Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
“ Maxim Kuzminov who defected with a Russian Mi-8 helicopter to Ukraine in 2023 found dead in Spain.

His body was found in an underground parking lot in the community of Villajoyosa with at least 5 bullet wounds.

Apparently he was in Ukraine until last month. He would have been safer if he'd stayed there until after the war. ”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Lichaam van Navalny nog 14 dagen niet vrijgegeven ivm chemisch onderzoek.

https://www.nu.nl/overlij...erzocht-door-rusland.html

Mooie doublespeak voor: hij is vergiftigd en we wachten 14 dagen zodat bewijslast is vernietigd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jerie schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:35:

Mooie doublespeak voor: hij is vergiftigd en we wachten 14 dagen zodat bewijslast is vernietigd.
Voor de tweede keer, hij had beter niet terug naar Rusland kunnen gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marzman schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Mja.
Het lijkt dat hij zelf had verwacht dat de oppositie aan kracht won en hij als een nieuwe Mandela uit de gevangenis kon komen.
Het leven loopt niet altijd zoals je verwacht.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:09
YakuzA schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:19:
[...]

Mja.
Het lijkt dat hij zelf had verwacht dat de oppositie aan kracht won en hij als een nieuwe Mandela uit de gevangenis kon komen.
Het leven loopt niet altijd zoals je verwacht.
Er zijn veel helden die omkomen bij hun heldendaad.

Hij zag wegblijven uit Rusland als een groot geschenk voor Poetin. En dat gunde hij Poetin niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:38
Ik denk dat Navalny zelf ook wel geweten heeft dat hij zijn terugkeer uiteindelijk met de dood moest bekopen.
Mogelijk met het idee dat als hij indrdaad zou komen te overlijden (lees vermoord) het iets groters in gang zou zetten.
Mijn beeld is dat al zijn jaren strijd uiteindelijk voor niets is geweest, de wereld stond erbij en keek er naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:59
[...]

Voor zijn eigen leven waarschijnlijk wel ja. Voor het grotere doel? Dat is de vraag. Daarin heeft Navalny zeer aannemelijk de keuze gemaakt dat terugkeren naar Rusland en dat mogelijk met de dood bekopen, ook voor de oppositie de juiste keuze was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:29
schumi2004 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:54:
Ik denk dat Navalny zelf ook wel geweten heeft dat hij zijn terugkeer uiteindelijk met de dood moest bekopen.
Dat filmpje wat Nexta de wereld in hielp was opgenomen met de intentie om het te verspreiden na zijn dood. Hij hield er rekening mee.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Dictaturen bestaan bij de gratie van de bangeriken die zich laten intimideren. Bang om niet te doen wat hen opgedragen wordt. Als genoeg mensen zich niet laten intimideren dat valt de dictatuur. Al zullen er wel vallen tijdens zo'n conflict.

..maar dat is wel makkelijk gezegd, levende in een democratie.

En ja als een high profile iemand dat sterft door het regime lijkt dat nutteloos maar uiteindelijk is het een kwestie van lange adem.

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 19-02-2024 19:33 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Volgens Novaya Gazeta was er de avond voor zijn dood een "Mysterieuze commotie".. Dus hij is mogelijk al de avond ervoor overleden: https://novayagazeta.eu/a...a-mysterious-commotion-en en de weduwe van Navalny denkt dat hij is vermoord met Novitsjok: https://nos.nl/artikel/25...-geweigerd-bij-mortuarium

Maar gelukkig heeft Minister van BuZa Bruins Slot de Russische ambassadeur al op het matje geroepen: https://nos.nl/artikel/25...geef-lichaam-navalny-vrij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:43

Qwerty-273

Meukposter

Aan de andere kant heeft de FSB geen probleem om over de grens liquidaties uit te voeren. Je bent nergens veilig, ook al zou hij zijn gestopt op politiekvlak en een ijsjesverkoper op een tropisch eiland geworden zijn. Dan nog zou hij (en zijn familie) een doelwit zijn geweest. Juist om aan te tonen dat je jouw “straf” nooit zal ontlopen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:42
schumi2004 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:54:
Mogelijk met het idee dat als hij indrdaad zou komen te overlijden (lees vermoord) het iets groters in gang zou zetten.
Mijn beeld is dat al zijn jaren strijd uiteindelijk voor niets is geweest, de wereld stond erbij en keek er naar.
Ik denk dat Navalny dondersgoed bewust was van het feit dat het totaal niet uit maakt waar hij zich dan ook ter wereld zou bevinden, hij een vroegtijdig overlijden te wachten stond zolang Putin aan het roer staat.

Tsja, waarom dan ook niet terug naar Rusland? Of je nu in Rusland in gevangenschap zit, wetende dat je einde nadert. Of leven in het buitenland, iedere seconde van de dag argwanend moeten zijn jegens ieder onbekend gezicht dat je tegenkomt, want het kan zomaar het laatste gezicht zijn dat je ziet.

Overigens denk ik ook niet zozeer dat de wereld heel veel hier tegen kan doen. Het als buitenland ontdoen van een land van hun leider, heeft zich binnen de recente historie nu niet bepaald getoond als bodem voor succes. Verandering in Rusland moet toch echt van binnenuit gaan komen. En langzamerhand zie je daar toch wat meer barsten ontstaan. De oorloog in Oekraïne, de dood van Navalny. Allemaal zaken waarmee de onrust onder het volk aangewakkerd wordt. Het tijdperk van het huidig Kremlin zal niet eindigend zijn.

Of de barsten groot genoeg zullen zijn om voor Putin zijn dood tot grootste problemen te zorgen, vind ik lastig te zeggen. Maar na Putin zijn dood, vraag ik mij af wat er zal gaan gebeuren. De barsten openbaren zich niet enkel onder het volk, maar ook mensen die nauw tot Putin staan en stonden. Vraag is dan ook een beetje of er binnen de corruptie voldoende cohesie zal bestaan om in een post-Putin era de huidige status quo voort te zetten. Of dat de huidige staat zijn grip verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:31
_Eend_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:19:
[...]

Volgens Novaya Gazeta was er de avond voor zijn dood een "Mysterieuze commotie".. Dus hij is mogelijk al de avond ervoor overleden: https://novayagazeta.eu/a...a-mysterious-commotion-en en de weduwe van Navalny denkt dat hij is vermoord met Novitsjok: https://nos.nl/artikel/25...-geweigerd-bij-mortuarium

Maar gelukkig heeft Minister van BuZa Bruins Slot de Russische ambassadeur al op het matje geroepen: https://nos.nl/artikel/25...geef-lichaam-navalny-vrij
m2c

Hij spotte de dag ervoor nog over een rechter en geld.
Ik denk dat hij een wraak marteling onderging en dat ze daarbij nét even tever zijn gegaan (of bewust).
En tja, dan kan je geen lichaam overhandigen, dan is hij tijdens de wandeling verdwaald.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

psychodude schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Ik denk dat Navalny dondersgoed bewust was van het feit dat het totaal niet uit maakt waar hij zich dan ook ter wereld zou bevinden, hij een vroegtijdig overlijden te wachten stond zolang Putin aan het roer staat.

Tsja, waarom dan ook niet terug naar Rusland? Of je nu in Rusland in gevangenschap zit, wetende dat je einde nadert. Of leven in het buitenland, iedere seconde van de dag argwanend moeten zijn jegens ieder onbekend gezicht dat je tegenkomt, want het kan zomaar het laatste gezicht zijn dat je ziet.

Overigens denk ik ook niet zozeer dat de wereld heel veel hier tegen kan doen. Het als buitenland ontdoen van een land van hun leider, heeft zich binnen de recente historie nu niet bepaald getoond als bodem voor succes. Verandering in Rusland moet toch echt van binnenuit gaan komen. En langzamerhand zie je daar toch wat meer barsten ontstaan. De oorloog in Oekraïne, de dood van Navalny. Allemaal zaken waarmee de onrust onder het volk aangewakkerd wordt. Het tijdperk van het huidig Kremlin zal niet eindigend zijn.

Of de barsten groot genoeg zullen zijn om voor Putin zijn dood tot grootste problemen te zorgen, vind ik lastig te zeggen. Maar na Putin zijn dood, vraag ik mij af wat er zal gaan gebeuren. De barsten openbaren zich niet enkel onder het volk, maar ook mensen die nauw tot Putin staan en stonden. Vraag is dan ook een beetje of er binnen de corruptie voldoende cohesie zal bestaan om in een post-Putin era de huidige status quo voort te zetten. Of dat de huidige staat zijn grip verliest.
Ik denk dat het volk niks durft tegen Putin. Die blijft gewoon zitten komende (tientallen) jaren tot hij overlijdt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
Agent47 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Ik denk dat het volk niks durft tegen Putin. Die blijft gewoon zitten komende (tientallen) jaren tot hij overlijdt.
Dat eerste: ja. Maar hij is al in de 70, en ziet er niet meer zo gezond uit, maar misschien kan één van zijn dubbels zijn taken overnemen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hansieo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:12:
[...]

m2c

Hij spotte de dag ervoor nog over een rechter en geld.
Ik denk dat hij een wraak marteling onderging en dat ze daarbij nét even tever zijn gegaan (of bewust).
En tja, dan kan je geen lichaam overhandigen, dan is hij tijdens de wandeling verdwaald.
Ik vermoed dat dit inderdaad het geval is. Ik zag de beelden van hem (Nav.) lachend de dag ervoor en kwam zelf tot de conclusie dat een overenthousiaste bewaker te ver is gegaan met martelen.

Voor Poetin is dit een nare aangelegenheid. Poetin zijn interview met Tucker had al niet veel succes. Normaal als een artikel weinig succes heeft wordt het daarna in leven gehouden door snippets eruit te halen en apart uit te lichten (dit zagen wij inmiddels ook al gebeuren hier en daar). Maar de door van Navalny overschaduwt alles.

Het zet ook de Republikeinen verder in een slecht licht omdat het weer een teken is dat ze een autocraat die overduidelijk de mensenrechten aan zijn laars lapt de hand boven het hoofd houden. Dus ook in de VS zet dit kwaad bloed. In dat licht is het ook wel interessant. De Republikeinen willen de blik intern forceren op migratie maar worden constant naar buiten getrokken omdat ze weigeren de Amerikaanse macht te laten gelden tegen een land wat feitelijk voor meer dna een halve eeuw hun doodsvijand was.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 12:19
Agent47 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:15:
[...]

en op die manier laat je toe dat de volgende Poetin aan de macht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:43

Qwerty-273

Meukposter

Auredium schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:19:
en kwam zelf tot de conclusie dat een overenthousiaste bewaker te ver is gegaan met martelen.
Er zijn wel al weer tal van complot theorieën op Russische telegram kanalen die meer vragen oproepen dan daadwerkelijk beantwoorden. Ook zal de eerste autopsie door de overheid worden uitgevoerd, waarna de familie een tweede autopsie kan laten uitvoeren door eigen gekozen artsen. Echter is veel van het materiaal wel aangetast door de eerste autopsie waardoor er geen compleet beeld meer onderzocht kan worden. Het is mogelijk om te verzoeken dat het uitgekozen artsen team van de familie aansluit bij de eerste autopsie, maar volgens de kanalen wordt dat over het algemeen afgewezen in het Russische systeem.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:31
oldgrumpy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:58:
[...]

en op die manier laat je toe dat de volgende Poetin aan de macht komt.
ergens... ergens zal me dat een reet roesten, zolang die shit maar binnen hun éigen grondgebied is.

Natuurlijk voel ik mee met de russen die wél zien wat er staat te gebeuren (china is het zelfde pad aan het inslaan), maar dan moeten ze $%$#@& maar alle hooivorken en knuppels oppakken en ook via de politie-aanvallen laten weten dat genoeg=genoeg.

mtc

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:13

Het is grappig, dit is precies wat Bill Browder voorspelde in het interview in Buitenhof afgelopen zondag. Blijkbaar is hetzelfde gebeurd met het stoffelijk overschot van Magnitsky (zijn advocaat, bekend van de Magnitsky act). Dat lichaam is uiteindelijk nooit vrijgegeven.

Ik denk dat Navalny dit keer wel met Novichok of een vergelijkbaar middel is gedood, en dat zijn lichaam uiteindelijk wel wordt vrijgegeven. Maar op zo'n manier dat een contra-expertise niets meer uit kan wijzen. Er is ook nog steeds een kans dat na twee weken het lichaam ineens "zoek" is ik de grote grijze bureaucratie van de grootste natie ter wereld. Het feit dat zijn moeder het lichaam niet eens mocht zien wijst wel in die richting, als er sprake zou zijn van duidelijk uitwendig letsel. In dat geval zal het het lichaam nooit meer boven tafel komen denk ik.

Het feit dat zijn lichaam twee weken wordt vastgehouden zegt verder genoeg over de toedracht. Rusland zou er alles aan zijn gebaat het lichaam vrij te geven als hij op natuurlijke wijze gestorven zou zijn. Maar dat is klaarblijkelijk niet zo.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor iedereen die denkt dat Navalny's dood een foutje was:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21
user109731 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:09:
Voor iedereen die denkt dat Navalny's dood een foutje was:
[Twitter]
1 maand later
Directeur gevangenis omgekomen door uit raam te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:42
Wat ik niet helemaal snap is waarom dat Novichok zo'n goede manier is om mensen om te vermoorden.. Is een ander 'ongeluk' niet makkelijker

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
HCMarX schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:53:
Wat ik niet helemaal snap is waarom dat Novichok zo'n goede manier is om mensen om te vermoorden.. Is een ander 'ongeluk' niet makkelijker
Het laat weinig sporen achter, alleen chemische in het bloed.
Waarom denk je anders dat er nu een 2 weken lang zogenaamd toxilogisch onderzoek plaatsvind.
Dat is lang genoeg voor het gif om te ontbinden zodat het bij een vervolgonderzoek niet meer opduikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HCMarX schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:53:
Het is belangrijk om te signaleren dat het Kremlin er achter zit. Daarom kiezen ze bepaalde moord technieken die een duidelijke signatuur van het Kremlin dragen: novichok, polonium, en uit het raam vallen. Dat zijn allen duidelijke signalen voor de rest van Rusland.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
Afgezien van signalering is het ook verdomd handig spul om te gebruiken. Vrij veilig voor iets wat zo dodelijk is. En je hebt er niet veel van nodig, dus zelfs als het slachtoffer op zijn hoede is kan je het zeer waarschijnlijk eenvoudig toedienen. Klein beetje poeder op de deurklink, of over het kussen. Er is ook een vloeibare vorm, dus in een drankje doen of door eten is ook mogelijk. Dat soort dingen.

Iran en Noord-Korea schijnen het spul overigens ook te kunnen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 21-02-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De Rus die iets teveel over Russische verliezen in Avdiivka heeft gezegd zou 'zelfmoord' hebben gepleegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 22-09 15:38
user109731 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:05:
De Rus die iets teveel over Russische verliezen in Avdiivka heeft gezegd zou 'zelfmoord' hebben gepleegd.
[Twitter][Twitter]
Waarom zegt mijn gevoel dat dit niet vrijwillig is gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
[Twitter][Twitter]
Voor de beeldvorming: dit was de persoon die had aangegeven dat er 16000 KIA & MIA waren sinds Oktober bij Adiivka.

En over bovenstaande discussie; We weten allemaal genoeg over Russische oorlogsmisdaden, ik geef aan dat Oekraine in mindere mate hetzelfde doet (hoewel niet fantastisch verwoord). Ja, een Bucha bestaat er andersom niet, maar er zijn al genoeg ''burgerdoelen'' in Donetsk en Belgorod geraakt. Het bovenstaande incident was gevonden na 5 seconden googelen, ik vermoed dat je na 5 minuten zoeken wel wat meer kunt vinden.

Het voelt hier soms ietswat als een echochamber aan als het gaat om Oekraiene. Ik weet dat we allemaal wat subjectief naar de oorlog kijken, maar mensen vergaren hier ook gewoon informatie over de oorlog. Dit is dus waarom ik zelf een beetje mijn best doe om nieuws te vergaren van de andere kant, en kritisch ben over nieuws vanuit Oekraiene. (bijvoorbeeld over het aantal neergeschoten straaljagers).

Als dit iets te veel een meta discusse is, knip maar weg Mods.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of toch geen vergif?
Poetin-criticus Aleksej Navalny (47) is omgebracht met een oude methode van de KGB, de geheime dienst van de Sovjet-Unie, zegt Vladimir Ozetsjkin, een erkende klokkenluider en deskundige op het gebied van Russische gevangenissen.

,,Ik denk dat ze eerst zijn lichaam kapot hebben gemaakt door hem lange tijd in de kou te laten staan ​​en zijn bloedcirculatie tot een minimum te beperken”, aldus Ozetsjkin. ,,Dan wordt het heel gemakkelijk om iemand binnen enkele seconden te vermoorden, als de executeur daar enige ervaring mee heeft.”

Navalny zou daarop één enkele slag op zijn hart hebben gekregen. ,,Dat is een oude techniek die de voormalige KGB gebruikte”, aldus de mensenrechtenactivist. ,,Ze trainden hun agenten om iemand te doden met een enkele slag op het hart, centraal op het lichaam. Dat was een handelsmerk van de KGB.”

Een bron die werkt in de strafkolonie waar Navalny vrijdag stierf, vertelde aan Ozetsjkin dat de blauwe plekken op het lichaam van de oppositieleider overeenkwamen met de speciale KGB-techniek. Voormalige gevangenen die ooit in het noordpoolgebied vastzaten getuigden in het verleden ook al over gedetineerden die op deze manier om het leven werden gebracht door hun cipiers.

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:17
Yakolev schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:44:
[...]
En over bovenstaande discussie; We weten allemaal genoeg over Russische oorlogsmisdaden, ik geef aan dat Oekraine in mindere mate hetzelfde doet (hoewel niet fantastisch verwoord). Ja, een Bucha bestaat er andersom niet, maar er zijn al genoeg ''burgerdoelen'' in Donetsk en Belgorod geraakt. Het bovenstaande incident was gevonden na 5 seconden googelen, ik vermoed dat je na 5 minuten zoeken wel wat meer kunt vinden.
Het is de (menselijke) neiging tot (moreel) comfort. Wanneer er door toedoen van Oekraïne met een bewuste aktie één burgerdode op Russisch grondgebied valt, kun je tot in de eeuwigheid volhouden dat beide zijden oorlogsmisdaden plegen. Dat is comfortabel, want dan hoef je geen moreel oordeel te vellen of keuze te maken, en daarmee ontlast je jezelf om ook iets te vinden van de dilemma's of tegenstrijdigheden die in een keuze of oordeel zitten.

Maar met enige moeite kun je jezelf informeren over de aantallen en intentie van beide zijden en dan blijkt er wel degelijk een enorm verschil. Op basis daarvan kun je een oordeel vellen. Tegenstanders zullen je aanvallen op de tegenstijdigheden/dilemma's. Je daar tegen verdedigen vraagt moeite. Maar zoals oa Navalny zei: The only thing necessary for the triumph of evil is for good people to do nothing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

...euh, deze vind ik wel heel vergezocht. @RoD kan jij hier wat mee?

[ Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 21-02-2024 10:27 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Ik vraag me dan wel af waarom ze hem niet gewoon de deur uit hebben gegooid om dood te laten vriezen? Als er binnen een straal van 100 kilometer van dat kamp niets is, dan overleef je het echt niet als je buiten het hek terecht komt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

link0007 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Het is belangrijk om te signaleren dat het Kremlin er achter zit. Daarom kiezen ze bepaalde moord technieken die een duidelijke signatuur van het Kremlin dragen: novichok, polonium, en uit het raam vallen. Dat zijn allen duidelijke signalen voor de rest van Rusland.
Dat was in het geval van Navalny toch niet eens nodig? Als ze een signaal af wilden geven, dan hadden ze hem wel met een filmpje tegen de muur gezet en neergeschoten.

Bij hem was het toch al zo dat zo lang het niet bewezen is dat het om een ongeluk gaat, dat je er vanuit kan gaan dat hij door het Russische regime is vermoord. Hoe dat dan gebeurt maakt niet uit, dus het heeft voor Rusland weinig zin om het bewust op een ongeluk te laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Ik vraag me dan wel af waarom ze hem niet gewoon de deur uit hebben gegooid om dood te laten vriezen? Als er binnen een straal van 100 kilometer van dat kamp niets is, dan overleef je het echt niet als je buiten het hek terecht komt.
Zonder stoffelijk overschot hou je de hoop levend. Eerst doden. Daarna lichaam dumpen op onbekende plek. Dan krijg je geen bedevaartplaats. Zie bijvoorbeeld OBL (beide politieke gevangen, niet beide terrorist).

En zijn dood is voor interne consumptie. Dit gaat er gebeuren met zij die denken dat zij op de plek van de Tsar kunnen zitten. Ofwel hem denken te bekritiseren.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 21-02-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jerie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Zonder stoffelijk overschot hou je de hoop levend.
En met stoffelijk overschot maak je van iemand een martelaar. Dus ik zie daar het verschil niet zo zeer in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Dat was in het geval van Navalny toch niet eens nodig? Als ze een signaal af wilden geven, dan hadden ze hem wel met een filmpje tegen de muur gezet en neergeschoten.

Bij hem was het toch al zo dat zo lang het niet bewezen is dat het om een ongeluk gaat, dat je er vanuit kan gaan dat hij door het Russische regime is vermoord. Hoe dat dan gebeurt maakt niet uit, dus het heeft voor Rusland weinig zin om het bewust op een ongeluk te laten lijken.
Dat signaal is er nu ook, alleen is er een zekere marge genomen op deze manier waarbij men de discussie voert 'maar is hij wel vermoord?'. Totale afleiding, want Rusland heeft een politieke gevangenen van hem gemaakt, maar de discussie is voor hun afleiding.

Het eigenlijke signaal: verzet je tegen het huidige regime en men zal je het leven op alle mogelijke manieren zuur maken waarbij ook de dood een optie is die men niet zal nalaten toe te passen of laten gebeuren.

Of het nu via vergif was of een of andere speciale techniek is in het grotere plaatje een afleidende discussie, die het Kremlin graag faciliteert, zoals ze altijd doen op elk ding waar ze een afleidende discussie kunnen faciliteren.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:47:
[...]

En met stoffelijk overschot maak je van iemand een martelaar. Dus ik zie daar het verschil niet zo zeer in.
Hij is een martelaar. Hij is een martyr. Hij heeft de weg naar martyrdom ingezet. Klassiek voorbeeld van, uit het boekje.

Bij OBL en Saddam waren getuigen van de executie. Vervolgens wil je niet zo'n bedevaartplaats. Dat kun je doen door het lichaam ergens in zee te dumpen, cremeren en dan in zee dumpen (de as van het kwaad :z). Je wilt het in ieder geval niet aan de nabestaanden geven. Dus ik denk dat Joelia er naar kan fluiten. En anders zie ik anonieme bruinhemden nog wel het graf vernietigen.

Dat Joelia en het Wrsten voor waarheidsvinding gaan en het lichaam als laatste eer willen hebben is logisch. Maar beide is niet in belang van Russische staat. Die willen een nevel van FUD.

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 21-02-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter][Twitter]
Ongeloofwaardig natuurlijk, maar los daarvan is het wel weer een frappante ontwikkeling. Dit was een vrij bekende blogger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30

beany

Meeheheheheh

Binnen enkele dagen/weken op het slachtveld in Oekraine te vinden: mensen die in Sint-Petersburg bloemen kwamen leggen naar aanleiding van Navalny's moord hebben oproep gekregen om zich te melden bij het leger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3TyiHWmI_e3IX2WohBEMWlvDxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcIcBz6HA0m5pBfRFjlGuNJJ.jpg?f=fotoalbum_large

bron: https://twitter.com/Sota_Vision/status/1760191859731624131

[ Voor 5% gewijzigd door beany op 21-02-2024 15:56 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:34
beany schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:55:
Binnen enkele dagen/weken op het slachtveld in Oekraine te vinden: mensen die in Sint-Petersburg bloemen kwamen leggen naar aanleiding van Navalny's moord hebben oproep gekregen om zich te melden bij het leger.

[Afbeelding]

Dat viel te verwachten. Waarschijnlijk samen met alle handtekeningen die Boris Nadezjdin verzameld heeft....
https://nos.nl/artikel/25...an-presidentsverkiezingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
gustaveau schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Dat viel te verwachten. Waarschijnlijk samen met alle handtekeningen die Boris Nadezjdin verzameld heeft....
https://nos.nl/artikel/25...an-presidentsverkiezingen
Ben je gelijk van je tegenstanders af win win

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:08
beany schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:55:

[Afbeelding]

Misschien goed nieuws? Dringt het in St. Petersburg door dat deze mensen nooit meer terug keren van het front.
Tot nu toe werd die stad samen met moskou nogal ontzien wat dienstplicht betreft.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30

beany

Meeheheheheh

mir4dor schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Misschien goed nieuws? Dringt het in St. Petersburg door dat deze mensen nooit meer terug keren van het front.
Tot nu toe werd die stad samen met moskou nogal ontzien wat dienstplicht betreft.
Dit zijn typisch de mensen die tegen Putin zijn, en daardoor wellicht ook tegen de oorlog. Dat is misschien nog wel het meest wrange...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mir4dor schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Slecht nieuws. Poetin draait de duimschroeven jegens dissidenten verder aan maar ontziet daarbij geheel de niet-dissidenten van Moskou en St. Petersburg. Die zullen hierdoor niet in opstand komen ("oef, wij gelukkig niet") terwijl Poetin degenen die zich het meest tegen hem uitspraken indirect om worden gelegd. Daar tussenin zit ook nog een groep twijfelaars. Die laten het wel uit hun hoofd om zich tegen Poetin uit te spreken op welke manier dan ook. Dat was voorheen zo, nu des te meer. Je ziet het ook in die filmpjes met interviews. Dat effect gaat nu nog sterker zijn (al is het maar omdat degenen die zich het hardst verzetten er niet meer zijn).

Dit heeft tot gevolg dat dissidenten -of wat daar van over is- zich nog minder snel zullen verzetten. Stemmen op Poetin gaan ze niet; ze zitten dan immers aan het front. Stemmen op een ander gaan ze ook niet; ze zitten dan immers aan het front. Het sprookje gaat zijn dat degenen die wel mogen stemmen nog massaler op Poetin gaan stemmen. Wat op zich deels klopt want de dissidenten konden niet stemmen. Maar deels is het ook onzin en wordt dit intern gebruikt om de boel goed te praten.

Het zijn dezelfde verdeel en heers tactieken die de NKVD en KGB ook toepaste. Eerst de volksopstand, en de intelligentsia afmaken (overduidelijk vijand van het volk). Dan de boeren (want die werken niet hard genoeg anders zouden ze de quota wel halen). Dan de ene minderheid bijvoorbeeld iedereen zonder Russisch paspoort (spionnen, kan niet anders). Dan degenen met Oekraïens bloed want tja (wie weet zijn het verraders, zekere voor het onzekere). Dan de Joden (voor zover die de rest overleeft hebben. Waarom? Verzin een of andere samenzweringstheorie, liefst eentje die lijkt op Qanon). Dan heb je nog de Moslims in Rusland, die krijgen voor zover ze niet aan het front zijn gestorven dezelfde behandeling als de Oeigoeren in China.

Wat blijft er dan over? Het is blank, het spreekt Russisch, het is mannelijk, en het woont in St. Petersburg en Moskou. Het lijkt wel Dodenrit. Leve de tsaar!

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 21-02-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Jerie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:58:
[...]

Slecht nieuws. Poetin draait de duimschroeven jegens dissidenten verder aan maar ontziet daarbij geheel de niet-dissidenten van Moskou en St. Petersburg. Die zullen hierdoor niet in opstand komen ("oef, wij gelukkig niet") terwijl Poetin degenen die zich het meest tegen hem uitspraken indirect om worden gelegd. Daar tussenin zit ook nog een groep twijfelaars. Die laten het wel uit hun hoofd om zich tegen Poetin uit te spreken op welke manier dan ook. Dat was voorheen zo, nu des te meer. Je ziet het ook in die filmpjes met interviews. Dat effect gaat nu nog sterker zijn (al is het maar omdat degenen die zich het hardst verzetten er niet meer zijn).

Dit heeft tot gevolg dat dissidenten -of wat daar van over is- zich nog minder snel zullen verzetten. Stemmen op Poetin gaan ze niet; ze zitten dan immers aan het front. Stemmen op een ander gaan ze ook niet; ze zitten dan immers aan het front. Het sprookje gaat zijn dat degenen die wel mogen stemmen nog massaler op Poetin gaan stemmen. Wat op zich deels klopt want de dissidenten konden niet stemmen. Maar deels is het ook onzin en wordt dit intern gebruikt om de boel goed te praten.

Het zijn dezelfde verdeel en heers tactieken die de NKVD en KGB ook toepaste. Eerst de volksopstand, en de intelligentsia afmaken (overduidelijk vijand van het volk). Dan de boeren (want die werken niet hard genoeg anders zouden ze de quota wel halen). Dan de ene minderheid bijvoorbeeld iedereen zonder Russisch paspoort (spionnen, kan niet anders). Dan degenen met Oekraïens bloed want tja (wie weet zijn het verraders, zekere voor het onzekere). Dan de Joden (voor zover die de rest overleeft hebben. Waarom? Verzin een of andere samenzweringstheorie, liefst eentje die lijkt op Qanon). Dan heb je nog de Moslims in Rusland, die krijgen voor zover ze niet aan het front zijn gestorven dezelfde behandeling als de Oeigoeren in China.

Wat blijft er dan over? Het is blank, het spreekt Russisch, het is mannelijk, en het woont in St. Petersburg en Moskou. Het lijkt wel Dodenrit. Leve de tsaar!
Dat omschrijf je wel treffend denk ik. Ik vergis me elke keer weer hoe verrot dat systeem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

nst6ldr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:20:
[...]

...euh, deze vind ik wel heel vergezocht. @RoD kan jij hier wat mee?
Ik heb het eens aan mijn vriendin gevraagd, en die methode schijnt wel bekend te zijn. Of het daadwerkelijk zo gebeurd is... Tsja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:09:
[...]

Ongeloofwaardig natuurlijk, maar los daarvan is het wel weer een frappante ontwikkeling. Dit was een vrij bekende blogger.
Putin is echt alles en iedereen, ook zijn voorvechters en medestanders, die ook maar iets berichten wat het gewenste narratief kan beïnvloeden, aan het omleggen. Pure maffioso praktijken. Weer een bron die toch af en toe nog een inkijkje gaf weg.

een treffende spreuk

• asing
pro_6or schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:42:
[...]

Putin is echt alles en iedereen, ook zijn voorvechters en medestanders, die ook maar iets berichten wat het gewenste narratief kan beïnvloeden, aan het omleggen. Pure maffioso praktijken. Weer een bron die toch af en toe nog een inkijkje gaf weg.
Yep, Putin wil voorkomen dat onrust tractie krijgt zo net voor de verkiezingen. Er staan namelijk nog 3 andere kandidaten op het stemformulier.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoD schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Ik heb het eens aan mijn vriendin gevraagd, en die methode schijnt wel bekend te zijn. Of het daadwerkelijk zo gebeurd is... Tsja.
Maar is het mogelijk? Het klinkt een beetje als een urban myth, ik probeer het me voor te stellen maar zie het tor zover niet echt. Dat ding zit achter je ribben, als ik iemand daar zo hard moet raken dat z'n hart stopt (als het kan) dan laat dat echt wel sporen achter.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:31

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@nst6ldr ja maar de vraag is, hoe afwijkend is het ten opzichte van hartmassage? Dat gaat er ook niet zachtzinnig aan toe.

Nu het stoffelijk overschot al zo lang weg is zal de echte oorzaak waarschijnlijk ook niet boven komen. Putin heeft een zorg minder.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is in Siberie ook vrij warm momenteel als ik het opzoek (kan natuurlijk dat hij op een berg zat ofzo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2vyDURZBO6EvBBGV3NekKHJHnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xuDC8F6WiWTjdniODS9O1qoU.png?f=user_large

[ Voor 206% gewijzigd door Marzman op 22-02-2024 08:44 ]

/▌

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
asing schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 00:12:
[...]

Yep, Putin wil voorkomen dat onrust tractie krijgt zo net voor de verkiezingen. Er staan namelijk nog 3 andere kandidaten op het stemformulier.
Ik verwacht niet dat wat er verder nog op het formulier staat verder nog enigszins invloed heeft op de uitslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Weet niet vanwaar je je gegevens haalt maar dit is waar Navalny zat
Dat hou je niet lang vol hoor -15°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dT6nwIeYHp8Z9lNkhetR3lblYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r0jVfZWXCa1VIhcdCzf4JCf8.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:28
Marzman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:41:
Het is in Siberie ook vrij warm momenteel als ik het opzoek (kan natuurlijk dat hij op een berg zat ofzo)
[Afbeelding]
In Krasnoyarsk, 1 van de grotere steden in Siberië is het vandaag “gewoon” -20 en in de nacht bijna -30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wolfp4ck schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:59:
Weet niet vanwaar je je gegevens haalt maar dit is waar Navalny zat
Dat hou je niet lang vol hoor -15°

[Afbeelding]
Nee, dat scheelt een stuk en ze hadden vast tijd genoeg.

/▌

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01
Thombias schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Ik verwacht niet dat wat er verder nog op het formulier staat verder nog enigszins invloed heeft op de uitslag.
Klopt natuurlijk, maar als er veel mensen daadwerkelijk op iemand anders gaan stemmen zorgt dat wel voor onrust. En die onrust is juist de grootste vijand van putin.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
Bij het beoordelen van temperaturen moet je even de luchtvochtigheid meenemen. In NL is die zo goed als altijd hoog, door de zee, en daarmee is -10 al vervelend. Maar bij droge lucht en weinig wind (twee dingen die je wel vaker ziet bij landklimaten) is -20,-30 prima te doen met een goede jas,muts,wanten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
nst6ldr schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 05:52:
[...]

Maar is het mogelijk? Het klinkt een beetje als een urban myth, ik probeer het me voor te stellen maar zie het tor zover niet echt. Dat ding zit achter je ribben, als ik iemand daar zo hard moet raken dat z'n hart stopt (als het kan) dan laat dat echt wel sporen achter.
Ik heb weleens gehoord dat men verzwakte mensen gewoon de keel volpropt met sneeuw. Zou je ook weinig van zien achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Brent schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:24:
Bij het beoordelen van temperaturen moet je even de luchtvochtigheid meenemen. In NL is die zo goed als altijd hoog, door de zee, en daarmee is -10 al vervelend. Maar bij droge lucht en weinig wind (twee dingen die je wel vaker ziet bij landklimaten) is -20,-30 prima te doen met een goede jas,muts,wanten.
Die muts, wanten en warme choco zal hij niet gehad hebben dan denk ik.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 23:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

Thombias schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Het gaat niet om wat er gestemd wordt, maar de acceptie, het slikken,... van de vooraf vastgelegde "uitslag" en het legitimeren van de Bunker-Opa blijft nog langer aan de macht.

Er wordt naast de Navalny-supporters, nationalisten,... aanpakken ook absurde dingen gedaan zoals de prijs en beschikbaarheid van eieren manipuleren om te voorkomen dat het volk gaat morren.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 22-02-2024 10:46 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

nst6ldr schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 05:52:
[...]

Vooropgesteld, ik ben geen expert. Maar als iemand met een medisch/biologische achtergrond, kan ik me er wel iets bij voorstellen dat dit zo werkt ja. Normaal gesproken krijg je een gezond, regelmatig tikkend hart niet gestopt door er een mep op te geven, maar dit is weer een heel ander geval. De elektrische geleiding die over het hart loopt om het mooi synchroon te laten kloppen kun je wel degelijk in de war brengen door er een klap op te geven, en als het hart dan al ernstig verzwakt is en moeite heeft met rondpompen, dan is er weinig meer voor nodig om er helemaal een eind aan te maken.

Hoe dan ook, ik denk niet dat het erg zinnig is om er al teveel over uit te wijden. Ik neem alles wat ik lees met een korreltje zout. Er zal in de komende weken wel meer duidelijk worden.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 22-02-2024 11:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mir4dor
Oopsie, Lavrov kan nog even niet naar huis vanwege sancties? Dat wordt zwemmen vanaf Rio de Janeiro _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
De begrafenis van Andrej Sacharov in 1989 is wat Poetin zich zeker zal herinneren. Daarom is hij bang voor de begrafenis van Navalny en moet Navalny's moeder op dit moment sadistische psychologische martelingen ondergaan.

https://twitter.com/leoni...HhmclhRSyLoNkhfRmLZA&s=19

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Ondertussen is de Russische versie van PayPal omgevallen en hun licentie is ingetrokken.

https://www.reuters.com/b...banks-license-2024-02-21/

Wat dat precies voor impact heeft weet ik niet maar dit is de eerste waar ik van hoor.

• C00P
De begrafenis van Navalny, dat kan nog wel eens heftig worden?

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 12:19
C00P schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:28:
Laat ons hopen, je zou denken dat er ooit toch eens iets moet gebeuren. Maar eerlijk gezegd, ik vrees ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Zou me geen seconde verbazen als ergens volgende week een bericht komt dat het lichaam "kwijt" is of "per ongeluk" al is gecremeerd.. Ik schat de kans dat zijn familie hem een waardig afscheid en begrafenis kan geven bijzonder laag in.. want zijn rustplaats zal een bedevaartsoort worden en dat is niet iets wat Putin zal willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Volgens de weduwe hebben de autoriteiten gezegd dat het lichaam niet terug gegeven gaat worden maar ergens in Siberië wordt begraven. Zij mag dan daar naar de begraafplaats komen waar ze de plek dan aanwijzen waar hij ligt.

De kans op een openlijke begrafenis zijn erg klein.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Als je dit zo leest wordt ook ik toch wel pessimistisch over de kansen die Oekraïne heeft...

Niks ingestort, de Russische economie draait op tanks, olie en eieren

https://www.volkskrant.nl/cs-be03bd32/

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik kan het artikel niet lezen maar vindt het toch opmerkelijk. Ja, rusland geeft meer geld uit aan tanks en de oorlogsindustrie is flink uitgebreid. Dat zijn weliswaar flink hogere uitgaven waarvoor ook budget is vrijgemaakt maar ik zie niet hoe dat kan bijdragen aan je economie. De tanks etc worden immers niet met winst verkocht aan het buitenland maar worden in Oekraine aan gort geschoten.

Het budget voor gezondheidszorg is met zo'n 10% verlaagd. Dat is een mooie kostenbesparing. Echter weet ik niet of dit nu echt een voordeel is voor de economie. Tenslotte zijn er heel veel gewonden die zorg nodig hebben en waarschijnlijk voor flink langere tijd als ze ooit weer een bijdrage moeten leveren aan de economie. Als ze sterven helpt het natuurlijk wel.

Zo kun je natuurlijk blijven rommelen met cijfers en groei van het BBP, vooral als je voor een groot deel van russische cijfers afhankelijk ben.

Oorlog is altijd duur en meestal moet een land na een oorlog een flinke tijd zijn wonden likken. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Indoubt schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:34:
[...]

Oorlog is altijd duur en meestal moet een land na een oorlog een flinke tijd zijn wonden likken. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn.
Dit land lijkt niet van plan op korte termijn een naoorlogse periode te gaan willen, dus die wonden hoeven niet gelikt te worden en zijn zolang de oorlog duurt dus ook niet relevant. Ondertussen gaan alle lonen omhoog en groeit de economie.

Ergo: de welvaart van de Russen in de grote steden stijgt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dit wordt veel besproken momenteel in social media als het gevolg van cijfers die Rusland heeft vrijgegeven. Het IMF geeft echter als gevolg van die berichtgeving een waarschuwing af wat betreft de Russische economie. De reden hiervoor is omdat Rusland nu officieel een oorlogseconomie is. 30% van de economie is oorlogsproductie wat op papier netto positief is maar eigenlijk netto verlies. Want die 30% wordt opgebruikt op het slagveld zonder de economie verder te helpen (de mensen die immers de munitie maken konden ook ander werk doen).

Dus de Russiche cijfertjes zijn positief op papier maar niet sustainable. Het Verenigd Koninkrijk was in WO2 in de economische cijfertjes ook super goed bezig maar compleet bankroet na WO2.

Een tweede bijkomstigheid is dat Rusland incomplete economische cijfers levert. Dit is al langer zo. Rusland is gestopt met complete inzage in zijn economie op het moment dat het westen sancties instelde. Per definitie betekend dit dat Rusland in principe van alles kan zeggen zonder dat dit de waarheid is. China hanteert overigens ditzelfde principe. Van China weten we ook niet de omvang van de economische problemen in bijvoorbeeld de vastgoed sector. De reden hiervoor is omdat ook China niet volledige inzage geeft en regelmatig definities en manier van tellen op de schop gooit.

Vooralsnog zie ik het positief in. De Sovjet Unie was in de jaren 70 en 60 een oorlogseconomie en dit koste ze in de jaren 80 de kop.

Edit - Als toevoeging. De grote van de oorlogseconomie is grotendeels hoeveel de staatskast krimpt.
Dus als de oorlogseconomie 30% is dan zal de voor een groot deel van de staatskast moeten komen. Dit is geld wat de staat spendeert uit zijn reserves waarvan een klein deel terug filtert naar de samenleving. Dit is dus NIET daadwerkelijke groei. Het is Rusland die door zijn vetreserves heen eet. Rusland is bijvoorbeeld momenteel zijn laatste rest goudvoorraad aan het opeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Auredium op 23-02-2024 15:02 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Naar aanleiding van de groeicijfers in Rusland, liet VRT News een econoom naar die cijfers kijken.
Hebben al die sancties dan geen of weinig effect gehad? Econoom Koen Schoors wil dat cijfer alvast nuanceren, want onder dat positieve cijfer zit een veel genuanceerder verhaal.

Rusland heeft een arme economie en die groeit nu eenmaal sneller, zo vertelt Schoors. "De eerste zeven jaar dat Vladimir Poetin president was, groeide de Russische economie zelfs met 7 procent. Daarna zakte dat cijfer terug naar 4 procent, en nu gaat het cijfer zelfs richting de 2,6 procent. Er is dus nog steeds economische groei, maar er is ook een sterke groeivertraging merkbaar."
De oorlog in Oekraïne is als het ware een soort doping voor de Russische economie. Poetin geeft tientallen miljarden uit aan defensie, en bijna al die uitgaven komen ook nog eens terecht bij binnenlandse bedrijven.

Op het eerste gezicht lijkt dat positief, want het creëert inkomen voor de eigen bevolking. Maar volgens Schoors mogen we ons daar niet op blindstaren. "Dit is natuurlijk een productie die is voorbestemd om opnieuw vernietigd te worden", vertelt de econoom. "Ze draagt niet bij aan investeringen of toekomstige groei. Het is economische groei, maar enkel op korte termijn."
Dankzij een stevige spaarpot en wat olie- en gasgeld kan Rusland z'n oorlogseconomie dus draaiende houden. Maar intussen moeten de andere sectoren in Rusland het met een pak minder stellen, vertelt Schoors. De gezondsheidszorg bijvoorbeeld ziet het aantal investeringen stevig afnemen, en ook infrastructuurwerken worden uitgesteld.
Wie volgens Schoors wel garen kan spinnen bij de moeilijke positie van Rusland, is China. "Veel Russische industrieën zijn aan het krimpen, en op die manier is Rusland een soort van ondergeschikte partner aan het worden aan China. Rusland is steeds meer grondstoffen aan het exporteren naar China, en daarvoor krijgt het betaald in de Chinese munt (en niet in dollar). Daardoor kan Rusland niet anders dan afgewerkte producten in China te gaan kopen."
"Een mooi voorbeeld daarvan is de auto-industrie: sinds de oorlog hebben bijna alle buitenlandse bedrijven Rusland verlaten. Het Russische Lada is intussen het grootste automerk, maar de volgende merken in de rij zijn allemaal van Chinese makelij."

Rusland ziet China dus zijn markt veroveren, maar het kan niet veel anders doen dan het gewoon laten gebeuren.
https://www.vrt.be/vrtnws...l-groeien-ondanks-de-wes/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Ik kan het artikel niet lezen maar vindt het toch opmerkelijk. Ja, rusland geeft meer geld uit aan tanks en de oorlogsindustrie is flink uitgebreid. Dat zijn weliswaar flink hogere uitgaven waarvoor ook budget is vrijgemaakt maar ik zie niet hoe dat kan bijdragen aan je economie. De tanks etc worden immers niet met winst verkocht aan het buitenland maar worden in Oekraine aan gort geschoten.

Het budget voor gezondheidszorg is met zo'n 10% verlaagd. Dat is een mooie kostenbesparing. Echter weet ik niet of dit nu echt een voordeel is voor de economie. Tenslotte zijn er heel veel gewonden die zorg nodig hebben en waarschijnlijk voor flink langere tijd als ze ooit weer een bijdrage moeten leveren aan de economie. Als ze sterven helpt het natuurlijk wel.

Zo kun je natuurlijk blijven rommelen met cijfers en groei van het BBP, vooral als je voor een groot deel van russische cijfers afhankelijk ben.

Putin is helemaal niet bezig met een naoorlogse periode. De man is tenslotte al 71 jaar oud, de kans is reëel dat iemand anders het land mag opknappen.
Spykie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Dit land lijkt niet van plan op korte termijn een naoorlogse periode te gaan willen, dus die wonden hoeven niet gelikt te worden en zijn zolang de oorlog duurt dus ook niet relevant. Ondertussen gaan alle lonen omhoog en groeit de economie.

Tja, wat is welvaart in deze context? De gezondheidszorg en infrastructuurwerken worden nu afgeschaald, dat klinkt toch als een achteruitgang.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:07

Snow_King

Konijn is stoer!

Arator schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:55:
Naar aanleiding van de groeicijfers in Rusland, liet VRT News een econoom naar die cijfers kijken.

[...]

[...]

[...]

[...]

https://www.vrt.be/vrtnws...l-groeien-ondanks-de-wes/
Conclusie: UA moet nog harder inzetten op de Olie & Gas industrie van Rusland en die vernietigen. Dan stopt de productie van militair materiaal vanzelf: Geld op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Spykie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Niet dus. 30% oorlogseconomie wordt grotendeels gefinancierd uit de staatskast zonder dat het winst op levert. Een klein deel (X%) vloeit terug de samenleving in. Maar die staatskast moet worden gespekt dus dit gaat via belasting en bezuinigingen. Oorlogseconomieën geven een vertekend beeld. Op papier is er groei maar in realiteit is er krimp. Deze cyclus gaat door tot de samenleving in stort waarna de oorlogsproductie ook instort.

----------------------------------
Hypothetisch voorbeeldje:
Je wilt een T90SM bouwen van $4,5 miljoen Dollar per stuk.
Je staatskast is $300 miljoen Dollar relatief (aangezien Rusland Roebels heeft :P)

De tank is voor intern gebruik want je land is in oorlog tegen Struisvogelstan. Je grabbelt $4,5 miljoen uit je staatskast en geeft die aan de fabrikanten. Qua materiaal, elektriciteit, wear en tear van machinery e.d. kost de tank 4,3 miljoen. Dan blijft e dus 200.000 dollar over aan loon. Dat vloeit dan weer terug de samenleving in. Ja, je hebt dus een klein redementje van 200.000 wat vanuit je staatskast terug de samenleving in vloeit. Maar je hebt wel 4,3 miljoen moeten halen uit de staatskast. Daarna moet die tank nog op transport naar het front. Er moeten poppetjes in worden gezet (die al dan niet betaald krijgen).

De 'winst' wat de tank oplevert is wat de tank bij de tegenstander weet te slopen en wat dat uiteindelijk mogelijk in grond en natuurlijke resources oplevert. Als je geluk hebt weet de tank aan twee a drie succesvolle aanvallen mee te werken die uiteindelijk 20 vierkante kilometer veroveren en heeft de tank 2 tanks, 3 APC's en een machinenest met 5 soldaten weten uit te schakelen.
Als je pech hebt rijd hij door een mijnenveld e blijkt hij de targetzone van artillerie in te rijden en is hij tijdens zijn eerste echte ritje veranderd in schroot.

Als jouw staatkast leeg is dan kun je die tank niet produceren dus heb je inkomsten nodig. Voor een deel kun je jouw afgeprijsde olie verkopen. Olie die komt uit fabrieken die onderdelen nodig hebben die moeilijker zijn te krijgen want sancties. Dus minder winst van je olie.
Je kunt ook besluiten om de wegen niet te fixen tenzij het snelwegen zijn en dan ook slechts na 2 keer de gebruikelijke termijn. Lastig voor je logistieke verkeer als ze een dorpje of stad in gaan maar ja, niets aan te doen.
Je kan ook Joeri en Joerella extra belasting laten betalen. Ze verdienen nu toch meer want ze werken fultime aan de bouw van T90SM's. :P

Maar tenzij je in oorlogstijd een economisch wonder weet te realiseren zijn de meeste geldbronnen eindig.

[ Voor 55% gewijzigd door Auredium op 23-02-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Snow_King schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Conclusie: UA moet nog harder inzetten op de Olie & Gas industrie van Rusland en die vernietigen. Dan stopt de productie van militair materiaal vanzelf: Geld op
En veel Chinees spul is prut, maar de kwaliteit wordt wel steeds beter. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Autoweek komen er steeds vaker reviews voorbij van Chinese auto merken die echt wel kwalitatief goede auto's aan het bouwen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Niet dus. 30% oorlogseconomie wordt grotendeels gefinancierd uit de staatskast zonder dat het winst op levert. Een klein deel (X%) vloeit terug de samenleving in. Maar die staatskast moet worden gespekt dus dit gaat via belasting en bezuinigingen. Oorlogseconomieën geven een vertekend beeld. Op papier is er groei maar in realiteit is er krimp. Deze cyclus gaat door tot de samenleving in stort waarna de oorlogsproductie ook instort.
En ondanks dat is Rusland nog altijd afhankelijk van wapenleveringen uit Iran en Noord-Korea. Moet je nagaan hoeveel wapenproductie er nodig is voor conventionele oorlogvoering.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Alles om het zo min mogelijk aandacht te geven.
Russian authorities told the mother of late opposition figure Alexey Navalny he would be buried at the Arctic penal colony where he died unless she agreed within three hours to a secret funeral without a public farewell, his spokeswoman said Friday.
https://edition.cnn.com/2...eral-bury-intl/index.html
Lyudmila Navalnaya, Navalny’s mother, had said on Thursday that investigators had threatened to let her son’s body “decompose” unless she agreed to their demand that he be buried in secret.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2024 18:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-09 07:29

bloody

0.000 KB!!

Krijgen we dan toch binnenkort een mobilisatie? Na de verkiezingen dan, wel zo handig voor al het stemvee.

Insider info uit het Kremlin: discussie met de RU Veiligheidsraad, in t bijzonder MinDef en Generale Staf over eventuele mobilisatie na de verkiezingen.
De indruk in Moskou is dat het nu geschikt moment is om 2 redenen: 1)RU economie wordt zwakker 2) Westerse wapenleveranties die uitblijven iig tot de zomer (augustus wordt genoemd).
MinDef geeft aan dat er nu genoeg manschappen zijn om de linies vast te houden. Maar bij een groot offensief zullen ze meer mensen nodig hebben.

Als de situatie niet verandert zal Poetin kiezen voor een nieuwe mobilisatie. In ieder geval is de Generale Staf opgedragen om een stand-by werkplan te hebben voor mobilisatie van 150.000-200.000 man.

nope

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Weer een mooi doelwit:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

*knip* Geen linkdrops. s.v.p.
Toelichten wat in die docu's is te zien is en waarom je ze van belang vindt om te kijken
.

[ Voor 120% gewijzigd door teacup op 26-02-2024 20:53 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:07:
[...]

----------------------------------
Hypothetisch voorbeeldje:
Je wilt een T90SM bouwen van $4,5 miljoen Dollar per stuk.
Je staatskast is $300 miljoen Dollar relatief (aangezien Rusland Roebels heeft :P)

De tank is voor intern gebruik want je land is in oorlog tegen Struisvogelstan. Je grabbelt $4,5 miljoen uit je staatskast en geeft die aan de fabrikanten. Qua materiaal, elektriciteit, wear en tear van machinery e.d. kost de tank 4,3 miljoen. Dan blijft e dus 200.000 dollar over aan loon. Dat vloeit dan weer terug de samenleving in. Ja, je hebt dus een klein redementje van 200.000 wat vanuit je staatskast terug de samenleving in vloeit. Maar je hebt wel 4,3 miljoen moeten halen uit de staatskast. Daarna moet die tank nog op transport naar het front. Er moeten poppetjes in worden gezet (die al dan niet betaald krijgen).

De 'winst' wat de tank oplevert is wat de tank bij de tegenstander weet te slopen en wat dat uiteindelijk mogelijk in grond en natuurlijke resources oplevert. Als je geluk hebt weet de tank aan twee a drie succesvolle aanvallen mee te werken die uiteindelijk 20 vierkante kilometer veroveren en heeft de tank 2 tanks, 3 APC's en een machinenest met 5 soldaten weten uit te schakelen.
Als je pech hebt rijd hij door een mijnenveld e blijkt hij de targetzone van artillerie in te rijden en is hij tijdens zijn eerste echte ritje veranderd in schroot.

Als jouw staatkast leeg is dan kun je die tank niet produceren dus heb je inkomsten nodig. Voor een deel kun je jouw afgeprijsde olie verkopen. Olie die komt uit fabrieken die onderdelen nodig hebben die moeilijker zijn te krijgen want sancties. Dus minder winst van je olie.
Je kunt ook besluiten om de wegen niet te fixen tenzij het snelwegen zijn en dan ook slechts na 2 keer de gebruikelijke termijn. Lastig voor je logistieke verkeer als ze een dorpje of stad in gaan maar ja, niets aan te doen.
Je kan ook Joeri en Joerella extra belasting laten betalen. Ze verdienen nu toch meer want ze werken fultime aan de bouw van T90SM's. :P

Maar tenzij je in oorlogstijd een economisch wonder weet te realiseren zijn de meeste geldbronnen eindig.
Zo werkt het volgens mij niet helemaal.
In dit voorbeeld kost die tank 4,5 miljoen waarvan 200.000 loonkosten. Maar er vloeit veel meer terug natuurlijk indien alles binnen RU geproduceerd wordt. Ik durf te stellen dat bijna alle kosten van die tank uiteindelijk loon+winst is. En die worden beiden belast. Er vloeit dus een deel terug naar de staat (de belastingen) en het andere deel naar de samenleving, netto loon + netto winstuitkering
Het staal van de tank heeft een kostprijs omdat het uit de grond moet worden gehaald, moet worden bewerkt, etc etc. Dit doen mens en machine. Die maken de waarde van dat staal. De mens krijgt loon en de machine wordt afgeschreven. Dat is allemaal onderdeel van de kostprijs. Als de machine aan vervanging toe is en een binnenlands produkt is, geldt hier hetzelfde voor.
En zo kan je dat voor alle binnenlandse onderdelen stellen van die tank.

Ja, een oorlogsindustrie kost geld maar als je alles binnen je eigen economie kunt houden is het volgens mij redelijk behapbaar en goed voor het moraal van de bevolking. Iedereen werk! Vraag maar aan het Duitsland van de jaren 30 😉.

Het is daarom ook van belang om UA te steunen bij het opzetten van een eigen wapenindustrie. Iets wat volgens mij ook gebeurt door de verschillende (buitenlandse) producenten. De winsten vloeien dan wel (gedeeltelijk) naar het buitenland maar er zijn tenminste mensen aan het werk.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Duitsland in de jaren '30 na hyperinflatie en waardeloze waardepapieren. Bovendien waren ze afhankelijk van fossiele brandstoffen. Nog steeds, deels onnodig maar ja kernenergie is eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Allemaal leuk en wel, maar je vergeet daarbij dat de overheid dus wel die 4.5 miljoen heeft moeten betalen aan die private onderneming van die ene corrupte minister.

Dat geld is weer opgehaald op andere plekken en uiteindelijk bij ofwel de (bevroren) reserve in buitenlandse valuta, ofwel de eigen bevolking. Daardoor stijgen prijzen, welke weer gesubsidieerd moeten worden. Vraag dat ook maar aan de Duisters eind jaren 30, toen het tekort zo belachelijk groot was dat de geldpersen overuren draaiden. Simpelweg kon de economie (of eigenlijk het rijk) toen niet eens meer veroorloven geen oorlog te starten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Apache4u schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Zo werkt het volgens mij niet helemaal.
In dit voorbeeld kost die tank 4,5 miljoen waarvan 200.000 loonkosten. Maar er vloeit veel meer terug natuurlijk indien alles binnen RU geproduceerd wordt. Ik durf te stellen dat bijna alle kosten van die tank uiteindelijk loon+winst is. En die worden beiden belast. Er vloeit dus een deel terug naar de staat (de belastingen) en het andere deel naar de samenleving, netto loon + netto winstuitkering
Het staal van de tank heeft een kostprijs omdat het uit de grond moet worden gehaald, moet worden bewerkt, etc etc. Dit doen mens en machine. Die maken de waarde van dat staal. De mens krijgt loon en de machine wordt afgeschreven. Dat is allemaal onderdeel van de kostprijs. Als de machine aan vervanging toe is en een binnenlands produkt is, geldt hier hetzelfde voor.
En zo kan je dat voor alle binnenlandse onderdelen stellen van die tank.

Ja, een oorlogsindustrie kost geld maar als je alles binnen je eigen economie kunt houden is het volgens mij redelijk behapbaar en goed voor het moraal van de bevolking. Iedereen werk! Vraag maar aan het Duitsland van de jaren 30 😉.

Het is daarom ook van belang om UA te steunen bij het opzetten van een eigen wapenindustrie. Iets wat volgens mij ook gebeurt door de verschillende (buitenlandse) producenten. De winsten vloeien dan wel (gedeeltelijk) naar het buitenland maar er zijn tenminste mensen aan het werk.
De realiteit is dat zelfs met eigen productie je als staat jouw geld spendeerd aan producten die uiteindelijk geen winst opleveren.Ja, je produceerd een tank met 'korting' maar zelfs als je door interne productie 25% korting krijgt op jouw tank (en dat is meer dan wat Rusland zal besparen door interne productie) spendeer je het nog steeds aan die tank.

Dat is juist ook de fout in het denken. Oorlogseconomie is enorm slecht. 30% oorlogseconomie is iets van 5% normale economische winst. Zie het als je lichaam; als jij energie nodig hebt dan eet je (economische winst door export) of verbrand je vet. Maar als jij geen vet hebt dan verbrand je spieren (wat feitelijk een oorlogseconomie doet). Het probleem is alleen dat spieren netto minder enerie opleveren dan vetten voor het lichaam en ook nog eens de rest van het lichaam verzwakken.

Dat is juist ook wat mensen niet inzien, oorlogseconomie is niet iets goeds, het is uitermate slecht. Reken je niet rijk aan loon wat terug de economie in vloeit. Want die mensen zouden in een goede economie sowieso dat loon krijgen en intern kunnen spenderen. Dus het loon van mensen die werken in oorlogsindustrie kun je letterlijk wegstrepen tegen het loon wat ze normaal zouden verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
bloody schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:03:
Krijgen we dan toch binnenkort een mobilisatie? Na de verkiezingen dan, wel zo handig voor al het stemvee.

[Twitter]

[...]
Wat is het verband tussen het mobiliseren en verzwakken van de economie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Muncher schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:07:
[...]
Mensen worden dan meer ontevreden. Meer onrust. En een mobilisatie is een goede manier om te zorgen dat die onrust niet omslaat in opstand.

Of nouja.. zolang je zorgt dat de gemobiliseerde mannen niet terugkeren van het front en niet genoeg tijd en materiaal aan het front krijgen om geforceerd huiswaarts te gaan (zoals de vorige keer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Muncher schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Voor een leger heb je het liefste vrijwilligers, die zijn gemotiveerd
Heb je niet genoeg vrijwilligers dan moet je mobiliseren oftewel verplicht in dienst.

Alleen de leeftijd die geschikt is voor het leger, zo rond de 20 a 30 is normaal gesproken ook je generatie die zich voortplant of het meeste werk in de economie verricht.

Dus heb je een lage werkloosheid dan moet je dus werkenden aan de economie onttrekken om het leger integaan. Dat gaat alleen maar als je dat werk afstoot, uitstelt of minder efficiënt kan verrichten.

Vandaar dat je bij voorkeur een oorlog voert als je een erg jonge bevolking hebt icm een hoge werkloosheid.
Zie Hamas met de Gaza strook als voorbeeld.

Rusland heeft geen overschot aan jonge mensen.
De simpele oplossingen door een zogenaamd hoog salaris / Lada aan arme regio's of de gevangenissen zijn al opgebruikt.

Blijft over mobilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lijkt me onkies om er Gaza (en Hamas) bij te sleuren, en is hier ook irrelevant. Daarnaast snijdt je redenering ook geen hout als je ze op de Gazastrook projecteert. Alsof oorlogen begonnen worden om een jonge werkloze bevolking 'aan het werk te zetten'.

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 25-02-2024 00:43 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Borromini schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:41:
Lijkt me onkies om er Gaza (en Hamas) bij te sleuren, en is hier ook irrelevant. Daarnaast snijdt je redenering ook geen hout als je ze op de Gazastrook projecteert. Alsof oorlogen begonnen worden om een jonge werkloze bevolking 'aan het werk te zetten'.
Je leest iets wat niet gezegd wordt.
Het moment is beter als je veel jongeren op de bank hebt zitten. Je voert niet de oorlog om ze aan het werk te zetten, je voert de oorlog op dat moment, omdat het op dat moment het makkelijkste is zonder je economie om zeep te helpen (want dat is die al).

Ik ben het er overigens maar deels mee eens. Leuk die jongeren aan het front zetten, maar daar heb je niets aan. Beter is de oorlog voeren als je nog een horde mannen hebt die anders een opstand zouden beginnen. Daar had Rusland er genoeg van, maar dat begint nu ook wel uit te dunnen

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 25-02-2024 05:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
Even afwachten weer maar het schijnt dat Igor Girkin het ook niet meer doet;
[Twitter: https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1761864985523707982?t=5_uoogIKyILkZG3XHlosLQ&s=19]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34

TrekDr0p

QR niet scannen

mir4dor schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:55:
Even afwachten weer maar het schijnt dat Igor Girkin het ook niet meer doet;
[Twitter]
Krijg nu ook pagina niet beschikbaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
[...]

Het artikel is nuttig omdat het een licht schijnt op iets wat nog steeds velen zich niet realiseren: hoe in Rusland economisch gedacht wordt. Ik leerde ook pas laat (denk rondom 2014?) dat econ 101 in Moskou met een feodale surplus-voor-militaire-activiteiten start. Heel het economisch denken en opleiden is altijd bij dat centrale idee gebleven. Het momentje waarop Westerlingen dachten Wandel durch Handel kunnen we dus andermaal al dodelijke misvatting zien.

Het artikel toont aan dat Rusland inmiddels is terug omgebouwd tot oorlogseconomie met een focus op die militaire productie. En dat dat vanuit een bepaald opzicht heel goed gelukt is, en zelfs voor meer Russen dan je misschien zou denken een verbetering op heeft geleverd. In het land van ongelijkheid, hoeft het Kremlin slechts die kant te belichten, zoals dat altijd al ging. Dat de buffer om het vol te houden toch best aardig is.

Ook is het inzicht dat dit goed gaat zolang er oorlog is belangrijk: er is geen weg terug voor Poetin. Zodra hij vrede sluit is het afgelopen met deze oorlogseconomie, en wat dan? Gas en olie is blijvend weg. Het beetje consumptie-gerichte productie is inmiddels weg, en zal ook niet snel met voor Russen voordelige condities terugkomen.

Wij moeten snappen dat er iets onomkeerbaars plaatsvind. Terug naar iets is definitief van tafel. Het is ook niet te bezweren, in te kapselen, te de-escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:28
Brent schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Het artikel is nuttig omdat het een licht schijnt op iets wat nog steeds velen zich niet realiseren: hoe in Rusland economisch gedacht wordt. Ik leerde ook pas laat (denk rondom 2014?) dat econ 101 in Moskou met een feodale surplus-voor-militaire-activiteiten start. Heel het economisch denken en opleiden is altijd bij dat centrale idee gebleven. Het momentje waarop Westerlingen dachten Wandel durch Handel kunnen we dus andermaal al dodelijke misvatting zien.

Het artikel toont aan dat Rusland inmiddels is terug omgebouwd tot oorlogseconomie met een focus op die militaire productie. En dat dat vanuit een bepaald opzicht heel goed gelukt is, en zelfs voor meer Russen dan je misschien zou denken een verbetering op heeft geleverd. In het land van ongelijkheid, hoeft het Kremlin slechts die kant te belichten, zoals dat altijd al ging. Dat de buffer om het vol te houden toch best aardig is.

Ook is het inzicht dat dit goed gaat zolang er oorlog is belangrijk: er is geen weg terug voor Poetin. Zodra hij vrede sluit is het afgelopen met deze oorlogseconomie, en wat dan? Gas en olie is blijvend weg. Het beetje consumptie-gerichte productie is inmiddels weg, en zal ook niet snel met voor Russen voordelige condities terugkomen.

Wij moeten snappen dat er iets onomkeerbaars plaatsvind. Terug naar iets is definitief van tafel. Het is ook niet te bezweren, in te kapselen, te de-escaleren.
Ik denk dat je overschat hoe goed/zwaar de sancties werken. Qua olie en gasinkomsten meen ik gelezen te hebben dat het een record voor Rusland was. Er zijn altijd landen (China, India) de gretig afnemen voor een discount.

Er stond van de week een goed artikel in de Economist over hoe Rusland de sancties ontloopt (en hoe China meekijkt om ervan te leren)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
R.van.M schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat je overschat hoe goed/zwaar de sancties werken. Qua olie en gasinkomsten meen ik gelezen te hebben dat het een record voor Rusland was. Er zijn altijd landen (China, India) de gretig afnemen voor een discount.

Er stond van de week een goed artikel in de Economist over hoe Rusland de sancties ontloopt (en hoe China meekijkt om ervan te leren)
Ook in het artikel van de VK staat, net als in dat van de Economist, dat die leveringen met flink gereduceerd tarief is. Maw: daar valt inkomen weg. En Europa gaat niet meer importeren zoals tot 2022. Rusland heeft zich dus 'permanent' afgesloten van de lucratiefste markt op Aarde. Ja, er blijft handel met anderen mogelijk, maar het is niet de vetpot die het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
— The head of the Main Intelligence Directorate, Kirill Budanov : “I may disappoint you, but (Navalny) really died from a blood clot”

Waarom zegt Kirill dit?

https://twitter.com/MyLor...Abn-n9OZYpzSTXEBcM1Q&s=19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26

Spotmatic

Ken sent me

C00P schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:28:
— The head of the Main Intelligence Directorate, Kirill Budanov : “I may disappoint you, but (Navalny) really died from a blood clot”

Waarom zegt Kirill dit?

https://twitter.com/MyLor...Abn-n9OZYpzSTXEBcM1Q&s=19
Normaal gesproken zou je denken dat-ie er helemaal niks over zou zeggen. Laat iedereen maar lekker speculeren.

Maar ik vermoed zelf dat hij op deze manier de Russen wilde laten weten dat ze (UA) blijkbaar eenvoudig aan Russische geheime interne informatie kunnen komen: "we weten de waarheid omdat onze informanten overal zitten, zelfs in het gat waar Navalny heeft gezeten". Dus het was een statement voor de Russen, niet voor binnenlandse consumptie.

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 26-02-2024 14:48 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:47:
[...]

Normaal gesproken zou je denken dat-ie er helemaal niks over zou zeggen. Laat iedereen maar lekker speculeren.

Maar ik vermoed zelf dat hij op deze manier de Russen wilde laten weten dat ze (UA) blijkbaar eenvoudig aan Russische geheime interne informatie kunnen komen: "we weten de waarheid omdat onze informanten overal zitten, zelfs in het gat waar Navalny heeft gezeten". Dus het was een statement voor de Russen, niet voor binnenlandse consumptie.
Een propere duiding. Dit sluit opzet nog steeds niet uit, btw.

Politico.eu: Alexei Navalny was killed on eve of prisoner swap, his team claims
Roman Abramovich helped broker proposed exchange for FSB assassin before Putin torpedoed the deal, according to Navalny allies.
Zoals ik al vaker heb verkondigd: het maakt praktisch niets uit of hij direct is vermoord of indirect vanwege slechte gezondheid. Hij was een hoop voor velen, een symbool, en hij is niet meer. Zijn zwakke gezondheid is te wijten aan het Russische regime van Poetin.

Pagina: 1 ... 64 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: