EXCLUSIEF INTERVIEW | Mathias Vermeulen: "Ik ben niet naar Anderlecht gekomen om tweede te worden"
NEERPEDE – Voor het eerst sinds zijn aanstelling als hoofdcoach van RSC Anderlecht praat Mathias Vermeulen uitgebreid over zijn nieuwe job. De 36-jarige Leuvenaar is een opvallende keuze van de club en weet dat zijn gebrek aan ervaring op het hoogste niveau vragen oproept. In een exclusief gesprek vertelt Vermeulen over zijn voetbalvisie, zijn liefde voor tactiek, de rol van Neerpede en zijn ambities met Anderlecht."Ik begrijp dat mensen twijfelen"
Mathias, enkele dagen geleden kende bijna niemand je naam. Nu ben je hoofdcoach van Anderlecht. Hoe voelt dat?"Heel eerlijk? Vooral als een enorme verantwoordelijkheid. Anderlecht is geen normale club. Ik weet dat er verwachtingen zijn en ik weet ook dat mensen vragen hebben bij mijn aanstelling. Dat is logisch. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde denken als ik naar mijn eigen cv keek."
Je bent nooit profvoetballer geweest. Vind je dat een nadeel?
"Nee. Ik begrijp dat het een nadeel kan lijken, maar ik heb daar nooit echt mee geworsteld. Ik hoef niet beter te kunnen voetballen dan mijn spelers. Mijn taak is om hen beter te laten voetballen."
Hij glimlacht wanneer we hem vragen of die uitspraak voorbereid was.
"Nee. Maar ik heb ze wel al eens eerder gebruikt."
"Football Manager heeft mij leren nadenken"
Vermeulen praat opvallend enthousiast wanneer het gesprek richting tactiek gaat.Je hebt een reputatie als Football Manager-fanaat. Klopt dat?
"Absoluut. Ik speel het al sinds ik jong was. Maar ik heb het nooit alleen gespeeld om een club kampioen te maken. Ik vond het vooral interessant om te begrijpen waarom bepaalde dingen werkten en andere niet."
Dus Anderlecht wordt jouw ultieme Football Manager-save?
"Nee."
Een korte stilte.
"Football Manager kun je opnieuw laden als je verliest."
"In het echte voetbal kan dat niet."
4-4-2 of 3-4-2-1?
Vermeulen staat bekend om zijn voorkeur voor twee systemen: 4-4-2 en 3-4-2-1.Waarom net die twee?
"Omdat ze heel verschillend lijken, maar eigenlijk veel gemeen hebben. Ik wil dat mijn ploeg in verschillende zones een numeriek voordeel kan creëren. Soms is 4-4-2 daarvoor beter. Soms 3-4-2-1."
Dus je hebt geen vaste formatie?
"Ik heb een vaste manier van denken. Dat is iets anders."
Volgens Vermeulen moeten spelers uiteindelijk niet denken in formaties, maar in ruimtes.
"Als mijn rechtsback naar binnen komt, moet iemand anders de breedte innemen. Als onze spits uitwijkt, moet iemand de ruimte achter hem aanvallen. Dat zijn geen ingewikkelde dingen. Maar je moet ze wel blijven herhalen."
Jongeren krijgen kansen
Bij Anderlecht wordt met argusogen gekeken naar de kansen die de nieuwe coach aan jonge spelers zal geven.Nathan De Cat, Tristan Degreef, Mario Stroeykens en de andere jonge talenten krijgen een kans?
"Iedereen krijgt een kans. Leeftijd is voor mij geen criterium."
Dus een 18-jarige kan zomaar een ervaren speler uit de basis spelen?
"Als hij beter is, absoluut."
"Ik ga niemand opstellen omdat hij jong is. Maar ik ga ook niemand op de bank zetten omdat hij jong is."
En de transfers?
Vermeulen heeft bij het bestuur aangegeven dat hij slechts twee à drie gerichte transfers wil doen.Waarom zo weinig?
"Omdat ik niet geloof in aankopen om aankopen te doen. We hebben een goede kern. Ik wil twee of drie spelers toevoegen die ons écht beter maken."
Geen grote naam?
"Een grote naam is niet noodzakelijk een goede transfer."
"Ik zoek spelers die passen bij onze manier van spelen, die binnen ons budget passen en die nog beter kunnen worden."
"Ik wil Anderlecht herkenbaar maken"
Wat is dan het doel voor zijn eerste seizoen?Vermeulen denkt even na.
"Ik wil dat mensen na tien minuten kunnen zien dat Anderlecht speelt."
Wat bedoel je daarmee?
"Dat we intensiteit hebben. Dat we durven voetballen. Dat we na balverlies meteen reageren. Dat jonge spelers niet bang zijn om fouten te maken. En vooral dat we niet naar het veld stappen met de gedachte dat we hopen dat de tegenstander een slechte dag heeft."
Hij leunt wat naar voren.
"Ik wil dat zij hopen dat wij een slechte dag hebben."
En uiteindelijk?
Wanneer zou jij tevreden zijn over Project Mauve?"Als we binnen een paar jaar terugkijken en zeggen: daar is het begonnen."
En waar moet dat eindigen?
Dit keer twijfelt hij niet.
"Aan de top."
Mathias Vermeulen is klaar voor zijn eerste wedstrijd.
Op 4 juli ontvangt Anderlecht Jong KAA Gent.
Dan verdwijnen de woorden en begint het voetbal.
Project Mauve krijgt zijn eerste echte test.
007/365