Eneco Tarieven?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 27.671 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Ik lees overal dat de energieprijzen door het dak gaan en nu had ik laatst al gekeken bij "Mijn Eneco"
maar daar waren de prijzen wel hoger dan normaal, maar nog niet super super hoog.

Deze tarieven staan bij "Mijn Eneco"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chqCgd--khKawMGsylDdX43KTgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mRAWvjM1FCWvoASndr1c36n.png?f=fotoalbum_large

Mijn oma zit ook bij Eneco en zij heeft hetzelfde staan.

Als ik echter kijk bij https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Zie je deze prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9K7e1cFc8BworoXjTUYnL-DVP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nu2mfQdea6l8HEC0EYT5YzGs.png?f=user_large

Nu is mijn vraag,
Wat zijn nu de juiste tarieven voor ons? (wij hebben een variabel contract)
Wanneer gaan deze prijzen omhoog? Ik heb nog geen mail of telefoontje van Eneco gehad over stijgende prijzen of verhoging van maandbedrag.
Ik heb iets van gelezen dat ze dat tarieven 2x per jaar aanpassen (juli en december) maar is het dan vanaf die tijd de nieuwe tarieven of worden ze dan gewoon geupdate op de site en kun je dan een hoop gaan terug/bijbetalen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen het te begrijpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

De tarieven op de website bij het modelcontract is voor nieuwe klanten, bestaande klanten hebben meestal lagere tarieven.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Maar het lijkt me sterk dat de tarieven die bij 'Mijn Eneco" staan kloppen ofniet?

Tussen €1,47 en €4,63 zit wel een heel groot verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Gianluigi op 18-09-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Ik zit ook bij Eneco (al heel lang) met een variabel contract voor onbepaalde tijd.
De tarieven in het eerste plaatje heb ik nu ook, maar eind september loopt mijn halfjaarlijkse tarief af en dan gaat het naar E €0,61 en G €2,70 incl. BTW en opslagen overheid.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36

DvE

ORA-00000

JukeboxBill schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:47:
Ik zit ook bij Eneco (al heel lang) met een variabel contract voor onbepaalde tijd.
De tarieven in het eerste plaatje heb ik nu ook, maar eind september loopt mijn halfjaarlijkse tarief af en dan gaat het naar E €0,61 en G €2,70 incl. BTW en opslagen overheid.
Hoe weet je dit? Ik kan nergens vinden wat de tarieven voor reeds bestaande klanten is.
Of moet je echt wachten tot je looptijd afgelopen is en het aanbod van Eneco krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:41
DvE schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:51:
[...]

Hoe weet je dit? Ik kan nergens vinden wat de tarieven voor reeds bestaande klanten is.
Of moet je echt wachten tot je looptijd afgelopen is en het aanbod van Eneco krijgt?
Dat is gewoon afwachten inderdaad.
Maar het is sowieso beter dan wat er op de markt is te krijgen.

Dus bottom line ben je gewoon overgeleverd aan Eneco..

Taycan ST ā€˜22 - Polestar 2 ā€˜20 - 1250 GSA HP ā€˜20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Ik heb gisteren een email gekregen van Eneco met de nieuwe tarieven. Ik neem aan dat die voor alle bestaande klanten gelden met hetzelfde contract als ik en welke omstreeks deze tijd een tariefwijziging krijgen.
Er stond ook in dat de tarieven niet meer elk half jaar veranderen maar om de 3 maanden en misschien wel vaker.
Volgens mij is dat een soort contractbreuk door Eneco, maar zoals @VidaR-9 zegt: je bent aan ze overgeleverd. Je kan overstappen, maar vind maar eens iets goedkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Wij zijn overgezet van Welkom Energie naar Eneco toen Welkom Energie failliet is gegaan,

@JukeboxBill om de 6 maanden worden dus de tarieven bijgewerkt?

Aangezien ons contract per 1 november overging van Welkom Energie naar Eneco kunnen wij ook rond 1 November nieuwe tarieven verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gianluigi schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:08:
. . .

Aangezien ons contract per 1 november overging van Welkom Energie naar Eneco kunnen wij ook rond 1 November nieuwe tarieven verwachten?
Dat is juist. 9 dagen van te voren krijg je een email met de nieuwe tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:15
JukeboxBill schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:47:
Bij mij bijna hetzelfde, gas is bij mij 2,71
Maandbedrag vorig jaar op 160 gezet en krijg 700 euro terug. Nieuwe termijnbedrag 340 euro :X

Edit, er zit (bij mij) een bugje in de Eneco app.
Ze hebben het nieuwe tarief ook doorgetrokken met afgelopen jaar. Ene kant wel handig, dan kan ik zien wat het gaat kosten met afgelopen verbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Marc3l op 18-09-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE

DvE

ORA-00000

VidaR-9 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:53:
[...]

Dat is gewoon afwachten inderdaad.
Maar het is sowieso beter dan wat er op de markt is te krijgen.

Dus bottom line ben je gewoon overgeleverd aan Eneco..
So much voor marktwerking. Dit functioneert dus totaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenjeska
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-04 18:18

trenjeska

there can be only one (WC)

per 1 oktober mogen alle variabele contracten eenextraprijswijziging doen.
bij mij (greenchoice) gaat hetvoor
stroom van 0.35 naar dal 0.70 en piek 1.00 per kWh
gas van 1.40 naar 3.44 per m3

flinke stijging dus sinds 1 juli

njiestnag Trenjeska! (of zo iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Het probleem bij ons is vooral het verbruik,

Ik weet niet als die vergelijk sites het allemaal heel minimaal pakken maar ons verbruik zit daar flink boven.

Oude boerderij, wel alles dubbel glas maar zit rond de 6750kWh per jaar aan stroom en 3000m3 gas...

Ik wil mijn ouders ook graag adviseren hoe we dit flink omlaag kunnen krijgen, maar weet niet wat de beste aanpak is.

Online lees ik vooral dingen over tochtstrips en folie achter verwarmen, ik vraag me af of het isoleren van de spauw ook een goed idee kan zijn (en zich misschien snel terugverdiend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:55
Gianluigi schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:15:

Ik weet niet als die vergelijk sites het allemaal heel minimaal pakken maar ons verbruik zit daar flink boven.

Oude boerderij, wel alles dubbel glas maar zit rond de 6750kWh per jaar aan stroom en 3000m3 gas...

Ik wil mijn ouders ook graag adviseren hoe we dit flink omlaag kunnen krijgen, maar weet niet wat de beste aanpak is.

Online lees ik vooral dingen over tochtstrips en folie achter verwarmen, ik vraag me af of het isoleren van de spauw ook een goed idee kan zijn (en zich misschien snel terugverdiend)
In veel gemeentes is er een energieloket. Mensen van dit loket komen gratis (in onze gemeente iig) langs om advies te geven over de verduurzaming van je huis. Wellicht is dit bij jullie ook een optie?

Bij ons werden er eerst warmtefoto's gemaakt en vervolgens kwam iemand van het energieloket advies geven.

Gemiddeld genomen kan je volgens mij stellen dat je met dakisolatie het meeste wint en daarna met spouwisolatie. Als jullie nu niks hebben dan zal dat enorm schelen ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Evanrvb op 18-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:41

Verbruik kan vaak altijd wel omlaag. De temperatuur iets omlaag helpt al. Wij gaan dit jaar ook straks naar max 19.0 graden waar we in het verleden weleens instelden op 21.0 graden.

Wat ik zelf erg vervelend vind is het voorschot bedrag dat uitgaat van je oude ā€œonzuinigeā€ situatie. Een kennis ging gister van 200 naar 900. Dat is om depressief van te worden..

Taycan ST ā€˜22 - Polestar 2 ā€˜20 - 1250 GSA HP ā€˜20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Misschien dit een keer doen: https://regionaalenergieloket.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Evanrvb schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:21:
[...]

In veel gemeentes is er een energieloket. Mensen van dit loket komen gratis (in onze gemeente iig) langs om advies te geven over de verduurzaming van je huis. Wellicht is dit bij jullie ook een optie?
Uw gemeente is niet aangesloten bij Regionaal Energieloket
Geen zorgen, u kunt nog steeds al onze informatie over verduurzaming lezen.

Denk dat het zelf puzzelen wordt, mijn ouders twijfelden eerst ook over duurdere isolatie opties en dergelijke omdat ze waarschijnlijk over paar jaar willen verhuizen.

Natuurlijk zal isoleren en een beter energielabel wel altijd een prƩ zijn bij eventuele verkoop.

[ Voor 21% gewijzigd door Gianluigi op 18-09-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:25
Ik heb zojuist een e-mail binnen van Eneco met mijn nieuwe tarieven vanaf 1-10-2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNE6W1F5jRHMKOGvQsuCXTKvUcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E05XNHn885cmsTIG2vSnMdGJ.png?f=user_large

Ik schrik me een ....

Er is uiteraard een hoop GEO-gaande, maar dit is wel absurd hoog als ik deze vergelijk met anderen.
Sterker nog, een collega heeft zojuist ook nieuwe prijzen doorgekregen van Essent en komt op een m3 prijs van 1,99 euro

M.b.t. het aanpassen van jouw prijzen, staat dit op de website van eneco:
"Wanneer je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dan verandert in de meeste gevallen het variabele leveringstarief rond het moment dat je de jaarnota ontvangt."

Ter info: Mijn variable contract loop in november af.

[ Voor 22% gewijzigd door nalletje op 20-09-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

nalletje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:40:
Ik heb zojuist een e-mail binnen van Eneco met mijn nieuwe tarieven vanaf 1-10-2022

[Afbeelding]

Ik schrik me een ....

Er is uiteraard een hoop GEO-gaande, maar dit is wel absurd hoog als ik deze vergelijk met anderen.
Sterker nog, een collega heeft zojuist ook nieuwe prijzen doorgekregen van Essent en komt op een m3 prijs van 1,99 euro

M.b.t. het aanpassen van jouw prijzen, staat dit op de website van eneco:
"Wanneer je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dan verandert in de meeste gevallen het variabele leveringstarief rond het moment dat je de jaarnota ontvangt."

Ter info: Mijn variable contract loop in november af.
ah ze zijn weer gedaald dus. Eneco zat op 4,63 euro per kuub gas een tijdje terug.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:25
de Peer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:50:
[...]

ah ze zijn weer gedaald dus. Eneco zat op 4,63 euro per kuub gas een tijdje terug.
4.63 euro zijn de bedragen van Model contracten, daar zit vrijwel niemand aan, de Modelcontracten worden ook samengesteld (heb ik begrepen) door het ACM.

Dus deze zijn wel degelijk niet gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:41
Vergeet niet je maandelijkse termijn bedrag aan te passen.

Ja, je schrikt je elke maand een hoedje. Maar dan heb je tenminste een maandelijkse herinnering dat je de verwarming mag terug draaien ipv eind van het jaar met de afrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

klump4u schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:40:
De tarieven op de website bij het modelcontract is voor nieuwe klanten, bestaande klanten hebben meestal lagere tarieven.
Dit is het juiste antwoord @Gianluigi

Lopende vaste of variabele contracten zijn afgesloten op een toen lager tarief. klanten die nu overstappen op nieuw variabel contract krijgen de huidige prijzen voor de kiezen. Er is nu geen mogelijkheid om vaste contracten af te sluiten, tenminste niet zo online. misschien als je jaren lang bij Essent ben geweest dat je daar nog iets kunt regelen via direct contact

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
even gekeken met nieuw prijsplafond per 1 november,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI3_DqeR3wcb85AohMiapEQyaTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sppqfJrTxilvA4X8eANaCEMQ.png?f=fotoalbum_large

Zou voor ons betekenen:
Gas: 3000m3
Stroom: 6750kWh

1200m3 x €1,50 = €1.800
2400kWh x €0,70 = €1.680

1800m3 x €3? = €5.400
4.350kWh x €0,95? = €4.132,50

Totaal: €13.012,50

Per maand: 1.084,38 + €11 leveringskosten = €1.095,38

Ja, dat gaat 'm niet worden...

Weet iemand of zoiets goed werkt? (Dan heb ik het vooral over de caravanisolatie + infraroodverwarming)
YouTube: Krijn heeft zijn hele huis ZELF verduurzaamd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:58
Gianluigi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:14:

Weet iemand of zoiets goed werkt? (Dan heb ik het vooral over de caravanisolatie + infraroodverwarming)
Begin eens een nieuw topic met een omschrijving van je huis, verwarmingssysteem en wat je al geĆÆsoleerd hebt. Er zijn geen goedkope simpele oplossingen. Dat zijn lapmiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 20:55

Die 6750kWh per jaar is heel veel.

Veel tips om stroom te besparen staan hier: Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:07
Marc3l schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:25:
[...]

Bij mij bijna hetzelfde, gas is bij mij 2,71
Maandbedrag vorig jaar op 160 gezet en krijg 700 euro terug. Nieuwe termijnbedrag 340 euro :X

Edit, er zit (bij mij) een bugje in de Eneco app.
Ze hebben het nieuwe tarief ook doorgetrokken met afgelopen jaar. Ene kant wel handig, dan kan ik zien wat het gaat kosten met afgelopen verbruik.
De webportaal software kan maar met 1 tariefset werken, daardoor ziet het er heel anders uit.

Met de eindafrekening gaat het wel goed (heb je 2 verschillende tarieven gehad, wordt er ook afgerekend met 2 periodes)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

D-dark schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:49:
Begin eens een nieuw topic met een omschrijving van je huis, verwarmingssysteem en wat je al geĆÆsoleerd hebt. Er zijn geen goedkope simpele oplossingen. Dat zijn lapmiddelen.
Nuancering: dat geldt voor verwarming en dus waarschijnlijk voor het gas verbruik.

Maar het flink verminderen van bijna 7MWh aan stroom hoeft niet persƩ veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Gianluigi schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:37:
Hallo,

Ik lees overal dat de energieprijzen door het dak gaan en nu had ik laatst al gekeken bij "Mijn Eneco"
maar daar waren de prijzen wel hoger dan normaal, maar nog niet super super hoog.

[Afbeelding]

Mijn oma zit ook bij Eneco en zij heeft hetzelfde staan.

Als ik echter kijk bij https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Zie je deze prijzen:
[Afbeelding]

Nu is mijn vraag,
Wat zijn nu de juiste tarieven voor ons? (wij hebben een variabel contract)
Wanneer gaan deze prijzen omhoog? Ik heb nog geen mail of telefoontje van Eneco gehad over stijgende prijzen of verhoging van maandbedrag.
Ik heb iets van gelezen dat ze dat tarieven 2x per jaar aanpassen (juli en december) maar is het dan vanaf die tijd de nieuwe tarieven of worden ze dan gewoon geupdate op de site en kun je dan een hoop gaan terug/bijbetalen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen het te begrijpen.
Zoals meerdere in dit topic aangeven, heeft Eneco momenteel 2 verschillende tarieven:

Tariefgroep 1: Bestaande klant
Tariefgroep 2: Nieuwe klant --> Het modelcontract

Beide tariefgroepen krijgen maandelijks een update, maar als langdurige klant van Eneco staat dit 6 maanden vast.

Om het makkelijker te maken, een voorbeeld
Januari - ingang nieuw variabel contract
Februari - Update van de tarieven, geen aanpassingen op jouw contract
Maart, April, Mei, Juni: gelijk aan Feb
Juli - Update van de tarieven, nieuw variabel contract met de tarieven die gelden in Juli
Augustus - zie Februari
Enz

Het updaten van de tarieven heeft altijd al maandelijks plaatsgevonden, maar de grote meerderheid zogenaamde 6 maanden contracten (variabel) had, merkte niemand dat zo duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
eamelink schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:29:
[...]

Nuancering: dat geldt voor verwarming en dus waarschijnlijk voor het gas verbruik.

Maar het flink verminderen van bijna 7MWh aan stroom hoeft niet persƩ veel te kosten.
CV ketel erin, warmtepomp eruit bedoel je? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:58
eamelink schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:29:
[...]

Mogelijk, maar gezien het hoge gasverbruik praten we denk ik niet over een klein huis.
Eerder 2 gecombineerd met bijbehorend stroomverbruik.

Zonnepanelen lijkt mij daarvoor een vanzelfsprekendheid.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

D_Jeff schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:20:
[...]

De webportaal software kan maar met 1 tariefset werken, daardoor ziet het er heel anders uit.

Met de eindafrekening gaat het wel goed (heb je 2 verschillende tarieven gehad, wordt er ook afgerekend met 2 periodes)
Blijft irritant dat je ook niet standaard kan instelling dat er GEEN euro's zichtbaar moeten zijn, boeit mij wat ik in 2020 zou hebben betaald met huidige tarieven, ik hou normaal elke maand bij wat de kosten waren tov mijn maandelijkse termijn en dat klopt dus nu ook voor geen meter meer.

Buiten dat mijn gasmeter al hele jaar niets doet, waar ik geen maandelijks verbruik dus van heb, ga ik mijn eigen sheet maar weer opnieuw bouwen maar dan simpelweg per maand.

(mijn vader hield sinds 1978 maandelijks de standen bij.. was ik daar maar mee verder gegaan, 'old school' heeft z'n voordelen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29

Wat gebruiken jullie om te verwarmen? 6750 KWh wijst richting een warmtepomp, maar dan zou je geen 3000m3 gas gebruiken. Als je alleen verwarmt met gas dan snap ik niet waar die hoeveelheid kWh voor nodig is. Waar komt dit verbruik vandaan?

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:26
Ik zit ook bij Eneco variable voor onbepaalde tijd en ik heb een tarief van 1.12 Euro per kuub gas. Ik vroeg me ook al af of dit klopte maar je mag niet met terugwerkende kracht maandelijkse facturen lijkt mij aan gaan passen dus ik vond het wel prima. Ze melden ook steeds dat ze de tussenstand aanpassen op de huidige markt en daarbij zou ik zelfs geld terug krijgen dus dat lijkt me wel correct dan op basis van de goedkopere tarieven die ik nu nog heb. Geen idee wanneer het tarief omhoog zal schieten, maar vooralsnog wil ik geen slapende honden wakker maken. Ik vrees echter voor het ergste binnenkort. Geen idee waar ik kan zien wanneer ik aan de beurt ben voor een verhoging.

[ Voor 17% gewijzigd door blatenja op 21-09-2022 08:23 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@blatenja de tarieven worden nu per 3 maanden vastgesteld. Als je even terugkijkt in de emails van Eneco "informatie over je contract", is als het goed is deze tariefwijziging aan je gecommuniceerd en per wanneer die in gaan. In die mail staat ook wanneer je weer nieuwe tarieven krijgt, ik verwacht over 3 maanden na de vorige wijziging, dus dan kun je het uitrekenen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• blatenja
blackd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:42:
@blatenja de tarieven worden nu per 3 maanden vastgesteld. Als je even terugkijkt in de emails van Eneco "informatie over je contract", is als het goed is deze tariefwijziging aan je gecommuniceerd en per wanneer die in gaan. In die mail staat ook wanneer je weer nieuwe tarieven krijgt, ik verwacht over 3 maanden na de vorige wijziging, dus dan kun je het uitrekenen.
Ik heb geen mails hierover ontvangen tot dusver. En dan moeten ze die nieuwe bedragen lijkt mij ook gewoon in de app zetten als nieuwe bedragen voor mijn 'producten'. Daar staan nog gewoon de lage tarieven. In de maandelijkse facturen staan ook nog gewoon de lage tarieven zoals die gecommuniceerd worden bij 'Mijn producten' in de app, van 1.12 Euro de kuub gas. Dus dat lijkt me dan gewoon zoals ze het in de factuur communiceren.

[ Voor 13% gewijzigd door blatenja op 21-09-2022 08:49 ]

• blackd
  • Niet online
blatenja schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:48:
Ik heb geen mails hierover ontvangen tot dusver. En dan moeten ze die nieuwe bedragen lijkt mij ook gewoon in de app zetten als nieuwe bedragen voor mijn 'producten'. Daar staan nog gewoon de lage tarieven. In de maandelijkse facturen staan ook nog gewoon de lage tarieven zoals die gecommuniceerd worden bij 'Mijn producten' in de app, van 1.12 Euro de kuub gas. Dus dat lijkt me dan gewoon zoals ze het in de factuur communiceren.
Wanneer komt je jaarnota eraan? Dat was namelijk tot op heden altijd het moment voor het vaststellen van nieuwe tarieven (1x per jaar op het moment van de jaarnota). Maar daarna kun je rekenen op nieuwe tarieven per kwartaal. Je krijgt dan 10 dagen van te voren bericht over de nieuwe tarieven.

• blatenja
blackd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:53:
[...]

Wanneer komt je jaarnota eraan? Dat was namelijk tot op heden altijd het moment voor het vaststellen van nieuwe tarieven (1x per jaar op het moment van de jaarnota). Maar daarna kun je rekenen op nieuwe tarieven per kwartaal. Je krijgt dan 10 dagen van te voren bericht over de nieuwe tarieven.
De jaarnota komt 23 januari 2023 volgens de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
blatenja schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:57:
Dan kun je op die datum nieuwe tarieven verwachten (tenzij extreme marktomstandigheden...).

Anoniem: 1439850

Gianluigi schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:14:
even gekeken met nieuw prijsplafond per 1 november,
[Afbeelding]

Zou voor ons betekenen:
Gas: 3000m3
Stroom: 6750kWh

1200m3 x €1,50 = €1.800
2400kWh x €0,70 = €1.680

1800m3 x €3? = €5.400
4.350kWh x €0,95? = €4.132,50

Je kan beter eerst kijken waar dat hoge verbruik vandaan komt. Zowel stroom als gas zo hoog is niet echt normaal.

Met behulp van de "oplossingen" in dat YouTube filmpje ben je met hagel in het bos aan het schieten als je niet weet waar je verbruik vandaan komt.

• Gianluigi
helloitsme schreef op woensdag 21 september 2022 @ 05:58:
[...]

Wat gebruiken jullie om te verwarmen? 6750 KWh wijst richting een warmtepomp, maar dan zou je geen 3000m3 gas gebruiken. Als je alleen verwarmt met gas dan snap ik niet waar die hoeveelheid kWh voor nodig is. Waar komt dit verbruik vandaan?
Anoniem: 1439850 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:11:
[...]
Je kan beter eerst kijken waar dat hoge verbruik vandaan komt. Zowel stroom als gas zo hoog is niet echt normaal.
Gas om te verwarmen, gisteren heeft thermostaat hele dag op 20graden gestaan, en s'avonds hebben 2 mensen gedouched

Heb gemeten en gisteren is 4.7m3 aan gas gebruikt

Zal vanavond de stroom opschrijven en dan volgende dag kijken, we hebben helaas? geen slimme meter dus moet het zelf ff opschrijven/uitrekenen.

Elektrische apparatuur die ik zo kan bedenken,
3 computers, 2 koelkast (1 al uitgetrokken), 2 diepvriezen (ook 1 uitgezet), vaatwasser, wasmachine, droger, oven/magnetron, 2 tvs, radio, en wat lampen/licht, meer kan ik niet echt bedenken.. :/

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik heb zo een simpele stekker elektra meter van 15 euro. Die kun je tussen apparaat en stopcontact zetten en dag erin laten zitten. Zie je precies wat het verbruik is. Live maar ook totaal van de gemeten periode. best interessant om erachter te komen wat hoeveel gebruikt.

Toen ik mijn huidige huis kocht, had ik 1500 kw/h per jaar meer dan in mijn vorige huis (bijna 5k). Onder andere een WTW installatie (750 kw/h) en een vloerverwarmingspomp op standje hoog (750 kw/h) waren de veroorzaker hiervan.
Door die meter deze kunnen vinden. De WTW is er uit (oud ding, niet goed en werkte niet met nieuwe ketel) en andere vloerverwarmingspomp van 11 wat/uur hebben verbruik fors gedrukt.

Ding is wat mij betreft goud waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nldls schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:11:
Ik heb zo een simpele stekker elektra meter van 15 euro. Die kun je tussen apparaat en stopcontact zetten en dag erin laten zitten. Zie je precies wat het verbruik is. Live maar ook totaal van de gemeten periode. best interessant om erachter te komen wat hoeveel gebruikt.

Toen ik mijn huidige huis kocht, had ik 1500 kw/h per jaar meer dan in mijn vorige huis (bijna 5k). Onder andere een WTW installatie (750 kw/h) en een vloerverwarmingspomp op standje hoog (750 kw/h) waren de veroorzaker hiervan.
Door die meter deze kunnen vinden. De WTW is er uit (oud ding, niet goed en werkte niet met nieuwe ketel) en andere vloerverwarmingspomp van 11 wat/uur hebben verbruik fors gedrukt.

Ding is wat mij betreft goud waard.
het is kW*h, niet kW/h ;)
en 11 Watt*uur

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• paQ
  • Laatst online: 01:50

paQ

Gianluigi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:27:
[...]

[...]

Gas om te verwarmen, gisteren heeft thermostaat hele dag op 20graden gestaan, en s'avonds hebben 2 mensen gedouched

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFzw4UkLadhmPfRhrsq1syhLeE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flMFeUxAaBvuFyOGH53lHnfH.png?f=fotoalbum_large
Gisteren 1 x bad, 2 x douche (3 min), thermostaat op 21,5(alleen woonkamer keuken, ca 65 m2): 1.8m3 gas
offtopic:
1 punt 8 vierkante meter kuub ©Wilders

Het lijkt erop dat je warmte zo weer vertrekt,
Ik zou maar eens flink aan het isoleren slaan :?

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 21-09-2022 15:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

gisteren heeft thermostaat hele dag op 20graden gestaan
Voor wat voor ruimte? Dit is voor nu even een gok, maar als dit voor de hele woning is dan heb je daar wellicht wel al het gasverbruik te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik lees hier in de reacties dat het niet duidelijk is wanneer Eneco tarieven aanpast. Hier is het ook niet duidelijk. In januari naar variabel contract gegaan. In mei verhuist, maar contract aangehouden. In augustus normaliter de jaarnota, maar lijkt er nu op dat deze is verschoven naar mei ivm de verhuizing.

Nu 1.3 eur per m3 en en 0.29/0.24 euro per kWh.

Ik heb effectief sinds januari geen ander tarief gehad. Vervelende van dit is als Eneco nu met een wijziging komt, dan gaan we een dure winter krijgen. Maar als Eneco pas in januari of mei met een wijziging komt, dan gaat het meevallen.

Gelukkig zijn we verhuist naar een modern huis met goede isolatie en wat zonnepanelen er op. We hebben de cv nog niet aangehad en het is de in de ochtend telkens nog 20.5 graden in de huiskamer. Gedurende de dag warmt het huis met de zon op.
blatenja schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:57:
[...]

Op de site kan ik dit niet terugvinden trouwens... ik zal eens kijken naar de app.

[ Voor 17% gewijzigd door Motrax op 22-09-2022 06:17 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• blackd
  • Niet online
@Motrax ik heb nooit anders dan variabel gehad. Wij zijn een aantal jaren terug in augustus verhuisd, dus kregen toen de jaarnota in augustus. In april dit jaar heb ik het contract laten overzetten op mijn naam ivm btw teruggave. Dat was toen een nieuw contract, maar de tarieven zijn teruggezet (van modelcontract tarieven naar mijn oude vooroorlogse tarieven). Die liepen toen af in augustus (verhuisdatum). Sindsdien heb ik per kwartaal wisselende tarieven.

In jouw situatie gok (echt een grote gok) ik dat je op je verhuisdatum nieuwe tarieven krijgt. Je kan het ook navragen via chat bij Eneco als je het zeker wil weten.

Je datum jaarnota kun je vinden op mijn Eneco (website) > openstaande nota's.
In de app onder betalingen > nota > informatie over je jaarnota.

(Nee ik werk niet bij Eneco, puur eigen ervaring)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27

Oekol

waka waka hey hey

Gianluigi schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:42:
Maar het lijkt me sterk dat de tarieven die bij 'Mijn Eneco" staan kloppen ofniet?

Tussen €1,47 en €4,63 zit wel een heel groot verschil.
Nieuwe klanten hebben dure tarieven en oude klanten die doorgroeien uit oude contracten en nu bijv naar variabele gaan gaan wel omhoog maar niet zo erg omhoog als nieuwe klanten. Je tarieven uit jullie Eneco omgeving kloppen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 09:00
Gisteren mail ontvangen dat de tarieven verhoogd worden per 3 oktober. Schrok er een beetje van, want had niet verwacht dat variabel zo zou stijgen tussen 1 juli en oktober:

Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,94574
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,71673
Eneco Gas Variabel per m3 € 3,39600

Dit was resp. 0.4, 0.34 en 1.68

Gewoon WEER een verdubbeling :(

Oude klanten (22 jaar) gaan dus wel richting de prijzen die nieuwe klanten ook betalen. Althans ik dus wel..

HODL

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

blackd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:13:
@Motrax ik heb nooit anders dan variabel gehad. Wij zijn een aantal jaren terug in augustus verhuisd, dus kregen toen de jaarnota in augustus. In april dit jaar heb ik het contract laten overzetten op mijn naam ivm btw teruggave. Dat was toen een nieuw contract, maar de tarieven zijn teruggezet (van modelcontract tarieven naar mijn oude vooroorlogse tarieven). Die liepen toen af in augustus (verhuisdatum). Sindsdien heb ik per kwartaal wisselende tarieven.

In jouw situatie gok (echt een grote gok) ik dat je op je verhuisdatum nieuwe tarieven krijgt. Je kan het ook navragen via chat bij Eneco als je het zeker wil weten.

Je datum jaarnota kun je vinden op mijn Eneco (website) > openstaande nota's.
In de app onder betalingen > nota > informatie over je jaarnota.

(Nee ik werk niet bij Eneco, puur eigen ervaring)
Ik ga geen contact opnemen met Eneco, geen slapende honden wakker maken :+

Op de site van het oude adres niks meer te zien, ook geen jaarnota. De nota's beginnen in mei, na de verhuizing. De app wil mij niet inloggen.

Ik gok er ook op dat ik pas na de jaarnota in mei 2023 andere tarieven ga krijgen. Geen mail met voorstel nieuwe tarieven gehad voor 1 oktober, ik klop even af hier. Zeker als ik @Ralphie zijn tarieven bekijk...

Edit: ik heb in de pdf's rondom het verhuizen gevonden dat ik een einddatum variabel in januari heb. Dan zou ik een halve winter tegen redelijke tarieven hebben en een halve winter peperduur. Dat is allicht beter dan heel de winter dik betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 22-09-2022 10:18 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ralphie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:06:
Gisteren mail ontvangen dat de tarieven verhoogd worden per 3 oktober. Schrok er een beetje van, want had niet verwacht dat variabel zo zou stijgen tussen 1 juli en oktober:

Oude klanten (22 jaar) gaan dus wel richting de prijzen die nieuwe klanten ook betalen. Althans ik dus wel..
+1. ik heb dezelfde mail gehad. En als je dan dit bericht leest: https://www.rtlnieuws.nl/...naf-1-oktober-fors-omhoog
Dan betaal je als bestaande klant van Eneco € 1,40 per m3 gas meer! als bestaande klant bij Essent.

Dit, en het recent terugschroeven van de terugleververgoeding door Eneco naar 7 cent, zo leer je een bedrijf goed kennen; ;misbruik maken van de situatie.

Ik wil hierom dus weg bij Eneco, (puur uit principe, want door het prijsplafond heb ik hier weinig last van).

Maar hoe en wanneer is het beste om over te stappen?

• blackd
  • Niet online
Motrax schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:08:
Ik ga geen contact opnemen met Eneco, geen slapende honden wakker maken :+
Snap ik volledig, ze kunnen je wel de einddatum van je huidige tarieven geven.
Ik was in april al huiverig met het aanpassen van mijn contract ihkv BTW zonnepanelen, maar dat hebben ze toen netjes opgelost. Volgens mij kochten ze voor de oorlog variabel gewoon in voor een jaar, en nu doen ze dat per kwartaal.
Op de site van het oude adres niks meer te zien, ook geen jaarnota. De nota's beginnen in mei, na de verhuizing. De app wil mij niet inloggen.
Staat je nieuwe adres er niet bij? Dat is wel gek. Heb je hetzelfde klantnummer gehouden voor het nieuwe adres? Bij het nieuwe adres -> nota's zou ik verwachten dat ook is genoemd wanneer de jaarnota eraan komt.
MP3-Junky schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:11:
Tja, welke opties heb je op het moment?

- Naar een andere partij met modelcontract snij je jezelf in de vingers.

- Je kunt Energieleveranciers aanbiedingentopic volgen, daar komen wat jaarcontracten voorbij, van Innova/Gewoon Energie (evt via VLB) of VanOns (maar daar moet je een flinke borg betalen). Zie paQ in "Energie plafond - prinsjesdag 2022"

- Een andere optie is naar een 'day ahead' leverancier gaan, dat is inkoop (volgens mij wel op de spotmarkt) met een bepaalde opslag voor de energieleverancier, gastarieven varieren per dag en stroom per uur. Is niet aan te raden in de zomer als je PV hebt. Maar misschien voldoende om de winter door te komen.

En voor de toekomst... politiek heeft gezegd dat het weer mogelijk moet worden dat energieleveranciers vaste contracten aan gaan bieden. Wat kunnen we daar van verwachten, en op welke termijn?

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 22-09-2022 10:21 ]

• JukeboxBill

Dat kunnen ze nu ook makkelijk doen, want de overheid past het verschil bij.
De vraag is alleen hoe lang dat blijft.

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 09:00
JukeboxBill schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:03:
[...]

Dat kunnen ze nu ook makkelijk doen, want de overheid past het verschil bij.
De vraag is alleen hoe lang dat blijft.
Ja daarom maak ik me ook niet echt druk aangezien het maar voor max 3 maanden is. Gaat mij er meer om hoe ze met klanten om gaan. Zoals hierboven ook benoemd wordt, als je het vergelijkt met andere leveranciers en verhogingen is dit compleet idioot. Daarbij kan je ook nergens anders heen, want dan schiet je jezelf ook in je voet.

HODL

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat dat betreft ben ik stiekem wel blij met Eneco. Ze adviseren je om het termijnbedrag aan te passen, maar doen dat niet automatisch. Bij mij niet althans, zou kunnen zijn dat ze de optie wel geven of standaard aanzetten, dat durf ik niet te zeggen.

Hier overigens vast contract, werd jaarlijks aangepast, zijn ze nu halfjaarlijkse gaan doen. Gas was vorig jaar 90 cent, maart werd dat ineens 1,80 en per september 2,70. Das in lijn met wat ik hier in het topic lees.

Nochtans niet leuk, maar je dealt er mee. Ik betaal achteraf wel bij, geeft me tijd om een buffer op te bouwen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gianluigi
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:00:
Het lijkt erop dat je warmte zo weer vertrekt,
Ik zou maar eens flink aan het isoleren slaan :?
Anoniem: 1439850 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:47:
Voor wat voor ruimte? Dit is voor nu even een gok, maar als dit voor de hele woning is dan heb je daar wellicht wel al het gasverbruik te pakken.
Gisteren weer gekeken en toen is er mar +1,8m3 gas gebruikt.. :/
Weet niet of het toen zoveel warmer was? Heb wel ook het hele klokprogramma opnieuw ingesteld,
Nu gaat die van 22.00 tot 09:00 18graden, en dan van 09:00 tot 22:00 20 graden.

Stroomverbruik kan ik vanavond zien hoeveel er gebruikt is op 1 dag.

We verwarmen niet het hele huis, boven staan alle verwarmingen dichtgedraaid,
Alleen in keuken, woonkamer, 2de kamertje en serre staat verwarming aan.

Thermostaat hangt in de keuken en daar is het altijd sowieso wat warmer dan in de rest van het huis dus vaker gaat de verwarming niet aan.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 13:39
[...]

Bestaand...dus dan kijk je in je mijn-eneco portal.

Ik snap niet waarom dit een nieuw topic behoeft.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• paQ

paQ

Kan kloppen. Ik had gister ook de helft van de dag ervoor. Zonnetje af en toe in huis enz.

Het toont alleen maar beter aan dat het je cv warmte is die zo naar buiten sijpelt. Of in elk geval de verbruiker is.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

@paQ @Gianluigi jullie zijn al begonnen met stoken dan? Hier is het nog steeds kantje boord. Opwarmen overdag met de zon en in de ochtend is het 20.5, heel soms net 20.0, maar als we wat lampen aan hebben, ontbijten enz is het weer 20.5.

☻/
/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Motrax schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:13:
@paQ @Gianluigi jullie zijn al begonnen met stoken dan? Hier is het nog steeds kantje boord. Opwarmen overdag met de zon en in de ochtend is het 20.5, heel soms net 20.0, maar als we wat lampen aan hebben, ontbijten enz is het weer 20.5.
Het voelde fris. En met constant stilzitten is het niet heel behaaglijk. Zal ook wel met RLV te maken hebben.

• DvE

DvE

ORA-00000

PCJR schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:45:
[...]

Bestaand...dus dan kijk je in je mijn-eneco portal.

Ik snap niet waarom dit een nieuw topic behoeft.
Euh, nieuw topic? Ik ben hier niet aan een nieuw topic begonnen.

En ja, m'n huidige tarieven ja, maar Eneco publiceert niet wat bestaande klanten voor een nieuwe contract gaan betalen. Dat is niet het tarief van het modelcontract maar een ander (wel lager) tarief wat nu eens per drie maanden door Eneco wordt aangepast.
Dus wat zou een bestaande klant nu gaan betalen als hij zijn contract zou moeten verlengen.......

[ Voor 5% gewijzigd door DvE op 22-09-2022 13:42 ]

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
"mooi" overzicht

https://nos.nl/artikel/24...gietarieven-per-1-oktober

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/09/22/899507/1440x1080a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/09/22/899508/1440x1080a.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door MP3-Junky op 22-09-2022 15:25 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 13:39
Alles gaat flink duurder worden natuurlijk, nu ze weten dat de overheid ( belastinggeld van de burgers ) een deel van de rekening gaat betalen.

Wij betalen de totale rekening toch wel, links of rechtsom...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Anoniem: 11851

Bizar.

Het lijkt gewoon echt een "crapshoot" te zijn bij Eneco.

Ter info: ik heb een variabel contract per 01-12-2021 omdat mijn vaste contract afliep, toen kreeg ik al een verdubbeling van tarieven qua kWh en m3 gas om m'n oren. (Oekraine oorlog m'n kont, die begon pas in Maart 2022)

Ik lees hier dat bij mensen hun tarieven per 01-10 worden verhoogd, ik kreeg juist een tijdje geleden een mail dat mijn tarieven per 01-09 werden verhoogd :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jlYWPNcJYnrJqewpxyW5XH_2bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GQf1ConeNAwb58rwXq2vVZbe.jpg?f=user_large

Wat voor mij persoonlijk een verviervoudiging is van mijn tarieven voor 01-12-2021, daar niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:22

martijn v o

Certified by Enphase.

MP3-Junky schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:11:
[...]

+1. ik heb dezelfde mail gehad. En als je dan dit bericht leest: https://www.rtlnieuws.nl/...naf-1-oktober-fors-omhoog
Dan betaal je als bestaande klant van Eneco € 1,40 per m3 gas meer! als bestaande klant bij Essent.

Dit, en het recent terugschroeven van de terugleververgoeding door Eneco naar 7 cent, zo leer je een bedrijf goed kennen; ;misbruik maken van de situatie.

Ik wil hierom dus weg bij Eneco, (puur uit principe, want door het prijsplafond heb ik hier weinig last van).

Als je uit principe overstapt: gisteren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gianluigi schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:42:
[...]

[...]

Weet niet of het toen zoveel warmer was? Heb wel ook het hele klokprogramma opnieuw ingesteld,

Thermostaat hangt in de keuken en daar is het altijd sowieso wat warmer dan in de rest van het huis dus vaker gaat de verwarming niet aan.
Het was woensdag inderdaad al weer warmer dan afgelopen dinsdag. Dus dat het scheelt kan.
18 en 20 graden stoken is overigens wel al redelijk veel voor deze tijd van het jaar. Zelf vind ik 18 graden 's nachts standaard ook best behoorlijk. Standaard de serre blijven stoken lijkt mij ook een beetje overkill.

Als ik het zo bekijk stook je gewoon redelijk veel. Iets inleveren in "luxe gebruik" kan het al halveren. Dit is wel gebaseerd op gevoel, want ik weet natuurlijk niet wat de grote van de ruimtes zijn en/of jullie het snel koud krijgen (ikzelf namelijk niet, 15 graden vind ik al warm).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 23-09-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zo en dan krijg je een mail van Eneco. Liever niet heh...

Gelukkig alleen een mail over de nieuwe prijsplafonds en dat ze het verder nog niet weten.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gianluigi schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:42:
[...]

[...]

Ik zou zeker ook eens kijken in Gas besparen door middel van CV tuning deel III.
Vorig jaar heb ik dat zelf ook gedaan, scheelde zo'n 10% hier (in jouw geval 300m3 met een paar instellingen op de ketel!).

Nu stoken wij nu nog niet, wk is nog 20.5 's ochtends en warmt met de zon soms op tot 24°C (gisteren). Ik laat alle warmte zo lang mogelijk in huis zitten.

Hier nog geen mail gehad van Eneco, enkel nu wat @Motrax ook schrijft. Zitten voorlopig nog op 1,32 en 0,25/0,29 maar ik vrees ook voor komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 23-09-2022 15:15 ]

• testkonijn
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-03 07:27

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14

drice

Loading...

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• 82e3
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Gezien het feit Eneco ook langere opzegtermijnen hanteerd als 10 dagen kunnen ze hiermee wel naar hun eigen voorwaarden referen maar die voldoenniet aan de wettelijk gestelde eisen hierin, oftewel de slager keurt zijn eigen vlees, in bovenstaande bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:57

Zelfde voor mij, ik heb sinds ik op mezelf woon nooit anders dan Eneco gehad(toch alweer een jaar of 15) en zit nu op dezelfde tarieven als jij.

Dit is echt niet grappig meer, Eneco vind 621,- pm als voorschot een goed idee. Ik heb m op 370 gezet, lager kan niet.
Ik ben daar waar mogelijk aan t besparen, heb kwa isolatie nog wat verbeterd en zal hopelijk niet ver buiten t plafond komen.
Als ik echt flink bij moet betalen, dan doe ik dat wel vanaf een spaarrekening. Ik heb echt geen trek om elke maand 600 over te maken naar Eneco....

Vorig jaar zat ik op 180pm, daar kreeg ik nog een paar 100 van terug.....

• de Peer

de Peer

under peer review

Bouke-p schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:02:
[...]

Zelfde voor mij, ik heb sinds ik op mezelf woon nooit anders dan Eneco gehad(toch alweer een jaar of 15) en zit nu op dezelfde tarieven als jij.

Dit is echt niet grappig meer, Eneco vind 621,- pm als voorschot een goed idee. Ik heb m op 370 gezet, lager kan niet.
Ik ben daar waar mogelijk aan t besparen, heb kwa isolatie nog wat verbeterd en zal hopelijk niet ver buiten t plafond komen.
Als ik echt flink bij moet betalen, dan doe ik dat wel vanaf een spaarrekening. Ik heb echt geen trek om elke maand 600 over te maken naar Eneco....

Vorig jaar zat ik op 180pm, daar kreeg ik nog een paar 100 van terug.....
Maar zit je nu in een soort ontkenningsfase dan? Eneco stelt dat voorschot toch niet voor niets voor? De rekening gaat een keer komen. Beter betaal je het gespreid en dus begin je nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:57
de Peer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:12:
[...]

Maar zit je nu in een soort ontkenningsfase dan? Eneco stelt dat voorschot toch niet voor niets voor? De rekening gaat een keer komen. Beter betaal je het gespreid en dus begin je nu.
Je leest niet wat ik gepost heb? Er is nog geen rekening gehouden met het komende energieplafond, ik heb(en ben nog bezig) geĆÆsoleerd en ben aan het besparen(energie)waar het kan.
Die 370 zou dus voldoende zijn, eerder teveel al zelfs. Moet ik wel bijbetalen dan kan ik dat vanaf m'n spaarrekening doen.

Waarom zou ik nu dan elke maand veel teveel gaan overmaken?

• Gianluigi
de Peer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:12:
[...]

het kan natuurlijk ook dat ze het nu extra hoog zetten zodat ze niet in financiƫle problemen komen met straks al die mensen die het niet meer kunnen betalen.

Nu zal dit bij Eneco en andere grote bedrijven meevallen, maar kleinere/nieuwe bedrijven vragen echt ziek veel per maand (en je kan het ook niet lager zetten) gewoon zodat ze sowieso overeind kunnen blijven mochten veel mensen niet meer kunnen betalen.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Plus wat we eerder hebben gezien: bij een faillissement kan je fluiten naar je geld. 600,- per maand is dan wel heel erg zuur.

Eneco is groot, maar zeg nooit nooit.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59
Gianluigi schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:37:
Hallo,

[Afbeelding]
Ik heb ongeveer dezelfde tarieven als jij nu (paar cent lager. Stroom 0,29, gas 1,32). Per feb 2022 overgegaan van vast contract naar variabel.
Nog geen email ontvangen mbt tariefsverhoging. Ik houd eea nu goed in de gaten, aangezien ze blijkbaar geen tariefverhoging mogen doorvoeren zonder daarover 30 dagen van tevoren te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:00
Nou, dan weet je waar te beginnen. Hier staat de verwarming nog niet eens aan, in 1992 vinexhut met R=2,5 isolatie, bepaald niet het beste dus (maar ok, het kan ook een stuk slechter, dat zeker). De zon houdt het voorlopig nog net boven de 20 graden binnen.

Als je nu al 5 m3 per dag stookt, dan heb je sowieso een mega-probleem. Of een hele mooie 25 l/min regendouche, dat zou ook nog kunnen.

In elk geval, ja dan gaat het flink pijn doen, komende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33
Motrax schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:16:
Plus wat we eerder hebben gezien: bij een faillissement kan je fluiten naar je geld. 600,- per maand is dan wel heel erg zuur.

Eneco is groot, maar zeg nooit nooit.
Bij faillissement komt de curator gewoon bij je langs als je niet genoeg bij ze gestald hebt. De vordering op jouw vervalt gewoon niet bij faillissement.

Gewoon zorgen dat je bij de leverancier geparkeerd hebt in balans is met wat je verbruikt hebt. Kan vrij makkelijk door variƫren van het voorschot.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:37
Ronald schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:26:
[...]

Bij faillissement komt de curator gewoon bij je langs als je niet genoeg bij ze gestald hebt. De vordering op jouw vervalt gewoon niet bij faillissement.

Gewoon zorgen dat je bij de leverancier geparkeerd hebt in balans is met wat je verbruikt hebt. Kan vrij makkelijk door variƫren van het voorschot.
Maar wat als je voorschotten te hoog bleken te zijn, krijg je dan wel het verschil terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GioStyle schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:38:
[...]

Maar wat als je voorschotten te hoog bleken te zijn, krijg je dan wel het verschil terug?
nee je hebt dan een vordering die je bij de curator neer moet leggen (of dat gaat automatisch) in basis krijg je dan een zoveelste deel van de opbrengst van het failisement terug. uiteraard wel achter de belastingdienst aansluiten ;) dus ik zou altijd zorgen dat ik te weinig zou overmaken, maargoed dat is afhankelijk van het moment van starten in het jaar als je nu start ga je in basis eerst negatief start je in maart zal je eerst postief gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
twain4me schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:45:
[...]

nee je hebt dan een vordering die je bij de curator neer moet leggen (of dat gaat automatisch) in basis krijg je dan een zoveelste deel van de opbrengst van het failisement terug. uiteraard wel achter de belastingdienst aansluiten ;) dus ik zou altijd zorgen dat ik te weinig zou overmaken, maargoed dat is afhankelijk van het moment van starten in het jaar als je nu start ga je in basis eerst negatief start je in maart zal je eerst postief gaan.
Precies. Energieleveranciers hebben hier nogal de neiging om de voorschotten te hoog te zetten. Gewoon zo laag mogelijk en dan eventueel zelf maandelijks apart een potje opbouwen om eventueel daaruit bij te betalen als de jaarnota komt die tegenvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GioStyle schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:48:
[...]

Precies. Energieleveranciers hebben hier nogal de neiging om de voorschotten te hoog te zetten. Gewoon zo laag mogelijk en dan eventueel zelf maandelijks apart een potje opbouwen om eventueel daaruit bij te betalen als de jaarnota komt die tegenvalt.
Er zijn ook heel veel mensen die die neiging van oudsher ook hebben omdat ze het een mooi spaarpotje vinden. Ik heb dat nooit begrepen, volgens mij kan je dan gewoon niet met geld omgaan. Ik kan er dan ook heel erg slecht tegen dat mijn zonnepanelen eigenlijk een negatief maandbedrag verdienen en ze dus schuld bij mij opbouwen in het jaar. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
twain4me schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:55:
[...]

Er zijn ook heel veel mensen die die neiging van oudsher ook hebben omdat ze het een mooi spaarpotje vinden. Ik heb dat nooit begrepen, volgens mij kan je dan gewoon niet met geld omgaan. Ik kan er dan ook heel erg slecht tegen dat mijn zonnepanelen eigenlijk een negatief maandbedrag verdienen en ze dus schuld bij mij opbouwen in het jaar. -O-
Ik begrijp dat wel, het geeft een stukje 'zekerheid en rust', maar het is nergens op gebaseerd. Je loopt in feite meer risico, want de kans dat je voorschotten (geld) kwijt raakt bij een energieleverancier door een faillissement is een stuk aannemelijker dan bij een bank.

Ja, hier zijn we ook netto terug aan het leveren. Dit jaar houden we zo'n 2000 kWh over. Zelfs al zou het jaarverbruik op nul uitkomen, dan zou het maandbedrag rond de -€40 moeten uitkomen. Ik moet nog de eerste energieleverancier tegenkomen die dat doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:05:
[...]

Ik begrijp dat wel, het geeft een stukje 'zekerheid en rust', maar het is nergens op gebaseerd. Je loopt in feite meer risico, want de kans dat je voorschotten (geld) kwijt raakt bij een energieleverancier door een faillissement is een stuk aannemelijker dan bij een bank.

Ja, hier zijn we ook netto terug aan het leveren. Dit jaar houden we zo'n 2000 kWh over. Zelfs al zou het jaarverbruik op nul uitkomen, dan zou het maandbedrag rond de -€40 moeten uitkomen. Ik moet nog de eerste energieleverancier tegenkomen die dat doet...
Tsja mijn maandbedrag is -800 euro doordat ik een terugleververgoeding heb van 91 cent per kWh. Ik vind het echt vervelend dat we niet kunnen afdwingen dat ze dat gewoon per maand betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33
GioStyle schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:38:
[...]

Ik noemde dus in balans. Dat is dus jij geen schuld bij de leverancier, leverancier geen bank.

En omdat je achteraan mag aansluiten is een paar euro te weinig stallen wel zo verstandig.

Dit is gewoon fair. Zo draag je niet onnodig bij aan liquiditeit problemen, en loop je ook geen risico bij faillissement.
(En dat zeg ik ondanks dat ik een geschil met Eneco heb over welbekende onderwerp)

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 25-09-2022 20:25 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:31

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ik ben mij flink aan het verdiepen in de data die Eneco gebruikt voor de berekeningen. Het is natuurlijk niet te doen omdat we niet in het systeem kunnen kijken.

Maar een ding heb ik al ontdekt, en dat is dat de data die Eneco op de website laat zien niet matcht met de data die ik via Eneco van de netbeheerder heb gekregen. Wat mij verbaast is dat het erop lijkt dat de data van Eneco, of de data van de netbeheerder (ik gok Liander) een dag verschoven is ten opzichte van de ander.

Er zitten teveel afwijkingen in de data die ik heb ontvangen om er echt wat aan te hebben. De conclusie is dat ik denk ik maar gewoon zelf alles moet gaan uitlezen via de P1 poort.

Ik vind het echt absurd dat zo'n groot serieus en machtig bedrijf niet eens fatsoenlijk coherente data kan leveren. Dat de data in aangeleverde tabellen gewoon een hele dag verspringt zou niet moeten kunnen.

Wat betreft gas:

De rauwe data van Liander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5LYdXByN2A04QC3aZ-mkcZzsog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I6RnNKdzAiHTLEToxG7GWKUc.png?f=user_large

De data van Eneco via de website (let op, hier wel twee decimalen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjQEJNPFugg2CoMd_NHHKj5BLHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/evsiuFmTJTMerC4hMouiatKs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P840lzY4r1Cms1rA_q7IrQ-GAQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TaT7xtgkBZ43ATxlYb5zKHEX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDKP_tKRlLYNGqlp9zJlwVRnTqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YqGDx7U8U1AgbsfsbUxCoXSP.png?f=user_large

De data van Eneco via de 'Download Verbruiksgegevens' optie (let op, hier zonder decimalen en daardoor totaal onbruikbaar omdat de meeste dagen worden afgerond naar 0m3):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HOln1ekd3_sYHoI9ng2fqbPjw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJI8nX29elRo8R2KDUOWCjUu.png?f=user_large

Zoals je kunt zien is zelfs de data van de website zelf niet gelijk aan de data van Liander, het verschilt af en toe een paar honderdste. Zal wel iets met bruto en netto te maken hebben, maar daar heb ik geen verstand van.

Je zult misschien denken: 'Wat een laag verbruik' en dat klopt, ik douche al tijden koud, zet de kachel vrij laag en heb vrijwel de hele dag muziek aan (een goede versterker verwarmt de kamer ook een beetje) en kook meestal mijn thee- en kookwater met de waterkoker. Verder alle buiten- en binnendeuren altijd dicht buiten de zomer, en overal in grote ruimtes hangen tochtgordijnen, zo ook achter de voordeur, en halverwege de trap op de eerste verdieping. Andere kamers dan de woonkamer verwarm ik niet echt, maar ik heb wel in elke kamer de kachel op de laagste stand gezet om te voorkomen dat de kamers vochtig worden.

Wat mij het meest tergt is dat contact leggen met Eneco extreem lastig is en dat ik ze graag wil vertellen dat hun data niet coherent wordt aangeleverd.

[ Voor 0% gewijzigd door Ohmarinus op 26-09-2022 14:41 . Reden: Aanvulling/verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 00:59
Ohmarinus schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:38:
Wat mij het meest tergt is dat contact leggen met Eneco extreem lastig is en dat ik ze graag wil vertellen dat hun data niet coherent wordt aangeleverd.
Over data aanleveren gesproken. Ik vind het toch wel een beetje merkwaardig dat ik met de Engie app (die ook gebruikt kan worden door niet-klanten) mijn dagelijks verbruiksoverzicht 1 hele dag eerder heb dan in de Eneco app/mijn Eneco. En ook nog eens met 2 decimalen, waar Eneco stroomverbruik afrond op hele kWh's.

Zo zie ik vandaag de data van gisteren al in de Engie app, maar in Mijn Eneco is de meest recente data van eergisteren (de Eneco app werkt daarnaast ook al enkele dagen niet, HTTP/503's in het dashboard, 'vanwege drukte'.. )

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 26-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Voortaan 30dagen van tevoren nieuwe tarieven bij Eneco,

https://nieuws.nl/economi...an-eerder-aan-na-kritiek/

Ben benieuwd of alle energieleveranciers dit voortaan gaan doen.

Gaat voor ons betekenen dat we 1 oktober nieuwe tarieven te horen krijgen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gianluigi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:13:
Voortaan 30dagen van tevoren nieuwe tarieven bij Eneco,

https://nieuws.nl/economi...an-eerder-aan-na-kritiek/

Ben benieuwd of alle energieleveranciers dit voortaan gaan doen.

Gaat voor ons betekenen dat we 1 oktober nieuwe tarieven te horen krijgen, ben benieuwd.
Maar nog niet voor de wijziging van 1 oktober dus?
In een verklaring meldt Eneco nu te kiezen ā€œvoor snelle duidelijkheid voor zijn klanten, boven juridisch getouwtrek met de toezichthouderā€. De bezwaren van klanten van wie het energietarief per 1 oktober omhooggaat worden nog wel in behandeling genomen, laat een woordvoerder van Eneco weten. Wat dat voor deze klanten betekent, daar laat hij zich niet over uit. Klanten die naar een andere leverancier willen overstappen, kunnen dat doen zonder opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
In een verklaring meldt Eneco nu te kiezen ā€œvoor snelle duidelijkheid voor zijn klanten, boven juridisch getouwtrek met de toezichthouderā€.
Haha! :D

Altijd mooi hoe je iets negatiefs zo kan brengen dat het positief lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

GioStyle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:20:
[...]

Haha! :D

Altijd mooi hoe je iets negatiefs zo kan brengen dat het positief lijkt...
Eneco doet wat de meeste grote bedrijven graag doen: ze pushen hun algemene voorwaarden, ook al zijn die in strijd met de wet.

Gelukkig is het in Nederland wel duidelijk vastgelegd:
Algemene voorwaarden zijn in strijd met de wet indien in de algemene voorwaarden een of meerdere bepalingen staan waarvan de inhoud niet in overeenstemming is met dwingendrechtelijke wetsbepalingen. Dwingendrechtelijke wetsbepalingen zijn bepalingen waarvan niet mag worden afgeweken.
Dan kunnen ze wel touwtrekken met de toezichthouder, maar ze weten zelf ook wel wat de uitkomst is.
sverzijl schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:24:
[...]

Over data aanleveren gesproken. Ik vind het toch wel een beetje merkwaardig dat ik met de Engie app (die ook gebruikt kan worden door niet-klanten) mijn dagelijks verbruiksoverzicht 1 hele dag eerder heb dan in de Eneco app/mijn Eneco. En ook nog eens met 2 decimalen, waar Eneco stroomverbruik afrond op hele kWh's.

Zo zie ik vandaag de data van gisteren al in de Engie app, maar in Mijn Eneco is de meest recente data van eergisteren (de Eneco app werkt daarnaast ook al enkele dagen niet, HTTP/503's in het dashboard, 'vanwege drukte'.. )
Erg interessant, ik heb die Engie app eens geïnstalleerd om te kijken wat voor verschillen ik nog kan terugvinden in de data. Ik kan het nog niet gebruiken want ik moet eerst verifiëren middels een code die per post wordt toegezonden, maar ik zie wel al dat ze de mogelijkheid bieden om data te downloaden. Wellicht dat die data preciezer is dan wat Eneco mij geeft.

Overigens zie ik nu dat Minister Jetten ook nog even duidelijk herhaalt dat:
"De minister noemde het "een eerste goede stap" dat Eneco vandaag bekendmaakte vanaf 1 november tariefwijzigingen dertig dagen van tevoren te gaan doorgeven. Maar Jetten benadrukte dat de bedrijven zich niet pas op 1 november, maar onmiddellijk aan de wet moeten houden."

Bron: https://nos.nl/artikel/24...30-dagen-van-tevoren-door

[ Voor 50% gewijzigd door Ohmarinus op 27-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-05 13:17
Nu ook op de site van Eneco:

https://nieuws.eneco.nl/p...dagen-van-tevoren-bekend/

Blijf verbazend dat het niet met terugwerkende kracht van toepassing is, alsof je in het verleden wel de wet aan je laars mocht lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Aadjuh_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:24:
Nu ook op de site van Eneco:

https://nieuws.eneco.nl/p...dagen-van-tevoren-bekend/

Blijf verbazend dat het niet met terugwerkende kracht van toepassing is, alsof je in het verleden wel de wet aan je laars mocht lappen.
Lees even snel de laatste quote van mijn vorige post, Eneco kiest hier zelf wanneer ze aan de wet willen voldoen, en dat mag niet. Dus ze moeten zich gewoon houden aan de termijn van 30 dagen, en wanneer ze dat niet doen dan gaat de ACM gewoon juridische stappen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eneco heeft ook van de geschillencommissie Energie ongelijk gekregen in een zaak over de tarieven van stadsverwarming die met terugwerkende kracht werden toegepast, zie Catzjes in "Niet meer dan anders warmtetarieven"

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ohmarinus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:31:
[...]

Eneco kiest hier zelf wanneer ze aan de wet willen voldoen,
ja hahahah :D dat is exact wat het is :D

:D

:')

:)

:/

eigenlijk is het om te janken. Witteboord-criminielen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:35

Don Quijote

El Magnifico

Sowieso is dit voor mij wel een signaal om Eneco de rug toe te keren. Als je ook kijkt wat het enorme verschil in tarieven is met bijvoorbeeld Essent en Vattenfall betekent dit in mijn ogen ofwel: Ze gebruiken de crisis om snel de winsten verder op te laten lopen, of ze zijn significant slechter wat betreft inkoop dan Essent en Vattenfall en hebben deze tarieven nodig om in bedrijf te blijven. Beide opties geven aan dat Eneco van de grote jongens in ieder geval de partij is waar je het minst graag mee in zee zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Don Quijote schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
Sowieso is dit voor mij wel een signaal om Eneco de rug toe te keren. Als je ook kijkt wat het enorme verschil in tarieven is met bijvoorbeeld Essent en Vattenfall betekent dit in mijn ogen ofwel: Ze gebruiken de crisis om snel de winsten verder op te laten lopen, of ze zijn significant slechter wat betreft inkoop dan Essent en Vattenfall en hebben deze tarieven nodig om in bedrijf te blijven. Beide opties geven aan dat Eneco van de grote jongens in ieder geval de partij is waar je het minst graag mee in zee zou moeten gaan.
Maar waarschijnlijk is overstappen op dit moment wel het slechtste idee, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ohmarinus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:00:
[...]

Maar waarschijnlijk is overstappen op dit moment wel het slechtste idee, of niet?
ik gun het ze niet... ik ga eerst elke kWh opsalderen, daarna ben ik weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:35

Don Quijote

El Magnifico

Ohmarinus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:00:
[...]

Zeker. Eigenlijk is de hele markt nu een lock-in door de enorme hoge tarieven voor nieuwe klanten. Maar wanneer het weer enigszins kan zal ik overstappen. Dit is nou ook weer niet zo’n principezaak dat ik nu over stap om vervolgens op het ontbijt van de kinderen te moeten bezuinigen šŸ˜‰
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.