Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:23
Galvatron schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:49:
Dit zijn de grote verschillen tussen 14 pro en 13 pro:
Thinner borders, taller aspect ratio for the screen
Pill-shaped cutout (named the Dynamic Island) instead of the notch
Always-on display on 14 Pro
Faster A16 Bionic chip
Higher-res 48MP main camera
Satellite connectivity on new model

Ergens ben ik wel blij, aangezien dit voor mij zo weinig toevoegt voor m’n dagelijks gebruik, kortom, het zou voor mij een ordinaire aankoop voor de ‘heb’ zijn. Wil niet zeggen dat ik geen last heb van cognitieve dissonantie….maar eerlijk is eerlijk…hoe wordt mijn leven nu beter van de iPhone 14 Pro, behalve een tijdelijke dopamine shot die je ervaart bij het openen van de verpakking.
120 Hz tov 60 Hz in de 12 Pro en de langere batterijduur zijn ook niet onbelangrijk. Maar dat is vanuit de 12 Pro gekeken. Dan is de stap weer iets groter.

Hier wordt de iPhone meerdere uren per dag gebruikt, afhankelijk van mijn werkzaamheden. Is mijn main device, dus belangrijker dan iemand die ook veel een iPad of laptop, computer te beschikking heeft. Dat is met mijn werk niet altijd handig.

[ Voor 11% gewijzigd door TheKerremenke op 10-09-2022 10:06 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
behalve een tijdelijke dopamine shot die je ervaart bij het openen van de verpakking.
keiharde realiteit bij zo'n beetje alle Apple producten ;) (ok, paar producten uitgezonderd zoals een suf usb kabeltje)

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 10-09-2022 10:06 ]

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
THE_BASE schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:55:
Ik begrijp echt niet dat iemand geen iPhone 14 Pro neemt enkel en alleen omdat er nog geen USB-C aansluiting op zit. Hoeveel moeite is die extra kabel of stekker precies? Eentje bij je bed, eentje in je tas. En klaar.
Mwa, op vakantie, in het vliegtuig, merkte ik toch net even wat meer gedoe.

De ene tablet met usbc, de ander Lightning, alle telefoons lightning, switch weer usbc.

Oh ja hier in deze koffer de kabeltjes, oh nee de rest van de kabels in de andere koffer.

Alles dezelfde kabel was een stuk makkelijker geweest.

Het is zeker geen reden om hem te laten liggen.

Wat voor mij nu wel een reden is, is de prijs. €1500 voor een telefoon die er precies hetzelfde uitziet en maar marginale verschillen heeft met mijn huidige.

Ik wacht wel een jaartje. Doe ik normaal nooit.

Maar goed ik ben ook niet iemand die hem per se vandaag moet hebben. Dat had ik vroeger toen ik jonger was wel. Maar ja toen was een nieuwe telefoon kopen ook nog heel speciaal. Het gaf een euforisch gevoel. Je moest er een jaar voor sparen en dan had je hem. Was geweldig!

Tegenwoordig hoef ik er niet meer voor te sparen, maar is dat gevoel ook compleet weg. Dat mis ik wel eens van vroeger.

Nu is het gewoon een nieuwe telefoon.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweak_ers op 10-09-2022 10:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tweak_ers
behalve een tijdelijke dopamine shot die je ervaart bij het openen van de verpakking.
Inmiddels heb ik dat ook niet meer, ik mis het wel eens.

Meestal heb ik achteraf bij een nieuwe iPhone het gevoel: “waarom heb ik dit eigenlijk gedaan” 😅

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 09:49
Ik zit vooral te kijken wat de prijs van de 13 gaat worden. Is eigenlijk gewoon de 14 op wat minimale zaken na. Misschien heeft die een "redelijke" prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Gisteren mijn aller eerste Iphone ooit besteld... Ben gegaan voor de Apple iPhone 14 Pro Max 256GB Deep Purple, wel een weekje of 5 wachten nog...
Heb er meteen AppleCare+ bij afgesloten en heb er het doorzichtig hoesje met MagSafe bijbesteld.

Ben heel erg benieuwd!

Waarom nu pas?
Heb vroeger een aantal malen een Iphone vast gehad maar toen kon ik echt niet wennen aan die ronde knop.
Vorige maand een Iphone 13 Pro Max? in mijn handen gehad (kennis had er 1) en was toen van, als ze dit eerder zo gedaan hadden dan had ik er al lang 1!

Daarnaast speelde ook dat ik op android nog wel eens ergens tegenaan liep (vooral de backup) en dat je niet echt een complete restore kon doen (cloud)
Daarom had ik meestal Samsung (smart switch > PC backup) echter ging mijn Flip3 stuk (scherm micro cracks op de vouw) en toen bleek mijn USB3 ook nog eens defect te zijn (kon dus geen backup meer maken!) en moest ik hem met een factory reset terug sturen ter reparatie. en de google backup (contacten, foto's etc) was ook niet volledig ondanks dat ik een backup gedaan had...

Dit schijnt bij Apple toch echt wel goed/beter geregeld te zijn (iCloud) en 50GB is nog geen euro per maand.

kan niet wachten :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37
_Bailey_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:43:
pfff wordt die reclame/marketing afdeling bij Samsung gerund door een stel pubers ofzo?

[Afbeelding]
Ik zou haast zeggen: die komt niet echt van Samsung…. Te makkelijk… juist omdat iedereen weet dat die 108mp van hun niet zoveel over de kwaliteit zegt en is het bijna zelfspot. Mocht ie wel echt zijn, dan gaan er vandaag in de interne appgroepen bij Apple vast een heleboel advertentie-teksten rond die ze zouden kúnnen plaatsen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 23:02
pfff wordt die reclame/marketing afdeling bij Samsung gerund door een stel pubers ofzo?

[Afbeelding]
Ze zijn op de teentjes getrapt omdat ze zelf nog onder het niveau van 2019 presteren. Niet dat dit het allerbelangrijkste is, maar toch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0SLRo0u_O6AfN-d8ocNx_8BBIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGVIM34HUB1YFp4dejIY2y2N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
Haha ja dat is altijd wel wat sneu.

Vooral toen ze Apple belachelijke maakte over het weg laten van 3,5mm en het daarna zelf ook deden. Of toen ze Apple belachelijk maakte over het weglaten van de oplader en dat daarna ook deden 8)7

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

4acesNL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:33:

Maar als je wat serieuzer met je toestel omgaat en écht gebruik maakt van wat dat ding allemaal kan, dan wil je eigenlijk alleen maar usb-c.
Nah ik zie niet echt in waarom dit zo is eigenlijk en ik gebruik hem naar mijn idee prima “serieus”.

Af en toe was het wel handig om te kunnen laden met mijn mbp lader maar nu die MagSafe heeft is dat ook komen te vervallen en is een extra kabel meenemen alsnog weer vereist.

Dit zijn de grote verschillen tussen 14 pro en 13 pro:
Thinner borders, taller aspect ratio for the screen
Pill-shaped cutout (named the Dynamic Island) instead of the notch
Always-on display on 14 Pro
Faster A16 Bionic chip
Higher-res 48MP main camera
Satellite connectivity on new model

Ergens ben ik wel blij, aangezien dit voor mij zo weinig toevoegt voor m’n dagelijks gebruik, kortom, het zou voor mij een ordinaire aankoop voor de ‘heb’ zijn. Wil niet zeggen dat ik geen last heb van cognitieve dissonantie….maar eerlijk is eerlijk…hoe wordt mijn leven nu beter van de iPhone 14 Pro, behalve een tijdelijke dopamine shot die je ervaart bij het openen van de verpakking.
Dopamine shot altijd lekker.

Maar thinner borders had ik even gemist, dat is ook weer wel gaaf.

Verder denk ik overigens dat het dynamische eiland een veel grotere software upgrade gaat zijn dan de meeste nu denken. Mijns inziens kan dat wel eens de iOS software feature van de komende jaren worden en daarom spring ik daar nu graag alvast op.

• Dennisdn
Donstil schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:12:
[...]
Verder denk ik overigens dat het dynamische eiland een veel grotere software upgrade gaat zijn dan de meeste nu denken. Mijns inziens kan dat wel eens de iOS software feature van de komende jaren worden en daarom spring ik daar nu graag alvast op.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het een gimmick vind of meer. Zal vooral afhangen van wat de appbouwers er als inspiratie bij bedenken. Het voorbeeld van de timer: ok, je moest nu even het scherm locken om de timer te zien. Overtuigd me nog niet echt. Snel switchen naar de radio-app die je aan hebt staan... ok, daar hebben ze een punt... Ik kan me wel voorstellen dat áls het slaagt het ook gewoon na de notch een plekje ergens op het scherm kan zijn. Het hoeft dus niet vast te blijven zitten aan de notch.

Neemt niet weg dat dit 33% van de redenen was een nieuwe te bestellen, 33% AOD en
34%: Gewoon Daarom. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 10-09-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 23:10
Donstil schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:12:
[...]

Dopamine shot altijd lekker.

Maar thinner borders had ik even gemist, dat is ook weer wel gaaf.

Denk zelf ook dat Dynamic Island nog wel eens een grote toevoeging kan worden!
Ik hoor zelf relatief weinig over het allways on display, vind dat toch ook een enorme upgrade tov eerdere Pro modellen.
Dennisdn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:20:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het een gimmick vind of meer. Zal vooral afhangen van wat de appbouwers er als inspiratie bij bedenken. Het voorbeeld van de timer: ok, je moest nu even het scherm locken om de timer te zien. Overtuigd me nog niet echt. Snel switchen naar de radio-app die je aan hebt staan... ok, daar hebben ze een punt... Ik kan me wel voorstellen dat áls het slaagt het ook gewoon na de notch een plekje ergens op het scherm kan zijn. Het hoeft dus niet vast te blijven zitten aan de notch.

Neemt niet weg dat dit 33% van de redenen was een nieuwe te bestellen, 33% AOD en
34%: Gewoon Daarom. :)
AOD is ook nice, al moet ik dat nog even zien.
Heb de widgets op iOS 16 nu niet aanstaan omdat ik een foto met diepte leuker vind. Dan voegt aod niet zo gek veel toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Ja het is echt even afwachten. Misschien wordt het juist onrustig als ie met AOD voor je op tafel ligt en ga ik me er aan ergeren.

• Tweak_ers
Donstil schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:27:
[...]

AOD is ook nice, al moet ik dat nog even zien.
Heb de widgets op iOS 16 nu niet aanstaan omdat ik een foto met diepte leuker vind. Dan voegt aod niet zo gek veel toen.
Maar wanneer dan?
Als ik mijn telefoon niet gebruik zit hij in mijn zak en zodra ik hem pak, gebruik ik hem ook.

Ik vind het met mijn Apple Watch al geen toegevoegde waarde, dus ook niet met een telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Tweak_ers schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:31:
[...]

Maar wanneer dan?
Als ik mijn telefoon niet gebruik zit hij in mijn zak en zodra ik hem pak, gebruik ik hem ook.
Ik heb hem alleen in de zak als ik buiten loop. De rest van de tijd ligt ie op buro's, tafels, banken etc. Nu moet ik er dan steeds even op tikken of oppakken om te kijken of er iets is. Met AOD verwacht ik hem daarom minder te hoeven oppakken.

Ja, ik weet het, ben voor mijzelf redenen aan bedenken om weer een Apple-sponsering te verantwoorden O-)

[ Voor 26% gewijzigd door Dennisdn op 10-09-2022 12:37 ]

• Tweak_ers
Dennisdn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:33:
[...]

Ik heb hem alleen in de zak als ik buiten loop. De rest van de tijd ligt ie op buro's, tafels, banken etc. Nu moet ik er dan steeds even op tikken of oppakken om te kijken of er iets is. Met AOD verwacht ik hem daarom minder te hoeven oppakken.

Ja, ik weet het, ben voor mijzelf redenen aan bedenken om weer een Apple-sponsering te verantwoorden O-)
Daar heb je met een Watch geen last meer van. Als er iets is krijg je een notificatie
Tweak_ers schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:31:
[...]

Maar wanneer dan?

Ik vind het met mijn Apple Watch al geen toegevoegde waarde, dus ook niet met een telefoon.
Ooh echt, ik heb mijn telefoon alleen in mijn broekzak als ik onderweg ben verder nooit eigenlijk.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
Kun je dat AOD ook uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tweak_ers schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:43:
[...]

Daar heb je met een Watch geen last meer van. Als er iets is krijg je een notificatie
Nou daar zit bij mij wel het verschil.

Ik heb op mijn telefoon 75% van de notificaties zonder melding (alleen badges) en van de overige 25% mag ongeveer de helft een notificatie op mijn watch geven.

Oftewel ik kijk af en toe (wanneer het mij uitkomt vooral) ook even op het lockscreen en dat is met AOD wel handiger geworden.

Heus wel.

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jazeker

• _Bailey_
  • Niet online
benieuwd hoe dat Dynamic Island in de praktijk zal gaan werken. Het veranderd vaak van lengte/vorm, afhankelijk natuurlijk van de app ontwikkelaar die D.I. gaat inbouwen.

Ergens denk ik dat het best afleidend kan gaan zijn als je met iets (serieus) bezig bent op je iPhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 17:23
_Bailey_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:18:
benieuwd hoe dat Dynamic Island in de praktijk zal gaan werken. Het veranderd vaak van lengte/vorm, afhankelijk natuurlijk van de app ontwikkelaar die D.I. gaat inbouwen.

Ergens denk ik dat het best afleidend kan gaan zijn als je met iets (serieus) bezig bent op je iPhone.
Kom je pas achter als je er een neemt :+

Het is weer September 2025 :)

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:22
glnk schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:49:
[...]

Ze zijn op de teentjes getrapt omdat ze zelf nog onder het niveau van 2019 presteren. Niet dat dit het allerbelangrijkste is, maar toch.
[Afbeelding]
En zelf stiekem de vergelijking met de 15 chip weglaten. 😅

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:24
Ja, bij Display Settings.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 01:56
Practics schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:23:
[...]

Klopt is ook niet meer normaal en verhouding is zoek. Andere kant wereldwijd heel wat bestelplatforms die plat lagen wegens de vele orders. En klein detail daarin is dan ook dat het schijnbaar alleen maar pro en pro max modellen zijn besteld. Ergens jammer gezien apple rustig prijs kan handhaven of nog verder kan opvoeren gezien prijs verschil eu/usa
Dit is wel logisch de normale iPhone 14 bied op de new front camera weinig extra’s. Ik vind het eigenlijk wel matig dat ze dynamic island niet gewoon ook naar de normale iPhone 14 hebben gebracht. Apple stond altijd bekend om zijn consistente UI, maar dat hebben ze nu wel los gelaten.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-09 23:56
glnk schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking tussen de A15 en A16. Er was (terecht) een hoop commotie over dat de gewone iPhone 14 een A15 blijft houden. Maar ik hoorde dat de performance van de A16 nou ook niet over om naar huis te schrijven zijn, in vergelijking met haar voorganger.

• Reem0nN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:17
lottepanda schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 04:41:
[...]

Nou opzich is dat toch zo?
Ik had al een simonly van kpn unlimited voor 26 p.m.
En nu wordt dat 25 euro voor zelfde abbo en betaal ik €1200 voor het toestel in 1x. Dat is minder dan de €1329 wat je bij Apple betaalt.
Voor kpn maakt het geen verschil, maar voor mij als consument wel. Je hebt weinig aan de iPhone zonder abonnement.
Klopt, je bent ook aanzienlijk goedkoper bij bij KPN als je direct aflost.
Helaas kwam ik er ook pas net achter dat je via CashbackXL nog is €85 euro had kunnen claimen, maar daar ben ik nu te laat mee, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meconium
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-10-2022
PrimusIP schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:40:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking tussen de A15 en A16. Er was (terecht) een hoop commotie over dat de gewone iPhone 14 een A15 blijft houden. Maar ik hoorde dat de performance van de A16 nou ook niet over om naar huis te schrijven zijn, in vergelijking met haar voorganger.
Blijkbaar 17% sneller*! Denk alleen dat je er in het dagelijks gebruik weinig van zult merken.
Ik ga zelf van een iPhone 8 naar een 14 pro 256 GB. Flinke klap geld maar verwacht er weer heel wat jaren mee te doen! :)

*https://www.macrumors.com/2022/09/09/a16-iphone-14-pro-benchmark/

Verwijderd

PrimusIP schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:40:
[...]

Ik vind dat niet terecht, de A15 is een prima chip en snel zat ook voor over een aantal jaar. Er zullen daarnaast weinig mensen zijn die van een 13 naar 14 gaan.

Also ik lees 17% performance winst van de A15 naar de A16 en zuiniger, ik vind dat best netjes. Intel heeft over 17% jaren gedaan en het kostte altijd meer power.

• PrimusIP
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:07:
Ik vind dat niet terecht, de A15 is een prima chip en snel zat ook voor over een aantal jaar. Er zullen daarnaast weinig mensen zijn die van een 13 naar 14 gaan.
Ik vind de A12 ook een prima chip. Geen moment gehad dat ik mijn telefoon te sloom vond. Sinds dit weekend ben ik naar een A15 overgestapt, maar dan als nieuwe iPhone 13 pro. Die gaat nog jaren voor mij fantastisch doen denk ik.
Probleem is meer dat je een nieuwe serie uitbrengt , voor meer geld (ik geef toe dat is mede inflatie) en vervolgens de oude chip gebruikt.

• Carlijn
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-10-2022
Hi!

Ik heb nu een iPhone 8 Plus die ik wil upgraden naar de nieuwe iPhone 14 Pro. Alleen twijfel tussen de 256GB of de 512GB. Mijn huidige telefoon heeft slechts 64GB die helemaal vol zit en daarnaast gebruik ik nu 91GB aan iCloud opslag. Met de nieuwe functie om 48MP foto’s met RAW te maken neig ik naar de 512GB, maar ik twijfel of dat niet te veel is?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of jullie denken dat het misschien waard is om de iPhone 15 af te wachten? (Gezien de verwachte usb-C poort en terugkomst van touch-ID)

Alvast bedankt!!

[ Voor 18% gewijzigd door Carlijn op 10-09-2022 14:38 ]

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
Carlijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:29:
Hi!

Ik heb nu een iPhone 8 Plus die ik wil upgraden naar de nieuwe iPhone 14 Pro. Alleen twijfel tussen de 256GB of de 512GB. Mijn huidige telefoon heeft slechts 64GB die helemaal vol zit en daarnaast gebruik ik nu 91GB aan iCloud opslag. Met de nieuwe functie om 48MP foto’s met RAW te maken neig ik naar de 512GB, maar ik twijfel of dat niet te veel is?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of jullie denken dat het misschien waard is om de iPhone 15 af te wachten? (Gezien de verwachte usb-C poort en terugkomst van touch-ID)

Alvast bedankt!!
Als je nog een jaar door kunt met de 8 Plus dan wachten ;)
Je hoeft de volledige resolutie foto niet op je telefoon te laten als je iCloud gebruikt - dan kun je er voor kiezen om een 'geoptimaliseerde' versie op je telefoon te laten om zo ruimte te besparen. 200 GB iCloud is 3 euro p/mnd (even uit me hoofd). En waarom in RAW schieten? Neem aan dat je dat dan nu ook al doet met een DSLR want anders snap ik dat het kan maar praktisch nut is er wat minder. Kan me niet voorstellen dat er veel mensen zullen zijn die alles in ProRaw gaan schieten.

[ Voor 10% gewijzigd door ZiSE op 10-09-2022 15:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:32
Deze middag de knoop doorgehakt en mijn Vodafone abbo verlengd met een nieuwe groene iPhone 13 128gb. Had deze kleur zelf helemaal gemist maar begrijp ook dat deze kleur pas ongeveer 6 maanden later is toegevoegd aan het gamma. 128gb is voor mij trouwens meer dan genoeg, stream vrijwel alles dus echt veel opslagruimte heb ik niet nodig voor bijv. grote apps/foto's/games.

Ik kon de +- €200 extra voor een iPhone 14 niet goedpraten voor mezelf, zeker niet aangezien ze vrijwel identiek zijn aan elkaar. Een pro wil ik sowieso niet voor die prijs. Merk ook wel nu dat ik halverwege de 30 ga ik een nieuwe iPhone leuk vind maar ik niet meer per sé de beste/nieuwste hoef te hebben :P Andere prioriteiten denk ik (kleine op komst), hehe :+

Ben wel benieuwd hoe de leren golden brown case staat bij de groene iPhone. Kom van de 12 Mini en had daar een saddle brown case bij, erg tevreden mee. In principe had ik nog een jaartje kunnen wachten maar wil nu maar alvast wennen aan een groter scherm plus de accuduur was voor mij soms net aan de te krappe kant helaas.
Overigens vind ik de prijs van de 13 i.c.m. een abbo nu 'best goed te doen', zeker na verkoop van mijn huidige iPhone.

• PrimusIP
Carlijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:29:
Due usb-c verwacht ik volgend jaar. Die touch-I’D verwacht ik dat die nooit gaat komen.

• dkawa
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:28
remzor schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:19:
Deze middag de knoop doorgehakt en mijn Vodafone abbo verlengd met een nieuwe groene iPhone 13 128gb. Had deze kleur zelf helemaal gemist maar begrijp ook dat deze kleur pas ongeveer 6 maanden later is toegevoegd aan het gamma. 128gb is voor mij trouwens meer dan genoeg, stream vrijwel alles dus echt veel opslagruimte heb ik niet nodig voor bijv. grote apps/foto's/games.

Ik kon de +- €200 extra voor een iPhone 14 niet goedpraten voor mezelf, zeker niet aangezien ze vrijwel identiek zijn aan elkaar. Een pro wil ik sowieso niet voor die prijs. Merk ook wel nu dat ik halverwege de 30 ga ik een nieuwe iPhone leuk vind maar ik niet meer per sé de beste/nieuwste hoef te hebben :P Andere prioriteiten denk ik (kleine op komst), hehe :+

Ben wel benieuwd hoe de leren golden brown case staat bij de groene iPhone. Kom van de 12 Mini en had daar een saddle brown case bij, erg tevreden mee. In principe had ik nog een jaartje kunnen wachten maar wil nu maar alvast wennen aan een groter scherm plus de accuduur was voor mij soms net aan de te krappe kant helaas.
Overigens vind ik de prijs van de 13 i.c.m. een abbo nu 'best goed te doen', zeker na verkoop van mijn huidige iPhone.
Wat heb je voor de 12 mini nog gekregen?

• Carlijn
ZiSE schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:08:
[...]

Je hoeft de volledige resolutie foto niet op je telefoon te laten als je iCloud gebruikt - dan kun je er voor kiezen om een 'geoptimaliseerde' versie op je telefoon te laten om zo ruimte te besparen. 200 GB iCloud is 3 euro p/mnd (even uit me hoofd). En waarom in RAW schieten? Neem aan dat je dat dan nu ook al doet met een DSLR want anders snap ik dat het kan maar praktisch nut is er wat minder. Kan me niet voorstellen dat er veel mensen zullen zijn die alles in ProRaw gaan schieten.
Eigenlijk is een jaar wachten nèt te lang. De batterij gaat achteruit en het volle geheugen is wel echt een probleem. Mijn DSLR is inmiddels 15 jaar oud en daarom dat ik verwacht heel veel in ProRaw te gaan schieten.

Maar als ik het zo uit je verhaal af moet leiden dan zou je 256GB adviseren?

Dank voor je reactie!

• Carlijn
PrimusIP schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:41:
[...]

Due usb-c verwacht ik volgend jaar. Die touch-I’D verwacht ik dat die nooit gaat komen.
Vanwaar denk je dat touch-id niet terug zal keren?
Alleen USB-C is voor mij dan niet per sé doorslaggevend om nog een jaar te wachten denk ik. Zeker met magsafe opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Carlijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:43:
[...]

Eigenlijk is een jaar wachten nèt te lang. De batterij gaat achteruit en het volle geheugen is wel echt een probleem. Mijn DSLR is inmiddels 15 jaar oud en daarom dat ik verwacht heel veel in ProRaw te gaan schieten.

Dank voor je reactie!
Je begrijpt toch wel dat een telefoon nooit vervanging is een DSLR.

Sowieso de sensor, is veel kleiner dan in een DsLR.
De lens ervoor is echt andere koek.

Nu blijft de beste camera de gene die je bij je hebt, dus in dat kader vaak de mobiele telefoon.

Verder is het totaal niet te vergelijken. In het kader van snelheid, lichtsterkte en mogelijkheden.

Dat gezegd hebbende neem ik mijn DSLR ook steeds minder vaak mee. De foto’s uit de telefoon zijn prima als kiekjes. Maar echt een canvas uitprinten doe je niet zo snel. Ook niet in de raw stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carlijn
Tweak_ers schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:05:
[...]

Sowieso de sensor, is veel kleiner dan in een DsLR.
De lens ervoor is echt andere koek.

Nu blijft de beste camera de gene die je bij je hebt, dus in dat kader vaak de mobiele telefoon.

Verder is het totaal niet te vergelijken. In het kader van snelheid, lichtsterkte en mogelijkheden.

Dat gezegd hebbende neem ik mijn DSLR ook steeds minder vaak mee. De foto’s uit de telefoon zijn prima als kiekjes. Maar echt een canvas uitprinten doe je niet zo snel. Ook niet in de raw stand.
Het is zeer onnodig om zo’n denigrerende toon te gebruiken.

Uiteraard zal een telefoon geen moderne DSLR vervangen. Maar een 15 jaar oude camera is het niet waard om regelmatig mee te slepen naar elk uitje als je je smartphone bij je hebt. Ik heb gewoon graag een zo hoog mogelijke kwaliteit van foto’s (gemaakt met een smartphone) en de reden daarvan doet er niet toe lijkt mij.

• Toppe
  • Laatst online: 11:38

Toppe

Oké ✅

Carlijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:04:
[...]

Alleen USB-C is voor mij dan niet per sé doorslaggevend om nog een jaar te wachten denk ik. Zeker met magsafe opladen.
Omdat FaceID gewoon vlekkeloos werkt. Geen ellende met wondjes, natte handen, manier van opleggen en het heeft wel een beperking bij mensen met een medische aandoening zoals diabetes.

Ik heb echt nog nooit gehad dat FaceID weigert zonder dat ik zelf de oorzaak was.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
[...]

Dank voor je reactie!
Dat zou mijn advies zijn inderdaad - ik hoef niet alle foto's in max kwaliteit op m'n device te hebben - zolang het in iCloud staat vind ik dat prima. Ik heb circa 15k foto's in wisselend kwaliteit - die zou mijn 256GB device volledig vullen - met de iCloud offload aan heb ik nu 140+GB over. Ik investeer liever in iCloud aangezien m'n backup dan ook geregeld is dan in meer storage op mijn device. Iedereen z'n workflow en wensen zijn anders uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

Dank voor je reactie!
Waarom zou je in ProRaw gaan schieten? Een DSLR van 15 jaar oud maakt waarschijnlijk net zulke goeie foto’s als een fatsoenlijke smartphone camera. Als je een “echte” fotograaf bent dan had je waarschijnlijk al eerder een nieuwe DSLR aangekocht.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ZiSE schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:19:
[...]

Dat zou mijn advies zijn inderdaad - ik hoef niet alle foto's in max kwaliteit op m'n device te hebben - zolang het in iCloud staat vind ik dat prima. Ik heb circa 15k foto's in wisselend kwaliteit - die zou mijn 256GB device volledig vullen - met de iCloud offload aan heb ik nu 140+GB over. Ik investeer liever in iCloud aangezien m'n backup dan ook geregeld is dan in meer storage op mijn device. Iedereen z'n workflow en wensen zijn anders uiteraard.
Ik heb gewoon ‘Optimaliseer iPhone opslag’ aanstaan en 2TB opslag in de cloud, hoef ik er niet meer over na te denken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Carlijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:04:
[...]

Voor mij ook niet, ik heb een telefoon zojuist gekocht (weliswaar de 13 pro, maar toch).

Ik heb nog geen bronnen over Touch ID gehoord die die sterke aanwijzingen hebben (zoals Bloomberg). Ook lijkt Apple zwaar op Face ID te hebben ingezet. Je ziet dat ze Touch ID opties in de iPad en MacBook hebben die ze al naar de iPhone hadden kunnen brengen. Maar ze hebben dat niet gedaan. Sterker nog hun high end iPad heeft Face ID terwijl de goedkopere air dat niet heeft.
Ik denk dat op het moment dat ze kwalitatief een Touch ID sensor onder het scherm kunnen krijgen ze dat gewoon met Face ID gaan doen en je geen Touch ID gaat zien. Face ID vraagt niet om een extra handeling. Het is gewoon je telefoon oppakken en doen wat je wilt. Dat het in de praktijk niet altijd zo dat is, is een ander verhaal. Maar het past wel goed in Apple’s narratief.

• Dennisdn
Tweak_ers schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:05:
[...]

Dat vraag ik mij af. Ik denk nog een paar generaties processor en de DSLR-techniek kan door AI worden nagemaakt. Sony is al met DSLR gestopt omdat ze denken dat de smartphones de boel snel inhalen. Ik ben niet heel thuis in fotografie maar ik dacht dat Sony altijd wel aardig mee deed.

https://www.techradar.com...hin-three-years-says-sony

[ Voor 26% gewijzigd door Dennisdn op 10-09-2022 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:27:
[...]

Waarom zou je in ProRaw gaan schieten? Een DSLR van 15 jaar oud maakt waarschijnlijk net zulke goeie foto’s als een fatsoenlijke smartphone camera. Als je een “echte” fotograaf bent dan had je waarschijnlijk al eerder een nieuwe DSLR aangekocht.
Nou dat gaat je vies tegen vallen hoor.

Ik had mijn DSLR verkocht en mijn nieuwe camera nog niet binnen en daarom had ik een Canon 5D m2 geleend afgelopen jaar op vakantie, die camera is uit 2008 maar maakt foto’s die zijn mijlen beter dan de iPhone 13 Pro die ik ook had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlijn
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:18:
[...]

Omdat FaceID gewoon vlekkeloos werkt. Geen ellende met wondjes, natte handen, manier van opleggen en het heeft wel een beperking bij mensen met een medische aandoening zoals diabetes.

Ik heb echt nog nooit gehad dat FaceID weigert zonder dat ik zelf de oorzaak was.
Oke super! Aangezien de 8 plus nog geen face id had, zal dat nieuw zijn voor mij, maar fijn om te horen dat het goed werkt en touch-id niet gemist wordt. Dank je wel voor je reactie!

• Carlijn
ZiSE schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:19:
[...]

Oke bedankt! Ik ga inzetten op iCloud :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Donstil schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:43:
[...]

Nou dat gaat je vies tegen vallen hoor.

Ik had mijn DSLR verkocht en mijn nieuwe camera nog niet binnen en daarom had ik een Canon 5D m2 geleend afgelopen jaar op vakantie, die camera is uit 2008 maar maakt foto’s die zijn mijlen beter dan de iPhone 13 Pro die ik ook had.
Hallo, ik probeer m’n aankoop goed te praten 8)7

• Rivanov

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:21
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:49:
[...]

Een telefoon heb je mee en een spiegelreflex meestal niet. Alles kan altijd goed gepraat worden :)

• Carlijn
ZiSE schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:08:
[...]

Ik ben trouwens nog wel nieuwsgierig waarom je zou wachten op de 15? Los van usb-c wat verwacht je? :)

• Tweak_ers
Carlijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:14:
[...]

Het is zeer onnodig om zo’n denigrerende toon te gebruiken.

Uiteraard zal een telefoon geen moderne DSLR vervangen. Maar een 15 jaar oude camera is het niet waard om regelmatig mee te slepen naar elk uitje als je je smartphone bij je hebt. Ik heb gewoon graag een zo hoog mogelijke kwaliteit van foto’s (gemaakt met een smartphone) en de reden daarvan doet er niet toe lijkt mij.
Totaal niet denigrerend bedoeld maar een DSLR van 15 of 1 jaar oud krijgt op hele andere vlakken updates.

Natuurlijk krijgt de sensor ook updates, maar beide lopen rondjes om een smartphone.

En dat begint al met de lens. Als een DSLR af kom met net zo kleine lens als op je telefoon, hadden ze het direct gedaan.

Neem scherptediepte, dat kun je met een DSLR met diafragma en brandpunt afstand gebruiken. Een telefoon kan dat niet en dus gebeurt dat softwarematig. Daar prik je bij de iPhone en iedere andere smartphone eigenlijk direct doorheen.

Ik heb een aantal Canon L lenzen en tja. Dat is zo snel, zo mooie kleuren en bokeh. Daar heb ik heel
lang een (inmiddels) 15 jaar oude DSLR mee gebruikt en later jaar een semi pro body over gestapt. Heel eerlijk. Die lens deed veel meer dan de body.

Daarom, leuk voor kiekjes, maar niet voor het serieuze werk.

Iedere iPhone houdt problemen met donkerdere foto’s. Tegenwoordig zet hij de sluitertijd 3 seconden open en maakt hij prachtige foto’s. Maar dan moet je geen foto’s van je bewegende kind proberen te maken. Mislukt direct.

Bij foto’s draait het allemaal om licht. Heb je weinig licht? Dan is het proberen meer licht te vangen, met grotere lenzen en grotere sensors. Dat past niet in of op een telefoon.

• Tweak_ers
giantgiantus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:58:
[...]

Een telefoon heb je mee en een spiegelreflex meestal niet. Alles kan altijd goed gepraat worden :)
Daarom zei ik al: de beste camera is de gene die je bij je hebt.

Ik neem mijn DSKR niet eens meer mee op vakanties. De slechtere foto’s neem ik voor lief. Het scheelt een hoop gesjouw.

• Rivanov
iPhone 14 Pro Models Feature Improved GPS Accuracy

The new iPhone 14 Pro and iPhone 14 Pro Max feature dual-frequency GPS support for more accurate location tracking, according to Apple's tech specs for the devices. The functionality is also supported on the new Apple Watch Ultra.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Rivanov schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:39:

The new iPhone 14 Pro and iPhone 14 Pro Max feature dual-frequency GPS support for more accurate location tracking, according to Apple's tech specs for the devices. The functionality is also supported on the new Apple Watch Ultra.
Ben benieuwd, de GPS in de huidige toestellen vond ik al aardig accuraat. Vraag me dus af of je veel verschil gaat merken op plekken waar het GPS ontvangst dik in orde is, helemaal als je leest dat de L5 pas 17 satellieten in de lucht heeft hangen, dat zet (denk ik) weinig zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dennisdn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:36:
[...]

Dat vraag ik mij af. Ik denk nog een paar generaties processor en de DSLR-techniek kan door AI worden nagemaakt. Sony is al met DSLR gestopt omdat ze denken dat de smartphones de boel snel inhalen. Ik ben niet heel thuis in fotografie maar ik dacht dat Sony altijd wel aardig mee deed.

https://www.techradar.com...hin-three-years-says-sony
Het grote voordeel van een DSLR is wist you see is what you get. Je kijkt door de lens heen en ziet het beeld wat uiteindelijk op de sensor gaat vallen. De spiegel klapt weg en het veel valt op de sensor.

De systeemcamera vervangt de DSLR, omdat het eigenlijk hetzelfde is, maar dan zonder spiegel.

De telefoon zit echt lichtjaren weg van een beetje DSLR met goede lens. Maar goed sommige van mijn lenzen kosten meer dan een nieuwe iPhone 😉

Maar dan kom je ook bij een onhandigheid. Specifieke lenzen die ergens heel goed in zijn. Groothoek, telezoom, vast brandpunt, portretlens en een all-round standaard lens.

Je hebt alleen bijna nooit meer zin om de hele tas mee te slepen en de foto’s uit hedendaagse telefoons zijn gewoon acceptabel.

Maar net doen alsof het het probleemloos kan vervangen? Nee totaal niet.

Er zit al een wereld van verschil tussen full frame en crop factor camera’s. Wederom vooral in het donker duidelijk merkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:49:
[...]

Ja ik ook, die van mijn Canon R6 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:42
Een 15-jarige DSLR neemt nog altijd een betere foto dan welke smartphone dan ook. Puur op dynamisch bereik kan geen enkele smartphone hier tegen op, wegens de te kleine sensor.

Maar 99% van de bevolking ziet het verschil niet tussen een foto genomen met een spiegelreflex- of systeemcamera vs een smartphone, en al zeker niet op sociale media. Ik zie soms commentaar op foto's van 'wauw prachtige foto', en de foto was niet eens scherp 8)7

En ten tweede overal uw DSLR of MILC meesleuren is voor velen een sleur, dus blijft die vaak thuis en dan ben je best af met een smartphone die nog wat degelijke foto's kan nemen.

Maar uiteindelijk is het mannetje achter de camera belangrijker dan welke camera dan ook, want dat is maar een hulpmiddel om de gewenste foto in beeld te brengen. Een beetje fotograaf schiet betere foto's met een smartphone dan iemand die niks van fotografie kent en een Canon R6 bezit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Rivanov schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:39:

Allemaal leuk, maar momenteel is de GPS wat minder accuraat ivm de diverse conflicten in de wereld. Onze Amerikaanse vrienden hebben het simpelweg minder nauwkeurig gezet. Dus die dual-frequency zal in de praktijk weinig opleveren.

Als je GPS bijvoorbeeld vergelijkt met andere sattelietnavigatie systemen op nautische apparatuur die bijvoorbeeld ook Galileo, IRNSS en zelfs ook Glonass supporten, merk je dat voor een autopilot-functie in de binnenwateren dat metertje nauwkeurigheid best veel scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Het doet nogal wat stof oplaaien op MacRumors. Again.

4K ProRes Video Recording on iPhone 14 Pro Still Requires at Least 256GB Model
https://www.macrumors.com...ideo-iphone-14-pro-256gb/

Vraag ik mij wel af, dat lees ik hier en daar, worden normale foto’s dan in 48 MP gemaakt en opgeslagen in 12 MP resolutie?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_BASE schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:01:

Vraag ik mij wel af, dat lees ik hier en daar, worden normale foto’s dan in 48 MP gemaakt en opgeslagen in 12 MP resolutie?
Yep, werd ook aangeven in de Keynote.

Hier een screenshot van de newsroom pagina van de iPhone 14 Pro op Apple’s website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6hyKpu_gxfbH5MIQLEGv37EdRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Egrd4oiEhpvlOH5C9S53Uzmd.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online

haha, Apple doet wel werkelijk álles om je portomonnee zo goed mogelijk leeg te schudden he ;)
Je verkoopt een Pro model, alleen krijg je niet standaard álle Pro features.

de base model 14 Pro is dus feitelijk een 14 Pro Light :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:34

swv

_Bailey_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:59:
[...]

haha, Apple doet wel werkelijk álles om je portomonnee zo goed mogelijk leeg te schudden he ;)
Je verkoopt een Pro model, alleen krijg je niet standaard álle Pro features.

de base model 14 Pro is dus feitelijk een 14 Pro Light :+
Zoals iemand het in de reacties ook omschrijft:
If the device can’t handle the pro features, it should be removed from the pro lineup. Start Pro lineups with 256GB!
En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja dat is weer mooi voer voor mensen die hem toch al niet gingen kopen of überhaupt geen idee hebben wat ze met raw video moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Donstil schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:11:
Ja dat is weer mooi voer voor mensen die hem toch al niet gingen kopen of überhaupt geen idee hebben wat ze met raw video moeten.
niet iedereen zit bovenop alle tech specs en kijkt Keynotes (ja echt, ze bestaan!). Hele bevolkingsgroepen bestellen een 14 Pro met de gedachte dat je alle Pro features van een 14 Pro kan gebruiken.

Of is dat een hele rare gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Ik begrijp het verschil ook niet zo. Ik maak 10 foto’s per jaar dus zou aan de 128 meer dan genoeg hebben, ook op de volle kwaliteit….

Acties:
  • +3 Henk 'm!
_Bailey_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:14:
[...]

niet iedereen zit bovenop alle tech specs en kijkt Keynotes (ja echt, ze bestaan!). Hele bevolkingsgroepen bestellen een 14 Pro met de gedachte dat je alle Pro features van een 14 Pro kan gebruiken.

Dat is in de basis geen gekke gedachte maar voor die doelgroep is deze feature ook helemaal niet , Ik denk dat het wel een rare gedachte is dat als je met dit soort formaten wilt filmen je de specs niet checkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisdn schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:18:
Ik begrijp het verschil ook niet zo. Ik maak 10 foto’s per jaar dus zou aan de 128 meer dan genoeg hebben, ook op de volle kwaliteit….
Maar dit gaat om raw video, althans om een enkele beperking van Raw video want de feature is er verder wel gewoon.

De 128 GB modellen ondersteunen geen 4k30 raw, waarschijnlijk vanwege de snelheid van de opslag maar zonder waarschijnlijkheid ook vanwege de grote van de files. 4k30 is 3x groter (6gb per minuut) dan de 1080p variant

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 11-09-2022 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:42
_Bailey_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:14:
[...]

Ik kom van een 12 Pro en heb 66Gb aan storage, dus een iPhone 14 Pro 128Gb is voldoende voor mij. 4K High RES gebruik ik niet, ProRAW heb ik een paar keer getest, maar als ik in RAW wil schieten gaat mijn MILC mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
eigen marketing materiaal van Apple (14 Pro!).....redelijk misleidend, imho

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yryGMQgBv3KlvE2YRABBbBp-1Eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jwM29gRrf0voqOvfm78xrKOq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Bailey_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:26:
eigen marketing materiaal van Apple (14 Pro!).....redelijk misleidend, imho

[Afbeelding]
Dat werkt dus ook allemaal gewoon hè, het gaat alleen om de maximale resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzYdjjoj1Srsdxccf4E9scIyXBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mVfGINOOCbj8XcGMj9F6xISe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBgDZ2pDg3M3yGMI5_96f1rIhug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wv0Vzhgkbd85JzUov0M88mpu.png?f=fotoalbum_large

Overigens wordt het op de product pagina gewoon netjes vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:34
Als je interesse hebt in 4K ProRes filmen en de 128GB had dat gekund, dan had je alsnog minimaal de 256GB genomen. Beetje theoretische non-discussie dus.

Ik zal wel de laatste hier zijn, maar ik kom er net achter dat de paarse kleur Deep Purple heet. Vind ik toch leuk :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb nu 128GB en 35GB in gebruik, dus met die bestelde 128GB kan ik prima uit de voeten. 4K30 ProRes ga ik niet gebruiken, dus dat is het issue niet. Alhoewel ik vind dat Apple een duidelijke kanttekening in de marketing moet geven.

Ik vraag me alleen af of foto’s worden geschoten op die 48MP resolutie en of het formaat veel groter wordt in opslag.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +3 Henk 'm!
THE_BASE schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:42:
Ik heb nu 128GB en 35GB in gebruik, dus met die bestelde 128GB kan ik prima uit de voeten. 4K30 ProRes ga ik niet gebruiken, dus dat is het issue niet. Alhoewel ik vind dat Apple een duidelijke kanttekening in de marketing moet geven.

Ik vraag me alleen af of foto’s worden geschoten op die 48MP resolutie en of het formaat veel groter wordt in opslag.
48mp resolutie kan wel maar dan moet je in raw schieten. Doe je dat niet dan wordt er een 12mp foto van gemaakt door de software.

Zie ook: Link

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 11-09-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
THE_BASE schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:42:

Foto's van 48MP in ProRAW gaan tegen de 85MB kosten. Ik zou dus even kijken hoe groot je huidige foto's zijn en hoeveel opslag dat nu inneemt (want van die 35GB is misschien 20GB apps) om te zien of je standaard in ProRAW kunt schieten of liever de iPhone de foto's laat downsizen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
had gewoon als Apple die 128Gb er uit gekicked en 256Gb als base model gevoerd, iedereen heppie de peppie met álle features.

en nu basta! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pepppie schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:41:
[...]

Allemaal leuk, maar momenteel is de GPS wat minder accuraat ivm de diverse conflicten in de wereld. Onze Amerikaanse vrienden hebben het simpelweg minder nauwkeurig gezet. Dus die dual-frequency zal in de praktijk weinig opleveren.

Als je GPS bijvoorbeeld vergelijkt met andere sattelietnavigatie systemen op nautische apparatuur die bijvoorbeeld ook Galileo, IRNSS en zelfs ook Glonass supporten, merk je dat voor een autopilot-functie in de binnenwateren dat metertje nauwkeurigheid best veel scheelt :)
Heb je een bron voor zo een statement? Ik zie nergens minder goed GPS bereik en heb dan misschien een nieuwsbericht erover gemist?

Hier is in ieder geval het tegendeel:

https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/
Is military GPS more accurate than civilian GPS?
The user range error (URE) of the GPS signals in space is actually the same for the civilian and military GPS services. However, most of today's civilian devices use only one GPS frequency, while military receivers use two.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_Bailey_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:53:
had gewoon als Apple die 128Gb er uit gekicked en 256Gb als base model gevoerd, iedereen heppie de peppie met álle features.

en nu basta! :+
Ja dat had voor de consument het mooiste geweest idd maar dan waren ze over de magische grens van $1000,- gegaan (of marge inleveren maar goed we weten allemaal hoe ze daar over denken) en dat is in de vs wel een dingetje had ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Vorkie schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:00:
[...]

Heb je een bron voor zo een statement? Ik zie nergens minder goed GPS bereik en heb dan misschien een nieuwsbericht erover gemist?
Dat ze het kunnen en in verleden deden is wel bekend. Kan helaas alleen een Quora-artikel vinden.
https://www.quora.com/How...urate-military-GPS-signal

[ Voor 181% gewijzigd door Dennisdn op 11-09-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Donstil schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:46:
[...]

48mp resolutie kan wel maar dan moet je in raw schieten. Doe je dat niet dan wordt er een 12mp foto van gemaakt door de software.

Zie ook: Link
Thanks! Grote vraag, wellicht wachten op de eerste reviews: hoeveel beter zijn de foto’s ten op zichtte van een iPhone 12 Pro. Of hoeveel beter waren de foto’s van een iPhone 13 Pro ten opzichte van een iPhone 12 Pro. Dan heb ik ook een idee.

Grootste punt om toch die iPhone 14 Pro besteld te hebben: we gaan volgend jaar een reis maken naar Japan. Daar wil ik uiteraard mooie plaatjes schieten. Dat kan prima met een iPhone 12 Pro, maar ik heb toch het vermoeden dat een nieuwer model daarin beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:56
Beetje rare vraag misschien, maar ik vroeg mij af dat always on display brand dat niet in je scherm? Of verplaatst de tekst zich constant als een screensaver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THE_BASE schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:49:
[...]

Thanks! Grote vraag, wellicht wachten op de eerste reviews: hoeveel beter zijn de foto’s ten op zichtte van een iPhone 12 Pro. Of hoeveel beter waren de foto’s van een iPhone 13 Pro ten opzichte van een iPhone 12 Pro. Dan heb ik ook een idee.

Grootste punt om toch die iPhone 14 Pro besteld te hebben: we gaan volgend jaar een reis maken naar Japan. Daar wil ik uiteraard mooie plaatjes schieten. Dat kan prima met een iPhone 12 Pro, maar ik heb toch het vermoeden dat een nieuwer model daarin beter is?
Ja dat moeten de reviews of iets als DXOMark nog even uitwijzen natuurlijk maar gezien de historie van Apple en de nu gebruikte techniek (4 pixels op je sensor gebruiken voor 1 pixel beeld) is de verwachting wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Screenshot uit een random youtube filmpje, scherpte doet er nu niet toe maar kijk naar het kleurverschil in de front camera alleen al (L 14 Pro Max / R 13 Pro Max )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEWiNHTRsNG6QpPfc3yDm74Cr0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6VOjIY3mB4CC1ugZ6s6E8st.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:00:
[...]

Hier is in ieder geval het tegendeel:

https://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/

[...]
Ja de Amerikanen gaan dat bevestigen :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

Austin Mann heeft vaak snel een hele goede review van de camera. Die van vorig jaar:

https://www.austinmann.co...ro-camera-review-tanzania

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
elaho schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:51:
Beetje rare vraag misschien, maar ik vroeg mij af dat always on display brand dat niet in je scherm? Of verplaatst de tekst zich constant als een screensaver?
Niet constant, maar het zal zich waarschijnlijk wel verplaatsen. En gelukkig niet zoals bij DVD-spelers waarbij een afbeelding het hele scherm rondspringt, maar subtiel met zogeheten pixel shifting waardoor je het niet zal zien. En waarschijnlijk in combinatie met pixel refreshing, waarbij het scherm eens in de zoveel tijd checkt of alle pixels nog even helder zijn en indien nodig het voltage aanpast. Ik verwacht dat hij dat maximaal eens per 6-12 maanden zal doen, waarschijnlijk tijdens een updateproces waardoor je dat ook niet zult merken.

Maar ik ben geen Apple-engineer en de mensen die dat wel zijn, zijn slimmer dan ik. Kans op inbranden is in ieder geval nagenoeg 0. Als je de afbeelding uit kan zetten zal bovenstaande niet eens nodig zijn, want je scherm gaat in je zak uit en dingen als een klok verspringen na maximaal 12 uur toch voor het minst gebruikte cijfer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:32
dkawa schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:42:
[...]

Wat heb je voor de 12 mini nog gekregen?
Nog niet verkocht ;) Heb de nieuwe ook nog niet binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
elaho schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:51:
Ik denk dat je op dit soort punten er wel gewoon vanuit mag gaan dat Apple het voor elkaar heeft. Niet voor niets dat ze eerst altijd de concurrentie een tijdje laten oefenen voordat Apple het integreert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mymac
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 12:02

Om deze reden had ik vorig jaar een 13 Pro met 256gb besteld. Ik heb het zo’n 3x gebruikt en nog geen enkele video bewerkt. Daarom heb ik dit jaar de 14 Pro met wederom 256gb besteld :+

Overigens gebruik ik ProRAW wel geregeld. Bijvoorbeeld als m’n Sony A7 niet mee is en ik wel een leuke foto wil maken. Ik ben erg blij met die functionaliteit en zie het als een mooie aanvulling. Het is, zoals anderen hier ook zeggen, echt niet te vergelijken met ‘echte’ camera’s, maar wel een alternatief waar we steeds meer mee kunnen!

Zelf gebruik ik Lightroom CC om ze te bewerken, omdat ik dat toch al heb voor m’n RAW foto’s van de Sony.

[ Voor 30% gewijzigd door mymac op 11-09-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mog schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:12:
[...]

Austin Mann heeft vaak snel een hele goede review van de camera. Die van vorig jaar:

https://www.austinmann.co...ro-camera-review-tanzania
Nog nooit van gehoord maar ziet er goed uit, thanks!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greatsword schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:57:
[...]

Nog nooit van gehoord maar ziet er goed uit, thanks!
Ja is wel tof, hij had afgelopen jaar de 13 Pro ook al ruim voor release gekregen dacht ik (ook eerder dan de andere reviewers) zodat hij lekker de diepte in kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Thanks voor de reacties, met 128GB zit ik wel safe. Als ik écht eens een noemenswaardige video schiet zet ik die sowieso op een externe schijf in verband met opslag én omdat ik er amper nog eens naar om kijk. Foto’s kijken vind ik leuker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Donstil schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:58:
[...]

Ja is wel tof, hij had afgelopen jaar de 13 Pro ook al ruim voor release gekregen dacht ik (ook eerder dan de andere reviewers) zodat hij lekker de diepte in kon.
Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit de moeite heb genomen om "professionele" foto's te maken met mijn iPhone maar als je naar zijn voorbeelden kijkt is het met goed licht best indrukwekkend.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:02:
[...]

Screenshot uit een random youtube filmpje, scherpte doet er nu niet toe maar kijk naar het kleurverschil in de front camera alleen al (L 14 Pro Max / R 13 Pro Max )
[Afbeelding]
Het idee achter raw foto’s is ook dat je altijd na bewerkt.

Als de telefoon opslaat in jpg formaat, vindt er al een vorm van nabewerking plaats.

Raw foto’s zijn de ruwe data, meer detail, maak eigenlijk altijd grauwer, minder levendig.

Dat doe je achteraf op de computer, omdat je dan meer controle hebt over de witbalans en kleuren.

Een raw foto ziet er 9 van de 10 keer minder aantrekkelijk uit dan een jpeg. Het is echt de ruwe data. Ongecomprimeerd maar ook onbewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:37
Nou, ik heb de knoop doorgehakt en de iPhone vaarwel gezegd, deze prijzen zijn echt te gek en nauwelijks verbeteringen in de iPhone 14. Ik vind ios erg fijn, maar ik neem de nukken van Android dan maar op de koop toe.

De normale ipad blijft hopelijk nog wel betaalbaar, want die gebruik ik ook veel.

Wel erg jammer.
Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste