Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:28
Brent schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Ook in het artikel van de VK staat, net als in dat van de Economist, dat die leveringen met flink gereduceerd tarief is. Maw: daar valt inkomen weg. En Europa gaat niet meer importeren zoals tot 2022. Rusland heeft zich dus 'permanent' afgesloten van de lucratiefste markt op Aarde. Ja, er blijft handel met anderen mogelijk, maar het is niet de vetpot die het was.
Nee het gaat er juist om dat Rusland de sancties volledig kan omzeilen en voor bijna een normaal tarief kan leveren. Ze zullen wat korting geven maar het is zeker niet de $60 die EU/VS gezet hebben

Als je interesse hebt kan ik t artikel kado geven. Stuur maar even een PM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Nee het gaat er juist om dat Rusland de sancties volledig kan omzeilen en voor bijna een normaal tarief kan leveren. Ze zullen wat korting geven maar het is zeker niet de $60 die EU/VS gezet hebben

Als je interesse hebt kan ik t artikel kado geven. Stuur maar even een PM
Ik heb het artikel gelezen.

De mogelijke inspiratiebron van het artikel:
Sterker, de sancties hebben Rusland ‘geen effectieve schade toegebracht’, concludeerde sanctie-expert Nicholas Mulder afgelopen week in vakblad Economisch Statistische Berichten.
Het artikel leunt zwaar op quotes van econoom Vasily Astrov van het Instituut voor Economische Studies in Wenen. Maar het artikel leunt ook op officiële cijfers van Rusland. Wat dat betreft is de data-analyse van studente bij RuG (Hanna Sakhno) interessanter. Die gebruikte namelijk OSINT bronnen ipv officiële cijfers. Het onderzoek is gedateerd, o.a. hier te lezen: The recession in Russia deepens: Evidence from an alternative tracker of domestic economic activity (Kagi FTW :Y)) Eerder hier besproken: De situatie binnen Rusland

Het artikel heeft het over:
Een verklaring in drie producten die symbool staan voor Poetins oorlogseconomie.
Tanks, eieren, en olie. Deze drie factoren worden belicht.

Het artikel heeft het in het stukje over tanks over een Kalasnjikov-economie. Dat is een analogie die niet op kan gaan. Deze oorlog is geen goede reclame voor de export van Russische wapens. Integendeel.

Het artikel gaat ook voorbij aan het gegeven dat een oorlogseconomie eigenlijk equivalent is aan een vorm van doping (al gaat het wel even over een peppraatje van Poetin :+).
Een belangrijke oorzaak van de eierschaarste zijn arbeidstekorten, denkt econoom Astrov. ‘De meeste mensen die het leger ingaan, komen van het platteland. De regering heeft grote moeite om stadsjongeren naar Oekraïne te krijgen. De landbouw lijdt daaronder, want boerderijen kunnen niet concurreren met de relatief enorme salarissen in het leger en de militaire industrie.’
Daarnaast heeft het het over een reserve van staatskas van 120 miljard (buitenlandse bevriezingen betreft meer dan dubbele) en dat men nog steeds goedkope leningen bij banken af kan sluiten:
Zelfs als dit geld opraakt, kan de regering moeiteloos geld lenen van de banken, gezien de lage staatsschuld.
Maar van welke economie worden die goedkope leningen dan uiteindelijk terugbetaald? Deze oorlogseconomie?

Wat is dan het verdienmodel? Gaat Poetin ineens heel veel geld kunnen verdienen met z'n nieuwe bezittingen in de Krim en de Donbas? Dat lijkt me niet. De Krim is geen leukere vakantiebestemming geworden, de Zwarte Zeevloot verliest invloedsfeer, en het doel is niet geweest 'we gaan veel geld verdienen met de industrie aldaar' maar 'ik wil niet dat jullie concurreren met gas van Donbas'. Een soort van 'ik niet, en jij ook niet' (ben de uitspraak in Latijn even vergeten).

Bovenstaande laat onverlet dat nuclear deterrence heeft gewerkt, dat Poetin een flinke invloedsfeer in onze democratieën heeft, en dat Oekraïne munitie nodig heeft.

NRC heeft overigens ook een artikel gewijd aan het euvel: Na twee jaar sancties is Ruslands economie niet lamgelegd, maar oververhit. Hoe kan dat? Deze zit vziw niet achter een paywall (bij mij niet iig). Al heb ik deze voorlopig slechts gescanned (mijn excuses). Dezelfde Astrov wordt hier geïnterviewd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Een intern gerichte economie is (in praktijk natuurlijk deels) geïsoleerd van verdienmodellen: waar het om gaat is of Poetin steeds meer van dat primaire surplus naar militaire productie weet weg te sluizen. Historisch bekeken is men namelijk niet echt in staat de taart groter te maken, slechts voor zichzelf een steeds groter stuk af te snijden, totdat eea klapt, eventuele buitenlanders investeerders/financiers hun geld kwijt zijn, en de Roebel weer ontwaard wordt, een reset als het geen conflict is, etc. Poetin gaat heus niet knipperen, die rijdt de auto over de rand van de afgrond als hem geen opties resten.

Deels, dus ja, er zijn wel wat communicerende vaten (haha), maar ik heb eerder gelezen dat China tot heel behoorlijk weet af te dingen: dat gas kan immers maar moeilijk ergens anders heen. 10-20 dollar korting is toch 10-20 dollar weg, maar goed, zeker belangrijk dat naast de kosten van een vat te leggen: het is nog altijd inkomen.

De vraag is dus misschien niet zozeer wat het verdienmodel is, maar hoe goed de interne economie 'werkt' en hoeveel surplus er voor ongeveer hoelang afgeroomd kan worden. En zet dat in perspectief met de aandachtsspanne en omvang van Westerse steun voor Oekraïne. Onderschatten is voor eigen rekening, of eigenlijk vooral voor Oekraïne.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Jerie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Ik heb het artikel gelezen.

De mogelijke inspiratiebron van het artikel:

[...]

Het artikel leunt zwaar op quotes van econoom Vasily Astrov van het Instituut voor Economische Studies in Wenen. Maar het artikel leunt ook op officiële cijfers van Rusland. Wat dat betreft is de data-analyse van studente bij RuG (Hanna Sakhno) interessanter. Die gebruikte namelijk OSINT bronnen ipv officiële cijfers. Het onderzoek is gedateerd, o.a. hier te lezen: The recession in Russia deepens: Evidence from an alternative tracker of domestic economic activity (Kagi FTW :Y)) Eerder hier besproken: De situatie binnen Rusland

Het artikel heeft het over:

[...]

Tanks, eieren, en olie. Deze drie factoren worden belicht.

Het artikel heeft het in het stukje over tanks over een Kalasnjikov-economie. Dat is een analogie die niet op kan gaan. Deze oorlog is geen goede reclame voor de export van Russische wapens. Integendeel.

Het artikel gaat ook voorbij aan het gegeven dat een oorlogseconomie eigenlijk equivalent is aan een vorm van doping (al gaat het wel even over een peppraatje van Poetin :+).

[...]

Daarnaast heeft het het over een reserve van staatskas van 120 miljard (buitenlandse bevriezingen betreft meer dan dubbele) en dat men nog steeds goedkope leningen bij banken af kan sluiten:

[...]

Maar van welke economie worden die goedkope leningen dan uiteindelijk terugbetaald? Deze oorlogseconomie?

Wat is dan het verdienmodel? Gaat Poetin ineens heel veel geld kunnen verdienen met z'n nieuwe bezittingen in de Krim en de Donbas? Dat lijkt me niet. De Krim is geen leukere vakantiebestemming geworden, de Zwarte Zeevloot verliest invloedsfeer, en het doel is niet geweest 'we gaan veel geld verdienen met de industrie aldaar' maar 'ik wil niet dat jullie concurreren met gas van Donbas'. Een soort van 'ik niet, en jij ook niet' (ben de uitspraak in Latijn even vergeten).

Bovenstaande laat onverlet dat nuclear deterrence heeft gewerkt, dat Poetin een flinke invloedsfeer in onze democratieën heeft, en dat Oekraïne munitie nodig heeft.

NRC heeft overigens ook een artikel gewijd aan het euvel: Na twee jaar sancties is Ruslands economie niet lamgelegd, maar oververhit. Hoe kan dat? Deze zit vziw niet achter een paywall (bij mij niet iig). Al heb ik deze voorlopig slechts gescanned (mijn excuses). Dezelfde Astrov wordt hier geïnterviewd.
Oh ja ik ben het zeker met je eens dat Rusland een gigantisch probleem heeft als de oorlog voorbij is. Vooral qua demografie. Ik heb Russische kennissen (hoogopgeleid) die allemaal vertrokken zijn. Daarnaast gaan er ook een hoop dood natuurlijk dus op de lange termijn ontstaan er grote demografische problemen die niet op te lossen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:32
R.van.M schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat je overschat hoe goed/zwaar de sancties werken. Qua olie en gasinkomsten meen ik gelezen te hebben dat het een record voor Rusland was. Er zijn altijd landen (China, India) de gretig afnemen voor een discount.
Daar ben ik het mee eens. India zegt langs zijn kant dat de rest van de wereld blij mag zijn: als zij niet bij Rusland kochten, zou de olie een pak duurder staan.

Ook op technologievlak kan RU nog altijd goed de dans ontspringen: hoe komen zij in godsnaam aan NVIDIA chips. Er zal inderdaad een carousel van bedrijfjes bestaan die alles tegen betaling regelen, maar dan nog.

In IS tijden moest Toyota uitzoeken hoe IS aan het nieuwste type Land Cruiser kwam. (Auto's vallen nu wel groter uit dan chips).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
R.van.M schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Oh ja ik ben het zeker met je eens dat Rusland een gigantisch probleem heeft als de oorlog voorbij is.
Met andere woorden: er is geen realistisch pad om in te binden voor Poetin. Met de 'smo' is een onomkeerbaar proces in gang gezet. Naar de onderhandelingstafel is dus geen optie (als Oekraine haar territorium terug wil tenminste, en uiteraard willen zij, en wij, dat) zolang hij leeft.

Ben blij dat Macron vandaag een inzet van militairen-balletje heeft opgegooid. Het kan eigenlijk niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Brent schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Met andere woorden: er is geen realistisch pad om in te binden voor Poetin. Met de 'smo' is een onomkeerbaar proces in gang gezet. Naar de onderhandelingstafel is dus geen optie (als Oekraine haar territorium terug wil tenminste, en uiteraard willen zij, en wij, dat) zolang hij leeft.

Ben blij dat Macron vandaag een inzet van militairen-balletje heeft opgegooid. Het kan eigenlijk niet anders.
Hoe oneerlijk het ook is voor oekraine ik denk dat de beste optie voor de wereld het behouden van een soort van eindeloze oorlog in oekraine. Op die manier blijft Rusland er geld en manschappen instorten zonder dat europa er rechtstreeks bij betrokken wordt of dat Putin in een hoek gedreven wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
R.van.M schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Hoe oneerlijk het ook is voor oekraine ik denk dat de beste optie voor de wereld het behouden van een soort van eindeloze oorlog in oekraine. Op die manier blijft Rusland er geld en manschappen instorten zonder dat europa er rechtstreeks bij betrokken wordt of dat Putin in een hoek gedreven wordt.
Op het punt van menselijkheid kun je dat natuurlijk de Oekrainers niet laten ondergaan. Wel is het misschien wat da de Navo of de EU alles tot 100km van de frontlinie gaat beveiligen, zodat het Oekrainse leger zich alleen druk over het front hoeft te houden (wat een zone is die dan maar zolang als het duurt geëvacueerd moet zijn/blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

vergeet niet dat het de laatste 20-30 jaar al 'oorlog' is in oost oekraïn, nooit anders geweest

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:12
Brent schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Het zou 'mooi' zijn als Macron die bal verder aan het rollen krijgt. Hij zal zich dan een sterke leider tonen in Europa, daar waar het normaal Duitsland is, maar die is op dit moment erg voorzichtig. Ze geven wel het meeste geld/spullen aan Oekraine, maar die Taurus raketten willen ze steeds niet sturen. Duitsland zou ballen tonen als ze die wel zouden sturen. De angst voor de Russen is compleet onnodig.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 15:22

3raser

⚜️ Premium member

Rusland staakt export benzine per 1 maart
Vorige maand al verminderde Rusland de benzine-export naar landen die niet tot het Gemenebest van Onafhankelijke Staten behoren, naar verluidt om ongeplande reparaties aan raffinaderijen uit te voeren.
Blijkbaar hebben de aanvallen op de raffinaderijen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

PASware schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Het zou 'mooi' zijn als Macron die bal verder aan het rollen krijgt. Hij zal zich dan een sterke leider tonen in Europa, daar waar het normaal Duitsland is, maar die is op dit moment erg voorzichtig. Ze geven wel het meeste geld/spullen aan Oekraine, maar die Taurus raketten willen ze steeds niet sturen. Duitsland zou ballen tonen als ze die wel zouden sturen. De angst voor de Russen is compleet onnodig.
Kan je uitleggen waarom die angst compleet onnodig is?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Dinictus208 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:40:
[...]
Waarom zou je angstig voor Rusland moeten zijn?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
Russian sources say:
'De refineries are operating normally'
of toch niet helemaal >:) iets met "unscheduled repairs"
the consequences cannot be quickly corrected due to Western sanctions.
Maar ik denk wel dat de Oekraïense 'sancties' het meeste effect hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 27-02-2024 15:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:56
[...]

Ja en dat is precies waar ik al heel lang bang voor ben. Dat het voor andere, dus niet oekraine zelf, een voortslepend conflict zoals in Korea de goal is voor wereldleiders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Tens schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:30:
Russian sources say:

[...]

of toch niet helemaal >:) iets met "unscheduled repairs"
[Twitter]

[...]

Hoe machtig mooi zou het zijn als Oekraine nog meer raffinaderijen weet te slopen! Zodat die 6 maanden export uitstel naar het dubbele gaat. En tegelijkertijd die Kerch bridge naar de bodem van de zee slopen! Damn wat sla je dan een mooie slag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:12
Dinictus208 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Elk eerder 'stuk' wapen wat we wilden gaan sturen was voor Rusland een reden om aan te geven dat het conflict zou gaan escaleren. Ondertussen zijn de Leopards, HIMARS en Storn Shadows geleverd en is er niks geëscaleerd.
Rusland gaat ook niks doen als we ook nog eens de F16, Taurus en ATACMS gaan leveren, behalve z'n eigen bevolking nog sneller de dood in te jagen.
Tens schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:30:
Russian sources say:
[...]

technoaddict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:56:
[...]

Hoe machtig mooi zou het zijn als Oekraine nog meer raffinaderijen weet te slopen! Zodat die 6 maanden export uitstel naar het dubbele gaat. En tegelijkertijd die Kerch bridge naar de bodem van de zee slopen! Damn wat sla je dan een mooie slag!
De beste sancties zijn het uitschakelen van infrastructuur van Rusland. Het is te hopen dat de westerse wapens ook 'de grens overmogen', of anders dan maar door Oekraine ontwikkelde wapens.

[ Voor 46% gewijzigd door PASware op 27-02-2024 16:09 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
sikkwittet schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Ja en dat is precies waar ik al heel lang bang voor ben. Dat het voor andere, dus niet oekraine zelf, een voortslepend conflict zoals in Korea de goal is voor wereldleiders.
Eternal cease-fire?

Het fijne aan Korea is wel dat er jaarlijks nagenoeg geen gewonden of doden in dit conflict zijn te betreuren. Tenzij je al het leed dat de burgers in Noord-Korea moeten ondergaan mee gaat tellen. Dat is de jure voor de conto van Noord-Koreaanse bewind. En ja, ik ben me er van bewust dat er ook Noord-Koreaanse spionnen zijn die dissidenten targetten. Plus af en toe een toerist die iets doms doet. Zelfs dan nog is de schade verwaarloosbaar.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verscheidene doorgaans betrouwbare twitter-bronnen schrijven en retweeten onbevestigde berichten dat RU tv-persoonlijkheid Vladimir Solovyov is omgekomen in UA bij een drone-aanval tijdens het maken van een reportage.

Heb getwijfeld om het hier te schrijven aangezien dit soort zaken vaak naar het rijk de fabelen kunnen worden verwezen. Omdat Eliott Higgins, Bellingcat, dit ook retweet toch maar gedaan.

Heeft vanavond gewoon een uitzending gedaan dus bovenstaande is hoogstwaarschijnlijk onwaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Apache4u op 28-02-2024 00:10 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dit bericht val in elk topic net buiten de boot, maar past het beste hier. Sri Lanka heeft honderdduizenden Russen en enkele duizenden Oekrainers op visa, maar de regering wil er een einde aan hebben.
Sri Lanka has told hundreds of thousands of Russians and some Ukrainians staying in the country to escape the war that they must leave in the next two weeks, immigration officers said.

The immigration controller issued a notice to the tourism ministry asking Russian and Ukrainian people staying on extended tourist visas to leave Sri Lanka within two weeks from 23 February.

Just over 288,000 Russians and nearly 20,000 Ukrainians have traveled to Sri Lanka in the last two years since the war began, according to official data.

Commissioner-General of Immigration said the “government is not granting further visa extensions” as the “flight situation has now normalised”.

However, the office of president Ranil Wickremesinghe ordered an investigation of the notice to the tourism ministry in an apparent bid to prevent diplomatic tensions.

The president’s office said that the notice had been issued without prior cabinet approval and the government had not officially decided to revoke the visa extensions, reported the Sri Lankan newspaper Daily Mirror.
Russen doen Russisch:
It comes amid a furious social media backlash over Russian-run businesses with a “whites only” policy that strictly bars locals. These businesses include bars, restaurants, water sports and vehicle hiring services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
Jerie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Eternal cease-fire?

Het fijne aan Korea is wel dat er jaarlijks nagenoeg geen gewonden of doden in dit conflict zijn te betreuren. Tenzij je al het leed dat de burgers in Noord-Korea moeten ondergaan mee gaat tellen. Dat is de jure voor de conto van Noord-Koreaanse bewind. En ja, ik ben me er van bewust dat er ook Noord-Koreaanse spionnen zijn die dissidenten targetten. Plus af en toe een toerist die iets doms doet. Zelfs dan nog is de schade verwaarloosbaar.
Eternal cease fire?

Dat is makkelijk gezegd ver veilig weg.

Constante dreiging, een verplichte dienstplicht en blijvend families uit een gescheurd. Dit naast alle kosten en militarisering van samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
<wrong topic>

[ Voor 187% gewijzigd door bulle bas op 27-02-2024 23:28 . Reden: delete ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Deze Rus die hier is opgeblazen had eerdere in een video interview te kennen gegeven dat hij mee had gevochten in Oekraïne onder Wagner PMC en dat hij twee Poolse PoW’s had neergestoken en ook Oekraïense PoW(‘s) had gedood.

Ik weet de context van het interview zelf niet, heb de video wel gezien vanmorgen.

Vertaling van het interview vanuit het Russisch:
“Me personally, I shot 3 Ukrainians and killed 2 Polish mercenaries, slaughtered them with a knife.

- Did you do it when they were already captured? Because killing 5 people in combat with a knife...

Yes. Yes, they were captured.

- Honestly I'm not thrilled to tell you that this is being recorded

I don't give a fuck”

[ Voor 34% gewijzigd door gise op 28-02-2024 00:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vanaf 1 maart exporteert Rusland zes maanden lang geen benzine meer, meldt het Russische RBC. Het exportverbod is bedoeld om de Russische benzineprijzen stabiel te houden. Niet alleen is de Russische binnenlandse vraag naar benzine fors toegenomen, verschillende raffinaderijen staan voor een grote onderhoudsbeurt in de fik. Het verbod is bevestigd door een woordvoerster van vicepremier Alexander Novak.
Hallo BNR, let me correct that for you.

In het artikel geven ze aan dat er een buitensporige vraag naar aardolieproducten is en ze de binnenlandse prijzen willen stabiliseren. Als je dat door je un-russify vertaler haalt, kom je uit op:

We willen de Russen tevreden houden met lage prijzen. Hen het gevoel geven dat alles goed gaat zo vlak voor de verkiezingen.

Wel opvallend voor mij is dit:
Rusland is de op een na grootste exporteur van benzine, de export van olie, olieproducten en gas is verreweg 's lands grootste exportproduct en daarmee een zeer belangrijke bron van buitenlandse valuta.

Rusland produceerde in 2023 43,9 miljoen ton benzine en exporteerde ongeveer 5,76 miljoen ton, wat gelijk staat aan 13 procent van de productie.
1 van de grootste exporteurs en maar 13% exporteren. Wat voor belasting zal de oorlog leggen op het brandstofvebruik? Dat zal misschien 1% zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Gisteren is een showproces afgerond. Nu.nl berichtte er summier over in hun liveblog.
De Russische mensenrechtenactivist Oleg Orlov is door een rechtbank in Moskou veroordeeld tot 2,5 jaar cel.
Wie is deze meneer? Uit het artikel:
Orlov is een van de leiders van de mensenrechtengroep Memorial. Die organisatie werd in 2021 al verboden. In 2022 kreeg de groep de Nobelprijs voor de Vrede.
(De Wikipedia NL entry voor Memorial is een aardig uitgebreid artikel.)

Wikipedia NL heeft een aardige entry over Oleg Orlov. Zowel Orlov als zijn ouders kun je onder de intelligentsia rekenen. Zo is Orlov zelf van huis uit bioloog en won hij eerder de Sacharovprijs:
In 2009 ontving Orlov samen met Sergej Kovaljov en Ljoedmila Aleksejeva de Sacharovprijs namens Memorial en alle andere mensenrechtenactivisten in Rusland.
De zaak speelt al langer. Uit het nu.nl artikel:
De zaak tegen Orlov werd in 2022 aangespannen vanwege uitspraken die hij deed in een artikel. Hij schreef dat Rusland onder president Vladimir Poetin een fascistisch land is geworden. Ook veroordeelde hij meerdere keren de aanval op Oekraïne.
Ook bevat het Wikipedia lemma de benodigde informatie over de zaak tegen Orlov:
Op 2 februari 2024 bestempelde het Russische ministerie van Justitie Orlov als een "buitenlandse agent", verwijzend naar zijn verzet tegen de oorlog in Oekraïne, en hem beschuldigend van het verspreiden van "valse informatie" over de acties van de regering. Human Rights Watch verklaarde dat de beslissing om Orlov als buitenlandse agent te bestempelen een straf was voor zijn onthulling van de mensenrechtenschendingen van het Kremlin in Rusland en Oekraïne.
Daarnaast waren er nog twee andere interessante headlines in eerdergenoemde liveblog:
  • Zelensky onderhandelt in Saoedi-Arabië over gevangenenruil
  • Instagram en Facebook tijdelijk bereikbaar voor Russen door storing
Opmerking mbt de laatste: Telegram was juist niet beschikbaar.

Wat betreft Zelensky die middels SA zou onderhandelen.
De zaak jegens Orlov liep al sinds 2022, en ineens bestempeld minjus RU Orlov nu (op 2 feb 2024) Orlov als buitenlands agent? Net zoals de twee Westerse journalisten die onderdeel zouden zijn van een gevangenenruil? Ik moet dan toch even denken aan wijlen Navalny en Poetin. 'Helaas, Navalny is in de gevangenis overleden. Ik heb goed nieuws voor u! Ik heb hier nog een andere interessante politieke gevangene voor u. Misschien heeft u daar interesse in? Hij heet Oleg Orlov.'

Ik zal de kots en boos smileys achterwege laten maar ik hoop dat het nu als vergelding 4 voor 1 wordt ipv 3 voor 1. Niet omdat Orlov het niet waard zou zijn maar omdat Rusland Navalny ofwel direct ofwel indirect heeft vermoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:13
AndereKoekoek schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:14:

1 van de grootste exporteurs en maar 13% exporteren. Wat voor belasting zal de oorlog leggen op het brandstofvebruik? Dat zal misschien 1% zijn?
Dit is 2023.

Van wat ik begrijp importeren neutrale landen liever ruwe olie dan benzine en diesel. Turkije, bijvoorbeeld, neemt grote hoeveelheden Russische ruwe olie af met een flinke korting om die zelf te raffineren en te verkopen tegen normale prijzen op de wereldmarkt. Waar voor de oorlog veel raffinageproducten uit Rusland in Europa werden verkocht, is die markt redelijk verdwenen.

En, over raffinagecapaciteit in Rusland zelf.... Rusland heeft eigenlijk altijd de machinerie, installaties en expertise elders in de wereld ingekocht, voornamelijk de VS en Europa. Los van Oekraïnse projectjes is onderhoud wel een probleem nu in Rusland. Ze moeten een geheel nieuwe kennis- en onderhoudsinfrastructuur opbouwen, en daar gaat wel wat tijd overheen. Ook als er geen Oekraïense ongelukjes gebeuren zijn dit soort installaties gewoon onderhevig aan slijtage.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Dit is 2023.

Van wat ik begrijp importeren neutrale landen liever ruwe olie dan benzine en diesel. Turkije, bijvoorbeeld, neemt grote hoeveelheden Russische ruwe olie af met een flinke korting om die zelf te raffineren en te verkopen tegen normale prijzen op de wereldmarkt. Waar voor de oorlog veel raffinageproducten uit Rusland in Europa werden verkocht, is die markt redelijk verdwenen.

En, over raffinagecapaciteit in Rusland zelf.... Rusland heeft eigenlijk altijd de machinerie, installaties en expertise elders in de wereld ingekocht, voornamelijk de VS en Europa. Los van Oekraïnse projectjes is onderhoud wel een probleem nu in Rusland. Ze moeten een geheel nieuwe kennis- en onderhoudsinfrastructuur opbouwen, en daar gaat wel wat tijd overheen. Ook als er geen Oekraïense ongelukjes gebeuren zijn dit soort installaties gewoon onderhevig aan slijtage.
Van wat ik heb begrepen is de Russische olie niet van hoge kwaliteit. Daarom laten ze het ook elders raffineren en daarom is de prijs van Russische olie altijd al lager geweest dan de rest van de wereld.

Maar zeker weten doe ik het niet. Ik denk dat we het @Brent moeten vragen, die heeft veel verstand van olie :+ (moest 'm toch een keer maken O+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Jerie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:57:
Van wat ik heb begrepen is de Russische olie niet van hoge kwaliteit. Daarom laten ze het ook elders raffineren en daarom is de prijs van Russische olie altijd al lager geweest dan de rest van de wereld.

Maar zeker weten doe ik het niet. Ik denk dat we het @Brent moeten vragen, die heeft veel verstand van olie :+ (moest 'm toch een keer maken O+)
Je maakt wel een goed punt. Russische olie is wat zwaarder dan bijvoorbeeld Brent. En dat maakt het uitstekend geschikt voor de productie van diesel.

... Maar zoals iedere automobilist weet - diesel is geen benzine. Dus voor zover heb je gelijk.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Jerie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:57:
[...]
Heel toevallig weet ik iets over gasprijzen tegenwoordig, maar dat is een ander hoofdstuk :P

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Brent schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:43:
Een intern gerichte economie is (in praktijk natuurlijk deels) geïsoleerd van verdienmodellen: waar het om gaat is of Poetin steeds meer van dat primaire surplus naar militaire productie weet weg te sluizen. Historisch bekeken is men namelijk niet echt in staat de taart groter te maken, slechts voor zichzelf een steeds groter stuk af te snijden, totdat eea klapt, eventuele buitenlanders investeerders/financiers hun geld kwijt zijn, en de Roebel weer ontwaard wordt, een reset als het geen conflict is, etc. Poetin gaat heus niet knipperen, die rijdt de auto over de rand van de afgrond als hem geen opties resten.

Deels, dus ja, er zijn wel wat communicerende vaten (haha), maar ik heb eerder gelezen dat China tot heel behoorlijk weet af te dingen: dat gas kan immers maar moeilijk ergens anders heen. 10-20 dollar korting is toch 10-20 dollar weg, maar goed, zeker belangrijk dat naast de kosten van een vat te leggen: het is nog altijd inkomen.

De vraag is dus misschien niet zozeer wat het verdienmodel is, maar hoe goed de interne economie 'werkt' en hoeveel surplus er voor ongeveer hoelang afgeroomd kan worden. En zet dat in perspectief met de aandachtsspanne en omvang van Westerse steun voor Oekraïne. Onderschatten is voor eigen rekening, of eigenlijk vooral voor Oekraïne.
En de olieprijs bepaalt hoe goed of slecht de russische begroting, economie, welvaart,... is.

Als een actieve belegger die olieaandelen heeft, let ik op wat er met de olieprijs, geopolitiek, macro-economie, monetair beleid,... aan het gebeuren.

Er is sprake van een risk premium van 15 à 20 dollar in de olieprijs ingeprijsd door de Houthi's die de schepen op de Rode Zee aanvallen. Als de risk premium wegvalt, dan gaat de Brent olieprijs richting de 60 dollar price cap. China en India zien de korting tov de marktprijs als een verworvenheid en willen nog lager onder de price cap gaan.

Naarmate meer landen in recessie belanden, daalt de vraag naar olie en de olieprijs. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat als de situatie in de Rode Zee ontvlamt, dan kan de olieprijs omhoog spuiten.

China heeft veel economische problemen en de mensen hebben hun geld, beleggingen of vermogen verloren. Europeanen potten hun geld op, just in case dat er weer een dure energiefactuur eraan komt en verwacht hier niet veel groei.

Bij de Amerikanen is het uitkijken voor de markt die hogere inflatie dan de rente inprijst. De markt had 6 à 7 renteverlagingen voor dit jaar ingeprijsd en recentelijk 3 renteverlagingen later in het jaar ingeprijsd. Als ze straks denken dat de Fed nog paar keren de rente moeten verhogen, beurs omlaag, mensen voelen armer, geven minder uit en 2/3 Amerikaanse GDP komt van personal consumption expenditures.

Als Azië in recessie gaat, dan load balancen de Amerikanen naar meer handel met Europa en omgekeerd. Als de VS in recessie gaat, dan sleuren ze iedereen mee.

Hoe goed werkt de price cap volgens Treasury?
Since October, the United States has rolled out successive rounds of price cap enforcement actions that designated vessel owners, shipping companies, and an oil trader that used Coalition services to trade above the cap, as well as identified vessels as blocked property of these companies. These actions also included designations of obscure and opaque supply chain intermediaries supporting Russia’s oil trade (increasing costs of exporting oil outside the cap).

Since October, the discount on Russian oil has increased meaningfully: from that low of $12-13 to a peak of $20 in January, and stabilizing around $19 as of late February.
https://home.treasury.gov...ars-after-putins-invasion
Vorige maand op 20 dollar korting gepiekt en nu 19 dollar korting.

Het wordt wat als de Brent naar 60 dollar per vat zakt en China, India,... eisen dat rusland genoeg korting blijft geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbBpE0IIjNr2ednFUwyr3k-XFNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3oGJ4ofUFDM8FIb9PhOy88Cm.png?f=fotoalbum_large
De WTI-olieprijsgrafiek is inflatiegecorrigeerd.

40 dollar per vat is terug naar de late jaren 80 en de jaren 90 voor de russen en de oorlog in Oekraïne is duurder dan in Tsjetsjenië.

De russen zullen nog paar keren aan de Iraniërs vragen om de Houthi's nog wat meer op te jutten en meer trigger happy te maken. Alles om te voorkomen dat ze terug naar de jaren 90 gaan.

Vandaar komt het grappen over "de president is niet de machtigste man in de VS". De Fed chairman is.

[Edit]
Ik kan nog een discussie over Gazprom beleggen in 2020 herinneren en iemand reageerde met "Olieroebels".

Valutarisico: Hoe goed de Roebel met een dalende olieprijs meeging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2zhpxHVgB6FAbtF96-3DvSVPDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2BCUL2dpA8NeGS8wIrEaSbUB.jpg?f=user_large
On June 19, 2014, North Sea Brent crude prices declined by 49%; meanwhile the Russian ruble fell by 49.05% during the same period
https://www.investopedia....ed-falling-oil-prices.asp
De impact op de overheid.
According to Russian statistics, the nation’s energy exports account for more than 70% of all exports, and energy incomes comprise more than 50% of the nation’s federal budget intake.

The World Bank has issued a dire warning about Russia’s inability to diversity its economy. For every $1 that oil prices decline, the nation loses roughly $2 billion in revenue.(For more, read: How Does the Price of Oil Affect Russia's Economy?)

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 28-02-2024 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik ben normaal niet helemaal dan van Joe omdat volgens hem iedere twee weken de Roebel crasht. Maar deze video is huge. Rusland gaat voor een half jaar 1 van hun belangrijkste export niet verkopen.
De officiële reden is onderhoud maar de echte reden is dat de aangescherpte sancties alle winst hebben laten verdampen en operationele kosten niet meer houdbaar zijn.

De roebel staat al zwak en omdat de handel in Roebels moest gaat die de stop in de handel voelen. Ik kan mij niet anders voorstellen dat dit de Roebel gaat slopen. Hoop dat ze in Rusland voor niets werken gaan waarderen.

./edit welllicht kan iemand AI een samenvatting van de video alten maken voor de mensen hier? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Auredium op 29-02-2024 08:39 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Auredium schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:13:
[YouTube: RUSSIA Bans All Gasoline Exports - Huge Production Problems & Massive Loss of Income for Russia]

Ik ben normaal niet helemaal dan van Joe omdat volgens hem iedere twee weken de Roebel crasht. Maar deze video is huge. Rusland gaat voor een half jaar hun belangrijkste export (ruwe olie) niet verkopen.
De officiele reden is onderhoud maar de echte reden is dat de aangescherpte sancties alle winst hebben laten verdampen en operationele kosten niet meer houdbaar zijn.

De roebel staat al zwak en omdat de handel in ruwe olie in Roebels moest gaat die de stop in de handel voelen. Ik kan mij niet anders voorstellen dat dit de Roebel gaat slopen. Hoop dat ze in Rusland voor niets werken gaan waarderen.
Vreemd, het nieuws was toch de hele tijd dat de opbrengsten hoger waren ook al werd het voor lagere prijzen verkocht? Kan een stukje omzet vs winst zijn natuurlijk, maar ze kunnen toch ruwe grondstof verkopen? Ik heb al wel eerder iemand (heb er geen bron van, maar was nog voor de oorlog) horen roepen dat Rusland alleen maar geld verliest als ze grondstoffen gaan verfijnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Marzman schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Vreemd, het nieuws was toch de hele tijd dat de opbrengsten hoger waren ook al werd het voor lagere prijzen verkocht? Kan een stukje omzet vs winst zijn natuurlijk, maar ze kunnen toch ruwe grondstof verkopen? Ik heb al wel eerder iemand (heb er geen bron van, maar was nog voor de oorlog) horen roepen dat Rusland alleen maar geld verliest als ze grondstoffen gaan verfijnen.
Er was een prijscap ingesteld maar Rusland wist daar op verschillende manieren rondom te komen. Deels door bijvoorbeeld de 'grijze vloot' (schepen die niet opgeven wat voor lading ze vervoeren. Deels omdat sommige landen niet mee doen met de sancties (India, China, etc.).
Om dat tegen te gaan heeft het westen eind afgelopen jaar secundaire sancties ingesteld. Dit draaide de nek om van een hoop winst. Als gevolg is het niet meer winstgevend om de installaties te laten draaien. Ze deden die installaties al op een lager pitje draaien om paniek te vermijden bij het volk. Maar nu gaan die installaties dus plat voor zes maanden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:37:
[...]

En de olieprijs bepaalt hoe goed of slecht de russische begroting, economie, welvaart,... is.

[...]

[...]
Dank voor dit stuk. Ik had zelf de link Houthi’s - Iran - Rusland - Hogere olieprijs nog niet gelegd. Dit is wel plausibel lijkt me.
Misschien moeten de democraten in de VS deze hypothese eens wat meer gaan uitspreken want de gewone man daar heeft een hekel aan een hoge benzineprijs.

Ik zou het, als Dems zijnde, zelfs over nog meer zaken hebben richting de kiezers:
RU - Iran - Hamas - Israel
en UA - EU - 50% van alle US export.

Dat betekent, stam + t .

• Helixes
@rapture - Dank voor je heldere toelichting.

Als de voorspellingen die je daar doet uitkomen, dan betekent dat het einde van de wereld zoals we die nu kennen. Niet dat er nu al niet dansen op een vulkaan, maar dit is wachten op een uitbarsting. Het is dan geen vraag meer van of - het is een vraag van wanneer.

Deze set van omstandigheden zal Donald Trump de gelegenheid geven opnieuw aan de macht te komen. Amerikanen geven, meer nog dan wat dan ook, om hun economie - en verwijten stelselmatig een recessie aan hun president. En geloof me, Trump zal proberen het ambt te hervormen naar de maatstaven van Vladimir Putin. Een derde fascistoïde president voor de drie grote machten van onze tijd. De uitkomst daarvan is even verschrikkelijk als onvoorspelbaar. Anders, natuurlijk, dan dat de VS zich geheel terugtrekt uit Oekraïne.

Of en hoe de VS gaan reageren in de Zuid-Chinese zee is nog niet helemaal duidelijk, het is een leuke casus belli voor WO3. Maar als dat niet gebeurd, dan zullen de drie landen sowieso zich niet langer gecommitteerd voelen aan de verduurzaming die noodzakelijk is om deze wereld te redden. Trump niet. Putin niet. En, mogelijk om die reden, Xi ook niet.

Los daarvan denk ik niet dat Europa cq de EU, als laatste baken van de democratie, een echte vuist kan maken tegen deze drie machtsblokken. Niet dat we het hier op dit moment bijster goed doen natuurlijk.

Ik hoop, kortom, dat je er naast zit :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:18
Auredium schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:13:
[YouTube: RUSSIA Bans All Gasoline Exports - Huge Production Problems & Massive Loss of Income for Russia]

Ik ben normaal niet helemaal dan van Joe omdat volgens hem iedere twee weken de Roebel crasht. Maar deze video is huge. Rusland gaat voor een half jaar 1 van hun belangrijkste export niet verkopen.
De officiële reden is onderhoud maar de echte reden is dat de aangescherpte sancties alle winst hebben laten verdampen en operationele kosten niet meer houdbaar zijn.

De roebel staat al zwak en omdat de handel in Roebels moest gaat die de stop in de handel voelen. Ik kan mij niet anders voorstellen dat dit de Roebel gaat slopen. Hoop dat ze in Rusland voor niets werken gaan waarderen.

./edit welllicht kan iemand AI een samenvatting van de video alten maken voor de mensen hier? :+
Ik heb het idee dat er twee dingen door elkaar worden gegooid, maar weet het niet zeker.

Rusland exporteert vooral ruwe olie. Dat is getroffen door sancties etc, maar daar probeert Rusland dmv grijze vloot etc. omheen te werken. Dat lijkt te lukken, maar alleen door zoveel korting te geven dat het de vraag is of het ze netto nog iets oplevert.

Daarnaast exporteerde Rusland tot nu toe, op veel kleiner volume raffinageproducten (benzine, diesel, kerosine etc). Niets geks overigens, dat wordt wereldwijd überhaupt veel minder verhandeld, omdat raffinage meestal in de buurt van de gebruikers lijkt te gebeuren.

Díe export is nu een half jaar stilgelegd, vanwege "ongepland onderhoud", ofwel de impact van Oekraïnse bezoekjes aan raffinaderijen diep in Rusland.

Mogelijk maakt Joe dus zijn reputatie alsnog waar door een relatief marginale exportstroom op te blazen tot iets enorms (opdat de Roebel ook volgende week een reden heeft om te crashen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Verse rook boven Moskou:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB6Iz3y9pEgxZ1vuU2PmRPoLvHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKOyZmh1Ma13Xac3rQ0Bimkt.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45

• Tens

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Zie het filmpje..ziet er hetzelfde uit als die foto. Alleen dit filmpje is al iets ouder dan je foto op twitter.

• Tens
vincent_1971 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Zie het filmpje..ziet er hetzelfde uit als die foto. Alleen dit filmpje is al iets ouder dan je foto op twitter.
ik zie het, dezelfde zwarte rook en sneeuw op de daken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Icebreaker Yermak is on fire at the port of St.Petersburg
Misschien zijn ze gewoon aan het lassen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tens schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:12:
[...]

Misschien zijn ze gewoon aan het lassen

[Twitter]
Das gewoon een stoomboot toch? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Das gewoon een stoomboot toch? ;)
<+:) is de verkeerde kant op gevaren

• Tens
Rusland vertrouwd hun vrienden de Houthies blijkbaar niet zo.
liveuamap:
Russia diverts LNG supplies for Asia around Africa to avoid Red Sea, LSEG data shows

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:43

Qwerty-273

Meukposter

Hoe snel kan je in Sochi de bocht nemen in je Kamaz truck met Pantsir S1 luchtafweer systeem er op?

Zie video op Telegram: https://t.me/vchkogpu/46193

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Vandaag is de begrafenis van Navalny in Moskou.

Verwacht je niet aan protesten, want ze staan klaar om elke opstand neer te slaan en hun naar het front te sturen.

Dictators willen af van opstandige mensen, daarom dat hij dat volk ook liet vertrekken toen de oorlog uitbrak.

https://twitter.com/igors...rPK7_SbDJlXviBlWqXvQ&s=19

Hier wordt het helder uitgelegd door Boris Nemtsov, later vermoord door fsb :

https://twitter.com/BeRuz...puff29zLFKi27uiFU9iw&s=19

[ Voor 18% gewijzigd door C00P op 01-03-2024 08:58 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
dus:
Moscow is ready to hand over the bodies of Ukrainian prisoners who allegedly died when an Il-76 plane crashed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

C00P schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:27:
Vandaag is de begrafenis van Navalny in Moskou.

Verwacht je niet aan protesten, want ze staan klaar om elke opstand neer te slaan en hun naar het front te sturen.

Dictators willen af van opstandige mensen, daarom dat hij dat volk ook liet vertrekken toen de oorlog uitbrak.

https://twitter.com/igors...rPK7_SbDJlXviBlWqXvQ&s=19

Hier wordt het helder uitgelegd door Boris Nemtsov, later vermoord door fsb :

https://twitter.com/BeRuz...puff29zLFKi27uiFU9iw&s=19
Flink veel publiek en politie op de been idd:
https://nos.nl/artikel/25...ie-op-de-been-rondom-kerk

Klinkt gezellig:
“Any unauthorized gathering will be in violation of the law. Accordingly, those who will participate in it will bear responsibility under the laws in place,” Peskov told journalists on a regularly scheduled call on Friday.
https://edition.cnn.com/e...5b2d6a4ac1d35ba6b92d1af8b

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2024 11:58 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooie beelden:

Mobiel internet zou gejammed worden. Trieste actie weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Een miljoen man, dat was een statement geweest, en dat zou de politie niet aan kunnen.

Helaas zit er niet meer veel strijd in de Russen.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Helaas denk ik dat het voor Rusland makkelijk is om 65 lichamen (overleden PoW’s) te vinden om te kunnen overdragen.

Hier nog foto van mensen in de rij is Moskou voor het afscheid van Navalny

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEVWdTWYieyqOYUhI1-1xL3WjIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLFjdlxoIkWNgta5mipS1qnK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:08
Ze beginnen nu "putin is een moordenaar" te roepen, kan nooit lang goed gaan;

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 16:31
tuurlijk, en sinterklaas bestaat.
indien.... ze met lichamen komen verwacht ik eerder dat deze uit een raam vielen 20 hoog oid.(uit helicopter??)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:22:
Mooie beelden:
[Twitter]
Mobiel internet zou gejammed worden. Trieste actie weer.
[Twitter]
Vanuit oogpunt van het regime had je dit kunnen verwachten.

Wat ik zou doen: buddy maken. Die de beelden laten sturen via bijv WLAN. En dat dan later sturen. Buddy blijft uit de buurt, of kleed zich zelfs pro-Poetin. Of van te voren wat Pineapples neerleggen en die het laten doorsturen.

En uiteraard niet je dure S24 meenemen maar een burner die 'goed genoeg' is. Want hij gaat waarschijnlijk druk, daar moet je vanuit gaan.

Surveillance goes both ways.

Wel is het zo dat een filmpje niet alles zegt. Dat zegt de politie in Nederland ook en daarom zijn eigen PoV (bodycams) terecht.

Daarom hebben ze daar ook allemaal een dashcam in de wagen hangen.

Wat je ook nog kunt doen is microSD en die vervolgens in een kauwgom stoppen oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 01-03-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Een miljoen man, dat was een statement geweest, en dat zou de politie niet aan kunnen.

Helaas zit er niet meer veel strijd in de Russen.
Probleem is dat je ipv enkeltje naar Siberië je een enkeltje naar Oekraïne krijgt.

Het is een geniale manier om oppositie uit te schakelen.

Alleen de angst dat het zou kunnen gebeuren is al genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijft bizar, geen enkele lijkwagen wilde het risico lopen, dus de kist gaat in een zwart bestelbusje..
https://edition.cnn.com/v...e-clapping-chance-vpx.cnn

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De Volkskrant heeft een reconstructie van De laatste woorden van Aleksej Navalny met als onderschrift ‘Maak je over mij geen zorgen. Het gaat goed met me’

Het stukje van 17 januari - 30 dagen voor zijn dood vind ik treffend. Hierin stelt Navalny dat hij steeds dezelfde vraag krijgt, en hij probeert deze vervolgens te beantwoorden.

(Dikgedrukt door mij.)
[...]

‘Waarom ben je teruggekomen?’

Het beantwoorden van die vraag frustreert me op twee manieren. Ik ben gefrustreerd met mezelf, omdat ik er niet in slaag de woorden te vinden die iedereen begrijpt en die een einde maken aan de vragen. Ten tweede is er de frustratie met de Russische politiek van de afgelopen decennia. De politiek heeft de samenleving opgescheept met zo veel cynisme en complottheorieën dat mensen simpele motieven niet geloven.

[...]

Maar er zijn geen geheimen of deals. Alles is echt heel simpel. Ik heb mijn land en mijn overtuigingen. Ik wil ze niet opgeven of verraden. Als je overtuigingen iets betekenen, moet je bereid zijn ervoor op te komen en, indien nodig, er opofferingen voor te maken. Als je daartoe niet bereid bent, dan heb je geen overtuigingen. Je denkt alleen maar dat je ze hebt. Maar dat zijn geen overtuigingen of principes – het zijn gedachten in je hoofd.
Kortom, zoals ik hier al vaker verkondigde, Navalny is als martelaar (martyr) gestorven. Hij is willens en wetens teruggekomen, hij wist de mogelijke consequenties. Daarmee heeft hij zichzelf een plekje in de geschiedenisboeken weten te verzekeren (voor zover dat iets waard is).

En ook:
Mijn overtuigingen zijn niet exotisch, sektarisch of radicaal. Integendeel, alles waarin ik geloof, is gebaseerd op de wetenschap en historische ervaring. Degenen die aan de macht zijn, moeten veranderen. De beste manier om leiders te kiezen is via eerlijke en vrije verkiezingen. Iedereen heeft onafhankelijke rechtbanken nodig. Corruptie vernietigt de staat. Er mag geen censuur zijn. De toekomst ligt in deze principes.

De poetinistische staat is niet duurzaam. Op een dag zullen we naar zijn plek kijken, maar zal hij er niet meer zijn. De overwinning is onvermijdelijk. Maar voorlopig moeten we niet opgeven en vasthouden aan onze overtuigingen.
Het is gezien bovenstaande overduidelijk dat Navalny niet extreemrechts is. Als hij dat ooit is geweest, dan is hij dat niet meer.

Het stuk eindigt op 14 februari - 2 dagen voor zijn dood met:

(Dikgedrukt door mij.)
Een bericht op Valentijnsdag gericht aan zijn vrouw

Schat, alles wat wij hebben is als in een lied: we worden gescheiden door steden, de knipperlichten van vliegvelden, blauwe sneeuwstormen en duizenden kilometers. Maar ik voel dat je elke seconde dichtbij bent, en ik hou steeds meer van je.
Het is ook een informatief stuk om te lezen, bijvoorbeeld hoe Navalny geen toegang verkreeg tot een tandarts. De banale bureaucratie van de SU lees je tussen de regels door.

PS: De quotes zijn waarschijnlijk vertaald van RU naar EN naar NL. Al vind ik het goed klinken in Nederlands, is het mogelijk dat de quotes/uitspraken in het Russisch nog treffender klinken.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 01-03-2024 15:38 . Reden: Link naar artikel en PS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Vandaag (en afgelopen dagen) veel Navalny artikelen in de media. Logisch. Ik probeer enkel die te delen die ik het waard vond. Hier nog eentje, uit De Volkskrant.

Komen we ooit achter de doodsoorzaak van Navalny? ‘Iemand onaantoonbaar vergiftigen is niet makkelijk’
Het lichaam van Aleksej Navalny is terecht en wordt vrijdag begraven. Maar zal ooit duidelijk worden waaraan hij overleed? Technisch is die mogelijkheid nog altijd aanwezig, vertelt Bela Kubat, hoogleraar forensische pathologie aan de Universiteit Maastricht.
(Dikgedrukt door mij.)

Ik vind het niet heel relevant (omdat hij ofwel direct ofwel indirect is vermoord); dat heb ik al eerder uiteen gezet. Het is wel een uitgebreide analyse met meerdere argumenten, en van een forensisch expert. Dat maakt het interessant.

Wat ik miste is dat Novisjok tot 14 dagen in het lichaam aantoonbaar aanwezig blijft. Die 14 dagen zijn verstreken. Het zou mij dus niets verbazen als Poetin dit daarom een heerlijke vertoning vindt: Kompromat? Njet.

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 01-03-2024 15:04 . Reden: ff vriendelijker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 16:54

Seraphin

Meep?

Jerie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Probleem is dat je ipv enkeltje naar Siberië je een enkeltje naar Oekraïne krijgt.

Het is een geniale manier om oppositie uit te schakelen.

Alleen de angst dat het zou kunnen gebeuren is al genoeg.
Je zou toch eigenlijk verwachten dat muiterij daardoor een issue gaat worden in de russische strijdkrachten.

Natuurlijk wordt iedereen murw geslagen(figuurlijk maar zéker ook letterlijk), echter op een zeker moment moet je als Jan Soldaat toch ook de afweging maken dat muiten met 99% kans op een pijnlijke dood nog altijd beter is dan een frontale meatwave assault met 99.999% kans op een pijnlijke dood.

Klaarblijkelijke conclusie: de afweging van de meeste soldaten is dat de meatwave nog steeds een hogere overlevingskans heeft dan muiten. Aan UA en ons de taak om die afweging te doen omslaan.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:36
Seraphin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Je zou toch eigenlijk verwachten dat muiterij daardoor een issue gaat worden in de russische strijdkrachten.

Natuurlijk wordt iedereen murw geslagen(figuurlijk maar zéker ook letterlijk), echter op een zeker moment moet je als Jan Soldaat toch ook de afweging maken dat muiten met 99% kans op een pijnlijke dood nog altijd beter is dan een frontale meatwave assault met 99.999% kans op een pijnlijke dood.

Klaarblijkelijke conclusie: de afweging van de meeste soldaten is dat de meatwave nog steeds een hogere overlevingskans heeft dan muiten. Aan UA en ons de taak om die afweging te doen omslaan.
Je kan wel gaan muiten, maar wat gebeurt er dan met je gezin en familie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Arjantje72 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Je kan wel gaan muiten, maar wat gebeurt er dan met je gezin en familie?
Dat is inderdaad een nare maar effectieve manier om mensen in het gareel te houden. Kijkend naar de geschiedenis; op het moment dat de situatie voor de gemiddelde Rus zodanig verslechtert dat basisbehoeften (voedsel, onderdak, water- en warmtevoorziening) in het gedrang komen, zullen die overwegingen ook (deels) verdwijnen.

Afgelopen winter heeft laten zien dat de Russische samenleving op punten al onder hoogspanning staat op dat vlak (en helaas voor ons ook dat de Russen hier kennelijk een relatief hoge tolerantie voor hebben).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 12:19
Seraphin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Dat is inderdaad een nare maar effectieve manier om mensen in het gareel te houden. Kijkend naar de geschiedenis; op het moment dat de situatie voor de gemiddelde Rus zodanig verslechtert dat basisbehoeften (voedsel, onderdak, water- en warmtevoorziening) in het gedrang komen, zullen die overwegingen ook (deels) verdwijnen.

Afgelopen winter heeft laten zien dat de Russische samenleving op punten al onder hoogspanning staat op dat vlak (en helaas voor ons ook dat de Russen hier kennelijk een relatief hoge tolerantie voor hebben).
en dat is iets wat ik niet begrijp, maar misschien is dat mijn Westerse bril.
Ja, je kan tolerant zijn en veel doorstaan maar dan owv "a good cause", bvb je land wordt aangevallen.
Maar een 3-daagse SMO blijven verdragen waar elke uitleg langs alle kanten aan rammelt ?
Ik hoop nog altijd dat 1 vonkje ergens genoeg zal zijn om een radicale reactie uit te lokken.
Als dat vonkje de begrafenis van Navalny zou zijn, zou dat mooi zijn.
Ik ben best wel verwonderd over de omvang van opgekomen massa, gezien het grote risico hieraan verbonden. Hoeveel sympathisanten die niet durfen komen zouden er achter 1 staan die wel durfde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Nog aardig wat mensen op de been in Moskou? Moet van een paar uur geleden zijn, nu zal het daar inmiddels donker zijn;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NOS artikel: Postuum zorgt Navalny voor grootste politieke manifestatie in Rusland in jaren

Hubert Smeets van Raam op Rusland en historicus en Ruslandkenner Artemy Kalinovsky van de UvA hebben een interessante duiding over het waarom van deze demonstratie:

Allereerst heeft Smeets het erover dat het te danken is aan Ljoedmila, de moeder van Navalny, dat er überhaupt een publieke plechtigheid is gekomen. Want, zoals eerder besproken, is ze verschillende malen geïntimideerd met alternatieve opties... maar ze is niet gezwicht.
"Zij heeft die intimidatie vervolgens publiek gemaakt", schetst Smeets. "De autoriteiten moeten daarna hebben gedacht: dit risico gaan we niet nemen. Een laatste groet brengen aan een dode is volgens de christelijke moraal in Rusland buitengewoon belangrijk. Als de autoriteiten dat zouden hebben geweigerd, hadden ze waarschijnlijk meer last gehad dan ze vandaag hebben gehad."

Toen de autoriteiten eenmaal hadden toegegeven aan de eis van de moeder van Navalny om zijn lichaam vrij te geven, moesten ze ook accepteren dat het een soort demonstratie zou worden, zegt Kalinovsky. "Wat Navalny's supporters hierbij hielp is dat de begrafenis óók een christelijke ceremonie was. Het staat erg slecht als je daar keihard tegen gaat optreden. Ik ben ervan overtuigd dat de politie instructies heeft gekregen om zich vandaag in te houden."
Ik vrees dat al deze mensen via gezichtsherkenning (met goedkoop spul van China :() worden opgespoord en een enkeltje naar Oekraïne kunnen verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 01-03-2024 21:57 . Reden: fmt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
oldgrumpy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:33:
[...]

en dat is iets wat ik niet begrijp, maar misschien is dat mijn Westerse bril.
Ja, je kan tolerant zijn en veel doorstaan maar dan owv "a good cause", bvb je land wordt aangevallen.
Maar een 3-daagse SMO blijven verdragen waar elke uitleg langs alle kanten aan rammelt ?
Ik hoop nog altijd dat 1 vonkje ergens genoeg zal zijn om een radicale reactie uit te lokken.
Als dat vonkje de begrafenis van Navalny zou zijn, zou dat mooi zijn.
Ik ben best wel verwonderd over de omvang van opgekomen massa, gezien het grote risico hieraan verbonden. Hoeveel sympathisanten die niet durfen komen zouden er achter 1 staan die wel durfde?
Degenen die door Navalny geïnspireerd worden om er met minder democratische normen en waarden (lees: activisme/sabotage/terrorisme) de boel te traineren doen er goed aan om weg te blijven bij een dergelijke uitvaart die uit kan monden in een demonstratie met politiegeweld, of achteraf gedoe met camera's. Een supportgroep zou wel prima aldaar vertoeven, en degenen die niets op de kerfstok hebben zijn relatief gematigd. Dat zal het gros zijn van de burgers want activisme/sabotage/terrorisme is tegenwoordig fysiek moeilijk langdurig vol te houden ivm 'Big Brother' (bijv camera's, die er ook massaal hangen).

In nog minder democratische landen zoals Noord-Korea is het gevolg van ontsnapping dat je gehele familie in een strafkamp komt te zitten. Bovendien zullen agenten jou proberen om te leggen (er was een diaspora van Koreanen die pro Noord-Korea waren, vooral in de tijd dat het communisme in de wereld nog hoogtij vierde). Daarnaast natuurlijk 4-ogen principe.

Zoals ik hierboven al schreef. Ik verwacht dat ze al deze mensen oproepen voor enkeltje Oekraïne. In ieder geval de mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Hoewel geen miljoenen opkomst, toch geeft het mij wel iets van hoop.
Het laat zien dat niet àlle Russen blind de propaganda geloven. Dat er Russen zijn die geloven dat Navalny vermoord is, dat er Russen zijn die Putin verantwoordelijk houden voor de moord, dat er Russen zijn die een einde willen aan de oorlog, dat er Russen zijn die vandaag het risico hebben genomen om de straat op te gaan.

Niemand wist hoeveel mensen er de straat op zouden gaan. Als dat er te weinig zouden zijn dan zou je met z’n allen een busje in verdwijnen.

Hopelijk is op een manier, de dood van Navalny niet voor niks geweest. Er is natuurlijk maar een kleine kans dat hier verder nog wat uit voortkomt, maar elke revolutie start kleinschalig.
Putin weet dat alleen maar al te goed, daarom worden alle opstanden of tegenstanden hardhandig neergeslagen.

Vandaag is er niet ingegrepen. Waarschijnlijk omdat dat alleen maar een risico zou brengen op grotere protesten, dan maar beter vandaag 1 dag toe laten en hopen dat het daarna weer doodbloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:25:
Hoewel geen miljoenen opkomst, toch geeft het mij wel iets van hoop.
Het laat zien dat niet àlle Russen blind de propaganda geloven. Dat er Russen zijn die geloven dat Navalny vermoord is, dat er Russen zijn die Putin verantwoordelijk houden voor de moord, dat er Russen zijn die een einde willen aan de oorlog, dat er Russen zijn die vandaag het risico hebben genomen om de straat op te gaan.

Niemand wist hoeveel mensen er de straat op zouden gaan. Als dat er te weinig zouden zijn dan zou je met z’n allen een busje in verdwijnen.

Hopelijk is op een manier, de dood van Navalny niet voor niks geweest. Er is natuurlijk maar een kleine kans dat hier verder nog wat uit voortkomt, maar elke revolutie start kleinschalig.
Putin weet dat alleen maar al te goed, daarom worden alle opstanden of tegenstanden hardhandig neergeslagen.

Vandaag is er niet ingegrepen. Waarschijnlijk omdat dat alleen maar een risico zou brengen op grotere protesten, dan maar beter vandaag 1 dag toe laten en hopen dat het daarna weer doodbloedt.
Voor Russische begrippen kleinschalige arrestaties idd:
A human rights group counter indicates that so far 67 people in 16 locations across Russia including in Moscow, Ekaterinburg and Novosibirsk have been arrested with those numbers expected to grow.
https://www.upi.com/amp/T...ny-funeral/9991709294660/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Er gaan geruchten dat de ceremonie van navalny is gefilmd en dat er ik weet niet hoeveel mensen zijn opgepakt / een bezoekje kunnen verwachten komende tijd. Bron is Reddit. Daar staan tevens een foto van Navalny zijn kist open.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 22-09 15:38
Agent47 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:16:
Er gaan geruchten dat de ceremonie van navalny is gefilmd en dat er ik weet niet hoeveel mensen zijn opgepakt / een bezoekje kunnen verwachten komende tijd. Bron is Reddit. Daar staan tevens een foto van Navalny zijn kist open.
Volgens mij weten we allemaal wel dat hier geen gerucht voor nodig is.
Ik was na wat beelden gezien te hebben en de leuzen van de aanwezige gehoord te hebben er al 100% van overtuigd dat er beelden gemaakt zijn en dat een ieder die ook maar iets gedaan heeft wat niet in het straatje van het Kremlin valt een bezoekje verwachten kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
meevallertje, het lijkt er op dat shell leveringen door N-Korea stilvallen.
(of het gaat nu per spoor )

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 02-03-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Ook vandaag verzamelen mensen zich om Navalny te eren;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:01:
meevallertje, het lijkt er op dat shell leveringen door N-Korea stilvallen.
(of het gaat nu per spoor )
[Twitter]
Ik vraga mij af hoeveel shells N-Korea en Iran eigenlijk kunnen missen. Beide landen zullen niet een enorme dagelijkse productie hebben omdat ze ook al heel lang onder sancties staan. Rusland verschiet enorm veel en ik vermoed dat het eigenlijk maar een tijdelijke solve voor Rusland was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
Ze hebben in ieder geval alvast wat oud spul kunnen doneren. Volgens de laatste berichten ergens tussen de half miljoen en 3 miljoen afhankelijk van kaliber dat ze hebben gerolen.
Maar zeg dat hun max capaciteit op 50k per maand zit, ze zitten naar verluidt momenteel op een derde van hun capaciteit te werken vanwege sancties. Dat is nog steeds 15kper maand dat ze aan de Russen kunnen geven. Niet super veel vergeleken met de 100k/maand productiecapaciteit van de Russen zelf (als je het mag geloven), maar toch een leuke bijdrage in ruil voor wat voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:22:
[...]
Ik vraga mij af hoeveel shells N-Korea en Iran eigenlijk kunnen missen. Beide landen zullen niet een enorme dagelijkse productie hebben omdat ze ook al heel lang onder sancties staan. Rusland verschiet enorm veel en ik vermoed dat het eigenlijk maar een tijdelijke solve voor Rusland was.
NK moet natuurlijk ook een flinke stock aanhouden ivm de ‘gevaarlijke’ zuiderburen. ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Governor of Leningrad region claims 2 aerial targets were shot over the Gulf of Finland
liveuamap heeft video

https://russia.liveuamap....n-claims-2-aerial-targets
Big fire reported in the area near Torez
https://t.me/itsdonetsk/140516

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 02-03-2024 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
In Karaboelak (Ingoesjetië) zijn er gevechten tussen de FSB en gewapende militanten. Heb op Telegram al flink wat filmpjes voorbij zien komen waarop er heel erg veel schoten te horen zijn.

Geen idee wat hier ten grondslag ligt, maar deze regio heeft volgens mij altijd al een sterke onafhankelijkheidsdrang gehad, maar ook problemen met Islamitische groeperingen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Yakolev schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:54:

Geen idee wat hier ten grondslag ligt,
Zoals de rest van de Kaukasus, was de annexatie van dit gebied bijzonder gewelddadig:
However, the Russian conquest in Ingushetia was extremely difficult and the Russian forces began to rely more upon methods of colonization: extermination of the local population and resettlement of the area with Cossack and Ossetian loyalists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
Vergeet ook niet dat de niet Russische/Slavische bevolking daar heel erg tribaal nog leeft.
Mopje over die regio is dat je weet wie een jongeman trouwt. Namelijk de zus van degene die zijn zus gejat heeft.

In deze regio is Rusland erg goed in controle als zij de locale warlords in het systeem van Putin kunnen betrekken. Zodra dit niet is dan heet men daar direct een probleem.

Alleen die locale warlords zijn ook al weer op danige leeftijd dat een van de vele zonen bloed ruikt en de vele vete's weer uitvechten. Hierdoor is in regio Kaukasus alles in een snelkook pan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
In Karaboelak (Ingoesjetië) zijn er gevechten tussen de FSB en gewapende militanten. Heb op Telegram al flink wat filmpjes voorbij zien komen waarop er heel erg veel schoten te horen zijn.

Geen idee wat hier ten grondslag ligt, maar deze regio heeft volgens mij altijd al een sterke onafhankelijkheidsdrang gehad, maar ook problemen met Islamitische groeperingen.
Hier wat beelden:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/KkagHBKfNe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er is zoals gewoonlijk met Russische bronnen verschillende verhalen:

https://t.me/astrapress/50034
6 militants were killed during a shootout with security forces in Karabulak in Ingushetia, NAC reports

In 2023, the same militants attacked a traffic police post and killed three police officers. Three of them, including the gang leader, were on the federal wanted list, Zvezda claims, citing the NAC.

The day before, a counter-terrorist operation regime was introduced in Karabulak. According to NAC, in one of the residential buildings, FSB officers blocked a group of bandits who were planning to commit a terrorist attack. They opened fire during an attempt to detain him.

At night, during a shootout, a fire started in the house; the criminals tried to move from the blocked apartment to another floor. In the end, they were all killed.
en https://t.me/rian_ru/233807
❗️The National Anti-Terrorism Committee reports that during the CTO in the Ingush Karabulak, six bandits were neutralized.

The identities of those killed have been previously established: they were adherents of the international terrorist organization IS.

There were no casualties among law enforcement officers or civilian casualties.

During the inspection of the clash site, automatic weapons, ammunition, grenades and an improvised explosive device were discovered.
Het lijkt in ieder geval een al reeds bekende groep van IS aanhangers/terroristen te zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
spoorbrug beschadigd, niet opgeblazen zoals op divers plekken gemeld. (en dus slechts tijdelijk onbruikbaar) Weer diep in Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 16:02
Tens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:53:
spoorbrug beschadigd, niet opgeblazen zoals op divers plekken gemeld. (en dus slechts tijdelijk onbruikbaar) Weer diep in Rusland

[Twitter]
Lijkt wel alsof het koppelvlak van die brug een halve meter naar beneden is gezakt ? Die ene pijler op de foto zou normaal gezien op dezelfde hoogte moeten zitten als de vaste grond ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:53:

[Twitter]
een comment hillarisch
ruSSia, the country where planes fall and trains fly

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nextware schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Lijkt wel alsof het koppelvlak van die brug een halve meter naar beneden is gezakt ? Die ene pijler op de foto zou normaal gezien op dezelfde hoogte moeten zitten als de vaste grond ?
alleen dat loopbrug stuk is verzakt, kijk maar naar de onderkant van de draagbalk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 22:35

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:37:
[...]

alleen dat loopbrug stuk is verzakt, kijk maar naar de onderkant van de draagbalk
Als dit de beelden van vandaag zijn dan heb je wel gelijk dat alleen de loopbrug is beschadigd. Want voorlopig is het alleen een loopbrug.

https://bnnbreaking.com/w...halting-military-supplies

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:25
Jammer dat zon brug niet erger geraakt kan worden. Dit valt dan toch een beetje tegen qua gevolgen en zal vast wel goed te repareren zijn.

Maar alsnog credits voor het proberen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
pro_6or schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:49:
[...]

Als dit de beelden van vandaag zijn dan heb je wel gelijk dat alleen de loopbrug is beschadigd. Want voorlopig is het alleen een loopbrug.

https://bnnbreaking.com/w...halting-military-supplies
Jouw link heeft foto's zonder sneeuw. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 22:35

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Jouw link heeft foto's zonder sneeuw. :?
Ja, dat is inderdaad zo, dan is deze niet van vandaag maar illustratief neem ik aan.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Dit geeft een beetje in inkijk in wat Rusland als doel voor ogen heeft met Oekraïne.

Wat aardig van ze dat Oekraïne nog iets van een voortbestaan heeft in hun plan, tezamen met de hoofdstad Kiev.

En volgens hun narratief staat Polen op het punt om Oekraïne binnen te vallen om het westen te annexeren.

Edit: oh, en Roemenië pakt ook nog twee provincies/gebieden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3oAKEDcBpLk3vKRPv0bPHaB2D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap7sEcuYsZKYsTZWIfUEhlDf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door gise op 04-03-2024 21:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
gise schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:00:
Dit geeft een beetje in inkijk in wat Rusland als doel voor ogen heeft met Oekraïne.

Wat aardig van ze dat Oekraïne nog iets van een voortbestaan heeft in hun plan, tezamen met de hoofdstad Kiev.

En volgens hun narratief staat Polen op het punt om Oekraïne binnen te vallen om het westen te annexeren.

[Afbeelding]
Knettergek zijn ze echt knettergek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 05:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Afbeelding]
Zoals ex-generaal Ben Hodges in een interview zei: Trump denkt zoals een 18de eeuwse leider die eventjes met putin en Xi wat transactionele dealtjes gaat sluiten. putin krijgt wat als hij het nodige betaalt of gaat doen.

De partition of Poland op Oekraïne toepassen alsof je een schijf gaat partitioneren in fdisk of disk part. Of beetje rondschuiven met je bezittingen, lapjes grond, vastgoed, aandelen,...

In rusland zitten ze te dromen dat de 18de eeuw terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 20:22

Yucon

*broem*

[Afbeelding]
Hebben ze ook nog een verhaal waarom er een stukje Oekraine overblijft? Dat was toch 'geen land' enzo?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
18e eeuw is dat voor of nadat Polen verdeeld werd over Pruisen, Oostenrijk, en Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Partitions_of_Poland.png

Hoe dan ook, Kaliningrad (Królewiec) was destijds een vazalstaat van Polen. Ook lachen het is voor de zuiveringen van de SU. Voor Polen van twee kanten werd aangevallen. Voor de Great Purge en de Great Terror. Waarbij een stad als Kharkiv werd gezuiverd en Russische settlers daar gingen wonen. Waar gaat dhr Poetin bijvoorbeeld alle gezuiverde Joden vandaan halen die woonden in deze regionen?

Ik stel voor dat dhr Poetin Królewiec teruggeeft als gesture of goodwill. Daarna onderhandelen we verder over de rest.

Maar waarom niet terug naar 1619?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Truce_of_Deulino_1618-1619.PNG/1024px-Truce_of_Deulino_1618-1619.PNG

Of de tijd voor 1147 toen Moskou op z'n best nog een klein dorpje was? Dat was toch ook een mooie tijd?

Neen. We leven in 2024. Het gevaar met dit soort gekken is dat ze er zelf nog in gaan geloven ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer een olie depot geraakt:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GH481UAWsAASkTg?format=jpg&name=medium

[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 05-03-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Jerie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:03:
Neen. We leven in 2024. Het gevaar met dit soort gekken is dat ze er zelf nog in gaan geloven ook.
Dat is inderdaad het "probleem" dat men selectief naar vroeger gaat verlangen. Wel de dingen waarmee je meer macht/geld krijgt toebedeelt, niet de lasten etc die daarbij horen. Ik verwacht ook niet dat er veel enthousiaste stemmen opgaan voor een Polen van de jaren '30 (ok wellicht een klein steuntje in de rug vanuit Duitsland :+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MBJfveTKMidT1F8mJcQqm8LMUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaHdCXHk1veuUwf0pi6GhwUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:08:
[...]

Dat is inderdaad het "probleem" dat men selectief naar vroeger gaat verlangen. Wel de dingen waarmee je meer macht/geld krijgt toebedeelt, niet de lasten etc die daarbij horen. Ik verwacht ook niet dat er veel enthousiaste stemmen opgaan voor een Polen van de jaren '30 (ok wellicht een klein steuntje in de rug vanuit Duitsland :+)

[Afbeelding]
Ook in jaren '30 zit nogal verschil tussen begin en eind (voor bijv Polen maar ook Duitsland en Sovjet-Unie).

Wat je mooi ziet op jouw plaatje is Königsberg (Kaliningrad) van Duitsland, Lvow (Lviv) van Polen en Minsk ligt bijna tegen Polen.

Echter Duitsland maakt geen claim dat Kaliningrad van hen is, Polen maakt geen claim dat Lviv van hen is. Ze accepteren publiekelijk: het is van de buren.

Wij maken er hier grapjes over, om aan te tonen hoe banaal het is. We (althans ik) hebben Poetin te lang niet serieus genomen, zoals mbt z'n München speech.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Tsja, een russische regeringsfunctionaris houdt een speech in het russisch voor een russisch publiek, uitgezonden op russische TV. En toch gebruikt de kaart achter hem het Latijnse alfabet. Mijn conclusie: dit hele verhaal had/heeft alleen maar ten doel om te stoken in het Westen. Verder geen enkele betekenis aan toekennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Een olie opslag in Belgorod zou succesvol aangevallen zijn met drones

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:06:
Er is zoals gewoonlijk met Russische bronnen verschillende verhalen:

https://t.me/astrapress/50034 en https://t.me/rian_ru/233807

Het lijkt in ieder geval een al reeds bekende groep van IS aanhangers/terroristen te zijn.
En er druppelt meer informatie naar buiten wat er zich heeft afgespeeld in Karaboelak te Ingoesjetië.
https://t.me/vchkogpu/46369
As the Cheka-OGPU learned, five officers of the Russian FSB were injured during the battle in Karabulak. The names of killed militants also appeared.

Almost 200 security officials took part in the operation against the six militants holed up in the apartment. Despite this, the battle lasted more than 12 hours.

6 people eliminated:

1.Gurazhev Amirkhan Tukhanovich was wanted for committing crimes under Part. 1, 2 tbsp. 208, part 1.1, article 205.1, part 2, art. 205.5, art. 205.3, Art. 317, part 4 art. 222, part 1 art. 226,
Part 2 Art. 223.1, part 3 art. 222.2 of the Criminal Code of the Russian Federation;

2. Zelimkhan Magomedovich Tsuroev Get some rest
wanted for committing a crime under Part 2 of Art. 205.2 of the Criminal Code of the Russian Federation;

3. Tsuroev Tagir Shibizgireevich, was located
wanted for committing a crime under Part 5 of Art. 33, part 2 art. 205.5 of the Criminal Code of the Russian Federation;

4. Chemurziev Bers Idrisovich. On August 18, 2022, he was convicted by the Magassky District Court of the Republic of Ingushetia under paragraph “g” of Part 3 of Art. 158 of the Criminal Code of the Russian Federation (fine - 100 thousand rubles);

5. Tutaev Mikail Ayupovich

6. Barkinkhoev Magomet Sultanovich

During the battle, five employees of the ROSN FSB received injuries of varying degrees of severity (2 people - bullet wounds, 3 people - shrapnel wounds.

Pagina: 1 ... 65 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: