Playa del C. schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:50:
[...]
Ik zei twee dingen:
- Ik zou het Putin noemen in plaats van Rusland. Een land wil zelf niks, het is de machthebber die het land aanstuurt. Een inwoner heeft geen enkele invloed daarop in Rusland.
- Het land Rusland is meer dan de oorlog in Oekraïne die door Putin is gestart.
Rusland heeft een rijke en bijzondere geschiedenis. En dat bedoel ik zowel positief als negatief. Ook Oekraïne heeft een rijke en bijzondere geschiedenis. Veel landen hebben dat. Die van Oekraïne is heel nauw verbonden met die van Rusland.
Daarna kwam er in het vorige topic een golf aan uitsluitend negatieve zaken over Rusland. Ik ben het met al jullie voorbeelden eens. Er is veel slechts in Rusland, zeker op dit moment. Ik ben er nooit geweest, ken slechts een enkele Rus die jaren geleden naar Nederland is gekomen en ik vind hem niet leuk.
Ik weet alleen wel dat er overal op de wereld, ook in Rusland, lieve mensen en onschuldige kinderen zijn. Deels slachtoffer van propaganda en indoctrinatie.
Ik heb keurige voorbeelden gegeven waar Rusland volgens 'de wereld' (de feitelijke geschiedenisboeken) trots op kan en mag zijn. Het zijn prestaties die ik her en der ben tegengekomen in alle jaren en waar ik puur op de prestatie respect voor heb. De eerste satelliet en de eerste mens in de ruimte, ik vind dat erg bijzonder als natuurkundige.
Ik quote je hieronder nog een keer, met een reactie op een paar statements.
[...]
Elke oorlog is wreed en haalt het slechtste in veel mensen naar boven. Ik weet heel goed wat er door sommige Russen gedaan wordt momenteel. Maar niet alle. 'Putin' is een naam voor de eindverantwoordelijke. Daarmee bedoelt men niet letterlijk dat hij alles alleen doet en ik ook niet.
Met het woord 'Rusland' bedoelt men dat ook niet zo. Maar Rusland > Putin/oorlog.
Er is momenteel een Rus die een kind red. Dat maakt het extreme geweld van honderd andere Russen totaal niet goed. Het is helemaal niet bedoeld als false equivalence, dus leg mij dat niet in de mond. Als men Rusland zegt, is dat generaliserend. En niet correct tegenover die ene Rus die zonet een kind heeft gered.
[...]
Ik zet het niet tegenover de oorlogsmisdaden. Het is niet lang geleden dat we nog lekker verdienden met de verkoop van ladingen aan bloemen aan de Russen. Maar nu het oorlog is, mag men niks positiefs meer benoemen over iets Russisch?
[...]
Stel dat Egyptenaren met duizenden slaven de pyramides hebben gebouwd. Dan nog heb ik heel veel respect voor het resultaat. En tegelijk haat ik de slavendrijvers.
Je legt mij nu ook stevige woorden in de mond. Ik legitimeer de staatsvorm niet. Ik versimpel ook niks. Ik beoordeel een prestatie op wat het is. Het is wel interessant hoe het blijkbaar alarmbellen laat afgaan.
[...]
Licht insinuerend. Ik heb geen respect voor de oorlogsmisdaden en ik zet zoiets ook niet in een rijtje van topprestaties van landen.
Klein zijspoor. Er zijn in het verleden genoeg generaals geweest waar men respect had voor de strategische vernieuwing. Een Genghis Khan en Alexander de Grote. Ook dat zijn prestaties. Jij en ik stammen met vrijwel 100% zekerheid van Genghis af, als ik
de bronnen mag geloven. Daar kan men van zeggen dat het bijzonder is, los van alle ellende die dit soort mensen ongetwijfeld hebben veroorzaakt in de lust naar macht.
[...]
Hoe goed Musk bij zijn hoofd is, dat weet ik ook niet. En ook al zou het alleen dat zijn wat jij zegt, en mede door zijn enorme vermogen. Hij is het die iets mogelijk heeft gemaakt. De visie om het te doen. Ik heb, opnieuw als natuurkundige, meer respect voor de persoon of groep mensen die het technische deel hebben uitgevoerd. Ik heb ook respect voor de visie van Musk op dat specifieke terrein. En bijvoorbeeld juist niet voor zijn bemoeienis met de politiek.
[...]
Natuurlijk, de geschiedenis is bekend. Er zijn veel slechte zaken in de wereld en bij de Russen meer dan gemiddeld zover ik weet. Maar niet altijd en alles en iedereen.
[...]
Ik zal het niet toelichten, maar ik ben tweevoudig wereldkampioen namens Nederland. Wil jij zeggen dat mensen die geen respect voor Nederland hebben, dan ook geen respect voor mijn prestatie mogen hebben? Dat mijn prestatie er dan geen 'reet' meer toe doet, omdat een deel van de andere Nederlanders zich misdraagt?
[...]
Is het bestaan van Zeeuwse meisjes verbonden aan een gruwelijke oorlog? Dat zijn gewoon twee losse zaken. Geen idee waarom je al het goede weggooit, zodra er iets slechts is bij gekomen.
Zoals Ricky Gervais stelde en het is filosofisch dieper dan het lijkt: Als iemand baby Hitler, die op dat moment nog volledig onschuldig was, met een tijdmachine zou vermoorden. Wie is er dan slecht?
Hitler kon best goed schilderen. Verder is het een hele slechte man. Respect voor zijn schilderkunst, maar verder geen respect voor de rest. Dat kan volgens jou niet?
[...]
Ik vergelijk het dan ook nergens. Ik stelde dat elk land goede en slechte dingen heeft gedaan. De één meer dan de ander. Jij doet alsof ik ze gelijk stel en daar een punt van wil maken. Mijn punt was echter dat er feitelijk, ondanks het negatieve, ook positieve prestaties in Rusland zijn geweest. Dat is een nuance tegenover de houding dat Rusland niks is en nooit wat zal worden. Maar absoluut géén rechtvaardiging van het grote drama.
[...]
Andersom denk ik. Jij lijkt bang te zijn dat mijn doel is om zaken van Rusland goed te praten. Geen angst. Ik heb geen enkele onwaarheid genoemd. En geef ook regelmatig aan dat Rusland over het geheel gezien laag op de ranglijst staat. Heel laag denk ik, maar ik was niet bezig landen onderling exact te vergelijken.
Mijn punt op een diepere laag was dat we hopelijk snel ook verder moeten met Rusland. Als het kan ook zo snel mogelijk met een beter regime, maar laten we beginnen met het stoppen van het zinloze geweld.
En daarna zijn er in verhouding veel Russische vrouwen die het land moeten dragen. Daar is niks positiefs aan, dat is een diepzwarte zin.
En daarna komt er hopelijk een goede relatie met de Russen. En als ik dan eens een Rus in de kroeg zou treffen in het jaar 2034, dan zou ik graag met hem bespreken welke Nederlandse en Russische wetenschappers een geweldige bijdrage hebben geleverd aan de mensheid.