Aan legacy preferences als customizable skins doen ze niet aan...Mauz1978 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:28:
Waarom is er geen light mode in het spel? Na een tijd lang te staren naar dark mode thema gaan mn ogen wel pijn doen…
Weet iemand toevallig of er een (betrouwbare) patch is voor FM24 met daarin de laatste team updates voor seizoen 25-26? Dus inclusief deze winterperiode? Aan het twijfelen of ik FM26 ga kopen ivm de reviews die ik lees en aangezien FM24 nog best lekker speelt.
Wacht zijn er geen skins meer zoals voorheen? Was net iets wat een gamechanger kan zijn voor mijTerranova schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:01:
[...]
Aan legacy preferences als customizable skins doen ze niet aan...
Je zou deze kunnen gebruikenJ93 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:19:
Weet iemand toevallig of er een (betrouwbare) patch is voor FM24 met daarin de laatste team updates voor seizoen 25-26? Dus inclusief deze winterperiode? Aan het twijfelen of ik FM26 ga kopen ivm de reviews die ik lees en aangezien FM24 nog best lekker speelt.
sortitoutsi.net
[ Voor 26% gewijzigd door znight op 23-01-2026 11:09 ]
Nog niet. Er zijn modders bezig, maar voorlopig nietChelseamarre123 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Wacht zijn er geen skins meer zoals voorheen? Was net iets wat een gamechanger kan zijn voor mij
M'n eerste seizoen bij Roda JC zit erop. Het ging wonderbaarlijk goed. Kampioen van de KKD en halve finale van de beker behaald. So far so good. Na het behalen van de titel het bericht met de budgetten voor volgend seizoen. Een negatief transfer budget van -1,5M. Ik kan nu dus helemaal niets. Zelfs free agents kan ik niet halen vanwege de teken bonus die van het transfer budget moet komen. Hopen dat ik nog wat goed spelers kan huren, want anders wordt handhaving extreem pittig.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Poh, even football manager moe. Ik speel FM24 (met de update van 25/26) maar geen enkele tactiek werkt op dit moment bij Man United. Zelfs de gebruikelijke 4-2-3-1 en 4-3-3 met daarbij de instructies die in het verleden succesvol waren werken ook niet meer. Aan de andere kant, ook wel weer uitdagend.
Je kunt proberen geen tekenbonus te doen. En dan eventueel paaien met laag transferbedrag bij degradatie of hoge bonus bij behalen doelen. Hoger salaris werkt ook wel.Phydomir schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:55:
M'n eerste seizoen bij Roda JC zit erop. Het ging wonderbaarlijk goed. Kampioen van de KKD en halve finale van de beker behaald. So far so good. Na het behalen van de titel het bericht met de budgetten voor volgend seizoen. Een negatief transfer budget van -1,5M. Ik kan nu dus helemaal niets. Zelfs free agents kan ik niet halen vanwege de teken bonus die van het transfer budget moet komen. Hopen dat ik nog wat goed spelers kan huren, want anders wordt handhaving extreem pittig.
Altijd uitdaging zulke dingen. Kunt het eventueel ook oplossen door speler voor veel geld te verkopen als je die hebt maar dan ben je dus je sterspeler kwijt en kun je niet iets gelijkwaardig voor terughalen
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Je zou eens kunnen kijken op fm-arena. (even Google) daar staan zeer goede tactieken op.J93 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:21:
Poh, even football manager moe. Ik speel FM24 (met de update van 25/26) maar geen enkele tactiek werkt op dit moment bij Man United. Zelfs de gebruikelijke 4-2-3-1 en 4-3-3 met daarbij de instructies die in het verleden succesvol waren werken ook niet meer. Aan de andere kant, ook wel weer uitdagend.
Na klein uitstapje naar Schedule 1 gisteren weer even gespeeld. Nadeel is dat als je weekje niet gespeeld heb je soms vergeet waar je mee bezig was.
Kreeg bericht dat een verdediger van Leeds (mijn vorige club) weg wou. Dus even zitten spelen met de financiën en bod gedaan wat geaccepteerd werd. Ook rond met de speler en was dus onze nieuwste aanwinst.
Paar dagen later opeens bericht dat ik niet genoeg geld had om andere deal rond te maken
Was ook een verdediger dus eigenlijk overbodig. Was dus vergeten dat die al zou komen en ook niet gecontroleerd.
In de competitie gaat het goed. de "uit" derby tegen Inter wel 3-0 verloren en de eerste wedstrijd gelijk gespeeld maar de rest allemaal gewonnen. Dus staan nu 3 punten achter op Roma wat tevens onze volgende wedstrijd is.
Met de stadium mod is het wel gaaf trouwens. Als ik met AC Milan thuis speel, speel je dus ook echt in San Siro met de bijbehorendee AC Milan flaggen, banners e.d.
Speel je echter "uit" tegen Inter dan is het stadion gelijk maar de aankleding is van Inter.
Kreeg bericht dat een verdediger van Leeds (mijn vorige club) weg wou. Dus even zitten spelen met de financiën en bod gedaan wat geaccepteerd werd. Ook rond met de speler en was dus onze nieuwste aanwinst.
Paar dagen later opeens bericht dat ik niet genoeg geld had om andere deal rond te maken
Was ook een verdediger dus eigenlijk overbodig. Was dus vergeten dat die al zou komen en ook niet gecontroleerd.
In de competitie gaat het goed. de "uit" derby tegen Inter wel 3-0 verloren en de eerste wedstrijd gelijk gespeeld maar de rest allemaal gewonnen. Dus staan nu 3 punten achter op Roma wat tevens onze volgende wedstrijd is.
Met de stadium mod is het wel gaaf trouwens. Als ik met AC Milan thuis speel, speel je dus ook echt in San Siro met de bijbehorendee AC Milan flaggen, banners e.d.
Speel je echter "uit" tegen Inter dan is het stadion gelijk maar de aankleding is van Inter.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
zuuuuuuuuuucht.... Waarom is de AI zo dom in FM?
Krijg bod op speler van ManCity. Ik met hem in gesprek om te kijken of ie niet wil blijven. Beloof dat we CL gaan halen. Vind hij dat het onmogelijk is dat wij (AC Milan) CL gaan halen.....
We staan 2e op 4 punten van Roma en staan 10 punten voor op Inter op 3 en 14 punten voor op Juventus (4). Napoli (5) en Atalanta (6). En beduidend beter doelsaldo.
Top 4 krijgt CL
We moeten dus echt flink instorten om CL mis te lopen.
edit: switchen tussen een Twitch stream en Telstar - GAE en dan FM spelen is niet altijd bevorderlijk
Net helemaal pissig omdat die eikels in geel scoorden dus meteen "Demand more!" ...... Waren wij in ons 3e tenue
Krijg bod op speler van ManCity. Ik met hem in gesprek om te kijken of ie niet wil blijven. Beloof dat we CL gaan halen. Vind hij dat het onmogelijk is dat wij (AC Milan) CL gaan halen.....
We staan 2e op 4 punten van Roma en staan 10 punten voor op Inter op 3 en 14 punten voor op Juventus (4). Napoli (5) en Atalanta (6). En beduidend beter doelsaldo.
Top 4 krijgt CL
We moeten dus echt flink instorten om CL mis te lopen.
edit: switchen tussen een Twitch stream en Telstar - GAE en dan FM spelen is niet altijd bevorderlijk
[ Voor 19% gewijzigd door Player1S op 05-02-2026 20:46 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Een dezer dagen zal er een nieuwe patch uitkomen:
https://community.sports-...fm26-update-2613-preview/FM26 [26.1.3] Changelist (non-exhaustive)
Technical Issues
Various Crash and Stability fixes
Fixed a Crash on Hotseat Mode after finishing the 1st match of the day
Fixed Crash on Tactics screen when rapidly switching between In & Out Possession
Fixed an issue causing a black screen appearing for several seconds when entering second match as hot seat manager
Match Engine (Changes include but are not limited to)
Lowered the frequency of rain in matches across all leagues
Defensive improvements against strikerless formations
Tweaks to the frequency that AI managers make substitutions during matches
Improvements to how players react to shots that hit the post
Improvements to short goal kick decisions from GK
Improvements to wide player pressing logic
Improvements to marking decisions from midfielders during pressing situations
Improvements to marking of runs made from deep
Improved dribbling logic to allow dribbler to perform 180-turns where appropriate instead of running into a dead end
Improvements to how 'trap inside' instruction affects team shape when opposition has a goal kick
Fixes to wide midfielders sitting too deep in 442 OOP formation in high press setups
Channel Midfielder at CM now correctly rotates into AM strata after build-up phase
Added ability for players to control the ball with their head in certain situations to bring the ball down
Adjustments to OOP tactical positions of Wide AMs to now keep width better
You are now able to select more than one player in a match to bring up the player’s name with Ctrl/Alt, Left Click
Fixed an issue where VAR captions would sometimes display over a goal replay
Fixed an issue where league trophy celebration wouldn’t trigger in certain leagues
Assortment of animation fixes
Increased the quality of the 2D Discs when on 2D Classic View
User Interface (UI)
Added Pass Maps to the Last Match section in the Data Hub
Added Pass Maps to the Match UI in the Formation carousel and Half Time/Full Time Reports
Added Pass Maps as Dugout advice
Added icons next to the shout instructions on the Shouts dropdown menu
Added latest scores and live league table to in-highlights tile that opens from pressing the ‘stats' button at the top right
Improvements made to Club League History Graph
Fixed an issue where Latest Scores/Dugout event would inform user about a goal before it happened
Users team is now clearly labelled on both the Tile and Card in Data Hub visuals
Striker's shirt is no longer cutoff in Tactics tile on Match Day screen
Player name no longer appears at the top of the sub bench when subbed off
Fixed an issue causing Subs to display out of order in a match
Penalties scored during a match are now visible within Post Match News
Fixed an issue causing the Past Winners card being empty for certain competitions
Added a formations tile in the Past Match - Match Report card
Added a scroll bar to Tactical Styles on the Training Schedules card
Added a carousel on the medical centre tile so users can view U21 or U18 injuries
Fixed an issue where the incorrect Out of Possession Role tile could appear on Player Instructions > Out of Possession
Fixed an issue causing low-res images to be present on Set Pieces screen
Choosing Clean Slate on Tactics creator will now correctly take you to the fully populated "All" tab
B-Team ability and potential is now correctly displayed on Squad & Player Report screens
Resolved an issue where ‘Grey’ players in subs list could cause player positions to display incorrectly in the squad bar menu
Fixed a very rare issue making the user unable to enter matches after using Clear Squad or Quick Pick
The hierarchy column within Squad > Dynamics > Happiness will now sort correctly
No longer able to select a player as a vice captain if they’re out on loan
Gameplay
Fixed an issue where B-Team staff weren’t joining the club after they were recruited
Fixed an issue where some transfers would not display within Transfer History tool
Staff search now displays comparable ratings to Staff Report
Fixed a rare issue where the Board would be delighted about an objective being completed that occurred before user took over at the club
Agents no longer illogically suggest to ‘Make an Offer Now’ alongside ‘Wait for Contract Expiry.’
Young players with Training Targets won’t become unhappy after a loan offer is accepted for them
Scouted players will now appear in the Squad Comparison section of the Shortlist tool
Tweaks to Saudi clubs making repeated lowball offers for a star player
Teams should no longer take excessively long to appoint a new manager
Fixed an issue within Match Meetings that would state that the team could 'qualify for the Premier League' when it should be referencing the Champions League.
UAE clubs now have a more realistic number of first team players
Advice button no longer shows when users manager is unemployed
Tweaked the AI logic to ensure when you use the Ask Assistant button to select an MLS squad it will no longer breach the salary cap
Recruitment Transfer History > Appearance column will now specify if appearances were starts or substitutions
User will now receive a message that a requested coaching course is confirmed/rejected by the board
User is now able to manually select coach assignments for Reserve/Youth teams
If a player is deemed ‘Not for Sale’, the fee cited in the Media Speculation News Item will no longer display as £226m
News articles will now make reference to a player's previous stint at the same club if they’re a former player, rather than treating them like a brand-new signing.
Player Biographies should no longer have any inaccurate information
Set Transfer Status action is now correctly disabled for Non-Contract Players
The agreed transfer fee now displays correctly on Transfer Activity screen if user has negotiated a deal with an intermediary
User will now get a summary news item about recent press conferences if media responsibilities have been delegated
Fixed an issue causing Women's Football news story to appear under Men's News classification
Tweaked the number of injuries occurring at AI controlled clubs within Women’s Football
NWSL Clubs are no longer given sponsorship deals with relegation clauses within Women’s Football
Adjustments made to female player wage demands in the Australian League
In-Game Editor (IGE)
The Editor icon is now correctly enabled when on the First Team card
In-game currency will no longer change if user edits financial information with the IGE tools
Nation information now visible on lists when moving a player using the IGE
Hidden columns on 1-20 scale are now correctly colour coded
User can now add multiple Club Affiliations to a player
“Move to my club” option now showing on all unemployed staff
Added confirmation dialog when moving a person to a role that is taken or maxed out
Fixed ‘Become Unsackable’ incorrectly appearing as right-click action when multiple players were selected
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Hoe is het spel ondertussen? Al die moeite waard om over te stappen van FM24 naar 26?
Ligt er aan hoe je er in stapt.Miggell schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:31:
Hoe is het spel ondertussen? Al die moeite waard om over te stappen van FM24 naar 26?
Als je het opstart en FM24 verwacht en eist dan zal je teleurgesteld zijn. Als je 24 en 26 scheid van elkaar kun je je gewoon vermaken er mee.
Ik zie het een beetje als vrouwenvoetbal.
Als je daar wedstrijd van kijkt en continue vergelijkt met de mannen dan zijn het veelal bagger wedstrijden.
Als je het als losstaand iets bekijkt kun je best genieten van de wedstrijden.
Plus dat FM26 nieuwe mod mogelijkheden bied. De stadium mod vind ik echt geweldig. Je speelt dan gewoon in echte stadions. En de maker is druk bezig met uitbreiden hiervan. Komen er nog steeds nieuwe bij.
Dat gezegd hebbende, heb het al paar weken niet aangeraakt want was minder thuis door verbouwing en had weer zin om Kingdom Come 1 af te ronden en KCD2 te starten.
[ Voor 9% gewijzigd door Player1S op 13-03-2026 10:56 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Nu 33% korting op steam...
Wellicht interessant
https://store.steampowere...1340/Football_Manager_26/
Wellicht interessant
https://store.steampowere...1340/Football_Manager_26/
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Dit dus, meteen bij de release gespeeld de Touch versie maar wat een ellende.JoteW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:09:
Elke euro is er één teveel voor FM26
Slasher in "[Multi] Football Manager"
How bad is it on a scale from one to Spurs
Waarom? Ik vermaak me prima anders hoor. In het begin was het idd minder maar de grootste problemen zijn er al wel uit hoorJoteW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:09:
Elke euro is er één teveel voor FM26
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb in 2025 een best OK journeyman gedaan in FM24 (gezien het gebrek aan FM25) dus ik voel het sowieso niet kriebelen voor FM26 gezien alle reported issues, ik heb alles gekocht sinds FM06 (dat was mijn eerste) en ik sla FM26 definitief over en herbekijk het wel of FM27 de moeite lijkt.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Idem hier. Gewoon amuseren met FM24. Waarom zou je willen wagen aan een duidelijk minder spel als FM26.Jebus4life schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:52:
Ik heb in 2025 een best OK journeyman gedaan in FM24 (gezien het gebrek aan FM25) dus ik voel het sowieso niet kriebelen voor FM26 gezien alle reported issues, ik heb alles gekocht sinds FM06 (dat was mijn eerste) en ik sla FM26 definitief over en herbekijk het wel of FM27 de moeite lijkt.
Wat is er minder aan FM26 in de recente builds? Of hangen we hier nog altijd in de status van de release day?Luigi1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:20:
[...]
Idem hier. Gewoon amuseren met FM24. Waarom zou je willen wagen aan een duidelijk minder spel als FM26.
In de meest recente builds zijn de meest genoemde problemen al wel opgelost inmiddels. Deze week is er bijv nog een major patch uitgekomen (met o.a. veel databasewijzigingen zoals altijd rond deze tijd van het jaar).
Virussen? Scan ze hier!
wat zijn de bugs/storende dingen nog die je duidelijk merkt in fm26 vs fm24?
dat zijn 2 verschillende engines dus er kan helemaal geen overeenkomst zijn tussen fm24 en fm26 in die zinEl Capitan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:11:
wat zijn de bugs/storende dingen nog die je duidelijk merkt in fm26 vs fm24?
in de algehele ervaring kan je ze niet vergelijken? menu's/interfaces, interacties, vastlopers?boyette schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:36:
[...]
dat zijn 2 verschillende engines dus er kan helemaal geen overeenkomst zijn tussen fm24 en fm26 in die zin
KloptEl Capitan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:54:
[...]
in de algehele ervaring kan je ze niet vergelijken? menu's/interfaces, interacties, vastlopers?
Ben nu een save aan het doen met Almere City. Eerst begonnen bij Maidstone United in de Vanarama National League South. Na verschillende promoties is het gelukt om na zes(!) seizoenen de Premier League te bereiken.
In het eerste seizoen Premier League zijn we als vijfde geëindigd en door het extra coëfficiëntenticket ook meteen naar de Champions League! Daarnaast ook de FA Cup gewonnen door in de verlenging van Chelsea te winnen.
Seizoen erop als derde geëindigd en wederom de FA cup gewonnen door Sunderland in een zeer eenzijdige finale te verpletteren met 6-1.
Derde seizoen ging een stuk minder en besloot ik, na een reeks mindere resultaten, de eer aan mijzelf te houden en te vertrekken. Een kleine maand later aan de slag gegaan bij Almere City, dat vreemd genoeg met een B team samen in de Keuken Kampioen Divisie speelde. Nu ben ik altijd een fan van teams die een reserve ploeg in een lagere divisie hebben, om op zo'n manier eigen jeugd te trainen en observeren.
In het eerste seizoen Premier League zijn we als vijfde geëindigd en door het extra coëfficiëntenticket ook meteen naar de Champions League! Daarnaast ook de FA Cup gewonnen door in de verlenging van Chelsea te winnen.
Seizoen erop als derde geëindigd en wederom de FA cup gewonnen door Sunderland in een zeer eenzijdige finale te verpletteren met 6-1.
Derde seizoen ging een stuk minder en besloot ik, na een reeks mindere resultaten, de eer aan mijzelf te houden en te vertrekken. Een kleine maand later aan de slag gegaan bij Almere City, dat vreemd genoeg met een B team samen in de Keuken Kampioen Divisie speelde. Nu ben ik altijd een fan van teams die een reserve ploeg in een lagere divisie hebben, om op zo'n manier eigen jeugd te trainen en observeren.
Lol wat een onzin. Het is toch niet omdat je twee verschillende engines hebt dat je de user experience niet kan vergelijken? Pes gebruikt een andere engine dan fifa, dus we kunnen de twee games niet vergelijken?
Workthespace doet op dit moment een stream waar hij issues met de game overloopt, en schokkend genoeg doet hij een vergelijking met FM24....
Het ging niet over een vergelijking van user experienceAntiChrist7 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:16:
[...]
Lol wat een onzin. Het is toch niet omdat je twee verschillende engines hebt dat je de user experience niet kan vergelijken? Pes gebruikt een andere engine dan fifa, dus we kunnen de twee games niet vergelijken?
Workthespace doet op dit moment een stream waar hij issues met de game overloopt, en schokkend genoeg doet hij een vergelijking met FM24....
Het ging om een vergelijking van de ontwikkeling om te zien welke issues er opgelost zijn in de nieuwe versie maar dat is geen nieuwe versie dat is andere software
[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 03-04-2026 22:21 ]
boyette schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:20:
[...]
Het ging niet over een vergelijking van user experience
Het ging om een vergelijking van de ontwikkeling om te zien welke issues er opgelost zijn in de nieuwe versie maar dat is geen nieuwe versie dat is andere software
"in de algehele ervaring kan je ze niet vergelijken? menu's/interfaces, interacties, vastlopers?"
Ik wil niet denigrerend doen, maar zoek eens naar het engelse woord voor "ervaring"? Een tip, het begint met e en eindigt op xprience....
En dat kan je perfect vergelijken. Als je in de game meer crashes hebt, of je moet nu 8 clicks doen om iets te vinden waar het 5 clicks kostte vroeger, dan is dat echt wel nuttig materiaal om te vergelijken
NeeAntiChrist7 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:38:
[...]
![]()
![]()
"in de algehele ervaring kan je ze niet vergelijken? menu's/interfaces, interacties, vastlopers?"
Ik wil niet denigrerend doen, maar zoek eens naar het engelse woord voor "ervaring"? Een tip, het begint met e en eindigt op xprience....
En dat kan je perfect vergelijken. Als je in de game meer crashes hebt, of je moet nu 8 clicks doen om iets te vinden waar het 5 clicks kostte vroeger, dan is dat echt wel nuttig materiaal om te vergelijken
Lol wat een sterk argument "nee". Dan kan je evengoed niets zeggen...
Wat baten kaars en bril.....
Wat baten kaars en bril.....
heb zelf fm26 ongeveer 30 uur gespeeld, paar seizoenen lowerleague gedraaid.
Vond fm26 persoonlijk niet lekker spelen, voelt langzaam en ik mis het 'data'gevoel van vroeger. Ieder zijn eigen maar ik mis de FM van vroeger. Maar ik zal wel oud worden
Vond fm26 persoonlijk niet lekker spelen, voelt langzaam en ik mis het 'data'gevoel van vroeger. Ieder zijn eigen maar ik mis de FM van vroeger. Maar ik zal wel oud worden
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Ik ben een oud speler vanaf, volgens mij, 96. Dus heb de hele ontwikkeling mee kunnen maken. Ik denk dat daarom 26 ook zo tegenvalt. Voor mijzelf valt het echt tegen. Zaken die irritant zijn zoals bijvoorbeeld niet naar een club kunnen springen of speler tijdens de wedstrijd, te veel clicks, data die niet compleet is.... Ik ben het helemaal met je eens. Dit is een van de minste FMs. Ik blijf het proberen maar het is toch wat meh....ColdStone schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:24:
heb zelf fm26 ongeveer 30 uur gespeeld, paar seizoenen lowerleague gedraaid.
Vond fm26 persoonlijk niet lekker spelen, voelt langzaam en ik mis het 'data'gevoel van vroeger. Ieder zijn eigen maar ik mis de FM van vroeger. Maar ik zal wel oud worden
Ik vraag me wel af hoe nieuwe spelers en console spelers het ervaren. Het lijkt er vanaf het begin af aan op dat dit de doelgroep is geweest waar ze 26 voor ontwikkeld hebben. Vindt die groep het wel een goede game, dan is hun doel bereikt. Ik ben dan ook vooral benieuwd waar ze FM 27 mee gaan komen. Want dat zal een game in de nieuwe richting zijn. Al hoop ik dat ze inzien dat je trouwe gamerbase links laten liggen, meestal geen goede strategische zet is in marketing. Al ben ik hier wel nogal biased omdat ik bij de 'oude' base hoor.
Ik kan me niet voorstellen dat ze denken dat hun doel bereikt is. De drop off is echt wel te groot om te negeren, zeker voor een game met een monopolie:soskes schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:27:
[...]
Ik ben een oud speler vanaf, volgens mij, 96. Dus heb de hele ontwikkeling mee kunnen maken. Ik denk dat daarom 26 ook zo tegenvalt. Voor mijzelf valt het echt tegen. Zaken die irritant zijn zoals bijvoorbeeld niet naar een club kunnen springen of speler tijdens de wedstrijd, te veel clicks, data die niet compleet is.... Ik ben het helemaal met je eens. Dit is een van de minste FMs. Ik blijf het proberen maar het is toch wat meh....
Ik vraag me wel af hoe nieuwe spelers en console spelers het ervaren. Het lijkt er vanaf het begin af aan op dat dit de doelgroep is geweest waar ze 26 voor ontwikkeld hebben. Vindt die groep het wel een goede game, dan is hun doel bereikt. Ik ben dan ook vooral benieuwd waar ze FM 27 mee gaan komen. Want dat zal een game in de nieuwe richting zijn. Al hoop ik dat ze inzien dat je trouwe gamerbase links laten liggen, meestal geen goede strategische zet is in marketing. Al ben ik hier wel nogal biased omdat ik bij de 'oude' base hoor.
/f/image/tUa0PxVs0TXG7qsflwXgV2Jn.png?f=fotoalbum_large)
Nu dit is natuurlijk enkel steam, en een groot deel zit niet op pc. Maar de review score is op praktisch elk platform slecht, en van de fm streamers die ik volg is de helft toch geswitcht naar een andere game. Dusja, de data en de cijfers zijn er om aan te tonen dat ze iets moeten veranderen.
Of Miles zijn ego dat toelaat vrees ik echter voor...Hun communicatie is zo slecht. "je bent van de oude garde" vind ik zo'n drogreden
Lang getwijfeld om FM26 te kopen. Inmiddels gezien dat je gratis kan spelen via Steam tot maandag 20 april. Ik ben een 'standaard' speler die graag ook zaken zoals training delegeert, echter vind ik de UI en het systeem prima om te spelen. Irritatiepuntje is wel dat je niet makkelijk meer door de inbox kan met spatie maar je eerst op een bericht moet klikken. Soms moet je nog even zoeken naar bepaalde knopjes of taken, maar over 't algemeen vind ik het er best goed uitzien. Ik ben benieuwd naar de die-hard spelers: hoe bevalt het jullie nu na een aantal maanden gespeeld te hebben? Ik lees bakken met kritiek op internet en ik snap sommige punten ook zeker, maar ik ben benieuwd hoe de die-hard spelers erover denken na een aantal maanden gespeeld te hebben.
Thnx voor de tip, ga ik hem ook eens gratis proberen.J93 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:50:
Lang getwijfeld om FM26 te kopen. Inmiddels gezien dat je gratis kan spelen via Steam tot maandag 20 april. Ik ben een 'standaard' speler die graag ook zaken zoals training delegeert, echter vind ik de UI en het systeem prima om te spelen. Irritatiepuntje is wel dat je niet makkelijk meer door de inbox kan met spatie maar je eerst op een bericht moet klikken. Soms moet je nog even zoeken naar bepaalde knopjes of taken, maar over 't algemeen vind ik het er best goed uitzien. Ik ben benieuwd naar de die-hard spelers: hoe bevalt het jullie nu na een aantal maanden gespeeld te hebben? Ik lees bakken met kritiek op internet en ik snap sommige punten ook zeker, maar ik ben benieuwd hoe de die-hard spelers erover denken na een aantal maanden gespeeld te hebben.
Bizar dat ik er geen melding/email van krijg. Spel staat via steam op de verlanglijst
Ik zag het toevallig ook voorbij komen op social media. Ideaal om even aan te voelen hoe die speelt. Inmiddels ben ik wel overstag en ga ik hem definitief aanschaffen. Succes!Chelseamarre123 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:53:
[...]
Thnx voor de tip, ga ik hem ook eens gratis proberen.
Bizar dat ik er geen melding/email van krijg. Spel staat via steam op de verlanglijst
Als ik nog nooit FM had gespeeld zou ik denk ik het verschil niet zien tussen de ene en de andere versie. Alleen is de besturing van FM24 en de twintig versies daarvoor zo ingesleten dat het mentale energie vreet om door de menu's te navigeren. Zoeken naar dingen die nu op een andere plek zitten, of erger, zoeken naar dingen die nu niet op een andere plek zitten omdat ze er niet zijn. Gelukkig corrigeren ze dat beetje bij beetje wel, maar omdat ik dat ook niet bijhoud is het iedere keer weer een verrassing of IK gek ben of SI.J93 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:50:
maar ik ben benieuwd hoe de die-hard spelers erover denken na een aantal maanden gespeeld te hebben.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Heeft iemand de tip voor de 'name fix'? Ik heb via sortitoutsi een name pack gedownload en in de editor data gezet, maar hij blijft Lazio bijv. nog anders noemen. Toen een workshop abbo genomen op die van FMInside, spel opnieuw opgestart, maar ook daar nog steeds geen Lazio bijv. Wat moet ik doen of doe ik verkeerd?
Als je kijkt nr de cijfers over hoeveel FM26 gespeeld wordt tov FM24 op steam, dan heb je een goed idee wat de core-PC spelers base hiervan denkt. Als ze er een handheld/console game van willen maken zijn ze goed op weg. Het aantal features en informatie die je mist in FM26 zijn niet op 1 hand te tellen. Nogmaals als je in de privé zo een UI uitbrengt mag je je direct nr de uitgang begeven. Als ze met FM27 nog eens de bal volledig misslaan dan denk ik is het einde oefening voor deze reeks die al 25j! bestaat.J93 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:50:
Lang getwijfeld om FM26 te kopen. Inmiddels gezien dat je gratis kan spelen via Steam tot maandag 20 april. Ik ben een 'standaard' speler die graag ook zaken zoals training delegeert, echter vind ik de UI en het systeem prima om te spelen. Irritatiepuntje is wel dat je niet makkelijk meer door de inbox kan met spatie maar je eerst op een bericht moet klikken. Soms moet je nog even zoeken naar bepaalde knopjes of taken, maar over 't algemeen vind ik het er best goed uitzien. Ik ben benieuwd naar de die-hard spelers: hoe bevalt het jullie nu na een aantal maanden gespeeld te hebben? Ik lees bakken met kritiek op internet en ik snap sommige punten ook zeker, maar ik ben benieuwd hoe de die-hard spelers erover denken na een aantal maanden gespeeld te hebben.
Het is niet enkel een bestand downloaden en in een map droppen. Bijvoorbeeld voor de fix van fmscout en sortitoutsie moet je ook bestanden verwijderen en zaken in de juiste map plaatsen.J93 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:06:
Heeft iemand de tip voor de 'name fix'? Ik heb via sortitoutsi een name pack gedownload en in de editor data gezet, maar hij blijft Lazio bijv. nog anders noemen. Toen een workshop abbo genomen op die van FMInside, spel opnieuw opgestart, maar ook daar nog steeds geen Lazio bijv. Wat moet ik doen of doe ik verkeerd?
Verder geeft men aan dat bij het opstarten van een game een ploeg nog altijd een verkeerde naam kan hebben.
https://www.fmscout.com/a-fm26-real-names-license-fix.html
https://sortitoutsi.net/c...me-fix-placeholder-thread
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik had gisteren deze rap gedownload, paar MB. Alle namen lijken goed op het eerste zicht.J93 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:06:
Heeft iemand de tip voor de 'name fix'? Ik heb via sortitoutsi een name pack gedownload en in de editor data gezet, maar hij blijft Lazio bijv. nog anders noemen. Toen een workshop abbo genomen op die van FMInside, spel opnieuw opgestart, maar ook daar nog steeds geen Lazio bijv. Wat moet ik doen of doe ik verkeerd?
https://www.fmscout.com/a...tweaks-by-sirtavares.html
Jammer dat de UI zoveel verpest voor de game. Heb het even kunnen uittesten maar ga toch bij 24 blijven.
Teveel dingen die niet logisch in mekaar zitten of onvindbaar zijn. Ook dingen die je in een oogopslag wil zien die gewoon er niet zijn of die een paar clicks verder staan. Echt bizar.
Een speler scouten en niet eens kunnen zien wat zijn posities zijn, een bod krijgen op een speler en zijn marktwaarde zit verstopt. Alsof ik van heel mijn selectie de waarde ken.
Opzich loopt de game wel smooth en zit er wel potentie in, als ze gewoon wat logische keuzes maken in hun schermen zou de game zoveel beter zijn. Bizar dat dit na een halfjaar nog niet gefixed is.
Teveel dingen die niet logisch in mekaar zitten of onvindbaar zijn. Ook dingen die je in een oogopslag wil zien die gewoon er niet zijn of die een paar clicks verder staan. Echt bizar.
Een speler scouten en niet eens kunnen zien wat zijn posities zijn, een bod krijgen op een speler en zijn marktwaarde zit verstopt. Alsof ik van heel mijn selectie de waarde ken.
Opzich loopt de game wel smooth en zit er wel potentie in, als ze gewoon wat logische keuzes maken in hun schermen zou de game zoveel beter zijn. Bizar dat dit na een halfjaar nog niet gefixed is.
GeluktChelseamarre123 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:27:
[...]
Ik had gisteren deze rap gedownload, paar MB. Alle namen lijken goed op het eerste zicht.
https://www.fmscout.com/a...tweaks-by-sirtavares.html
Edit: Ik heb deze post voor een flink deel aangepast om alle opvallende dingen erbij te zetten.
Ik draai eens een holidaytest in FM24 om te zien wat er met de database gebeurt als je de game alsmaar door laat gaan. Inmiddels ben ik ruim voorbij het jaar 2500.
Ik draai alleen Hongkong, als werkloze manager, met een aangepaste databasegrootte, maar zonder editor files. Enkel wat edt en lnc bestanden zijn veranderd vanwege de clubnamen.
Ik ben begonnen met ongeveer 100.000 spelers, waarvan er circa 45.000 tot 47.000 verdwenen en niet meer aangevuld zijn. De game blijft nu al zo'n 350 seizoenen relatief stabiel hangen rond de 53.000 tot 55.000 spelers. De afgelopen jaren zijn er zelfs weer wat spelers bij gekomen. Bij de laatste check waren het er tussen 59.000 en 60.000.
De eerste tientallen jaren verdwenen er dus duizenden spelers uit de database die wél behouden/vernieuwd zouden moeten zijn vanwege de gamesetup. Het dieptepunt lag rond de 51.000 tot 52.000 spelers, waarbij dus bijna de helft van de databasegrootte verdwenen was.
Het aantal actieve managers fluctueert ook een beetje, maar blijft zoals eerder in FM18 ook al ontdekt in lijn met wat ik toen zag: alleen de clubs met een reputatie boven een bepaald punt trekken nog managers aan en vanzelfsprekend ook de clubs in een actieve league, in dit geval Hongkong. Onder die drempel trekt een club geen enkele manager aan. Boven die drempel wel. Die clubs staan niet vooraf vast en is ook niet eenmalig, want die grens hangt samen met de clubreputatie, voor zover ik het nu zie. Groeit een club, dan kan het zomaar zijn dat ze na 100 seizoenen wel jarenlang managers kunnen aantrekken. Slinkt de reputatie, dan verdwijnt de club onder de drempelwaarde en wordt na het ontslag geen nieuwe hoofdcoach meer aangetrokken. Dat kan meermaals gebeuren. Feyenoord zat een tijd zonder manager, maar toen ze boven de grens uit stegen, werd de club opnieuw actief én een grootmacht.
In FM18 hadden alleen de 9 landen die ik actief had een manager + 16 verschillende clubs in de wereld uit inactieve landen. Nu in FM24 draai ik alleen Hongkong en vanzelfsprekend hebben die clubs een manager. Daarbovenop zijn er circa 95 tot 115 clubs uit niet geladen landen die een manager hebben. Afrika, Noord-Amerika en Oceanië blijven daarbij wel enorm achter op de rest. Van Oceanië begrijp ik dat op zich, omdat dit continent zonder editor files nooit actief kan zijn. Beide andere werelddelen zijn echter ook opmerkelijk stil. Azië heeft echter wel altijd een aantal managers, mogelijk omdat ik Hongkong actief heb, of omdat er andere hardcoded elementen zijn die ik nog niet ontdekt heb.
Het is in elk geval voor Europese clubs heel belangrijk om een manager te hebben, want daar heeft het direct effect op wat een club kan doen en bereiken. Zonder manager kun je wel de Europa League of Conference League winnen, maar niet de Champions League. Dat betekent in dit geval ook dat je in de 2e ronde van de Champions League, bij voorbaat al enkele teams kunt aanwijzen die de kwartfinale bereiken, want geen enkel team zonder manager bereikt de kwartfinale. Dat blijkt een soort harde hardcoded grens die het volstrekt onmogelijk maakt voor een club om verder te komen in dit toernooi. Dat geldt overigens al voor het begin van de database, dus stel dat je in je 15e of 20e seizoen een team zonder manager uit een niet actieve league ziet, dan wint ook dan al altijd het team mét een manager. Er kunnen dus ook nooit 2 teams zonder manager tegen elkaar geloot worden in die ronde voor zover ik weet. Ik heb niet alle seizoenen gecheckt (zijn er ook teveel om te doen) maar dit zie je bij mijn uitgebreide steekproef telkens opnieuw.
In FM18 hadden alleen de absolute grootmachten nog managers (Arsenal, Liverpool, Real, etc)
Ergens op de helft van mijn testrun in FM24 hebben naast de Hongkongse clubs de volgende teams wél een manager:
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns
Azië:
Australië: Melbourne City
China: Shanghai Shenhua, SH Port
Japan: Yokohama, Kashima, Kawasaki
Saoedi-Arabië: Al Hilal, Al Shabab, Al Ahli, Al Nassr, Al Ittihad
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Cyprus: Omonoia, APOEL
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund, Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Newcastle, Villa, United, Brighton, Liverpool, Arsenal, Spurs, City, Westham
Finland: HJK
Frankrijk: Nice, OL, Brest, Monaco, Rennes, Nantes, PSG, Clermont
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Inter, Milan, Juventus
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord, PSV
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Benfica, Porto
Roemenië: CFR Cluj
Schotland: Celtic
Servië: Rode Ster
Spanje: Espanyol, Sociedad, Barcelona, Atletico, Valencia, Getafe, Betis, Villarreal, Sevilla, Celta, Real, Bilbao
Slovenië: Olimpija, Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Basel, Lausanne, Zürich, Servette, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Boca, Vèlez, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Flamengo, Athletico Paranaense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Emelec, Independiente del Valle, El Nacional
Dat lijkt misschien een heleboel, maar dat betekent ook dat teams als Ajax, AZ, Anderlecht, Gent, Genk, Rangers, Sporting Lissabon, Steaua, Besiktas, Fenerbahce, Sparta Praag, Schalke, Werder, Stuttgart, Bayer Leverkusen, OM, Everton, Lazio, Napoli, Atalanta, Fiorentina, Rapid, Austria, Palmeiras, Fluminense, Gremio, Santos, Sao Paulo, Corinthians, Peñarol, Estudiantes, Independiente (Argentinië), Tunis, Zamalek, Cape Town, Rosenborg, enz allemaal zonder manager zitten. Die clubs doen ook minder ingaande en uitgaande transfers.
Bij mijn volgende meetmoment (250 tot 300 seizoenen later, in 2538) waren het deze teams:
Dik gedrukt = nieuw; doorgestreept = niet langer aanwezig; gewone tekst = gelijk gebleven.
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns, SuperSport, Amazulu, Kaiser Chiefs, Royal AM, Stellenbosch, Galaxy
Azië:
Australië: Melbourne City, Sydney FC
China: Shanghai Shenhua, SH Port, Henan, Shandong, Beijing Guo'an, Guangzhou, Changchun
Maleisië: Selangor, Kedah, Johor DT, Pahang
Japan: Kashima, Kawasaki, Yokohama, Sanfrecce Hiroshimo, Kobe,
Saoedi-Arabië: Al Shabab, Al Hilal, Al Ahli, Al Nassr, Al-Qadsiyah, Al Ittihad
Singapore: LC Sailors
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Bulgarije: CSKA Sofia, CSKA 1948, Botev Plovdiv, Ludogorets
Cyprus: APOEL, Omonoia
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund, Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Arsenal, Brighton, Spurs, Liverpool, United, Westham, City, Newcastle, Villa
Finland: HJK
Frankrijk: Clermont, Rennes, Monaco, PSG, Nice, OL, Brest, Nantes
Georgië: Dinamo Tbilisi, Torpedo Kutaisi
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia, Ferencváros
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Juventus, Inter, Milan
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord, PSV
Noord-Ierland: Linfield
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Porto, Benfica
Roemenië: CFR Cluj, UTA Arad, FC Argeş, Universitatea Cluj, Farul Constanţa
Schotland: Celtic, Dundee
Servië: Rode Ster
Spanje: Bilbao, Atletico, Espanyol, Villarreal, Betis, Real, Getafe, Celta, Sevilla, Barcelona, Sociedad, Valencia
Slovenië: Olimpija, Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Zürich, Lausanne, Servette, Grasshopper, Sion, Winterthur, Neuchâtel Xamax, St. Gallen, Lugano, Basel, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Vèlez, Boca, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Athletico Paranaense, Flamengo, Goias, Sao Paulo, Gremio, Corinthians, Palmeiras, RB Bragantino, Fluminense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Independiente del Valle, Emelec, El Nacional
Dat zijn dus iets meer clubs dan op de helft van de test. Nog steeds best een boel, maar nog altijd betekent dit ook dat de meeste competities van binnen behoorlijk dood en stil zijn. Geen België meer, in Nederland alleen nog Feyenoord. PSV is weggevallen en Ajax is nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. Topteams als Ajax, PSV, Anderlecht, Rangers, Besiktas, Fenerbahce, Bayern, Marseille, Milan, Inter, Boca en River kunnen dus volledig wegzakken.
En mocht je een Europees team zijn, dan betekent dat voor deze teams dus géén kwartfinale Champions League en dus ook nooit Champions League winst. Tenzij ze in deze en andere continentale competities punten sprokkelen en FM op de achtergrond hen ergens een keer een landstitel laat winnen waardoor hun reputatie weer stijgt. Ik vermoed dat het kantelpunt ergens rond de 8200 reputatie ligt.
Op de helft van mijn test was dit de grens: Club Brugge (8203) had nog wel een manager; Corinthians (8177) niet meer. Overigens hadden bij uitzondering SH Port, Melbourne City en Al Shabab wél een manager terwijl ze onder deze drempel liggen, dus er zullen waarschijnlijk nog meer punten worden meegenomen om te bepalen wie een manager heeft, houdt of aantrekt, mogelijk met andere grenzen per continent of regio. Bij de check na ruim 500 jaar lijkt dit aardig overeen te komen. De sterkste grens lijkt opnieuw rond een reputatie van 8200 te liggen met enkele uitzonderingen daaronder. Goias (8220) doet nog net mee; Lazio (8191) niet meer. Waarom sommige teams dan alsnog mee doen, is wat onduidelijk. Je ziet het ook aan de contractdatums dat managers op het einde van het seizoen stoppen, dus ergens zitten er hardcoded mechanismen die deze afkapping regelen.
Ook bijzonder: teams trekken managers niet aan voor een paar maandjes. Heel veel clubs hebben achtereenvolgens meerdere managers die 10, 20 of zelfs 30 jaar achter elkaar in dienst blijven. Je kunt overigens niet allemaal tegelijk succesvol zijn wanneer iedereen lang aan het roer staat. PSV had een manager die het bijna 33 jaar volhield. Hij haalde in die tijd maar 1 landstitel, 3 bekers en 2 supercups. Tussendoor zijn er wel managers die het net als in het echt maar kort volhouden, soms ook meerdere achter elkaar, maar vaak is het toch de manager die een flink deel van zijn voetballeven op de club blijft wonen.
Feyenoord is de grootste en meest succesvolle club van Nederland, met meerdere Champions Leagues en vele landstitels. Real Madrid was lange tijd de beste club in de Europese voetbalgeschiedenis, met meer dan 50 Champions Leagues. Inmiddels heeft APOEL uit Cyprus de Madrilenen ingehaald met 81 titels. Ook Omonoia doet het erg goed met 52 titels in het kampioenenbal. Hoewel Real Madrid nog altijd 54 keer de Champions League gewonnen heeft, staan ze op het punt om door de 2e Cypriotische club te worden ingehaald. Omonoia won 6 finales op rij en troefde daarmee Real af. APOEL heeft het record van CL finales op rij: 11 keer. In totaal stond 16 x achter elkaar een club uit Cyprus in de Champions League finale.
In Zuid-Amerika heeft Ecuador de sleutels naar de Libertadores in handen. In 2169 begon de opmars, waarna bijna elk jaar 1 of 2 Ecuadoraanse teams in de finale stonden. Op een gegeven moment wonnen teams uit Ecuador de Libertadores bijna 300 x achter elkaar. Dat zegt overigens niets over de spelers, want veelal hebben deze clubs maar een handvol spelers (ondanks dat in de databasesetup vast ligt dat de grootste clubs altijd spelers zouden moeten hebben) en deze spelers zijn vaak ook niet zo goed. In totaal waren er ongeveer 350 finales met minimaal 1 Ecuadoraans team in de eindstrijd achter elkaar!
In Azië is de dominantie van 1 land ook gigantisch: van alle gespeelde AFC Champions League finales stond er maar 7 x geen Saoedische club in de finale. De clubs uit Saoedi-Arabië wonnen gezamenlijk in 515 seizoenen tijd maar liefst 472 keer de AFC Champions League, waarbij ze maar 9 x niet de finale haalden. Waar oliedollars niet goed voor zijn, zullen we maar zeggen. Op zich doen de clubs helemaal niet zoveel transfers, maar als ze iemand binnenhalen, dan is het vaak voor een grote berg geld.
Pep Guardiola is wereldwijd nog steeds de succesvolste manager ooit, nadat hij precies 29 jaar bij City verbleef. De enige 2 andere echte personen in de top 20 zijn Julian Nagelsmann, die bijna 27 jaar Bayern trainde (1x CL), op de 15e plaats en Suwon en Gimcheon speler Kim Ju-chan op de 11e plaats, die bijna 28 jaar Benfica trainde (4x CL).
Hongkong is was een tijd lang #1 op de wereldranglijst. Niet geheel onverwacht binnen hoe FM werkt, maar tegelijkertijd toch ook bijzonder. Ze hebben onder andere 11 WK's gewonnen en 45 Azië Cups. Inmiddels staan zij op de 2e plaats en is IJsland wereldwijd #1 met 4 WK's, 6 EK's en 13 Nation Leagues. Was Nederland zo'n 200 jaar terug nog op de 21 plaats te vinden, inmiddels is ons voetballand afgezakt naar de 61e plek op de ladder. 7 WK's, 7 EK's (inlcusief 1988) en 14 Nation Leagues gewonnen is natuurlijk wel mooi, maar in ruim 500 jaar hoop je toch op meer.
De geschatte waarde van spelers lijkt zich te stabiliseren. Waar dit jarenlang opliep is het nu al een paar eeuw stabiel op ongeveer 500 miljoen euro. De inflatie loopt daarmee niet verder op. Ook lonen blijven ergens onder de 2 miljoen liggen, met maar een handvol uitzonderingen. Tevens is het al heel lang niet meer voorgekomen dat een transfer in de toplijst met duurste transfers ooit kwam. Dat was ruim 200 jaar geleden. Vinicius is de enige echte speler die nog altijd in die lijst staat, op een 5e plaats met 313 miljoen euro. De duurste transfer allertijden vond plaat op 9 juli 2105, waarbij newgen Andrea Baronchelli voor 335 miljoen van Newcastle United naar Barcelona wisselde.
De beste XI van Nederland is natuurlijk al tientallen keren ververst, maar Micky van der Ven en Frenkie de Jong bleven eeuwenlang de beste spelers op hun positie en staan daar nog steeds. Van de huidige generatie wereldtop (Vinicius, Mbappé, Messi, Ronaldo, Neymar, Haaland) staat alleen de Fransman nog in de Franse Best Eleven. In Brazilië staat Rodrygo er nog altijd in en in Duitsland zelfs 3: Musiala, Wirtz en Havertz. Engeland heeft Saka en Foden. Het zou leuk zijn als er meer statistieken bewaard bleven zodat je ook kon zien wie waarom beter was dan Messi en Ronaldo.
Ik ben zeer benieuwd of alles nu zo blijft, of dat er toch nog weer grote veranderingen komen en Cyprus en Ecuador nog een keer vervangen worden. Bolivia, Venezuela en Paraguay (toevallig of niet de andere 3 landen die je niet in vanilla FM kunt kiezen) doen het beter dan de landen die wel speelbaar zijn in Zuid-Amerika. Zeg maar dag tegen Argentinië en Brazilië dus. De Libertadores en AFC Champions League zijn wel heel voorspelbaar geworden, dus nog een keer de boel flink opschudden is ook niet verkeerd. In Europa wint Cyprus heel erg veel, maar zijn er nog altijd ook andere winnaars in de Champions League, waaronder teams uit het machtige Georgië. De UEFA Champions League is wel interessanter geworden over de gehele breedte omdat ondanks de Cypriotische overheersing ook tegelijkertijd de absolute hegemonie van de grote 5 doorbroken is doordat deze nu zijn aangevuld met geregelde kwartfinales voor Georgië en Turkije. Bovendien zijn er meer afwisselende clubs in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Spanje die meedingen en is Italië meestal nergens meer te bekennen, maar Portugal wel. Doorbraken van andere teams zien we ook met Nederland (bijna altijd Feyenoord), (soms) Zweden, (herhaaldelijk) Zwitserland, en af en toe Oostenrijk en Albanië. Al met al voor een deel herkenbaar, maar ook voor een flink deel nieuw dus.
De savegame is eigenlijk nog steeds heel 'snappy' met maar heel weinig lag. Alleen wanneer ik de lijst met grootste transfers allertijden opvraag en hij 500+ seizoenen moet vergelijken, of van daaruit een speler wil bekijken, duurt het een tijdje. Eigenlijk zijn alle andere schermen verder direct paraat. Met minder dan 1,2 GB aan schijfruimte, is de savegame ook al honderden jaren hetzelfde.
Ik denk dat ik nog even door simuleer tot dat er 555 seizoenen gelopen zijn. Als de wereld dan leuk genoeg lijkt ga ik misschien zelf nog wel een tijdje spelen. Een andere optie is doorgaan tot 3023 zodat er duizend jaar verstreken zijn. Het was in elk geval leuk om dit zo eens te simuleren en te bekijken.
Dit was mijn spreekbeurt over Football Manager 2024 in de toekomst. 😉
Ik draai eens een holidaytest in FM24 om te zien wat er met de database gebeurt als je de game alsmaar door laat gaan. Inmiddels ben ik ruim voorbij het jaar 2500.
Ik draai alleen Hongkong, als werkloze manager, met een aangepaste databasegrootte, maar zonder editor files. Enkel wat edt en lnc bestanden zijn veranderd vanwege de clubnamen.
Ik ben begonnen met ongeveer 100.000 spelers, waarvan er circa 45.000 tot 47.000 verdwenen en niet meer aangevuld zijn. De game blijft nu al zo'n 350 seizoenen relatief stabiel hangen rond de 53.000 tot 55.000 spelers. De afgelopen jaren zijn er zelfs weer wat spelers bij gekomen. Bij de laatste check waren het er tussen 59.000 en 60.000.
De eerste tientallen jaren verdwenen er dus duizenden spelers uit de database die wél behouden/vernieuwd zouden moeten zijn vanwege de gamesetup. Het dieptepunt lag rond de 51.000 tot 52.000 spelers, waarbij dus bijna de helft van de databasegrootte verdwenen was.
Het aantal actieve managers fluctueert ook een beetje, maar blijft zoals eerder in FM18 ook al ontdekt in lijn met wat ik toen zag: alleen de clubs met een reputatie boven een bepaald punt trekken nog managers aan en vanzelfsprekend ook de clubs in een actieve league, in dit geval Hongkong. Onder die drempel trekt een club geen enkele manager aan. Boven die drempel wel. Die clubs staan niet vooraf vast en is ook niet eenmalig, want die grens hangt samen met de clubreputatie, voor zover ik het nu zie. Groeit een club, dan kan het zomaar zijn dat ze na 100 seizoenen wel jarenlang managers kunnen aantrekken. Slinkt de reputatie, dan verdwijnt de club onder de drempelwaarde en wordt na het ontslag geen nieuwe hoofdcoach meer aangetrokken. Dat kan meermaals gebeuren. Feyenoord zat een tijd zonder manager, maar toen ze boven de grens uit stegen, werd de club opnieuw actief én een grootmacht.
In FM18 hadden alleen de 9 landen die ik actief had een manager + 16 verschillende clubs in de wereld uit inactieve landen. Nu in FM24 draai ik alleen Hongkong en vanzelfsprekend hebben die clubs een manager. Daarbovenop zijn er circa 95 tot 115 clubs uit niet geladen landen die een manager hebben. Afrika, Noord-Amerika en Oceanië blijven daarbij wel enorm achter op de rest. Van Oceanië begrijp ik dat op zich, omdat dit continent zonder editor files nooit actief kan zijn. Beide andere werelddelen zijn echter ook opmerkelijk stil. Azië heeft echter wel altijd een aantal managers, mogelijk omdat ik Hongkong actief heb, of omdat er andere hardcoded elementen zijn die ik nog niet ontdekt heb.
Het is in elk geval voor Europese clubs heel belangrijk om een manager te hebben, want daar heeft het direct effect op wat een club kan doen en bereiken. Zonder manager kun je wel de Europa League of Conference League winnen, maar niet de Champions League. Dat betekent in dit geval ook dat je in de 2e ronde van de Champions League, bij voorbaat al enkele teams kunt aanwijzen die de kwartfinale bereiken, want geen enkel team zonder manager bereikt de kwartfinale. Dat blijkt een soort harde hardcoded grens die het volstrekt onmogelijk maakt voor een club om verder te komen in dit toernooi. Dat geldt overigens al voor het begin van de database, dus stel dat je in je 15e of 20e seizoen een team zonder manager uit een niet actieve league ziet, dan wint ook dan al altijd het team mét een manager. Er kunnen dus ook nooit 2 teams zonder manager tegen elkaar geloot worden in die ronde voor zover ik weet. Ik heb niet alle seizoenen gecheckt (zijn er ook teveel om te doen) maar dit zie je bij mijn uitgebreide steekproef telkens opnieuw.
In FM18 hadden alleen de absolute grootmachten nog managers (Arsenal, Liverpool, Real, etc)
Ergens op de helft van mijn testrun in FM24 hebben naast de Hongkongse clubs de volgende teams wél een manager:
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns
Azië:
Australië: Melbourne City
China: Shanghai Shenhua, SH Port
Japan: Yokohama, Kashima, Kawasaki
Saoedi-Arabië: Al Hilal, Al Shabab, Al Ahli, Al Nassr, Al Ittihad
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Cyprus: Omonoia, APOEL
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund, Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Newcastle, Villa, United, Brighton, Liverpool, Arsenal, Spurs, City, Westham
Finland: HJK
Frankrijk: Nice, OL, Brest, Monaco, Rennes, Nantes, PSG, Clermont
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Inter, Milan, Juventus
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord, PSV
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Benfica, Porto
Roemenië: CFR Cluj
Schotland: Celtic
Servië: Rode Ster
Spanje: Espanyol, Sociedad, Barcelona, Atletico, Valencia, Getafe, Betis, Villarreal, Sevilla, Celta, Real, Bilbao
Slovenië: Olimpija, Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Basel, Lausanne, Zürich, Servette, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Boca, Vèlez, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Flamengo, Athletico Paranaense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Emelec, Independiente del Valle, El Nacional
Dat lijkt misschien een heleboel, maar dat betekent ook dat teams als Ajax, AZ, Anderlecht, Gent, Genk, Rangers, Sporting Lissabon, Steaua, Besiktas, Fenerbahce, Sparta Praag, Schalke, Werder, Stuttgart, Bayer Leverkusen, OM, Everton, Lazio, Napoli, Atalanta, Fiorentina, Rapid, Austria, Palmeiras, Fluminense, Gremio, Santos, Sao Paulo, Corinthians, Peñarol, Estudiantes, Independiente (Argentinië), Tunis, Zamalek, Cape Town, Rosenborg, enz allemaal zonder manager zitten. Die clubs doen ook minder ingaande en uitgaande transfers.
Bij mijn volgende meetmoment (250 tot 300 seizoenen later, in 2538) waren het deze teams:
Dik gedrukt = nieuw; doorgestreept = niet langer aanwezig; gewone tekst = gelijk gebleven.
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns, SuperSport, Amazulu, Kaiser Chiefs, Royal AM, Stellenbosch, Galaxy
Azië:
Australië: Melbourne City, Sydney FC
China: Shanghai Shenhua, SH Port, Henan, Shandong, Beijing Guo'an, Guangzhou, Changchun
Maleisië: Selangor, Kedah, Johor DT, Pahang
Japan: Kashima, Kawasaki, Yokohama, Sanfrecce Hiroshimo, Kobe,
Saoedi-Arabië: Al Shabab, Al Hilal, Al Ahli, Al Nassr, Al-Qadsiyah, Al Ittihad
Singapore: LC Sailors
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Bulgarije: CSKA Sofia, CSKA 1948, Botev Plovdiv, Ludogorets
Cyprus: APOEL, Omonoia
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund, Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Arsenal, Brighton, Spurs, Liverpool, United, Westham, City, Newcastle, Villa
Finland: HJK
Frankrijk: Clermont, Rennes, Monaco, PSG, Nice, OL, Brest, Nantes
Georgië: Dinamo Tbilisi, Torpedo Kutaisi
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia, Ferencváros
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Juventus, Inter, Milan
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord, PSV
Noord-Ierland: Linfield
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Porto, Benfica
Roemenië: CFR Cluj, UTA Arad, FC Argeş, Universitatea Cluj, Farul Constanţa
Schotland: Celtic, Dundee
Servië: Rode Ster
Spanje: Bilbao, Atletico, Espanyol, Villarreal, Betis, Real, Getafe, Celta, Sevilla, Barcelona, Sociedad, Valencia
Slovenië: Olimpija, Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Zürich, Lausanne, Servette, Grasshopper, Sion, Winterthur, Neuchâtel Xamax, St. Gallen, Lugano, Basel, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Vèlez, Boca, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Athletico Paranaense, Flamengo, Goias, Sao Paulo, Gremio, Corinthians, Palmeiras, RB Bragantino, Fluminense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Independiente del Valle, Emelec, El Nacional
Dat zijn dus iets meer clubs dan op de helft van de test. Nog steeds best een boel, maar nog altijd betekent dit ook dat de meeste competities van binnen behoorlijk dood en stil zijn. Geen België meer, in Nederland alleen nog Feyenoord. PSV is weggevallen en Ajax is nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. Topteams als Ajax, PSV, Anderlecht, Rangers, Besiktas, Fenerbahce, Bayern, Marseille, Milan, Inter, Boca en River kunnen dus volledig wegzakken.
En mocht je een Europees team zijn, dan betekent dat voor deze teams dus géén kwartfinale Champions League en dus ook nooit Champions League winst. Tenzij ze in deze en andere continentale competities punten sprokkelen en FM op de achtergrond hen ergens een keer een landstitel laat winnen waardoor hun reputatie weer stijgt. Ik vermoed dat het kantelpunt ergens rond de 8200 reputatie ligt.
Op de helft van mijn test was dit de grens: Club Brugge (8203) had nog wel een manager; Corinthians (8177) niet meer. Overigens hadden bij uitzondering SH Port, Melbourne City en Al Shabab wél een manager terwijl ze onder deze drempel liggen, dus er zullen waarschijnlijk nog meer punten worden meegenomen om te bepalen wie een manager heeft, houdt of aantrekt, mogelijk met andere grenzen per continent of regio. Bij de check na ruim 500 jaar lijkt dit aardig overeen te komen. De sterkste grens lijkt opnieuw rond een reputatie van 8200 te liggen met enkele uitzonderingen daaronder. Goias (8220) doet nog net mee; Lazio (8191) niet meer. Waarom sommige teams dan alsnog mee doen, is wat onduidelijk. Je ziet het ook aan de contractdatums dat managers op het einde van het seizoen stoppen, dus ergens zitten er hardcoded mechanismen die deze afkapping regelen.
Ook bijzonder: teams trekken managers niet aan voor een paar maandjes. Heel veel clubs hebben achtereenvolgens meerdere managers die 10, 20 of zelfs 30 jaar achter elkaar in dienst blijven. Je kunt overigens niet allemaal tegelijk succesvol zijn wanneer iedereen lang aan het roer staat. PSV had een manager die het bijna 33 jaar volhield. Hij haalde in die tijd maar 1 landstitel, 3 bekers en 2 supercups. Tussendoor zijn er wel managers die het net als in het echt maar kort volhouden, soms ook meerdere achter elkaar, maar vaak is het toch de manager die een flink deel van zijn voetballeven op de club blijft wonen.
Feyenoord is de grootste en meest succesvolle club van Nederland, met meerdere Champions Leagues en vele landstitels. Real Madrid was lange tijd de beste club in de Europese voetbalgeschiedenis, met meer dan 50 Champions Leagues. Inmiddels heeft APOEL uit Cyprus de Madrilenen ingehaald met 81 titels. Ook Omonoia doet het erg goed met 52 titels in het kampioenenbal. Hoewel Real Madrid nog altijd 54 keer de Champions League gewonnen heeft, staan ze op het punt om door de 2e Cypriotische club te worden ingehaald. Omonoia won 6 finales op rij en troefde daarmee Real af. APOEL heeft het record van CL finales op rij: 11 keer. In totaal stond 16 x achter elkaar een club uit Cyprus in de Champions League finale.
In Zuid-Amerika heeft Ecuador de sleutels naar de Libertadores in handen. In 2169 begon de opmars, waarna bijna elk jaar 1 of 2 Ecuadoraanse teams in de finale stonden. Op een gegeven moment wonnen teams uit Ecuador de Libertadores bijna 300 x achter elkaar. Dat zegt overigens niets over de spelers, want veelal hebben deze clubs maar een handvol spelers (ondanks dat in de databasesetup vast ligt dat de grootste clubs altijd spelers zouden moeten hebben) en deze spelers zijn vaak ook niet zo goed. In totaal waren er ongeveer 350 finales met minimaal 1 Ecuadoraans team in de eindstrijd achter elkaar!
In Azië is de dominantie van 1 land ook gigantisch: van alle gespeelde AFC Champions League finales stond er maar 7 x geen Saoedische club in de finale. De clubs uit Saoedi-Arabië wonnen gezamenlijk in 515 seizoenen tijd maar liefst 472 keer de AFC Champions League, waarbij ze maar 9 x niet de finale haalden. Waar oliedollars niet goed voor zijn, zullen we maar zeggen. Op zich doen de clubs helemaal niet zoveel transfers, maar als ze iemand binnenhalen, dan is het vaak voor een grote berg geld.
Pep Guardiola is wereldwijd nog steeds de succesvolste manager ooit, nadat hij precies 29 jaar bij City verbleef. De enige 2 andere echte personen in de top 20 zijn Julian Nagelsmann, die bijna 27 jaar Bayern trainde (1x CL), op de 15e plaats en Suwon en Gimcheon speler Kim Ju-chan op de 11e plaats, die bijna 28 jaar Benfica trainde (4x CL).
Hongkong is was een tijd lang #1 op de wereldranglijst. Niet geheel onverwacht binnen hoe FM werkt, maar tegelijkertijd toch ook bijzonder. Ze hebben onder andere 11 WK's gewonnen en 45 Azië Cups. Inmiddels staan zij op de 2e plaats en is IJsland wereldwijd #1 met 4 WK's, 6 EK's en 13 Nation Leagues. Was Nederland zo'n 200 jaar terug nog op de 21 plaats te vinden, inmiddels is ons voetballand afgezakt naar de 61e plek op de ladder. 7 WK's, 7 EK's (inlcusief 1988) en 14 Nation Leagues gewonnen is natuurlijk wel mooi, maar in ruim 500 jaar hoop je toch op meer.
De geschatte waarde van spelers lijkt zich te stabiliseren. Waar dit jarenlang opliep is het nu al een paar eeuw stabiel op ongeveer 500 miljoen euro. De inflatie loopt daarmee niet verder op. Ook lonen blijven ergens onder de 2 miljoen liggen, met maar een handvol uitzonderingen. Tevens is het al heel lang niet meer voorgekomen dat een transfer in de toplijst met duurste transfers ooit kwam. Dat was ruim 200 jaar geleden. Vinicius is de enige echte speler die nog altijd in die lijst staat, op een 5e plaats met 313 miljoen euro. De duurste transfer allertijden vond plaat op 9 juli 2105, waarbij newgen Andrea Baronchelli voor 335 miljoen van Newcastle United naar Barcelona wisselde.
De beste XI van Nederland is natuurlijk al tientallen keren ververst, maar Micky van der Ven en Frenkie de Jong bleven eeuwenlang de beste spelers op hun positie en staan daar nog steeds. Van de huidige generatie wereldtop (Vinicius, Mbappé, Messi, Ronaldo, Neymar, Haaland) staat alleen de Fransman nog in de Franse Best Eleven. In Brazilië staat Rodrygo er nog altijd in en in Duitsland zelfs 3: Musiala, Wirtz en Havertz. Engeland heeft Saka en Foden. Het zou leuk zijn als er meer statistieken bewaard bleven zodat je ook kon zien wie waarom beter was dan Messi en Ronaldo.
Ik ben zeer benieuwd of alles nu zo blijft, of dat er toch nog weer grote veranderingen komen en Cyprus en Ecuador nog een keer vervangen worden. Bolivia, Venezuela en Paraguay (toevallig of niet de andere 3 landen die je niet in vanilla FM kunt kiezen) doen het beter dan de landen die wel speelbaar zijn in Zuid-Amerika. Zeg maar dag tegen Argentinië en Brazilië dus. De Libertadores en AFC Champions League zijn wel heel voorspelbaar geworden, dus nog een keer de boel flink opschudden is ook niet verkeerd. In Europa wint Cyprus heel erg veel, maar zijn er nog altijd ook andere winnaars in de Champions League, waaronder teams uit het machtige Georgië. De UEFA Champions League is wel interessanter geworden over de gehele breedte omdat ondanks de Cypriotische overheersing ook tegelijkertijd de absolute hegemonie van de grote 5 doorbroken is doordat deze nu zijn aangevuld met geregelde kwartfinales voor Georgië en Turkije. Bovendien zijn er meer afwisselende clubs in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Spanje die meedingen en is Italië meestal nergens meer te bekennen, maar Portugal wel. Doorbraken van andere teams zien we ook met Nederland (bijna altijd Feyenoord), (soms) Zweden, (herhaaldelijk) Zwitserland, en af en toe Oostenrijk en Albanië. Al met al voor een deel herkenbaar, maar ook voor een flink deel nieuw dus.
De savegame is eigenlijk nog steeds heel 'snappy' met maar heel weinig lag. Alleen wanneer ik de lijst met grootste transfers allertijden opvraag en hij 500+ seizoenen moet vergelijken, of van daaruit een speler wil bekijken, duurt het een tijdje. Eigenlijk zijn alle andere schermen verder direct paraat. Met minder dan 1,2 GB aan schijfruimte, is de savegame ook al honderden jaren hetzelfde.
Ik denk dat ik nog even door simuleer tot dat er 555 seizoenen gelopen zijn. Als de wereld dan leuk genoeg lijkt ga ik misschien zelf nog wel een tijdje spelen. Een andere optie is doorgaan tot 3023 zodat er duizend jaar verstreken zijn. Het was in elk geval leuk om dit zo eens te simuleren en te bekijken.
Dit was mijn spreekbeurt over Football Manager 2024 in de toekomst. 😉
[ Voor 66% gewijzigd door Jorgen op 26-04-2026 16:52 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
En toen was de game kapot. Hetzelfde probleem wat ik al eerder gemeld heb: wanneer je ver in de toekomst bent, stopt de game met het genereren van newgens. Er is nog een handvol jonge spelers over, de rest wordt alleen maar ouder, zonder aangevuld te worden. In plaats daarvan loopt de game weer vol met grijze spelers en placeholders.
Your Friendly Neighborhood Moderator
haha mooie statistieken .. maar waarom ?Jorgen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:01:
Edit: Ik heb deze post voor een flink deel aangepast om alle opvallende dingen erbij te zetten.
Ik draai eens een holidaytest in FM24 om te zien wat er met de database gebeurt als je de game alsmaar door laat gaan. Inmiddels ben ik ruim voorbij het jaar 2500.
Ik draai alleen Hongkong, als werkloze manager, met een aangepaste databasegrootte, maar zonder editor files. Enkel wat edt en lnc bestanden zijn veranderd vanwege de clubnamen.
Ik ben begonnen met ongeveer 100.000 spelers, waarvan er circa 45.000 tot 47.000 verdwenen en niet meer aangevuld zijn. De game blijft nu al zo'n 350 seizoenen relatief stabiel hangen rond de 53.000 tot 55.000 spelers. De afgelopen jaren zijn er zelfs weer wat spelers bij gekomen. Bij de laatste check waren het er tussen 59.000 en 60.000.
De eerste tientallen jaren verdwenen er dus duizenden spelers uit de database die wél behouden/vernieuwd zouden moeten zijn vanwege de gamesetup. Het dieptepunt lag rond de 51.000 tot 52.000 spelers, waarbij dus bijna de helft van de databasegrootte verdwenen was.
Het aantal actieve managers fluctueert ook een beetje, maar blijft zoals eerder in FM18 ook al ontdekt in lijn met wat ik toen zag: alleen de clubs met een reputatie boven een bepaald punt trekken nog managers aan en vanzelfsprekend ook de clubs in een actieve league, in dit geval Hongkong. Onder die drempel trekt een club geen enkele manager aan. Boven die drempel wel. Die clubs staan niet vooraf vast en is ook niet eenmalig, want die grens hangt samen met de clubreputatie, voor zover ik het nu zie. Groeit een club, dan kan het zomaar zijn dat ze na 100 seizoenen wel jarenlang managers kunnen aantrekken. Slinkt de reputatie, dan verdwijnt de club onder de drempelwaarde en wordt na het ontslag geen nieuwe hoofdcoach meer aangetrokken. Dat kan meermaals gebeuren. Feyenoord zat een tijd zonder manager, maar toen ze boven de grens uit stegen, werd de club opnieuw actief én een grootmacht.
In FM18 hadden alleen de 9 landen die ik actief had een manager + 16 verschillende clubs in de wereld uit inactieve landen. Nu in FM24 draai ik alleen Hongkong en vanzelfsprekend hebben die clubs een manager. Daarbovenop zijn er circa 95 tot 115 clubs uit niet geladen landen die een manager hebben. Afrika, Noord-Amerika en Oceanië blijven daarbij wel enorm achter op de rest. Van Oceanië begrijp ik dat op zich, omdat dit continent zonder editor files nooit actief kan zijn. Beide andere werelddelen zijn echter ook opmerkelijk stil. Azië heeft echter wel altijd een aantal managers, mogelijk omdat ik Hongkong actief heb, of omdat er andere hardcoded elementen zijn die ik nog niet ontdekt heb.
Het is in elk geval voor Europese clubs heel belangrijk om een manager te hebben, want daar heeft het direct effect op wat een club kan doen en bereiken. Zonder manager kun je wel de Europa League of Conference League winnen, maar niet de Champions League. Dat betekent in dit geval ook dat je in de 2e ronde van de Champions League, bij voorbaat al enkele teams kunt aanwijzen die de kwartfinale bereiken, want geen enkel team zonder manager bereikt de kwartfinale. Dat blijkt een soort harde hardcoded grens die het volstrekt onmogelijk maakt voor een club om verder te komen in dit toernooi. Dat geldt overigens al voor het begin van de database, dus stel dat je in je 15e of 20e seizoen een team zonder manager uit een niet actieve league ziet, dan wint ook dan al altijd het team mét een manager. Er kunnen dus ook nooit 2 teams zonder manager tegen elkaar geloot worden in die ronde voor zover ik weet. Ik heb niet alle seizoenen gecheckt (zijn er ook teveel om te doen) maar dit zie je bij mijn uitgebreide steekproef telkens opnieuw.
In FM18 hadden alleen de absolute grootmachten nog managers (Arsenal, Liverpool, Real, etc)
Ergens op de helft van mijn testrun in FM24 hebben naast de Hongkongse clubs de volgende teams wél een manager:
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns
Azië:
Australië: Melbourne City
China: Shanghai Shenhua, SH Port
Japan: Yokohama, Kashima, Kawasaki
Saoedi-Arabië: Al Hilal, Al Shabab, Al Ahli, Al Nassr, Al Ittihad
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Cyprus: Omonoia, APOEL
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund, Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Newcastle, Villa, United, Brighton, Liverpool, Arsenal, Spurs, City, Westham
Finland: HJK
Frankrijk: Nice, OL, Brest, Monaco, Rennes, Nantes, PSG, Clermont
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Inter, Milan, Juventus
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord, PSV
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Benfica, Porto
Roemenië: CFR Cluj
Schotland: Celtic
Servië: Rode Ster
Spanje: Espanyol, Sociedad, Barcelona, Atletico, Valencia, Getafe, Betis, Villarreal, Sevilla, Celta, Real, Bilbao
Slovenië: Olimpija, Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Basel, Lausanne, Zürich, Servette, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Boca, Vèlez, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Flamengo, Athletico Paranaense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Emelec, Independiente del Valle, El Nacional
Dat lijkt misschien een heleboel, maar dat betekent ook dat teams als Ajax, AZ, Anderlecht, Gent, Genk, Rangers, Sporting Lissabon, Steaua, Besiktas, Fenerbahce, Sparta Praag, Schalke, Werder, Stuttgart, Bayer Leverkusen, OM, Everton, Lazio, Napoli, Atalanta, Fiorentina, Rapid, Austria, Palmeiras, Fluminense, Gremio, Santos, Sao Paulo, Corinthians, Peñarol, Estudiantes, Independiente (Argentinië), Tunis, Zamalek, Cape Town, Rosenborg, enz allemaal zonder manager zitten. Die clubs doen ook minder ingaande en uitgaande transfers.
Bij mijn volgende meetmoment (250 tot 300 seizoenen later, in 2538) waren het deze teams:
Dik gedrukt = nieuw; doorgestreept = niet langer aanwezig; gewone tekst = gelijk gebleven.
Afrika:
Zuid-Afrika: Sundowns, SuperSport, Amazulu, Kaiser Chiefs, Royal AM, Stellenbosch, Galaxy
Azië:
Australië: Melbourne City, Sydney FC
China: Shanghai Shenhua, SH Port, Henan, Shandong, Beijing Guo'an, Guangzhou, Changchun
Maleisië: Selangor, Kedah, Johor DT, Pahang
Japan: Kashima, Kawasaki, Yokohama, Sanfrecce Hiroshimo, Kobe,
Saoedi-Arabië: Al Shabab, Al Hilal, Al Ahli, Al Nassr, Al-Qadsiyah, Al Ittihad
Singapore: LC Sailors
Zuid-Korea: Ulsan
Europa:
Belarus: Dinamo Minsk
België: Club Brugge
Bulgarije: CSKA Sofia, CSKA 1948, Botev Plovdiv, Ludogorets
Cyprus: APOEL, Omonoia
Denemarken: Kopenhagen
Duitsland: Dortmund, Leipzig, Bayern
Engeland: Chelsea, Arsenal, Brighton, Spurs, Liverpool, United, Westham, City, Newcastle, Villa
Finland: HJK
Frankrijk: Clermont, Rennes, Monaco, PSG, Nice, OL, Brest, Nantes
Georgië: Dinamo Tbilisi, Torpedo Kutaisi
Griekenland: Olympiakos
Hongarije: Puskas Akademia, Ferencváros
Israël: Maccabi Tel Aviv
Italië: Juventus, Inter, Milan
Kroatië: Dinamo Zagreb
Nederland: Feyenoord, PSV
Noord-Ierland: Linfield
Noorwegen: Bodø/Glimt
Oekraïne: Shakhtar
Oostenrijk: Salzburg
Polen: Legia
Portugal: Porto, Benfica
Roemenië: CFR Cluj, UTA Arad, FC Argeş, Universitatea Cluj, Farul Constanţa
Schotland: Celtic, Dundee
Servië: Rode Ster
Spanje: Bilbao, Atletico, Espanyol, Villarreal, Betis, Real, Getafe, Celta, Sevilla, Barcelona, Sociedad, Valencia
Slovenië: Olimpija, Maribor
Slowakije: Slovan
Tsjechië: Slavia Praag
Turkije: Galatasaray
IJsland: Breidablik
Zweden: Malmö
Zwitersland: Zürich, Lausanne, Servette, Grasshopper, Sion, Winterthur, Neuchâtel Xamax, St. Gallen, Lugano, Basel, Young Boys
Noord-Amerika:
geen
Oceanië:
geen
Zuid-Amerika:
Argentinë: Vèlez, Boca, River
Bolivia: Bolivar
Brazilië: Atletico Mineiro, Athletico Paranaense, Flamengo, Goias, Sao Paulo, Gremio, Corinthians, Palmeiras, RB Bragantino, Fluminense
Ecuador: Barcelona (Ecuador), Independiente del Valle, Emelec, El Nacional
Dat zijn dus iets meer clubs dan op de helft van de test. Nog steeds best een boel, maar nog altijd betekent dit ook dat de meeste competities van binnen behoorlijk dood en stil zijn. Geen België meer, in Nederland alleen nog Feyenoord. PSV is weggevallen en Ajax is nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. Topteams als Ajax, PSV, Anderlecht, Rangers, Besiktas, Fenerbahce, Bayern, Marseille, Milan, Inter, Boca en River kunnen dus volledig wegzakken.
En mocht je een Europees team zijn, dan betekent dat voor deze teams dus géén kwartfinale Champions League en dus ook nooit Champions League winst. Tenzij ze in deze en andere continentale competities punten sprokkelen en FM op de achtergrond hen ergens een keer een landstitel laat winnen waardoor hun reputatie weer stijgt. Ik vermoed dat het kantelpunt ergens rond de 8200 reputatie ligt.
Op de helft van mijn test was dit de grens: Club Brugge (8203) had nog wel een manager; Corinthians (8177) niet meer. Overigens hadden bij uitzondering SH Port, Melbourne City en Al Shabab wél een manager terwijl ze onder deze drempel liggen, dus er zullen waarschijnlijk nog meer punten worden meegenomen om te bepalen wie een manager heeft, houdt of aantrekt, mogelijk met andere grenzen per continent of regio. Bij de check na ruim 500 jaar lijkt dit aardig overeen te komen. De sterkste grens lijkt opnieuw rond een reputatie van 8200 te liggen met enkele uitzonderingen daaronder. Goias (8220) doet nog net mee; Lazio (8191) niet meer. Waarom sommige teams dan alsnog mee doen, is wat onduidelijk. Je ziet het ook aan de contractdatums dat managers op het einde van het seizoen stoppen, dus ergens zitten er hardcoded mechanismen die deze afkapping regelen.
Ook bijzonder: teams trekken managers niet aan voor een paar maandjes. Heel veel clubs hebben achtereenvolgens meerdere managers die 10, 20 of zelfs 30 jaar achter elkaar in dienst blijven. Je kunt overigens niet allemaal tegelijk succesvol zijn wanneer iedereen lang aan het roer staat. PSV had een manager die het bijna 33 jaar volhield. Hij haalde in die tijd maar 1 landstitel, 3 bekers en 2 supercups. Tussendoor zijn er wel managers die het net als in het echt maar kort volhouden, soms ook meerdere achter elkaar, maar vaak is het toch de manager die een flink deel van zijn voetballeven op de club blijft wonen.
Feyenoord is de grootste en meest succesvolle club van Nederland, met meerdere Champions Leagues en vele landstitels. Real Madrid was lange tijd de beste club in de Europese voetbalgeschiedenis, met meer dan 50 Champions Leagues. Inmiddels heeft APOEL uit Cyprus de Madrilenen ingehaald met 81 titels. Ook Omonoia doet het erg goed met 52 titels in het kampioenenbal. Hoewel Real Madrid nog altijd 54 keer de Champions League gewonnen heeft, staan ze op het punt om door de 2e Cypriotische club te worden ingehaald. Omonoia won 6 finales op rij en troefde daarmee Real af. APOEL heeft het record van CL finales op rij: 11 keer. In totaal stond 16 x achter elkaar een club uit Cyprus in de Champions League finale.
In Zuid-Amerika heeft Ecuador de sleutels naar de Libertadores in handen. In 2169 begon de opmars, waarna bijna elk jaar 1 of 2 Ecuadoraanse teams in de finale stonden. Op een gegeven moment wonnen teams uit Ecuador de Libertadores bijna 300 x achter elkaar. Dat zegt overigens niets over de spelers, want veelal hebben deze clubs maar een handvol spelers (ondanks dat in de databasesetup vast ligt dat de grootste clubs altijd spelers zouden moeten hebben) en deze spelers zijn vaak ook niet zo goed. In totaal waren er ongeveer 350 finales met minimaal 1 Ecuadoraans team in de eindstrijd achter elkaar!
In Azië is de dominantie van 1 land ook gigantisch: van alle gespeelde AFC Champions League finales stond er maar 7 x geen Saoedische club in de finale. De clubs uit Saoedi-Arabië wonnen gezamenlijk in 515 seizoenen tijd maar liefst 472 keer de AFC Champions League, waarbij ze maar 9 x niet de finale haalden. Waar oliedollars niet goed voor zijn, zullen we maar zeggen. Op zich doen de clubs helemaal niet zoveel transfers, maar als ze iemand binnenhalen, dan is het vaak voor een grote berg geld.
Pep Guardiola is wereldwijd nog steeds de succesvolste manager ooit, nadat hij precies 29 jaar bij City verbleef. De enige 2 andere echte personen in de top 20 zijn Julian Nagelsmann, die bijna 27 jaar Bayern trainde (1x CL), op de 15e plaats en Suwon en Gimcheon speler Kim Ju-chan op de 11e plaats, die bijna 28 jaar Benfica trainde (4x CL).
Hongkong is was een tijd lang #1 op de wereldranglijst. Niet geheel onverwacht binnen hoe FM werkt, maar tegelijkertijd toch ook bijzonder. Ze hebben onder andere 11 WK's gewonnen en 45 Azië Cups. Inmiddels staan zij op de 2e plaats en is IJsland wereldwijd #1 met 4 WK's, 6 EK's en 13 Nation Leagues. Was Nederland zo'n 200 jaar terug nog op de 21 plaats te vinden, inmiddels is ons voetballand afgezakt naar de 61e plek op de ladder. 7 WK's, 7 EK's (inlcusief 1988) en 14 Nation Leagues gewonnen is natuurlijk wel mooi, maar in ruim 500 jaar hoop je toch op meer.
De geschatte waarde van spelers lijkt zich te stabiliseren. Waar dit jarenlang opliep is het nu al een paar eeuw stabiel op ongeveer 500 miljoen euro. De inflatie loopt daarmee niet verder op. Ook lonen blijven ergens onder de 2 miljoen liggen, met maar een handvol uitzonderingen. Tevens is het al heel lang niet meer voorgekomen dat een transfer in de toplijst met duurste transfers ooit kwam. Dat was ruim 200 jaar geleden. Vinicius is de enige echte speler die nog altijd in die lijst staat, op een 5e plaats met 313 miljoen euro. De duurste transfer allertijden vond plaat op 9 juli 2105, waarbij newgen Andrea Baronchelli voor 335 miljoen van Newcastle United naar Barcelona wisselde.
De beste XI van Nederland is natuurlijk al tientallen keren ververst, maar Micky van der Ven en Frenkie de Jong bleven eeuwenlang de beste spelers op hun positie en staan daar nog steeds. Van de huidige generatie wereldtop (Vinicius, Mbappé, Messi, Ronaldo, Neymar, Haaland) staat alleen de Fransman nog in de Franse Best Eleven. In Brazilië staat Rodrygo er nog altijd in en in Duitsland zelfs 3: Musiala, Wirtz en Havertz. Engeland heeft Saka en Foden. Het zou leuk zijn als er meer statistieken bewaard bleven zodat je ook kon zien wie waarom beter was dan Messi en Ronaldo.
Ik ben zeer benieuwd of alles nu zo blijft, of dat er toch nog weer grote veranderingen komen en Cyprus en Ecuador nog een keer vervangen worden. Bolivia, Venezuela en Paraguay (toevallig of niet de andere 3 landen die je niet in vanilla FM kunt kiezen) doen het beter dan de landen die wel speelbaar zijn in Zuid-Amerika. Zeg maar dag tegen Argentinië en Brazilië dus. De Libertadores en AFC Champions League zijn wel heel voorspelbaar geworden, dus nog een keer de boel flink opschudden is ook niet verkeerd. In Europa wint Cyprus heel erg veel, maar zijn er nog altijd ook andere winnaars in de Champions League, waaronder teams uit het machtige Georgië. De UEFA Champions League is wel interessanter geworden over de gehele breedte omdat ondanks de Cypriotische overheersing ook tegelijkertijd de absolute hegemonie van de grote 5 doorbroken is doordat deze nu zijn aangevuld met geregelde kwartfinales voor Georgië en Turkije. Bovendien zijn er meer afwisselende clubs in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Spanje die meedingen en is Italië meestal nergens meer te bekennen, maar Portugal wel. Doorbraken van andere teams zien we ook met Nederland (bijna altijd Feyenoord), (soms) Zweden, (herhaaldelijk) Zwitserland, en af en toe Oostenrijk en Albanië. Al met al voor een deel herkenbaar, maar ook voor een flink deel nieuw dus.
De savegame is eigenlijk nog steeds heel 'snappy' met maar heel weinig lag. Alleen wanneer ik de lijst met grootste transfers allertijden opvraag en hij 500+ seizoenen moet vergelijken, of van daaruit een speler wil bekijken, duurt het een tijdje. Eigenlijk zijn alle andere schermen verder direct paraat. Met minder dan 1,2 GB aan schijfruimte, is de savegame ook al honderden jaren hetzelfde.
Ik denk dat ik nog even door simuleer tot dat er 555 seizoenen gelopen zijn. Als de wereld dan leuk genoeg lijkt ga ik misschien zelf nog wel een tijdje spelen. Een andere optie is doorgaan tot 3023 zodat er duizend jaar verstreken zijn. Het was in elk geval leuk om dit zo eens te simuleren en te bekijken.
Dit was mijn spreekbeurt over Football Manager 2024 in de toekomst. 😉
PS : wel echt jammer dat er nog geen update is wanneer je nou eindelijk de internationale teams kan managen
psn: taker-mart
Waarom? Omdat het kan en FM simuleren is leuk. Met mijn nieuwe computer kan ik veel sneller en verder simuleren en ik wilde zien wat er gebeurt met deze database als je ver in de toekomst bent. Tevens wilde ik ontdekken hoe bepaalde databasemechanieken werken qua actieve en inactieve clubs. Daarenboven ben ik op zoek naar een fijne setup die én rijk gevuld is met speelbare landen én stabiel loopt voor een paar eeuw.taker1987 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:39:
[...]
haha mooie statistieken .. maar waarom ?
PS : wel echt jammer dat er nog geen update is wanneer je nou eindelijk de internationale teams kan managen
Ik twijfel nog een beetje over een nieuwe save, maar mijn voorkeur ligt momenteel bij Azië óf een nieuwe challenge waarin ik zoveel mogelijk probeer te winnen in de wereld. Dat deed ik al eerder, maar toen crashte de game en kwam ik uiteindelijk niet meer voorbij 2279 omdat er geen spelers meer gegenereerd werden.
[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 30-04-2026 01:06 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Hoe hebben jullie doorgaans de setup van je savegames? Veel landen en/of divisies? Volledig geladen of view only? Veel extra spelers? Editor files en/of real name fixes of juist niet? Etc.
Ik ben altijd op zoek naar 'dé perfecte samenstelling', maar daardoor gaat er vaak een boel tijd zitten in een game setup voordat ik tevreden ben. Ik herken het ook van Minecraft. Als je eenmaal met mods bezig gaat kan er altijd nog iets nóg beter, of iets anders is net niet beschikbaar en dus 'mis' je dat weer. Eigenlijk zonde van de tijd, want je wilt graag in die game duiken.
Ik ben altijd op zoek naar 'dé perfecte samenstelling', maar daardoor gaat er vaak een boel tijd zitten in een game setup voordat ik tevreden ben. Ik herken het ook van Minecraft. Als je eenmaal met mods bezig gaat kan er altijd nog iets nóg beter, of iets anders is net niet beschikbaar en dus 'mis' je dat weer. Eigenlijk zonde van de tijd, want je wilt graag in die game duiken.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Iemand een site of goed YouTube kanaal waar je goede uitleg heb over de opbouw van je jeugd opleiding en scouting ?
Wil een game beginnen waar ik vooral met eigen jeugd wil spelen en nationale talenten wil aantrekken.
Maar heb nooit een idee wat ik moet doen qua jeugd manager / trainers. Trainingen etc.
Valt me op dat veel toptalenten in mijn games in de jeugd altijd achteruit gaan qua ontwikkeling. Waarbij ik denk dat aan de slechte jeugdtrainers ligt.
Wil een game beginnen waar ik vooral met eigen jeugd wil spelen en nationale talenten wil aantrekken.
Maar heb nooit een idee wat ik moet doen qua jeugd manager / trainers. Trainingen etc.
Valt me op dat veel toptalenten in mijn games in de jeugd altijd achteruit gaan qua ontwikkeling. Waarbij ik denk dat aan de slechte jeugdtrainers ligt.
Je kan dit eens lezen, dat het voor FM24 is maakt niet echt wat uit: https://sortitoutsi.net/c...g-and-training-wonderkidsTraeces schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:41:
Iemand een site of goed YouTube kanaal waar je goede uitleg heb over de opbouw van je jeugd opleiding en scouting ?
Wil een game beginnen waar ik vooral met eigen jeugd wil spelen en nationale talenten wil aantrekken.
Maar heb nooit een idee wat ik moet doen qua jeugd manager / trainers. Trainingen etc.
Valt me op dat veel toptalenten in mijn games in de jeugd altijd achteruit gaan qua ontwikkeling. Waarbij ik denk dat aan de slechte jeugdtrainers ligt.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Soms snap je FM ook niet. Na 11 wedstrijden staat de club op de laatste plaats met 3 punten na 3 gelijke spelen en 8 x verlies. Ik neem het over en win 14 wedstrijden in de resterende 23 wedstrijden en speel ook 3 keer gelijk. We eindigen op de 8e plek in de BL2. Maar bestuur en supporters vinden mijn management 'wel een 6,5' waard...
Seizoen eerder zelf ontslagen omdat we op de 19e plaats in Japan stonden. Niet gek. Maar wel als je bedenkt dat dit het eerste en enige slechte seizoen is wat we draaiden, na 4 x de ACLE en 1 x de ACL2 gewonnen te hebben in de jaren ervoor.
Scorebordjournalistiek zou Co Adriaanse zeggen.
Seizoen eerder zelf ontslagen omdat we op de 19e plaats in Japan stonden. Niet gek. Maar wel als je bedenkt dat dit het eerste en enige slechte seizoen is wat we draaiden, na 4 x de ACLE en 1 x de ACL2 gewonnen te hebben in de jaren ervoor.
Scorebordjournalistiek zou Co Adriaanse zeggen.
[ Voor 30% gewijzigd door Jorgen op 04-05-2026 10:48 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Uit eigen ervaring, het is een proces van lange adem. Je moet er ook rekening mee houden dat je niet elke intake of zelfs enkele jaren matige eigen jeugdspelers genereert ondanks dat je faciliteiten top zijn.Traeces schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:41:
Iemand een site of goed YouTube kanaal waar je goede uitleg heb over de opbouw van je jeugd opleiding en scouting ?
Wil een game beginnen waar ik vooral met eigen jeugd wil spelen en nationale talenten wil aantrekken.
Maar heb nooit een idee wat ik moet doen qua jeugd manager / trainers. Trainingen etc.
Valt me op dat veel toptalenten in mijn games in de jeugd altijd achteruit gaan qua ontwikkeling. Waarbij ik denk dat aan de slechte jeugdtrainers ligt.
Belangrijkste zijn de jeugdscouting/complex dat je moet upgraden tot je niet meer kan(moet je wel altijd financieel gezond zijn en een bestuur hebben dat dit wil doen) Soms meermaals per jaar vragen als het kan, soms accepteren ze het ineens.
Dan heb je nog de hoofdjeugdopleiding die belangrijk is, die zorgt voor de spelers die die aantrekt.
Trainers zijn ook belangrijk, best is dat je zelf u18/19 trainers aantrekt en dit niet door de technisch directeur laat doen. Hangt ook allemaal af met hoe goed je club is, een toptrainer met goede stats gaat niet zomaar naar een club als ik zeg maar wat Utrecht gaan in seizoen 1. Maar als de financiën en resultaten goed zijn lukt dit na enkele jaren wel(reputatie stijgt)
Spelers en zeker toptalenten leen ik nooit te snel uit, onder de 18jaar doe ik sowieso niet. Beter om ze in betere accomodatie+trainers te laten ontwikkelen dan ergens aan een 4de divisie club uit te lenen.
Over dat laatste stukje van je vraag: Je spelers gaan achteruit: kan ook zijn dat je spelers verkeerd worden ingeschat met een trainer/assistent met lage CA/PA waarde. Dan is die op zijn 16e bv hoog ingeschat door iemand maar heeft die in werkelijkheid niet zo'n groot potentieel waardoor die 4 sterren op zijn 20e nog 2 zijn.
Best gewoon wat googelen als je echt guides wil, internet/youtube/reddit staat er vol mee.
Bovendien zijn die sterren altijd in relatie tot de rest van je team en zeggen ze dus niks over de absolute kwaliteit. Een speler met 5 sterren heeft er 5 in vergelijk met de rest van je team, maar misschien wel 12 ten opzichte van een derdedivisieclub en maar een halve ten opzichte van Real Madrid. Daarenboven zijn sterren ook nog eens een inschatting van je staf, met een foutmarge, en kan het zijn dat je staf helemaal niet zo goed is in het inschatten van de actuele en/of potentiële kwaliteit. En spelers hebben dan ook nog hidden attributes waarbij ze vroeg of laat bloeien, hun potentie kunnen bereiken of nooit waar maken. Hoevaak ze spelen, op welke positie en hoe ze getraind worden heeft dan ook nog invloed.
De beste jeugdopleidingen die ik gehad heb waren bij Ajax en bij Cruzeiro. Maar dan moet wel alles op orde zijn voordat je een talentenfabriek hebt.
De beste jeugdopleidingen die ik gehad heb waren bij Ajax en bij Cruzeiro. Maar dan moet wel alles op orde zijn voordat je een talentenfabriek hebt.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Doorzettingsvermogen is ook nog eens een zichtbare eigenschap die heel belangrijk is. Als die heel laag is haalt een talent nooit zijn volledig pottentieel.Jorgen schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:15:
Bovendien zijn die sterren altijd in relatie tot de rest van je team en zeggen ze dus niks over de absolute kwaliteit. Een speler met 5 sterren heeft er 5 in vergelijk met de rest van je team, maar misschien wel 12 ten opzichte van een derdedivisieclub en maar een halve ten opzichte van Real Madrid. Daarenboven zijn sterren ook nog eens een inschatting van je staf, met een foutmarge, en kan het zijn dat je staf helemaal niet zo goed is in het inschatten van de actuele en/of potentiële kwaliteit. En spelers hebben dan ook nog hidden attributes waarbij ze vroeg of laat bloeien, hun potentie kunnen bereiken of nooit waar maken. Hoevaak ze spelen, op welke positie en hoe ze getraind worden heeft dan ook nog invloed.
De beste jeugdopleidingen die ik gehad heb waren bij Ajax en bij Cruzeiro. Maar dan moet wel alles op orde zijn voordat je een talentenfabriek hebt.
Daarom speel ik nogsteeds 24. 26 komt er niet meer in ook.
Wat speelt iedereen hier om de FM leegte te vullen? Ik ben FM24 wel beu na 2000h+ enja, voor FM26/27 heb ik niet veel hoop. Weer een gigantische radiostilte ivm internationaal voetbal, ze hebben hun lesje geleerd /s
Ik heb gehoord dat out of the park niet slecht is, maar ik heb weinig met baseball (lijkt me ook weinig tactisch aan, zet de man die het hardst kan gooien/slaan op de goeie plek), cycling manager is zoals fifa te betrokken (ik wil niet zeggen tegen mijn renners wanneer ze moeten sprinten en eten).
Ik had mijn oog op motorsport manager en eventueel tennis manager
Ik heb gehoord dat out of the park niet slecht is, maar ik heb weinig met baseball (lijkt me ook weinig tactisch aan, zet de man die het hardst kan gooien/slaan op de goeie plek), cycling manager is zoals fifa te betrokken (ik wil niet zeggen tegen mijn renners wanneer ze moeten sprinten en eten).
Ik had mijn oog op motorsport manager en eventueel tennis manager
Ik speel nog steeds Football Manager 24. Genoeg doelen om mezelf te stellen die ik nog wil bereiken. 6161 uur op de teller.... En anders heb ik de Star Trek Voyager game nog liggen, maar daar kwam ik niet helemaal in. En Minecraft met mods.AntiChrist7 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:48:
Wat speelt iedereen hier om de FM leegte te vullen? Ik ben FM24 wel beu na 2000h+ enja, voor FM26/27 heb ik niet veel hoop. Weer een gigantische radiostilte ivm internationaal voetbal, ze hebben hun lesje geleerd /s
Ik heb gehoord dat out of the park niet slecht is, maar ik heb weinig met baseball (lijkt me ook weinig tactisch aan, zet de man die het hardst kan gooien/slaan op de goeie plek), cycling manager is zoals fifa te betrokken (ik wil niet zeggen tegen mijn renners wanneer ze moeten sprinten en eten).
Ik had mijn oog op motorsport manager en eventueel tennis manager
Your Friendly Neighborhood Moderator
Steeds andere challenges in FM kan ook leuk zijn. Journeymans, Pentagon, Build a Nation etc.AntiChrist7 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:48:
Wat speelt iedereen hier om de FM leegte te vullen? Ik ben FM24 wel beu na 2000h+ enja, voor FM26/27 heb ik niet veel hoop. Weer een gigantische radiostilte ivm internationaal voetbal, ze hebben hun lesje geleerd /s
Ik heb gehoord dat out of the park niet slecht is, maar ik heb weinig met baseball (lijkt me ook weinig tactisch aan, zet de man die het hardst kan gooien/slaan op de goeie plek), cycling manager is zoals fifa te betrokken (ik wil niet zeggen tegen mijn renners wanneer ze moeten sprinten en eten).
Ik had mijn oog op motorsport manager en eventueel tennis manager
Zelf zit ik er aan te denken om een journeyman te beginnen waar ik zelf de Director of Football de transfers laat doen enzo. Dus zelf geen spelers kopen. Geen idee hoe haalbaar dat is helemaal onderin de voetbalpiramide. Maar we gaan't zien.
Daarnaast lees ik vaak op de FM fora etc dat veel FMers ook Crusader Kings of Cities Skylines doen enzo en dat is toevallig wat ik ook vaak doe, dus er zal wat in zitten
Ja Anno en EU4 speel ik ook, maar heb gewoon nood aan een echte (sport)manager game. Want bij al de genoemde games zit je er toch nog altijd vrij dicht op. En cities skylines 2 heeft ook niet de beste launch gehad :p
FM24 is wel helemaal scheefgespeeld bij mij. Heb vanalle formaties en competities gespeeld. Heb een journeyman geprobeerd maar ik kan daar niet in aarden, ik blijf graag bij een team. En heb sinds de laatste keer ook eens mijn pc gereset, dus heb geen zin om al die skins en packs en fixes en realism patches opnieuw te gaan inzetten. het is ook gewoon te voorspelbaar geworden na zo lang en loop je na een tijd toch gewoon weer tegen enkele frustraties aan die de immersie vreten.
toevallig is er vandaag dit gepost over internationaal management
https://www.footballmanager.com/news/return-international-management-and-review-fm26
Ahead of that, I want to be transparent with you and manage expectations for what is coming in this update. While the mode represents an improvement on FM24, the full revamp will not be realised at launch and will instead be developed further over time.
"we hebben internationaal management verwijderd om het te kunnen herwerken"
8 maand later: 'hier is internationaal management, amper herwerkt"
Dat belooft voor de toekomst... dus nog meer suggesties voor management games zijn welkom...
FM24 is wel helemaal scheefgespeeld bij mij. Heb vanalle formaties en competities gespeeld. Heb een journeyman geprobeerd maar ik kan daar niet in aarden, ik blijf graag bij een team. En heb sinds de laatste keer ook eens mijn pc gereset, dus heb geen zin om al die skins en packs en fixes en realism patches opnieuw te gaan inzetten. het is ook gewoon te voorspelbaar geworden na zo lang en loop je na een tijd toch gewoon weer tegen enkele frustraties aan die de immersie vreten.
toevallig is er vandaag dit gepost over internationaal management
https://www.footballmanager.com/news/return-international-management-and-review-fm26
Ahead of that, I want to be transparent with you and manage expectations for what is coming in this update. While the mode represents an improvement on FM24, the full revamp will not be realised at launch and will instead be developed further over time.
"we hebben internationaal management verwijderd om het te kunnen herwerken"
8 maand later: 'hier is internationaal management, amper herwerkt"
Dat belooft voor de toekomst... dus nog meer suggesties voor management games zijn welkom...
Ik speel FM 24 nog steeds, voor mij de ideale game voor tijdens het TV kijken met de laptop.
Anno speel ik ook wel maar daar heb ik toch meer concentratie voor nodig en doe ik achter de pc.
@AntiChrist7 Kan je in cycling manager niet puur simuleren? Als kind/tiener speelde ik het zo omdat ik geen krachtige pc had. Maar waarschijnlijk is de lol er dan snel af, is net wat anders dan in FM simuleren.
Anno speel ik ook wel maar daar heb ik toch meer concentratie voor nodig en doe ik achter de pc.
@AntiChrist7 Kan je in cycling manager niet puur simuleren? Als kind/tiener speelde ik het zo omdat ik geen krachtige pc had. Maar waarschijnlijk is de lol er dan snel af, is net wat anders dan in FM simuleren.
ik speelde vroeger ook wel cycling manager, maar dat werd snel eentonig omdat elk jaar de ritten zich herhalen (dus ook rittenkoersen zoals de tour en parijs nice waren elke keer hetzelfde). Ik weet ook niet hoeveel tactiek je kan inbrengen als je enkel simuleert, zou ik eens moeten opzoeken
dit kan ik beamen, helemaal hooked aan Crusader Kings 3 !Terranova schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:32:
[...]
Steeds andere challenges in FM kan ook leuk zijn. Journeymans, Pentagon, Build a Nation etc.
Zelf zit ik er aan te denken om een journeyman te beginnen waar ik zelf de Director of Football de transfers laat doen enzo. Dus zelf geen spelers kopen. Geen idee hoe haalbaar dat is helemaal onderin de voetbalpiramide. Maar we gaan't zien.
Daarnaast lees ik vaak op de FM fora etc dat veel FMers ook Crusader Kings of Cities Skylines doen enzo en dat is toevallig wat ik ook vaak doe, dus er zal wat in zitten
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Toevallig vandaag een aanbieding van 4€ in steam. Was even aan het opzoeken, er bestaan wel wat mods. Onderstaande is de bekenste.AntiChrist7 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:57:
ik speelde vroeger ook wel cycling manager, maar dat werd snel eentonig omdat elk jaar de ritten zich herhalen (dus ook rittenkoersen zoals de tour en parijs nice waren elke keer hetzelfde). Ik weet ook niet hoeveel tactiek je kan inbrengen als je enkel simuleert, zou ik eens moeten opzoeken
WorldDB 2025 The most exhaustive and popular database in the PCM community celebrates it's 10th season in a row. We are back with a better database than ever! We provide: - Real names & up-to-date ratings based on hundreds of races, even low-UCI and non-UCI level - All UCI teams + the biggest amateur teams - With the addition of these amateur teams, you are able to play with startlists close to the real one for races in career mode - Over 400 races and NC available, including almost all (new) UCI races available. All created by the stagemaking community - 8.500 riders from 140 countries, including hundreds of junior riders - Around 8.000 rider photos - Real frames, wheels, helmets, glasses, groupsets (with the equipment pack downloaded) - Real contract lengths - Real points system of each race and better quick simulation results - Improvements to many other areas: realistic startlists for all races, better controlled rider growth, riders' height and weight, palmares of all races, rid
Lang geleden nog Ultimate Soccer Manager gespeeld. Dat had misschien minder diepgang maar was wel erg leuk om te spelen.
Of Hattrick.El Capitan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:06:
Lang geleden nog Ultimate Soccer Manager gespeeld. Dat had misschien minder diepgang maar was wel erg leuk om te spelen.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Oh lol moet hem net gemist hebben.Chelseamarre123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Toevallig vandaag een aanbieding van 4€ in steam. Was even aan het opzoeken, er bestaan wel wat mods. Onderstaande is de bekenste.
[...]
F1competitie speelde ik vroeger nog op browser, hattrick ook even
Ik vind het altijd leuk als er veel te doen is in een land.
Kennen jullie toevallig nog wat leuke landen (vanilla of toe te voegen via editor files) met een boel verschillende competities waar je aan mee kunt doen? Bijv. extra bekercompetities of verschillende divisies en/of eventueel play-offs die je in hetzelfde seizoen speelt. Regionale Champions Leagues zijn ook leuk!
Apertura en Clausura vind ik minder interessant. Ook al noem je het 2 seizoenen, uiteindelijk speel je gewoon de 2e helft van de competitie in het resterende deel van het jaar.
Wel erg leuk: Hongkong heeft 5 bekers en als je bij Thailand ook de regionale en continentale Champions Leagues meetelt, speel je elk seizoen om 7 of meer prijzen. Zuid-Afrika heeft een supercup met 8 teams, de VS is interessant vanwege de competitiestructuur en de play-off's en Brazilië heeft naast de nationale ook nog regionale divisies. Zo blijft er steeds iets over om voor te strijden en is het leuk om te proberen om alle prijzen in 1 seizoen te winnen.
Op mijn lijstje staan naast bovengenoemde landen o.a. IJsland, Zwitserland, België (vanwege play-offs), Koeweit en Fiji. Hoe leuker het seizoen, hoe beter. Iemand nog meer suggesties?
Kennen jullie toevallig nog wat leuke landen (vanilla of toe te voegen via editor files) met een boel verschillende competities waar je aan mee kunt doen? Bijv. extra bekercompetities of verschillende divisies en/of eventueel play-offs die je in hetzelfde seizoen speelt. Regionale Champions Leagues zijn ook leuk!
Apertura en Clausura vind ik minder interessant. Ook al noem je het 2 seizoenen, uiteindelijk speel je gewoon de 2e helft van de competitie in het resterende deel van het jaar.
Wel erg leuk: Hongkong heeft 5 bekers en als je bij Thailand ook de regionale en continentale Champions Leagues meetelt, speel je elk seizoen om 7 of meer prijzen. Zuid-Afrika heeft een supercup met 8 teams, de VS is interessant vanwege de competitiestructuur en de play-off's en Brazilië heeft naast de nationale ook nog regionale divisies. Zo blijft er steeds iets over om voor te strijden en is het leuk om te proberen om alle prijzen in 1 seizoen te winnen.
Op mijn lijstje staan naast bovengenoemde landen o.a. IJsland, Zwitserland, België (vanwege play-offs), Koeweit en Fiji. Hoe leuker het seizoen, hoe beter. Iemand nog meer suggesties?
[ Voor 76% gewijzigd door Jorgen op 16-05-2026 03:56 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik ben nog steeds met FM24 bezig. Een poosje geleden ben ik een nieuwe save gestart met een aantal custom databases. Ik ben nu bezig met Confia-toernooien waardoor ik terechtkom in landen als Turks en Caicos, Jamaica, Réunion, Saint-Barthélemy, Guadeloupe en Sint Maarten. Bondcoach van Zanzibar, Monaco en Pays Basque. Ik ben ook manager geweest in Monaco, Groenland, Vaticaan. Isle of Scilly staat nog op mijn verlanglijstje om een paar seizoenen te spelen. Ik zit nu bij een club in Canada, begonnen in de 12e tier en hopelijk win ik uiteindelijk de Concacaf Champions League.
@bobjuh830 Dat soort databases zijn erg leuk!
Zelf heb ik clubs gedaan in Afghanistan, Salomonseilanden, Thailand, Bulgarije en San Marino. Ik heb waarschijnlijk dezelfde Conifa database als jij. Ik heb daarvan alleen Monaco en Pays Basque niet in gebruik, omdat die in mijn simulatie niet helemaal lekker werkten met de rest van mijn editor files.
Op dit moment ben ik met de San Marino challenge bezig. Vanuit de Sammarinese leagues gestart, dus moeilijker dan vanuit Italië. In 2109/10 eindelijk de Champions League en daarna de UEFA Supercup gewonnen met Tre Fiori. Nu eens zien of de baan als bondscoach vrijkomt, zodat ik ook kan proberen om de World Cup te winnen. Volgens de regels van de challenge maak ik alleen gebruik van een gedownloade tactiek en verder geen hulp.
Zelf heb ik clubs gedaan in Afghanistan, Salomonseilanden, Thailand, Bulgarije en San Marino. Ik heb waarschijnlijk dezelfde Conifa database als jij. Ik heb daarvan alleen Monaco en Pays Basque niet in gebruik, omdat die in mijn simulatie niet helemaal lekker werkten met de rest van mijn editor files.
Op dit moment ben ik met de San Marino challenge bezig. Vanuit de Sammarinese leagues gestart, dus moeilijker dan vanuit Italië. In 2109/10 eindelijk de Champions League en daarna de UEFA Supercup gewonnen met Tre Fiori. Nu eens zien of de baan als bondscoach vrijkomt, zodat ik ook kan proberen om de World Cup te winnen. Volgens de regels van de challenge maak ik alleen gebruik van een gedownloade tactiek en verder geen hulp.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Nee dat dan weer niet
Ik werd dit jaar zelfs maar vierde, maar won wel de play-offs daarna, en kreeg daarvoor een tien als beoordeling. Maar kennelijk moet je met Tre Fiori uit San Marino verplicht de beste van Europa en de wereld worden...
Your Friendly Neighborhood Moderator
Vandaag nieuwe save gestart met custom database.
Enkel Nederland als speelbaar land en tot en met Eerste klasse geladen. Als het goed is met promotie/degradatie Eerste en tweede divisie (zoals het zou moeten zijn irl imho).
Begonnen zonder club en geen papieren. Dus moet op zoek naar een club.
Uiteindelijk uitgekomen bij FC Winterswijk in de Eerste klasse G met doel top half finish.
IRL woon ik ook niet al te ver daar vandaan dus logische keuzen aangezien andere clubs uit de regio hoger of lager spelen.
Uiteindelijke doel van de save. Met Nederlandse club de CL winnen en daarna/daarnaast WK met Nederland
Enkel Nederland als speelbaar land en tot en met Eerste klasse geladen. Als het goed is met promotie/degradatie Eerste en tweede divisie (zoals het zou moeten zijn irl imho).
Begonnen zonder club en geen papieren. Dus moet op zoek naar een club.
Uiteindelijk uitgekomen bij FC Winterswijk in de Eerste klasse G met doel top half finish.
IRL woon ik ook niet al te ver daar vandaan dus logische keuzen aangezien andere clubs uit de regio hoger of lager spelen.
Uiteindelijke doel van de save. Met Nederlandse club de CL winnen en daarna/daarnaast WK met Nederland
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
We zijn halverwege het seizoen en het loopt erg goed. Zijn koploper met 2 punten voorsprong. Wel jammer dat op de momenten dat we konden uitlopen het zelf hebben laten liggen door te verliezen en gelijk te spelen. Dus gat is nog steeds klein.
Opereren met amateur spelers dus kunnen hele jaar door nog iemand aantrekken als er pareltje voorbij komt maar als iemand begint te miepen dat ie niet genoeg speelt kun je hem ook gewoon weg sturen.
Helaas mogen we niet mee doen in de beker. Fingers crossed volgend jaar wel.
Wil ook beetje realistisch spelen. Heb nu zelf ook amateur contract dus verdien niks. IRL zou ik dus ook vaste baan elders hebben. Dat in het achterhoofd houdend, ik zou dus niet voor amateur contract 100+ km verderop aan de slag gaan want dat lukt niet met werk.
Al zal ik daar ook vanaf wijken als een leuke club zich meld. Denk aan een RBC want lijkt me leuk die weer in de KKD te spelen.
Opereren met amateur spelers dus kunnen hele jaar door nog iemand aantrekken als er pareltje voorbij komt maar als iemand begint te miepen dat ie niet genoeg speelt kun je hem ook gewoon weg sturen.
Helaas mogen we niet mee doen in de beker. Fingers crossed volgend jaar wel.
Wil ook beetje realistisch spelen. Heb nu zelf ook amateur contract dus verdien niks. IRL zou ik dus ook vaste baan elders hebben. Dat in het achterhoofd houdend, ik zou dus niet voor amateur contract 100+ km verderop aan de slag gaan want dat lukt niet met werk.
Al zal ik daar ook vanaf wijken als een leuke club zich meld. Denk aan een RBC want lijkt me leuk die weer in de KKD te spelen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Toevallig aan het rondneuzen op een fm forum en dit tegengekomenTraeces schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:41:
Iemand een site of goed YouTube kanaal waar je goede uitleg heb over de opbouw van je jeugd opleiding en scouting ?
Wil een game beginnen waar ik vooral met eigen jeugd wil spelen en nationale talenten wil aantrekken.
Maar heb nooit een idee wat ik moet doen qua jeugd manager / trainers. Trainingen etc.
Valt me op dat veel toptalenten in mijn games in de jeugd altijd achteruit gaan qua ontwikkeling. Waarbij ik denk dat aan de slechte jeugdtrainers ligt.
https://sortitoutsi.net/c...g-and-training-wonderkids
Nou, seizoen 1 met FC Winterswijk was er 1 van gemiste kansen.
Elke keer als de concurrentie verloor of gelijk speelde, lieten wij ook punten liggen. De laatste 5 wonnen we er maar 1 en op de voorlaatste dag verloren we de kop positie aan Longa '30 welke onze laatste tegenstander was.
Helaas mocht het niet zo zijn en speelden we gelijk tegen ze dus zij kampioen, wij playoffs tegen SVBO waar we in de competitie 2-0 van gewonnen hadden en 1-0 verloren. Met de huidige vorm dus ook geen zekerheidje.
De uitwedstrijd ging goed! 3-0 gewonnen. Thuis dus over de streep trekken. Moet te doen zijn maar we zijn bottlers Dus niks was nog zeker.
En uiteraard maakten we het nog spannend door 2-0 te verliezen thuis maar dat was genoeg om te promoveren naar de vierde Divisie Zondag B.
Nu afwachten wat ik zelf ga doen. Is er andere club die mij wil? Blijf ik en gaan we voor 2e promotie?
Elke keer als de concurrentie verloor of gelijk speelde, lieten wij ook punten liggen. De laatste 5 wonnen we er maar 1 en op de voorlaatste dag verloren we de kop positie aan Longa '30 welke onze laatste tegenstander was.
Helaas mocht het niet zo zijn en speelden we gelijk tegen ze dus zij kampioen, wij playoffs tegen SVBO waar we in de competitie 2-0 van gewonnen hadden en 1-0 verloren. Met de huidige vorm dus ook geen zekerheidje.
De uitwedstrijd ging goed! 3-0 gewonnen. Thuis dus over de streep trekken. Moet te doen zijn maar we zijn bottlers Dus niks was nog zeker.
En uiteraard maakten we het nog spannend door 2-0 te verliezen thuis maar dat was genoeg om te promoveren naar de vierde Divisie Zondag B.
Nu afwachten wat ik zelf ga doen. Is er andere club die mij wil? Blijf ik en gaan we voor 2e promotie?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Als je maar genoeg prijzen wint bij je club, dan breek je de counters in Football Manager:
Mijn bekerzeges tellen al jaren naar beneden, ik ben benieuwd wat ie doet als ik weer bij nul uitkom. Mijn competitiezeges zijn onlangs over de kop gegaan.
Dit is overigens uit de San Marino 24/26 Challenge. Volgens de regels, dus enkel gebruik maken van een gedownloade tactiek, de rest is zonder tools of hulp. Ik ben eerst aan het zorgen dat ik de competitie zo sterk mogelijk heb, en aas nu al een tijdje op het bondscoachschap. Doordat ik het als holiday/simulation game speel loop je die kans wel eens mis, maar dat is op zich niet erg.
Mijn bekerzeges tellen al jaren naar beneden, ik ben benieuwd wat ie doet als ik weer bij nul uitkom. Mijn competitiezeges zijn onlangs over de kop gegaan.
Dit is overigens uit de San Marino 24/26 Challenge. Volgens de regels, dus enkel gebruik maken van een gedownloade tactiek, de rest is zonder tools of hulp. Ik ben eerst aan het zorgen dat ik de competitie zo sterk mogelijk heb, en aas nu al een tijdje op het bondscoachschap. Doordat ik het als holiday/simulation game speel loop je die kans wel eens mis, maar dat is op zich niet erg.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Wel veel tijd tussen de CL winst zie ik en dan ineens een paar achter mekaar. Doe je de transfers zelf of laat je die doen?Jorgen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:18:
Als je maar genoeg prijzen wint bij je club, dan breek je de counters in Football Manager:
[Afbeelding]
Mijn bekerzeges tellen al jaren naar beneden, ik ben benieuwd wat ie doet als ik weer bij nul uitkom. Mijn competitiezeges zijn onlangs over de kop gegaan.
Dit is overigens uit de San Marino 24/26 Challenge. Volgens de regels, dus enkel gebruik maken van een gedownloade tactiek, de rest is zonder tools of hulp. Ik ben eerst aan het zorgen dat ik de competitie zo sterk mogelijk heb, en aas nu al een tijdje op het bondscoachschap. Doordat ik het als holiday/simulation game speel loop je die kans wel eens mis, maar dat is op zich niet erg.
[Afbeelding]
Deels. Ik liet het de eerste jaren hoofdzakelijk door mijn DoF doen, maar die maakte er soms een zooitje van. Dus om de paar jaar vul ik de selectie aan met nieuwe spelers voor de onbezette en missende posities. Voorafgaand aan die CL-trilogie heb ik zelf de portemonnee geopend en een paar spelers van 100M+ gekocht en dat hielp. Meestal ben ik zeer voorzichtig met dure aankopen, maar omdat we financieel zeer stabiel zijn, kon dat wel.Chelseamarre123 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:04:
[...]
Wel veel tijd tussen de CL winst zie ik en dan ineens een paar achter mekaar. Doe je de transfers zelf of laat je die doen?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Merk je trouwens verschil in laad/simulatie tijden nu je zo ver in het spel zit? Gaat het nu een pak trager of totaal niet.Jorgen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:18:
[...]
Deels. Ik liet het de eerste jaren hoofdzakelijk door mijn DoF doen, maar die maakte er soms een zooitje van. Dus om de paar jaar vul ik de selectie aan met nieuwe spelers voor de onbezette en missende posities. Voorafgaand aan die CL-trilogie heb ik zelf de portemonnee geopend en een paar spelers van 100M+ gekocht en dat hielp. Meestal ben ik zeer voorzichtig met dure aankopen, maar omdat we financieel zeer stabiel zijn, kon dat wel.
Meestal valt dat wel mee. Het enige wat ik niet moet doen is de grootste transfers allertijden bekijken. Het opvragen van die data duurt lang. En als je dat toch doet en via de back/forward knoppen op mijn muis kom ik per ongeluk opnieuw in dat scherm, dan bevriest alles opnieuw. Zoiets vraag ik dan ook maar zelden op. De rest is eigenlijk nog steeds lekker snappy en het laden, simuleren en dergelijke lijdt er eigenlijk nauwelijks onder.Chelseamarre123 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:03:
[...]
Merk je trouwens verschil in laad/simulatie tijden nu je zo ver in het spel zit? Gaat het nu een pak trager of totaal niet.
Nu kan dat natuurlijk door mijn pc komen (februari dit jaar in elkaar gezet) met een AMD 9700X, 32GB 6000 RAM en 9070XT 16GB.
Your Friendly Neighborhood Moderator
2e seizoen met FC Winterswijk loopt op zich voorspoedig.
Voorspelling was mid table en staan momenteel 2e met wedstrijd minder. En als we die winnen staan we weer eerste.
Maar we hebben op gegeven moment 7 punten los gestaan maar een zeer matige november met voornamelijk gelijke spelen zorgde er voor dat P2 ons kon bij halen.
Helaas zijn we ook niet toegelaten tot de beker. Blijkbaar is deze custom database dus nog niet optimaal dat hij clubs toevoegt. Dus wel reden om komende zomer eens rond te gaan kijken of er iets leuks voorbij komt.
Ondertussen ook de eerste certificaat binnen gehaald. Dus heel langzaam op weg naar meer.
Voorspelling was mid table en staan momenteel 2e met wedstrijd minder. En als we die winnen staan we weer eerste.
Maar we hebben op gegeven moment 7 punten los gestaan maar een zeer matige november met voornamelijk gelijke spelen zorgde er voor dat P2 ons kon bij halen.
Helaas zijn we ook niet toegelaten tot de beker. Blijkbaar is deze custom database dus nog niet optimaal dat hij clubs toevoegt. Dus wel reden om komende zomer eens rond te gaan kijken of er iets leuks voorbij komt.
Ondertussen ook de eerste certificaat binnen gehaald. Dus heel langzaam op weg naar meer.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ik zat net eens de lonen in mijn save te bekijken. Ik heb 1 speler die 1,18M per maand verdiend. Daarboven zit mijn DoF met 1,33M per maand en ik ben zelf de grootverdiener met 2,16M per maand.
Your Friendly Neighborhood Moderator
410 miljoen euro. De grootste transfer die ik ooit in het spel gezien heb.
Ook mijn eigen record gebroken met 225 miljoen euro.
Ook mijn eigen record gebroken met 225 miljoen euro.
[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 09-06-2026 23:12 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Hier in mijn huidiige save max 339 miljoen voor de grootste, hij staat ook nog eens op plek 4.Jorgen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:11:
410 miljoen euro. De grootste transfer die ik ooit in het spel gezien heb.
Ook mijn eigen record gebroken met 225 miljoen euro.
[Afbeelding]
Later in zijn carrière na bij Barcelona en Real terecht gekomen.
In totaal 775miljoen betaald aan transfergelden voor deze
[ Voor 5% gewijzigd door Chelseamarre123 op 10-06-2026 00:20 ]
Bizarre prijzen! De world creation van FM is gewoon zo leuk in lange saves.Chelseamarre123 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:18:
[...]
Hier in mijn huidiige save max 339 miljoen voor de grootste, hij staat ook nog eens op plek 4.![]()
Later in zijn carrière na bij Barcelona en Real terecht gekomen.
In totaal 775miljoen betaald aan transfergelden voor deze
[Afbeelding]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Het werd me te laat om gisteren seizoen 2 af te maken dus vanavond pas de ontknoping.
Wat een bizar seizoen zeg. Op gegeven moment 7-8 punten los waarna de klad erin kwam en de #2 bij kon komen. Maar elke keer als ik of zij punten lieten liggen deed de ander dat ook. Alsof beide geen kampioen wou worden en #3 niet bij machte was om bij te komen.
Na 29 wedstrijden staan we beide dus op 59 punten wat idioot laag is.
Laatste ronde moet ik echter tegen de #3 en zij tegen een reeds gedegradeerd team. Dus vrees dat ik wederom directe promotie (en dus kampioenschap) mis loop.
Vanavond weten we hopelijk meer.
Wat een bizar seizoen zeg. Op gegeven moment 7-8 punten los waarna de klad erin kwam en de #2 bij kon komen. Maar elke keer als ik of zij punten lieten liggen deed de ander dat ook. Alsof beide geen kampioen wou worden en #3 niet bij machte was om bij te komen.
Na 29 wedstrijden staan we beide dus op 59 punten wat idioot laag is.
Laatste ronde moet ik echter tegen de #3 en zij tegen een reeds gedegradeerd team. Dus vrees dat ik wederom directe promotie (en dus kampioenschap) mis loop.
Vanavond weten we hopelijk meer.
edit:
het is 59 maar 57 punten..... en #3 heeft 56.......
het is 59 maar 57 punten..... en #3 heeft 56.......
[ Voor 5% gewijzigd door Player1S op 10-06-2026 19:24 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Nou, zoals verwacht maakten we het weer spannend. Met 1-1 van Goes gewonnen
Doordat VVOG verloor ging Goes er overheen en werd 2e en wonnen uiteindelijk ook de playoffs van ze.
Dus we zijn 3e Divisie club nu. Maar zitten ook vast. Scout is niet kundig en klein team dus vinden bijna geen goede spelers. Die echt aanvulling zijn kunnen ook in 2e Divisie terecht.
Club wil mij geen nieuwe cursus geven dus kom niet verder. Geld willen ze ook niet in trainingsveld investeren dus ook daar winnen we niks.
Heb dus gesolliciteerd bij HSC'21 maar uiteindelijk niet uitgenodigd voor een gesprek.
ONS Sneek wou wel met me praten maar die zijn juist uit onze divisie gedegradeerd. Ga natuurlijk geen stap terug doen.
Dus we zitten nog steeds bij FC Winterswijk. En nog steeds niet in de beker
Doordat VVOG verloor ging Goes er overheen en werd 2e en wonnen uiteindelijk ook de playoffs van ze.
Dus we zijn 3e Divisie club nu. Maar zitten ook vast. Scout is niet kundig en klein team dus vinden bijna geen goede spelers. Die echt aanvulling zijn kunnen ook in 2e Divisie terecht.
Club wil mij geen nieuwe cursus geven dus kom niet verder. Geld willen ze ook niet in trainingsveld investeren dus ook daar winnen we niks.
Heb dus gesolliciteerd bij HSC'21 maar uiteindelijk niet uitgenodigd voor een gesprek.
ONS Sneek wou wel met me praten maar die zijn juist uit onze divisie gedegradeerd. Ga natuurlijk geen stap terug doen.
Dus we zitten nog steeds bij FC Winterswijk. En nog steeds niet in de beker
edit:
Woop woop! Zit dus wel in de beker!!
Woop woop! Zit dus wel in de beker!!
[ Voor 3% gewijzigd door Player1S op 10-06-2026 21:49 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Nou voorlopig zitten we nog gewoon bij FC Winterswijk.
Aan de ene kant doen we het goed. Staat nog op promotiekoers. Hebben nog steeds kan op directe promotie maar kunnen ook zo naast de playoff plekken (2&3) grijpen.
Wel flink geFM'd in de beker. Tientallen kansen maar niet gescoord waarna zij wel scoorden uit die ene kans die ze kregen. Dus liggen eruit.
Twee jaar geleden mocht ik cursus doen maar tot nu toe wil het bestuur het niet aan mij op de volgende te sturen.
Ook willen ze niks investeren in de club. Trainings complex is zwaar ruk maar ondanks 50k in de bank willen ze niet investeren.
Verder wil ook niemand anders mij hebben wat stap omhoog is.
Geprobeerd bij Almere terecht te komen maar geen gesprek. Wel paste ik in hun visie
HFC in de 2e Divisie wou me ook niet hebben. Nu nog wat lopen bij TEC.
Aan de ene kant doen we het goed. Staat nog op promotiekoers. Hebben nog steeds kan op directe promotie maar kunnen ook zo naast de playoff plekken (2&3) grijpen.
Wel flink geFM'd in de beker. Tientallen kansen maar niet gescoord waarna zij wel scoorden uit die ene kans die ze kregen. Dus liggen eruit.
Twee jaar geleden mocht ik cursus doen maar tot nu toe wil het bestuur het niet aan mij op de volgende te sturen.
Ook willen ze niks investeren in de club. Trainings complex is zwaar ruk maar ondanks 50k in de bank willen ze niet investeren.
Verder wil ook niemand anders mij hebben wat stap omhoog is.
Geprobeerd bij Almere terecht te komen maar geen gesprek. Wel paste ik in hun visie
HFC in de 2e Divisie wou me ook niet hebben. Nu nog wat lopen bij TEC.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Laat me raden: jij was de manager van Truro City?Chelseamarre123 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:18:
[...]
Hier in mijn huidiige save max 339 miljoen voor de grootste, hij staat ook nog eens op plek 4.![]()
Later in zijn carrière na bij Barcelona en Real terecht gekomen.
In totaal 775miljoen betaald aan transfergelden voor deze
[Afbeelding]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Jep, helemaal opgewerkt naar de PL+CLShabbaman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Laat me raden: jij was de manager van Truro City?
FFFFUUUUUUUUU!!!!!!
Het seizoen zit er op maar zijn promotie misgelopen door in de playoff 1 penalty te missen. De tegenstander mistte niet.
Ook zit ik echt muurvast want niemand wil mij hebben omdat mijn reputatie te laag is. Wordt echt tijd dat SI hier grondig naar gaat kijken. Je gaat me niet vertellen dat een coach met 2 promoties, 1 bijna promotie en 3 seizoenen boven verwachting presteren nergens in trek is.
Club wil ook totaal niet investeren. Trainingsveld blijft bagger ondank 100k op de bank.
Cursus willen ze me ook niet geven. Dus ook hier kom ik niet verder.
de Scouts vinden alleen spelers die amper 4e Divisie aan kunnen terwijl wij 3e Divisie spelen.
Als dit zo door gaat wordt dit een 1-club save want tegen de tijd dat iemand anders mij wil dan ben ik waarschijnlijk al in de Eredivisie met FC Winterswijk
Het seizoen zit er op maar zijn promotie misgelopen door in de playoff 1 penalty te missen. De tegenstander mistte niet.
Ook zit ik echt muurvast want niemand wil mij hebben omdat mijn reputatie te laag is. Wordt echt tijd dat SI hier grondig naar gaat kijken. Je gaat me niet vertellen dat een coach met 2 promoties, 1 bijna promotie en 3 seizoenen boven verwachting presteren nergens in trek is.
Club wil ook totaal niet investeren. Trainingsveld blijft bagger ondank 100k op de bank.
Cursus willen ze me ook niet geven. Dus ook hier kom ik niet verder.
de Scouts vinden alleen spelers die amper 4e Divisie aan kunnen terwijl wij 3e Divisie spelen.
Als dit zo door gaat wordt dit een 1-club save want tegen de tijd dat iemand anders mij wil dan ben ik waarschijnlijk al in de Eredivisie met FC Winterswijk
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ik moet zeggen dat ik FM26 een paar keer heb opgepakt en weer neergelegd. Bij een serieuze update heb ik steeds gekeken of het ook voor mij werkt. Voornaamste probleem was het ontbreken van oefenwedstrijden voor de jeugd. Op zich heb ik nu geen klachten. De meerwaarde t.o.v. FM24 vind ik lastiger om aan te wijzen, maar waar ik eerst het splitsen van de opstelling met/zonder bal nogal overdreven vond ben ik nu wel om. Je kan immers in FM24 en eerder ook prima instellen dat een speler een andere positie inneemt. Maar nu heb ik toch geconcludeerd dat als je een speler op een andere plek zet dat je dan in de transitie ook die beweging direct ziet.
En met de laatste update heb ik het bondscoachschap ook eens geprobeerd. Beknopte review:
En met de laatste update heb ik het bondscoachschap ook eens geprobeerd. Beknopte review:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik ga deze save nog eens uit het raam yeeten!!
Wederom bovenin mee gedaan maar ook wederom onnodig punten weg zitten geven of laten liggen waardoor we met de hakken over de sloot 3e werden en tegen de #2 playoff mochten spelen.
5 minuten voor het einde maken zij de 3-2 waardoor we wederom niet promoveren.
Mag nog steeds geen cursus doen van de club ondanks dat als uit lekt dat ik mogelijk naar andere club ga ze persbericht eruit doen dat ze me dolgraag willen houden.
Niet dat ik weg ga want elke keer wordt ik afgewezen.
Gelukkig wel trainingsveld mogen verbeteren. In de beker eerst uit tegen Feyenoord die gelukkig een schim van zichzelf zijn
Dat leverde kleine €110.000 aan kaartverkoop op. Daarna thuis tegen MVV en daarna AZ.
Erg jammer dat beide thuis waren anders hadden we daar ook flink kunnen cashen. Met 1250 man stadion ga je niet veel verdienen.
Uiteindelijk ook jeugdopleding kunnen upgraden en zitten inmiddels al weer op kleine €50k.
Ik weet niet wat het plan is als ik dit seizoen wederom promotie mis loop en wederom geen cursus mag doen.
Irritante is dat ik ook geen andere optie dan "ik wil me graag verbeteren" krijg. Als ik nou kon dreigen met vertrek ofzo.
Vraag is of andere clubs dan wel opeens interesse hebben als je werkeloos bent of dat ik dan weer stap achteruit moet maken.
Moet dan stiekem wel weer lachen als je tot 2x toe bij een 2e Divisie club hebt gesolliciteerd en steeds afgewezen bent en vervolgens boven ze staat in de 3e divisie nadat ze toch gedegradeerd zijn
Wederom bovenin mee gedaan maar ook wederom onnodig punten weg zitten geven of laten liggen waardoor we met de hakken over de sloot 3e werden en tegen de #2 playoff mochten spelen.
5 minuten voor het einde maken zij de 3-2 waardoor we wederom niet promoveren.
Mag nog steeds geen cursus doen van de club ondanks dat als uit lekt dat ik mogelijk naar andere club ga ze persbericht eruit doen dat ze me dolgraag willen houden.
Niet dat ik weg ga want elke keer wordt ik afgewezen.
Gelukkig wel trainingsveld mogen verbeteren. In de beker eerst uit tegen Feyenoord die gelukkig een schim van zichzelf zijn
Dat leverde kleine €110.000 aan kaartverkoop op. Daarna thuis tegen MVV en daarna AZ.
Erg jammer dat beide thuis waren anders hadden we daar ook flink kunnen cashen. Met 1250 man stadion ga je niet veel verdienen.
Uiteindelijk ook jeugdopleding kunnen upgraden en zitten inmiddels al weer op kleine €50k.
Ik weet niet wat het plan is als ik dit seizoen wederom promotie mis loop en wederom geen cursus mag doen.
Irritante is dat ik ook geen andere optie dan "ik wil me graag verbeteren" krijg. Als ik nou kon dreigen met vertrek ofzo.
Vraag is of andere clubs dan wel opeens interesse hebben als je werkeloos bent of dat ik dan weer stap achteruit moet maken.
Moet dan stiekem wel weer lachen als je tot 2x toe bij een 2e Divisie club hebt gesolliciteerd en steeds afgewezen bent en vervolgens boven ze staat in de 3e divisie nadat ze toch gedegradeerd zijn
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Een Feyenoord game begonnen weer met als doel jeugd ontwikkelen en Nederlandse jeugd talenten oppikken.
Heel de trainers staf en scouting doorgelicht. Training staf is echt een drama en scouting nog erger.
Qua selectie wel echt nog een cvm nodig en hoop Sterling te lozen in de winterstop met zijn belachelijke salaris.
Gelukkig sinds laatste keer een game gestart te hebben toch veel bugs opgelost.
Heel de trainers staf en scouting doorgelicht. Training staf is echt een drama en scouting nog erger.
Qua selectie wel echt nog een cvm nodig en hoop Sterling te lozen in de winterstop met zijn belachelijke salaris.
Gelukkig sinds laatste keer een game gestart te hebben toch veel bugs opgelost.
Nou, heb mezelf in lastig parket gewurmd.
Wil dus al tijdje weg bij FC Winterswijk omdat ik vast lijk te zitten en ze me nog steeds geen cursus willen geven.
Meerdere clubs hebben me afgewezen. ONS Sneek wou me wel maar dat was 2 divisies lager dus nee dank je.
En dan komt FC Emmen. In administration omdat ze nieuw stadion hebben laten bouwen en 20e in de KKD.
Kan 1 jaar contract krijgen voor 360/week.
Heb week uitstel gevraagd want bestuur wou ook praten en willen me absoluut houden. Zo erg zelfs dat ze bijna 900k neerlappen om trainingscomplex te upgraden. Staan hierdoor dus in dik in de min.
Oh en we staan 1e, 7 punten lost met nog 6 te gaan.
ik denk dat ik nog even blijf. Wel heel lomp om dan toch nog weg te gaan om uiteindelijk waarschijnlijk in dezelfde divisie te spelen.
edit-tje: I broke the game
Door de investering bijna 800k in het rood dus gaan we trainingsvelden maar verkopen en opeens 6 miljoen in het zwart maar dus weer klote trainingsvelden
Wil dus al tijdje weg bij FC Winterswijk omdat ik vast lijk te zitten en ze me nog steeds geen cursus willen geven.
Meerdere clubs hebben me afgewezen. ONS Sneek wou me wel maar dat was 2 divisies lager dus nee dank je.
En dan komt FC Emmen. In administration omdat ze nieuw stadion hebben laten bouwen en 20e in de KKD.
Kan 1 jaar contract krijgen voor 360/week.
Heb week uitstel gevraagd want bestuur wou ook praten en willen me absoluut houden. Zo erg zelfs dat ze bijna 900k neerlappen om trainingscomplex te upgraden. Staan hierdoor dus in dik in de min.
Oh en we staan 1e, 7 punten lost met nog 6 te gaan.
ik denk dat ik nog even blijf. Wel heel lomp om dan toch nog weg te gaan om uiteindelijk waarschijnlijk in dezelfde divisie te spelen.
edit-tje: I broke the game
Door de investering bijna 800k in het rood dus gaan we trainingsvelden maar verkopen en opeens 6 miljoen in het zwart maar dus weer klote trainingsvelden
[ Voor 10% gewijzigd door Player1S op 22-06-2026 22:14 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
/f/image/CfV8E4Mp4mr32vOE18VJQMr6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/drZzoRLvNui4lxnI60CD5aW2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/16EKVhXnL5IXE88gJSYwHzD0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DqsCmWl2H2Puep2Fvdoc6d4L.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/EzUgBe5BcTAWeyzGB0m1tp6Y.png?f=fotoalbum_large)