Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
Fanta schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:34:
[...]

Ik mis nog steeds een goede uitleg waarom Rusland dit nog jaren vol zou kunnen houden. Het is toch een simpel feit dat de instroom van getraind personeel niet eindeloos is, evenals de stapel munitie. Daarnaast wordt UA steeds beter bewapend en lukt het ze inmiddels om belangrijke doelen honderden kilometers van de grens aan te vallen. Het lijkt mij vanuit Russisch oogpunt erg optimistisch om te roepen dat dit nog jaren voort kan duren.
Qua oproepbare Mobiks kunnen ze het inderdaad no jaren volhouden. Alleen al de dienstplichtigen levert per halfjaar iets van 100.000 man op. Die train je en daarna is het op de trein en naar het front. Ze zijn al geboren en worden vanzelf 18. Dan nog wat ronselen en ze hebben een bijna onuitputtelijke bron van vlees.

Wat er nog in de magazijnen ligt weet niemand. Wat ze nu aan munitie kunnen produceren is ook niet bekend. Alleen van de hoeveelheid raketten is een schatting wat ze zouden kunnen maken.

Dan komt het aan op het doel. Willen ze meer gebieden veroveren, dan hebben ze veel meer nodig. Willen ze alleen een status quo en de energiesector bombarderen, dan kunnen ze het langer volhouden. Misschien wel 2 jaar. Of meer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Requiem19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:04:
Zo wordt het een definitie spelletje.
Geen spelletje, maar tot een of meerdere definities proberen te komen lijkt mij alleen maar handig ?
De EU, praktisch alle westerse media zelf noemen dit de zwaarste sancties ooit.
Dat zullen ze ook wel kunnen zijn, langs enige bepaalde meetlat.
Volgens een andere meetlat wellicht weer niet.

Dat maakt het geen frame, maar dat maakt het in ieder geval ons eigen Westers narratief.

Daarnaast - zonder hier een bron voor te hebben - lijken mij dit de meest abrupte sancties binnen een korte periode tegen een actieve handelspartner.

Overigens - zoals ik al eerder heb gezegd - ben ik voor de sancties om een land op lange termijn politiek en economisch te isoleren. Maar ik geloof niet in sancties als geo-politiek machtsmiddel.

Het zal in mijn ogen nooit Rusland dwingen om de oorlog te stoppen. Het zal er wel voor zorgen dat Rusland economisch niet dezelfde groei en economische positie zal behalen en het zal in zeer snel tempo onze ontzettend bizar domme afhankelijkheid van Rusland verminderen.
[/quote]
Te stoppen niet, te vertragen en minder effectief te zijn op de middellange termijn wel.
Je ziet nu toch dat ze in het buitenland proberen op te kopen wat ze nog kunnen krijgen, dat zal niet bepaald zijn omdat hun eigen wapenproductie beter loopt dan ooit (waarbij hun policy niet bepaald eentje van inkoop was) of wel ?
Gek he, dat iemand voor de sancties is, maar ook kritiek heeft op de effectiviteit van de doelstellingen. Ik begrijp dat het makkelijker is om mensen in hokjes te stoppen (hij zeikt over sancties, dus pro-Russisch geluid om sancties te laten stoppen). Gelukkig is er meer gelaagdheid.
Wat is volgens jou dan de doelstelling, wellicht dat dat enige helderheid verschaft ?
Als dat iets is als "het breken van het volk", dan zal dat lastig(er) zijn in Rusland, omdat je bepaalde zaken ook niet wilt of niet kunt (geo politiek). Daarbij is ook dat iets van de lange adem. Je kunt er wel op hopen dat het gebeurd en een aanzetje is, maar tot nu toe is de praktijk op dat vlak weerbarstiger.
Op het vlak van de oorlogsmachine lijkt het daarentegen en degelijk te werken, maar ook hier is het een redelijk lange adem gezien de voorraden (en men bereid is om alles wat "pang" doet in te zetten, al komt het bekant uit een museum.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

De sancties zijn vooral bedoelt om militaire productie te beperken en dan nog voor de lange termijn ook. Plus oliechargen natuurlijk.

Ze zijn nooit bedoeld om de burgers hard te raken en dat zal dus ook niet gebeuren, al kan het wel zijn dat ze er last van hebben natuurlijk maar dat is niet het doel van de sancties.

Qua voedselproductie kan Rusland redelijk zichzelf bedruipen. Ja, geen coca cola, starbucks en Mcdonalds meer maar laten we wel wezen, zo erg is dat niet. Fruit, groente, aardappels, graan en vee hebben ze zelf ook.

Het probleem voor rusland zit hem meer in de productie van high tech wapens en soms dingen als kogellagers of high tech staal. Daar zit wel pijn maar rusland heeft enorme voorraden aan oud materieel. Gaat er ook flink doorheen maar er stond natuurlijk ook heel veel. De commerciële luchtvaart heeft er ook wel last van.

Dat wil niet zeggen dat de gewone burger daar niks van gaat merken maar daar was het niet voor bedoeld. Zeker in steden als Moskou en St Petersburg zullen mensen niet snel tekort hebben.

Ja, aan nieuwe iphones misschien, lekker belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Precies.. Starbucks, McDonalds, Nike etc. etc. zijn nooit vanwege sancties weggegaan daar. Ze zijn daar weg uit moreel oogpunt en/of omdat het weggaan financieel beter zou uitpakken dan blijven. Maar het heeft niks met sancties te maken.
Sancties tegen personen en geen afname meer van gas/olie door het westen is de hoofdmoot. En daar merken de overheids-financiën echt wel wat van. De gewone burger minder op de korte termijn.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:08:
[...]

Ik weet niet welk coping mechanisme je drijft tot deze stroman?
Maar als jij de analogie van de façade van een nep-McDonald’s zonder mcdonald logo en een nep-Starbucks zonder Starbucks logo niet ziet, moet je je ogen maar eens uitwrijven.
De analogie met het bouwen van een façade in St Petersburg en Moskou om daar de bevolking te weerhouden van het zien en merken van de sancties is juist zeer treffend.
Nee, het is geen goede metafoor.

Een Potenkim village ziet op de situatie (fysiek/economisch/politiek) dat iets totaal in verval is, maar met een facade de schijn wordt gewekt dat alles koek en ei is.

Als jij de huidige situatie in Sint Petersburg een Potenkim village noemt, zeg je dat het eigenlijk volkomen ruk gaat met de inwoners, maar dat buitenstanders voor de gek worden gehouden met een paar mooie kerstbomen en nieuwe trammetjes.

En volgens mij is het vrij duidelijk dat dat niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@gekkie

De EU heeft als doelstelling met de economische sancties om Rusland te dwingen de oorlog te stoppen:

Van de EU zelf:
The aim of the economic sanctions is to impose severe consequences on Russia for its actions and to effectively thwart Russian abilities to continue the aggression.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:30:
@gekkie

De EU heeft als doelstelling met de economische sancties om Rusland te dwingen de oorlog te stoppen:

Van de EU zelf:

[...]
"[...] and to effectively thwart Russian abilities to continue the aggression."

En consequenties hoeven niet te betekenen dat ze Rusland tot stoppen willen dwingen. Het kan ook inhouden dat ze hiermee een signaal willen afgeven naar toekomstige vormen van aggressie.

[ Voor 21% gewijzigd door nst6ldr op 27-12-2022 11:33 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nst6ldr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:32:
[...]

"[...] and to effectively thwart Russian abilities to continue the aggression."

En consequenties hoeven niet te betekenen dat ze Rusland tot stoppen willen dwingen. Het kan ook inhouden dat ze hiermee een signaal willen afgeven naar toekomstige vormen van aggressie.
Je quote precies het goede stukje: de economische sancties hebben als doel om het voor Rusland niet meer mogelijk te maken de oorlog voort te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
@gekkie

Van de EU zelf:
[...]
"thwart" zie ik meer als "weerhouden" als "dwingen". En daarmee wederom, gericht op het zorgen dat wij niet bijdragen aan de voortzetting van het geheel door het leveren van zaken ten behoeve van wapenontwikkeling en productie.
Dat dat een lange adem betreft en onvolkomen is moge duidelijk zijn. Kijk eens op youtube wat een indier met een antieke draaibank, nog weet te knutselen. Het kan, maar gaat wel een pak trager dan met een volautomagische Duitse CNC bank. En helaas hebben ze die mooie Duitse CNC machines ook nog staan.

Daarbij staat er in jouw quote weinig over de termijn waarop men wil zorgen dat Rusland er van wordt weerhouden om de oorlog voort te kunnen zetten. Dus wellicht dat daar dan je voornaamste verschil in verwachting zit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:35:
[...]

Je quote precies het goede stukje: de economische sancties hebben als doel om het voor Rusland niet meer mogelijk te maken de oorlog voort te zetten.
Dan gaat er iets mis in de vertaling: 'to thwart' is om te 'dwarsbomen', i.e. 'hinderen'. Dat hoeft niet zozeer te betekenen dat ze worden gedwongen te stoppen, de sancties dienen om het materiële vraagstuk van Rusland te bemoeilijken.

En je kan niet ontkennen dat dat lukt: ze moeten aankloppen bij o.a. Noord Korea en Iran om nog iets te kunnen verschieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:39
Jemig, wat een muggenzifterij. Is de ultieme vorm van dwarsbomen niet dat iemand moet stoppen waarmee hij bezig is? En niet kan voortzetten wat hij van plan was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

we kunnen het er ook op houden dat, net zoals in meer steden op deze wereld, het stadscentrum er vaak wel prima uit ziet ook met name voor de toeristen en waar de beter bedeelden ook een prima leventje hebben maar dat de buitenwijken waar het allemaal wat minder mooi is ook bestaan.
Zo zal dat in St. Petersburg ook zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

SlaadjeBla schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:41:
Jemig, wat een muggenzifterij. Is de ultieme vorm van dwarsbomen niet dat iemand moet stoppen waarmee hij bezig is? En niet kan voortzetten wat hij van plan was?
In Hollywood misschien, in de echte wereld ga je een oorlog niet zo eenvoudig kunnen tegenhouden, laat staan beslechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
nst6ldr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:43:
[...]

In Hollywood misschien, in de echte wereld ga je een oorlog niet zo eenvoudig kunnen tegenhouden, laat staan beslechten.
Nee, maar nu verschuif je de discussie.

Het doel was door dwarsbomen/hinderen de oorlog te doen stoppen of voorkomen dat hij intensiveert. Of dat nu gaat slagen of niet, dit was het doel. En het ging nu even om het doel van de sancties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

SlaadjeBla schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:45:
[...]

Nee, maar nu verschuif je de discussie.

Het doel was door dwarsbomen/hinderen de oorlog te doen stoppen of voorkomen dat hij intensiveert. Of dat nu gaat slagen of niet, dit was het doel. En het ging nu even om het doel van de sancties.
Ik verschuif de discussie helemaal niet. @Requiem19 stelt dat de sancties als doel hebben Rusland te dwingen tot stoppen:
@gekkie

Van de EU zelf:

[...]
En dat klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nst6ldr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:39:
[...]

Dan gaat er iets mis in de vertaling: 'to thwart' is om te 'dwarsbomen', i.e. 'hinderen'. Dat hoeft niet zozeer te betekenen dat ze worden gedwongen te stoppen, de sancties dienen om het materiële vraagstuk van Rusland te bemoeilijken.

En je kan niet ontkennen dat dat lukt: ze moeten aankloppen bij o.a. Noord Korea en Iran om nog iets te kunnen verschieten.
Dat klopt, de export controls - de beperkingen aan producten en grondstoffen die aan Rusland mogen worden geleverd - zorgen er inderdaad voor dat de productie van munitie en wapens beperkt wordt.

De economische sancties staan hier los van. Belangrijk om dat verschil te beseffen, aangezien veel mensen ‘de sancties’ op 1 uniforme hoop gooien.

En verder legt @SlaadjeBla goed uit dat we allemaal begrijpen wat er in de EU quote staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
nst6ldr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:50:
[...]

Ik verschuif de discussie helemaal niet. @Requiem19 stelt dat de sancties als doel hebben Rusland te dwingen tot stoppen:

[...]

En dat klopt dus niet.
Dat klopt dus wel!
De sancties hebben als doel de oorlogsvoering economisch te dwarsbomen ("effectively thwart Russian abilities to continue the aggression."). Het staat er letterlijk! De kosten zodanig verhogen dat iemand moet stoppen.

Hoe effectief dat is, daar kunnen we het over hebben. Maar het doel is klip en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
gekkie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:39:
[...]

