F.Baarda schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:47:
[...]
Ja ik ben voorstander van salderen.
Ja ik zou voorstander zijn om je hoeveelheid zonnepanelen af te stemmen op je jaarverbruik. 0 op je meter zeg maar.
In balans bedoel ik mee: stel je hebt in een straat/wijk veel woningen met "teveel" zonnepanelen die na aftrek eigen gebruik het restant dumpen op het net. Hierdoor onstaat een te hoge spanning in de wijk en de panelen schakelen af. Als je dan minder panelen in de wijk zou hebben zou de kans dus ook kleiner zijn dat de boel afschakelt. Je rendement zou dus misschien wel gelijk kunnen blijven omdat bij minder panelen de boel niet afschakelt?
Maar misschien zie ik het wel niet helemaal goed

Ik denk dat het dit laatste is.
Ik weet best wat netbalans is.
Het punt is dat wanneer jij streeft naar "nul" op de meter op
jaarbasis je dan een PV installatie hebt die juist afgestemd is om in de zomer meer op te wekken zodat je in de winter het dan terug van het net kan afnemen. Dat is
nl. voor consumenten het doel van salderen.
Dat veroorzaakt juist in de zomer teruglever pieken en in de winter afnamepieken op het net.
Of hoe dacht je het salderen anders te regelen en alsnog jaarlijks nul op je meter te bekomen?
Mee minder panelen ga je ook niet meer (ten volle) kunnen salderen.
Zoals ik eerder schreef, wanneer iedereen in de wijk net genoeg panelen op zijn dak legt om in de zomer niet terug te leveren aan het net kom je met een paar paneeltjes al toe. En salderen heeft - wanneer niemand nog teruglevert aan het net - ook geen zin meer.
Waarom ben je dus voor een nul op de meter op jaarbasis door middel van salderen maar gelijktijdig tegen overproductie op het net zetten? Het één is
nl. gekoppeld aan het ander.