Zo, seizoen 2028/2029 zit er voor FC Twente weer op.
Zo slecht als het vorig seizoen ging, zo goed ging het nu.
Allereerst de verwachtingen: de board verwachte een top-half positie, en dat leek me realistisch.
Ik heb 4 spelers gehaald: een DL die ook als AML kan spelen, een pure AML, een MC/AMC en in eerste instantie een loan player voor de DL positie, die zo goed beviel dat ik hem definitief overgenomen heb van zijn (Braziliaanse) club.
De MC/AMC is de meest bekende naam: Tijjani Reijnders, die bij AC Milan op een dood spoor was beland, ik heb hem gratis (!) op kunnen pikken:
Dat lijkt me geen slechte deal.... verkocht voor 21 miljoen aan AC Milan, en gratis opgepikt...
De andere noemenswaardige aanwinst is de AML die mijn scouts oppikkten bij PEC Zwolle (die toen nog in de KKD speelden), net name fysiek is hij ijzersterk:
Voor zijn leeftijd zijn dat leuke stats!
Verder heb ik twee veelbelovende spelers uit de reserves gepromoveerd die potentie hebben, en heb ze de nodige minuten gegeven, en één heb ik er uitgeleend:
Hier tegenover stond het vertrek van enkele spelers, met name een overbodige Mexicaanse DR op leeftijd (voor 2 miljoen verkocht aan het Mexicaanse Atlas), en helaas ook mijn primaire keeper (voor 1 miljoen verkocht aan Liverpool). Deze laatste wilde ik eigenlijk niet kwijt, maar hij had helaas een release clause, dus kon het niet blokkeren. Verder nog wat reserve-spelers verkocht die niet het niveau haalden.
De beker was helaas niet zo'n succes. De eerste ronde ging nog wel, met 5-0 versloeg ik IJsselmeervogels vrij eenvoudig, in de tweede ronde had ik het tegen ADO Den Haag erg lastig: 1-1 na verlenging, 3-1 winst op penalties. In de derde ronde trof ik Vitesse en na verlenging verloor ik daar met 1-2.
De competitie ging juist wél heel lekker, alles viel precies op zijn plek, en ik heb eigenlijk continue in het linkerrijtje gestaan, en het grootste deel ook in de Europese plekken.
Helaas was directe kwalificatie voor de Europa League net iets te hoog gegrepen, maar ik haalde wél de playoffs. In de halve finale moost ik tegen SC Heerenveen, die ik met 2-0 met enige moeite versloeg. In de finale trof ik NEC, en die versloeg ik met 3-1.
In andere woorden, FC Twente gaat Europa in! Weliswaar 'slechts' de Conference League, maar he, vorig jaar zat ik te strijden tegen degradatie en ontslag, dus mij hoor je niet klagen!
Mijn topscorer, tevens topscorer van de Eredivisie:
Mijn speler met de beste rating:
Voor volgend jaar hoef ik eigenlijk niet per se nieuwe spelers te halen. Wellicht is een extra DR of AMR voor wat meer diepte nog een optie, mocht ik een goede en goedkope speler kunnen vinden, maar lukt dat niet, is mijn selectie best wel op sterkte.
Gedegradeerd zijn PEC Zwolle en Almere City, zij worden opgevolgd door Fortuna Sittard (winnaar KKD) en ADO Den Haag (runner up).