"thwart" zie ik meer als "weerhouden" als "dwingen". En daarmee wederom, gericht op het zorgen dat wij niet bijdragen aan de voortzetting van het geheel door het leveren van zaken ten behoeve van wapenontwikkeling en productie.
Dat dat een lange adem betreft en onvolkomen is moge duidelijk zijn. Kijk eens op youtube wat een indier met een antieke draaibank, nog weet te knutselen. Het kan, maar gaat wel een pak trager dan met een volautomagische Duitse CNC bank. En helaas hebben ze die mooie Duitse CNC machines ook nog staan.

Daarbij staat er in jouw quote weinig over de termijn waarop men wil zorgen dat Rusland er van wordt weerhouden om de oorlog voort te kunnen zetten. Dus wellicht dat daar dan je voornaamste verschil in verwachting zit ?
Ik zie niet in hoe ‘weerhouden’ en ‘dwingen tot stoppen’ materieel anders is.

Als ik jou toegang tot dit forum weerhoud, heb ik je gedwongen om niet meer te posten.

De bottom line is en blijft is dat ik wil dat je stopt.

Je tweede deel (leveren zaken tbv wapens) gaat niet over de economische sancties he? Dat gaat over export controls en niet over economische sancties…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Tens schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:51:
Ik zie de link niet tussen mijn vraag omtrent de werkelijke opkomst van nieuwe rekruten en jouw reactie. En de eerste keer dat ik deze bron zie, geen idee over de betrouwbaarheid.
Er zijn honderdduizenden rekruten bij het front en in Wit-Rusland gearriveerd, daar is weinig twijfel over. Dat honderdduizenden anderen het land ontvlucht zijn maakt de situatie voor Oekraïne niet anders.

De bron is trouwens https://twitter.com/Volodymyr_D_
Analyst, a columnist in Forbes Ukraine
2019-2021 member of the reform team of the SC "Ukroboronprom" (a group of state defense companies of Ukraine)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:13:
[...]

Wat er nog in de magazijnen ligt weet niemand. Wat ze nu aan munitie kunnen produceren is ook niet bekend. Alleen van de hoeveelheid raketten is een schatting wat ze zouden kunnen maken.
Er kunnen wel schattingen gemaakt worden. Munitieverbruik en verlies van materieel ligt in elk geval ongeveer net zo hoog als tijdens WO2, maar voor zover bekend is produceert Rusland deze aantallen helemaal niet (welk land wel?).

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hoevenpe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:25:
@tuinïnen, @NiGeLaToR
[...]

Wij kijken teveel met een westerse bril, wat de bevolking hier zou accepteren en pikken. Besef dat 'wij' net zo goed in onze eigen 'fabeltjesfuik' zitten, we door algoritmes en zelfgekozen kanalen vooral voorgeschoteld krijgen wat we willen zien.
False equivalence. Feit dat we zelf de gelegenheid hebben de kanalen te kiezen en alles tot en met RT kunnen kijken als we dat willen geeft al aan dat we niet "net zo" erin zitten.

Ja, er is zonder meer ook propaganda aan onze kant, maar het hoeft simpelweg niet zo opgedwongen te worden omdat het hooguit een lichte aanpassing van de werkelijkheid behoeft, waar Rusland de werkelijkheid volledig om moet keren ("wij zitten er warmpjes bij terwijl ze zich in het Westen moeten hoereren om eten te vinden").

Met uitzondering van die ene FvD fietser aan de BY grens vorig jaar (die niet binnengelaten werd :') ) en Edward Snowden veel eerder - die overigens ondanks spraakzaamheid op andere vlakken exact niets over huidig conflict sinds invase gezegd heeft - is er dan ook letterlijk niemand die onze werkelijkheid meent te moeten ontvluchten terwijl ze dat aan RU zijde met honderdduizenden tegelijk doen - en zelfs al deden voor mobilisatie. Niks "net zo".

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:34:
[...]

Ik mis nog steeds een goede uitleg waarom Rusland dit nog jaren vol zou kunnen houden.
Iedereen zal er zijn eigen analyses op nahouden, maar ik proef wel regelmatig dat mensen nog vaak pre-1991 denken en een soort beeld hebben dat Rusland nog een conventionele grootmacht is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
hoevenpe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:05:
[...]

Er zijn honderdduizenden rekruten bij het front en in Wit-Rusland gearriveerd, daar is weinig twijfel over. Dat honderdduizenden anderen het land ontvlucht zijn maakt de situatie voor Oekraïne niet anders.

De bron is trouwens https://twitter.com/Volodymyr_D_
Analyst, a columnist in Forbes Ukraine
2019-2021 member of the reform team of the SC "Ukroboronprom" (a group of state defense companies of Ukraine)
Natuurlijk maakt dat de situatie wel heel anders. Het is duidelijk dat de Russen wel de aantallen aan het front krijgen. Tegelijkertijd neemt de steun voor Oekraïne toe en wordt de internationale druk op Rusland groter. Daarbij komt dan de braindrain van gevluchte Russen. De situatie voor Rusland wordt dus steeds ongunstiger. Dat is gunstig voor Oekraïne. Het is beter vechten met uitzicht op een verzwakkende tegenstander. Ook als je dat niet direct in aantallen mobiks merkt.
En dan is er over kwaliteit van die mobiks al genoeg geschreven. Kwantiteit is inderdaad een kwaliteit, maar alleen als je heel veel meer hebt dan de tegenstander. Zoals het er nu voorstaat is Rusland zowel aan het front, in de internationale wereld en in Rusland zelf aan het verliezen. Wellicht niet overal even veel, maar duidelijk is dat ze stapje voor stapje zwakker worden in plaats van sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:00

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
hoevenpe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
[...]

Verwacht geen nieuwe 'ronde', vrijwel onopgemerkt een paar duizend per dag oproepen is voldoende om verliezen aan te vullen.

De mobilisatie heeft in ieder geval ervoor gezorgd dat het Russische leger beter in balans is, tot een paar maanden geleden was er een acuut probleem met vooral infanterie:
Getalsmatig heb je misschien gelijk. We moeten alleen voorzichtig zijn met de definitie van het begrip "infanterie". Als ik hoor hoe deze verse eenheden met minimale opleiding naar het front werd geslingerd kan het ook zijn dat ze eerder in de weg lopen dan dat ze iets toevoegen.

Nu stond die opleiding in het begin (februari maart) voor Oekraïense eenheden ook onder druk. Mijn indruk is nu wel de balans voor het opleiden van militairen al even naar Oekraïne doorslaat. Met name Groot Brittannië heeft al een kerngroep opgeleid die in het eigen land anderen verder opleidt. En een structurele opleiding ondersteund door de VS wordt u opgezet in Duitsland om Oekraïne te kunnen trainen voor een aanvalsoorlog. Tenslotte is Oekraïne zuiniger op haar soldaten waardoor ze meer ervaringsopbouw hebben kunnen doorlopen.

Een onbekende zijn nog wel de acrobatiek opleidingen in Wit Rusland. Het nog onbekende effect daarvan moeten we nog gaan ondervinden :X omdat we da achterliggende strategie nog niet doorzien.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Requiem19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:04:
[...]
Ik zie niet in hoe ‘weerhouden’ en ‘dwingen tot stoppen’ materieel anders is.
Bij het laatste (zeker toegepast op zoiets al inherent passiefs als economische sancties) zou ik meer een gevoel hebben van "actief" en daarmee kortere termijn, dan bij het eerste (meer passief en langere termijn).

Neem de economische sancties van Rusland richting ons, qua olie en gas. Daar vinden we onze weg ook in, vergt aanpassingen, niet alles kan meer even makkelijk, maar de wereld vergaat ook niet per direct, maar we merken het wel.
Als ik jou toegang tot dit forum weerhoud, heb ik je gedwongen om niet meer te posten.

De bottom line is en blijft is dat ik wil dat je stopt.
Maar getuige deze post heb je daar ook weinig directe controle over, dwingen lukt niet, weerhouden op de langere termijn misschien wel omdat ik het op zou geven om nog op je te reageren ;)
Je tweede deel (leveren zaken tbv wapens) gaat niet over de economische sancties he? Dat gaat over export controls en niet over economische sancties…
De economische sancties bestaan toch uit zowel export, als import restricties ?
Waarbij er bij zowel de export als de import nog wel loopholes zijn en we bij de import (nog) niet gelijk zonder wensen te kunnen ?
Maar dat laat onverlet dat ze nog steeds zin kunnen hebben, alleen dat het (gehele) effect niet als een schok komt, maar pas langzaam. Het hangt derhalve wat van je verwachtingen af of ze slagen in de doelstelling die je er aanhangt en wanneer deze dus bereikt zouden moeten worden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dit artikel is twee dagen oud maar wilde ik nog delen. Het past mooi in een "Het gebeurde in Rusland" serie.

The Washington Post beschrijft in wat breder perspectief de verschijnselen die we allemaal hebben zien langskomen. Explosies in Rusland. Plotselinge branden. De informatie komt maar schetsmatig naar buiten, via smartphones van burgers. De Russische overheid hangt deze gebeurtenissen liever niet aan de grote klok.

Voor mij was de verrassing dat het vaak niet eens te maken had met sabotageacties maar met gewoon falende infrastructuur. Ik ben er nog niet uit welke van de twee eigenlijk erger is. Die falende infrastructuur is indirect veroorzaakt door (voor mij een nieuwe term, prachtige omschrijving) "endemische corruptie".

Ook zien we hier de keerzijde van het Russische beleid om met een BNP van een gemiddeld West-Europees land het defensiebeleid te voeren dat Rusland voert. Het geld moet ergens vandaan komen. Ook zien we hier dus een domein waar de sancties Rusland bijten.

The Washington Post (Deelartikel)
As Russia bombs Ukraine’s infrastructure, its own services crumble

Een kleine bloemlezing uit het artikel wat er zoal misgaat:
  • a huge gas pipeline explosion outside St. Petersburg last month
  • major fires in two separate Moscow shopping malls allegedly caused by dodgy welding
  • faulty power grids that have left tens of thousands without heat and electricity
  • two sewer pipes burst in the southern city of Volgograd, flooding several streets with feces and waste water, and leaving 200,000 of the 1 million residents without water or heating for several days
  • sewage problem in the town of Pervouralsk, a small city west of Yekaterinburg
  • in Omsk 40,000 houses do not receive gas
Over het trendmatige aspect: Een lokale wetegever van Volgograd stelde:
“This is the worst year on record. The city has never had so many problems,” Kravchenko said.
Of, anders geformuleerd door een lokale Russische krant:
“Not a day goes by that we don’t hear from one region or another in Russia about an accident in the housing and utilities sector,” declared a recent article in a local newspaper in the city of Perm.

“During the last heating season more than 7,300 accidents occurred in housing and utilities sector of the country, and, judging by the way the winter started in 2022, one should not expect the statistics to go down” the article said.
Een groot precentage van de bestaande Russische infrastructuur is al hard aan onderhoud nodig:
Meanwhile, a Russian senator, Andrei Shevchenko, said last year that utility infrastructure in Russia had depreciated by 60 percent and that the cost of needed repairs exceeded 4 trillion rubles, or about $58 billion. Shevchenko noted that in some regions, the state of public utilities was “of great concern,” and that in some cases the overall wear and tear had exceeded 70 percent.
En hier komen de westerse sancties dus in het verhaal:
Analysts say that infrastructure-related disruptions could soon multiply as Western sanctions start to bite, and that ongoing, preexisting problems are adding to growing popular discontent about the consequences of Russia’s war against Ukraine.
[...]
sweeping sanctions imposed after Russia’s invasion of Ukraine have disrupted supply chains in the country and may significantly curtail Russia’s ability to resolve its own infrastructure problems.
[...]
Russia has long relied on imported equipment and technology and does not yet have the domestic manufacturing capacity to fill this gap.
Om de semantische discussie in dit topic even wat vaste grond onder de voeten te bieden:
Vladimir Milov, a former deputy energy minister turned opposition politician, said infrastructure failures would not trigger protests but would contribute to an eventual uprising against the Kremlin.

“There will be a tipping point,” Milov said. “There is a wave of mounting negative impacts on different fronts: Russia’s economic isolation, sanctions and infrastructure problems. It will not spark protests by itself, but it adds to an overall feeling of unhappiness.”
Vooralsnog denkt het bewind dat alles onder controle is en zal blijven:
Milov said Putin had “a thousand-ruble mentality,” meaning that whenever discontent brews, the Kremlin announces small cash handouts (1,000 rubles is about $15) to citizens to stifle unrest. A similar strategy of offering financial benefits has been rolled to mollify the families of soldiers killed in Ukraine.

“Putin and his government are used to thinking that the Russian population are folks who will continue to suffer and tolerate all this negativity,” Milov said, “for as long as they rule.”
Het wachten is op het kantelpunt:
“Russia’s cup of patience is absolutely full, and each drop can lead to protests and unrest,” Petrov said, adding that since pension changes sparked angry demonstrations in 2018, regional discontent and a willingness to protest has spiked. “It’s important to understand that although we do not have intensive protests in Russia, the situation now is very different from what it used to be prior to 2018.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
gekkie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:27:
[...]

Bij het laatste (zeker toegepast op zoiets al inherent passiefs als economische sancties) zou ik meer een gevoel hebben van "actief" en daarmee kortere termijn, dan bij het eerste (meer passief en langere termijn).

Neem de economische sancties van Rusland richting ons, qua olie en gas. Daar vinden we onze weg ook in, vergt aanpassingen, niet alles kan meer even makkelijk, maar de wereld vergaat ook niet per direct, maar we merken het wel.
Alle sancties zijn inherent indirect (of ‘passief’ in jouw woorden.

Ook het beperken van munitie-productie is niet een actieve manier om de oorlog te stoppen. Direct/actief is boots on the ground.

Dus inderdaad - sancties zijn indirect. En toch hebben ze als beoogd doel om gedragsverandering teweeg te brengen.

Deze semantische discussie heeft dus geen inhoudelijke toevoeging.
Maar getuige deze post heb je daar ook weinig directe controle over, dwingen lukt niet, weerhouden op de langere termijn misschien wel omdat ik het op zou geven om nog op je te reageren ;)
Als ik een admin was en jou de toegang kon ontzeggen tot tweakers wel. Dat is het punt toch juist?
De economische sancties bestaan toch uit zowel export, als import restricties ?
Waarbij er bij zowel de export als de import nog wel loopholes zijn en we bij de import (nog) niet gelijk zonder wensen te kunnen ?
Export controls hebben geen/weinig economisch doel. Dit zijn bepaalde verboden tot uitvoer van specifieke grondstoffen/producten die militair aangewend kunnen worden.

Dit bestaat vanuit de EU al vele jaren, lang voordat de huidige sancties aan Rusland werden opgelegd. Zo mogen zelfs bepaalde ‘dual use’ goederen die zowel civiel als militair gebruikt kunnen worden niet naar een aantal landen worden uitgevoerd.

Economische sancties hebben geen directe militaire link. Het verbod voor invoer van Russische olie is een zuivere economische sanctie.

Dat zijn wezenlijke verschillen. Waarbij doorgaans eerst gepoogd wordt militaire middelen te beperken en als men dan ‘echt boos’ is, er economische sabotage geprobeerd wordt. De EU heeft weinig militaire middelen, dus dit is haar grootste troefkaart, met pijnlijk weinig succes.

Hopelijk voor onze leiders een goede wake-up call dat echte geo-politieke macht uitgeoefend kan worden met daadwerkelijke militaire middelen (of militaire dreiging).
Maar dat laat onverlet dat ze nog steeds zin kunnen hebben, alleen dat het (gehele) effect niet als een schok komt, maar pas langzaam. Het hangt derhalve wat van je verwachtingen af of ze slagen in de doelstelling die je er aanhangt en wanneer deze dus bereikt zouden moeten worden.
De sancties waren (/zijn!) het zwaarste middel dat de EU heeft. Als het doel was dat Rusland pas gedwongen is de oorlog te beeindigen nadat Rusland meer dan een jaar onschuldige burgers vermoordt dag op dag, zou dat een treurige doelstelling zijn, waarvan nog geen signaal is dat het uberhaupt op de lange termijn effect heeft.

Voor de duidelijkheid zal ik mijn visie nog eens samenvatten omdat ik merk dat een gelaagd standpunt moeilijk over te brengen is:

- Economische sancties zijn goed om een land economisch te isoleren en de afhankelijkheid van dit land te verkleinen
- Ze voegen zeer weinig toe als machtsmiddel om gedragsverandering teweeg te brengen
- Het zal geen oorlog stoppen
- De EU’s zwaarste middel zijn juist deze sancties
- Dat laat zien hoe machteloos de EU is geo-politiek gezien
- De EU moet hiervan leren en militair VEEL sterker te worden (individueel of gezamenlijk)
- Zodat we in een vlg situatie veel beter militaire steun kunnen verlenen (/ingrijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Requiem19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:56:
Voor de duidelijkheid zal ik mijn visie nog eens samenvatten omdat ik merk dat een gelaagd standpunt moeilijk over te brengen is:

- Economische sancties zijn goed om een land economisch te isoleren en de afhankelijkheid van dit land te verkleinen
- Ze voegen zeer weinig toe als machtsmiddel om gedragsverandering teweeg te brengen
- Het zal geen oorlog stoppen
- De EU’s zwaarste middel zijn juist deze sancties
- Dat laat zien hoe machteloos de EU is geo-politiek gezien
- De EU moet hiervan leren en militair VEEL sterker te worden (individueel of gezamenlijk)
- Zodat we in een vlg situatie veel beter militaire steun kunnen verlenen (/ingrijpen).
Dat hangt er vanaf hoeveel alternatieven men heeft en hoever men wenst en kan gaan.
Door een combinatie van factoren is de rek voor Rusland groter dan men misschien had gedacht en gehoopt.

En volgens mij kunnen we zowel militair als geo-politiek best wel het nodige, alleen zijn we er niet toe bereid (zeker niet op korte termijn), althans niet van dien aard dat het actief ingrijpen wordt.
Net zoals de Wit-russen er, op dit moment, niet toe bereid zijn. En andere delen van Rusland er op dit moment nog niet toe bereid blijken.

Wat wapens en zakken met geld sturen en wat sancties is wat anders dan dat er ongelukjes gaan gebeuren in de Rotterdamse haven omdat we daadwerkelijk in oorlog zijn. Dus prima om militair veel sterker te worden, maar de vraag is of we dan als nog bereid zouden zijn om het zelf in te gaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Ik las in het FD dat er in Rusland inmiddels 48% meer antidepressiva word uitgeschreven en een bezoek aan de psycholoog en psychiater is gestegen met 70%. Vooral onder gemiddeld 35 jaar oude IT'ers, financieel adviseurs en marketingmedewerkers.

En verderop stond dat de oligarchen niet minder maar juist meer rijker zijn geworden.
Zo is het vermogen van bv Andrej Melnitsjenko van ca 17 miljard april 2021 naar nu inmiddels 28 miljard is gegaan.

[ Voor 29% gewijzigd door wauskoek op 27-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Bedankt voor de video!

PS:Toffe bus trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
wauskoek schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:28:
En verderop stond dat de oligarchen niet minder maar juist meer rijker zijn geworden.
Zo is het vermogen van bv Andrej Melnitsjenko van ca 17 miljard april 2021 naar nu inmiddels 28 miljard is gegaan.
Dat is dan waarschijnlijk uitgedrukt in (binnenlands kunstmatig hooggehouden koers van) roebels.
Overigens staat Melnitsjenko op de EU sanctielijst, een megajacht van hem is al aan de ketting gelegd.
Je kan op papier wel vermogen hebben, maar het kan maar zo dat hij er nu niks mee kan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Yaksa schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:29:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk uitgedrukt in (binnenlands kunstmatig hooggehouden koers van) roebels.
Overigens staat Melnitsjenko op de EU sanctielijst, een megajacht van hem is al aan de ketting gelegd.
Je kan op papier wel vermogen hebben, maar het kan maar zo dat hij er nu niks mee kan.
Dit is buiten de bezittingen en vermogen wat bevroren is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Political power grows out of the barrel of a gun

Mao Zedong
Dus ja, dat is correct.

Dat wil echter niet zeggen dat economische sancties niet werken en geen zeer doen. Het duurt alleen lang, erg lang soms. Dus je stopt er inderdaad geen oorlog mee, je maakt het alleen moeilijker om die oorlog op de lange duur vol te houden. Bij een zeer groot land met voldoende mensen is het de vraag of het ooit echt gaat werken want die kunnen altijd nog wel wat. Zeker als de leiding er geen moeite mee heeft dat er veel mensenlevens verloren gaan of dat er mensen zijn die het slechter hebben. Dat had de russische leiding ook al niet voor de oorlog.

De sancties doen best wel zeer alleen het zal lang duren voordat de pijn gevoeld wordt door diegene waarvan je wil dat ze het voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wauskoek schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:38:
[...]
Dit is buiten de bezittingen en vermogen wat bevroren is.
Er wordt bedoeld dat dit bezittingen in roebels zijn die met een kunstmatig sterke roebel koers omgerekend worden en daardoor tijden lang meer waard leken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De sancties zijn niet waterdicht en dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Via een ander land moeten gaan, komt een tussenhandelaar erbij. Die pakt z'n marge en zorgt dat Rusland minder voor hun exports krijgt en meer voor de imports betaalt.

30 dollar discount tov de Brent (84 dollar) is 54 dollar voor een vat Russische olie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUj4YvqledgcHrBh1spSym2jm0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PpOFKoLKgIndLz1kTkSzFcFb.jpg?f=user_large
https://www.neste.com/inv...price-difference#3fdff4fc

De omweg is omslachtiger en de handelsvolume is kleiner. Als een olietanker een enkele reis in enkele weken ipv enkele dagen doet, dan kan het veel minder keren een scheepslading heen en weer varen per jaar.

Het uitlekken van Russische exports via omwegen, zorgt ervoor dat het wereldaanbod niet te sterk afgeknepen is. Het moment dat de productie van bepaalde commodities in Rusland stilvalt, krijgt de wereldmarkt hardere klappen.

Veel sancties gingen niet op dag 1 actief, maar waren aangekondigd om half jaar later actief te gaan. De time lag geeft iedereen de kans op voorraden aan te leggen, nieuwe leveranciers te zoeken, productie/transport op te drijven,...
teacup schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:24:
Dit artikel is twee dagen oud maar wilde ik nog delen. Het past mooi in een "Het gebeurde in Rusland" serie.

The Washington Post beschrijft in wat breder perspectief de verschijnselen die we allemaal hebben zien langskomen. Explosies in Rusland. Plotselinge branden. De informatie komt maar schetsmatig naar buiten, via smartphones van burgers. De Russische overheid hangt deze gebeurtenissen liever niet aan de grote klok.

Voor mij was de verrassing dat het vaak niet eens te maken had met sabotageacties maar met gewoon falende infrastructuur. Ik ben er nog niet uit welke van de twee eigenlijk erger is. Die falende infrastructuur is indirect veroorzaakt door (voor mij een nieuwe term, prachtige omschrijving) "endemische corruptie".

Ook zien we hier de keerzijde van het Russische beleid om met een BNP van een gemiddeld West-Europees land het defensiebeleid te voeren dat Rusland voert. Het geld moet ergens vandaan komen. Ook zien we hier dus een domein waar de sancties Rusland bijten.

[...]

[...]

[...]

Een groot precentage van de bestaande Russische infrastructuur is al hard aan onderhoud nodig:

[...]

[...]

Om de semantische discussie in dit topic even wat vaste grond onder de voeten te bieden:

[...]

[...]

[...]
Daaraan kan nog toegevoegd worden, Peter Zeihan zei 5 jaren geleden dat het technisch onderwijs in Rusland in 1989 in elkaar gezakt was. De laatste lichting volledig opgeleide ingenieurs waren 51 jaar oud en zijn nu 56 jaar. Nogal dicht bij de mannelijke levensverwachting van 5 jaren geleden: 59 jaar.

Het valt nu niet meer met geld of corruptiebestrijding (gaat niet werken in een maffiastaat waar enigste grenzen zijn: "Niet meer stelen dan de man boven jou en niet van de verkeerde persoon stelen.") op te lossen. Veel infrastructuur is van de jaren 60 (Khrushchev) en werkt nog dankzij Westerse tech en duct tape.

Dit heeft verdere gevolgen. Zelfs landbouw heeft infrastructuur nodig. Graan moet ergens gemalen en opgeslagen worden. Als de productiecapaciteit van veel Russische exports wegvallen, dan gaan we snel vervangers in Oekraïne moeten bouwen.

De Amerikanen kunnen in de satellietbeelden naar de explosies en branden in Rusland kijken. Palantir zal ongetwijfeld wel op een geautomatiseerde manier stats eruit halen, prognoses maken en een progress bar updaten om het percentage van de verleden tijd van het F-woord te tonen.

George Friedman zei dat China meekijkt naar hoe Rusland gesloopt wordt, beseft dat een alliantie met Rusland de verkeerde gok was (de verwachting was hulp van Rusland krijgen en niet hulp aan Rusland geven) en heeft via Canada al toenadering naar de VS gezocht. Trump mag wel weg zijn, maar zijn handelsoorlog is door Biden door de spellingscontrole geduwd. Gelijkaardige beleid tegen China, maar op een vriendelijkere en efficiëntere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:05:
[...]

Er zijn honderdduizenden rekruten bij het front en in Wit-Rusland gearriveerd, daar is weinig twijfel over.
Toch vreemd, normaal gesproken trekken we alle Russische cijfers in twijfel.

300.000 opgeroepen, als gevolg daarvan zeker 500.000 het land uit (hoeveel daarvan horen bij die 300.00?)
Dan komen al gauw de berichten dat opgeroepen tandartsen, slager en treinmachinisten misschien toch beter gewoon aan het werk moeten blijven.

En wij blijven aannemen dat er 300.000 richting Oekraïne zijn gegaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Weer een kleine, doch interessante update. Vandaag had ik een afspraak met Ivan. Ivan kende ik nog niet, maar hij is één van de kartrekkers van een club mensen hier die een verzameling oude computers hebben en een soort hobbyplek om te knutselen hieraan.

Ze willen uiteindelijk een museum beginnen, maar gezien de huidige omstandigheden doen ze dat maar even niet. Ze hebben een mooie collectie, veel gepraat en een mooie samenwerking met het HomeComputerMuseum is hierin gelegd.

Vanwege mijn interesse naar hoe de mensen hier de oorlog beleefden, kreeg ik een interessante visie. Ivan is geboren in Oekraïne maar al meer dan 10 jaar geleden gevlucht uit Oekraïne naar Rusland vanwege de Nazi's.

Hij heeft ook indertijd veel onderzoek gedaan naar het Oekraïense volk en waar het nou vandaan komt. Interessant genoeg komt dit door de Bolsheviken die iedere regio (in de USSR) indertijd een eigen identiteit wilde geven.

In de tweede wereldoorlog is dit een tijdje 'underground' gegaan. Na de bevrijding moest de regio bestuurd worden en daar kwam uit de underground de Oekraïense nationaliteit (de nazi's). Vanuit de VS heeft deze groep mensen de 'leiding' kregen over het gebied.

Dit is zo een tijd blijven sluimeren en na de val van de Sovjet Unie werd dit stuk land zelfstandig gemaakt, omdat ook hier de identiteit van de Oekraïener is vastgesteld.

De nationalisten (nazi's) die dus de leiding kregen over het land waren er ook niet vies van de mensen die zich niet Oekraïens gedroegen, te verjagen/onderdrukken en dat waren dus de Russen. Daar leken ze in Rusland weinig om te geven.

Nu is dat altijd maar afwachten en negeren dus ineens geëscaleerd door met bruut geweld daar in te vallen.

Ivan is het eens dat er iets moest gebeuren daar, hij is uiteindelijk ook gevlucht uit Oekraïne vanwege de nazi's. Hij is het oneens met de manier waarop. De schuld ligt dat dit te lang is genegeerd door Rusland en dat het nu is geëscaleerd. Ivan steunt dus wel dat het opgelost moet worden en zou vechten voor Rusland als het nodig is.

---
Tot hier is het verhaal wat ik heb gekregen van Ivan vandaag, zonder mijn mening.

Het verhaal wordt ook bevestigd door mijn vrouw, die heeft dit ook al eens gehoord. Het is erg interessant om ook eens een andere kant te bekijken.

Hoe dan ook, interessante dag vandaag.

Oh ja, de mensen in St. Petersburg beseffen allemaal wat er aan de hand is maar kiezen er voor om het gewoon te negeren. Ze zijn het hier wel gewend om in een dip te zitten. Ivan zei al, we zitten al 100 jaar in een dip :P

[ Voor 17% gewijzigd door WHiZZi op 27-12-2022 21:04 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

WHiZZi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:34:
Weer een kleine, doch interessante update. Vandaag had ik een afspraak met Ivan. Ivan kende ik nog niet, maar hij is één van de kartrekkers van een club mensen hier die een verzameling oude computers hebben en een soort hobbyplek om te knutselen hieraan.

Ze willen uiteindelijk een museum beginnen, maar gezien de huidige omstandigheden doen ze dat maar even niet. Ze hebben een mooie collectie, veel gepraat en een mooie samenwerking met het HomeComputerMuseum is hierin gelegd.

Vanwege mijn interesse naar hoe de mensen hier de oorlog beleefden, kreeg ik een interessante visie. Ivan is geboren in Oekraïne maar al meer dan 10 jaar geleden gevlucht uit Oekraïne naar Rusland vanwege de Nazi's.

Hij heeft ook indertijd veel onderzoek gedaan naar het Oekraïense volk en waar het nou vandaan komt. Interessant genoeg komt dit door de Bolsheviken die iedere regio (in de USSR) indertijd een eigen identiteit wilde geven.

In de tweede wereldoorlog is dit, onder invloed van de Nazi's, een tijdje 'underground' gegaan. Na de bevrijding moest de regio bestuurd worden en daar kwam uit de underground de Oekraïense nationaliteit, aangevuurd door de Nazi's. Feitelijk waren het de Nazi's die hard riepen dat zelfs vanuit de VS deze groep mensen de leiding kregen over het gebied.

Dit is zo een tijd blijven sluimeren en na de val van de Sovjet Unie werd dit stuk land zelfstandig gemaakt, omdat ook hier de identiteit van de Oekraïener is vastgesteld. Dus historisch gezien, de Nazi's.

De leiding van Oekraïene is dus altijd van Nazi afkomst geweest en hebben zich continue verzet, maar ook daar hele foute zaken gedaan met Russen door ze te onderdrukken. Daar leken ze in Rusland weinig om te geven.

Nu is dat altijd maar afwachten en negeren dus ineens geëscaleerd door met bruut geweld daar in te vallen.

Ivan is het eens dat er iets moest gebeuren daar, hij is uiteindelijk ook gevlucht. Hij is het oneens met de manier waarop. De schuld ligt dat dit te lang is genegeerd door Rusland en dat het nu is geëscaleerd. Ivan steunt dus wel dat het opgelost moet worden en zou vechten voor Rusland als het nodig is.

---
Tot hier is het verhaal wat ik heb gekregen van Ivan vandaag, zonder mijn mening. Het hele conflict is niet zo zwart/wit (dat had ik al door) en er is zelfs geen 1 directe schuldige aan te wijzen.

Het verhaal wordt ook bevestigd door mijn vrouw, die heeft dit ook al eens gehoord. Het is erg interessant om ook eens een andere kant te bekijken.

Dus Putin is misschien niet 100% fout (wel veel) om een deel van Oekraïne te redden en gecombineerd met het sterk teruglopende bevolkingsgetal (wat alleen erger geworden is door de oorlog) kan het ook zijn dat hij dus het stuk Oekraïne waar de meeste Russen annexeert en daarmee ineens een paar miljoen inwoners voor Rusland erbij krijgt. Dit is maar een theorie van mij op basis van de verhalen die mij tot nu toe zijn gekomen.

Hoe dan ook, interessante dag vandaag.

Oh ja, de mensen in St. Petersburg beseffen allemaal wat er aan de hand is maar kiezen er voor om het gewoon te negeren. Ze zijn het hier wel gewend om in een dip te zitten. Ivan zei al, we zitten al 100 jaar in een dip :P
Beetje raar verhaal over de nazi’s wat niet echt lijkt op de echte geschiedenis van Oekraïne.

Maargoed. Binnen Rusland staat de term ‘nazi’ voor elk nationalistisch gevoel dat niet Russisch nationalisme is, dus daar kun je al snel spraakverwarring over krijgen.

Verder wel interessant om de bevestiging te zien dat iedereen zoveel mogelijk de struisvogel doet, en hoopt dat het weer over waait voordat hun eigen leven te hard geraakt wordt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

YakuzA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:41:
[...]

Beetje raar verhaal over de nazi’s wat niet echt lijkt op de echte geschiedenis van Oekraïne.
Ik ben alleen doorgeefluik hier. Ik heb niks ingelezen over geschiedenis van Oekraïne ;)
Maargoed. Binnen Rusland staat de term ‘nazi’ voor elk nationalistisch gevoel dat niet Russisch nationalisme is, dus daar kun je al snel spraakverwarring over krijgen.
Dat klopt.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
WHiZZi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:44:
[...]
Ik ben alleen doorgeefluik hier. Ik heb niks ingelezen over geschiedenis van Oekraïne ;)
Toch lijk je wel een soort van conclusie te trekken met de niet 100% foute redder, die er toch een ahumm vrij "interessante" reddingswijze op na weet te houden. (speciale operatie niet geslaagd, patienten die helaas toch ook en masse blijven overlijden aan beide zijden)

En verder komt het op mij over als vooral een interessante geschiedenis om het eigen handelen te kunnen verklaren. Niet per se wat er gebeurd is.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 27-12-2022 20:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Dan zou ik dit stukje even editten:
Tot hier is het verhaal wat ik heb gekregen van Ivan vandaag, zonder mijn mening. Het hele conflict is niet zo zwart/wit (dat had ik al door) en er is zelfs geen 1 directe schuldige aan te wijzen.
Want dit is hoe complotdenkers zulke theorieën legitimeren: "ja het lijkt toch zo te zijn dat er een tweede kant aan het verhaal zit", wat dan weer een bekende Russische tactiek is om verwarring te zaaien.

De "nazi's" hebben nu trouwens een leider van Joodse afkomst ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Stukfruit op 28-12-2022 10:25 . Reden: Aangepast omdat er een stukje tekst weg is uit het originele bericht. Alleen doorgehaald omdat de quote ook in andere reacties staat. ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb de post aangepast en duidelijker gemaakt. Ook mijn mening weggehaald. Dus dit is wat ik heb gehoord vandaag.

En verder wat @gekkie ook zegt. De 'nazi' betekent hier mensen die extreem nationalistisch zijn en een ander volk onderdrukken. Dus dat heeft niks te maken met Joodse afkomst, maar met afkomst algemeen. En voor de nazi's die bedoelt worden nu, gaat het dus om extreem Oekraïense nationalisten die Russen wonende in Oekraïne onderdrukken.

[ Voor 71% gewijzigd door WHiZZi op 27-12-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
[...]

[...]

Dat klopt.
Ik ben je zeer dankbaar hiervoor, het werpt toch een ander licht op bepaalde zaken en het is interresant om te zien wat de mening van de Russen hierover is.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

WHiZZi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:58:
Ik heb de post aangepast en duidelijker gemaakt. Ook mijn mening weggehaald. Dus dit is wat ik heb gehoord vandaag.

En verder wat @gekkie ook zegt. De 'nazi' betekent hier mensen die extreem nationalistisch zijn en een ander volk onderdrukken. Dus dat heeft niks te maken met Joodse afkomst, maar met afkomst algemeen. En voor de nazi's die bedoelt worden nu, gaat het dus om extreem Oekraïense nationalisten die Russen wonende in Oekraïne onderdrukken.
Tijd voor de vraag wat Rusland zelf in Tsjetsjenië, Dagestan, Boerjatie etc uitspookt ;)
Maar dit is idd hoe de Russische staatspropaganda het positioneert richting het volk :)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
WHiZZi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:58:

Zoals Snyder het aanstipt in zijn lezingen: uiteindelijk moet je het historisch beschouwen om dit echt te doorgronden: de term en de groep zijn slechts ter illustratie in ondersteuning van een narratief. Men kan desgewenst altijd begrippen heruitleggen zodat die op dat moment goed uitkomen (tov de radicale base, hoger opgeleide stedelingen, buitenlanders zoals jij). Het doet er niet toe. Wat ertoe doet is dat de neuzen de juiste kant op staan in het verhaal (dat Oekraine Ruslands territorium is). Als de term Nazi daarbij helpt, dan gebruiken we die term. Als we er 'enkel de echte Nazi' van moeten maken, dan dat. Als het geen Nazi is, dan geen Nazi.

Het is irrelevant, en in zo'n discussie laat je je enkel afleiden van kern.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:28
In het rijtje 'Gestruikelde Oligarchen', een variant op 'uit het raam gevallen'.
Want, in India is oligarchje/regionaal parlementslid/vermoed Kremlin criticus Pavel Antov van zijn hotel balkon gelazerd en in een plas bloed aangetroffen.
2 dagen nadat zijn reisgenoot Vladimir Bidenov in hetzelfde hotel plotseling aan een hartaanval was overleden.

De lokale politie chef ziet de logica van 't geheel blijkbaar wel in.
“All possible angles as regards to the deaths of two Russian nationals are being verified,” the regional police chief, Rajesh Pandit, told AFP.

Bidenov’s heart attack was probably caused by binge drinking and a possible drug overdose, he said.

“So far, it seems that Antov accidentally fell from the hotel terrace,” he added. “He was probably disturbed by the death of his friend and went to the hotel terrace and likely fell to his death from there.”
https://www.theguardian.c...n-politicians-hotel-death

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
In the categorie 'you can't make this shit up': Poetin geeft de 9 NazgulCIS-makkers gouden ringen: https://tass.com/politics/1556455

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 27-12-2022 23:22 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:34

ZenTex

Doet maar wat.

WHiZZi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:34:

Rusland (russen) in een notendop.

Ach, het is niet al te best, het word er niet beter op, was nooit echt veel beter en zal waarschijnlijk ook niet beter worden, maar ja, wat kunnen we doen? We zien wel. het is wat het is.

Geen enkele notie van hoe het beter zou kunnen, lijdzaam afwachten, absoluut niet geengageerd.Apathie alom.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZenTex schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:23:
[...]

Rusland (russen) in een notendop.

Ach, het is niet al te best, het word er niet beter op, was nooit echt veel beter en zal waarschijnlijk ook niet beter worden, maar ja, wat kunnen we doen? We zien wel. het is wat het is.

Geen enkele notie van hoe het beter zou kunnen, lijdzaam afwachten, absoluut niet geengageerd.Apathie alom.
Tot een oud vrouwtje in de tram begint over hoe niet iedere Oekrainer een nazi is, dan schopt een meute haar naar buiten.

Apathie zou niet eens zo'n probleem zijn, er is zo te zien oprecht een enorme steun voor het agressief oorlogvoeren voor de glorie van het moederland. Vele malen meer dan voor het omverwerpen van het regime dat Rusland in deze oorlog heeft gestort.

En als ik zie hoe een bezoeker na een paar dagen al in de 'tja, die Oekrainers zijn ook wel schuldig' modus springt heb ik weinig hoop op verandering van binnenuit.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

IJzerlijm schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:20:
[...]

Tot een oud vrouwtje in de tram begint over hoe niet iedere Oekrainer een nazi is, dan schopt een meute haar naar buiten.

Apathie zou niet eens zo'n probleem zijn, er is zo te zien oprecht een enorme steun voor het agressief oorlogvoeren voor de glorie van het moederland. Vele malen meer dan voor het omverwerpen van het regime dat Rusland in deze oorlog heeft gestort.
Ik heb het fragment ook gezien.
De menigte buiten de bus/tram ziet haar pas als de bus stilstaat en de deuren opengaan. Wat betekent dat ze niet kunnen weten dat de oma iets over Oekraïne gezegd heeft.
Maar voor die menigte geldt dan juist apathie, niet jegens de oorlog, maar jegens het in elkaar beuken van een vrouw. Het kan ook shock / bevriezing zijn, maar dat weet ik niet.

Hoe dan ook, een verrotte samenleving imho. Wat propaganda allemaal kan doen, in combinatie met de decennia oude aangeleerde apathie.

Dit is wel een goede comment uit die tweet:
"TV is a great power", she's right, judging by the actions of the people next to her she proved her point

[ Voor 14% gewijzigd door bloody op 28-12-2022 08:11 ]

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Besef dat je naar het dekolonisatieproces van een tanende wereldmacht zit te kijken, dat is bijna altijd een bloederig verhaal met een kolonisator en haar bevolking die het verlies niet kan verkroppen. De Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog, Algerije 1962 en zelfs onze eigen politionele acties hadden anno 2022 met internet en sociale media ook een giftige mix opgeleverd.

Tel daar de corrupte en leugenachtige volksaard, Oost-West tegenstelling als bliksemafleider, een dictator, de enorme omvang van Rusland en haar conventionele (zwaar verouderde) krijgsmacht bij op en je hebt ongeveer dit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

bloody schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:08:
[...]

Ik heb het fragment ook gezien.
De menigte buiten de bus/tram ziet haar pas als de bus stilstaat en de deuren opengaan. Wat betekent dat ze niet kunnen weten dat de oma iets over Oekraïne gezegd heeft.
Maar voor die menigte geldt dan juist apathie, niet jegens de oorlog, maar jegens het in elkaar beuken van een vrouw. Het kan ook shock / bevriezing zijn, maar dat weet ik niet.

Hoe dan ook, een verrotte samenleving imho. Wat propaganda allemaal kan doen, in combinatie met de decennia oude aangeleerde apathie.

Dit is wel een goede comment uit die tweet:

[...]
Het is een filmpje op Twitter van één man die de vrouw buiten zet (nou ja wat hardhandig uit de bus sleept). Ik weet niet of ik daar conclusies over de hele samenleving uit kan trekken. Ik hoop wel dat hier meer andere mensen wat zouden doen, maar dat weet je ook niet. MIsschien kun je ook wel ergens op een moment zo'n filmpje maken in een bus.

Er zijn toch ook verhalen dat er mensen verdronken zijn waarbij een hele meute er naar staat te kijken zonder iets te doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Brandpreventie blijft een dingetje in Rusland

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 08:23
Er zijn toch ook hele voorraden op papier aangehouden en verkocht aan wapenhandelaren in de jaren 90 ? Wellicht zijn die ook nooit meer aangevuld. Dan loop je snel uit je werkelijke voorraad. Of ze hebben nieuwe spul verkocht en het oude laten liggen. Het blijft speculatie over hoeveel er daadwerkelijk is.

Hoe dan ook moet de focus blijven liggen op het eruit werken van de Russen. Dus ongeacht welke voorraad er bij de Russen nog aanwezig is. Gewoon stug doorgaan met leveren net zo lang totdat de Russen weg zijn.

De rest is maar ruis eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@CornermanNL de implicaties zijn volgens mij voor Rusland vrij extreem:

- de doctrine voor de regionale functie bestaat uit macht door bedreiging
- de spullen die ze nu nog krijgen hebben ze zover we zien verkregen door materieel te beloven, zoals vliegtuigen voor Iran
- de informatie die Putin krijgt is gebaseerd op dezelfde bs als waar de mobiks het mee moeten doen - in theorie de door jou genoemde papieren maar niet bestaande voorraden

Dat leidt niet alleen - worst case - tot een implosie van het Russische militaire apparaat qua capaciteiten, maar ook tot een implosie van macht wanneer duidelijk wordt dat het een tandenloze tijger is geworden.

Want we weten ook dat de huidige Russische industrie moeite heeft met het produceren van wapens, laat staan high tech wapens. De kans dat Iran z'n SU-35's krijgt of wat ze ook geritseld hebben in ruil voor de vliegende brommers wordt daarmee klein, dus zou ik als ik Iran was nog 's nadenken of de risk-reward nog klopt.

Maargoed: ik geef toe, dit alles is wellicht 75% wensdenken en 25% gefundeerd zeg maar. Een scenario en eentje die ook niet in dagen of weken voltrekt, maar gewoon maanden neemt. Dus zelfs als het klopt zie je het pas over 6 of meer maanden omdat er nu nog wel degelijk materieel is en voorzichtiger ingezet wordt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 10:23

polthemol

Moderator General Chat
CornermanNL schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:42:
Er zijn toch ook hele voorraden op papier aangehouden en verkocht aan wapenhandelaren in de jaren 90 ? Wellicht zijn die ook nooit meer aangevuld. Dan loop je snel uit je werkelijke voorraad. Of ze hebben nieuwe spul verkocht en het oude laten liggen. Het blijft speculatie over hoeveel er daadwerkelijk is.
wat het precieze restant is, is niet relevant als je kijkt naar wat er gebeurt. Als er zware wapens waren in noemenswaardige hoeveelheden, zou men die inzetten in plaats van niet-getrainde, met summiere wapens voorziene, zonder effectief ondersteuning, dienstplichtigen.

Men is bezig hordes militairen te laten stormlopen op versterkte posities, bemand door ervaren militairen, die ondersteuning hebben van zware wapens. Dat is het beste wat men blijkbaar nog te bieden heeft.

als ik dan https://www.theguardian.c...-eastern-city-of-kreminna dit artikel lees en meer specifiek
“The Russian occupation troops managed to build a very powerful defence in a month, even a little more. They are bringing there a huge amount of reserves and equipment. They are constantly renewing their forces.”
is men slechts met veel moeite in staat om een linie vast te houden door blijkbaar continu maar troepen te blijven aanvoeren. Dat klinkt als een schip wat zinkt, want je bent gewoon eindige voorraden aan het 'verbranden' in een noodtempo om een status quo vol te houden.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 08:23
NiGeLaToR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:47:
@CornermanNL de implicaties zijn volgens mij voor Rusland vrij extreem:

- de doctrine voor de regionale functie bestaat uit macht door bedreiging
- de spullen die ze nu nog krijgen hebben ze zover we zien verkregen door materieel te beloven, zoals vliegtuigen voor Iran
- de informatie die Putin krijgt is gebaseerd op dezelfde bs als waar de mobiks het mee moeten doen - in theorie de door jou genoemde papieren maar niet bestaande voorraden

Dat leidt niet alleen - worst case - tot een implosie van het Russische militaire apparaat qua capaciteiten, maar ook tot een implosie van macht wanneer duidelijk wordt dat het een tandenloze tijger is geworden.

Want we weten ook dat de huidige Russische industrie moeite heeft met het produceren van wapens, laat staan high tech wapens. De kans dat Iran z'n SU-35's krijgt of wat ze ook geritseld hebben in ruil voor de vliegende brommers wordt daarmee klein, dus zou ik als ik Iran was nog 's nadenken of de risk-reward nog klopt.

Maargoed: ik geef toe, dit alles is wellicht 75% wensdenken en 25% gefundeerd zeg maar. Een scenario en eentje die ook niet in dagen of weken voltrekt, maar gewoon maanden neemt. Dus zelfs als het klopt zie je het pas over 6 of meer maanden omdat er nu nog wel degelijk materieel is en voorzichtiger ingezet wordt.
Absoluut, de implicaties voor Rusland zijn enorm, maar voordat we daar zijn is er nog veel te doen. Zoals bij het behalen van alle doelen is er altijd eerst de volgende stap, en wij als westen moeten eerst en vooral zorgen dat Oekraïne de volgende stap kan zetten.

Niet dat we niet moeten nadenken over de situatie en wat het vervolg kan zijn, maar we moeten ons niet laten afleiden van wat we nu moeten doen. Voorbereiden voor de toekomst kan ook gewoon prima op de achtergrond.

Het is natuurlijk prima om te blijven discussiëren over wat Rusland al dan niet achter de hand kan hebben, en hopelijk hebben de inlichtingendiensten et al daar een beter beeld van dan wij.

Ik ben vooral bang dat er te vroeg wordt overgegaan naar een andere fase.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
Want we weten ook dat de huidige Russische industrie moeite heeft met het produceren van wapens, laat staan high tech wapens.
Dat niet alleen, ze bleken al vrij snel materieel in te zetten dat eigenlijk in reparatie/upgrade danwel bestelling was voor andere landen. India kreeg bestelde T90's niet omdat Rusland ze naar Oekraine stuurde, vorige week verschenen er foto's van Pantsir AA stellingen met nog de Irakese kleurstelling erop.

Toen Medvedev een bezoek bracht aan een tankfabrikant (in zijn mooie lederen SS-jas), moest het beeld zijn dat de industrie nog volop bezig was, maar de hallen e.d. waren wel erg leeg van tanks in fabricage..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:47:

Ik verwacht niet dat Iran nu drones levert in ruil voor een belofte dat Rusland ooit Su-35’s zal leveren. Die zullen boter bij de vis willen. De Russische luchtmacht mag gewoon z’n eigen toestellen overdragen en zelf wachten op nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Andere kant van het verhaal, er wordt al maanden gespeculeerd dat de voorraden van Rusland nu écht op zijn en ze blijven maar doorgaan. Hoe, geen idee. Hoeveel over? Geen idee? Hoeveel ze produceren? Ook geen idee 🤷‍♂️

Ja hun acties laten zien dat ze niet ruim in de voorraden zitten, maar hoe ver ze zijn…

Net als dat verhaal over dat de kogellagers van de treinwagons zouden slijten en het gehele treinsysteem van Rusland in zou storten. Niks gebeurd, niks van gezien. Jammer -O-

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Motrax schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:26:
Andere kant van het verhaal, er wordt al maanden gespeculeerd dat de voorraden van Rusland nu écht op zijn en ze blijven maar doorgaan. Hoe, geen idee. Hoeveel over? Geen idee? Hoeveel ze produceren? Ook geen idee 🤷‍♂️

Ja hun acties laten zien dat ze niet ruim in de voorraden zitten, maar hoe ver ze zijn…

Net als dat verhaal over dat de kogellagers van de treinwagons zouden slijten en het gehele treinsysteem van Rusland in zou storten. Niks gebeurd, niks van gezien. Jammer -O-
Nou, volgens mij heeft niemand gezegd dat “de voorraden” op zijn. Dat zou ook een veel te divers onderwerp zijn. Dat de voorraden slimme munitie op zijn, is wel al te zien. Bijvoorbeeld aan recente productie data van hetgeen wel verschoten wordt. En dat er tekorten zijn aan het front is ondertussen wel duidelijk. Je kunt nog zoveel 155mm granaten hebben, als je ze niet aan het front krijgt, heb je er niets aan.
En dat we niets zien van overdadige uitval van treinen heeft zeker te maken met
a. dit een sluipende sloper is en geen “alles staat ineens in de brand” en
b. als het gebeurt, er vanuit Rusland geen melding van wordt gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 28-12-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://turcopolier.com/s...russian-armed-forces-ttg/
Currently, there are reports that the units are receiving 152mm shells made in 2022, the quality of which raises questions due to the large number of defects in comparison with the old batches.
Iemand die iets in een Telegram kanaal zegt te hebben gelezen, derde hand informatie op z'n best maar wat de Russen nu afschieten is veel minder dan de 60.000 granaten per dag waar ze hun laatste terreinwinst mee boekten door simpelweg alles plat te schieten. De granaten zijn niet op, elke dag sterven er Oekrainse soldaten en burgers door beschietingen, maar toch is er niet het soort volume dat ze nodig hebben een doorbraak te forceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Prosac schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:09:
[...]

Dat niet alleen, ze bleken al vrij snel materieel in te zetten dat eigenlijk in reparatie/upgrade danwel bestelling was voor andere landen. India kreeg bestelde T90's niet omdat Rusland ze naar Oekraine stuurde, vorige week verschenen er foto's van Pantsir AA stellingen met nog de Irakese kleurstelling erop.

Toen Medvedev een bezoek bracht aan een tankfabrikant (in zijn mooie lederen SS-jas), moest het beeld zijn dat de industrie nog volop bezig was, maar de hallen e.d. waren wel erg leeg van tanks in fabricage..
Waarschijnlijk hebben ze niet voldoende chips en andere materialen en hebben ze inmiddels het personeel naar het front gestuurd. Je zou verwachten dat ze inmiddels wel vrouwen gaan inzetten om de gaten op te vangen, maar dat druist waarschijnlijk tegen het masculiene beeld in. Dan verliezen ze steun in het Westen van bijvoorbeeld de FvD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
moshimoshi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:00:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze niet voldoende chips en andere materialen en hebben ze inmiddels het personeel naar het front gestuurd. Je zou verwachten dat ze inmiddels wel vrouwen gaan inzetten om de gaten op te vangen, maar dat druist waarschijnlijk tegen het masculiene beeld in. Dan verliezen ze steun in het Westen van bijvoorbeeld de FvD.
Personeel zal er nog wel genoeg zijn, 300.000 mensen gemobiliseerd is nog wel op te vangen aan de bevolkingspyramide te zien.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Apache4u schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:07:
[...]

Personeel zal er nog wel genoeg zijn, 300.000 mensen gemobiliseerd is nog wel op te vangen aan de bevolkingspyramide te zien.
Het probleem daarvan manifesteert zich hoofdzakelijk als het conflict afloopt. Momenteel zullen ze posities kannibaliseren die gemist kunnen worden door de kleiner wordende economie. Winkel gaat noodgedwongen dicht? De vakkenvullers kunnen meevechten. Bakkertje of autobedrijf failliet? Ze kunnen naar het front.

Maar als het conflict op houd en de economie moet weer terug naar normaal dan blijkt opeens dat Yuri van de garage er niet meer is want die ligt ergens in een greppel in Oekraïne. Petrov van de IT zit ergens permanent in het buitenland omdat er geen opties meer zijn.

Maar dat is dan ook Rusland; korte termijn denken. "Dat lossen we later wel op".

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Vrouwen inzetten zal niet snel gebeuren. Ten eerste worden die in rusland niet bepaald als gelijkwaardig gezien, tenminste niet op de manier zoals dat hier het geval is (ok, is ook nog verbetering vatbaar soms) en ten tweede heb je meer aan vrouwen als ze voor aanwas van de bevolkingspiramide zorgen. Een soort russisch broedprogramma. Tenslotte kun je met 1 vrouw en tien mannen nog steeds maar een baby maken en met tien vrouwen en 1 man tien baby's.

Ik realiseer me hoe ongelooflijk fout en denigrerend de gedachtegang is maar het zou me niet verbazen als dit bij Putin en zijn adviseurs wel een rol speelt. We hebben wel meer hele foute gedachtegangen kunnen constateren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dan verliezen ze steun in het Westen van bijvoorbeeld de FvD.
Optimist.

Al laat Putin zich op primetime RT op het altaar van een Orthodoxe kerk peggen door de dames van Femen terwijl ze menstrueren zullen de mannenbroeders van FvD het wegwuiven als hoe hij zo ongelofelijk mannelijk is dat hij zelfs dat aandurft zonder dat het z'n mannelijkheid zou aantasten. Of dat RT door CIA deepfakes overgenomen is. Of dat het een subtiel complot is om de ware heersers over de wereld (reptielen uiteraard) in de openbaarheid te lokken door ze te laten denken dat ze gewonnen hebben, waarna de superieure RU kracht af kan rekenen met hen. Of alledrie tegelijk... ik vraag me af of Putin nog de FvD rekeningen betaalt, of dat ze ondertussen zo diep down the rabbit hole zijn dat ze zelfs onbetaald hier klakkeloos mee doorgaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 21:07
Indoubt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
[...]

Vrouwen inzetten zal niet snel gebeuren. Ten eerste worden die in rusland niet bepaald als gelijkwaardig gezien, tenminste niet op de manier zoals dat hier het geval is (ok, is ook nog verbetering vatbaar soms) en ten tweede heb je meer aan vrouwen als ze voor aanwas van de bevolkingspiramide zorgen. Een soort russisch broedprogramma. Tenslotte kun je met 1 vrouw en tien mannen nog steeds maar een baby maken en met tien vrouwen en 1 man tien baby's.

Ik realiseer me hoe ongelooflijk fout en denigrerend de gedachtegang is maar het zou me niet verbazen als dit bij Putin en zijn adviseurs wel een rol speelt. We hebben wel meer hele foute gedachtegangen kunnen constateren.
Kuch* zo ver zit je er niet naast denk ik 'Russische soldaten mogen gratis sperma invriezen'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dan is het nog erger dan ik dacht. Stranger than fiction

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 16:39

Nox

Noxiuz

[...]

Wel meer hoor, denk dat het totaalplaatje wel royaal voorbij de miljoen is/gaat. Zie ook mijn post in het situatie in rusland topic:
Nox schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:03:
[...]

Wat daar de meatgrinder ingestuurd wordt is vooral nutteloos volk maar wat er wegvlucht is het hoger geschoold personeel. Dat mis je wel hoor. Het zijn iets van een 900k russen die weg zijn gevlucht.

Wikipedia: Russian emigration following the 2022 invasion of Ukraine.

En vooral knap slim volk. En dan 300k gemobiliseerden, nog eens 130k invasiemacht. Als ze nog eens mobiliseren vluchten er nog meer weg, zou me niks verbazen als er straks 2 miljoen mannen 18-50 pleite, dood, gewond, gevangen of getraumatiseerd zijn.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]
In de jaren 90 waren minder kinderen gemaakt, deze kleine generatie wordt nu gemobiliseerd en wordt nog kleiner gemaakt. Hoeveel van de 11 miljoen zal dood, invalide, gevangen of weggevlucht zijn? Een miljoen? 2 miljoen? Dan wordt in dit decennium nog minder kinderen gemaakt en zal resulteren in een kleinere generatie mobiliseerbare jongens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE7ztT65qEi-gjFeyn65rxQyu_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W0KOEFQE9vsXXJqGbQtTKiHD.jpg?f=user_large
  • Als je 11 miljoen voor 3 leeftijdscategorieën grofweg extrapoleert over de mannelijke bevolking, dan kom je op 55 miljoen uit.
  • 10 miljoen wordt 50 miljoen.
  • 9 miljoen wordt 45 miljoen.
En de vrouwelijke bevolking gaat daaraan spiegelen. Op de lange termijn gaat de Russische bevolking onder 100 miljoen.

Waarom worden ze zo jong mogelijk opgeroepen? Dan kan je ze tijdens de training nog wijsmaken dat ze veel beter kunnen schieten en het gevecht kan winnen. Zonder dat ze beseffen dat de soldaten aan de overkant ook getraind worden om te denken dat ze zoveel beter zijn.

Ze kunnen nog dertigers en veertigers van een grote generatie oproepen. De economie gaat dan werkervaring, managers, ondernemers,... verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je in een oorlog bezig bent, dan laat je de overkant niet weten wanneer je land echt op is.

Het is een bewegend doel, een samenspel van parameters. Hoeveel van het oude spul werkt nog? Hoeveel kunnen ze per maand reviseren? Hoeveel produceren?
Om een idee te geven over de levensduur van de kogellagers, getallen uit de VK:
Axle journal bearings might typically have an L10 [L subscript 10] life expectancy (the life that 90 per cent of the bearings can be expected to reach or exceed) of 1.5-1.8 million miles, but the default maintenance measure is to replace them at half that mileage. The graph of failure vs. mileage is not linear so, at half L10, a failure rate of 3.6 per cent might be expected.
https://www.railengineer.co.uk/good-vibrations/
The use of RailBAM has been instrumental in a programme undertaken by GWR to extend the mileage of its HST Mk3 coach wheel bearings. GWR operates a fleet of 119 Class 43 locomotives and 464 Mk3 coaches. Coach bogie overhaul periodicity was 750,000 miles, whereas the wheelsets were limited to 600,000 miles because of axle journal bearing life. Whilst technical changes were made to the bearing configuration to improve bearing life, the 600,000 mile limitation remained.

The RailBAM system installed at Kensal Green in 2013 monitors traffic into and out of Paddington Station and has been used both to monitor current bearing performance and to mitigate the risk of Mk3 coach bearing failure in service. It has enabled a risk-based assessment of detected faults to challenge the 600,000 mile wheelset overhaul periodicity and align it with the bogie overhauls.
Traditioneel op 600k miles vervangen en met sensors aan een spoorlijn kunnen wiellagers gemonitord worden om het levensduur op te rekken.

Zonder sensors zullen ze rijden totdat het op is. Hoeveel voorraad hebben ze nog? Staan er steeds meer treinwagons op een zijspoor?

Welke cijfers zijn er over de situatie in Rusland?
The so-called innovative wagons, which can carry 8 tons more than conventional ones, were left without spare parts after sanctions hit Russia over the invasion of Ukraine and foreign manufacturers began to leave the Russian market.

By the end of August, about 10,000 freight cars were taken out of service due to the lack of bearings and the impossibility of repair. In total, more than 200,000 wagons are at risk, estimates the National Transport Company (NTC), one of the largest operators of innovative wagons.
https://www.railway.suppl...on-the-verge-of-collapse/
10k van de 200k heavy duty treinwagons die 8 ton meer laadvermogen hebben, waren eind augustus aan de kant gezet.
Until the end of the year, the shortage of bearings will be about 100,000 units, and this is provided that Russian manufacturers supply 95,000 units. But whether import substitution is possible in principle remains unclear. And while the management of Russian Railways is looking for new suppliers, several thousand cars, the scheduled repair of which is impossible due to the lack of cassette bearings, are already being dismantled for spare parts.
Tegen het einde van het jaar 100k tekort aannemend dat ze in het binnenland nog 95k kunnen vinden. Eind augustus zijn al duizenden treinwagons gesloopt voor onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:34

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

t.
Een oud vrouwtje staat voor je neus en kun je in elkaar beuken zonder risico.

De overheid is onaantastbaar en kan jou in elkaar beuken zonder risico en jouw daad brengt niets teweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZenTex schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:00:
[...]

De overheid is onaantastbaar en kan jou in elkaar beuken zonder risico en jouw daad brengt niets teweeg.
Dan is nog steeds de makkelijkste optie niks doen en het vrouwtje negeren. Maar dat doet men niet, de uitspraken moeten bestraft worden en deze kleine overwinning op de vijanden van Rusland behaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
ZenTex schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:00:
[...]

Kortom: het recht van de sterkste. Maar ik begin langzaam ook wel het (teleurstellende) gevoel te krijgen dat veel mensen in Rusland, ook in de steden, toch echt daadwerkelijk denken dat wat Rusland in Ukraine doet, nodig of goed is. Tijdje geleden dacht ik daar wat genuanceerder over, maar als je alle bronnen van links tot rechts tot je neemt en dan door je oogharen kijkt bekruipt je toch het gevoel dat dat apathische gedrag wel heel dicht bij “de overheid zal wel gelijk hebben en we moeten het doen voor ons land” ligt. Helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

olafmol schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:03:
[...]

Kortom: het recht van de sterkste. Maar ik begin langzaam ook wel het (teleurstellende) gevoel te krijgen dat veel mensen in Rusland, ook in de steden, toch echt daadwerkelijk denken dat wat Rusland in Ukraine doet, nodig of goed is. Tijdje geleden dacht ik daar wat genuanceerder over, maar als je alle bronnen van links tot rechts tot je neemt en dan door je oogharen kijkt bekruipt je toch het gevoel dat dat apathische gedrag wel heel dicht bij “de overheid zal wel gelijk hebben en we moeten het doen voor ons land” ligt. Helaas.
Het is een beetje een Stockholm syndroom. Ze hebben echt wel alst van een slechtere levensstijl maar ze zitten inmiddels tot hun lippen in het moeras vast. De prijs is zo hoog om eruit te komen en de haat voor het westen zit zo diep (al sinds Sovjet tijd) dat ze niet meer bij willen en kunnen geven.

Maar ze zullen steeds verder zakken. Ome Poetin is inmiddels van de pensioencentjes aan het snoepen want de schatkist aangelegd voor de oorlog is leeg. De pensioenpot is in bijna ieder land de vetste honingpot traditioneel maar wordt dus nu in gegraaid door Poetin en de pensioengerechtigden. Die pot zal dus ook vrij snel leeg zijn. Daarna moet er uit andere potjes worden gegraaid maar die potjes zijn allemaal kleiner en crucialer. Het potje voor infrastructuur en zorg zal snel volgen. Het potje voor sociale voorzieningen. Tot alle potjes leeg zijn en het volk nul valnetten heeft, er niets meer wordt gedaan aan wegen, gebouwen en sociale voorzieningen.
Haten mogen ze van mij; maar dan wel in de kou zonder verwarming en medicijnen. Het land mogen ze dan verlaten, maar dat zal lopen moeten want hun niet meer werkende auto's zullen over niet herstelde wegen moeten.

Ik begrijp dat dit geen oorlog moest zijn tegen de bevolking maar tegen de regering maar het is inmiddels wel duidelijk dat die twee meer en meer 2 handen op 1 buik zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 19:57

inhico

pw

“de overheid zal wel gelijk hebben en we moeten het doen voor ons land”
Dat is niet persé iets typisch Russisch. Ook bijvoorbeeld in de VS was er tijdens de oorlog in Vietnam een breed gedragen gevoel dat je je land niet mocht afvallen. Wat je ook van de oorlog mocht vinden: je hoort je land en leiders te steunen in tijden van oorlog. Past ook wel bij een uitspraak als: "Don't ask what your country can do for you, ask what you can do for the country", van JFK.
Lijkt me dat dit inmiddels in het individualistische/rijke westen niet meer zo leeft.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

inhico schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:04:
[...]
Dat is niet persé iets typisch Russisch. Ook bijvoorbeeld in de VS was er tijdens de oorlog in Vietnam een breed gedragen gevoel dat je je land niet mocht afvallen. Wat je ook van de oorlog mocht vinden: je hoort je land en leiders te steunen in tijden van oorlog. Past ook wel bij een uitspraak als: "Don't ask what your country can do for you, ask what you can do for the country", van JFK.
Lijkt me dat dit inmiddels in het individualistische/rijke westen niet meer zo leeft.
Bij de oorlog in vietnam lijkt er ook een breed gedragen publiekelijk gevoel van dat het moest stoppen te zijn geweest.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ukrainska Pravda

Drunken conscript beats senior officer to death in Russia

Och...
....de sfeer wordt er toch echt niet beter op in dat Russische leger.
Iryna Balachuk — Wednesday, 28 December 2022, 12:28
A drunken conscript has beaten a senior officer to death in Russia’s Chelyabinsk Oblast.

The incident occurred on 23 December.

A drunk senior sergeant attacked a captain in a compartment of a staff carriage of a military train at Misyash station.

It is noted that both servicemen were called up following mobilisation.

The senior officer died on the spot from his injuries.

A criminal case was opened on this incident under the article on "violent actions against a senior officer committed during a mobilisation period." The senior sergeant faces from 5 to 15 years in prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 12-09 12:42
teacup schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:48:
Ukrainska Pravda

Drunken conscript beats senior officer to death in Russia

Och...
....de sfeer wordt er toch echt niet beter op in dat Russische leger.

[...]
Waarschijnlijk een paar dagen cel en dan de vleesmolen in, maar in feite ging hij daar toch al heen 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ossi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:34:
[...]

Waarschijnlijk een paar dagen cel en dan de vleesmolen in, maar in feite ging hij daar toch al heen 7(8)7
En als hij in een gevangenis de oorlog mag uitzitten, dan heeft hij een slimme keuze gemaakt.

De bureaucratie is een machine die niet logisch werkt. Je geeft een bepaalde input en het geeft een bepaalde output.

Als je met het doodslaan van een senior officier voor een pad naar het uitzitten van de oorlog kiest, dan is het beter dan in vleesmolen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
drone aanval op Russisch vliegveld?
Air defenses destroy unidentified object in Saratov Region — governor
"I request residents to keep calm. No evacuation from the city is required," Roman Busargin stressed
TASS: December 29. Air defenses destroyed an unidentified object in the Engels district of the Saratov Region, Regional Governor Roman Busargin said on his Telegram channel on Thursday.

"Air defenses were at work on the territory of the Engels district. An unidentified object was destroyed. Emergency services were sent to the scene. There is no threat to the security of residents," the governor said.

Untrue information about the need of evacuation from Engels is again being spread in the region, he said.

"I request residents to keep calm. No evacuation from the city is required," the governor stressed.

As Russia’s Defense Ministry reported earlier, air defenses shot down a Ukrainian drone as it was approaching the military airfield in Engels overnight to December 26. Three servicemen were killed by the drone’s fragments. The aircraft at the airfield were not damaged, it said.
Haal ik dit er even uit; Waarom zou er paniek zijn en evacuatie nodig vanwege één drone? Lijkt alsof er meer aan de hand is dan één neergeschoten drone.
"I request residents to keep calm. No evacuation from the city is required,"
https://tass.com/society/1557223

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Even een historische noot. Na de Tweede Wereldoorlog waren er dusdanig weinig mannen teruggekomen in grote delen van Rusland, dat de weinige jonge mannen die er nog waren, iedere nacht bij een andere vrouw sliepen zodat er tenminste weer kinderen geboren werden.
Russische vrouwen worden soms geprezen om hun zelfstandigheid, en dat ze niet vies zijn van banen als loodgieter of kraanmachinist. Maar bedenkt u zich dat dit ook gewoon pure noodzaak is. Russen spreken ook niet over het vaderland, maar over het moederland, omdat de moederfiguur er altijd is, en altijd voor hen gezorgd heeft. Het vaderfiguur daarentegen was al sinds de Varjagen óf afwezig, óf dood, óf dronken.

Dat soldaten hun sperma in mogen vriezen moet u dan ook zien in het licht van dat men '45-achtige toestanden anticipeert. Of de Russische vrouwen dit ook weer zo heldhaftig op zullen pakken is een ander verhaal. Die weten ditmaal dankzij internet dat de wereld groter is dan alleen Rusland. De cursus "Chinees Koken Voor Beginners" in Nizjni Novgorod zit - in tegenstelling tot wat de oprichters hoopten - niet vol met zakenlui die zich graag voor willen bereiden op een etentje met zakenpartners in een Chinese stad. Die zit vol met jonge vrouwen die ervan dromen om huisvrouw in China te zijn.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:17

Standeman

Prutser 1e klasse

unclero schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:41:
[...]

Even een historische noot. Na de Tweede Wereldoorlog waren er dusdanig weinig mannen teruggekomen in grote delen van Rusland, dat de weinige jonge mannen die er nog waren, iedere nacht bij een andere vrouw sliepen zodat er tenminste weer kinderen geboren werden.
Russische vrouwen worden soms geprezen om hun zelfstandigheid, en dat ze niet vies zijn van banen als loodgieter of kraanmachinist. Maar bedenkt u zich dat dit ook gewoon pure noodzaak is. Russen spreken ook niet over het vaderland, maar over het moederland, omdat de moederfiguur er altijd is, en altijd voor hen gezorgd heeft. Het vaderfiguur daarentegen was al sinds de Varjagen óf afwezig, óf dood, óf dronken.

Dat soldaten hun sperma in mogen vriezen moet u dan ook zien in het licht van dat men '45-achtige toestanden anticipeert. Of de Russische vrouwen dit ook weer zo heldhaftig op zullen pakken is een ander verhaal. Die weten ditmaal dankzij internet dat de wereld groter is dan alleen Rusland. De cursus "Chinees Koken Voor Beginners" in Nizjni Novgorod zit - in tegenstelling tot wat de oprichters hoopten - niet vol met zakenlui die zich graag voor willen bereiden op een etentje met zakenpartners in een Chinese stad. Die zit vol met jonge vrouwen die ervan dromen om huisvrouw in China te zijn.
Dat klopt, daarom is in juni weer teruggegrepen naar de oude & vertrouwde methode van moederheldinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 29-12-2022 13:54 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Bedoelen ze niet iets anders met moederland?

Vaderland en moederland kennen wij ook. Moederland heeft een andere betekenis, als je een kolonie hebt bijvoorbeeld indonesie, dan noemen ze in Indonesie Nederland het moederland. Aangezien Rusland (de USSR eigenlijk) heel Oost Europa gekoloniseerd heeft tot 1991 (of 1989?) zullen ze het woord meer en langer gebruikt hebben dan wij.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:03
Tens schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:11:
drone aanval op Russisch vliegveld?

[...]

Haal ik dit er even uit; Waarom zou er paniek zijn en evacuatie nodig vanwege één drone? Lijkt alsof er meer aan de hand is dan één neergeschoten drone.

[...]

https://tass.com/society/1557223
Ze hebben dus een vliegtuig neergeschoten. Weliswaar een eigen vliegtuig.

https://twitter.com/PStyl...Nxxd26rS6SFhsE8iKFuQ&s=19

Untappd: Louwke80

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:14
Marzman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:32:
[...]

Bedoelen ze niet iets anders met moederland?

Vaderland en moederland kennen wij ook. Moederland heeft een andere betekenis, als je een kolonie hebt bijvoorbeeld indonesie, dan noemen ze in Indonesie Nederland het moederland. Aangezien Rusland (de USSR eigenlijk) heel Oost Europa gekoloniseerd heeft tot 1991 (of 1989?) zullen ze het woord meer en langer gebruikt hebben dan wij.
Moederland bedoelen de Russen gewoon Rusland mee zoals wij Nederland met vaderland bedoelen. Rusland =/= vrouwelijk.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Louwke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:41:
[...]

Ze hebben dus een vliegtuig neergeschoten. Weliswaar een eigen vliegtuig.

https://twitter.com/PStyl...Nxxd26rS6SFhsE8iKFuQ&s=19
Helaas fake news :)
Blijkbaar een uit de hand gelopen gerucht.

nope

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De recente golf van defenestrations wordt besproken bij CNN:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30
[...]
Die zit vol met jonge vrouwen die ervan dromen om huisvrouw in China te zijn.
Nu snappen we het, het is een poging van Putin om op genetische wijze Russen in China te krijgen, zodat ie dat ook kan inlijven. Combineert wel weer prima met het Chinese vrouwentekort naar aanleiding van de een-kind politiek. 8)7 8)7 8)7

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
teacup schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:24:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Goed artikel, dit geeft naar mening toch een veel beter overzicht van wat er gaande is in Rusland dan een enkeling die een reis maakt of een vlog maakt.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:29:
Conscriptovich heeft bijna z'n nieuwe badkamer bij elkaar gespaard:

[Twitter]
Nu nog de waterleidingen uit de muren halen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FjTf0MqXoAc0dMw?format=jpg&name=small

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Vandaag een interessant gesprek gehad met mijn schoonmoeder, het type ' Rusland heeft gelijk, de rest van de wereld niet'.

Zij is (nog steeds) HR-manager bij een bedrijf. Dat is verder niet veel anders dan in Europa wat ze moet doen. 1 groot verschil is dat er in Rusland nog steeds een dienstplicht is en dat deze 'legerpas' de rest van je leven bij je blijft.

Veel mensen hebben door gezondheidsproblemen geen pas (en dus geen dienstplicht) en sommige hiervan kopen zeg maar hun dienstplicht (en de pas) af.

Waarom dit van belang is, is omdat het mijn schoonmoeder opviel dat het meeste wat zij moest doen bij het bedrijf zo'n 10 jaar geleden, is het bijhouden van deze pas. Wat deed de persoon in het bedrijf, was dit van belang voor het belang van het leger en de herhalingen doen. Veel papierwerk en het leger betaalde het bedrijf om deze jongens dus op herhaling te krijgen. Kortom, het leger was ontzettend rijk want ze betaalde riant hiervoor.

Dat werd steeds minder en stopte helemaal zo'n 6 jaar geleden. Geen oproepen voor herhaling, geen papierwerk meer invullen (dit werd ook betaald).. de laatste die ze moest doen, was 2 jaar geleden en daarvoor is het zeker 4 jaar niet meer voor gekomen..

Dus ook zij vraagt zich af, waar is dat geld allemaal heen. Jaarlijks worden er miljarden aan het Russische ministerie van defensie gegeven maar blijkbaar is er al jaren geen behoefte om te herhalen (en daarvoor te betalen).

Dat heeft mij doen denken aan een scenario waarom de oorlog er is, of liever gezegd, waarom Putin hier mee begon. Het zou het verhaal van mijn kennis hier, Ivan, ook bevestigen. Ik zeg niet dat het de waarheid is, maar interessant om over na te denken.

Feiten:
- Putin krijgt niet alle informatie over de oorlog.
- Er zijn hele rijke mannen in de top van Rusland die Putin kunnen beinvloeden, rijke mannen door o.a. olie en gas.
- Oekraine heeft een grote voorraad olie en gas.
- Rusland heeft last van dalende populatie (ook voor de oorlog)
- Het legermateriaal wat wordt ingezet is sterk verouderd.
- Er zijn gigantische hoeveelheden geld verdwenen die o.a. naar het leger hadden gemoeten.
- Reservisten hebben geen training gehad, terwijl dit dus wel had gemoeten.
- Er zijn in Oekraine vast wel groepen die extreem nationalistisch zijn en Russen het leven zuur maken.
- Rijke oligarchen die ineens dreigen iets te gaan zeggen vallen uit hotels of zijn op vreemde wijze dood.

Dus stel de situatie is dat er een aantal rijke vertrouwelingen vooral interesse hebben in de olie en gasvoorraad van Oekraine en Putin hebben overtuigd om het land aan te vallen vanwege de Oekraiense nationalisten/nazi's en als bonus dat zijn bevolkingsaantal weer wordt hersteld. En dat de mensen die dit aan de kaak dreigen te stellen, maar simpelweg aan de kant worden gezet.

En nu wordt Putin voorzien van te beperkte informatie waardoor hij door blijft gaan en continue escaleert.

Nogmaals, dit is een gedachte spinsel van mij, maar het verklaart wel veel (en ik praat het ook niet goed, het blijft fout). Maar wordt Putin misschien gebruikt door een aantal rijke Russen om zelf nog rijker te worden? Het is niet zo dat iemand de boekhouding kan inzien van die mensen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
WHiZZi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:34:
Dus stel de situatie is dat er een aantal rijke vertrouwelingen vooral interesse hebben in de olie en gasvoorraad van Oekraine en Putin hebben overtuigd om het land aan te vallen vanwege de Oekraiense nationalisten/nazi's en als bonus dat zijn bevolkingsaantal weer wordt hersteld. En dat de mensen die dit aan de kaak dreigen te stellen, maar simpelweg aan de kant worden gezet.

En nu wordt Putin voorzien van te beperkte informatie waardoor hij door blijft gaan en continue escaleert.

Nogmaals, dit is een gedachte spinsel van mij, maar het verklaart wel veel (en ik praat het ook niet goed, het blijft fout). Maar wordt Putin misschien gebruikt door een aantal rijke Russen om zelf nog rijker te worden? Het is niet zo dat iemand de boekhouding kan inzien van die mensen...
Lijkt me wat naïef ten opzichte van Putin om te denken dat hij slechts een marionet is van de rest van het gezelschap en overtuigd is geraakt van louter het nazi geleuter. Daarnaast denk ik niet dat het *alleen* om olie en gas gaat. De mix aan redenen lijkt mij een stuk breder.
Dat het een samenspel van mensen is die over lijken gaat om vooral het beste voor zich zelf eruit te halen (al is dat op een gegeven moment misschien nog slechts te blijven leven) is wel duidelijk, maar dat de opperste leider daarvan geen weet zou hebben, neh.

En op een gegeven moment heb ik ook wel wat moeite met "niet geïnformeerd worden", het is dan ook niet meer geïnformeerd willen worden, want de informatie ligt letterlijk overal voor het oprapen, al was het maar eens om wat mensen wat lastige vragen te gaan stellen. Je moet echt actief je best gaan doen om het niet te willen zien.

Op zich wel interessant dat de Russische leiding kennelijk wel dacht te kunnen bluffen, want ze hadden eigenlijk al niets meer, met wat ze nog wel hadden in die eerste paar dagen om het dan snel naar hun hand te kunnen zetten.

• Indoubt

Indoubt

@WHiZZi

Dat er oliechargen hebben aangedrongen op de annexatie van Oekraine kun je gevoegelijk wel aannemen. Dat dat zo zou zijn is al lang voor de oorlog besproken. Met name @Virtuozzo heeft hier een aantal stukjes over geschreven maar er zijn er meer, Als ik me niet vergis ook @Brent en @unclero hebben reeds voor de oorlog gemeld dat dit speelde.

Voor de oliechargen is rusland reeds verdeeld/leeggeroofd en dus is er nieuw wingewest nodig.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
In een van de eerste FSB leaks brieven werd deze theorie ook geopperd, dat Putin niet meer dan een marionet is van veel machtigere en rijkere types die achter de schermen hun snode plannen smeden en Putin als een handig instrument in de positie van macht hebben gebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat je Putin heel erg onderschat op het moment dat je hem als een marionet gaat beschouwen. De rol van hem is niet alleen President van Rusland, hij doet veel meer in en met zijn netwerken. De officieel gedeclareerde bezittingen en inkomsten voor de belastingdienst zijn inderdaad niet heel erg bijzonder. Maar volgens tal van geruchten is hij wel de rijkste man (en daarmee ook persoon) op aarde, natuurlijk loopt dat allemaal via via via met tal van holdings etc. en daardoor is het gissen naar zijn exacte vermogen.

Een greep uit de "bronnen" waarbij de vrij beschikbare bronnen wel vaker een lagere kwaliteit hebben:
https://www.ndtv.com/worl...of-russian-leader-2838092
https://www.indiatimes.co...ry-superyacht-563147.html
https://thefederal.com/in...raft-mega-yacht-and-more/
FT: The riddle of Russian money in Switzerland
FT: Long shadow of Russian money raises tricky questions for Swiss bankers

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat heeft mij doen denken aan een scenario waarom de oorlog er is, of liever gezegd, waarom Putin hier mee begon. Het zou het verhaal van mijn kennis hier, Ivan, ook bevestigen. Ik zeg niet dat het de waarheid is, maar interessant om over na te denken.

Feiten:
- Er zijn hele rijke mannen in de top van Rusland die Putin kunnen beinvloeden, rijke mannen door o.a. olie en gas.
- Er zijn gigantische hoeveelheden geld verdwenen die o.a. naar het leger hadden gemoeten.
- Er zijn in Oekraine vast wel groepen die extreem nationalistisch zijn en Russen het leven zuur maken.
- Rijke oligarchen die ineens dreigen iets te gaan zeggen vallen uit hotels of zijn op vreemde wijze dood.

Putin wordt niet gebruikt door de oligarchen. Putin heeft de oligarchen 20 jaar geleden al opzij geschoven. De afspraak was: Jullie mogen je vermogen houden zolang je buiten de politiek blijft. Wie zich wel in de politiek mengt zal ik alles afpakken. Een voorbeeld van die laatste groep werd Wikipedia: Mikhail Khodorkovsky

De kliek rond Putin bestaat voornamelijk uit ex-FSB-medewerkers. Daarnaast was er een groep mensen met wie hij sociaal omging maar die groep is sinds Covid erg gekrompen en er wordt beweerd dat de inner circle nu alleen nog maar uit ex-FSB'ers bestaat. De inner circle is daardoor een echo chamber geworden waar Putin alleen maar hoort wat hij wil horen.

Oekraiense olie heeft er wel mee te maken maar de reden is niet dat Rusland zelf die olievelden wil. Ze kunnen het namelijk niet zelf uit de grond halen omdat ze daar westerse expertise voor nodig hebben. Zolang er sancties zijn kunnen ze dat vergeten.

De reden is juist dat Oekraine het niet mag krijgen. Als Oekraine zich met westerse hulp kan ontwikkelen tot een grote olie- en gasexporteur, kan Europa z'n afhankelijkheid van Rusland verminderen, en wordt Oekraine zelf volledig onafhankelijk van Rusland. Dat was onacceptabel want Putin meende dat het Russische gas hem grote invloed in Europa gaf. Oekraine moest overgenomen worden om te voorkomen dat Oekraine zich tot een concurrent kon ontwikkelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Feiten:

Als ik "De mannen van Poetin" mag geloven (Boek van Catherine Belton) is hij zeker geen leidend voorwerp geweest in de machinaties van de machtige bovenlaag. Een constante is er in Rusland wel aan te wijzen: er is altijd een kleine bovenlaag geweest die op een absurde manier profiteerde van de rest van de Russen en waar al het geld naartoe stroomde. Dankzij deze bovenlaag is Poetin aan de macht gekomen. Vervolgens heeft Poetin deze bovenlaag vervangen voor een andere bovenlaag die zijn wortels heeft in de KGB/FSB.

Dat jouw schoonmoeder Poetin neigt te excuseren dat hij niet alle informatie krijgt en door anderen wordt gemanipuleerd zie ik eigenlijk meer als een bewijs dat Poetin zich publiekelijk goed heeft kunnen distantiëren van de vele keerzijden aan zijn bewind. Mensen (waaronder jouw schoonmoeder) dragen hem de ontberingen nog niet na. Zeker tot voor kort is Poetin de grote poppenspeler geweest, en was zijn wil wet. Misschien, maar dan speculeer ik, staat er een nieuwe poppenspeler in de coulissen. De toekomst moet dat leren. Dat Poetin niet alle informatie over de oorlog krijgt durf ik nu in ieder geval nog niet als een feit beschouwen. Wat trouwens mee kan spelen is dat St. Petersburg de machtsbasis voor Poetin in Rusland is geweest, via zijn invloed in de haven is hij uiteindelijk in Moskou terecht gekomen. Wees voorzichtig om algemene verschijnselen die voor je schoonfamilie als waarheid worden ervaren hier als feit te poneren.

Probeer als een toeschouwer te kijken naar hoe je schoonfamilie zich in het conflict plaatst, ik begrijp dat dit lastig is want je bent natuurlijk zelf ook deelgenoot van het verhaal. Let vooral op feitelijkheden die direct in verband staan met het dagelijks leven daar. Wat ik bijvoorbeeld interessant vond in je post was wat die bedrijfsadministratie ten behoeve van het leger zo'n 6 jaar terug stopte. Die vind ik ook lastig te duiden en vond ik als gegeven hier wel nieuwswaardig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
teacup schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:04:
[...]
Wat ik bijvoorbeeld interessant vond in je post was wat die bedrijfsadministratie ten behoeve van het leger zo'n 6 jaar terug stopte. Die vind ik ook lastig te duiden en vond ik als gegeven hier wel nieuwswaardig.
Mogelijk is dit gerelateerd aan de omvorming tot een professioneel leger die rond 2015 is ingezet. Daarbij werd gezocht naar een klein, staand leger icm. vrijwillige reservisten. De enorme hoeveelheid middelen die werd gepompt in het trainen van de niet-vrijwillige reservisten (=alle ex-soldaten) werd flink afgebouwd.

(Waarmee ik meer klassieke verklaringen als corruptie of incompetentie niet perse wil uitsluiten, mogelijk een combinatie: Bewust ingezette beleidswijziging, die vooral leidde tot een chaos).
Pagina: 1 ... 8 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: