Ze kunnen ook vandaag melden dat de tarieven over 30 dagen omhoog gaan, hoeft niet perse op 1e van de maand te zijn. Maar vooralsnog nog steeds geen bericht.Gianluigi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:13:
Voortaan 30dagen van tevoren nieuwe tarieven bij Eneco,
https://nieuws.nl/economi...an-eerder-aan-na-kritiek/
Ben benieuwd of alle energieleveranciers dit voortaan gaan doen.
Gaat voor ons betekenen dat we 1 oktober nieuwe tarieven te horen krijgen, ben benieuwd.
Kan best zijn dat je ze meer pijn doet om niet te salderen. Ervan uitgaande dat je 61 cent tlv hebt bespaard Eneco circa 20 ct aangezien ze op spot markt voor jouw voor 40ct kunnen kopen terwijl wanneer je per direct weg gaat ze je die 61 ct moet geven.paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:04:
[...]
ik gun het ze niet... ik ga eerst elke kWh opsalderen, daarna ben ik weg
Helaas. 28 cent en 9mathijshooi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:18:
[...]
Kan best zijn dat je ze meer pijn doet om niet te salderen. Ervan uitgaande dat je 61 cent tlv hebt bespaard Eneco circa 20 ct aangezien ze op spot markt voor jouw voor 40ct kunnen kopen terwijl wanneer je per direct weg gaat ze je die 61 ct moet geven.
Elke kWh die ik nu moet afrekenen kost het dubbele van wat ik er voor terugkrijg als ik niet saldeer.
ik ben ergens in December wel door mijn kilowattjes heen, dan zoek ik een ander.
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 27-09-2022 18:15 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Jetten wil dat iedereen zich per direkt aan de wetgeving houd, dus ook eneco per direkt 30 dagen van tevoren prijswijzigingen melden:
https://nos.nl/artikel/24...30-dagen-van-tevoren-door
Aadjuh_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:08:
Jetten wil dat iedereen zich per direkt aan de wetgeving houd, dus ook eneco per direkt 30 dagen van tevoren prijswijzigingen melden:
Als we tariefwijzigingen ten minste 30 dagen van te voren moeten melden, dan betekent dit dat we onze risico's moeten indekken en de tarieven voor onze klanten nòg hoger zullen uitvallen.Essent zegt dat het later deze week met een mededeling komt over de termijn waarop het tariefwijzigingen gaat bekendmaken.
we doen dit ook pas een half jaartje, we hebben geen idee hoe dit moet en hoeveel we moeten inkopen
of iets in die strekking
Is dit voer om alsnog te gaan klagen over de afgelopen tariefswijzigingen, en Eneco te eisen dat deze pas na 30 dagen (i.p.v. ~10) ingaan? (gelijkend op de case van stadsverwarming)Aadjuh_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:08:
Ik kreeg bijv. 17 juli bericht dat per 29 juli mijn tarieven veranderen.
Met een stijgende trend is dat toch weer even 2 weken lagere tarieven afdwingen.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Zit aan het zelfde te denken.blackd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:03:
[...]
Is dit voer om alsnog te gaan klagen over de afgelopen tariefswijzigingen, en Eneco te eisen dat deze pas na 30 dagen (i.p.v. ~10) ingaan? (gelijkend op de case van stadsverwarming)
Ik kreeg bijv. 17 juli bericht dat per 29 juli mijn tarieven veranderen.
Met een stijgende trend is dat toch weer even 2 weken lagere tarieven afdwingen.
Ik kreeg tijdens mijn vakantie op 15 aug een mailtje: ohja vanaf de 25e betaal je dit. joe joe!
Zit je dan op je telefoon aan het zwembad naar alternatieven te zoeken
Is er iemand die de bezwaarbrief van de ACM (of een variant daarop) heeft gestuurd naar Eneco? Is daar reactie op gekomen? Stuur je die het beste via het contactformulier of per post?
Wij kregen ook 10 dagen vooraf een e-mail dat de elektratarieven naar 0,95/kWh (normaaltarief) gaan. Een bizarre verhoging, en dus veel te kort vooraf. Ik ga sowieso een bezwaar sturen, maar vraag me wel af of het zin heeft.
Wij kregen ook 10 dagen vooraf een e-mail dat de elektratarieven naar 0,95/kWh (normaaltarief) gaan. Een bizarre verhoging, en dus veel te kort vooraf. Ik ga sowieso een bezwaar sturen, maar vraag me wel af of het zin heeft.
Heb even uitgerekend wat dat voor mij zou uitmaken, op basis van mijn verbruik van 29-7 tot en met 16-8 heb ik ongeveer EUR 18,- extra verbruikskosten gemaakt. Ook aardig wat kWh teruggeleverd dus een deel van het verbruik zou ik ook nog naar rato moeten salderen (ik dek niet mijn hele verbruik af met de zonnepanelen).paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:06:
Zit aan het zelfde te denken.
Ik kreeg tijdens mijn vakantie op 15 aug een mailtje: ohja vanaf de 25e betaal je dit. joe joe!
Zit je dan op je telefoon aan het zwembad naar alternatieven te zoeken
Slechte business case als ik daarvoor naar de geschillencommissie zou moeten gaan
Dan wordt het meer een principe kwestie (en hoe meer mensen dezelfde soort klacht indienen, hoe meer "pijn" Eneco voelt).
De ACM moet gewoon handhaven, en niet tegen de burgers zeggen: hier... stuurt u zelf maar deze brief, want het mag niet wat ze doen.willemd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:46:
Is er iemand die de bezwaarbrief van de ACM (of een variant daarop) heeft gestuurd naar Eneco? Is daar reactie op gekomen? Stuur je die het beste via het contactformulier of per post?
Ik heb, op basis van de ACM voorbeeldbrief, maar dan in verleden tijd, een klacht gedropt bij Eneco via het contactformulier. Eens kijken wat er gebeurt.
Ja, mee eens. Ik zag ook een klein stukje van het Vragenuurtje gisteren. Minister Jetten werd door meerdere Kamerleden gevraagd of er iets gedaan zou worden voor de huidige klanten die te kort vooraf werden geïnformeerd over de tariefstijging. Jetten kwam niet verder dan: "De ACM gaat aangeven dat dit per direct niet meer mag gaan gebeuren", en verder negeerde hij alle vragen over de huidige klanten die per 1 oktober de verhoging krijgen. Ik verwacht er dus niet al teveel van.paQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:53:
[...]
De ACM moet gewoon handhaven, en niet tegen de burgers zeggen: hier... stuurt u zelf maar deze brief, want het mag niet wat ze doen.
sja zwart wit is dat ook wat de ACM moet handhaven, en in basis niet iets waar Jetten iets over moet (hoeven) zeggen. Ik vraag me af of hij zich daar eigenlijk mee mag bemoeien. Dat is meer een civiele zaak toch?willemd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:59:
[...]
Ja, mee eens. Ik zag ook een klein stukje van het Vragenuurtje gisteren. Minister Jetten werd door meerdere Kamerleden gevraagd of er iets gedaan zou worden voor de huidige klanten die te kort vooraf werden geïnformeerd over de tariefstijging. Jetten kwam niet verder dan: "De ACM gaat aangeven dat dit per direct niet meer mag gaan gebeuren", en verder negeerde hij alle vragen over de huidige klanten die per 1 oktober de verhoging krijgen. Ik verwacht er dus niet al teveel van.
Was van de week ook een stuk op Radar over de energiecrisis waar de ACM gewoon een tandenloze waakhond blijkt te zijn, die gewoon kruipt onder het juk van de energieleveranciers en geen stok heeft om mee terug te slaan.willemd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:59:
[...]
Ja, mee eens. Ik zag ook een klein stukje van het Vragenuurtje gisteren. Minister Jetten werd door meerdere Kamerleden gevraagd of er iets gedaan zou worden voor de huidige klanten die te kort vooraf werden geïnformeerd over de tariefstijging. Jetten kwam niet verder dan: "De ACM gaat aangeven dat dit per direct niet meer mag gaan gebeuren", en verder negeerde hij alle vragen over de huidige klanten die per 1 oktober de verhoging krijgen. Ik verwacht er dus niet al teveel van.
Maar ook dat er veel fouten zijn gemaakt rondom het energieplafond:
- Er is niet afgesproken dat verdere stijgingen voor nu gewoon even niet mogen (bevriezen dus), winstbevriezing zeg maar (doen ze in het buitenland al wel, maar hier niet. Daarnaast waren ze in het buitenland al eerder met een plan, hier moest dat na de zomer en dan even snel in een weekendje).
- Er is niet gekeken naar gezinssamenstellingen (gewoon simpel, gemiddelde van een 2 persoons huishouden), waar een substantieel deel van de bevolking onder valt
- Er is geen rekening gehouden met de gedane adviezen (ga aan de warmtepomp, dat is goed voor het milieu en portemonne, deze groep wordt nu onevenredig hard geraakt).
In algemene zin vind ik het bizar dat de winsten zo enorm zijn gestegen van de energiemaatschappijen, ze zijn het geld dus niet kwijt aan de extra hoge energieprijzen. Waardoor worden de prijzen dan zover kunstmatig verhoogd?
Ten slotte zou de ACM ook in moeten grijpen op te grote prijsverschillen, in die zin dat op een prijs van 3,50bij de ene leverancier een ander op 2,60 zit voor gas. 90Cent (gewoon 1/3 verschil t.a.v. het lagere tarief) verschil onderling is wel zo groot dat ze de dure partij minimaal op de vingers moet tikken dat het beter/ efficiënter moet en dat ze hun eigen inefficiëntie niet ten koste mogen laten gaan van de tarieven, immers is er bewijs dat het (veel) goedkoper kan.
Het ACM is (semi)Overheid, net als heel veel controlerende / straffende instanties dat zijn. Helaas is de ACM niet heel veel anders dan de overige controlerende instanties die er vanuit de overheid zijn. Het werkt niet, men zegt een keer foei, de bestrafte zegt 'sorry, ik zal het niet meer doen', en iedereen gaat weer over tot de orde van de dag. Zolang er geen (zware) straffen op staan/ geen echte consequenties, verandert er niets.paQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:08:
[...]
sja zwart wit is dat ook wat de ACM moet handhaven, en in basis niet iets waar Jetten iets over moet (hoeven) zeggen. Ik vraag me af of hij zich daar eigenlijk mee mag bemoeien. Dat is meer een civiele zaak toch?
De macht ligt gewoon volledig bij de markt en er is niemand meer die daar wat aan kan/ durft te doen en dan wordt er misbruik van gemaakt.
“Eneco en Greenchoice negeren toezichthouder en verhogen tarieven 1 oktober.”
Nog steeds geen bericht gehad. Ben benieuwd of de prijs gewijzigd wordt op 1 oktober.
https://www.nu.nl/economi...n-tarieven-1-oktober.html
Nog steeds geen bericht gehad. Ben benieuwd of de prijs gewijzigd wordt op 1 oktober.
https://www.nu.nl/economi...n-tarieven-1-oktober.html
Eneco heeft ook aangegeven dat bij klanten waar het tarief in de maand oktober gaat veranderen, nog deze week geinformeerd worden. Ik val in deze categorie, mijn tarief loopt tot 29-10 dus ik ben benieuwd of ik deze week wat hoor. Ik verwacht een flinke stijging (gas nu 1,69054, electra 0,39/0,33).
Tja, en Eneco de rug toekeren... ik ga het doen. Ik heb momenteel een contract liggen van Gewoon Energie (via VLB) om per 28-10 over te stappen. Hun electraprijs zit nog onder het (toekomstig) plafond dus dat levert me sowieso een (flinke) besparing op t.o.v. de toekomstige prijzen van Eneco (iig. het komend kwartaal).
Tja, en Eneco de rug toekeren... ik ga het doen. Ik heb momenteel een contract liggen van Gewoon Energie (via VLB) om per 28-10 over te stappen. Hun electraprijs zit nog onder het (toekomstig) plafond dus dat levert me sowieso een (flinke) besparing op t.o.v. de toekomstige prijzen van Eneco (iig. het komend kwartaal).
Foute topic
[ Voor 93% gewijzigd door Mizojojo op 28-09-2022 20:37 ]
https://www.nu.nl/economi...-tijdig-informeerden.html
nou.. ACM geeft boete en, end of?

Of is dit een laatste (nette) poging van ACM om energiebedrijven te moveren de regels na te leven?
Of is dit een laatste (nette) poging van ACM om energiebedrijven te moveren de regels na te leven?
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 29-09-2022 11:37 ]
Verwijderd
Het budget van de ACM is ook heel bewust geminimaliseerd en aanvragen voor meer met onderbouwing waarom taken anders niet vervuld kunnen worden worden genegeerd. Idem dito met de privacywaakhond.jbdeiman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:17:
[...]
Was van de week ook een stuk op Radar over de energiecrisis waar de ACM gewoon een tandenloze waakhond blijkt te zijn, die gewoon kruipt onder het juk van de energieleveranciers en geen stok heeft om mee terug te slaan.
Maar ook dat er veel fouten zijn gemaakt rondom het energieplafond:
- Er is niet afgesproken dat verdere stijgingen voor nu gewoon even niet mogen (bevriezen dus), winstbevriezing zeg maar (doen ze in het buitenland al wel, maar hier niet. Daarnaast waren ze in het buitenland al eerder met een plan, hier moest dat na de zomer en dan even snel in een weekendje).
- Er is niet gekeken naar gezinssamenstellingen (gewoon simpel, gemiddelde van een 2 persoons huishouden), waar een substantieel deel van de bevolking onder valt
- Er is geen rekening gehouden met de gedane adviezen (ga aan de warmtepomp, dat is goed voor het milieu en portemonne, deze groep wordt nu onevenredig hard geraakt).
In algemene zin vind ik het bizar dat de winsten zo enorm zijn gestegen van de energiemaatschappijen, ze zijn het geld dus niet kwijt aan de extra hoge energieprijzen. Waardoor worden de prijzen dan zover kunstmatig verhoogd?
Ten slotte zou de ACM ook in moeten grijpen op te grote prijsverschillen, in die zin dat op een prijs van 3,50bij de ene leverancier een ander op 2,60 zit voor gas. 90Cent (gewoon 1/3 verschil t.a.v. het lagere tarief) verschil onderling is wel zo groot dat ze de dure partij minimaal op de vingers moet tikken dat het beter/ efficiënter moet en dat ze hun eigen inefficiëntie niet ten koste mogen laten gaan van de tarieven, immers is er bewijs dat het (veel) goedkoper kan.
[...]
Het ACM is (semi)Overheid, net als heel veel controlerende / straffende instanties dat zijn. Helaas is de ACM niet heel veel anders dan de overige controlerende instanties die er vanuit de overheid zijn. Het werkt niet, men zegt een keer foei, de bestrafte zegt 'sorry, ik zal het niet meer doen', en iedereen gaat weer over tot de orde van de dag. Zolang er geen (zware) straffen op staan/ geen echte consequenties, verandert er niets.
De macht ligt gewoon volledig bij de markt en er is niemand meer die daar wat aan kan/ durft te doen en dan wordt er misbruik van gemaakt.
Al die regels zijn immers lastig voor het grootbedrijf die zo graag 'zelf reguleert' en dat dus ook in lobby met de politiek zo regelt. Rutte zei voor de verkiezingen 'voortaan' niet eerst met de lobby te gaan praten. Dat betekent 1) dat dat de standaard was en 2) dat we aan de hand van nog steeds geen budget voor waakhonden moeten vaststellen dat het hele verhaal over 'helemaal anders' gewoon alleen voor de bühne was.
Wij, het volk, blijven er op stemmen - waarbij eigenlijk alle established partijen dergelijke selectieve verbindingen met het bedrijfsleven hebben. Wil je het anders, begint het bij jezelf informeren over waarom dingen nu zo zijn en wie er dan wél voor de burger wil regeren.
Het nieuwe plafond met vrij baan voor leveranciers om even de winst te maximaliseren is ook zo'n voorbeeld. Europa komt met een voorbeeldplan - maar ja, daar moest natuurlijk wel eerst het stuk uit wat de topwinsten van energiebedrijven hier in de weg stond.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2022 11:51 ]
Ik heb nog eens zitten zoeken en ik kan nergens een brief of email van Eneco vinden waarin staat dat mijn kosten omhoog gaan.
Hoe zijn jullie door Eneco op de hoogte gesteld?
Dan ga je 1 okt niet omhoog. Zo simpel is het.Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:05:
Ik heb nog eens zitten zoeken en ik kan nergens een brief of email van Eneco vinden waarin staat dat mijn kosten omhoog gaan.
Ik heb mijn laatste verhoging 13 aug gekregen, miv 25/8 (zou ik achteraf nog best even over kunnen bitchen)
Dat is het laatste bericht over tariefaanpassing dat ik heb ontvangen. (Ook niet over TLV)
Toen had ik pech, nu niet. zo moet je het maar zien.
Wat nou precies de parameters zijn heb ik ook geen idee van, maar het gaat zo bij elke leverancier lees ik.
Maar was dat dan per post of per email? Ik vroeg het omdat ik bijv misschien de brief ergens over het hoofd ziepaQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:11:
[...]
Dan ga je 1 okt niet omhoog. Zo simpel is het.
Ik heb mijn laatste verhoging 13 aug gekregen, miv 25/8 (zou ik achteraf nog best even over kunnen bitchen)
Dat is het laatste bericht over tariefaanpassing dat ik heb ontvangen. (Ook niet over TLV)
Toen had ik pech, nu niet. zo moet je het maar zien.
Wat nou precies de parameters zijn heb ik ook geen idee van, maar het gaat zo bij elke leverancier lees ik.
Per mail. (13/8)Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:13:
[...]
Maar was dat dan per post of per email? Ik vroeg het omdat ik bijv misschien de brief ergens over het hoofd zie
/f/image/4OLyHgYbVrXpD4JMmGa3d5Iq.png?f=fotoalbum_large)
Klanten die nu wel een mailtje hebben gekregen, zullen die 13/8 niet hebben gehad.
Dat zijn eerlijk gezegd nog enigszins 'schappelijke' tarieven. De verhogingen waarover geschreven werd liggen rond de 1 euro/kWh en 3,50/m3 dacht ik?paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:15:
[...]
Per mail. (13/8)
[Afbeelding]
Klanten die nu wel een mailtje hebben gekregen, zullen die 13/8 niet hebben gehad.
(Zelf heb ik geen enkele verhoging gehad sinds ik op februari naar variabel contract ging bij Eneco. En ook tot op vandaag nog geen email ontvangen)
Dankjewel! Daar heb ik wat aan. Ik zou zweren dat ik heb gezien wat de verhoging wordt in mijn email, maar ik kan het nergens meer terugvinden dus dat zal ik dan wel gedroomd hebben ofzo. Ik ga toch nog even zoeken voor de zekerheid.paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:15:
[...]
Per mail. (13/8)
[Afbeelding]
Okay update:
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd, dus mijn prijzen gaan omhoog wanneer ik de jaarrekening krijg. Ik ga ervan uit dat ik daardoor geluk heb.
Essent weet wel hoe ze dit op moeten lossen. De verhoging gaat later in, maar dan verhogen we toch gewoon meer dan we van plan waren?paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:36:
https://www.nu.nl/economi...-tijdig-informeerden.html
https://www.nu.nl/economi...verder-op.html?redirect=1
'contract voor onbepaalde tijd' heb ik ook, maar dat IS toch gewoon een variabel contract?Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:22:
[...]
Okay update:
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd, dus mijn prijzen gaan omhoog wanneer ik de jaarrekening krijg. Ik ga ervan uit dat ik daardoor geluk heb.
Ja, dat dacht ik dus ook, totdat ik dit las:sverzijl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:24:
[...]
'contract voor onbepaalde tijd' heb ik ook, maar dat IS toch gewoon een variabel contract?
/f/image/AFK6PIKahlCyAW3iBeoAeeAm.png?f=fotoalbum_large)
Het hoeft dus niet per definitie zo te zijn als ik het goed begrijp. En ik kan echt nergens de wijziging vinden in mijn email.
[ Voor 9% gewijzigd door Ohmarinus op 29-09-2022 14:27 ]
nee hoor, hebt een variabel tarieven contract. Je krijgt een verhoging wanneer eneco daar toe besluit. maar dat moment ligt dus niet zomaar vast in tijd. Zie de poster boven je.Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:22:
[...]
Dankjewel! Daar heb ik wat aan. Ik zou zweren dat ik heb gezien wat de verhoging wordt in mijn email, maar ik kan het nergens meer terugvinden dus dat zal ik dan wel gedroomd hebben ofzo. Ik ga toch nog even zoeken voor de zekerheid.
Okay update:
'in de meeste gevallen' en 'bij onvoorziene wijzigingen in de markt'. Ik weet het niet..Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:26:
[...]
Ja, dat dacht ik dus ook, totdat ik dit las:
[Afbeelding]
Maar zou wel kunnen verklaren waarom een aantal hier zoals jij, ik en TS nog geen verhoging hebben gehad en anderen met een 'Hollandse wind&zon variabel' wel.
Exact dat, ik heb ook een 'contract voor onbepaalde tijd' bij ze maar heb rond de 20e bericht gekregen dat mijn tarieven flink omhoog gaan.paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:27:
[...]
nee hoor, hebt een variabel tarieven contract. Je krijgt een verhoging wanneer eneco daar toe besluit. maar dat moment ligt dus niet zomaar vast in tijd. Zie de poster boven je.
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Eneco kocht voorheen per jaar in, dus met een variabel contract (onbepaalde tijd) kreeg je (zoals de FAQ aangeeft) een tariefswijziging bij de jaarnota.
Als je die jaarnota dit jaar nog niet hebt gehad, ligt je tarief tot die tijd vast.
Daarna kom je in een cyclus van 3 maanden dat je nieuwe tarieven krijgt, en dat wordt per mail aangekondigd.
Zie ook mijn eerdere posts in dit topic hierover.
Als je die jaarnota dit jaar nog niet hebt gehad, ligt je tarief tot die tijd vast.
Daarna kom je in een cyclus van 3 maanden dat je nieuwe tarieven krijgt, en dat wordt per mail aangekondigd.
Zie ook mijn eerdere posts in dit topic hierover.
Dit zijn mijn huidige prijzen:FooLsKi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:29:
[...]
Exact dat, ik heb ook een 'contract voor onbepaalde tijd' bij ze maar heb rond de 20e bericht gekregen dat mijn tarieven flink omhoog gaan.
/f/image/A2FtN7rmxGgrNNjFSbGF0UOV.png?f=fotoalbum_large)
Zie hierboven, ik heb toch ook 'Hollandse wind&zon variabel'sverzijl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:29:
[...]
'in de meeste gevallen' en 'bij onvoorziene wijzigingen in de markt'. Ik weet het niet..
Maar zou wel kunnen verklaren waarom een aantal hier zoals jij, ik en TS nog geen verhoging hebben gehad en anderen met een 'Hollandse wind&zon variabel' wel.
Overigens is dit contract nog van ergens in januari 2017, dus wellicht dat ik dan januari 2022 of in november die verhoging krijg (november, als we naar de cyclus van 3 maanden kijken).
[ Voor 33% gewijzigd door Ohmarinus op 29-09-2022 14:46 ]
ruilen?Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:41:
[...]
Dit zijn mijn huidige prijzen:
[Afbeelding]
[...]
Zie hierboven, ik heb toch ook 'Hollandse wind&zon variabel'
Overigens is dit contract nog van ergens in januari 2017, dus wellicht dat ik dan januari 2022 of in november die verhoging krijg (november, als we naar de cyclus van 3 maanden kijken).

Ik ga niet eens wachten op mail/aankondiging/opdringing van de nieuwe tarieven; heb alleen electra nodig van ze en met een zeer zuinig huis en met 3000Wp op het dak en een overschot van 1000kWh, is Eneco niet meer voor mij.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Je graag!
Gewoon doen hoor! Die bedrijven opereren zo onethisch, ik hoop dat ze het flink gaan voelen. Essent ook, nu ik lees dat ze wel per 1 nov de verhoging gaan toepassen, maar dan nog hoger dan de verhoging die ze eerst hadden aangekondigd...MAX3400 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:49:
Eneco is me kwijt als klant na 14 jaar. Heb altijd goed en correct met ze kunnen praten en diensten afnemen.
Ik ga niet eens wachten op mail/aankondiging/opdringing van de nieuwe tarieven; heb alleen electra nodig van ze en met een zeer zuinig huis en met 3000Wp op het dak en een overschot van 1000kWh, is Eneco niet meer voor mij.

[ Voor 69% gewijzigd door Ohmarinus op 29-09-2022 14:52 ]
@Ohmarinus Het is wel interessant dat Eneco bij het gastarief nog (steeds)
de regiotoeslag voor gasregio 3 vermeldt.
Voor zover ik weet bestaat de regiotoeslag namelijk sinds 1 januari 2020! niet meer.
Vermoedelijk werken ze de vaste teksten een keer in de 2-3 jaar bij, want NL
loopt vaak 2 jaar achter.
de regiotoeslag voor gasregio 3 vermeldt.
Voor zover ik weet bestaat de regiotoeslag namelijk sinds 1 januari 2020! niet meer.
Vermoedelijk werken ze de vaste teksten een keer in de 2-3 jaar bij, want NL

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dan snap ik het ook niet meer. Ik dacht een mogelijk verschil te hebben gevonden, maar dat was het dus ook niet:)Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:41:
[...]
Zie hierboven, ik heb toch ook 'Hollandse wind&zon variabel'
Ook heb ik mijn contract dit jaar ook nog eens omgezet op naam van mijn vrouw vanwege aanschaf zonnepanelen/BTW. Daar ging ook van alles mee fout (ik werd op een modelcontract gezet die op dat moment 3x hogere tarieven had. Is pas na weken mailen/bellen weer teruggezet naar de tarieven die ik net voor de tenaamstellingswijziging had). Misschien dat daar het systeem aan hun kant ook nog van in de war is. We gaan het zien.
Mijn tarieven zijn net ietsje hoger dan jij nu hebt overigens (0,29 en 1,32)
[ Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 29-09-2022 15:01 ]
Deze bedoelen jullie? Die kreeg ik een paar weken geleden.
Dit wordt dus uitgesteld en komt nog hoger terug

:fill(white):strip_exif()/f/image/YSdrFhV1JDxSwALAs9iEtnJc.png?f=user_large)
Ik lees dat jouw laatste jaarnota in feb 2022 was.sverzijl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:00:
[...]
Dan snap ik het ook niet meer. Ik dacht een mogelijk verschil te hebben gevonden, maar dat was het dus ook niet:)
sverzijl in "Eneco Tarieven?"
Bij jouw wijziging van naam ivm zonnepanelen BTW ben je (net als ik in april) een nieuw modelcontract aangegaan. Vervolgens corrigeren ze de tarieven van je oude contract en stellen ze die gelijk op je nieuwe contract. Met het overzetten van de tarieven zetten ze ook de einddatum van de tarieven over.
Ik weet niet precies wanneer Eneco dat inkopen per kwartaal is gaan doen, ik gok later dan feb 2022. Dat zou betekenen (speculatie!) dat jij pas in feb 2023 nieuwe tarieven krijgt.
nee, ik ben ook eind feb 2022 over gegaan op variabel.blackd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:04:
[...]
Ik lees dat jouw laatste jaarnota in feb 2022 was.
sverzijl in "Eneco Tarieven?"
Bij jouw wijziging van naam ivm zonnepanelen BTW ben je (net als ik in april) een nieuw modelcontract aangegaan. Vervolgens corrigeren ze de tarieven van je nieuwe contract en stellen ze die gelijk op je nieuwe contract. Met het overzetten van de tarieven zetten ze ook de einddatum van de tarieven over.
Ik weet niet precies wanneer Eneco dat inkopen per kwartaal is gaan doen, ik gok later dan feb 2022. Dat zou betekenen (speculatie!) dat jij pas in feb 2023 nieuwe tarieven krijgt.
Toen kreeg ik dubbel zo hoge tarieven. In juli aanpassing vanwege BTW, en 13 augustus dus een nieuwe verhoging.
Als het deze tarieven worden stap ik over naar FrankEnergie denk ik. Natuurlijk, dat is geheel variabel (per uur/dag zelfs), maar met het prijsplafond wat er aankomt kan het niet heel veel slechter worden lijkt me.Vorkie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:02:
Deze bedoelen jullie? Die kreeg ik een paar weken geleden.
[Afbeelding]
/f/image/cr8pKwJgFVKu4KCZR4CuIz72.png?f=fotoalbum_large)
Ok, dus per feb 2022 zijn ze blijkbaar per halfjaar gaan inkopen.paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:05:
[...]
nee, ik ben ook eind feb 2022 over gegaan op variabel.
Toen kreeg ik dubbel zo hoge tarieven. In juli aanpassing vanwege BTW, en 13 augustus dus een nieuwe verhoging.
Dan kan het zijn dat er wat mis is gegaan bij het corrigeren van de tarieven van @sverzijl.
offtopic:
Gasprijs bij Gewoon Energie via VLB is 2.15...1 jaar vast
[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 29-09-2022 15:08 ]
sja, ik ben altijd ver gebleven van dit soort constructies. Je moet er haast een sport van maken om er bovenop te zitten. Maar als mensen nu 93 cent door hun strot krijgen geduwd is dat wel zorgelijk ja.sverzijl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:06:
[...]
Als het deze tarieven worden stap ik over naar FrankEnergie denk ik. Natuurlijk, dat is geheel variabel (per uur/dag zelfs), maar met het prijsplafond wat er aankomt kan het niet heel veel slechter worden lijkt me.
[Afbeelding]
vraag me overigens af hoe de Frankers dat gaan doen straks met plafond.
edit: ohja nou weet ik ook weer waarom
https://www.frankenergie.nl/dubbel-voorschot
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 29-09-2022 15:10 ]
Ik zal zodra ik zelf de prijsverhoging krijg nog even terugkoppelen, misschien kunnen we er wel een patroon in ontdekken met genoeg data. Ik kan me niet voorstellen dat het willekeur is.sverzijl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:00:
[...]
Dan snap ik het ook niet meer. Ik dacht een mogelijk verschil te hebben gevonden, maar dat was het dus ook niet:)
Ook heb ik mijn contract dit jaar ook nog eens omgezet op naam van mijn vrouw vanwege aanschaf zonnepanelen/BTW. Daar ging ook van alles mee fout (ik werd op een modelcontract gezet die op dat moment 3x hogere tarieven had. Is pas na weken mailen/bellen weer teruggezet naar de tarieven die ik net voor de tenaamstellingswijziging had). Misschien dat daar het systeem aan hun kant ook nog van in de war is. We gaan het zien.
Mijn tarieven zijn net ietsje hoger dan jij nu hebt overigens (0,29 en 1,32)
Mijn jaarafrekening (en overgang van 1 jaar vast naar variabel contract) was overigens net iets eerder dan feb zie ik nu: 16-01-2022
blackd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:07:
[...]
offtopic:
offtopic:
Ik heb even gekeken bij VLB, maar ik kan nergens zien wat de tarieven zijn via hun bij Gewoon Energie zonder me daadwerkelijk aan te melden en mijn IBAN etc in te vullen. Bij Gewoon Energie zelf is de gasprijs momenteel al 3,36 euro/m3
Ik heb even gekeken bij VLB, maar ik kan nergens zien wat de tarieven zijn via hun bij Gewoon Energie zonder me daadwerkelijk aan te melden en mijn IBAN etc in te vullen. Bij Gewoon Energie zelf is de gasprijs momenteel al 3,36 euro/m3
Misschien zijn ze dan pas in feb gaan inkopen voor een half jaar. Dan zou je pas per jan 2023 nieuwe tarieven krijgen.sverzijl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:26:
Mijn jaarafrekening (en overgang van 1 jaar vast naar variabel contract) was overigens net iets eerder dan feb zie ik nu: 16-01-2022
sverzijl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:33:
[...]
offtopic:
offtopic:
Zie veelgestelde vragen https://www.vastelastenbond.nl/energie-vanzelf-geregeld/
Welke bedragen betaal je voor het jaarcontract?
Voor stroom enkeltarief betaal je € 0,53830 per kWh. Stroom dubbeltarief kost je € 0,59846 per kWh (normaal) en € 0,52509 per kWh (dal). Voor een kuub gas betaal je € 2,15. Deze tarieven hanteert Gewoon Energie gedurende een jaar.
Zie veelgestelde vragen https://www.vastelastenbond.nl/energie-vanzelf-geregeld/
Welke bedragen betaal je voor het jaarcontract?
Voor stroom enkeltarief betaal je € 0,53830 per kWh. Stroom dubbeltarief kost je € 0,59846 per kWh (normaal) en € 0,52509 per kWh (dal). Voor een kuub gas betaal je € 2,15. Deze tarieven hanteert Gewoon Energie gedurende een jaar.
Aadjuh_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:08:
NoupaQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:13:
[...]
[...]
Als we tariefwijzigingen ten minste 30 dagen van te voren moeten melden, dan betekent dit dat we onze risico's moeten indekken en de tarieven voor onze klanten nòg hoger zullen uitvallen.
we doen dit ook pas een half jaartje, we hebben geen idee hoe dit moet en hoeveel we moeten inkopen
of iets in die strekking

https://www.nu.nl/economi...ze-ook-nog-verder-op.html
Wat en schoften joh. Dus de eerder aangekondigde (behoorlijke) verhoging trekken ze terug, en vervangen die -met inachtneming van 30 dagen- voor een nog grotere verhoging.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 29-09-2022 15:47 ]
Deze nieuwe prijsverhoging zal dan toch eerst weer goedgekeurd moeten worden door de ACM lijkt me.paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:45:
[...]
[...]
NouThat escalated quickly
Wat en schoften joh. Dus de eerder aangekondigde (behoorlijke) verhoging trekken ze terug, en vervangen die -met inachtneming van 30 dagen- voor een nog grotere verhoging.
Benieuwd of ze dit dat ook gelijk weer goedkeuren.
Ik betwijfel ten zeerste of ACM hierop uberhaupt kan handhaven, als ze de tarieven al controleren. Ik begreep gisteren uit een filmpje van rtlnieuws dat greenchoice al 5 jaar lang de nieuwe tarieven slechts 10 dagen van te voren bekend maakt.Aadjuh_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:08:
[...]
Deze nieuwe prijsverhoging zal dan toch eerst weer goedgekeurd moeten worden door de ACM lijkt me.
https://www.rtlnieuws.nl/...ief-terugdraaien-kan-niet
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Het moge duidelijk zijn dat deze bedrijven nog niet ontdekt hebben wat de term 'langetermijn' betekent. Ik denk dat wanneer de storm is gaan liggen, vooral Essent en Eneco een redelijk aantal klanten gaan kwijtraken.paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:45:
[...]
[...]
NouThat escalated quickly
Yes! Dat is ook het allereerste wat hier gaat gebeuren mocht het weer mogelijk zijn. Geen bericht gehad dat TLV naar 9 cent ging, verhoging naar bizarre hoogtes doordat ze klaarblijkelijk ook niet goed inkopen doet mij na 22 jaar ze de vinger geven.Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:14:
[...]
Het moge duidelijk zijn dat deze bedrijven nog niet ontdekt hebben wat de term 'langetermijn' betekent. Ik denk dat wanneer de storm is gaan liggen, vooral Essent en Eneco een redelijk aantal klanten gaan kwijtraken.
HODL
Nee, tarieven worden wel ingediend bij de ACM, daar komen ze hooguit met terugwerkende kracht op terug. In die uitzonderlijke gevallen zouden klanten dan het verschil geld terugkrijgen.Aadjuh_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:08:
[...]
Deze nieuwe prijsverhoging zal dan toch eerst weer goedgekeurd moeten worden door de ACM lijkt me.
En ook Eneco heeft zijn keutel ingetrokken:
Staat op nu.nl en op rtl nieuws:
https://www.rtlnieuws.nl/...-tariefsverhoging-ook-uit
[ Voor 46% gewijzigd door Aadjuh_ op 29-09-2022 18:29 ]
En Greenchoice ook : https://www.nu.nl/economi...ook-later-na-kritiek.htmlAadjuh_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:18:
En ook Eneco heeft zijn keutel ingetrokken:
Ach, Essent is momenteel variabel nog relatief goedkoop. Vanaf 1 oktober zou ik gemiddeld 42 cent per kWh gaan betalen (0,50 normaal, 0.38 dal). Ik heb een redelijk hoog basisverbruik (300 watt). Dus de nacht uren zijn dan relatief goedkoop. Daar zal nu weer wat bijkomen vanwege het uitstel. Maar als ik tarieven voorbij zie komen van ruim 85 cent, dan zit ik daar nog lang niet aan.Ohmarinus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:14:
[...]
Het moge duidelijk zijn dat deze bedrijven nog niet ontdekt hebben wat de term 'langetermijn' betekent. Ik denk dat wanneer de storm is gaan liggen, vooral Essent en Eneco een redelijk aantal klanten gaan kwijtraken.
Ik heb al eens naar de dynamische tarieven van o.a. de ANWB gekeken. Die zijn natuurlijk ook netjes, maar daar loop je wel tegen problemen aan zodra je gaat terugleveren. Dan is er namelijk ook geen sprake meer van salderen voor de winter.
[ Voor 21% gewijzigd door eborn op 30-09-2022 15:11 ]
Wel iets (centen ..) lager dan de eerder gecommuniceerde tarieven per 1-10.sverzijl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:05:
Zojuist dan toch de tariefsverhoging email ontvangen. Per 30-10 tarieven verhoogd naar:
Maar je hebt nu iig tijd om over te stappen.
Ja hier ook die mail ontvangen met dezelfde tarieven. Kak.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Wat gek, mijn tariefsverhoging die ik vandaag kreeg valt hoger uit, voor hetzelfde abonnement... Ik betaal iets meer voor stroom, en iets minder voor gas.sverzijl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:05:
Zojuist dan toch de tariefsverhoging email ontvangen. Per 30-10 tarieven verhoogd naar:
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,94048
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal € 0,71363
Eneco Gas Variabel per m3 € 3,39633
[ Voor 6% gewijzigd door Ohmarinus op 30-09-2022 17:15 ]
Voor de zekerheid nog maar even snel ingeschreven bij vastelastenbond.nl voor contract bij Gewoon Energie (dank nog voor de tip @blackd ). Weet nog niet helemaal zeker of ik dit ook daadwerkelijk ga afnemen (kan tot 15-10 afzeggen), maar vandaag is de laatste dag dat je nog kon inschrijven.
1 jaar vast:
Stroom :
Totaal Normaal (inclusief btw en overheidsheffingen t/m 10.000 kWh) € 0,59846 per kWh
Totaal Dal (inclusief btw en overheidsheffingen t/m 10.000 kWh) € 0,52509 per kWh
Gas:
Totaal (inclusief btw en overheidsheffingen t/m 170.000 m3) € 2,15106 per m3
Nog steeds aan de prijs, maar iets minder absurd hoge prijzen als bij Eneco.
1 jaar vast:
Stroom :
Totaal Normaal (inclusief btw en overheidsheffingen t/m 10.000 kWh) € 0,59846 per kWh
Totaal Dal (inclusief btw en overheidsheffingen t/m 10.000 kWh) € 0,52509 per kWh
Gas:
Zojuist ook mail vanuit Oxxio over nieuwe tarieven per 30/10….
Zou het bewust op vrijdag na kantooruren gestuurd worden???
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik heb ook net de nieuwe tarieven ontvangen (zoals verwacht).
Mijn contract bij Gewoon Energie gaat op 28-10 in.Je nieuwe stroomtarief per 30 oktober 2022
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,94280
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,71499
(Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij)
Je nieuwe gastarief per 30 oktober 2022
Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 3,39629

Wij gebruiken enkel elektra, zojuist ook een email gehad:
Je nieuwe stroomtarief per 30 oktober 2022:
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh enkel € 0,83364
(Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel)
Met 7.100kWh gaat dat dus om 5918.84eu dus 493.237eu/maand.
Bij Independer is de enige andere optie "Mega" voor € 0,95385 per kWh
Je nieuwe stroomtarief per 30 oktober 2022:
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh enkel € 0,83364
(Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel)
Geen PV? (Ivm salderen).Accretion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:50:
Wij gebruiken enkel elektra, zojuist ook een email gehad:
Kijk anders naar een day ahead leverancier of blackd in "Eneco Tarieven?"
Ik snap iets niet.
De tarieven van de vorige keer waren minder dan de helft van nu. 1 euro 50 voor een kuub gas. De wereldmarkt prijs stond toen 2.5 keer zo hoog als nu.
Waarom the fuck ga ik dan nu naar 3.50 euro per kuub terwijl de wereldmarkt prijs nu 2.5x minder is.
Zijn ze gewoon origineel aan je graaien en bijzonder misbruik aan het maken van het prijs plafond?
Dit gaat toch echt helemaal nergens meer over…
De tarieven van de vorige keer waren minder dan de helft van nu. 1 euro 50 voor een kuub gas. De wereldmarkt prijs stond toen 2.5 keer zo hoog als nu.
Waarom the fuck ga ik dan nu naar 3.50 euro per kuub terwijl de wereldmarkt prijs nu 2.5x minder is.
Zijn ze gewoon origineel aan je graaien en bijzonder misbruik aan het maken van het prijs plafond?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
De energiemaatschappijen willen nog even snel cashen in oktober tot het prijsplafond ingaat per 1 november (en ze hopen vast dat dit pas ingaat op 1 januari).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ja, PV staat in de bestelling, die wordt maart 'pas' geleverd, maar ben al lang blij dat het voor de zomer is.blackd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:54:
[...]
Geen PV? (Ivm salderen).
Kijk anders naar een day ahead leverancier of blackd in "Eneco Tarieven?"
Waarom zouden ze dar hopen? Verschilbedrag wordt bijgelegd door vadertje staat, oftwel gegarandeerde inkomsten (vs mogelijke wanbetalers)ZeRoC00L schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:28:
De energiemaatschappijen willen nog even snel cashen in oktober tot het prijsplafond ingaat per 1 november (en ze hopen vast dat dit pas ingaat op 1 januari).
Als je genoeg kWh opwekt (je kan de jaaropbrengst terugrekenen per maand, zoek even naar de % opbrengst per maand) kun je dit dure verbruik misschien salderen. Dan is het kwestie van de zomer afwachten.Accretion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:29:
Ja, PV staat in de bestelling, die wordt maart 'pas' geleverd, maar ben al lang blij dat het voor de zomer is.
Ik kan niet in hun aankoopstrategie kijken, maar het slaat nergens meer op. Je kan voor 80% van je klanten prima lange termijn inkopen, de resterende 20% fluctueert misschien en heb je hogere inkoopkosten. Je gaat mij niet vertellen dat ze tegen dagprijzen aan het inkopen zijn en dat doorberekenen aan de klanten...Atlas schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:23:
Ik snap iets niet.
Ze hadden 1 taak: goedkoop inkopen. Meer dan een energie dozen schuiver zijn ze niet.
Ik lees je reactie nu net. Helaas staat er nu op de site dat het niet meer mogelijk is om in te schrijven.sverzijl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:16:
Voor de zekerheid nog maar even snel ingeschreven bij vastelastenbond.nl voor contract bij Gewoon Energie (dank nog voor de tip @blackd ). Weet nog niet helemaal zeker of ik dit ook daadwerkelijk ga afnemen (kan tot 15-10 afzeggen), maar vandaag is de laatste dag dat je nog kon inschrijven.
1 jaar vast:
Stroom :
Gas:
[ Voor 31% gewijzigd door Motrax op 30-09-2022 19:59 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Ja, zo lang ze blijven salderen per jaar, is dat onze enige hoop.blackd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:40:
[...]
Als je genoeg kWh opwekt (je kan de jaaropbrengst terugrekenen per maand, zoek even naar de % opbrengst per maand) kun je dit dure verbruik misschien salderen. Dan is het kwestie van de zomer afwachten.
Ah jammer. Dan was ik dus echt net op tijd rond 15:00 vanmiddag. Contract ook net binnen gekregen.[b]Motrax schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:57:[/
Ik lees je reactie nu net. Helaas staat er nu op de site dat het niet meer mogelijk is om in te schrijven.
[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 30-09-2022 20:10 ]
Gas gaan we dus alleen gebruiken voor douchen, de rest van de 4500Kwh die we overhebben gaan we lekker verstoken met elektrische kachels…
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Sport abonnement nemen en daar douchen is goedkoper.Atlas schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:07:
Gas gaan we dus alleen gebruiken voor douchen, de rest van de 4500Kwh die we overhebben gaan we lekker verstoken met elektrische kachels…
Maar ja, gas en elektra beide tot aan het plafond maximaliseren lijkt goedkoper dan full-elektrisch...
sverzijl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:06:
Dan was ik dus echt net op tijd rond 15:00 vanmiddag. Contract ook net binnen gekregen.
Nou ook hier is het raak en hebben we mail gehad van de verhogingen van Eneco, al prijsverhogingen in Juni gehad, alleen door de mooie dagen nog een beetje geluk gehad met het verbruik.
Ook al weet ik dat het toch nooit gaat gebeuren, ik hoop toch dat er een nieuw kabinet komt die inziet dat het afgelopen moet zijn met dit soort praktijken en dat we absoluut geen vrije marktwerking nodig hebben in de energiemarkt. Je ziet maar wat voor wassen neus die marktwerking is als het slechter gaat en die winsten die gebruikt worden voor zogenaamde investeringen is ook grote kul.
Eind van het jaar krijgen we weer te horen dat Eneco, Essent en Vattenfal recordwinsten hebben gemaakt. Daar kan ik mij nog het meeste kwaad over maken. Ik hoop dan ook dat de overheid echt ingrijpt en elke euro winst op wat voor manier dan ook afpakt.
Ook al weet ik dat het toch nooit gaat gebeuren, ik hoop toch dat er een nieuw kabinet komt die inziet dat het afgelopen moet zijn met dit soort praktijken en dat we absoluut geen vrije marktwerking nodig hebben in de energiemarkt. Je ziet maar wat voor wassen neus die marktwerking is als het slechter gaat en die winsten die gebruikt worden voor zogenaamde investeringen is ook grote kul.
Eind van het jaar krijgen we weer te horen dat Eneco, Essent en Vattenfal recordwinsten hebben gemaakt. Daar kan ik mij nog het meeste kwaad over maken. Ik hoop dan ook dat de overheid echt ingrijpt en elke euro winst op wat voor manier dan ook afpakt.
Zolang de sportcentra's het kunnen bijven betalen wel, de grote spelers zullen wel niet direct omvallen. Maar de kleinere sportcentra's kunnen hun deuren ook wel sluiten binnenkort.Accretion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:09:
[...]
Sport abonnement nemen en daar douchen is goedkoper.
Maar ja, gas en elektra beide tot aan het plafond maximaliseren lijkt goedkoper dan full-elektrisch...
Ik twijfel nog of ik misschien toch een dynamisch contract ga afsluiten bij EasyEnergy/ANWB energie of soortgelijk.
We zijn per 1-1 immers beschermd tegen hogere tarieven dan 0,70/1,50 maar nog wel kans dat de stroomprijs bij dynamisch contract de komende zomer omlaag gaat (lager dan de contractprijs van Gewoon Energie).
Aan de andere kant komen onze zonnepanelen als het goed is in Jan/feb 2023 en is de stroomprijs van minder belang. Saldering is bij dynamisch tarief aanbieder FrankEnergie bijv slecht geregeld. En zo heeft iedere aanbieder wel weer wat
Gasprijs verwacht ik niet onder de 1,50 voor het komende jaar.
[ Voor 23% gewijzigd door sverzijl op 30-09-2022 20:47 ]
De andere kant is dat de electra prijs van gewoon energie nu al onder het toekomstige plafond zit.sverzijl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:39:
Ik twijfel nog of ik misschien toch een dynamisch contract ga afsluiten bij EasyEnergy/ANWB energie of soortgelijk.
We zijn per 1-1 immers beschermd tegen hogere tarieven dan 0,70/1,50 maar nog wel kans dat de stroomprijs bij dynamisch contract de komende zomer omlaag gaat (lager dan de contractprijs van Gewoon Energie).
Ik ga in april ook meer PV krijgen en dan saldeer ik de electra boel wel weg hoop ik.
Gas levert me dus nu al een flinke besparing op tot 1 januari (als het plafond dan in gaat).
Als de prijzen flink dalen ben je er met 100 euro ook vanaf.
[ Voor 4% gewijzigd door blackd op 30-09-2022 20:53 ]
Dat had ik nog niet gezien, boete voor vroegtijdig contract ontbinden is dus 100 euro ? Dan is dat wel prima ja.blackd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:45:
[...]
Als de prijzen flink dalen ben je er met 100 euro ook vanaf.
Ik heb gelezen dat de bulk van de Eneco klanten "HollandseWind & Zon Variabel Vrij" heeft maar ik zie hier ook voorbeelden van hoge tarieven voor HollandseWind & Zon Variabel, dus zonder Vrij. In het begin van dit topic zag ik zelfs iemand met een onbepaalde tijd contract voor HollandseWind en Zon, dus zonder Variabel en Vrij. Geen idee wat het verschil is.
Het enige dat ik me afvraag is hoe de saldering per jaar gaat werken als er enorm fluctuerende kwartaaltarieven komen.
Het enige dat ik me afvraag is hoe de saldering per jaar gaat werken als er enorm fluctuerende kwartaaltarieven komen.
@blackd
/f/image/Z7CkiCkz1zcJGGCikMRYgVcc.png?f=fotoalbum_large)
Zelf even gegevens ingevuld,
Gasprijs berekenen is dus 3448,35 / 1200 = €2,87 incl. btw?
en stroom: 1776,55 / 2400 = €0,74 incl btw?
/f/image/Z7CkiCkz1zcJGGCikMRYgVcc.png?f=fotoalbum_large)
Klopt.Gianluigi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 02:22:
@blackd
[Afbeelding]
Of 2,63635 x 1,09 en 0,67911 x 1,09
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ja, ruim zelfs. Het prijsplafond van 0,70/kWh is namelijk ook nog eens ex energiebelasting/ODE/BTW. Het netto prijsplafond ligt dus rond de 0,93 euro/kWh (bijna precies gelijk aan de nieuwe tarieven van Eneco)blackd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:45:
[...]
De andere kant is dat de electra prijs van gewoon energie nu al onder het toekomstige plafond zit.
[edit] Alhoewel, de ene site meldt dat het inc belastingen is, de ander ex belastingen. Niet echt duidelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door sverzijl op 01-10-2022 12:54 ]
Nee, maar het zal wel in batches gaan. Ik kreeg de mijne om 13:48.ZeRoC00L schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:34:
Zojuist ook mail vanuit Oxxio over nieuwe tarieven per 30/10….
En de aanmeldbevestiging van mijn nieuwe leverancier om 13:55
Inclusief dus: https://www.businessinsid...gas-energierekening-2023/sverzijl schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:39:
[...]
Ja, ruim zelfs. Het prijsplafond van 0,70/kWh is namelijk ook nog eens ex energiebelasting/ODE/BTW. Het netto prijsplafond ligt dus rond de 0,93 euro/kWh (bijna precies gelijk aan de nieuwe tarieven van Eneco)
[edit] Alhoewel, de ene site meldt dat het inc belastingen is, de ander ex belastingen. Niet echt duidelijk.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
ja, via de site kan ik het wel nog afsluiten,blackd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:39:
@Gianluigi dat is direct bij gewoon energie?
Ik heb via vastelastenbond aangevraagd, maar dat is nu niet meer mogelijk.
heeft het geen nadelen? las bijv. dat sommige bedrijven nu 2-3x de geschatte prijs vragen per maand,
kan je het hier wel omlaag zetten? Want volgens de berekening op gewoon energie zouden wij €1281,49 /maand moeten gaan betalen...
(Dit is dan wel met huidig verbruik van 3000m3-6750kwh p/j)
Maar oma heeft haar nieuwe tarieven van Eneco al binnen en gaat vanaf 30-10 in, wij krijgen nieuwe tarieven vanaf 1-11 dus zal wel zelfde prijs zijn..
:fill(white):strip_exif()/f/image/WwA4WgmDjKJk8z5SFHaAnJlG.png?f=user_large)
Ja je kan het maandbedrag verlagen maar wel binnen een bepaalde marge (ik geloof ergens 15% te hebben gelezen).Gianluigi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:28:
heeft het geen nadelen? las bijv. dat sommige bedrijven nu 2-3x de geschatte prijs vragen per maand,
kan je het hier wel omlaag zetten?
Gewoon bepaalt het maandbedrag op basis van historisch verbruik via de netbeheerder.
Heeft het nadelen?
Ja, je profiteert niet van lagere prijzen mocht het zover komen.
Dan moet je opzeggen en de opzegboete (eur 100) betalen.
En er wordt overal gespeculeerd over de solvabiliteit. Denk niet dat we die discussie hier (weer) moeten voeren maar als het zover komt betaal je mogelijk met een modelcontract alsnog de hoofdprijs boven het plafond. Voor mij is dat te overzien, 1200m3 gas 3300kwh electra.
Het genoemde maandbedrag in jouw post lijkt me erg hoog voor de totale jaarlijkse kosten..
Via vlb kwam ik op ~320 per maand.
[ Voor 11% gewijzigd door blackd op 01-10-2022 14:00 ]
dit is dus met 3000m3 gas en 6750kwh verbruik per jaar,blackd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:53:
[...]
Het genoemde maandbedrag in jouw post lijkt me erg hoog voor de totale jaarlijkse kosten..
Via vlb kwam ik op ~320 per maand.
ik ga een nieuw topic aanmaken over eventuele alternatieve om die 3000m3 omlaag te krijgen, dit is gewoon belachelijk veel.
stroom moet ook omlaag, maar hoop dat met lampen vervangen en 2de koelkast/diepvries uit/weg dit al een hoop scheelt.
Ja snap ik, maar ik zie 1,5k electriciteit en 4,2k aan gas, samen 5,7k aan jaarlijkse kosten, ruwweg 500 per maand? Dan snap ik +1k aan maandbedrag dus niet.Gianluigi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:50:
dit is dus met 3000m3 gas en 6750kwh verbruik per jaar,
Lijkt me een goed idee.ik ga een nieuw topic aanmaken over eventuele alternatieve om die 3000m3 omlaag te krijgen, dit is gewoon belachelijk veel.
En inderdaad ander sluipverbruik. Meten is weten. Via P1 poort geeft veel inzicht.stroom moet ook omlaag, maar hoop dat met lampen vervangen en 2de koelkast/diepvries uit/weg dit al een hoop scheelt.
blackd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:15:
[...]
Ja snap ik, maar ik zie 1,5k electriciteit en 4,2k aan gas, samen 5,7k aan jaarlijkse kosten, ruwweg 500 per maand? Dan snap ik +1k aan maandbedrag dus niet.
/f/image/ZOLe3pa27vjD1y8d6uvpRa2n.png?f=fotoalbum_large)
dit geeft die op de site aan. (bij 3000m3 en 6750kwh)
die eerdere afbeelding was met het prijsplafond berekend (dus 1200m3 en 2400kwh)
[ Voor 6% gewijzigd door Gianluigi op 01-10-2022 15:28 ]
https://www.eneco.nl/klan...tarieven/kwartaaltarieven
Eneco gaat werken met 'kwartaal tarieven'.
Volgens hun; wordt zelf opgewekte energie "1-op-1 tegen elkaar weggestreept.", nu is het afwachten of ze dit per kwartaal gaan doen of per jaar?
Volgens hun; wordt zelf opgewekte energie "1-op-1 tegen elkaar weggestreept.", nu is het afwachten of ze dit per kwartaal gaan doen of per jaar?
Als ze zich aan de wet houden op jaarbasis. Maar of ze hier ook eerst weer voor op de vingers getikt moeten worden is de vraag..Accretion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:51:
nieuws: Minister Jetten wil verplichting salderen op jaarbasis verduidelijken...
ze doen dat per jaar. Eerst binnen de tariefperiode, daarna erbuiten. niet anders dan hoe ze het nu doen.Accretion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:51:
Oef, ik krijg deze prijzen als ik bij Eneco blijf.
Je nieuwe stroomtarief per 30 oktober 2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,95411
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal € 0,72172
Het probleem is dat ik bijv. op de website van Vatenfall niet kan zien welke tarieven zij hanteren. Tevens zit ik op de vergelijkingssites te kijken en dan vind ik de bedragen best shady, aangezien het signifcant goedkoper is dan bij Eneco. Kan dat of moet ik aan het eind veel meer gaan dokken?
Wat is jullie advies?
Je nieuwe stroomtarief per 30 oktober 2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,95411
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal € 0,72172
Het probleem is dat ik bijv. op de website van Vatenfall niet kan zien welke tarieven zij hanteren. Tevens zit ik op de vergelijkingssites te kijken en dan vind ik de bedragen best shady, aangezien het signifcant goedkoper is dan bij Eneco. Kan dat of moet ik aan het eind veel meer gaan dokken?
Wat is jullie advies?
Dit topic is gesloten.