• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:12:
[...]

Welke vaste kosten? Want de korting dekt vaak maar een deel af. Of de vaste kosten van de energieleverancier, of de vaste kosten van de netbeheerder.
Dus met ben je nog altijd duurder uit dan zonder. En als er dan ook nog verbruik bij komt, wat je anders electrisch zou doen, ben je nog duurder uit.
Vaste lasten bij liander 190 per jaar (<500m3) + 75 bij powerpeers.
powerpeers korting elektra + gas = 330
powerpeers korting alleen elektra = 100
Verschil 230, terwijl de vaste lasten 265 zijn, die aansluiting kost je dus eigenlijk maar 3 euro per maand.
Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat het verschil VEEL kleiner is (of kan zijn) dan je denkt of wat warmtepompverkopers je willen doen geloven, als je die korting in ogenschouw neemt.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:05:
[...]

Verschil 230, terwijl de vaste lasten 265 zijn, die aansluiting kost je dus eigenlijk maar 3 euro per maand.
Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat het verschil VEEL kleiner is (of kan zijn) dan je denkt of wat warmtepompverkopers je willen doen geloven, als je die korting in ogenschouw neemt.
Klopt, en voor een los gascontract zijn er afgelopen jaar nog hogere kortingen geweest, maar dan moet je een beetje geluk hebben qua timing.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RemmyB83 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:02:
Helaas liep het VEH contract met BudgetEnergie alweer af, en ben ik sinds vandaag klant bij ZonnePlan. Ik wilde vandaag nog even kijken bij BE wat de eindstand was volgens hun na een jaar klant te zijn geweest. Maar helaas geen toegang meer tot mijn gegevens en verbruik, alleen meldingen dat factuur klaar staat, maar ver niks. Toch weer jammer.....
[Afbeelding]
Voor dat probleem heb je services zoals slimmemeterportal. Die halen dezelfde ODA data op als je energieleverancier. Ik zit daar al sinds 2020 en kan dus ook terug tot 2020 :)

En ze hebben ook een API, zodat je zelf kan importeren in eigen systemen. Dan kan je altijd exact zien wat de stand was op een bepaald moment in de tijd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:45
Glashelder schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:17:
[...]

Voor dat probleem heb je services zoals slimmemeterportal. Die halen dezelfde ODA data op als je energieleverancier. Ik zit daar al sinds 2020 en kan dus ook terug tot 2020 :)

En ze hebben ook een API, zodat je zelf kan importeren in eigen systemen. Dan kan je altijd exact zien wat de stand was op een bepaald moment in de tijd.
Bedankt voor de tip👍
Ik ben zelf al lid van slimmemeterportaal sinds 10-2018🤗. Dat werkt echt top, zelfs met een meterwissel gaat het automatisch.
Dus mijn verbruiksgegevens heb ik gelukkig.

Helaas kan ik bij BE niet meer zien welke bedragen, ze in het overzicht hebben weer gegeven. Ik ben achteraf altijd wel benieuwd of deze bedragen/gegevens overeenkomen met de eindfactuur.

Ik vindt het gewoon jammer dat een bedrijf je zo snel en makkelijk, de toegang kan ontzeggen...

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:39

copykat

Good copy isn't bad

JJmac schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:52:
[...]

De ketel (Remeha Calenta C5) is 14 jaar oud, heeft recentelijk wel een grote beurt gehad, beide hydropompen zijn vernieuwd, theoretisch zou het nog even vooruit kunnen.
Kennis van mij heeft wel voor hybride gekozen maar heeft daar spijt van, de ketel wordt nauwelijks gebruikt en heeft wel 2400 euro aan meerprijs gekost, hij had dan liever een boiler nu gehad, die zou ik aan de muur kwijt kunnen ivm het gewicht, maar hoe groot?
Zou een pomp aan de zijkant kwijt kunnen.
Een accu is nog niet mijn ding, nog iets te duur en het bakkeleien van de energiebelasting is ook nog niet duidelijk.
Warmtenet ligt hier voor de deur en ik zou daar gratis aangesloten kunnen worden, maar dat is niet echt mijn ding en daarom ook nog niet aan meegedaan.
Simpel : ongeveer 1.2kilo/liter ( grotere boilervat is ook meer gewicht.) ongeveer 50liter per persoon in huishouden.

Of je 2 100liter boilers ( ivm gewicht) parallel kunt schakelen geen idee. En of je dat nog kan ophangen helemaal niet. Voor specifieke technische details kan je beter een topic starten over je case en dan linken in t Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:17
JJmac schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:52:
[...]

De ketel (Remeha Calenta C5) is 14 jaar oud, heeft recentelijk wel een grote beurt gehad, beide hydropompen zijn vernieuwd, theoretisch zou het nog even vooruit kunnen.
Kennis van mij heeft wel voor hybride gekozen maar heeft daar spijt van, de ketel wordt nauwelijks gebruikt en heeft wel 2400 euro aan meerprijs gekost, hij had dan liever een boiler nu gehad, die zou ik aan de muur kwijt kunnen ivm het gewicht, maar hoe groot?
Zou een pomp aan de zijkant kwijt kunnen.
Een accu is nog niet mijn ding, nog iets te duur en het bakkeleien van de energiebelasting is ook nog niet duidelijk.
Warmtenet ligt hier voor de deur en ik zou daar gratis aangesloten kunnen worden, maar dat is niet echt mijn ding en daarom ook nog niet aan meegedaan.
wamtenet is vrees ik erg duur. dus ik denk dat je daar niet veel winst op kunt maken.
als ik dat zo hoor zou ik zelfs nog iets anders kunnen doen.:
neem een hybride met ruim voldoende capaciteit; bv een 7 kW unit, zodat je voor 95-98% op deze kunt gaan draaien qua verwarming.
voor het SWW (warmte water) , mits je de huidige ketel ook zonder SWW kunt laten draaien, dus even vragen aan je installateur, een warmtepompboiler neer zetten.
en kijk hoe dat draait ! mogelijk zou je dan op een later tijdstip de CV er helemaal uit kunnen gooien en een eventuele backup voor de warmtepomp door een doorstroomverhitter laten uitvoeren.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:58
@Jan-tweak dat was ook een van mijn gedachten, eerst kijken naar hybride met de huidige ketel en kijken hoe dat gaat, eventueel later aanpassen zo dat de kosten kunnen worden verdeeld over de periode. Ik zal er even over na denken, bedankt voor de input.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
mitsumark schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:05:
[...]

Dat is een foutje op de website. Zelfs als je een verbruik van 1 invult bij stroom en gas, dan zie je €330 korting. Het is maximaal €330 korting, maar ik denk dat je met <500 m³ een stuk minder krijgt. Alleen het contract is uiteindelijk geldig, niet de website.
Pagina: 1 ... 178 179 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden