Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stickie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-02 09:48
@Rienzilla Wat super dat je BE voor de rechter heb gedaagd. Ik volg deze topic op de voet.

Bij mij kan ik in mijn verbruiksoverzicht alleen zien hoeveel KW ik heb verbruikt tegen normaal en daltarief en wat ik in KW heb teruggeleverd tijdens dal en normale tijden. Ik zie dus niet hoeveel dit in euro's is. BE zegt dat er op dit moment geen balansinformatie beschikbaar is (dus wat ik in de + of - sta qua bedrag). Dit is sinds juli. Ik kan dit natuurlijk prima zelf berekenen maar wel raar van BE dat ze hier geen inzicht in geven. Ze weten immers wat ik verbruik tegen welk tarief.

Weet iemand of BE ook onderscheid maakt met het salderen naar wat je in dal tijden heb opgebracht en verbruikt en tijdens normaal tijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Heeft er ook al iemand een geschil gestart bij de geschillencommissie? Ik zie dat het moederbedrijf van Budgetenergie (De Nutsgroep) is aangesloten bij energie-Nederland en daarom zou het mogelijk moeten zijn om ook hier een proces te starten (hele process duurt wel +/- 6 maanden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:56
[b]Stickie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:48:

Weet iemand of BE ook onderscheid maakt met het salderen naar wat je in dal tijden heb opgebracht en verbruikt en tijdens normaal tijden?
Volgens de rekenvoorbeelden op hun site houden ze daar rekening mee.

https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:03
de Peer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:18:
[...]

Geniaal! :D
Als Innova nu hetzelfde systeem gebruikt, zet ik die even op -500 euro _/-\o_
Het is (als ik me niet vergis) een aanvraag, dus je krijgt dan uiteindelijk bericht of het akkoord is, of in jouw geval waarschijnlijk niet akkoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
thafusion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:53:
Heeft er ook al iemand een geschil gestart bij de geschillencommissie? Ik zie dat het moederbedrijf van Budgetenergie (De Nutsgroep) is aangesloten bij energie-Nederland en daarom zou het mogelijk moeten zijn om ook hier een proces te starten (hele process duurt wel +/- 6 maanden).
Ja. In ieder geval Unstable Element in "Saldering per kwartaal of jaar"

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 30-09-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Stickie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:48:
Ze salderen per maand, niet per dag/uur/etmaal/dal/normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Rienzilla

Waarom geef je eigenlijk meteen weg dat je jaarlijks salderen 'met gebruik van het kale leveringstarief uit de betreffende tariefsperiode' wel een redelijke oplossing lijkt?

In de praktijk kan dan namelijk de rekensom onder aan de streep precies hetzelfde uitkomen als "maandelijks salderen" (of de termijn maakt eigenlijk niet uit), met een terugleververgoeding van 100% van het kale leveringstarief.

Ik zou in de verdedigingslinie niet meteen naar deze oplossing willen neigen althans. Het gevaar is nu dat je standpunt van het jaarlijks salderen (in kWh) min of meer overgeslagen kan worden omdat de uitkomst in euro's gelijk is (kan zijn) aan het standpunt van BE.

E.e.a. is wel afhankelijk van of je op jaarbasis gezien een stroomoverschot of -tekort hebt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stickie
  • Laatst online: 16-02 09:48
jesco_white schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:53:
[...]

Volgens de rekenvoorbeelden op hun site houden ze daar rekening mee.

Dat is dubbel in ons nadeel. Ik lever meer op tijdens normale uren maar ik verbruik meer in daluren. Ik ga dus normaal tarief voor 50% terug leveren en Daluren moet ik bijbetalen omdat hierin mijn verbruik hoger ligt dan mijn opbrengt in daluren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Dat is op zich toch logisch dat je in daluren (donker) minder opbtengst heb en dus mogelijk moet bijkopen? Je krijgt ook iets meer terug voor het teveel geleverde in de normaaluren, namelijk 50% van de kale (normaal) stroomprijs.

Wordt tijd dat BE gewoon jaarlijks gaat salderen zoals de bedoeling is dan hoef je niet maandelijks alles in de gaten te houden en/of te proberen gebruik te beinvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruerd Heida
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10-2023
Ja, ik heb een geschil lopen bij de geschillencommissie.
Begin juli gestart. Ik zit nu in de fase “behandelen” en wacht nog op een reactie van Budgetenergie. Nog ongeveer 100 dagen te gaan voordat er uitspraak wordt gedaan.

https://www.degeschillencommissie.nl/procesinformatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Laatst online: 09-09 18:28
Ruerd Heida schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:11:
[...]
Nog ongeveer 100 dagen te gaan voordat er uitspraak wordt gedaan.

https://www.degeschillencommissie.nl/procesinformatie/
Tjonge jonge, dat zijn toch geen normale termijnen meer voor een consument. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan76
  • Laatst online: 04-02-2024
Ik heb een vraag aan jullie mbt het berekenen van de kosten per maand bij BE. Ik heb ook variabel tarief en mijn factuur periode loopt van de 17e vd maand tm de 16e van de volgende maand. Bv 17 augustus tm 16 september. Per 1e vd de maand, in dit voorbeeld 1 september, zijn er nieuwe tarieven. In het maand overzicht wat je per email ontvangt, rekenen ze nu over de hele periode (17tm 16) het tarief van 1 september. En dat terwijl mijn afrekenen periode start halverwege de maand ervoor en dus een lager tarief heeft. Ik kan zo gauw niets in de voorwaarden lezen hierover maar ik zou denken dat op zijn minst de helft vd maand een lager tarief zou moeten gelden? Namelijk die van 1 augustus? Wie herkent dit of kan mij dit toelichten. Eventueel met een link naar voorwaarden?. Ik weet dat als het daalt, je ook eerder minder gaat betalen maar ik ben gewoon benieuwd of dit überhaupt wel mag op deze manier. Ik ben nog nooit zo intensief met mijn maand afrekeningen bezig geweest als de laatste maanden 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 17:04
Daan76 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:17:
Ik heb een vraag aan jullie mbt het berekenen van de kosten per maand bij BE. Ik heb ook variabel tarief en mijn factuur periode loopt van de 17e vd maand tm de 16e van de volgende maand. Bv 17 augustus tm 16 september. Per 1e vd de maand, in dit voorbeeld 1 september, zijn er nieuwe tarieven. In het maand overzicht wat je per email ontvangt, rekenen ze nu over de hele periode (17tm 16) het tarief van 1 september. En dat terwijl mijn afrekenen periode start halverwege de maand ervoor en dus een lager tarief heeft. Ik kan zo gauw niets in de voorwaarden lezen hierover maar ik zou denken dat op zijn minst de helft vd maand een lager tarief zou moeten gelden? Namelijk die van 1 augustus? Wie herkent dit of kan mij dit toelichten. Eventueel met een link naar voorwaarden?. Ik weet dat als het daalt, je ook eerder minder gaat betalen maar ik ben gewoon benieuwd of dit überhaupt wel mag op deze manier. Ik ben nog nooit zo intensief met mijn maand afrekeningen bezig geweest als de laatste maanden 😁
Zullen we proberen dit topic schoon te houden door alleen over de procedure zelf te babbelen?

Discussies over salderen etc. kan in: Saldering per kwartaal of jaar ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Off-topic, maar ik zie dat de geschillencommissie ook al een uitspraak gedaan heeft over die te kort van tevoren aangekondigde tariefswijzigingen bij variabele contracten, wat nu ook in het nieuws is: Gehanteerde termijn voor doorvoeren van tussentijdse tariefswijziging van energieovereenkomst is te kort.

In deze uitspraak wordt ook rechtstreeks de link gelegd naar de opzegtermijn. En toen de ACM zei dat een wijziging 30 dagen van tevoren aangekondigd moet worden kwam Energie-Nederland met een reactie dat dit er niks mee te maken heeft: Reactie Energie-Nederland op standpunt ACM tariefswijzigingen energieleveranciers.

Dan hebben ze toch geen poot om op te staan? Of mis ik nou iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:28
Turrican schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:26:
Off-topic, maar ik zie dat de geschillencommissie ook al een uitspraak gedaan heeft over die te kort van tevoren aangekondigde tariefswijzigingen bij variabele contracten, wat nu ook in het nieuws is: Gehanteerde termijn voor doorvoeren van tussentijdse tariefswijziging van energieovereenkomst is te kort.

In deze uitspraak wordt ook rechtstreeks de link gelegd naar de opzegtermijn. En toen de ACM zei dat een wijziging 30 dagen van tevoren aangekondigd moet worden kwam Energie-Nederland met een reactie dat dit er niks mee te maken heeft: Reactie Energie-Nederland op standpunt ACM tariefswijzigingen energieleveranciers.

Dan hebben ze toch geen poot om op te staan? Of mis ik nou iets?
Inmiddels hebben verscheidene leveranciers ingebonden. Zojuist ontving ik een email van budget energie dat ook zij pas later de hogere tarieven zullen hanteren.

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan76
Gameboy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:20:
[...]

Zullen we proberen dit topic schoon te houden door alleen over de procedure zelf te babbelen?

Discussies over salderen etc. kan in: Saldering per kwartaal of jaar ;)
Sorry! :')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Nu MAX meldpunt over het BE maand salderen op NPO2.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2022 19:55 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:15
Rienzilla schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:29:
De wet schrijft dan ook niet uitdrukkelijk voor tegen welk tarief de overgebleven kWh's moeten worden afgerekend (c.q. welke kWh's als eerste moeten worden "weggestreept"). Als leverancier zou je kunnen verdedigen dat je de goedkoopste kWh's eerst moeten worden weggestreept, en als consument zou je kunnen verdedigen dat de duurste eerst moeten worden weggestreept. Beide voelt voor mij nogal oneerlijk (waarbij je als consument overigens het iets betere argument hebt).
Ik zou via een redenering naar analogie artikel 6:43 BW toepassen, dus als eerste de oudste. Via de algemene voorwaarden kun je een andere volgorde aanwijzen. Bijvoorbeeld naar ratio. Als eerste de duurste lijkt met het oog op Aziz onredelijk bezwarend. In de branch lijkt het gebruikelijk te zijn om onderscheid te maken tussen normaal en dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:37
Hiero!
Ik heb het geschil met BE over maandelijks salderen aanhangig gemaakt bij de Geschillencommissie. Dat heb ik gedaan op basis van een schriftelijke uitspraak van de ACM die in juli in de mail kreeg. Korte samenvatting daarvan "salderen moet jaarlijks".

Daarna heb de weg in de ferkeerde volgorde bewandeld en een geschil bij de ACM aanhangig gemaakt. De ACM trok in augustus een andere conclusie. Korte samenvatting daarvan: "de Wet is onduidelijk, we hebben het aan de Minister gevraagd". Desgevraagd nog even advies gevraagd aan Vereniging Eigen Huis. Hun advies was dat een zaak bij de Geschillencommissie op dat moment geen zin had. Vijftig euro weggegooid en leergeld betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Nvm... Nachtdienst....

[ Voor 110% gewijzigd door Yofresh op 01-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Yofresh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:52:
https://www.energiedirect.nl/zonnepanelen/salderen

Op hun eigen website spreken ze op sommige plekken ook nog van jaarlijks salderen. En maken ze zelf geen onderscheid tussen normaal en daltarief.
Energiedirect is geen budgetenergie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen (zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen, dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.
Dit staat in mijn 3 jarig contract.
Als ik het goed begrijp mogen ze hier maandelijks salderen en zelfs deze voorwaarden aanpassen zonder dat ik het contract mag opzeggen zonder boete?

Bizar…ik stond net op het punt om aan zonnepanelen te beginnen maar door deze voorwaarden is het mij niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
pvink schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:54:
Bizar…ik stond net op het punt om aan zonnepanelen te beginnen maar door deze voorwaarden is het mij niet waard.
In 2025 wordt het salderen sowieso afgebouwd (waarschijnlijk) en ook dan blijven zonnepanelen de investering waard. Er zullen mogelijkheden blijven om ze in een redelijk termijn terug te verdienen.
Voor nu een andere energieleverancier die wel jaarlijks saldeert en/of een met een goede TLV en je hebt zonnepanelen nog altijd snel terugverdiend. (En daarna of gratis stroom, en/of geld voor je stroom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
  • Laatst online: 15-08 14:50
Denk dat BE volgend jaar heel wat klanten gaat verliezen..waaronder ik...heb een plus van 3100 kw.. waar ik deze winter niets mee kan.. maand saldering..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Hencksch schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Hiero!
Ik heb het geschil met BE over maandelijks salderen aanhangig gemaakt bij de Geschillencommissie. Dat heb ik gedaan op basis van een schriftelijke uitspraak van de ACM die in juli in de mail kreeg. Korte samenvatting daarvan "salderen moet jaarlijks".

Daarna heb de weg in de ferkeerde volgorde bewandeld en een geschil bij de ACM aanhangig gemaakt. De ACM trok in augustus een andere conclusie. Korte samenvatting daarvan: "de Wet is onduidelijk, we hebben het aan de Minister gevraagd". Desgevraagd nog even advies gevraagd aan Vereniging Eigen Huis. Hun advies was dat een zaak bij de Geschillencommissie op dat moment geen zin had. Vijftig euro weggegooid en leergeld betaald.
VEH mailde mij vanavond dat ik bezwaar moet aantekenen middels een voorbeeldbrief inzake het maandelijkse salderen. Daarnaast was VEH ook bij een consumenten programma op tv zender Max, daar zeiden ze ook pak BE (NLE) aan.

Mijn juridische klacht ligt inmiddels 6 werkdagen. _/-\o_ Benieuwd naar de reactie. Anders blijf ik bij elke afwijzing nieuw bezwaar aantekenen. Dan ga ik na de verduidelijking van de wet even een factuur nasturen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:58
@Rienzilla ook vanuit mijn kant ontzettend bedankt voor de tijd en energie die je hierin steekt!

Ik heb zojuist ook een volkomen zinloos mailtje naar BE gestuurd met het verzoek om het salderen per jaar uit te voeren. Daarnaast ook gelijk mijn termijnbedrag omlaag gezet (ik kon tot 59 gaan zonder aanpassing, lijkt me prima voor nu), bedankt voor de tip @_JGC_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:10
Hencksch schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:15:
Desgevraagd nog even advies gevraagd aan Vereniging Eigen Huis. Hun advies was dat een zaak bij de Geschillencommissie op dat moment geen zin had. Vijftig euro weggegooid en leergeld betaald.
Slecht advies zeg. Je had en hebt zeker een zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
@Rienzilla

- Ik zit nog even na te denken over de ontstane situatie van salderen op maand- of op jaarbasis.
Weten we waarom een aantal andere partijen wel op jaarbasis salderen? Die argumenten zouden ons wellicht kunnen helpen.
- Ook las ik dat BE voorheen per kwartaal of halfjaarlijks de tarieven wijzigde. Als toen ook al op jaarbasis werd gesaldeerd dan is hun argument om naar maandsaldering te gaan niet valide.
- Tenslotte ben ik als NLE klant ergens in November ook opeens klant van BE. Waarbij ze zeggen dat er contractueel niet veranderd. Maar dat is toch niet waar? Hooguit zullen bedoelen dat de gevolgen niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
In mijn maandelijkse energie rapport van BE staat het volgende;

Bovenstaande kosten en bedragen zijn een indicatie. De tijdelijke btw-aanpassing van 21% naar 9% is niet in deze maandelijkse kostenindicatie doorberekend. De daadwerkelijke afrekening inclusief de 9% btw van 1 juli t/m 31 december 2022 verschijnt op uw jaar- en/of eindnota.

Ik heb nu ook een maandelijks variabel contract, maar als ik dit zo lees is er toch gewoon een "eind afrekening" aan het einde van de "contract periode"(= 1 jaar).
Dus wordt er toch ook jaarlijks gesaldeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
royaljoop schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:29:
@Rienzilla
- Ook las ik dat BE voorheen per kwartaal of halfjaarlijks de tarieven wijzigde. Als toen ook al op jaarbasis werd gesaldeerd dan is hun argument om naar maandsaldering te gaan niet valide.
Roadrunnertoao schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
In mijn maandelijkse energie rapport van BE staat het volgende;
Bovenstaande kosten en bedragen zijn een indicatie. De tijdelijke btw-aanpassing van 21% naar 9% is niet in deze maandelijkse kostenindicatie doorberekend. De daadwerkelijke afrekening inclusief de 9% btw van 1 juli t/m 31 december 2022 verschijnt op uw jaar- en/of eindnota.
Ik heb nu ook een maandelijks variabel contract, maar als ik dit zo lees is er toch gewoon een "eind afrekening" aan het einde van de "contract periode"(= 1 jaar).
Dus wordt er toch ook jaarlijks gesaldeerd?
NLE/BE geeft zelf overduidelijk in mails aan dat ze maandelijks salderen met variabele contracten. Meerdere mensen hebben hier al over bericht nav klachten en bezwaren.

NLE gaf bij mij aan dat ze variabele contracten (ACM modelcontract) altijd al halfjaarlijks saldeerden. namelijk per tariefperiode (1 jan en 1 jul wijziging). Ik ga daar niet in mee omdat dit niet in mijn contract staat.

In mijn contract staat:
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de
hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En
indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen
elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit.

Ook uit de webarchieven blijkt dat NLE op de website omstreeks 26 januari 2022 zelf
vermelde jaarlijks te salderen.
Ik citeer:
…ik dubbeltarief heb en op beide telwerken meer elektriciteit teruglever dan ik verbruik. Voor elk
kWh tot je eigen verbruik ontvang je, zoals gezegd, hetzelfde als dat je er volgens je contract voor
betaalt. Voor het overschot aan teruglevering per telwerk ontvang je het voor jou geldende
leveringstarief exclusief btw per telwerk (conform contract).

Ik ben van mening dat een jaarnota een afrekenperiode betreft en dat ik maandelijks voorschotten betaal.
Want ik krijg netjes een mail van NLE met mijn verbruik, en de kosten (en teruglever opbrengsten), maar dit is geen afrekening want ik krijg niet maandelijks een factuur of geld retour.

Dus: afrekenperiode = jaarlijks = verplicht jaarlijks salderen.
Dit is mijn visie, en beloof niet dat dit stand kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik weet niet of ik het hier al gezegd heb, of in het andere salderen topic, maar mijn (maandelijks variabel) contract is er een voor onbepaalde tijd. Dan kunnen ze niet zeggen dat het een contract is voor bepaalde tijd (maandelijks), lijkt me. En dus ook niet maandelijks afrekenen en salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Dat zeggen ze volgens mij ook niet. Contract is voor onbepaalde tijd. Maandelijks salderen doen ze echter wel, dat vinden ze zelf vooralsnog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:55
Truus01 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:59:
Ik weet niet of ik het hier al gezegd heb, of in het andere salderen topic, maar mijn (maandelijks variabel) contract is er een voor onbepaalde tijd. Dan kunnen ze niet zeggen dat het een contract is voor bepaalde tijd (maandelijks), lijkt me. En dus ook niet maandelijks afrekenen en salderen.
Volgens mij is dat ook 1 van de argumnten die @Rienzilla gebruikt. Maar ik heb al een tijdje niet meer in de DV gekeken. Kun jezelf ook even nakijken denk ik. Ding staat in de topic post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
@Rienzilla

- Ik zit nog even na te denken over de ontstane situatie van salderen op maand- of op jaarbasis.
Weten we waarom een aantal andere partijen wel op jaarbasis salderen? Die argumenten zouden ons wellicht kunnen helpen.
Hier een contact met PowerPeers. We hadden tot April 2022 nog een jaarcontract, daarna tot half Juli een variabelcontact en in Juli 2022 konden we als vaste klant weer een jaarcontact afsluiten.
We hebben toen gelijk gevraagd hoe dat zat met het salderen, waarbij ze hebben aangegeven dat omdat we al die tijd bij hun zijn gebleven het salderen gewoon van april tot april blijft zoals het was. Dus ook inclusief de variabele periode en ook dan komt de eindnota. En onze huidige tarieven gelden tot juli 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Laatst online: 24-01 11:52
@Rienzilla

Het eerste punt is niet zo sterk. Als anderen iets doen, betekent dat nog niet dat het wettelijk verplicht is. Het tweede argument is wel sterk, want dat geeft aan dat BE zelf ook aanvankelijk vond dat het moest, c.q. dat dat de afspraak was. Dat argument voer ik dan ook.
- Tenslotte ben ik als NLE klant ergens in November ook opeens klant van BE. Waarbij ze zeggen dat er contractueel niet veranderd. Maar dat is toch niet waar? Hooguit zullen bedoelen dat de gevolgen niet veranderen.
Ik weet niet precies hoe de bedrijfsstructuur van deze tent zit, maar het zou zomaar kunnen dat NLE gewoon een handelsnaam is van de BV die ook Budgetenergie doet. Dan verandert er contractueel inderdaad helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
Dat klopt. Dat betreft de Nuts Groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Nu online
mrVroom schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:38:
Dat klopt. Dat betreft de Nuts Groep.
Maar doen moeten ze ook overal dezelfde informatie gedeeld hebben. Bij mij is de overstap van 1-jarig vast naar maandelijks flexibel met heel weinig informatie gedaan. Nergens vermeld dat ze anders gaan afrekening. Sterker nog vanaf juni was terug levertarief hetzelfde als verkooptarief en de twee maanden daarna was dat 50% van de verkooptarief. Daarna zijn ze aparte terug lever vergoedingen gaan hanteren. Dus dat was vanaf 1 september 2022. Maar zelfs daarna hebben ze niets vermeld over de wijze van salderen.
Afijn, ik hoop dat deze bijdrage misschien nog extra versteviging kan brengen in je pleidooi.

Hoe dan ook succes en indien gewenst ben ik beschikbaar @Rienzilla
en alle anderen die actie ondernemen tegen BE en NLE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newbie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
[quote]Rienzilla schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Het eerste punt is niet zo sterk. Als anderen iets doen, betekent dat nog niet dat het wettelijk verplicht is. Het tweede argument is wel sterk, want dat geeft aan dat BE zelf ook aanvankelijk vond dat het moest, c.q. dat dat de afspraak was. Dat argument voer ik dan ook.

[...]

Net even de afrekening van Budgetenergie bekeken van maart 2022, waarbij ik 2 verschillende tarieven heb gekregen. Hierbij berekenen ze een gemiddeld tarief en wordt er gewoon netjes gesaldeerd over die 2 periodes heen… dus niet per periode. Oftewel ze saldeerden zelf ook eerst per jaar onafhankelijk van tarief.

Excuses nogmaals goed gekeken en ze rekenen idd wel per maand af, maar tlv is gelijk aan leveringstarief.(situatie maart 2022).

[ Voor 8% gewijzigd door Newbie op 04-10-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-08 14:40
Dat laatste is niet waar. Je krijgt 50% vergoeding voor het te veel terug geleverde in die maand. In de maandelijkse email staat eronder :
"Als de hoeveelheid teruggeleverde stroom in een tariefperiode die van de afgenomen stroom overschrijdt, ontvangt u een vergoeding voor de teruggeleverde stroom. Deze terugleververgoeding is niet verwerkt in bovenstaand overzicht. U kunt uw teruglevertarieven terugvinden in het tariefoverzicht in MijnBudget."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 00:17
sailor_dg schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:24:
Goed te zien. Zelf zal ik hier ook updaten over het geschil dat ik heb lopen bij de geschillencommissie.
Inmiddels ben ik aanbeland bij de besluitfase. VoN verweert zich door te stellen dat ze een dynamische energie leverancier zijn en daarom per 'tarief periode' mogen salderen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sailor_dg schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Inmiddels ben ik aanbeland bij de besluitfase. VoN verweert zich door te stellen dat ze een dynamische energie leverancier zijn en daarom per 'tarief periode' mogen salderen.
Zit er een vertrouwelijkheidsclausule op die stukken? Ben wel benieuwd of je ze openbaar mag maken na oordeel van de commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McJohn
  • Laatst online: 21-11-2022
N.a.v. onze klacht bij NLE over spontane maandelijkse terugleververgoedingen (zonder aankondiging of uitleg), kregen wij de onderstaande slappe reactie.
Overigens kunnen wij ook nergens in het NLE portal zien wat nu de huidige stand van financiële zaken is. Alleen het maandbedrag kan worden aangepast en per maand/periode kan men zien wat er in eenheden verbruikt en terug geleverd is maar nergens wat er nu totaal aan geld is terug geleverd of wat er bij betaald zou moeten worden. Schandalige stiekeme manier van "zaken" doen.

Beste meneer,

Onlangs heeft u een klacht ingediend. In uw klacht geeft u aan dat u het niet eens met het maandelijks salderen en dat dit niet zou mogen. Ik begrijp de verwarring en uw verontwaardiging hierover en daarom geef ik u graag onderstaande toelichting.

Terugleververgoeding 50%
Door de toename van zonnepanelen is het aanbod van duurzame stroom toegenomen. Hierdoor is de waarde van deze opgewekte stroom minder geworden dan enkele jaren geleden. Ook leveren klanten bij zonnig weer meer stroom terug, terwijl er op die momenten juist minder vraag is naar stroom. Wat ook de waarde weer negatief beïnvloedt. 50% is momenteel een reële waarde en nog steeds een goede vergoeding is in verhouding tot de vergoeding die men bij veel andere energieleveranciers ontvangt.

Maandelijks salderen
Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Klanten met een variabel contract hebben bij ons maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract. Het is daarom ook logisch om per maand te salderen tegen de voor die maand afgesproken tarieven. Op MijnNLE ziet u deze berekening terug. Er is niks veranderd aan de manier waarop we salderen. Wij salderen nog steeds per tariefperiode. Waar de tarieven eerder iedere 6 maanden wijzigden, saldeerden we over 6 maanden. Nu de tarieven maandelijks wijzigen, salderen we maandelijks. Over elke tariefswijziging informeren wij u tijdig, zo weet u altijd waar u aan toe bent.

Klopt het dat de ACM (Consuwijzer) zegt dat maandelijks salderen niet mag? En klopt dit?
Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht. Inmiddels heeft de ACM hun berichtgeving aangepast met een disclaimer, omdat er veel onduidelijkheid over is ontstaan.

Wetgeving
Energieleveranciers bieden de consument, door de omstandigheden in de energiemarkt, energiecontracten met maandelijks- of per kwartaal wijzigende energietarieven. De wet uit 2004 is gebaseerd op jaarlijks wijzigende energietarieven en daarom niet meer actueel. De huidige wet geeft niet aan dat er slechts op jaarbasis gesaldeerd moet worden. Minister Jetten heeft zeer recent aangekondigd dat hij de wet op dit punt wenst aan te passen, zodat dit wel duidelijk verplicht wordt. Aangezien dit tot nu toe slechts een voorstel is, en nog lang niet definitief, zijn wij van mening dat wij een juiste manier van salderen toepassen. Uiteraard houden wij de ontwikkelingen in de gaten.

Wat moet ik doen als ik het er niet mee eens ben?
Als klant met een variabel contract heeft u natuurlijk de mogelijkheid om over te stappen naar een andere energieleverancier. Dit zouden we natuurlijk erg jammer vinden.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Irma

Medewerker Klachtenteam NLE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcos89
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2022
Een ideetje, met z'n allen overstappen naar een andere leverancier? Met het aankomende prijsplafond maakt het toch niet uit? Of vergeet ik iets?

[ Voor 7% gewijzigd door mcos89 op 04-10-2022 16:59 . Reden: iets toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

McJohn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:

Klopt het dat de ACM (Consuwijzer) zegt dat maandelijks salderen niet mag? En klopt dit?
Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht. Inmiddels heeft de ACM hun berichtgeving aangepast met een disclaimer, omdat er veel onduidelijkheid over is ontstaan.

Wetgeving
Energieleveranciers bieden de consument, door de omstandigheden in de energiemarkt, energiecontracten met maandelijks- of per kwartaal wijzigende energietarieven. De wet uit 2004 is gebaseerd op jaarlijks wijzigende energietarieven en daarom niet meer actueel. De huidige wet geeft niet aan dat er slechts op jaarbasis gesaldeerd moet worden. Minister Jetten heeft zeer recent aangekondigd dat hij de wet op dit punt wenst aan te passen, zodat dit wel duidelijk verplicht wordt. Aangezien dit tot nu toe slechts een voorstel is, en nog lang niet definitief, zijn wij van mening dat wij een juiste manier van salderen toepassen. Uiteraard houden wij de ontwikkelingen in de gaten.
Gek genoeg zou hier ook uit kunnen volgen dat klanten met een 3- of 5-jarige contractperiode op 3- of 5-jaarsbasis gesaldeerd zou kunnen worden. Prima melkkoe met flink klantrisico.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
mcos89 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:59:
Een ideetje, met z'n allen overstappen naar een andere leverancier? Met het aankomende prijsplafond maakt het toch niet uit? Of vergeet ik iets?
Wel als je boven t verbruiksplafond uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
Met het aankomende prijsplafond ga ik zowiezo overstappen want ik denk dat BE niet terug zal salderen. Dan neem ik mijn verlies van 3100 kw die ik over heb maar en gun ze dan ook verder niets meer!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
mcos89 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:59:
Dit is mogelijk precies wat ze willen. Al die minder winstgevende klanten weg, alleen de ideale klanten overhouden, en die klanten met scherpe reguliere prijzen vasthouden. Dus massaal overstappen is niet perse het pressiemiddel dat je denkt.

En financieel, aangezien we al in oktober zitten dus nu overstappen betekend 30 dagen later in November met negatieve saldi, dus kan je net zo goed tot februari/maart wachten, kijken hoe deze rechtzaak en de minister acties zich ontwikkeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
cybermaus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Dit is mogelijk precies wat ze willen. Al die minder winstgevende klanten weg, alleen de ideale klanten overhouden, en die klanten met scherpe reguliere prijzen vasthouden. Dus massaal overstappen is niet perse het pressiemiddel dat je denkt.

En financieel, aangezien we al in oktober zitten dus nu overstappen betekend 30 dagen later in November met negatieve saldi, dus kan je net zo goed tot februari/maart wachten, kijken hoe deze rechtzaak en de minister acties zich ontwikkeld hebben.
Daar zit ik ook aan te denken om idd te wachten tot maart…want overstappen zonder overschot op jaarbasis gaat me alleen maar meer geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:47
Per toeval kom ik bij dit topic, na lezen lichtelijk agressief. Wat een gezeur bij dat budget energie!

Wij zitten bij NLE en hebben gelukkig nog een vast contract tot maart 2023 (ook vreemd want in juni verlengt voor een jaar) en hoop dat er voor die tijd duidelijkheid is.

Ik was in de veronderstelling dat er al een zaak gewonnen was door een andere consument tegen een energiemaatschappij omtrent jaarlijks/maandelijks salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Nu online
@sjurres Zeker vreemd dat ze verlengd hebben met een jaar. Had je daarom gevraagd of deden ze dat gewoon uit hun zelf. En/of was je al heel lang klant?

Kun je misschien het voorstel wat ze toen deden met mij of ons delen svp?
Want dat lijkt erop dat ze verschillend omgaan met klanten. Ik zit ook al vele jaren bij NLE maar ik kreeg in juni te maken met maandtarieven :-(
Zo staan we ook sterker in het vervolg van het juridische proces.

[ Voor 9% gewijzigd door royaljoop op 05-10-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Nu online
Misschien of topic, Maar met de komst van het prijsplafond die geldt voor de 2900 kWh, rijst bij mij de vraag of dat nog verschillende uitpakt bij maandelijks of jaarlijks salderen?

Zoja, dan zou dat nog een extra argument zijn om in te brengen door @Rienzilla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:32
Newbie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:40:
[...]

Daar zit ik ook aan te denken om idd te wachten tot maart…want overstappen zonder overschot op jaarbasis gaat me alleen maar meer geld kosten.
Dit! Ik heb nog geen rekening gezien laat staan een eindafrekening. Ik heb dus nog geen zaak.

De som wordt alleen wat moeilijker door die 2x 190 euro die er nu bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05
Kameelstok schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Dit! Ik heb nog geen rekening gezien laat staan een eindafrekening. Ik heb dus nog geen zaak.

De som wordt alleen wat moeilijker door die 2x 190 euro die er nu bij komt.
Die 2x € 190,- ontvang je uit naam van de overheid via de energieleverancier.

De energieleveranciers zijn daarin slechts een doorgeefluik, en het bedrag zal niet op je rekening verschijnen.

Niet in een verrekening tenminste. Wel goede kans dat het nogmaals opgesomd wordt om goede sier mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
guapper schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Die 2x € 190,- ontvang je uit naam van de overheid via de energieleverancier.

De energieleveranciers zijn daarin slechts een doorgeefluik, en het bedrag zal niet op je rekening verschijnen.
Wat ik begreep is dat deze bedragen in mindering worden gebracht op het maandelijkse voorschot van de maanden november en december. En als je dan netto op een negatief bedrag uitkomt zul je denk ik wel degelijk geld overgemaakt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:51
Turrican schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Wat ik begreep is dat deze bedragen in mindering worden gebracht op het maandelijkse voorschot van de maanden november en december. En als je dan netto op een negatief bedrag uitkomt zul je denk ik wel degelijk geld overgemaakt krijgen.
Hier ben ik dus ook benieuwd naar. Door zonnepanelen/salderen betaal ik 0 euro per maand aan Oxxio (en krijg wat geld terug bij de eindafrekening). Nu ook Oxxio de prijzen flink heeft verhoogd (19ct/kWh -> 71ct/kWh) ga ik op zoek naar een 'dealer' (ongeveer dezelfde reputatie) met een hogere TLV. Bij Oxxio nu 9ct/kWh.

Je zou dus denken dat er in Nov/Dec beide 190 Euro wordt overgemaakt.

De 480 euro worden dan gebruikt om de verhoging van de kosten voor onze stadsverwarming wat te compenseren.

Satefan

[ Voor 11% gewijzigd door Satefan op 05-10-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:33

RobertowNL

For your gear!

De meeste energiebedrijven geven geen negatieve voorschotten uit. Dus dat zie ik hier ook niet gebeuren.
Wat ik verwacht is:

Stel je gemiddelde gebruik is min 10 euro (per maand) en je voorschot is 0,- dan zou je bij de eindafrekening 120 euro terug krijgen. Nu krijg je dan 'gewoon' 500 euro terug. Het zal verwerkt worden als het betalen van 380 euro voorschot. Zo gaat het nu ook met de hogere teruggaaf energiebelasting. Op iets anders moet je niet rekenen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
RobertowNL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:59:
De meeste energiebedrijven geven geen negatieve voorschotten uit. Dus dat zie ik hier ook niet gebeuren.
In het verleden verviel bij Greenchoice als de jaarrekening opgemaakt werd en je geld terugkreeg (meer dan je maandelijkse voorschot) het eerstvolgende voorschot en kwam er daarna nog een losse overboeking van het teveel betaalde voorschot van het afgelopen jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis226
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Minister Jetten informeerde de Tweede Kamer afgelopen maand dat energiebedrijven niet op maand- of kwartaalbasis mogen salderen, maar de salderingsregeling voor zonnepanelen op jaarbasis moeten toepassen. En heeft inmiddels in een nota van passage toegevoegd aan de Elektriciteitswet om alle onduidelijkheid uit de wereld te helpen.

Ik adviseer iedereen in dezelfde situatie om een klachtenbrief te sturen en een melding te maken bij ACM want op dit moment gebruikt Budget energie de reactie van ACM als toelichting in hun voordeel. Zie website vereniging Eigen Huis voor meer info.

https://www.eigenhuis.nl/...oor-saldering-per-maand#/

[ Voor 9% gewijzigd door dennis226 op 05-10-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan76
Ik las op de website van de ACM dat er in april 2015 een onderzoek is gedaan bij alle energieleveranciers of zij zich houden aan de wettelijke regels van salderen en informeren van klanten: https://www.acm.nl/nl/pub...-zonnepanelen-onvoldoende

toen voldeed iedereen nog aan de(zelfde) regels. je zou zeggen dat ze nu toch wel op korte termijn kunnen gaan handhaven op de wetgeving wat dit betreft, zeker gezien de uitspraak van Jetten. de afrekening aan het eind van mijn contract jaar is al een puzzel straks met alle regels maar het is fijn als het salderen dan gewoon per jaar is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Daan76 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:55:
Ik las op de website van de ACM dat er in april 2015 een onderzoek is gedaan bij alle energieleveranciers of zij zich houden aan de wettelijke regels van salderen en informeren van klanten: https://www.acm.nl/nl/pub...-zonnepanelen-onvoldoende

toen voldeed iedereen nog aan de(zelfde) regels. je zou zeggen dat ze nu toch wel op korte termijn kunnen gaan handhaven op de wetgeving wat dit betreft, zeker gezien de uitspraak van Jetten. de afrekening aan het eind van mijn contract jaar is al een puzzel straks met alle regels maar het is fijn als het salderen dan gewoon per jaar is 8)7
Dat onderzoek ging over of de leveranciers wel een redelijke vergoeding betaalden voor je overschot.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Daan76 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:55:

Interessant. Zou een handhavingsverzoek bij de ACM wel tot actie leiden? Die meldingen die men normaliter doet komen voor mijn gevoel ergens op een stapeltje en alleen het hoogste stapeltje krijgt aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
royaljoop schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:54:
@sjurres Zeker vreemd dat ze verlengd hebben met een jaar. Had je daarom gevraagd of deden ze dat gewoon uit hun zelf. En/of was je al heel lang klant?

Kun je misschien het voorstel wat ze toen deden met mij of ons delen svp?
Want dat lijkt erop dat ze verschillend omgaan met klanten. Ik zit ook al vele jaren bij NLE maar ik kreeg in juni te maken met maandtarieven :-(
Zo staan we ook sterker in het vervolg van het juridische proces.
Nou het gaat mij erom dat ik een contract voor een jaar heb afgesloten in juni.
Het contract loopt tot maart. Dus 3 maanden korter.
Ze geven aan dat het loopt van maart tot maart, wat helemaal niet kan omdat we in juni verlengt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan76
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Dat onderzoek ging over of de leveranciers wel een redelijke vergoeding betaalden voor je overschot.
over salderingsmethode en de terugleververgoeding: Leveranciers hanteren verschillende salderingsmethoden en terugleververgoedingen. Uit het onderzoek blijkt dat deze allemaal voldoen aan de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
sjurres schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Nou het gaat mij erom dat ik een contract voor een jaar heb afgesloten in juni.
Het contract loopt tot maart. Dus 3 maanden korter.
Ze geven aan dat het loopt van maart tot maart, wat helemaal niet kan omdat we in juni verlengt hebben.
Vast contract betwijfel ik. Sinds januari 2022 doet NLE geen vaste contracten meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjurres
Uszka schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Vast contract betwijfel ik. Sinds januari 2022 doet NLE geen vaste contracten meer.
Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet zeggen...
Waarom zou ik liegen?

Ik heb een contract bij NLE voor 1 jaar.
Het contract loopt van maart 2022 tot 2023.
Ik heb hier zelf om gevraagd/op verlengen geklikt in "mijn NLE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
sjurres schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Ik weet niet zo goed wat ik hierop moet zeggen...
Waarom zou ik liegen?
Dat was mijn insteek niet maar mij lukte het vanaf 1 januari 2022 niet meer om iets anders dan naar een variabel contract te verlengen en dat na 10 jaar klant te zijn. Vandaar mijn verbazing.
Ik heb een contract bij NLE voor 1 jaar.
Het contract loopt van maart 2022 tot 2023.
Ik heb hier zelf om gevraagd/op verlengen geklikt in "mijn NLE"
Dat kon bij mij dus niet. Bedankt voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisco
BE biedt nu weer flex contracten aan... en als je aangeeft meer terug te leveren dan verbruik lijkt het gewoon dat ze jaarlijks salderen en kan ik nergens er op uitmaken dat zij dit maandelijks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoefjenietewete
  • Laatst online: 20-08 13:31
Kijk hier eens:

En dan "Dubbele meter: je verbruik is lager dan je opwekking"

quote:
"*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota."

[ Voor 8% gewijzigd door hoefjenietewete op 05-10-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:27
Newbie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:40:
[...]

Waarom? Er wordt toch bij anderen gesaldeerd op contract jaar... Dus dan vangen de komende zomermaanden de komende wintermaanden toch wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:32
alternativ22 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Waarom? Er wordt toch bij anderen gesaldeerd op contract jaar... Dus dan vangen de komende zomermaanden de komende wintermaanden toch wel op?
Als je nu overstapt ben je de kWh s van afgelopen zomer zeker kwijt. Als je ff wacht dan kan het balletje nog de juiste kant op vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:45
Francisco schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:37:
BE biedt nu weer flex contracten aan... en als je aangeeft meer terug te leveren dan verbruik lijkt het gewoon dat ze jaarlijks salderen en kan ik nergens er op uitmaken dat zij dit maandelijks doen.
Het lijkt er echter op dat ze salderen per kalenderjaar en niet per notajaar. Mijn verbruik in 2021 is namelijk niet gecorrigeerd tegen het overschot dat ik in 2022 heb teruggeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kameelstok schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Als je nu overstapt ben je de kWh s van afgelopen zomer zeker kwijt. Als je ff wacht dan kan het balletje nog de juiste kant op vallen.
Niet kwijt maar betalen ze uit, volgend jaar om deze tijd loopt dan je nieuwe jaar af maar heb je weer een zomer gehad om je verbruik van nu weg te salderen.
Verbruiken op salderings voorschot dus >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

offtopic en een beetje een rant

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 06-10-2022 10:52 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Laatst online: 11-09 08:10
[...]

Complete onzin.
Dat zijn ze niet en ze hebben ook nooit de gedragscode daarvoor getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rol-Co schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:52:
[...]

Niet kwijt maar betalen ze uit, volgend jaar om deze tijd loopt dan je nieuwe jaar af maar heb je weer een zomer gehad om je verbruik van nu weg te salderen.
Verbruiken op salderings voorschot dus >:)
Ja, betalen uit... Tegen 50%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
[...]

Prijzen per uur en dus ook salderen per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:40:
[...]

Ja, betalen uit... Tegen 50%...
Afgelopen jaar, waarschijnlijk nog vast contract en overstappen is niet dezelfde firma. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tientje68
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zit in hetzelfde schuitje van deze boevenbende, enorme spijt dat ik begin 2021 met hen in zee ben gegaan!

Volgens mij is deze zaak die BE boven het hoofd hing de reden men ineens de 'spelregels' ten aanzien van salderen en de terugleververgoeding heeft gewijzigd......

https://www.acm.nl/nl/pub...oop-van-energiecontracten

Deze boete gaat natuurlijk enorm zwaar op het bedrijfsresultaat drukken en mogelijk zijn zij niet eens in staat om aan hun verplichtingen voldoen! Ik hoop niet dat het zover zal komen maar voor mij wel een reden om vorige maand het termijnbedrag maximaal te verlagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:06
Modbreak:Ik heb een aantal posts verwijderd.
Dit topic gaat over een gerechtelijke procedure, niet over voorschotten manipuleren dmv HTML aanpassen

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• high
  • Laatst online: 17-09-2024
De minister heeft anderhalve week geleden een nota van wijzigingen ingediend waarmee de wet aangepast moet worden en de energiemaatschappijen echt verplicht zijn jaarlijks te salderen. Dan heeft Budget Energie geen argument meer om maandelijks te salderen. Weet iemand wanneer zo'n nota ook daadwerkelijk omgezet is in de wet? Is dat nu al het geval en/of moet nog nog langs de tweede/ eerste kamer? Kan er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
De wetswijziging is van toepassing na publicatie. De overheid past de Elektriciteitswet aan als het zo ver is. Je zal bij artikel 31c het woord jaarlijks zien verschijnen. Daarnaast worden de bijzinnen gelijk getrokken. Ik denk voor het geval dat een energieleverancier het woord maximaal anders gaat uitleggen dan bedoeld.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
@alfatrion de wijziging zou toch in werking kunnen treden met terugwerkende kracht? Juist in dit scenario lijkt me dat in het kader van rechtsbescherming niet raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 18:10
Bulldock schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:20:
@alfatrion de wijziging zou toch in werking kunnen treden met terugwerkende kracht? Juist in dit scenario lijkt me dat in het kader van rechtsbescherming niet raar.
In het kader van rechtsbescherming is invoering met terugwerkende kracht een slechte zaak. Klinkt mooi voor dit specifieke geval maar als je daar aan begint kunnen er ook wetswijzigingen worden ingevoerd die er toe leiden dat je veroordeeld kan worden voor het begaan van een strafbare actie die op het moment van uitvoeren niet strafbaar was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

hanev001 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

In het kader van rechtsbescherming is invoering met terugwerkende kracht een slechte zaak. Klinkt mooi voor dit specifieke geval maar als je daar aan begint kunnen er ook wetswijzigingen worden ingevoerd die er toe leiden dat je veroordeeld kan worden voor het begaan van een strafbare actie die op het moment van uitvoeren niet strafbaar was.
Echter betreft het hier niet echt een wetswijziging, maar een verduidelijking wat altijd al de intentie is geweest, zoals uit meer documenten een aanvullingen op betreffende wet naar voren komt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• high
alfatrion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:39:
De wetswijziging is van toepassing na publicatie. De overheid past de Elektriciteitswet aan als het zo ver is. Je zal bij artikel 31c het woord jaarlijks zien verschijnen. Daarnaast worden de bijzinnen gelijk getrokken. Ik denk voor het geval dat een energieleverancier het woord maximaal anders gaat uitleggen dan bedoeld.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/
zal ik dat in de gaten houden. Maar wanneer verwachten we dat dit gepubliceerd wordt? Welke stappen zijn daar nog voor nodig? Of kan dat elk moment gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
_Dune_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:50:
Echter betreft het hier niet echt een wetswijziging, maar een verduidelijking wat altijd al de intentie is geweest, zoals uit meer documenten een aanvullingen op betreffende wet naar voren komt.
Laten we hopen dat deze rechtspraak dat als jurisprudentie gaat bevestigen, ik ben wel weg, maar ik heb er toch een ~1600kWh op lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
high schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

zal ik dat in de gaten houden. Maar wanneer verwachten we dat dit gepubliceerd wordt? Welke stappen zijn daar nog voor nodig? Of kan dat elk moment gebeuren?
Het wetsvoorstel is om de salderingsregeling uit te faseren. Ik meen dat deze nota van wijziging hier onderdeel van uitmaakt. Beiden kamers moeten de nieuwe wet goedkeuren en daarna moet ie gepubliceerd worden. Dat kan dus nog wel even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Heb eindelijk bericht ven BE na aanleiding van mijn klacht en/of protest d.d. 16-9-2022 waarbij ik aangaf dat ik het niet eens ben en was met hun beslissing om per maand te gaan salderen. En dat dit wettelijk ook niet mag.

Ze gaan dit niet terug draaien omdat zij vinden dat dit niet wettelijk is vastgelegd. Hieronder hun atwoord.

Beste meneer ———

Onlangs heeft u een klacht ingediend. In uw klacht geeft u aan dat u het niet eens bent met het maandelijks salderen en dat dit niet zou mogen. Ik begrijp de verwarring en uw verontwaardiging hierover en daarom geef ik u graag onderstaande toelichting.

Maandelijks salderen
Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Op MijnBudget ziet u deze berekening terug.

Salderen per tariefsperiode
Budget Energie saldeert per tariefsperiode. Toen de tarieven nog 2 keer per jaar wijzigden voor klanten met een variabel contract saldeerden wij ook al per tariefperiode. Indien u met een variabel contract méér terugleverde dan verbruikte in een tariefperiode (oftewel in de periode 1 januari -1 juli, dan wel in de periode 1 juli -1 januari), dan kreeg u een terugleververgoeding gelijk aan het leveringstarief dat gold voor die tariefperiode (half jaar). En andersom: indien u met een variabel contract mínder terugleverde dan verbruikte in een tariefperiode/half jaar, dan rekenden wij het meerdere verbruik voor dat half jaar af tegen het leveringstarief dat gold in dat half jaar. In die zin is er qua salderen niets gewijzigd sinds 1 juli 2022, toen we de hoogte van het teruglevertarief wijzigden naar 50% van het leveringstarief. We salderen nog steeds per tariefperiode (maandelijks dus sinds de maandelijks wijzigende tarieven).

Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht.

Disclaimer Consuwijzer.nl
Via de volgende link komt u op de webpagina van Consuwijzer.nl waarop ingegaan wordt op het maandelijks salderen. Onlangs hebben zij een disclaimer hieraan toegevoegd. Hier op staat: “Let op: Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.”

https://www.consuwijzer.n...is-salderen#salderen_deel

Budget Energie is niet voornemens het maandelijks salderen terug te draaien.

Wist u dat we ook Budget Mobiel én Alles-in-1 aanbieden? Interesse? Bekijk het aanbod op www.budgetthuis.nl of bel ons op 0202055555 en kies voor optie 1.
Met vriendelijke groet,

Somara

Medewerker klantenservice

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Je kan de uitspraak in de zaak van @Rienzilla afwachten. De verjaringstermijn is twee jaar (dwingend recht) en die kun je steeds stuiten. Als de uitspraak er is kun je hierop terugkomen.
Rienzilla schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:22:
Jetten vindt dat als het verbruik over het jaar netto 0 is, je ook niets hoeft af te rekenen. (...) de antwoorden van Jetten zijn m.i. aanleiding om in aanvulling te vragen wat de rechter van die uitleg van de wet vindt.
Ik ben heel benieuwd naar de vragen die je hebt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
alfatrion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:52:
Je kan de uitspraak in de zaak van @Rienzilla afwachten. De verjaringstermijn is twee jaar (dwingend recht) en die kun je steeds stuiten. Als de uitspraak er is kun je hierop terugkomen.

[...]

Ik ben heel benieuwd naar de vragen die je hebt gesteld.
Hoe doe je dat? Elke keer weer een klacht indienen die dan weer wordt afgewezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yofresh
Houtje01 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:43:
Heb eindelijk bericht ven BE na aanleiding van mijn klacht en/of protest d.d. 16-9-2022 waarbij ik aangaf dat ik het niet eens ben en was met hun beslissing om per maand te gaan salderen. En dat dit wettelijk ook niet mag.

Ze gaan dit niet terug draaien omdat zij vinden dat dit niet wettelijk is vastgelegd. Hieronder hun atwoord.

Beste meneer ———

Onlangs heeft u een klacht ingediend. In uw klacht geeft u aan dat u het niet eens bent met het maandelijks salderen en dat dit niet zou mogen. Ik begrijp de verwarring en uw verontwaardiging hierover en daarom geef ik u graag onderstaande toelichting.

Maandelijks salderen
Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Op MijnBudget ziet u deze berekening terug.

Salderen per tariefsperiode
Budget Energie saldeert per tariefsperiode. Toen de nog 2 keer per jaar wijzigden voor klanten met een variabel contract saldeerden wij ook al per tariefperiode. Indien u met een variabel contract méér terugleverde dan verbruikte in een tariefperiode (oftewel in de periode 1 januari -1 juli, dan wel in de periode 1 juli -1 januari), dan kreeg u een terugleververgoeding gelijk aan het leveringstarief dat gold voor die tariefperiode (half jaar). En andersom: indien u met een variabel contract mínder terugleverde dan verbruikte in een tariefperiode/half jaar, dan rekenden wij het meerdere verbruik voor dat half jaar af tegen het leveringstarief dat gold in dat half jaar. In die zin is er qua salderen niets gewijzigd sinds 1 juli 2022, toen we de hoogte van het teruglevertarief wijzigden naar 50% van het leveringstarief. We salderen nog steeds per tariefperiode (maandelijks dus sinds de maandelijks wijzigende tarieven).

Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht.

Disclaimer Consuwijzer.nl
Via de volgende link komt u op de webpagina van Consuwijzer.nl waarop ingegaan wordt op het maandelijks salderen. Onlangs hebben zij een disclaimer hieraan toegevoegd. Hier op staat: “Let op: Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.”

https://www.consuwijzer.n...is-salderen#salderen_deel

Budget Energie is niet voornemens het maandelijks salderen terug te draaien.

Wist u dat we ook Budget Mobiel én Alles-in-1 aanbieden? Interesse? Bekijk het aanbod op www.budgetthuis.nl of bel ons op 0202055555 en kies voor optie 1.
Met vriendelijke groet,

Somara

Medewerker klantenservice
Dit is dus niet waar (cursief). In de periode januari tot en met juni 2022 wijzigden de tarieven al maandelijks, maar het maandelijkse salderen is per 1 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1977
  • Laatst online: 21-08-2023
Ik vind de communicatie van BE stuitend. Mailen is onmogelijk, telefonische wachttijd meer dan een uur en medewerkers roepen maar wat.
Op 16 juni heb ik mijn beklag gedaan over maandelijks salderen. Na eindeloos overleg kreeg ik te horen dat er niets zou veranderen aan het jaarlijks salderen, alles bleef bij het oude. Gevraagd of ik dit gemaild kon krijgen, zodat ik het zwart op wit heb. Kreeg een noreply-mailtje met de letterlijke tekst "Er verandert niets, alles blijft bij het oude." Waardeloos dus.
Vorige week opnieuw contact gezocht. Weer een medewerkster die geen flauw benul had waarover ze sprak. "Ik denk dat het bij u jaarlijks blijft, want zo te zien kunnen we uw meter niet uitlezen." Onzin, op mijn vorige jaarafrekening stond dat mijn meter was uitgelezen en aan "ik denk" heb ik niks. Graag een bevestiging! Na lang overleg bleek haar vermoeden inderdaad onjuist. "Nee meneer, als we uw meter niet kunnen uitlezen, dan maken we een schatting, maar het salderen op maandbasis blijven we doen. Ik hoop ook dat de rechter snel een uitspraak doet, want wij worden overspoeld met telefoontjes."

En dus maar weer opnieuw een klacht via het zinloze contactformulier en weer een mail naar de ACM, die inmiddels ook wachttijden heeft waarvan je moedeloos wordt. Ik heb hele goede hoop dat de rechter deze wanpraktijken van BE gaat terugfluiten, maar ik ben ontzettend benieuwd of dat met terugwerkende kracht vanaf 1 juli gaat gebeuren, of dat we vaarwel kunnen zeggen tegen alle opgewekte stroom van de afgelopen zomermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Wolly schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:43:
Hoe doe je dat? Elke keer weer een klacht indienen die dan weer wordt afgewezen?
Verjaring stuiten doe je door schriftelijk te laten weten aanspraak het recht op een correcte afrekening voor te behouden. De verjaringstermijn gaat dan opnieuw lopen. Als de uitspraak er is, dan kun je daarnaar verwijzen. Als BudgetEnergie dan nog steeds niet overstag gaat, dan kun je zelf naar de rechter.

De verjaringstermijn op een onverschuldigde betaling is overigens vijf jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door alfatrion op 11-10-2022 21:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Misschien is het een idee om iets van een standaard stuitingsbrief op te stellen voor de mensen die hier niet zo heel erg in thuis zijn? Net zoiets als indertijd een stuitingsbrief online stond i.v.m. De zogeheten woekerpolissen van de verzekeraars? Je kon toen ergens zo een brief downloaden en voor jezelf invullen.
Of is het een idee om iets van een soort petitie (ik heb daar geen ervaring mee) te maken of op te stellen en aan te bieden aan 2e kamer of iets dergelijks waar dat zou moeten komen?

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mefox
  • Laatst online: 06-01-2023
Ook interessant.. normaal zou ik met jaarlijks salderen 0 euro betalen aan stroomkosten. Nu door maandelijks salderen niet. Dat betekent dat een deel nu onder het prijsplafond straks gaat vallen als ik het goed begrijp. Dus daar waar de overheid niet bij had hoeven te springen, moet dat als gevolg van deze actie van Budget Energie ineens wel, denk ik? Dat is raar! Ben benieuwd wat de politiek daarvan vindt? Maar misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan76
Ik las ergens hierboven dat bij het niet kunnen uitlezen vd meter de bedrijven gaan schatten. Volgens BE berekenen ze dan de waarden op basis vh graaddagen schema. Ik had deze vraag in de chatbox voorgelegd en dat was het antwoord. Dit ter info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• high
Daan76 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:26:
Ik las ergens hierboven dat bij het niet kunnen uitlezen vd meter de bedrijven gaan schatten. Volgens BE berekenen ze dan de waarden op basis vh graaddagen schema. Ik had deze vraag in de chatbox voorgelegd en dat was het antwoord. Dit ter info ;)
Graaddagen heeft toch betrekking op gas? Of gebruiken ze dat ook voor elektra. Temperatuur heeft natuurlijk maar beperkte invloed op stroomverbruik.
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je inhoudelijk posten over de rechtszaak? Ja graag!
Wil je vertellen dat je bent overgestapt of klagen? Dan is dit niet het topic om dat te doen.