Edit:
Ik heb deze post voor een flink deel aangepast om alle opvallende dingen erbij te zetten.
Ik draai eens een holidaytest in FM24 om te zien wat er met de database gebeurt als je de game alsmaar door laat gaan. Inmiddels ben ik ruim voorbij het jaar 2500.
Ik draai alleen Hongkong, als werkloze manager, met een aangepaste databasegrootte, maar zonder editor files. Enkel wat edt en lnc bestanden zijn veranderd vanwege de clubnamen.
Ik ben begonnen met ongeveer 100.000 spelers, waarvan er circa 45.000 tot 47.000 verdwenen en niet meer aangevuld zijn. De game blijft nu al zo'n 350 seizoenen relatief stabiel hangen rond de 53.000 tot 55.000 spelers. De afgelopen jaren zijn er zelfs weer wat spelers bij gekomen. Bij de laatste check waren het er tussen 59.000 en 60.000.
De eerste tientallen jaren verdwenen er dus duizenden spelers uit de database die wél behouden/vernieuwd zouden moeten zijn vanwege de gamesetup. Het dieptepunt lag rond de 51.000 tot 52.000 spelers, waarbij dus bijna de helft van de databasegrootte verdwenen was.
Het aantal actieve managers fluctueert ook een beetje, maar blijft zoals eerder in FM18 ook al ontdekt in lijn met wat ik toen zag: alleen de clubs met een reputatie boven een bepaald punt trekken nog managers aan en vanzelfsprekend ook de clubs in een actieve league, in dit geval Hongkong. Onder die drempel trekt een club geen enkele manager aan. Boven die drempel wel. Die clubs staan niet vooraf vast en is ook niet eenmalig, want die grens hangt samen met de clubreputatie, voor zover ik het nu zie. Groeit een club, dan kan het zomaar zijn dat ze na 100 seizoenen wel jarenlang managers kunnen aantrekken. Slinkt de reputatie, dan verdwijnt de club onder de drempelwaarde en wordt na het ontslag geen nieuwe hoofdcoach meer aangetrokken. Dat kan meermaals gebeuren. Feyenoord zat een tijd zonder manager, maar toen ze boven de grens uit stegen, werd de club opnieuw actief én een grootmacht.
In FM18 hadden alleen de 9 landen die ik actief had een manager + 16 verschillende clubs in de wereld uit inactieve landen. Nu in FM24 draai ik alleen Hongkong en vanzelfsprekend hebben die clubs een manager. Daarbovenop zijn er circa 95 tot 115 clubs uit niet geladen landen die een manager hebben. Afrika, Noord-Amerika en Oceanië blijven daarbij wel enorm achter op de rest. Van Oceanië begrijp ik dat op zich, omdat dit continent zonder editor files nooit actief kan zijn. Beide andere werelddelen zijn echter ook opmerkelijk stil. Azië heeft echter wel altijd een aantal managers, mogelijk omdat ik Hongkong actief heb, of omdat er andere hardcoded elementen zijn die ik nog niet ontdekt heb.
Het is in elk geval voor Europese clubs heel belangrijk om een manager te hebben, want daar heeft het direct effect op wat een club kan doen en bereiken. Zonder manager kun je wel de Europa League of Conference League winnen, maar niet de Champions League. Dat betekent in dit geval ook dat je in de 2e ronde van de Champions League, bij voorbaat al enkele teams kunt aanwijzen die de kwartfinale bereiken, want geen enkel team zonder manager bereikt de kwartfinale. Dat blijkt een soort harde hardcoded grens die het volstrekt onmogelijk maakt voor een club om verder te komen in dit toernooi. Dat geldt overigens al voor het begin van de database, dus stel dat je in je 15e of 20e seizoen een team zonder manager uit een niet actieve league ziet, dan wint ook dan al altijd het team mét een manager. Er kunnen dus ook nooit 2 teams zonder manager tegen elkaar geloot worden in die ronde voor zover ik weet. Ik heb niet alle seizoenen gecheckt (zijn er ook teveel om te doen) maar dit zie je bij mijn uitgebreide steekproef telkens opnieuw.
In FM18 hadden alleen de absolute grootmachten nog managers (Arsenal, Liverpool, Real, etc)
Ergens op de helft van mijn testrun in FM24 hebben naast de Hongkongse clubs de volgende teams wél een manager:
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns
Azië:
Australië: Melbourne City
China: Shanghai Shenhua, SH Port
Japan: Yokohama, Kashima, Kawasaki
Saoedi-Arabië: Al Hilal, Al Shabab, Al Ahli, Al Nassr, Al Ittihad
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Cyprus: Omonoia, APOEL
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund, Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Newcastle, Villa, United, Brighton, Liverpool, Arsenal, Spurs, City, Westham
Finland: HJK
Frankrijk: Nice, OL, Brest, Monaco, Rennes, Nantes, PSG, Clermont
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Inter, Milan, Juventus
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord, PSV
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Benfica, Porto
Roemenië: CFR Cluj
Schotland: Celtic
Servië: Rode Ster
Spanje: Espanyol, Sociedad, Barcelona, Atletico, Valencia, Getafe, Betis, Villarreal, Sevilla, Celta, Real, Bilbao
Slovenië: Olimpija, Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Basel, Lausanne, Zürich, Servette, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Boca, Vèlez, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Flamengo, Athletico Paranaense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Emelec, Independiente del Valle, El Nacional
Dat lijkt misschien een heleboel, maar dat betekent ook dat teams als
Ajax, AZ, Anderlecht, Gent, Genk, Rangers, Sporting Lissabon, Steaua, Besiktas, Fenerbahce, Sparta Praag, Schalke, Werder, Stuttgart, Bayer Leverkusen, OM, Everton, Lazio, Napoli, Atalanta, Fiorentina, Rapid, Austria, Palmeiras, Fluminense, Gremio, Santos, Sao Paulo, Corinthians, Peñarol, Estudiantes, Independiente (Argentinië), Tunis, Zamalek, Cape Town, Rosenborg, enz allemaal zonder manager zitten. Die clubs doen ook minder ingaande en uitgaande transfers.
Bij mijn volgende meetmoment (250 tot 300 seizoenen later, in 2538) waren het deze teams:
Dik gedrukt = nieuw; doorgestreept = niet langer aanwezig; gewone tekst = gelijk gebleven.
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns,
SuperSport, Amazulu, Kaiser Chiefs, Royal AM, Stellenbosch, Galaxy
Azië:
Australië: Melbourne City,
Sydney FC
China: Shanghai Shenhua, SH Port,
Henan, Shandong, Beijing Guo'an, Guangzhou, Changchun
Maleisië: Selangor, Kedah, Johor DT, Pahang
Japan: Kashima, Kawasaki, Yokohama,
Sanfrecce Hiroshimo, Kobe,
Saoedi-Arabië: Al Shabab, Al Hilal, Al Ahli, Al Nassr,
Al-Qadsiyah,
Al Ittihad
Singapore: LC Sailors
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Bulgarije: CSKA Sofia, CSKA 1948, Botev Plovdiv, Ludogorets
Cyprus: APOEL, Omonoia
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund,
Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Arsenal, Brighton, Spurs, Liverpool, United, Westham, City, Newcastle, Villa
Finland: HJK
Frankrijk: Clermont, Rennes, Monaco, PSG,
Nice, OL, Brest, Nantes
Georgië: Dinamo Tbilisi, Torpedo Kutaisi
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia,
Ferencváros
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Juventus,
Inter, Milan
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord,
PSV
Noord-Ierland: Linfield
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Porto, Benfica
Roemenië: CFR Cluj,
UTA Arad, FC Argeş, Universitatea Cluj, Farul Constanţa
Schotland: Celtic,
Dundee
Servië: Rode Ster
Spanje: Bilbao, Atletico, Espanyol, Villarreal, Betis, Real, Getafe, Celta, Sevilla, Barcelona, Sociedad, Valencia
Slovenië: Olimpija,
Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Zürich, Lausanne, Servette,
Grasshopper, Sion, Winterthur, Neuchâtel Xamax, St. Gallen, Lugano,
Basel, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Vèlez,
Boca, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Athletico Paranaense, Flamengo,
Goias, Sao Paulo, Gremio, Corinthians, Palmeiras, RB Bragantino, Fluminense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Independiente del Valle, Emelec,
El Nacional
Dat zijn dus iets meer clubs dan op de helft van de test. Nog steeds best een boel, maar nog altijd betekent dit ook dat de meeste competities van binnen behoorlijk dood en stil zijn. Geen België meer, in Nederland alleen nog Feyenoord. PSV is weggevallen en Ajax is nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. Topteams als Ajax, PSV, Anderlecht, Rangers, Besiktas, Fenerbahce, Bayern, Marseille, Milan, Inter, Boca en River kunnen dus volledig wegzakken.
En mocht je een Europees team zijn, dan betekent dat voor deze teams dus géén kwartfinale Champions League en dus ook nooit Champions League winst. Tenzij ze in deze en andere continentale competities punten sprokkelen en FM op de achtergrond hen ergens een keer een landstitel laat winnen waardoor hun reputatie weer stijgt. Ik vermoed dat het kantelpunt ergens rond de 8200 reputatie ligt.
Op de helft van mijn test was dit de grens: Club Brugge (8203) had nog wel een manager; Corinthians (8177) niet meer. Overigens hadden bij uitzondering SH Port, Melbourne City en Al Shabab wél een manager terwijl ze onder deze drempel liggen, dus er zullen waarschijnlijk nog meer punten worden meegenomen om te bepalen wie een manager heeft, houdt of aantrekt, mogelijk met andere grenzen per continent of regio. Bij de check na ruim 500 jaar lijkt dit aardig overeen te komen. De sterkste grens lijkt opnieuw rond een reputatie van 8200 te liggen met enkele uitzonderingen daaronder. Goias (8220) doet nog net mee; Lazio (8191) niet meer. Waarom sommige teams dan alsnog mee doen, is wat onduidelijk. Je ziet het ook aan de contractdatums dat managers op het einde van het seizoen stoppen, dus ergens zitten er hardcoded mechanismen die deze afkapping regelen.
Ook bijzonder: teams trekken managers niet aan voor een paar maandjes. Heel veel clubs hebben achtereenvolgens meerdere managers die 10, 20 of zelfs 30 jaar achter elkaar in dienst blijven. Je kunt overigens niet allemaal tegelijk succesvol zijn wanneer iedereen lang aan het roer staat. PSV had een manager die het bijna 33 jaar volhield. Hij haalde in die tijd maar 1 landstitel, 3 bekers en 2 supercups. Tussendoor zijn er wel managers die het net als in het echt maar kort volhouden, soms ook meerdere achter elkaar, maar vaak is het toch de manager die een flink deel van zijn voetballeven op de club blijft wonen.
Feyenoord is de grootste en meest succesvolle club van Nederland, met meerdere Champions Leagues en vele landstitels. Real Madrid was lange tijd de beste club in de Europese voetbalgeschiedenis, met meer dan 50 Champions Leagues. Inmiddels heeft APOEL uit Cyprus de Madrilenen ingehaald met 81 titels. Ook Omonoia doet het erg goed met 52 titels in het kampioenenbal. Hoewel Real Madrid nog altijd 54 keer de Champions League gewonnen heeft, staan ze op het punt om door de 2e Cypriotische club te worden ingehaald. Omonoia won 6 finales op rij en troefde daarmee Real af. APOEL heeft het record van CL finales op rij: 11 keer. In totaal stond 16 x achter elkaar een club uit Cyprus in de Champions League finale.
In Zuid-Amerika heeft Ecuador de sleutels naar de Libertadores in handen. In 2169 begon de opmars, waarna bijna elk jaar 1 of 2 Ecuadoraanse teams in de finale stonden. Op een gegeven moment wonnen teams uit Ecuador de Libertadores bijna 300 x achter elkaar. Dat zegt overigens niets over de spelers, want veelal hebben deze clubs maar een handvol spelers (ondanks dat in de databasesetup vast ligt dat de grootste clubs altijd spelers zouden moeten hebben) en deze spelers zijn vaak ook niet zo goed. In totaal waren er ongeveer 350 finales met minimaal 1 Ecuadoraans team in de eindstrijd achter elkaar!
In Azië is de dominantie van 1 land ook gigantisch: van alle gespeelde AFC Champions League finales stond er maar 7 x geen Saoedische club in de finale. De clubs uit Saoedi-Arabië wonnen gezamenlijk in 515 seizoenen tijd maar liefst 472 keer de AFC Champions League, waarbij ze maar 9 x niet de finale haalden. Waar oliedollars niet goed voor zijn, zullen we maar zeggen. Op zich doen de clubs helemaal niet zoveel transfers, maar als ze iemand binnenhalen, dan is het vaak voor een grote berg geld.
Pep Guardiola is wereldwijd nog steeds de succesvolste manager ooit, nadat hij precies 29 jaar bij City verbleef. De enige 2 andere echte personen in de top 20 zijn Julian Nagelsmann, die bijna 27 jaar Bayern trainde (1x CL), op de 15e plaats en Suwon en Gimcheon speler Kim Ju-chan op de 11e plaats, die bijna 28 jaar Benfica trainde (4x CL).
Hongkong is was een tijd lang #1 op de wereldranglijst. Niet geheel onverwacht binnen hoe FM werkt, maar tegelijkertijd toch ook bijzonder. Ze hebben onder andere 11 WK's gewonnen en 45 Azië Cups. Inmiddels staan zij op de 2e plaats en is IJsland wereldwijd #1 met 4 WK's, 6 EK's en 13 Nation Leagues. Was Nederland zo'n 200 jaar terug nog op de 21 plaats te vinden, inmiddels is ons voetballand afgezakt naar de 61e plek op de ladder. 7 WK's, 7 EK's (inlcusief 1988) en 14 Nation Leagues gewonnen is natuurlijk wel mooi, maar in ruim 500 jaar hoop je toch op meer.
De geschatte waarde van spelers lijkt zich te stabiliseren. Waar dit jarenlang opliep is het nu al een paar eeuw stabiel op ongeveer 500 miljoen euro. De inflatie loopt daarmee niet verder op. Ook lonen blijven ergens onder de 2 miljoen liggen, met maar een handvol uitzonderingen. Tevens is het al heel lang niet meer voorgekomen dat een transfer in de toplijst met duurste transfers ooit kwam. Dat was ruim 200 jaar geleden. Vinicius is de enige echte speler die nog altijd in die lijst staat, op een 5e plaats met 313 miljoen euro. De duurste transfer allertijden vond plaat op 9 juli 2105, waarbij newgen Andrea Baronchelli voor 335 miljoen van Newcastle United naar Barcelona wisselde.
De beste XI van Nederland is natuurlijk al tientallen keren ververst, maar Micky van der Ven en Frenkie de Jong bleven eeuwenlang de beste spelers op hun positie en staan daar nog steeds. Van de huidige generatie wereldtop (Vinicius, Mbappé, Messi, Ronaldo, Neymar, Haaland) staat alleen de Fransman nog in de Franse Best Eleven. In Brazilië staat Rodrygo er nog altijd in en in Duitsland zelfs 3: Musiala, Wirtz en Havertz. Engeland heeft Saka en Foden. Het zou leuk zijn als er meer statistieken bewaard bleven zodat je ook kon zien wie waarom beter was dan Messi en Ronaldo.
Ik ben zeer benieuwd of alles nu zo blijft, of dat er toch nog weer grote veranderingen komen en Cyprus en Ecuador nog een keer vervangen worden. Bolivia, Venezuela en Paraguay (toevallig of niet de andere 3 landen die je niet in vanilla FM kunt kiezen) doen het beter dan de landen die wel speelbaar zijn in Zuid-Amerika. Zeg maar dag tegen Argentinië en Brazilië dus. De Libertadores en AFC Champions League zijn wel heel voorspelbaar geworden, dus nog een keer de boel flink opschudden is ook niet verkeerd. In Europa wint Cyprus heel erg veel, maar zijn er nog altijd ook andere winnaars in de Champions League, waaronder teams uit het machtige Georgië. De UEFA Champions League is wel interessanter geworden over de gehele breedte omdat ondanks de Cypriotische overheersing ook tegelijkertijd de absolute hegemonie van de grote 5 doorbroken is doordat deze nu zijn aangevuld met geregelde kwartfinales voor Georgië en Turkije. Bovendien zijn er meer afwisselende clubs in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Spanje die meedingen en is Italië meestal nergens meer te bekennen, maar Portugal wel. Doorbraken van andere teams zien we ook met Nederland (bijna altijd Feyenoord), (soms) Zweden, (herhaaldelijk) Zwitserland, en af en toe Oostenrijk en Albanië. Al met al voor een deel herkenbaar, maar ook voor een flink deel nieuw dus.
De savegame is eigenlijk nog steeds heel 'snappy' met maar heel weinig lag. Alleen wanneer ik de lijst met grootste transfers allertijden opvraag en hij 500+ seizoenen moet vergelijken, of van daaruit een speler wil bekijken, duurt het een tijdje. Eigenlijk zijn alle andere schermen verder direct paraat. Met minder dan 1,2 GB aan schijfruimte, is de savegame ook al honderden jaren hetzelfde.
Ik denk dat ik nog even door simuleer tot dat er 555 seizoenen gelopen zijn. Als de wereld dan leuk genoeg lijkt ga ik misschien zelf nog wel een tijdje spelen. Een andere optie is doorgaan tot 3023 zodat er duizend jaar verstreken zijn. Het was in elk geval leuk om dit zo eens te simuleren en te bekijken.
Dit was mijn spreekbeurt over Football Manager 2024 in de toekomst. 😉
[
Voor 66% gewijzigd door
Jorgen op 26-04-2026 16:52
]