*snip* dit is niet de HK
[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 15-12-2022 09:49 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 15-12-2022 09:49 ]
Volgens de geschillencommissie Energie wel. DIe stelt nu dat je moet salderen op basis van de verhouding saldo/verbruik over het hele jaar.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:21:
[...]
Als je die mee wilt nemen naar 2023 dan ben je ze (denk ik) kwijt per 31-12. Tenminste, je zal ze niet kunnen gebruiken om je verbruik te dempen in het kader van de prijsplafond regeling.
Zie Wolly in "Prijsplafond, snappen jullie het nog?"
https://solarmagazine.nl/...-vanwege-foute-berekeningDat moet volgens de Geschillencommissie gebeuren aan de hand van de volgende formule: ingevoede stroom van een kwartaal, gedeeld door het totaal van de ingevoede stroom op jaarbasis, vermenigvuldigd met het saldo na verrekening op jaarbasis. Daarmee wordt de aan een bepaald kwartaal toegerekende invoeding dus afgerekend tegen het invoedingstarief van dat kwartaal.
Niet als zijn jaarrekening in maart 2023 komt (bijvoorbeeld).Plumo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:29:
[...]
Maar dan saldeer je vervolgens over geheel 2023 en is er toch niets aan de hand wanneer je netto verbruik 0 of lager is? Dan kun je de stroom die je in januari gebruikt voor je warmtepomp nog gewoon salderen met de opbrengst van de zonnepanelen in juni?
[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 09:32 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Dan ben je inderdaad een edge case, helaasbreagor schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:28:
[...]
helaas wel...warmtepomp...in jan t/m maart verbruik ik 2200Kwh en lever bijna niets terug via de zonnepanelen.
En het prijsplafond voor die maanden is maar circa 850Kwh, dus dan fiks afrekenen tegen top tarief.....
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ah ok, ik interpreteer het niet zo.TheFlag82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:25:
[...]
Omdat in de regeling staat dat je geen stroom van 2022 en 2024 mag gebruiken. Conclusie: op 1-1 wordt je overschot afgerekend.
Althans dat is zoals ik de regeling interpreteer
Dus hieruit concludeer ik dat de salderingsregeling EERST wordt toegepastHet volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend
na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben
waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen
salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder
het prijsplafond vallen.
Waarbij ik dus lees dat alleen voor het bepalen van het volume gekeken wordt naar 2023.Voor het bepalen van de netto-afname
van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in
2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en
invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023,
en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.
[ Voor 11% gewijzigd door Kalentum op 15-12-2022 09:36 ]
Nee, je kan niet over geheel 2023 salderen. Je saldeert van 1-1 tot einde contract, en van begin nieuw contract tot 31-12. Mijn contract eindigt half februari, dus ik betaal tot eind februari volle mep omdat ik dan geen zonnestroom heb om te salderen.Plumo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:29:
[...]
Maar dan saldeer je vervolgens over geheel 2023 en is er toch niets aan de hand wanneer je netto verbruik 0 of lager is? Dan kun je de stroom die je in januari gebruikt voor je warmtepomp nog gewoon salderen met de opbrengst van de zonnepanelen in juni?
Dat is iets wat het ministerie nog wat moet gaan verduidelijken.Kalentum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:32:
[...]
Ah ok, ik interpreteer het niet zo.
Ik lees eerst dit:
[...]
Dus hieruit concludeer ik dat de salderingsregeling EERST wordt toegepast
En dan lees ik:
[...]
Waarbij ik dus lees dat alleen voor het bepalen van het volume gekeken wordt naar 2023.
Dus stel je krijg in augustus een jaarfactuur:
- Saldering wordt toegepast over je hele factuurperiode (dus augustus 2022-juli 2023)
- Wat er overblijft, dan gaat het deel van 2022 tegen je tarief van 2022 en het deel van 2023 gaat deels tegen laag tarief (prijsplafond) en deels tegen hoog tarief
[ Voor 36% gewijzigd door Glashelder op 15-12-2022 09:34 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 15-12-2022 09:50 ]
Ik vraag me vooral af hoe ze dat gaan doen als je geen slimme meter hebt. Ik heb nog steeds mijn Ferrarismeter en tenzij ze me vragen om iedere keer mijn standen door te geven zullen ze die standen echt niet weten.TheFlag82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:25:
[...]
Omdat in de regeling staat dat je geen stroom van 2022 en 2024 mag gebruiken. Conclusie: op 1-1 wordt je overschot afgerekend.
Althans dat is zoals ik de regeling interpreteer
[removed]
Ah, duidelijk.Glashelder schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:32:
[...]
Nee, je kan niet over geheel 2023 salderen. Je saldeert van 1-1 tot einde contract, en van begin nieuw contract tot 31-12. Mijn contract eindigt half februari, dus ik betaal tot eind februari volle mep omdat ik dan geen zonnestroom heb om te salderen.
Snap je het probleem nu?
Dit is dus niet zo, zie bovenstaande.JDx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:35:
[...]
Dit denk ik ook, je kan gewoon in jan 1000 gebruiken en in de 3 maanden erna niets als je factuur halverwege het jaar komt, zou ook wel zo logisch zijn.
Dat is correctPlumo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:34:
[...]
Ah, duidelijk.
Even voor mijn beeld: wanneer per 1 januari de overstap maakt naar een nieuwe leverancier is er eigenlijk niets aan de hand?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb vanaf juli meer geproduceerd dan ik voor 31-12 kan opmaken. Dat ben ik dus 'kwijt' omdat het voor een habbekrats via de terugleververgoeding gaat.Plumo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:29:
[...]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Tja het staat er:Glashelder schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:32:
[...]
Nee, je kan niet over geheel 2023 salderen. Je saldeert van 1-1 tot einde contract, en van begin nieuw contract tot 31-12. Mijn contract eindigt half februari, dus ik betaal tot eind februari volle mep omdat ik dan geen zonnestroom heb om te salderen.
[...]
Dat is iets wat het ministerie nog wat moet gaan verduidelijken.
Ik zou verwachten dat ze op de jaarrekening eerst salderen. Wat er overblijft dan verdelen over de maanden volgens de gegeven standaard en wat er dan in 2022 valt krijg je tegen de vergoeding van 2022 uitgekeerd en wat er in 2023 valt wordt uitgekeerd tegen de vergoeding van dat jaar (of zelfs maand)Kalentum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:40:
[...]
Tja het staat er:
- Eerst salderen
- Prijsplafond over wat er er nog overblijft
Ik snap de paniek niet zo.
[removed]
Bestelling 2e warmtepomp (airco) is in ieder geval uitgesteld, wilde het hele huis zsm elektrificeren.Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:39:
@JDx Snap je 'm nu?
Hou je vast: morgen kan het weer helemaal anders ingevuld zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 09:43 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
heb met het prijs plafond en de plafonds op basis van contrat datum ( rtl reken tool ) helemaal zitten uitrekenen in excel.JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:42:
[...]
Bestelling 2e warmtepomp (airco) is in ieder geval uitgesteld, wilde het hele huis zsm elektrificeren.
familie zit in de warmtetechniek dus kan zo'n ding in een dag op m'n dak hebben staan
Serieus?DAO schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:53:
Geloof dat de tendens bij veel mensen toch al was dat panelen/warmtepomp eigenaren met hun dikke beurs niet nog meer voordeel mochten hebben.
Nou dan is dit prijsplafond weer een heerlijk nivileren feestje!
Waarom moet de overheid toch altijd de mensen nog meer steunen die tot het laatst wachten of hun shit niet op orde hebben? Ik snap de steun voor de allerarmsten maar dit is weer zo typisch...je wordt gewoon beloond om zo lang mogelijk te wachten.
En het dan maar vreemd vinden dat mensen in dit land zo huiverig zijn om nieuwe dingen te gaan doen tenzij je het zwaar subsidieert...
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Same, ik heb ze bijna plat op het dak liggen, moet het echt hebben van de maanden mei-aug, in de komende maanden leveren ze echt niets op, moet m'n stroomverbruik dus flink drukken.Moby schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:44:
Erg complex. Ik heb een warmtepomp, en 14700Wp aan zonnepanelen, en ik stap over naar een andere aanbieder midden februari.
Ik verwacht bij de nieuwe aanbieder onder het plafond te blijven, maar in januari bij de oude aanbieder er ver boven. Dit terwijl ik nog 1000en kWh's over heb.
Moet je wel panelen op een schuin dak op het zuiden hebben. En die energie direct gebruiken.Maxwp schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:45:
[...]
heb met het prijs plafond en de plafonds op basis van contrat datum ( rtl reken tool ) helemaal zitten uitrekenen in excel.
het komt er op neer dat ik eigenlijk nog goedkoper uit ben met de airco dan de gas cv
zeker als ik zorg dat ik een paar ( 6 of meer ) panelen bij heb liggen voor einde jan.
contract loopt tot 1 juli en juni etc word nog veel stroom op gewekt
dus het verschilt in mijn geval zou het dan toch goedkoper zijn om niet op gas terug te vallen
voor de zekerheid zal ik waarschijnlijk wl de maand jan nog even kort wat gas gebruiken om te zien hoe het gaat met het bestellen en leveren ( zelf plaatsen ) van de panelen.
[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 09:47 ]
plat dak ook goed?JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:46:
[...]
Moet je wel panelen op een schuin dak op het zuiden hebben. En die energie direct gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 15-12-2022 09:48 ]
Wat houdt je dan tegen om z.s.m. over te stappen in het nieuwe jaar? Of moet je dan een boete betalen?
Ja zoiets. Punt is dat je eigenlijk niet goed kan vaststellen welk deel van je afname nou eigenlijk onder de plafondregeling valt. Tenminste niet met de huidige salderingsregeling.redwing schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:42:
[...]
Ik zou verwachten dat ze op de jaarrekening eerst salderen. Wat er overblijft dan verdelen over de maanden volgens de gegeven standaard en wat er dan in 2022 valt krijg je tegen de vergoeding van 2022 uitgekeerd en wat er in 2023 valt wordt uitgekeerd tegen de vergoeding van dat jaar (of zelfs maand)
Ik heb een vast contract bij Innova. Als ik overstap kost me dat 275 euro aan welkomstkorting. Ja je verzint het niet, dat bood Innova me afgelopen jaar februari.. met alleen elektriciteit.Plumo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:48:
[...]
Wat houdt je dan tegen om z.s.m. over te stappen in het nieuwe jaar? Of moet je dan een boete betalen?
Ik ga per 1-1 van Eneco naar UC dus dan zou het voor mij (gelukkig) niets uit moeten maken.
Per contractjaar, of per kalenderjaar? Als die twee niet hetzelfde zijn kom je gewoon in een spagaat.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:40:
Salderen is en blijft op jaarbasis! Dat is wettelijk zo geregeld en wordt deze maand nog eens duidelijker omschreven in de nieuwe E-wet.
Dat mogen ze niet, maar dat kunnen en doen ze wel degelijk. Waarom verwacht je dat ze opeens met hun grootste hobby, het negeren van (eigen) wet- en regelgeving, zouden stoppen?De overheid kan en mag niet een andere regeling in het leven roepen die tegen de eigen wetgeving ingaat.
"Ze" gaan niets regelen, ze wachten af tot ze weer eens voor de rechter moeten verschijnen.Hoe ze dit gaan regelen zal de komende maanden wel duidelijk worden.
Op middellange termijn zal dit wel een oplossing voor je zijn.JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:42:
[...]
Bestelling 2e warmtepomp (airco) is in ieder geval uitgesteld, wilde het hele huis zsm elektrificeren.
familie zit in de warmtetechniek dus kan zo'n ding in een dag op m'n dak hebben staan
- knip -
Het is ook wel weer typisch links Nederland dat degenen die kapitalen investeren in een betere toekomst nog een trap na krijgen die helemaal niet nodig is. En ook nog eens verdere stappen in de goede richting enorm oninteressant maakt.CodeCaster schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:48:
[...]
Het is ook wel weer typisch rechts Nederland dat kan klagen over voordelen die "luie, arme, ongeïnteresseerde mensen" (geparafraseerd, maar je zegt het wel) krijgen terwijl jij gasvrij had kunnen zijn, netto zelfs terugleveren, tegen een meerjarig contract met voorspelbare prijzen.
Of moest je zo nodig elke maand van leverancier wisselen voor een nóg hogere terugleververgoeding, en zit je nu op de blaren van je hoge stroomprijs? Dan nóg is het prijsplafond ook voor jou.
Ik snap het probleem dat je probeert aan te kaarten echt niet.
Zijn we weer terug bij de dooddoener dat de armen in plaats van naar pretparken te moeten gaan en shag roken en Netflix kijken gewoon even wat zonnepanelen op hun ongeïsoleerde huurhuis moeten leggen?
Je zegt het zelf al: je investeert in de toekomst. Dat alleen maakt het al niet oninteressant. Plus toegenomen comfort, minder last van prijsschommelingen, enzovoorts. Maar oh, wat is het vervelend dat mensen die die mogelijkheid niet hebben steun krijgen.MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:51:
[...]
Het is ook wel weer typisch links Nederland dat degenen die kapitalen investeren in een betere toekomst nog een trap na krijgen die helemaal niet nodig is. En ook nog eens verdere stappen in de goede richting enorm oninteressant maakt.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Zeker, maar er zit geen haast meer bij om dit ding nog voor januari te plaatsen. De komende maanden gewoon half/half met stroom en gas verwarmen tot het maandelijkse plafond en zie in de zomer wel wat ik aanschaf.Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:50:
[...]
Op middellange termijn zal dit wel een oplossing voor je zijn.
Gas wordt nu in 2023 (gedeeltelijk) gesubsidieerd, maar ga er maar van uit dat de prijs tegen september '23 flink omhoog zal gaan.
Tegen 2024 zal er hopelijk/waarschijnlijk wel een betere regeling zijn die wat meer gericht steun zal geven.
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 09:53 ]
Volgens mij wel, ja. Als jij 0 euro betaalt (dus alleen terugleververgoeding) dan heb je dus geen volume waar een prijsplafond op toegepast kan worden.Glashelder schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:50:
Zit me nog wat anders te bedenken: als je alleen elektriciteit afneemt en je wekt meer op dan je verbruikt, dan is dit hele plafond toch niet van toepassing? De beperkingen dan ook niet, en wellicht kan je dan gewoon normaal salderen? Zal dat de escape zijn?
Per contractjaar. En als dit nadelig is voor zonnepaneelbezitters zal Bontebal wel weer gaan mekkeren.Dido schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:50:
[...]
Per contractjaar, of per kalenderjaar? Als die twee niet hetzelfde zijn kom je gewoon in een spagaat.
[...]
Dat mogen ze niet, maar dat kunnen en doen ze wel degelijk. Waarom verwacht je dat ze opeens met hun grootste hobby, het negeren van (eigen) wet- en regelgeving, zouden stoppen?
[...]
"Ze" gaan niets regelen, ze wachten af tot ze weer eens voor de rechter moeten verschijnen.
Dat zegt volgens mij niemand, en van mij mogen degenen die het nodig hebben best gesteund worden. Moet dat dan contra productief worden ingestoken? Waar is de incentive voor anderen om nu nog te investeren? Het is dat ik het eerder dit jaar al gedaan had, maar op deze wijze had ik m'n ketel beter nog een tijdje ernaast kunnen laten hangen.CodeCaster schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
[...]
Je zegt het zelf al: je investeert in de toekomst. Dat alleen maakt het al niet oninteressant. Plus toegenomen comfort, minder last van prijsschommelingen, enzovoorts. Maar oh, wat is het vervelend dat mensen die die mogelijkheid niet hebben steun krijgen.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Die vlieger gaat alleen volledig op als jouw eindafrekening op 31 december valt.Zubadan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:55:
Ik snap de paniek ook niet. Op de jaarafrekening wordt gewoon gesaldeerd zoals altijd. In de regeling staat alleen dat voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, alleen rekening wordt gehouden wordt met de afname en invoeding van elektriciteit in 2023. Het prijsplafond geldt alleen voor 2023 dus is het logisch dat niet met de invoeding en afname in 2022 en 2024 rekening wordt gehouden. Maar dit is enkel een administratieve berekening voor het prijsplafond en dit staat los van de saldering die zoals altijd toegepast wordt op de jaarafrekening.
Ik heb op jaarbasis een negatief verbruik dus ik heb niets met het prijsplafond te maken.
Links Nederland? Waar zitten de linkse partijen in het kabinet?MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:51:
[...]
Het is ook wel weer typisch links Nederland dat degenen die kapitalen investeren in een betere toekomst nog een trap na krijgen die helemaal niet nodig is. En ook nog eens verdere stappen in de goede richting enorm oninteressant maakt.
tenzij je een afrekening krijgt voor de zomer. verbruik en opwek tot dan strepen ze weg, dus je hebt nog niet de zomer opbrengsten. die heb je pas in de afrekening daarna.Zubadan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:55:
Ik snap de paniek ook niet. Op de jaarafrekening wordt gewoon gesaldeerd zoals altijd. In de regeling staat alleen dat voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, alleen rekening wordt gehouden wordt met de afname en invoeding van elektriciteit in 2023. Het prijsplafond geldt alleen voor 2023 dus is het logisch dat niet met de invoeding en afname in 2022 en 2024 rekening wordt gehouden. Maar dit is enkel een administratieve berekening voor het prijsplafond en dit staat los van de saldering die zoals altijd toegepast wordt op de jaarafrekening.
Ik heb op jaarbasis een negatief verbruik dus ik heb niets met het prijsplafond te maken.
Eneco, staat een post ervoor.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:58:
[...]
Wie is Julia, bij welk bedrijf vond deze chat plaats?
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 10:00 ]
Dat hangt er puur vanaf wat de dynamische prijzen gaan doen de komende maanden.JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
Mensen met een gasloos huis zijn goed l*l nu.
We gaan het zien. Mijn eindafrekening komt op 1 april. Ik ga ervan uit dat de ruim 7000 kWh die ik nu in de min heb gewoon gesaldeerd wordt met het verbruik tot 1april. Er staat nergens dat er opeens een afrekening komt per 31-12.MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:57:
[...]
Die vlieger gaat alleen volledig op als jouw eindafrekening op 31 december valt.
Zo niet, kan ook bij jou een rekening op de mat ploffen als je per ongeluk niet het standaard verbruiksprofiel volgt.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ja als de prijzen onder het prijsplafond komen dan maakt het allemaal niet uit natuurlijk, maar dat zie ik de wintermaanden nog niet gebeuren.phicoh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:00:
[...]
Dat hangt er puur vanaf wat de dynamische prijzen gaan doen de komende maanden.
Zelfs in dat geval ben je de prijsplafond ruimte van januari, februari en maart kwijtZubadan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:01:
[...]
We gaan het zien. Mijn eindafrekening komt op 1 april. Ik ga ervan uit dat de ruim 7000 kWh die ik nu in de min heb gewoon gesaldeerd wordt met het verbruik tot 1april. Er staat nergens dat er opeens een afrekening komt per 31-12.
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2022 10:05 ]
Hoeft er niet direct onder te komen natuurlijk. Iets er boven is ook niet erg. Als het gemiddeld op 50 cent/kWh uitkomt, dan maakt dat prijsplafond ook niet veel uit.JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:02:
[...]
Ja als de prijzen onder het prijsplafond komen dan maakt het allemaal niet uit natuurlijk, maar dat zie ik de wintermaanden nog niet gebeuren.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik waardeer het dat jij zo goed uitlegt hoe jij het leest.Kalentum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:32:
[...]
Ah ok, ik interpreteer het niet zo.
Ik lees eerst dit:
[...]
Dus hieruit concludeer ik dat de salderingsregeling EERST wordt toegepast
En dan lees ik:
[...]
Waarbij ik dus lees dat alleen voor het bepalen van het volume gekeken wordt naar 2023.
Dus stel je krijg in augustus 2023 een jaarfactuur
- Saldering wordt toegepast over je hele factuurperiode (dus augustus 2022-juli 2023)
- Wat er overblijft, dan gaat het deel van 2022 tegen je tarief van 2022 en het deel van 2023 gaat deels tegen laag tarief (prijsplafond) en deels tegen hoog tarief
En in augustus 2024
- Saldering (als het nog bestaat) over de hele factuurperiode
- Wat er over blijft aan afname gaat een deel tegen prijsplafond (augustus - december) en een deel tegen je normale tarief
Even simpel gezegd: als jij dankzij zonnepanelen en warmtepomp een jaarverbruik hebt van bv 0 euro zul je voor je stroom nog steeds niets betalen. Omdat ook in 2023 je jaarverbruik na saldering 0 is.
Het bold gedrukte hier boven is waar het uiteindelijk om gaat, de afgenomen electriciteit na saldering.Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend
na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben
waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen
salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder
het prijsplafond vallen.
Voor het bepalen van de netto-afname
van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in
invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023,
en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024.
Hoe snel kon je eigenlijk overstappen? Exact per 1 januari?MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:03:
[...]
Zelfs in dat geval ben je de prijsplafond ruimte van januari, februari en maart kwijt
Maar hoe daarmee omgegaan wordt; eerlijk gezegd geen idee. Ik zou inderdaad ook verwachten dat de jaarafrekening dan op ouderwetse wijze wordt opgemaakt. Maar zou me niet verrassen als er iets totaal anders wordt bedacht
zojuist gebeld met mijn energie leverancier (essent), en zij geven aan dat ze niet de datum van de jaarafrekening kunnen verzetten...dat wordt dus overstappenbreagor schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:21:
Tav het energie plafond heb ik een heel ongunstig moment van de jaar afrekening (eind maart, dus de koudste maanden ga ik ver over het plafond), zouden energie bedrijven meewerken om vrijwillig de jaar afrekening naar 1 januari te verschuiven? (over het hele jaar gezien blijf ik namelijk onder het plafond), of wordt dat dan dus overstappen?
Staat nu op 6 januari.JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:07:
[...]
Hoe snel kon je eigenlijk overstappen? Exact per 1 januari?
En toch is dat niet helemaal waar.Zubadan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:06:
Nogmaals, ik heb niets met het prijsplafond te maken omdat ik op jaarbasis ongeveer 4000 kWh over heb.
Sparql TV wiki
Ik heb tot 1 april een vast contract.NovapaX schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:09:
[...]
En toch is dat niet helemaal waar.
Als jij een variabel of flexibel contract hebt, waar je per maand een zogenaamde 'eindfactuur' van de leverancier ontvangt, zou het zomaar kunnen zijn dat je in de wintermaanden flink boven het plafond uitkomt.
Overigens staat nergens dat als je een lopend contract hebt met flexibele prijzen, je maandelijks een eindfactuur moet ontvangen. Ze zouden het ook een voorschotfactuur of verbruiksfactuur kunnen noemen.
Een eindfactuur moet wel minimaal eens per jaar worden verstuurd.
(zo staat het in het 'Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie' artikel 2 waar de term eindfactuur gedefinieerd wordt, link: https://wetten.overheid.n...z=2022-03-26&g=2022-03-26 )
Ja die laatste quote gaat dus over het deel van ingekochte kWh'tjes waar het prijsplafond op van toepassing is.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:07:
[...]
Ik waardeer het dat jij zo goed uitlegt hoe jij het leest.
Echter....
[...]
Het bold gedrukte hier boven is waar het uiteindelijk om gaat, de afgenomen electriciteit na saldering.
En hoe bepalen we die afgenomen electriciteit dan? Dat is toch de netto-afname?
Zoja, dan is in de volgende quote uitgelegd hoe die netto-afname bepaald wordt.
[...]
Gezien salderen jaarlijks is (per contractjaar), zul je altijd een zomer+winter in je afrekening hebben. Zolang ze eerst salderen en dan verdelen klinkt het logisch en betaal je alleen als je na salderen teveel verbruikt hebt. De grote vraag is of ze dit ook echt zo toepassen want gezien eerdere trucjes van de leveranciers moet dat dan wel goed dichtgetimmerd zijn.MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:57:
[...]
Die vlieger gaat alleen volledig op als jouw eindafrekening op 31 december valt.
Zo niet, kan ook bij jou een rekening op de mat ploffen als je per ongeluk niet het standaard verbruiksprofiel volgt.
[removed]
Begin maar vast met inlezen dan. Per maand salderen is de trend waartegen gevochten wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 15-12-2022 10:15 ]
- knip -
Dit klopt dus niet wat je zegt, Jetten heeft al aangegeven dat salderen per contractjaar is ( per kWh!) en wordt nog duidelijker in de wet gezet. Tevens heeft de geschillencommissie Energie dit ook onderschreven in diverse klachtzaken. Dus die discussie is helemaal uit de luchtRaymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:15:
[...]
Begin maar vast met inlezen dan. Per maand salderen is de trend waartegen gevochten wordt.
Bij een tariefwijziging is dat afaik nog volledig volgens de regels ook.
* ik ga er dan wel van uit dat je in 2023 nog niet/amper jaarcontracten tegen zult komen.
Als jij gelijk hebt, waarom is er dan de zin dat "er voor het bepalen van de netto afname alleen rekening wordt gehouden met de invoeding (=zonne energie in ons geval) van 2023?"Kalentum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:12:
[...]
Ja die laatste quote gaat dus over het deel van ingekochte kWh'tjes waar het prijsplafond op van toepassing is.
Heb jij na saldering een negatief aantal ingekochte kWh'tjes, dan betaal je niets
Heb jij na saldering een positief aantal kWh, dan verdelen ze die over de maanden (denk ik?) en zal een deel onder en een deel (eventueel) boven het plafond liggen.
Ik ken alleen uitspraken van de geschillencommissie in de zaken tegenover Vrij op Naam, waarbij VoN aangaf de visie van de minister te delen en om die reden gaf de commissie de klager gelijk.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:18:
[...]
Dit klopt dus niet wat je zegt, Jetten heeft al aangegeven dat salderen per contractjaar is ( per kWh!) en wordt nog duidelijker in de wet gezet. Tevens heeft de geschillencommissie Energie dit ook onderschreven in diverse klachtzaken. Dus die discussie is helemaal uit de lucht
Ik denk dat dit de achilleshiel is van deze regeling. Ze willen benadrukken dat saldering niet veranderd maar dat het prijsplafond alleen over 2023 gaatWolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:19:
[...]
Als jij gelijk hebt, waarom is er dan de zin dat "er voor het bepalen van de netto afname alleen rekening wordt gehouden met de invoeding (=zonne energie in ons geval) van 2023?"
Wat is daar dan de toegevoegde waarde van?
Ik begrijp er nog weinig vanMoby schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:44:
Erg complex. Ik heb een warmtepomp, en 14700Wp aan zonnepanelen, en ik stap over naar een andere aanbieder midden februari.
Ik verwacht bij de nieuwe aanbieder onder het plafond te blijven, maar in januari bij de oude aanbieder er ver boven. Dit terwijl ik nog 1000en kWh's over heb.
Er gaan ook sowieso problemen komen in de uitvoering, prijsplafond is per maand, prijsplafond periode is een kalenderjaar en saldering is per contractjaar.Kalentum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:22:
[...]
Ik denk dat dit de achilleshiel is van deze regeling. Ze willen benadrukken dat saldering niet veranderd maar dat het prijsplafond alleen over 2023 gaat
Dus je krijgt twee keer met het prijsplafond te maken:
- Bij je jaarfactuur in 2023
- Bij je jaarfactuur in 2024
Ik zie hier wel een probleem in de uitvoering (hoe ga je correct toewijzen aan 2022, 2023 en 2024, want salderen gaat over een periode van een jaar en niet van een kalenderjaar)
[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 10:25 ]
Dit zou ik niet direct als edge cases bestempelen._eLMo_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:31:
[...]
Dan ben je inderdaad een edge case, helaas
Paniek is het niet, meer hoe wordt ik zo min mogelijk benadeeld door mijn goedbedoelde investering.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:25:
Ik zie de kop op NU.NL nu al voor mij: Zonnepaneelbezitters in paniek door prijsplafond.
Volgens mij zaten ze in november al aan de kerstborrel daar.Napo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:25:
[...]
Het niet overzien van de markt is spijtig zeker gezien de looptijd die er was om te acteren.
[ Voor 31% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 10:26 ]
Ja, dan krijg je simpelweg invullingen zoals bij dynamische tarieven wordt gedaan. En als ik mij niet vergis heb ik de exacte issue niet meer dan twee weken geleden nog in het dynamische tarieven topic voorbij zien komen.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:18:
[...]
Dit klopt dus niet wat je zegt, Jetten heeft al aangegeven dat salderen per contractjaar is ( per kWh!) en wordt nog duidelijker in de wet gezet. Tevens heeft de geschillencommissie Energie dit ook onderschreven in diverse klachtzaken. Dus die discussie is helemaal uit de lucht
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 15-12-2022 10:27 ]
- knip -
En ferrarismetersJDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:24:
[...]
Er gaan ook sowieso problemen komen in de uitvoering, prijsplafond is per maand, prijsplafond periode is een kalenderjaar en saldering is per contractjaar.
En dan heb je nog allemaal tussentijdse tariefwijzigingen.
Als je zonnepanelen hebt ben je zeer dom bezig als je dynamisch contract afsluit....Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:26:
[...]
Ja, dan krijg je simpelweg invullingen zoals bij dynamische tarieven wordt gedaan. En als ik mij niet vergis heb ik de exacte issue niet meer dan twee weken geleden nog in het dynamische tarieven topic voorbij zien komen.
Als je een jaarcontract hebt heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Oh ja, hoe gaan ze daar per maand het prijsplafond bijhouden... het is niet te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 10:28 ]
Niet noodzakelijk.ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
[...]
Als je zonnepanelen hebt ben je zeer dom bezig als je dynamisch contract afsluit....
- knip -
Die benadrukking staat er duidelijk.Kalentum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:22:
[...]
Ik denk dat dit de achilleshiel is van deze regeling. Ze willen benadrukken dat saldering niet veranderd maar dat het prijsplafond alleen over 2023 gaat
Na die benadrukking staat de uitwerking van die benadrukking, let ook op het woordje 'dus'.Benadrukt wordt dat het prijsplafond
echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname
en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024
November 2021 dan?JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:25:
[...]
Volgens mij zaten ze in november al aan de kerstborrel daar.
nu te rijmen met dit?Benadrukt wordt dat het prijsplafond
echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname
Vraag het eens na bij je chat. En vraag gelijk na wat bedoeld wordt met contractperiode, is dat 1 maand, 3 maanden, 12 maanden volgens Zoe?Moby schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:31:
Hoe is dit
[...]
nu te rijmen met dit?
[Afbeelding]
Mis ik iets?
Als jij van 1 april t/m 31 maart 8000 kWh verbuikt hebt, en 5000 kWh hebt opgewekt, heb je een jaarafrekening van 3000 kWh. De vraag is welk tarief je betaalt.Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:19:
Als jij gelijk hebt, waarom is er dan de zin dat "er voor het bepalen van de netto afname alleen rekening wordt gehouden met de invoeding (=zonne energie in ons geval) van 2023?"
Wat is daar dan de toegevoegde waarde van?
Nogmaals: het prijsplafond is niet 'per maand'.JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
[...]
Oh ja, hoe gaan ze daar per maand het prijsplafond bijhouden... het is niet te doen.
Sparql TV wiki
JDx in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"NovapaX schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:39:
[...]
Nogmaals: het prijsplafond is niet 'per maand'.
Het is per periode waarover de eindfactuur wordt opgemaakt.
Met een terugdraaiende ferrarismeter en een jaarcontract zit je dus altijd goed.
Als je een variabel contract hebt moet je toch al per periode je meterstanden doorgeven voor de eindfactuur en werkt het dus niet anders dan met een meter die automatisch de standen doorgeeft.
Dat kan ze wel zeggen, maar dat is simpelweg niet per definitie waar.
Sparql TV wiki
Bron? Ik heb geen maandelijkse facturen, gewoon een eindfactuur in mei.NovapaX schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:42:
[...]
Dat kan ze wel zeggen, maar dat is simpelweg niet per definitie waar.
De regeling is daar duidelijk in.
Natuurlijk, als jij per maand een eindfactuur krijgt (variabel of flexibel tarief) dan klopt het wel dat het plafond ook per maand wordt bepaald.
Maar de regeling heeft het alleen over de periode waarover de eindfactuur is opgesteld.
[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 10:44 ]
Het is in elk geval onduidelijk. De subsidieregeling artikel 2.4:Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
[...]
Die benadrukking staat er duidelijk.
[...]
Na die benadrukking staat de uitwerking van die benadrukking, let ook op het woordje 'dus'.
Als saldering met tegoed uit 2023 (of 2024) mogelijk zou zijn dan schrijf je dit niet op:
[...]
Artikel 31c is de salderingsregeling. Dus ze moeten voor het bepalen van het volume van geleverde energie in 2023 salderen op de manier zoals die in de wet staat.Artikel 2.4 (salderen)
Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.
Nu ik dit zo teruglees, zouden ze eigenlijk pas het prijsplafond moeten factureren in 2024, als je precies weet wat er geleverd is vanaf 1 janari 2023 tot en met 31 december 2023. Dan hoef je niet moeilijk te doen met dingen per maand enzo.Artikel 2.5 (verdeling volumeplafonds voor elektriciteit en gas over 2023)
Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die betrekking heeft op een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond over die periode de som van de van de in bijlage II opgenomen standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van toepassing zijn op die periode.
NovapaX in "Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022"JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:43:
[...]
Bron? Ik heb geen maandelijkse facturen, gewoon een eindfactuur in mei.
Dit is via Mijn Eneco, het zou volgens jou dus gaan om een incapabele medewerker (wat niet gek is).
Sparql TV wiki
Die visie deel ik maar andere lezers alhier denken dat je in de periode 1 januari tot 31 maart 2023 ook je teruggeleverde (ongebruikte) stroom mag gebruiken uit 2022.Dido schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:36:
[...]
Als jij van 1 april t/m 31 maart 8000 kWh verbuikt hebt, en 5000 kWh hebt opgewekt, heb je een jaarafrekening van 3000 kWh. De vraag is welk tarief je betaalt.
Door die toevoeging krijg je voor de periode 1 januari tot 31 maart 2023 te maken met een tarief dat bepaald wordt op basis van het prijsplafond. Als jij in die periode 3000 kWh (meer dan een kwart van je jaarverbruik, want winter!) gebruikt hebt, mag je daar alleen de in diezelfde periode teruggeleverde stroom vanaf trekken (en dat zal aanzienlijk minder zijn dan een kwart van je jaaropbrengst, want winter), zeg 500 kWh. Dan kom je dus dik boven het prijsplafond uit en betaal je op 1 april aanzienlijk meer voor je jaarafrekening dan als je je teruglevering uit 2022 had mogen meerekenen. Het prijsplafond gaat immers tot ongeveer 1000 kWh voor die periode, dus tik je over de resterende 1500 kWh de hoofdprijs af.
Over de rest van 2023 wek je aanzienlijk meer op (de overige 2500 kWh) en die mag je volledig aftrekken van je resterende verbruik (5000 kWh) maar dan kom je met netto 2500 kWh weer boven het prijsplafond van 1900 kWh over die resterende periode.
Uiteindelijk betaal je dan over 2023 dus 1500 + 600, dus 2100 kWh tegen woekerprijs, want boven prijsplafond, terwijl je optimistisch gesproken zou verwachten dat je met 3000 kWh netto verbuik maar een schamele 100 kWh tegen die hoge prijs zou afrekenen.
Dat noemen zommigen dan een "administratieve" verrekening, maar het is er wel eentje met potentieel flinke financiele consequenties.
Ok dankje, die artikel 2.5 had ik niet gelezen, de Eneco mevrouw heeft het dus mis.
[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 10:54 ]
Kalentum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:44:
[...]
Het is in elk geval onduidelijk. De subsidieregeling artikel 2.4:
[...]
Artikel 31c is de salderingsregeling. Dus ze moeten voor het bepalen van het volume van geleverde energie in 2023 salderen op de manier zoals die in de wet staat.
En het volgende artikel:
[...]
Nu ik dit zo teruglees, zouden ze eigenlijk pas het prijsplafond moeten factureren in 2024, als je precies weet wat er geleverd is vanaf 1 janari 2023 tot en met 31 december 2023. Dan hoef je niet moeilijk te doen met dingen per maand enzo.
Ik lees hier hetzelfde als in de toelichting, voor de berekening van de netto-afname in 2023 wordt gekeken naar afname en invoeding in 2023.Artikel 2.4 (salderen)
Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.
Maar dit kan toch helemaal niet? Immers de energieleverancier is verplicht op kWh te salderen op jaarbasis, gerekend vanaf de laatste jaarrekening. Stel: jaarrekening op 1 maart 2022 gehad. Volgende jaarrekening dus op 1 maart 2023. Onder plafond mag dan 620 kWh worden gebruikt tot deze jaarrekening. Vanaf februari 2022 tot februari 2023 is er 4100 kWh geleverd en 3200 kWh teruggeleverd. Netto verbruik 900 kWh. Normaal gesproken verdeelt je energieleverancier dit netto verbruik over tariefsperiodes (en dus over 2022 en 2023). Op deze manier zou je dus hoe dan ook onder het plafondverbruik van jan/feb 2023 moeten blijven (immers 10 maanden van je nettoverbruik toegewezen aan 2022, 2 maanden aan 2023).Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
[...]
Die benadrukking staat er duidelijk.
[...]
Na die benadrukking staat de uitwerking van die benadrukking, let ook op het woordje 'dus'.
Als saldering met tegoed uit 2023 (of 2024) mogelijk zou zijn dan schrijf je dit niet op:
[...]
Je mist de toelichting...
Dat hier verwarring over ontstaat is logisch.Indien voor de levering van elektriciteit of gas een eindfactuur wordt verstrekt die
betrekking heeft op een periode in 2023, bedraagt het deel van het volumeplafond
over die periode de som van de van de in bijlage II opgenomen
standaardvolumefracties per dag in 2023 voor elektriciteit of gas die van
toepassing zijn op die periode. Het prijsplafond werkt dus op basis van de
standaard verbruiksprofielen van huishoudens gedurende een kalenderjaar.
[...]
Bij deze verbruiksprofielen vindt de
afrekening, in lijn met de voorschotten en energierekening zelf, per maand plaats,
tenzij de subsidieontvanger gedurende minder dan één kalendermaand, gerekend
vanaf de vorige eindfactuur, elektriciteit of gas heeft geleverd aan de
kleinverbruikaansluiting.
- knip -
[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 15-12-2022 11:21 ]
Klopt, maar dit is waar dit hele wankabinet op drijft. Wanbeleid in elkaar zetten dat zo met elkaar in tegenspraak is dat niemand er meer wat van snapt. En dan gaan we wachten tot de eerst rechtszaken. En als je die dan wint, dan vormt dat geen precedent want elke zaak is uniekkgl schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:58:
[...]
Maar dit kan toch helemaal niet? Immers de energieleverancier is verplicht op kWh te salderen op jaarbasis, gerekend vanaf de laatste jaarrekening. Stel: jaarrekening op 1 maart 2022 gehad. Volgende jaarrekening dus op 1 maart 2023. Onder plafond mag dan 620 kWh worden gebruikt tot deze jaarrekening. Vanaf februari 2022 tot februari 2023 is er 4100 kWh geleverd en 3200 kWh teruggeleverd. Netto verbruik 900 kWh. Normaal gesproken verdeelt je energieleverancier dit netto verbruik over tariefsperiodes (en dus over 2022 en 2023). Op deze manier zou je dus hoe dan ook onder het plafondverbruik van jan/feb 2023 moeten blijven (immers 10 maanden van je nettoverbruik toegewezen aan 2022, 2 maanden aan 2023).
Ga je echter kijken naar de daadwerkelijke levering en teruglevering in januari + februari 2023, dan is er in 935 kWh geleverd en 78 kWh teruggeleverd. Netto verbruik 857, dus 237 kWh boven toegestaan plafondverbuik in jan en feb....
(Verbruikscijfers gebaseerd op mijn historisch verbruik/teruglevering)
Tsja, je kan dat heel stellig zeggen maar helaas weet niemand het zeker op dit moment.Moby schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:20:
Resumerend voor mijn situatie; met een jaarcontract van feb 2022 tot feb 2023 wordt eerst alles gesaldeerd. In mijn situatie met een overschot aan kWh's heb ik dus niets te maken met het plafond in januari en een gedeelte van februari.
Ja ik heb je post al eerder voorbij zien komen, maar aan wie vraag je dit nu? Ik heb vanmorgen contact gehad met Eneco en die weten het blijkbaar niet eens helemaal.Streamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:38:
Hm, andere topic is weg. Hier nog maar een keer dan:
Even mijn situatie erbij gepakt. Full electric, warmtepomp, zonnepanelen.
Eindafrekening komt per 1 mei. Verwacht verbruik januari 2023-april 2023 zal zijn zo'n 2700kWh. (obv gemiddelde afgelopen 2 jaar).
Verwachte opbrengst van zonnepanelen in die periode 1000kWh.
Over het hele jar kom ik op netto (gesaldeerd) precies 0 uit.
Volgens de tabel zal op 1 mei 1094kWh onder de salderingsregeling vallen.
Betekent dit dat ik
a: 2700kWh - 1094kWh = 1606kWh tegen hoog tarief moet betalen?
b. 2700kWh - 1094kWh - 1000kWh = 606kWh tegen hoog tarief moet betalen?
en dat ik over de rest van 2023 het overschot (van dus 606kWh) tegen terugleververgoeding krijg? (a 9ct?).
Wat is het nu?
Iedereen met 0 op de meter of een overschot heeft niets met welk tarief dan ook te maken toch?Moby schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:20:
Resumerend voor mijn situatie; met een jaarcontract van feb 2022 tot feb 2023 wordt eerst alles gesaldeerd. In mijn situatie met een overschot aan kWh's heb ik dus niets te maken met het plafond in januari en een gedeelte van februari.
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 15-12-2022 11:46 ]
Nou, dat hopen we, maar ik voorzie dat energieboeren toch een manier gaan vinden om toch compensatie voor je aan te vragen. Dat is voor ons nadelig, maar voor hun voordelig, want salderen is dan kaput stuk. En dat levert hun centjes op.JDx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:46:
[...]
Iedereen met 0 op de meter of een overschot heeft niets met welk tarief dan ook te maken toch?
Ja teruglevertarief dan.
Ze weten er nu al van te profiteren door een dag/maandtegoed te geven die je niet mee kan nemen na de eindafrekening ergens tijdens het kalenderjaar.Glashelder schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:47:
@Streamz Wat wek je op tussen 1 mei en 31 dec 2023 ?
[...]
Nou, dat hopen we, maar ik voorzie dat energieboeren toch een manier gaan vinden om toch compensatie voor je aan te vragen. Dat is voor ons nadelig, maar voor hun voordelig, want salderen is dan kaput stuk. En dat levert hun centjes op.
Als jij over het hele jaar precies op 0 kWh uitkomt heb je niets te maken met welk tarief dan ook. Er wordt eerst gesaldeerd en daarna komt pas de discussie over het prijsplafond. Het deel van het plafond tot 1 mei vervalt wel, dus stel dat je op 1 mei de zonnepanelen opruimt dan heb je voor de rest van het jaar nog 2900-1094=1806 kWh over wat dan onder het prijsplafond valt.Streamz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:38:
Hm, andere topic is weg. Hier nog maar een keer dan:
Even mijn situatie erbij gepakt. Full electric, warmtepomp, zonnepanelen.
Eindafrekening komt per 1 mei. Verwacht verbruik januari 2023-april 2023 zal zijn zo'n 2700kWh. (obv gemiddelde afgelopen 2 jaar).
Verwachte opbrengst van zonnepanelen in die periode 1000kWh.
Over het hele jar kom ik op netto (gesaldeerd) precies 0 uit.
Volgens de tabel zal op 1 mei 1094kWh onder de salderingsregeling vallen.
Betekent dit dat ik
a: 2700kWh - 1094kWh = 1606kWh tegen hoog tarief moet betalen?
b. 2700kWh - 1094kWh - 1000kWh = 606kWh tegen hoog tarief moet betalen?
en dat ik over de rest van 2023 het overschot (van dus 606kWh) tegen terugleververgoeding krijg? (a 9ct?).
Wat is het nu?
Dat hebben ze dan wel in de toelichting gezet, maar dat komt nergens terug in de regeling zelf.Raymond P schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:06:
[...]
Je mist de toelichting...
[...]
Dat hier verwarring over ontstaat is logisch.
Eea is afhankelijk van wanneer een fractie gebruikt moet worden.
[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 15-12-2022 12:00 ]
Sparql TV wiki
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq