17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Zo'n 4100 terugleveren, en 3500 verbruik. Gemiddeld over de afgelopen twee jaar. Dus in die periode 600kWh overschot, en die gebruik ik dus in de eerste 4 maanden.Glashelder schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:47:
@Streamz Wat wek je op tussen 1 mei en 31 dec 2023 ?
[...]
Exact (en dan met name dat laatste).NovapaX schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:52:
[...]
Dat hebben ze dan wel in de toelichting gezet, maar dat komt nergens terug in de regeling zelf.
(Wel voor de subsidie die de energieleverancier krijgt voor de levering aan de afnemers onder het prijsplafond)
Hier zit overduidelijk een gat in de regeling, waar energieleveranciers de bepaling van het plafond per maand zullen willen vaststellen, terwijl in dat niet goed in de regeling is opgenomen. Anders moeten ze zelf voor dat verschil gaan opdraaien, en dat gaan ze niet doen natuurlijk.
Uiteraard hoop ik niet dat de uitwerking zo bedoeld is, dan zouden grootverbruikers in de eerste maanden nóg meer benadeeld worden dan dat er nu gedacht wordt.
Voor Tibber is de status nu in ieder geval dat ze wel willen maar niet mogen.
Hoeveel daarvan klopt weet ik niet, maar ze hebben absoluut geen voordeel door het op deze manier in te vullen.
- knip -
Over dat laatste, hebben ze nu zelf ook al een opmerking geplaatst daar:Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:02:
[...]
Exact (en dan met name dat laatste).
Uiteraard hoop ik niet dat de uitwerking zo bedoeld is, dan zouden grootverbruikers in de eerste maanden nóg meer benadeeld worden dan dat er nu gedacht wordt.
Voor Tibber is de status nu in ieder geval dat ze wel willen maar niet mogen.
Hoeveel daarvan klopt weet ik niet, maar ze hebben absoluut geen voordeel door het op deze manier in te vullen.
Mogelijk zijn ze zelf ook aan het onderzoeken de eindfactuur te veranderen in een 'voorschotbeschikking' of iets dergelijks.⚠️Let op:
Het is op dit moment nog niet duidelijk of het ongebruikte tegoed van de ene maand meegenomen mag worden een andere maand.* We onderzoeken momenteel de mogelijkheden om dit wel mogelijk te maken om zo het voordeel van het prijsplafond voor onze klanten maximaal te benutten. We komen uiterlijk op 23 december met uitsluitsel hierover.
Je hebt namelijk gewoon een lopend contract zolang je niet overstapt.
Wettelijk gezien hoeven ze slechts ten minste eenmaal per jaar een 'eindfactuur' te verstrekken.
Als leverancier van flexibele tarieven zou ik gewoon een instelling in mijn dashboard maken waarmee klanten de datum van hun jaarlijkse 'eindfactuur' kunnen kiezen.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Maar ik heb nu een halfjaarscontract. En vanaf 1 januari (Greenchoice) een onbepaalde tijd met 30 dagen opzegtermijn. en dus variabele tarieven per maand.Ep Woody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:50:
[...]
Als jij over het hele jaar precies op 0 kWh uitkomt heb je niets te maken met welk tarief dan ook. Er wordt eerst gesaldeerd en daarna komt pas de discussie over het prijsplafond. Het deel van het plafond tot 1 mei vervalt wel, dus stel dat je op 1 mei de zonnepanelen opruimt dan heb je voor de rest van het jaar nog 2900-1094=1806 kWh over wat dan onder het prijsplafond valt.
Het is me nog steeds niet duidelijk hoe en wanneer gesaldeerd gaat worden.
Wellicht goed nu toch over te stappen, en een nieuw contract te hebben per 15 januari.
Ik probeer met die link enkel over te brengen dat een verrekening op jaar dus niet noodzakelijk vanzelfsprekend hoeft te zijn.
En als daar op een bepaalde manier geld mee te verdienen is dan zal dat dus ook gebeuren.
- knip -
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Toch iedere keer weer deze verhalen!Ora et Labora schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:45:
[...]
Serieus?
De meeste mensen, ook in de middeninkomens, hebben helemaal geen geld/vermogen om zulke zware investeringen te doen.
Die zijn al lang blij dat ze boodschappen kunnen doen, 1x per jaar een midweek op vakantie in een smerig chalet, een oude auto die voor de zoveelste keer is opgelapt om door de APK te komen, kinderen 1x per week zo goedkoop mogelijk laten sporten, enzovoorts.
Dat is de praktijk van veel middeninkomens, al geruime tijd.
Heb je geïnvesteerd in energiebesparende maatregelen door te sparen en niet op vakantie te gaan. Allemaal voor zowel duurzaamheid en kostenbesparing dan zou dat niet mogen worden verrekend met nog niet gebruikte kwh's??
De vraag is dus of het wel of niet rechtvaardig is om naar de werkelijk NETTO energie opname te kijken of niet.
Daarbij komt ook nog dat bij elke M3 gas die door zonnepanelen is of niet wordt verbruikt de overheid (wij) de extra financiën niet hoeft op te hoesten.
Misschien kan iemand daar eens aan rekenen!!!!
Vandaag de eerste jaarafrekening gekregen. Door de verminderen van de energiebelasting van ruim 700 euro krijg ik een flink bedrag terug. Al met al zelfs meer dan ik aan voorschot heb betaald, ookal heb ik maar zo'n 300 kwh teruggeleverd.
Hier heb ik die 2x 190 euro nog niet eens bij meegerekend. Reken ik dat mee dan komt het dit jaar echt heel dik in de plus te staan.
Zo zie je hoe oneerlijk/scheef de huidige situatie is. Sommige gezinnen liggen krom om een energierekening te kunnen betalen. De ander heeft geluk met een laag tarief en profiteert ondertussen wel van de regelingen waaronder de 2x 190 euro.
Hoewel ik begrijp dat maatwerk bijna niet uitvoerbaar is, denk ik wel dat de huidige regelingen met een bedrag voor iedereen en een plafond dat is berekend vanuit niet-realistische modellen verre van effectief zijn voor de mensen die het echt nodig hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 15-12-2022 13:03 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik neem aan dat ze dat gaan schatten op basis van gebruikersprofielJDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
[...]
Oh ja, hoe gaan ze daar per maand het prijsplafond bijhouden... het is niet te doen.
Zowel stroom als gas lijken met buitenproportioneel hoog.TMCrimeZ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:40:
Ik zie zojuist dat Vattenfall onze tarieven voor gas en stroom bijna heeft verdubbeld vanaf 1 januari. Krijg hierdoor het vermoeden dat ze het prijsplafond misbruiken.
[Afbeelding]
Wat een bandieten. Prijzen van gas dik in de 3 euro???
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Zit je alsnog goedkoper dan Eneco sinds 7 november al.TMCrimeZ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:40:
Ik zie zojuist dat Vattenfall onze tarieven voor gas en stroom bijna heeft verdubbeld vanaf 1 januari. Krijg hierdoor het vermoeden dat ze het prijsplafond misbruiken.
[Afbeelding]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Is onbepaalde tijd variabel niet dagelijks opzegbaar? Dan geldt die 30 dagen toch nietStreamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:10:
[...]
Maar ik heb nu een halfjaarscontract. En vanaf 1 januari (Greenchoice) een onbepaalde tijd met 30 dagen opzegtermijn. en dus variabele tarieven per maand.
Het is me nog steeds niet duidelijk hoe en wanneer gesaldeerd gaat worden.
Wellicht goed nu toch over te stappen, en een nieuw contract te hebben per 15 januari.
Schandalig! In Yakutsk koop je 1200 m3 voor 8 tientjes!pentaw1nz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:04:
[...]
Zowel stroom als gas lijken met buitenproportioneel hoog.
Dat is hier gewoon de prijs momenteel, echt vreemd is dat niet meer.
- knip -
Edit laat maar... Enkeltarief... lezen is een vak...TMCrimeZ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:40:
[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door p88l2 op 15-12-2022 13:11 ]
3.30 per m3 bij Oxxiopentaw1nz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:04:
[...]
Zowel stroom als gas lijken met buitenproportioneel hoog.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dit is op zich goed, maar levert weer veel onzekerheden op.
omdat " .. verzoekt de regering tevens de Kamer hierover uiterlijk in maart 2023 te informeren,"
Dus ergens in maart 2023 weten we meer.
https://www.tweedekamer.n...=2022D54212&id=2022Z25215
Lijkt mij vrij kansloos, dan moet je dus bij één leverancier blijven om optimaal van het prijsplafond te kunnen profiteren.hremijn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:22:
De motie van Erkens cs over het toepassen van het prijsplafond per jaar als je niet van leverancier verandert is aangenomen door de tweedekamer.
omdat " .. verzoekt de regering tevens de Kamer hierover uiterlijk in maart 2023 te informeren,"
Gaat je leverancier failliet of verhoogt de huidige de prijzen enorm dan zou je er dus niet van kunnen profiteren?
Voor iedereen die denkt op 0 kWh uit te komen (op z'n afrekening), en vindt dat de overheid niets goed kan doen kan ik het toepassen van artikel 2.1 lid 3 van de regeling prijsplafond aanraden:Ep Woody schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:50:
[...]
Als jij over het hele jaar precies op 0 kWh uitkomt heb je niets te maken met welk tarief dan ook. Er wordt eerst gesaldeerd en daarna komt pas de discussie over het prijsplafond. Het deel van het plafond tot 1 mei vervalt wel, dus stel dat je op 1 mei de zonnepanelen opruimt dan heb je voor de rest van het jaar nog 2900-1094=1806 kWh over wat dan onder het prijsplafond valt.
De leverancier kan de toepassing van het prijsplafond op de levering van
gas, elektriciteit of warmte aan een kleinverbruikaansluiting achterwege
laten, indien de betreffende kleinverbruiker hierom verzoekt
Enig idee op welk moment je dat zou moeten aangeven ?dj1982 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
[...]
Voor iedereen die denkt op 0 kWh uit te komen (op z'n afrekening), en vindt dat de overheid niets goed kan doen kan ik het toepassen van artikel 2.1 lid 3 van de regeling prijsplafond aanraden:
[...]
Het zou fijn zijn als binnenkort de salderingsvraag duidelijk wordt. Anders is het nog best een optie om er gewoon van af te zien inderdaad.
Hier was ik naar op zoekdj1982 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
[...]
Voor iedereen die denkt op 0 kWh uit te komen (op z'n afrekening), en vindt dat de overheid niets goed kan doen kan ik het toepassen van artikel 2.1 lid 3 van de regeling prijsplafond aanraden:
[...]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dit soort reacties snap ik dan weer niet? Hoe zou het je geld gaan kosten?Wailing_Banshee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:16:
Als dat verrekenen niet over het jaar gaat, gaat dat prijsplafond ons waarschijnlijk geld kosten. Mogen we ineens weer voor stroom gaan betalen, maar we krijgen geen drol voor wat we terugleveren (wat anders gecompenseerd zou worden met het verbruik van de winter maanden).
Het enige dat in de prijsplafond-regeling staat, is dat je voor het elektra-verbruik waarvoor de leverancier de gesubsidieerde prijs moet toepassen kijkt naar het netto verbruik in 2023. Dus een overschot kWh uit 2022 komt daar niet op in mindering. Oftewel, de gesubsidieerde prijs betaal je alleen over je netto verbruik in 2023.
Maar een overschot uit 2022 loopt toch wel mee in je jaarafrekening? Als die op 1 april is, dan saldeer je die kWh toch gewoon tegen de niet-gesubsidieerde prijs?
[ Voor 3% gewijzigd door dj1982 op 15-12-2022 14:48 ]
Dat zullen de energiemaatschappijen moeten implementeren neem ik aan.Plenkske schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:36:
[...]
Enig idee op welk moment je dat zou moeten aangeven ?
Het zou fijn zijn als binnenkort de salderingsvraag duidelijk wordt. Anders is het nog best een optie om er gewoon van af te zien inderdaad.
Al ga ik er van uit dat een brief of e-mail met daarin iets van "graag een bevestiging van uw kant" voldoende is om te gelden als een "verzoek".
dj1982 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
[...]
[...]
Alleen is dit geen verplichting dus een leverancier kan er ook voor kiezen om dit verzoek niet te honoreren?
Zou kunnen, maar volgens mij is dit een redelijke standaard formulering waarmee niet wordt bedoeld dat de leverancier dat zonder goede reden mag weigeren.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:50:
[...]
![]()
Alleen is dit geen verplichting dus een leverancier kan er ook voor kiezen om dit verzoek niet te honoreren?
Dat ging niet over het salderen van teruglevering.dj1982 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:47:
[...]
Dit soort reacties snap ik dan weer niet? Hoe zou het je geld gaan kosten?
Het enige dat in de prijsplafond-regeling staat, is dat je voor het elektra-verbruik waarvoor de leverancier de gesubsidieerde prijs moet toepassen kijkt naar het netto verbruik in 2023. Dus een overschot kWh uit 2022 komt daar niet op in mindering. Oftewel, de gesubsidieerde prijs betaal je alleen over je netto verbruik in 2023.
Maar een overschot uit 2022 loopt toch wel mee in je jaarafrekening? Als die op 1 april is, dan saldeer je die kWh toch gewoon tegen de niet-gesubsidieerde prijs?
Er wordt nu vanuit gegaan dat je met terugwerkende kracht de profielfracties kunt toepassen, maar dit hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Mogelijk is die verrekening per maand.
Als je in januari en februari 100 kwh over het plafond zit en in maart 200 weet te sparen dan is het (mij iig) niet duidelijk of je (in alle gevallen) die 200 in mag zetten voor wat je over het plafond bent gegaan, ook al blijf je bij dezelfde leverancier.
- knip -
Al mijn verbruik gaat via een SAP-aansluiting. En dat is uitgesloten van de plafondregeling.
1 voordeel: ik hoef niets uit te zoeken of te optimaliseren, ik krijg gewoon niets en blijf gewoon lekker via dynamische tarieven werken. Waarschijnlijk blijf ik daarmee ook wel grotendeels in/onder het lage tarief.
maargoed ik ben niet zielig hoor, want lekker hoge TLV terugleveren op de PAP
Tja, maar nu er met de energiebedrijven gesproken is, is natuurlijk pijnlijk duidelijk geworden dat salderen verschrikkelijk oneerlijk is en letterlijk onbetaalbaar wordt. Daarbij is de cap op energieverbruik en als je de 2900kW hebt verbruikt ga je het normale tarief betalen. Het is toch wel te begrijpen dat de maatschappij niet hoeft op te draaien voor iemand die meer gebruikt.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:05:
Een hoop verwarring zo, in de aanloop naar het prijsplafond is altijd gecommuniceerd dat het na saldering is.
Zijn de prijzen dynamisch in de zin van dat het per plek in Nederland verschilt? Ik betaal iets minder en je zou verwachten dat dit hetzelfde zou moeten zijn:TMCrimeZ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:40:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/FXwvrNGdXwVbPyCB5q2yWYGE.png?f=user_large)
EDIT:
Ah, Daltarief. Niet direct gezien, mea culpa.

Ze hebben blijkbaar al wel ingecalculeerd met stadsverwarming qua prijsplafond? Dat weten ze dus wel al o pvoorhand? Begrijp er niets meer van:
/f/image/HhuONxchDsz4BgU66Cbivr7D.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door OMD op 15-12-2022 15:23 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
[ Voor 96% gewijzigd door Smuggler op 15-12-2022 15:24 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Maar ik snap niet dat ze 37 GJ t/m 14 dec opgeven, zou wel voor het gehele kalenderjaar moeten zijn ipv de contractduur. Anders zou ik graag een afrekening in juli hebben, dan heb je 2x 37 GJ die onder het plafond valt zo...
[ Voor 84% gewijzigd door p88l2 op 15-12-2022 16:05 ]
Waarschijnlijk omdat ze er vanuit gaan dat je bij stadwarmte niet van leverancier kan wisselen.p88l2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:00:
Voor stadswarmte is het wel gewoon 37 GJ voor het hele jaar en niet met volumefracties.
Ik vraag me nu af of het mogelijk om nog even een CV ketel aan te sluiten (als je op gas kookt) om een extra quotum te pakken.
Mijn jaarafrekening is op 20/1/2023 en ik kan niet inschatten of dat nu gunstig is of juist niet. Gebeld en de datum kan niet veranderd worden en ik weet niet of ik in 2 weken kan overstappen.
Die verrekening is duidelijk bedoeld per jaar. Maar omdat niemand dan meer zou kunnen overstappen is dat opgeknipt in normaal gesproken 2 factureringsperiodes van 1-1-2023 tot je eindfactuur. Ik snap niet zo goed waar de verwarring vandaan komt (behalve bij maatschappijen als Tibber, die dus elke maand een factuur sturen (maar de regeling prijsplafond heeft het over een eindfactuur, dus dan noem je de andere 11 toch een deelfactuur?).Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:01:
[...]
Dat ging niet over het salderen van teruglevering.
Er wordt nu vanuit gegaan dat je met terugwerkende kracht de profielfracties kunt toepassen, maar dit hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Mogelijk is die verrekening per maand.
Als je in januari en februari 100 kwh over het plafond zit en in maart 200 weet te sparen dan is het (mij iig) niet duidelijk of je (in alle gevallen) die 200 in mag zetten voor wat je over het plafond bent gegaan, ook al blijf je bij dezelfde leverancier.
Als jan-feb-mrt in jouw voorbeeld gewoon in dezelfde eindfactuur vallen, dan zit je per saldo dus nul boven het plafond. Is je eindfactuur eind februari, dan betaal je over jan-feb 200 kWh de marktprijs en kan je de -200 uit maar dus de rest van 2023 nog opmaken.
En ja, dat pakt natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde uit, want niet iedereen heeft dezelfde maand waarin zijn eindfactuur komt. En ja, dat is dan misschien net wat minder gunstig voor zonnepaneelbezitters dan ze misschien hadden gedacht.
Maar per saldo lijkt het me dat niemand er op achteruit kan gaan, toch?
Moeilijk te zeggen en afhankelijk van of je zonnepanelen hebt, overschot ja/nee, hoeveel stroom of gas je normaal verbruikt etc etc.dago21 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:16:
Weet iemand of er een website is om de impact te berekenen van een "gebroken jaar" zoals de meesten dit zullen hebben? Op berekenhet.nl kan ik geen datum invoeren.
Mijn jaarafrekening is op 20/1/2023 en ik kan niet inschatten of dat nu gunstig is of juist niet. Gebeld en de datum kan niet veranderd worden en ik weet niet of ik in 2 weken kan overstappen.
Voor die 20 dagen verschil zou ik niet moeilijk gaan doen. Of verwacht je in die 20 dagen extreem veel gas en/of elektriciteit te gaan gebruiken?TheFlag82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:24:
[...]
Moeilijk te zeggen en afhankelijk van of je zonnepanelen hebt, overschot ja/nee, hoeveel stroom of gas je normaal verbruikt etc etc.
Lekker geregeld, na de winter weten we pas hoe er omgegaan wordt met jaarafrekening midden in het jaar ergens.hremijn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:22:
De motie van Erkens cs over het toepassen van het prijsplafond per jaar als je niet van leverancier verandert is aangenomen door de tweedekamer.
Ah ok dus op 21/1 begint een nieuwe periode met een nieuw plafond?BBKing schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:28:
[...]
Voor die 20 dagen verschil zou ik niet moeilijk gaan doen. Of verwacht je in die 20 dagen extreem veel gas en/of elektriciteit te gaan gebruiken?
Ik dacht te begrijpen dat je niet verbruikt Gas/Stoom niet kan meenemen naar de volgende periode (dus 1/1/2024).
Wat er in 2024 gaat gebeuren is nog een open boek maar daar zal je met maar 3 weken in het nieuwe jaar weinig last van hebben tenzij er in 2023 of 2024 een elfstedentocht wordt verreden op 20 januari dan heb je pech.dago21 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:31:
[...]
Ah ok dus op 21/1 begint een nieuwe periode met een nieuw plafond?
Ik dacht te begrijpen dat je niet verbruikt Gas/Stoom niet kan meenemen naar de volgende periode (dus 1/1/2024).
Mag ik vragen naar welke leverancier? Kan je op zo'n korte termijn het contract oversluiten?Streamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:50:
Net overstap naar een andere leverancier in gang gezet per 1-1-2023. Of het nodig is of niet, geeft me wel duidelijkheid over periode voor saldering icm prijsplafond.. Benieuwd hoe eea verder gaat.
Vandaag overgestapt, nieuwe leverancier zegt per 1-1 energie te leveren. Ik ga het zien.dago21 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:16:
.... en ik weet niet of ik in 2 weken kan overstappen.
edit, berichten kruisen.
Ik zit nu bij Greenchoice, contract loopt tot eind december. Online nu naar Vattenfall gestapt. Kreeg binnen een uur oid mn contract met daarin dat ze per 1-1 gaan leveren. Ook portal kan ik al op om voortgang te monitoren. Tot nu toe heel soepel, of dat zo blijft zie ik wel.
Termijnbedrag een stuk hoger dan die 2 tientjes die ik nu heb: 117 euro, maar termijnbedrag is nog niet gebaseerd op prijsplafond. Termijnbedrag is puur gebaseerd op info die ik verstrekt heb, dus geen inschatting oid die Vattenfall heeft gemaakt. Dus als ik andere getallen had doorgegeven, had ik een ander termijnbedrag gehad.
[ Voor 55% gewijzigd door Streamz op 15-12-2022 16:45 ]
Je weet heel zeker dat je onder het plafond blijft? Vattenfall is qua prijs één van de koplopers namelijk.Streamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
[...]
Vandaag overgestapt, nieuwe leverancier zegt per 1-1 energie te leveren. Ik ga het zien.
edit, berichten kruisen.
Ik zit nu bij Greenchoice, contract loopt tot eind december. Online nu naar Vattenfall gestapt. Kreeg binnen een uur oid mn contract met daarin dat ze per 1-1 gaan leveren. Ook portal kan ik al op om voortgang te monitoren. Tot nu toe heel soepel, of dat zo blijft zie ik wel.
Termijnbedrag een stuk hoger dan die 2 tientjes die ik nu heb: 117 euro, maar termijnbedrag is nog niet gebaseerd op prijsplafond. Termijnbedrag is puur gebaseerd op info die ik verstrekt heb, dus geen inschatting oid die Vattenfall heeft gemaakt. Dus als ik andere getallen had doorgegeven, had ik een ander termijnbedrag gehad.
En mijn afrekening is op 4 september dus erg handig al die verschillende datums.p88l2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:00:
Voor stadswarmte is het wel gewoon 37 GJ voor het hele jaar en niet met volumefracties.
Maar ik snap niet dat ze 37 GJ t/m 14 dec opgeven, zou wel voor het gehele kalenderjaar moeten zijn ipv de contractduur. Anders zou ik graag een afrekening in juli hebben, dan heb je 2x 37 GJ die onder het plafond valt zo...
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Zelfs hier, na ruim 20 jaar overgestapt.Streamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
[...]
Ik zit nu bij Greenchoice, contract loopt tot eind december.
Ik vraag me echt af hoeveel mensen zelfs nu braaf blijven zitten, met deze prijzen.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Eigenlijk is deze discussie toch gewoon te bizar voor woorden. Als je heel 2023 een contract hebt bij dezelfde leverancier, dan zou het toch geen hout uit moeten maken op welke datum je een factuur krijgt of hoeveel facturen je in dat jaar kijgt.dj1982 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:24:
Als jan-feb-mrt in jouw voorbeeld gewoon in dezelfde eindfactuur vallen, dan zit je per saldo dus nul boven het plafond. Is je eindfactuur eind februari, dan betaal je over jan-feb 200 kWh de marktprijs en kan je de -200 uit maar dus de rest van 2023 nog opmaken.
Dit lijkt typisch een geval waarin de overheid helemaal verstrikt is geraakt in eigen adminstratieve concepten zonder een keer naar het geheel te kijken.
Bijv. om het simpel te houden zou het volgende ook kunnen: Het plafond is van toepassing op de gemiddelde prijs die betaald is in 2023. Op facturen in 2023 wordt de situatie tot dan toe berekend. In 2024 volgt een eindfactuur over 2023 met de definitieve berekening. Natuurlijk volgt de eindfactuur eerder als je in 2023 overstapt op een andere leverancier.
Dit stukje is ook zo in de regeling opgenomen toch?
Het plafond is van toepassing op de gemiddelde prijs die betaald is in 2023.
Behalve dat blijkbaar jaarlijkse facturen daar dwars doorheen lopen.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:47:
@phicoh
Dit stukje is ook zo in de regeling opgenomen toch?
[...]
Ik denk eerder in hun eigen onkunde en zich laten leiden (en de klanten lijden) door de energiemaatschappijen.phicoh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:43:
[...]
Dit lijkt typisch een geval waarin de overheid helemaal verstrikt is geraakt in eigen adminstratieve concepten zonder een keer naar het geheel te kijken.
Maar is er ook zo'n waardeloze uitwerking voorzien voor stadswarmte of enkel voor gas/elektra? Kan er bij mijn woekeraar (EnNatuurlijk) niets over vinden. Daar lopen de tarieven dan wel per kalenderjaar maar de afrekeningen niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 15-12-2022 17:50 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
De jaarlijkse facturen is niet probleem, wel de marktwerking in de energiemarkt. Omdat iedereen op elk moment kan overstappen krijg je een probleem. Bij je zorgverzekering kan je alleen maar overstappen per kalenderjaar....phicoh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:50:
[...]
Behalve dat blijkbaar jaarlijkse facturen daar dwars doorheen lopen.
Het is logisch dat je iets speciaals moet doen als mensen overstappen. Maar de discussie ging over mensen die helemaal niet overstappen maar toevallig een factuur in maart krijgen. En dan is bizar dat het wat uitmaakt of je de factuur in maart in in september krijgt.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:53:
De jaarlijkse facturen is niet probleem, wel de marktwerking in de energiemarkt. Omdat iedereen op elk moment kan overstappen krijg je een probleem. Bij je zorgverzekering kan je alleen maar overstappen per kalenderjaar....
Dus als je dan een afrekening krijgt van het overschot kunnen ze net zo goed het hele jaar afrekenen en begint iedereen op 1-1 met het plafond.TheFlag82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:25:
[...]
Omdat in de regeling staat dat je geen stroom van 2022 en 2024 mag gebruiken. Conclusie: op 1-1 wordt je overschot afgerekend.
Althans dat is zoals ik de regeling interpreteer
Of is dat raar, of te moeilijk?
Mijn energiecontract loopt door tot 26 september 2023 en ik heb dus zonnepanelen.
Uitgaande van de lever-, terugleverdata van 2021 zou ik zonder prijsplafond over 2023 €24.84 terug ontvangen, met prijsplafond moet ik €106.20 bij betalen. Wat klopt hier niet?
Ga ervanuit dat ik voor levering €0.40 per kwh betaal.
De terugleververgoeding bij mijn huidige energieleverancier bedraagt (een schamele) €0.06 per kwh.
Het rekenwerk en wat klopt hier niet: (ben benieuwd)
Zonder prijsplafond:
Van 1-1 t/m 31-12 heb ik een verbruik van -414 kwh, hiervoor ontvang ik 414*0.06=€24.84
Met prijsplafond:
Van 1-1 t/m 25-9 heb ik een verbruik van -750 kwh, hiervoor ontvang ik 770*0.06= €45.00
Van 26-9 t/m 31-12 heb ik een verbruik van 336 kwh, hiervoor betaal ik 336*0.40=€151,20
Dus bij te betalen €151.20-€45.00= €106.20.
Kunnen ze administratief niet aan bij de energiemaatschappijen, mijne begon erg moeilijk te doen toen ik om afrekening vroeg op 31-12-2022mike123 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:03:
[...]
Dus als je dan een afrekening krijgt van het overschot kunnen ze net zo goed het hele jaar afrekenen en begint iedereen op 1-1 met het plafond.
Of is dat raar, of te moeilijk?
Is het lonend om alsnog over te stappen naar een andere energie leverancier per 1-1-2023 ? ik snap nog niet helemaal waar de crux hier in zit.
https://nos.nl/artikel/24...nk-meer-kwijt-aan-energie
En daar zijn zonnepanelen nog niet eens in meegenomen...
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zonder gekheid, hoe kan zo een gezin 8000 kWh hebben in een jaar? Dan gaat er iets niet goed hoor.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:57:
Er zijn wat berekeningen op losgelaten:
https://nos.nl/artikel/24...nk-meer-kwijt-aan-energie
En daar zijn zonnepanelen nog niet eens in meegenomen...
Elektrische auto en/of warmtepomp.Dan is 8000kWh niet veel meer.OMD schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:22:
[...]
Zonder gekheid, hoe kan zo een gezin 8000 kWh hebben in een jaar? Dan gaat er iets niet goed hoor.
Ze zit in de schuld sanering. Lijkt me sterk dat ze een elektrische auto heeft en een warmtepomp is ook niet aanwezig want ze gebruikt gas.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:24:
[...]
Elektrische auto en/of warmtepomp.Dan is 8000kWh niet veel meer.
In dit geval gaat het om een gezin wat ze als arm bestempelen, dus een elektrische auto lijkt me sterk. En warmtepomp ook, want ze verbruiken een kleine 1000 m3 gas per jaar.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:24:
[...]
Elektrische auto en/of warmtepomp.Dan is 8000kWh niet veel meer.
Dus ik ben het met @OMD eens dat die 8000 kWh óf fout is óf ze doen wat geks, want 8000 kWh is minimaal een factor 3 te hoog voor zo'n gezin.
The devil is in the details.
Medische apparaten dan welicht?OMD schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:26:
[...]
Ze zit in de schuld sanering. Lijkt me sterk dat ze een elektrische auto heeft en een warmtepomp is ook niet aanwezig want ze gebruikt gas.
Ps. Als je gas hebt kan je best nog warmtepompen hebben, bijvoorbeeld een airco.
[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 15-12-2022 19:28 ]
Again, lees anders eerst het bericht even. Het is een gezin dat leeft onder de armoede grens en zij zit in de schuld sanering. Airco is dan natuurlijk niet aanwezig. Zelfs dan is 8000 kWh veel te veel.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:27:
[...]
Medische apparaten dan welicht?
Ps. Als je gas hebt kan je best nog warmtepompen hebben, bijvoorbeeld een airco.
Staat trouwens letterlijk in de tekst dat er geen warmtepomp aanwezig is, vandaar dat het volgende voorbeeld van een gezin is met een warmtepomp.
Medische apparaten zou natuurlijk kunnen. Vraag me af of je zoiets op je verzekering kan verhalen.
Dit is dus weer zo een media ding. Klopt geen zak van of ze pikken er een extreem geval uit zodat er angst gezaaid wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door OMD op 15-12-2022 19:36 ]
Dat is al de hele tijd de vraag hier. Hoe gaat het salderen als jouw afrekenings datum niet op 1 januari ligt. Ik ben al begonnen mijn surplus voor 31 december elektrisch weg te stoken want die 6 cent (ook Essent?) schiet niet op.echoes schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:44:
Klopt het dat ik met het prijsplafond in 2023 met electriciteit duurder uit ben, dan zonder deze regeling?
Mijn energiecontract loopt door tot 26 september 2023 en ik heb dus zonnepanelen.
Uitgaande van de lever-, terugleverdata van 2021 zou ik zonder prijsplafond over 2023 €24.84 terug ontvangen, met prijsplafond moet ik €106.20 bij betalen. Wat klopt hier niet?
De terugleververgoeding bij mijn huidige energieleverancier bedraagt (een schamele) €0.06 per kwh.
Zonder prijsplafond:
Van 1-1 t/m 31-12 heb ik een verbruik van -414 kwh, hiervoor ontvang ik 414*0.06=€24.84
Met prijsplafond:
Van 1-1 t/m 25-9 heb ik een verbruik van -750 kwh, hiervoor ontvang ik 770*0.06= €45.00
Van 26-9 t/m 31-12 heb ik een verbruik van 336 kwh, hiervoor betaal ik 336*0.40=€151,20
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Kom op niet zo kortzichtig. Dat is altijd een goede zet. Weer eentje van het gas af.backupdevice schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:40:
Pfff baal toch wel een beetje voor het geven van akkoord voor een full electric WP vorige week.
Niet de overheid laten leiden maar gewoon je eigen plan trekken
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-12-2022 19:46 ]
Met gemak. Vorig jaar nettoverbruik van 1800kWh, dit jaar, door hogere zonopbrengst en oplossing warmtepomp issue op een nettoverbruik van 97kWh tot en met gisteren. Met nog twee weken te gaan komt daar nog max 400-450kWh bij. Zit ik nog onder de 600kWh.MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:52:
[...]
Je weet heel zeker dat je onder het plafond blijft? Vattenfall is qua prijs één van de koplopers namelijk.
En als het goed is, vindt dan saldering en dus ook prijsplafondberekening over het hele jaar plaats. Tenzij ze dit per maand willen doen, dan ben ik het bokkie ;-)
Prijs van Vattenfall scheelt 2cnt met Greenchoice overigens.
Dat is €2900 per huishouden, €240 per maand.
Hoe dan?

Dat heb ik nog nooit betaald voor mijn energie.
Ja energie is nog nooit zo duur geweest, maar dit is wat de overheid verwacht te compenseren, daar komen de normale maandbedragen nog bovenop.
Hier gaat toch iemand verschrikkelijk zijn zakken aan vullen
En wie gaat dit betalen?
Je bent vanwege de saldering overgestapt ? zit n.l zelf ook bij Greenchoice en sinds Augustus ook PV panelen. Lees veel negatief over GC en salderen maar snap het maar half.......Streamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:52:
[...]
Met gemak. Vorig jaar nettoverbruik van 1800kWh, dit jaar, door hogere zonopbrengst en oplossing warmtepomp issue op een nettoverbruik van 97kWh tot en met gisteren. Met nog twee weken te gaan komt daar nog max 400-450kWh bij. Zit ik nog onder de 600kWh.
En als het goed is, vindt dan saldering en dus ook prijsplafondberekening over het hele jaar plaats. Tenzij ze dit per maand willen doen, dan ben ik het bokkie ;-)
Nee, overgestapt vanwege de onduidelijkheid rondom prijsplafond en hoe deze in combinatie met saldering berekend gaat worden. Door per 1-1 een nieuw contract te hebben, gaat dan mijn nieuwe verbruiksperiode in. Salderingsberekening en verbruiksperiode lopen dan gelijk, waardoor 1 variabele eruit is.Volksdennis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:04:
[...]
Je bent vanwege de saldering overgestapt ? zit n.l zelf ook bij Greenchoice en sinds Augustus ook PV panelen. Lees veel negatief over GC en salderen maar snap het maar half.......
Daar lijken dus afspraken met de energiemaatschappijen over gemaakt te zijn. Afromen van de winst.Mielemuis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:04:
Hier gaat toch iemand verschrikkelijk zijn zakken aan vullen![]()
En wie gaat dit betalen?
Dit dus. Een alleenstaande moeder met 6 kinderen... Hoeveel hebben we die nou in dit land?OMD schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:32:
of ze pikken er een extreem geval uit zodat er angst gezaaid wordt.
Ik was tijdens het NOS nieuws bij mij vader op bezoek en wij vroegen ons ook al af waarom nou weer zo'n extreem kansloos voorbeeld uitzoeken...?
En inderdaad, hoezo 8000 kWh? Stuur daar eerst eens een energie coach langs vanuit de gemeente. Zo'n mens is waarschijnlijk meer geholpen met quick wins zoals led lampen. Van de andere kant, als je kiest voor 6 koters is het ook een beetje je eigen schuld dat dit veel kosten meebrengt.
Dat laatste is makkelijk gezegd vanachter je telefoon of laptop.TheBrut3 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:43:
[...]
Dit dus. Een alleenstaande moeder met 6 kinderen... Hoeveel hebben we die nou in dit land?
Ik was tijdens het NOS nieuws bij mij vader op bezoek en wij vroegen ons ook al af waarom nou weer zo'n extreem kansloos voorbeeld uitzoeken...?
En inderdaad, hoezo 8000 kWh? Stuur daar eerst eens een energie coach langs vanuit de gemeente. Zo'n mens is waarschijnlijk meer geholpen met quick wins zoals led lampen. Van de andere kant, als je kiest voor 6 koters is het ook een beetje je eigen schuld dat dit veel kosten meebrengt.
Stel dat we dit gelijk verdelen over stroom en gas (en er vanuit gaan dat iedereen maximaal gebruik maakt van de regeling). Dan komen we bij stroom op 2900/2/2900 = 50 cent. Dus een prijs van 90 cent/kWh. Iets aan de hoge kant.Mielemuis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:04:
Hoe dan?
Voor gas: 2900/2/1200 = EUR 1,21 dus een totale prijs van EUR 2,66. Er zijn partijen die daar ruim overheen zitten.
Dus zo gek is het niet.
Ik betaal nu in een variabel contract bij Vattenfall 270 per maand.Mielemuis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:04:
Las op de NOS dat ze verwachten dat er +/-€23.5 mld gemoeid is met het prijs plafond, dat verdeelt over 8.1mln huishoudens, (Bron CBS)
Hoe dan?![]()
Dat heb ik nog nooit betaald voor mijn energie.
Ja energie is nog nooit zo duur geweest, maar dit is wat de overheid verwacht te compenseren, daar komen de normale maandbedragen nog bovenop.
Hier gaat toch iemand verschrikkelijk zijn zakken aan vullen![]()
En wie gaat dit betalen?
Ik verbruik zo'n 6500kwh en 1100m3 per jaar.
De voorbeeld berekening die daar het meest in de buurt komt bij Vattenfall is die van een huis met een warmtepomp. (Qua stroomverbruik)
Hier heb ik teruggerekend en kom ik erop uit dat Vattenfall 80cent mer kwh gaat rekenen voor nieuwe klanten.
(Ikzelf heb korting)
Ik zou nu als nieuwe klant ruim 500 euro gaan betalen.
Mijn huidige kwh prijs is 39cent, en dat verhogen ze dus straks factor 2.
De staat kan dus gewoon 40 cent bijlappen op de eerste 2900kwh.
Er is iemand die zijn ballen uit zijn broek lacht....
Mijn tarieven van de laatste maanden van 2022 waren
2,02 per m2 en 39ct per kwh
Per 1 januari 3,22 per m3 en 73,3ct per kwh
En zo hoog is de gasprijs nu ook niet
/f/image/XlAOSFOTQCrrlvpyQdGe1vnf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 15-12-2022 22:01 ]
maar dit geld toch niet voor iedereen.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:58:
[...]
Wie is Julia, bij welk bedrijf vond deze chat plaats?
morgen maar eens bellen
Hier klopt natuurlijk van alles niet.echoes schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:44:
Klopt het dat ik met het prijsplafond in 2023 met electriciteit duurder uit ben, dan zonder deze regeling?
Zonder prijsplafond:
Met prijsplafond:
1) als jij nu een tarief betaalt van 0,40 euro per kWh, dan zit je dus onder het tarief van het prijsplafond. Oftewel, je merkt niets van het prijsplafond.
2) Als je een hoger levertarief zou hebben, zeg 60 cent, dan heb je (*zoals de regling nu wordt uitgelegd) in de eerste periode niets aan het prijsplafond. Je krijgt immers per saldo niets geleverd (ik ga er even van uit dat je teruglevering allemaa in 2023 is). In de tweede periode profiteer je wel van het prijsplafond. Dus per saldo ga je er op vooruit. (* en wellicht nog meer als de motie uit de Tweede Kamer wordt uitgevoerd om mensen die niet wisselen van leverancier het niet-gebruikte deel van het plafond mee te laten nemen naar de volgende afrekenperiode)
3) Het is volstrekt onduidelijk waarom je vergelijkt met 2021. Aangezien je in je voorbeeld helemaal niet geraakt wordt door het prijsplafond is 106,20 toch gewoon wat je in 2023 zou betalen, met of zonder prijsplafond? Of begrijp ik het dan verkeerd?
Overigens is het natuurlijk ook niet zo dat je voor periode 2 per saldo moet gaan betalen. Die afrekening komt immers pas over een heel jaar in september 2024, dus je verbruik van sept-dec 2023 kan je nog salderen met je teruglevering in 2024?
[ Voor 11% gewijzigd door dj1981 op 16-12-2022 00:19 ]
Ze hebben bij de Vattenfall en Eneco een paar goede poppen spelers,FRANQ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:56:
[...]
Ik betaal nu in een variabel contract bij Vattenfall 270 per maand.
Ik verbruik zo'n 6500kwh en 1100m3 per jaar.
De voorbeeld berekening die daar het meest in de buurt komt bij Vattenfall is die van een huis met een warmtepomp. (Qua stroomverbruik)
Hier heb ik teruggerekend en kom ik erop uit dat Vattenfall 80cent mer kwh gaat rekenen voor nieuwe klanten.
(Ikzelf heb korting)
Ik zou nu als nieuwe klant ruim 500 euro gaan betalen.![]()
Mijn huidige kwh prijs is 39cent, en dat verhogen ze dus straks factor 2.
De staat kan dus gewoon 40 cent bijlappen op de eerste 2900kwh.
Er is iemand die zijn ballen uit zijn broek lacht....
Mijn tarieven van de laatste maanden van 2022 waren
2,02 per m2 en 39ct per kwh
Per 1 januari 3,22 per m3 en 73,3ct per kwh
En zo hoog is de gasprijs nu ook niet
[Afbeelding]
Je roept in de zomer: van de winter wordt de prijs absurd hoog, iedereen paniek,
Je verzint samen met de kamer een oplossing, en verhoogt dan in januari de prijzen.
En om het dan nog een beetje oneerlijker te maken ga je ook nog eens met periodes werken.
Stel je voor dat je inkomsten mist.
Ze kunnen het beter nationaliseren, er is toch nog wel een post vrij voor een minister van energie-inkoop
Met dat laatste ben ik het schreeuwend eens, maar daar zijn die vrouw en haar zes kinderen niet mee geholpen.TheBrut3 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:43:
[...]
Dit dus. Een alleenstaande moeder met 6 kinderen... Hoeveel hebben we die nou in dit land?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Inkoop op NL niveau is kleinverbruik dat gaat weinig opleveren.Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:20:
Ze kunnen het beter nationaliseren, er is toch nog wel een post vrij voor een minister van energie-inkoop
Met dat verbruik staan er plantjes op zolder of er hangen overal nog 100W gloeilampen en staat er tropisch aquarium in de woonkamerTrue schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:30:
[...]
Met dat laatste ben ik het schreeuwend eens, maar daar zijn die vrouw en haar zes kinderen niet mee geholpen.
Denk dat dat nog tegenvalt,PP_Sound schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:34:
[...]
Inkoop op NL niveau is kleinverbruik dat gaat weinig opleveren.
https://www.indexmundi.com/map/?v=137&l=nl
Oke, van 2020, maar we doen de helft van wat Duitsland doet,
En een keer of 10 zoveel als een land als Noorwegen.
Gaat wel over aardgas dan.
Als je naar alleen Europa kijkt staan we op plek 5, net boven Frankrijk.
Moet je de grafiek eens instellen op: aardgas verbruik per hoofd van de bevolking in Europa, kijken wie er dan op 1 staat...
[ Voor 19% gewijzigd door Mielemuis op 16-12-2022 00:45 ]
Duitsland gaat nog niet zo lang geleden meer over naar gas in plaats van bruinkool en steenkool terwijl we hier proberen over te schakelen naar gasloos.Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:40:
[...]
Denk dat dat nog tegenvalt,
https://www.indexmundi.com/map/?v=137&l=nl
Oke, van 2020, maar we doen de helft van wat Duitsland doet,
En een keer of 10 zoveel als een land als Noorwegen.
Gaat wel over aardgas dan.
Noorwegen kun je niet vergelijken.
Nergens in Europa is het aantal aardgasaansluitingen zo hoog
[ Voor 5% gewijzigd door PP_Sound op 16-12-2022 00:52 ]
Oke, dat is misschien wel zo,PP_Sound schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:46:
[...]
Duitsland gaat nog niet zo lang meer over naar gas in plaats van bruinkool en kolen terwijl we hier proberen over te schakelen naar gasloos.
Noorwegen kun je niet vergelijken.
maar als je ziet wat wij voor onze markt inkopen, hoe kan het dan dat wij voor m3 het meest betalen.
En een land als Duitsland €2.17m3
Of Frankrijk €1.11m3.
Prijspeil 08-2022
Dan gaat er bij ons aan de onderhandelingstafel al iets mis.
1 simpel antwoord, belastingen.Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:52:
[...]
Oke, dat is misschien wel zo,
maar als je ziet wat wij voor onze markt inkopen, hoe kan het dan dat wij voor m3 het meest betalen.
Of Frankrijk €1.11m3.
Prijspeil 08-2022
Btw gaat weer terug naar 21% en teruggave van vaag iets weer omlaag
Daarnaast is er natuurlijk ook nog inflatie en gaan alle vaste tarieven ook flink omhoog want arbeid, onderdelen etc etc bla bla.
[ Voor 18% gewijzigd door PP_Sound op 16-12-2022 00:57 ]
Als ik de taartdiagram van Essent mag geloven.PP_Sound schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:53:
[...]
1 simpel antwoord, belastingen.
Btw gaat weer terug naar 21% en teruggave van vaag iets weer omlaag
Is ruim 3/4 leverings kosten.
Energiemaatschappijen geloof ik pas nadat ik het eerst zelf uitreken.Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 01:00:
[...]
Als ik de taartdiagram van Essent mag geloven.
[Afbeelding]
Is ruim 3/4 leverings kosten.
De overheid net zo, die geeft met 1 hand en neemt weer met de 2e
Nee, de overheid geeft met 1 hand, en neemt het met 2 handen weer terug...PP_Sound schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 01:06:
[...]
Energiemaatschappijen geloof ik pas nadat ik het eerst zelf uitreken.
De overheid net zo, die geeft met 1 hand en neemt weer met de 2e
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Is dat de inkoopprijs?Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:52:
[...]
Of Frankrijk €1.11m3.
Prijspeil 08-2022
Nee leverings prijzen,
Er moet natuurlijk nog wel even schofterig winst gemaakt kunnen worden.
Dat is wat ik probeer te zeggen. Deze vrouw is waarschijnlijk meer geholpen met een doos led verlichting en een coach in energieverbruik.PP_Sound schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:36:
Met dat verbruik staan er plantjes op zolder of er hangen overal nog 100W gloeilampen en staat er tropisch aquarium in de woonkamer
Al snap ik dat je met zoveel kinderen vaker de wasmachine aan hebt dan iemand die alleen woont en 1 of 2 wasjes in de week doet.
Dat is gewoon mijn mening over het kopen van kinderen, ook zonder telefoon of laptop. Al was het overigens getypt op een tablet en de reactie las ik van achter de pcbackupdevice schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:44:
Dat laatste is makkelijk gezegd vanachter je telefoon of laptop.

Kun je hier iets mee: https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-34154.pdfStreamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:52:
[...]
Met gemak. Vorig jaar nettoverbruik van 1800kWh, dit jaar, door hogere zonopbrengst en oplossing warmtepomp issue op een nettoverbruik van 97kWh tot en met gisteren. Met nog twee weken te gaan komt daar nog max 400-450kWh bij. Zit ik nog onder de 600kWh.
In mijn geval, met dynamische tarieven op de PAP en een SAP heb ik liever een factuur en prijsplafond per maand en een saldering per maand.
Wat wel ongemakkelijk kan zijn is dat je in jan-maart een hoge prijs hebt, vervolgens een aantal maanden lage prijs en dan weer een paar maanden een hoge prijs. Stel je hebt dan gemiddeld een tarief van 50 cent per kWh over het hele jaar terwijl je in januari een tarief van 70 cent betaalt.
Heb je een verbruik van 5000 kWh dan krijg je niet de eerste 2900 kWh met hogere tarieven vergoed, maar 2900 kWh * 50 cent - 40 cent plafond = € 290 vergoed.
Als je in de eerste 3 maanden wel die 70 cent had gehad en dan 1000 kWh had gebruikt had je in die periode 70 cent - 40 cent * 1000 = € 300 vergoed. In de zomermaanden dan weinig tot niets en dan in december weer het iets vergelijkbaars.
Het antwoord op die vraag is tweedelig.Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:52:
[...]
Of Frankrijk €1.11m3.
Prijspeil 08-2022
Om te beginnen zijn wij als Nederland voor onze energievoorziening bovengemiddeld afhankelijk van gas. Onze elektriciteitsvoorziening in de winter is voor een aanzienlijk deel gebaseerd op gas. Zie bijvoorbeeld de grafiekjes op https://app.electricitymaps.com/zone/NL - op het moment dat ik dit schrijf komt ruim 60% van onze elektriciteit uit gasturbines. In Duitsland slechts 25% (want: steen/bruinkool) en in Frankrijk slechts 12% (want: kernenergie).
Hierdoor is onze gasvraag hoger, terwijl wij niet per se groot genoege opslagen hebben om de winter gegarandeerd door te komen.
Ook best logisch dat het zo is: door het gas in Groningen was het niet heel gek om primair op deze energiebron te zitten, maarja: die winning stoppen we.
Het tweede verhaal is dat wij langjarige export-afspraken mbt gas hebben. Wat precies, dat is staatsgeheim, maar we zijn waarschijnlijk contractueel verplicht om meer gas te exporteren, dan wat we nog opboren in Groningen, voor prijzen die een paar jaar geleden nog normaal waren. Ook best logisch dat we die contracten zijn aangegaan in andere tijden: daar heeft de Nederland veel geld aan verdiend.
Maar kortom, wij zijn eigenlijk voor de hoofdprijs LNG aan het importeren (dan moet je het koelen en op schepen over een oceaan heen verplaatsen, heel duur dus) en ons Gronings gaat naar het buitenland
Er is geen 'onderhandelingstafel'; uiteindelijk kan je energie niet zo makkelijk van het ene naar het andere land exporteren. Uiteindelijk draait het een en ander om de centrale opwek en daar zit het primaire verschil tussen Duitsland, Frankrijk en Nederland. En dus ook de energieprijzen.
Het is heel logisch dat een aanzienlijk deel van Nederland dit in de onderbuik zo aanvoelt, maar uiteindelijk is het naar mijn mening best goed verklaarbaar allemaal.Mielemuis schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:35:
[...]
Nee leverings prijzen,
Er moet natuurlijk nog wel even schofterig winst gemaakt kunnen worden.
Het is erg jammer: al die boosheid die nu naar de overheid en energieleveranciers gaat, zou eigenlijk voornamelijk moeten gaan naar Poetin en politici die jarenlang op 1 paard hebben gewed (=gas) de afgelopen decennia, in plaats van andere energievoorzieningen (zoals wind, zon en kern). Daar ligt het probleem.
[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 16-12-2022 11:06 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik kijk naar deze twee artikelen:Ep Woody schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:16:
[...]
Kun je hier iets mee: https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-34154.pdf
In mijn geval, met dynamische tarieven op de PAP en een SAP heb ik liever een factuur en prijsplafond per maand en een saldering per maand.
Wat wel ongemakkelijk kan zijn is dat je in jan-maart een hoge prijs hebt, vervolgens een aantal maanden lage prijs en dan weer een paar maanden een hoge prijs. Stel je hebt dan gemiddeld een tarief van 50 cent per kWh over het hele jaar terwijl je in januari een tarief van 70 cent betaalt.
Heb je een verbruik van 5000 kWh dan krijg je niet de eerste 2900 kWh met hogere tarieven vergoed, maar 2900 kWh * 50 cent - 40 cent plafond = € 290 vergoed.
Als je in de eerste 3 maanden wel die 70 cent had gehad en dan 1000 kWh had gebruikt had je in die periode 70 cent - 40 cent * 1000 = € 300 vergoed. In de zomermaanden dan weinig tot niets en dan in december weer het iets vergelijkbaars.
Artikel 2.4 (salderen)
Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet,
vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening
van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met
overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c,
eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.
Artikel 2.5 (verdeling volumeplafonds voor elektriciteit en gas over 2023)
Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die betrekking heeft op
een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond over die periode de som van de van de
in bijlage II opgenomen standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van
toepassing zijn op die periode.
Art 2.4 geeft aan dat het prijsplafond geldt NA saldering.
Echter, het gaat me om Art. 2.5, en dan het deel vetgedrukt.
In mijn geval zou de eindfactuur van seizoen 2022 en 2023 begin mei 2023 komen (einddatum contract 30 april). Zoals ik dit lees, wordt voor de berekening van het plafond dan gekeken naar 1-1-2023 - 30-4-2023.
Prijsplafond voor die periode is 1094kWh. Mijn verbruik zal dan hoger zijn.
Dus over het meerdere betaal ik dan de hoge prijs. En kan dit nauwelijks goedmaken de rest van het jaar, ivm lagere terugleververgoeding dan de stroomprijs (=prijsplafondprijs).
Nu, na overstap naar een nieuwe leverancier ligt de eindfactuurdatum van 2023 op 31-12-2023. En dan is het prijsplafond de volle 2900kWh. Waar ik dus onder zal blijven na saldering.
Wellicht niet nodig, maar nu heb ik iig de volledige periode voor saldering tot mijn beschikking.
Als je op jaarbasis na saldering 0 kWh gebruikt is er toch niets aan de hand (tenzij je eerder overstapt). In 2022-2023 gebruik je na saldering 0 kWh. In 2023-2024 gebruik je na saldering ook 0 kWh en heb je dus niets met het prijsplafond te maken. Het wordt ongemakkelijker als je halverwege overstapt of naar een dynamisch contract gaat.Streamz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:50:
[...]
Ik kijk naar deze twee artikelen:
Artikel 2.4 (salderen)
Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet,
vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening
van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met
overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c,
eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.
Artikel 2.5 (verdeling volumeplafonds voor elektriciteit en gas over 2023)
Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die betrekking heeft op
een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond over die periode de som van de van de
in bijlage II opgenomen standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van
toepassing zijn op die periode.
Art 2.4 geeft aan dat het prijsplafond geldt NA saldering.
Echter, het gaat me om Art. 2.5, en dan het deel vetgedrukt.
In mijn geval zou de eindfactuur van seizoen 2022 en 2023 begin mei 2023 komen (einddatum contract 30 april). Zoals ik dit lees, wordt voor de berekening van het plafond dan gekeken naar 1-1-2023 - 30-4-2023.
Prijsplafond voor die periode is 1094kWh. Mijn verbruik zal dan hoger zijn.
Dus over het meerdere betaal ik dan de hoge prijs. En kan dit nauwelijks goedmaken de rest van het jaar, ivm lagere terugleververgoeding dan de stroomprijs (=prijsplafondprijs).
Nu, na overstap naar een nieuwe leverancier ligt de eindfactuurdatum van 2023 op 31-12-2023. En dan is het prijsplafond de volle 2900kWh. Waar ik dus onder zal blijven na saldering.
Wellicht niet nodig, maar nu heb ik iig de volledige periode voor saldering tot mijn beschikking.
Verder gebruik ik netto meer dan 0kWh, want ik laad mn auto ook op. Dit jaar kom ik uit op +600kWh. En precies in de periode Jan-April verbruik ik dus veel meer dan gemiddeld en ook veel meer dan de gecumuleerde hoeveelheid over die periode.
Waarom twijfel je daaraan? Als je op jaarbasis op + 600 kWh uitkomt dan valt dat toch gewoon onder het prijsplafond? Volgens de geschillencommissie op basis van de verdeling van het verbruik, dus het meeste in de maanden met het hoogste prijsplafond.Streamz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:01:
Dat is dus maar de vraag.
Verder gebruik ik netto meer dan 0kWh, want ik laad mn auto ook op. Dit jaar kom ik uit op +600kWh. En precies in de periode Jan-April verbruik ik dus veel meer dan gemiddeld en ook veel meer dan de gecumuleerde hoeveelheid over die periode.