Als die 70 cent als cap gaat blijven - en de prijs stijgt daar naartoe - dan is dat bij mij (in 2023) 500% verhogingTIGER1125 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:45:
[...]
Met alle respect van die plaatjes van het Kabinet klopt geen klote, over dit jaar is er meer binnengekomen maar niet zoveel als er volgend jaar binnen kan gaan lopen.
Daarbij zitten we volgens de Overheid zelf op een staatschuld van minder dan 50% dus dat vind ik persoonlijk niet zo spannend. In de laatste 22 jr. schommelen we telkens tussen de 40 en 70% daar hebben heel veel mensen geen boterham minder om gegeten.
Maar om terug te komen op mijn eerste punt, vergeet even niet dat er legio mensen straks uit 10-20 ct. contracten komen en zo maar 300% meer gaan betalen voor hun stroom. (ikzelf volgende maand)
Dat was bij 60 ct. onder het lage BTW tarief 1,2 ct. winst ten opzichte van het hoge BTW tarief, dat wordt straks gewoon 12,6 ct. BTW op een kWh stroom, 10x zoveel als dit jaar.Die uitgetrokken bak geld wordt volgend jaar gewoon met gemak terug verdiend op deze manier, zeker wanneer er gegarandeerd mensen zijn die over de volume cap heen gaan.
Het zal me overigens niets verbazen dat de vragen van Omtzigt de betrokken Ministers nu op een idee hebben gebracht. Van die 0,70 ct., wordt alleen de kostprijs +X% overhead en winst aan de leverancier vergoed en de rest verdwijnt richting de staat.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.