Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ik heb een vraag over onderstaande verwachte koopkracht herstel. Er staan meerdere variaties en een gezin zit in meerdere categorieën.

Moet je er van uitgaan van de slechtste optie?

Dus bv:
Gezin met kinderen, tweeverdieners, gezamenlijk inkomen > 93000. Ga je er dan max 1,9% in onderstaande grafiek? ( 93000 = 1,9%. Echter tweeverdieners is 3,2% en met kinderen is 4%.) Of moet je kijken naar het inkomen per persoon ipv gezamelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR26MSB1BNhoqvayNTEopI8i6TY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VD8Qy6Crq6euHi2ZT60PyNtB.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door worldfastest op 19-09-2022 10:15 ]

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Volgens mij is het onmogelijk om met aan paar van de tabelletjes te bekijken wat invloed is van de maatregelen op je koopkracht. Het hangt daarvoor van teveel factoren af. Ik ben zelf alleenstand zonder kinderen met een maximale wia uitkering plus aanvulling vanuit een verzekering. Heb zonnepanelen, verwarm mijn huis met airco en heb nog tot april volgend jaar een energie contract.

Mijn energielasten zijn laag en blijven relatief laag verwacht ik. Mijn wia uitkering gaat 10% omhoog (330 euro per maand) en mijn aanvulling daarop rond de 3% verwacht ik. Als ik het moet inschatten verwacht ik er ergens tussen de 5 en 7% op vooruit te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 14:37
Het probleem van koopkracht plaatjes is dat het een wiskundige excercitie is om alles zo rooskleurig eruit te laten zien.

BIj deze berekenningen worden heel veel dingen op een hoop gegooid die misschien niet voor jouw van toepasbaar zijn. ook zijn het tabellen die maatregelen die nog genomen moeten worden mee rekenen, en niemand weet of daar nog wat aan wordt geschaafd.

jou eigen loonontwikkeling word ook niet meegenomen. misschien geeft jou werkgever niet de volledige inflatie compensatie. of inflatie compensatie + loonverhoging.

De energie prijzen zijn momenteel ook lastig voor winter 2023 te voorspellen.

je bent beter af gewoon te rekenen met de maatregelen die jou specifiek aangaan, je eigen inkomen, en uitgaven patroon. of je er beter op word of niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:42

Lordy79

Vastberaden

Wat ik buitengewoon storend vind is dat het nu LIJKT alsof men er in 2023 fors op vooruit gaat.

En misschien is dat ook zo (zie hieronder verder) maar wat niet in deze berekeningen wordt meegenomen is hoeveel men er vanaf 01-01-2022 t/m 31-12-2022 op achteruit is gegaan in koopkracht door de inflatie! Dat is een veelvoud van de percentages van de start-post van dit topic... nou, misschien geen 2x 8.5% maar zelfs dat komt in de buurt.

En ik weet niet waar deze percentages op zijn gebaseerd, maar de inflatie stopt niet he, per 31.12.2022... dat gaat gewoon door, ook in 2023. Dus die 4 á 5 procent gemiddeld is vrij snel weer weggesmolten...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:44

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Daarnaast: de koopkracht gaat niet gegarandeerd toenemen. Dat is in het verleden ook vaak gebleken; in het bepalen van het beleid (dat op Prinsjesdag wereldkundig wordt gemaakt, of traditioneel een week daarvoor door RTL Nieuws) wordt uitgegaan van een momentopname. Alle veranderingen daarna, hebben invloed op dat percentage, maar worden niet meer meegenomen in de cijfers die worden getoond.

Dat hoeft niet eens meteen een oorlog of een energiecrisis te zijn; ook kleine veranderingen en herbudgetteringen hebben de potentie om het verwachte koopkrachtpercentage te laten afwijken.

Het percentage wordt bovendien vastgesteld op door een model los te laten op data van het CBS. Maar niet iedereen die een verzamelinkomen van boven de € 93.000 heeft, heeft dezelfde vaste lasten of betaalt dezelfde belastingen. Dus voor de een zal die 1,9% realistischer zijn dan voor de ander. Ga er overigens vanuit dat die 1,9% het meest rooskleurige scenario is.

Ik heb zelf (vooral de afgelopen 12 jaar) twijfels bij de koopkrachtvoorspellingen. Men lijkt een bepaalde dataset te nemen en andere data bewust buiten beschouwing te laten. Zo vermoed ik dat in die 1,9% geen verdere energieprijsexplosies zijn meegenomen.

Prinsjesdag is met name een moment voor het kabinet om aan haar kiezers te laten zien dat ze hun best doen om hun beloftes na te komen. Eigenlijk zou er een disclaimer onder in beeld moeten scrollen dat je naar gesponsorde content aan het kijken bent.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 14:37
Lordy79 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:31:
Wat ik buitengewoon storend vind is dat het nu LIJKT alsof men er in 2023 fors op vooruit gaat.

En misschien is dat ook zo (zie hieronder verder) maar wat niet in deze berekeningen wordt meegenomen is hoeveel men er vanaf 01-01-2022 t/m 31-12-2022 op achteruit is gegaan in koopkracht door de inflatie! Dat is een veelvoud van de percentages van de start-post van dit topic... nou, misschien geen 2x 8.5% maar zelfs dat komt in de buurt.

En ik weet niet waar deze percentages op zijn gebaseerd, maar de inflatie stopt niet he, per 31.12.2022... dat gaat gewoon door, ook in 2023. Dus die 4 á 5 procent gemiddeld is vrij snel weer weggesmolten...
https://www.ad.nl/politie...nnen-op-een-rij~ad4344d3/

als je kijkt waar het plaatje vandaan kwam, zijn er twee:

2022 en 2023.

2022 is een sterke terugval inderdaad, wat me weer brengt op mijn punt; wiskundige exercitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is elk jaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Ik zie alleen maar rode getallen.
Jos_V schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:25:
Het probleem van koopkracht plaatjes is dat het een wiskundige excercitie is om alles zo rooskleurig eruit te laten zien.

BIj deze berekenningen worden heel veel dingen op een hoop gegooid die misschien niet voor jouw van toepasbaar zijn. ook zijn het tabellen die maatregelen die nog genomen moeten worden mee rekenen, en niemand weet of daar nog wat aan wordt geschaafd.
En dit dus. Ben vooral benieuwd naar de concrete inhoudt, daar valt of staat je persoonlijk perspectief mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Allemaal leuk en aardig dat lonen en subsidies omhoog gaan inderdaad, maar boodschappen, benzine, zorg blijft hoog. Uiteindelijk betaal je alsnog gewoon mee.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
Ik ga er ook niet vanuit dat de koopkracht positief is. Maar alle beetjes helpen natuurlijk om te zorgen dat het minder duur wordt. Van mijn werkgever krijgen we er een beetje bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:02:
[...]

Allemaal leuk en aardig dat lonen en subsidies omhoog gaan inderdaad, maar boodschappen, benzine, zorg blijft hoog. Uiteindelijk betaal je alsnog gewoon mee.
De ironie is natuurlijk dat er het gevaar van een feedback-loop is. Lonen stijgen, dus alles wordt duurder (bedrijven moet de lonen wel kunnen betalen). Alles wordt duurder, dus mensen willen hogere lonen.
Het begon met problemen aan de aanbodkant (covid supply chain en Oekraïne) , maar slaat nu over naar lonen-inflatie-loop (daar zal vast een term voor zijn).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
anandus schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:08:
maar slaat nu over naar lonen-inflatie-loop (daar zal vast een term voor zijn).
Wikipedia: Loon-prijsspiraal ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
Houd er rekening mee dat bijna alles wat er wordt gepresenteerd vanuit de regering kwa effecten, altijd ten opzichte van het basispad zijn.

Dus als zonder de maatregelen de koopkracht -20% is, en met de maatregelen -5%, dan wordt dat gepresenteerd als een verbetering in de koopkracht van +15%, ondanks dat je nog steeds 5% koopkracht inlevert.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Daarom moet je zo'n grafiek ook niet los bekijken zonder de begeleidende tekst erbij. Zowel de overheid als het CBS hebben redelijk duidelijk erbij vermeld dat het allemaal hoogst onzeker is en dat de groei volgend jaar, niet het verlies van dit jaar kan compenseren. Het verhaal was best eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:09
En vergeet niet, deze getallen zijn gemiddelden/medianen. Op individueel niveau zegt 't eigenlijk niets, behalve een indicatie van welke kan 't op zou kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

PWM schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:11:
[...]

Daarom moet je zo'n grafiek ook niet los bekijken zonder de begeleidende tekst erbij. Zowel de overheid als het CBS hebben redelijk duidelijk erbij vermeld dat het allemaal hoogst onzeker is en dat de groei volgend jaar, niet het verlies van dit jaar kan compenseren. Het verhaal was best eerlijk.
Ja, dat begrijp ik ook wel, maar de topicstarter begint al met 'koopkracht herstel'.
Er ís geen koopkracht herstel. De koopkracht in 2022 gaat fors omlaag en in 2023 neemt deze volgens de huidige berekeningen toe maar:

A) dat is by far niet genoeg om de koopkracht van 2022 te herstellen.
B) een blinde kan je vertellen dat de uitgangspunten van het CBS en de overheid te rooskleurig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik wacht nog even morgen af, maar ik maak me toch enigszins zorgen over de plannen zoals die nu zijn uitgelekt.

Dat begint al met het feit dat het erop lijkt dat we meer dan €30 miljard gaan uitgeven dan dat er binnenkomt. Daarbovenop komen mogelijk nog de plannen rondom een prijsplafond. Het is geen geheim dat de rentes aan het oplopen zijn - dus ook voor onze staatsschuld. Dat betekent dat we de komende jaren wellicht weer vele miljarden per jaar aan rente moeten gaan betalen. We zouden eigenlijk onze staatsschuld omlaag willen hebben en dus niet flink moeten verhogen!

Het tweede punt is dat het allemaal weer zwaar willekeurig is. Een hogere basisbeurs voor studenten, wat extra arbeidskorting, hogere zorgtoeslag, energietoeslag, etc.. Het is duidelijk dat dit eigenlijk enkel en alleen wordt gedaan voor de koopkrachtplaatjes. Voor de meeste mensen zit de pijn echter in de boodschappen en de energierekening.

Dan ga je toch juist in die 2 hoeken kijken?

Vergelijk het met een auto die 200 km/u rijdt, waarvan je wilt dat deze langzamer gaat. Dan kijk je toch naar de auto zelf? Gas loslaten, de rem intrappen, etc? In plaats daarvan lijkt de overheid van plan te zijn om alle snelwegen om te bouwen naar een hoek van 30 graden omhoog.

Zaken als een hogere basisbeurs zijn ook prima - maar dan moet je dat doen omdat het je politieke overtuiging is dat een ander bedrag beter is - niet om enkel en alleen de koopkrachtplaatjes bij het CPB wat op te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

Nicap

Tsssk....

Faxe schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:22:
Volgens mij is het onmogelijk om met aan paar van de tabelletjes te bekijken wat invloed is van de maatregelen op je koopkracht. Het hangt daarvoor van teveel factoren af. Ik ben zelf alleenstand zonder kinderen met een maximale wia uitkering plus aanvulling vanuit een verzekering. Heb zonnepanelen, verwarm mijn huis met airco en heb nog tot april volgend jaar een energie contract.

Mijn energielasten zijn laag en blijven relatief laag verwacht ik. Mijn wia uitkering gaat 10% omhoog (330 euro per maand) en mijn aanvulling daarop rond de 3% verwacht ik. Als ik het moet inschatten verwacht ik er ergens tussen de 5 en 7% op vooruit te gaan.
Ik gun het je van harte hoor, maar waarom gaat jou wia uitkering 10% omhoog?
Stijgt deze mee met de CAO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

worldfastest schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:13:
Ik heb een vraag over onderstaande verwachte koopkracht herstel. Er staan meerdere variaties en een gezin zit in meerdere categorieën.

Moet je er van uitgaan van de slechtste optie?

Dus bv:
Gezin met kinderen, tweeverdieners, gezamenlijk inkomen > 93000. Ga je er dan max 1,9% in onderstaande grafiek? ( 93000 = 1,9%. Echter tweeverdieners is 3,2% en met kinderen is 4%.) Of moet je kijken naar het inkomen per persoon ipv gezamelijk?

[Afbeelding]
Het juiste antwoord is dat als je >93000 verdiend, je je sowieso geen zorgen hoeft te maken over koopkracht. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:32:
[...]

Het juiste antwoord is dat als je >93000 verdiend, je je sowieso geen zorgen hoeft te maken over koopkracht. ;)
Dat is echt onzin. Kijk eens wat iemand netto, dan echt onder aan de streep, overhoudt bij 40k, 60k en 95k. Dat verschil is echt veel kleiner dan je zou denken. Als jij als eenverdiener 95k verdiend met bijpassend huis (dat willen we, anders is er helemaal geen doorstroom met huizen) en een gezin moet onderhouden, komen de huidige prijsstijgingen ook hard aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
[...]

Wat een onzin.. voor iedereen wordt alles duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Koopkrachtplaatjes zijn per definitie onzinnig. De grootste impact op de koopkracht zijn zaken waar de politiek geen invloed op heeft. Scheiding, overlijden, ziekte, andere baan etc maakt het echte verschil. De procentjes in de koopkrachtplaatjes gaan over euro's of hoogstens tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Grote onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is die hele politieke koopkracht discussie in een landje als Nederland vrij nutteloos.

Als de Euro gaat, gaan wij ook. Wat zou Nederland doen dan? Even de regie nemen over het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank?

Lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Nicap schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:00:
[...]

Ik gun het je van harte hoor, maar waarom gaat jou wia uitkering 10% omhoog?
Stijgt deze mee met de CAO?
De uitkering stijgt mee met het minimumloon en daarvan is het de bedoeling dat deze gaat stijgen met 10% per 1 januari 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

[...]

Eens. 7.750 bruto per maand verdienen en dan in de problemen komen, dan kun je gewoon niet met geld omgaan.

Koopkrachtreparatie is niks meer dan verschuiving van geld. Op de lange termijn schieten we er helemaal niks mee op en gegarandeerd dat over 6 maanden NL gezamenlijk 30 miljard armer is en dat er nog geen enkel huis beter geisoleerd of meer zonnepanelen van die 30 miljard geinstalleerd zijn. Zo kun je een 'rijk' land als Nederland heel eenvoudig financieel leegzuigen.

Oh, en de boerenkneusjes gaan weer naar Den Haag.... ook de belasting op zon gaat schijnbaar omhoog.... ;(

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:59:
Sowieso is die hele politieke koopkracht discussie in een landje als Nederland vrij nutteloos.

Als de Euro gaat, gaan wij ook. Wat zou Nederland doen dan? Even de regie nemen over het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank?

Lachwekkend.
"Gaat geen cent meer naar griekenland."
nog geen week later: " Ja we moesten wel" :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:35
Goedemorgen, vrolijke Prinsjesdag 2022! :+
siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:35:
Op de lange termijn schieten we er helemaal niks mee op en gegarandeerd dat over 6 maanden NL gezamenlijk 30 miljard armer is en dat er nog geen enkel huis beter geisoleerd of meer zonnepanelen van die 30 miljard geinstalleerd zijn.
De wachttijd voor zonnepanelen is nu enkele maanden tot 6+ maanden. Dus van dat budget panelen leggen binnen die termijn wordt lastig, er zijn niet voldoende mensen en middelen. Tevens houdt de btw vrijstelling op, tenzij ze aankondigen dat die blijft, en het salderen afbouwen naar 0 komt ook dichterbij. Dus het wordt steeds minder aantrekkelijk, aangezien de panelen door vraag en aanbod ook duurder zijn dan een jaar geleden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:52:
[...]

offtopic:
Nederland wordt gewoon terugbetaald en ontvangt daarbovenop ook nog eens 2 á 3 miljoen per jaar aan rente, dus wat dat betreft is het geen slechte deal. Plus dat Griekenland gewoon weer op z'n eigen benen staat en het de euro aardig versterkt heeft.
Daarnaast, dit is toch wel een hele oude koe, iets van 12 jaar geleden. Wil nog iemand het kwartje van Kok noemen, nu we toch bezig zijn?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

TheBrut3 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:55:
Goedemorgen, vrolijke Prinsjesdag 2022! :+

[...]

De wachttijd voor zonnepanelen is nu enkele maanden tot 6+ maanden. Dus van dat budget panelen leggen binnen die termijn wordt lastig, er zijn niet voldoende mensen en middelen. Tevens houdt de btw vrijstelling op, tenzij ze aankondigen dat die blijft, en het salderen afbouwen naar 0 komt ook dichterbij. Dus het wordt steeds minder aantrekkelijk, aangezien de panelen door vraag en aanbod ook duurder zijn dan een jaar geleden.
Je opmerking over die btw vrijstelling is het grootste 'probleem'. Mensen willen niet een formuliertje invullen nu als dat over 3,5 maand niet meer hoeft. En dat allen om 21% btw terug te vragen. Ik snap het, maar waar hebben we het over.

Er zijn genoeg zonnepanelen op voorraad, ik bied ze zelf ook aan op marktplaats, maar 9 van de 10 mensen leven echt 5 jaar geleden qua prijzen. Doen biedingen van onder de fabrikantprijs enzo. De installateurs maken grove winsten, ik zie weer installatieprijzen voorbij komen die richting de 2 euro per Wp gaan. En pv op 40 cent per Wp, dan weet je waar de marge naar toe gaat.

Wat betreft rendement. Zelfs na de erste 2 jaar afbouw van de salderingsregeling is het nog altijd gunstiger. En de teruverdientijd is op dit moment gewoon 4-5 jaar......en daarbij rekening gehouden met de afbouw vd salderingsegeling. Het is en blijft de goedkoopst vorm van stroom. En over een jaar of 5 zijn accu's zo'n gemeengoed geworden dat die combinatie dan de beste bron van elektriciteit zal zijn.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:52:
[...]

Het lastige is dus dat de ECB daarmee in een tweesplit zit. Ze moeten inderdaad wel.

Rente op ECB leningen verhogen om de Euro inflatie te drukken gaat lastig, want dat gaat ten koste van de zuidelijke landen als Italië en Griekenland die dan de rente op hun torenhoge schulden (Italië 155% van BBP en Griekenland zelfs 198%) niet meer kunnen voldoen.

Nu hebben ze daarvoor het zogenaamde 'transmissiebeschermingsinstrument' (TPI) uitgevonden, dat is in feite de opkoop van staatsobligaties van landen die renteverhoging zelf niet aankunnen.

De ECB zit straks dus met een mandje vol staatsobligaties van half failliete zuidelijke landen. Allemaal pleistertjes op gapende wonden, vooruitschuiven van problemen die op langere termijn niet zullen verdwijnen tenzij er grote economische hervormingen worden doorgevoerd in dergelijke landen.

Deze onzekerheid heeft de Euro al flink gedrukt tegen de Dollar, iets wat natuurlijk ook direct ten koste gaat van onze Europese koopkracht.

Met andere woorden: het is best wel een behoorlijke puinhoop :P

Maarja wat doe je eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

anandus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:03:
[...]
offtopic:
Nederland wordt gewoon terugbetaald en ontvangt daarbovenop ook nog eens 2 á 3 miljoen per jaar aan rente, dus wat dat betreft is het geen slechte deal. Plus dat Griekenland gewoon weer op z'n eigen benen staat en het de euro aardig versterkt heeft.
Daarnaast, dit is toch wel een hele oude koe, iets van 12 jaar geleden. Wil nog iemand het kwartje van Kok noemen, nu we toch bezig zijn?
Punt van mij was om aan te geven dat Nederland gewoon afhankelijk is van de andere Europese landen, en dat Nederland al heel snel buigt voor europa/ecb.

Griekenland mag dan wel er beter voorstaan dan 12 jaar terug, maar zuid Europa ligt nog altijd zwak erbij.
De ECB heeft dit jaar al noodmaatregelen getroffen omdat de rentes van staatsleningen tussen de landen te ver opliep. zoals @verwijderd69 al aan gaf.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:05:
[...]

Je opmerking over die btw vrijstelling is het grootste 'probleem'. Mensen willen niet een formuliertje invullen nu als dat over 3,5 maand niet meer hoeft. En dat allen om 21% btw terug te vragen. Ik snap het, maar waar hebben we het over.

Er zijn genoeg zonnepanelen op voorraad, ik bied ze zelf ook aan op marktplaats, maar 9 van de 10 mensen leven echt 5 jaar geleden qua prijzen. Doen biedingen van onder de fabrikantprijs enzo. De installateurs maken grove winsten, ik zie weer installatieprijzen voorbij komen die richting de 2 euro per Wp gaan. En pv op 40 cent per Wp, dan weet je waar de marge naar toe gaat.

Wat betreft rendement. Zelfs na de erste 2 jaar afbouw van de salderingsregeling is het nog altijd gunstiger. En de teruverdientijd is op dit moment gewoon 4-5 jaar......en daarbij rekening gehouden met de afbouw vd salderingsegeling. Het is en blijft de goedkoopst vorm van stroom. En over een jaar of 5 zijn accu's zo'n gemeengoed geworden dat die combinatie dan de beste bron van elektriciteit zal zijn.
Onze zonnepanelen hebben na BTW teruggave 3500 euro gekost inclusief installatie. Offerte in November 2021 akkoord gegeven, afgelopen maart geplaatst. Het zijn 12 385wp panelen op een 3 fase omvormer en die leveren ons zoals het nu lijkt het eerste jaar vermoedelijk rond de 3500kWh op, ons jaarlijkse verbruik ligt rond de 3000kWh. (Al zal dat dit jaar minder zijn omdat we behoorlijk wat bewuster omgaan met energie.)

We hebben nog een redelijk voordelig contract maar als we huidige variabele overstap prijzen aanhouden zit je rond 1 euro per kWh en zou dat betekenen dat de terugverdientijd van onze installatie ongeveer 15 maanden is... 7(8)7

Echt bizar.

Ik heb er niet erg veel verstand van, maar het huidige steunpakket komt volgens mij gewoon uit de belastingdruk voor toekomstige werkenden? Daarmee lijkt het er op dat de definitieve rekening wederom vooruitgeschoven wordt, omdat er nog steeds geen structurele oplossingen komen voor het onderliggende probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vraag me af met welke rente % de 1e belastingschijf voor werk en inkomen omlaag gaat om de koopkracht te stuwen en met hoeveel de arbeidskorting verhoogt wordt om werkende te lonen.
37,07% zit het nu (althans voor mij aangezien ik in die 1e schijf zit)

[ Voor 15% gewijzigd door Xtr3me4me op 20-09-2022 10:48 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

anandus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:03:
[...]
offtopic:
Oude koe? De koe ligt nog steeds in het water!

Nederland ontvangt 2 a 3 miljoen per jaar rente. Op een lening van 3 miljard. Om precies te zijn euribor + 0.5% en aangezien euribor tot voorkort negatief was (minder dan minus 0.5%), was de rente NUL. Het valt me nog mee dat Griekenland geen negatieve rente heeft ontvangen! :+

De totale schuld van Griekenland aan de eurolanden is nog ca 270 miljard (en dan hebben we het nog niet over de garantiestellingen)

Als de euribor flink gaat stijgen (zeg, naar 2.5% gaat) dan moet Griekenland 3% over die 270 miljard betalen = 8 miljard extra lasten voor Griekenland. Onthoud die 8 miljard even...

De 10 jaars rente voor Griekenland is bovendien alweer opgelopen naar 4,4%
Dat is bijna het niveau van september 2009 (toen was het 4.5%) en als je even goed naar de oude koe kijkt, zie je dat deze in juni 2010 (dus nog geen jaar later) boven de 10 procent lag.
De hele staatsschuld van Griekenland was eind Q1-2022 nog 357 miljard. Geen idee of de eerdergenoemde 270 miljard in die 357 zit maar laten we van het positieve uitgaan en zeggen dat dat zo is.

Dan gaat Griekenland dus over de 90 miljard overige schulden ook 3% méér betalen dan ze gewend zijn dus komt er nog een kleine 3 miljard extra bovenop de 8 miljard (zie hierboven) = in totaal 11 miljard méér rentelasten.
En een BBP van 170 miljard (2020) is dat dus een extra last van 6.5% van het BBP.

De Griekse overheid geeft ca 100 miljard uit per jaar, dus die 11 miljard extra rentelasten dus een begrotingsgat van 11%.
Zie dat maar eens op te lossen.
Nee, vroeg of laat zal Griekenland weer aankloppen. En ik denk eerder vroeg... dan laat...

bronnen:
https://www.rtlnieuws.nl/...-terug-leningen-3-miljard
https://nl.investing.com/...greece-10-year-bond-yield
https://www.tijd.be/polit...indelijk-af/10408476.html

edit: beetje opmaak aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Lordy79 op 20-09-2022 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik ben niet direct fan van het koningshuis maar als ik nu naar de NOS kijk krijg ik toch jeuk van al die enkele hersencellen langs de route. Heb gewoon een beetje respect voor je koning en ex-koningin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Uniciteit schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:00:
Het is geen geheim dat de rentes aan het oplopen zijn - dus ook voor onze staatsschuld. Dat betekent dat we de komende jaren wellicht weer vele miljarden per jaar aan rente moeten gaan betalen. We zouden eigenlijk onze staatsschuld omlaag willen hebben en dus niet flink moeten verhogen!
Wat ik daarover lees:
Dat neemt niet weg dat er in 2022 en 2023 toch weer een begrotingstekort is. Volgend jaar bedraagt dat 2,5 procent, grofweg 24 miljard euro, die minister Sigrid Kaag moet lenen op de kapitaalmarkt. Toch is dat gat momenteel geen probleem. Sterker nog: de staatsschuld neemt af van 52,4 in 2021 naar 48,8 procent volgend jaar.
Die daling klinkt misschien tegenstrijdig bij een tekort, maar ontstaat omdat de Nederlandse economie harder groeit dan de schuld toeneemt. Als percentage van de economie neemt de schuld daarom af. Daardoor staat Nederland er veel beter voor dan bijvoorbeeld België, dat een lager groeicijfer heeft en door hogere uitgaven de schuld ziet toenemen tot meer dan 100 procent.
Daar staat wel tegenover dat de inflatie in België lager is dan hier, en burgers er minder hard geraakt worden. En dan is er nog het voordeel van het Nederlandse gas. Naast ‘Groningen’ produceren ook kleinere velden aardgas, waarbij circa 70 procent van de opbrengst ten goede komt aan de staat. Door de hoge gasprijs heeft de overheid zeker tien miljard euro extra gasopbrengsten.
Kortom, Nederland kent momenteel veel problemen, maar aan geld is geen gebrek. Voorlopig dan. Want zodra de economie afkoelt, verdampt die voorspoed onmiddellijk. Op de lange termijn laat dit kabinet de overheidsfinanciën verslechteren, laat het Centraal Planbureau zien. Maar voordat we daar wat van merken, is dit kabinet waarschijnlijk al vertrokken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Kenny_026 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:13:
Ik ben niet direct fan van het koningshuis maar als ik nu naar de NOS kijk krijg ik toch jeuk van al die enkele hersencellen langs de route. Heb gewoon een beetje respect voor je koning en ex-koningin.
Bijzonder trieste vertoning inderdaad met dat boegeroep en omgekeerde vlaggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:29:
[...]

Tja ik vond beide niet gepast. Je zelf rond laten rijden in een glazenkoets begeleid door honderden agenten is ook niet echt gepast in deze tijd van gelijkheid, hoge kosten , werkdruk en personeelstekort bij de Politie. Rij gewoon met je Audi A8L tot de voordeur, zwaai een keer en ga naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:33:
[...]

Tja ik vond beide niet gepast. Je zelf rond laten rijden in een glazenkoets begeleid door honderden agenten is ook niet echt gepast in deze tijd van gelijkheid, hoge kosten , werkdruk en personeelstekort bij de Politie. Rij gewoon met je Audi A8L tot de voordeur, zwaai een keer en ga naar binnen.
Is traditie, wat je daar ook van vindt. Het koningshuis heeft niet eens bevoegdheden. Dus is gewoon gepast hoor.

Blijft staan dat het behoorlijk zielig is ze daar dan op af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:40:
[...]

Is traditie, wat je daar ook van vindt. Het koningshuis heeft niet eens bevoegdheden. Dus is gewoon gepast hoor.

De gouden koets was traditie, de glazen koets niet

Daarnaast is er wel vaker van af geweken, zie bijv. 2020.

Als er zo veel onvrede is en druk op de publieke diensten is dit gewoon geen goed idee, dat moet je aanvoelen als koning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:34
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:29:
[...]

Hoewel ik hetzelfde dacht in het begin, moet ik zeggen dat ik de mensen groot gelijk geef. Iedereen heeft ook gewoon het recht hebben om te protesteren. Jij hebt waarschijnlijk geen problemen met het betalen van je energierekening of ze pakken jou familiebedrijf af dat al meerdere generaties bestaat.

Je hebt inderdaad een tijd en plaats voor bepaalde zaken, maar een betere tijd om te laten zien dat je als burger niet blij bent met het huidige kabinet of de overheid is er niet. De troonrede is iets wat de Koning opleest, maar is geschreven door ministers.

Edit: Toevallig dat ik in een andere topic het juist had over het gebrek aan inlevingsvermogen en empathie. En bepaalde reacties laten mij inderdaad maar weer eens zien dat het daar tegenwoordig aardig aan ontbreekt. En dan heb ik het nog niet eens over al die levens en gezinnen die hetzelfde kabinet verwoest heeft met hun toeslagenaffaire. Dan is het boegeroep of omgekeerde vlaggen een trieste vertoning?

[ Voor 20% gewijzigd door Andyk125 op 20-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
De vraag is overigens maar of dat werkelijkheid wordt. Het is de grote angst onder economen, maar ja dat is ook een beroepsgroep waarvan eigenlijk nooit een voorspelling echt uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Tja dat boe geroep... zolang het daar bij blijft en geen rellen wordt vind ik dat het moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Andyk125 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:45:
[...]

Hoewel ik hetzelfde dacht in het begin, moet ik zeggen dat ik de mensen groot gelijk geef. Iedereen heeft ook gewoon het recht hebben om te protesteren. Jij hebt waarschijnlijk geen problemen met het betalen van je energierekening of ze pakken jou familiebedrijf af dat al meerdere generaties bestaat.

Je hebt inderdaad een tijd en plaats voor bepaalde zaken, maar een betere tijd om te laten zien dat je als burger niet blij bent met het huidige kabinet of de overheid is er niet. De troonrede is iets wat de Koning opleest, maar is geschreven door ministers.

Edit: Toevallig dat ik in een andere topic het juist had over het gebrek aan inlevingsvermogen en empathie. En bepaalde reacties laten mij inderdaad maar weer eens zien dat het daar tegenwoordig aardig aan ontbreekt. En dan heb ik het nog niet eens over al die levens en gezinnen die hetzelfde kabinet verwoest heeft met hun toeslagenaffaire. Dan is het boegeroep of omgekeerde vlaggen een trieste vertoning?
Ben voorzichtig met aannames zou ik zeggen.

Verder nogmaals, de koning kan hier niets aan doen. Zoals ik inmiddels al vaak heb betoogd, mensen moeten eens goed in de spiegel kijken en zich afvragen welke verantwoordelijkheid zij zelf hebben alvorens in het stemhokje te gaan staan. Want inderdaad, er mist empathie.

Maar dit past beter in topic NL Politiek. Achterstallig onderhoud en diverse andere grote en ingrijpende problemen worden daar al langer gesignaleerd, daar zit een verantwoordelijkheid voor de stemgerechtigde Nederlandse burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Juist de presentatie van het nieuwe beleid op hoofdlijnen is toch het moment om te protesteren? Iedereen kijkt er dan naar. Je neemt een beetje een voorschot op wat er gezegd wordt maar zoals de koning al zei: het vertrouwen in de politiek heeft een historisch dieptepunt bereikt. Dan kan je ook niet verwachten dat er met gejuich wordt gewacht op de presentatie van de troonrede. Het zijn geen loze woorden; mensen hebben echt het idee dat de shit waar ze in zitten niet opgelost gaat worden. De een meer dan de ander.

edit: wellicht om op te helderen, ik heb het over het principe van protesteren. Hoe daar invulling aan wordt gegeven maakt wel uit. Dingen als landverrader schreeuwen zijn wat mij betreft niet echt zaken die bijdragen aan een goed debat.

[ Voor 18% gewijzigd door Michael_OsGroot op 20-09-2022 15:16 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Andyk125 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:45:
[...]

Natuurlijk is protest een recht maar Beatrix uitschelden voor landverrader is inderdaad een trieste vertoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:43:
[...]

De gouden koets was traditie, de glazen koets niet

Daarnaast is er wel vaker van af geweken, zie bijv. 2020.

Als er zo veel onvrede is en druk op de publieke diensten is dit gewoon geen goed idee, dat moet je aanvoelen als koning.
Dus de gouden koets is weg en vervangen door een glazen koets en dat is niet goed? Moeten ze in een ford ka cabrio gebracht worden dan? Of met de fiets? Bewijst toch alleen maar dat niets meer goed is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:13:
Juist de presentatie van het nieuwe beleid op hoofdlijnen is toch het moment om te protesteren? Iedereen kijkt er dan naar. Je neemt een beetje een voorschot op wat er gezegd wordt maar zoals de koning al zei: het vertrouwen in de politiek heeft een historisch dieptepunt bereikt. Dan kan je ook niet verwachten dat er met gejuich wordt gewacht op de presentatie van de troonrede. Het zijn geen loze woorden; mensen hebben echt het idee dat de shit waar ze in zitten niet opgelost gaat worden. De een meer dan de ander.
Tja. Das lekker makkelijk natuurlijk. In een democratische rechtsstaat hebben mensen zelf óók een verantwoordelijkheid. Dat totaal niet meenemen in een mening is het grootste probleem juist. Politiek volgt. Politiek leidt niet. Wie volgen ze? Juist ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Kenny_026 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:14:
[...]

Natuurlijk is protest een recht maar Beatrix uitschelden voor landverrader is inderdaad een trieste vertoning.
Men kan beter boe roepen naar de ministers en 2e kamer leden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:06:
[...]

Verder nogmaals, de koning kan hier niets aan doen. Zoals ik inmiddels al vaak heb betoogd, mensen moeten eens goed in de spiegel kijken en zich afvragen welke verantwoordelijkheid zij zelf hebben alvorens in het stemhokje te gaan staan. Want inderdaad, er mist empathie.

Maar dit past beter in topic NL Politiek. Achterstallig onderhoud en diverse andere grote en ingrijpende problemen worden daar al langer gesignaleerd, daar zit een verantwoordelijkheid voor de stemgerechtigde Nederlandse burgers.
Als iemand de energierekening niet kan betalen dan vind die persoon het echt niet triest dat mensen protesteren om op te komen voor zichzelf door boe te roepen, fluiten of de Nederlandse vlag op de kop hangen, maar ik ben het eens dat je inderdaad voorzichtig moet zijn met aannames.
Kenny_026 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:14:
[...]
Maar daar heb ik het toch helemaal niet over in mijn reactie, ik reageer op een reactie waar iemand het triest vind dat men boe roept of omgekeerde flaggen laat zien.

Als je een statement wil maken dat Beatrix uitschelden een trieste vertoning is, prima maar dat heeft niets met mijn reactie te maken of het doet niets af dat protesteren een recht is. En dat het uitschelden van iemand niets met protesteren te maken heeft. Wordt iedereen over een kam geschoren, omdat iemand iets belachelijks roept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:06
"Het kabinet realiseert zich dat Nederlanders kritisch zijn op de werking van het politiek-bestuurlijke bestel. Tegelijkertijd is nog altijd een ruime meerderheid tevreden over het functioneren van de democratie."

Dit vond ik wel een lacher. Komt hij wel eens buiten?
Ik bedoel je hoeft alleen maar uit je raampje te kijken onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
@Andyk125 die hoef je je ook niet persoonlijk aan te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:06:
Inderdaad, een van de aannames is wie daar staan te roepen (en met welk doel). Zijn dat wel ontevreden boeren of mensen die de rekeningen niet kunnen betalen? Zijn het Dansleraar discipelen die het mediamoment willen pakken? Faceboek wappies die gehoor geven aan een of andere oproep?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
Belastingplan is nu live:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan

Wat willekeurige snippets:

Arbeidskorting iets omhoog: https://www.rijksoverheid...en-inkomen/arbeidskorting Dit is nog het hoogste bedrag wat teruggegeven wordt.
Inkomstenbelasting omlaag: https://www.rijksoverheid...nkomen/inkomstenbelasting
Van (niet schrikken)
Het tarief van de 1e schijf inkomstenbelasting wordt in 2023 verlaagd van 37,07 % naar 36,93 %. In de 1e schijf valt een inkomen tot € 73.071. Werkenden houden hier netto maximaal € 102 per jaar aan over.
Wow. 0,14%-punt minder IB in schijf 1. Ik ga even champagne bestellen. Oh wacht, die energierekening.

IACK https://www.rijksoverheid...an/arbeid-en-inkomen/iack is wel een dingetje, want dit is ~2200 euro per jaar per kind die afgeschaft gaat worden. Met de tekst die erbij staat lijkt het op een nivelleringsactie voor nieuwe ouders (door de geboortedata van mijn kinderen loop ik deze al 2x mis).

Voor ondernemers komt er ook BPM op bestelauto's.
Frisdrank incl. bronwater 10ct/liter duurder, in 2024 water er weer uit.
Jubelton wordt 28k en in '24 weg
Woningen 10,4(!)% OB voor niet-bewoners. Dat worden leuke huursommen in de vrije sector, want bij herontwikkeling betaal je ook OB bij aanschaf van een pand: https://www.rijksoverheid...onen/overdrachtsbelasting

Accijnsverlaging brandstof blijft tot 1 juli 2023.

Veel zaken staan er nog niet in, daarvoor moeten we de stukken induiken ipv de site.

Marginale druk voor éénverdiener met twee kinderen in sociale huurwoning: PDF

Daar wordt je weer niet heel vrolijk van. Vanaf 26k weer 72+% met uitschieters naar 87%

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2022 15:53 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

https://nos.nl/collectie/...den-2280-euro-per-jaar-op
Voorlopig plafond 1,50 euro voor kuub gas
Het plan gaat uit van een gemiddeld energiegebruik. Dat is 1200 m3 gas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt, wordt het prijsplafond verlaagd, maar het zal voor gas niet beneden de 1,20 euro per kuub komen.

Streep door verlaging energiebelasting
Het was eerder de bedoeling dat de energiebelasting ook volgend jaar zou worden verlaagd, maar nu er een prijsplafond komt, gaat dat niet meer door.
Ben erg benieuwd wat dit voor mijn persoonlijke situatie gaat doen. Ik zit op het warmtenet, maar daar geldt/gold wel "niet meer dan anders" en dat het niet duurder mocht zijn dan gas.
Gigajoule wordt vaak gebruikt als het gaat over het energieverbruik van aardgas. 1 gigajoule is de energie die gewonnen kan worden uit ongeveer 30 kubieke meter aardgas of 278 kWh.
Volgens mij betaal ik orde grootte 40 euro per GJ voor het warmtenet + 450 euro vastrecht. Kan dus nog aardig wat kanten op. Ik wacht het wel af tot er meer bekend is.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:48:
Belastingplan is nu live:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan

Wat willekeurige snippets:

Arbeidskorting iets omhoog: https://www.rijksoverheid...en-inkomen/arbeidskorting Dit is nog het hoogste bedrag wat teruggegeven wordt.
Inkomstenbelasting omlaag: https://www.rijksoverheid...nkomen/inkomstenbelasting
Van (niet schrikken)

[...]

Wow. 0,14%-punt minder IB in schijf 1. Ik ga even champagne bestellen. Oh wacht, die energierekening.

IACK https://www.rijksoverheid...an/arbeid-en-inkomen/iack is wel een dingetje, want dit is ~2200 euro per jaar per kind die afgeschaft gaat worden. Met de tekst die erbij staat lijkt het op een nivelleringsactie voor nieuwe ouders (door de geboortedata van mijn kinderen loop ik deze al 2x mis).

Voor ondernemers komt er ook BPM op bestelauto's.
Frisdrank incl. bronwater 10ct/liter duurder, in 2024 water er weer uit.
Jubelton wordt 28k en in '24 weg
Woningen 10,4(!)% OB voor niet-bewoners. Dat worden leuke huursommen in de vrije sector, want bij herontwikkeling betaal je ook OB bij aanschaf van een pand: https://www.rijksoverheid...onen/overdrachtsbelasting

Accijnsverlaging brandstof blijft tot 1 juli 2023.

Veel zaken staan er nog niet in, daarvoor moeten we de stukken induiken ipv de site.
Dit is toch een lachertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Die 1.20 plafond voor gas is nog de meest ingrijpende denk ik? Ik heb zelf geen gas maar dit klinkt beter dan €4 die ik hoorde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Andyk125 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:25:
[...]

Als iemand de energierekening niet kan betalen dan vind die persoon het echt niet triest dat mensen protesteren om op te komen voor zichzelf door boe te roepen, fluiten of de Nederlandse vlag op de kop hangen, maar ik ben het eens dat je inderdaad voorzichtig moet zijn met aannames.
Nou, wel dus. Ik vind dat zeer triest. Zowel onze vlag die misbruikt wordt, als ook het uitschelden van de koning voor landverrader. Echt :r

Daarnaast, wederom, iets met eigen verantwoordelijkheid binnen de democratische rechtsstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:57:
[...]

Nou, wel dus. Ik vind dat zeer triest. Zowel onze vlag die misbruikt wordt, als ook het uitschelden van de koning voor landverrader. Echt :r

Daarnaast, wederom, iets met eigen verantwoordelijkheid binnen de democratische rechtsstaat.
Maak dat dan even concreet, "iets met eigen verantwoordelijkheid" is nou niet echt een goed fundament voor een discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
https://www.rijksoverheid...en/prinsjesdag/koopkracht

Hier weer wat meer. Krijg het idee dat die korting op IB uitgegeven gaat worden aan de weer terug verhoogde btw op energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:58:
[...]

Maak dat dan even concreet, "iets met eigen verantwoordelijkheid" is nou niet echt een goed fundament voor een discussie.
Het werkt twee kanten op he. Ik begon het een beetje met dat ik me stoorde aan het gefluit en direct worden er conclusies getrokken en gegeneraliseerd. Er is nergens met de vinger gewezen maar vervolgens wel uit de context getrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:58:
[...]

Als we weten dat stikstof al 30 jaar een probleem is en ondanks dat stem je keer op keer op partijen die wegkijken in plaats van met visie een oplossing willen, dan moet je niet zeiken.

Klimaat idem. Weten we al 40 jaar. Wederom tot nog tot hebben een aantal partijen - in daad - hun kop in het zand gestoken. Als je dan daarop blijft stemmen omdat je zo nodig wilt barbecueën of vliegen, moet je niet zeiken als dat om wat voor redenen dan ook (energie afhankelijkheid) niet houdbaar blijkt.

En zo zijn er talloze voorbeelden vandaag de dag. Mensen hebben in een democratische rechtsstaat ook verantwoordelijkheden en als mensen structureel weigeren om dat te erkennen wanneer de shit écht de fan raakt heb je wat mij betreft geen recht van spreken. Had je je verantwoordelijkheid maar moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:40:
[...]

"is traditie" maakt het niet ineens goed?

In een tijd waarin we nu leven (waarin écht heel erg veel aan de hand is) waar de kloof tussen Koningshuis en volk nog nooit zo groot is geweest, zou het Willempie écht sieren en karakter geven, door die verschrikkelijke koets gewoon te laten en met je Audi te gaan. Dán bouw je weer aan een brug van verbintenis met het Nederlandse volk..

Nu wordt die kloof met de gemiddelde Nederlander alleen maar groter. Willem heeft geen enkel idee waar de gemiddelde Nederlander echt tegen vecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 15-09 16:49
Voorstel: tarief 1e schijf inkomstenbelasting omlaag
Het tarief van de 1e schijf inkomstenbelasting wordt in 2023 verlaagd van 37,07 % naar 36,93 %. In de 1e schijf valt een inkomen tot € 73.071. Werkenden houden hier netto maximaal € 102 per jaar meer aan over.

Die €100 per jaar ben ik kwijt aan 4 weken boodschappen, want dat ben ik extra kwijt aan de producten die duurder zijn geworden.

Waarom niet een hogere lasten vermindering voor de werkende mede mens en hogere belasting op luxe producten.

Levens middelen, kost en inwoning zijn levens behoefte en dat moet voor elke NLer betaalbaar zijn en blijven.

Luxe artikelen btw omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Zwitserland is net als Nederland een klein relatief welvarend exportland. In Zwitserland is de inflatie maar 3.5%. Omdat zij gewoon geld bij printen en daarmee de inflatie onder controle houden. Misschien toch niet zo'n slecht idee om een eigen munt te hebben en daarmee zelf controle te houden. Het beleid in Nederland is altijd reactief en onvoldoende en het feest is nog maar net begonnen. Ze moeten eens heel kritisch kijken naar de houdbaarheid van de Euro in Nederland. Wij zitten voor altijd vast aan zuid Europese landen met grote schulden, en zij bepalen ons beleid.

[ Voor 9% gewijzigd door glnk op 20-09-2022 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
https://nos.nl/collectie/...den-2280-euro-per-jaar-op

[...]

Ben erg benieuwd wat dit voor mijn persoonlijke situatie gaat doen. Ik zit op het warmtenet, maar daar geldt/gold wel "niet meer dan anders" en dat het niet duurder mocht zijn dan gas.

[...]

Volgens mij betaal ik orde grootte 40 euro per GJ voor het warmtenet + 450 euro vastrecht. Kan dus nog aardig wat kanten op. Ik wacht het wel af tot er meer bekend is.
Dat van gas is fijn, dat van elektriciteit wat minder, nog steeds erg duur. In mijn persoonlijke geval gaat het totaalbedrag alsnog x4 als mijn contract afloopt. Gelukkig was het niet zo hoog, dat scheelt, plus nog energiebesparing die er komende winter 10 a 20% af kan snoepen. Het is gelukkig te betalen :)

Maar zeker mensen die overgestapt zijn naar elektriciteit betalen flink, mede vanwege lage plafond. Ben je van het gas af, krijg je een dubbele rekening..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:12:
[...]

Dat van gas is fijn, dat van elektriciteit wat minder, nog steeds erg duur. In mijn persoonlijke geval gaat het totaalbedrag alsnog x4 als mijn contract afloopt. Gelukkig was het niet zo hoog, dat scheelt, plus nog energiebesparing die er komende winter 10 a 20% af kan snoepen. Het is gelukkig te betalen :)

Maar zeker mensen die overgestapt zijn naar elektriciteit betalen flink, mede vanwege lage plafond. Ben je van het gas af, krijg je een dubbele rekening..
Dat van dat gas is niet fijn idd, als je net een shitload hebt geïnvesteerd in van het gas af gaan. En daarmee dus een stijgend elektriciteitsverbruik krijgt.

Lijkt me ook averechts werken voor die energie transitie. Tenzij je veel meer dan die 1200m3 verbruikt.

Ik zat op 1500m3 en ongeveer 0 stroomverbruik. Ga nu hoogstwaarschijnlijk 3000kwh stroom verbruiken. Gauw een paar panelen erbij :/

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2022 16:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:16
glnk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:08:
Zwitserland is net als Nederland een klein relatief welvarend exportland. In Zwitserland is de inflatie maar 3.5%. Omdat zij gewoon geld bij printen en daarmee de inflatie onder controle houden. Misschien toch niet zo'n slecht idee om een eigen munt te hebben en daarmee zelf controle te houden. Het beleid in Nederland is altijd reactief en onvoldoende en het feest is nog maar net begonnen. Ze moeten eens heel kritisch kijken naar de houdbaarheid van de Euro in Nederland. Wij zitten voor altijd vast aan zuid Europese landen met grote schulden, en zij bepalen ons beleid.
Heel andere economie, heel andere geschiedenis ook. We vergeten in Nederland nogal snel dat wij een van de grootse profiteurs zijn geweest van de Euro. Dat wij het intern vervolgens verprutsen met de neo liberale agenda is vers twee.

Maar zonder de EU en de euro hadden we er een stuk slechter opgestaan. Sowieso wil je in een blok zitten , om met de VS en Azië te kunnen concurreren. Of willen we met zijn allen 'back to bananas' ? (filmreferentie overigens)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:13:
[...]

Dat van dat gas is niet fijn idd, als je net een shitload hebt geïnvesteerd in van het gas af gaan. En daarmee dus een stijgend elektriciteitsverbruik krijgt.
Dat is ook ongeveer wat ik zeg :P Fijn voor mensen die nog op gas zitten, zoals ik bedoel ik, en de meeste mensen :) Ik zit nog op 0,70 euro/m3, dan is 1,50 euro een stijging die te behappen is, zeker bij mijn lage verbruik (600m3).

Maar idd dat het plafond voor elektriciteit zo laag is, is niet fijn voor all-electric mensen. Daar zou toch een optie voor moeten zijn om, als je geen gasaansluiting hebt of minder dan zeg 100m3 verbruikt, het prijsplafond naar een realistischer niveau op te krikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 17:27
glnk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:08: In Zwitserland is de inflatie maar 3.5%. Omdat zij gewoon geld bij printen en daarmee de inflatie onder controle houden.
Kun je me die even uitleggen? Want als ik m’n economie lessen goed onthouden hebt zorgt geld bijdrukken doorgaans juist voor meer inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:17:
[...]

Dat is ook ongeveer wat ik zeg :P Fijn voor mensen die nog op gas zitten, zoals ik bedoel ik, en de meeste mensen :) Ik zit nog op 0,70 euro/m3, dan is 1,50 euro een stijging die te behappen is, zeker bij mijn lage verbruik (600m3).

Maar idd dat het plafond voor elektriciteit zo laag is, is niet fijn voor all-electric mensen. Daar zou toch een optie voor moeten zijn om, als je geen gasaansluiting hebt of minder dan zeg 100m3 verbruikt, het prijsplafond naar een realistischer niveau op te krikken.
Ik zag al dat ik het wat krom opschreef ;)

Simpelste zou zijn om de stroom-limiet te verdubbelen voor deze situaties.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Charly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:17:
[...]

Kun je me die even uitleggen? Want als ik m’n economie lessen goed onthouden hebt zorgt geld bijdrukken doorgaans juist voor meer inflatie.
Ze zijn een harde munt, dus hebben niet zoveel last als ze bij printen, maar dat valt allemaal reuze mee.
Ze kunnen vanuit een unieke positie een heel ander monetair beleid voeren. Maar dat voert veel te ver in dit topic.

In ieder geval het doet voor de koopkracht hier niets ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Hij heeft een economie boek geschreven door Erdogan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Kenny_026 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:56:
Die 1.20 plafond voor gas is nog de meest ingrijpende denk ik? Ik heb zelf geen gas maar dit klinkt beter dan €4 die ik hoorde.
Voor ons persoonlijk wel fijn en net als alle andere die een variabel contract hebben en gebruik maken van verwarming via gas.

Wij zijn een gezin van 4 personen en NO way dat je 2400kWh per jaar als verbruik hebt zonder zonnenpanelen. Hoe dan??

1300m3 gas in een eengezinshuis.....als ik de grafieken moet geloven van VF in de verbruiks App dan is dat ook niet het gemiddelde, die ligt een stuk hoger.

Dus de gezinnen die niet in een flat wonen zitten daar boven en hebben minder baat bij deze aanpassing.

Wij hoek woning
165m2
1280M3
4100 kWh
Vrouw werkt altijd vanuit huis, dus hele dag verwarming aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Kenny_026 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:35:
@Andyk125 die hoef je je ook niet persoonlijk aan te trekken.
Dat doe ik ook niet, maar ik begrijp niet wat je reactie exact te maken heeft met de mijne of wat je intentie met jou reactie daadwerkelijk was.
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:57:
[...]
Haha misbruikt, het is een teken van opstand, dat is een wezenlijk verschil. De vlag wordt in ieder geval niet in brand gestoken zoals regelmatig in andere landen gebeurt. Maar begin inderdaad nu ook maar over het uitschelden....

OT, hoe we het wenden of keren de koopkracht valt niet te repareren zolang de MKB bedrijven massale prijsverhogingen op hun energieprijzen krijgen. Wie zal die prijsverhogingen uiteindelijk betalen? De koopkrachtreparatie voor de burgers is maar een tijdelijke oplossing, de prijzen zullen volgend jaar nog meer stijgen, omdat iedere vakbond in elke sector ook een salarisverhoging gaat eisen. En wat gebeurd er dan met de prijzen, inderdaad die gaan nog verder stijgen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 09:12
Unknown Alien schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:22:
[...]

Voor ons persoonlijk wel fijn en net als alle andere die een variabel contract hebben en gebruik maken van verwarming via gas.

Wij zijn een gezin van 4 personen en NO way dat je 2400kWh per jaar als verbruik hebt zonder zonnenpanelen. Hoe dan??

1300m3 gas in een eengezinshuis.....als ik de grafieken moet geloven van VF in de verbruiks App dan is dat ook niet het gemiddelde, die ligt een stuk hoger.

Dus de gezinnen die niet in een flat wonen zitten daar boven en hebben minder baat bij deze aanpassing.

Wij hoek woning
165m2
1280M3
4100 kWh
Vrouw werkt altijd vanuit huis, dus hele dag verwarming aan gehad.
Dit dus!

Ik ben ook benieuwd hoe dit voor ons gaat uitpakken.
Wij waren al bezig om van het gas af te gaan, elektrisch koken, boiler in de keuken voor warm water, deels elektrisch verwarmen (airco's), dus een verbruik met ene gezin van 5.
Gas rond de 1100m3
Elektra rond 4500 kWh
Leuk voor de (kleine) gezinnen die onder dit verbruik kunnen blijven, maar de grotere gezinnen staan in de kou.

[ Voor 50% gewijzigd door ArcticTiger op 20-09-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArcticTiger schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:24:
[...]

Dit dus!

Ik ben ook benieuwd hoe dit voor ons gaat uitpakken.
Wij waren al bezig om van het gas af te gaan, elektrisch koken, boiler in de keuken voor warm water, deels elektrisch verwarmen (airco's), dus een verbruik met ene gezin van 5.
Gas rond de 1100m3
Elektra kWh
Leuk voor de (kleine) gezinnen die onder dit verbruik kunnen blijven, maar de grotere gezinnen staan in de kou.
Klein of groot gezin maakt nog nieteens veel uit. Het douchen doet niet zo gek veel.

Vervelender is dat degenen die in een tochtig huis wonen en betere isolatie niet kunnen betalen alsnog een probleem hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Zullen we de persoonlijke energieverhalen houden in het veelvoud aan topics wat er al over bestaat en hier over Prinsjesdag en de miljoenennota hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Andyk125 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:23:
[...]

Haha misbruikt, het is een teken van opstand, dat is een wezenlijk verschil. De vlag wordt in ieder geval niet in brand gestoken zoals regelmatig in andere landen gebeurt. Maar begin inderdaad nu ook maar over het uitschelden....
Nee, het is een teken van nood en derhalve is het misbruik want de agrarische sector is niet in nood.
En ja, daar begin ik over aangezien de koning uitmaken voor landverrader is erg treurig.

Maar goed. Gezien je reactie denk ik dat deze post toch geen nut heeft. En ook dat is best treurig vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
[...]

We zien het resultaat in de praktijk. Nederland doet het erg slecht en de Euro doet het erg slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Het compenseren van energie is puur gedaan om mensen binnenboord te houden. Er is een afspraak gemaakt die voor veel mensen goed gaat uitpakken, heb je all electric dan is dat inderdaad een maatregel die minder uitpakt.

Maar ik betaal graag mee aan het binnenboord houden van zoveel mogelijk mensen zodat de samenleving heel blijft, of wat ik denk , kan gaan werken aan meer aandacht voor elkaar en het gezamenlijk oplossen van de grote problemen.

Voor een ieder die reeds all electric is gegaan, dank namens de natuur. De rest volgt vanzelf. Nu moeten ze echter wel doorpakken met het presenteren van plannen om daadwerkelijk praktisch van het gas af te gaan.

Overigens ben ik verder wel benieuwd naar de verdeling van de potjes voor de zorg en andere ook dringende zaken. Daar hoor ik weinig over. Het lijkt alleen maar over koopkracht te gaan. Alsof dat het enige is dat van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Zal er enig invloed zijn op de loonsverhogingen voor bedrijven die gekoppelt zijn aan een CAO?

Geen diee of het waar was, maar las in de krant dat de werkgevers 5% verhoging willen geven, als het kabinet hen tegemoet komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CornermanNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:32:
Het compenseren van energie is puur gedaan om mensen binnenboord te houden. Er is een afspraak gemaakt die voor veel mensen goed gaat uitpakken, heb je all electric dan is dat inderdaad een maatregel die minder uitpakt.

Maar ik betaal graag mee aan het binnenboord houden van zoveel mogelijk mensen zodat de samenleving heel blijft, of wat ik denk , kan gaan werken aan meer aandacht voor elkaar en het gezamenlijk oplossen van de grote problemen.

Voor een ieder die reeds all electric is gegaan, dank namens de natuur. De rest volgt vanzelf. Nu moeten ze echter wel doorpakken met het presenteren van plannen om daadwerkelijk praktisch van het gas af te gaan.

Overigens ben ik verder wel benieuwd naar de verdeling van de potjes voor de zorg en andere ook dringende zaken. Daar hoor ik weinig over. Het lijkt alleen maar over koopkracht te gaan. Alsof dat het enige is dat van belang is.
Dat is een deel van het verhaal. Ander deel van de uitwerking zal m.i. zijn dat het aan de stoelpoten zaagt van de energietransitie. Deze prikkels werken elkaar nu nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Andyk125 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:23:
[...]

Dat doe ik ook niet, maar ik begrijp niet wat je reactie exact te maken heeft met de mijne of wat je intentie met jou reactie daadwerkelijk was.

[...]
Gewoon een verlengstuk. Ja protesteren is prima maar niet de koning en koningin uitschelden, waarmee ik dat niet tegen jou persoonlijk zeg maar tegen de wappies op tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
dawg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:30:
[...]

Nee, het is een teken van nood en derhalve is het misbruik want de agrarische sector is niet in nood.
En ja, daar begin ik over aangezien de koning uitmaken voor landverrader is erg treurig.

Maar goed. Gezien je reactie denk ik dat deze post toch geen nut heeft. En ook dat is best treurig vind ik.
Nut voor wat? Om mij op andere gedachten te brengen, omdat ik het niet eens ben over het boe geroep of de vlaggen die onderste boven te zien zijn tijdens prinsjesdag?

Het uitschelden laat ik buiten beschouwing, want dat is waarschijnlijk gewoon een of andere idioot, dus daar ga ik het verder niet over hebben, dit stond ook niet in je oorspronkelijke reactie waar ik op gereageerd heb.

Als er een kabinet is, die in principe hetzelfde is als voordat die gevallen was. En datzelfde kabinet heeft er voor gezorgt dat we afgezien van de energiecrisis in onder anderen een koopkracht, toeslagen, huizen en asielcrisis zitten, met hun slechte beleid. En dan heb ik het nog niet eens over een kabinet die ervoor gezorgt heeft dat de Belastingdienst stelselmatig gediscimineerd heeft waardoor hele gezinnen en levens verwoest zijn, ook die van kinderen. Dan vind ik zelf een beetje boe geroep of een omgekeerde vlag nog best beschaafd en kan ik mij daar in ieder geval niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Is het te vroeg om te roepen dat dit een druppel op een gloeiende plaat is? Ik kan het niet goed inschatten namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Kenny_026 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:39:
Is het te vroeg om te roepen dat dit een druppel op een gloeiende plaat is? Ik kan het niet goed inschatten namelijk.
Voor de minima is het wel oke. Voor alles iets daarboven is het prut met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:37:
[...]

Dat is een deel van het verhaal. Ander deel van de uitwerking zal m.i. zijn dat het aan de stoelpoten zaagt van de energietransitie. Deze prikkels werken elkaar nu nogal tegen.
Zeker zo, vandaar mijn opmerking over verdere plannen. Maar ik denk dat door nu mensen binnenboord te houden en niet in schulden te laten vervallen het straks ook ruimte geeft om mee te kunnen doen in de energietransitie. Doet niets af aan het gebrek aan daadkracht van de afgelopen decennia, maar ja dat is geschiedenis.

Ik ben in ieder geval blij met dit besluit, en nu moeten we wel als de wiedeweerga echt aan de slag met de transitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gek, er waren daar toch echt meer dan 5 gekkies?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:48:

Marginale druk voor éénverdiener met twee kinderen in sociale huurwoning: PDF

Daar wordt je weer niet heel vrolijk van. Vanaf 26k weer 72+% met uitschieters naar 87%
Komt dit ergens uit? Zijn er ook tabellen voor andere huishoudens in te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:45:
[...]

Komt dit ergens uit? Zijn er ook tabellen voor andere huishoudens in te zien?
Hier toch?

https://www.rijksoverheid...pakket-belastingplan-2023

Edit... Nee dus, das ook alleen eenverdieners.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit zit bij de stukken van de miljoenennota en zit er elk jaar bij. Waarom andere huishoudens er nooit inzitten... Misschien weet @NiGeLaToR dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Andyk125 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:39:
[...]

Nut voor wat? Om mij op andere gedachten te brengen, omdat ik het niet eens ben over het boe geroep of de vlaggen die onderste boven te zien zijn tijdens prinsjesdag?

Het uitschelden laat ik buiten beschouwing, want dat is waarschijnlijk gewoon een of andere idioot, dus daar ga ik het verder niet over hebben, dit stond ook niet in je oorspronkelijke reactie waar ik op gereageerd heb.

Als er een kabinet is, die in principe hetzelfde is als voordat die gevallen was. En datzelfde kabinet heeft er voor gezorgt dat we afgezien van de energiecrisis in onder anderen een koopkracht, toeslagen, huizen en asielcrisis zitten, met hun slechte beleid. En dan heb ik het nog niet eens over een kabinet die ervoor gezorgt heeft dat de Belastingdienst stelselmatig gediscimineerd heeft waardoor hele gezinnen en levens verwoest zijn, ook die van kinderen. Dan vind ik zelf een beetje boe geroep of een omgekeerde vlag nog best beschaafd en kan ik mij daar in ieder geval niet druk over maken.
Maar de koning heeft daar helemaal geen invloed op. Daarom mijn andere reacties aangaande de eigen verantwoordelijkheid van mensen binnen een democratische rechtsstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 18:35
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:46:
Dit zit bij de stukken van de miljoenennota en zit er elk jaar bij. Waarom andere huishoudens er nooit inzitten... Misschien weet @NiGeLaToR dat?
Tis al een wonder dat ze gestart zijn met basis tabel voor marginale druk, maar ze nemen daar inderdaad steeds en elke keer weer hetzelfde scenario voor. Die moeten we dus zelf maken of wachten tot er iemand op staat en daaraan gaat sleutelen - want echt leuk of makkelijk is het niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:32:

Precies dit. Ik heb zelf al voorzieningen getroffen, ga dit jaar zo weinig mogelijk gas gebruiken en qua stroom zit ik op een mooie prijs dus deze regeling heb ik weinig aan.

Maar boeiend, ik red me wel :)

Heb dus wel een goede maat die huurt en dus zijn woning niet mag aanpassen en momenteel variabel zit, tevens een aantal jonge collega's met jong gezinnetje in dezelfde situatie.

Toch fijn dat er voor die (ergste) situaties zeker wat verlichting is.

En nee, het wordt niet ineens goedkoop, maar het geeft wel wat ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 17:27
Overwinteren op kosten van de staat… Slim! Dat is creatief besparen op de stookkosten! :+
glnk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:31:
[...]

We zien het resultaat in de praktijk. Nederland doet het erg slecht en de Euro doet het erg slecht.
Dat is geen antwoord op mijn vraag maar gewoon ongefundeerd euro bashen. Weet ik genoeg (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:50:
[...]

Tis al een wonder dat ze gestart zijn met basis tabel voor marginale druk, maar ze nemen daar inderdaad steeds en elke keer weer hetzelfde scenario voor. Die moeten we dus zelf maken of wachten tot er iemand op staat en daaraan gaat sleutelen - want echt leuk of makkelijk is het niet.
Klopt, er zijn (te) veel variabelen die dit geen fijne exercitie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Charly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:52:
[...]
Dat is geen antwoord op mijn vraag maar gewoon ongefundeerd euro bashen. Weet ik genoeg (y)
Joh wat jij wil. Je mag toch wel een vergelijking maken met een ander land in Europa in een vergelijkbare situatie waarbij het grootste verschil het beleid en de (eigen) munt is? Ik ben ook geen econoom en natuurlijk is het complexe materie. Als het allemaal eenvoudig was ging het niet zo genadeloos fout in Nederland.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.