Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

https://www.trouw.nl/duur...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dit is wel een mooie. Maar is nog geschreven voor het laatste nieuws.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 08:31 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
JDx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:21:
[...]

Dat neem je aan, maar zelfs als dat zo is pakt dat voor de 1 goed uit en voor de ander slecht, afhankelijk van de datum.

Stel je contract loopt tot 1 mei, dan heb je dus tot 1 mei 2900/3=966kWh onder het plafond.
Het gaat niet lineair, dus niet gedeeld door 3 maar volgens een tabel met volumefracties.
Je hebt dan 1094kWh van het plafond verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hremijn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:45:
[...]

Het gaat niet lineair, dus niet gedeeld door 3 maar volgens een tabel met volumefracties.
Je hebt dan 1094kWh van het plafond verbruikt.
En de rest blijft dan voor de rest van het jaar staan...

Zou dus vooral naar de tarieven kijken en niet zozeer naar overstapmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het loopt een beetje dubbel met een ander topic, maar een omslagpunt gas/warmtepomp is nu wel heel moeilijk te bepalen, aangezien je vroeger zo'n 0,80/m3 betaalde en straks 1,45/m3 is het best aantrekkelijk om dat gewoon te blijven doen, vooral 's morgens als het huis nog erg koud is.

Stroom is (n=1) met het prijsplafond 2,5x zo duur dan 2021 en gas 1,8x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Maxwp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:55:
gvd
nu gaan we per 1 jan toch echt gas gebruiken
de kleine regeltjes maken dat mogelijk

voorbeeld is gas maar kan je ook doortrekken naar stroom

https://www.rtlnieuws.nl/...s-1200-kuub-krijg-je-niet

wilde eerst zonnepanelen bij plaatsen maar dan moeten ze veel energie opleveren nog voor 1 julie ( ons contract loopt tot 1 july en dan weer tot 1 july 2024 )

erg jammer dit allemaal het zag er gunstig uit om met het plafond toch met de airco te blijven verwarmen maar nu dus niet meer
Ik lees niets over de salderingsregeling, verbruik je 2000kwh en wek je dat ook op kan je dat eerst wegstrepen van elkaar, het gaat hier over de overschot.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:57
Ik vind de manier waarop ze het stroomverbruik berekenen per maand voor het plafond nogal vreemd. Bij mij is dat gebruik bijna het hele jaar hetzelfde ipv zo’n dip in de zomer (vergelijkbaar met het gasverbruik). Bijvoorbeeld juli of augustus, dan heb ik vaak enkele weken vakantie, dus meer thuis en dus ook een hoger stroomverbruik. Als ik naar 2022 kijk, dan kom ik in die maanden dus ook boven het plafond, terwijl ik zo’n 2300kWh per jaar gebruik. Dat te hoge verbruik moet ik dus zien te ‘compenseren’ in de laatste 4 maanden, want mijn jaarafrekening is in april. Kijk.. als je zonnepanelen hebt dan heb je in de zomer meer opbrengst, maar die heb ik niet. Qua gasverbruik klopt de grafiek voor het prijsplafond wel en blijf ik er ruim onder.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:22
ook leuk weer voor de mensen zonder slimme meter.... dan gaan ze dus ook weer extra schatten hoeveel je iedere maand heb verbruikt........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PatrickC schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:06:
Ik vind de manier waarop ze het stroomverbruik berekenen per maand voor het plafond nogal vreemd. Bij mij is dat gebruik bijna het hele jaar hetzelfde ipv zo’n dip in de zomer (vergelijkbaar met het gasverbruik). Bijvoorbeeld juli of augustus, dan heb ik vaak enkele weken vakantie, dus meer thuis en dus ook een hoger stroomverbruik. Als ik naar 2022 kijk, dan kom ik in die maanden dus ook boven het plafond, terwijl ik zo’n 2300kWh per jaar gebruik. Dat te hoge verbruik moet ik dus zien te ‘compenseren’ in de laatste 4 maanden, want mijn jaarafrekening is in april. Kijk.. als je zonnepanelen hebt dan heb je in de zomer meer opbrengst, maar die heb ik niet. Qua gasverbruik klopt de grafiek voor het prijsplafond wel en blijf ik er ruim onder.
Idem. Ik snap ook niet hoe die flinke dip in elektra beargumenteerd wordt.
Mijn elektra-verbruik is elke maand ~220 met een variatie van zo'n 20-30kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

stok schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:00:
Idem. Ik snap ook niet hoe die flinke dip in elektra beargumenteerd wordt.
Mijn elektra-verbruik is elke maand ~220 met een variatie van zo'n 20-30kwh
Idem. In de donkere maanden meer verbruik door verlichting maar in de zomermaanden meer verbruik door verkoeling (bijv.). Ik zie nu ook iedere maand zowat hetzelfde verbruik terug, de verschillen zijn bij lange na niet zo groot als men nu laat zien in de plafondgrafiek.

Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik er iedere maand toch wel onder kan blijven, maar dan nog is het mij ook niet duidelijk hoe en waarom ze dat zo hebben bedacht.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Tsjah, voor mij is het plafond totaal uit balans door het gebruik van een warmtepomp. In januari gebruik ik veel stroom, 750 kWh terwijl ik in juni 340 kWh gebruik. Ik kon dus totaal niet uit met het prijsplafond. Gelukkig heb ik zonnepanelen waardoor het probleem bij mij beperkt is, maar het prijsplafond werkt in mijn situatie dus niet. Een beetje afhankelijk van de hoogte van de tarieven levert het mij maar een paar tientjes op in januari. Afhnakelijk van de hoogte van de gemiddelde tarieven in januari levert het me per 10 cent 33 euro op terwijl de meerprijs per maand 75 euro is. Als ze het plafond voor gas dubbel bij elektra zouden doen dan zou mijn hele verbruik in januari gewoon onder het prijsplafond vallen.

Als we kijken naar hoeveel gas nu gemiddeld kost per dag de afgelopen 30 dagen is dat ongeveer € 1.80, oftewel dat zou per kuub gas 35 cent zijn wat je per kuub gas vergoed krijgt uit het prijsplafond. 220*0.35 = € 77. Mensen met een warmtepomp worden dus serieus benadeeld met deze regeling en dat terwijl een warmtepomp zorgt voor een lagere energiebehoefte dan het gebruik van een verwarming met een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 16:10
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:44:
[Afbeelding]

Volgens dit verhaal zou het niet uitmaken wanneer je een eindafrekening krijgt. Maar aangezien ik bij Vattenfall zit, toch maar eens rond kijken.
dat bericht laat juist wel zien dat het uitmaakt
er word namelijk onderscheid gemaakt tussen voor en na je contract
de maanden jan en feb zijn veel meer dan de maand december qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Glashelder schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:48:
@JDx met zonnepanelen zit je wel degelijk goed, want bij je jaarrekening wordt eerst gesaldeerd en pas daarna wordt er naar het prijsplafond gekeken. Salderen is en blijft per jaar.
per 12 maanden
bij ons is het vanaf 1 july 2022 tot 1 july 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maxwp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:27:
[...]

dat bericht laat juist wel zien dat het uitmaakt
er word namelijk onderscheid gemaakt tussen voor en na je contract
de maanden jan en feb zijn veel meer dan de maand december qua verbruik.
Euh? Ik haal eruit dat er een maand (of dat) verdeling is. Die zowel bij oud als bij nieuw contract voor de betreffende periode van toepassing is.

Tegenover het hogere verbruik staat ook een hoger plafond voor die maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:33:
[...]

Euh? Ik haal eruit dat er een maand (of dat) verdeling is. Die zowel bij oud als bij nieuw contract voor de betreffende periode van toepassing is.

Tegenover het hogere verbruik staat ook een hoger plafond voor die maand.
als je contract stopt op 1 july dan mag je van jan tot 1 july 1450 kwh verbruiken en 600 kub gas.
gezien de maanden jan en feb meer gas ( bij cv ) of stroom ( bij warmtepomp ) is kom je daar snel boven
je hebt dan in die 6 maanden boven het plafond verbruikt en moet daarna ook betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:05
Ik ben benieuwd naar het prijsplafond dat per 1 januari ingaat. Het prijsplafond heeft niet eens tarieven van Dal en normaal, maar enkel €0,40 per kWh. Wordt er straks per 1 januari als het prijsplafond ingaat daltarief en normaaltarief samen bij elkaar opgeteld? Dat kan toch niet? Mijn jaarnota is pas in september van 3 september 2022 tot 2 september 2023.

Ik ben tweepersoonshuishouden in een nieuwbouw appartementje van 65m2 met zeer lage verbruik aan stroom en gas. Voor september 2022 hadden wij nog een vaste contract uit 2019 en betaalde ik €39,- per maand (2021-2022) maar sinds september zitten wij op variabel.

Het prijsplafond voor mij geldt dus van 1 januari tot 2 september en dan 3 september tot 31 december 2023.

Ik heb geen zonnepanelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 14-12-2022 10:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maxwp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:36:
[...]

als je contract stopt op 1 july dan mag je van jan tot 1 july 1450 kwh verbruiken en 600 kub gas.
gezien de maanden jan en feb meer gas ( bij cv ) of stroom ( bij warmtepomp ) is kom je daar snel boven
je hebt dan in die 6 maanden boven het plafond verbruikt en moet daarna ook betalen
Dan doe je de aanname dat het verbruik evenredig over die periodes verdeeld is. Het lijkt erop dat dat niet het geval is.

Jan-juni zou net zo goed 1800 kWh kunnen zijn op basis van 'standaard verbruikspatroon'.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Van der Berg schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:37:
Ik ben benieuwd naar het prijsplafond dat per 1 januari ingaat. Het prijsplafond heeft niet eens tarieven van Dal en normaal, maar enkel €0,40 per kWh. Wordt er straks per 1 januari als het prijsplafond ingaat daltarief en normaaltarief samen bij elkaar opgeteld? Dat kan toch niet? Mijn jaarnota is pas in september van 3 september 2022 tot 2 september 2023.

Ik ben tweepersoonshuishouden in een nieuwbouw appartementje van 65m2 met zeer lage verbruik aan stroom en gas. Voor september 2022 hadden wij nog een vaste contract uit 2019 en betaalde ik €39,- per maand (2021-2022) maar sinds september zitten wij op variabel.

Het prijsplafond voor mij geldt dus van 1 januari tot 2 september en dan 3 september tot 31 december 2023.
goed punt
we betalen nu extra vanwege dal en piek dus hoe word dat gecompenseerd? of betaal je niet meer vaste kosten als je piek en dal hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:59
@Van der Berg Er wordt gerekend met je gewogen gemiddelde prijs per kWh. Dat is je totaalprijs* delen door het aantal kWh, voor het deel wat boven het plafond ligt wordt bijgelegd.

*)exclusief vaste kosten

@Maxwp Als je nu extra betaalt voor die contractvorm, en je niet boven het plafond uit denkt te komen zou je inderdaad een andere vorm kunnen overwegen.

[ Voor 35% gewijzigd door Raymond P op 14-12-2022 11:20 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:38:
[...]

Dan doe je de aanname dat het verbruik evenredig over die periodes verdeeld is. Het lijkt erop dat dat niet het geval is.

Jan-juni zou net zo goed 1800 kWh kunnen zijn op basis van 'standaard verbruikspatroon'.
dat bedoel ik ook
je zit dan 350kwh boven je plafond dus moet je alsnog betalen
dat terwijl het goed mogelijk is dat na de winter en met de zomer en begin winter 2023 je voor na juni dus lager zit waardoor je op het totale jaar onder de 2900 blijft
toch omdat het niet per jaar maar per contract periode ingang gaat moet je alsnog bij betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maxwp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:42:
[...]

dat bedoel ik ook
je zit dan 350kwh boven je plafond dus moet je alsnog betalen
dat terwijl het goed mogelijk is dat na de winter en met de zomer en begin winter 2023 je voor na juni dus lager zit waardoor je op het totale jaar onder de 2900 blijft
toch omdat het niet per jaar maar per contract periode ingang gaat moet je alsnog bij betalen
Nee... Je hebt het over verbruik, ik heb het over het plafond. Op de verdeling van het plafond zelf over het jaar heen is een verdeelsleutel van toepassing. Dacht dat @Wolly daar een artikel over gevonden had.

Het zou zo kunnen zijn dat december, januari en februari voor 400kwh tellen, maart en november voor 300 en de rest van de maanden voor 157 kWh. Om maar iets te noemen.

Er wordt uitgegaan van een vernruiksprofiel, de exacte verdeelsleutel is alleen nog niet bekend.

Kan het nog zo zijn dat ie profiel afwijkt van wat ze bedacht hadden natuurlijk.

Ik zit ook met een warmtepomp en zonnepanelen. Heb het idee dat ik hiermee genaaid ga worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Het is sowieso onbegrijpelijk dat er een elektraplafond en gasplafond is. Ze hadden makkelijk zowel elektra als gas om kunnen rekenen naar GJ en daar één plafond van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 09:31

Rko

Zoals ik het lees in het NOS nieuwsbericht zou dit dus inhouden dat als je 1 december dit jaar bent overgestapt, dat je 600m3 gas hebt voor 1 jan - 30 november. En dan weer 600m3 gas voor 1 december - 31 december. Dit gaat voor veel oneerlijke situaties zorgen.

Dat zou dus in theorie kunnen inhouden dat bovengenoemde overstapper op 3 januari 600m3 heeft voor 1 en 2 januari en dan weer 600m3 voor de rest van het jaar.

Dit kunnen ze zo toch niet gaan berekenen?

Dan zou het dus kunnen helpen om eerder van contract te wisselen/overstappen omdat dan je telling op een ander moment eindigt/start? Wordt erg ingewikkeld.

Edit: NOS URL gecorrigeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Rko op 14-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:51:
Het is sowieso onbegrijpelijk dat er een elektraplafond en gasplafond is. Ze hadden makkelijk zowel elektra als gas om kunnen rekenen naar GJ en daar één plafond van maken.
Nee, dat zou veel te praktisch zijn. Blijft wel overheid he. :P

@Rko er staat in dat artikel letterlijk niets dat tot die conclusie kan leiden :?

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rko schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
Zoals ik het lees in het NOS nieuwsbericht zou dit dus inhouden dat als je 1 december dit jaar bent overgestapt, dat je 600m3 gas hebt voor 1 jan - 30 november. En dan weer 600m3 gas voor 1 december - 31 december. Dit gaat voor veel oneerlijke situaties zorgen.

Dat zou dus in theorie kunnen inhouden dat bovengenoemde overstapper op 3 januari 600m3 heeft voor 1 en 2 januari en dan weer 600m3 voor de rest van het jaar.

Dit kunnen ze zo toch niet gaan berekenen?

Dan zou het dus kunnen helpen om eerder van contract te wisselen/overstappen omdat dan je telling op een ander moment eindigt/start? Wordt erg ingewikkeld.
Haha zo zit ik er dus ook in met m'n hoofd, wat een chaos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rko

Rko

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:53:
[...]

Nee, dat zou veel te praktisch zijn. Blijft wel overheid he. :P

@Rko er staat in dat artikel letterlijk niets dat tot die conclusie kan leiden :?
Ja had de verkeerde link er in gezet. Nu aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 17:44
moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:51:
Dat kan niet want je kan je contract voor gas bij een andere leverancier hebben die het contract voor stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
phicoh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:59:
[...]

Dat kan niet want je kan je contract voor gas bij een andere leverancier hebben die het contract voor stroom.
Dat is een praktisch probleem waar echt wel wat op te bedenken is. De reden is in mijn ogen puur politiek. Anders snappen Henk en Ingrid niet wat voor cadeautje ze van de regering krijgen.

Maar goed, misschien ben ik te negatief over het prijsplafond omdat ik vind dat de energierekening helemaal niet gecompenseerd moet worden. Als we compenseren, en ik denk dat het nodig is voor bepaalde groepen, dan zou dat een algemene maatregel moeten zijn voor de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Het idee was leuk, maar de uitwerking wordt onderhand gewoon een groot drama.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:47:
[...]

Nee... Je hebt het over verbruik, ik heb het over het plafond. Op de verdeling van het plafond zelf over het jaar heen is een verdeelsleutel van toepassing. Dacht dat @Wolly daar een artikel over gevonden had.

Het zou zo kunnen zijn dat december, januari en februari voor 400kwh tellen, maart en november voor 300 en de rest van de maanden voor 157 kWh. Om maar iets te noemen.

Er wordt uitgegaan van een vernruiksprofiel, de exacte verdeelsleutel is alleen nog niet bekend.

Kan het nog zo zijn dat ie profiel afwijkt van wat ze bedacht hadden natuurlijk.

Ik zit ook met een warmtepomp en zonnepanelen. Heb het idee dat ik hiermee genaaid ga worden.
Maar de verdeling is al bekend, zie de site van Eneco.

Afbeeldingslocatie: https://www.eneco.nl/~/media/eneco-nl/illustraties/verbruiksplafond-stroom.png?la=nl-nl/&hash=45240D88363E075A6017B16E0068F04F
Afbeeldingslocatie: https://www.eneco.nl/~/media/eneco-nl/illustraties/verbruiksplafond-gas.png?la=nl-nl/&hash=9EB718F996A7AF4BA442135B4757655C

Feitelijk is de verdeling op dagbasis, dit zie je in de regeling pagina 22.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 14-12-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 17:44
moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:07:
Dat is een praktisch probleem waar echt wel wat op te bedenken is. De reden is in mijn ogen puur politiek. Anders snappen Henk en Ingrid niet wat voor cadeautje ze van de regering krijgen.

Maar goed, misschien ben ik te negatief over het prijsplafond omdat ik vind dat de energierekening helemaal niet gecompenseerd moet worden. Als we compenseren, en ik denk dat het nodig is voor bepaalde groepen, dan zou dat een algemene maatregel moeten zijn voor de inflatie.
Nee, het probleem is dat de overheid geen extra communicatie wil tussen verschillende partijen. Bijv. overstappen op een andere leverancier zou eenvoudig kunnen als de netbeheerder de meter standen op 1 januari door zou geven aan de nieuwe leverancier (net zoals de nieuwe leverancier nu de huidige standen krijgt). Maar in plaats daarvan hebben we nu die rare verdeling over de maanden met een complexe regel wanneer je een overschot mee mag nemen.

Dat plafond is er omdat sommigen een heel hoge energierekening hebben en anderen een lage (of in ieder geval niet zo hoge). Als je mensen met een lage rekening meer geld geeft dan krijg je meer inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Feitelijk is de verdeling op dagbasis, dit zie je in het regeling pagina 22.
Ja ik ga dus sowieso in januari en februari eerst mijn gasplafond opstoken voordat ik de airco weer aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Feitelijk is de verdeling op dagbasis, dit zie je in het regeling pagina 22.
Thanks!

Daarmee kan het artikel van de nos dat @Rko post ook niet kloppen.

En inderdaad driedubbel genaaid met een warmtepomp en zonnepanelen. Top.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

En in de warmste maanden mag je lekker maar 1x in de 3 dagen douchen met je familie :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JDx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:21:
En in de warmste maanden mag je lekker maar 1x in de 3 dagen douchen met je familie :')
Welnee. Elke dag douchen is hier 10m3 gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Serieus? Ik woon alleen en gebruik 0,5m3 voor een douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JDx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:22:
Serieus? Ik woon alleen en gebruik 0,5m3 voor een douchebeurt.
Misschien ff water besparende kop kopen en geen drie kwartier blijven staan dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:19:
[...]

Thanks!

Daarmee kan het artikel van de nos dat @Rko post ook niet kloppen.

En inderdaad driedubbel genaaid met een warmtepomp. Top.
Dat artikel klopt wel.
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:21:
[...]

Welnee. Elke dag douchen is hier 10m3 gemiddeld.
Dat gebruiken we per persoon per maand hier. En in de zomer gaat dat makkelijk keer twee. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko

Rko

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Bedankt, goede informatie. Vraag is nog wel, is dit iets wat de enegiemaatschappijen zelf kunnen bepalen? Of geldt dit voorbeeld van Eneco voor alle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:23:
[...]

Misschien ff water besparende kop kopen en geen drie kwartier blijven staan dan :P
Dat is 10 minuten, maar ik douche maar 1x in de 3 dagen vanwege mijn huid.

Maar met een gezinnetje van 3+ kom je echt wel over die 17m3 toch? Als je zoals mijn broertje ook nog hardloopt douche je 2x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rko schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:24:
[...]

Bedankt, goede informatie. Vraag is nog wel, is dit iets wat de enegiemaatschappijen zelf kunnen bepalen? Of geldt dit voorbeeld van Eneco voor alle?
Geldt voor iedereen, je kan zelf de gelinkte bijlage even erbij pakken en de maandtotalen optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Oh,en @MikeyMan en anderen met hoog verbruik en zonnepanelen...je wordt inderdaad enorm genaaid als je jaarrekening niet op 31-12 valt.

Tenminste, alsik deze post mag geloven: miliomiliano in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maar goed, mensen met een warmtepomp gebruiken zo 1000kWh/maand in de winter, dan zit je zo op die 339, dus vanaf dat punt moet je dus aan het gas. Of lekker 84ct/kWh betalen (Eneco).

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

JDx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:28:
Maar goed, mensen met een warmtepomp gebruiken zo 1000kWh/maand in de winter, dan zit je zo op die 339, dus vanaf dat punt moet je dus aan het gas.
of gewoon betalen en niet zo moelijk doen ;)
prijzen vallen best mee met een dynamisch contract.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 14-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Artikel klopt niet. Er wordt geen rekening gehouden met de verdeelsleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:29:
[...]

of gewoon betalen en niet zo moelijk doen ;)
Ja gaat lekker als je in de ziektewet zit, moet het doen met 1100 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:27:
Oh,en @MikeyMan en anderen met hoog verbruik en zonnepanelen...je wordt inderdaad enorm genaaid als je jaarrekening niet op 31-12 valt.

Tenminste, alsik deze post mag geloven: miliomiliano in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Ook los van de jaarrekening. Er wordt helemaal niet gesaldeerd met dat plafond toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:29:
[...]

Ook los van de jaarrekening. Er wordt helemaal niet gesaldeerd met dat plafond toch?
Op je jaarrekening wordt de saldering gedaan. Ik begrijp uit de post van @miliomiliano dat ze dus echt naar de opwek van de periode 1 jan 23 tot jaarrekening kijken en de periode jaarrekening- 31 december 23.

Als dat echt zo is dan gaan heel veel mensen de soep in.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wjj2s33n/ziggo-bestelling-2023.png
https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 14-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:16
Maar goed, mensen met een warmtepomp gebruiken zo 1000kWh/maand in de winter, dan zit je zo op die 339, dus vanaf dat punt moet je dus aan het gas. Of lekker 84ct/kWh betalen (Eneco).
Ik weet niet in wat voor kasteel jij woon, maar hier sinds 2013 een brine/water wartepop en dat haal ik bij lange na niet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

John245 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:32:
[...]

Ik weet niet in wat voor kasteel jij woon, maar hier sinds 2013 een brine/water wartepop en dat haal ik bij lange na niet.
Vorige maand -in totaal- 750kWh inclusief L/W warmtepomp voor een huis van 600m3.

Deze maand 657kWh and counting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

John245 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:32:
[...]

Weet niet hoe het zit met lucht/water warmtepompen, maar met een l/l (airco) zit je nu zo aan 400/maand voor alleen de woonkamer, in het l/l warmtepomp topic zitten mensen met een multisplit zo aan 800-1000/maand.
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:34:
[...]

Vorige maand -in totaal- 750kWh inclusief L/W warmtepomp voor een huis van 600m3.

En begin november was extreem zacht.

Ik zit deze maand op 188 en counting en verwarm alleen de woonkamer, boven is het 10 graden nu.

[ Voor 29% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:29:
[...]

Artikel klopt niet. Er wordt geen rekening gehouden met de verdeelsleutel.
In het fictieve rekenvoorbeeld bedoel je? De boodschap van het stuk klopt gewoon.
Een uitgebreide rekensom is imho ook onnodig in een nieuwsbericht.

Momenteel is er nog geen definitieve versie van het besluit (beschikbaar). De standaardverdeelfracties zijn dan ook nog niet definitief (al had dat al wel zo moeten zijn).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohnee
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 08:33
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

In mijn geval krijg ik in november de jaar afrekening. Dus als ik het goed begrijp:

Dan mag ik tot de jaar afrekening verbuik januari t/m oktober optellen als "tegoed voor het prijs plafond".
Na afrekening nog november en december als "tegoed".

Als ik dan in één van de twee periodes eroverheen ga moet ik extra betalen.
Blijf ik eronder in beide periodes, geen probleem.

Blijf ik er in de eerste periode onder, twee periode erover -> bijbetalen en vice versa.

Dus eigenlijk heeft het alleen nut als je exact op of onder het (maandelijkse) verbruik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Eneco heeft het mooi maar niet helemaal correct opgeschreven: "Daarbij is rekening gehouden met je energieverbruik door het jaar heen." Nee, het is gebaseerd op gemiddelde energieverbruik van alle huishoudens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sendak239 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:37:
[...]

Eneco heeft het mooi maar niet helemaal correct opgeschreven: "Daarbij is rekening gehouden met je energieverbruik door het jaar heen." Nee, het is gebaseerd op gemiddelde energieverbruik van alle huishoudens.
Doet dat iets af aan de genoemde getallen in de verdeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sendak239 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:37:
[...]

Och... Vattenfall geeft het nog over 'de eerste 2900kWh'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:38:
[...]

Doet dat iets af aan de genoemde getallen in de verdeling?
Dat niet natuurlijk, maar er zou de indruk kunnen ontstaan dat de getallen een voorbeeld zijn dat je eigen verdeling wordt toegepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:56
Ze hebben gekeken naar het gemiddelde stroomverbruik per gebruiker per dag, maar omdat je ook veel stroom gebruikt voor andere dingen zijn de volumefracties in de zomer ook best hoog. Bij gas vallen er nog maar een paar m3 onder het plafond in de zomer bijvoorbeeld, omdat je dat bijna alleen gebruikt om te verwarmen.

Dus extra vervelend voor de mensen met een krappe beurs en warmtepomp, waarvan het jaarcontract in februari afloopt...

Verder wel prima dat ze zo'n verdeling maken natuurlijk, maar doe het dan wel realistisch, in de zomer verbruikt een warmtepomp bijna niets. De conclusie is dus, het is bedacht door een boekhouder, niet door iemand met verstand van zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DozUwWTLWBgxVXRhfKjJWtCfTyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdORu1h3cca4zdzTzhrtHG2f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:18
TwiSteD1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:44:
[...]

Ze hebben gekeken naar het gemiddelde stroomverbruik per gebruiker per dag, maar omdat je ook veel stroom gebruikt voor andere dingen zijn de volumefracties in de zomer ook best hoog. Bij gas vallen nog maar een paar m3 onder het plafond in de zomer bijvoorbeeld, omdat je dat bijna alleen gebruikt om te verwarmen.

Dus extra vervelend voor de mensen met een krappe beurs en warmtepomp, waarvan het jaarcontract in februari afloopt...

Verder wel prima dat ze zo'n verdeling maken natuurlijk, maar doe het dan wel realistisch, in de zomer verbruikt een warmtepomp bijna niets. De conclusie is dus, het is bedacht door een boekhouder, niet door iemand met verstand van zaken.

[Afbeelding]
Mja, om het op te nemen voor de overheid: ze lijken gewoon de profielfracties te gebruiken zoals die standaard gelden en op basis waarvan ook energie wordt toegewezen in Nederland voor huishoudens. Uiteindelijk moet de overheid een systematiek kiezen. Ze kunnen dat moeilijk per individueel huishouden doen. En een gemiddelde zal per defintitie nooit voor iedereen werken. En lineair is ook niet iets wat je wil toepassen...

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:16
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:34:
[...]

Lucht warmtepompen zijn wat minder efficient. Ik maak gebruik van een bron en die bron koelt gelukkig niet af tot -5.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TwiSteD1 Mijn conclusie: er was geen tijd meer om een persoonlijk verbruiksprofiel te gaan gebruiken of het was te fraudegevoelig.

Ik had eind november nog de hoop dat ze op zijn minst verbruiksprofielen op type aansluiting zouden gaan toepassen, maar helaas.
Dat had het tegelijk ook nog complexer gemaakt dan dat het nu is...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 18:25
Wij hebben een analoge meter telwerk, als het plafond 2900 kWu voor 2023 is, dan kan toch helemaal niet verdeeld worden volgens een gebruikersprofiel als ik daar boven zit? Ik geef 1-1-2023 en 1-1-2024 de meterstand door en tussentijds 1x voor de jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 14:40
mv_ak schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:39:
[...]

Het Tibber overzichtje is sowiezo fake want komt niet op 2900 kWu uit...
Klopt. Ik kom bij Tibber op 2901 kWh ;)

En @Raymond P: Thanks voor de link.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mv_ak schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:50:
Wij hebben een analoge meter telwerk, als het plafond 2900 kWu voor 2023 is, dan kan toch helemaal niet verdeeld worden volgens een gebruikersprofiel als ik daar boven zit? Ik geef 1-1-2023 en 1-1-2024 de meterstand door en tussentijds 1x voor de jaarafrekening.
Als je contract heel het jaar loopt niet nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miliomiliano
Raymond P schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:49:
@TwiSteD1 Mijn conclusie: er was geen tijd meer om een persoonlijk verbruiksprofiel te gaan gebruiken of het was te fraudegevoelig.

Ik had eind november nog de hoop dat ze op zijn minst verbruiksprofielen op type aansluiting zouden gaan toepassen, maar helaas.
Dat had het tegelijk ook nog complexer gemaakt dan dat het nu is...
Er bestaan in NL niet zoiets als verschillende type profielen, behalve heel grofmazig (dus 1 voor <= 3x25A en een daarboven).

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus conclusie; vandaag de overstap regelen per 1 Januari. Nu nog ergens de tarieven weten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
miliomiliano schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:51:
[...]

Er bestaan in NL niet zoiets als verschillende type profielen, behalve heel grofmazig (dus 1 voor <= 3x25A en een daarboven).
Klopt. Maar een aansluiting zonder gas kan je m.i. prima een ander profiel aan koppelen.
Dat dat er nu nog niet is ben ik mij van bewust. Het gaat allemaal veel te langzaam.

Maw 3x25A met geregistreerde teruglevering zonder gas hoort niet in dezelfde dataset als 1x35A met gas.
En dat is wel iets waar ze nu gewoon op kunnen filteren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:01:
Dus conclusie; vandaag de overstap regelen per 1 Januari. Nu nog ergens de tarieven weten te vinden.
Ja geen idee meer :')

Los van dat het financieel natuurlijk allemaal vervelend is, moet het gewoon niet zo zijn dat mensen de warmtepomp in januari uit gaan zetten en meer gas wordt gebruikt dan zonder prijsplafond.

[ Voor 29% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
Raymond P schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:01:
[...]

Klopt. Maar een aansluiting zonder gas kan je m.i. prima een ander profiel aan koppelen.
Dat dat er nu nog niet is ben ik mij van bewust. Het gaat allemaal veel te langzaam.

Maw 3x25A met geregistreerde teruglevering zonder gas hoort niet in dezelfde dataset als 1x35A met gas.
En dat is wel iets waar ze nu gewoon op kunnen filteren.
Denk niet dat dat goed in een juridische regeling is op te schrijven en zal dat al zo zijn, dan is het ook de vraag of alle (ca. 60) leveranciers dit op tijd in hun systemen kunnen verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@miliomiliano Het antwoord daarop hebben we inmiddels dus gehad, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze dat niet overwogen hebben. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Mijn warmte-contract loopt van 4 juli tot 4 juli dus dat komt volgens mij wel goed uit voor de verdeling. Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
TwiSteD1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:44:
[...]

Ze hebben gekeken naar het gemiddelde stroomverbruik per gebruiker per dag, maar omdat je ook veel stroom gebruikt voor andere dingen zijn de volumefracties in de zomer ook best hoog. Bij gas vallen er nog maar een paar m3 onder het plafond in de zomer bijvoorbeeld, omdat je dat bijna alleen gebruikt om te verwarmen.

[Afbeelding]
Zonder airco past het profiel precies. Je begrijpt toch dat de samenleving niet hoeft te betalen voor jouw airco?

[ Voor 31% gewijzigd door moshimoshi op 14-12-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:11:
[...]

Zonder airco past het profiel precies. Je begrijpt toch dat de samenleving niet hoeft te betalen voor jouw airco?
Ik moet wel betalen voor andermans gas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:12:
[...]

Ik moet wel betalen voor andermans gas :P
Warmte, warm water en koken is noodzaak, airco luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:13:
[...]

Airco kan net zo goed verwarming zijn. Net als dat ik bij mn ballen word gepakt door van het gas af te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:14:
[...]

Airco kan net zo goed verwarming zijn. Net als dat ik bij mn ballen word gepakt door van het gas af te gaan.
Ja, maar niet in juni t/m september waarover het plaatje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:58
moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:13:
[...]

Als je warmte onder noodzaak schaart is verkoeling dat volgens mij óók. Warmte is voor veel ouderen net zo, wellicht nog meer, gevaarlijk als kou... Ik doe me ouders in de winter liever een trui aan met de thermostaat een graadje lager dan dat ik ze in de zomer in de hitte laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Als je in de zomer een groot stroomverbriuk hebt is het zelfs te overwegen om bewust over te stappen aan het einde van het jaar zodat, als de tarieven hoger worden, je gebruik maakt van een nieuw prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 11:27
miliomiliano schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
[...]

Mja, om het op te nemen voor de overheid: ze lijken gewoon de profielfracties te gebruiken zoals die standaard gelden en op basis waarvan ook energie wordt toegewezen in Nederland voor huishoudens. Uiteindelijk moet de overheid een systematiek kiezen. Ze kunnen dat moeilijk per individueel huishouden doen. En een gemiddelde zal per defintitie nooit voor iedereen werken. En lineair is ook niet iets wat je wil toepassen...
Het kan niet eens per individueel huishouden, al zou de overheid dat willen. Het is immers een subsidieregeling die openstaat voor energieleveranciers. Met een bedrag per maand per aansluiting.
Verder ben je redelijk overgeleverd aan de energieleveranciers om dat bedrag dan in de vorm van lagere tarieven bij consumenten te krijgen.
Wil je er voor zorgen dat mensen nog wel kunnen overstappen, en aparte contracten kunnen hebben voor gas en elektra, dan ontkom je er niet aan om de subsidie in jan/feb/mrt hoger te laten zijn dan in bv juni/juli. Oftewel, volgens een gemiddeld gebruiksprofiel. Anders zou elke energiemaatschappij er belang bij hebben om zoveel mogelijk gebruikers in de winter te lozen, en in de zomer juist weer aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Het is toch juist de bedoeling dat mensen overgaan op elektrisch verwarmen en van het gas af.

Een airco is ook gewoon een warmtepomp. En de overheid wil vanaf 2025 helemaal geen gas-CV's meer, maar alleen warmtepompen indien mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit is een kortzichtige reactie. Een airco is een warmtepomp, en als deze op groene stroom loopt vermijdt je er dus behoorlijk wat CO2-uitstoot mee. Bovendien veel minder energieverbruik dan bij het (direct) verstoken van aardgas.

Het is dus veel duurzamer.

En daar wordt nu dus inderdaad een verkeerd incentive gelegd om lekker maar weer gas te gaan stoken.

Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Wilke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:47:
[...]

Dit is een kortzichtige reactie. Een airco is een warmtepomp, en als deze op groene stroom loopt vermijdt je er dus behoorlijk wat CO2-uitstoot mee. Bovendien veel minder energieverbruik dan bij het (direct) verstoken van aardgas.

Het is dus veel duurzamer.

En daar wordt nu dus inderdaad een verkeerd incentive gelegd om lekker maar weer gas te gaan stoken.

Jammer.
Daar is niks kortzichtig aan. Die warmtepomp kun je prima gebruiken in de winter om te verwarmen, maar de samenleving hoeft niet op te draaien voor het feit dat jij hem als koeling gebruikt in de zomer. Die uitweg om gas te gaan gebruiken zal wel meevallen, want het grootste gedeelte van de huishoudens met een warmtepomp hebben helemaal geen gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Elektrisch verwarmen heeft volgens mij alleen zin als je elektriciteit centrales niet op gas werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
moshimoshi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:50:
Daar is niks kortzichtig aan. Die warmtepomp kun je prima gebruiken in de winter om te verwarmen,
Ah, ja, en daar had ik het dan ook over. Zomer is geen probleem want je hebt als het goed is ook zonnepanelen, en die wekken als het warm is eigenlijk altijd toch wel meer op dan de airco verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
YangWenli schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:55:
Elektrisch verwarmen heeft volgens mij alleen zin als je elektriciteit centrales niet op gas werken.
Nee hoor, met een COP van 5 heeft het al enorme voordelen ten opzichte van gas. Zelfs als je voor de benodigde elektriciteit gas moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
YangWenli schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:55:
Dat klopt als je COP=1 verwarmen bedoelt, met een warmtepomp (ook elektrisch) geldt dit eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 18:25
Mogen energiemaatschapijen nu maandelijks bijhouden hoeveel je gebruikt en dat afzetten tegen het prijsplafond per maand. En dan bij de jaarafrekening pas de berekening laten zien. Dan maakt het dus niet uit wanneer je jaarafrekening valt waar de discussie nu over gaat. Ze houden het immers toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
https://www.cbs.nl/nl-nl/...re-bronnen-minder-uit-gas

Ah kijk ik vond dit gelukkig we gaan weer over naar steenkool. Vergeet Groningen- Limburg gaat weer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
YangWenli schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:01:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...re-bronnen-minder-uit-gas

Ah kijk ik vond dit gelukkig we gaan weer over naar steenkool. Vergeet Groningen- Limburg gaat weer open.
De titel is nogal negatief, de grafiek ziet er toch goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYGZZq7nvu2OnI08Na6vd6kNIbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8apKvlAO74HiPAbBNf0YzGtm.png?f=fotoalbum_large

1/3e hernieuwbaar (helaas zit daar vast ook die bio-bijstook in).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Is het interessant ihkv het prijsplafond om een secundaire allocatiepunt aan te vragen voor de elektrische auto die ik zakelijk rij? Heb de auto nu 11 maanden en 4629 kWh thuis geladen. Ik denk dat met de zonnepanelen dat ik het totaal wel kiet speel op jaarbasis en de gebruikte kWh voor de auto worden vergoed via een backoffice systeem. Of wordt er met het prijsplafond ook gesaldeerd?

Jaarrekening is in juli dus als ik het goed begrijp heb ik sowieso maar 7 maanden prijsplafond 'voordeel'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:52
Oid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:24:
Is het interessant ihkv het prijsplafond om een secundaire allocatiepunt aan te vragen voor de elektrische auto die ik zakelijk rij? Heb de auto nu 11 maanden en 4629 kWh thuis geladen. Ik denk dat met de zonnepanelen dat ik het totaal wel kiet speel op jaarbasis en de gebruikte kWh voor de auto worden vergoed via een backoffice systeem. Of wordt er met het prijsplafond ook gesaldeerd?

Jaarrekening is in juli dus als ik het goed begrijp heb ik sowieso maar 7 maanden prijsplafond 'voordeel'
Hoezo. Je krijgt over augustus tm december ook gewoon prijsplafond voordeel hoor.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Ik lees inderdaad dat het per maand gaat. Excuses voor de verwarring.

[ Voor 96% gewijzigd door Oid op 14-12-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko

Rko

Oid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:33:
Ik lees inderdaad dat het per maand gaat. Excuses voor de verwarring.
Welke energiemaatschappij is dat, want das is weer een andere versie van hoe het prijsplafond verrekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Ep Woody schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:21:
Als je in de zomer een groot stroomverbriuk hebt is het zelfs te overwegen om bewust over te stappen aan het einde van het jaar zodat, als de tarieven hoger worden, je gebruik maakt van een nieuw prijsplafond.
Je bedoeld dus te zeggen als ik in april een nieuw contract krijg, ik moet overstappen naar een andere partij zodat je weer een nieuw prijsplafond krijgt ( startend op 0 dus ) terwijl als je bij dezelfde partij blijft het plafond weer start waar je geëindigd was? :P Dan bied het wel erg veel voordeel om over te stappen, als je over de plafonds dreigt te raken

--edit
Nee dus:
Blijft het prijsplafond gelden als ik in 2023 overstap naar een andere energieleverancier?
Ja. Uw oude en uw nieuwe leverancier passen dan allebei een deel van het maximale verbruik toe op uw energierekening. Bij de verdeling is ermee rekening gehouden dat er in de winter meer energie wordt verbruikt dan in de zomer. Hoeveel gas en stroom u bij de verschillende leveranciers mag verbruiken tegen het maximale tarief van het prijsplafond, hangt dus af van wanneer u overstapt.

Voorbeeld
Een huishouden stapt op 1 oktober over naar een andere leverancier. Dit huishouden mag van 1 januari tot en met 30 september 766 m3 gas en 1971 kWh stroom verbruiken tegen het tarief van het prijsplafond. Is het verbruik in deze periode hoger? Dan geldt daarvoor het tarief uit het contract.
Van oktober tot en met december mag dit huishouden nog 434 m3 gas en 929 kWh stroom gebruiken tegen het tarief van het prijsplafond. Het maakt daarbij niet uit hoe hoog het verbruik was vóór de energierekening.
In totaal kan dit huishouden dus 1.200 m3 gas en 2.900 kWh stroom gebruiken voor het tarief van het prijsplafond.

[ Voor 47% gewijzigd door hollandnick op 14-12-2022 14:42 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:52
hollandnick schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:39:
[...]

Je bedoeld dus te zeggen als ik in april een nieuw contract krijg, ik moet overstappen naar een andere partij zodat je weer een nieuw prijsplafond krijgt ( startend op 0 dus ) terwijl als je bij dezelfde partij blijft het plafond weer start waar je geëindigd was? :P Dan bied het wel erg veel voordeel om over te stappen, als je over de plafonds dreigt te raken
Het hele idee achter de norm verdeling per maand is dus juist om dit te voorkomen..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
VidaR-9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:42:
[...]

Het hele idee achter de norm verdeling per maand is dus juist om dit te voorkomen..
Ja na een aantal posts hier te lezen leek het daar op, vandaar mijn verwarring. Maar hier hebben ze uiteraard over nagedacht

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Rko schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:39:
[...]

Welke energiemaatschappij is dat, want das is weer een andere versie van hoe het prijsplafond verrekend wordt.
Het is een beetje tegenstrijdig tegen elkaar opgeschreven:

https://www.powerpeers.nl...ng-tijdens-het-jaar-krijg
Voorbeeld:
Je krijgt je jaarafrekening op 15 juli 2023. Dan kijken we naar het verbruiksplafond dat hoort bij de periode van 1 januari tot 15 juli. Ben je eronder gebleven? Dan betaal je niet meer dan het prijsplafond. Heb je meer energie verbruikt? Dan betaal je voor je verbruik boven het verbruiksplafond het gemiddelde tarief van je contract.

Na de jaarafrekening begint een nieuwe verrekenperiode. Die duurt t/m 31 december 2023: de einddatum van het prijsplafond.
https://www.powerpeers.nl...et-plafond-voor-die-maand
Dit kan totdat je een jaar- of eindafrekening krijgt. Daarna kun je het ‘tegoed’ dat je nog hebt niet meer meenemen. Heb je meer verbruikt dan het verbruiksplafond? Dan betaal je voor je verbruik boven het verbruiksplafond het gemiddelde tarief van je contract.
Ik denk dat het 'tegoed' dan weg is en je weer van 0 begint

[ Voor 19% gewijzigd door Oid op 14-12-2022 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veelstekel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Voor iedereen die nog inzicht wil hebben hoe de verdeling werkt voor / na de nota;

Hier is de link voor https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers; deze geeft per dag aan in Bijlage 2 hoeveel KwH / M3 binnen het prijs plafond valt.

Even copy-pasten in excel en selecteren van 1 januari tot je datum jaarnota; dan weet je wel deel er in 1 valt; en welk deel in 2.
(Btw de kopjes staan fout; er staat boven: Standaardvolumefracties elektriciteit in € per kWh per dag; dit is echter gewoon de kwh zelf; niet de prijs in euro's). Als je optelt kom je keurig op 2900KwH/1200m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Veelstekel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
Voor iedereen die nog inzicht wil hebben hoe de verdeling werkt voor / na de nota;

Hier is de link voor https://www.rijksoverheid...prijzen-kleine-gebruikers; deze geeft per dag aan in Bijlage 2 hoeveel KwH / M3 binnen het prijs plafond valt.

Even copy-pasten in excel en selecteren van 1 januari tot je datum jaarnota; dan weet je wel deel er in 1 valt; en welk deel in 2.
(Btw de kopjes staan fout; er staat boven: Standaardvolumefracties elektriciteit in € per kWh per dag; dit is echter gewoon de kwh zelf; niet de prijs in euro's). Als je optelt kom je keurig op 2900KwH/1200m3
Deze post
Wolly in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"

Maakt het toch wat makkelijker, je kan je verbruik toch niet op de dag aan plannen.

Maar vraag me nou wel af of ze het nou echt per maand gaan berekenen of dat dit gewoon een versimpeling is van de totale optelsom.

Dus dat je in januari nog gerust 600kWh kan gebruiken en in april bijvoorbeeld niets meer. Als ik zie dat het in het officiele document per dag is aangegeven denk ik dat dat gewoon kan.

Dus als je contract 1 mei afloopt dat je gewoon 1094kWh onder het plafond hebt, maakt niet uit hoe.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 14-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Als je contract 1 februari afloopt en je hebt een gasloos huis is januari wel een kut maand.

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste