‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Helder, dus als ik een niet-ProRAW of een ProRAW maak, dan zien ze er in de Photos.app hetzelfde uit, alleen met ProRAW importeer ik in Lightroom, Darkroom of Halide Mark II en kan ik er alle kanten mee op als het is geïmporteerd naar .DNG?Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:54:
[...]
Jawel, het zijn dan ProRAW foto's die in principe ook direct te gebruiken zijn.
Pas wanneer je ze als .DNG importeert in bijvoorbeeld Lightroom dan kun je er alle kanten mee op.
Maar als je de foto in ProRAW schiet en deze bekijkt in Photos.app dan zien ze er normaal uit.
[...]
Feitelijk: alleen ProRAW aanzetten zorgt niet direct voor een mooiere foto?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Er zit veel meer informatie en detail in, dus je kan meer onder- of overbelichte details terug halen.
Foto’s met veel contrast schiet ik altijd in raw.
Niet perse voor een mooiere foto op je telefoonscherm, op het oog, met Apple's algoritme dat de variabelen van je foto zo inregelen dat ze eruit zien zoals ze eruit zien... Die nuanceringen zijn wel belangrijkTHE_BASE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
[...]
Helder, dus als ik een niet-ProRAW of een ProRAW maak, dan zien ze er in de Photos.app hetzelfde uit, alleen met ProRAW importeer ik in Lightroom, Darkroom of Halide Mark II en kan ik er alle kanten mee op als het is geïmporteerd naar .DNG?
Feitelijk: alleen ProRAW aanzetten zorgt niet direct voor een mooiere foto?
Afhankelijk van wat je met je foto wilt doen wel, want alleen in ProRAW schiet je op 48MP of 12MP waarin alle basisinformatie zit, maar dat zou je niet direct (in de fotos app) kunnen noemen. Waarbij je nog zou kunnen dubben over wel of niet inzoomen in je foto. Als je dat ziet als direct (en niet als een bewerking, want je verandert niks aan de foto) zal 12MP ProRAW mooier zijn dan normaal 12MP (omdat er relatief gezien geen compressie is) en zal 48MP ProRAW over het algemeen mooier en gedetailleerder zijn dan 12MP ProRAW. Meer MP is niet altijd een mooiere/scherpere foto, maar aangezien de periferie (lenzen, software, fotograaf) gelijk blijft kan je hier in dit geval wel van uitgaan, met als uitgangspunt dat de belichting voldoende is.
In de normale modus hebben je fotos altijd compressie (best veel) waarin altijd informatie verloren gaat. De beste compressie is er uiteraard een van het niet zichtbaar zijn, maar het is er wel en als je weet waar je op moet letten kun je het zien.
EDIT:
Het korte antwoord zou zijn: "op je telefoonschermpje, in je fotos app, direct, zonder nabewerking, niet". Er schuilt een hele wereld aan algoritmes, technieken, nuanceringen, software, hardware en natuurkunde achter je vraag though
[ Voor 11% gewijzigd door IKON op 21-09-2022 09:23 ]
Wanneer ik op mijn MacBook in Photos.app een RAW foto bekijk (zonder edits) dan ziet deze er gewoon goed uit. Wanneer ik deze als unedited original exporteer naar mijn bureaublad, dan heb ik de originele .DNG.
In Preview ziet deze er ook goed en normaal uit.
Echter, wanneer ik deze .DNG importeer in Lightroom Classic, dan ziet deze er helemaal donker uit. In principe zoals een RAW foto er uit hoort te zien.
Photos.app en Preview lijken deze foto's dus al lichtjes te bewerken zodat deze er al toonbaar uit zien?
Lightroom
/f/image/TlzBLbAY8YYBojNLOVp1qiIB.png?f=fotoalbum_large)
Preview en Photos
:strip_exif()/f/image/Lxr0yUMz1IfjRhbcHeP2gn3H.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Rivanov op 21-09-2022 09:21 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dus geen Halide Mark II, Darkroom of Lightroom nodig voor gewoon een beetje simpel aanpassen? En dan kun je dus met ProRAW al meer aanpassen dan zonder?Nachtapotheker schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:54:
Volgens mij kan je met proraw foto’s in de foto’s app ook al verder gaan dan met het standaard bestandsformaat qua belichting aanpassen en andere bewerkingen.
Er zit veel meer informatie en detail in, dus je kan meer onder- of overbelichte details terug halen.
Foto’s met veel contrast schiet ik altijd in raw.
Blijft lastige materie, maar zeer interessant.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Een normaal belichte raw foto uit een echte camera ziet er gewoon uit zoals het op dat moment daar was.
[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 21-09-2022 09:25 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dat klopt. Preview wordt verzorgd door de fotos app als ik het goed heb. Er wordt in ieder geval gebruik gemaakt van hetzelfde principe om de foto aantoonbaar te maken.Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:20:
Photos.app en Preview lijken deze foto's dus al lichtjes te bewerken zodat deze er al toonbaar uit zien?
Lightroom
[Afbeelding]
Preview en Photos
[Afbeelding]
En zoals @Donstil al zegt. Een normale RAW is niet altijd zo donker. De RAW die je uit je iPhone haalt zijn zo donker, omdat dat de instellingen zijn waar je telefoon zich op instelt. Waarschijnlijk onderbelichten ze de fotos een beetje zodat je geen informatie verliest in wat anders overbelichte (stukken van) fotos zouden zijn. Daarnaast zullen sluitertijd wel laag willen houden ivm bewegingsonscherpte. Zo zijn er nog wat dingetjes die een verklaring kunnen zijn. Dat ziet er dan in RAW zo uit. Voor wat het waard is, want je kunt je exposure en dergelijke gewoon aanpassen (alleen geen informatie terug halen uit compleet onderbelichte stukken waar geen informatie meer in zit anders dan ZWART).
Ik heb al jaren geen iPhone gehad, dus weet niet of je met halide ofzo handmatig je iso, f, en sluitertijd kunt aanpassen. Als dat kan, kun je makkelijk lichtere RAWs schieten met je iPhone als je wilt.
[ Voor 33% gewijzigd door IKON op 21-09-2022 09:32 ]
Nou, zo donker was het niet hoor zoals Lightroom het toont.Donstil schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:24:
Overigens hoort een raw foto er niet donker uit te zien hè, dat is niet een standaard gegeven voor raw foto’s.
Een normaal belichte raw foto uit een echte camera ziet er gewoon uit zoals het op dat moment daar was.
Het was zoals Photos / Preview het toont.
Originele post was bewerkt met photos app.overtones schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:51:
[Afbeelding]
Camera is echt heel Nice!
[Afbeelding]
Deze met darkroom.
:strip_exif()/f/image/dm1JMmk0CVYwUxDRftWaRQ0t.jpg?f=fotoalbum_large)
|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Ik zie alleen maar een filter, dat kan toch ook met de Photos.app?overtones schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:01:
[...]
Originele post was bewerkt met photos app.
Deze met darkroom.
[Afbeelding]
Ja maar dat is mijn punt juist. Dat hoort niet bij RAW of iets dergelijks, terwijl je het in je post laat lijken of dat normale gang van zaken is:Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:31:
[...]
Nou, zo donker was het niet hoor zoals Lightroom het toont.
Het was zoals Photos / Preview het toont.
Kan wel zijn dat Adobe raw nog niet ge-update is voor de 14 files en ze daarom zo donker uitkomen. Raw uit de 13 heeft dat namelijk helemaal niet.Echter, wanneer ik deze .DNG importeer in Lightroom Classic, dan ziet deze er helemaal donker uit. In principe zoals een RAW foto er uit hoort te zien.
[ Voor 20% gewijzigd door Donstil op 21-09-2022 10:12 ]
Dat is ook een beetje waar ik mee "worstel" hoe diep ga je zitten pielen op je iphone om een raw foto te editten.THE_BASE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:09:
[...]
Ik zie alleen maar een filter, dat kan toch ook met de Photos.app?
Maar in de praktijk gebruiken veel mensen in lightroom ook gewoon een set aan presets, dat kun je ook filters noemen.
Dus misschien heb ik aan de photos app wel voldoende, sterker nog moet ik die raw knop lekker uit laten staan.
Overwegingen...
|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Precies, foto's zoals Apple ze adverteert tijdens een aankondiging of op de website zal ik toch niet voor elkaar krijgen en eigenlijk voldoet een standaard foto prima. Het is meer dat het kán en ik er wel eens gebruik van zou willen maken.overtones schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:14:
[...]
Dus misschien heb ik aan de photos app wel voldoende, sterker nog moet ik die raw knop lekker uit laten staan.
Is leuk om te doen hoor. Vooral als je na een tijdje een aantal basis presets hebt voor jezelf voor bv portret (zwart wit en kleur) of landschap (zw en kleur) fotografie (etc). Dan zit je met 1 druk op de knop al vaak op of op 90% van waar je de foto wilt hebben.THE_BASE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:18:
[...]
Precies, foto's zoals Apple ze adverteert tijdens een aankondiging of op de website zal ik toch niet voor elkaar krijgen en eigenlijk voldoet een standaard foto prima. Het is meer dat het kán en ik er wel eens gebruik van zou willen maken.
Dit klopt! Had even gebeld met ze. Ik verwijder de ESim van huidige tel. Zet de boel over naar de nieuwe en voeg hem daar weer toe.cracking cloud schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:15:
Esim bij Vodafone moet je eerst verwijderen van de oude telefoon en dan toevoegen op de nieuwe. Je kan gewoon de QR code gebruiken die op het kaartje staat (of even via my Vodafone de codes opvragen maar dan pas de esim verwijderen nadat je de codes hebt)
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Ik ben van een 12 pro max naar een 14 pro max gegaan. Ik gebruik hetzelfde lightning kabeltje wat ik voorheen ook gebruikte om te verbinden met mijn carplay, maar in een ritje van 50 minuten kan de verbinding opeens wegvallen voor een keer of 3 a 4.
Beeld is zwart en hij denkt opnieuw te moeten verbinden, dat lukt dan niet meer. Kabeltje eruit en weer erin en het probleem is opgelost.
Maar super irritant natuurlijk als je in een telefoongesprek zit. Iemand dit ook al gehad? (nieuw kabeltje is onderweg, om zeker te weten dat het daar niet aan ligt)
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Issue zoveel met iPhone 14 Pro...CasGas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:35:
Iemand die ook problemen ervaart met Carplay?
Ik ben van een 12 pro max naar een 14 pro max gegaan. Ik gebruik hetzelfde lightning kabeltje wat ik voorheen ook gebruikte om te verbinden met mijn carplay, maar in een ritje van 50 minuten kan de verbinding opeens wegvallen voor een keer of 3 a 4.
Beeld is zwart en hij denkt opnieuw te moeten verbinden, dat lukt dan niet meer. Kabeltje eruit en weer erin en het probleem is opgelost.
Maar super irritant natuurlijk als je in een telefoongesprek zit. Iemand dit ook al gehad? (nieuw kabeltje is onderweg, om zeker te weten dat het daar niet aan ligt)
https://www.macrumors.com...arplay-phone-calls-issue/
Daarnaast die hele dynamic island. Dat kun je ook gewoon naar oudere telefoons brengen met een notch.
Ik snap de strategie wel, maar voelt toch een beetje als een 10 of a kind telefoon die middels software uniek gemaakt wordt. It is what it is.
Excuses! Je hebt helemaal gelijk.Donstil schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:09:
[...]
Ja maar dat is mijn punt juist. Dat hoort niet bij RAW of iets dergelijks, terwijl je het in je post laat lijken of dat normale gang van zaken is:
[...]
Kan wel zijn dat Adobe raw nog niet ge-update is voor de 14 files en ze daarom zo donker uitkomen. Raw uit de 13 heeft dat namelijk helemaal niet.
https://community.adobe.c...o-raw-photos/m-p/13207498
Adobe support dit op dit moment nog niet.
Manually changing the photo profile to the "Apple ProRAW" profile will correct the situation and should be an easy fix for Adobe in their next update
Aah Nice, dan komt het vanzelf goed. Zijn ze doorgaans wel snel mee.Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:13:
[...]
Excuses! Je hebt helemaal gelijk.
https://community.adobe.c...o-raw-photos/m-p/13207498
Adobe support dit op dit moment nog niet.
[...]
waar ga je die dan plaatsen, onder de notch? links en rechts is geen plaatsed14n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
Daarnaast die hele dynamic island. Dat kun je ook gewoon naar oudere telefoons brengen met een notch.
...less is more
Dynamic schierisland krijg je daned14n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
swipe van links (linkerrand scherm) naar rechtsThibaut1234 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:42:
Bestaat er een back knop op ios? Zoals op Android.
...less is more
Ja, wat verwacht je van een upgrade? En van welke telefoon kom je? Ik kom zelf van een iphone X en de upgrade is echt ontzettend groot op het gebied wat er nog te innoveren valt. Ben zeer blij met de nieuwe notch en het always-on-display is (flink wennen) maar toch een nieuwe ervaring op de iphone.ed14n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
Eigenlijk is dit toch wel een heel erg magere update. De camera lijkt nauwelijks verschil te maken. Het verschil wat er is lijkt toch meer softwarematig dan hardware matig als je het zo bekijkt?
Ik snap de strategie wel, maar voelt toch een beetje als een 10 of a kind telefoon die middels software uniek gemaakt wordt. It is what it is.
Het aanpassen van de notch + always on display in 1 telefoon vind ik wel een grote stap van Apple. Normaal gaan daar 2 generaties over heen.
Een kennis zijn, na 5 minuten de telefoon in de hand te hebben gehad, ook: "Is dit alles en daar betaal je 1400+ euro voor?". Maar dat bedrag heb ik nu niet geïnvesteerd om stoer te laten zien welke nieuwe iphone ik heb, maar om er dagelijks goed gebruik er van te hebben. En dat doet de iphone 14 pro echt geweldig.
Voor simpele bewerkingen niet neeTHE_BASE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:22:
[...]
Dus geen Halide Mark II, Darkroom of Lightroom nodig voor gewoon een beetje simpel aanpassen? En dan kun je dus met ProRAW al meer aanpassen dan zonder?
Blijft lastige materie, maar zeer interessant.
Ik snap je mening wel, het is geen verschil zoals van iPhone 8 naar iPhone X. Het is meer een doorontwikkeling. Maar het biedt wel kansen, Apple heeft met Dynamic Island zijn eigen app's al aangepast, nu moeten andere ontwikkelaars er nog mee aan de slag. Er is volgens mij meer mogelijk dan nu het geval is.ed14n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
Eigenlijk is dit toch wel een heel erg magere update. De camera lijkt nauwelijks verschil te maken. Het verschil wat er is lijkt toch meer softwarematig dan hardware matig als je het zo bekijkt?
Ik kom van een iPhone 12 Pro en zie ook niet meer verschil dan Dynamic Island, Always On Display en wat softwarematige tweaks door iOS 16, maar ben er wel erg blij mee. Kan niet wachten om mooie plaatjes te schieten tijdens onze volgende vakantie.
Fair punt. Ik heb zelf een 13 mini op dit moment.grote_oever schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]
Ja, wat verwacht je van een upgrade? En van welke telefoon kom je? Ik kom zelf van een iphone X en de upgrade is echt ontzettend groot op het gebied wat er nog te innoveren valt. Ben zeer blij met de nieuwe notch en het always-on-display is (flink wennen) maar toch een nieuwe ervaring op de iphone.
Het aanpassen van de notch + always on display in 1 telefoon vind ik wel een grote stap van Apple. Normaal gaan daar 2 generaties over heen.
Een kennis zijn, na 5 minuten de telefoon in de hand te hebben gehad, ook: "Is dit alles en daar betaal je 1400+ euro voor?". Maar dat bedrag heb ik nu niet geïnvesteerd om stoer te laten zien welke nieuwe iphone ik heb, maar om er dagelijks goed gebruik er van te hebben. En dat doet de iphone 14 pro echt geweldig.
Van een iPhone X (een van de mooiste iPhones ooit gemaakt) is het natuurlijk wel een flinke stap. En het always on display is ook wel een leuke feature natuurlijk. Naja, heel veel plezier gewenst met je aankoop!
Natuurlijk, inzoomen op mijn XDR en me vergapen. En als je RAW aanzet dan schiet hij nog geen RAW. Die moet je in de camera app ook nog aanzetten. Dus wanneer ik denk dat dit HET plaatje wel eens kan zijn, dan aan die button.THE_BASE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:40:
[...]
Als je RAW aan zet, doe je er ook iets mee qua bewerken dan? Aanzetten alleen doet niet zoveel toch?
De updates aan de camera zijn aanzienlijk. Dat Truus op de hoek dat niet merkt klopt, tenzij Truus fotograaf zou zijn geweest. Verder zijn er nog wel meer updates dan je enkel hier noemt.ed14n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
It's not a bug, it's a feature. Dit zorgt ervoor dat we minder onderweg zijn en we zo meer aan het milieu gaan denken.THE_BASE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:42:
[...]
Issue zoveel met iPhone 14 Pro...
I don't have dreams, I have goals!!
Van een 13 Pro naar een 14 Pro kan ik je wel begrijpen, maar vanuit elke andere hoek niet echt. Ik kom zelf van een 13 Mini en dan is de stap enorm. Hij is veel minder handzaam, maar de voordelen wegen echt op tegen de nadelen.ed14n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
Totaal geen last van. Kan uitstekend bellen met Carplay.THE_BASE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:42:
[...]
Issue zoveel met iPhone 14 Pro...
Hier wel problemen, precies het omschreven probleem, overigens niet altijd...Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:49:
[...]
Totaal geen last van. Kan uitstekend bellen met Carplay.
Zelf heb ik een 12 Pro Max, maar als ik zou overstappen naar een 14 Pro Max dan zullen de verbeteringen zeker merkbaar zijn. Ik vind het alleen zonde om gelijk weer +/- 1000 euro bij te betalen, dus ik sla deze even over. Al zou ik gelijk verkocht zijn als ik de 14 Pro Max in real-life zie en probeer. Soms verlang ik wel naar een kleiner toestel, maar die moet weer eerder aan de lader. Ging van de 6 Plus naar de 7, want die paste beter in mijn broekzak. Ten slotte van de XS naar de 12 Pro Max en in de meeste broekzakken gaat het prima.Redondo1982 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:40:
[...]
Van een 13 Pro naar een 14 Pro kan ik je wel begrijpen, maar vanuit elke andere hoek niet echt. Ik kom zelf van een 13 Mini en dan is de stap enorm. Hij is veel minder handzaam, maar de voordelen wegen echt op tegen de nadelen.
Ik gebruik wel een magnetische popsocket:
:strip_exif()/f/image/MCd0i1LQ2nXvCj2JeMYMD0WJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ziet er misschien niet uit, maar ik vind het superhandig!
[ Voor 36% gewijzigd door syltheboy op 21-09-2022 14:21 ]
Inderdaad, ook hier compleet geen issues met Carplay en bellen.Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:49:
[...]
Totaal geen last van. Kan uitstekend bellen met Carplay.
Hier ook met beide iphone 14 pro geen last in de auto’s met CarPlay.TheVMaster schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:54:
[...]
Inderdaad, ook hier compleet geen issues met Carplay en bellen.
Ook mijn camera rammelt niet.
Mijn vrouw nog niet horen klagen dus dat zal ook wel goed zitten.
Nog leuk shot met de iphone kunnen maken. Zo onbewerkt van de telefoon af
:strip_exif()/f/image/lHBEcrOp2Tv8dFS9HyvhRfwm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Practics op 21-09-2022 15:03 ]
Indrukwekkende foto hoor. Kan niet wachten... (duh, ik kom van een SE2020)Practics schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:57:
[...]
Hier ook met beide iphone 14 pro geen last in de auto’s met CarPlay.![]()
Ook mijn camera rammelt niet.
Mijn vrouw nog niet horen klagen dus dat zal ook wel goed zitten.
Nog leuk shot met de iphone kunnen maken. Zo onbewerkt van de telefoon af
[Afbeelding]
there's no place like cloudbase
Eensed14n schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
M’n baas heeft de 14 pro en mocht er even mee spelen. Had niet het gevoel dat ik iets miste tov m’n 13 pro. Maar ieder z’n ding hè…
is standaard zo bij iphone. Beste cycle voor mij is eens in de 5 jaar een nieuwe. Gaan makkelijk 5 jaar mee en dan merk je wel echt verschil. Ben nu tgene mijn gewoonte in van de 12 pro naar 14 pro gegaan en dat was echt niet de moeite waard.dkawa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:48:
[...]
Eens
M’n baas heeft de 14 pro en mocht er even mee spelen. Had niet het gevoel dat ik iets miste tov m’n 13 pro. Maar ieder z’n ding hè…
ik twijfel zelf ook nog om van 11 pro naar 14 (al dan niet pro) te gaan. Voornaamste is dan toch wel de 5G connectiviteit, wat me zakelijk wel een vooruitgang lijkt. En omdat het een zakelijke aankoop is, voelt een 13 pro dan ook als 'net niet' (immers: de helft is belasting voordeel, dus waarom dan niet een klein bedrag extra voor een volledig nieuwe?)Johan Bogle schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:53:
[...]
is standaard zo bij iphone. Beste cycle voor mij is eens in de 5 jaar een nieuwe. Gaan makkelijk 5 jaar mee en dan merk je wel echt verschil. Ben nu tgene mijn gewoonte in van de 12 pro naar 14 pro gegaan en dat was echt niet de moeite waard.
weet niet wat je zakelijk doet met je telefoon, maar ook tussen 4g en 5g merk ik geen verschil in dagelijks gebruik.brothermaynard schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
[...]
ik twijfel zelf ook nog om van 11 pro naar 14 (al dan niet pro) te gaan. Voornaamste is dan toch wel de 5G connectiviteit, wat me zakelijk wel een vooruitgang lijkt. En omdat het een zakelijke aankoop is, voelt een 13 pro dan ook als 'net niet' (immers: de helft is belasting voordeel, dus waarom dan niet een klein bedrag extra voor een volledig nieuwe?)
Alleen dat je met 5G een hogere battery drain ondervindt 🤪Johan Bogle schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:32:
[...]
weet niet wat je zakelijk doet met je telefoon, maar ook tussen 4g en 5g merk ik geen verschil in dagelijks gebruik.
Ben geen top fotograaf cq editor, dus ik begin net, maar hier schrik ik een beetje van. Het ziet er niet uit.
edit: na het bekijken van wat YT video's moet ik maar even wat cursussen nemen lol.
[ Voor 9% gewijzigd door Yzord op 21-09-2022 20:23 ]
Is normaal. Heeft iedereen nu hahaha. Je kunt in Adobe de preset voor de RAW file op Apple RAW zetten, dan ziet die weer normaal uit. Of je past gewoon handmatig de belichting aan...Yzord schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:11:
Ik dus ProRAW foto's schieten van mijn eerste boswandeling. Kom ik thuis, stuur ze over via airdrop naar mijn mac pro, komen ze aan als DNG files en worden ze geopend in Photoshop Camera Raw maar totaal niet het plaatje wat ik heb geschoten. Veel te donker wordt het weergegeven in PCR. Is dit normaal?
Ben geen top fotograaf cq editor, dus ik begin net, maar hier schrik ik een beetje van. Het ziet er niet uit.
edit: na het bekijken van wat YT video's moet ik maar even wat cursussen nemen lol.
Komende weken zullen er wel wat fixes komen bij de software makers, of bij iPhone.
[ Voor 7% gewijzigd door IKON op 21-09-2022 20:27 ]
Ja er is me het een en het ander duidelijk dat het niet ff een fotootje schieten is lol. Maar waar ik wel van verbaasd ben is dat als je inzoomt het toch te korrelig is allemaal. Ik dacht dat dat wat strakker zou zijn enzo. Achja, ik doe het gewoon ff op de bank lolIKON schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:26:
[...]
Is normaal. Heeft iedereen nu hahaha. Je kunt in Adobe de preset voor de RAW file op Apple RAW zetten, dan ziet die weer normaal uit. Of je past gewoon handmatig de belichting aan...
Komende weken zullen er wel wat fixes komen bij de software makers, of bij iPhone.
"When we test phone batteries, we set the device's display to 150 nits and then task it to endlessly reload web pages over a cellular connection. The iPhone 13 Pro went for 12 hours and 18 minutes. The iPhone 14 Pro? 10 hours and 13 minutes, a delta of more than two hours."
https://www.tomsguide.com...-letdown-for-me-heres-why
Sowieso lijkt iOS 16 een batterydrain te hebben. Hoop spoedig op een update. Waarschijnlijk volgende week.Pistachenootje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:56:
Hoe ervaren mensen hier de accuduur van de 14 pro?
"When we test phone batteries, we set the device's display to 150 nits and then task it to endlessly reload web pages over a cellular connection. The iPhone 13 Pro went for 12 hours and 18 minutes. The iPhone 14 Pro? 10 hours and 13 minutes, a delta of more than two hours."
Vind het eigenlijk wel tegenvallen. Natuurlijk afgelopen dagen iets meer gespeeld dan gebruikelijk maar heb niet het idee dat de batterij noemenswaardig langer mee gaat als de 13Mini. Een hele dag haal ik nog steeds wel, maar ik had meer verwacht.Pistachenootje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:56:
5G vreet ook batterij. Je kunt die eens uitschakelen. Kijken wat en of het scheelt als die niet de hele tijd 5G zoekt.Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:04:
[...]
Sowieso lijkt iOS 16 een batterydrain te hebben. Hoop spoedig op een update. Waarschijnlijk volgende week.
Nu je het zegt besef ik me ineens dat mijn accuduur op mijn 11 ook flink is afgenomen sinds ik iOS 16 heb geïnstalleerd.Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:04:
[...]
Sowieso lijkt iOS 16 een batterydrain te hebben. Hoop spoedig op een update. Waarschijnlijk volgende week.
Ik merkte met de 13 pro dat ios16 de batterij een lichte boost gaf, ging naar mijn idee langer mee.Pistachenootje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:56:
Op de 14 pro moet ik het nog aanzien.
Verwijderd
Sorry, maar dat is toch ALTIJD bij een major update? Pas bij de x.0.1 update wordt dat gefixed. Of het is heel anekdotisch maar ik had niks anders verwacht.Rivanov schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:04:
[...]
Gemaakt met de iPhone 14 Pro Max.
:strip_exif()/f/image/M4D8Ar5JnkWvPhZTFTYVFrUv.jpg?f=fotoalbum_large)
@Toppe zal vast weten waar dit is.
[ Voor 46% gewijzigd door Dennisweb op 22-09-2022 01:06 ]
Maar 16.0.1 is er alVerwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:59:
[...]
Sorry, maar dat is toch ALTIJD bij een major update? Pas bij de x.0.1 update wordt dat gefixed. Of het is heel anekdotisch maar ik had niks anders verwacht.
5G heb ik nooit aangehad. Op m’n 13 Pro al niet. Heeft 0,0 meerwaarde hier in Nederland.IKON schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:19:
[...]
5G vreet ook batterij. Je kunt die eens uitschakelen. Kijken wat en of het scheelt als die niet de hele tijd 5G zoekt.
Latency is een stuk lager toen ik het wel eens heb bekeken (geen wetenschappelijke test hoor).Rivanov schreef op donderdag 22 september 2022 @ 06:44:
[...]
5G heb ik nooit aangehad. Op m’n 13 Pro al niet. Heeft 0,0 meerwaarde hier in Nederland.
Nog een normale 14 onderweg vandaag, kijken of die te verdragen is. En anders weer een jaar op de 8 Plus blijven.
Schijnt aan pwm dimming te liggen, al vraag ik me af of dat de enige oorzaak is. Om een of andere reden lijkt het alsof mn ogen non stop proberen te refocussen.
Opticien geweest, oogarts geweest, dat is het niet
Haters everywhere but I don’t really care
Had ik in t begin ook. Week of wat gebruikt en merk het niet meer.matthijst schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:28:
Pfff, de 14 Pro kan ook weer terug, net als de jaarlijkse OLED iPhone sinds de X. Van deze niet meer de hoofdpijn die ik van de voorgangers kreeg, maar nog steeds het gevoel alsof er een zandkorrel in je oog zit, waterige ogen en 's ochtends wallen alsof je tot diep in de nacht gefeest hebt.
Nog een normale 14 onderweg vandaag, kijken of die te verdragen is. En anders weer een jaar op de 8 Plus blijven.
Schijnt aan pwm dimming te liggen, al vraag ik me af of dat de enige oorzaak is. Om een of andere reden lijkt het alsof mn ogen non stop proberen te refocussen.
Opticien geweest, oogarts geweest, dat is het niet
Prima batterij. Ik kom van de iPhone 12 en merk dat deze echt wel een stuk beter is.Pistachenootje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:56:
©2004
Ik heb nog nooit last hier van gehad, totdat ik een maand of twee een nieuw ultrawide scherm (5120*2160) kocht. Heeft me ook een week gekost. Ik werd zo dol als een kat, maar heb gewoon doorgezet. Nu nergens meer last van.giantgiantus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:41:
[...]
Had ik in t begin ook. Week of wat gebruikt en merk het niet meer.
Inderdaad, maar ik kom van een 13 Mini dus is oneerlijk vergelijken. Echter wel een grote stap voorwaarts, maarja foon is ook groter.hk12nl schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:59:
[...]
Prima batterij. Ik kom van de iPhone 12 en merk dat deze echt wel een stuk beter is.
Heb het wel eens in- en uitgeschakeld voor een korte periode, maar merkte echt geen verschil. Sowieso is 5G in Nederland voornamelijk een marketing gimmick aangezien het meer een 4,5G is dan puur 5G.giantgiantus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:24:
[...]
Latency is een stuk lager toen ik het wel eens heb bekeken (geen wetenschappelijke test hoor).
Ook is de dekking vele malen minder waardoor je iPhone harder moet zoeken naar een signaal en het dus meer accu vreet.
Jammer, ik heb ook een 14 Pro Max in bestelling, maar dit ziet er niet veel beter uit dan de ultra wide foto's die mijn 13 Pro Max maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door RnB op 22-09-2022 08:23 ]
:strip_exif()/f/image/gvNePcIeLo1UZ4F2gDngQgxS.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister avond tijdens het rondje met de hond 😊 gewoon standaard fotootje geschoten. Dit is echt een mega stap voorwaarts van mijn oude samsung, dan zou ik enorm onscherp en onderbelichte foto krijgen
[ Voor 11% gewijzigd door BarendBotje op 22-09-2022 08:28 ]
Zit een klein verschil tussen.RnB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:23:
Ik vind de ultra wide foto's altijd onscherp, zo ook die van jou.
Jammer, ik heb ook een 14 Pro Max in bestelling, maar dit ziet er niet veel beter uit dan de ultra wide foto's die mijn 13 Pro Max maakt.
iPhone 13 Pro (Max)
12-megapixel ultra wide camera with ƒ/1.8 aperture
iPhone 14 Pro (Max)
12-megapixel ultra-wide camera with ƒ/2.2 aperture
Beetje logisch dat je niet alles heel scherp krijgt toch (met zo een lage f). Zeker met zulke grote verschillen in afstanden en als je inzoomt in de foto. Je kunt toch niet ontkennen dat het best een fris plaatje is als je hem op normale grootte bekijkt. Let wel, het f getal is een factor 1.22 hoger. Dus je zou toch merkbaar meer scherpte moeten hebben. Daarnaast zou je in Lightroom een beetje sharpening kunnen toevoegen om hem net een beetje boost te geven. Ik zie potentieRnB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:23:
Ik erger me sinds de introductie van de ultra wide op de 11 Pro al over de kwaliteit. Ik vind de look namelijk enorm gaaf, maar dat het (veel) minder scherp is als de wide, doet er veel van af.
Toegegeven, op de iPhone zelf ziet het er altijd wel gelikt uit. Maar zodra ik de foto's terug kijk op mijn tv, dan vind ik het allemaal toch een beetje minder.
Misschien heb ik ook veel te hoge verwachtingen.
Ik denk dat je even de full res moet laden, want hij is verre van onscherp. Hij is gefocust op de voorgrond, dus de achtergrond is (bewust) waziger (bokeh).RnB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:23:
Ik kom zelf van de 12 pro en ik vind de UWA echt een forse vooruitgang.
Ben zelf wat minder te spreken over de Tele camera, daar had ik meer van verwacht (was bij de 12 pro ook al niet 'je van het').
[ Voor 18% gewijzigd door Nachtapotheker op 22-09-2022 09:31 ]
Batterij gaat met gemak een dag mee maar vergeleken met m'n twee jaar oude 12 Pro (accu 91%) is het geen grote stap, terwijl ik dat bij de upgrade daarvoor wel zo ervaarde. Het lockscreen/always on display staat einde dag ook vrij hoog in iOS als verbruiker. Hopelijk brengt een iOS update daar verbeteringen in aan.Pistachenootje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:56:
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Ik hoop vooral een veel langere batterijduur. De camera op de 11 pro vind ik al prima en de plaatjes in dit topic laten zien dat het nog steeds goede foto’s zijn.
De batterij van de 11 pro is wel echt leeg na een dag en vaak hangt hij toch tussentijds aan de lader. (Telefoon is wel continue verbonden met VPN, wat wel een impact heeft op de batterijduur) en dus hoop ik dat de 14 pro een wat grotere buffer heeft en dat zou met de nieuwe chip wel zo moeten zijn.
Image Processing op Gathering is sowieso ruk en broken. Het beste is om het te uploaden naar www.imgur.com en te embedden via de [IMG] tags i.p.v. het fotoalbum van GoT zelf te gebruiken.Mog schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:44:
Even een pro tip. Klik op de foto's in deze thread. De (grote) thumbnails zijn wazig. De foto's in hun volledige grootte zijn scherp.
Misschien kun je dan beter gaan voor de 14 Pro Max. De batterij duur van de 14 Pro lijkt vooralsnog wat tegen te vallen.Hann1BaL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:59:
De batterij van de 11 pro is wel echt leeg na een dag en vaak hangt hij toch tussentijds aan de lader. (Telefoon is wel continue verbonden met VPN, wat wel een impact heeft op de batterijduur) en dus hoop ik dat de 14 pro een wat grotere buffer heeft en dat zou met de nieuwe chip wel zo moeten zijn.
Tenzij je geen tablet in je broekzak wilt hebben.Pistachenootje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:34:
[...]
Misschien kun je dan beter gaan voor de 14 Pro Max. De batterij duur van de 14 Pro lijkt vooralsnog wat tegen te vallen.
Pro Max is voor mij vanwege de grootte echt een no-go.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z3MbLQt8nwKfRUzSVPph8ZdA.jpg?f=user_large)
Power to the beat.
Does the iPhone 14 Pro have a battery life problem? It sure looks like itNow I have an iPhone 14 Pro, and my perceptions about whether I bought the right phone are getting scrambled. Because, well, the battery life just isn’t very good. I’ve been white-knuckling it at under 10% battery at the end of every day, even though I’ve been hitting Low Power Mode at 20%. I spend a lot of time on Wi-Fi, at my desk not using my phone. I only have 3 to 4 hours of “Screen Active” time per 24-hour period (as the iPhone’s battery settings display things).
Ook over de Max wordt daar geklaagd.
Tsja, maar dat is de ervaring van iemand die van een 13 Pro Max komt. Dan zal de batterijduur van een 'gewone' Pro altijd tegenvallen. Sowieso is mijn ervaring met Always On Displays dat die een flinke hap uit de batterijduur kunnen nemen. Zeker als zoals bij Apple, i.t.t. Android telefoons, niet een klein aantal pixels 'aan' staan, maar in principe bijna het hele scherm.Pistachenootje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:34:
[...]
Misschien kun je dan beter gaan voor de 14 Pro Max. De batterij duur van de 14 Pro lijkt vooralsnog wat tegen te vallen.
We wachten maar even de batterijtests op Youtube af...
[ Voor 17% gewijzigd door Of-Aaargh op 22-09-2022 11:26 ]
Artikel hierboven komt van iemand die van een gewone 12 Pro komt (niet max).Of-Aaargh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:23:
[...]
Tsja, maar dat is de ervaring van iemand die van een 13 Pro Max komt. Dan zal de batterijduur van een 'gewone' Pro altijd tegenvallen.
Heb je wellicht een link naar het de full res origineel? Tweakers upload maakt foto’s stuk.Nachtapotheker schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat je even de full res moet laden, want hij is verre van onscherp. Hij is gefocust op de voorgrond, dus de achtergrond is (bewust) waziger (bokeh).
Ik kom zelf van de 12 pro en ik vind de UWA echt een forse vooruitgang.
Ben zelf wat minder te spreken over de Tele camera, daar had ik meer van verwacht (was bij de 12 pro ook al niet 'je van het').
Bokeh effect krijg je trouwens niet echt met landschappen. Tenzij je het onderwerp prominent op de voorgrond hebt staan, zoals een bloem bijvoorbeeld.
Sowieso mooie plaat trouwens!
[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 22-09-2022 11:48 ]
Ik zou graag het lockscreen omhoog willen swipen om de telefoon te ontgrendelen in plaats van dat ik per se de onderste balk omhoog moet doen. Is dat mogelijk? Ik ben gewend het lockscreen zelf te kunnen pakken en moet nu dus een beweging doen die ik niet ben gewend.
Kan ik 5 apps in de onderste balk naast elkaar krijgen of is 4 altijd de max? Ik heb de UI niet ingezoomd staan.
Is Mail een goede app voor gebruik van meerdere e-mailboxen? Werkt de zoekfunctie?
Alvast bedankt
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Cijfers niet toevallig omgedraaid?Rivanov schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:35:
[...]
Zit een klein verschil tussen.
iPhone 13 Pro (Max)
12-megapixel ultra wide camera with ƒ/1.8 aperture
iPhone 14 Pro (Max)
12-megapixel ultra-wide camera with ƒ/2.2 aperture
Volgens mij staat een lagere Aperture gelijk aan meer licht = betere kwaliteit foto’s.
[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 22-09-2022 12:14 ]
Nee toch?Pistachenootje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:32:
[...]
Artikel hierboven komt van iemand die van een gewone 12 Pro komt (niet max).
"Having come from an iPhone 13 Pro Max, I expected to see a slight dip in battery life given that the 6.7-inch Pro Max has a larger batter than the 6.1-inch iPhone 14 Pro. But since my phone arrived last week, the drop-off has been bigger than expected".
Ik heb een iPhone 13 nu en wil graag upgraden naar een Pro model.
Ik twijfel dus tussen een 13 Pro of 14 Pro. Qua budget is het niet veel verschil dus dat maakt niet uit.
Ik vraag me alleen af of de 14 Pro het echt waard is ten opzichte van een 13 Pro, kan iemand mij hierin adviseren?
Nee, niet omgedraaid.Knamix schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:14:
[...]
Cijfers niet toevallig omgedraaid?
Volgens mij staat een lagere Aperture gelijk aan meer licht = betere kwaliteit foto’s.
Omdat de sensor veel lichtgevoeliger is in de 14 hoeft het diafragma niet zo groot. Dus lager f-getal is niet per definitie beter.
Hoe belangrijk is fotografie?TNSN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:35:
Hi iedereen,
Ik heb een iPhone 13 nu en wil graag upgraden naar een Pro model.
Ik twijfel dus tussen een 13 Pro of 14 Pro. Qua budget is het niet veel verschil dus dat maakt niet uit.
Ik vraag me alleen af of de 14 Pro het echt waard is ten opzichte van een 13 Pro, kan iemand mij hierin adviseren?
Controleer eerst of je reactie niet beter past in:
[iPhone] Levertijden & Beschikbaarheid - Deel 5
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
[iPhone 14, Plus, Pro & Max] Accessoires, hoesjes & wallets