moet hij nu accepteren wat de positie van de VS in de wereld is.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Rusland smeekt om afschaffen sancties reserveonderdelen voor vliegtuigen..
Sancties werken dus wel...
Na benzine tekorten zouden crashende passagiersvliegtuigen goed helpen bij het vormen van een opstand onder de bevolking en dus in het voordeel van Oekraine kunnen werken.vincent_1971 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:05:
https://www.luchtvaartnie...derdelen-voor-vliegtuigen
Rusland smeekt om afschaffen sancties reserveonderdelen voor vliegtuigen..
Sancties werken dus wel...
Goed nieuws natuurlijk om te lezen. In principe heeft Rusland ook een moeilijkere taak dan Oekraïne. Want Oekraïne grenst aan de EU en heeft feitelijk een dikke support aan zijn rug gekoppeld die constant nieuwe onderdelen en technologie kan toevoeren. Rusland heeft dat niet zozeer omdat China toch voorzichtig zal zijn hierin in verband met diens afhankelijkheid van wereldhandel (en dus ook het westen).IJsbeer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:46:
[...]
pro-Russisch zal hij waarschijnlijk niet worden. Maar hij geeft ook aan: Europa moet het maar oplossen. Het lijkt erop dat Trump zijn handen ervan af trekt en het op het bordje van Europa/Navo gooit. Die kunnen dingen kopen om het aan Oekraïne te geven, maar zelf zal hij dat niet doen.
Maar het zal me ook niet verbazen als hij een deal met Rusland sluit over vliegtuigonderdelen in ruil voor zeldzame mineralen.
Benieuwd of het klopt wat je zegt over de economie. Al vind ik deze russische tweet wel episch als dit echt waar wordt:
[Afbeelding]
De situatie in Rusland begint steeds ernstiger te worden. Die huidige plaagstootjes die (presumably) Rusland doet met drones in landen zoals Denemarken zal ze niet helpen. Iedere verzet van Rusland naar de EU toe zal enkel onze ening consolideren tegen ze.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Mijn ma gevraagd het in de gaten te houden.asing schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:21:
Het krijgt tractie:
[X]
Zij zegt dat in saint petersburg de prijzen 69 roebel zijn en dat dit al maand is. (Zij tankt niet dus was hiervoor niet met de literprijs bezig. Op verzoek van mij let ze nu op)
Ik kan daaraan toevoegen dat Thailand ook nog bomvol met Russen zit, en dat geldt ook voor andere Aziatische landen als Vietnam en Laos. Overigens ook mega veel Israelis in Thailand, de locals spreken over een "epidemie". Blijkbaar is het een fijne plek om naartoe te gaan terwijl je landgenoten je buren over de kling jagen.sikkwittet schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:19:
Zou het kunnen dat zowel Moskou als st Petersburg een voorkeurspositie hebben waardoor ze minder last hebben van de werkelijkheid dan de gebieden buiten deze 2 metropolen?sikkwittet schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:35:
[...]
Mijn ma gevraagd het in de gaten te houden.
Zij zegt dat in saint petersburg de prijzen 69 roebel zijn en dat dit al maand is. (Zij tankt niet dus was hiervoor niet met de literprijs bezig. Op verzoek van mij let ze nu op)
Alles wijst er op dat brandstof aan de achtergestelde gebieden wordt onttrokken om de oblasten rond Moskou en St. Petersburg te voeden. Het is ook nog niet echt zo dat de productie van brandstoffen zelf duurder is geworden - het is vooral een geval van schaarste.asing schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:56:
Zou het kunnen dat zowel Moskou als st Petersburg een voorkeurspositie hebben waardoor ze minder last hebben van de werkelijkheid dan de gebieden buiten deze 2 metropolen?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Is ook te zien in het laatste gedeelte van onderstaand filmpje:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/zG3XxWzEyQ
Ja, de beelden zijn allemaal een beetje een mix van novorussisk, sochi en tuapse.gise schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:51:
Waarschijnlijk hebben we allemaal wel de foto gezien van de brandende water-drone in de haven, maar een andere drone heeft toch iets kunnen raken, namelijk een Dock met pijpleidingen waar brandstoffen naar schepen gepompt kunnen worden.
Is ook te zien in het laatste gedeelte van onderstaand filmpje:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/zG3XxWzEyQ
De hit op de pier met brandstofleidingen was in tuapse dacht ik?
PSN
Klopt inderdaadYakuzA schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:11:
[...]
Ja, de beelden zijn allemaal een beetje een mix van novorussisk, sochi en tuapse.
De hit op de pier met brandstofleidingen was in tuapse dacht ik?
Crashende passagietsvliegtuigen zal de meeste Russen helemaal niets doen. Is zo ver van mijn bed show voor de meesten.PASware schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:13:
[...]
Na benzine tekorten zouden crashende passagiersvliegtuigen goed helpen bij het vormen van een opstand onder de bevolking en dus in het voordeel van Oekraine kunnen werken.
De BTW-verhoging van 20 naar 22% die eraan zit te komen, die zal de meeste mensen erger raken. Maar dan nog. Russen en Oekrainers zijn wel meer gewend. Voordat daar een opstand komt, zijn we nog wel effe een paar jaar verder. Ontevredenheid, ja, maar opstand? Niet gauw.
De laatste grote opstand in Rusland was meer dan 100 jaar geleden. De meeste huidige inwoners hebben die opstand dus niet eens meegemaakt. Sindsdien is de publieke opinie wel enigszins veranderd, schat ik zo in. Een groot deel van de inwoners weten inmiddels veel beter wat er in de wereld speelt en handelen daar ook naar.Rzaan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:56:
[...]Crashende passagietsvliegtuigen zal de meeste Russen helemaal niets doen. Is zo ver van mijn bed show voor de meesten.
De BTW-verhoging van 20 naar 22% die eraan zit te komen, die zal de meeste mensen erger raken. Maar dan nog. Russen en Oekrainers zijn wel meer gewend. Voordat daar een opstand komt, zijn we nog wel effe een paar jaar verder. Ontevredenheid, ja, maar opstand? Niet gauw.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Op mijn bureau ligt een NRC van 4 oktober 1993 - de dag na de bestorming van het Moskouse Witte Huis onder leiding van Boris Jeltsin. Toevallig kwam die bij klussen onder een vloer vandaan.Yaksa schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:09:
De laatste grote opstand in Rusland was meer dan 100 jaar geleden. De meeste huidige inwoners hebben die opstand dus niet eens meegemaakt. Sindsdien is de publieke opinie wel enigszins veranderd, schat ik zo in. Een groot deel van de inwoners weten inmiddels veel beter wat er in de wereld speelt en handelen daar ook naar.
Ik denk dat we dat moment in de geschiedenis toch wel als grote opstand mogen bestempelen...
[ Voor 7% gewijzigd door Helixes op 25-09-2025 14:37 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Hm, lastig. Volgens mij was '93 vooral een staatsgreep, min-of-meer verijdeld met op de achtegrond een (achteraf duur betaald) compromis met de coupplegers.Helixes schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:36:
[...]
Op mijn bureau ligt een NRC van 4 oktober 1993 - de dag na de bestorming van het Moskouse Witte Huis onder leiding van Boris Jeltsin. Toevallig kwam die bij klussen onder een vloer vandaan.
Ik denk dat we dat moment in de geschiedenis toch wel als grote opstand mogen bestempelen...
PSN
De pleger deed het ook niet goed. Ze hadden gewoon door moeten gaan. Toegeven = verliezen.YakuzA schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:21:
23 juni 2023: Wikipedia: Wagner Group rebellion
Liep ook niet zo goed af voor de 'couppleger'.
Gasoline shortages have begun in Moscow.
— Evgen Istrebin 🇺🇦 (@evgen1232007) 25 september 2025
Gasoline shortages have been reported at Teboil, Lukoil, and Tatneft gas stations.https://t.co/Txu3kDvGzZ
Teboil zit zonder brandstof. Tatneft zit zonder 95 en bij Rosneft is alles nog verkrijgbaar.
Wel zegt ze dat alles 20% inflatie heeft gekregen sinds haar laatste bezoek. Dit doet pijn voor vele...net als de inflatie hier pijn doet. Wat vele tegen de haren strijkt is dat gepensioneerde nu belasting betalen op hun huis. Iets wat eerst nooit was.
🚂🤯 Railway section Rudnya–Holinky. A truck drove into a prohibitory traffic light signal with a collision with train.
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 26 september 2025
🔥 15 cars derailed, the first 12 of them were gasoline tanks, a fire occurred. Smolensk, Russia. pic.twitter.com/mekOIOBzRG
:strip_exif()/f/image/aI0l7HBQ7LEGxeTtklph4nAu.jpg?f=fotoalbum_large)
The train driver and his assistant were injured and hospitalized. Train traffic on the section has been suspended, Moscow Railway reports. https://t.co/sbtW0XrYqF pic.twitter.com/Ybv10qKM6Z
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 26 september 2025
[ Voor 58% gewijzigd door Tens op 26-09-2025 09:11 ]
https://edition.cnn.com/2...-ban-ukranian-drones-intlRussia is banning exports of fuel until the end of the year as gas pumps across the country and in the areas under its occupation are increasingly running dry because of Ukrainian drone attacks.
PSN
Die wagons gaan het inderdaad niet meer doen:Tens schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:06:
Waarschijnlijk een gewoon ongeluk, maar het spoor is daar een tijdje niet bruikbaar.
[X]
[Afbeelding]
[X]
🚂🔥 Smolensk (Russia), fuel train!
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 26 september 2025
PSN
Ik las ook dat de btw in Rusland wordt verhoogd van 20 naar 22%. Alles wordt dus nog duurder.sikkwittet schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:03:
Prijs litertje volgens mijn ma is nu 63 Roebel
Wel zegt ze dat alles 20% inflatie heeft gekregen sinds haar laatste bezoek. Dit doet pijn voor vele...net als de inflatie hier pijn doet. Wat vele tegen de haren strijkt is dat gepensioneerde nu belasting betalen op hun huis. Iets wat eerst nooit was.
Graag een bron vermelden bij "ik las". Die zijn er in dit geval te over trouwens. Hier eentje:asing schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:09:
Ik las ook dat de btw in Rusland wordt verhoogd van 20 naar 22%. Alles wordt dus nog duurder.
https://www.reuters.com/m...e-war-ukraine-2025-09-24/
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: