If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Precies waar hij hoort te zijn, volgens hem is de Krim een onbetwist onderdeel van Rusland. Lekker laten rotten in Siberiëevilution schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
Ik denk dat we van Navalny niet zo veel meer gaan horen: https://www.washingtonpos...ers-court-hearing-arrest/
[...]
Eenzaam opgesloten in een afgelegen strafkamp, geen advocaten meer, geen bezoek, niks. Wat heeft die nou gewonnen met terug gaan naar RU
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qXqkYQK7roq4QGLGQYLsNEqj.jpg?f=user_large)
Op de 4 hour zie ik dat de 98 nog verdedigd wordt en het kan niet lang onder de 97 gedrukt wordt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KqHPPv8ODXaHf1o15JKsATgz.jpg?f=user_large)
Valuta handel is OTC (over the counter) en wordt niet op een gecentraliseerde beurs verhandeld. Je weet niet hoeveel volume dat erdoor gejaagd wordt door alle banken, wisselkantoren,... in de wereld.
De markten worden gesynchroniseerd door arbitrage. Als je ergens iets goedkoper kan kopen om ergens anders voor ietsje meer geld te verkopen, dan wordt er door computers tussen de markten gehandeld totdat de prijsverschillen weggewerkt zijn.
Navalny heeft in een blogpost in maart 2014 de overdracht, in 1954, van de Krim van de Russische SSR naar de Oekraïense SSR afgekeurd. In diezelfde post veroordeelt hij de overname, in 2014,van de Krim door Poetin. Hij is van mening dat Chroesjtsjov de Krim niét aan de Oekraïense SSR ‘cadeau’ had mogen geven, maar vindt wél dat de Oekraïense grenzen van 1991, ook door Rusland, geëerbiedigd dienen te worden (bron). Navalny heeft meermalen de Russische annexatie van de Krim veroordeeld.CornermanNL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:54:
[...]
Precies waar hij hoort te zijn, volgens hem is de Krim een onbetwist onderdeel van Rusland. Lekker laten rotten in Siberië
Hij is van mening dat de Krim niet, ‘als een broodje worst’, heen-en-weer geschoven kan worden tussen de twee landen. Hij schuift een eventuele oplossing voor zich uit naar een volgende generatie politici. Hij dit om zijn ‘beweging’ bij elkaar te houden, als hij zich fel uitspreekt tégen de annexatie van de Krim, vervreemdt hij een deel van zijn aanhang. Maar zijn erkenning dat Rusland de Oekraïense grenzen van 1991 dient te eerbiedigen, kan je opvatten als een erkenning van de Oekraïense soevereiniteit over de Krim. Maar goed, hij praat met meel in zijn mond.
In ieder geval, ook al ben je het niet eens met de mening van Navalny, het hebben van een, ook in mijn ogen, bedenkelijke mening, is volgens mij geen reden om hem een langer verblijf in een Siberische isolatiecel toe te wensen.
[ Voor 14% gewijzigd door Bernard0343 op 19-10-2023 09:38 ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Je hebt helemaal gelijk, ik was ook veel te kort door de bocht. Maar mijn geduld was een beetje op aangaande de kijk op Navalny. Beter had ik even kunnen wachten met een reactie.Bernard0343 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:50:
[...]
Navalny heeft in een blogpost in maart 2014 de overdracht, in 1954, van de Krim van de Russische SSR naar de Oekraïense SSR afgekeurd. In diezelfde post veroordeelt hij de overname, in 2014,van de Krim door Poetin. Hij is van mening dat Chroesjtsjov de Krim niét aan de Oekraïense SSR ‘cadeau’ had mogen geven, maar vindt wél dat de Oekraïense grenzen van 1991, ook door Rusland, geëerbiedigd dienen te worden (bron). Navalny heeft meermalen de Russische annexatie van de Krim veroordeeld.
Hij is van mening dat de Krim niet, ‘als een broodje worst’, heen-en-weer geschoven kan worden tussen de twee landen. Hij schuift een eventuele oplossing voor zich uit naar een volgende generatie politici. Hij dit om zijn ‘beweging’ bij elkaar te houden, als hij zich fel uitspreekt tégen de annexatie van de Krim, vervreemdt hij een deel van zijn aanhang. Maar zijn erkenning dat Rusland de Oekraïense grenzen van 1991 dient te eerbiedigen, kan je opvatten als een erkenning van de Oekraïense soevereiniteit over de Krim. Maar goed, hij praat met meel in zijn mond.
In ieder geval, ook al ben je het niet eens met de mening van Navalny, het hebben van een, ook in mijn ogen, bedenkelijke mening, is volgens mij geen reden om hem een langer verblijf in een Siberische isolatiecel toe te wensen.
Ik zie hem niet als iemand die direct een ander buitenland beleid zou gaan voeren en geen aanspraak meer gaat maken op Oekraïne in wat voor vorm dan ook. Wellicht deed hij het om zijn achterban bij elkaar te houden, wellicht heeft hij geen plannen gehad om de Krim te behouden. We zullen het nooit weten aangezien hij niet aan de macht gaat komen in wat voor scenario dan ook. Niet binnen afzienbare tijd.
Sowieso is de westerse 'steun' voor Navalny en consorten weer een ouderwets staaltje van de minst rotte optie steunen. In het geval van Rusland hoeven we ons de komende decennia in ieder geval geen illusies te maken voor wat betreft een draai naar een democratisch stelsel. We kunnen ons beter richten op het voorkomen van het in elkaar storten van onze eigen democratische stelsel.
Excuus in ieder geval voor mijn botte opmerking.
Je hoeft geen excuses te maken hoorCornermanNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik was ook veel te kort door de bocht. Maar mijn geduld was een beetje op aangaande de kijk op Navalny. Beter had ik even kunnen wachten met een reactie.
Ik zie hem niet als iemand die direct een ander buitenland beleid zou gaan voeren en geen aanspraak meer gaat maken op Oekraïne in wat voor vorm dan ook. Wellicht deed hij het om zijn achterban bij elkaar te houden, wellicht heeft hij geen plannen gehad om de Krim te behouden. We zullen het nooit weten aangezien hij niet aan de macht gaat komen in wat voor scenario dan ook. Niet binnen afzienbare tijd.
Sowieso is de westerse 'steun' voor Navalny en consorten weer een ouderwets staaltje van de minst rotte optie steunen. In het geval van Rusland hoeven we ons de komende decennia in ieder geval geen illusies te maken voor wat betreft een draai naar een democratisch stelsel. We kunnen ons beter richten op het voorkomen van het in elkaar storten van onze eigen democratische stelsel.
Excuus in ieder geval voor mijn botte opmerking.
Dat de kans dat een technocraat (Kozak, Mishustin, Dyumin?) of een mafklapper silovik (Patrushev sr?) Poetin zal opvolgen is vele malen groter dan dat Navalny zelfs maar de ramen van het Kremlin mag lappen. Een eventuele opvolger van Poetin zal waarschijnlijk geen oprechte democraat zijn. Een technocraat die terug wil naar het 'sociale contract' dat Poetin voor 2014 met de Russische bevolking had, lijkt het best haalbare op de korte- of middellange termijn.
Behalve Navalny zijn de democratisch gezinde politici, op dit moment, dun gezaaid in Rusland, daar heeft Poetin wel voor gezorgd. De oppositie die vanuit het buitenland gevoerd wordt, lijkt weinig effectief te zijn (en hopeloos verdeeld). Dus een alternatief waarachter de Russen zich kunnen verenigen, is er niet. Dus ja, Navalny is op dit moment de minst rotte optie.
Politico had eerder (september 2022) een kort overzichtje van mensen die in verschillende scenario's de macht kunnen grijpen. Van die lijst kan je minstens Prigozhin al schrappen, en ik verwacht ook niet dat Kadyrov ook maar enige serieuze kans heeft. En Navalny zit nu natuurlijk hopeloos in het gevangenissysteem.
After Putin: 12 people ready to ruin Russia next
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Jij noemt het nog netjes "de verwevenheid tussen de staat en het criminele circuit". Volgens mij ís de Russische staat het criminele circuit. Dus de volgende president van de RF zal ook een boef zijn. Vraag is alleen of hij een oorlogszuchtige boef is, zoals Patrushev senior, of dat hij 'alleen maar' een intens corrupte boef is. Ik denk dat deze laatste optie, op dit moment, het hoogst haalbare is.Qwerty-273 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:30:
Welke opvolging er ook komt in de huidige staat van Rusland, het is onwaarschijnlijk dat het daardoor een betere staat wordt. De verwevenheid tussen het criminele circuit en de staat haal je niet er makkelijk uit door een nieuw gezicht aan de top te zetten, je vervangt er waarschijnlijk alleen maar een eventuele familie mee. Zonder drastische hervorming van de staat, zal het weinig opschieten.
Politico had eerder (september 2022) een kort overzichtje van mensen die in verschillende scenario's de macht kunnen grijpen. Van die lijst kan je minstens Prigozhin al schrappen, en ik verwacht ook niet dat Kadyrov ook maar enige serieuze kans heeft. En Navalny zit nu natuurlijk hopeloos in het gevangenissysteem.
After Putin: 12 people ready to ruin Russia next
Behalve dat het bezetten van Moskou (en de rest van de Russische Federatie) best wel een uitdaging is, zal 'de VN' hier nooit mee akkoord gaan. Want, als VN-troepen in Rusland gestationeerd worden, kunnen we met dezelfde redenatie ook VN troepen naar Noord-Korea, Iran, Syrië en heel veel Afrikaanse landen sturen. Ik denk dat de machthebbers van die landen, die allemaal stemrecht bij de VN hebben, alleen al daarom tegen zullen zijn.Brent schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:49:
Wanneer komen we tot de conclusie dat een VN vredesmacht in Moskou de enige oplossing is die logisch is, als je het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens serieus neemt?
[ Voor 21% gewijzigd door Bernard0343 op 19-10-2023 17:09 ]
VN vredestroepen komen er alleen op verzoek van het land zelf dus kans is zeer kleinBernard0343 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:00:
[...]
Jij noemt het nog netjes "de verwevenheid tussen de staat en het criminele circuit". Volgens mij ís de Russische staat het criminele circuit. Dus de volgende president van de RF zal ook een boef zijn. Vraag is alleen of hij een oorlogszuchtige boef is, zoals Patrushev senior, of dat hij 'alleen maar' een intens corrupte boef is. Ik denk dat deze laatste optie, op dit moment, het hoogst haalbare is.
[...]
Behalve dat het bezetten van Moskou (en de rest van de Russische Federatie) best wel een uitdaging is, zal 'de VN' hier nooit mee akkoord gaan. Want, als VN-troepen in Rusland gestationeerd worden, kunnen we met dezelfde redenatie ook VN troepen naar Noord-Korea, Iran, Syrië en heel veel Afrikaanse landen sturen. Ik denk dat de machthebbers van die landen, die allemaal stemrecht bij de VN hebben, alleen al daarom tegen zullen zijn.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Op het moment dat hij besloot naar Rusland terug te keren wist hij dat hij een leven als martelaar tegemoet zou zien. Daar heeft hij bewust voor gekozen. Er hoeven er maar zoveel dat te doen. Mij heeft het verbaasd dat het zolang heeft mogen duren (al snap ik het wel: laat hem maar lijden als voorbeeld). Want er was allerlei informatie via Navalny's advocaten gecommuniceerd die Poetin's Rusland niet gunstig lag.evilution schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:29:
Eenzaam opgesloten in een afgelegen strafkamp, geen advocaten meer, geen bezoek, niks. Wat heeft die nou gewonnen met terug gaan naar RU
Hij is dus voor de confrontatie gegaan, net zoals Zelensky. Navalny heeft ook gezien hoe het alternatief er aan toe kan gaan. Constant in angst leven; zie de zaak Skripal.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

The russian volunteers purchasing and sending AK-74 magazines to the front.
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 23 oktober 2023
The Ministry of Defense cannot even provide them with a sufficient number of magazines.
Superpower be like... pic.twitter.com/2QyHQSUf0M
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Wat moeten ze met die magazijnen?Tens schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:06:
Genoeg ak-magazijnen op de vrije markt blijkbaar, maar het leger zelf heeft niet genoeg.![]()
[Twitter]
https://nos.nl/video/2769...r-koopt-geen-ak-47-s-meer
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
da's de ak-47, de magazijnen zijn voor de ak-74 (welke volgens mij ook op de ak-12 e.d. passen).Marzman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Wat moeten ze met die magazijnen?![]()
https://nos.nl/video/2769...r-koopt-geen-ak-47-s-meer
ak-47: 7.62x39mm
ak-74 (en ak-12): 5.45×39mm
Het zal, en morgen dankzij de geweldige kwaliteit van de Russische gezondheidszorg weer volledig hersteld.Danielson schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:17:
9GAG wordt overspoeld met berichten dat Putin een hardaanval zou hebben gehad? Zou wel BS zijn, we gaan het zien…
:strip_exif()/f/image/wQXf0SjcKP9dHBE0g3Tt19gH.jpg?f=fotoalbum_large)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Lijkt me hard. Eerder een hartaanval.Danielson schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:17:
9GAG wordt overspoeld met berichten dat Putin een hardaanval zou hebben gehad? Zou wel BS zijn, we gaan het zien…
Maar goed, eerst zien dan geloven, en dan nog zal het waarschijnlijk weinig tot niets helpen of verbeteren.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Er is geen enkele serieuze bron die dit meldt.Danielson schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:17:
9gag? Serieus? Als iets wel een cesspool van onzin, trolling en propaganda, met af en toe een grappige meme tussendoor is, is het 9gag wel.Danielson schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:17:
Dan kan je nog beter naar ongehoord nieuws of de Russische staatstelevisie luisteren.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
In elk geval zijn zijn beveiligers niet zo bang voor hem als hun voorgangers dat voor Stalin waren. Die durfden niet eens naar binnen te gaan toen iets soortgelijks gebeurde met Stalin.
is hier ook al eens voorbij gekomen. Vrouwen in het RU leger worden als "veld-hoertjes/vrouwen" gebruikt door officieren.Standeman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:20:
In ander nieuws: Rusland is begonnen met rekruteren van vrouwen als front soldaten. Dat is toch wel opmerkelijk te noemen gezien de positie van de vrouw in de Russische cultuur. Ik vermoed zo dat de vrouwen die zich aanmelden geen fijne tijd gaan krijgen tussen hun mannelijke collega's.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
En toch geloof ik nog wel in een kleine mogelijkheid dat er wel degelijk iets aan de hand is, aangezien het Kremlin aan het ontkennen is...Standeman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:14:
[...]
9gag? Serieus? Als iets wel een cesspool van onzin, trolling en propaganda, met af en toe een grappige meme tussendoor is, is het 9gag wel.
Dan kan je nog beter naar ongehoord nieuws of de Russische staatstelevisie luisteren.
Bron: NOS liveblog.Kremlin: niets aan de hand met gezondheid Poetin
Het Kremlin heeft opnieuw ontkend dat er iets mis is met de gezondheid van president Poetin. In een Russisch Telegramkanaal werd geopperd dat de 71-jarige Poetin zondagavond een hartstilstand had gehad en gereanimeerd moest worden.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Maar dat was voornamelijk medisch personeel en keukenstaf. Dat ze aan het front worden ingezet is wel nieuw. Blijkbaar kunnen ze niet voldoende mannen werven.Csotranme schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:38:
[...]
is hier ook al eens voorbij gekomen. Vrouwen in het RU leger worden als "veld-hoertjes/vrouwen" gebruikt door officieren.
Ik vermoed dat het eerder te maken heeft met het kunnen uitdunnen van ongewenste groepen. Ook in Rusland zitten vrouwen in de gevangenis en maken die deel uit van volkeren in de economisch minder interessante gebieden.Standeman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Maar dat was voornamelijk medisch personeel en keukenstaf. Dat ze aan het front worden ingezet is wel nieuw. Blijkbaar kunnen ze niet voldoende mannen werven.
Er zitten in deze oorlog veel meer overeenkomsten met WWII dan je in eerste instantie ziet, ook de wijze waarop de oorlog is aangelopen bijvoorbeeld.
Even terug gezocht, lijkt inderdaad medical staff te zijn tot nu toe:Standeman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Maar dat was voornamelijk medisch personeel en keukenstaf. Dat ze aan het front worden ingezet is wel nieuw. Blijkbaar kunnen ze niet voldoende mannen werven.
Dwarlorf in "De situatie binnen Rusland"
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Dat dacht ik inderdaad ook.Standeman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:20:
In ander nieuws: Rusland is begonnen met rekruteren van vrouwen als front soldaten. Dat is toch wel opmerkelijk te noemen gezien de positie van de vrouw in de Russische cultuur. Ik vermoed zo dat de vrouwen die zich aanmelden geen fijne tijd gaan krijgen tussen hun mannelijke collega's.
Ter context (en niet om mezelf een schouderklopje te geven) ik heb het vaak, met voorspellingen en uitspraken mbt RU, "wazig" bij het juiste eind gehad, maar ik dacht altijd dat vrouwen (post-ww2, toen de kerk weer meer invloed kreeg) in dit soort posities echt keihard no-go in de rusische cultuur waren, mama en babushka zijn heilig*
Dus dat had ik zwaar mis, dit moet echt een zet vanuit wanhoop zijn

*heilig zolang het in de publieke opinie en het man-is-baas straatje past, uitbuiting in sekswerk, gevaarlijke omstandigheden in fabrieken, etc... vallen daar natuurlijk niet onder
[ Voor 12% gewijzigd door dakka op 25-10-2023 10:46 ]
Nu vrouwen ook naar het front zouden moeten, is dat wel weer een stapje verder in de escalatieladder. Maar je wilt ook weer geen al te scheve verhouding man/vrouw (zie China, al is dat de andere kant op). En het zal wel weer de zwakkeren uit de samenleving betreffen die men toch al niet zo nuttig beschouwd. Plus je hebt nog de verdeel en heers methode. Bijvoorbeeld als Poetin eerst de vrouwengevangenissen eens leegrooft (die groep ligt voor de hand) dan kan hij ook nog de weduwen uit de armere regionen aanpakken. Daarnaast kan hij protesterende vrouwen (moeders, zussen, dochters (ja mannen van in de 30 kunnen tienerdochters hebben)) ook aanpakken. En natuurlijk kan een vrouw ook kanonnenvoer zijn. Want de functie eis zal iets van je moet een paar kilometer kunnen lopen zijn.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
https://edition.cnn.com/2...-nekrasov-dies/index.html
ah ja, de fameuze 'acute hartaanval'Lukoil, Russia’s second-largest oil company, said Tuesday its chairman had died suddenly, at the age of 66.
“It is with deep regret that we announce the sudden passing of Vladimir Ivanovich Nekrasov,” the company said in a statement posted to its website. “According to the preliminary conclusion of doctors, death occurred as a result of acute heart failure.”
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik ben benieuwd wanneer de bevolking er iets van gaat vinden. Hun economie daar legt het steeds meer beslag op (scheelt dat die niet supergroot is), nu vrouwen in het leger.Jerie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:05:
Poetin heeft een onderhandse deal met de Russische bevolking. Hij zal deze deal aan moeten passen want een speciale militaire operatie oorlog is prijzig. Eerder is het natuurlijk minder gegaan met de Russische economie, en de sancties zijn ook lastig (smerige) zaken doen voor de rijken. We zagen al dat gevangenen naar het front mochten (middels een web aan leugens), we zagen ook dat mannen uit armere regionen het moesten ontgelden. Vrouwen hebben altijd een traditionele rolverdeling gehad in Rusland (patriarchie); ook dat is een sociale deal met de leider (en de man). Alles om het imperium van de rijke man uit Moskou en St. Petersburg te beschermen.
Nu vrouwen ook naar het front zouden moeten, is dat wel weer een stapje verder in de escalatieladder. Maar je wilt ook weer geen al te scheve verhouding man/vrouw (zie China, al is dat de andere kant op). En het zal wel weer de zwakkeren uit de samenleving betreffen die men toch al niet zo nuttig beschouwd. Plus je hebt nog de verdeel en heers methode. Bijvoorbeeld als Poetin eerst de vrouwengevangenissen eens leegrooft (die groep ligt voor de hand) dan kan hij ook nog de weduwen uit de armere regionen aanpakken. Daarnaast kan hij protesterende vrouwen (moeders, zussen, dochters (ja mannen van in de 30 kunnen tienerdochters hebben)) ook aanpakken. En natuurlijk kan een vrouw ook kanonnenvoer zijn. Want de functie eis zal iets van je moet een paar kilometer kunnen lopen zijn.
/▌
Shoigu:
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 25 oktober 2023
We have new weapon system, that shot down 24 Ukrainian airplane within the 5 days.
- OK, next? pic.twitter.com/1nTeA53KIw
Zucht. In ieder geval laat Shoigu ons weten dat ze het niet leuk vonden dat ze zo veel helikopters verloren zijn aan ATACMS.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Russia has freed up to 100,000 prison inmates and sent them to fight in Ukraine, according to government statistics and rights advocates — a far greater number than was previously known.
Het was bekend dat Wagner er zo'n 50.000 had gerekruteerd, maar daarnaast zijn er nog ~100.000 'verdwenen':The Russian prison population, estimated at roughly 420,000 before the invasion of Ukraine in February 2022, plummeted to a historic low of about 266,000, according to Deputy Justice Minister Vsevolod Vukolov, who disclosed the figure during a panel discussion earlier this month.
She added, “Usually, the influx of newly incarcerated people is roughly similar, so we should be seeing a figure closer to 400,000 now.”
“This means that the Defense Ministry has likely recruited around 100,000 people for the war there,” Romanova said, calculating the math aloud.
https://www.hln.be/buiten...oom-is-gevallen~a46542e0/“Een vrouw die geen angst kende.” Zo wordt Olga Nazarenko (48) omgeschreven, een Russische onderwijzeres die haar kritiek op president Vladimir Poetin en zijn oorlog in Oekraïne niet spaarde. Ook niet toen ze erdoor in aanvaring kwam met de Russische autoriteiten. Op de ochtend van 7 oktober - nota bene de verjaardag van Poetin - werd ze zwaar toegetakeld gevonden in haar woonplaats Ivanovo, 250 kilometer ten noordoosten van Moskou. Ze zou het niet overleven.
Wat haar verwondingen precies veroorzaakte, is nog altijd niet duidelijk. “Ik kreeg te horen dat Olga een spandoek wilde ophangen naar aanleiding van de verjaardag van Poetin en daarbij uit een boom viel”
"Ze werd naar het ziekenhuis gebracht met meerdere verwondingen en stierf op de afdeling intensieve zorg”, aldus vriendin Galina Zimina. “Artsen zeggen dat haar verwondingen doen vermoeden dat ze hevig geslagen is en vanop een grote hoogte naar beneden viel, maar niet uit een boom."
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
https://www.ad.nl/video/p...israelisch-toestel-407243
/▌
Volgens Lavrov was dit incident de schuld van de 'westerse media'Marzman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:01:
En als Israelier moet je ook uitkijken ivm een heel ander conflict
https://www.ad.nl/video/p...israelisch-toestel-407243
(die in RU geblokkeerd is
PSN
Vanuit Rusland gezien is de hele wereld westers, dus dat klopt dan wel. Media uit Iran en dergelijke is voor hun ook WestersYakuzA schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:02:
[...]
Volgens Lavrov was dit incident de schuld van de 'westerse media'
(die in RU geblokkeerd is)
/▌
zapad zapad, thuis bestMarzman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:12:
[...]
Vanuit Rusland gezien is de hele wereld westers, dus dat klopt dan wel. Media uit Iran en dergelijke is voor hun ook Westers
Vanaf de poolcircel gemeten zit er een kern van waarheid in.
Ergens wel, hoe meer soldaten van de agressor dood zijn, hoe beter.
Een Russische vriend mij was laatst op bezoek in Rusland bij zijn ouders. Hij heeft met eigen ogen gezien hoe een jonge man van straat werd geplukt door de politie om naar het front gestuurd te worden.tiswat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:10:
[...]
Ergens wel, hoe meer soldaten van de agressor dood zijn, hoe beter.
Niet iedere Russische soldaat is de vijand, maar vecht voor zijn eigen leven. Als je voorwaarts gaat wordt je misschien door Oekrainse soldaten gedood, als je achterwaarts gaat wordt je zeker door je eigen troepen gedood. De hele situatie is niet zo zwart/wit.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Niet elke rus wilt vechten en gedwongen soldaten die sneuvelen aan het front is natuurlijk vervelend. Zelf vind ik zelfs de niet-willende Rus nog onderaan staan in de lijst met wie ik medelijden heb.beany schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:20:
[...]
Een Russische vriend mij was laatst op bezoek in Rusland bij zijn ouders. Hij heeft met eigen ogen gezien hoe een jonge man van straat werd geplukt door de politie om naar het front gestuurd te worden.
Niet iedere Russische soldaat is de vijand, maar vecht voor zijn eigen leven. Als je voorwaarts gaat wordt je misschien door Oekrainse soldaten gedood, als je achterwaarts gaat wordt je zeker door je eigen troepen gedood. De hele situatie is niet zo zwart/wit.
Ik heb veel meer medelijden met de Oekraïnse soldaten, burgers en deporteerde kinderen dan een Russische soldaat. Dus tja..."hoe meer soldaten van de agressor dood zijn, hoe beter" is voor het gehele plaatje misschien wel het geval.
[ Voor 6% gewijzigd door PASware op 31-10-2023 08:29 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Daarnaast hebben we gezien dat protesteren gewoon mogelijk is als ze het echt zouden willen. Zie wat er is gebeurd in Dagestan bij de luchthaven. Dus de wegkijkende Rus is zeker niet onschuldig.PASware schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:29:
[...]
Niet elke rus wilt vechten en gedwongen soldaten die sneuvelen aan het front is natuurlijk vervelend. Zelf vind ik zelfs de niet-willende Rus nog onderaan staan in de lijst met wie ik medelijden heb.
Ik heb veel meer medelijden met de Oekraïnse soldaten, burgers en deporteerde kinderen dan een Russische soldaat. Dus tja..."hoe meer soldaten van de agressor dood zijn, hoe beter" is voor het gehele plaatje misschien wel het geval.
PASware schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:29:
[...]
Niet elke rus wilt* vechten en gedwongen soldaten die sneuvelen aan het front is natuurlijk vervelend. Zelf vind ik zelfs de niet-willende Rus nog onderaan staan in de lijst met wie ik medelijden heb.
*wil. Niet wilt.
Ik vind dat hier erg makkelijk gepraat wordt over de niet-willende Russen. Makkelijk van achter ons veilige toetsenbordje. Maar probeer je even voor te stellen dat jij tijdens je rondje boodschappen van straat wordt geplukt om in een oorlog te gaan vechten waar je geen onderdeel van wil zijn. Die gasten hebben geen keus, en dat is ontzettend triest. Ja, ik ben zelf ook van mening dat voor het grotere plaatje elke dode Rus in UA winst is. Maar dat betekent niet dat ik geen medelijden heb met al die Russen die de dood in gejaagd worden. Ik denk dat daar best af en toe bij stil gestaan mag worden.
Ze kunnen ook allemaal muiten toch? Of protesteren/demonstreren? Maar nee, een Rus laat het allemaal gebeuren onder het mom van "het is zo".Fanta schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:40:
[...]
offtopic:
*wil. Niet wilt.
Ik vind dat hier erg makkelijk gepraat wordt over de niet-willende Russen. Makkelijk van achter ons veilige toetsenbordje. Maar probeer je even voor te stellen dat jij tijdens je rondje boodschappen van straat wordt geplukt om in een oorlog te gaan vechten waar je geen onderdeel van wil zijn. Die gasten hebben geen keus, en dat is ontzettend triest. Ja, ik ben zelf ook van mening dat voor het grotere plaatje elke dode Rus in UA winst is. Maar dat betekent niet dat ik geen medelijden heb met al die Russen die de dood in gejaagd worden. Ik denk dat daar best af en toe bij stil gestaan mag worden.
Natuurlijk is het triest dat niet-willenden de dood ingestuurd worden. Maar willen de Oekraïners vechten? Nee en toch moeten ze. Dat je tijdens een rondje boodschappen van straat wordt geplukt, daar kan je inderdaad weinig tegen doen. Maar al die niet-willende Russen moeten zich verenigen en demonstreren (of wat dan ook doen). Dat is ook gevaarlijk en zal slachtoffers opleveren maar lijkt mij beter (imho) dan nu niks doen. Maar het Russische volk is door tientallen jaren indoctrinatie een slavenvolk geworden en heeft geleerd dat voor je kijken en je nergens mee bemoeien je levenskansen vergroot.Fanta schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:40:
[...]
offtopic:
*wil. Niet wilt.
Dat zeg ik, het is makkelijk praten vanachter je veilige toetsenbord. De handhaving in Rusland werkt iets anders dan in Nederland. Daarbij moet je niet vergeten dat generaties beïnvloed worden door propaganda, waarbij alle media gecontroleerd worden door de staat. Ik wil het allemaal niet goed praten, maar ik wil wel benadrukken dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan wij soms denken.tiswat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Ze kunnen ook allemaal muiten toch? Of protesteren/demonstreren? Maar nee, een Rus laat het allemaal gebeuren onder het mom van "het is zo".
Dat is wat kort door de bocht, ten eerste is de Russische cultuur wat anders (men is meer gezagsgetrouw) maar er is ook een opzet in het leger om desertie zwaar te bestraffen. En hoewel ze geen politieke officieren meer heten zijn er ook militairen die een link hebben met de geheime dienst, dus als je al een opstand wilt plannen weet wie je kameraden zijn.....tiswat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Ze kunnen ook allemaal muiten toch? Of protesteren/demonstreren? Maar nee, een Rus laat het allemaal gebeuren onder het mom van "het is zo".
Persoonlijk denk ik dat wij niet (goed) in staat zijn om te oordelen over hoe een gemiddelde Rus denkt gezien hoe dat land al decennia "functioneert".tiswat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Ik kan mij moeilijk niet voorstellen hoe het moet zijn om 46 jaar lang daar te wonen, werken en leven.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Het is inderdaad een proces van tientallen jaren geweest on het Russische volk zover te krijgen dat ze dit allemaal accepteren. Europa heeft hier echter ook schuld aan door af en toe boos te zijn op Rusland maar ondertussen wel goedkoop gas af te nemen. Ik ben me daar ook te weinig bewust van geweest.Wren schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:48:
[...]
Natuurlijk is het triest dat niet-willenden de dood ingestuurd worden. Maar willen de Oekraïners vechten? Nee en toch moeten ze. Dat je tijdens een rondje boodschappen van straat wordt geplukt, daar kan je inderdaad weinig tegen doen. Maar al die niet-willende Russen moeten zich verenigen en demonstreren (of wat dan ook doen). Dat is ook gevaarlijk en zal slachtoffers opleveren maar lijkt mij beter (imho) dan nu niks doen. Maar het Russische volk is door tientallen jaren indoctrinatie een slavenvolk geworden en heeft geleerd dat voor je kijken en je nergens mee bemoeien je levenskansen vergroot.
Als ik met hun medelijden zou moeten hebben, zou ik met heel veel meer zaken medelijden moeten hebben...en dat heb ik ook niet. Verspilde energie wat mij betreft.
Hier kan ik mij wel in vinden, lekker goedkoop Russisch gas afnemen wat de Russische oorlogskas goed gespekt heeft. We mogen van geluk spreken dat de Russen tactisch niet goed zijn om het strijdveld.TrailBlazer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
Het is inderdaad een proces van tientallen jaren geweest on het Russische volk zover te krijgen dat ze dit allemaal accepteren. Europa heeft hier echter ook schuld aan door af en toe boos te zijn op Rusland maar ondertussen wel goedkoop gas af te nemen. Ik ben me daar ook te weinig bewust van geweest.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Echter bestaan de gevluchte russen nu voornamelijk uit hoogopgeleide jonge mensen, die juist binnen de huidige tijdsgeest een enorme economische waarde hebben. Dus dat herstel waar jij het over had heeft daar natuurlijk flink onder te lijden.dion_b schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:34:
[...]
In WO1 zijn ook mensen gevlucht, die zitten niet bij de 10M, maar al tel je die nu wel mee, dan kom je hooguit op 1/6 van de aantallen van toen na 2.5 jaar. Dus als je dat doortrekt nog steeds 15 jaar voor het vergelijkbaar is.
Niet rechtstreeks inderdaad, maar ik doelde ook meer op het herstel waar jij het over had.Die geboortecijfer is voor de volgende generatie relevant, maar voor deze oorlog niet rechtstreeks.
Als alle bejaarde russen morgen dood neervallen zijn er in verhouding ook weer meer mannen in de gevechtsgeschikt leeftijd. Maar het is natuurlijk een drogreden om dat als voordeel voor de russen te beschouwen.Sterker nog, omdat er minder kinderen zijn, zijn er nu naar verhouding meer mannen in gevechtsgeschikte leeftijd (iedereen van 18-65 volgens huidge RU normen), waardoor totale hoeveelheid mobiliseerbaren zowaar hoger zou kunnen liggen ondanks 11% kleinere bevolking van RU in 2022 dan van het RU rijk in 1914.
Overigens verwacht ik ook niet dat rusland binnenkort al omvalt. Mijn vorige post was meer ter nuancering van het teveel 1-op-1 vergelijken van de huidige situatie met de vorige wereldoorlogen.
Drogreden? Het gaat om absolute getallen. Anno 1914 zou (met gemiddelde levensverwachting van ongeveer 35tweakkuiken schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
Als alle bejaarde russen morgen dood neervallen zijn er in verhouding ook weer meer mannen in de gevechtsgeschikt leeftijd. Maar het is natuurlijk een drogreden om dat als voordeel voor de russen te beschouwen.

Anno 2022 had RU 145M mensen, waarvan 42M mannen tussen de 20 en 64.
Oslik blyat! Oslik!
Mijn opmerking sloeg op deze zin, wellicht kun je die nader verklaren. Zoals ik hem lees klinkt het op een kromme manier alsof het feit dat er weinig russische kinderen zijn, juist in hun voordeel werkt.dion_b schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Drogreden? Het gaat om absolute getallen. Anno 1914 zou (met gemiddelde levensverwachting van ongeveer 35) hooguit zo'n 45% van de bevolking tussen de 18 en 65 zijn. Met 170M inwoners van RU rijk toen had je dus ongeveer 72M volwassenen en helft daarvan is rond de 36M oproepbare mannen.
Anno 2022 had RU 145M mensen, waarvan 42M mannen tussen de 20 en 64.
Sterker nog, omdat er minder kinderen zijn, zijn er nu naar verhouding meer mannen in gevechtsgeschikte leeftijd.
[ Voor 15% gewijzigd door tweakkuiken op 31-10-2023 09:59 ]
Bevolkingspyramide anno 1917 (en 2006; puur 1914 plaatje kon ik niet zo snel vinden; verschillen 2006 en 2022 zitten vooral in schaal op de x-as):tweakkuiken schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:59:
[...]
Mijn opmerking sloeg op deze zin, wellicht kun je die nader verklaren. Zoals ik hem lees klinkt het op een kromme manier alsof het feit dat er weinig russische kinderen zijn, juist in hun voordeel werkt.
[...]

Bevolkingspyramide anno 2022:

In 1914 was een zodanig groter deel van de bevolking onder de 18, dat bij gelijke - of zoals blijkt - zelfs lagere bevolking je ondanks vergrijzing, oversterfte van mannen en lage geboortecijfer toch een groter aantal oproepbare mannen hebt. Dat is het voordeel van de huidige pyramide vs die van iets meer dan een eeuw geleden voor RU qua aantallen (zo niet kwaliteit) van beschikbaar vlees voor de molen.
Oslik blyat! Oslik!
:fill(white):strip_exif()/f/image/rlFBj5rizS8iR7YIcRS3wKkn.png?f=user_large)
An explosion occurred at the Ural explosives plant in Solikamsk. The Russian Ministry of Emergency Situations reports that there are no casualties and the plant is operating 'normally'. pic.twitter.com/Busc2qsQll
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 31 oktober 2023
Ze testen een nieuwe rookbom.Tens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
the plant is operating 'normally'
[Afbeelding]
[Twitter]
The Russian government likely did not understand that anti-Semitism is far more powerful and corrosive than the hatred they normally peddle. By promoting it, they have woken a sleeping dog with a fierce and indiscriminate bite.
(...)
When massive anti-Semitic mobs don’t find any Jews to lynch, they may well select another target for their hatred and anger. Very often, they turn on the government.
Gecombineerd met de low trust society, waar de mensen de buren (die iedereen kan verklikken) niet vertrouwen. Dan kunnen de mensen niet voor iets samenwerken en laten alles in hun straat, wijk,... verrotten.
De Oekraïense samenleving is het inverse. Als de straat slecht erbij ligt, dan kunnen paar buren samenwerken om de straat te verbeteren ipv bij de lokale overheid klagen. Het initiatief komt van beneden en kan opgeschaald worden tot samenwerken in de gemeente, oblast, nationaal niveau,...
Dit is waarom in rusland geen Euromaidan kan gebeuren. Diepvrieskippen die elkaar niet vertrouwen, kunnen niet samenwerken.
Van mensen die zo passief als een diepvrieskip is, kan je geen goede soldaten maken. Je gaat de mensen warm voor de oorlog moeten maken en daarvoor moeten ze politiek ontdooid worden. Maar het politiek ontdooien verhoogt de kans op opstand. bv nationalisten kunnen vinden dat de leider niet goed genoeg en hij is het probleem dat uit de weg geruimd moet worden.
Om een functionerende leger te maken, moeten de mensen in de eenheden elkaar vertrouwen en samenwerken. Hetzelfde tussen de legereenheden. Je bent daar eigenlijk bezig met alle benodigdheden voor een opstand bij elkaar te brengen.
Het is een shocker dat antisemitisme plotseling tot stormloop naar de luchthaven geleid heeft. Alles dat het volk passief moet houden, verdampte zomaar onverwacht.
Ooit was het een land, dus het zal wel kunnen, maar de bevolking wordt inderaad zo passief mogelijk gehouden. Alles wat je doet maakt toch niks uit, hier een goedkope fles wodca. Volgens mij is Oekraine juist door deze oorlog een stuk veranderd.rapture schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:45:
Dit is waarom in rusland geen Euromaidan kan gebeuren. Diepvrieskippen die elkaar niet vertrouwen, kunnen niet samenwerken.
En kijk hoe de mensen in Polen veranderd zijn in een paar decenia.
/▌
Welke shocker? Dit is in een puur islamitisch gedeelte gebeurd van de Russische federatie.[b]rapture schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:45:
Het is een shocker dat antisemitisme plotseling tot stormloop naar de luchthaven geleid heeft. Alles dat het volk passief moet houden, verdampte zomaar onverwacht.
De mannen die hier het vliegveld op rende hebben behalve russische taal niets gemeen met een Moskoviet.
Was dit gebeurd in een echte Russische stad dan was ik inderdaad geschokt. Nu niet.
Dit kan namelijk in elke islamitisch gedeelte van de wereld gebeuren.
Ik pleit rusland nergens hiermee vrij
Maar het waren mannen met een russisch paspoort. Dat maakt hen nog niet etnisch russisch. Vertrekt moegen de fsb en leger daar is het direct geen russisch grondgebied meer.
Gemiddelde leeftijd van 35 zegt niet zoveel in die tijd. Kindersterfte was erg hoog. Als je eenmaal de 15 voorbij was werd je ook wel 45.dion_b schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Drogreden? Het gaat om absolute getallen. Anno 1914 zou (met gemiddelde levensverwachting van ongeveer 35) hooguit zo'n 45% van de bevolking tussen de 18 en 65 zijn. Met 170M inwoners van RU rijk toen had je dus ongeveer 72M volwassenen en helft daarvan is rond de 36M oproepbare mannen.
Dit dus.
Klopt, maar verreweg de meeste mensen waren dan ook die jonge kinderen. Kijk maar naar die pyramide.FunkyTrip schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:24:
[...]
Gemiddelde leeftijd van 35 zegt niet zoveel in die tijd. Kindersterfte was erg hoog. Als je eenmaal de 15 voorbij was werd je ook wel 45.
Oslik blyat! Oslik!
Just a prank uh test, bro!Danielson schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:17:
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het staat nu op 15%. De Roebel staat nu al 3 weken onder de 100 US Dollar.Ze hebben dus een instrument gevonden om de inflatie onder controle te krijgen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dankjewel! Maareh.... zonder een groot specialist op het gebied van de Russische hypotheekmarkt te zijn. Het eigenwoningbezit in Rusland ligt ergens rond de 90 procent. En volgens mij zijn de rentevaste periodes van de Russische hypotheken veel korter(?), wat zou betekent dat een verhoging van de rente door de centrale bank, veel sneller gevoeld wordt door de Russen. Dan zal een verhoging van 8 naar 15 procent in een maand of drie zal dan toch zeker snel gevoeld worden?asing schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:10:
De Russische centrale bank heeft de rente een paar dagen geleden weer verhoogd:
[YouTube: RUSSIAN Ruble Collapse Panic Continues as Russia DOUBLES Interest Rates to 15%]
Het staat nu op 15%. De Roebel staat nu al 3 weken onder de 100 US Dollar.Ze hebben dus een instrument gevonden om de inflatie onder controle te krijgen.
Nu schijnen ruim de helft van de Russische woningbezitters een goedkope hypotheek afgesloten te hebben, waarbij de rente tussen de zes en acht procent ligt. Het verschil tussen deze rente en het commerciële rentetarief, door de overheid aan de banken wordt vergoed (bron).
Dan lijkt het me dat, in de helft van gevallen de huizenbezitter geconfronteerd wordt met een sterke stijging van de woonlasten, in de andere helft draait de Russische overheid daar voor op, indirect de Russische belastingbetaler dus.
Ik ben benieuwd of iemand kan voorspellen welk effect dit zal hebben op de Russische economie?
Jupz.Bernard0343 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:09:
[...]
Dankjewel! Maareh.... zonder een groot specialist op het gebied van de Russische hypotheekmarkt te zijn. Het eigenwoningbezit in Rusland ligt ergens rond de 90 procent.
Legacy van het uiteenvallen van de USSR en het communistische systeem, waar je rond 1991 woonde werd ineens jouw huis.
PSN
(Bron)Put simply, Russia’s economic policy is as follows: The government is accelerating the economy and pushing inflation higher by pumping money into industries related to the war and by increasing social spending. The Central Bank is trying to slow down inflation by raising interest rates and sacrificing economic growth. The defense sector will continue to grow due to government orders, meaning the looming recession will hit hardest in civilian parts of the Russian economy.
Vraag is natuurlijk hoe lang en hoe diep deze aangekondigde recessie zal zijn, maar een lange, diepe, recessie zal ook de middenklasse in Moskou en SPb niet vrolijk stemmen, zeker niet als de economische malheur merkbaar wordt rondom een nieuwe mobilisatieronde die na de presidentsverkiezingen van 2024 verwacht wordt.
Het ligt een beetje lastig. Wat Joe probeert aan te tonen is een causaal verband tussen de rentestand en de inflatie. De rente is één van de instrumenten om iets te doen aan die inflatie. De inflatie die Rusland rapporteert past niet bij de rentestand die ze aanhouden. Dus andere landen met eenzelfde inflatie houden een veel lagere rente aan.Bernard0343 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:09:
[...]
Dankjewel! Maareh.... zonder een groot specialist op het gebied van de Russische hypotheekmarkt te zijn. Het eigenwoningbezit in Rusland ligt ergens rond de 90 procent. En volgens mij zijn de rentevaste periodes van de Russische hypotheken veel korter(?), wat zou betekent dat een verhoging van de rente door de centrale bank, veel sneller gevoeld wordt door de Russen. Dan zal een verhoging van 8 naar 15 procent in een maand of drie zal dan toch zeker snel gevoeld worden?
Nu schijnen ruim de helft van de Russische woningbezitters een goedkope hypotheek afgesloten te hebben, waarbij de rente tussen de zes en acht procent ligt. Het verschil tussen deze rente en het commerciële rentetarief, door de overheid aan de banken wordt vergoed (bron).
Dan lijkt het me dat, in de helft van gevallen de huizenbezitter geconfronteerd wordt met een sterke stijging van de woonlasten, in de andere helft draait de Russische overheid daar voor op, indirect de Russische belastingbetaler dus.
Ik ben benieuwd of iemand kan voorspellen welk effect dit zal hebben op de Russische economie?
Dus Rusland reageert als door een wesp gestoken op de koerst van de Roebel of de gerapporteerde inflatie is veel te laag.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Aha! Dus terwijl de Russische Centrale Bank probeert de inflatie af te remmen door de rentestand te verhogen, laat Poetin het geldprintertje dat hij in een stoffig hoekje van zijn kantoor heeft staan, stiekem 's avonds extra roebels printen. Maar goed, inflatie door toegenomen overheidsuitgaven. Deze uitgaven gaan, vooral, naar de oorlog (wat niet een heel verstandige economische activiteit is, als je een kogel hebt afgeschoten, zal die economisch niet veel meer opleveren). Als Poetin de geldprinter aan laat staan, neemt de inflatie hand over hand toe, dus door het lenen van geld duurder te maken, probeert de Centrale Bank dit effect te verminderen.asing schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:37:
[...]
Het ligt een beetje lastig. Wat Joe probeert aan te tonen is een causaal verband tussen de rentestand en de inflatie. De rente is één van de instrumenten om iets te doen aan die inflatie. De inflatie die Rusland rapporteert past niet bij de rentestand die ze aanhouden. Dus andere landen met eenzelfde inflatie houden een veel lagere rente aan.
Dus Rusland reageert als door een wesp gestoken op de koerst van de Roebel of de gerapporteerde inflatie is veel te laag.
Maar de Centrale bank kan niet onbeperkt de rente verhogen, als de rente té hoog is, wordt het té duur om te investeren (of is investeren niet meer aantrekkelijk) en komt een economie tot stilstand. Dus zal er op enig moment bezuinigd moeten worden in die delen van de economie die niet essentieel zijn voor de oorlog? Tja.. dan kom je in een recessie terecht. En als tegelijk de inflatie hoog is / blijft ligt stagflatie op de loer. En als ik mij de blik in de ogen van mijn leraar economie toen hij het woord stagflatie uitsprak voor de geest haal, is dat niet heel geweldig, omdat het zo verdraaid lastig is om uit deze situatie te komen.
Zoiets?
Het gevoerde monteaire beleid slaat echt helemaal nergens op. De inflatie is op papier een procent of 6, waarbij 5-7% rente normaal is. Voorlopig weten ze de inflatie in ieder geval binnen de perken te houden. Het is ze echter niet te doen om de inflatie maar om de koers.Bernard0343 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:18:
[...]
Aha! Dus terwijl de Russische Centrale Bank probeert de inflatie af te remmen door de rentestand te verhogen, laat Poetin het geldprintertje dat hij in een stoffig hoekje van zijn kantoor heeft staan, stiekem 's avonds extra roebels printen. Maar goed, inflatie door toegenomen overheidsuitgaven. Deze uitgaven gaan, vooral, naar de oorlog (wat niet een heel verstandige economische activiteit is, als je een kogel hebt afgeschoten, zal die economisch niet veel meer opleveren). Als Poetin de geldprinter aan laat staan, neemt de inflatie hand over hand toe, dus door het lenen van geld duurder te maken, probeert de Centrale Bank dit effect te verminderen.
Maar de Centrale bank kan niet onbeperkt de rente verhogen, als de rente té hoog is, wordt het té duur om te investeren (of is investeren niet meer aantrekkelijk) en komt een economie tot stilstand. Dus zal er op enig moment bezuinigd moeten worden in die delen van de economie die niet essentieel zijn voor de oorlog? Tja.. dan kom je in een recessie terecht. En als tegelijk de inflatie hoog is / blijft ligt stagflatie op de loer. En als ik mij de blik in de ogen van mijn leraar economie toen hij het woord stagflatie uitsprak voor de geest haal, is dat niet heel geweldig, omdat het zo verdraaid lastig is om uit deze situatie te komen.
Zoiets?
Een hele grote rode vlag komt als ze een nieuw bankbiljet gaan uitbrengen. 10.000 Roebel ofzo. Dan is het echt niet meer te houden.
In dit geval is de rente ook niet tegen inflatie maar tegen kapitaalvlucht. De financiële situatie is Rusland is een hele bijzondere en zal een interessante case study worden. Tot nu toe heeft Mevr. Nabiullina Rusland zeer goed door de sancties weten te leidenasing schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:41:
[...]
Het gevoerde monteaire beleid slaat echt helemaal nergens op. De inflatie is op papier een procent of 6, waarbij 5-7% rente normaal is. Voorlopig weten ze de inflatie in ieder geval binnen de perken te houden. Het is ze echter niet te doen om de inflatie maar om de koers.
Een hele grote rode vlag komt als ze een nieuw bankbiljet gaan uitbrengen. 10.000 Roebel ofzo. Dan is het echt niet meer te houden.
Kapitaalvlucht hebben ze al sinds het begin van de oorlog tegengewerkt. Zo kon je in het begin maximaal een bepaald bedrag in dollars opnemen. Er zijn steeds maatregelen gedaan om te zorgen dat dollars niet werden aangekocht én om te zorgen dat bedrijven die op veel vreemde valuta zaten, deze omwisselden.R.van.M schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:12:
[...]
In dit geval is de rente ook niet tegen inflatie maar tegen kapitaalvlucht. De financiële situatie is Rusland is een hele bijzondere en zal een interessante case study worden. Tot nu toe heeft Mevr. Nabiullina Rusland zeer goed door de sancties weten te leiden
De rente heeft daar niet zoveel effect op. Bovendien, als je je grote hoeveelheden Roebels op de bank stalt dan moet ook iemand die rente aan jou betalen. Dat wil zeggen dat er ook flink geleend moet worden.
Maar ik geef je gelijk, dit is een hele interessante en dit zou bij het lesuur economie (meneer Goossens) bijzonder boeiend worden.
En veel mensen hebben daar thuis dollars in de kluis liggen.asing schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:53:
[...]
Kapitaalvlucht hebben ze al sinds het begin van de oorlog tegengewerkt. Zo kon je in het begin maximaal een bepaald bedrag in dollars opnemen. Er zijn steeds maatregelen gedaan om te zorgen dat dollars niet werden aangekocht én om te zorgen dat bedrijven die op veel vreemde valuta zaten, deze omwisselden.
De rente heeft daar niet zoveel effect op. Bovendien, als je je grote hoeveelheden Roebels op de bank stalt dan moet ook iemand die rente aan jou betalen. Dat wil zeggen dat er ook flink geleend moet worden.
Maar ik geef je gelijk, dit is een hele interessante en dit zou bij het lesuur economie (meneer Goossens) bijzonder boeiend worden.
De rente op roebel rekeningen moet wel heel hoog zijn voordat die mensen dat omwisselen naar roebels en op de bank te zetten voor de rente gezien het grote risico op de waardedaling van de roebel.
PSN
Dat geeft wel weer hoeveel vertrouwen de Russen zelf in hun eigen systeem hebben. De Rus zelf heeft Dollars in een oude sok en de Russische overheid zit op de grootste goudvoorraad ter wereld.YakuzA schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:26:
[...]
En veel mensen hebben daar thuis dollars in de kluis liggen.
De rente op roebel rekeningen moet wel heel hoog zijn voordat die mensen dat omwisselen naar roebels en op de bank te zetten voor de rente gezien het grote risico op de waardedaling van de roebel.
Alles om de aanloop naar de verkiezingen in maart met zoveel mogelijk goed nieuws te vullen. Nu eventjes geen (officiële) mobilisatie en de inflatie moet de kop ingedrukt worden, maar niet het soort inflatie dat wij kennen.asing schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:41:
[...]
Het gevoerde monteaire beleid slaat echt helemaal nergens op. De inflatie is op papier een procent of 6, waarbij 5-7% rente normaal is. Voorlopig weten ze de inflatie in ieder geval binnen de perken te houden. Het is ze echter niet te doen om de inflatie maar om de koers.
Als je denkt dat de euro of de Amerikaanse dollar last van hoge inflatie heeft, dan heb je de Turkse lira, russische roebel, Argentijnse peso,... nog niet gezien.
In de armere landen zijn de mensen bewust van een onbetrouwbare overheid die zomaar geld kan bijdrukken en aan devaluatie doen. Dan sparen de mensen hun geld in Amerikaanse dollar of fysiek goud.
De Amerikaanse dollar is de referentie en als de roebel koers tov de dollar wegzakt, dan ervaren de russen inflatie ongeacht wat hun CPI zegt.
Landen staan niet los van de buitenwereld. Als een bakker brood wilt bakken, dan heeft die graan uit eigen streek of uit het buitenland nodig. Een landbouwer in eigen streek moet de kunstmest, diesel, machines en onderdelen van ergens halen. Er is altijd wel import nodig en een wegzakkende koers betekent steeds meer roebels moeten betalen.
Voor de russische beleving: dalende roebel koers = inflatie
Als een leider/overheid geld drukt, dan is het heel verleidelijk om veel te veel geld bij te drukken.Bernard0343 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:18:
Aha! Dus terwijl de Russische Centrale Bank probeert de inflatie af te remmen door de rentestand te verhogen, laat Poetin het geldprintertje dat hij in een stoffig hoekje van zijn kantoor heeft staan, stiekem 's avonds extra roebels printen. Maar goed, inflatie door toegenomen overheidsuitgaven. Deze uitgaven gaan, vooral, naar de oorlog (wat niet een heel verstandige economische activiteit is, als je een kogel hebt afgeschoten, zal die economisch niet veel meer opleveren). Als Poetin de geldprinter aan laat staan, neemt de inflatie hand over hand toe, dus door het lenen van geld duurder te maken, probeert de Centrale Bank dit effect te verminderen.
Er is daarvoor een oplossing: Quantitative Easing (QE)
Een overheid creëert obligaties (die op zich een betaalmiddel zijn) en een centrale bank ruilt de ene betaalmiddel (obligaties) voor een andere betaalmiddel (cash) in. Zo groeit de geldhoeveelheid door een ingreep van de centrale bank niet en een overheid kan goedkoop lenen om geld in de economie te pompen.
Japan is het voorbeeld van veel teveel QE voor veel te veel jaren toegepast. Debt to GDP ratio over 260%. Ze blijven daar naar de onvindbare inflatie zoeken en hebben last van een stagnerende economie. Hoe langer dat je QE toepast, hoe minder effect dat het heeft.
Een overheid betaalt rente over de staatsschuld en kan de staatsschuld niet te snel laten aangroeien wegens stijgende rentekosten en je moet nog kopers vinden. Een centrale bank koopt obligaties tegen een bepaalde tempo op en kan de aangroei in schuldpapieren regelen.
De enigste keer dat QE fout gegaan was, was toen ze tijdens COVID geld aan the poors ipv de banken, grote bedrijven,... uitdeelden. De banken, grote bedrijven, rijken,... beleggen het geld en houden het van de straten weg. The poors hebben de vervelende neiging om het direct uit te geven en nog erger, fysieke goederen kopen met alle gevolgen van dien in de winkels, supply chains, scalping,...
In rusland is er het probleem van een contract of verdrag is zo betrouwbaar als hoe goed iemand aan zijn woord kan houden. Dan kunnen ze niet echt een obligatiemarkt creëren en sinds de sancties kunnen ze de obligaties niet aan het buitenland verkopen.
De Nederlanders zijn dit niet vergeten.
:strip_exif()/f/image/bUwbCbfR7ki8ibg2QM6aBZhi.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.beursgeschied...ecten-ongeldig-verklaard/
Een productieve samenleving is moeilijk zonder onafhankelijke rechtspraak die ervoor zorgen dat zowel burgers, bedrijven als de overheid aan de contracten houden. In een industriële supply chain zijn heel veel bedrijven die van elkaar afhankelijk zijn en de afspraken in contracten vastleggen.
Perun had dit aangehaald als waarom rusland niet zomaar de wapenproductie kan opschalen. Als een bedrijf in een extra productielijn investeert, dan moet het terug te verdienen zijn. In het Westen kunnen de overheden bestellingen plaatsen die afgenomen worden, ongeacht of de oorlog te vroeg gestopt is of niet. In rusland kan de leider de contracten verscheuren en de fabrikanten hebben last van overbodige productielijnen die niet meer terug te verdienen is. De fabrikanten zijn bewust van deze risico en doen alles eraan om niet de productiecapaciteit op te drijven.
We zijn gewend aan in rusland bepaalt de grote baas wat er gebeurt en onafhankelijke bedrijven, overheidsinstanties, instituten,... zijn zeldzaam. Maar de russische financiële situatie is een uitzondering op de regel. Ze zoeken overal in de wereld naar capabele mensen en hebben zelfs jobaanbiedingen naar Kamil Galeev gestuurd. Ze huren alle buitenlandse know-how in dat ze aan de haak kunnen slaan. Daarom hebben ze bijzonder goed door de sancties kunnen manoeuvreren.
Een verschoten kogel telt voor de economie even goed mee als eender welke andere economische (burger)activiteit.
GDP van een land is in de macro-analyse zoals de omzet van een bedrijf en het maakt echt niet uit wat je verkoopt. Zolang een sale gebeurd is, omzet gedraaid is en cost of sales, leveranciers, onderaannemers, vaste lasten, lonen, belastingen,.... betaald is.
Geld moet voor de economie rollen en het maakt niet uit hoe. Een gebruikte doos patronen of een gebruikte concertkaartje telt even goed mee. Want wat de ene spendeert, is andermans omzet, winst, loon, inkomen,... Als het spenderen stopt, dan heeft niemand nog omzet, winst, loon, inkomen,...
We kunnen lachen met junior Bush die na 9/11 tegen de Amerikanen "go shopping" zei, maar weinigen begrijpen hoe belangrijk dat eigenlijk voor de economie is. 2/3 van de Amerikaanse GDP komt van consumer spending en de bedrijven, overheid,... zorgen voor de resterende 1/3. De transacties moeten gebeuren.
Voor stagflatie heb ik een goede uitleg (dat concreet is ipv theoretisch rond de pot draaien) voor de huidige situatie gehoord.Maar de Centrale bank kan niet onbeperkt de rente verhogen, als de rente té hoog is, wordt het té duur om te investeren (of is investeren niet meer aantrekkelijk) en komt een economie tot stilstand. Dus zal er op enig moment bezuinigd moeten worden in die delen van de economie die niet essentieel zijn voor de oorlog? Tja.. dan kom je in een recessie terecht. En als tegelijk de inflatie hoog is / blijft ligt stagflatie op de loer. En als ik mij de blik in de ogen van mijn leraar economie toen hij het woord stagflatie uitsprak voor de geest haal, is dat niet heel geweldig, omdat het zo verdraaid lastig is om uit deze situatie te komen.
Zoiets?
Hoe kan de GDP, omzetten, winsten, lonen, inkomens,... stagneren en de prijzen blijven veel te hoog? Als de kopers niet meer opdagen, dan moeten de verkopers de vraagprijs toch verlagen?
De meerderheid van de bevolking heeft de hypotheekrente zo laag mogelijk vastgelegd. Bij hoge rente kunnen de kopers minder lenen en minder bieden op een woning. Gaan de woningeigenaren nu met verlies verkopen of blijven ze 10, 20, 30,... jaren in hun woning zitten totdat de prijzen verbeteren? Niemand wilt een lage rente hypotheek voor een hoge rente hypotheek inruilen en iedereen blijft zo goed mogelijk aan z'n lage rente hypotheek vastklampen. Als de verkopers niet meer opdagen, dan kunnen de kopers weinig doen en er ontstaat een deadlock.
Af en toe verliest iemand z'n job, kan geen boodschappen op afbetaling tegen meer dan 20,0% kredietkaartrente, 1k dollar per maand autofinanciëring en 4k à 5k dollar per maand hypotheekaflossing betalen of een echtscheiding gebeurt en een woning wordt verkocht. Dit traag druppelen is niet genoeg voor de economie. Woningen zijn dan zo schaars als grafische kaarten tijdens de crypto mining boom.
Voor de economie moet geld rollen en transacties gebeuren. Als niemand spendeert, geen sale, geen omzet, geen winst, geen loon, geen inkomen,... en alles gaat kapot in wealth destruction.
Hoe breek je de deadlock om te voorkomen dat iedereen alles verliest? Iedereen overtuigen om verlies op alles te nemen. Op z'n Amerikaans zei een trader: "Everyone needs to eat shit".
Concreet? Paul Volcker trok de Amerikaanse rente (federal funds rate) naar 20% in juni 1981 op en het maakte voor hem niet uit dat iedereen ging staken, betogen,... De deadlock moest gebroken worden.
Tegen 20% rente wilde niemand lenen en de geldcreatie viel stil. Want geld wordt als schuld(papier) gecreëerd. Als een schuld afbetaald wordt, dan verdwijnt een schuldpapier (het geld) uit het systeem. Zonder geldcreatie (dat eigenlijk schuldpapierencreatie is) daalt de geldhoeveelheid naarmate de mensen hun schulden afbetalen.
De krimp in de geldhoeveelheid zorgde voor geldschaarste en de mensen moesten hun woning, aandelen,... met verlies verkopen om de rekeningen te kunnen betalen. Naarmate steeds meer en meer mensen aan "eat shit" deden, gebeurden steeds meer transacties en het geld rolde steeds beter in de economie.
In Nederland ging in 4 jaren tijd 45% van de huizenprijzen eraf.
Ik kan het gezicht van je leraar economie wel voorstellen als het medicijn tegen stagflatie iedereen financiële stront laten eten is. Er moet over de hele lijn verlies genomen worden.Daling huizenprijzen van 1979 tot 1983
In de tweede helft van 1978 begonnen de huizenprijzen licht te dalen. Mede door een verslechterde economie en de oliecrisis gingen de huizenprijzen in een periode van vier jaren met maar liefst 45% onderuit. Een extra aanjager van de dalende trend waren de hoge hypotheekrentes. In 1978 bedroeg de hypotheekrente voor vijf jaar vast al 8%. In 1981 is de hypotheekrente nog verder gestegen, namelijk naar 13%. Daar stond wel tegenover dat de inflatie ook steeds hoog was, 6% in 1981. De hoge hypotheekrente werd dus gedeeltelijk gecompenseerd door de inflatie.
https://bieb.knab.nl/hypo...in-historisch-perspectief
Om "eat shit" in de hedendaagse wereld concreet te maken.
De Shiller PE ratio suggeert dat de S&P 500 en de indexbeleggers gedeeld door 2 naar het historisch normaal kan gaan. Maar richting stagflatie betekent de aandelenindexen minstens gedeeld door 3.
:strip_exif()/f/image/SrS7uJKBujJxEEGGEoRXv1LA.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.multpl.com/shiller-pe
"Eat shit" is pas voltooid als de daling Price/Earnings ratio van 30x naar 7,5x gedaan is. Indexen gedeeld door 4.
Gelukkig zijn er altijd wel kopers op de beurs. De indexbeleggers marcheren elke maand zoals russische kanonnenvoer/lemmingen in de vallende granaten messen.
Niet raar dat veel mensen niet aan de economische who-must-not-be-named willen denken of erover schrijven. De realisten op de beurs worden voor doemdenkers uitgescholden.
Wait a minute... Als 20% Amerikaanse rente genoeg is om de creatie van schuldpapieren/geld stil te leggen en de geldhoeveelheid krimpt naarmate de mensen de schulden af betalen, dan kan putin's persoonlijke geldprinter de weggevallen geldcreatie van alle nieuwe hypotheken, leningen, obligaties,... van de hele bevolking en alle bedrijven vervangen.
Er zijn 56662000 RUB Million aan de private sector uitgeleend. Dat is omgerekend 618 miljard dollar. Naarmate dit bedrag uit de geldhoeveelheid verdwijnt, dan kan putin's geldprinter het aanvullen.
Niemand verkoopt graag z'n huis met verlies en putin's geldprinter is dan de oplossing voor de geldschaarste bij 20% rente. Zo kan iets negatief nog naar iets positiefs omgedraaid worden. Dankzij putin moeten de russen niet aan "eat shit" doen terwijl de rentestand wel op "eat shit" staat.
Het hoeft niet perse 20% rente te zijn. De Nederlanders gooiden de handdoek in de ring bij 13% hypotheekrente en de huizenprijzen gingen met 45% omlaag. Is 15% rente hoog genoeg voor de russen of moet het nog hoger?
Wat een exploit/hack dat je niet zomaar kan vinden.
Ik haat het om dit constant te moeten herhalen, dus nog 1 keer. Er zijn geen vervangbare mensen, dit is een illusie. Die deserteurs en criminelen zouden over tien jaar gewoon in een fabriek staan te werken.beany schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:39:
[...]
Ze gebruiken daar de Storm-Z troepen voor. Die bestaan uit 'soldaten' die ze weldegelijk kunnen missen. Gevangen, soldaten uit het reguliere leger die straf hebben (deserteurs bv), mannen uit niet-Russische landen.
Deze mannen worden de meat-grinder ingegooid zonder dat het Rusland zelf iets kost, anders dan wat simpel materieel zoals handwapens en een uniform.
Er zijn geen vervangbare of misbare troepen, alleen propaganda die dit beweert.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Volgens mij kan het beter opgevat worden als mensen die meer of minder nuttig zijn in een samenleving. Een arbeider die netjes zijn werk doet en belasting afdraagt is vervelender om te verliezen uit je samenleving dan een crimineel.Auredium schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:00:
[...]
Ik haat het om dit constant te moeten herhalen, dus nog 1 keer. Er zijn geen vervangbare mensen, dit is een illusie. Die deserteurs en criminelen zouden over tien jaar gewoon in een fabriek staan te werken.
Zo worden er vooral mensen uit Siberië naar het front gestuurd, die mensen zijn voor Moskou en omstreken 'ver-van-mijn-bed-mensen', ook vaak etnische minderheden, die nou eenmaal wat minder snel 'gemist' worden door Moskou.
Het is vanuit het perspectief van Rusland. Voor Rusland zijn deserteurs en criminelen per definitie al afgeschreven. Die willen ze over 10 jaar niet eens in een fabriek of uberhaupt in hun samenleving hebben, hoe slecht het ook met het land gaat.Auredium schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:00:
[...]
Ik haat het om dit constant te moeten herhalen, dus nog 1 keer. Er zijn geen vervangbare mensen, dit is een illusie. Die deserteurs en criminelen zouden over tien jaar gewoon in een fabriek staan te werken.
De grootste fout die wij in het westen maken is door een westerse bril naar Rusland kijken. De denkwijze en mentaliteit is daar echt wezenlijk anders.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
De bevolking is meer dan de som der delen zou ik zeggen. Probleem wat Rusland heeft (en meer en meer gaat krijgen) is dat ze allerlei bevolkingsgroepen en regio's tegen het regime in verweer laten komen. Rusland is meer dan Moskou en dat vergeten ze daar wel eens.PASware schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:05:
[...]
Volgens mij kan het beter opgevat worden als mensen die meer of minder nuttig zijn in een samenleving. Een arbeider die netjes zijn werk doet en belasting afdraagt is vervelender om te verliezen uit je samenleving dan een crimineel.
Zo worden er vooral mensen uit Siberië naar het front gestuurd, die mensen zijn voor Moskou en omstreken 'ver-van-mijn-bed-mensen', ook vaak etnische minderheden, die nou eenmaal wat minder snel 'gemist' worden door Moskou.
Natuurlijk is het wel zo dat wij er met een Westerse blik naar kijken, maar mensen die je écht kan missen zijn mensen die niet/ nooit meer in staat zijn te werken en de staat alleen maar geld kosten en letterlijk niets voor de maatschappij betekenen, maand in maand uit, jaar in jaar uit. Dan kan je beter een tijdelijke investering doen, en hopen dat die mensen géén geld meer kosten. (denk aan gevangenen met levenslang, wat daar in tegenstelling tot hier ook echt levenslang is).
Echter zijn er geen 100.000'en van dat soort mensen, ook niet in Rusland.
Zeker wordt er met een Westerse blik naar gekeken, maar voor Rusland ook, zijn er veel jongeren (jong volwassenen) overal opgetrommeld en gedwongen te vechten. Daar zijn er ook heel veel van de vleesmolen al ingejaagd. Tel daarbij op dat ook voor die gasten de aanblik van een vleesmolen met 'misbare mensen' psychisch ook erg veel doet (ook al hoeven ze zelf de molen niet in) en je hebt een groot deel van je toekomst als land best wel vergooid. De jeugd heeft de toekomst en heb je nodig voor de toekomst met al je (productie) werk wat ook in een land als Rusland verzet moet worden.beany schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:37:
[...]
Het is vanuit het perspectief van Rusland. Voor Rusland zijn deserteurs en criminelen per definitie al afgeschreven. Die willen ze over 10 jaar niet eens in een fabriek of uberhaupt in hun samenleving hebben, hoe slecht het ook met het land gaat.
De grootste fout die wij in het westen maken is door een westerse bril naar Rusland kijken. De denkwijze en mentaliteit is daar echt wezenlijk anders.
Er komt een fase waarbij er onvoldoende werkenden zijn om e.e.a. draaiende te houden, wanneer Rusland dit door blijft zetten, maar ook een punt dat in iedere familie mesen zijn verdwenen in deze 'Speciale Operatie', wat ook alleen maar meer weerstand tegen het (huidige) regime oplevert. Dus intern zal de onrust alleen maar toenemen.
[ Voor 13% gewijzigd door jbdeiman op 06-11-2023 09:53 ]
De fout die jij hier maakt is denken dat die andere denkwijze van de russen ervoor zorgt dat ze er op langere termijn geen last van gaan krijgen. Dat ze dat op de korte termijn niet interesseert klopt natuurlijk, maar uiteindelijk zijn dit verliezen waar ze op de lange termijn zeker last van hebben.beany schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:37:
[...]
Het is vanuit het perspectief van Rusland. Voor Rusland zijn deserteurs en criminelen per definitie al afgeschreven. Die willen ze over 10 jaar niet eens in een fabriek of uberhaupt in hun samenleving hebben, hoe slecht het ook met het land gaat.
Als we er met de westerse bril naar kijken gaat de oorlog momenteel dan ook prima. Rusland heeft met de dag minder materieel en manschappen, slopen hun economie en als kers po de taart kost het ons amper iets. Het is dat we die westerse bril hebben en het verlies van Oekrainse manschappen dus heel zwaar vinden wegen, maar anders kon je geen beter scenario verzinnen.
[removed]
Kleine off topic nuancering: in Nederland is levenslang ook echt levenslang. Er moet (sinds 2017) weliswaar een zgn "herbeoordeling" plaatsvinden, waarmee de straf in theorie kan worden omgezet in een tijdelijke straf. Je kunt er echter in de praktijk maar op één serieuze manier uitkomen: door gratie te krijgen.jbdeiman schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:51:
[...]
(denk aan gevangenen met levenslang, wat daar in tegenstelling tot hier ook echt levenslang is).
Van de 54 "levenslangen" van na 1970 in Nederland, hebben er slechts drie gratie gekregen (na respectievelijk 37, 32 en 39 jaar gevangenisstraf), vijf zijn in de gevangenis overleden en vijf zijn bij verstek veroordeeld. De rest zit nog in de bak, inclusief de dertien waarvan de strafzaak nog loopt.
Leuk detail, waardoor het ineens weer een stuk meer on topic is: bij de bij verstek veroordeelden zitten óók de MH17-daders/verantwoordelijken, te weten Igor Girkin, Sergej Doebinski en Leonid Chartsjenko. Kan is natuurlijk nul dat die óóit daadwerkelijk in de bak komen te zitten, maar je mag iets te dromen hebben, toch?
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Rusland heeft 140 miljoen inwoners, pak 400.000 doden, dat is 1 dode Rus op 357.
Een gemiddelde mens kent ongeveer 200 mensen, dus de kans dat een gemiddelde Rus iemand kent die is omgekomen, zeker in grote steden is zeer laag, buiten gebieden ligt dat hoger, maar die gaan niet naar Moskou op trekken om te protesteren.
De media heeft heel dat volk ook nog eens goed onder controle.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Fout vind ik nogal relatief, wil niet zeggen dat je helemaal incorrect bent, ik zou het eerder een mentaliteit/levens wijze nogal anders is dan die van ons. (teminste ik ga ervan uit dat we hier op tweakers een "westerse mentaliteit" hebben of zijn we allemaal opeens "uniekbeany schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:37:
[...]
laten we "wij" of sommige van makenredwing schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:54:
[...]
De fout die jij hier maakt is denken dat die andere denkwijze van de russen ervoor zorgt dat ze er op langere termijn geen last van gaan krijgen. Dat ze dat op de korte termijn niet interesseert klopt natuurlijk, maar uiteindelijk zijn dit verliezen waar ze op de lange termijn zeker last van hebben.
Als we er met de westerse bril naar kijken gaat de oorlog momenteel dan ook prima. Rusland heeft met de dag minder materieel en manschappen, slopen hun economie en als kers po de taart kost het ons amper iets. Het is dat we die westerse bril hebben en het verlies van Oekrainse manschappen dus heel zwaar vinden wegen, maar anders kon je geen beter scenario verzinnen.
ik denk dat juist wat jullie beide zeggen goed is om oekrainie die dat wel begrijpt (het verschil van RU en westerse mentaliteit) hun ding te laten doen ..
er zijn heel veel zaken waarvan we nu zeggen "dat is dom of onhandig" maar tot nu toe elke keer als Rusland iets doet (vele kruisrakketten) of scheepsblokkades .. Is Oekraine degene die het kompleet uitspeelt en als overwinnaar uit de bus komt,
Dat we traag zijn zou best wel eens het verzoek kunnen zijn als onderdeel van het "spel" wat op hoog niveau gespeelt word en ja daar word willens en wetens ten koste van mensenlevens een "vies" spel gespeelt. maar de vraag of je 10 man versus 1.000 mensen opoffert is helaas onderdeel ervan (aan beide kanten) alleen ik hoop/vermoed dat Oekraine wel enorm realiseert dat de mensen niet vervangbaar zijn (opoffering technisch dan), in tegenstelling tot hun tegenstander.
laat ik het zo afsluiten .. het feit dat je "onder dwang" of een keuze hebt is denk ik wel een enorm verschil van beide kanten.
Tja vanalles
Klopt, het was ook zeker niet aanvallend bedoelt, maar meer om aan te geven dat rusland weliswaar weinig om mensenlevens geeft, maar dat dat niet betekent dat daarmee een mensenleven niets waard is. Om een economie draaiende te houden zul je die mensen gewoon nodig hebben, ook rusland.vso schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:47:
[...]
laten we "wij" of sommige van makendit is niet jou stijl in elk geval
[removed]
Russia’s military hardware and spare part situation is so dire that Moscow is begging all around the world to send them hardware back. This is especially concerning for countries such as India who rely on Russian weapons. They seriously have to fear that they run dry of their own… pic.twitter.com/HBZowpmvrX
— (((Tendar))) (@Tendar) 9 november 2023
:strip_exif()/f/image/SpTEfSf1jq62wzfZSOPEsMta.jpg?f=fotoalbum_large)
Luka zal doen wat hij graag doet. Marge op smokkelwaar pakken en overal naar financieel voordeel zoeken. Lekker scalpen alsof het een RX580 is.
Een buyback-programma is goed om de overstap naar Westerse wapens te versnellen. Als de russen met fysiek goud of dollars vooraf willen betalen.
Frankrijk is goed op weg naar de nummer 2 positie in de wapenexport.
3 maanden geleden:
De russische wapenindustrie glijdt af:France may soon overtake Russia as the world’s No. 2 arms exporter
Reports of new deals to sell French arms to India and Qatar are just the latest sign that France’s defence industry is gaining pace. The news comes as Russian arms exports decline in the wake of the war in Ukraine, leading to speculation that France could soon take its place as the world’s second-largest weapons exporter after the United States.
https://www.france24.com/...orld-s-no-2-arms-exporter
- Aan het russische leger verdienen ze niks en ze hebben exports nodig om winstmarge en R&D-budget te vinden.
- russische wapentuig is niet goed genoeg
- Kunnen ze wel onderdelen leveren om je gekochte spul werkend te houden?
- Als je iets voor herstelling of upgrade opstuurt, krijgt je het nog terug of zal het ergens in Oekraïne uitbranden?
- Koop Franse wapens! Als je genoeg koopt, dan kan je een tech transfer deal krijgen dat je bij de Amerikanen niet kan krijgen.
Dat is niet helemaal een juiste vergelijking natuurlijk. Die 200 mensen kennen ook weer 200 mensen, dus de kans dat jij of jouw maatje aan elkaar vertelt dat een maat is overleden is wel heel erg grootC00P schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:29:
Dat het volk in opstand komt lijkt me niet iets wat we mogen verwachten volgens mij.
Rusland heeft 140 miljoen inwoners, pak 400.000 doden, dat is 1 dode Rus op 357.
Een gemiddelde mens kent ongeveer 200 mensen, dus de kans dat een gemiddelde Rus iemand kent die is omgekomen, zeker in grote steden is zeer laag, buiten gebieden ligt dat hoger, maar die gaan niet naar Moskou op trekken om te protesteren.
De media heeft heel dat volk ook nog eens goed onder controle.
Dit dus.
Behalve dat die doden vallen in regio's waar de gemiddelde Moscoviet niet komt. De samenleving is daar helemaal niet zo verweven zoals wij dat hier hebben. De afstanden tussen steden zijn gigantisch en zijn communities op zichzelf.FunkyTrip schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:07:
[...]
Dat is niet helemaal een juiste vergelijking natuurlijk. Die 200 mensen kennen ook weer 200 mensen, dus de kans dat jij of jouw maatje aan elkaar vertelt dat een maat is overleden is wel heel erg groot
Al die doden komen uit het arme gedeelte van Rusland wat er "toch niet eens toe doet". Al helemaal niet als er toch niet (eerlijk) gestemd wordt.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dit vergeten niet kenners van Rusland.JackBol schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:20:
[...]
Behalve dat die doden vallen in regio's waar de gemiddelde Moscoviet niet komt. De samenleving is daar helemaal niet zo verweven zoals wij dat hier hebben. De afstanden tussen steden zijn gigantisch en zijn communities op zichzelf.
Al die doden komen uit het arme gedeelte van Rusland wat er "toch niet eens toe doet". Al helemaal niet als er toch niet (eerlijk) gestemd wordt.
Het is een federatie van losse stukken verworven door Russische wetten. Valuta. Leger. Fsb. En verdragen met locale leiders in Putins web voor eigenbelang.
De verschillende bevolkingen kunnen anders dan hun leiders over iets denken en voelen. Echter dit maakt het weer verdeeld etc.
Dus hoe armer je bent, hoe minder etnisch russisch je bent, of familielid van een gevangenen. Jij kent echt wel mannen die niet of gedeeltelijk zijn terug gekomen. Zeker bij de reservisten die uit bepaalde lagen en gebieden komen.
/1. Drone attack is reported on gunpowder factory in Kotovsk, Russia. ~380km from Ukraine border pic.twitter.com/wdeUa5x3al
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 10 november 2023
PSN
19 train carriages derailed as a result of an explosion of the railway track in the Ryazan region of Russia pic.twitter.com/NlxjwizvsC
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 11 november 2023
PSN
GRU representative Andrii Yusov commented on the explosions at a Russian military research and production center in Kolomna near Moscow last night.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 november 2023
"A gunpowder factory, a plant for the production of missile equipment, somewhere a train derailed. Well, you see, in Russia too,… pic.twitter.com/RDfhXTWIG8
Well, you see, in Russia too, good people are celebrating the first anniversary of the liberation of Kherson, on which the Main Intelligence Directorate congratulates everyone," he said.
[ Voor 58% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2023 16:05 ]
PSN
Het opkomen en het verloop van het geheime huurlingenleger Wagner. Soms met toestemming van de autoriteiten (Syrië) maar ook totaal onzichtbaar voor andere autoriteiten zoals de Centraal Afrikaanse Republiek wordt een groot deel van de bodemschatten geroofd.
Dan natuurlijk ook de urgentie voor Wagner om te vechten in Ukraïne. Al met al vind ik deze wel interessant.
Daily driver; MB R171 SLK280
Moment zelfs to 1 USD tegen 89,x RUB:
https://finance.yahoo.com/quote/RUB=X/
89.9490
PSN
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YA1zbyemsnMe6mxQCWkwt9eV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MDEvhvJeLRKnbdVuznOEUthi.jpg?f=user_large)
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: