Heb eindelijk bericht ven BE na aanleiding van mijn klacht en/of protest d.d. 16-9-2022 waarbij ik aangaf dat ik het niet eens ben en was met hun beslissing om per maand te gaan salderen. En dat dit wettelijk ook niet mag.
Ze gaan dit niet terug draaien omdat zij vinden dat dit niet wettelijk is vastgelegd. Hieronder hun atwoord.
Beste meneer ———
Onlangs heeft u een klacht ingediend. In uw klacht geeft u aan dat u het niet eens bent met het maandelijks salderen en dat dit niet zou mogen. Ik begrijp de verwarring en uw verontwaardiging hierover en daarom geef ik u graag onderstaande toelichting.
Maandelijks salderen
Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Op MijnBudget ziet u deze berekening terug.
Salderen per tariefsperiode
Budget Energie saldeert per tariefsperiode. Toen de tarieven nog 2 keer per jaar wijzigden voor klanten met een variabel contract saldeerden wij ook al per tariefperiode. Indien u met een variabel contract méér terugleverde dan verbruikte in een tariefperiode (oftewel in de periode 1 januari -1 juli, dan wel in de periode 1 juli -1 januari), dan kreeg u een terugleververgoeding gelijk aan het leveringstarief dat gold voor die tariefperiode (half jaar). En andersom: indien u met een variabel contract mínder terugleverde dan verbruikte in een tariefperiode/half jaar, dan rekenden wij het meerdere verbruik voor dat half jaar af tegen het leveringstarief dat gold in dat half jaar. In die zin is er qua salderen niets gewijzigd sinds 1 juli 2022, toen we de hoogte van het teruglevertarief wijzigden naar 50% van het leveringstarief. We salderen nog steeds per tariefperiode (maandelijks dus sinds de maandelijks wijzigende tarieven).
Klopt het dat de ACM (Consuwijzer) zegt dat maandelijks salderen niet mag? En klopt dit?
Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht.
Disclaimer Consuwijzer.nl
Via de volgende link komt u op de webpagina van Consuwijzer.nl waarop ingegaan wordt op het maandelijks salderen. Onlangs hebben zij een disclaimer hieraan toegevoegd. Hier op staat: “Let op: Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.”
https://www.consuwijzer.n...is-salderen#salderen_deel
Budget Energie is niet voornemens het maandelijks salderen terug te draaien.
Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Wist u dat we ook Budget Mobiel én Alles-in-1 aanbieden? Interesse? Bekijk het aanbod op
www.budgetthuis.nl of bel ons op 0202055555 en kies voor optie 1.
Met vriendelijke groet,
Somara
Medewerker klantenservice
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride