Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
Droplollie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:40:
Iets wat ik nog niet heb terug kunnen vinden:

Mijn contract is gisteren afgelopen. Ik heb een enorm elektriciteitsverbruik ivm warmtepomp (per jaar ongeveer 6000 kwh) maar lever ook veel stroom terug (per jaar ongeveer 5000 kwh). Per saldo (na saldering) moet ik dus voor 1000 kwh betalen. Ik blijf dus onder het prijsplafond, maar die gaat pas in per januari. Hoe zit het met mijn energiegebruik in december? Dus betaal ik over die hele 1000 kwh prijsplafondprijs? Of moet ik deels het tarief van december wel gewoon betalen?
Er is geen prijsplafond in 2022 en uitsluitend de EUR190 extra bijdrage voor december. Je moet dus gewoon je contractprijs betalen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:08
Ik kan nergens vinden hoe dat plafond van 2900kWh verdeeld wordt. Ik bedoel, gaat dat over de eerste 2900kWh verbruik, of komt er een soort verdeelsleutel over het hele jaar?

Aangezien ik 2900kWh in ongeveer 3 a 4 maanden verbruik, is dat om twee redenen relevant:
1. Mijn jaarafrekening is eind juni. Ik wil graag een goed voorschotbedrag berekenen (ivm fors wisselend gebruik kan ik niet vertrouwen op de standaard formule van de leverancier)
2. De prijzen zullen in de loop van het jaar wel weer veranderen (hopelijk naar beneden) en dan zou het mooi zijn als het plafond geldt over het eerste, duurdere deel. En als de prijs omhoog gaat in het voorjaar weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.

Mocht iemand het weten, dank! Of is ook dit gewoon nog niet bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:36
stefxx schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:02:
Ik kan nergens vinden hoe dat plafond van 2900kWh verdeeld wordt. Ik bedoel, gaat dat over de eerste 2900kWh verbruik, of komt er een soort verdeelsleutel over het hele jaar?

Aangezien ik 2900kWh in ongeveer 3 a 4 maanden verbruik, is dat om twee redenen relevant:
1. Mijn jaarafrekening is eind juni. Ik wil graag een goed voorschotbedrag berekenen (ivm fors wisselend gebruik kan ik niet vertrouwen op de standaard formule van de leverancier)
2. De prijzen zullen in de loop van het jaar wel weer veranderen (hopelijk naar beneden) en dan zou het mooi zijn als het plafond geldt over het eerste, duurdere deel. En als de prijs omhoog gaat in het voorjaar weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.

Mocht iemand het weten, dank! Of is ook dit gewoon nog niet bekend?
Als je binnen dit topic zoekt ip de term “kamerbrief” dan vind je info over verrekenperiodes , is nog best complex en iets om mogelijk rekening mee te houden bij tussentijds overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:01
Het lijkt me logisch mede voor de uitvoerbaarheid het prijsplafond per tijdseenheid gelijkelijk te verdelen dwz 2900 kWh is voor het jaar en bij tussentijdse jaarafrekening of overstap naar rato van de tijd. Dus stel 1 mei overstap andere aanbieder dan wordt 4/12e van het prijsplafond gebruikt en verrekend en hou je 8/12e over voor de rest van het jaar bij de nieuwe aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
mv_ak schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:15:
Het lijkt me logisch mede voor de uitvoerbaarheid het prijsplafond per tijdseenheid gelijkelijk te verdelen dwz 2900 kWh is voor het jaar en bij tussentijdse jaarafrekening of overstap naar rato van de tijd. Dus stel 1 mei overstap andere aanbieder dan wordt 4/12e van het prijsplafond gebruikt en verrekend en hou je 8/12e over voor de rest van het jaar bij de nieuwe aanbieder.
Dat klopt niet; de verdeling over het jaar is niet lineair maar volgens het standaard verbruiksprofiel.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Verbruiksprofielen klinkt logischer ja. In dec-feb gebruik ik letterlijk 10 tot 15x zoveel gas als in juni-aug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Valorian schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:11:
[...]Als je binnen dit topic zoekt ip de term “kamerbrief” dan vind je info over verrekenperiodes , is nog best complex en iets om mogelijk rekening mee te houden bij tussentijds overstappen.
Dankjewel, dat helpt te begrijpen welke kant ze op willen. Dus iedere keer dat:
  • je een andere leverancier kiest
  • je gaat verhuizen, of
  • de leverancier de tarieven aanpast
start er een nieuwe verrekenperiode. En binnen die periode geldt een plafond volgens het "standaard" gebruikersprofiel.

Dat wordt dus nog oppassen om inderdaad maximaal van het plafond gebruik te kunnen maken. "Gelukkig" is mijn verbruik zo hoog dat ik me daar waarschijnlijk geen zorgen om hoef te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBtje
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik (wij) hebben in ons pand naast ieder een eigen stroommeter, ook een gezamenlijke stroommeter voor de gezamenlijke ruimten. De energievergoeding van 190 euro van deze gezamenlijke stroommeter wordt daarom niet uitbetaald aan mij, maar aan de verhuurder. Kunnen wij deze energievergoeding niet claimen bij de verhuurder? Wij betalen immers ook de stroom....

[ Voor 4% gewijzigd door FBtje op 04-12-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:46
FBtje schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:59:
Ik (wij) hebben in ons pand naast ieder een eigen stroommeter, ook een gezamenlijke stroommeter voor de gezamenlijke ruimten. De energievergoeding van 190 euro van deze gezamenlijke stroommeter wordt daarom niet uitbetaald aan mij, maar aan de verhuurder. Kunnen wij deze energievergoeding niet claimen bij de verhuurder? Wij betalen immers ook de stroom....
Dat lijkt me wel zo fair. Het is een tegemoetkoming voor mensen die de energierekening moeten betalen. Geen zakcentje voor een verhuurder.

Als jij een vast bedrag brgaalt voor gas/water/licht dan is het misschien nog anders, maar wanneer je 100% betaalt wat je verbruikt dan is deze vergoeding ook voor jou bestemd en niet voor een verhuurder.
Die zou het dan redelijkerwijs moeten verdelen onder de huurders.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 08:19
Ik neem aan dat je maandelijkse servicekosten (voorschot) betaalt voor deze gezamenlijke ruimten. Je hoort jaarlijks een afrekening te krijgen, en het lijkt me dat je die energiecompensatie daarop terugziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBtje
  • Laatst online: 21-05-2024
Nou, dat mag ik hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Valorian schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:46:
Verbruiksprofielen klinkt logischer ja. In dec-feb gebruik ik letterlijk 10 tot 15x zoveel gas als in juni-aug.
Maar dan is de vaste 190,- vergoeding nu relatief weinig tegen de werkelijke maandkosten als je kijkt naar het gebruiksprofiel...
Is dat gebruiksprofiel trouwens openbaar, want nu richt ik me op het maandbedrag, maar zou beter kijken naar het maand-gebruiksprofiel bedrag dan als dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
mv_ak schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:28:
[...]

Maar dan is de vaste 190,- vergoeding nu relatief weinig tegen de werkelijke maandkosten als je kijkt naar het gebruiksprofiel...
Is dat gebruiksprofiel trouwens openbaar, want nu richt ik me op het maandbedrag, maar zou beter kijken naar het maand-gebruiksprofiel bedrag dan als dat er is.
De vaste 190 euro is alleen een eenmalige (nou ja, tweemalig want nov + dec) vergoeding in 2022. Dat moet je denk ik zien als mooi meegenomen (voor wie weinig energielasten heeft) of een druppel op de gloeiende plaat (voor mensen met veel verbruik en een hoge energieprijs), en staat geheel los van het prijslafond in 2023.

Zo heb ik zelf zelf in november en december nog lagere lasten dan die 190 euro. Mijn gasverbruik in de wintermaanden is ongeveer 150m3, in de zomermaanden 10-15m3 geloof ik. Dit jaar overigens alles wat lager omdat ik er bewuster mee bezig ben. Maar door oud contract kom ik gemiddeld in 2022 niet boven de 50 euro/maand denk ik. In 2023 iets hoger ivm wegvallen kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
mv_ak schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:28:
[...]Is dat gebruiksprofiel trouwens openbaar, want nu richt ik me op het maandbedrag, maar zou beter kijken naar het maand-gebruiksprofiel bedrag dan als dat er is.
Als iemand dat heeft ben ik ook wel nieuwsgierig. En hoe dat dan werkt in de praktijk, want als je alleen al kijkt naar elektra, dan scheelt het nogal of je bijv. zonnepanelen hebt. In de zomer een overschot, in de winter juist een hoger verbruik? Zonder zonnepanelen zal het verbruik veel vlakker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stefxx schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:34:
[...]

Als iemand dat heeft ben ik ook wel nieuwsgierig. En hoe dat dan werkt in de praktijk, want als je alleen al kijkt naar elektra, dan scheelt het nogal of je bijv. zonnepanelen hebt. In de zomer een overschot, in de winter juist een hoger verbruik? Zonder zonnepanelen zal het verbruik veel vlakker zijn.
Het verbruiksprofiel zal een gemiddelde zijn per aansluittype. Daar hebben zonnepanelen dus bar weinig invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Met het zonnepanelen gebruikersprofiel heb je dan idd veel verbruik in de winter waar je dan het grootste deel van de prijsplafond kWH tegenover zet. En moet je in oktober nog veel over hebben. Maar een niet PV profiel geeft een veel vlakker beeld, dus dan in oktober veel meer opgebruikt. Heb je een WP wordt het progiel afhankelijk van de capaciteit weer anders etc is dit werkbaar??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Hieronder vermoedelijk de langste reactie tot nu toe in dit topic.

TL/DR: ik denk dat huurders aanspraak kunnen maken op (een deel van of het gehele bedrag van) de tegemoetkoming van 2x 190 euro. Onderstaande goed doorlezen voor je de verhuurder daar eventueel op aanspreekt en nagaan of het handig is om te doen.
FBtje schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:59:
Waarschijnlijk wel, maar de vraag is uiteraard of de verhuurder daaraan mee wil werken. Een geschil met je verhuurder kan vervelende gevolgen krijgen, zoals pesterij of (als je een tijdelijk contract hebt) een verhuurder die het tijdelijke contract niet (meer) wil omzetten in een contract voor onbepaalde tijd.

Dat gezegd hebbende, kan het nuttig zijn om hierover met je verhuurder contact op te nemen. Of je dat kunt doen zonder consequenties zoals hiervoor genoemd, moet je uiteraard zelf inschatten. Elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem blijft in ieder geval bij jou/jullie. Het kan daarom ook handig zijn om dit gezamenlijk als informele huurdersgroep aan de verhuurder voor te leggen, als dat gaat.

De 190 euro regeling heet officieel de 'Tijdelijke overbruggingsregeling tegemoetkoming energieprijzen kleinverbruikers 2022' en staat gepubliceerd in Staatscourant 2022, 28075 (Stcrt. 2022, 28075).

In de toelichting onderaan staat onder andere:
Het doel van deze regeling is om in aanloop naar de inwerkingtreding van het prijsplafond voor aardgas, elektriciteit en warmte per 1 januari 2023 een tegemoetkoming uit te keren aan huishoudens, zodat de energierekening voor hen begin deze winter al 190 euro per maand daalt.
De regeling is dus niet bedoeld voor verhuurders van woonruimte, maar de bewoners van die woonruimte. Soms is de verhuurder ook een bewoner van de woonruimte waarop de aansluiting ziet, en dan is uiteraard ook de verhuurder gerechtigd om de tegemoetkoming te ontvangen. Helaas besteedt de toelichting geen woorden aan huurders, terwijl het om miljoenen huishoudens gaat, die vaak via een verhuurder elke maand betalen voor de energie. Wel staat er verderop:
Dit betekent dat voor huishoudens zonder kleinverbuikaansluiting op deze korte termijn helaas geen werkbare oplossing kon worden gevonden.
Maar kan een verhuurder zich daarachter verschuilen? Ik denk dat het niet vaak het geval zal zijn.

Hoe betalen huurders van woonruimte namelijk voor energie?

Het is ten eerste goed om te begrijpen dat de 'huur' (het totale bedrag dat je per maand of per andere periode periodiek betaalt) meestal bestaat uit drie elementen. Die elementen staan genoemd in het art. 7:237 lid 2 en 3 BW:

- de huurprijs: dit betreft de kosten voor het gebruik van de woonruimte (alle onroerende zaken)
- de kosten voor nutsvoorzieningen (zoals elektriciteit en gas) met een individuele meter in de eigen ruimte
- de servicekosten zoals de kosten voor een glazenwasser, internet etc., maar ook de kosten voor nutsvoorzieningen in de gezamenlijk ruimte of de kosten voor nutsvoorzieningen als er geen individuele meter voor de eigen ruimte beschikbaar is en de verhuurder de kosten via een verdeelsleutel verdeelt

Let op! Sommige huurders van woonruimte huren 'all-in' of 'all-inclusive'. Dat betekent dat de huurprijs (het eerste punt in de opsomming hierboven) op geen enkele manier met de huurder is overeengekomen. Het maakt dus niet zozeer uit of je elke maand één bedrag overmaakt, maar of je als huurder met de verhuurder een huurprijs bent overeengekomen. Meestal staat de huurprijs (ook wel 'kale huur') genoemd in het huurcontract, maar het kan bijvoorbeeld ook in een bijlage bij het contract staan.

Als er op geen enkele manier een huurprijs is overeengekomen, dan huur je all-in. Je bent dan alleen een prijs (en niet een huurprijs) overeengekomen. Dat heeft allerlei gevolgen, waaronder het gevolg dat de huurovereenkomst nooit geliberaliseerd kan zijn (ook niet bij een hoge maandelijkse huur). Voor een geliberaliseerde huurovereenkomst moet namelijk de huurprijs bij aanvang hoger liggen dan de liberalisatiegrens in het jaar waarin de huur begon. Maar als er geen huurprijs is, dan is er ook geen aanvangshuurprijs en dus kan er per definitie geen geliberaliseerde huurovereenkomst zijn (art. 7:247 BW). Als de all-in prijs ook ziet op energiekosten, dan kan de verhuurder die energiekosten dus niet 1-op-1 doorrekenen aan de huurder als de energiekosten stijgen. Een all-in prijs kan door de huurder wel gesplitst worden bij de huurcommissie, en dat levert een korting op van 20% van het totaalbedrag. De huurcommissie zal die splitsing overigens ook uit zichzelf toepassen als dat nodig is. Met de huidige hoge energieprijzen is het echter niet per se handig om een all-in prijs waarin voor de energie wordt betaald te (laten) splitsen. De korting van 20% kan weleens worden overtroffen door de kosten voor energie na splitsing, want dan moeten die kosten 1-op-1 worden doorberekend. Goed opletten dus als er een verzoek wordt gedaan aan de huurcommissie waarbij de huurprijs een rol speelt (dat is vaak het geval).

De meeste huurders huren mede gezien de korting van 20% na splitsing en het feit dat een all-in overeenkomst nooit geliberaliseerd kan zijn niet all-in, omdat de verhuurder dat wil voorkomen. Die huurders betalen ofwel zelf de energierekening omdat ze een eigen contract hebben met een energiebedrijf of (vaker voorkomend) de huurder betaalt de verhuurder een maandelijks voorschot. De elementen in art. 7:237 BW staan dan dus bewust in het contract opgesomd, om te voorkomen dat de overeenkomst als all-in wordt gezien. De verhuurder op zijn beurt gebruikt dat voorschot weer om het energiebedrijf elke maand een voorschot (ook wel: termijnbedrag) te betalen.

Een verhuurder mag echter alleen winst maken op de huurprijs. Dus niet op de nutsvoorzieningen met een individuele meter of de servicekosten (waaronder dus de nutskosten voor gedeelde ruimtes). De wetgever heeft daarom dwingend in het Burgerlijk Wetboek opgenomen in art. 7:259 lid 2 BW dat een verhuurder na afloop van een kalenderjaar uiterlijk vóór 1 juli aan de huurder een relatief gedetailleerd overzicht moet verstrekken met daarop onder andere de meterstanden en de werkelijk gemaakte servicekosten. Een huurder kan op grond van art. 7:259 lid 4 BW verzoeken om inzage te krijgen in de onderliggende facturen en eindafrekeningen van het energiebedrijf of bijvoorbeeld de genoemde glazenwasser, internetleverancier etc.

Daaruit blijkt of de huurder teveel of te weinig voorschot heeft betaald en de huurder kan dat dus ook zelf controleren. Heeft de huurder teveel betaald, dan moet de verhuurder het teveel betaalde terugbetalen. Heeft de huurder te weinig betaald, dan moet de huurder het verschil bijbetalen.

Alleen als dat overzicht is verstrekt, mag de verhuurder de kosten voor het voorschot verhogen op grond van art. 7:261 lid 1 aanhef en onder b BW. Dat kan dus in principe niet vaker dan één keer per jaar, maar een huurder en verhuurder mogen lopende de huurovereenkomst (dus niet vooraf in het contract) wel afspreken om vaker per jaar de kosten te verrekenen. Naar de letter van de wet mogen de servicekosten die zien op het gebruik van nutsvoorzieningen in gedeelde ruimtes of nutsvoorzieningen zonder individuele meter anderszins helemaal niet verhoogd worden, maar het is geaccepteerd dat de wetgever dat niet heeft bedoeld. De verhuurder mag echter niet andere servicekosten toevoegen, tenzij de huurder daarmee instemt.

Gezien bovenstaande lijkt het mij dus onredelijk dat een verhuurder de 190 euro tegemoetkoming niet uitbetaald aan de huurders. Het is immers een tegemoetkoming voor de huishoudens, die enkel vanwege spoed op deze manier door het energiebedrijf aan de contractant van het energiebedrijf in november en december wordt uitbetaald. Sommige energiebedrijven verrekenen de 190 euro in het termijnbedrag, sommige bedrijven betalen de 190 euro uit, maar dat komt op hetzelfde neer.

Je zou de verhuurder dus kunnen vragen hoe de 190 euro verdeeld wordt in jullie geval en erop wijzen dat de wetgever de bedoeling heeft gehad om huishoudens meteen te compenseren onder verwijzing naar de regeling in de Staatscourant (voeg desnoods de hyperlink toe) door het te citeren zoals hierboven. Goede kans dat de verhuurder je dan betaalt. De 190 euro naar rato van het aantal huurders moet dus ook in het art. 7:259 lid 2 BW kostenoverzicht terugkomen, zodat het duidelijk is waarom je dat bedrag hebt gekregen. Het zou kunnen zijn dat de verhuurder je voorschot verhoogd als jullie eenmalig een tussentijdse verrekening overeenkomen.

Hou er verder rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met wat handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Hier vond ik wat leesvoer over het verdelen van het prijsplafond over het jaar. Is inderdaad nog niet zo simpel.

https://hetconsultancyhui...plafond-kleinverbruikers/

Alleen hier slaan ze de plank mis: "Voor elektriciteit is een lineaire inschatting van het verbruik nog wel te verdedigen". Ze vergeten dat 1 op de 5 huizen tegenwoordig zonnepanelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

stefxx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:54:
Hier vond ik wat leesvoer over het verdelen van het prijsplafond over het jaar. Is inderdaad nog niet zo simpel.

https://hetconsultancyhui...plafond-kleinverbruikers/

Alleen hier slaan ze de plank mis: "Voor elektriciteit is een lineaire inschatting van het verbruik nog wel te verdedigen". Ze vergeten dat 1 op de 5 huizen tegenwoordig zonnepanelen heeft.
Raar er was laatst duidelijk gemaakt dat het NA saldering zou zijn.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JDx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:08:
[...]

Lijkt me ook het meest logische anders is er feitelijk geen salderingsregeling meer.

Ik lees ook overal dat dat zo is;;

https://www.solar365.nl/n...nd%E2%80%99-65A4AFAE.html

https://solarmagazine.nl/...j-uitwerking-prijsplafond

en nog wel meer bronnen.

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 09-12-2022 09:18 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:08:
[...]

Dat maakt het andere niet onmogelijk.

De meerderheid krijgt immers geen jaarnota over 1-1-23 t/m 31-12-23, er zal dus altijd een verdeling gedaan moeten worden van het beschikbare prijsplafond over de maanden.

Deze verdeling is op basis van het verbruiksprofiel.
Met een verbruiksprofiel kan een min of meer nauwkeurige inschatting gemaakt worden van het verbruik van een grote groep aansluitingen over een korte periode op basis van een bekend verbruik over een langere periode, bijvoorbeeld een jaar. Het verbruiksprofiel bestaat uit een reeks fracties van een jaarverbruik.
https://www.3nergie.nl/blog/verbruiksprofielen-elektra-gas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03
Het debat in de tweede kamer is nu gepland op 14 december.
De antwoorden op de vragen die de kamer gesteld heeft zouden vandaag komen maar die staan nog niet op de website van de tweedekamer.
Zie:
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A09872

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Met dit voorstel geloof ik er niet meer in dat we op 1 januari een prijsplafond hebben. Dit wordt minstens de eerste drie maanden 190 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:05
moshimoshi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:05:
Met dit voorstel geloof ik er niet meer in dat we op 1 januari een prijsplafond hebben. Dit wordt minstens de eerste drie maanden 190 euro per maand.
Heb je een bron?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:47
Op de website van de tweede kamer staan nu een aantal stukken :https://www.tweedekamer.n...2022Z24818&did=2022D53325

De exacte uitwerking volgt volgende week.

[ Voor 11% gewijzigd door devriesjande op 09-12-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
“Geloof ik”… dit voorstel komt nooit zonder kleerscheuren door de Tweede Kamer. Prijsschieten voor de oppositie en dat gaat de beeldvorming aantasten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
In de kroeg een link gekregen naar de uitwerking voor de klant, inclusief de verdeling over de maanden.
https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:23
moshimoshi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:08:
[...]

“Geloof ik”… dit voorstel komt nooit zonder kleerscheuren door de Tweede Kamer. Prijsschieten voor de oppositie en dat gaat de beeldvorming aantasten.
Het is geen voorstel. Dit kan gewoon doorgedrukt worden zonder goedkeur van Eerste en/of Tweede kamer.
Op Europees niveau kan het nog wel struikelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Raymond P schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:18:
[...]

Het is geen voorstel. Dit kan gewoon doorgedrukt worden zonder goedkeur van Eerste en/of Tweede kamer.
Op Europees niveau kan het nog wel struikelen.
Hoe kan dat de democratisch gezien zonder goedkeuring van de kamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:34
Gunner schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:23:
[...]

Hoe kan dat de democratisch gezien zonder goedkeuring van de kamers?
Het plafond zelf is een ministeriele regeling. Daar is de kamer niet voor nodig. Waar de kamer wel voor nodig is, is het benodigde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:15
Wolly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:08:
In de kroeg een link gekregen naar de uitwerking voor de klant, inclusief de verdeling over de maanden.
Als je zonnepanelen hebt, moet je denk ik niet bij Tibber zijn.
"...Ik heb zonnepanelen, hoe zit dat? ☀️

Het prijsplafond wordt toegepast op het nettoverbruik. Dit betekent dat de salderingsregeling eerst wordt gehanteerd en dan pas het energieplafond. Opwek wordt dus eerst van het verbruik afgehaald en vervolgens wordt het prijsplafond toegepast...."

Hoe dan bij maandelijks afrekenen? Ook maandelijks salderen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
henkzelf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:57:
Ik denk dat er iemand bij tibber hoofdpijn zal krijgen om dat goed te implementeren. Tibber saldeeert per jaar voor de belasting, maar per uur voor het leveringstarief.

Nu maar hopen dat een groot deel van het jaar dynamische tarieven lager zijn dan het plafond en het niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:27:
[...]

Het plafond zelf is een ministeriele regeling. Daar is de kamer niet voor nodig. Waar de kamer wel voor nodig is, is het benodigde geld.
Het enige wat er nog kan gebeuren is dat er moties ingediend worden die aangenomen worden waardoor er iets veranderd moet worden.
De meeste partijen zijn voor het prijsplafond dus de kans de dat de begrotings wijziging wordt afgekeurd is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:21
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:08:
[...]
Ik denk dat er iemand bij tibber hoofdpijn zal krijgen om dat goed te implementeren. Tibber saldeeert per jaar voor de belasting, maar per uur voor het leveringstarief.

Nu maar hopen dat een groot deel van het jaar dynamische tarieven lager zijn dan het plafond en het niet uitmaakt.
Alle energieleveranciers moeten elke maand tussen 1 en 15e het voorschotbedrag aanvragen voor CEK23 voor de volgende maand.
Als ook dat ze teruglevering alvast moeten aftrekken van jaarverbruik, zulllen flink wat zijn die wat aan het jaarverbruik hebben gedaan, (zuiniger, voor het eerst zonnepanelen of een paar bijgelegd afgelopen jaar).
Als ook dat ze met aanvraag in eerste helft van Maart werkelijk afname moeten terug melden van Januari ( er zijn nog ferrarismeters )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:43

Racing_Reporter

Contentmaker

mv_ak schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:48:
Voor november en december komt er een vaste korting van 190 euro per maand
Vervalt dan de korting op de energiebelasting en BTW? Of ligt dat vast tot 31-12-2022.
Vraag mij ook af hoe dat werkt met AOW'ers. Mijn tante wordt door de compensaties verderop gekort doordat dit op haar rekening verscheen, waardoor ze netto dat geld weer moet inleveren? Dat kan toch niet de bedoeling van deze regeling zijn?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
Racing_Reporter schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 01:22:
[...]

Vraag mij ook af hoe dat werkt met AOW'ers. Mijn tante wordt door de compensaties verderop gekort doordat dit op haar rekening verscheen, waardoor ze netto dat geld weer moet inleveren? Dat kan toch niet de bedoeling van deze regeling zijn?
Het is gemeld door regering dat deze compensatie niet als inkomen voor toeslagen geldt. Juist om te voorkomen dat je 380 euro krijgt en het aan de andere kant weer mag inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik snap niet wat er zo moeilijk is, het tarief wordt toch gewoon 40/1,45 per 1 januari, maakt niet uit wanneer ze dat afrekenen dan toch? Nu is ook mijn tarief per 7 november per direct veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:53
Gunner schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:23:
[...]

Hoe kan dat de

democratisch

gezien zonder goedkeuring van de kamers?
Nederland??? _O- _O- _O-

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
JDx schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 06:16:
Ik snap niet wat er zo moeilijk is, het tarief wordt toch gewoon 40/1,45 per 1 januari, maakt niet uit wanneer ze dat afrekenen dan toch? Nu is ook mijn tarief per 7 november per direct veranderd.
Dat hangt van de aanbieder af. Als je bij Tibber zit die per maand een afrekening doet, dan zit je ongemakkelijk. Zeker als je ook nog eens een warmtepomp hebt en veel stroom in de wintermaanden gebruikt en weinig in de zomer. Dan zit je met het prijsplafond nu dat in januari 320 kWh onder het prijsplafond valt en de rest dus niet. Met de prijzen van nu, ook dynamisch, valt alles boven het prijsplafond. Ik kan dan in januari een factuur verwachten van 650 kWh gebruik * gemiddeld een tarief van € 0.60 per kWh (incl alle belastingen) = € 390 - een compensatie van het prijsplafond van 320 kWh * € 0.20 = € 64. Niet echt een substantieel bedrag dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Ep Woody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:46:
Dat hangt van de aanbieder af. Als je bij Tibber zit die per maand een afrekening doet, dan zit je ongemakkelijk. Zeker als je ook nog eens een warmtepomp hebt en veel stroom in de wintermaanden gebruikt en weinig in de zomer. Dan zit je met het prijsplafond nu dat in januari 320 kWh onder het prijsplafond valt en de rest dus niet. Met de prijzen van nu, ook dynamisch, valt alles boven het prijsplafond. Ik kan dan in januari een factuur verwachten van 650 kWh gebruik * gemiddeld een tarief van € 0.60 per kWh (incl alle belastingen) = € 390 - een compensatie van het prijsplafond van 320 kWh * € 0.20 = € 64. Niet echt een substantieel bedrag dus...
Als je in het begin van het jaar teveel gebruikt, dan maakt het maandelijks factureren van tibber niet uit. Je mag namelijk wel wat je te weinig gebruikt meenemen, maar niet wat je teveel gebruikt later compenseren.

Ten minste, dat is wat ik ervan begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Volgens tibber niet:
Let op:

In alle scenario's is het zo dat je het ‘tegoed’ van de ene maand niet mee kan nemen naar de andere maand. Wanneer je 300 kWh in januari hebt verbruikt, neem je de resterende 20 kWh dus niet mee naar februari. Achteraf kWh verrekenen is ook niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Niet dat dat bij mij van toepassing zou zijn. Ik heb weinig maanden dat ik onder het prijsplafond zit zonder gebruik te maken van mijn zonnestroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
phicoh schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:53:
[...]

Als je in het begin van het jaar teveel gebruikt, dan maakt het maandelijks factureren van tibber niet uit. Je mag namelijk wel wat je te weinig gebruikt meenemen, maar niet wat je teveel gebruikt later compenseren.

Ten minste, dat is wat ik ervan begrijp.
Lees het nog maar eens, je kan “overgebleven tegoed” niet meenemen na een rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het is gewoon een chaos allemaal, ik hoop wel dat ik het direct ook echt zie in de app en op Mijn Eneco die tarieven, niet pas ergens op een afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Wolly schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:09:
[...]

Lees het nog maar eens, je kan “overgebleven tegoed” niet meenemen na een rekening.
Het gaat om mensen die in januari veel gebruiken, niet om mensen die in januari in Spanje overwinteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Ok dus met die vastgestelde gebruikers verdeling zie Tibber lijkt het me gunstiger om in de zomermaanden over te stappen naar een dynamisch tarief (want weinig prijsplafond) en dan tegen de winter terug bij een gewone aanbieder die de prijs over het jaar middelt (en dus betaal je relatief minder in de winter).

Er zijn geen overstapkosten toch? En je kunt per maand opzeggen begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
henkzelf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:57:
[...]

Als je zonnepanelen hebt, moet je denk ik niet bij Tibber zijn.
"...Ik heb zonnepanelen, hoe zit dat? ☀️

Het prijsplafond wordt toegepast op het nettoverbruik. Dit betekent dat de salderingsregeling eerst wordt gehanteerd en dan pas het energieplafond. Opwek wordt dus eerst van het verbruik afgehaald en vervolgens wordt het prijsplafond toegepast...."

Er staat dat er per maand gekeken wordt, en de opwek eerst van het verbruik afgetrokken wordt. Dus in de winter, stel opwek in jan 50 kWu, verbruik 500 en plafond 320 dan is het 320x0.40 + 130x0,75 = 225,5 euro voor elektriciteit in januari. In de zomer wek je meer op dus is de rekening lager en heb je voordeel van je PV investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:15
mv_ak schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:02:
[...]

Er staat dat er per maand gekeken wordt, en de opwek eerst van het verbruik afgetrokken wordt. Dus in de winter, stel opwek in jan 50 kWu, verbruik 500 en plafond 320 dan is het 320x0.40 + 130x0,75 = 225,5 euro voor elektriciteit in januari. In de zomer wek je meer op dus is de rekening lager en heb je voordeel van je PV investering.
Precies dat en dan mag je in de zomer je overschot tegen 5 ct terug leveren. Maandelijks salderen zou mij fors geld kosten dus gelukkig heb ik dat niet.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:23
Ignore - incorrect input

[ Voor 87% gewijzigd door TLer op 12-12-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wolly schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:09:
[...]

Volgens de stukken die nu online staan is dat wel de bedoeling. Dat als je in februari op vakantie gaat maar op 1 feb wel een nieuwe verbruiksperiode gestart bent dat je je plafond wel mee kan nemen naar maart maar niet gebruik kan maken van het plafond van januari.

Zie: Bladzijde 88 van Bundeldocument stukken actieve openbaarmaking op https://www.tweedekamer.n...2022Z24818&did=2022D53325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wel apart dat het gaat om energie. Maar het doel was toch om (russisch-)gas te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Omtzigt heeft nog wel wat kritische vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mierenfokker schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:23:
Wel apart dat het gaat om energie. Maar het doel was toch om (russisch-)gas te beperken?
Nee, dat loopt parallel hieraan. Vooral op Europees niveau. Daar zou binnenkort ook een keer een beslissing over gemaakt moeten worden. Als er een besluit wordt genomen tot het plaatsen van een price cap op gas dan heeft dat ook effect op ons prijsplafond.

In het beginsel is het prijsplafond een ondersteuning van de economie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 20:34
Gunner schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:08:
Omtzigt heeft nog wel wat kritische vragen.

[Twitter]
die is dan gisteren toch op z'n wenken bediend? Inclusief voorgestelde subsdieregeling...

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/12/12/regeling-prijsplafond-voor-energie-voor-kleinverbruikers-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ondanks de belofte dat het prijsplafond voor gas en stroom gaat gelden voor een gebruik tot 1200 kuub gas per jaar en 2900 kilowattuur stroom, blijkt dat dit in de praktijk voor veel huishoudens niet het geval gaat zijn. Alleen mensen die een extreem gemiddeld energieverbruik hebben, krijgen hun rekening daadwerkelijk tot het plafond vergoed.
Artikel met uitleg: https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Oh nee we gaan het weer (onnodig?) ingewikkeld maken.

Hadden we niet gewoon beter in 2023 iedereen 12x190 kunnen storten. Waren we direct administratief klaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Iemand toevallig al ergens de verdeling over de verschillende maanden van m3 gas gevonden? In net zo'n handig overzicht zoals Tibber in bovenstaande link plaatst mbt KwH elektriciteit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFlag82
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:02
BBKing schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:30:
[...]

Iemand toevallig al ergens de verdeling over de verschillende maanden van m3 gas gevonden? In net zo'n handig overzicht zoals Tibber in bovenstaande link plaatst mbt KwH elektriciteit?
Op de site van Eneco onder het kopje “ Hoe werkt de verdeling van het verbruiksplafond met mijn jaarnota?”

https://www.eneco.nl/klan...nergiemarkt/prijsplafond/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
TheFlag82 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:37:
[...]

Op de site van Eneco onder het kopje “ Hoe werkt de verdeling van het verbruiksplafond met mijn jaarnota?”

Dank! Kunnen we eindelijk gaan rekenen aan daadwerkelijke kosten volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BBKing schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:45:
[...]

Dank! Kunnen we eindelijk gaan rekenen aan daadwerkelijke kosten volgend jaar.
Ik zou me er vooral niet te druk over maken. Je doet er toch niks aan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Dus het tijdstip van de jaarafrekening gaat verschil maken zo te lezen. Dat wordt overstappen op 1 januari dan.
Komt op zich niet slecht uit met die woekertarieven van Vattenfall in 2023

[ Voor 9% gewijzigd door PP_Sound op 13-12-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PP_Sound schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:49:
[...]

Dus het tijdstip van de jaarafrekening gaat verschil maken zo te lezen. Dat wordt overstappen op 1 januari dan.
Komt op zich niet slecht uit met die woekertarieven van Vattenfall in 2023
Kan onhandig zijn met je eventuele saldering. Maar het is zeker een overweging. Aan de andere kant. Als je toch onder het plafond blijft...

Zal eens kijken of de tarieven per 1 januari al ergens fatsoenlijk terug te vinden zijn. De prijsvergelijkers zijn angstvallig leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 13-12-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:55:
[...]

Kan onhandig zijn met je eventuele saldering. Maar het is zeker een overweging. Aan de andere kant. Als je toch onder het plafond blijft...

Zal eens kijken of de tarieven per 1 januari al ergens fatsoenlijk terug te vinden zijn.
Saldering hoef ik geen rekening met te houden en stoorde me toch al aan die Vattenfall tarieven en ik verwacht dat ze die 3 maanden gaan aanhouden ondanks de dalende prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-05 11:48
MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:55:
[...]

Zal eens kijken of de tarieven per 1 januari al ergens fatsoenlijk terug te vinden zijn. De prijsvergelijkers zijn angstvallig leeg.
Hier al 2 uur websites van leveranciers aan t afstruinen en ik verbaas me er over hoe weinig die 2023 tarieven beschikbaar hebben. Morgen maar eens een belronde doen.

Als je per 1 Jan over wil is nu zo’n beetje t moment om over t stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Laatst online: 04:38

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit dat artikel nog eens beter te lezen... Maar volgens mij is het ook als je onder het prijsplafond blijft gunstiger om per 1 januari over te stappen...

Dus eigenlijk voor iedereen? :?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 13-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Laatst online: 04:38
Gunner schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:19:

Hadden we niet gewoon beter in 2023 iedereen 12x190 kunnen storten. Waren we direct administratief klaar geweest.
Misschien denk ik nog wel beter geweest als gewoon belasting en deels accijns hadden verlaagt.

Nu hebben ze een voorstel aangenomen van de energieleveranciers (wij wceend).

Linksom rechtsom moeten we betalen maar ben bang dat dit grapje nog duurder uitpakt als we gaan uitrekenen in 2024.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik vraag me af of ik ook een afrekening kan vragen op 31 december? Waarom zou alleen de energieleverancier dat tijdstip mogen bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De slapende journalisten zijn dus ook eindelijk wakker geworden ook al was dit al dik een maand bekend |:(

Mensen met zonnepanelen en eindrekening in augustus of verder zijn ook het bokje vermoed ik. Vanaf dan heb je niet veel opwek meer en de opwek van 2024 die je normaliter gebruikt om dat weg te strepen kan je niet gebruiken om je prijsplafond vanaf augustus 2022 te ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:20:
Zit dat artikel nog eens beter te lezen... Maar volgens mij is het ook als je onder het prijsplafond blijft gunstiger om per 1 januari over te stappen...

Dus eigenlijk voor iedereen? :?
Niet voor iedereen verwacht ik.

Maar stel van wel, bij welke aanbieder zit je dan goed (en degelijk vwb aanbod), vanaf 01-01?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Dus bij koude eerste maanden in 2023 zijn we de sjaak, want dan zitten we waarschijnlijk boven wat ze voor die maand hebben ingeschat als verbruik en grens voor het plafond. Mijn jaarafrekening is in april.

[ Voor 87% gewijzigd door PatrickC op 13-12-2022 22:20 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
Het valt mij op dat de verdeling per maand voor stroom nogal afwijkt tussen tibber en eneco.
Weet iemand waar ik de officiele door de overheid vastgestelde verdeling kan vinden?

(Overigens is er in mijn persoonlijke situatie geen seizoenseffect in stroomverbruik te ontdekken; iedere maand ongeveer hetzelfde)

Tibber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAYYyUgRwgZyNWxpLkQqDhE9V_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hsk71K3FIyYFgOExcMNJZIpD.jpg?f=user_large

Eneco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpHiFt_6iyKRWA_dw3PLW6oiZhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kSJka7Lb48l0p9w5X9ZxxhRS.jpg?f=user_large

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@musicpixel Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023, Bijlage II bij artikel 2.5 (standaardvolumefracties elektriciteit en gas): https://www.rijksoverheid...oor-kleinverbruikers-2023

Helemaal officieel is die nog niet. Ik heb de dagen naar maanden reduced en kom dan op wat afronding na op hetzelfde als Eneco: Raymond P in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 13-12-2022 22:33 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Gunner schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:19:

Daarmee wordt het voor zonnepanelen eigenaren wel heel gunstig, je krijgt al saldering en komt er nog even 12x190 bij bovenop.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:35:
[...]

De slapende journalisten zijn dus ook eindelijk wakker geworden ook al was dit al dik een maand bekend |:(

Mensen met zonnepanelen en eindrekening in augustus of verder zijn ook het bokje vermoed ik. Vanaf dan heb je niet veel opwek meer en de opwek van 2024 die je normaliter gebruikt om dat weg te strepen kan je niet gebruiken om je prijsplafond vanaf augustus 2022 te ontzien.
Dat is alleen van toepassing bij overschot, fakkel je alle opbrengst van de zonnepanelen weg en is het daarna 0 dan is er niks aan de hand, salderingsregeling vind altijd plaats bij de eindafrekening, eerst wordt je opbrengst weggestreept met je verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
musicpixel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:28:
Het valt mij op dat de verdeling per maand voor stroom nogal afwijkt tussen tibber en eneco.
Weet iemand waar ik de officiele door de overheid vastgestelde verdeling kan vinden?

(Overigens is er in mijn persoonlijke situatie geen seizoenseffect in stroomverbruik te ontdekken; iedere maand ongeveer hetzelfde)

Tibber

[Afbeelding]

Eneco

[Afbeelding]
Het Tibber overzichtje is sowiezo fake want komt niet op 2900 kWu uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:38:
[...]

Dat is alleen van toepassing bij overschot, fakkel je alle opbrengst van de zonnepanelen weg en is het daarna 0 dan is er niks aan de hand, salderingsregeling vind altijd plaats bij de eindafrekening, eerst wordt je opbrengst weggestreept met je verbruik.
Hoe gaan ze dan op 31-12 bepalen hoeveel prijsplafond je hebt gebruikt als je pas op 1-8-23 24 je eindrekening krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Wolly *2024 ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:41:
[...]

Hoe gaan ze dan op 31-12 bepalen hoeveel prijsplafond je hebt gebruikt als je pas op 1-8-23 je eindrekening krijgt?
Geen idee maar als ik op 0 uitkom valt daar weinig op uit te rekenen over de maanden, saldering gaat op jaarbasis, wordt daar mee gerommeld remt het de zonnepanelen groei enorm, het kabinet moet de energietransitiedoelen halen en zal daarom niet gebeuren.

Pas na 2025 wordt het spannend voor zonnepanelen eigenaren.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:44:
[...]

Geen idee maar als ik op 0 uitkom valt daar weinig op uit te rekenen over de maanden, saldering gaat op jaarbasis.
En als je niet op nul of daarboven uit komt? De regeling heeft een harde grens op 31-12-2023.
Als je meer verbruikt dan teruglevert zal je toch uit moeten rekenen welk deel van dat verbruik binnen 2023 valt en welk deel erbuiten. Want op het verbruik buiten 2023 zit geen prijsplafond.

M.a.w. je overstapmoment juist plannen kan een flinke impact hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 13-12-2022 22:50 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:10
Pff zit het net na te lezen....

Mijn eindnota is in April. Dat betekend dus dat ik alleen de winter 'profiteer' van het lagere tarief. Dan kan ik toch veel beter per 31 December opzeggen en naar een ander overstappen ? Dan heb ik toch het hele jaar profijt van het plafond ? Of mis ik hier iets ?

Ik heb op dit moment meer verbruikt dan opwek dus daar loop ik ook niks mis lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jan-man Yep. Dan heb je het hele plafond ter beschikking.
Als je tot aan april boven de standaardvolumefracties zit zal het geen verschil maken, je "spaart" dan sowieso niets.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
gvd
nu gaan we per 1 jan toch echt gas gebruiken
de kleine regeltjes maken dat mogelijk

voorbeeld is gas maar kan je ook doortrekken naar stroom

https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

wilde eerst zonnepanelen bij plaatsen maar dan moeten ze veel energie opleveren nog voor 1 julie ( ons contract loopt tot 1 july en dan weer tot 1 july 2024 )

erg jammer dit allemaal het zag er gunstig uit om met het plafond toch met de airco te blijven verwarmen maar nu dus niet meer

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 09:32
Jan-man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:50:
Pff zit het net na te lezen....

Mijn eindnota is in April. Dat betekend dus dat ik alleen de winter 'profiteer' van het lagere tarief. Dan kan ik toch veel beter per 31 December opzeggen en naar een ander overstappen ? Dan heb ik toch het hele jaar profijt van het plafond ? Of mis ik hier iets ?

Ik heb op dit moment meer verbruikt dan opwek dus daar loop ik ook niks mis lijkt me.
Je profiteert wel het hele jaar door, maar het kan zijn dat je bijvoorbeeld doordat Jan/Feb/Maart koud zijn en Nov/Dec 23 mild zijn, je toch boven het plafond uitkomt terwijl je dat anders had 'gesaldeerd'. Het liefste heb je inderdaad het hele jaar, dan kan je gewoon salderen dus, maar je winst kan ook 0 zijn omdat je elke maand er netjes onder blijft.

Ik ben per 1 dec overgestapt met een vast contract dus ik zit hopelijk redelijk goed. Alleen ik kan dus pech hebben als dec 23 heel koud wordt en voorjaar 23 meevalt. Maar eind 23 wordt sowieso spannend want er gaat waarschijnlijk nog meer schaarste zijn dan nu en geen prijsplafond in 24, dus doe de riemen maar vast.

[ Voor 15% gewijzigd door chielsen op 13-12-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 09:32
Wat ik niet snap is dat zie die verdeling niet gewoon op de FAQ zetten. Op Nu.nl snappen ze er geen zak van en denken dat de verdeling linair is.

Trouwens op de vraag of het nog steeds wel loont Full Electric te gaan, moeten ze wel een heel sneaky antwoord geven.
Hebt u een volledig elektrische warmtepomp zonder zonnepanelen, dan gaat uw energierekening omlaag, omdat u profiteert van het lagere stroomtarief tot 2.900 kWh. 
Ja maar niet tov een hybride of cv. Waar ze in hetzelfde antwoord eerder wel mee vergelijken. Ze weten dus dat het niet zo is, zetten het toch door, en moeten het dan op slinkse wijze zo proberen te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik denk dat het erg druk gaat worden op de administratie van de energiemaatschappijen komende tijd, heleboel mensen willen afrekening op 31 december dus puinhoop wordt dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04 22:17

kgl

De vraag is ook hoe het nu precies gaat werken met deze verdeling in combinatie met zonnepanelen / saldering. De energiemaatschappij is immers verplicht op kWh te salderen op jaarbasis. Dus als je jaarafrekening op 1 juni komt, dan loopt je salderingsjaar dus vanaf 1 juni 2022 tot 1 juni 2023. Hoe bepaal je nu welk deel van de na saldering resterende kWh aan het prijsplafond verbruik worden toegerekend? En hoe werkt dat dan vervolgens op de jaarafrekening op 1 juni 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Door de “gebruikersprofiel” berekening leggen de energieleveranciers de rekening van de dure winterstroom bij de overheid en hopen ze vanaf april lagere tarieven te kunnen rekenen - anders stappen echt miljoenen huishoudens over naar dynamische beprijzing voor electriciteit vanaf april als die prijzen zakken richting de 10-20 ct per kWu als maandgemiddelde. Hoe waren de dynamische prijzen vorig jaar verdeeld over het jaar (per maand gemiddeld)?

[ Voor 4% gewijzigd door mv_ak op 14-12-2022 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
kgl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:05:
De vraag is ook hoe het nu precies gaat werken met deze verdeling in combinatie met zonnepanelen / saldering. De energiemaatschappij is immers verplicht op kWh te salderen op jaarbasis. Dus als je jaarafrekening op 1 juni komt, dan loopt je salderingsjaar dus vanaf 1 juni 2022 tot 1 juni 2023. Hoe bepaal je nu welk deel van de na saldering resterende kWh aan het prijsplafond verbruik worden toegerekend? En hoe werkt dat dan vervolgens op de jaarafrekening op 1 juni 2024?
Te doen lijkt me, jaarverbruik kWu - jaaropwek. Restant jaar kWu verdeeld over gebruikersprofiel. Daarna berekening vanaf 01-01 met de dan geldende tarieven per maand met prijsplafond, het deel vòòr 01-01 zonder pp. Idem voor jun 2014, prijsplafond tot 31-12-23.

[ Voor 3% gewijzigd door mv_ak op 14-12-2022 06:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:55:
gvd
nu gaan we per 1 jan toch echt gas gebruiken
de kleine regeltjes maken dat mogelijk

voorbeeld is gas maar kan je ook doortrekken naar stroom

https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

wilde eerst zonnepanelen bij plaatsen maar dan moeten ze veel energie opleveren nog voor 1 julie ( ons contract loopt tot 1 july en dan weer tot 1 july 2024 )

erg jammer dit allemaal het zag er gunstig uit om met het plafond toch met de airco te blijven verwarmen maar nu dus niet meer
Heb dit vanmorgen gelezen, maar dan in een andere vorm op een andere site. Je moet echt een rekenwonder zijn wil je straks nog weten wanneer je wat moet gebruiken.

Ik dacht dus ook met mijn zonnepanelen VER onder het plafond te zitten, want heb de hele zomer flink teruggeleverd, daar heb ik dus helemaal niets aan. De eindafrekening is 1 of 2 mei ofzo, tot die tijd leveren mijn zonnepanelen maar weinig op (bijna plat op het dak).

Ik mag van januari t/m begin mei dus maar 900kWh verbruiken, dat worden dus met dit weer slechts 60 dagen (van de ca. 120), ik kan dus beter 50% van de tijd gewoon gas stoken... dafuq...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8djXM38yMYSUAmmrQZRxZX4Bl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLyqruT9D8X3sdmCN1Zy0y8i.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens dit verhaal zou het niet uitmaken wanneer je een eindafrekening krijgt. Maar aangezien ik bij Vattenfall zit, toch maar eens rond kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kgl schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:05:
*copy van ander topic, maar past hier beter*

Heb dit vanmorgen gelezen, maar dan in een andere vorm op een andere site. Je moet echt een rekenwonder zijn wil je straks nog weten wanneer je wat moet gebruiken.

Ik dacht dus ook met mijn zonnepanelen VER onder het plafond te zitten, want heb de hele zomer flink teruggeleverd, daar heb ik dus helemaal niets aan. De eindafrekening is 1 of 2 mei ofzo, tot die tijd leveren mijn zonnepanelen maar weinig op (bijna plat op het dak).

Ik mag van januari t/m begin mei dus maar 900kWh verbruiken, dat worden dus met dit weer slechts 60 dagen verwarmen via de warmtepomp (van de ca. 120), ik kan dus beter 50% van de tijd gewoon gas stoken... dafuq...

Berekening zal niet helemaal kloppen, maar waarom niet gewoon het tarief echt 40 cent en 1,45 maken vanaf 1 januari, het moet allemaal weer apart verrekend worden?

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@JDx met zonnepanelen zit je wel degelijk goed, want bij je jaarrekening wordt eerst gesaldeerd en pas daarna wordt er naar het prijsplafond gekeken. Salderen is en blijft per jaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:39
JDx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:46:
[...]

Ik mag van januari t/m begin mei dus maar 900kWh verbruiken, dat worden dus met dit weer slechts 60 dagen verwarmen via de warmtepomp (van de ca. 120), ik kan dus beter 50% van de tijd gewoon gas stoken... dafuq...
Ze moeten voor deze methode inderdaad de rekenmachine toch wel flink gaan gebruiken lijkt mij.
Maar om het prijsplafond op 01-01 tot en met 31-12 te laten lopen is te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:48:
@JDx met zonnepanelen zit je wel degelijk goed, want bij je jaarrekening wordt eerst gesaldeerd en pas daarna wordt er naar het prijsplafond gekeken. Salderen is en blijft per jaar.
Dat zou je denken en dacht ik in eerste instantie ook, maar als je dan verder na gaat denken, hoe willen ze dat doen dan? Er moeten in ieder geval mensen flink aan het rekenen.

Of in ieder geval waarschijnlijk een grote groep (te) dure programmeurs aan de slag.

Er zitten zo veel haken en ogen aan en vergeleken met vorige jaren is 1,45 nog niet eens het dubbele van de 80 cent die ik toen normaal vond. Terwijl 40 cent 3x zo veel is dan wat ik voorheen betaalde.

En zeker op dagen als deze is gas stoken toch ook wel zo fijn.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:00

OmeJoyo

This is me

Mijn overstapdatum is 3 januari, dat is nu wel gunstig geloof ik. De vraag is allen, wat wil ik nu.

Qua stroom maakt het niets uit, behalve dat ik graag een hoge TLV wil, want ik produceer dit jaar ook 2000 kWh te veel. Gas zit ik dit jaar net onder de 1000 kuub, maar dat is wel met echt besparen.

Maarja, met een scheef plafond wil ik niet halverwege overstappen, dus wellicht moet ik voor elektra vast overstappen en gas variabel houden, kan ik op dat moment uitrekenen wat het beste is.

Het maakt het iig niet makkelijker. Gelukkig heb ik wel historisch verbruik en kan ik dus ook beter inschatten wat ik ga verbruiken.

Wel verwacht ik eigenlijk vanuit de overheid een simpele tool met een slider zodat je kunt zien op welke dag je nog hoeveel mag/kan verbruiken binnen het plafond.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

OmeJoyo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:03:
Mijn overstapdatum is 3 januari, dat is nu wel gunstig geloof ik. De vraag is allen, wat wil ik nu.

Qua stroom maakt het niets uit, behalve dat ik graag een hoge TLV wil, want ik produceer dit jaar ook 2000 kWh te veel. Gas zit ik dit jaar net onder de 1000 kuub, maar dat is wel met echt besparen.

Maarja, met een scheef plafond wil ik niet halverwege overstappen, dus wellicht moet ik voor elektra vast overstappen en gas variabel houden, kan ik op dat moment uitrekenen wat het beste is.

Het maakt het iig niet makkelijker. Gelukkig heb ik wel historisch verbruik en kan ik dus ook beter inschatten wat ik ga verbruiken.

Wel verwacht ik eigenlijk vanuit de overheid een simpele tool met een slider zodat je kunt zien op welke dag je nog hoeveel mag/kan verbruiken binnen het plafond.
Ja dat is ideaal vanaf 3 januari tellen, ik zit dus ergens begin mei, terwijl ik juist vanaf dan veel begin terug te leveren, dus begin dit jaar aan het gas en eind van het jaar aan de stroom? Ik weet het niet meer.

Hoe het salderen gaat vraag ik me ook af, want ik leverde eerst terug tegen een fluttarief en betaal nu de hoofdprijs. Of salderen ze eerst en betaal je daarna over de rest je huidige tarief.

In dat geval heb ik voordeel, want dan heb ik in de zomer veel meer bespaard dan ik toen dacht, maar het had net zo goed andersom kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JDx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:46:
[...]

Berekening zal niet helemaal kloppen, maar waarom niet gewoon het tarief echt 40 cent en 1,45 maken vanaf 1 januari, het moet allemaal weer apart verrekend worden?
Als jouw jaar van mei tot mei loopt neem ik toch wel aan dat je de uren opgewekt in 2022 mag gebruiken om het verbruik in 2023 tot mei ook te salderen? Even ervan uitgaand dat je voldoende hebt opgewekt en teruggeleverd in 2022 natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:18:
[...]

Als jouw jaar van mei tot mei loopt neem ik toch wel aan dat je de uren opgewekt in 2022 mag gebruiken om het verbruik in 2023 tot mei ook te salderen? Even ervan uitgaand dat je voldoende hebt opgewekt en teruggeleverd in 2022 natuurlijk.
Dat neem je aan, maar zelfs als dat zo is pakt dat voor de 1 goed uit en voor de ander slecht, afhankelijk van de datum.

Stel je contract loopt tot 1 mei, dan heb je dus tot 1 mei 2900/3=966kWh onder het plafond. Zelfs na salderen kom ik daar wel overheen als ik blijf stoken met m'n airco tot die tijd.

Terwijl ik de hele zomer daarna meer opwek dan gebruik, want dan koel ik alleen met de airco, dat kost niks.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Want nu neem ik alleen maar af, wek "niets" op, dan moeten ze dus ook salderen scheiden tot en vanaf de datum dat het prijsplafond in gaat.

Dat plafond + salderen gaat gewoon problemen opleveren.

Pagina: 1 ... 8 ... 20 Laatste