• May
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 13:45
MaStar schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Prijs - kwaliteit is de Pixel 7 Pro (denk ik) de beter keuze. Maar overall vind ik de Iphone 14 Pro Max echt klasse beter in het kader van :

1. Beeldscherm-kwaliteit: Pixel 7 Pro vind ik er goedkoper uit zien, minder mooie kleuren - vond dat echt niet heel mooi - maar ook dit is persoonlijk mogelijk;

2. Snelheid / smoothness: kan ook worden aangepast op de Pixel 7 Pro, maar ik vind de Iphone gewoon in beweging, scrollen etc. veel smoother;

3. Camera: de foto's die ik getest heb (binnen en deels buiten) van beide camera's vond ik de Iphone 14 Pro Max mooier, beter en meer detailrijk. Let op: andere gebruikers ervaren dit ook weer anders en vinden juist de Pixel 7 Pro beter.

Daarnaast vind ik het design en vormgeving gewoon mooier dan de Pixel 7 Pro. Ook handige functionaliteiten zoals Apple Pay is fijn.

Zijn de bovenstaande zaken de 700 verschil extra waard? Dat is zeer persoonlijk. Ik kan niet in iemand zijn portemonnee kijken.

Overall: ik heb even niet gelet op de prijs - want die is fors - maar vind ik de Iphone 14 Pro Max meer een Rolls Roys onder de smarthphone, waarbij de Pixel 7 Pro een mooie Tesla is. Beide zeer goed - maar ook even wat anders.
Ik vind de pixel over het gross genomen een stuk beter qua camera. Ook vind ik het scherm van de pixel juist veel vlotter, en de animaties vloeiender. Waarom dan toch een IP14P? Omdat ik balls deep in iOS zit. Tja..

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:15

pdavie2311

Live life to the fullest..

Ik vind de Pixel 7 Pro ook mooiere foto’s maken. Apple heeft nog steeds dat gezichten er niet uit zien. Vlekkerig, dit al de laatste jaren. Heb de AWU, vandaar ook de 14 Pro nu..

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier ook fan van de Pixel, maar ook na een Pixel 3 en Pixel 5 voor een iPhone (14 pro) gegaan. Foto’s is w.m.b. een kwestie van smaak, al is een periscopische zoom natuurlijk prachtig. Ik ben zelf t.o.v. de Pixel 5 i.i.g. erg tevreden. De foto’s van Apple komen minder bewerkt over. De prijs is natuurlijk een dingetje, en ik vind de iPhone 14 ook niet 100% perfect, maar qua gebruikservaring komt het een stuk meer in de buurt. Qua bouw halen de Pixels die ik heb gehad het ook niet bij de iPhone. Enige nadeel vind ik het camera eiland. Het ziet er gaaf uit, maar godsakke wat steekt dat ding uit en komt er veel stof tussen…

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:14
MaStar schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Prijs - kwaliteit is de Pixel 7 Pro (denk ik) de beter keuze. Maar overall vind ik de Iphone 14 Pro Max echt klasse beter in het kader van :

1. Beeldscherm-kwaliteit: Pixel 7 Pro vind ik er goedkoper uit zien, minder mooie kleuren - vond dat echt niet heel mooi - maar ook dit is persoonlijk mogelijk;

2. Snelheid / smoothness: kan ook worden aangepast op de Pixel 7 Pro, maar ik vind de Iphone gewoon in beweging, scrollen etc. veel smoother;

3. Camera: de foto's die ik getest heb (binnen en deels buiten) van beide camera's vond ik de Iphone 14 Pro Max mooier, beter en meer detailrijk. Let op: andere gebruikers ervaren dit ook weer anders en vinden juist de Pixel 7 Pro beter.

Daarnaast vind ik het design en vormgeving gewoon mooier dan de Pixel 7 Pro. Ook handige functionaliteiten zoals Apple Pay is fijn.

Zijn de bovenstaande zaken de 700 verschil extra waard? Dat is zeer persoonlijk. Ik kan niet in iemand zijn portemonnee kijken.

Overall: ik heb even niet gelet op de prijs - want die is fors - maar vind ik de Iphone 14 Pro Max meer een Rolls Roys onder de smarthphone, waarbij de Pixel 7 Pro een mooie Tesla is. Beide zeer goed - maar ook even wat anders.
Ik begrijp je “helaas” helemaal. Meerdere keren een Android geprobeerd (verstand zegt dat ik helemaal geen 1400e hoef uit te geven aan een telefoon waar ik 3/4 van de functies niet grbruik) maar alles “voelt” minder dan een iPhone en iOS. Alles bij elkaar vind ik het t geld dan ook waard. Ook wetende dat iPhone redelijke goede restwaarde hebben of ik m over 2 jaar nog meer dan prima kan doorgeven in de familie.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:34
Flipm0de schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:11:
[...]

Ik begrijp je “helaas” helemaal. Meerdere keren een Android geprobeerd (verstand zegt dat ik helemaal geen 1400e hoef uit te geven aan een telefoon waar ik 3/4 van de functies niet grbruik) maar alles “voelt” minder dan een iPhone en iOS. Alles bij elkaar vind ik het t geld dan ook waard. Ook wetende dat iPhone redelijke goede restwaarde hebben of ik m over 2 jaar nog meer dan prima kan doorgeven in de familie.
Vergelijk je hem dan ook met een Android telefoon die €1400 kost?

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:12
Thomas schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:08:
Hier ook fan van de Pixel, maar ook na een Pixel 3 en Pixel 5 voor een iPhone (14 pro) gegaan. Foto’s is w.m.b. een kwestie van smaak, al is een periscopische zoom natuurlijk prachtig. Ik ben zelf t.o.v. de Pixel 5 i.i.g. erg tevreden. De foto’s van Apple komen minder bewerkt over.
Helemaal eens. Foto's van de Pixel zijn zeker mooi, maar lijken ook bewerkt door de forse nabewerking van Google. Iphone 14 pro max doet niet onder en vind ik zelfs mooier op aantal fronten.

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 14:58

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

cordonbleu schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Oeps, never mind 😂

Vandaag mijn iPhone 14 pro max in gebruik en wat een telefoon zeg! 😍 Afgelopen 4 weken met een iPhone 7 rondgelopen, erg wennen aan het formaat & gewicht weer. Maar wat genieten het ProMotion Display, ook gaat het display echt veel feller. Camera gaat ik goed uit testen komende tijd. Ik ben erg blij met de upgrade, twijfel alleen om zoals bij mijn vorige iPhone Apple Care aan te schaffen. Ik heb nog 44 dagen om over na te denken😬

[Voor 14% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 19-02-2023 21:01]

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• cordonbleu
NinjaKiwiNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:20:
[...]

Ik heb 2 jaar een 12 Pro Max gebruikt, besloten om te verkopen omdat ik geen garantie meer had. Ik heb de iPhone voor €750 verkocht. In vergelijking met Samsung S21U welke voor rond de €500-550 verkocht wordt.

Vandaag mijn iPhone 14 pro max in gebruik en wat een telefoon zeg! 😍 Afgelopen 4 weken met een iPhone 7 rondgelopen, erg wennen aan het formaat & gewicht weer. Maar wat genieten het ProMotion Display, ook gaat het display echt veel feller. Camera gaat ik goed uit testen komende tijd. Ik ben erg blij met de upgrade, twijfel alleen om zoals bij mijn vorige iPhone Apple Care aan te schaffen. Ik heb nog 44 dagen om over na te denken😬
Leuk voor je maar wat heeft deze reactie precies te maken met mijn vraag?

• Flipm0de
cordonbleu schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Ik vergelijk het pro middel van Apple (wil wel graag promotion) met dat van Google. Samsung valt af want oneUI en Oneplus door updatebeleid. Andere Chinese merken begin ik niet aan.

Wil graag een groot scherm, dat is voor mij de grootste reden om voor een Max te gaan.

• cordonbleu
Flipm0de schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:25:
[...]

Ik vergelijk het pro middel van Apple (wil wel graag promotion) met dat van Google. Samsung valt af want oneUI en Oneplus door updatebeleid. Andere Chinese merken begin ik niet aan.

Wil graag een groot scherm, dat is voor mij de grootste reden om voor een Max te gaan.
Dat betekent dus dat je een telefoon van €1400 vergelijkt met een van €770. Dat gaat dus niet goed. Een telefoon vergelijken met een waarvoor je er voor dat bedrag twee kan kopen gaat totaal scheef. Een eerlijke vergelijking zou zijn met bijvoorbeeld de Samsung S23 Ultra.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 21:49
Thomas schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:08:
Qua bouw halen de Pixels die ik heb gehad het ook niet bij de iPhone. Enige nadeel vind ik het camera eiland. Het ziet er gaaf uit, maar godsakke wat steekt dat ding uit en komt er veel stof tussen…
Het uitsteken van het camera eiland stoort me totaal niet, maar herken het van dat stof wel idd. Haal m nu wat vaker uit het hoesje om even schoon te maken. Verder is wat mij betreft geen enkele telefoon perfect, zal altijd wel ergens iets op aan te merken zijn. Na bijna een half jaar iPhone (de 14 pro is m’n eerste) ben ik er in elk geval nog steeds heel blij mee, denk toch wel de prettigste phone die ik ooit heb gehad op heel veel punten.

• Flipm0de
cordonbleu schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Dat betekent dus dat je een telefoon van €1400 vergelijkt met een van €770. Dat gaat dus niet goed. Een telefoon vergelijken met een waarvoor je er voor dat bedrag twee kan kopen gaat totaal scheef. Een eerlijke vergelijking zou zijn met bijvoorbeeld de Samsung S23 Ultra.
Waarom? Ik zeg toch dat ik geen Samsung wil door oneUI. Zijn beide het model met het grootse scherm en 120hrz refresh.

• cordonbleu
Flipm0de schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:49:
[...]

Waarom? Ik zeg toch dat ik geen Samsung wil door oneUI. Zijn beide het model met het grootse scherm en 120hrz refresh.
Het ging er niet om wat jij wil, het gaat om de vergelijking die je maakt en die klopt van geen kant. Het topmodel van Ferrari kan je ook niet vergelijken met het topmodel van Volkswagen.
De Pixel 7 Pro kost net zo veel als de iPhone 13 en toch ga jij hem vergelijken met de 14 Pro Max...

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53
cordonbleu schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:20:
[...]

Het ging er niet om wat jij wil, het gaat om de vergelijking die je maakt en die klopt van geen kant. Het topmodel van Ferrari kan je ook niet vergelijken met het topmodel van Volkswagen.
De Pixel 7 Pro kost net zo veel als de iPhone 13 en toch ga jij hem vergelijken met de 14 Pro Max...
Je kunt ze toch nog wel vergelijken. Als het prijsverschil klopt is de ferarri een veel betere auto dan de volkswagen. Zo niet dan zou ik toch echt die volkswagen kopen.

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-05 14:56
Deef_K schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Ik houd de iPhone 13 Pro in de gaten bij kpn maar deze lijkt wel bij hun uit voorraad te zijn ofzo.
Wellicht via Belsimpel.nl proberen, hele goede ervaringen mee!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:43
Bijna komt mijn iPhone 14 Pro zwart 256GB binnen (ja, toch voor de 14 gegaan, i.p.v. bij mijn 12 te blijven :) )

Nu vroeg ik mij af wat de beste manier van overzetten is. Ik heb sowieso een reservekopie van mijn iPhone 12 zodat als er wat is, ik dit terug kan zetten. Maar wat is nu eigenlijk de beste manier?

1. Alles van de iPhone 12 Pro overzetten naar de iPhone 14 Pro incl. apps e.d. (zit ook wel veel troep tussen).
2. iPhone 14 Pro fresh install, en via iCloud de Photo's en Whatsapp backup e.d. terug laten zetten.

Ik denk zelf dat het wel eens goed is om fresh te beginnen, aangezien ik vanaf de iPhone 6 iedere keer de reservekopie terugzet op de nieuwe telefoon.

Wat zouden jullie doen?

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
mprkooij schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:21:
Bijna komt mijn iPhone 14 Pro zwart 256GB binnen (ja, toch voor de 14 gegaan, i.p.v. bij mijn 12 te blijven :) )

Nu vroeg ik mij af wat de beste manier van overzetten is. Ik heb sowieso een reservekopie van mijn iPhone 12 zodat als er wat is, ik dit terug kan zetten. Maar wat is nu eigenlijk de beste manier?

1. Alles van de iPhone 12 Pro overzetten naar de iPhone 14 Pro incl. apps e.d. (zit ook wel veel troep tussen).
2. iPhone 14 Pro fresh install, en via iCloud de Photo's en Whatsapp backup e.d. terug laten zetten.

Ik denk zelf dat het wel eens goed is om fresh te beginnen, aangezien ik vanaf de iPhone 6 iedere keer de reservekopie terugzet op de nieuwe telefoon.

Wat zouden jullie doen?
ik zet al jaren 1 op 1 oude naar nieuwe iPhone over, nooit problemen mee ondervonden.
En helemaal nu je 2 iPhones ( in jouw geval de 12 en je 14 Pro ) gewoon naast elkaar legt en je de keuze krijgt om alles over te zetten. Kinderspel ;)

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

mprkooij schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:21:

Wat zouden jullie doen?
Ik heb alles 1op1 overgezet vanaf mijn 11Pro. Duurt effe (zeker met 400+GB aan foto's :P) maar werkt prima!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Eerst troep van de 12 verwijderen, dan overzetten.

Specs

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 14:21
Ben ook benieuwd met overzetten, ga binnenkort van S22 Ultra naar 14 Pro Max.
Ook kwa WhatsApp, denk dat het overzetten niet van Gooogle Drive naar iCloud gaat, maar van lokale opslag van m'n S22 Ultra naar lokaal iPhone opslag.. dus eerst Google Drive backup uitzetten en dan lokaal backup maken met WhatsApp, erna overzetten tijdens installatie iPhone

[Voor 10% gewijzigd door SuperVeloce op 21-02-2023 15:05]

• SnoopBok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 15:33
SuperVeloce schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:04:
Ben ook benieuwd met overzetten, ga binnenkort van S22 Ultra naar 14 Pro Max.
Ook kwa WhatsApp, denk dat het overzetten niet van Gooogle Drive naar iCloud gaat, maar van lokale opslag van m'n S22 Ultra.. dus eerst Google Drive backup uitzetten en dan lokaal backup maken met WhatsApp.
Ik ben ook overgestapt van Android naar iOS. Voor het overzetten van foto's, WhatsApp etc. kun je deze app van Apple uit de Play Store gebruiken: https://play.google.com/s....apple.movetoios&hl=NL_NL. WhatsApp wordt dan netjes voor je overgezet _/-\o_

• SuperVeloce
SnoopBok schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Ik ben ook overgestapt van Android naar iOS. Voor het overzetten van foto's, WhatsApp etc. kun je deze app van Apple uit de Play Store gebruiken: https://play.google.com/s....apple.movetoios&hl=NL_NL. WhatsApp wordt dan netjes voor je overgezet _/-\o_
Heb je toen eerst lokale backup gemaakt bij instellingen WhatsApp en erna overgezet of gewoon meteen begonnen?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:08
-

[Voor 99% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:24]

• SnoopBok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 15:33
SuperVeloce schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Heb je toen eerst lokale backup gemaakt bij instellingen WhatsApp en erna overgezet of gewoon meteen begonnen?
Ik ben meteen begonnen. Volgens mij gaat de app een speciale backup maken van WhatsApp die geschikt is voor iOS.

• MaStar
SnoopBok schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Inderdaad, ook gebruikt. Ideale app!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:08
Hi all, ik ben mijn iPhone SE 2020 een beetje beu (camera is matig, scherm is toch te klein en de batterij gaat zienderogen achteruit) en ben toe aan een nieuwe telefoon. Ik twijfel alleen nog een beetje tussen de reguliere 14 en 14 Pro (in beide gevallen overigens het reguliere formaat dus niet de plus/pro max).

Ik weet dat de Pro natuurlijk een betere camera heeft (en ik kan zelf op de site van Apple de producten ook wel vergelijken), maar de pro is momenteel ook zeker 350 euro duurder en ben dus ook benieuwd naar wat hands-on ervaring.
Wat zijn jullie ervaringen/argumenten om wel of juist niet voor de Pro-versie te gaan? Ik las bijv. ergens dat de batterijduur van de Pro tegen leek te vallen ten opzichte van de reguliere 14.

scintillating

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 10:32
pdavie2311 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:39:
Ik vind de Pixel 7 Pro ook mooiere foto’s maken. Apple heeft nog steeds dat gezichten er niet uit zien. Vlekkerig, dit al de laatste jaren. Heb de AWU, vandaar ook de 14 Pro nu..
Opmerkelijk daarbij vond ik nog dat de verbeteringen in de camera van de pixel 7 t.o.v van de pixel 6 voornamelijk software based zijn.

In theorie kan het dus zo zijn dat de toekomstige iPhone 15 pro praktisch dezelfde camera hardware heeft, maar een beter algoritme en daardoor betere foto's maakt.

Zou wel jammer zijn als we qua trend vanaf nu elk jaar gaan betalen voor een software matige verbetering.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Tc99m Mijn vader heeft nu zo'n 3 weken een 14 Plus en hij kwam vanaf een XS Max. Vanaf de SE 2020 naar de 14 is al helemaal een enorme verbetering vanwege OLED en langere accuduur. Het scherm is alleen niet 120Hz, maar dat vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Qua camera verschillen de 14 en de 14 Pro niet zo enorm volgens mij. Zelf heb ik de 12 Pro Max, maar ik wacht wel op de 15 of de 16. :P

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:21
Ik denk dat ook een 13 (of 13 Pro) een mooie vooruitgang is tov een SE. Ik zou misschien niet voor een Pro gaan, want vergis je niet in de toename van gewicht.
Maar misschien is de ideale vervanger wel een Iphone 13 Mini. Vergeleken met de SE een groter en beter (oled) scherm, betere camera's (nl. die van de 12 Pro Max), betere batterijduur, en dat allemaal in een kleiner en lichter blokje dan je Iphone SE.

• Tc99m
Of-Aaargh schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:07:
Ik denk dat ook een 13 (of 13 Pro) een mooie vooruitgang is tov een SE. Ik zou misschien niet voor een Pro gaan, want vergis je niet in de toename van gewicht.
Maar misschien is de ideale vervanger wel een Iphone 13 Mini. Vergeleken met de SE een groter en beter (oled) scherm, betere camera's (nl. die van de 12 Pro Max), betere batterijduur, en dat allemaal in een kleiner en lichter blokje dan je Iphone SE.
Ik heb heel lang ook naar de 13 pro gekeken, maar die is inmiddels duurder dan een 14 pro. Dus dat lijkt me een beetje jammer. ;)

Edit: Gewicht is geen issue. Heb jarenlang een 6s plus gehad, die was groter en bijna net zo zwaar (en een vriend heeft een 14 pro en die heb ik uitgebreid bekeken ;) ).

[Voor 11% gewijzigd door Tc99m op 27-02-2023 16:33]

scintillating

• RobertJRB
  • Laatst online: 20-05 19:49
Ik heb een stom probleem met mijn iphone 14 pro.
Als ik probeer in te loggen via DigiD moet ik een QR code scannen. In de app opent de camera dan en moet je die voor je laptop scherm houden om in te loggen.
Probleem is dat de telefoon niet dichtbij scherp wil stellen. Ik denk omdat hij normaal dan naar een andere camera switched maar in de app gebeurt dat niet.
Omdat ik de camera te ver moet houden leest hij de qr code niet en kan ik dus niet inloggen...

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Leica MM + Sony A9

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
RobertJRB schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:54:
Als ik probeer in te loggen via DigiD moet ik een QR code scannen. In de app opent de camera dan en moet je die voor je laptop scherm houden om in te loggen.
Probleem is dat de telefoon niet dichtbij scherp wil stellen. Ik denk omdat hij normaal dan naar een andere camera switched maar in de app gebeurt dat niet.
Omdat ik de camera te ver moet houden leest hij de qr code niet en kan ik dus niet inloggen...

Ik zoom in totdat hij zo groot is dat het hele scherm vult en dan leest ie het wel.

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:04

-SaveMe-

-klik-

Morgen krijg ik mijn 14 Pro terug uit reparatie. Ik wil voor de verandering eens zo vers mogelijk beginnen, in plaats van alles van de vorige iPhone overzetten.

Alleen zou ik wel graag mijn Whatsapp chat geschiedenis willen hebben, die zit als het goed Isin de laatste backup iCloud toen ik het toestel nog had. Kan ik alleen Whatsapp terug zetten van de backup en zo ja, hoe?

GamiQ, de game notes app met game maps!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-SaveMe- schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:52:
Morgen krijg ik mijn 14 Pro terug uit reparatie. Ik wil voor de verandering eens zo vers mogelijk beginnen, in plaats van alles van de vorige iPhone overzetten.

Alleen zou ik wel graag mijn Whatsapp chat geschiedenis willen hebben, die zit als het goed Isin de laatste backup iCloud toen ik het toestel nog had. Kan ik alleen Whatsapp terug zetten van de backup en zo ja, hoe?
Whatsapp installeren vanuit aankopen en dan krijg je de vraag voor het terugzetten vanzelf.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• MaStar
Tc99m schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:06:
Hi all, ik ben mijn iPhone SE 2020 een beetje beu (camera is matig, scherm is toch te klein en de batterij gaat zienderogen achteruit) en ben toe aan een nieuwe telefoon. Ik twijfel alleen nog een beetje tussen de reguliere 14 en 14 Pro (in beide gevallen overigens het reguliere formaat dus niet de plus/pro max).

Ik weet dat de Pro natuurlijk een betere camera heeft (en ik kan zelf op de site van Apple de producten ook wel vergelijken), maar de pro is momenteel ook zeker 350 euro duurder en ben dus ook benieuwd naar wat hands-on ervaring.
Wat zijn jullie ervaringen/argumenten om wel of juist niet voor de Pro-versie te gaan? Ik las bijv. ergens dat de batterijduur van de Pro tegen leek te vallen ten opzichte van de reguliere 14.
Niemand kan dit voor je beslissen. Als je dit echt wilt weten moet je ze allebei even bestellen, voorzichtig uitproberen en terugsturen.

Voor mij is het die 350 euro dubbel en dwars waard. Ik ben zelfs voor de Pro Max gegaan. Heerlijk toestel. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken , en weet niet wat je exact zoekt ;)

• Tomba

Tomba

Tc99m schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:06:

Vanwege de camera en het 120hz scherm heb ik zelf voor de Pro gekozen, maar ik denk dat de gewone 14 ook al een dikke upgrade is na een SE. (Kwam zelf van de 11 Pro)

• Tc99m
Thanks allen, ik ben voor de 14 pro gegaan, die was vandaag bij een aantal winkels voor €1174 verkrijgbaar en dat leek me een goeie deal. Dat scheelde ook "maar" €275 met de 14.

scintillating

• -SaveMe-
  • Laatst online: 09:04

-SaveMe-

-klik-

BillSpaarbank schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:30:
[...]

Whatsapp installeren vanuit aankopen en dan krijg je de vraag voor het terugzetten vanzelf.
Thanks. straks mee aan de slag!

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:27
En ineens dacht ik.... Ik wil de MagSave Duo. Een bizar bedrag voor een lader, maargoed, eenmaal iets willen is maar kopen om er vanaf te zijn. Blijkt de 14Pro er helemaal niet op te passen door de camera-bulb. Ik dacht dat het alleen op ging voor de Mini's, maar wie er één wil hebben voor een Pro: wees gewaarschuwd.

En ja, ik had het kunnen weten als ik het even had opgezocht, maar dat Apple zo'n misser zou maken had ik mij nog niet voor kunnen stellen... Hij doet het wel gewoon, maar ligt er schuin op.

[Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 01-03-2023 08:17]

• SgtElPotato
-

[Voor 99% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:24]

• SuperVeloce
SgtElPotato schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Ik had exact hetzelfde met een Belkin Magsafe autohouder. Zonder hoesje paste ie niet, met hoesje maakte ie geen goed contact en bij iedere beweging viel ie er af..
Gelukkig een coulante lokale winkel die niet zo moeilijk deden hierover.
Hoesje met magsafe gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SgtElPotato
-

[Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 13:22
Iemand last van het volgende:

Thuis geeft mijn iPhone in settings aan dat ie verbonden is met mijn WiFi netwerk.
Maar het icoontje staat niet in de status bar.

Als ik flight modus aan zet (wel WiFi aan laat) dan zegt hij nu dat hij geen internet heeft.
Soms zie ik het icoontje wel dus het is niet altijd het probleem. Op het werk en de Albert Heijn en soms thuis wel.
Het viel me nu weer op dus ik denk ik maak een vraag hier.

Mijn iPad zit overigens wel hetzelfde WiFi netwerk en is online.
Dus heb het gevoel niet dat het aan m’n WiFi ligt.
Dat is overigens een Deco Mesh netwerk dus misschien dat m’n iPhone met een verkeerde node is verbonden maar neem aan dat als ik WiFi ff aan/uit doe dat hij de beste node pakt.

Iemand ook issues hier mee?

Ik heb onbeperkt internet abo dus direct een probleem is er niet maar iets casten naar m’n tv is natuurlijk niet mogelijk.

iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
nils7 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:37:
Iemand last van het volgende:

Thuis geeft mijn iPhone in settings aan dat ie verbonden is met mijn WiFi netwerk.
Maar het icoontje staat niet in de status bar.

Als ik flight modus aan zet (wel WiFi aan laat) dan zegt hij nu dat hij geen internet heeft.
Soms zie ik het icoontje wel dus het is niet altijd het probleem. Op het werk en de Albert Heijn en soms thuis wel.
Het viel me nu weer op dus ik denk ik maak een vraag hier.

Mijn iPad zit overigens wel hetzelfde WiFi netwerk en is online.
Dus heb het gevoel niet dat het aan m’n WiFi ligt.
Dat is overigens een Deco Mesh netwerk dus misschien dat m’n iPhone met een verkeerde node is verbonden maar neem aan dat als ik WiFi ff aan/uit doe dat hij de beste node pakt.

Iemand ook issues hier mee?

Ik heb onbeperkt internet abo dus direct een probleem is er niet maar iets casten naar m’n tv is natuurlijk niet mogelijk.
Heb je je telefoon al een keer herstart?

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:49
Reset je netwerkinstellingen eens, en reconnect weer aan de WiFi.
Vaak lossen dat soort problemen dan op.
Let wel, alle opgeslagen WiFi punten ben je kwijt.

• spoonman
  • Laatst online: 02-06 09:00
Heb sinds vorige week de IPhone 14 Pro Max 256Gb. Uiteindelijk toch gekozen voor het grotere scherm en de betere battery life.

Het scherm is de grootste upgrade tegenover mijn iphone 11. Als je ze naast elkaar legt en over de homescreens swiped zie je duidelijk het verschil in refresh rate.

Battery life is uiteraard geweldig. Houd er wel rekening mee dat ik de 14 alle settings heb laten overnemen van de 11, en daar had ik veel op ingesteld om de battery life te maximaliseren.

Qua formaat: veel reviewers doen je schrik krijgen om voor die pro max te kiezen met termen als "massive", "gargantuan" etc ... In de praktijk is de pro max niet veel groter dan veel android telefoons. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een Samsung S21 FE, welke toch een veel verkocht model is, en de pro max is maar iets langer. Hij weegt wel een stuk meer, maar daar ondervind ik gewoon weinig last van ... als ik bijvoorbeeld een half uur youtube filmpjes zit te kijken worden mijn polsen niet moe ofzo. Ik kan ook nog altijd met 1 hand een whatsappje typen.

Wat betreft de camera ben ik ook tevreden. De telelens is leuk om mee te spelen. Ik vind het wel heel vreemd dat je als gebruiker alleen maar de keuze krijgt tussen 12mp of 48mp proraw, of 12mp compressed. Ik mis een eenvoudige button om zonder de pro-raw functie een 48mp compressed foto te nemen, en eventueel ook een default instelling: in het dagelijkse leven zou ik eerder constant 12mp fotos nemen, maar als ik op vakantie ga wil ik dan toch eerder 48mp fotos.

[Voor 4% gewijzigd door spoonman op 07-03-2023 09:02]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

spoonman schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:22:
Heb sinds vorige week de IPhone 14 Pro Max 256Gb. Uiteindelijk toch gekozen voor het grotere scherm en de betere battery life.

Het scherm is de grootste upgrade tegenover mijn iphone 11. Als je ze naast elkaar legt en over de homescreens swiped zie je duidelijk het verschil in refresh rate.

Battery life is uiteraard geweldig. Houd er wel rekening mee dat ik de 14 alle settings heb laten overnemen van de 11, en daar had ik veel op ingesteld om de battery life te maximaliseren.

[Afbeelding]

Qua formaat: veel reviewers doen je schrik krijgen om voor die pro max te kiezen met termen als "massive", "gargantuan" etc ... In de praktijk is de pro max niet veel groter dan veel android telefoons. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een Samsung S21 FE, welke toch een veel verkocht model is, en de pro max is maar iets langer. Hij weegt wel een stuk meer, maar daar ondervind ik gewoon weinig last van ... als ik bijvoorbeeld een half uur youtube filmpjes zit te kijken worden mijn polsen niet moe ofzo. Ik kan ook nog altijd met 1 hand een whatsappje typen.

Wat betreft de camera ben ik ook tevreden. De telelens is leuk om mee te spelen. Ik vind het wel heel vreemd dat je als gebruiker alleen maar de keuze krijgt tussen 12mp of 48mp proraw, of 12mp compressed. Ik mis een eenvoudige button om zonder de pro-raw functie een 48mp compressed foto te nemen, en eventueel ook een default instelling: in het dagelijkse leven zou ik eerder constant 12mp fotos nemen, maar als ik op vakantie ga wil ik dan toch eerder 48mp fotos.
Als Apple van mij een update mogen geven is het de standaard Camera app wel… Moedwillig beperkt houden is zo irritant. Nightmode ook alleen in de Camera app is ook zo’n ding bijvoorbeeld, resolutie switchen, meer professionele instellingen in video zou ook geen overbodige luxe zijn. Maar ja alles moet dom gehouden worden, jammer het zou zoveel beter kunnen met simpele oplossingen.

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:22
Waar ik nogal eens tegenaan loop is het automatisch switchen in 3rd party apps.
Denk aan whatsapp als ik een closeup ergens van wil maken moet ik eerst de standaard Camera app openen daar de foto maken. Dan in whatsapp die foto versturen.

Ja het is een klein dingetje maar soms irriteer ik me er wel aan.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
NinjaKiwiNL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Als Apple van mij een update mogen geven is het de standaard Camera app wel… Moedwillig beperkt houden is zo irritant. Nightmode ook alleen in de Camera app is ook zo’n ding bijvoorbeeld, resolutie switchen, meer professionele instellingen in video zou ook geen overbodige luxe zijn. Maar ja alles moet dom gehouden worden, jammer het zou zoveel beter kunnen met simpele oplossingen.
Snap ik. Zou wel mooi zijn als ze ook een simpele interface houden. Ik wil zo min mogelijk instellen. Gewoon op een knopje en een mooie foto is mijn voorkeur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nu ook in geel verkrijgbaar:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

giantgiantus schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Snap ik. Zou wel mooi zijn als ze ook een simpele interface houden. Ik wil zo min mogelijk instellen. Gewoon op een knopje en een mooie foto is mijn voorkeur.
Ik fotografeer, dus ik mis eigenlijk alles in de stock app 😂 zelfde voor video. Zou mooi zijn als het een Toggle was, simple & professional met alle bells and wissels. Blijven dromen, Apple doet hier toch nooit wat mee 😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba

Tomba

NinjaKiwiNL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Ik fotografeer, dus ik mis eigenlijk alles in de stock app 😂 zelfde voor video. Zou mooi zijn als het een Toggle was, simple & professional met alle bells and wissels. Blijven dromen, Apple doet hier toch nooit wat mee 😂
Ik hoop nog steeds dat er ooit een app komt die de Nokia 1020 camera app emuleert:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 19:26
spoonman schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:22:
Qua formaat: veel reviewers doen je schrik krijgen om voor die pro max te kiezen met termen als "massive", "gargantuan" etc ... In de praktijk is de pro max niet veel groter dan veel android telefoons.
Het hangt ook een beetje af van hoe groot je handen zijn, groter dan mijn 13 Pro zou ik niet willen voor 1 hand gebruik, met de S22 Ultra lukt gebruiken met 1 hand voor mij bijvoorbeeld niet.

Al helpen die scherpe vlakke kanten bij de iPhone ook niet echt, dat maakt een Max/Plus iPhone voor mij gevoel nog groter en minder fijn in de hand, dan een meer afgerond toestel (zoals de oudere pre-12 tijdperk iPhones)

Ik had overigens wel meer accuduur verwacht van een 14 Pro Max als ik dit zo ziet, tenzij met AOD aan.
[...]

Een toggle voor "pro" en "simple" zou wel zo fijn zijn (en ook meteen een functie om altijd de telephoto te gebruiken als je daarvoor kiest).

Maar ergens verwacht ik dat Apple de meeste van hun gebruikers daar "te dom" voor vindt, nou zijn er wel 3rd party oplossingen voor zover ik het weet, maar het blijft zonde dat Apple zo mooie hardware op de markt brengt qua specificaties, maar eigenlijk daar niet efficiënt genoeg gebruik van maakt (doelend op iOS zelf die veel meer zou kunnen met de hardware in iPhones)

[Voor 33% gewijzigd door Mizgala28 op 07-03-2023 19:59]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:40
[...]

Halide wel eens geprobeerd?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-06 00:10
Binnenkort wordt er een nieuwe telefoon aangeschaft door mij alleen ik twijfel heel erg.
Momenteel heb ik een IPhone 8 64GB.

Nu zit te kijken naar een nieuwe telefoon en dan vooral naar IPhone 14. Ik ben er dan nog niet uit of het dan de IPhone 14 normaal wordt of de Pro. Vervolgens twijfel ik heel erg over het opslag geheugen 128 GB of 256 GB.

Oftewel hoe hebben jullie je keuze gemaakt en wat raden jullie mij aan om te doen?
*Prijs is geen issue, telefoon is al 3 jaar oud en is gewoon aan vervanging toe.

Zal wel met de nieuwe weer z'n 3 a 4 jaar mee willen doen.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:26
Wil je extra camera dan de Pro.
Als je nu met 64GB uit kan zal 128 ook genoeg zijn.
Tenzij je verwacht veel 4K filmpjes te gaan maken.

• Tomba

Tomba

Een app die je alleen kan huren is voor mij persoonlijk geen optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisdn
Ik denk dat Apple het gewoon een soort uitbesteedt heeft alsin externe specialistische partijen kunnen het beter als wij. Staat me bij dat ze zelfs in een commercial of advertentie naar Halide verwezen. Het scheelt een groot team en ze liften nog stevig mee in de AppleStore ook. Over een paar jaar kopen ze het en kunnen ze weer een Keynote vullen met de nextbestlifechangingthing-nieuwe-fotoapp…. :)

[Voor 18% gewijzigd door Dennisdn op 08-03-2023 17:43]

• Tomba

Tomba

Dennisdn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:40:
Ik denk dat Apple het gewoon een soort uitbesteedt heeft alsin externe specialistische partijen kunnen het beter als wij. Staat me bij dat ze zelfs in een commercial of advertentie naar Halide verwezen. Het scheelt een groot team en ze liften nog stevig mee in de AppleStore ook. Over een paar jaar kopen ze het en kunnen ze weer een Keynote vullen met de nextbestlifechangingthing-nieuwe-fotoapp…. :)
Fingers crossed want de huidige camera app is een ‘zootje’ naar mijn bescheiden mening. Niet zo erg als ProCamera maar tis allemaal niet best.

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ja zeker, ooit een keer gekocht, nu subscription based waardoor ik hem uit principe niet meer gebruik. Moment heeft een fijne app maar niet goed up-to-date. Zelfde als Filmic Pro, ook ooit gekocht en gaat nu voor absurde bedragen per week/jaar (zie de reviews)

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 21:49
Chris89 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:10:
Binnenkort wordt er een nieuwe telefoon aangeschaft door mij alleen ik twijfel heel erg.

Nu zit te kijken naar een nieuwe telefoon en dan vooral naar IPhone 14. Ik ben er dan nog niet uit of het dan de IPhone 14 normaal wordt of de Pro. Vervolgens twijfel ik heel erg over het opslag geheugen 128 GB of 256 GB.

Oftewel hoe hebben jullie je keuze gemaakt en wat raden jullie mij aan om te doen?
*Prijs is geen issue, telefoon is al 3 jaar oud en is gewoon aan vervanging toe.

Ik zou voor de Pro gaan, maar wil zelf dan ook gewoon een goed, responsief toestel met fatsoenlijke camera (en geen notch). Elke hapering ben ik allergisch voor, maar met dit toestel ben ik overall erg tevreden. Heb ook nog niet eerder te weinig gehad aan 128gb, maar dit moet je toch zelf inschatten. Zie dat ik na een half jaar nu nog 80gb vrij heb van de 128.

[Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 09-03-2023 08:45]

• Mog
Tomba schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Een app die je alleen kan huren is voor mij persoonlijk geen optie.
NinjaKiwiNL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Ja zeker, ooit een keer gekocht, nu subscription based waardoor ik hem uit principe niet meer gebruik.
Halide heeft een optioneel abonnementsmodel (€12,50/maand). Als je wilt je kun je de app ook eenmalig aanschaffen (€70).

• Mog

Hoeveel haast heb je? We zijn nu precies op de helft van het jaar. Over een half jaar (september) worden de iPhone 15 (Pro)-toestellen aangekondigd. Waar de iPhone 14 een kleine stap vooruit was, lijkt dit weer een grotere te worden. Het zijn allemaal geruchten, maar over het algemeen wijzen die vaak in de goede richting. Nieuw ten opzichte van de iPhone 14 (Pro):
  • Vernieuwd ontwerp. Rondere zijkanten (beetje tussen de X/XS/11 en 12/13/14 in)
  • Dunnere bezels rondom het scherm, dus een iets groter scherm
  • USB-C poort
  • Nieuwe generatie chips (A17 3nm voor 15 Pro en A16 voor 15)
  • Nieuwe "periscope" zoom lens
  • Dynamic Island komt ook naar de niet Pro modellen
  • Nieuwe, snellere Wi-Fi en 5G chips

• Aiii
  • Laatst online: 12:35

Aiii

何これ

Als ik dat lijstje dan zie dan denk ik "waar is de grote update?" functioneel lijkt het niets aan de telefoon te veranderen.

Het beste wat ik voor mij zelf gedaan heb is af te stappen van het idee dat ik constant het nieuwste moet hebben, telefoons zijn al zo'n 5 jaar op het punt dat iedere jaarlijkse update een iteratieve update is. Nu koop ik een nieuwe telefoon als de oude niet meer voldoet. Mijn XS Max is vervangen toen de camera's dusdanig beter werden dat het de moeite van een upgrade is en er een 120Hz scherm in de iPhone kwam, en eerlijk is eerlijk ik door eigen toedoen een flinke kras in het scherm had gemaakt. Met die 13 Pro Max zijn we nu een jaar onderweg en ik zie nog steeds niets in dat lijstje waarvan ik denk "ja, nu ben ik echt aan een upgrade toe."

Dus als je nu van 8 komt, dan is de upgrade naar de 14 meer dan prima, ga je nog jaren plezier van hebben. Over de keuze. Wat mij betreft, vooral als je lang met een toestel wilt doen, is het altijd beter om voor de beste versie te gaan, ja je spendeert een paar honderd Euro meer, maar dan krijg je ook wat terug. In dit geval het 120Hz scherm en betere camera's. De instapmodellen zijn overigens wel interessanter geworden sinds de overstap van LCD naar OLED, maar het gemis van 120Hz zou ik onoverkomelijk noemen.

Voor wat betreft de opslag, kijk altijd even naar je huidig gebruik. Je zegt nu 64GB te hebben, hoeveel daarvan heb je vrij cq. hoeveel tijd besteed je aan storage management. Als je constant apps aan het deleten bent of WhatsApp chats moet opschonen, dan is het wellicht de moeite om voor 256GB te gaan als je verwacht veel foto's te gaan schieten of filmpjes te gaan maken. Heb je echter nu aan 64GB al voldoende, dan is 128GB dat in de nabije toekomst ook nog wel.

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Mog schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:50:
[...]

[...]

Halide heeft een optioneel abonnementsmodel (€12,50/maand). Als je wilt je kun je de app ook eenmalig aanschaffen (€70).
Sorry maar voor een camera app, welke idioot zou €70 eraan uitgeven… Helemaal na de stunt van de vorige keer voor de mensen (zoals ik) die hem gekocht hebben. Over een paar jaar verzinnen ze wel weer wat nieuws. Het gaat totaal de verkeerde kant op in de app wereld met al die subscription based onzin. :r

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:26
Aiii schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:14:
Als ik dat lijstje dan zie dan denk ik "waar is de grote update?" functioneel lijkt het niets aan de telefoon te veranderen.
Enige dat ik nu wel graag zou hebben is die zoomlens :)

• Nol_NL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:01
Mog schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Hoeveel haast heb je? We zijn nu precies op de helft van het jaar. Over een half jaar (september) worden de iPhone 15 (Pro)-toestellen aangekondigd. Waar de iPhone 14 een kleine stap vooruit was, lijkt dit weer een grotere te worden. Het zijn allemaal geruchten, maar over het algemeen wijzen die vaak in de goede richting. Nieuw ten opzichte van de iPhone 14 (Pro):
  • Vernieuwd ontwerp. Rondere zijkanten (beetje tussen de X/XS/11 en 12/13/14 in)
  • USB-C poort
Ik moet vaak aan karl marx denken, als men het huidige model min of meer al gaat afraden om aan te schaffen, omdat die alweer een half jaar oud is.

Je komt met een “ grote stap “ vooruit en som je vervolgens allerlei punten op die we vrijwel ieder jaar zien. Betere chips, betere camera. Hetzelfde marketing trucje wat we nu inmiddels al jaren kennen. USB C zie ik zelf als een nadeel, want hierdoor moet ik weer nieuwe opladers aanschaffen of oude weg gaan gooien.

Trap niet in de FOMO… Als je vanaf de X of een model daarvoor afkomt, dan heb je aan de 14 Pro een fantastisch toestel die dan nog jaren mee kan. Voor meerjarig gebruik zou ik zelf 256 GB aanraden.

• Tomba

Tomba

Vanaf de 8 (Plus in mijn geval) vond ik mijn 11 Pro een mega upgrade. Camera veel beter, kleiner maar groter scherm, OLED ipv LCD en bovendien echt veel sneller.

Vanaf de 11 Pro ben ik naar de 14 Pro gegaan en ik vind de upgrade m’eh. Door meer RAM sluiten apps zich minder vaak (maar nog steeds vaker dan ik prettig vind) en het renderen van filmpjes gaat wat sneller. De main camera upgrade valt me tegen; had meer van de 48Mp verwacht, hoopte op Lumia 1020 achtige foto’s (toch nog steeds mijn benchmark 10 jaar later) maar t is allemaal wat overprocessed vooral in het donker. Door de grotere sensor kan de camera ook duidelijk minder dichtbij focussen en dan switcht ie naar de 0.5x lens/sensor die toch wel beduidend mindere kwaliteit oplevert.
De andere 2 camera’s (0.5x/3x) zijn wel een duidelijke vooruitgang tov die in mijn 11 Pro.
Het dynamic Island vind ik wel heel gaaf (weet dat een hoop mensen t niks vinden vandaar dat ik t even benoem)
Het meest geholpen ben ik met de verdubbeling van opslag zodat ik weer kan stoppen met storage management waar ik zo’n grote hekel aan heb.

In reactie op je vraag; ik denk dat komende van de 8 de gewone 14 al een enorme upgrade is; veel sneller, meer RAM en flinke upgrade qua camera. Ik zou alleen de Pro nemen als fotograferen je hobby is of als je echt perse een 120Hz scherm wil. (Persoonlijk merk ik helemaal niks van dat 120hz gebeuren :X )

• Mog
NinjaKiwiNL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Sorry maar voor een camera app, welke idioot zou €70 eraan uitgeven… Helemaal na de stunt van de vorige keer voor de mensen (zoals ik) die hem gekocht hebben. Over een paar jaar verzinnen ze wel weer wat nieuws. Het gaat totaal de verkeerde kant op in de app wereld met al die subscription based onzin. :r
Excuses, ik dacht dat je zei dat je een fotograaf was. Als €1 per maand dan een probleem is kan niemand je helpen ben ik bang. Je wilt pro, maar er niets voor betalen. Zo werkt de wereld niet. Apps als Halide worden gemaakt door zeer kleine teams. Het is simpelweg niet mogelijk om te kunnen leven van eenmalig een tientje.

• Mog
Nol_NL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Ik moet vaak aan karl marx denken, als men het huidige model min of meer al gaat afraden om aan te schaffen, omdat die alweer een half jaar oud is.

Trap niet in de FOMO… Als je vanaf de X of een model daarvoor afkomt, dan heb je aan de 14 Pro een fantastisch toestel die dan nog jaren mee kan. Voor meerjarig gebruik zou ik zelf 256 GB aanraden.
Wauw. Ik probeer alleen behulpzaam te zijn door de persoon te wijzen op het jaarlijkse update ritme. Ik zeg nergens dat diegene die moet doen. Als de 15 uitkomt, wordt de 14 ook weer goedkoper. Bovendien zou je iemand die van een 8 komt ook prima de iPhone 12 of 13 kunnen aanraden. Waarom een splinternieuwe 14 met minimale updates en maximale prijs?

• Dennisdn
[...]
En ik ben van het andere kamp. Dan ga je in maart (voor mij het najaar van een iPhone) de volle prijs betalen om over 2 maanden alweer met het lekken van het nieuws rondom de nieuwe iPhone het gevoel krijgen dat je een verouderd toestel hebt waar je net de hoofdprijs voor hebt betaald. Als je het dan toch al tot hier hebt gered én de hoofdprijs gaat neerleggen, dan zou ik die laatste paar maandjes ook nog wel overbruggen.

Als Apple nou eens na een half jaar wat korting zou geven zoals op alle wit- en bruingoed wel gebeurd, werd het al een ander verhaal.

[Voor 9% gewijzigd door Dennisdn op 09-03-2023 14:21]

• Mizgala28
USB C zie ik zelf als een nadeel, want hierdoor moet ik weer nieuwe opladers aanschaffen of oude weg gaan gooien.
Magsafe pucks gebruiken USB-C
3rd party Magsafe en QI laders over het algemeen ook.

En "de lader" gebruikt ook USB-C.

Dus dan blijft de kabel over, die Apple mee levert in de doos.

Het valt wel mee met dat weg gooien, Apple bleef te lang aan Lightning vast houden (inclusief de USB 2.0 snelheden ervan :X ), als Apple gewoon met de markt mee ging was dit al eerder gebeurd.
Mog schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:45:
[...]

Excuses, ik dacht dat je zei dat je een fotograaf was. Als €1 per maand dan een probleem is kan niemand je helpen ben ik bang. Je wilt pro, maar er niets voor betalen. Zo werkt de wereld niet. Apps als Halide worden gemaakt door zeer kleine teams. Het is simpelweg niet mogelijk om te kunnen leven van eenmalig een tientje.
Hier 1 euro, daar 2 euro, verderop 8 euro, het is "maar 1 euro" maar ik ken genoeg mensen die een stapel aan abonnementen hebben voor diensten en apps, en als je alles bij elkaar optelt tikt het gewoon aardig aan.

En dan heb je mensen die zullen roepen "kies bewust", maar vaak kan dat niet eens meer, het is abonnement of niks (of een zeer beperkte app).

Overigens zou dit een non issue zijn als Apple nou eindelijk de camera app beter zou maken, en dan doel ik niet eens op Pro mode met miljoen knopjes, maar dingen als HDR toggle zodat deze uit kan (deze wil weleens foto's verpesten) of dat je de telephoto altijd gebruikt als je daarvoor kiest (en geen 3x zoom van de main krijgt want "te weinig licht" excuus).

Apple heeft bakken met geld, en de iPhones hebben absoluut capabele camera hardware ervoor ook (anders hadden die 3rd party apps ook geen nut).

Ik verwacht niet dat Apple alles kan hoor, aan de overkant (Android) merk je ook vaak dat je een 3rd party app nodig hebt voor bepaalde dingen.

Maar ik heb het hier over basale dingen die de camera app mist, Apple heeft hele vage prioriteiten als er geen HDR toggle is maar wel eentje voor ProRaw.

In a nutshell, het kan beter, zeker met zo'n duur toestel die de juiste hardware heeft, die een OS draait waar de fabrikant volledige macht over heeft, en waarbij deze bedrijf (Apple) daar de financiële middelen voor heeft.

dat die dingen niet kunnen of missen voelt meer als onwil, alsof Apple vindt dat "het zo moet" omdat hun vinden dat het "de enige juiste manier is"

• Jumpman
  • Laatst online: 11:51
Mog schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:01:
[...]

• USB-C poort
Wi-Fi 6e inderdaad, de periscope zoomlens lijkt alleen naar de iPhone 15 Pro Max te komen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:58
Mizgala28 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:34:
Magsafe pucks gebruiken USB-C
3rd party Magsafe en QI laders over het algemeen ook.

En "de lader" gebruikt ook USB-C.

Dus dan blijft de kabel over, die Apple mee levert in de doos.

Het valt wel mee met dat weg gooien, Apple bleef te lang aan Lightning vast houden (inclusief de USB 2.0 snelheden ervan :X ), als Apple gewoon met de markt mee ging was dit al eerder gebeurd.
Ik ga geen 15 (of 16) kopen, maar de USB-C zou me overhalen en ook niet afhouden van het kopen van eentje. Ik vind het wel prettig dat met USB-c ik mijn MacBook oplader kan gebruiken en opladers van Android gebruikers kan lenen. Maar aan de andere kant heb ik nog AirPods, een Apple TV afstandsbediening en bovenal, een andere iPhone (werktelefoon) liggen, dus lightning ga ik sowieso nog wel nodig hebben. En voor op reis maakt puur het kabeltje ook niet zoveel uit.
Ik gebruik als 'lader' trouwens nog steeds regelmatig een USB-A lader van ik denk mijn iPhone uit 2016. (kabel is inmiddels wel vervangen.)

• Mizgala28
PrimusIP schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:01:

Ik gebruik als 'lader' trouwens nog steeds regelmatig een USB-A lader van ik denk mijn iPhone uit 2016. (kabel is inmiddels wel vervangen.)
Hier ook nog genoeg USB-A laadblokjes in huis omdat veel apparaten deze nog gebruiken, ik had eigenlijk pas 2 met USB-C gekocht vanwege de iPhone.

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Mog schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:45:
[...]

Wat een rare reactie zeg. Halide gebruik ik uit principe niet meer zoals ik noemde. Niet omdat het €1 per maand is, en die €70 betaal je over 2 jaar waarschijnlijk weer onder een berg van smoesjes. Ik heb geen probleem met €10-20 per jaar voor een subscription based app, wel wanneer de bestaande app waarvoor je betaald heb in een keer subscription wordt.

Alleen maar omdat je 2 apps gemaakt heb en erachter komt dat je hier niet van kan leven *tenzij je overgaat naar subscription, goeie melk }:O

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-06 20:16
Jammer dat de iPhone 14 Pro dat niet heeft. Trouwens sierra blue vind ik persoonlijk ook mooi en had die kleur graag bij de iPhone 14 Pro willen hebben ipv saai grijs.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• SgtElPotato
-

[Voor 99% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:25]

• Mog
SgtElPotato schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Maar huh, ik heb Halide gekocht bij launch en kan hem nog steeds gebruiken. In de app staat bij mij ook bij lidmaatschap 'vroege steun' en heb volgens mij gewoon alle opties?
Daarom is het onzin. Ze hebben bij de overgang de oude gebruikers netjes "gegrandfathered". Iedereen kreeg een jaar gratis uit mijn hoofd. Als je daarna niet zou verlengen kreeg je een feature freeze, waardoor nieuwe updates achter het abonnement kwamen te zitten.

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Als de Pro Max in deze kleur uitgekomen was, had ik die direct gekocht ❤️ brengt me terug naar de Lumia tijd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:50
Hann1BaL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:31:
Ik moest een relatief kleine QR code scannen. Met de 11 van mijn vrouw ging dat prima. De 14 pro kon het niet. Ik heb dus met de iphone 11 een foto moeten maken en die dan vergroot op het scherm moeten weergeven om dan de QR code te scannen met de 14 pro.

Ding heeft toch zo’n goede camera? Toch wel een beetje slechte ervaring eerlijk gezegd.
RobertJRB schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:54:

Hier ook dit issue. Ik denk inderdaad door dat de andere apps geen camera-switch doen. Heeft iedereen hier last van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56
Pepper92 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:07:
[...]

[...]

Hier ook dit issue. Ik denk inderdaad door dat de andere apps geen camera-switch doen. Heeft iedereen hier last van?
Heb het in meerdere apps gezien, maar ook in genoeg apps dat hij wel switcht. Denk dat de appmaker een update van de library moet doen ofzo.
Bij mij werkt het echter wel als ik wat meer afstand neem.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:22
Pepper92 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:07:
[...]

[...]

Lijkt inderdaad geen camera-switch te doen, maar de QR hoeft ook niet je camera te vullen. Ik hou m altijd gewoon ongeveer vanaf waar ik zit en dan is het maar een klein stukje van de camera die de QR heeft. Werkt altijd tot nu toe.

• TNSN

Als je voor de normale versie gaat, zou ik persoonlijk de 13 nemen i.p,v, de 14. Verschil is toch al gauw 100,- euro of zelfs meer. Qua Pro modellen zijn de 13 Pro en 14 Pro zeker aanraders. Kijk gewoon naar wat jij mooi vind en er voor wilt uitgeven.

Ik heb zelf een 14 Pro, niet omdat ik het nodig heb want ik maak nooit foto's etc. maar ik vind het simpelweg de mooiste telefoon.

• PrimusIP
TNSN schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:27:
[...]

Als je voor de normale versie gaat, zou ik persoonlijk de 13 nemen i.p,v, de 14. Verschil is toch al gauw 100,- euro of zelfs meer. Qua Pro modellen zijn de 13 Pro en 14 Pro zeker aanraders. Kijk gewoon naar wat jij mooi vind en er voor wilt uitgeven.

Ik heb zelf een 14 Pro, niet omdat ik het nodig heb want ik maak nooit foto's etc. maar ik vind het simpelweg de mooiste telefoon.
Ik was bij release in de markt voor een iPhone 14. (Ik kwam van een XR.) Uiteindelijk geconcludeerd dat ik dat niet ging doen. Als je kijkt naar de prijs t.o.v. de marginale verbeteringen, vond ik dat het gewoon niet waard. Zoveel meer dan de 13 heeft de 14 niet te bieden.
Ik heb uiteindelijk besloten om een 13 pro te kopen. Dan ga je er meer op vooruit dan met een 14, terwijl de prijs tussen 14 en de duurdere 13 pro niet zo enorm was. Met 13 pro tov. 14 heb je dezelfde socket, een beter scherm (120hz), en een veel beter camera platform (3x zoom en de macro camera).
Je mist dan wel een satelliet communicatie module, maar dat vond ik het allemaal niet waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TNSN
PrimusIP schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Ik was bij release in de markt voor een iPhone 14. (Ik kwam van een XR.) Uiteindelijk geconcludeerd dat ik dat niet ging doen. Als je kijkt naar de prijs t.o.v. de marginale verbeteringen, vond ik dat het gewoon niet waard. Zoveel meer dan de 13 heeft de 14 niet te bieden.
Ik heb uiteindelijk besloten om een 13 pro te kopen. Dan ga je er meer op vooruit dan met een 14, terwijl de prijs tussen 14 en de duurdere 13 pro niet zo enorm was. Met 13 pro tov. 14 heb je dezelfde socket, een beter scherm (120hz), en een veel beter camera platform (3x zoom en de macro camera).
Je mist dan wel een satelliet communicatie module, maar dat vond ik het allemaal niet waard.
Helemaal mee eens!

Wel in acht nemen dat een 13 Pro momenteel even duur (of zelfs duurder is) dan een 14 pro ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PrimusIP
TNSN schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Helemaal mee eens!

Wel in acht nemen dat een 13 Pro momenteel even duur (of zelfs duurder is) dan een 14 pro ;)
Tegenwoordig wel, toen ik hem kocht (de 14 was toen nog in pre-order beschikbaar, nog niet direct te koop in de winkel) was de 13 pro nog wel een stuk goedkoper dan de 14 pro. Maar dat is inderdaad nu niet meer zo. Nu kun je beter de gewone 13 of de 14 pro kopen, of je moet door een wonder een koopje vinden.

• RobertJRB
  • Laatst online: 20-05 19:49
Nederlandhc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Lijkt inderdaad geen camera-switch te doen, maar de QR hoeft ook niet je camera te vullen. Ik hou m altijd gewoon ongeveer vanaf waar ik zit en dan is het maar een klein stukje van de camera die de QR heeft. Werkt altijd tot nu toe.
Bij mij werkt dat niet i.c.m een macbook 16 inch. Als ik op het scherm van de macbook inzoom werkt het uiteindelijk wel.
Probleem omzeilt dus maar zou fijn zijn wanneer die apps geüpdatet worden.

Leica MM + Sony A9

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 00:47
NinjaKiwiNL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Ja zeker, ooit een keer gekocht, nu subscription based waardoor ik hem uit principe niet meer gebruik. Moment heeft een fijne app maar niet goed up-to-date. Zelfde als Filmic Pro, ook ooit gekocht en gaat nu voor absurde bedragen per week/jaar (zie de reviews)
Dat je om te lezen dat er meer mensen zijn die geen subscription gebaseerde apps gebruiken 😉

Hoewel ik wel ergens vermoed dat wij in de nabije toekomst dan dus geen enkele app meer kunnen gebruiken 😜

• SuperVeloce
Zojuist geprobeerd WhatsApp van S22 Ultra over te zetten naar iPhone, maar blijft op nog 1 minuut resterend hangen. (Via move to iOS)

Iemand tips?

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

SuperVeloce schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:45:
Zojuist geprobeerd WhatsApp van S22 Ultra over te zetten naar iPhone, maar blijft op nog 1 minuut resterend hangen. (Via move to iOS)

Iemand tips?
Ik heb geen Android, maar met Signal had ik ook een soortgelijk probleem, deze bleef bij mij op 99% hangen. De oplossing toen was checken of beide apps up-to-date zijn (wat toen niet het geval was)

• SuperVeloce
SuperVeloce schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:45:

Iemand tips?
Heb backup van WhatsApp kleiner gemaakt en vervolgens lang genoeg op "nog 1min resterend" gewacht en ging toen verder. Heb nu dus WhatsApp data van de S22Ultra over gezet.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:50
Ik heb een vreemde bug op mijn iPhone 14 pro, iOS versie 16.3. Regelmatig krijg ik het ‘zoekscherm’ (dat verschijnt door naar beneden swipen op het homescreen) namelijk niet weg. Zie YouTube-link

Ik kan wel gewoon apps aanklikken / switchen tussen apps etcetera, maar wanneer ik terug naar het homescreen ga kom ik dan weer op dezelfde plek terecht.

Na enkele minuten proberen werkt het meestal weer. Overkomt me denk ik elke week wel een keer. Meer met dit probleem?

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Pepper92 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:27:
Ik heb een vreemde bug op mijn iPhone 14 pro, iOS versie 16.3. Regelmatig krijg ik het ‘zoekscherm’ (dat verschijnt door naar beneden swipen op het homescreen) namelijk niet weg. Zie YouTube-link

Ik kan wel gewoon apps aanklikken / switchen tussen apps etcetera, maar wanneer ik terug naar het homescreen ga kom ik dan weer op dezelfde plek terecht.

Na enkele minuten proberen werkt het meestal weer. Overkomt me denk ik elke week wel een keer. Meer met dit probleem?
Ah en ik denken dat ik gek was, precies dezelfde bug. Gelukkig 1x pas gehad maar ging niet vanzelf weg, pas na een herstart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roT-
  • Laatst online: 07:27
Ik heb op pagina 144 van dit topic een issue aangekaart over dat zowel mijn iphone 13 als 14 ProMax compleet freezde als ik van wifi naar 4g ging. Het probleem deed zich echter niet altijd voor.

Veel communicatie met apple gehad maar uiteindelijk zelf kunnen oplossen. Blijkt een bug te zijn als:

Je via de apple app ‘bestanden’ een SMB server hebt gemount en dan vervolgens schakelt naar 4g door bv naar buiten te lopen.

Eerste instantie lijkt internet het gewoon te doen maar na een paar paginas te bezoeken loopt de telefoon compleet vast En geeft witte schermen. Opvallend is naast safari andere icloud apps zoals fotos ook vastlopen.

Apple erkent het probleem aangezien ze de logs hebben bekeken en een filmpje van mij. En ooit lossen ze hopelijk dit op. Tot die tijd maar netjes mijn smb servers unmounten :)

• f.vandijk4
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 07:55
Klopt het dat de iPhone 14 128GB met een werkgeheugen van 4GB of een werkgeheugen van 6GB wordt geleverd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

f.vandijk4 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:54:
Klopt het dat de iPhone 14 128GB met een werkgeheugen van 4GB of een werkgeheugen van 6GB wordt geleverd?
nee, met 6GB ram

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperVeloce
Allemaal 6GB, zowel 14 en 14 Pro bij alle opslag

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24
Mijn 8 plus doet het op wat kuren met de batterij na nog prima. Maar toch eens tijd om te upgraden.

Nu heb ik de 14 pro op het oog ivm de camera’s. Ik merk dat het fototoestel steeds minder / niet gebruikt wordt en de telefoon steeds meer.

Nu lees ik best variërende ervaringen over de camera van de pro en of het de upgrade wel waard is. Nu ga ik er sowieso op vooruit tov mijn acht maar als de 13 of 14 eigenlijk net zo goed zijn is dat wellicht een voordeligere optie. Hoewel de 13 pro momenteel duurder is dan de 14 pro.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee