Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Iedere opstand of revolutie is ooit klein begonnen. Je weet niet wanneer het op gaat houden, en wat het effect gaat zijn. Als Prigozhin iets minder van z'n gezin had gehouden (als dat de leverage van Poetin was) had ook dat heel anders kunnen lopen.

In dit filmpje bijvoorbeeld:

(dat wishful thinking is, net zoals deze)

Blijkt dat er Feb 2023 een online referendum is geweest voor afscheiding van Siberië. Probleem is, zo'n referendum wordt niet erkent dus de tegenstanders zijn minder geneigd zich uit te spreken. Het is online dus degenen zonder internet (waarschijnlijk de wat meer passieve en conservatieve medemens) gaan zich ook niet kunnen uitspreken. Daardoor krijg je een positive feedback loop. Hetzelfde zie je ook terug in zelfs een raadgevend referendum versus een bindend referendum, en is een reden hoe je een raadgevend referendum relatief makkelijk kunt manipuleren. Je ziet het zelfs terug bij verkiezingen. De dooddoener: mijn stem is een druppel op de gloeiende plaat of ze doen in Den Haag toch wat ze zelf willen of een variant hierop.

We weten ook dat er zat onvrede is in Rusland maar dat de Rus dat soort dingen gelaten accepteert. Dan is er ook de kans dat ze gelaten accepteren om niet te vechten. Vergeet niet dat er heel wat Russen gedwongen aan het front staan, en d.m.v. een web van leugens staat deze maatschappij als een kaartenhuis. Door de juiste kaartjes eruit te trekken, stort het kaartenhuis in. Al klinkt dat makkelijker dan het lijkt, is ook in deze context niet geschoten altijd mis.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-09 07:29

bloody

0.000 KB!!

Avalaxy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Wie neemt nou wie gevangen? Ik lees die tweet als dat de Putin militairen de mensen van het vrije Russische leger gevangen nemen?
Andersom; de echte Russische militairen geven zich over aan o.a. dat "Russian Volunteer Corps" + Legion "Freedom of Russia".

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 14-03-2024 14:53 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:18

watercoolertje

Untertitel

[...]

Wie neemt nou wie gevangen? Ik lees die tweet als dat de Putin militairen de mensen van het vrije Russische leger gevangen nemen?
Ik lees het andersom, de imperial regime troops geven zich over, dat kan toch enkel slaan op de het Russische leger?

Die Russian democratic forces maakt het wel wat verwarrend, want ze strijden misschien wel voor democratie maar zijn alles behalve democratisch gekozen natuurlijk (en het leger van putin is dat ook niet).

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 14-03-2024 14:53 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Het is Oekraïens:
BNR, village Spodarushino. The occupyers from the Kremlin junta army are captured by the rebels, raising the white flag.

Geolocation by Cyberborosh
Als ik het vertaal vanuit het Russisch:
BNR, the village of Sdomaryushino. Occupanty from the army of the Kremlin junti to sneak at the rebels, the pid of the lyaichi veil the prime.

Hero-coal Kiberbolosn
(Beide met Firefox Translations.)

De Russische vertaling klopt niet. Het is ook overduidelijk Oekraïens schrift. Ik herken dat zo vs Russisch met de fonts op deze Mac laptop want de cyrillische letters zijn in Oekraïens groter (binnen de tekens wordt grotere afstand gecreëerd), en in Oekraïens is het minder rond en hoekiger. Hetzelfde kan ik ook tussen Japans, Koreaans, en Chinees (whatever de populaire Chinese taal is) zonder ook maar 1 teken te (kunnen) lezen. YMMV.

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 14-03-2024 14:54 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het is vooral ook verwarrend omdat ze het Russische leger binnen de Russische grenzen ook beschrijven met "occupiers", terwijl het dat daar natuurlijk niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Russische burgers op de vlucht want de Russen komen er aan.

“Mom, can we have MSO at home?
- we already have MSO at home.”
The MSO at home:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/G6YSiGpkFn

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/fSLN0faSfw

[ Voor 39% gewijzigd door gise op 14-03-2024 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
Russische film die Russen eigenlijk niet mogen zien, is kaskraker

film over het boek The Master and Margarita van Michail Boelgakov wat nogal wat overeenkomsten heeft met de huidige situatie in Rusland is een bioscooptopper
"We bevinden ons in Rusland bijna op het niveau van de grootschalige vervolgingen onder Stalin in de Sovjet-Unie", zegt regisseur Lockshin. "Toneelschrijvers en regisseurs zitten in de gevangenis. Er is geen mogelijkheid om je op welke manier dan ook uit te spreken tegen het regime of tegen de oorlog. Dissidenten en oppositieleiders zitten gevangen of zijn vermoord."
https://nos.nl/nieuwsuur/...t-mogen-zien-is-kaskraker

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
We moeten niet vergeten dat de vorige keer de berichtgeving van het Russian Volunteer Corps ook erg 'Russisch' was.
Russian Volunteer Corps Chief of Staff Oleksandr, known as "Fortuna," disclosed that their unit has penetrated "several dozen kilometers" into Russian territory and has captured prisoners. He said that the operation was planned for months. While declining to specify the number of prisoners, Oleksandr mentioned they were handed over to Ukraine for exchange purposes. He announced more upcoming raids on Russian territory.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tens
Weer een raffinaderij, geen peuk maar een klapsigaar deze keer.
filmpje in tweet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:28

Spotmatic

Ken sent me

Laten we hopen op veel peuk-gerelateerde incidenten dit weekend. Het moeten historische verkiezingen worden, letterlijk! :+

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:56:
Weer een raffinaderij, geen peuk maar een klapsigaar deze keer.
filmpje in tweet
[Twitter]
En weer een drone vernietigd!

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Spotmatic schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:23:
Laten we hopen op veel peuk-gerelateerde incidenten dit weekend. Het moeten historische verkiezingen worden, letterlijk! :+
Nou, ik hoop toch dat dat filmpje met die IEDs die ze op een stemlokaal los wilden laten niet werkelijkheid wordt. En dat zou juist een mooie window of opportunity zijn voor Poetin om de teugels aan te trekken. De terroristen zitten in Rusland, we gaan ze platwalsen: nog strengere wetten / meer repressie + burst met kruisraketten + draft + nog eens het N-woord gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 15-03-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Gigantische woningbrand Tver (flat in aanbouw): https://www.nu.nl/306968/...woontoren-in-aanbouw.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Diverse incidenten tijdens de schijnverkiezingen:

Incident met groene inkt: https://t.me/bazabazon/25892

Nog eentje (van de agent mag ze het klusje afmaken LOL): https://t.me/bazabazon/25898

Stembus in de fik in Moskou: https://t.me/rusnews/50521

Nog een brand bij stembus: https://t.me/rusnews/50537

Molotov cocktail stembureau St. Petersburg (Moscovsky district): https://t.me/fontankaspb/53852

Wat opvalt is dat men het vaak zelf ook opneemt middels de eigen smartphone.

edit:
Mogelijk nog twee (foto's geen filmpjes):

https://t.me/astrapress/51002

https://t.me/rian_ru/235640

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 15-03-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:20

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

De NOS heeft het ook opgemerkt en dit laat in elk geval zien dat er meer weerstand is tegen de verkiezingen dan Putin & Co willen laten geloven. De uitslag zal niet in gevaar zijn, maar eventuele tegenstanders weten zich nu wel beter gesteund dan als de bevolking geheel stil blijft zitten.

Sowieso, repressie wordt al uitgevoerd, zodra je iets uitvreet word je opgepakt, en verdwijn je. Blijkbaar is dat niet meer voldoende om burgers gehoorzaam te houden, en ik ben heel benieuwd wanneer lokale machthebbers daar gebruik van gaan maken (door dit soort 'incidenten' rustig toe te staan bijvoorbeeld).

Uiteindelijk heeft Putin met z'n hele club (van wellicht een paar honderd man) vooral steun omdat er geen alternatief is. Staat een oligarchje op die de boel wel eens beter gaat doen, en krijgt die de veiligheidsdiensten mee (al dan niet omdat ie daar lid van is) dan breekt daar de pleuris uit. Loyaliteit is relatief, zeg maar.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Orban, in het begin toen Hongarije bij de nato kwam was hij enorm pro democratie, pro nato, en verwees hij meermaals op het grote gevaar van Rusland.

Nu is hij anti democratie, pro Kremlin.

Is hij veranderd? of acteerde hij om zo aan de macht te komen en dan langzaam zijn snode plan uit te voeren?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
C00P schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:20:
Orban, in het begin toen Hongarije bij de nato kwam was hij enorm pro democratie, pro nato, en verwees hij meermaals op het grote gevaar van Rusland.

Is hij veranderd? of acteerde hij om zo aan de macht te komen en dan langzaam zijn snode plan uit te voeren?
Denk het eerste, macht corrumpeert wordt wel gezegd. Maar de tentakels van Rusland zitten dieper in de westerse samenleving dan we zouden moeten willen.

Follow the money heeft nogal wat artikelen staan over Orban (geen abbo, dus ik zie alleen koppen).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
De president van de EU feliciteert Putin alvast met zijn overweldigende winst.

Let wel, voordat de verkiezingen goed en wel begonnen zijn ;)

https://www.politico.eu/a...n-voting-russia-election/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Op de eerste dag van de Russische presidentsverkiezingen hebben mensen in verschillende regio's uit protest brand gesticht in stemlokalen en verf door stembussen gegooid.
https://nos.nl/l/2512886
Volgens de onafhankelijke nieuwssite The Moscow Times hebben zeker drie mensen brand gesticht bij stemlokalen. In Moskou werd een oudere vrouw opgepakt omdat ze een stemhokje in brand had gestoken.
Moderatie comment: link al gedeeld in FreezeXJ in "De situatie binnen Rusland"

[ Voor 50% gewijzigd door teacup op 15-03-2024 22:39 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
As Putin Pitches His Vision, Voters Avert Their Gaze From the War
https://www.nytimes.com/2...Ebz9S8keNn&smid=url-share
(Deelartikel)

Poetin probeert krampachtig zijn verkiezing te legitimeren. En dat mag wat kosten:
The Russia 2024 exhibit is part of what leaked Kremlin documents obtained by Delfi, an Estonian news outlet, refer to as a domestic “information war,” whose budget is at least $690 million.
Voor de informatie baseert het artikel zich op informatie van VSquare.org. Een site die op zich al het bekijken waard is.
De about us from the site:
Ours is a digital world, one flooded with disinformation, influence operations, conspiracies, and hyperinflation of news. Quality investigative journalism is as needed as ever. In Central Europe, populism and social polarization are on the rise, and space for independent journalism has been narrowing for many years. This is a critical time. The future of reliable information on the region is at stake.

Our mission is:
• to provide fact-checked, in-depth coverage of important topics from Central Europe
• to publish high-quality investigations that raise the awareness of critical threats to the Central European region•
• to hold power to account
• to describe events without stoking emotions
• to promote quality, reliable investigative journalism

Veel van dat geld is gegaan naar een expositie in een Exhibition Centre uit de Stalin tijd. Ik verwacht dat het over Exhibition of Achievements of National Economy gaat. De keuze om met een dergelijke expositie op de proppen te komen is best wel kenmerkend. De Expositie zou de grandeur van Rusland moeten onderstrepen, en dat Rusland op de goede weg was.

Als ik daar wat overdrachtelijk naar kijk dan is een dergelijke expositie te vergelijken met de Great Exhibitions die in de 18e en 19e eeuw te zien waren in Frankrijk en groot Brittannië. Ook die landen trachtten hun grandeur te onderstrepen met dergelijke tentoonstellingen. In die tijd, de Victoriaanse tijd, bevonden Europese landen zich eigenlijk al in de nadagen van hun koloniale tijd. Die grandeur ontleenden Frankrijk en Engeland ook vooral aan hun koloniën. Door die nadagen begon die grandeur al wat schril te klinken. Hoe massief beide landen hun exposities ook aanpakten, was kolonialisme op zijn retour.

En dan nu Poetin, grijpt terug op Stalin, die op zijn beurt midden jaren '30 weer leek terug te grijpen op die great exhibitions 80 jaar terug. In een eerdere post heb ik wel eens opgemerkt dat Rusland nooit uit zijn koloniale tijd is gekomen. Deze expositie lijkt dat weer te benadrukken door terug te grijpen op de beeldtaal gewoon in de koloniale tijd van de westerse landen.

Hieronder wat fragmenten uit de beschrijving van het New York Times artikel.
The exhibition promotes what the Kremlin portrays as Russia’s achievements in the past two decades, roughly the period Mr. Putin has been in power, and his promises for the future after he secures another six-year term in rubber-stamp elections this weekend.

The exhibition is in many ways a microcosm of a country whose people largely — at least in public — avert their gaze from the big and bloody war in Ukraine that Mr. Putin started more than two years ago.
Het Krim paviljoen bevat een opmerkelijke keuze:
At the Crimea pavilion, throngs of visitors pose with men dressed as Roman legionnaires next to a video boasting about the bridge connecting the peninsula, which was illegally annexed in 2014, to the Russian mainland. There is no mention of the Ukrainian attack in 2022 that blew a hole in the bridge, or the frequent threats that lead to the closing of the bridge for hours at a time.
Een knipoog naar het Romeinse rijk, dat hebben er meer gedaan. Een volgende greep naar beeldtaal die moet aanhaken op grandeur.

Van die grandeur zal in het dagelijks leven van de Russen niet zo veel te merken zijn, in het New York Times artikel wordt het een cognitieve dissonantie genoemd:
People have spent these two years in this weird state where you basically have to choose to ignore a major tragedy,” said Greg Yudin, a Russian sociologist and research scholar at Princeton University. “Most people understand what is going on but they still have to pretend nothing is happening. This is a deeply traumatic experience.
Toch is ook in de expositie de war effort niet ver weg. Al klapt grandeur om in een slechte smaak, in combinatie met het gebruik van een computergame uit het westen (of een Russische kloon?):
“The Army for Children” welcomed kids with cartoon animals in uniform. Children were invited to practice operating state-of-the-art drones, sit in a virtual-reality flight simulator and play a video game called Counter-Strike.
Onze eerdere analyses dat Poetin een belang heeft dat deze oorlog uitmondt in een bevroren conflict waarmee hij voortdurend de angst van de Russen kan voeden vond ik onderstreept in het volgende:
Still, Russians remain anxious about the war, said Mr. Yudin, the Princeton sociologist. It is an uncertainty that oddly has the effect of drawing voters to Mr. Putin.

“There are fears about what will happen if we don’t win: We will be humiliated, everyone will be prosecuted, we will have to pay huge reparations — and basically put under foreign control,” Mr. Yudin said. “These fears are fueled by Putin, who has also positioned himself as the only one who can end the war.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:35:
As Putin Pitches His Vision, Voters Avert Their Gaze From the War
https://www.nytimes.com/2...Ebz9S8keNn&smid=url-share
(Deelartikel)

Poetin probeert krampachtig zijn verkiezing te legitimeren. En dat mag wat kosten:

[...]

Voor de informatie baseert het artikel zich op informatie van VSquare.org. Een site die op zich al het bekijken waard is.
De about us from the site:
Ours is a digital world, one flooded with disinformation, influence operations, conspiracies, and hyperinflation of news. Quality investigative journalism is as needed as ever. In Central Europe, populism and social polarization are on the rise, and space for independent journalism has been narrowing for many years. This is a critical time. The future of reliable information on the region is at stake.

Our mission is:
• to provide fact-checked, in-depth coverage of important topics from Central Europe
• to publish high-quality investigations that raise the awareness of critical threats to the Central European region•
• to hold power to account
• to describe events without stoking emotions
• to promote quality, reliable investigative journalism

Veel van dat geld is gegaan naar een expositie in een Exhibition Centre uit de Stalin tijd. Ik verwacht dat het over Exhibition of Achievements of National Economy gaat. De keuze om met een dergelijke expositie op de proppen te komen is best wel kenmerkend. De Expositie zou de grandeur van Rusland moeten onderstrepen, en dat Rusland op de goede weg was.

Als ik daar wat overdrachtelijk naar kijk dan is een dergelijke expositie te vergelijken met de Great Exhibitions die in de 18e en 19e eeuw te zien waren in Frankrijk en groot Brittannië. Ook die landen trachtten hun grandeur te onderstrepen met dergelijke tentoonstellingen. In die tijd, de Victoriaanse tijd, bevonden Europese landen zich eigenlijk al in de nadagen van hun koloniale tijd. Die grandeur ontleenden Frankrijk en Engeland ook vooral aan hun koloniën. Door die nadagen begon die grandeur al wat schril te klinken. Hoe massief beide landen hun exposities ook aanpakten, was kolonialisme op zijn retour.

En dan nu Poetin, grijpt terug op Stalin, die op zijn beurt midden jaren '30 weer leek terug te grijpen op die great exhibitions 80 jaar terug. In een eerdere post heb ik wel eens opgemerkt dat Rusland nooit uit zijn koloniale tijd is gekomen. Deze expositie lijkt dat weer te benadrukken door terug te grijpen op de beeldtaal gewoon in de koloniale tijd van de westerse landen.

Hieronder wat fragmenten uit de beschrijving van het New York Times artikel.

[...]

Het Krim paviljoen bevat een opmerkelijke keuze:

[...]

Een knipoog naar het Romeinse rijk, dat hebben er meer gedaan. Een volgende greep naar beeldtaal die moet aanhaken op grandeur.

Van die grandeur zal in het dagelijks leven van de Russen niet zo veel te merken zijn, in het New York Times artikel wordt het een cognitieve dissonantie genoemd:

[...]

Toch is ook in de expositie de war effort niet ver weg. Al klapt grandeur om in een slechte smaak, in combinatie met het gebruik van een computergame uit het westen (of een Russische kloon?):

[...]

Onze eerdere analyses dat Poetin een belang heeft dat deze oorlog uitmondt in een bevroren conflict waarmee hij voortdurend de angst van de Russen kan voeden vond ik onderstreept in het volgende:

[...]
Ik vind dit tekenend:

Russische film die Russen eigenlijk niet mogen zien, is kaskraker
Het is een wonder dat hij het witte doek haalde in Rusland. Een film over censuur en tirannie in de jaren 30 van de vorige eeuw: The Master and Margarita, geregisseerd door een Amerikaan, die zich ook nog eens uitsprak tegen de oorlog. Het Rusland in zijn film lijkt angstaanjagend veel op het Rusland van vandaag.
(Jaren '30 was geen pretje: the Great Depression, Holodomor, the Great Purge / Terror, en het Molotov-Ribbentroppact.)

Over de roman en het plot:
De roman The Master and Margarita van Michail Boelgakov is een magisch-realistische fantasie over de duivel die afrekent met de Sovjet-Unie onder Stalin, een vrouw die naar de hel gaat en terugkomt om haar geliefde te redden en Pontius Pilatus die met Jezus discussieert over menselijke waardigheid. De satirische cultroman groeide uit tot een van de belangrijkste romans uit de 20ste-eeuwse wereldliteratuur.
Concrete cijfers:
Inmiddels hebben vier miljoen Russen de film bezocht. Iets wat normaal gesproken alleen is weggelegd voor Hollywood-blockbusters. Dat heeft meteen de woede aangewakkerd van Russische patriotten en pro-oorlogspropagandisten. Zij zijn zeer verontwaardigd dat de film, die volgens hen zo overduidelijk kritiek heeft op de oorlog en het regime van Poetin, in de bioscopen draait. Ook nog eens met overheidssteun gemaakt.
Het artikel (prima inhoudelijk stuk) gaat ook in op de gevolgen voor de medewerkers van de film. De regisseur zit in ballingschap in LA, kreeg vanwege het boek toch subsidie van het Kremlin, maar medewerkers ondervinden niet nader te noemen hinder. Daarnaast komt de Russisch-Oekraïense filmproducent Alexander Rodnyansky nog aan het woord in het artikel.

IMDB: Master i Margarita (2023) overigens is het boek al eerder verfilmd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Er zijn weer twee raffinaderijen aangevallen met drones 🔥

Today, 2 Russian refineries were struck byUkrainian Kamikaze Drones in the Samara Region of Russia, located 800km to 900km from Ukraine . One drone strike was on an oil refinery in Syzran, and several drones struck the Novokuibyshiv oil refinery

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/72YynSaGei

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/bkwtetyXFB

[ Voor 57% gewijzigd door gise op 16-03-2024 07:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tenminste een van de aanvallen was goed raak volgens dit draadje, AVT-6 is een belangrijk deel van de raffinaderij:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:36
C00P schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:20:

Als hij vanaf het begin (dus vóór de verkiezing) zijn WERKELIJKE standpunten had laten weten, hadden maar weinig mensen een kruisje achter zijn naam gezet.

Niet genoeg kruisjes?
Géén premier
Géén vet salaris
Géén donaties van mr P op geheime rekening

kortom, goede acteur maar slecht publiek, die het niet doorhadden. (deel xx van de sequel "Trump")

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:21
Hoezo knipoog?

Zowel het Tsaristische- als het Soviet-Rusland waren imperialistische projecten. Zeker de Tsaren (nota bene verbastering van Caesar), die hun identiteit hebben verkoopt met het Oosterse Romeinse Rijk. Die dubbele adelaar in de wapens en de vlag komt niet uit de lucht vallen. Zij zagen Moskou als voortzetting van Constantinopel na de val, als hoeders van de Orthodoxe religie.

En, meer nog dan de Soviet-traditie, grijpt Putin terug op de Tsaren. Nu was het grootste deel van Rusland barbaars buitengebied voor de Romeinen - maar dat gold niet voor de Krim. Dat wéten Russen maar al te goed, het is onderdeel van de symboliek van die regio.

Je hebt gelijk dat veel, zoniet meeste Europese rijken koketteerden met wortels in het Romeinse rijk, en de Russen zijn zeker geen uitzondering. Voor ons is dat een beetje een anachronisme, maar ik geloof niet dat dat voor de Russen geldt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Staat van werkgelegenheid bij Russische vliegtuig en helikopter bouwers. Een groot tekort aan mensen, maar schijnbaar op Yakovlev (haha) na zijn de lonen ook vrij slecht.

Ergens ook verwacht, de focus ligt meer bij munitie, raketten en voertuigen voor het leger. De VKS heeft relatief weinig verloren, dus zijn momenteel ook niet in een slechte staat. De grote verliezer is de civiele luchtvaart, zonder nieuwe Russische passagiers vliegtuigen als de Yakovlev MC-21 of de SJ-100 zal de complete luchtvaart sector runnen op Boeings en Airbussen die al jaren niet goed ondersteund worden.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online

Vrij offtopic, maar toch even:

Kolonialisme (of het Imperialisme) was in de 19de eeuw (of tijdens de wereldtentoonstelling van 1851 als voorname Exhibit) echt niet in de nadagen, het was in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk juist op stoom aan het lopen. The Great Game met Rusland was nog niet begonnen, het congres van Berlijn was nog decennia weg, Brits-Indië was zelfs nog onder het gezag van de Engelse East-India-Company

Alleen voor Spanje, Portugal en in mindere mate Nederland kan je spreken van de nadagen, maar voor met name het Verenigd Koninkrijk moest het hoogtepunt nog komen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Er zijn vandaag de 16e weer allerlei protesten geweest.

Hier nog enkele (x3) voorbeelden van 15e

Deze in Yekaterineburg (filmpje) is van 16e:

https://t.me/ve4ved/72176

Verdachte (v) zou een professor bij federale universiteit Oeral te zijn, 'doctor of chemical sciences'.

Het gerucht gaat dat mensen worden afgeperst. Er is geld van ze gestolen en om dat terug te krijgen moeten ze dit doen, en er een filmpje van maken. Klinkt op zich wel als een leuk filmscript, of een leuke plausible deniability.

Het wordt nog gekker. Er zijn mensen in een kostuum gespot alsof het carnaval is (nee, ik bedoel niet de groene mannetjes). Mensen worden gelokt met shotjes wodka (en ik was nog zooo blij dat ik tijdens COVID een extra rood potloodje mee naar huis mocht nemen want twee kinderen d:)b, of dat ik als teller een koekje van de voorzitter kreeg tijdens het tellen <3 maar ze hebben gewoon alcohol als je gaat stemmen in dit 'fantastische' land! :+ :+)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GIyEuB_XYAE8GOw?format=jpg&name=medium

En andere onzin. Zie dit Moscow Times stuk voor voorbeelden:

https://www.themoscowtime...ction-day-freebies-a84458

De plaatselijke Frans of Francine Bauer geeft een show alvorens te stemmen

In de meme thread postte ik nog een filmpje van een groen mannetje dat in twee stemhokjes zou kijken, en ook daadwerkelijk naar het biljet keek.

Wat een poppenkast, en wij hebben het hier over de stemfie. Elders hoorde ik de term election theatre. Dat dekt de lading aardig.

Morgen om 12.00 Moskou tijd de grand finale flashmob, en de autoriteiten zijn op de hoogte :Y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Daar gaan we weer:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4lxXRdrxGG
In Prague, only 4.1% Russians voted for Putin...
Ben ‘benieuwd’ naar de officiële uitslag :+

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2024 08:34 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:39
104,1%, want zelfs de europeanen stemmen op Putin omdat ze zonder gas zitten

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Grootschalig GPS-jammen, gevaarlijke nieuwe Russische sport:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Tens schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:54:

[Twitter]
Zo te zien strategisch opgesteld in Kaliningrad.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nu.nl heeft een aantal aardige artikelen over de protesten jegens de theatershow van Poetin. De protesten maken duidelijk dat sommigen het geen goede show vinden :+

Tientallen arrestaties in Rusland op laatste dag van presidentsverkiezingen

Een paar quotes:
In hoofdstad Moskou werden zeker zeven mensen opgepakt, in Sint-Petersburg vijf. In die grote steden gaven volgens The Moscow Times duizenden aanhangers van de vorige maand overleden oppositieleider Alexei Navalny gehoor aan diens oproep tot protest. Ze verzamelden zich rond het middaguur bij stembureaus, wat tot grote rijen leidde.
Sommigen gaan verder dan enkel op komen dagen om 12:00:
Ook in andere steden in Rusland deden mensen mee aan de campagne 'Middaguur tegen Poetin'. Op foto's en video's op sociale media zijn kiezers te zien die een boodschap op het stemformulier zetten. Zo schrijven ze het woord moordenaar naast de naam van Poetin en vullen ze de naam van Navalny in op het biljet.
Bij diplomatieke vestigingen in onder meer Astana (Kazachstan), Bangkok (Thailand), Jerevan (Armenië), Tasjkent (Oezbekistan), Tokio (Japan) en Istanboel (Turkije) stonden ook lange rijen.
(Dikgedrukt door mij.)

Navalnaya zit in Berlijn, en protesteert in de geest van Navalny aldaar.

Russen in lange rij voor stembus in Den Haag na oproep tot protest

De rij:

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/rf4xkqxa8wgp_wd854/russen-den-haag.jpg

Een enkeling drukt zich direct uit:

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/7e9xnnuasz2m_wd854/alexei-navalny.jpg

Gedenkplaats bij ambassade (handig om sneakers te hebben als Europapa wint :+):

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/zp8xrsoaf7k9_wd854/alexei-navalny.jpg

Politie is zichtbaar aanwezig (geen onlusten bekend):

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/f13xcxfaxmuw_wd854/rusland-den-haag.jpg

Oekraïense vlag om dranghekken:

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/iyhxgxzafe33_wd854/den-haag-russen.jpg

Ook nog een filmpje. Deze geeft de omvang beter weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ook de NOS heeft een prima artikel hierover met veel foto's en films van meerdere locaties. Ik zou zelfs durven stellen: van Russische ambassades over de gehele wereld.

https://nos.nl/liveblog/2...ische-ambassade-neemt-toe

Ik embed enkele foto's, voor de rest van de foto's en de filmpjes zie het artikel.

Stembureau in Moskou:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2024/03/17/1063455/1920x1440a.jpg

(Bron: Reuters / NOS)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2024/03/17/1063454/1920x1440a.jpg

(Bron: Reuters / NOS)

Stembureau in St. Petersburg:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2024/03/17/1063462/1920x1080a.jpg

(Bron: AFP / NOS)

Ambassade Den Haag, uitgezoomd (foto van 14:00):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2024/03/17/1063511/1920x1080a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36

[Twitter]
Het viel me een tijd geleden ook al op https://globe.adsbexchange.com/. Best veel vluchten geven een haperende lijn als ze eenmaal boven de Zwarte Zee/Turkije vliegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I28O6vnKzGwty2oQVuVtw_lwZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVJEqL6fqzGZgKGQVKrcFier.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:10

_Eend_

🌻🇺🇦

wauskoek schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:19:
[...]

Het viel me een tijd geleden ook al op https://globe.adsbexchange.com/. Best veel vluchten geven een haperende lijn als ze eenmaal boven de Zwarte Zee/Turkije vliegen.

[Afbeelding]
Dat heeft niks met GPS te maken, maar met de dekking van ADSB ontvangers in het gebied: _Eend_ in "Het vliegbewegingen topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jerie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:59:
Nu.nl heeft een aantal aardige artikelen over de protesten jegens de theatershow van Poetin. De protesten maken duidelijk dat sommigen het geen goede show vinden :+

Tientallen arrestaties in Rusland op laatste dag van presidentsverkiezingen

Een paar quotes:

[...]

Sommigen gaan verder dan enkel op komen dagen om 12:00:

[...]

[...]

(Dikgedrukt door mij.)

Navalnaya zit in Berlijn, en protesteert in de geest van Navalny aldaar.

Russen in lange rij voor stembus in Den Haag na oproep tot protest

De rij:

[Afbeelding]

Een enkeling drukt zich direct uit:

[Afbeelding]

Gedenkplaats bij ambassade (handig om sneakers te hebben als Europapa wint :+):

[Afbeelding]

Politie is zichtbaar aanwezig (geen onlusten bekend):

[Afbeelding]

Oekraïense vlag om dranghekken:

[Afbeelding]

Ook nog een filmpje. Deze geeft de omvang beter weer.
Appart heh dat 87 procent van die mensen rond die Oekraine vlag en met Navalny petjes op Putin hebben gestemd?

Maar ik ben wel benieuwd naar de gewone Rus in Rusland eigenlijk. Hier en in de VS worden ook rare mensen gekozen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Volgens claim een gewoon ongeluk. Maakt verder niet uit, het spoor is een tijdje geblokkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Marzman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Appart heh dat 87 procent van die mensen rond die Oekraine vlag en met Navalny petjes op Putin hebben gestemd?

Maar ik ben wel benieuwd naar de gewone Rus in Rusland eigenlijk. Hier en in de VS worden ook rare mensen gekozen, dus onmogelijk is het niet eens.
En wordt in de VS ook alle tegenstand opgesloten en/ of vermoord? Gewoon niet te vergelijken dus, ondanks dat de kiezers in het westen inderdaad ook rare keuzes maken. Het enige dat enigszins overeenkomt is de gebruikte propaganda.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik zag op NOS het stukje van de Speech van Putin over het overlijden van Navalny.

Er kwam iemand naar Putin toe die zei dat er een gevangenenruil op handen was tussen het westen en Rusland, en dat Navalny in deze ruil zat.
Putin liet die persoon nieteens uitpraten en zei direct: “Ik ga akkoord”

Waarschijnlijk is dit niet eens gelogen. Betreffende persoon zal wel van de KGB geweest zijn en informeerde Putin dat Navalny geruild zou worden en vroeg of ze ‘m moesten omleggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:21

Garyu

WW

[Twitter]
Niet alleen maar in Rusland. Ook in Afrika/Midden-Oosten een leuk grapje, schijnbaar. GPS-spoofen trouwens ook, wat nog veel problematischer is. Leuk om drones om de tuin te leiden, maar bij verkeersvliegers zie ik het liever niet.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
gise schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:38:
Ik zag op NOS het stukje van de Speech van Putin over het overlijden van Navalny.

Er kwam iemand naar Putin toe die zei dat er een gevangenenruil op handen was tussen het westen en Rusland, en dat Navalny in deze ruil zat.
Putin liet die persoon nieteens uitpraten en zei direct: “Ik ga akkoord”

Waarschijnlijk is dit niet eens gelogen. Betreffende persoon zal wel van de KGB geweest zijn en informeerde Putin dat Navalny geruild zou worden en vroeg of ze ‘m moesten omleggen. :+
Hier staat het artikel: https://nos.nl/artikel/25...invloed-hadden-op-uitslag

Opmerkelijk: de stoere bink durft zelfs Navalny voor het eerst bij naam te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Volgens mij liet hij navalny vermoorden net voor de verkiezingen om een boodschap af te geven :

- een enorm populair politicus zowel in binnen als buitenland laat ik vermoorden net voor de verkiezingen, en nog win ik die met record stemmen. Hier een dikke middelvinger naar jullie allen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De Russische elite en Poetin.
De liefde tussen de Russiche elite en Poetin lijkt te zijn bekoeld. Een item uit de Ukrainian Pravda schetste hiervan een impressie. Het Item heeft UP in midden 2023 ontleend aan Bloomberg geeft aan dat de Russische elite die Speciale operatie behoorlijk zat is.

Russian elite no longer believes that Putin will win the war
"A mood of deepening gloom is gripping Russia’s elite about prospects for President Vladimir Putin’s war in Ukraine, with even the most optimistic seeing a ‘frozen’ conflict as the best available outcome now for the Kremlin.

Many within the political and business elite are tired of the war and want it to stop, though they doubt Putin will halt the fighting. While nobody’s willing to stand up to the president over the invasion, absolute belief in his leadership has been shaken by it."
De aanvallen van Oekraïne in Rusland maakten in 2023 al een verschil voor de stemming:
And attacks inside Russia increase the sense of insecurity, one of them being the recent drone attacks on Moscow and the fighting in Russia’s Belgorod Oblast. All this undermines Putin's image as a guarantor of Russia's security, Bloomberg writes.
Ondanks deze inzichten drukte die elite to dan toe haar snor:
The publication notes that most members of the elite keep a low profile and go about their business, believing that they cannot influence events. And Putin, in turn, shows no signs of wanting to end the war.
5 Scenarios for Russia After Putin’s Next Term
Is er ten opzichte van mid 2023 veel veranderd? Misschien niet. Een Rusland dat de komende jaren nog doorgaat onder Poetin blijft het meest waarschijnlijke scenario. Politico waagt het enkele dagen terug om daar wat andere scenario's naast te zetten en daar een waarschijnlijkheid aan te hangen:
  • Democracy Flowers - Likelihood: 5-10%
  • Russia Disintegrates - Likelihood: 10-15%
  • Nationalists Rising - Likelihood: 15-20%
  • A Technocratic Reset - Likelihood: 20-25%
  • Long Live President Putin - Likelihood 45-50%
Dat een Poetin bewind heel waarschijnlijk is, maakt het nog geen no brainer. Het Amerikaanse Council on Foreign Relations beargumenteert dat dit houvast aan de macht van Poetin niet zo rotsvast hoeft te zijn.

Leadership Change in Russia
Het artikel noemt wat argumenten die een overdracht van macht voorstelbaar maken:
It is possible but unlikely that Putin will manage the succession, as he has forgone multiple opportunities in the past to appoint a successor. Leadership change will most probably be a top-down process set off by elite power struggles, rather than a bottom-up societal process. However, certain bottom-up dynamics could increase pressure on elites and push them to prematurely seek out alternative leadership.
The current leadership’s suppression of internal criticism and systematic promotion of misinformation—including about the strength of its own regime—can also lead to a misinterpretation of signals and violent overreactions.
Russia’s lack of functional institutions creates a major hurdle to solving a leadership or succession crisis neatly and peacefully.
To add legitimacy to an attempted leadership change and reduce the risk of instability, conspirators could use the veneer of a legal pathway within the Russian constitution.
  • place the prime minister, currently Mikhail Mishustin, in power for three months, after which elections would confirm the preferred candidate
  • An alternative route to the constitution would be to use the Security Council as a legitimizing support mechanism, especially for a leader from the siloviki.
De huidige elite zal waarschijnlijk opteren voor een technocratische reset, de een na waarschijnlijkste optie van Politico. De Council ziet drie scenario's (meer details in het artikel):
  • The radicalization scenario
  • The retrenchment scenario
  • The fragmentation scenario
Als een sideline noemt de Council een Westernization scenario als onwaarschijnlijk:
implausible because Putin has marginalized or coopted the liberal, Western-oriented faction among Russian elites
Even ongeacht de mogelijke scenario's en argumenten zijn er ook een aantal waarschuwingssignalen die ons kunnen wijzen op een op handen zijnde machtswisseling.

top-down indicators (die werken van bovenaf in de machtsstructuur):
  • dissatisfaction and a power struggle among Russia’s elite
  • power struggle between elites and the current leadership
  • a significant uptick in resignations and new appointments
  • defections, leaked conversations, public statements by prominent members
  • capital flight, withdrawals by large companies’ owners and stakeholders
  • large-scale sales of property and stocks
  • property raids and seizures
  • the regime launches a series of purges
  • the regime does not allow no anti-war candidates in presidential elections
Bottom up indicators:
  • deteriorating economic dynamics, which prompt regional dissatisfaction
  • drop in the energy revenues can cause sharp economic downturn and budgetary cuts for social services
  • Depleted Kremlin reserves will make it harder to provide basic living standards for the public.
  • Inflation, declining real wages, and decreases in spending will be particularly important indicators.
Na de onvermijdelijke Poetin verkiezing gaat het leven verder. Op veel plekken wordt geanticipeerd op de nabije toekomst. Een les uit de laatste twee artikelen die we kunnen adopteren is dat we altijd blijven werken met de voorliggende omstandigheden. Om goed in te spelen op die omstandigheden moeten we scherp zijn op veranderingen. Misschien zijn er nu nog niet veel indicatoren, het kan zomaar hard gaan met veranderingen in Rusland. De Russische samenleving staat behoorlijk onder druk, laat de facade die wij er van zien ons daar niet vanaf leiden. Om die reden die lijstjes van indicatoren om gericht op te letten.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:03:

[...]

Ondanks deze inzichten drukte die elite to dan toe haar snor:

[...]
Deze zin begrijp ik niet.
• drop in the energy revenues can cause sharp economic downturn and budgetary cuts for social services
Het lijkt er op dat UA hier de afgelopen maanden serieuze deuken in de pakken boter weet te slaan. Dwz ze hebben succes om fabrieken die met fossiele brandstoffen te maken hebben (olie- en gaswinning, met name nog het eerste) te raken.

Ik weet ook niet wat voor werk al die conscripts deden in de uiterwaarden RU maar hoe dan ook: veel van dat werk zal er niet al te best voor liggen.

P. mag dan een oorlogseconomie hebben opgebouwd, dat is alleen op papier waardevol. Dat is op de lange termijn niet nuttig. Het is een façade, een kaartenhuis.

Je merkt dat ook als je in een sim zoals Civ V speelt en je bouwt een groot leger. Dat bouw je om te gebruiken en om de een of andere manier winst mee te maken. Want anders is het weggegooid geld (althans zo ging het vroeger want mijn laatste Civ V potje is al weer 10 jaar geleden :+). Wij moeten er voor waken dat hij er winst mee kan maken. Ergo: wapenwedloop. Het is niet anders.

Ik zou als ik Rusland zou zijn nog wel kijken wat er gaat gebeuren met mijn beïnvloedingscampagnes in EU en VS. De vruchten zal men proberen te plukken. Als we die strijd weten te winnen en onze rug recht houden, zie ik het positief in. Al lijkt inmiddels Macron op te staan als leider, dat kunnen ze ook ongeacht of VS nog meedoet of niet?

Maar dan nog, dan nog is de uitholling van onze democratische rechtsstaat een feit. En niet alleen die van ons. Kijk naar de VS. Iemand pleegde een staatsgreep en loopt nog vrij rond. Te idioot voor woorden. Maar de rode loper heeft hij uit weten te rollen tijdens z'n regeerperiode: SCOTUS. Ieder Westers land heeft met soortgelijke problemen te maken. Bijvoorbeeld Macron moet rekening houden met Le Pen.

Hoe krijg je die geest weer in de fles? Door de problemen aan te pakken, en door te pakken... dan put je voedingsbodem uit. Dat zie ik niet 1 2 3 gebeuren, en natuurlijik al helemaal niet in de vorm van de oplossingen die Trump e.a. alt-right clowns aandragen. Ondertussen speelt EU appeasement jegens bijv de boeren, uit pure angst. Maar op de lange termijn verliezen we daardoor allemaal want klimaatcrisis is geen fabeltje, het is allemaal al lang en breed wetenschappelijk onderbouwt.

Dat is denk ik de long game van Poetin. Dat is denk ik waarom hij nog niet heeft opgegeven, of publiekelijk met idiote statements komt m.b.t. onderhandelingen.

Uit het Politico artikel:
And compared to American presidents, at just 71, Putin’s still got (relative) youth on his side
Wat betreft de poll 45-50% 'Long Live President Putin'. Statistisch gezien is dat op de lange termijn onrealistisch. De man is in de laatste periode van z'n leven aangekomen, net zoals Biden en Trump. De gemiddelde levensverwachting in RU ligt ook lager. Nou zou je kunnen zeggen: de dictator krijgt de allerbeste behandeling. Maar waar dan? In Rusland?
What the West Should Do: Ratchet up the pressure, wherever and however it can.
Mijn vraag is dan ook als volgt: wanneer we '#4 A Technocratic Reset' gaan meemaken, wat gaan daar dan de mogelijke gevolgen van zijn in de geopolitiek?

Ik zie namelijk in geen enkel eerdergenoemd scenario de eerdergenoemde problemen die wij in het Westen en globaal hebben bij de wortel worden aangepakt.

Biden schijnt nog een noodpotje te hebben. Lend-lease is voor zover ik heb begrepen voorbij. De Reps hebben de Dems bij de ballen tot aan November, mogelijk nog langer. Dus van VS geen direct geld (indirect misschien wel, ik hoef niet te weten hoe de Tsjechen aan hun spul komen; ze regelen het, daar gaat het om).

Scenario #3 (Nationalists Rising) hebben we trouwens al in actie gezien, al heeft dat gefaald. Dat was Prigozhin. Prigozhin was een hardliner en een nationalist.
it was that he made Putin look like a tsar with no clothes.
Hier ben ik het niet mee eens. Poetin had voldoende leverage jegens Prigozhin waardoor Prigozhin niet durfde door te zetten. Daarna is de druk even van de ketel geweest, er is gedaan alsof hem het verraad is vergeven, maar ook toen lag het er dik bovenop dat vroeg of laat de revenge zou komen. We weten niet welke leverage Poetin heeft ingezet, maar we weten wel dat hij over iedereen in z'n inner circle kompromat heeft. Bestaat dat niet over jou, dan ben jij niet corrupt genoeg, en mensen die niet corrupt genoeg zijn, zijn niet zakelijk genoeg en dus zwakkelingen. Die hoeft hij niet in z'n inner circle, die redden het niet. Nadat de opstand was mislukt was Prigozhin ten dode opgeschreven. We wisten enkel niet hoe lang het zou duren (2 maanden achteraf gezien).

Je zou denken dat hetzelfde -in figuurlijke zin- geldt voor de revolutionaire Trump maar niets is minder waar. The wheels of justice grind slowly, is het gezegde, en meneer heeft SCOTUS aan z'n zijde. Die gegevens gooien serieus roet in het eten van al deze scenario's. De exacte impact weten we nog niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Jerie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:50:
[...]

Deze zin begrijp ik niet.
Terechte opmerking :) . Toen ik gisteren aan dat stuk begon had ik iets zien langskomen dat de Russische elite Poetin om zeep wilden brengen. Even dacht ik dus een trend te zien. Maar dat stuk was oud, van begin vorig jaar (getver) en in het tweede artikel hebben we kunnen lezen dat de (westers georiënteerde) elite door Poetin gedecimeerd is. Zeg nooit nooit, maar even geen indicatie voor in actie komende Russische elite. Die zin was dus een echo van hoop die ik in het begin van het artikel nog had. Met het woordje steeds erbij klopt de zin wat meer.

Over die scenario's. Bij het zien van het Politico stuk moest ik even aan het gemopper van Lubach denken over dat x punten idioom. 5 x dit, 3 x dat. Het vierde en vijfde punt zijn onwaarschijnlijk maar zijn toegevoegd om tot vijf punten te komen. Of die scenario's uitkomen is niet zo relevant. Het opstellen van dit soort scenario's is meer een katalysator om met de materie bezig te gaan. Toen ik gisteren een punt achter dat stuk zette was dat wat er in mijn hoofd zat. Hoe lastig die internationale verhoudingen ook zijn moeten we blijven registreren en anticiperen. Acteren moet gebeuren op informatie die weten. We moeten alert zijn. Menig militair heeft dat in dit land al geroepen.

Je zorg over beïnvloeding van westerse democratieën deel ik. Wat mij opvalt is dat ik de alertheid daarvoor en anticipatie daarop niet om mij heen zie. Persoonlijk zie ik overal ontwikkelingen waar ik beïnvloeding achter kan denken. Media pakt het nog niet echt op. Nederland is weer met haar favoriete hobby bezig: navelstaren. Dat EU moet omschakelen naar oorlogsproductie resoneert niet erg, niet in het medialandschap. We zijn erg druk met onszelf. Alleen dat al kan weer een resultaat van beïnvloeding zijn.

Om die reden maakt mijn stuk die zwaai naar alertheid. Op dit moment is dat belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toch maar eens AD bij de olie en gas faciliteiten neer zetten?
🔥 Russia plans to protect oil and gas facilities from Ukrainian drones with the help of air defense systems.
🛢️ "We are working together to ensure the protection of facilities and install appropriate protection systems, such as Pantsir", - Artem Verkhov
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4smurXKlEZ

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 19-03-2024 15:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19
@teacup Als Poetin niet van zijn troon gestoten wordt en afgezet wordt door het volk/krijgsmacht, dan wordt wanneer hij zijn oorlog verliest eerder een 'pop' als nieuwe president en graaft Poetin zich in, in zijn dacha.
Als de Russen echt aan het allerkortste eind trekken komt er een nieuw IJzeren gordijn aan de grens.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ziet er uit als een flink breed front deze keer?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
eh, er staat 22-23 may en 1-15 juni op dat kaartje in het begin, dat zijn de vorige pogingen dan lijkt me.

https://map.ukrdailyupdat...7353&z=11&d=19801&c=1&l=0

Geeft maar een paar kleine stukjes.

Er is gewoon erg weinig echte info beschikbaar.
Liveuamap:
Starting March 20, entry into the territory of Kozinka, Glotovo, Gora-Podol, Grayvoronovo, Novostroevka 1st and 2nd, Bezymeno will be limited, and roadblocks will be set up - Governor of the Belgorod Region Gladkov
Doet zelfs al haast vermoeden dat Rusland de boel al bijna weer onder controle heeft (Russian sources say).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
nog geen schaderapport:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vergeten de security camera uit te zetten :+
"Elections" in Russia: a woman crawled on her knees to the polling station to discreetly throw in ballots. The guard, seeing all this, simply left.
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4uqdN0Lo9A?hl=en

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 12:22
Zouden ze serieus zoveel moeite doen om de stemming te fixen? Lijkt me dat bv. bij telling een nulletje achter de telling bij Putin toch wat makkelijker gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:20
Sjoerd001 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Zouden ze serieus zoveel moeite doen om de stemming te fixen? Lijkt me dat bv. bij telling een nulletje achter de telling bij Putin toch wat makkelijker gaat?
Het mooie hiervan is dat je iedereen medeplichtig maakt, dat op papier nergens gefraudeerd wordt dus in de verdere verwerking, iedereen behalve dat vrouwtje, de kop in het zand kan houden over het 'eerlijke' verloop, dat het waarschijnlijk niets kost (1000 roebels per stemlokaal om een baboesjka het pensioen aan te vullen?) en dat als het al ontdekt wordt, de ene helft er alleen maar cynischer van wordt en de andere helft nergens bewijs van opdracht van hogerhand kan vinden.

Het is juist de goedkoopste en waterdichtste methode.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Opkomst viel blijkbaar toch wat tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:40
Het is ergens ook gewoon lachwekkend hoe RU acteert op het wereldtoneel.
Nieuwe wending om Promes terug naar RU te krijgen.
We beschuldigen hem van het hebben van een belastingschuld en zo zetten we hem op de opsprongslijst om ook een uitleveringsverzoek te kunnen doen aan Dubai.
Of hij staat er al op of hij komt er één dezer dagen op.

https://sportnieuws.nl/vo...land-2024031923554036288/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met zoveel vernietiging dat ik eerst dat dit een Oekraïens dorp was, maar dit zou ergens in Belgorod zijn:

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 20-03-2024 20:25 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:25:
Met zoveel vernietiging dat ik eerst dat dit een Oekraïens dorp was, maar dit zou ergens in Belgorod zijn:

[Twitter]
Ru is ook druk bezig met FAB bommen op hun eigen grondgebied te mikken daar.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2024 20:33 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Filmpje. Mevrouw wordt opgepakt. Iemand spreekt agent aan. Kan meteen mee. Nou weet je niet de expressies: wat is er gezegd, enz. Maar toch ziet dit er wel buitensporig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
het lijken 'normale' ongelukken, maar het gebeurt wel erg regelmatig:
van Liveuamap
3 hours ago - 51°24′N 110°48′E
10 cars with coal and three tanks with diesel fuel derailed on the Gyrshelun-Khushenga section of the Trans-Baikal Railway, the East Siberian Transport Prosecutor's Office reported. No fuel spill was detected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Burgers in Belgorod zijn de regen van raketten beu en vragen Moskou om hulp:
De Zuid-Russische regio Belgorod ligt al weken onder vuur en kampt met invallen van Russische rebellen vanuit Oekraïne. De bewoners zijn het beu en eisen aandacht en bescherming van Moskou. Op de staatstelevisie wordt hun ellende stelselmatig genegeerd. ‘Waar blijft de noodtoestand?’

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:09:
Burgers in Belgorod zijn de regen van raketten beu en vragen Moskou om hulp:

[...]
Ik denk dat we hier een situatie zien waarbij Rusland zoiets heeft 'kost te veel resources, laat ze maar stikken in Belgarod.'

Realiteit is wel dat we zien dat Rusland niet echt in staat is om veel om te leiden tot de verdediging van Belgarod. Het lijkt mij uiteindelijk wel wenselijk om hier wat aan te doen om verschillende redenen.
- Ten eerste is dit niet een geweldig imago voor Rusland dat ze niet daadkrachtig in eigen gebieden lijken (te kunnen) optreden.
- Ten tweede is dit ook intern een ding. Schijnbaar kun je met vrij weinig reactie van Rusland toch wegkomen. Opstandelingen elders in Rusland kijken wellicht naar hoe Rusland Belgarod aanpakt om te bepalen of ze zelf wellicht een zet moeten maken op het schaakbord.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
Auredium schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat we hier een situatie zien waarbij Rusland zoiets heeft 'kost te veel resources, laat ze maar stikken in Belgarod.'

Realiteit is wel dat we zien dat Rusland niet echt in staat is om veel om te leiden tot de verdediging van Belgarod. Het lijkt mij uiteindelijk wel wenselijk om hier wat aan te doen om verschillende redenen.
- Ten eerste is dit niet een geweldig imago voor Rusland dat ze niet daadkrachtig in eigen gebieden lijken (te kunnen) optreden.
- Ten tweede is dit ook intern een ding. Schijnbaar kun je met vrij weinig reactie van Rusland toch wegkomen. Opstandelingen elders in Rusland kijken wellicht naar hoe Rusland Belgarod aanpakt om te bepalen of ze zelf wellicht een zet moeten maken op het schaakbord.
Doet me sterk denken aan de Vietnam oorlog. Grens overtrekken dan wat schieten en zorgen dat de vijand er troepen naar toe moet trekken en dan weer terugtrekken. Logistiek een nachtmerrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een onbekende bron van rook op Taganrog AFB:
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4xtYQkqiCz?hl=en
Taganrog, Russians are beginning to doubt the statements of the Russian Ministry of Defense..., "reeds are burning" some Russian Telegram channels write.

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 21-03-2024 13:50 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

7(8)7
Een Russische rechtbank heeft een klacht van de moeder van Aleksej Navalny verworpen. Ze had de strafkolonie aangeklaagd waar Navalny is overleden, omdat ze vindt dat hij niet de juiste zorg heeft gekregen.

De rechtbank heeft het verzoek afgekeurd met als argument dat alleen Navalny zelf die aanklacht had kunnen indienen.
https://nos.nl/artikel/25...moeder-tegen-strafkolonie

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De banaliteit van de autocratie :) Sovjet-Unie had ook dit soort belachelijke zaken, waaronder de showprocessen in de Great Purge en de NKVD troika. Het doel is om enerzijds een soort toneelstukje op te voeren dat de onzinnigheid legitimeert, en anderzijds om de oppositie en kritiek te breken. Cynisme en apathie zijn de tegenstander van iedere democratie.

We kennen het verhaal van Chernobyl en de serie van HBO wel maar ik heb nog een andere goeie film gezien op HBO Citizen X.
As well as taking on the form of a crime thriller, the movie depicts Soviet propaganda and bureaucracy that contributed to the failure of law enforcement agencies to capture the killer, Andrei Chikatilo, for almost a decade. Chikatilo's crimes were not reported publicly for years. Local politicians were fearful such revelations would have a negative impact on the USSR's image, since serial killers were associated with "decadent, Western" moral corruption.
Grootschalig liegen en verzwijgen heeft gewoonweg behoorlijke sociale gevolgen in een maatschappij.

Het treurige van alles is nog wel, dat Hitler en Nazi-Duitsland afschuwelijk waren maar worden gezien als het gruwelijke van de 20e eeuw. Hierdoor raken andere zaken die ook gruwelijk waren ondergesneeuwd. Wat de Sovjet-Unie heeft geflikt in enkel de jaren '30 heeft meer omvang gehad dan de genocide van Duitsland. Ook waren de Sovjets efficiënter dan de Duitsers. Stalin heeft, onder de streep, veel meer doden op zijn geweten dan Hitler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53

Seraphin

Meep?

Jerie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:23:

Grootschalig liegen en verzwijgen heeft gewoonweg behoorlijke sociale gevolgen in een maatschappij.
Om dit te onderstrepen; velen van de lezers hier zullen de security cam footage hebben gezien van het RU stembureau waar een medewerkster (op uiterst klunzige wijze mag ik wel zeggen) na sluitingstijd een crapload extra stembiljetten in de stembus deponeert. De bewaker ziet het, staat op, draait zich om en loopt weg.

Het zou voor die bewaker prima mogelijk zijn geweest om haar ter plekke af te voeren. Maar ja:

Apathie: - als ik niets doe gebeurt er ook niets met mij
Cynisme: - het maakt toch geen donder uit wat ik doe want dit gebeurt op nog 1000 andere plekken

Doe dat keer 1000 en je hebt een self-fulfilling prohecy.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Seraphin schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Om dit te onderstrepen; velen van de lezers hier zullen de security cam footage hebben gezien van het RU stembureau waar een medewerkster (op uiterst klunzige wijze mag ik wel zeggen) na sluitingstijd een crapload extra stembiljetten in de stembus deponeert. De bewaker ziet het, staat op, draait zich om en loopt weg.

Het zou voor die bewaker prima mogelijk zijn geweest om haar ter plekke af te voeren. Maar ja:

Apathie: - als ik niets doe gebeurt er ook niets met mij
Cynisme: - het maakt toch geen donder uit wat ik doe want dit gebeurt op nog 1000 andere plekken

Doe dat keer 1000 en je hebt een self-fulfilling prohecy.
Of derde mogelijkheid: daar gebeurt iets van de maffia, niets gezien, ik was daar niet,... en zo snel mogelijk in het decor verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 17:44
NU.nl: Schietpartij in concertzaal Moskou, mogelijk meerdere doden
NOS: Mogelijk doden en gewonden na schoten in concertzaal nabij Moskou

Overduidelijk nog te vroeg om dit inhoudelijk te duiden. 'Volgens het persbureau RIA openden zeker drie mensen in camouflagekleding het vuur' (NOS)

E:

Zou ook in brand staan volgens minder betrouwbare bronnen (Twitter)

[ Voor 17% gewijzigd door BeefHazard op 22-03-2024 19:09 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 13:12
https://www.nu.nl/buitenl...elijk-meerdere-doden.html

Aanslag bij Moskou. Er was eerder al voor gewaarschuwd, helaas realiteit. Het begint aardig te rommelen in Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
Kan zomaar een falsely flag operatie zijn, geeft ze een reden om totaal te mobiliseren en Oekraïne met alles te overrompelen.

Later krijgt oekraine misshien terug steun van Amerika (als biden wint) of die batch artillerie komt aan, dus nu is het beste moment zal putin denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:49
Vlassie1980 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:09:
https://www.nu.nl/buitenl...elijk-meerdere-doden.html

Aanslag bij Moskou. Er was eerder al voor gewaarschuwd, helaas realiteit. Het begint aardig te rommelen in Rusland.
*knip* Niet zo, dergelijke opmerkingen horen niet in een publiek forum

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 22-03-2024 20:24 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
BeefHazard schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:07:
NU.nl: Schietpartij in concertzaal Moskou, mogelijk meerdere doden
NOS: Mogelijk doden en gewonden na schoten in concertzaal nabij Moskou

Overduidelijk nog te vroeg om dit inhoudelijk te duiden. 'Volgens het persbureau RIA openden zeker drie mensen in camouflagekleding het vuur' (NOS)

E:

Zou ook in brand staan volgens minder betrouwbare bronnen (Twitter)
[Twitter]
[Twitter]
Hier een filmpje:

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100087970_b02d36d4

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zijn ook gewone burgers. Hoe walgelijk ook de acties van Poetin, de mensen in deze concertzaal hebben hier geen invloed op gehad en leven gewoon zoals jij en ik naar hun mogelijkheden.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 22-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik trek het nooit zo goed als er onschuldige burgerslachtoffers vallen. Gazanen, Israëliërs, Oekraïners of Russen.

Ik ben verder benieuwd uit welke hoek dit komt. Aanslag op burgers schat ik niet echt in als iets uit Oekraïne maar eerder Tsjetsjenië of Dagestan. Dat is al vaker gebeurd.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 22-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:38
https://www.rtlnieuws.nl/...-voor-mogelijke-aanslagen

De aanslagen waar voor gewaarschuwd werd, zouden komen uit IS/fundamentalistische hoek, er zou bijvoorbeeld eerder een aanslag op een synagoge verijdeld zijn.

Ik denk (hoop) dat niemand zit te wachten op dit soort aanslagen tegen burgers in een winkelcentrum.

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 22-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Sempy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:27:
[...]

De aanslagen waar voor gewaarschuwd werd, zouden komen uit IS/fundamentalistische hoek, er zou bijvoorbeeld eerder een aanslag op een synagoge verijdeld zijn.

Ik denk (hoop) dat niemand zit te wachten op dit soort aanslagen tegen burgers in een winkelcentrum.
In Ingoesjetië was ook een aantal weken geleden een grote FSB operatie om Islamisten uit te schakelen. Het zou dus inderdaad heel goed kunnen.

Wat het ook is, wat een verschrikkelijke gebeurtenis voor de mensen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Ja dat zijn geen fraaie beelden die online staan. (veel) burgers die van 2 meter afstand worden neergemaaid. Tijd om twitter etc weer even uit te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

C00P schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:15:
Kan zomaar een falsely flag operatie zijn, geeft ze een reden om totaal te mobiliseren en Oekraïne met alles te overrompelen.

Later krijgt oekraine misshien terug steun van Amerika (als biden wint) of die batch artillerie komt aan, dus nu is het beste moment zal putin denken.
Denk je echt dat Poetin nog redenen nodig had om te mobiliseren?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Sempy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Nee, dit lijkt op puur terreur. Maar ik ben tegelijkertijd wel benieuwd of dit een factor gaat zijn in de oorlog. Als een IS-achtige club zoiets doet, dan moet rusland wel reageren en terugslaan. Alleen gaan ze daar de capaciteiten voor hebben, danwel energie in steken?

Ik hoop niet op terreur en onschuldige burgerdoden, maar ik hoop wel dat dit zuurstof weg gaat nemen in de oorlog tegen Oekraïne. Al zal dat ongetwijfeld ijdele hoop zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:49
tuinïnen schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:26:
[...]

Zijn ook gewone burgers. Hoe walgelijk ook de acties van Poetin, de mensen in deze concertzaal hebben hier geen invloed op gehad en leven gewoon zoals jij en ik naar hun mogelijkheden.
Mijn post was pure emotie. Uiteraard keur ik het doden van onschuldige burgers niet goed.
Ik kan echter niet zonder vloeken en schelden het gedrag van de russen beschrijven. Excuses, ook aan een ieder die verder op mijn post hebben gereageerd.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
Tja, ik snap het wel hoor. Aanslagen zijn nooit goed te keuren,

*knip* Laten we dit niet aan andere burgers toewensen.

Vergelijkingen met historische situatie mondt daarnaast uit in een false equivalence, en die leidt de discussie teveel af. Liever niet dus.

[ Voor 57% gewijzigd door teacup op 22-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Net maar even tegen mijn kinderen gezegd dat 22-03-2024 een dag zal zijn om nooit te vergeten. Of het een false-flag/Tsjetsjenen/Oekraniers/whatever zijn, dit is de start van een verschrikkelijke escalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05

Nibbz

Postmaster General

Ik ken Sonja van den Ende niet, maar die zit nu op RT te verkondigen dat het een westerse actie is. "Because they cannot win it on the battlefield, they do it like this, killing civilions". Wat is dit voor verschrikkelijke mevrouw.

Nu is RT absoluut voor ons geen bron. Maar de Rus kijkt hier wel naar

13:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:50:
Net maar even tegen mijn kinderen gezegd dat 22-03-2024 een dag zal zijn om nooit te vergeten. Of het een false-flag/Tsjetsjenen/Oekraniers/whatever zijn, dit is de start van een verschrikkelijke escalatie.
Precies, moest denken aan de bombardementen in 1999.
Zie: Wikipedia: 1999 Russian apartment bombings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
Niet best hoor. Ik ben zeer benieuwd wie Poetin hiervan de schuld gaat geven. *knip* Niet refereren aan WW3

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 22-03-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Caelorum schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:48:
Tja, ik snap het wel hoor. Aanslagen zijn nooit goed te keuren, maar ik ben ook niet heel rouwig dat zo'n volk ook even proeft wat angst is.
Vooralsnog doen ze nog net even iets teveel zoals de Duitsers in de tweede wereldoorlog. Straks als het allemaal afgelopen is staan ze vast ook te roepen dat ze tegen waren of van niets wisten.
Vergeet niet dat het voor zo’n volk ook buigen of breken is, in een wereld vol desinformatie voor hun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:02
Sunri5e schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:55:
Niet best hoor. Ik ben zeer benieuwd wie Poetin hiervan de schuld gaat geven. 22-03 gaat denk ik de boeken in als start WW3.
Volgens Meduza https://meduza.io/en/live...ncert-hall-outside-moscow
Eyewitnesses who saw the shooters told the Telegram channel Baza that they saw “five bearded men with automatic weapons,” some carrying backpacks.
Dat klinkt wel als een bepaalde groep mensen, niet dat ik gelijk ergens naar ga wijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Het is natuurlijk afwachten op de eerste beelden van Oekraïense vlaggen op de mouwen van de (Russische) aanvallers.

False flag for sure. Ze moeten de menigte bereid krijgen dat die aangekondigde 400k manschappen zichzelf aanmelden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Precies, moest denken aan de bombardementen in 1999.
Zie: Wikipedia: 1999 Russian apartment bombings.
Ik moest hier ook direct aan denken, naast het gijzelings incident in de school net daarvoor.

Kort daarna is van Grozny een parkeerplaats gemaakt. Uitgebreid beschreven in het boek van Catherine Benton, Putins People. Aanrader overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Deruxian schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:55:
[...]
Vergeet niet dat het voor zo’n volk ook buigen of breken is, in een wereld vol desinformatie voor hun
Ja en nee. Tot op zekere hoogte kan je het nog op desinformatie gooien, maar daarna is het gewoon jezelf boven de ander stellen en zelfbehoud. Liever de buurman dood , dan ik. En dat zie ik toch net iets teveel gebeuren bij de Russen en kan ik niet meer echt recht praten.
We hebben het ook niet meer echt over gewoon buurtje pesten ofzo, maar regelrechte staatsterreur van but volkeren, deportaties enz. Je zou dan toch iets meer onrust verwachten daar dan wat er nu gebeurd.

En ze weten echt wel wat er daar is gebeurd. Net zoals dat de Chinezen nog steeds meteen hun mond houden en weglopen als je over een bepaalde datum begint.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 22-03-2024 20:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 20:20
De bevestiging van de toegenomen dreiging die door meerdere ambassades werd rondgestuurd. Een nieuwsbericht van 8 maart 2024: https://nos.nl/artikel/25...jke-aanslagen-dit-weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

AndereKoekoek schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:59:
False flag for sure. Ze moeten de menigte bereid krijgen dat die aangekondigde 400k manschappen zichzelf aanmelden
Ik weet het niet, een false flag midden in Moskou is niet de meest logische plek. Geeft ook een bepaalde kwetsbaarheid aan midden in je hoofdstad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
AndereKoekoek schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:59:
Het is natuurlijk afwachten op de eerste beelden van Oekraïense vlaggen op de mouwen van de (Russische) aanvallers.

Geen False Flag, maar tjetchenen of iets dergelijks. Er zijn wel een aantal islamitische gebieden die momenteel nog minder blij zijn met Moskou dan normaal

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 22-03-2024 20:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Caelorum schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Geen False Flag, maar tjetchenen of iets dergelijks. Er zijn wel een aantal islamitische gebieden die momenteel nog minder blij zijn met Moskou dan normaal
Dit. Het lijkt heel erg op de gijzeling jaren eerder van Tjetjenen.
Dit hoeft geen false flag of Oekraine te zijn. Rusland staat momenteel erg onder druk en hun interne kracht is wss niet zo sterk als hij was voor de oorlog met Oekraine.

Oekraine werkt hoofdzakelijk middels drones e.d. dieper in Rusland. Rusland zelf heeft niet veel aan een false flag ze zijn immers al in volle oorlog met Oekraine (Zelfs Poetin heeft het een oorlog genoemd in het openbaar inmiddels).

Dit soort aanvallen lijkt mij meer het werk van seperatisten of ex Wagner (wat feitelijk hetzelfde is) Dit kon wel eens het startschot zijn van erger voor Rusland.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
tuinïnen schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:00:
[...]

Ik weet het niet, een false flag midden in Moskou is niet de meest logische plek. Geeft ook een bepaalde kwetsbaarheid aan midden in je hoofdstad.
Dat lijkt mij idd ook niet de ideale locatie voor een false flag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stroopwafels schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:57:
[...]
Volgens Meduza https://meduza.io/en/live...ncert-hall-outside-moscow
[...]
Dat klinkt wel als een bepaalde groep mensen, niet dat ik gelijk ergens naar ga wijzen...
Klinkt als Russen uit Tsjetsjenië, Tuva, ingoetjetie en die contreien idd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Voor historische volledigeheid. De 2002 gebeurtenis (omdat niet iedereen een oude zak is zoals ondergetekende):

[ Voor 15% gewijzigd door Auredium op 22-03-2024 20:10 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: