MrXen0 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:27:
[...]
En wat zijn de eerste reacties? Ben dit jaar ook weer terug gegaan (kwam van een Huawei P30 Pro die erg goed beviel maar hé Huawei vond het nodig om moeilijk te gaan doen) en ik ben er weer erg over te spreken.
Het was wel even 2 weken ontzettende ruzie met de 'gestures', op Android werken die net anders en zat ik voor m'n gevoel dus de hele tijd de verkeerde kant op te swipen.
Inmiddels een aantal dagen met de iPhone 14pro en Watch S7 onderweg.
+ FaceID, op m'n vroegere Pixel 4XL had ik dit ook, en ik vind het toch prettiger werken dan een onscreen vingerprint.
+ Smooth, deels te wijten natuurlijk aan het 120hz scherm tov de 90hz van m'n Pixel 6. maar alles loopt echter soepel, zeer fijn.
+ Intergratie van de S7 en 14pro is subliem. stuk beter dan de connectie van de Fitbit Versa 3. die had nog weleens een connectie probleem, welke niet direct duidelijk was ''waarom''.
+ Bouwkwaliteit, formaat, de Pixel 6 vond ik niet té groot, maar ik merk wel dat het formaat van de 14pro voor mij ''perfect'' is. groot genoeg om veel te in beeld te hebben, maar net iets kleiner waardoor hij handzamer is. bouwkwaliteit is uitmuntend, maar ik had niet veel anders verwacht.
+ Veel Google apps zijn tegenwoordig goed bruikbaar. dat maakt de overstap makkelijker, niet alles moet ineens in een nieuwe omgeving te starten. maakt dat ik (mochten bepaalde Apple apps veel beter bevallen) geleidelijk kan overschakelen én de intergratie met de Google apps met mijn vrouw kan doorzetten.
+ Batterij, voor zover ik daar al een goed oordeel over kan vellen (accu zal eerste 1-2wk waarschijnlijk ook nog moeten ''groeien''), geeft de accu mij wat meer gebruikstijd dan de Pixel 6. wel viel mij op dat de accu gigantisch snel leegliep tijdens 1:20u navigatie gebruik in de auto. gevoelsmatig sneller dan de Pixel. wellicht omdat de accu nog nieuw is? of trekt Google Maps meer energie op iPhone?
+/- laadtijden/snelheid poort, op papier niet heel snel, nu ben ik het type dat elke avond z'n devices aan de lader heeft, dus heel erg vind ik het ook niet. theoretisch voornamelijk een ''gebrek'' op vakanties of dagjes weg waarbij je (veel) meer batterij gebruikt en dus niet snel even kan bijladen (in verhouding met andere toestellen iig)
+/- AOD, één van de redenen om toch voor een 14pro ipv 13pro te gaan was voor mij het AOD. altijd gehad op Android, en vind het prettig om snel te kunnen zien of er iets gaande is/tijd zien. wat ik alleen een klein beetje jammer vind; niet in te stellen dat alleen de tijd/meldingen zichtbaar zijn. het is een leuke optie dat je ook je achtergrond nog deels ziet, echter in sommige situaties geeft dat wel relatief veel licht in een donkere ruimte bijvoorbeeld. niet erg, maar ik hoop dat de optie komt dat je kan kiezen tussen beide (begreep dat dit in de Beta versie van nieuwere versie iOS het geval is).
- TrueTone, kan natuurlijk gewoon uit. maar ik snap de ''hype'' nog niet zo. ik heb het een paar keer aan gehad, toch weer uit, toch weer proberen, maar inmiddels weer uit. ik stoor mij enorm aan het feit dat mijn eigen gemaakte foto (achtergrond o.a.) totaal geel/sepia kleurt in de avonduren of bij kunstlicht. ja, het zal een natuurlijk effect zijn op basis van ''wat zou papier gedaan hebben in dit licht'' maar tot heden stoor ik mij vooral aan dat ik weet: deze kleur klopt niet.
- Indeelbaarheid homescreen, een minpunt wat ik vooraf al wist. maar ik blijf het bijzonder vinden dat je niet lege ruimtes kan hebben tussen twee apps op je homescreen. zou wat meer flexibiliteit geven aan je inrichting en makkelijke locaties geven aan apps die je veel gebruikt. wellicht komt het ooit nog haha.
- Lightning, zelfde verhaal.. bekend vooraf, en hoewel geen groot probleem, toch jammer dat ik nu weer moest investeren in nieuwe kabeltjes. de iPad Pro heeft tenslotte ook USB-C, dus weer aantal tientjes verder voor lightning kabels.
Voor de rest moet ik zeggen: het verschil tussen beide systemen is eens stuk kleiner geworden dan in het verleden. beide hebben natuurlijk hun eigen karakter en dat is ook leuk (ik wou tenslotte eens wat anders

) maar het is geen totaal nieuwe wereld. ik ben benieuwd in hoeverre ik in de toekomst gebruik kan/ga maken van het bekroonde eco-systeem van Apple. dat is nu nog wat te vroeg om over te oordelen.
Al met al een goede keuze gemaakt, niet dat ik ''blown away'' ben op alle fronten en het gevoel heb van ''pfoeee had ik dit maar jaren eerder gedaan/geweten'' maar wel een fijne nieuwe ervaring, die hopelijk alleen maar beter gaat worden.
Algemene indruk is: wat de iPhone doet, doet ie goed. geen problemen o.i.d. - dit is een verschil met Android soms, die experimenteren ook vaker, wat weer als voordeel heeft dat je nieuwe leuke functies wat eerder hebt, maar soms niet optimaal zijn uitgewerkt.
De intergratie met de S7 is voor mij ook erg belangrijk. daar stoorde ik mij vaker aan bij de Fitbit/Pixel 6 combi. veel mogelijkheden, mooi scherm, mooi formaat. de kleur (product red) is echt fantastisch (ben dol op rood

).
Enige waar ik niet achter kom tot zover (maar dat is misschien meer voor het Watch-topic): als ik een whatsapp binnen krijg, dan toont ie dit netjes op mn S7. echter geeft ie dan heel groot in beeld wie/welke groep een appje stuurt, met daarbij de afbeelding van de appgroep/persoon. vervolgens kun je dan een tikje erop geven, en zie je wat diegene stuurt.
Zelf heb ik liever dat er direct de tekst staat van wat diegene gestuurd heeft, ipv eerst heel groot wié het heeft gestuurd. scheelt een handeling (en soms vreemde, ongepaste, groepsafbeeldingen tijdens werktijden bjvoorbeeld

)