Wat betreft Rusland en het (kuch) Trump effect. Het lijkt er vooralsnog op dat Poetin vooral de klappen op vangt. Ik meen al eerder ergens te hebben gezegd dat Poetin ongetwijfeld initieel blij was met Trump in verband met zijn transsectionele natuur maar bij autocraten moet je altijd letten op hun daden en niet hun woorden en dat geld bij Trump ook. De sancties tegen Rusland zijn alleen maar strenger geworden onder Trump, niet zwakker. In een korte tijd is Poetin Syrië, Venezuela en Iran aan het kwijt raken. De CTSO val ook uit elkaar. Effectief gesproken is Rusland enorm aan macht aan het inleveren.
Hoe had dit kunnen worden voorkomen? Nou grotendeels door niet oorlog met Oekraïne te voeren. De militaire middelen en de financiële bronnen hadden kunnen helpen met de CTSO in lijn te houden, Syrië te voorzien van troepen en wapens en ook Venezuela te helpen met het versterken van diens interne positie. Iran ben ik wat voorzichter over alhoewel geld en militaire middelen dat land ook had kunnen helpen met zijn...situatie.
Hoe langer Rusland vast zit in Oekraïne en zijn financiële middelen en bevolking doet uitputten hoe erger de situatie van Rusland wordt. Hoe verder het CTSO doet afdrijven van Rusland. Hoe meer Belarus zich gaat verzetten (Inclusief Lukashenko). Hoe meer China controle krijgt over Rusland.
Ik zou willen zeggen dat Poetin geen haren meer op zijn hoofd wil hebben maar...

Anyways van al deze zaken is wel duidelijk dat Rusland
de grote verliezer is. Wilt niet zeggen dat anderen het veel beter hebben maar Ruslands toekomst is voorlopig door het afvoerputje.
En Poetin? Die hoopt inmiddels op een wonderlijke vredesdeal waarbij het de volledige Donbass krijgt en als dat niet lukt dat magere Hein hem komt ophalen voordat andere hem erna toesturen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.