sverzijl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:39:
[...]
Ik twijfel nog of ik misschien toch een dynamisch contract ga afsluiten bij EasyEnergy/ANWB energie of soortgelijk.
We zijn per 1-1 immers beschermd tegen hogere tarieven dan 0,70/1,50 maar nog wel kans dat de stroomprijs bij dynamisch contract de komende zomer omlaag gaat (lager dan de contractprijs van Gewoon Energie).
Aan de andere kant komen onze zonnepanelen als het goed is in Jan/feb 2023 en is de stroomprijs van minder belang. Saldering is bij dynamisch tarief aanbieder FrankEnergie bijv slecht geregeld. En zo heeft iedere aanbieder wel weer wat
Gasprijs verwacht ik niet onder de 1,50 voor het komende jaar.
De huidige tarieven dynamisch contract ANWB Energie is
Gas : inkoop € 0,66 (21/10/22) incl BTW + € 0,49 heffingen
= € 1,15
Stroom wisselend per uur. Gemiddeld vandaag € 0,15 per KwH incl BTW + € 0,07 heffingen = € 0,22
Veruit de goedkoopste.
Stroomtarieven wisselen ieder uur. Vanaf ongeveer 15.00 uur zijn de tarieven voor de daarop volgende 24 uur bekend.
Gastarieven iedere dag om 06.00 uur voor de daarop volgende 24 uur.
Profiteer van de lage stroomtarieven om dan de elektrische slurpers in te schakelen. Zoals EV , wasmachine, vaatwasser. Mss zelfs wel koken. Meestal zijn de lagere tarieven in de nacht en begin van de middag.
PS : het inkoop gastarief voor vandaag 22/10/22 is gezakt naar € 0,47 incl btw + € 0,49 heffingen maakt totaal nog geen 1 euro.
€ 0,96
Saldering jaarlijks wat wettelijk is vast gesteld. Frank Energie heeft lak aan deze regel met alle consequenties van dien.
Wij zijn klant bij ANWB Energie vanaf 01/10/22
Gisteren een heldere e-mail ontvangen met betrekking tot de overheid subsidie van 2 x € 190,00 in de maanden november en december. Rond de 25e van deze twee maanden zal dit worden verrekend met het maandelijkse voorschot.
Eind 2021 een hybride warmtepomp aangeschaft.
Voorschot kelderde van 130 euro naar uiteindelijk 45 euro per maand. Dat was bij onze vorige energieleverancier.
Nu ik mijn jaarlijkse energieverbruik weet heb ik deze prognose voor het komende jaar doorgegeven aan ANWB Energie.
Hun kwamen tot een voorschot van € 15,00 per maand.
We krijgen van onze lieve overheid 2x 190 euro terug wat voor ons neerkomt op twee jaar gratis energieverbruik. Althans als de winters meevallen en de zomer lekker aangenaam warm wordt.
Gasverbruik alleen warm water en beneden de -4 graden springt de cv ketel bij. Deze heb ik teruggezet naar nu 45 graden ipv de standaard 80 graden bij de meeste cv ketels. Verder het warm water op eco stand gezet. Scheelt ook weer werd verteld.
Ruimtes waar we niet of nauwelijks komen alles uit.
Handige app waarmee je op afstand je temperatuur kan regelen waar je ook maar bent.
Alleen in de avond de thermostaat op 20 graden tot 21.00 uur. De warmte blijft nog wel tot bedtijd aangenaam.
Gasverbruik terug van 1100 m3 tot 200 m3
Stroomverbruik tot Max 2700 KwH
Gebruik 20 zonnepanelen die zelfs teveel stroom opwekken. Met 16 hadden we ook voldoende gehad.
Stroom jaarlijks nul (krijg zelfs nog geld toe)
Gas Max 300 m3 bij koudere winters.
(Indien je je gasverbruik onder de 500 m3 kan houden val je in een lager tarief. Het zgn capaciteitstarief) Scheelt een paar tientjes per jaar.
[
Voor 40% gewijzigd door
Johan14 op 22-10-2022 07:50
]