Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Pagina: 1 ... 13 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

OMD schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:32:
[...]

Again, lees anders eerst het bericht even. Het is een gezin dat leeft onder de armoede grens en zij zit in de schuld sanering. Airco is dan natuurlijk niet aanwezig. Zelfs dan is 8000 kWh veel te veel.
Staat trouwens letterlijk in de tekst dat er geen warmtepomp aanwezig is, vandaar dat het volgende voorbeeld van een gezin is met een warmtepomp.

Medische apparaten zou natuurlijk kunnen. Vraag me af of je zoiets op je verzekering kan verhalen.

Dit is dus weer zo een media ding. Klopt geen zak van of ze pikken er een extreem geval uit zodat er angst gezaaid wordt.
Ik zit in de ziektewet en moet het doen met 1100 euro per maand, maar heb 8 zonnepanelen en een airco, je kan best geïnvesteerd hebben in die dingen in de jaren dat het wel goed ging.

Maar goed, dat is hier niet het geval, die 8000kWh geloof ik gewoon bijna niet, hoe dan, leg dat uit dan in het artikel, zo lijkt het meer stemmingmakerij.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:50
Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:03:
[...]

Waarom twijfel je daaraan? Als je op jaarbasis op + 600 kWh uitkomt dan valt dat toch gewoon onder het prijsplafond? Volgens de geschillencommissie op basis van de verdeling van het verbruik, dus het meeste in de maanden met het hoogste prijsplafond.
Staat in mn vorige post.

Prijsplafond is opgedeeld in verbruik per maand. In de wintermaanden is dit hoger dan de zomermaanden.
Ik krijg mijn eindafrekening per 30-4.

Als je de eerste 4 maanden bij elkaar optelt, kom je aan een plafond van 1094kWh. De optelling van de in art 2.5 benoemde standaardvolumefracties.
Ik zal in de periode 1-1 t/m 30-4 meer waarschijnlijk zo'n 700kWh meer verbruiken dan die 1094kWh.

Zoals ik dit lees, zal dus over die eerste 4 maanden een prijsplafond gelden van die 1094kWh, en alles erboven valt hier niet onder. Dus daarover betaal ik de volle mep.
Vanaf 1-5 gaat er dan weer een nieuwe periode in, lopend tot 30-4-2024. Waarvan mei-december 2023 onder het prijsplafond vallen. In die periode zal ik onder het prijsplafond blijven. en betaal dan het EUR 0.40 tarief. Sterker nog, grote kans dat ik onder de 0kWh uitkom voor die periode. Waar ik dan maar een kleine terugleververgoeding voor krijg.

Met een afrekenmoment aan het einde van het jaar (eindafrekening in art 2.5) blijf ik per definitie onder het prijsplafond.

[ Voor 21% gewijzigd door Streamz op 16-12-2022 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:52:
[...]

Oke, dat is misschien wel zo,
maar als je ziet wat wij voor onze markt inkopen, hoe kan het dan dat wij voor m3 het meest betalen.
En een land als Duitsland €2.17m3
Of Frankrijk €1.11m3.
Prijspeil 08-2022

Dan gaat er bij ons aan de onderhandelingstafel al iets mis.
Frankrijk heeft toch een speciale regeling daarvoor?

Duitsland zijn eigenlijk gewoon de prijzen die passen bij de huidige inkoopprijs. Die 3+ euro die wij betalen is gewoon absurd.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 16-12-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
OMD schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:32:
[...]

Again, lees anders eerst het bericht even. Het is een gezin dat leeft onder de armoede grens en zij zit in de schuld sanering. Airco is dan natuurlijk niet aanwezig. Zelfs dan is 8000 kWh veel te veel.
Staat trouwens letterlijk in de tekst dat er geen warmtepomp aanwezig is, vandaar dat het volgende voorbeeld van een gezin is met een warmtepomp.

Medische apparaten zou natuurlijk kunnen. Vraag me af of je zoiets op je verzekering kan verhalen.

Dit is dus weer zo een media ding. Klopt geen zak van of ze pikken er een extreem geval uit zodat er angst gezaaid wordt.
Ze benoemd zelf 3 wasjes per dag en de vaatwasser (zal met 6 kinderen ook wel 2 keer zijn)? Ik snap dan nog niet hoe je aan 8000 kWh komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kalentum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:03:
[...]

Ze benoemd zelf 3 wasjes per dag en de vaatwasser (zal met 6 kinderen ook wel 2 keer zijn)? Ik snap dan nog niet hoe je aan 8000 kWh komt.
Voor die 3 wasjes per dag heb je een complete woonkamer nodig om te drogen, dus na elk wasje zal de afvoer of condensdroger (zal geen nieuwe warmtepomp droger zijn) ook wel aan gaan dan.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 16-12-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
JDx schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:13:
[...]

Voor die 3 wasjes per dag heb je een complete woonkamer nodig om te drogen, dus na elk wasje zal de afvoer of condensdroger (zal geen nieuwe warmtepomp droger zijn) ook wel aan gaan dan.
Ze zei dat ze dat ze die nog niet aan had gehad dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Streamz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:47:
[...]

Staat in mn vorige post.

Prijsplafond is opgedeeld in verbruik per maand. In de wintermaanden is dit hoger dan de zomermaanden.
Ik krijg mijn eindafrekening per 30-4.

Als je de eerste 4 maanden bij elkaar optelt, kom je aan een plafond van 1094kWh. De optelling van de in art 2.5 benoemde standaardvolumefracties.
Ik zal in de periode 1-1 t/m 30-4 meer waarschijnlijk zo'n 700kWh meer verbruiken dan die 1094kWh.

Zoals ik dit lees, zal dus over die eerste 4 maanden een prijsplafond gelden van die 1094kWh, en alles erboven valt hier niet onder. Dus daarover betaal ik de volle mep.
Vanaf 1-5 gaat er dan weer een nieuwe periode in, lopend tot 30-4-2024. Waarvan mei-december 2023 onder het prijsplafond vallen. In die periode zal ik onder het prijsplafond blijven. en betaal dan het EUR 0.40 tarief. Sterker nog, grote kans dat ik onder de 0kWh uitkom voor die periode. Waar ik dan maar een kleine terugleververgoeding voor krijg.

Met een afrekenmoment aan het einde van het jaar (eindafrekening in art 2.5) blijf ik per definitie onder het prijsplafond.
Jouw afrekening begint op 1 mei 2022. Vanaf dat moment bouw je een salderingsbuffer op die je tot 30-4-2023 mag salderen. Vervolgens hou je een klein beetje over, oftewel 600 kWh. Die wordt verdeeld op basis van het verbruik per periode, dus van de 600 kWh blijft dan 200 kWh (grofweg) over die in de periode jan-april wordt afgerekend. Die 200 kWh vallen dan onder het prijsplafond.

Vervolgens start er een nieuwe periode. Als je daar op hetzelfde verbruik uitkomt valt 400 kWh onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb overwogen om over te stappen. Gezien ik toch een zeer lage verbruik heb. Andere nadeel is weer dat ik nu €500 per maand betaald sinds september. Ik heb dus nu in mijn situatie 9 maanden (1 januari 2023) voordeel van het prijsplafond en de andere 3 maanden vanaf september tot 31 december 2023 weer een kleine deel. Bij overstap krijg ik die 3 maanden erook bij 1 januari tot 31 december 2023.

Ik vraag mij ook af hoe het kan dat sommige de overstap hebben gemaakt. Met 1 maand opzegtermijn? Dus als ik nu overstap heb ik op 1 januari nieuwe maatschappij? Ik zit bij Budget Energie de vierde grootste energiemaatschappij van Nederland.

Welke is nu het beste? Fattenvall of Essent. Ik lees dat Budget Energie vierde is. Met het prijsplafond maakt het toch voor de tarieven niets uit alleen voordeel 1 januari tot 31 december

Kan ik Budget Energie vragen om mij per 1 januari opnieuw te beginnen?

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 16-12-2022 14:52 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kalentum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:18:
[...]

Ze zei dat ze dat ze die nog niet aan had gehad dit jaar.
Dan kan het niet anders dan stemmingmakerij zijn, wat je wel meer in het nieuws ziet de laatste tijd, kijk hoe slecht het allemaal gaat.

Zeker is dat het prijsplafond een drama is qua uitwerking, maar iedereen gaat er hoe dan ook van profiteren, behalve de mensen die echt 0 op de meter hebben over de berekende periode's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:50
Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:20:
[...]

Jouw afrekening begint op 1 mei 2022. Vanaf dat moment bouw je een salderingsbuffer op die je tot 30-4-2023 mag salderen. Vervolgens hou je een klein beetje over, oftewel 600 kWh. Die wordt verdeeld op basis van het verbruik per periode, dus van de 600 kWh blijft dan 200 kWh (grofweg) over die in de periode jan-april wordt afgerekend. Die 200 kWh vallen dan onder het prijsplafond.

Vervolgens start er een nieuwe periode. Als je daar op hetzelfde verbruik uitkomt valt 400 kWh onder het prijsplafond.
Ik begrijp echt helemaal niets van je uitleg. Salderingsbuffer? Je bedoelt neem ik aan dat je saldeert per afrekenperiode en dat de eerste 4 maanden van 2023 hierin worden meegenomen? Want dat zou ik me kunnen voorstellen, al zie ik dat niet zo in art 2.5 staan. Bovendien haalt dat het hele idee van de standaardvolumefracties.onderuit. Of eigenlijk, die zijn in geen enkele situatie van enig nut.

En hoe kom je aan die verdeling van die 600kWh in 200 en 400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Streamz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:44:
[...]

Ik begrijp echt helemaal niets van je uitleg. Salderingsbuffer? Je bedoelt neem ik aan dat je saldeert per afrekenperiode en dat de eerste 4 maanden van 2023 hierin worden meegenomen? Want dat zou ik me kunnen voorstellen, al zie ik dat niet zo in art 2.5 staan. Bovendien haalt dat het hele idee van de standaardvolumefracties.onderuit. Of eigenlijk, die zijn in geen enkele situatie van enig nut.

En hoe kom je aan die verdeling van die 600kWh in 200 en 400?
Komt omdat je veel te moeilijk denkt.

Eerst is artikel 2.4 van toepassing. Oftewel je saldeert over je afrekenperiode (van een jaar). Dan blijft er in jouw geval een gebruik van 600 kWh over. Dus alles wat je vanaf 1 mei tot 31 december hebt terug geleverd (salderingsbuffer) en vervolgens hebt gebruikt van 1 januari tot 30 april.

Die 600 kWh wordt vervolgens verdeeld over de verschillende relevante periodes. Grofweg komt dat neer op 1/3e (4 maanden) in 2023 en 2/3e in 2022 (8 maanden). Volgens de geschillencommissie moet dat op een iets andere manier: https://solarmagazine.nl/...-vanwege-foute-berekening maar dat zal geen extreem verschil maken lijkt mij en als dat wel uitmaakt is dat alleen maar in jouw voordeel.

Pas daarna komt artikel 2.5 kijken om te bepalen hoeveel prijsplafond je hebt in de afrekenperiode van 2022-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 10:47

OMD

JDx schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:47:
[...]

Ik zit in de ziektewet en moet het doen met 1100 euro per maand, maar heb 8 zonnepanelen en een airco, je kan best geïnvesteerd hebben in die dingen in de jaren dat het wel goed ging.

Maar goed, dat is hier niet het geval, die 8000kWh geloof ik gewoon bijna niet, hoe dan, leg dat uit dan in het artikel, zo lijkt het meer stemmingmakerij.
Ziektewet is wat anders dan schuldhulpverlening. Die gaan niet akkoord met een airco die staat te loeien de hele dag. Compleet ander verhaal. Ook al heb je geinvesteerd dan kan je het simpelweg niet gebruiken. Als het geval hier enkel stroom had gebruikt had ik nog een beetje kunnen denken van, ja niet handig maar het is nou eenmaal zo. Er wordt echter ook 1000m3 gas verstookt elke maand. Dat rijmt niet.

Dit is gewoon media circus alom. Kansloos en nergens voor nodig. Er zijn zat mensen die het slecht hebben die maar 3000kwh gebruiken elke maand en 500m3 gas.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Begrijp ik het goed dat ze ze blijven salderen op jaarbasis, maar dat wanneer je niet meer levert dan verbruikt, ze het meer afgenomen deel gaan berekenen over het totaal wat je aan budget hebt over het aantal dagen tot jaarnota?

Dus als je jaarnota 1 mei is, en je 500kWh meer verbruikt hebt het jaar ervoor (van 1 mei t/m 31 april) ze gaan kijken wat je zou mogen verbruiken van 1 januari t/m 31 april, en als dat onder t plafond zit, je 40ct betaald, en alles erboven tegen markt tarief?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

beschuitfluiter schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:19:
Begrijp ik het goed dat ze ze blijven salderen op jaarbasis, maar dat wanneer je niet meer levert dan verbruikt, ze het meer afgenomen deel gaan berekenen over het totaal wat je aan budget hebt over het aantal dagen tot jaarnota?

Dus als je jaarnota 1 mei is, en je 500kWh meer verbruikt hebt het jaar ervoor (van 1 mei t/m 31 april) ze gaan kijken wat je zou mogen verbruiken van 1 januari t/m 31 april, en als dat onder t plafond zit, je 40ct betaald, en alles erboven tegen markt tarief?
Markt tarief van toen ja. Niet het markttarief op 1 mei.

Misschien is er hier iemand die toevallig net een eindafrekening heeft gehad van het afgelopen jaar met een tussentijdse tariefwijziging? Dan staat er als het goed is

Periode A (1 mei - 7 nov) verbruikt +400 * 35ct (zeg maar wat)
Periode B (8 nov - 31 dec) verbruikt +300 * 79ct

En dan bijvoorbeeld
Periode C (1 jan - 30 apr) verbruikt +1200
- C1 -> 1094 *40ct
- C2 -> 108*markttarief nu

Dit is tenminstee hoe het zou moeten, dit ga ik ook zeker goed nakijken begin mei (dan is ook mijn datum).

Bij Periode A zie ik nog wel een probleem, omdat je daar veel meer hebt opgewekt, maar ook saldeerde tegen dat tarief.

Edit: ik zie nog wel meer problemen nu eigenlijk :') iemand die het beter weet?

Persoonlijk zit ik op 3000 totaalverbruik over de hele factuurperiode tegenover 2000 terug = +1000, vraag me af hoe ze dat dan gaan verdelen over het jaar en tegen welk tarief...

[ Voor 39% gewijzigd door JDx op 16-12-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 13:26
Mijn situatie:
Geen opzegtermijn huidige contract
Eind januari worden 14 zonnepanelen gelegd, dus vanaf februari pas opwek.
Opwek van feb. t/m dec. zal het verbruik van heel 2023 dekken.

Om mijn verbruik van januari ook volledig te salderen zou het logisch zijn per 1 januari een nieuw contract af te sluiten. Klopt het dat dit ook zo wordt verrekend met het prijsplafond of geldt voor januari dan alsnog mijn normale verbruik zonder aftrek van de (in de toekomst) opgewekte energie?

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

Niet een fout, maar gewoon een keuze na de opties afgewogen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:42
"Grappig" dat de informatie die je tot je krijgt allemaal zo tegenstrijdig is. Bron1 zegt dat het allemaal wel goed komt, bron 2 zegt toch een addertje.

Ik was geneigd om snel over te gaan stappen naar een andere leverancier, tot de berichten van gisteren van Ep Woody hierboven en een email van Oxxio (mijn energieleverancier) die ik gisteren kreeg. In die laatste email wordt verwezen naar hun site https://www.oxxio.nl/klantenservice/prijsplafond.

Daarin staat de volgende passage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnKRCXrqeLMEtxXSCLTd9nmo2bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEMlhUzjk95ZXSjneJUC9tx4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blij het weekend in, hoef niets te regelen. Maar dan lees ik dan bovenstaande link van Solar magazine en dan begin ik weer te twijfelen.
Situatie hier is eindafrekening in begin mei, zonnepanelen met overschot, verwarming met Airco en in de beginmaanden van 2023 een verwacht verbruik van 2x het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
@mikekiwi goed vastleggen en screenshots bewaren. Jij hebt het tenminste nog op papier van Oxxio.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Lol, ze weten ons wel te pakken als het nadelig wordt uitgelegd. Je wordt zo eigenlijk ook gedwongen om niet gedurende het jaar over te stappen. Zelfs overstappen na de winter bij een maatschappij met tarieven onder het plafond zal nadelig uitpakken.
Dat kan toch niet waar zijn?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ja dit had ik al verwacht, als je contract in 1 mei afloopt zoals even geleden beschreven dan wek je met een beetje geluk nog genoeg op in maart en april om wat januari en februari verbruik te dekken.

Loopt je contract in maart af dan zit je prut, loopt je contract na de zomer af moet je volgende winter oppassen.

Wat je afgelopen zomer hebt opgewekt heb je niets aan met dit prijsplafond, blijft dus in veel gevallen goedkoper om vanaf een bepaald punt gas te gaan stoken, dit moet je goed uitrekenen.

Even om bij voorbeeld 1 mei te blijven.

Vebruik = 2000 (verwachting met koude jan/feb)
Opwek = 599 (verwachting incl mrt/apr volgens afgelopen jaar)
Plafond = 1094

Volle mep betalen over 307, daarboven dus aan het "goedkope" gas.

Dan zit je nog redelijk ok.

[ Voor 27% gewijzigd door JDx op 17-12-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 13:16
Wat ik niet goed snap is, gaat het hierbij alleen om het gebruik van de saldering tbv het bepalen van het aantal kWh's voor het prijsplafond? Dus een papieren regeling tbv de bepaling van de kWh's voor bepaling prijsplafond, terwijl de feitelijke verrekening van de saldering op normale wijze, volgens contract, voor het contractjaar aug 2022 - aug 2023 gebeurt in aug 2023?

Of gaan ze nu eind december daadwerkelijk onze, tussen augustus en eind december teveel opgewekte kW's verrekenen tegen terugleververgoeding, en dat je vervolgens daadwerkelijk per 1 januari opnieuw begint met het opbouwen van je poel voor salderen, tbv in ons geval, de eindafrekening in augustus.

Het lijkt bijna op het laatste, wat heel vreemd zou zijn. Dat zou ingaan tegen ons contract, en bovendien vallen wij door onze tarieven niet eens onder het prijsplafond. Dat zou toch gek zijn?

Iemand die dit beter begrijpt dan ik doe en die me dit wil uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mensen met een ouderwetse meter hebben geluk of zullen tussentijds een mannetje langskrijgen?
Sjamo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:29:
Volgens mij snappen zelfs de bedenkers van het systeem dit nog niet helemaal, want hoe ga je dat meten.

En na saldering weer verdelen.

[ Voor 65% gewijzigd door JDx op 17-12-2022 09:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:29:
Wat ik niet goed snap is, gaat het hierbij alleen om het gebruik van de saldering tbv het bepalen van het aantal kWh's voor het prijsplafond? Dus een papieren regeling tbv de bepaling van de kWh's voor bepaling prijsplafond, terwijl de feitelijke verrekening van de saldering op normale wijze, volgens contract, voor het contractjaar aug 2022 - aug 2023 gebeurt in aug 2023?

Of gaan ze nu eind december daadwerkelijk onze, tussen augustus en eind december teveel opgewekte kW's verrekenen tegen terugleververgoeding, en dat je vervolgens daadwerkelijk per 1 januari opnieuw begint met het opbouwen van je poel voor salderen, tbv in ons geval, de eindafrekening in augustus.

Het lijkt bijna op het laatste, wat heel vreemd zou zijn. Dat zou ingaan tegen ons contract, en bovendien vallen wij door onze tarieven niet eens onder het prijsplafond. Dat zou toch gek zijn?

Ik krijg het voor mijn situatie ook niet duidelijk.
Zit ook met overschot uit 2022 welke ik begin 2023 wil affakkelen met de airco's. Hierdoor kom ik eind mei met de afrekening op 0.

Gaat deze regeling dan haaks staan op de wettelijke jaarlijkse saldering waarvoor enkele leveranciers recent nog op de vingers voor zijn getikt.

Maandag maar eens gaan bellen met Essent en kijken hoe ze het daar uitleggen en of ze überhaupt weten wat ze gaan doen.

Zou je met een aantal lui iets kunnen doen door naar de rechtbank te gaan wegens de wettelijke verplichting jaarlijks salderen ?

Andere optie is de snelwegen blokkeren en de vlaggen onderste boven hangen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Of je energieleverancier vragen de prijsplafond regeling niet toe te passen. Er staat blijkbaar een artikel in dat je als eindgebruiker dat verzoek mag indienen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 16:31
Nee, teveel 2022 wordt bij afrekenen in bijvoorbeeld mei 2023 gesaldeerd, en het overschot over het afrekenjaar verrekend.
Prijsplafond gaat over 2023 netto verbruik.
Overschot dus wel in de saldering.
Overstappen per 1 januari 2023 geen zin, heb je namelijk dan een overschot, krijg je daar alleen een vergoeding over.
Betekend inderdaad dat de warmtepomp niet of wijnig zal draaien op de zonnepanelen, die leveren dan niet genoeg op.
Dus het verbruik goed gaan monitoren en optijd de warmtepomp uit of aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
De Eik schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:30:
Nee, teveel 2022 wordt bij afrekenen in bijvoorbeeld mei 2023 gesaldeerd, en het overschot over het afrekenjaar verrekend.
Overstappen per 1 januari 2023 geen zin, heb je namelijk dan een overschot, krijg je daar alleen een vergoeding over.
Betekend inderdaad dat de warmtepomp niet of wijnig zal draaien op de zonnepanelen, die leveren dan niet genoeg op.
Maar dat is dus niet zoals Jetten dat stelt in de link die hier boven staat van Solarmagazine. Daarin zegt hij dat het invoeden van opgewekte stroom uit 2022 niet meegenomen kan worden naar 2023. Dus overschot van 2022 kan niet mee, zoals ik het daar lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
bgrr schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:12:
[...]

Zit ook met overschot uit 2022 welke ik begin 2023 wil affakkelen met de airco's. Hierdoor kom ik eind mei met de afrekening op 0.

Gaat deze regeling dan haaks staan op de wettelijke jaarlijkse saldering waarvoor enkele leveranciers recent nog op de vingers voor zijn getikt.

Maandag maar eens gaan bellen met Essent en kijken hoe ze het daar uitleggen en of ze überhaupt weten wat ze gaan doen.

Zou je met een aantal lui iets kunnen doen door naar de rechtbank te gaan wegens de wettelijke verplichting jaarlijks salderen ?

Heb je hier wat aan.

Wettelijk klopt het allemaal.

Teveel 2022 wordt bij afrekenen in bijvoorbeeld mei 2023 gesaldeerd, en het overschot over het afrekenjaar verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:56
Ik had nog een contract bij vandebron tot 1 juni 2023.
Na de berichtgeving in Solar Magazine vanmorgen eens ingelogd bij vandebron om te kijken of ik de jaarnota op 1 jan kan krijgen.
Wat bijkt nu? Ze hebben de jaarnota al op 1 januari gezet.

Ik ben nog niet helemaal zeker van dat dit gunstig is of niet.
Wat denken jullie?
verbruik 6700 kWh
teruglevering 8000 kWh

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Jorrit79 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:37:
[...]

Maar dat is dus niet zoals Jetten dat stelt in de link die hier boven staat van Solarmagazine. Daarin zegt hij dat het invoeden van opgewekte stroom uit 2022 niet meegenomen kan worden naar 2023. Dus overschot van 2022 kan niet mee, zoals ik het daar lees.
Invloed op de maatregel!! PRIJSPLAFOND Bedoeld Jetten.
kortom je kan je opbrengst van 2022 niet afstrepen binnen 2023 om het prijsplafond te beïnvloeden.
Jammer is het wel!! Maar ook logisch
Salderen conform afspraak zal dus gewoon plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mgroen81 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:46:
Na de berichtgeving in Solar Magazine vanmorgen eens ingelogd bij vandebron om te kijken of ik de jaarnota op 1 jan kan krijgen.

Wat denken jullie?
verbruik 6700 kWh
teruglevering 8000 kWh
Dus ze geven aan dat ze op 1 januari de jaarnota aan zullen maken terwijl dit voorheen op 1 juni was?

Dan begin je vermoedelijk op 1 januari met 0 en wordt je overschot uit 2022 uitgekeerd tegen teruglevertarief.

Je zou denken dat ze daar we over communiceren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:50:
[...]

Dus ze geven aan dat ze op 1 januari de jaarnota aan zullen maken terwijl dit voorheen op 1 juni was?

Dan begin je vermoedelijk op 1 januari met 0 en wordt je overschot uit 2022 uitgekeerd tegen teruglevertarief.

Je zou denken dat ze daar we over communiceren :?
Geen bericht ik zag alleen dat de eind datum veranderd was in mijn Vandebron.
Misschien is dit bij anderen ook gebeurd?

Dan zal het overschot idd worden uitbetaald.
Ik zat er al aan te denken omdat het met het prijsplafond volgend jaar dan misschien gunstiger is.

Dus het is misschien niet verkeerd dat ze het doen.
Wel jammer dat het nog niet gecommuniceerd is. Maar wellicht komt die mail komende week nog.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

mgroen81 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:58:
[...]

Ik zat er al aan te denken omdat het met het prijsplafond volgend jaar dan misschien gunstiger is.

Wel jammer dat het nog niet gecommuniceerd is. Maar wellicht komt die mail komende week nog.
Volgens mij mag dit dus niet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mgroen81 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:58:
[...]

Haal je de einddatum van je huidige tarief niet door de war met einddatum contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

De Eik schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:48:
[...]

Invloed op de maatregel!! PRIJSPLAFOND Bedoeld Jetten.
kortom je kan je opbrengst van 2022 niet afstrepen binnen 2023 om het prijsplafond te beïnvloeden.
Jammer is het wel!! Maar ook logisch
Salderen conform afspraak zal dus gewoon plaatsvinden.
Conform welke afspraak? Die nu geldt?

In punt 4 van de officiele regeling die al diverse malen hier is aangehaald staat:
Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Des te verder je datum eindafrekening dus van 1 januari of 1 juli af ligt des te ongunstiger is het. Het is in ieder geval niet meer salderen op jaarbasis, wat je (De Eik) in feite ook zegt.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:11:
[...]

Haal je de einddatum van je huidige tarief niet door de war met einddatum contract?
Ik heb een 3 jarig contract dus dan heb je tot de laatste maand hetzelfde tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kareem schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:54:
[...]

In punt 4 van de officiele regeling die al diverse malen hier is aangehaald staat:
Dit is wat ik er uithaal: de consument kan nog steeds stroom van 2022 salderen in 2023, maar dat gaat wel van de 2900 kWh af. Dus als je 1000 kWh van 2022 wegsaldeert, kan je nog 1900 kWh tegen 40 cent per kWh gebruiken. Maar ik haal hier ook uit dat de energieleverancier die 1000 kWh wel tegen het normale tarief minus 40 cent bij de overheid in rekening kan brengen, en als dat klopt heeft de lobby z'n werk goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:52
Kareem schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:54:

Des te verder je datum eindafrekening dus van 1 januari of 1 juli af ligt des te ongunstiger is het. Het is in ieder geval niet meer salderen op jaarbasis, wat je (De Eik) in feite ook zegt.
Als het nog een paar keer lees, zegt dit ook wat over wat we normaal salderen noemen? Het lijkt erop dat dit alleen over het prijsplafond geldt.

Er staat 'Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023,'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

RemcoDelft schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:44:
[...]

Dit is wat ik er uithaal: de consument kan nog steeds stroom van 2022 salderen in 2023, maar dat gaat wel van de 2900 kWh af.
Ik geloof je direct, want het zou in het nadeel van de consument zijn, maar uit welk deel van de tekst haal de dat precies?

Maar in dat geval is er dus geen sprake van eerst salderen.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
RemcoDelft schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:44:
[...]

Dit is wat ik er uithaal: de consument kan nog steeds stroom van 2022 salderen in 2023, maar dat gaat wel van de 2900 kWh af. Dus als je 1000 kWh van 2022 wegsaldeert, kan je nog 1900 kWh tegen 40 cent per kWh gebruiken. Maar ik haal hier ook uit dat de energieleverancier die 1000 kWh wel tegen het normale tarief minus 40 cent bij de overheid in rekening kan brengen, en als dat klopt heeft de lobby z'n werk goed gedaan!
Waar haal je dat vandaan. Er moet gekeken worden naar artikel 31c van de elektriciteitswet:
Artikel 31c 16
1Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

2Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.p
Oftewel, gewoon de hoeveelheid elektriciteit dit over is na saldering valt onder het prijsplafond. Lever je 3000 kWh terugen gebruik je 6000 kwh dan valt er 2900 kWh onder het prijsplafond en 100 kWh niet. Zit je in een gebroken boekjaar, dan valt het deel wat je in 2023 hebt gebruikt onder het prijsplafond op basis van Artikel 2.5 (verdeling volumeplafonds voor elektriciteit en gas over 2023).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
[...]

Goed plan, deze regering is het volk aan het uitkleden met de hoogste energieprijzen van Europa.

Prijsplafond blokkeert salderen van energie opgewerkt door eigen zonnepanelen over de kalenderjaar wisseling (2022 naar 2023) en door het dagelijks prijsplafond hebben we nu allemaal "dagprijzen" gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
mgroen81 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:46:

Wat denken jullie?
verbruik 6700 kWh
teruglevering 8000 kWh
Bij mij ook. Ik heb nu een tekort.

Ik begrijp alleen nog niet wat de implicaties hiervan zijn. Kan ik dit tekort wel of niet wegstrepen tegenover mijn overschot in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:13
Ik denk dat mensen met een PV installatie zodra hun opgespaarde kWh plus de Plafond kWh per maand in 2023 gelijk is aan het verbruik direct moeten overstappen zodat de rest van het jaar ze gebruik kunnen maken van het maximale in het prijsplafond.
Tenzij de hoogte van het gemiddelde leveringstarief over de afgelopen periode lager is dan het prijsplafond.
Afijn dat wort dus gewoon elke maand een sommetje maken en de markt inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renstra
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-05 15:59
[...]

Zou je de ervaring met Essent op maandag hier kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:49
Na lezen van de regeling is er misschien nog wel een meevaller als je leverancier meewerkt...

Stel je voor dat je factuurperiode 1-3-2022 t/m 28-2-2023 is. Dan zou je 620 kWh verbruik tegen die 40 cent mogen afrekenen volgend de volumefracties. Terwijl je volgens de recente uitspraken je netto verbruik na saldering gewogen over het jaar zou moeten verdelen.

Als voorbeeld: van 1-1-2022 t/m 28-2-2022 had ik 627 kWh verbruik en 95 kWh teruglevering, dus netto 532 kWh verbruik in die 2 maanden. Bij een vergelijkbaar 2023 zou dan, als het netto verbuik na saldering over het hele jaar dan een 500kWh zou zijn, zou dat dan afgerekend mogen worden tegen 40 cent ipv de hogere (gewogen) tarieven uit 2022. De 500kWh kan namelijk aantoonbaar aan 2023 toegerekend worden.

Je leverancier mag dan subsidie ophalen over het verschil, dus win-win

Je kan het wel aan de politiek overlaten om op het oog simpele berekeningen enorm te compliceren zo. Je kan er alle kanten mee op, ook de goede zoals je ziet...

Zelf wordt ik dit jaar netto leverancier dus gaat deze vlieger voor mij niet meer op, maar doe er je voordeel mee. Niet geschoten is altijd mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Na heel veel lezen, posten en uitzoeken is 1 ding wel duidelijk, wat er ook nog aangepast gaat worden, als je zonnepanelen hebt en het factuurjaar van 1-1 tot 31-12 loopt of dicht bij 1-7 tot 30-06 zit je het beste.

Dan wordt je netto verbruik het mooiste verdeeld over het jaar of verdeeld in 2x een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:28

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb het topic doorgelezen maar tjeeh ik vind het complex.

Vooral omdat ik een ferrarismeter heb en een overschot uit 2022 dat in de eerste twee maanden van 2023 "op" is. De eindafrekening electra komt per Juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:17
JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:32:
Na heel veel lezen, posten en uitzoeken is 1 ding wel duidelijk, wat er ook nog aangepast gaat worden, als je zonnepanelen hebt en het factuurjaar van 1-1 tot 31-12 loopt of dicht bij 1-7 tot 30-06 zit je het beste.

Dan wordt je netto verbruik het mooiste verdeeld over het jaar of verdeeld in 2x een half jaar.
Op 3 juli is de helft van de elektriciteits volume fractie bereikt.
Op 9 april is de helft van de gas volume fractie bereikt.
Opbrengst zonnepanelen is natuurlijk volledig afhankelijk van de eigen situatie. Mijn halve jaaropbrengst ligt gemiddeld rond 15 juni.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Trebbors schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:17:
Ik heb het topic doorgelezen maar tjeeh ik vind het complex.

Vooral omdat ik een ferrarismeter heb en een overschot uit 2022 dat in de eerste twee maanden van 2023 "op" is. De eindafrekening electra komt per Juli.
Hey, ik had maar gelinkt naar dit topic, omdat het anders in het l/l topic weer offtopic gaat, maar ik ben hier ook erg benieuwd naar. Je zou haast verwachten dat er 1 januari een mannetje bij je op de stoep staat om de meterstanden op te nemen.

Aan de ene kant denk ik dat het per maand van 2023 berekenen uiteindelijk helemaal niet uitvoerbaar gaat zijn, aan de andere kant denk ik dat ze het kleine aantal mensen met een oude meter maar voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henkzelf schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:36:
[...]

Op 3 juli is de helft van de elektriciteits volume fractie bereikt.
Op 9 april is de helft van de gas volume fractie bereikt.
Opbrengst zonnepanelen is natuurlijk volledig afhankelijk van de eigen situatie. Mijn halve jaaropbrengst ligt gemiddeld rond 15 juni.
3 juli, 15 juni, dan klopt dat dus wel als het maar rond 1 juli ligt ergens, met een paar weken speling.

Qua gas kan je dus beter in het voorjaar wat meer gebruiken dan in het najaar maak ik hier op uit? Logisch ook wel, want de winter loopt officieel van 21 december tot 21 maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Is er al iemand die het voor elkaar heeft gekregen om het energiebedrijf een tussentijdse factuur te willen laten opstellen met einddatum 31 december?

Dat maakt de hele rekenmethode met standaardvolumefracties een stuk eenvoudiger toch?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Helaas verplicht de wet en elektriciteitsrichtlijn daar niet toe. Maar de regering had in de regeling moeten bedingen dat consumenten dat kunnen vragen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
Als iedereen nu het op afstand uit laten lezen van de meter gaat uit laten zetten, dan gaan ze waarschijnlijk terugkijken in de historie van het gebruik neem ik aan?
Dus daar hebben we ook niks aan.
Ik vind het maar een halve oplossing die ze bedacht hebben en het is niet eens duidelijk wat ze willen. En dat nog geen 3 weken voordat het uitgevoerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
mike123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:57:
Als iedereen nu het op afstand uit laten lezen van de meter gaat uit laten zetten
Liander vertikt dat. Ze lezen gewoon nog elke dag de meterstanden uit, maar geven het dan niet door aan je leverancier. Dat ondanks dat ze je een brief sturen waarin staat dat ze de meterstanden niet meer uitlezen. Dergelijke geintjes verwacht je ook alleen van een overheidsmonopolist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
MazzHead schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:54:
Na lezen van de regeling is er misschien nog wel een meevaller als je leverancier meewerkt...

Stel je voor dat je factuurperiode 1-3-2022 t/m 28-2-2023 is. Dan zou je 620 kWh verbruik tegen die 40 cent mogen afrekenen volgend de volumefracties. Terwijl je volgens de recente uitspraken je netto verbruik na saldering gewogen over het jaar zou moeten verdelen.

Als voorbeeld: van 1-1-2022 t/m 28-2-2022 had ik 627 kWh verbruik en 95 kWh teruglevering, dus netto 532 kWh verbruik in die 2 maanden. Bij een vergelijkbaar 2023 zou dan, als het netto verbuik na saldering over het hele jaar dan een 500kWh zou zijn, zou dat dan afgerekend mogen worden tegen 40 cent ipv de hogere (gewogen) tarieven uit 2022. De 500kWh kan namelijk aantoonbaar aan 2023 toegerekend worden.

Je leverancier mag dan subsidie ophalen over het verschil, dus win-win

Je kan het wel aan de politiek overlaten om op het oog simpele berekeningen enorm te compliceren zo. Je kan er alle kanten mee op, ook de goede zoals je ziet...

Zelf wordt ik dit jaar netto leverancier dus gaat deze vlieger voor mij niet meer op, maar doe er je voordeel mee. Niet geschoten is altijd mis...
Als je van factuurperiode van 1-3-22 tot 1-3-23 loopt dan wordt in die periode gewoon gesaldeerd. Er blijft dan 500 kWh over die je moet betalen. Die 500 kWh wordt verdeeld waardoor een deel van die 500 kWh in de periode van 1-1-23 tot 1-3-23 valt en daarmee onder het prijsplafond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
In deze Kamerbrief wordt bevestigd dat je niets met het prijsplafond te maken hebt als je meer opwekt dan verbruikt: https://open.overheid.nl/...ijdelijk-prijsplafond.pdf

‘De hiervoor genoemde wijze van toepassing van het volumeplafond maakt het eveneens mogelijk om saldering en teruglevering op een juiste wijze mee te kunnen nemen. Daarbij zal voor een klant eerst de salderingsregeling worden toegepast en daarna het prijsplafond. Eerst zal de salderingsregeling worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het netto verbruik dat in 2023 na salderen resteert. Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2000 kWh wordt ingevoed en 3000 kWh wordt afgenomen, is de netto afname 1000 kWh en valt daarmee volledig onder het prijsplafond. Indien een huishouden bijvoorbeeld op jaarbasis 4000 kWh invoedt en 3000 kWh afneemt en er dus sprake is van netto teruglevering, is het prijsplafond voor dit huishouden niet van toepassing.’

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zubadan schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:35:
In deze Kamerbrief wordt bevestigd dat je niets met het energieplafond te maken hebt als je meer opwekt dan verbruikt: https://open.overheid.nl/...ijdelijk-prijsplafond.pdf

‘De hiervoor genoemde wijze van toepassing van het volumeplafond maakt het eveneens mogelijk om saldering en teruglevering op een juiste wijze mee te kunnen nemen. Daarbij zal voor een klant eerst de salderingsregeling worden toegepast en daarna het prijsplafond. Eerst zal de salderingsregeling worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het netto verbruik dat in 2023 na salderen resteert. Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2000 kWh wordt ingevoed en 3000 kWh wordt afgenomen, is de netto afname 1000 kWh en valt daarmee volledig onder het prijsplafond. Indien een huishouden bijvoorbeeld op jaarbasis 4000 kWh invoedt en 3000 kWh afneemt en er dus sprake is van netto teruglevering, is het prijsplafond voor dit huishouden niet van toepassing.’
Dus het salderen gaat dan niet in twee tijdvakken? Wat als ik het eerste tijdvak meer verbruik dan opwek en het tweede tijdvak meer opwek dan dat ik verbruik?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Volgens mij moet je gewoon kijken naar je jaarafrekening en maakt het niet uit wanneer je afrekening is. Ik heb op mijn jaarafrekening altijd een paar duizend kWh over en heb dus niets met het prijsplafond te maken.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
In deze Kamerbrief wordt bevestigd dat je niets met het prijsplafond te maken hebt als je meer opwekt dan verbruikt: https://open.overheid.nl/...ijdelijk-prijsplafond.pdf

Ok. Deze is gelukkig wel helder.
Dus eerst de salderingsregeling toepassen (zoals deze nu is, per contractjaar) daarna bezien of het prijsplafond nog van toepassing is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Cobb schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:48:
[...]

Ok. Deze is gelukkig wel helder.
Dus eerst de salderingsregeling toepassen (zoals deze nu is, per contractjaar) daarna bezien of het prijsplafond nog van toepassing is of niet.
Ja en daarna moeten ze je opwek van 2023 tot aan de eindfactuur verrekenen met je verbruik van 2023 tot aan de eindfactuur om te kijken of je nog onder het prijsplafond zit.

Langzaam wordt het duidelijk, maar ik ga wel alles zelf bijhouden.

Het mooiste is als je op 0 uit komt dan heb je nergens wat mee te maken, ik zou dat nog redden misschien als maart en april erg zonnig zijn, maar dan moet ik wel meteen vanaf 1 januari alleen nog gas gebruiken om te verwarmen.

En dan nog de kans dat tussendoor de regeltjes veranderen om zonnepanelenbezitters of gasloze huishoudens alsnog te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@JDx Nee je maakt het weer ingewikkeld.
Saldering zoals het nu is en niet over alleen 2023. Maar echte volledige saldering.

Zoals verwoord in de Kamerbrief is het zelfs voordeliger.
Als je echt z/w leest dan maakt het in dit voorbeeld niet eens uit of je die 1000kWh in één enkele maand hebt verbruikt...

"Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2000 kWh wordt ingevoed en 3000 kWh wordt afgenomen, is de netto afname 1000 kWh en valt daarmee volledig onder het prijsplafond. "

(Punt, niks over de maandelijkse plafondjes)

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 18-12-2022 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Cobb schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:34:

Alleen als je een eindnota krijgt die halverwege het jaar valt, dan valt het deel wat je in 2023 gebruikt onder het prijsplafond. Het deel wat in 2022 gebruikt is dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Cobb schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:34:
@JDx Nee je maakt het weer ingewikkeld.
Saldering zoals het nu is en niet over alleen 2023. Maar echte volledige saldering.

Zoals verwoord in de Kamerbrief is het zelfs voordeliger.
Als je echt z/w leest dan maakt het in dit voorbeeld niet eens uit of je die 1000kWh in één enkele maand hebt verbruikt...

"Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2000 kWh wordt ingevoed en 3000 kWh wordt afgenomen, is de netto afname 1000 kWh en valt daarmee volledig onder het prijsplafond. "

Nee het is ingewikkelder dan je denkt, zie ook bericht van @Ep Woody hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb per september ergens een nieuw contract voor stroom. Sta eins dit jaar 600 in de min. Volgend jaar een plus 3000 kwh over het hele jaar gezien.

Moet ik nog ergens rekening mee houden of salderen we nu gewoon alles weg. Wellicht wel handig om toch contract richting midden zomer op te schuiven.. ook met ooit het einde van de salderingsregeling in zicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

feye1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:49:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb per september ergens een nieuw contract voor stroom. Sta eins dit jaar 600 in de min. Volgend jaar een plus 3000 kwh over het hele jaar gezien.

Moet ik nog ergens rekening mee houden of salderen we nu gewoon alles weg. Wellicht wel handig om toch contract richting midden zomer op te schuiven.. ook met ooit het einde van de salderingsregeling in zicht..
Hoe kan je sinds september 600 in de min staan en volgend jaar 3000 in de plus. De lente en de zomer en dus de beste opwekdagen waren voor september. Of gebruik je pas sinds kort een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

‘Het prijsplafond geldt voor het netto verbruik dat in 2023 na salderen resteert.’
Voor de periode tot je jaarrekening zou dat kunnen, maar voor het deel tot je volgende jaarrekening weet je pas ergens in 2024 hoeveel je kan salderen en dus met welk deel van je verbruik je met terugwerkende kracht in het tweede deel van 2023 onder het plafond bleef.

Of wordt er over heel 2023 gesaldeerd? In dat geval zou je pas op 31 december je jaarrekening van eerder dat jaar op kunnen maken.

Kortom, salderen van jaarrekening tot jaarrekening en prijsplafond over 2023 bijten elkaar als die jaarrekening niet op 1 januari staat.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:51:
[...]

Hoe kan je sinds september 600 in de min staan en volgend jaar 3000 in de plus. De lente en de zomer en dus de beste opwekdagen waren voor september. Of gebruik je pas sinds kort een warmtepomp?
Sinds maart extra zonnepanelen, sinds deze winter airco om te verwarmen. En een baby, dus wat extra bijverwarmen op zijn kamertje soms.

Had me begin september laten uitbetalen door eneco, dus toen weer op 0 begonnen. 😀

Maar kan ik die min gewoon wegsalderen dan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Voor de verdeling van het verbruik dat onder het prijsplafond valt gaat het op de zelfde manier als dat er een wisselende prijs is gedurende het jaar. Er wordt of gekeken naar het daadwerkelijk gebruik, of naar een verdeling op basis van invoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
feye1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:57:
[...]

Sinds maart extra zonnepanelen, sinds deze winter airco om te verwarmen. En een baby, dus wat extra bijverwarmen op zijn kamertje soms.

Had me begin september laten uitbetalen door eneco, dus toen weer op 0 begonnen. 😀

Maar kan ik die min gewoon wegsalderen dan toch?
Jahoor, lekker wegsalderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:49
Ep Woody schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:25:
[...]

Als je van factuurperiode van 1-3-22 tot 1-3-23 loopt dan wordt in die periode gewoon gesaldeerd. Er blijft dan 500 kWh over die je moet betalen. Die 500 kWh wordt verdeeld waardoor een deel van die 500 kWh in de periode van 1-1-23 tot 1-3-23 valt en daarmee onder het prijsplafond.
Klopt, ik geef alleen aan dat je ook een andere benadering kunt hebben.
Van 1-3 t/m 31-12: 2500 verbruik en 2600 levering, netto dus 100 teruglevering
Van 1-1 t/m 28-2: 600 verbruik
Dus na salderen 500 netto verbruik die volledig aan 2023 toe te rekenen is, en dan volledig tegen 40 cent, niet maar een deel tegen 40 en rest waarschijnlijk tegen hoger tarief uit 2022.

Uit de toelichting van de regeling uit de staatscourant, pagina 42/43:
"Uiteindelijk krijgt een consument de eindfactuur. Indien het plafondtarief in een periode in 2023 lager was dan het gemiddelde contractuele leveringstarief voor elektriciteit, gas of warmte past de subsidieontvanger het prijsplafond toe bij de elektriciteit, gas of warmte die in die periode is geleverd aan een kleinverbruikaansluiting en waarvoor een eindfactuur is verstrekt."

Het kan dus ook anders, er zijn nieuwe regels bijgekomen en die kan je in je eigen voordeel uitleggen. Je zal het waarschijnlijk wel moeten afdwingen.

De uitspraken van de geschillencommissie energie schrijven een gewogen gemiddeld verbruik zoals je aangeeft, maar dat is niet vastgelegd in de bestaande wet en de nieuwe regeling. Het is wat ze redelijk en billijk vonden voordat het prijsplafond werd vastgelegd. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 16:53
Zonder prijsplafond krijg ik geld terug, met prijsplafond ga ik bijbetalen. Of niet?

Ten eerste: het is allemaal niet rampzalig, waar praat ik over, maar toch .....

Alleen ik snap het nog steeds niet, ondanks de voorbeelden in dit forum.
Nog maar een voorbeeld met wat cijfers.

--------------------------------
Het prijsplafond is van toepassing gedurende het kalenderjaar 2023.
Mijn energiecontract eindigt op 25-9-2023 en daarna begint een nieuw contract.

Ik ben uitgegaan van mijn verbruik in 2021 en ga deze getallen invullen voor het kalenderjaar 2023.

Op kalenderjaar basis ga ik in 2023 400 kwh terugleveren. Dat levert €24 op (6 cent per kwh)

En dan uitgesplitst :
Vanaf 1-1-2021 t/m 25-9-2021 heb ik netto 750 kwh terug geleverd.
Maar vanaf 26-9-2021 t/m 31-12-2021 heb ik een netto-afname van 350 kwh.

Vertaald naar 2023, zoals ik het begrijp:

Die 750 kwh teruglevering is geen probleem (behalve dat ik slechts €45 terug krijg.
Maar dan die 350 kwh afname .... ga ik dan 'profiteren' van het prijsplafond en betaal ik dan 350*€0.40=€140.

Conclusie:
Zonder prijsplafond krijg ik geld terug, met prijsplafond ga ik bijbetalen of toch niet.....?

[ Voor 6% gewijzigd door echoes op 18-12-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

echoes schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:13:
Zonder prijsplafond krijg ik geld terug, met prijsplafond ga ik bijbetalen. Of niet?

Ten eerste: het is allemaal niet rampzalig, waar praat ik over, maar toch .....

Alleen ik snap het nog steeds niet, ondanks de voorbeelden in dit forum.
Nog maar een voorbeeld met wat cijfers.

--------------------------------
Het prijsplafond is van toepassing gedurende het kalenderjaar 2023.
Mijn energiecontract eindigt op 25-9-2023 en daarna begint een nieuw contract.

Ik ben uitgegaan van mijn verbruik in 2021 en ga deze getallen invullen voor het kalenderjaar 2023.

Op kalenderjaar basis ga ik in 2023 400 kwh terugleveren. Dat levert €24 op (6 cent per kwh)

En dan uitgesplitst :
Vanaf 1-1-2021 t/m 25-9-2021 heb ik netto 750 kwh terug geleverd.
Maar vanaf 26-9-2021 t/m 31-12-2021 heb ik een netto-afname van 350 kwh.

Vertaald naar 2023, zoals ik het begrijp:

Die 750 kwh teruglevering is geen probleem (behalve dat ik slechts €45 terug krijg.
Maar dan die 350 kwh afname .... ga ik dan 'profiteren' van het prijsplafond en betaal ik dan 350*€0.40=€140.

Conclusie:
Zonder prijsplafond krijg ik geld terug, met prijsplafond ga ik bijbetalen of toch niet.....?
Nee, je gaat in de eerste 9 maanden van 2024 weer meer terugleveren dan gebruiken als het goed is, in september 2024 wordt er opnieuw eerst gesaldeerd. Dus krijg je weer een paar tientjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:07:
[...]

Nee, je gaat in de eerste 9 maanden van 2024 weer meer terugleveren dan gebruiken als het goed is, in september 2024 wordt er opnieuw eerst gesaldeerd. Dus krijg je weer een paar tientjes terug.
Nee, 26-9-2023 t/m 31-12-2023 wordt gesaldeerd binnen 2023 en netto afname moet dus afgerekend worden.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kareem schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:28:
[...]

Nee, 26-9-2023 t/m 31-12-2023 wordt gesaldeerd binnen 2023 en netto afname moet dus afgerekend worden.
- Prijsplafond gaat over het kalenderjaar
- Salderen over het contractjaar (factuurjaar eigenlijk)

Daar is geen discussie meer over, pas na het salderen ga je te maken krijgen met het prijsplafond ja of nee, had hij van 9-2023 tot 9-2024 nul op de meter of eronder dan heeft hij niets te maken met het prijsplafond of welk levertarief dan ook, alleen met het teruglevertarief.

Dat was berichten of pagina's geleden al duidelijk.

Hij gaat niets afrekenen over 3 maanden, de eindfactuur komt pas in september 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:02:
[...]

- Prijsplafond gaat over het kalenderjaar
- Salderen over het contractjaar (factuurjaar eigenlijk)

Daar is geen discussie meer over, pas na het salderen ga je te maken krijgen met het prijsplafond ja of nee, had hij van 9-2023 tot 9-2024 nul op de meter of eronder dan heeft hij niets te maken met het prijsplafond of welk levertarief dan ook, alleen met het teruglevertarief.

Dat was berichten of pagina's geleden al duidelijk.

Hij gaat niets afrekenen over 3 maanden, de eindfactuur komt pas in september 2024.
Oh, ik meende hier:
Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Uit te moeten concluderen dat overschot van 2022 niet gebruikt kan worden voor 2023.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kareem schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:28:
[...]

Oh, ik meende hier:

[...]

Uit te moeten concluderen dat overschot van 2022 niet gebruikt kan worden voor 2023.
Alleen niet voor het prijsplafond in 2023, wel voor het totaal, 3000 in en 3000 uit blijft 0 = 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:27
Voor mensen met een Ferrarismeter, geef tijdig de meterstanden door en niet allemaal tegelijk op 31-12. Getuige een mail die ik kreeg van mijn aanbieder: Helaas hadden we de afgelopen tijd te maken met een storing bij het verwerken van de meterstanden. Onze excuses voor het ongemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 16:53
JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:07:
[...]

Begrijp ik, dat gaat over het salderen, daar verandert niets aan; tussen september 2023 en september 2024 heb ik een netto teruglevering geen probleem.

Over heel 2023 heb ik een netto teruglevering. Echter september 2023 gaat het nieuwe contract in. Tussen sept. 2023 en dec. 2023 neem ik meer stroom af dan dat ik teruglever.... en wat doet het prijsplafond daarmee, Wat zijn daar de afspraken daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

echoes schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:17:
[...]

Begrijp ik, dat gaat over het salderen, daar verandert niets aan; tussen september 2023 en september 2024 heb ik een netto teruglevering geen probleem.

Over heel 2023 heb ik een netto teruglevering. Echter september 2023 gaat het nieuwe contract in. Tussen sept. 2023 en dec. 2023 neem ik meer stroom af dan dat ik teruglever.... en wat doet het prijsplafond daarmee, Wat zijn daar de afspraken daarover.
Dat ze in september 2024 gaan kijken naar je verbruik over 12 maanden, als dat meer dan 0 is heb je pas te maken met het prijsplafond. Hoe ze dat gaan verdelen geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripelspicy
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-07-2024
Is er nu een harde grens voor verbruik per maand of wordt dit als gemiddelde berekend over die twee periodes voor en na de jaarrekening? Of verschilt dit per maatschappij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

tripelspicy schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:10:
Is er nu een harde grens voor verbruik per maand of wordt dit als gemiddelde berekend over die twee periodes voor en na de jaarrekening? Of verschilt dit per maatschappij?
In de PDF van de overheid staat het zelfs per dag, dit is zodat ze exact tot op de dag van de eindafrekening kunnen rekenen wat je hebt mogen gebruiken tot die datum.

De maandoverzichten zijn een versimpeld (afgerond) overzicht gemaakt door derden, als je alle maanden optelt komt het ook niet precies op 2900 uit namelijk.

Ergens staat "bla bla de som van het het plafond per dag tot de datum van de afrekening" zoiets.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 18-12-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:30:
[...]

Alleen niet voor het prijsplafond in 2023, wel voor het totaal, 3000 in en 3000 uit blijft 0 = 0 euro.
En stel er blijft 500 kWh verbruik over, tegen welk tarief wordt dat dan verrekend?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kareem schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:52:
[...]

En stel er blijft 500 kWh verbruik over, tegen welk tarief wordt dat dan verrekend?
Ja dat is het enige waar ik nog niet uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000

Trebbors

Failure is no option!

JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:27:
[...]

In de PDF van de overheid staat het zelfs per dag, dit is zodat ze exact tot op de dag van de eindafrekening kunnen rekenen wat je hebt mogen gebruiken tot die datum.

De maandoverzichten zijn een versimpeld (afgerond) overzicht gemaakt door derden, als je alle maanden optelt komt het ook niet precies op 2900 uit namelijk.

Ergens staat "bla bla de som van het het plafond per dag tot de datum van de afrekening" zoiets.
Dus elke dag standen doorbellen bij een Ferrarismeter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Trebbors schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:36:
[...]

Dus elke dag standen doorbellen bij een Ferrarismeter!
Elke dag een mannetje op de stoep vanaf 1 januari ;)

Nee 1 januari moet je ze doorgeven en komen ze random langs denk ik (zeggen ze doen ze vast niet) en bij je eindfactuur en 31 december volgend jaar. Dan weten ze genoeg.

Je kan er ook niet echt mee sjoemelen tenzij je veel minder dan het plafond gebruikt per jaar, dan kan je een veel lagere stand doorgeven 1 januari en maximaal profiteren van het prijsplafond, maar ik vermoed dat je een foto moet doorsturen.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 19-12-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54
JDx schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:01:
[...]
Elke dag een mannetje op de stoep vanaf 1 januari ;)

Nee 1 januari moet je ze doorgeven en komen ze random langs denk ik (zeggen ze doen ze vast niet) en bij je eindfactuur en 31 december volgend jaar. Dan weten ze genoeg.
Ze mogen best random langs komen, maar bij mij (en veel anderen) komt iemand die ik niet ken en onaangekondigd langs komt echt niet binnen. Oftewel ze moeten het doen met de cijfertjes die ik door geef. Willen ze het zelf controleren kan dat best, maar dan wel door eerst een afspraak te maken op een tijd die mij goed uitkomt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54
JDx schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:01:
[...]

Je kan er ook niet echt mee sjoemelen tenzij je veel minder dan het plafond gebruikt per jaar, dan kan je een veel lagere stand doorgeven 1 januari en maximaal profiteren van het prijsplafond, maar ik vermoed dat je een foto moet doorsturen.
Je kunt met de stand van 1 januari sjoemelen door die zo te zetten dat al je verbruik onder het prijsplafond valt. Maar dan moet je wel goed weten wat je verbuik/opbrengst het komende jaar gaat worden. Sowieso moet het een logisch getal zijn, dus oplopend aan wat je de laatste keer hebt doorgegeven, en als het echt afwijkt van normaal moet je ook een reden opgeven waarom je verbruik anders geworden is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

redwing schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:08:
[...]

Je kunt met de stand van 1 januari sjoemelen door die zo te zetten dat al je verbruik onder het prijsplafond valt. Maar dan moet je wel goed weten wat je verbuik/opbrengst het komende jaar gaat worden. Sowieso moet het een logisch getal zijn, dus oplopend aan wat je de laatste keer hebt doorgegeven, en als het echt afwijkt van normaal moet je ook een reden opgeven waarom je verbruik anders geworden is.
Ja en minder gebruiken dan het prijsplafond, bijv 2000, dan kan je 900 meesjoemelen van 2022 naar 2023 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Is er nu een fictief prijsplafond per dag afgesproken met harde waarden? Dat zou heel vreemd zijn en kan absoluut niet de bedoeling zijn.

Als je gemiddeld onder het plafond zit over het jaar maar stel 50% van de tijd zit je erboven, en 50% eronder, dan zou je plotseling per dag voor erboven tegen vol tarief moet bijbetalen?

En hoe ziet een jaarafrekening er dan uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:06:
[...]

Ze mogen best random langs komen, maar bij mij (en veel anderen) komt iemand die ik niet ken en onaangekondigd langs komt echt niet binnen. Oftewel ze moeten het doen met de cijfertjes die ik door geef. Willen ze het zelf controleren kan dat best, maar dan wel door eerst een afspraak te maken op een tijd die mij goed uitkomt.
Je bent gehouden om ze binnen te laten, daar ben je via de voorwaarden bij aansluiting mee akkoord gegaan.

Zie artikel 4.2 lid b.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
mv_ak schreef op maandag 19 december 2022 @ 05:51:
Is er nu een fictief prijsplafond per dag afgesproken met harde waarden? Dat zou heel vreemd zijn en kan absoluut niet de bedoeling zijn.
Nee. Wat volgens mij bedoeld wordt is dat er in de officiële documenten een gebruiksplafond per dag is genoemd/berekent. Naar buiten toe is een gebruiksplafond per maand gecommuniceerd, om het overzichtelijker en eenvoudiger te houden voor ons als consument.

De dagelijkse limieten worden gebruikt om de exacte limiet per persoon tot aan diens einddatum van hun contract te berekenen. Zodat iemand wiens contract op 1 april eindigt, niet dezelfde hoeveelheid "goedkope" energie/gas krijgt als iemand wiens contract op 30 april eindigt (beide april).

Uiteindelijk is alleen het totaal opgetelde plafond van toepassing. Dat is ieders persoonlijke gebruiksplafond tot aan de einddatum van het contractjaar. Die totaallimiet kun je dan zelf kiezen hoe je dat besteedt over die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
LA-384 schreef op maandag 19 december 2022 @ 06:26:
[...]

Nee. Wat volgens mij bedoeld wordt is dat er in de officiële documenten een gebruiksplafond per dag is genoemd/berekent. Naar buiten toe is een gebruiksplafond per maand gecommuniceerd, om het overzichtelijker en eenvoudiger te houden voor ons als consument.

De dagelijkse limieten worden gebruikt om de exacte limiet per persoon tot aan diens einddatum van hun contract te berekenen. Zodat iemand wiens contract op 1 april eindigt, niet dezelfde hoeveelheid "goedkope" energie/gas krijgt als iemand wiens contract op 30 april eindigt (beide april).

Uiteindelijk is alleen het totaal opgetelde plafond van toepassing. Dat is ieders persoonlijke gebruiksplafond tot aan de einddatum van het contractjaar. Die totaallimiet kun je dan zelf kiezen hoe je dat besteedt over die periode.
Ah ok, helder. Was even bang dat de energieleveranciers met dagmaxima’s mochten gaan rekenen bij de jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:28
we worden hier ook niet wijzer he! de ene zegt dit de andere dat...

is die link met rekentool van rtl nieuws leidend?
is er niet ergens een omschrijving die geheel klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

JDx schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:14:
[...]

Ja dat is het enige waar ik nog niet uit ben.
Wellicht dat wanneer het te betalen verbruik naar rato verdeeld wordt over de diverse (prijs)periodes dat dan die in 2023 buiten beschouwing blijft.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Maxwp schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:27:
is die link met rekentool van rtl nieuws leidend?
Ja, dat is een uitstekende tool.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mv_ak schreef op maandag 19 december 2022 @ 06:36:
[...]

Ah ok, helder. Was even bang dat de energieleveranciers met dagmaxima’s mochten gaan rekenen bij de jaarafrekening.
Dit is ook echt tot op de miljoenste ofzo berekend, je mag bijvoorbeeld op hemelvaartsdag ongeveer even veel gebruiken als een weekenddag, de vrijdag ertussen net iets meer dan een gewone weekdag, want veel mensen nemen dan toch even vrij, sommige niet, wel leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kareem schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:34:
[...]

Wellicht dat wanneer het te betalen verbruik naar rato verdeeld wordt over de diverse (prijs)periodes dat dan die in 2023 buiten beschouwing blijft.
Ik zie op mijn eindfactuur van 13-05-2022 ook dat bijvoorbeeld ivm met de BTW wijziging de kosten echt per dag worden uitgesplitst.

Wel lekkere datum trouwens, 13 mei, dan draaien de zonnepanelen ook alweer een tijdje volop.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 19-12-2022 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
mv_ak schreef op maandag 19 december 2022 @ 06:36:
[...]

Pin me er niet op vast, ik ben ook maar een gewone burger, maar dagmaxima lijkt mij een onwerkbare situatie. En eerder is al aangegeven dat de genoemde maandmaxima geen harde grens zijn en je de ene maand kunt compenseren met de andere. Dan is voor mij 1+1=2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:00
Vraagje: Mijn vast contract loopt van 2 februari 2022 t/m 31 december 2022.
Mijn jaarrekening krijg ik naar verwachting rond 5 februari 2023.
Wat betekend dit voor mijn prijsplafond? :?

Loopt die van 1 januari 2023 t/m 31 december 2023.
Of van: 1 januari 2023 t/m 5 februari 2023 en 6 februari 2023 t/m 31 december 2023?

Of kan ik beter even mijn leverancier bellen?

[ Voor 23% gewijzigd door R20141016 op 19-12-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

R20141016 schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:53:
Vraagje: Mijn vast contract loopt van 2 februari 2022 t/m 31 december 2022.
Mijn jaarrekening krijg ik naar verwachting rond 5 februari 2023.
Wat betekend dit voor mijn prijsplafond?

Of kan ik beter even mijn leverancier bellen?
Loopt dat niet een jaar?

Kan je doen, maar de vrouw van Eneco heeft mij ook onjuiste informatie gegeven. En wachtrij :+

Pagina: 1 ... 13 ... 20 Laatste