The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dat denk ik niet (die onvrede). De Russische bevolking is geconditioneerd om te lijden voor het moederland. De Russen die er nu nog zitten hebben er vrede mee dat ze ofwel gedood worden in hun "strijd tegen de Nazi's" en/of dat ze in een oorlogsindustrie komen. Brainwash is goed gelukt, en is natuurlijk ook al decennia bezig. Als ze al gefrustreerd zijn, dan houden ze dat binnenshuis en doe ze er niets mee. Ja ik ben cynisch.Auredium schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:04:
[...]
Dit was ook de voorspelling aan het begin van de sancties. De sancties zijn een slow burn. In het begin merk je niet heel veel. je verliest wat van je beschikbare vermogen en middelen maar je hebt als land een vetreserve. Maar Rusland is door hun vetreserve. Dus nu begint de afbraak en nu gaan de burgers het merken in Rusland. Dat betekend ook een groeiende onvrede over verloop van tijd.
Binnenskamers klagen over hun lot, en in Telegram filmpjes klagen over dat ze te weinig munitie/training/manschappen/wapens krijgen. Niemand die zich publiekelijk afvraagt of beklaagt waar hun leiders mee bezig zijn. Dan ga je direct het raam uit of naar een werkkamp/strafkamp. Tenzij je een hardliner milblogger bent blijkbaar, dan kom je overal mee weg?
[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 30-03-2023 10:13 ]
Zonder al te veel in de struiken te gaan lopen. Ik denk dat ook wat je hier aanstipt een mythe is. Net zoals de legendarische kracht van het Russische leger en de eindeloze stroom soldaten. Uiteindelijk zijn Russen mensen en die hebben grenzen. Die grenzen kunnen en zullen uiteindelijk worden bereikt. Russen zijn niet mytische mensen die eindeloos leiden en afzien kunnen verdragen.olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:10:
[...]
Dat denk ik niet (die onvrede). De Russische bevolking is geconditioneerd om te lijden voor het moederland. De Russen die er nu nog zitten hebben er vrede mee dat ze ofwel gedood worden in hun "strijd tegen de Nazi's" en/of dat ze in een oorlogsindustrie komen. Brainwash is goed gelukt, en is natuurlijk ook al decennia bezig. Als ze al gefrustreerd zijn, dan houden ze dat binnenshuis en doe ze er niets mee. Ja ik ben cynisch.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Volgens mij is er weinig mythisch aan. Ze ondergaan het gewoon. En dat is niet specifiek voor Russen hoor, daar zijn we het dan over eens. In de middeleeuwen deden wij het hier ook zo: gewoon je lot ondergaan.Auredium schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Zonder al te veel in de struiken te gaan lopen. Ik denk dat ook wat je hier aanstipt een mythe is. Net zoals de legendarische kracht van het Russische leger en de eindeloze stroom soldaten. Uiteindelijk zijn Russen mensen en die hebben grenzen. Die grenzen kunnen en zullen uiteindelijk worden bereikt. Russen zijn niet mytische mensen die eindeloos leiden en afzien kunnen verdragen.
Verwijderd
Waar het hier om gaat is dat de enige uitweg voor rusland is zichzelf te hoereren aan China. Alles in de uitverkoop. Eventuele interne onrust die hier uit voortvloeit wordt gewoon onderdrukt met geweld.olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:10:
[...]
Dat denk ik niet (die onvrede). De Russische bevolking is geconditioneerd om te lijden voor het moederland. De Russen die er nu nog zitten hebben er vrede mee dat ze ofwel gedood worden in hun "strijd tegen de Nazi's" en/of dat ze in een oorlogsindustrie komen. Brainwash is goed gelukt, en is natuurlijk ook al decennia bezig. Als ze al gefrustreerd zijn, dan houden ze dat binnenshuis en doe ze er niets mee. Ja ik ben cynisch.
Binnenskamers klagen over hun lot, en in Telegram filmpjes klagen over dat ze te weinig munitie/training/manschappen/wapens krijgen. Niemand die zich publiekelijk afvraagt of beklaagt waar hun leiders mee bezig zijn. Dan ga je direct het raam uit of naar een werkkamp/strafkamp. Tenzij je een hardliner milblogger bent blijkbaar, dan kom je overal mee weg?
Zolang het er maar toe leidt dat de productie van zware moderne wapens grote mate niet mogelijk is.
Het Westen lijkt bereikt de vleesmolen op gang te houden zolang de russen besluiten zich niet terug te trekken.
Dus zolang Ivan accepteert dat het zijn lot is om verminkt te sterven in de kou vanwege de belangen van zijn autocratische leider, prima.
Grotendeels mee eens, behalve dat laatste stukje. Voor elke 5 dode Ivan's sneuvelt er ook een Ukrainer. Dat is wel een issue.Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:28:
[...]
Waar het hier om gaat is dat de enige uitweg voor rusland is zichzelf te hoereren aan China. Alles in de uitverkoop. Eventuele interne onrust die hier uit voortvloeit wordt gewoon onderdrukt met geweld.
Zolang het er maar toe leidt dat de productie van zware moderne wapens grote mate niet mogelijk is.
Het Westen lijkt bereikt de vleesmolen op gang te houden zolang de russen besluiten zich niet terug te trekken.
Dus zolang Ivan accepteert dat het zijn lot is om verminkt te sterven in de kou vanwege de belangen van zijn autocratische leider, prima.
Verwijderd
Dat is waar.olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Grotendeels mee eens, behalve dat laatste stukje. Voor elke 5 dode Ivan's sneuvelt er ook een Ukrainer. Dat is wel een issue.
Je hebt natuurlijk gelijk. Ook Rusland heeft revoluties en opstanden gekend. Laten we niet vergeten dat de revolutie(s) van 1917 ook een gevolg van WO1 waren. Maar het zal waarschijnlijk niet van vandaag op morgen gebeuren.Auredium schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Zonder al te veel in de struiken te gaan lopen. Ik denk dat ook wat je hier aanstipt een mythe is. Net zoals de legendarische kracht van het Russische leger en de eindeloze stroom soldaten. Uiteindelijk zijn Russen mensen en die hebben grenzen. Die grenzen kunnen en zullen uiteindelijk worden bereikt. Russen zijn niet mytische mensen die eindeloos leiden en afzien kunnen verdragen.
En je weet niet wat er voor in de plaats komt. 1917 is daar een voorbeeld van. Ook in een democratie kan dat een reden zijn dat een leider over de houdbaarheidsdatum alsnog kan blijven zitten. Voorbeelden te over, ook dicht bij huis.downtime schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Je hebt natuurlijk gelijk. Ook Rusland heeft revoluties en opstanden gekend. Laten we niet vergeten dat de revolutie(s) van 1917 ook een gevolg van WO1 waren. Maar het zal waarschijnlijk niet van vandaag op morgen gebeuren.
Van wat ik heb begrepen was er een soort van sociaal contract tussen Poetin en de bevolking. Hij mocht de politiek bedrijven, zolang het volk maar redelijk met rust werd gelaten, en de oligarchen winst mochten maken met hun zaakjes. Vervolgens komt-ie eerst aan de arme delen van Rusland en neemt daar de mannelijke beroepsbevolking mee de ellende in. Plus de oligarchen maken stukken minder winst.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Twee jaar strafkamp voor Rus wiens dochter deze tekening maakte

Dat niet alleen, ze zit nu ook in een kindertehuis. Kortom, die is ontvoerd. "Even heropvoeden"

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Naar ik begreep was moeder al jaren zoek en voedde vader haar alleen op. En dan zijn de consequenties hard als vader veroordeeld wordt.Jerie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:09:
Dat niet alleen, ze zit nu ook in een kindertehuis. Kortom, die is ontvoerd. "Even heropvoeden"
Het volgende is een repost van wat ik al eerder heb geschreven: ik geloof niet in die opstanden.Auredium schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:14:
[...]
De Russen worden al eeuwen/decennia/jaren (kies je favoriete tijdsperiode) "onderdrukt". Ik laat de Mongoolse periode even achterwege, maar als je er vanuit gaat dat daarna het "moderne" Rusland begint (dus vanaf 1500) dan zijn er maar een paar momenten geweest waarin de "gewone" Rus in opstand kwam:
1773-1775
1905
1917
1991
Dat zijn niet zo heel veel opstanden in al die tijd. En ja, al die tijd was er wel een Tsaar, Algemeen Secretaris of "President" die ze onderdrukte. Ik heb er weinig vertrouwen in dat het deze keer wel gaat gebeuren.
Bron van mijn quote uit 2017. Wat interessante stukken uit die tekst.
In Russia, the opposition will not stand in opposition. Citizens will not stand up for civic rights. The Russian people suffer from a victim complex: they believe that nothing depends on them, and by them nothing can be changed.
A 140-million-strong population exists in a somnambulistic state, on the verge of losing the last trace of their survival instinct. They hate the authorities, but have a pathological fear of change. They feel injustice, but cannot tolerate activists. They hate bureaucracy, but submit to total state control over all spheres of life. They are afraid of the police, but support the expansion of police control. They know they are constantly being deceived, but believe the lies fed to them on television.
All that remains for those ashamed of the present and afraid of the future is pride in the past. When there’s no reason to love your country, hate your neighbours. If you are unable to improve your life, ruin someone else’s.
In Russia people are alienated from the affairs of the state, while a narrow ruling class manages the country’s resources as if it were their private property. To soothe the people’s trampled dignity, the government emphasizes national pride. To distract them from the struggle for their human rights, they are offered war. Why have we so easily forgotten that Ukraine is our fraternal nation? Why do we willingly go to ‘establish order’ in another country, when we so badly need to restore order to our own? Russians are always being told who to hate: Americans, Ukrainians, Chinese, Germans. Anger switches our attention from everyday injustices to imperial aspirations.
31 MAR, 09:54
Russia not to send fresh conscripts to special op zone, military official assures
It is reported that the number of contract or mobilized servicemen is quite sufficient to solve their tasks
MOSCOW, March 31. /TASS/. New army draftees will not be sent to the zone of the special military operation, as Russia has enough contract soldiers and called-up servicemen to attain the goals it has set out, Rear Admiral Vladimir Tsimlyansky, who heads the Russian General Staff’s main organization and mobilization department, said on Friday.
"No conscript will be sent to the zone of the special military operation. Today, the number of contract or mobilized servicemen is quite sufficient to solve their tasks," he told Rossiya-24 television.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dit soort struisvogel gedrag is wel positief voor Oekraine.
Hoe minder Russen Oekraine in gestuurd worden, hoe kleiner het effect.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hoe was het ook alweer met statements van de russen?YakuzA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Dit soort struisvogel gedrag is wel positief voor Oekraine.
Hoe minder Russen Oekraine in gestuurd worden, hoe kleiner het effect.
180 graden omdraaien toch om de waarheid te krijgen toch?
Dus...........
Dus:killerbee1958 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:10:
[...]
Hoe was het ook alweer met statements van de russen?
180 graden omdraaien toch om de waarheid te krijgen toch?
Dus...........
is in de echte wereld:It is reported that the number of contract or mobilized servicemen is quite sufficient to solve their tasks
Lijkt me redelijk duidelijkIt is reported that the number of contract or mobilized servicemen is _NOT_ quite sufficient to solve their tasks
Dat soort struisvogel uitspraken is prima.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2023 12:14 ]
PSN
Dan ook het tweede gedeelte even omdraaien dus:YakuzA schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Dus:
[...]
is in de echte wereld:
[...]
Lijkt me redelijk duidelijk
Dat soort struisvogel uitspraken is prima.
New army draftees will not be sent to the zone of the special military
Waarbij dan natuurlijk de goede vraag blijft waar die draftees vandaan komen en met welke training en materiaal ze komen. Is dus niet zo dat ik denk dat zo heel dreigend is.
[ Voor 19% gewijzigd door killerbee1958 op 31-03-2023 12:29 ]
Lijkt me niet.killerbee1958 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Dan ook het tweede gedeelte even omdraaien dus:
New army draftees will not be sent to the zone of the special military
Waarbij dan natuurlijk de goede vraag blijft waar die draftees vandaan komen en met welke training en materiaal ze komen. Is dus niet zo dat ik denk dat zo heel dreigend is.
Dit gaat over de reguliere 147k conscripts die halfjaarlijks hun ontrgroening krijgen, die in het afgelopen jaar (2x) ook niet naar het front gestuurd zijn.
PSN
Hoe lang houdt de Russische oorlogseconomie het vol?
https://www.raamoprusland...e-oorlogseconomie-het-vol
In het artikel wordt als eerste onderkend dat het lastig is om betrouwbare informatie te vinden over die oorlogseconomie. Het beeld wat desondanks naar voren komt is dat ze weerbaarder lijkt dan in het westen werd aangenomen. Ik behandel het hieronder best uitvoerig, maar voel jullie vrij (liever zelfs) het artikel zelf even te lezen.
Verwachting Kremlin losgezongen van werkelijkheid
Even los van hoe de economie zelf draait valt mij uit een paar fragmenten op dat vooral het verwachtingspatroon van het Kremlin ten aanzien van die economie onrealistisch hoog is:Medledev in een vergadering van de militair-industriële commissie, naar ik begrijp vrijdag 24 maart jl.:
Poetin zelf weet echter ook grote overtuigingskracht aan de dag te leggen toen hij tegen zijn minister van Handel en Industrie uitvoer:Medvedev, al jaar en dag rechterhand van president Poetin, refereerde vrijdag 23 maart in een vergadering van de militair-industriële commissie aan Jozef Stalin die in september 1941 in een telegram de fabrieksdirecteuren in de oorlogsindustrie de les las. ‘Ik zal jullie vernietigen als criminelen die de eer en het belang van het vaderland verzaken’, citeerde Medvedev uit de oude tekst van Stalin.
Het artikel merkt hierover droogjes op dat er blijkbaar toch iets niet helemaal goed gaat in de Russische oorlogsindustrie.Vladimir Poetin was eerder dit jaar om vergelijkbare redenen ook al eens uitgevaren tegen minister Denis Mantoerov van Handel en Industrie. Volgens Poetin was de bewindsman in gebreke gebleven, omdat hij wel veel had gepraat over opdrachten voor de Russische vliegtuigindustrie maar die niet had geleverd. ‘Hou me niet voor de gek. Wanneer komen die contracten’, fulmineerde Poetin in het openbaar tegen Mantoerov.
Windowdressing in de economische etalage
Een grote deskundige over de Russiche economie is blijkbaar Nikolaj Patroesjev, secretaris van de Nationale Veiligheidsraad. Op zich is dit niet heel gek want dankzij Catherine Belton weten we dat ongeacht hoe klein het economisch verkeer in Rusland ook is de FSB er wel een drain in heeft hangen. Dit maakt de FSB een heel betrouwbare trendvoorspeller[...]. Nikolaj Patroesjev weet in best ronkende bewoordingen toe te lichten dat er reden is voor optimisme. Eind maart zei hij in een interview:De formulering zou zo maar als inspiratiebron zou kunnen dienen voor zekere westerse politici. "soevereine landen" (definieer "soeverein") en "de zorgen over de eigen welvaart" doen het hier ook altijd goed. Bij autarkisch liet ik ook even los. Zie link, maar in de context kan je zelfvoorzienend lezen. Dat die zelfvoorzienendheid uit noodzaak geboren is, tegen wil en dank, wordt er natuurlijk niet bij verteld....dat Rusland in economisch opzicht een autarkische koers vaart. De sancties hebben niet geleid tot chaos. Het Westen heeft zich ‘vergist’, aldus de voormalige FSB-chef. Rusland blijft streven naar een ‘open economie die zal worden geïntegreerd met de economieën van die soevereine landen die zich ook zorgen maken over hun eigen welvaart
Premier Misjoestin ging zelfs nog in de overtreffende trap door dit jaar te stellen dat een groeipad is gevonden:
Ondanks het feit dat Rusland in 2022 te maken kreeg met de zwaarste sancties uit zijn geschiedenis, zit de Russische economie nu weer op een ‘groeipad'
Willen de ware cijfers opstaan
We weten allemaal wel dat dergelijke statements vooral voor binnenlandse consumptie zijn. De officiële economische cijfers van de Russische centrale bank laten een bescheiden krimp zien:Het artikel vergelijkt deze resultaten met die van Oekraïne (meer dan 30 procent krimp), en onderstreept hiermee dat er nog wat anders aan de hand is. Om die val van die echte economie te dempen heeft de Russische overheid er voortdurend kapitaal in moeten pompen. Misjoestin had hierover ook nog wel wat te zeggen:Bij het begin van de oorlog tegen Oekraïne was gerekend op een daling van ongeveer 8 procent. Het verval bleef volgens Rosstat beperkt tot 2,1 procent.
Indirect zijn de kosten nog factoren hoger geweest:In een toespraak tot de Staatsdoema becijferde Misjoestin dat de overheid daarvoor een tiental biljoen roebels (miljarden euro’s) direct of indirect heeft moeten uittrekken. De Russische regering gebruikte daarvoor uit eigen middelen en het nationale welvaartsfonds volgens de officiële gecontroleerde wisselkoers circa 19 miljard euro (1,5 biljoen roebel).
Wees scherp op het begrip herfinanciering. In het westen betekend herfinanciering dat een lening met een hogere rente opnieuw in de markt wordt gezet tegen een nieuwe lening met een lagere rente. In Rusland kan "herfinanciering" betekenen dat een vermogende partij door Rusland onder druk wordt gezet om verlies te nemen. Bezittingen worden bijvoorbeeld afgewaardeerd, of aantrekkelijke onderdelen worden gedwongen verkocht. Uiteindelijk kan de de bezittende partij door de wel doorgaande kosten in de problemen raken en uiteindelijk failliet gaan. De activiteit komt zo "geherfinancierd" in de invloedssfeer van de Russische overheid terecht.Indirect heeft de overheid ook geïnvesteerd door kredieten tegen risico’s af te dekken. Bedrijven hebben ‘geprivilegieerde’ leningen ter grootte van 50 miljard (4 biljoen roebel) kunnen krijgen. De Buitenlandse Handelsbank heeft gegarandeerde leningen ter waarde van 12,5 miljard (1 biljoen) verstrekt. Daarbovenop komt de steun van de Centrale Bank die een pakket oudere leningen van 75 miljard (6 biljoen) heeft geherfinancierd.
De Russische overheid neemt zo eigenlijk een rol aan die in het westen wordt ingevuld door investeringshaviken als kkr. Dit dan met het verschil dat een overheid een monopolie op macht heeft. Op korte termijn werkt dit, omdat kosten worden geminimaliseerd. Op middellange termijn gaat dit zich wreken omdat de partij die verlies nam, een concreet voorbeeld heb ik gelezen van een scheepswerf, totaal verstoken raakt van eigen kapitaal om in wat dan ook te investeren. Dit Russische overheidsbeleid smoort dus technologische ontwikkeling.
De in het artikel genoemde cijfers moeten volgens de schrijvers kritisch beschouwd worden. Zo zijn historisch lage werkeloosheidscijfers wat verneukeratief:
Die cijfers houden geen rekening met de verborgen werkeloosheid:Slechts 3,7 procent van de beroepsbevolking zou in 2022 zonder werk hebben gezeten, een laagterecord in de moderne geschiedenis van Rusland.
Nog even terug naar het artikel. Dat cijfers rekbaar zijn bewijzen de berekening van andere bronnen wel. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) komt ook op een krimp van ca. 2,2 procent uit, en ziet Rusland in 2023 met 0,3% opkrabbelen. De wereldbank echter ziet een krimp over 2022 van 3,5% procent en over 2023 3,3 procent. De OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) is nog iets negatiever met 3,9 procent over 2022 en een verdere daling over 2023 met 5,6 procent.Bedrijven hebben hun werknemers met al dan niet parttime onbetaald verlof moeten sturen. In de economisch minder florerende regio’s van het land is de werkloosheid afgenomen, omdat jonge mannen zich lieten rekruteren door het leger. De mobilisatie van weerbare mannen in het najaar heeft vervolgens ook nog eens geleid tot een braindrain van ongeveer een half miljoen, voor de helft hooggekwalificeerde, arbeidskrachten. Volgens een onderzoek van The Financial Times is het feitelijke werkloosheidscijfer meer dan 12 procent.
Afgezien van die krimp zien de verschillende bronnen maar een beperkte inflatie van 5-7 procent. Deze cijfers kunnen niet uit het niets ontstaan en moeten ergens hun financiering vandaan halen.
De nationale trukendoos is al maximaal ingezet
Trucs als (gedwongen) herfinanciering en herkapitalisering worden door de Russische poverheid gebruikt om de lasten van deze oorlog ook deels bij private partijen neer te leggen. Dit uit zich doordat die waarde van die partijen afneemt:Figuurlijk gesproken zou je kunnen zeggen dat de financiële lucht stelselmatig uit de Russische samenleving wordt geknepen.Deze lagere waarde is funest voor investeringen en innovatie.Zo heeft het Russische bedrijfsleven, voor het aandelen aan de effectenbeurs in Moskou heeft genoteerd, sinds het najaar van 2021 een waardeverlies van 40 procent moeten verwerken en is zijn aandelenkapitaal sinds 24 februari ongeveer een kwart minder waard geworden. Maar over de hele linie hebben de oorlog tegen Oekraïne en de Westerse sancties niet zoveel bressen geslagen in de Russische economie als in februari 2022 werd gedacht. Als gevolg daarvan hebben ook de burgers in Rusland tot nu toe minder te lijden gehad.
De vroegere cashcow, de gas- en olie-industrie is inmiddels gedrained:
Financiering van de oorlogVoor 2023 verwacht de Russische regering dat de inkomsten uit energie-export met een vijfde zullen afnemen tot 34 procent van de totale federale begroting.
[...]
Volgens het ministerie van Financiën zijn de inkomsten uit de export van olie en gas in deze twee maanden ten opzichte van dezelfde periode in 2022 gekelderd met 46 procent.
De deviezenreseves lekken weg:
Een paar gegevens op een rij:Begin 2022 zat de Russische oorlogskas propvol. De staat beschikte over meer dan 600 miljard dollar aan deviezenreserves. Als gevolg van de sancties is in het Westen op ruim 330 miljard dollar beslag gelegd.
Zie voor een toelichting van de geheime uitgaven het artikel zelf. Het is veilig om aan te nemen dat die uitgaven ten gunste van de defensiebegroting komen. Dan zouden die kosten dus 56 procent uitmaken van de federale overheidsbegroting.Ten opzichte van 2021 zullen de defensie-uitgaven met 40 procent stijgen.
Verwachte kosten 2023 krijgsmacht en veiligheidsdienst 33 procent van het federale overheidsbudget.
De geheime uitgaven zijn gegroeid tot 23 procent van de begroting
Hoe kan Rusland dit nog counteren
Zoals ik hierboven zelf heb toegelicht zijn die exporteurs door de vele herfinancieringsconstructies inmiddels ook al kale kippen geworden.De Russische regering probeert de tekorten te dekken met nieuwe en hogere belastingen voor bijvoorbeeld energie-exporteurs.
Rusland heeft een nationaal welvaartsfonds, waaruit (met de huidige kennis ingeschat...) nog 3 a 4 jaar uit geput zou kunnen worden. Dit laatste vind ik nog best veel. Maar alles is nu een bewegend doel, over een half jaar kan dit anders zijn. Een andere insteek kan het uitgeven van extra obligaties op staatsbanken zijn:Daarnaast kan ze de budgettaire gaten vullen met het uitgeven van obligaties van staatsbanken of door een greep te blijven doen in de kas van het Nationaal Welvaartsfonds.
Bovendien leidt het tot een afwaardering van de staatswaardepapieren die dit instrument voor de toekomst steeds minder effectief maakt. Iedere volgende uitgifte kan er minder geld mee worden opgehaald.De financieringsmethode via obligaties zal leiden tot een grotere hoeveel geld op de binnenlandse markt en brengt dus het risico van extra inflatie met zich mee.
Bleek toekomstperspectief: Rusland heeft aanpassingstijd nodig
Rusland is druk doende alternatieve wegen te zoeken om haar economie in stand te houden. Hoe meer tijd het land daar voor krijgt, hoe meer kans het heeft hierin effect te bereiken. Met de huidige economische voorspellingen lijkt Rusland zichzelf echter vast te draaien. Cruciaal is dat het westen Rusland niet de gelegenheid geeft om te adapteren (als ze dat al zou kunnen). We moeten niet de gok nemen dat Rusland "het wel niet zal redden". De focus van het Westen moet daarom blijven om de reden tot oorlog weg te nemen. Zou Oekraïne is staat zijn om Rusland van haar grondgebied te verdrijven dan wordt het voor het Russische bewind door gebrek aan resultaat slecht verkoopbaar om door te gaan met de oorlog.[ Voor 100% gewijzigd door teacup op 31-03-2023 14:27 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Goede post, dank daarvoor. Ik loop zelf al sinds de jaarwisseling met de gedachte om eens een goede analyse van de staat van de Russische macro-economie te doen, maar het schort mij telkens aan de tijd, (betrouwbare, toegankelijke en begrijpelijke) informatie en -heel eerlijk gezegd discipline om dat gestructureerd op te pakken en een post aan te wijden.teacup schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:23:
Rusland heeft een nationaal welvaartsfonds, waaruit (met de huidige kennis ingeschat...) nog 3 a 4 jaar uit geput zou kunnen worden. Dit laatste vind ik nog best veel. Maar alles is nu een bewegend doel, over een half jaar kan dit anders zijn. Een andere insteek kan het uitgeven van extra obligaties op staatsbanken zijn:
Ik zoom even in op bovenstaande quote, daar ik deze ook in het FD voorbij heb zien komen. Het interessante aan het Russische nationale welvaartfonds is dat het feitelijk de dekking is van de staatspensioenen. Er nog 3 a 4 jaar uit kunnen tappen is een andere manier om te zeggen dat er nu 25 tot 30% van de huidige waarde per jaar uit het fonds wordt getrokken; oftewel de (absolute) rendementen waarmee de pensioenen moeten worden betaald hollen achteruit. Ik (ver)wacht dan ook eigenlijk (op) berichten dat gepensioneerden beginnen te morren.
De meest ingrijpende sancties (price cap danwel embargo op gas, ruwe olie en geraffineerde producten) zijn relatief recent ingesteld (de meesten in de periode oktober-december vorig jaar). Gezien de onbetrouwbaarheid van Russische cijfers, zullen analisten door de Q1 handelsrapportages van o.a. China, India en andere (grote) handelspartners van Rusland moeten jakkeren om de inkomstenderving in kaart te kunnen brengen.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
De budget deficit en verlies aan inkomsten aan olie en gas is een van de weinige dingen die ze nog wel naar buiten brengen in Q1 2023: (yoy -46,4% in jan+feb)Seraphin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:57:
[...]
De meest ingrijpende sancties (price cap danwel embargo op gas, ruwe olie en geraffineerde producten) zijn relatief recent ingesteld (de meesten in de periode oktober-december vorig jaar). Gezien de onbetrouwbaarheid van Russische cijfers, zullen analisten door de Q1 handelsrapportages van o.a. China, India en andere (grote) handelspartners van Rusland moeten jakkeren om de inkomstenderving in kaart te kunnen brengen.

PSN
Waar bestaat dat welvaartsfonds eigenlijk uit?Seraphin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:57:
[...]
Het interessante aan het Russische nationale welvaartfonds is dat het feitelijk de dekking is van de staatspensioenen. Er nog 3 a 4 jaar uit kunnen tappen is een andere manier om te zeggen dat er nu 25 tot 30% van de huidige waarde per jaar uit het fonds wordt getrokken; oftewel de (absolute) rendementen waarmee de pensioenen moeten worden betaald hollen achteruit. Ik (ver)wacht dan ook eigenlijk (op) berichten dat gepensioneerden beginnen te morren.
Buitelandse deviezen, aandelen, obligaties, edelmetalen? (Ik tel dan uiteraard het geld dat in het buitenland gestald was en bevroren is even niet mee) Maar hoeveel daarvan was bijvoorbeeld geinvesteerd in binnenlande aandelen? Kunnen buitelandse aandelen e.d makkelijk verzilverd worden? En in hoeverre is de koers van de Roebel belangrijk, door de koersstijging van de roebel is de waarde van investeringen in waardepapieren in dollar natuurlijk aanzienlijk geslonken.
Als iemand daar meer over weet zou ik het waarderen als iemand me naar concrete info/breakdown kan wijzen.

https://www.telegraaf.nl/...-verlof-zijn-eigen-moeder
Dat zag natuurlijk niemand aankomenEen voor moord veroordeelde Rus, die dankzij het rekruteringssysteem van huurlingenleger Wagner vervoegd de gevangenis kon verlaten om mee te vechten in Oekraïne, heeft tijdens zijn verlof meteen een nieuw slachtoffer gemaakt: zijn eigen moeder.

Goede post, maar dit gedeelte moest ik er even uithalen want het deed mij heel erg aan Brexit denken en de FvD.teacup schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:23:
[...]
De formulering zou zo maar als inspiratiebron zou kunnen dienen voor zekere westerse politici. "soevereine landen" (definieer "soeverein") en "de zorgen over de eigen welvaart" doen het hier ook altijd goed. Bij autarkisch liet ik ook even los. Zie link, maar in de context kan je zelfvoorzienend lezen. Dat die zelfvoorzienendheid uit noodzaak geboren is, tegen wil en dank, wordt er natuurlijk niet bij verteld.
Premier Misjoestin ging zelfs nog in de overtreffende trap door dit jaar te stellen dat een groeipad is gevonden:
[...]
PSN: Alvanosa
Ja, mij dus ook, ik kon het daarom ook niet laten die associatie even te delen. Dat idioom en die taal zijn bijna herkenbaar.Alvanosa schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:02:
[...]
Goede post, maar dit gedeelte moest ik er even uithalen want het deed mij heel erg aan Brexit denken en de FvD.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Breaking:
— (((Tendar))) (@Tendar) 2 april 2023
An explosion occurred in Sankt Petersburg in one of Prigozhin’s cafes. The name of the cafe is “Street Bar”.
It is said that military blogger Vladlen Tatarsky was having a speech. Tass reports that he died in the explosion.#SanktPetersburg #Russia pic.twitter.com/a69gBw5FoN
PSN
Dan heb je wel lef hoor, hopelijk leeft ze nogYakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:30:
Aardig gevaarlijk daar, is het geen raam of thee, is het wel dit:
[Embed]
A girl brought the bomb to the meeting.
— Clash Report (@clashreport) 2 april 2023
She hid it in a figurine and presented it to Tatarsky.
Overigens prima opruimactie; de RU telegram channels zijn witheet hierover
Die kerel was niet zo'n lieverdje (had iemand anders verwacht?)
Tatarsky was a real sweetie of Z land: "We will defeat everyone, we will kill everyone, we will rob everyone we need, everything will be as we like." pic.twitter.com/1CLHOx0zVq
— Michael Weiss (@michaeldweiss) 2 april 2023
NOTE, als je doorklikt op die link, op eigen risico, want een paar tweets later in die reeks is best wat heftige content te zien over de verwoesting daarbinnen.
[ Voor 25% gewijzigd door bloody op 02-04-2023 18:43 ]
nope
Ziet er niet uit als een zij:bloody schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:40:
[...]
Dan heb je wel lef hoor, hopelijk leeft ze nog
[Twitter]
Overigens prima opruimactie; de RU telegram channels zijn witheet hierover
Die kerel was niet zo'n lieverdje (had iemand anders verwacht?)
[Twitter]
NOTE, als je doorklikt op die link, op eigen risico, want een paar tweets later in die reeks is best wat heftige content te zien over de verwoesting daarbinnen.
*knip* i.v.m. schokkende beelden
(Alleen de overhandiging in het filmpje)
[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 02-04-2023 21:24 ]
PSN
Inderdaad, dit maakt het dan weer interessantYakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:44:
[...]
Ziet er niet uit als een zij:
[Embed]
(Alleen de overhandiging in het filmpje)
They say that Tatarsky was given a figurine. Inside the figurine was 200g TNT.
— (((Tendar))) (@Tendar) 2 april 2023
You can be sure that this could only have happen with inside knowledge. There are Russian infightings ongoing and this is how it looks like. Somebody sent Prigozhin a message.#SanktPetersburg… pic.twitter.com/RUhzBCPxma
nope
Verwacht idd gewoon een interne afrekening/signaal.bloody schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:47:
[...]
Inderdaad, dit maakt het dan weer interessantEen waarschuwing?
[Twitter]
Voor UA zal een RU milblogger geen target zijn ver in Rusland.
PSN
Dat lijkt me ook niet. Elke operatie binnen Rusland is riskant voor Oekraine. Dat soort risico neem je niet om een random milblogger te doden. Dan zijn er veel betere doelen in Rusland.YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:55:
[...]
Verwacht idd gewoon een interne afrekening/signaal.
Voor UA zal een RU milblogger geen target zijn ver in Rusland.
Niet zomaar een signaal tegen die blogger denk ik, want naar verluidt is dat café eigendom van niemand minder dan Prigozhin himself.YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:55:
[...]
Verwacht idd gewoon een interne afrekening/signaal.
nope
Volgens een snippet van een getuige:YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:44:
Ziet er niet uit als een zij:
Verder wordt er al genoeg met de vingers gewezen (zonder echt bewijs natuurlijk):The witness described to journalists how the statuette with the bomb was presented to Tatarsky:
“... A certain Nastya was sitting, she says, I am an artist, I wanted to make the heroics of the NWO, but this is not easy. That's why I made your bust so far only. He's in the closet. He goes there, takes a big box."
Further, according to eyewitnesses, Yegor, leader of the Cyberfront, took the box and handed it to Tatarsky.
Tatarsky took out a gilded figurine and joked that I hope you didn't make me fat. He said it was great and put it next to him.
Later there was an explosion.
"Tatarsky's explosion is in some ways a travesty of the explosion of Prigozhin's employee Dugina: a direct link to Prigozhin, and the explosion will strike a blow to Prigozhin's longtime opponent Sergei Kirienko. By the way, it was Kirienko who first started handing out statuettes to war correspondents.
After Dugina's murder, Kiriyenko's position was badly damaged by his opponents, and Prigozhin got what he wanted from him. After the current murder, they might try to remove Sergei Vladlenovich from power altogether. And it is Kiriyenko who is now the main opponent of Prigozhin's political career.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
The neural network recognizes Ekaterina K. from the photograph of the girl who gave Tatarsky a figurine with a bomb. She is a native of Magadan, a resident of the Belgorod region. Recently, she lived with her husband in St. Petersburg. Worked in different firms. The last one is in 2020 a citizen survey company. Remarkably, none of her phones and her husband's phone are answered, messengers were deleted immediately after the explosion.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
:strip_exif()/f/image/adGZYHZ8CAJ0D6OEuiSDTEHp.png?f=user_large)
Jammer genoeg geen concrete aantallen. Een "significant minority" blijft wel gewoon veel. Geen marginaal verschijnsel in ieder geval. Op zich was dat drankprobleem in het Russische leger al wel bekend. Dat het probleem groeit is op zich aannemelijk, maar zonder bewijs weten we dat niet. Dat dit soort telegram-kanalen het issue begint uit te zenden geeft mij wel een indicatie dat het een factor van belang is geworden.
When Russian military correspondents were stomping for the regime, I bet they never imagined it would turn on them. Head of RT Margarita Simonyan was swearing up and down that "according to her sources" this wasn't happening. Apparently, it is. ⤵️ pic.twitter.com/yCaNBE4GIa
— Julia Davis (@JuliaDavisNews) 15 oktober 2022
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/23oys2pJ3oA0s1gDCyg9VjvR.jpg?f=user_large)
En eentje heeft gister al de prijs 'gewonnen'?
Of slachtoffer van deze club:
16/ The fact that this movement has made its presence known through a manifesto in russia, where even liking the wrong social media post can result in imprisonment suggests a backing from a powerful figure from elites, and developing internal struggle among them
11/ The "Club of Angry Patriots" has formulated a set of beliefs and proposals, including recognizing Russia's right to restore its historical borders, opposing the policies of the Wagner group, avoiding new Minsk agreements, and approaching turbulent times with a united front.
🧵Thread
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 2 april 2023
1/ Yesterday, a public announcement was made regarding the formation of a group called the "Club of Angry Patriots." To gain insight into the gravity of this group, I recommend briefly examining their backgrounds and reviewing the summary of their "manifesto." pic.twitter.com/JwMvOYOWzy
[ Voor 50% gewijzigd door Tens op 03-04-2023 08:14 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
En ondertussen ook weer andere info, waar meer consensus over is dat het de daadwerkelijke persoon is geweest (al zijn er ook al weer verschillende samenzweringstheorieën dat zij geframed wordt).Qwerty-273 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:23:
En beeld (klikken voor beeld) van de verdachte en wat achtergrond op basis van gezichtsherkenning:
Er is verder onduidelijkheid of ze zelf nou wel of niet gearresteerd is (de ene bron zegt van wel, de andere verduidelijkt dat alleen haar zus is opgepakt). En als ze niet opgepakt is, waar zij dan momenteel is.Passions have subsided a little and we can clear up what happened in St Petersburg with a clear head. In the evening it became known that there had been an explosion during a meeting with military correspondent Vladlen Tatarsky (aka Maxim Fomin). The bomb had been carried in a plaster bust in the form of a statuette given to the z-journalist by a girl who introduced herself as Anastasia. At the moment the Ministry of Health reports 30 casualties, one of whom is a child. Vladlen Tatarsky himself is dead.
The media immediately rushed to make screenshots of the video from the cafe with footage of the girl who handed the camouflaged explosive device to the war correspondent. And, as usual, in the pursuit of hype, they produced a list of suspects (most of whom turned out to have nothing to do with the attack). Russian propagandists did not even need to analyze anything; it was immediately clear that Ukraine was to blame. There were calls to "organize terror so that every Ukrainian in the Russian Federation would be afraid to leave the room" and "skin the creatures alive.
But in the end, according to our insider information, which is confirmed by the actions of the security forces, the statuette was handed to the war correspondent by St. Petersburg activist Darya Trepova, whom local opposition members know as "Dasha Tykovka. On February 24, she was detained at an anti-war rally together with her husband. Trepova's home is now being searched and her relatives are being questioned by the FSB. Journalists have not found any links with Ukraine. Perhaps the law enforcers will be able to do so.
To sum up, Prigozhin's war correspondent (Tatarsky had previously worked at RIA FAN and received money from the cook's coffers), was blown up in a cafe owned by Prigozhin and where activists of Prigozhin's Cyberfront Z project usually meet. Rumours that the founder of the Wagner PMC himself was due to attend the meeting do not stand up to scrutiny. The bomb was disguised as a statuette, which was intended specifically for a war correspondent. The main reputational blow was received by Prigozhin, whose security forces failed big time for the second time in a row.
The only winners of this situation were the ultra-patriots, who got a second martyr after Dugina and the moral right to call for new missile strikes against Ukraine. Which is exactly what they are doing.
Dit lijkt mij een verandering van houding. Poetin heeft vrij lange tijd de ultra-nationalisten tegen zich gehad en deze waren een dorn in zijn zijde (Feitelijk zijn deze jongens in hun opvattingen nog erger dan Poetin). Tot nu toe is er eigenlijk nooit wat gedaan aan deze groep, mogelijk uit politieke motivatie?Tens schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:02:
[Twitter]
[Afbeelding]
En eentje heeft gister al de prijs 'gewonnen'?
Of slachtoffer van deze club:
[...]
[...]
[Twitter]
het ziet er nu naar uit dat ze deze groep aan het kortwieken zijn. Mogelijk omdat het moeilijker is om te verliezen als er een groep op de bühne staat te schreeuwen dat je niet genoeg doet?
Vind het moeilijk te duiden (zoals wel meer Russisch nieuws eigenlijk) Fomin/Tatarsky was toch echt een Wagner vriendje. Maar nu plotseling bijna een heilige;Auredium schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:21:
[...]
Dit lijkt mij een verandering van houding. Poetin heeft vrij lange tijd de ultra-nationalisten tegen zich gehad en deze waren een dorn in zijn zijde (Feitelijk zijn deze jongens in hun opvattingen nog erger dan Poetin). Tot nu toe is er eigenlijk nooit wat gedaan aan deze groep, mogelijk uit politieke motivatie?
het ziet er nu naar uit dat ze deze groep aan het kortwieken zijn. Mogelijk omdat het moeilijker is om te verliezen als er een groep op de bühne staat te schreeuwen dat je niet genoeg doet?
He became a target for the enemies because of his vivid and truthful publications, Russian Federation Council Speaker Valentina Matviyenko said.
Nu weet ik ook niet waar precies Federation Council Speaker Valentina Matviyenko staat in het russische spectrum.And Vladlen not only fought in the militia, gathered aid for our soldiers, but, most importantly, he formed the people's understanding of the special military operation. And, I'm sure, he did a lot for our future victory," the senator wrote in her Telegram channel.
PSN
Nu ook beelden van het moment. Geblurd, dus je ziet eigenlijk niet veel maar toch.YakuzA schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:30:
Aardig gevaarlijk daar, is het geen raam of thee, is het wel dit:
[Embed]
Telegram: https://t.me/liveukraine_media/7744
Daily driver; MB R171 SLK280
Wat bedoel je precies?Jerie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:51:
Reken er maar op dat zowel gelukte als verijdelde aanslagen op high profile targets (Dugina, Kerchbrug, en nu dit figuur) gevolgen hebben voor security theatre (damned if you do, damned if you don't). Dat zijn hoofdpijndossiers. Voor opeisen aanslag geldt hetzelfde: een mes dat aan twee kanten snijdt. Is er een terrorismedeskundige zoals De Graaf of Bakker die hier al een licht over heeft laten schijnen?
Immers; voor Oekraine maakt het niet zoveel uit, 1 blogger meer of minder.
Voor Putin/FSB (aannemende dat die twee hier samenwerken) zijn er minimaal twee voordelen:
- Een luis in de pels weggewerkt
- Een daad als dit kan de mensen verenigen zodat ze (nog meer) achter Putin en zijn oorlog scharen
nope
#Russian security services reportedly continue to confiscate the passports of senior officials and state company executives to limit flight from #Russia, indicating that the #Kremlin continues to fear elites will flee Russia. 1/2https://t.co/5TjJjzagOP https://t.co/jorbAMb19m
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 4 april 2023
PSN
Aan de andere kant mogen Oekraïense mannen (tussen 18 en 60 jaar) natuurlijk ook het land al lange tijd niet meer verlaten (al zitten daar ook weer tal van uitzonderingen bij).YakuzA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:37:
Niets is zo inspirend en goed voor je moraal als de inname van je paspoort:
[Twitter]
https://visitukraine.toda...ed-and-who-may-be-refused
https://visitukraine.toda...los-dlya-voennoobyazannyx
Het moeten inleveren van je paspoort en de genoemde consequenties als je dat niet doet aan de Russische kant, zijn natuurlijk wel weer extreem.
Kan.bloody schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:35:
De enige die direct van de aanslag kan profiteren is Putin zelf.
Immers; voor Oekraine maakt het niet zoveel uit, 1 blogger meer of minder.
Voor Putin/FSB (aannemende dat die twee hier samenwerken) zijn er minimaal twee voordelen:
- Een luis in de pels weggewerkt
- Een daad als dit kan de mensen verenigen zodat ze (nog meer) achter Putin en zijn oorlog scharen
Kan ook positie ondermijnen:
- zelfs in thuishonk is veiligheidssituatie niet onder controle
- interne strubbelingen tussen machtsgroepen groot genoeg dat ze elkaar en niet de externe vijand aanvallen (dit op basis van veelgehoorde uitleg dat niet UA/partizanen maar anti-Prigozhin Russen hier achter zitten. Of dat waar is of niet maakt voor beeldvorming nauwelijks uit)
- vijand is wederom in staat diep achter de linies slachtoffers te maken (dit op basis van UA die erachter zou zitten - wederom irrelevant of dat zo is)
- volk haat leiding zo erg dat ze dit doen (als het bona fide onafhankelijke partizanen zijn)
Totaal onderling onverenigbare narratieven, maar zoals RT dagelijks toont, dat is niet nodig om effect te hebben.
Oslik blyat! Oslik!
https://www.google.com/ma...!2e10!7i9500!8i4750?hl=enmir4dor schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
[...]
Nu ook beelden van het moment. Geblurd, dus je ziet eigenlijk niet veel maar toch.
Telegram: https://t.me/liveukraine_media/7744
Wel een vreemde plek voor een Russische ultranationalist om z'n laatste momenten door te brengen. In 2017 in ieder geval nog vol met Engelse termen, een Messi pop en een hele uitstraling van een Amerikaanse diner.
And to think they once said that computers would take away jobs.
LOL. Ze lopen toch ook allemaal met iPhones en vieren vakantie in Dubai, dus tja....IJzerlijm schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:27:
[...]
https://www.google.com/ma...!2e10!7i9500!8i4750?hl=en
Wel een vreemde plek voor een Russische ultranationalist om z'n laatste momenten door te brengen. In 2017 in ieder geval nog vol met Engelse termen, een Messi pop en een hele uitstraling van een Amerikaanse diner.
De diaspora is helaas een feit. Ze zitten massaal in Dubai, maar ook buitenproportioneel veel in Vietnam (geen verrassing), Thailand en Bali. Sowieso erg veel hier in Azië. Mijn Oekraïnse vrienden hebben letterlijk een week lang onderzocht welke vakantiebestemming de minste prevalentie Russen heeft. Sprak eergisteren twee Tsjechen die over hetzelfde klaagden.olafmol schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:47:
[...]
LOL. Ze lopen toch ook allemaal met iPhones en vieren vakantie in Dubai, dus tja....
Russen waren al niet geweldige mede-vakantiegangers, maar nu hebben ze al helemaal een bout reputatie.
Ik herken ze nu trouwens ook meteen. De taal is makkelijker te onderscheiden van Oekraïens dan ik dacht.
Edit: nog een interessant verhaal was van mijn Oekraïnse vriendin (als in: vriendschappelijk) over Tataren. Zij kent een paar Tataren, waarvan 1 ooit haar beste vriendin. Deze Oekraïnse vriendin vertelde dat veel Tataren (die in Rusland wonen) nu totaal geen thuis geven en niet claimen Russisch te zijn, niet met de oorlog geassocieerd te willen worden et cetera, terwijl dat tijdens 2014 heel anders was. Yep anekdotisch en n=1, ik ken verder geen Tataren en ben ook niet in de positie om een generalisatie te maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Jedi_Pimp op 04-04-2023 16:56 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Om dezelfde reden dat je leiders van megakerken in bling-bling ziet rondlopen en hoereren, Taliban-leiders in Dubai champagne ziet drinken, extreemrechtse populisten met buitenlandse vrouwen ziet lopen, Amerikaanse presidenten Cubaanse sigaren ziet roken en Cubaanse leiders met Amerikaanse designer-meuk ziet zitten: op dat niveau gaat het alleen maar om de macht, en zodra die macht hoort bij bepaalde strenge leefregels blijken het stuk voor stuk hypocrieten.IJzerlijm schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:27:
[...]
https://www.google.com/ma...!2e10!7i9500!8i4750?hl=en
Dat is overigens een van de grootste voordelen van een ideologie van vrijheid: als je zelf mag weten wat je doet, kunnen leiders dat ook doen zonder hypocrisie.
Oslik blyat! Oslik!
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:32:
[...] Czechen [...]
Tsjechen of Tsjetsjenen? (Tsjechië of Tsjetsjenië)
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
J2S schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:45:
[...]
offtopic:
Tsjechen of Tsjetsjenen? (Tsjechië of Tsjetsjenië)
Tsjechen inderdaad. Ik gebruik amper meer Nederlandse benamingen voor volkeren en landen vanwege woonlocatie en werk, kan voor verwarring zorgen
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Yups, genoeg ervaring mee. Vietnam was echt bizar, waar je ze in Thailand nog wel kan ontlopen omdat ze vooral in "eigen" resorts blijven hangen, liepen ze aan de Vietnamese kust echt rond alsof het klein Rusland was. En de locals worden er ook super sjaggo en asociaal van, want die denken dat elke tourist zo'n lompe hork is als een Rus. En dan heb ik het nog niet gehad over die achterlijke witte kapiteinspakjes waarin ze rondliepen en hun opgespoten vriendin die elke 5 meter zichzelf in bikini moest draperen over een palmboom voor een uitgebreide fotoshoot. Hahaha wat een mafklappers.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:32:
[...]
De diaspora is helaas een feit. Ze zitten massaal in Dubai, maar ook buitenproportioneel veel in Vietnam (geen verrassing), Thailand en Bali. Sowieso erg veel hier in Azië. Mijn Oekraïnse vrienden hebben letterlijk een week lang onderzocht welke vakantiebestemming de minste prevalentie Russen heeft. Sprak eergisteren twee Czechen die over hetzelfde klaagden.
Russen waren al niet geweldige mede-vakantiegangers, maar nu hebben ze al helemaal een bout reputatie.
Ik herken ze nu trouwens ook meteen. De taal is makkelijker te onderscheiden van Oekraïens dan ik dacht.
Edit: nog een interessant verhaal was van mijn Oekraïnse vriendin (als in: vriendschappelijk) over Tataren. Zij kent een paar Tataren, waarvan 1 ooit haar beste vriendin. Deze Oekraïnse vriendin vertelde dat veel Tataren (die in Rusland wonen) nu totaal geen thuis geven en niet claimen Russisch te zijn, niet met de oorlog geassocieerd te willen worden et cetera, terwijl dat tijdens 2014 heel anders was. Yep anekdotisch en n=1, ik ken verder geen Tataren en ben ook niet in de positie om een generalisatie te maken.
Bali vond ik nog wel meevallen, daar lijken wat meer de "crusty/crea/hippie" Russen rond te hangen. Net als Dahab in Egypte. Seychellen hadden we Russen als buren, redelijk ontwikkelde middenstanders uit Moskou. Het gekke is dat ze compleet asociaal zijn zonder dat ze het doorhebben: heel aardig jezelf komen voorstellen en praatje maken in goed Engels, om vervolgens elke avond tot diep in de nacht te zuipen en lawaai te maken met je vrienden. Tja......
Ben eigenlijk wel benieuwd waar ze op uitgekomen zijn...Jedi_Pimp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:32:
[...]
De diaspora is helaas een feit. Ze zitten massaal in Dubai, maar ook buitenproportioneel veel in Vietnam (geen verrassing), Thailand en Bali. Sowieso erg veel hier in Azië. Mijn Oekraïnse vrienden hebben letterlijk een week lang onderzocht welke vakantiebestemming de minste prevalentie Russen heeft...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wow, wat een geweldige tekening heeft dat meisje gemaakt! jammer dat het regime dit soort mensen monddood maakt want die heb je juist nodig wanneer je als land vooruit wilt. Dat is echter een richting waar Rusland maar niet op wil gaan.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Poetin zou al 4 jaar in quarantaine leven en heel sporadisch eens buiten komen. Iedereen die hem bezoekt moet nog steeds 2 weken in quarantaine.
Het vermoeden was al heel sterk dat hij dubbelgangers had gestuurd naar tijdelijk-bezet-Oekraïene. Maar als het bovenstaande waar is, dan zat hij lekker in zijn bunker.
Ook komt zijn nieuws alleen via de veiligheidsdienst, wat zou kunnen verklaren dat hij denkt dat alles goed gaat

Jup, en mensen die niet in quarantaine zijn geweest moeten testen.Ossi schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:45:
https://www.telegraaf.nl/...gt-zo-paranoide-is-poetin
Poetin zou al 4 jaar in quarantaine leven en heel sporadisch eens buiten komen. Iedereen die hem bezoekt moet nog steeds 2 weken in quarantaine.
Het vermoeden was al heel sterk dat hij dubbelgangers had gestuurd naar tijdelijk-bezet-Oekraïene. Maar als het bovenstaande waar is, dan zat hij lekker in zijn bunker.
Ook komt zijn nieuws alleen via de veiligheidsdienst, wat zou kunnen verklaren dat hij denkt dat alles goed gaat
Als ze niet willen testen in Moskou, moeten ze aan de andere kant van de 10 meter tafel.
Dat was ook zo toen macron op audiëntie mocht
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2023 22:17 ]
PSN
Fiber schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:22:
[...]
Ben eigenlijk wel benieuwd waar ze op uitgekomen zijn...
Filipijnen
Tataren is wellicht een (te) algemene term; Ik ga er dan vanuit dat het gaat over Tateren die in Rusland wonen (Tatarstan bv.)Jedi_Pimp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:32:
[...]
De Krim-Tataren waren bijvoorbeeld niet blij in 2014, daar speelde ook de geschiedenis een belangrijke rol (deportatie door Beria / Stalin), een onderwerp dat diep zit en waar het winnende Eurovisie-lied van 2016 ook over ging. Vergelijkbaar met Holomodor voor Oekraïne.
Telegraaf lees ik niet; het originele interview (of beter: de Engelse vertaling) heb ik gisteravond laat nog vluchtig kunnen lezen:Ossi schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:45:
https://www.telegraaf.nl/...gt-zo-paranoide-is-poetin
"The Russian President is a war criminal" -- Interview with the Federal Guard Service officer who worked with Putin and who fled Russia
«Я считаю президента военным преступником» -- Интервью офицера ФСО, который работал с Путиным и сбежал из Росси
Hetgeen je zei, wordt hierin inderdaad onderschreven. Het betreft een ex-werknemer van FSG (soort van tegenhanger van USSS?) die dacht dat het nooit zover zou komen, en die vanaf 24 Feb speelde met de gedachte Rusland te verlaten, ook al zou hij binnen 2 jaar met pensioen gaan.
Plot twist / TIL: Jerie in "Het kleine oorlogsmemestopic" (meme-topic)
nieuws komt hier vandaan:Russia reportedly moving all 3 Mig-31K from Belarus back to Russia
https://motolko.help/ru-n...tayut-tri-mig-31k-vks-rf/
[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 06-04-2023 16:35 ]
Anything But More Mobilization: Russia’s Stealthy Push to Find More Soldiers
Het Poetin bewind lijkt beducht te zijn voor repercussies vanuit de Russische bevolking zou het een nieuwe mobilisatie uitvaardigen:
Het is hiermee nog niet gezegd dat de Russische bevolking daadwerkelijk in het geweer zou komen. Dit gedrag van het Russische bewind weerspiegelt vooral de angst van dit bewind ervoor.It seems the Kremlin has largely given up on gathering troops for its war in Ukraine through mobilization. Likely because Russia's leadership remains fearful of a domestic political backlash. Instead, they have been upping efforts in recent months to encourage men to sign up voluntarily and serve as contract soldiers.
Helemaal uitsluiten dat een mobilisatie uiteindelijk nodig is wil en kan het bewind niet. Dit zal te maken hebben met dat ook het Russische bewind niet in de toekomst kan kijken en mogelijk ziet het bewind het wegdraaien van een mobilisatie als gezichtsverlies.
Al zei een anonieme bron het als volgt:That said, Putin is keeping the mobilization option open just in case — his first mobilization decree remains legally in force.
Het bewind probeert het nu op wat subtielere manieren. Lees: manieren die minder opvallend zijn:“If we were really at war with the full might of NATO, then mobilization would be logical and we’d all go off to defend the motherland. But what’s the point of doing that at the moment?” said one well-placed source. “Mobilized troops are not required to fulfill their civic duty forever.”
Voor wat betreft beoogde aantallen zei Shoigu vorig jaar het volgende:Our sources who were involved in organizing Russia’s September mobilization drive do not see any signs that a new mobilization push is imminent. Rather, the goal is to convince Russians to join up as professional soldiers. And our sources note that officials are working to implement Defense Minister Sergei Shoigu’s promise from last year that all mobilized men will eventually be replaced by contract servicemen.
De quota die regio's met dienstplichtigen moeten halen stijgen maar enigszins:At a meeting late last year, Shoigu announced plans to bolster the total number of troops in the army, including by enlisting more contract soldiers. The ministry has since said it wants to recruit 521,000 contract servicemen in 2023 (116,000 more than in years prior to the war).
Rusland zoekt dus op andere manieren recruten:“It’s always been like this — it’s nothing new,” explained one regional source, noting that this year the contract soldier quota for his region was higher, but not dramatically so.
Nergens zou dus dwang zijn, althans voor zover de bronnen van TMT dat zelf geloven.Moscow City Hall — which has traditionally tried to distance itself from the war — launched a new site, hotline and Telegram chatbot for those interested in joining the military. New recruits are eligible for all sorts of special payments, including some publicized by Moscow Mayor Sergei Sobyanin — up for reelection this fall — who recently pledged cash benefits for family members of serving soldiers. Nowhere in City Hall’s advertising drive is the word “Ukraine” mentioned.
Een uitzondering is wel aan te wijzen:
Een verordening kan de influx van rekruten weer vergroten. Die is vorig jaar al in de Doema voorgesteld, maar werd toen door grote weerstand ingetrokken:There is, however, one group that is acutely vulnerable to being arm-twisted into signing up — the young men currently completing their military service. As noted above, all Russian men aged 18-27, with few legal exceptions, are obliged to serve in the military for 12 months. It’s well known that many of these young men are subsequently cajoled into signing up full-time. And it’s clear the authorities are trying to accelerate this conversion rate.
In de huidige situatie zijn er blijkbaar redenen om voor een tweede keer te proberen de verordening door de Doema te krijgen. Mogelijk dan in een andere vorm, omdat mensen een notificatie te lijken kunnen ontvangen via een online services portal waarbij (naar ik begrijp) veel Russen (verplicht?) bij zijn aangesloten. Een dergelijke notificatie heeft dan voor de ontvanger een formele status. Voor de start van de lente-lichting werd de mogelijkheid om profielen op dit online portal te verwijderen ongedaan gemaakt.A year ago, right at the start of the war, the State Duma quietly introduced the bill, which obliged all men eligible for military service to report to recruitment offices even without receiving an official summons. Unbeknown to many, deputies approved the bill in its second reading two days before the start of the war — and a third reading was planned for March 2022.
Mogelijk dat de definitie van "lichting" wat gaat vervagen en het de vorm kan krijgen van een vermomde mobilisatie.
Ukrainska Pravda
Explosion occurs near aircraft plant of Russian Defence Ministry in Voronezh
Meduza wordt genoemd, maar ik zie het zo snel nog niet op de siteResidents of the Russian city of Voronezh report hearing a loud explosion near the runway of a military aircraft plant.
The Telegram channels share footage of a fire that allegedly started near the plant.
Source: Latvia-based Russian media outlet Meduza; local Telegram media channels
De foto's waar de Pravda over beschikt duidt toch op een behoorlijk ontploffing met een grote resulterende brand.
Russia’s Finance Ministry reports first quarter budget deficit of 2.4 trillion rubles
8:38 pm, April 7, 2023
Source: (Russian) Ministry of Finance
Het tekort is blijkbaar nog acceptabel.According to preliminary data from the Ministry of Finance, Russia’s federal budget for January–March saw a deficit of 2.4 trillion rubles ($29.5 billion). Legally, the 2023 budget is allowed a deficit of 2.93 trillion rubles ($35.9 billion).
In de bovenstaande getallen is de versnelling te zien. Enerzijds heeft Rusland 21% minder inkomsten en tegelijkertijd 34% meer uitgaven.The ministry reported budget revenues for January–March of 5.677 trillion rubles ($69.6 billion), 21 percent lower than in the first quarter of 2022. Expenditures in the first quarter of 2023 increased 34 percent compared to last year, totaling 8.077 trillion ($99 billion).
Dit laatste stuk is weinigzeggend. Iets anders dat we ons moeten realiseren is dat het stuk waar teacup in "De situatie binnen Rusland" aan refereert aangeeft dat veel kosten in Rusland niet als officieel cijfers zichtbaar worden. Officieus zijn de kosten nog factoren hoger geweest. Die kosten blijven voor ons onzichtbaar en worden of met de geld uit het FSB aangelengd of wordt weggezet in de Russische samenleving door gedwongen verkopen aan de staat onder de officiële prijs. Onder de motorkap is dus een soort piramidesysteem bezig die alle bovenstaande cijfers irrelevant maaktThe Ministry of Finance says these indicators are primarily related to reduced oil and gas revenues, which the ministry says are down 45 percent compared to the same period last year.
Budget revenues from sources other than oil and gas were also down 4 percent compared to the same period last year. The ministry says this is mostly due to refunds on tax overpayments.

Wat zou “legally… allowed” betekenen in deze context?According to preliminary data from the Ministry of Finance, Russia’s federal budget for January–March saw a deficit of 2.4 trillion rubles ($29.5 billion). Legally, the 2023 budget is allowed a deficit of 2.93 trillion rubles ($35.9 billion).
Wel bijzonder.Muncher schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:46:
[...]
Wat zou “legally… allowed” betekenen in deze context?
https://meduza.io/amp/en/...it-of-2-4-trillion-rubles
Jan+Feb zat al op bijna 2,6 miljard of biljoen roebel tekort.
Hmm hoeveel nullen was dit ookalweer?
Die 2,9 was iig hun begrote tekort voor het hele jaar.
YakuzA in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden"
Dat ze ineens in maart positief staan klinkt wel een beetje als een fudge.
[ Voor 47% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2023 23:12 ]
PSN
Ja opmerkelijk, als we even aannemen dat het aantal nullen gelijk is dan zou het tekort van Februari naar Maart van 2.6 naar 2.4 teruglopen. Frame: Rusland lost het tekort systematisch op en komt voor het eind van het jaar in glanzend zwarte cijfers..zoiets...YakuzA schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:00:
[...]
Wel bijzonder.
https://meduza.io/amp/en/...it-of-2-4-trillion-rubles
Jan+Feb zat al op bijna 2,6 miljard of biljoen roebel tekort.
Hmm hoeveel nullen was dit ookalweer?
Die 2,9 was iig hun begrote tekort voor het hele jaar.
YakuzA in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden"
Dat ze ineens in maart positief staan klinkt wel een beetje als een fudge.
Tja, wat ik in die laatste alinea en in dat eerdere stuk ook belichtte is de werkelijke begroting factoren groter dan de gedeelde cijfers. Dit maakt de officiële cijfers window dressing. Ze branden door hun geld heen, alleen al om deze beperkte negatieve balans (alles nog onder controle) te kunnen laten zien.
Lastig blijft gewoon dat we geen burning rate weten en we weten niet hoe groot de berg geld is waarop ze zitten. Dubbelblind vliegen. Eigenlijk hebben we maar een echte conclusie, nog geen barstjes in de etalageruit. Maar hou het piramide effect in het achterhoofd, het kan ineens hard gaan.
Ook mooi:
Inkomsten gaan niet omlaag omdat het economisch slecht gaat, nee dat is omdat vorig jaar teveel is betaald, yeah right.Budget revenues from sources other than oil and gas were also down 4 percent compared to the same period last year. The ministry says this is mostly due to refunds on tax overpayments.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
The Russian May 9 parades in Kursk and Belgorod have been canceled. The Russian authorities claims it is due to “security concerns”, but I believe it is because they simply have not enough functioning tanks to run up and down the road. Every Russian tank is needed at the front… pic.twitter.com/AhRSDH3yv5
— (((Tendar))) (@Tendar) 10 april 2023
PSN
Dat zeker, maar het is wellicht ook wel een beetje vreemd om "Victory day" te vieren terwijl een paar km verderop je leger in de pan gehakt wordt...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Moskou gat het volgens plan door, met een speciale rol voor de tank recovery eenheden:Fiber schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:56:
[...]
Dat zeker, maar het is wellicht ook wel een beetje vreemd om "Victory day" te vieren terwijl een paar km verderop je leger in de pan gehakt wordt...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/97Kbri9rIePXTTAEIetwLUJB.jpg?f=user_large)
Ik verwacht dat er simpelweg een maximaal begrotingstekort is opgenomen in de begroting 2023, de Russische versie van onze 'Miljoenennota'.Muncher schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:46:
[...]
Wat zou “legally… allowed” betekenen in deze context?
Het is volgens Moskou blijkbaar geen issue, dat in Q1, Jan-Mrt, dit tekort al op 2.4 biljoen roebel staat.According to preliminary data from the Ministry of Finance, Russia’s federal budget for January–March saw a deficit of 2.4 trillion rubles ($29.5 billion). Legally, the 2023 budget is allowed a deficit of 2.93 trillion rubles ($35.9 billion).
In 3 maanden tijd is dus 81,91% van deze speelruimte opgesoupeerd.
En zou er voor de resterende 9 maanden nog 18,09% overblijven.
Maar zoals al terecht gememoreerd, het werkelijke inzicht in de Russische financiële nationale huishouding is tamelijk vaag/opaque.
De inkomstenbronnen zijn normaliter olie+gas en BTW-inkomsten.
Maar daarnaast zijn er natuurlijk nog flink wat oligarch-boompjes die stevig leeg geschud kunnen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Baserk op 11-04-2023 13:03 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Temporary "head of Crimea" Sergey Aksyonov says that the peninsula is "ready for the Ukrainian counter-offensive". He adds there will be "no catastrophe".
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 11 april 2023
That's interesting, they went from a 3-day operation to take Kyiv to promising their people to avoid the catastrophe. pic.twitter.com/WvF1HHcnJP
:fill(white):strip_exif()/f/image/OMqhMxjyQSoq8VYnkGKG5J6s.png?f=user_large)
Is er een gevolg als ze dat budget overschrijden? Niet echt toch?Baserk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:57:
[...]
Ik verwacht dat er simpelweg een maximaal begrotingstekort is opgenomen in de begroting 2023, de Russische versie van onze 'Miljoenennota'.
[...]
Het is volgens Moskou blijkbaar geen issue, dat in Q1, Jan-Mrt, dit tekort al op 2.4 biljoen roebel staat.
In 3 maanden tijd is dus 81,91% van deze speelruimte opgesoupeerd.
En zou er voor de resterende 9 maanden nog 18,09% overblijven.
Maar zoals al terecht gememoreerd, het werkelijke inzicht in de Russische financiële nationale huishouding is tamelijk vaag/opaque.
De inkomstenbronnen zijn normaliter olie+gas en BTW-inkomsten.
Maar daarnaast zijn er natuurlijk nog flink wat oligarch-boompjes die stevig leeg geschud kunnen worden.
Niet dat ik weet. Alleen dat de Duma misschien een nieuwe begroting moet aannemen oid?Muncher schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:38:
[...]
Is er een gevolg als ze dat budget overschrijden? Niet echt toch?
Maar gezien de leverage van Putin in de Duma zal dat niet moeilijk worden.
PSN
Volkskrant Liveblog
Russische Doema stemt voor digitale mobilisatie-oproep
Sinds vorig jaar de mobilisatie werd afgekondigd vanwege de oorlog in Oekraïne zijn waarschijnlijk meer dan 300 duizend mannen opgeroepen, schrijft persbureau Reuters. Russische hoogwaardigheidsbekleders ontkennen dat er een tweede mobilisatiegolf op stapel zou zijn.
In de vorige post was al aangegeven dat accounts laten verwijderen van het digitale platform al eerder onmogelijk was gemaakt. Hier zien we dus wat er kan gebeuren wanneer een overheid zich tegen haar burgers keert en onze informatie onze kwetsbaarheid wordt.De Russische Doema heeft ingestemd met de mogelijkheid mannen digitaal op te roepen voor mobilisatie. De digitale oproepbrief moet het lastiger maken voor Russen om hun mobilisatie te ontlopen. Mannen die zich na ontvangst van de digitale oproepbrief niet melden bij het Russische leger, krijgen automatisch een reisverbod, aldus het Kremlin.
De nieuwe methode zou volgens het Kremlin moeten voorkomen dat in het oproepproces dezelfde fouten worden gemaakt als in de afgelopen mobilisatie. Toen werden toch mannen opgeroepen die niet voldeden aan de mobilisatie-eisen, bijvoorbeeld omdat zij te oud of ziek waren.
Ik hou het er meer op dat de mobilisatie niet functioneerde, nooit is gestopt, maar ook niet de vorm van een golf heeft kunnen aannemen.Het Kremlin houdt vol dat er geen nieuwe mobilisatiegolf op komst is, maar dat Rusland zich vooralsnog richt op het rekruteren van professionals zoals politieagenten en oud-militairen.
Hoewel enkele Doema-leden protesteerden dat de nieuwe wetgeving voor de digitale oproep er ‘te snel doorheen is gejaagd’, zei een Kremlin-woordvoerder dat het oproepsysteem ‘geperfectioneerd en gemoderniseerd’ moet worden. Momenteel moet de oproepbrief nog persoonlijk worden overhandigd door iemand van een lokaal militair wervingsbureau.
De juiste man van de juiste lokale afdeling moet de opgeroepen man fysiek te pakken krijgen om een brief te overhandigen, zorgt ervoor dat Russische mannen (die niet naar het buitenland kunnen vluchten) ver van hun woonplaats en werkgever onderduiken.
Nu wordt de procedure vereenvoudigd naar "we hebben het berichtje, de mail,... uitgestuurd en als je niet aanmeldt, dan krijg je reisverbod". In Rusland zijn er interne en internationale paspoorten.
Om scalping van treinkaartjes te voorkomen, zijn Russische treinkaartjes op naam en daarvoor is een interne paspoort nodig.
Een oude Russische gewoonte is de mensen aan een lapje grond vastketenen.In 1992, passports – or other photo identification documents – became necessary to board a train. Train tickets started to bear passenger names, allegedly, as an effort to combat speculative reselling of the tickets.
Zonder trein geraak je niet ver in Rusland.
WASHINGTON, April 13. /TASS/. Moscow urges Washington to immediately issue visas to members of Russia’s delegation to events related to the country’s chairmanship of the UN Security Council, Russian Ambassador to the US Anatoly Antonov said.
"The request to issue visas for the Russian delegation and the journalists was sent to the US Embassy in Moscow at the end of March. However, not a single entry permission has been granted so far," the envoy said in a statement, commenting on the issuance of visas to members of the Russian delegation led by Foreign Minister Sergey Lavrov.
Who knows. Echter...
Putin zou op 5 maart een chemo-behandeling hebben gehad.Das Wichtigste
Lange gab es Gerüchte über eine Krebs-Erkrankung von Wladimir Putin.
Die geleakten Dokumente scheinen es nun zu bestätigen.
In einem Teil der Dokumente, die für hochrangige Pentagon-Beamte bestimmt war, ist von einer Chemotherapie Putins zu lesen.
Daarnaast zou vanwege bovenstaand, stappen zijn overwogen.
Google translate maakt daarvan;In den entsprechenden Ausschnitten der Leaks heißt es, Nikolai Patruschew (Nationaler Sicherheitsrat) und Valery Gerassimow (Generalstabschef der russischen Streitkräfte) hätten Pläne, Putin zu stürzen. Um den Kreml-Anführer schlecht aussehen zu lassen, wolle man die russische Invasion sabotieren, indem man Truppen aus Russland an die Südfront verlegt.
In de relevante fragmenten van de lekken wordt gezegd dat Nikolai Patrushev (Nationale Veiligheidsraad) en Valery Gerasimov (stafchef van de Russische strijdkrachten) plannen hebben om Poetin omver te werpen. Om de Kremlinleider er slecht uit te laten zien, wilden ze de Russische invasie saboteren door troepen van Rusland naar het zuidfront te verplaatsen.
https://m.focus.de/politi...i-putin_id_190976453.html
Smoke and mirrors continued.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
is er nu deel 2.
Ik ga zo kijken dus nog geen TL;DW van mij. GTBT is altijd erg goed dus ik denk niet dat het misplaatst is.
TL;DR : GTBT bespreekt hoe de Federatie de afzonderlijke regio's regeert. Een soort van gouverneur neemt de zaken waar. Deze krijgt middelen van Moskou en betaalt belasting aan Moskou. Op het moment dat de kosten boven de baten uit komen kan het gebeuren dat de gouverneurs in protest komen en de regio's gaan voor afscheiding. De mogelijke regio's worden ook besproken.
[ Voor 31% gewijzigd door asing op 13-04-2023 20:23 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Was Patrushev niet juist een hardliner die vond dat Putin harder moest optreden?Baserk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:45:
In de relevante fragmenten van de lekken wordt gezegd dat Nikolai Patrushev (Nationale Veiligheidsraad) en Valery Gerasimov (stafchef van de Russische strijdkrachten) plannen hebben om Poetin omver te werpen.
Dat kan toch? Dat is ook een reden om hem af te zetten.downtime schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:33:
[...]
Was Patrushev niet juist een hardliner die vond dat Putin harder moest optreden?
Sure. Maar ik bedoel: Het is niet persé gunstig als Putin afgezet wordt.olafmol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:26:
[...]
Dat kan toch? Dat is ook een reden om hem af te zetten.
Klopt.downtime schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:29:
[...]
Sure. Maar ik bedoel: Het is niet persé gunstig als Putin afgezet wordt.
Hague court orders Russia to pay Ukraine's Naftogaz $5 billion in compensation for losses in Crimea
De raderen van de rechtspraak hebben vaak wat tijd nodig, want dit gaat over 2014, maar als ze dan klaar zijn, dan heb je ook wat.
Het artikel vervolgt heel droogjes:The Permanent Court of Arbitration in The Hague has ordered Russia to pay $5 billion to Ukraine's state oil and gas monopoly Naftogaz, the company's press service reported on April 13.
This is the compensation for losses caused by the illegal seizure of Naftogaz assets following the annexation of Crimea in 2014.
Het hoofd van de Oekraïense Naftogas Group Oleksii Chernyshov had het volgende commentaar:The court established that the amount of compensation should be equal to the fair market value of Naftogaz's assets before their seizure, according to the report. Russia had insisted that Naftogaz was not entitled to any compensation, but the court disagreed.
Van Rusland taal noch teken:"Now Russia must comply with this decision in accordance with its obligations under international law," said Oleksii Chernyshov, the head of Naftogaz Group, as arbitration decisions can be fulfilled through the enforcement mechanism.
Moscow has not yet commented on the Permanent Court of Arbitration's decision.
Ik las elders dat dit geld ook echt opeisbaar is. Kyiv kan nu in principe beslag laten leggen op (een deel van) Ruslands buitenlandse tegoeden.teacup schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:56:
The Kyiv Independent
Hague court orders Russia to pay Ukraine's Naftogaz $5 billion in compensation for losses in Crimea
De raderen van de rechtspraak hebben vaak wat tijd nodig, want dit gaat over 2014, maar als ze dan klaar zijn, dan heb je ook wat.
[...]
Het artikel vervolgt heel droogjes:
[...]
Het hoofd van de Oekraïense Naftogas Group Oleksii Chernyshov had het volgende commentaar:
[...]
Van Rusland taal noch teken:
[...]
Ik vergelijk het graag met vertrekkende buren. Wat je ook van ze mag vinden, je weet nooit wat je er voor terugkrijgt...downtime schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:29:
[...]
Sure. Maar ik bedoel: Het is niet persé gunstig als Putin afgezet wordt.
Wel een beetje wishfull thinking natuurlijk.asing schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:20:
Nadat 10 dagen geleden deel 1 werd geplaatst:
[YouTube: What Could the Collapse of Russia Look Like?]
is er nu deel 2.
[YouTube: Should We Prepare For (the Next) Break-up of Russia?]
Ik ga zo kijken dus nog geen TL;DW van mij. GTBT is altijd erg goed dus ik denk niet dat het misplaatst is.
TL;DR : GTBT bespreekt hoe de Federatie de afzonderlijke regio's regeert. Een soort van gouverneur neemt de zaken waar. Deze krijgt middelen van Moskou en betaalt belasting aan Moskou. Op het moment dat de kosten boven de baten uit komen kan het gebeuren dat de gouverneurs in protest komen en de regio's gaan voor afscheiding. De mogelijke regio's worden ook besproken.
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Misschien, maar niet helemaal.
Bij het ineenstorten van de Sovjet Unie werden ook een paar Sovjet staten zelfstandig. De Baltische staten en Oekraïne bijvoorbeeld. Ik ga niet zeggen dat het nu weer gaat gebeuren maar een afscheidingsoperatie van Moskou heeft de grootste kans van slagen in een machtsvacuum.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het is sinds februari 2022 wel een verhaal wat je vaak hoort. Kamil Galeev schreef er begin 2022 al over. Onderstaande video van VisualPolitik EN heeft een vergelijkbaar thema.asing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:26:
[...]
Misschien, maar niet helemaal.
Bij het ineenstorten van de Sovjet Unie werden ook een paar Sovjet staten zelfstandig. De Baltische staten en Oekraïne bijvoorbeeld. Ik ga niet zeggen dat het nu weer gaat gebeuren maar een afscheidingsoperatie van Moskou heeft de grootste kans van slagen in een machtsvacuum.
YouTube: Can Russia Disintegrate Territorially?
Prigozhin confirms he will not take Girkin into Wagner in case the latter gets jailed in Russia. pic.twitter.com/3ulCMVKSkY
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 14 april 2023
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2023 12:58 ]
PSN
Zo'n gouverneur kan je vergelijken met Margaretha van Parma in de geschiedenis van de Nederlanden. Die zit tussen 2 vuren: de locals willen het tegenovergestelde van wat Spanje/Muscovy wilt.asing schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:20:
Nadat 10 dagen geleden deel 1 werd geplaatst:
[YouTube: What Could the Collapse of Russia Look Like?]
is er nu deel 2.
[YouTube: Should We Prepare For (the Next) Break-up of Russia?]
Het verschil is dat het niet om politiek of religie gaat maar funding zoals pensioenen houden 1/3 van de bevolking uit de extreme armoede en resources zoals suiker, zout,...
Als de Russen economisch slechte tijden verwachten, dan hamsteren ze suiker als hedge tegen de aankomende hoge inflatie. Suiker kan je lang bewaren en houdt de waarde goed vast. Ze gebruiken het voor het maken van conserven en alcohol. Elke gezin heeft suiker of de afgeleide producten nodig.
Rusland heeft merkbaar minder inkomsten en de oorlog doet de uitgaven merkbaar omhoog. De propagandisten maken de bevolking al klaar voor paar procenten meer inkomstenbelasting. De oligarchen kunnen nog kaal geplukt worden. Ze kunnen tijd rekken, maar voor hoe lang?
Rusland leek in 1916 of 1988 ook perfect stabiel en plotseling was het gedaan met de stabiliteit.
Zie het eerder als een risico waarop foreign policy nu al moet voorbereiden. Het kan zomaar uit het niets gebeuren zoals banken die plotseling omvallen. Een bank moet vertrouwen uitstralen en Rusland moet sterkte uitstralen.
Putin cancels Victory Day parades as Ukraine invasion continues to unravel https://t.co/fCcUfqmp0t
— Iuliia Mendel (@IuliiaMendel) 13 april 2023
Tanks en vliegtuigen zijn op?
De officiele reden zouden veiligheidszorgen zijn:
The cancellations are officially due to security concerns related to the ongoing Russian invasion of Ukraine. However, numerous commentators have speculated that Moscow is also increasingly short of tanks and is understandably eager to avoid highlighting the scale of the losses suffered by the Russian army in Ukraine. Whether the real reason is security issues or equipment shortages, the decision to cancel this year’s Victory Day parades represents a painful blow for Vladimir Putin that hints at the grim reality behind Moscow’s upbeat propaganda portrayals of his faltering Ukraine invasion.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Of die wilt geen Oekraïense drone wedstrijd in de parade op het Rode Plein.NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:07:
[Embed]
Tanks en vliegtuigen zijn op?
De officiele reden zouden veiligheidszorgen zijn:
[...]
https://www.forces.net/uk...g-russian-military-paradeUkraine launches competition to land a drone on Red Square during Russian military parade
Ukraine has launched a competition for drone developers to land an Unmanned Aerial Vehicle (UAV) on Red Square in Moscow during the May 9 parade for a cash prize.
The competition was announced by the co-founder of Monobank and developer of the Dovbush drone Volodymyr Yatsenko.
Writing on Facebook, he said, "I am officially awarding a prize to a Ukrainian UAV manufacturer, whose aircraft, with the help of the military, of course, will fly and land on Red Square in Moscow on May 9".
https://en.interfax.com.ua/news/press-release/903156.htmlVolodymyr Yatsenko, the co-founder of Monobank will give UAH 20 million to manufacturer whose UAV will fly to the Red Square on May 9
17:00, 10.04.20233 min read
UAH 20 million will be granted to Ukrainian UAV manufacturer whose drone will fly and land on the Red Square in Moscow during the parade on May 9. This award was announced by Volodymyr Yatsenko, the co-founder of Monobank and the manufacturer of the Dovbush T10 UAV, live on air of the United National Telethon. Anyone may join and increase the amount – for this he published details with a link to the bank on his Facebook page.
"May, 9th is a very opportune moment. Because, as I have read, Putin is planning a parade on the Red Square, and there will be a lot of militaries. That is, it will be, as they say, "legitimate military goals." Therefore, I call on everyone who is related to the production of UAVs – let's create a "holiday" for him. So, I am officially awarding a prize to a Ukrainian UAV manufacturer whose drone, with the help of the military, of course, will fly to and land on the Red Square in Moscow on May 9. The amount of the award is currently UAH 20,000,000. I hope that this amount will be fairly divided between the manufacturer who will use it to improve the UAV and military operators who will successfully complete the task. To avoid misunderstandings, the Ukrainian slogan should be on the wings, for example, "Glory to Ukraine", "Glory to Heroes", etc. By the way, our Dovbush drones will fly separately from competition, so that it does not look like as an unfair game. In other words, I will not pay the bonus to myself. I started the monobanks’a “money jar” (bank account with accumulating money on it), and it already has UAH 20 million deposited by me. If someone who is interested wants to join, I made the maximum amount larger – up to UAH 40 million," said Volodymyr Yatsenko.
Ik denk nu krijgen we die duizenden T-14's en al die special forces die nog in reserve staan en nog wachten om toe te slaan te zien.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Misschien heb je er overheen gelezen maar de parade in Moskou gaat door. In andere steden is het afgezegd.NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:36:
@rapture haha als ze nav zo'n competitie al bang zijn dat het ze gaat lukken dan hebben ze wel enorm veel vertrouwen in hun eigen airdefense. Zou de eerste keer zijn dat realisme is toegeslagen.
Ik denk nu krijgen we die duizenden T-14's en al die special forces die nog in reserve staan en nog wachten om toe te slaan te zien.
Daar heb ik overheen gelezen inderdaad. Goed nieuws, dan kan de drone challenge ook door gaan.asing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:30:
[...]
Misschien heb je er overheen gelezen maar de parade in Moskou gaat door. In andere steden is het afgezegd.
Nog steeds hetzelfde als Maandag gok ik:NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:57:
[...]
Daar heb ik overheen gelezen inderdaad. Goed nieuws, dan kan de drone challenge ook door gaan.
YakuzA in "De situatie binnen Rusland"
Grensgebieden met UA en bezette gebieden in UA krijgen geen victory day parades.
PSN
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: