Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.309 views

Onderwerpen

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:26
Tens schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:44:
we hebben het allemaal verkeerd begrepen:

[...]

44 van de 16 (20?) geleverde Himars zijn ook al vernietigd :+
Zolang ze volop blijven roken bij munitie-depots heb je geen HIMARS nodig :+

[removed]

Anoniem: 421923

offtopic

[ Voor 110% gewijzigd door Remy op 06-09-2022 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-07 19:41
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:49:

A reminder to keep the male and female HIMARS seperate. They breed like rabbits.

Rusland claimt 44 HIMARS te hebben vernietigd. 44 van de 20.
Of zou de kaart bedoelen dat UA himars 44 Russische doelwitten heeft bestookt?

[Afbeelding]
Vergeet niet, de houten Himars zijn zeer gevaarlijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-07 19:41
Muncher schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:08:
Ik had net even BNR opstaan in de auto. Daar ging het over de mensen van Gazprom en Lukoil die de afgelopen tijd, volgens BNR, zelfmoord hebben gepleegd. En dat er wel eens sprake kon zijn van een patroon. Omdat die persoon zich kritisch had uitgelaten over de speciale militaire operatie.

Daarna een kort interview met iemand van het centrum voor strategische studies. Over de IATA missie die maar niet echt goed wilde lukken. En of dat nou kwam door de guerrilla acties van Oekraïne volgens de Russische media of de mogelijke beschietingen door Rusland.

Goed. Beste BNR. Het is een oorlog, geen speciale militaire operatie. Sprake van een patroon? Dat lijkt mij wel overduidelijk. Russische media noemen als bron zonder kanttekeningen te plaatsen.

Ik heb niets met die useful-idiot theorieën, maar dit is af en toe wel echt overduidelijk een gevalletje daarvan.
Ik had dit dus vandeweek toen ik in het 20u journaal viel. Toen die man de woorden rijkelijk laat in de mond nam, merkte ik een lichte boosheid opkomen. Heeft de beste man wel door wat er allemaal gebeurt? Beseft hij dat het geen jeugdjournaal is.

Ik ben blij met de vele engelstalige blogs/artikelen/sites die wel dieper ingaan, en vooral sirireuzer omgaan met de gebeurtenissen in en rondom Oekraïne.

Op enkele uitzonderingen na, zeer teleurgesteld in de Nederlandse verslaggeving van de oorlog. Dan lees ik liever hier eventjes en pik ik de intressante links mee! Dank dus aan degene die zich aangesproken voelt, voor jullie waardevolle bijdragen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

De waarde van OSINT

Deze persoon snapt het nog steeds niet.
En die NL tracker ook niet.
Ik snap wat ze bedoelen en 'where they come from', maar ze vergissen zich.

Ja, het is misschien open source wat ze doen. En dat is ook zo.
Maar OSINT is 'gevaarlijker' dan de meeste mensen denken.

Er zijn lijsten op te sommen met voorbeelden waar OSINT van waarde is gebleven voor zowel UA als RF.
Een filmpje of een foto van Russische zaken. En *poof* even later heeft UA het geraakt.
Nederlandse verslaggever die uit de gratie valt in Odesa een tijd geleden. Niet alleen omdat ie vriendjes was met Baudet maar ook omdat ie blijkbaar een foto plaatste van een krater oid met achtergrondbeelden.

Ja het is open source.
NLwartracker evenzo:

Met als een paar responses:

[Twitter: https://twitter.com/berlinesta/status/1564977969600266244]

Met als tegenwerping van iemand anders:

LET OP: ja degene die onder die rookpluimen zitten weten het inderdaad wel ja.
Maar wat als de communicatie is uitgevallen bij de Russen. Dan weet het hoofdkwartier dus niet dat die rookpluimen daar zijn. Maar je stomme twitterbericht heeft ze dat zojuist netjes verteld.

Er is een reden waarom OSINT de letters INT in zich heeft!

Als UA vraagt om radiostilte.... doe dat dan ook!
OSINT is een serieuze aangelegenheid. Het is leuk als hobby maar als het gaat om oorlog gaat het om levens!
Verslaggeving achteraf kan altijd nog... Dan ben je nog steeds goed bezig als journalist.
Maar als journalist moet je ook beseffen dat informatie goud waard is. Het kan best wachten als levens in geding zijn, als de souvereiniteit van een land in het geding is.
Het is dan tijd om kant te kiezen:
- gaat het je om je eigen ego? door vers van de pers te willen berichten dat iemand aan het front een scheet gelaten heeft?
- kies je kant van UA door ze te beschermen als ze daarom vragen?
- of kies je de kant van de Russen door gewoon lekker door te blijven gaan met berichtgeving waar ze baat bij kunnen hebben? Er is een reden waarom UA vraagt om radiostilte.

HEAR HEAR!

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-09-2022 22:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:27:
Deze persoon snapt het nog steeds niet.
En die NL tracker ook niet.
Ik snap wat ze bedoelen en 'where they come from', maar ze vergissen zich.

[Twitter]
Ja, het is misschien open source wat ze doen. En dat is ook zo.
Maar OSINT is 'gevaarlijker' dan de meeste mensen denken.

Er zijn lijsten op te sommen met voorbeelden waar OSINT van waarde is gebleven voor zowel UA als RF.
Een filmpje of een foto van Russische zaken. En *poof* even later heeft UA het geraakt.
Nederlandse verslaggever die uit de gratie valt in Odesa een tijd geleden. Niet alleen omdat ie vriendjes was met Baudet maar ook omdat ie blijkbaar een foto plaatste van een krater oid met achtergrondbeelden.

Ja het is open source.
NLwartracker evenzo:

[Twitter]

Met als een paar responses:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Met als tegenwerping van iemand anders:

[Twitter]

LET OP: ja degene die onder die rookpluimen zitten weten het inderdaad wel ja.
Maar wat als de communicatie is uitgevallen bij de Russen. Dan weet het hoofdkwartier dus niet dat die rookpluimen daar zijn. Maar je stomme twitterbericht heeft ze dat zojuist netjes verteld.

Er is een reden waarom OSINT de letters INT in zich heeft!

Als UA vraagt om radiostilte.... doe dat dan ook!
OSINT is een serieuze aangelegenheid. Het is leuk als hobby maar als het gaat om oorlog gaat het om levens!
Er wordt hier momenteel wel heel krampachtig over gedaan. Mooi dat iedereen graag luistert naar de radiostilte die Oekraïne graag wil, en dat is zeker goed. Maar als Def Mon een filmpje post dat nota bene door de russen is gemaakt en beelden toont van hoe op Oekraïners wordt geschoten, en dat iedereen dan in de kramp schiet, dan wordt het wel een beetje vermoeiend. Als het al gepubliceerd is, dan is het te laat en kan je het vrij delen. Het zijn vooral de soldaten / locals die op moeten passen wat ze delen, en als je in obscure Telegram-kanalen rondbanjert, dan zou je wellicht kunnen overwegen om iets niet te delen als een grote volgersschare hebt, maar voor de rest valt het echt reuze mee. Wij hoeven ons er in ieder geval niet druk om te maken.

En die Röpcke. Tsja. Om de zoveel tijd post hij een of ander filmpje en trekt dan de conclusie dat alles verloren is. Vandaag sloeg hij wel op een hele bijzondere manier de plank mis door op basis van een vaag filmpje te stellen dat het counteroffensief gefaald is.

En wat NLWartracker doet is ook geen probleem. Rookpluimen boven Chernobaivka verklapt echt helemaal niets wat niet bekend zou mogen worden.

Oftewel een hoop mensen die nu op Twitter aan het blaten zijn, wat bijzonder vermoeiend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

RoD schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:35:
[...]

Er wordt hier momenteel wel heel krampachtig over gedaan. Mooi dat iedereen graag luistert naar de radiostilte die Oekraïne graag wil, en dat is zeker goed. Maar als Def Mon een filmpje post dat nota bene door de russen is gemaakt en beelden toont van hoe op Oekraïners wordt geschoten, en dat iedereen dan in de kramp schiet, dan wordt het wel een beetje vermoeiend. Als het al gepubliceerd is, dan is het te laat en kan je het vrij delen. Het zijn vooral de soldaten / locals die op moeten passen wat ze delen, en als je in obscure Telegram-kanalen rondbanjert, dan zou je wellicht kunnen overwegen om iets niet te delen als een grote volgersschare hebt, maar voor de rest valt het echt reuze mee. Wij hoeven ons er in ieder geval niet druk om te maken.

En die Röpcke. Tsja. Om de zoveel tijd post hij een of ander filmpje en trekt dan de conclusie dat alles verloren is. Vandaag sloeg hij wel op een hele bijzondere manier de plank mis door op basis van een vaag filmpje te stellen dat het counteroffensief gefaald is.

En wat NLWartracker doet is ook geen probleem. Rookpluimen boven Chernobaivka verklapt echt helemaal niets wat niet bekend zou mogen worden.

Oftewel een hoop mensen die nu op Twitter aan het blaten zijn, wat bijzonder vermoeiend is.
als de Russische commandostructuur zich heeft teruggetrokken op de linkerbank van de Dnjepr.
En Chornobaevka ligt onder vuur. Ja dan zouden ze zelf rookpluimen kunnen zien.
of ze kunnen militaire intel ontvangen via de reguliere manier.
Maar voor het geval ze dat niet kunnen, dan krijgen ze het gratis aangeboden op Twitter. Dat is het punt wat ik probeer te maken. Ik concludeer gemakshalve dat wij hier ook niet in de omgeving zitten van Kherson. Toch weten we dan via Twitter dat daar rookpluimen zijn. De Russen krijgen die info net zo goed mee. Als ze dat niet via hun eigen militaire kanalen konden binnenkrijgen, krijgen ze het netjes mee via Twitter. Met alle eventuele gevolgen van dien. Beter dat ze het helemaal niet weten als hun eigen communicatie niet werkt.
Liever weet ik zelf niets als dat betekent dat de Russen het ook niet weten.

Je kunt wel doen alsof het verwaarloosbaar is maar wat als de Russen het niet wisten? Even als voorbeeld.
Wat als ze het niet wisten maar vanwege zo'n twitterbericht wel en op basis daarvan kunnen ze bevelen geven die achteraf nadelig kunnen zijn voor degenen die die rookpluimen heeft veroorzaakt en daar bepaalde gevolgen aan probeerde te verbinden... wat dan?

Ja, de militairen en burgers op de grond moeten dergelijke info dan niet delen.
Maar als ze dat wel doen, heeft men nog steeds de mogelijkheid om te besluiten het wel of niet te delen. Uit eigen beweging.
Ja het staat misschien al ergens op een social media platform. En dat zie je. Daar neem je kennis van.
Wil nog niet zeggen dat er een automatische plicht is om dat direct over te nemen en het te verspreiden.
Want zodra het zich meer verspreidt, kunnen meer mensen het vinden.
Klopt, het concept 'social media' heeft als ongeschreven regel dat alles geretweet moet worden. De informatie-diarree moet en zal zich verspreiden. Voor likes etc. Hoe meer hoe beter. Iedereen moet het weten.
Maar de Russen weten het dan ook.
Ik heb liever dat ik het niet weet en daarmee de Russen ook niet.

UA vraagt om radiostilte. Nee ze werken niet voor MoD. Hoeft ook niet.
Ze kunnen ook beseffen dat OSINT een gegeven is en dat ze daar aan mee werken.... linksom of rechtsom met eventueel onbedoelde negatieve gevolgen.
OSINT is hun hobby danwel professie. In beide gevallen zouden ze de waarde ervan moeten beseffen.
Een beetje de wannabe bellingcat willen uithangen voor extra volgers is misschien leuk maar er gaat ook een verantwoordelijkheid mee gepaard.
Ik doe het zelf ook graag, ben daarin niet de heilige O-) maar als er terechte opmerkingen over komen moet men niet de heilige journalist uithangen die bijna doet alsof hij/zij vecht tegen de inperking van persvrijheid.

:D

Dus.

Patron heeft z'n eigen postzegels!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxMQPPhDkvyxg6Wgx4HDFF-0DGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTknZRBoI6uaKQNJuSyBv2X8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-09-2022 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:39:
[...]

als de Russische commandostructuur zich heeft teruggetrokken op de linkerbank van de Dnjepr.
En Chornobaevka ligt onder vuur. Ja dan zouden ze zelf rookpluimen kunnen zien.
of ze kunnen militaire intel ontvangen via de reguliere manier.
Maar voor het geval ze dat niet kunnen, dan krijgen ze het gratis aangeboden op Twitter. Dat is het punt wat ik probeer te maken. Ik concludeer gemakshalve dat wij hier ook niet in de omgeving zitten van Kherson. Toch weten we dan via Twitter dat daar rookpluimen zijn. De Russen krijgen die info net zo goed mee. Als ze dat niet via hun eigen militaire kanalen konden binnenkrijgen, krijgen ze het netjes mee via Twitter. Met alle eventuele gevolgen van dien. Beter dat ze het helemaal niet weten als hun eigen communicatie niet werkt.
Liever weet ik zelf niets als dat betekent dat de Russen het ook niet weten.

Je kunt wel doen alsof het verwaarloosbaar is maar wat als de Russen het niet wisten? Even als voorbeeld.
Wat als ze het niet wisten maar vanwege zo'n twitterbericht wel en op basis daarvan kunnen ze bevelen geven die achteraf nadelig kunnen zijn voor degenen die die rookpluimen heeft veroorzaakt en daar bepaalde gevolgen aan probeerde te verbinden... wat dan?

Ja, de militairen en burgers op de grond moeten dergelijke info dan niet delen.
Maar als ze dat wel doen, heeft men nog steeds de mogelijkheid om te besluiten het wel of niet te delen. Uit eigen beweging.
Ja het staat misschien al ergens op een social media platform. En dat zie je. Daar neem je kennis van.
Wil nog niet zeggen dat er een automatische plicht is om dat direct over te nemen en het te verspreiden.
Want zodra het zich meer verspreidt, kunnen meer mensen het vinden.
Klopt, het concept 'social media' heeft als ongeschreven regel dat alles geretweet moet worden. De informatie-diarree moet en zal zich verspreiden. Voor likes etc. Hoe meer hoe beter. Iedereen moet het weten.
Maar de Russen weten het dan ook.
Ik heb liever dat ik het niet weet en daarmee de Russen ook niet.

UA vraagt om radiostilte. Nee ze werken niet voor MoD. Hoeft ook niet.
Ze kunnen ook beseffen dat OSINT een gegeven is en dat ze daar aan mee werken.... linksom of rechtsom met eventueel onbedoelde negatieve gevolgen.
OSINT is hun hobby danwel professie. In beide gevallen zouden ze de waarde ervan moeten beseffen.
Een beetje de wannabe bellingcat willen uithangen voor extra volgers is misschien leuk maar er gaat ook een verantwoordelijkheid mee gepaard.
Ik doe het zelf ook graag, ben daarin niet de heilige O-) maar als er terechte opmerkingen over komen moet men niet de heilige journalist uithangen die bijna doet alsof hij/zij vecht tegen de inperking van persvrijheid.

[Twitter]

[Twitter]

:D

Dus.

Patron heeft z'n eigen postzegels!

[Afbeelding]
De mensen die ik regelmatig check op twitter vanwege gebleken inzicht en expertise zeggen allemaal hetzelfde: uit eerste hand delen moet men niet doen, maar zaken die al pubiek op twitter staan of uit publieke telegramkanalen komen zijn al bekend, daar hebben die slagen om de arm geen zin.
Beide partijen zijn niet afhankelijk van de paar duiders die wij hier citeren, als er iets lekt zullen die eersten het eerder zien dan die laatsten. Het is daarnaast ook een uitstekende gelegenheid om je tegenstander op het verkeerde been te zetten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:33

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:49:
Human Rights Watch vindt bewijzen voor Russische controleposten waar Oekraïners worden ‘gefiltreerd’

Ooggetuigen in dit verhaal zijn de 26-jarige Anatoli uit Mariupol die gevlucht is van Rusland naar Noorwegen, en de 40-jarige Inna een vrouw uit Mariupol.

[Afbeelding]

Bron VK / HRW.

Ik moet het originele rapport nog lezen. Voor een gedegen samenvatting even wachten op @teacup
Hieronder in ieder geval een ingedikte feitenverzameling uit het Volkskrant artikel, wat ik trouwens erg chaotisch vond in opbouw, maar hierin zal ik niet de enige zijn geweest. Ook van deze wiki is gebruik gemaakt:

Evacuatie

Evacuatie is nodig geweest uit steden als Marioepol en Charkiv.
Bij evacuatie uit Marioepol:
  • was men alleen op de hoogte van de term “filtratie”
  • wisten mensen echter niet dat hen een controle te wachten stond
  • bussen met bestemming “Rusland” gingen naar Rusland
  • bussen met bestemming “Oekraïne” gingen naar Rusland
Volgens Oekraïense overheid :
  • 7 miljoen Oekraïners sinds de inval geregistreerd als vluchteling
  • Hiernaast 1,2 Miljoen Oekraïners uit bezet gebied die alleen naar Rusland konden (waaronder 240.000 kinderen (wiki: 1.6 miljoen en 250.0000)
Volgens UNHCR:
  • 2,3 miljoen Oekraïense vluchtelingen in Rusland
Vrijwilligheid:
  • Sommige Oekraïners vrijwillig naar Rusland. Aantal onbekend.
  • De vrijwilligers worden gebruikt voor Russische propaganda doeleinden
Gedwongen verplaatsing naar het land van de agressor is een oorlogsmisdaad. De Geneefse conventie stelt:
  • Alleen krijgsgevangenen mogen naar eigen grondgebied worden gebracht.
  • Burgers alleen evacueren als ze daar zelf voor kiezen
  • Van een vrije keuze was bij de evacuatie van de Oekraïners geen sprake.

Filtratie

In Tsjetsjenië
  • De term “Filtratie” is voor het eerst gebruikt in Tsjetsjenië, 1999
  • 200.000 Tsjetsjenen hebben de filtratie doorlopen
  • Tsjetsjeense kampen stonden snel bekend als martelkampen
  • Honderden hebben de kampen niet overleefd.

In Oekraïne
Filtratiepunten
  • zijn op tal van plekken in door Rusland bezet gebied te vonden
  • Alleen al in 15 provincie Donetsk (geteld door HRW)
  • bevonden zich in schoolgebouwen of tenten
  • (wiki)In a July 2022 statement to the OSCE, a U.S. diplomat stated that the U.S. had identified at least 18 filtration camp sites set up by Russia both in Ukrainian and Russian territory, with preparations of filtration camps having been undertaken even before the beginning of the Russian invasion of Ukraine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fuh4H4XetBlzaJCJfwfv89KxrEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nSYzfzN4mX70nqMjYFZKqCxe.png?f=user_large
Omstandigheden bij filtratiepunten
  • Lange wachttijden. Kon oplopen tot enkele weken
  • Weinig of geen eten(wiki)
  • Slapen op karton(wiki)
  • Omstandigheden waren soms zo slecht dat oude mensen tijdens het wachten overleden
Vooral mannen werden aan filtratie onderworpen.

Afhankelijk van het filtratiepunt werden vrouwen ontzien. Dit gebeurde niet overal.

Onderdelen Filtratie:
  • Fouilleren
  • Uitkleden voor controle op tatoeages die op sympathie voor Oekraïense eenheden duiden of blauwe plekken die op terugslag van automatisch geweer duiden.
  • Afname vingerafdrukken
  • Maken van foto’s
  • Gedwongen toegang tot telefoon waarbij de IMEI nummers en de inhoud (bestanden, contacten) wordt gekopieerd naar computers. Dergelijke dataverzameling is volgens HRW illegaal
  • Verhoor met een duur van 20 minuten tot uren
  • Wiki maakt ook melding van mishandeling door slagen en met elektriciteit tijdens verhoor
Voorbeeld vragen bij verhoor:
  • Wat vind je van het beleid van Oekraïense politici?
  • Heb je ooit voor de Oekraïense regering gewerkt?
  • Ken je mensen in het leger?
  • Waar hield je je de tijdens de gevechten zelf mee bezig?
Gedwongen ondertekenen van verklaringen konden ook deel uitmaken van verhoor.

Tips om Filtratie ongeschonden door te komen:
  • Verwijder alle controversiële informatie als foto’s van militair materieel, vernietigde gebouwen en van Russische oorlogsmisdaden.
  • Maak telefoons echter niet helemaal leeg. Dit komt verdacht over
Wie door de Filtratie heenkomt:
  • Krijgt een papiertje met de tekst ‘FP’, kort voor filtratiepunt, en de naam van het desbetreffende dorp
  • Moet dit papiertje bij ieder ander checkpoints laten zien
  • De bewijsplicht toont aan dat het filtratieproces niet vrijwillig is, in tegenstelling tot wat Rusland beweert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bojnqgkvjs7i7RVFEihR7zimIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SKJVdtnNpkIwz1U3H1mvkOSs.png?f=user_large

Wat gebeurt er met de mensen die niet door de filter heenkomen?
  • Worden door militairen uit de filtratiecentra verwijderd
  • Om volgens HRW naar gevangenissen in bezet gebied te gaan.
  • Aantallen zijn onbekend
  • Wat deze mensen verder meemaken is onbekend
  • Niet gefilterden maken niet mee dat gefilterden worden afgevoerd
Gevangenissen in bezette gebieden
  • Hebben sinds 2014 een beruchte reputatie
  • Iedereen kent het voorval met de explosie in de gevangenis van Olenivka
  • Ongeveer 1000 Azovstal militairen worden in diezelfde gevangenissen vastgehouden
  • Pro Russische rebellenleiders hebben een tribunaal aangekondigd dat Oekraïense krijgsgevangenen moet berechten
  • Aan buitenlanders is al de doodstraf uitgesproken

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
Moest gelijk denken aan Laika de 'Space dog' daar zijn in de USSR ook nog postzegels van gemaakt. Gelukkig leeft Patron nog :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
teacup schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:27:
[...]

Hieronder in ieder geval een ingedikte feitenverzameling uit het Volkskrant artikel, wat ik trouwens erg chaotisch vond in opbouw, maar hierin zal ik niet de enige zijn geweest. Ook van deze wiki is gebruik gemaakt:

Evacuatie

Evacuatie is nodig geweest uit steden als Marioepol en Charkiv.
Bij evacuatie uit Marioepol:
  • was men alleen op de hoogte van de term “filtratie”
  • wisten mensen echter niet dat hen een controle te wachten stond
  • bussen met bestemming “Rusland” gingen naar Rusland
  • bussen met bestemming “Oekraïne” gingen naar Rusland
Volgens Oekraïense overheid :
  • 7 miljoen Oekraïners sinds de inval geregistreerd als vluchteling
  • Hiernaast 1,2 Miljoen Oekraïners uit bezet gebied die alleen naar Rusland konden (waaronder 240.000 kinderen (wiki: 1.6 miljoen en 250.0000)
Volgens UNHCR:
  • 2,3 miljoen Oekraïense vluchtelingen in Rusland
Vrijwilligheid:
  • Sommige Oekraïners vrijwillig naar Rusland. Aantal onbekend.
  • De vrijwilligers worden gebruikt voor Russische propaganda doeleinden
Gedwongen verplaatsing naar het land van de agressor is een oorlogsmisdaad. De Geneefse conventie stelt:
  • Alleen krijgsgevangenen mogen naar eigen grondgebied worden gebracht.
  • Burgers alleen evacueren als ze daar zelf voor kiezen
  • Van een vrije keuze was bij de evacuatie van de Oekraïners geen sprake.

Filtratie

In Tsjetsjenië
  • De term “Filtratie” is voor het eerst gebruikt in Tsjetsjenië, 1999
  • 200.000 Tsjetsjenen hebben de filtratie doorlopen
  • Tsjetsjeense kampen stonden snel bekend als martelkampen
  • Honderden hebben de kampen niet overleefd.

In Oekraïne
Filtratiepunten
  • zijn op tal van plekken in door Rusland bezet gebied te vonden
  • Alleen al in 15 provincie Donetsk (geteld door HRW)
  • bevonden zich in schoolgebouwen of tenten
  • (wiki)In a July 2022 statement to the OSCE, a U.S. diplomat stated that the U.S. had identified at least 18 filtration camp sites set up by Russia both in Ukrainian and Russian territory, with preparations of filtration camps having been undertaken even before the beginning of the Russian invasion of Ukraine.
[Afbeelding]
Omstandigheden bij filtratiepunten
  • Lange wachttijden. Kon oplopen tot enkele weken
  • Weinig of geen eten(wiki)
  • Slapen op karton(wiki)
  • Omstandigheden waren soms zo slecht dat oude mensen tijdens het wachten overleden
Vooral mannen werden aan filtratie onderworpen.

Afhankelijk van het filtratiepunt werden vrouwen ontzien. Dit gebeurde niet overal.

Onderdelen Filtratie:
  • Fouilleren
  • Uitkleden voor controle op tatoeages die op sympathie voor Oekraïense eenheden duiden of blauwe plekken die op terugslag van automatisch geweer duiden.
  • Afname vingerafdrukken
  • Maken van foto’s
  • Gedwongen toegang tot telefoon waarbij de IMEI nummers en de inhoud (bestanden, contacten) wordt gekopieerd naar computers. Dergelijke dataverzameling is volgens HRW illegaal
  • Verhoor met een duur van 20 minuten tot uren
  • Wiki maakt ook melding van mishandeling door slagen en met elektriciteit tijdens verhoor
Voorbeeld vragen bij verhoor:
  • Wat vind je van het beleid van Oekraïense politici?
  • Heb je ooit voor de Oekraïense regering gewerkt?
  • Ken je mensen in het leger?
  • Waar hield je je de tijdens de gevechten zelf mee bezig?
Gedwongen ondertekenen van verklaringen konden ook deel uitmaken van verhoor.

Tips om Filtratie ongeschonden door te komen:
  • Verwijder alle controversiële informatie als foto’s van militair materieel, vernietigde gebouwen en van Russische oorlogsmisdaden.
  • Maak telefoons echter niet helemaal leeg. Dit komt verdacht over
Wie door de Filtratie heenkomt:
  • Krijgt een papiertje met de tekst ‘FP’, kort voor filtratiepunt, en de naam van het desbetreffende dorp
  • Moet dit papiertje bij ieder ander checkpoints laten zien
  • De bewijsplicht toont aan dat het filtratieproces niet vrijwillig is, in tegenstelling tot wat Rusland beweert.
[Afbeelding]

Wat gebeurt er met de mensen die niet door de filter heenkomen?
  • Worden door militairen uit de filtratiecentra verwijderd
  • Om volgens HRW naar gevangenissen in bezet gebied te gaan.
  • Aantallen zijn onbekend
  • Wat deze mensen verder meemaken is onbekend
  • Niet gefilterden maken niet mee dat gefilterden worden afgevoerd
Gevangenissen in bezette gebieden
  • Hebben sinds 2014 een beruchte reputatie
  • Iedereen kent het voorval met de explosie in de gevangenis van Olenivka
  • Ongeveer 1000 Azovstal militaire worden in diezelfde gevangenissen vastgehouden
  • Pro Russische rebellenleiders hebben een tribunaal aangekondigd dat Oekraïense krijgsgevangenen moet berechten
  • Aan buitenlanders is al de doodstraf uitgesproken
Putin de 21e eeuw Hitler. :/

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:55

ManiacsHouse

Scheisse!

:/

Je bent echt niet de eerste die dat door zijn gedachten laat gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ManiacsHouse schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:37:
[...]

:/

Je bent echt niet de eerste die dat door zijn gedachten laat gaan...
en dat is alleen nog maar in de huidige bezette gebieden.
Tel daar bij op de activiteiten in Kyiv en omgeving en noordelijke steden.

Kan je nagaan wat er momenteel al zou zijn gebeurd als UA inderdaad in drie dagen zou zijn gevallen.
De schaal is dan landelijk. Genocide in de 21e eeuw. In Europa. In een land ongeveer zo groot als Noordwest Europa.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-09-2022 23:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bulle bas schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:14:
[...]

De mensen die ik regelmatig check op twitter vanwege gebleken inzicht en expertise zeggen allemaal hetzelfde: uit eerste hand delen moet men niet doen, maar zaken die al pubiek op twitter staan of uit publieke telegramkanalen komen zijn al bekend, daar hebben die slagen om de arm geen zin.
Beide partijen zijn niet afhankelijk van de paar duiders die wij hier citeren, als er iets lekt zullen die eersten het eerder zien dan die laatsten. Het is daarnaast ook een uitstekende gelegenheid om je tegenstander op het verkeerde been te zetten.
Eerste hand niet delen is prima rule of thumb.

Probleem met OSINT niet delen is dat de informatie indien het nog heet is van belang kan zijn, en dat informatie verloren kan gaan. Dus relevantie en bewijslast.

Hoe zou je trouwens met informatie op je telefoon om moeten gaan? Je zou bijvoorbeeld je data kunnen exfiltreren naar een trusted third party. Maar dan moet je wel zeker zijn over sporen (metadata). Heeft RU bijvoorbeeld toegang tot Cellebrite spul?

Overigens ging de laatste Zomergasten aflevering over Bessel van der Kolk, trauma onderzoeker. In deze oorlog wordt natuurlijk veel trauna gecreëerd maar het samen slachtoffer zijn creëert ook saamhorigheid.

Yandex is gehackt. Blijkbaar doen ze ook iets met taxis. Vandaag nieuw spelletje: taxi tellen bij Kutosov Prospect in Moskou.

Zie Twitter voor filmpje van een minuut.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:49:

A reminder to keep the male and female HIMARS seperate. They breed like rabbits.

Rusland claimt 44 HIMARS te hebben vernietigd. 44 van de 20.
Of zou de kaart bedoelen dat UA himars 44 Russische doelwitten heeft bestookt?

[Afbeelding]
Oh dat wil ik best geloven: van die opblaasbare HIMARS _O-

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

bulle bas schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:14:
[...]

maar zaken die al pubiek op twitter staan of uit publieke telegramkanalen komen zijn al bekend, daar hebben die slagen om de arm geen zin.
daar gaat het niet om.
Ook al staat het in een of andere obscuur telegram kanaal of op een twitter feed.
Wil niet zeggen dat het dan ook al echt bekend is en het dus niet meer uit maakt.

Het geluid van de voetstappen van een kat is volgens de Noordse mythologie een van de ingredienten voor het maken van het touw waarmee de wolf Fenrir met succes wordt vastgebonden.
Denk aan Bellingcat. Letterlijk.
Ook al staat het ergens op twitter of ergens op telegram, daar vervolgens een belletje aan vastbinden door het weer te delen (omdat het toch niet meer zou uitmaken) zorgt ervoor dat de omgeving extra de kat hoort.
Wat als de Russen het niet of niet zo snel vinden? Al was het maar 1 dag nog onder de radar (laten we de Russen ook weer niet overschatten... dat was uit de Koude Oorlog he dat de KGB letterlijk een kraag op elke straathoek had staan en wist wat er in elke slaapkamer geberude).

Al was het maar 1 dag uitstel door het niet te delen.
Al was het maar 1 uur. Dan is dat het waard.

Beter niet de bel om de kat binden zodat de hele wereld hem hoort....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
Röpke speelt al vanaf het begin van de oorlog een merkwaardige rol. Ik durf wel te stellen dat diep in zijn hart hij een voorkeur heeft voor de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

UA MinDef heeft weer wat leuks gemaakt, dit keer gericht aan de Russen in Kherson Oblast: https://v.redd.it/of4ir1y1k3l91 :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:54
Russische bots op twitter en telegram gaan helemaal los de laatste dagen over het kherson offensief dat ua al meer dan 3000 troepen per dag verliezen en het offensief mislukt is en ze laten continu hetzelfde filmpje zien van 1 ua soldaat.

Dus iets zegt me dat het offensief aardig aan het lukken is want de andere kant word redelijk zenuwachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-07 13:40
Jnaaazer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 06:43:
Russische bots op twitter en telegram gaan helemaal los de laatste dagen over het kherson offensief dat ua al meer dan 3000 troepen per dag verliezen en het offensief mislukt is en ze laten continu hetzelfde filmpje zien van 1 ua soldaat.

Dus iets zegt me dat het offensief aardig aan het lukken is want de andere kant word redelijk zenuwachtig.
Zolang de bruggen kapot zijn en de pontjes vernietigd worden gaat dit offensief uiteindelijk gewoon lukken. Ook al schieten de Russen nu aardig terug, op een gegeven moment is de munitie of het eten op (en het moraal weg).

Het lijkt me overigens verstandig dat ze gewoon lekker rustig aan doen. Geef de Russen af en toe en dorpje terug ik het later weer terug te veroveren. Je schiet niets op als 25.000 man zich terugtrekken naar de andere kant en vervolgens dag en nacht Kherson staan te beschieten.

Het lijkt me voor de hand liggend dat UA zo snel mogelijk stellingen aan de overkant gaat creëren, en dan is de timing ideaal (je wilt geen teruggetrokken troepen maar ook niet te lang wachten zodat Putin alle lokale hangjongeren en criminelen als versterking stuurt).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:56

ZenTex

Doet maar wat.

"Unsere tapfere soldaten haben heute den feind vernichted in rhzev.

Der feind war Unsere armee unterlegen und haben schwere verluste gelitten beim angriff in Lviv

In der schlacht um Berlin wurden sämtliche feindliche divisione zerstört. Der endsieg ist in sicht. "

Van kharkiv, Bucha en Irpin naar Mikolayev en Kherson. Ik zie een patroon.

Edit. Was een toespeling op de Duitse ww2 propaganda die keer op keer de vijand versloeg terwijl de gevechten steeds dichter bij plaatsvinden. Ondanks dat geloofde men nog in de overwinning.

[ Voor 22% gewijzigd door ZenTex op 02-09-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 16:58

TrekDr0p

QR niet scannen

ZenTex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:40:
"Unsere tapfere soldaten haben heute den feind vernichted in rhzev.

Der feind war Unsere armee unterlegen und haben schwere verluste gelitten beim angriff in Lviv

In der schlacht um Berlin wurden sämtliche feindliche divisione zerstört. Der endsieg ist in sicht. "

Van kharkiv, Bucha en Irpin naar Mikolayev en Kherson. Ik zie een patroon.
Onze dappere soldaten hebben vandaag de vijand in Rhzev vernietigd.

De vijand werd verslagen door Ons leger en leed zware verliezen tijdens de aanval op Lviv

In de Slag om Berlijn werden alle vijandelijke divisies vernietigd. De eindoverwinning is in zicht. "
Even een vertaling erbij. Maar als dit waar is, weet namelijk niet waar je dit vandaan hebt, maar dan is dat mooi nieuws :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Rene schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:36:
[...]

Het lijkt me overigens verstandig dat ze gewoon lekker rustig aan doen. Geef de Russen af en toe en dorpje terug ik het later weer terug te veroveren. Je schiet niets op als 25.000 man zich terugtrekken naar de andere kant en vervolgens dag en nacht Kherson staan te beschieten.
Ik geloof er niets van dat er 25K man aan de westkant van de dnipro staan.

Die 25K was voor de hele regio nadat Rusland versterkingen had gestuurd. Die gaan niet allemaal op een kluitje op dat redelijk kleine gebied staan, dat was logistiek gezien ook al niet aan de orde, ook niet toen de bruggen intact waren.

Maar al zouden 25k man zich terugtrekken aan de overkant van de rivier zou dat al winst zijn, want tanks, trucks artillerie en al het andere zware materieel heelhouds aan de overkant brengen, daar is geen sprake van.

Dan zouden ze 25k lichte infanterie aan de overkant hebben met enkel handwapens en rpg's. Het duurt maanden voordat vervangend materieel uit de depots van een laagje make-up is voorzien en in semi bruikbare staat opgeleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

TrekDr0p schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:50:
[...]

[...]

Even een vertaling erbij. Maar als dit waar is, weet namelijk niet waar je dit vandaan hebt, maar dan is dat mooi nieuws :)
Oekraiense strijdkrachten hebben inderdaad aanvallen uitgevoerd op nazi-divisies in Berlijn.
In Lviv hebben ze ook zware verliezen geleden.

De aanval op Kherson was een afleiding.
De blackout moet nog even standhouden. Zaterdagochtend 06:30 uur zullen vier squadrons opstijgen vanaf de Oekraiense vliegdekschepen Kaga, Soryu en Hiryu en aanvallen uitvoeren op Russische fregtten die voor anker liggen bij Montevideo, Leyte Gulf en Scapa Flow.
De Native American onderzeeër Krasni Oktjabar doet ook mee en zet Stormtroopers en Jedi Knights aan wal om de Australische basis in Groenland te neutraliseren. Vier eskadrons met emoes hebben de grote Emoe-oorlog tegen Australié overleefd en zijn gestationeerd op Vlieland.

De SBU heeft gevraagd bovenstaande informatie niet te delen met de NKVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

@Anoniem: 421923 als je maar niets zegt over de death star en de Jewish space lasers.

En al helemaal niet over emu's, die zijn verboden volgens de geneefse conventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZenTex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:54:
[...]

Ik geloof er niets van dat er 25K man aan de westkant van de dnipro staan.

Die 25K was voor de hele regio nadat Rusland versterkingen had gestuurd. Die gaan niet allemaal op een kluitje op dat redelijk kleine gebied staan, dat was logistiek gezien ook al niet aan de orde, ook niet toen de bruggen intact waren.

Maar al zouden 25k man zich terugtrekken aan de overkant van de rivier zou dat al winst zijn, want tanks, trucks artillerie en al het andere zware materieel heelhouds aan de overkant brengen, daar is geen sprake van.

Dan zouden ze 25k lichte infanterie aan de overkant hebben met enkel handwapens en rpg's. Het duurt maanden voordat vervangend materieel uit de depots van een laagje make-up is voorzien en in semi bruikbare staat opgeleverd kan worden.
waarom zou het niet kunnen?
Het is de frontlinie. Het is een gebied waar UA al maanden roept dat ze het terug willen pakken.
Een gebied met een frontlinie van minimaal 150km (hemelsbreed).
Dat is 25k delen door 150 is 166 militairen per kilometer. Let wel: hemelsbreed.
En dan heb je ook nog het achterland in hetzelfde gebied.
Zo heel druk is dat niet als je loopgraven en andere stellingen volstopt met militairen en ook nog tweede en derde linies en concentraties in dorpen en steden.

Maar misschien heb je gelijk: 25000 delen door 800 is 31 BTG's :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pcu4_VOq83xdoOj-O59aC1gUAQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4OXzlfn6Uqwmp391rkGByurc.png?f=user_large

maar goed, 15k dan?
And Russia has been reinforcing. About 3,000 troops have arrived in the Kherson region over the past week alone, bringing to at least 15,000 the number of Russian troops on the western bank of the Dnieper River, the intelligence adviser said.
https://www.washingtonpos...2/ukraine-kherson-battle/

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-09-2022 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rene schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:36:
[...]

Het lijkt me voor de hand liggend dat UA zo snel mogelijk stellingen aan de overkant gaat creëren, en dan is de timing ideaal (je wilt geen teruggetrokken troepen maar ook niet te lang wachten zodat Putin alle lokale hangjongeren en criminelen als versterking stuurt).
Aan die overkant is niet echt veel, wat drassige lappen gras zonder wegen. Voor Oekraine is oversteken daar niet mogelijk met nog veel te veel Russen aan de andere kant. Het zal wel de propaganda van Rusland worden dat Kherson niet veel strategische waarde heeft en dat de verliezen die het Oekrainse leger zou hebben geleden in de verovering al een overwinning zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wauskoek
" Ukrainian military hit Russian crossing in Nova Kakhovka in a missile strike ".

https://twitter.com/censor_net/status/1565577806117048320

Sluit ze maar in de Orcs!

[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 02-09-2022 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:22:
[...]

waarom zou het niet kunnen?
Het is de frontlinie. Het is een gebied waar UA al maanden roept dat ze het terug willen pakken.
Een gebied met een frontlinie van minimaal 150km (hemelsbreed).
Dat is 25k delen door 150 is 166 militairen per kilometer. Let wel: hemelsbreed.
En dan heb je ook nog het achterland in hetzelfde gebied.
Zo heel druk is dat niet als je loopgraven en andere stellingen volstopt met militairen en ook nog tweede en derde linies en concentraties in dorpen en steden.

Maar misschien heb je gelijk: 25000 delen door 800 is 31 BTG's :P

[Afbeelding]

maar goed, 15k dan?

[...]

https://www.washingtonpos...2/ukraine-kherson-battle/
Mijn punt is dat de berichten gingen o er versterkingen van ong 15K naar de regio gingen, bovenop de 10K die er al waren.

Vervolgens lees ik overal dat de Russen 25K manschappen hebben op dat stukje over de rivier terwijl de regio flink groter is. Je hebt ook flink wat personeel om de regio onder controle te houden, denk aan de wegen en Kherson zelf, juist ook omdat paetisanen daar aardig actief zijn.

166 soldaten per km klinkt niet veel, maar is dat wel. Het is ww1 niet qua aantallen, noch tactiek. Moderne oorlogsvoering gaat om strategische punten en logistiek, dorpen, steden en wegen. Bij een belangrijke intersectie of strategisch gelegen dorpjes kun je een heel BTG verwachten, midden in een open veld misschien hooguit een patrouille.

Veel belangrijker zijn mobiele reserves die bij wijze van spreken binnen een half uur op een bepaalde plaats die hulp nodig heeft kan worden ingezet. Alles behalve een linie die langs het hele front loopt dus.

Enfin, ik trek 25k troepen in twijfel, niet in de laatste plaats omdat, hoewel exacte aantallen onduidelijk zijn, Rusland amper 100k troepen heeft, en naar verluid zo'n 50k in de nep republieken, die echter niet bereid zijn daarbuiten ingezet te worden.

Edit Ah. Je Edit niet gezien. Dat krijg je van posten tijdens het werk als je een half uur bezig bent over een berichtje.

Esit2: @Tens yer verduidelijking, ik trek de cijfers niet in twijfel. Wat ik betwijfel is dat er 25k Russen op de West bank van de rivier staan.
Volgens de berichtgeving zouden er 15k man bijkomen bovenop de 10k die er al zouden zijn. Maar de getallen slaan op de hele regio.
Enkel op de social media heeft iedereen het ineens over 25k troepen ten westen van de rivier. Dat betwijfel ik dus zeker wel.

[ Voor 9% gewijzigd door ZenTex op 02-09-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 18:38
ZenTex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:03:
Mijn punt is dat de berichten gingen o er versterkingen van ong 15K naar de regio gingen, bovenop de 10K die er al waren.
Berichten van toch wel redelijk betrouwbare bronnen zoals diverse inlichtingendiensten, maar als jij het beter weet..

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Vervolgens lees ik overal dat de Russen 25K manschappen hebben op dat stukje over de rivier terwijl de regio flink groter is. Je hebt ook flink wat personeel om de regio onder controle te houden, denk aan de wegen en Kherson zelf, juist ook omdat paetisanen daar aardig actief zijn.

166 soldaten per km klinkt niet veel, maar is dat wel. Het is ww1 niet qua aantallen, noch tactiek. Moderne oorlogsvoering gaat om strategische punten en logistiek, dorpen, steden en wegen. Bij een belangrijke intersectie of strategisch gelegen dorpjes kun je een heel BTG verwachten, midden in een open veld misschien hooguit een patrouille.

Veel belangrijker zijn mobiele reserves die bij wijze van spreken binnen een half uur op een bepaalde plaats die hulp nodig heeft kan worden ingezet. Alles behalve een linie die langs het hele front loopt dus.

Enfin, ik trek 25k troepen in twijfel, niet in de laatste plaats omdat, hoewel exacte aantallen onduidelijk zijn, Rusland amper 100k troepen heeft, en naar verluid zo'n 50k in de nep republieken, die echter niet bereid zijn daarbuiten ingezet te worden.

Edit Ah. Je Edit niet gezien. Dat krijg je van posten tijdens het werk als je een half uur bezig bent over een berichtje.
nee is natuurlijk prima.
Naar verluid zijn de Russen begonnen met 150k manschappen voor de initiele invasie.
Als daarbij het 'gunstigste' geval nu inmiddels krap 50k zijn gesneuveld en pak m beet ook 50k zodanig is gewond of gedeserteerd dan zitten ze op 100k verliezen.
Blijft 50k over. Dat is erg weinig als ze daarmee van Izyum tot aan Kherson moeten werken. Zeker als dan de helft daarvan (25k) op de rechterbank van de Dnjepr zit.

Zou betekenen dat ze inmiddels vermoedelijk alweer zo'n 100k extra naar binnen hebben getakeld, opgeduikeld van over de gehele RF. En dat zal ook wel zo zijn. Ze hebben van heinde en ver troepen afgesnoept van bestaande eenheden. Bijv. de helft van de Arctische troepen nabij Finland, kustverdediging van de Kuril eilanden. Extra VDV.
Zit je zo weer op enkele tienduizenden manschappen.

Ze schrapen over de bodem van het vat.
Halen troepen terug uit Syrië, zelfs S-300 batterijen terug uit Syrië.
Uit Ossetië. Wagners uit Afrika.

Zaten de 10k Chechens ook bij de initiele 150k?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 12:54
Tens schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:17:
[...]

Berichten van toch wel redelijk betrouwbare bronnen zoals diverse inlichtingendiensten, maar als jij het beter weet..
25.000 lijkt heel veel maar er zal een hoop ondersteunend personeel bij zitten. Als de inlichtingendiensten dat zeggen dan zal het wel kloppen. Zij hebben heel veel meer data dan wij leunstoelgeneraals. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Esit2: @Tens yer verduidelijking, ik trek de cijfers niet in twijfel. Wat ik betwijfel is dat er 25k Russen op de West bank van de rivier staan.
Volgens de berichtgeving zouden er 15k man bijkomen bovenop de 10k die er al zouden zijn. Maar de getallen slaan op de hele regio.
Enkel op de social media heeft iedereen het ineens over 25k troepen ten westen van de rivier. Dat betwijfel ik dus zeker wel.
hm, volgens defmon3 begin augustus 22 BTG's, later nog meer meldingen gezien van troepen richting Mykolaiv front.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmPpD1Z7qp2qa49gkJWn1ZGs2Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFFfln6ZuqMN7PHlLX32zZDm.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het niet zo snel terugvinden, maar totaal 28 of 29 BTG's werd genoemd. Wel met de kanttekening dat het goed mogelijk is dat de BTG's niet compleet bemand zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 08:29

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het zal niet makkelijk zijn voor Oekraïne om die noot (Kherson) te kraken en het zal vast tijd kosten. Gelijktijdig is het echter zo dat Poetin de Kherson pocket vol heeft gestopt met troepen. Troepen die niet echt makkelijk uit die pocket kunnen ontsnappen.

Nu begrijp ik dat een tegenaanval van Oekraïne een uitstekende gelegenheid is om veel troepen en materiaal van Oekraïne te slopen. Maar een dergelijke tactiek is eigenlijk alleen slim (in mijn ogen) als je meer dan genoeg troepen en materiaal hebt om te kunnen verliezen of je leger een goede mogelijkheid heeft om zich terug te trekken.
Alhoewel Rusland veel troepen en redelijk wat materiaal heeft is de kwaliteit zeer matig. Terug trekken is ook niet echt mogelijk. De rivier dient in principe als het aanbeeld en de push van Oekraïne als de hamer.
Voor het offensief van Oekraïne was het Russische offensief tot staan gebracht. Als Rusland nu 25.000 troepen verliest en veel materiaal dan vraag ik mij af wat ze nog kunnen doen. Oekraïne kan iig het materiaal aanvullen met goed hoogwaardig materiaal en de troepen mogelijk voor een deel met verder getrainde troepen in o.a. het VK.
Rusland tja..slecht gemotiveerde Russen, buitenlanders die mogelijk wat gebrekkig Engels spreken? Wat T72 en T62 tanks in reserve die nog niet zijn ingezet omdat ze kwalitatief in slechtere staat waren dan wat al ingezet is geworden?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 16:34
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:02:
[...]

Oekraiense strijdkrachten hebben inderdaad aanvallen uitgevoerd op nazi-divisies in Berlijn.
In Lviv hebben ze ook zware verliezen geleden.

De aanval op Kherson was een afleiding.
De blackout moet nog even standhouden. Zaterdagochtend 06:30 uur zullen vier squadrons opstijgen vanaf de Oekraiense vliegdekschepen Kaga, Soryu en Hiryu en aanvallen uitvoeren op Russische fregtten die voor anker liggen bij Montevideo, Leyte Gulf en Scapa Flow.
De Native American onderzeeër Krasni Oktjabar doet ook mee en zet Stormtroopers en Jedi Knights aan wal om de Australische basis in Groenland te neutraliseren. Vier eskadrons met emoes hebben de grote Emoe-oorlog tegen Australié overleefd en zijn gestationeerd op Vlieland.

De SBU heeft gevraagd bovenstaande informatie niet te delen met de NKVD.
Sorry, maar dit slaat echt helemaal nergens op. Ik heb het uit betrouwbare bron dat UA het échte offensief zaterdagochtend om 4:20 inzet in een operatie geïnspireerd op de eerste dag van Desert Storm. Men heeft het afgelopen halfjaar getraind op 3000 zwarte straaljagers van Allah Zelensky. Daarna sturen de Oekraïners duizenden glaszetters undercover naar Rusland, waar zij extra veel ramen installeren in Russische overheidsgebouwen.

Ontopic: blyat.

Edit: Overigens vind ik het een prachtig staaltje werk van UA hoe ze dit offensief hebben voorbereid. Men schijnt heel bewust maandenlang TDF ingezet te hebben aan het front zodat zij de Russen bezig konden houden terwijl de beroepssoldaten elders in het land trainden op Westerse wapens. In feite doen ze precies wat men van Rusland verwachtte aan het begin: 'wacht maar tot de echte troepen komen'...

[ Voor 11% gewijzigd door BeefHazard op 02-09-2022 12:33 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vostok exercise not to improve Russia’s combat capability - British intelligence
“Russia publicly claimed that 450,000 troops will take part, however, it’s unlikely that more than 15,000 personnel will be actively involved this year. This is around 20% of the forces which participated in the last Vostok exercise in 2018,” reads the report.
https://www.ukrinform.net...british-intelligence.html

Te weinig mensen over om te show oefenen voor de camera :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2022 13:43 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ze zullen wel dat trucje van de Nationaal socialisten in Duitsland gaan nadoen; dezelfde troepen meermaals langs hetzelfde punt laten marcheren. 'Kijk ons eens veel troepen hebben.'

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

gaat niet gebeuren uiteraard. Crimea = Ukraine.
Maar toch weer een leuk nieuwtje.

Eens kijken wie van de drie binnenkort uit het raam valt: Putin of die gast of z'n zoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:12:
[Twitter]

Eens kijken wie van de drie binnenkort uit het raam valt: Putin of die gast of z'n zoon.
Dit kan natuurlijk ook gewoon Oekraine zijn die wat verdeeldheid wilt zaaien. Als het niet zo is echter wijst het erop dat Poetin steeds verder alleen komt te staan wat zou aansluiten op de reeks moorden (pardon, spontane zelfmoorden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-07 00:24
[Twitter]

Alsof zoiets bekend zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rejer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:26:
[...]

Alsof zoiets bekend zou worden.
juist wel. Zodat de boel op scherp wordt gezet ook in Rusland.

Maar denk dat als dit serieus is, Oekraine waarschijnlijk fijntjes zal antwoorden dat het hen niet boeit wie er in het Kremlin zit, zolang de Russen maar verdwijnen van UA-bodem, waarbij Crimea ook UA is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

[Twitter]

Dat was een beetje een gek verhaal van die Isa.
Even gezocht, en hier is waarschijnlijk de bron-tweet (het is een reeks van 15 tweets, scroll dus ff):

Wat ook interessant is, is dat Putin die Patrushev als opvolger zou hebben aangewezen;

(dus alle Putin-gooit-Patrushev-uit-het-raam scenarios of vice versa lijken nog niet van toepassing)

Maar uiteindelijk wordt dit ook een lastig verhaal..

[ Voor 4% gewijzigd door bloody op 02-09-2022 15:16 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

victorie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Auredium schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:25:
Het zal niet makkelijk zijn voor Oekraïne om die noot (Kherson) te kraken en het zal vast tijd kosten. Gelijktijdig is het echter zo dat Poetin de Kherson pocket vol heeft gestopt met troepen. Troepen die niet echt makkelijk uit die pocket kunnen ontsnappen.

Nu begrijp ik dat een tegenaanval van Oekraïne een uitstekende gelegenheid is om veel troepen en materiaal van Oekraïne te slopen. Maar een dergelijke tactiek is eigenlijk alleen slim (in mijn ogen) als je meer dan genoeg troepen en materiaal hebt om te kunnen verliezen of je leger een goede mogelijkheid heeft om zich terug te trekken.
Alhoewel Rusland veel troepen en redelijk wat materiaal heeft is de kwaliteit zeer matig. Terug trekken is ook niet echt mogelijk. De rivier dient in principe als het aanbeeld en de push van Oekraïne als de hamer.
Voor het offensief van Oekraïne was het Russische offensief tot staan gebracht. Als Rusland nu 25.000 troepen verliest en veel materiaal dan vraag ik mij af wat ze nog kunnen doen. Oekraïne kan iig het materiaal aanvullen met goed hoogwaardig materiaal en de troepen mogelijk voor een deel met verder getrainde troepen in o.a. het VK.
Rusland tja..slecht gemotiveerde Russen, buitenlanders die mogelijk wat gebrekkig Engels spreken? Wat T72 en T62 tanks in reserve die nog niet zijn ingezet omdat ze kwalitatief in slechtere staat waren dan wat al ingezet is geworden?
ik las vanochtend een westerse analyse. Komt er op neer dat Oekraine inmiddels 'on par' is met de Russen.
De Russen hebben heel veel materieel en soldaten.
Oekraine is nu beter getraind met betere wapens. Ze zijn daarin nog niet 'beter' dan de Russen maar het is nu wel in balans. Het gaat nu gelijk op qua kansen en mogelijkheden.
Betekent dus nog steeds dat Rusland een forse tegenstander is en die 25k troepen ga je niet even vermalen tussen hamer en aambeeld. Ook dat soort zaken is iets van vroeger, uit WO2 enzo. Toen gebeurde dat met dergelijke aantallen maar is vandaag de dag (zeker omdat het nu in balans is) nog lang niet mogelijk voor UA om dat te doen.

Voor de rest is de geruchtemolen weer aangezwengeld.

En Olga maakte een vreemde opmerking:

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-09-2022 15:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:18
UA heeft een Russische basis vernietigd in Tavriysk, da's vlak bij Kakhovka. Aan de oostkant van de Dnjepr dus. Zelfs daar is het Russische leger niet langer 'veilig'.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De Nordstream 1 blijft toch langer dicht. Gelukkig zijn ze niet zo voorspelbaar. :+

https://www.rtlnieuws.nl/...ord-stream-1-langer-dicht

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bloody schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:56:
[...]
Dat was een beetje een gek verhaal van die Isa.
Even gezocht, en hier is waarschijnlijk de bron-tweet (het is een reeks van 15 tweets, scroll dus ff):
[Twitter]

Wat ook interessant is, is dat Putin die Patrushev als opvolger zou hebben aangewezen;
[Twitter]
(dus alle Putin-gooit-Patrushev-uit-het-raam scenarios of vice versa lijken nog niet van toepassing)

Maar uiteindelijk wordt dit ook een lastig verhaal..
[Twitter]
Goed gevonden, die relatie tussen Putin en Patrushev.

Waarom zou dit niet een "Putin-Medvedev" 2.0 in ontwerp kunnen zijn?

Putin blijft desondanks echt nog wel de grote puppet master. Kijk hoe het met Medvedev ging, die was in de vier jaar dat Putin voor de wet geen president kon zijn een soort Latex-Putin vervanger. Wat al eerder is gezegd, een zweem legitimiteit was altijd belangrijk voor hem. Misschien ziet hij in dat er voor zijn persoon geen weg terug meer is, en gooit hij het nu op een vergelijkbaar duopolie met Patrushev's zoon.

En waarom eigenlijk Patrushev's zoon en niet Patrushev zelf? Niet plooibaar genoeg? In ieder geval wat oud. Putin wordt zelf ook al 70 dit jaar, maar Patrushev is nog een jaar ouder. Verder, als Putin met iemand buddy-buddy zou kunnen zijn dan is het deze Patrushev. Ze hebben een lange gemeenschappelijke geschiedenis in de Sovjet KGB tijd. Hierbij een Washington Post artikel gedeeld dat uitgebreid op de man ingaat en hem ziet als een van de weinige vertrouwelingen die wist wat er in Februari stond te gebeuren. Daarom verwacht ik dat Patrushev zelf al te veel vlekjes heeft gekregen gaande het proces en geen geloofwaardig alternatief zou zijn voor het westen. Maar of een zoon uit diezelfde KGB kliek dat wel is...Dat verwacht ik ook niet.

Opmerkelijk vond ik de laatste alinea die precies uitsprak wat ik al een tijd vermoedde:
Patrushev was among the very few security advisers who probably knew of Putin’s decision before the invasion was launched, Stanovaya said. And nearly five months later, neither man may see — or want — a way out.

“Putin needs a continuation of the war,” said the Moscow businessman. “In condition of war, he can control society. If there is peace, people will start asking questions about why their lives are so bad.”
Maar even voorbij de poppetjes en de knikkers kijkend... Wat vertelt ons dit? Als dit soort balletjes opgegooid worden (even kijken hoe ze landen) dan betekend dit dat de Russen alternatieve scenario's aan het verkennen zijn om te zien hoe ze hun doelen zeker kunnen stellen. En waarom onderzoeken ze alternatieve scenario's? Omdat ze inzien dat de kans groot is dat ze de Krim gaan verliezen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:54
Een ypr-765 van nl door de russen buit gemaakt op reddit te zien https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:45:
[...]

En waarom eigenlijk Patrushev's zoon en niet Patrushev zelf? Niet plooibaar genoeg? In ieder geval wat oud. Putin wordt zelf ook al 70 dit jaar, maar Patrushev is nog een jaar ouder. Verder, als Putin met iemand buddy-buddy zou kunnen zijn dan is het deze Patrushev.
Wat ik over de man las is dat Patrushev een groot deel van het veiligheidsapparaat achter zich heeft. In die zin regeert Putin wellicht ook bij de gratie van Patrushev in plaats van andersom. Patrushev zelf zou namelijk geen ambitie hebben om president te spelen.
Ik herinner mij van @Virtuozzo dat in Rusland er een gigantisch fonds is waarvan eigenaarschap en beheer erg schimmig zijn. Deze entiteit zou ook leidend zijn bij de opvolgingskwestie in verleden tijen. Onderzoek daar naar loopt dood (als in onderzoeksjournalisten gaan dood). Het klinkt als een complot dan wel een heel spannende roman, het is spijtig dat ik hier niet wat meer over weet.
Ik geloof zeer wel dat Putin erg machtig is, maar niet almachtig in Rusland. Dat wordt ook wel bewezen door het feit dat hij zijn steunpilaren (oligarchen) straffeloos kan kapot slaan (denk aan de reeks raamreizigers). De Veiligheidsraad kan hij laten opzitten, belachelijk maken en kunstjes doen. De Doema is het persoonlijke toneelgezelschap van Putin. De economie wordt de grond in geboord. Dat is het breken van een deal, dat kan normaal gesproken niet straffeloos.

Ik las een opiniestuk waarin werd geopperd dat de elite gelooft in een happy end met een overwinning voor Rusland. Dat zal dan niet de top zijn. En toch staat Putin overeind. Er zijn dictators voor minder omgelegd.
Opmerkelijk vond ik de laatste alinea die precies uitsprak wat ik al een tijd vermoedde:
[...]
Klopt, de beste overlevingsstrategie voor Putin is om het conflict op status onbeslist te houden.
Maar even voorbij de poppetjes en de knikkers kijkend... Wat vertelt ons dit? Als dit soort balletjes opgegooid worden (even kijken hoe ze landen) dan betekend dit dat de Russen alternatieve scenario's aan het verkennen zijn om te zien hoe ze hun doelen zeker kunnen stellen. En waarom onderzoeken ze alternatieve scenario's? Omdat ze inzien dat de kans groot is dat ze de Krim gaan verliezen.
Ik denk meer: men ziet in dat het hele land naar de tering gaat. Zonder economisch model blijft het vechten om de schaarse goederen. Het is alsof Nederland binnen korte tijd van een gematigd zeeklimaat naar een woestijnklimaat overgaat. De schok is veel te groot met een generatie die duidelijk het verschil tussen toen en straks weet te herinneren. Dan is straks ook het laatste restje jeugd vertrokken. Dan praten we over een geweldloos gevolg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:13:
[...]
Wat ik over de man las is dat Patrushev een groot deel van het veiligheidsapparaat achter zich heeft. In die zin regeert Putin wellicht ook bij de gratie van Patrushev in plaats van andersom. Patrushev zelf zou namelijk geen ambitie hebben om president te spelen.
Ook dat kan nog inderdaad. De scheme die voorligt is sowieso behoorlijk KGB geïnfecteerd en daarom niet acceptabel voor het westen, maar dat dit gelekt wordt is veelzeggend.
Ik herinner mij van @Virtuozzo dat in Rusland er een gigantisch fonds is waarvan eigenaarschap en beheer erg schimmig zijn. Deze entiteit zou ook leidend zijn bij de opvolgingskwestie in verleden tijen. Onderzoek daar naar loopt dood (als in onderzoeksjournalisten gaan dood). Het klinkt als een complot dan wel een heel spannende roman, het is spijtig dat ik hier niet wat meer over weet.
Yep De Mannen van Poetin - Catherine Belton, heb dat boek ook nog niet uit hoor.
Ik denk dat hij op die KGB voorziening doelt die al in de nadagen van de Sovjet Unie al werd opgebouwd met behulp van smokkelinkomsten. Dit fonds had precies tot doel om de ondergrondse KGB machtsstructuur functionerend te houden na de val van de Sovjet Unie. Het fonds raakte wel overgedragen bij de val van de Sovjet Unie. De fondsbeheerder pleegde (kuch) zelfmoord (kuch).

Mede dank zij deze deviezen heeft de KGB zich weer terug kunnen werken naar het centrum van de macht. Ook de activiteiten van Poetin in St Petersburg hadden tot doel geld naar dit fonds te sluizen. Dat ging zelfs zo banaal dat geld dat bedoeld was voor voedsel voor de burgers van St. Petersburg (Sovjet Unie was inmiddels al ingestort en de economie lag in de touwen) met hulp van Poetin naar het fonds werd gedirigeerd.
Ik geloof zeer wel dat Putin erg machtig is, maar niet almachtig in Rusland. Dat wordt ook wel bewezen door het feit dat hij zijn steunpilaren (oligarchen) straffeloos kan kapot slaan (denk aan de reeks raamreizigers). De Veiligheidsraad kan hij laten opzitten, belachelijk maken en kunstjes doen. De Doema is het persoonlijke toneelgezelschap van Putin. De economie wordt de grond in geboord. Dat is het breken van een deal, dat kan normaal gesproken niet straffeloos.

Ik las een opiniestuk waarin werd geopperd dat de elite gelooft in een happy end met een overwinning voor Rusland. Dat zal dan niet de top zijn. En toch staat Putin overeind. Er zijn dictators voor minder omgelegd.
Het is heel lastig in te schatten. Ik ben het wel met je eens dat we ons misschien niet teveel op Poetin zelf moeten fixeren omdat de man representant is voor een machtsstructuur. Hij is heel machtig, maar als Poetin een belemmering is voor een oplossing voor Rusland dan gaat hij. Maar dan veranderd er netto niets aan de doelstellingen van het Huidige Rusland die door Poetin zijn ingezet. Maar het berichtje van @Anoniem: 421923 duidt op gasontwikkeling. Er is iets aan het gisten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Biden vraagt nog eens 11,7 miljard dollar voor steun aan Oekraïne.
bron: https://www.bloomberg.com...in-additional-ukraine-aid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 04-07 13:41
bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:06:
Biden vraagt nog eens 11,7 miljard dollar voor steun aan Oekraïne.
bron: https://www.bloomberg.com...in-additional-ukraine-aid
Deze oorlog is denk ik de beste ROI van Amerika ooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:04:
[...]

Ook dat kan nog inderdaad. De scheme die voorligt is sowieso behoorlijk KGB geïnfecteerd en daarom niet acceptabel voor het westen, maar dat dit gelekt wordt is veelzeggend.

[...]

Yep De Mannen van Poetin - Catherine Belton, heb dat boek ook nog niet uit hoor.
Ik denk dat hij op die KGB voorziening doelt die al in de nadagen van de Sovjet Unie al werd opgebouwd met behulp van smokkelinkomsten. Dit fonds had precies tot doel om de ondergrondse KGB machtsstructuur functionerend te houden na de val van de Sovjet Unie. Het fonds raakte wel overgedragen bij de val van de Sovjet Unie. De fondsbeheerder pleegde (kuch) zelfmoord (kuch).

Mede dank zij deze deviezen heeft de KGB zich weer terug kunnen werken naar het centrum van de macht. Ook de activiteiten van Poetin in St Petersburg hadden tot doel geld naar dit fonds te sluizen. Dat ging zelfs zo banaal dat geld dat bedoeld was voor voedsel voor de burgers van St. Petersburg (Sovjet Unie was inmiddels al ingestort en de economie lag in de touwen) met hulp van Poetin naar het fonds werd gedirigeerd.
Thx, dat is een goede pointer geloof ik.
[...]
Het is heel lastig in te schatten. Ik ben het wel met je eens dat we ons misschien niet teveel op Poetin zelf moeten fixeren omdat de man representant is voor een machtsstructuur. Hij is heel machtig, maar als Poetin een belemmering is voor een oplossing voor Rusland dan gaat hij. Maar dan veranderd er netto niets aan de doelstellingen van het Huidige Rusland die door Poetin zijn ingezet. Maar het berichtje van @Anoniem: 421923 duidt op gasontwikkeling. Er is iets aan het gisten.
Dat zijn we dan eens. Het zou fijn zijn meer signalen daarvan te krijgen. Want doelstellingen voor het Rusland worden door mensen gemaakt. En crises maken zaken vloeibaar. Het was niet mijn bedoeling, maar nu springt toch De Wijk weer voor het geestesoog, die zijn onbegrip over de sancties maar niet kwijt kan. Niet alleen raakt het de defensie-industrie, het zorgt er ook voor dat het land eindelijk eens tegen de muur op gaat lopen en aan een ander toekomstbeeld moet gaan denken. Nog los van de morele vraag waarom je geld wil verdienen aan afgesneden geslachtsdelen en ontvoerde kinderen.
De grote winst kan nog wel eens zijn dat we Rusland niet alleen in een economische crisis storten, maar ook in een bestuurlijke crisis waarbij de huidige vervlechting van repressie, spionage, wetteloosheid en georganiseerde misdaad niet meer te managen valt door de binnenlandse terreurdienst.

En ja, eens dat dit bericht een trendbreuk is en mss nog hoopvoller stemt dan de opgewekte update van UA zelf deze dag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

Auredium schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:25:

Er staat wel meer op het spel dan tot 25k Russen slopen en hun materiaal recycleren.

Het front is te lang en de soldaten, zware wapens,... staan te dun verspreid over de enorme lengte.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LFucdbr.png

De rivier is een natuurlijke barrière dat nu gebruikt wordt om de Russen aan de verkeerde kant van het water van de rest af te snijden voor de Kesselschlacht.

Later wordt het een barrière dat minimale verdediging (TDF) nodig heeft en het front wordt ingekort. De reguliere troepen kunnen naar Zaporizhzhia verplaatst worden voor een eventuele lenteoffensief richting Melitopol.

De tijdslot is voor de modder in november.

En voor de Midterm Elections (8 november 2022). Een oorlog dat vooruit gaat, is populair bij het Amerikaanse publiek en ze willen niet geld aan een eindeloze oorlog verspillen. Het wegvagen van 25k Russen aan de verkeerde kant van het water is het goede nieuws dat de Democraten kunnen gebruiken. De oorlog moet populair blijven.

Voor Europa is vooruitgang op het slagveld nodig om de mensen te overtuigen dat de oorlog niet teveel dure winters gaat kosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Dutchy007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:13:
[...]

Deze oorlog is denk ik de beste ROI van Amerika ooit.
Klopt. Geen kisten terug, geen personeelskosten, slechts wat getalletjes in de boekhouding en een handige kickstart voor de defensieindustrie. Wat men er voor terug krijgt is onbetaalbaar. Men zal straks beter dan ooit voorbereid zijn op een militaire clash met China, mocht die laatste daar zin in hebben.

En: met de ontmaskering van Rusland als serieuze bedreiging zijn er veel kopzorgen verdwenen. Men hield rekening met twee tegenstanders die men als zwaargewicht zag: China en Rusland. Nu de hele wereld een demonstratie heeft gezien dat het Westen niet zo zwak is als sommigen misschien meenden te kunnen concluderen na Afghanistan, is de positie van de VS in het buitenland ook een stuk sterker.
Afrika en India hebben misschien wel een kostbare misrekening gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

rapture schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:24:
[...]

Er staat wel meer op het spel dan tot 25k Russen slopen en hun materiaal recycleren.

Het front is te lang en de soldaten, zware wapens,... staan te dun verspreid over de enorme lengte.

[Afbeelding]

De rivier is een natuurlijke barrière dat nu gebruikt wordt om de Russen aan de verkeerde kant van het water van de rest af te snijden voor de Kesselschlacht.

Later wordt het een barrière dat minimale verdediging (TDF) nodig heeft en het front wordt ingekort. De reguliere troepen kunnen naar Zaporizhzhia verplaatst worden voor een eventuele lenteoffensief richting Melitopol.

De tijdslot is voor de modder in november.

En voor de Midterm Elections (8 november 2022). Een oorlog dat vooruit gaat, is populair bij het Amerikaanse publiek en ze willen niet geld aan een eindeloze oorlog verspillen. Het wegvagen van 25k Russen aan de verkeerde kant van het water is het goede nieuws dat de Democraten kunnen gebruiken. De oorlog moet populair blijven.

Voor Europa is vooruitgang op het slagveld nodig om de mensen te overtuigen dat de oorlog niet teveel dure winters gaat kosten.
Ik denk van niet, het is voor de amerikanen nog nooit zo goedkoop geweest om de oude aartsvijand te decimeren op militair vlak.

Geen weldenkende amerikaan laat die opportunity aan zich voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Is er zicht op de troepensterkte van Rusland op de westoever oostoever van de Dniepro? Ik denk dan even een stap verder, maar ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn voor UA om het gebied over de rivier te bevrijden.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 02-09-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:53:
Is er zicht op de troepensterkte van Rusland op de westoever van de Dniepro? Ik denk dan even een stap verder, maar ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn voor UA om het gebied over de rivier te bevrijden.
Ik weet niet of de moeite meer gerelateerd zal zijn aan een aantal of aan motivatie of aan de hoeveelheid munitie.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2022 22:20 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wauskoek
Ik weet niet of dit filmpje voorbij is gekomen maar man man man... Wat moet de adrenaline gieren!

Een gevecht bij een brug wat bijzonder dicht bij is tussen de russen(links) en de Oekraïners(rechts).

https://www.reddit.com/r/...closerange_fight_between/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
wauskoek schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:19:
Ik weet niet of dit filmpje voorbij is gekomen maar man man man... Wat moet de adrenaline gieren!

Een gevecht bij een brug wat bijzonder dicht bij is tussen de russen(links) en de Oekraïners(rechts).

Ik dacht het precies andersom was 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet of de moeite meer gerelateerd zal zijn aan een aantal of aan motivatie of aan de hoeveelheid munitie.
Sja, verdedigen kost minder motivatie en munitie. En een rivier oversteken is toch knap lastig als er nog wat zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:18
En weer een RU munitiedepot de lucht in, ditmaal in Tokmak (regio Zaporizhia).
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:19:

Die Rus die dicht bij de brug ligt heeft zo ongelooflijk veel geluk. kogels, granaten, overleeft alles, pure waanzin.
Maar het laat wel zien hoe extreem veel kogels verschoten moeten worden per kill. Een van de reageerders had een aardige statistiek van de Amerikanen in Irak/Afghanistan: men had 250.000(!) kogels per gedode rebel nodig. Goed, daar zat training bij, maar dan nog.
Onderstreept maar weer het belang van de logistiek, in close combat is een tekort je einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53
Indoubt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:35:
[...]

Ik denk van niet, het is voor de amerikanen nog nooit zo goedkoop geweest om de oude aartsvijand te decimeren op militair vlak.

Geen weldenkende amerikaan laat die opportunity aan zich voorbij gaan.
Niet alleen dat. Zie de stijging van bijdragen aan de defensie conform de NATO wens die a. Een wens waren van Trump die Biden nu inwilligt en b. Zorgen voor een mooie bron van inkomsten voor de o.a. Amerikaanse wapenindustrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
In een ander filmpje wat in de comments staat daar zie je net daarvoor een APC arriveren onder de brug.

Maar dit is nog verbazingwekkender dan het filmpje uit het begin van de oorlog bij een brug bij Kherson. Wow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Wat wij toen allemaal al wisten is nu echt bevestigd.

Het waren geen boeren met hooivorken waar het leger tegen vocht in de LDNR in 2014

[ Voor 17% gewijzigd door Mektheb op 03-09-2022 07:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wel een goed teken dat de luchtmacht steeds meer aanvallende sorties begint te krijgen.

https://www.ukrinform.net...orties-over-past-day.html
Over the past day, Ukrainian aviation made more than 40 sorties to support the actions of ground groups. Several enemy control points and an ammunition depot were destroyed.
+
What air defense doing ;)
"In Dnipro district, our military shot down all five Russian missiles that the enemy fired at Dnipro city. Falling fragments caused several fires. Firefighters put them out. No one was injured," Valentyn Reznichenko,
https://www.ukrinform.net...dnipro-city-at-night.html

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 03-09-2022 09:17 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:45:
Wel een goed teken dat de luchtmacht steeds meer aanvallende sorties begint te krijgen.

https://www.ukrinform.net...orties-over-past-day.html

[...]

+
What air defense doing ;)

[...]

https://www.ukrinform.net...dnipro-city-at-night.html
Plus, we zien weer strikes van de TB2 :)
Om de vraag what air defense doing te beantwoorden, dit is wat UA air defense doing.
Heel mooi, ze worden steeds beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Kennelijk doet het Oekraiense leger goede zaken, want de leiding is in een goede bui:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFbt0NUdWAAE1pe-.png%3Fname%3Dsmall

src: https://www.facebook.com/...dhZSYQ3dPGEb48mf6sAfSP6El

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:23:
Plus, we zien weer strikes van de TB2 :)
Ik zag net ook deze:

Het blijven mooie beelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
en alweer een amfibische aanval op Enerdohar, nu met 15 boten:
MILITARY OPERATION IN UKRAINE3 SEP, 03:17
Ukrainian assault force’s attempt to disembark near Energodar thwarted — official
According to Vladimir Rogov, the movement of boats with armed people was detected around midnight
ENERGODAR, September 3. /TASS/. An attempt by the Kiev government troops to send an assault force towards Energodar has failed, a local administration official has told TASS.

"Several dozens of high-speed boats carrying armed people were on their way, but the attempt was thwarted," said Vladimir Rogov, a member of the main council of the Zaporozhye Region’s military-civilian administration.

According to the official, the movement of boats with armed people was detected around midnight.

This is not the first attempt of the Kiev government troops to stage an assault on the plant. As the city of Energodar, housing Europe’s largest nuclear power plant, was preparing to meet a mission of the International Atomic Energy Agency (IAEA), two Ukrainian sabotage groups comprising up to 60 people in total attempted to cross the Kakhovka water reservoir and disembark around three kilometers away from the Zaporozhye Nuclear Power Plant (NPP). The attack, which occurred at around 06:20 Moscow time, was thwarted by members of the Russian National Guard and army aviation.

Later in the day, the Russian Defense Ministry reported that at around 07:00 Moscow time Ukrainian troops made another attempt to disembark near the NPP, in the vicinity of the Vodyanoe village. The landing was thwarted by Russia’s Armed Forces, when they sunk two self-propelled barges carrying saboteurs that departed from Nikopol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Kunnen we weer de Bayraktar Song van stal halen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Tens schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:30:

[...]
Ik vraag me af of dat verhaal waar is. Een operatie tegen de NPP kan bijna alleen maar nadelen hebben voor UA. Als er een ongeluk gebeurt kunnen ze wel RU de schuld geven, maar het levert ze een tweede Chernobyl op, en dat risico wil je niet lopen in een land dat voor een flink deel is verwoest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
_Eend_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:51:
[...]

Ik vraag me af of dat verhaal waar is. Een operatie tegen de NPP kan bijna alleen maar nadelen hebben voor UA. Als er een ongeluk gebeurt kunnen ze wel RU de schuld geven, maar het levert ze een tweede Chernobyl op, en dat risico wil je niet lopen in een land dat voor een flink deel is verwoest.
Rusland doet hun best om alles in scene te zetten. Er is op reddit een filmpje die blijkbaar laat zien dat alle commando’s die gestuurd zijn dood zijn. Allen liggen ze op hun buik. Geen bloed of kogelgaten te zien…

Ze doen geen eens hun best om het echt te laten blijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online

[...]
Houd het maar op broodje aap. Geen bewijs, en erg onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
user109731 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:29:
[...]

Ik zag net ook deze:
[Twitter]
Het blijven mooie beelden.
Helaas heb ik ook de beelden gezien van de afterparty nadat die M113 meegenomen is.

En dat was niet 1 iemand uit UA die helaas uitgeschakeld waren, het werkt dus wel 2 kanten op.
Enkel zien we vaak maar 1 paar beelden en dat is van wat er met de Russen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:24
Mektheb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:03:
[...]

Helaas heb ik ook de beelden gezien van de afterparty nadat die M113 meegenomen is.

En dat was niet 1 iemand uit UA die helaas uitgeschakeld waren, het werkt dus wel 2 kanten op.
Enkel zien we vaak maar 1 paar beelden en dat is van wat er met de Russen gebeurt.
Is die YPR van die specifieke aanval dan?
En niemand heeft -hoop ik- toch de illusie dat Oekraine geen verliezen lijdt?

Het probleem is dat veel Russische materiaal er nogal amateuristisch, raar geknipt of ronduit in scene gezet uit ziet?
Zo ook dat filmpje dat ze een "Oekrainse tank" vernietigen met een commerciele drone en brandbom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Russische daklozen krijgen een baan aangeboden:
Officieren in de Russische stad Sint-Petersburg proberen dakloze Russen te overtuigen om in Oekraïne te gaan vechten. Rusland zou steeds meer militairen verliezen en kampt bovendien met een tekort aan vrijwilligers in het leger, zo schrijft de Britse krant ‘The Telegraph’. Een woordvoerder van de Russische liefdadigheidsorganisatie voor daklozen Nochlezhka beweert dat officieren al verschillende opvangcentra bezochten om mensen te rekruteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Prosac schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:10:
[...]

Is die YPR van die specifieke aanval dan?
En niemand heeft -hoop ik- toch de illusie dat Oekraine geen verliezen lijdt?

Het probleem is dat veel Russische materiaal er nogal amateuristisch, raar geknipt of ronduit in scene gezet uit ziet?
Zo ook dat filmpje dat ze een "Oekrainse tank" vernietigen met een commerciele drone en brandbom.
Ja volgens mij wel, maar ook dat is onzeker.
Wil het vaak ook niet eens zien, maar in Telegram duwen ze in de comments het er vaak bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:24
Mektheb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:15:
[...]

Wil het vaak ook niet eens zien, maar in Telegram duwen ze in de comments het er vaak bij
Telegramkanalen die Pro-Russische zijn houden zich deze week nogal stil of plaatsen berichten dat het Oekrainse offensief VOLLEDIG mislukt is.
Geeft mij op zich wel een indicatie dat er zeker iets gaande is en niet zo heel positief (voor de Russen).

Daarnaast is Sasha Kotz, oftewel WarGonzo opgepakt in Moskou. Deze propagandist heeft de laatste weken nogal -voor Rusland- dubieus materiaal geplaatst, waardoor belangrijke plekken geo-located konden worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:03:
[...]

Ik wil geen beelden van dode of gewonde Russen zien, maar peperduur Russisch spul dat is uitgeschakeld zodat ze er geen dood en verderf meer mee kunnen zaaien heb ik minder moeite mee. Maar inderdaad, aan de andere kant wordt er ook genoeg uitgeschakeld helaas.
Prosac schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:20:
Telegramkanalen die Pro-Russische zijn houden zich deze week nogal stil of plaatsen berichten dat het Oekrainse offensief VOLLEDIG mislukt is.
Geeft mij op zich wel een indicatie dat er zeker iets gaande is en niet zo heel positief.
Dat lijkt een desinformatie campagne te zijn van de Russen. ISW heeft daar ook over geschreven deze week:
Ukrainians and the West should not fall for Russian information operations portraying the Ukrainian counteroffensive in Kherson Oblast as having failed almost instantly or that depict Ukraine as a helpless puppet of Western masters for launching it at this time. The Russian Ministry of Defense began conducting an information operation to present Ukraine’s counteroffensive as decisively failed almost as soon as it was announced on August 29.[1] Several prominent military bloggers—even bloggers who have historically been critical of the Kremlin—are promoting this message.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:27
bulle bas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:53:
Is er zicht op de troepensterkte van Rusland op de westoever oostoever van de Dniepro? Ik denk dan even een stap verder, maar ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn voor UA om het gebied over de rivier te bevrijden.
Dat is logischer vanuit Zaporizhia, die bruggen zijn twee kanten op onbegaanbaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Tijd voor wat jolijt: de Superbonker 9000 in actie:
https://www.reddit.com/r/...ing_the_superbonker_9000/

En de 92e brigade heeft een video online gezet waarin ze om winterhulp vragen: https://www.reddit.com/r/...krainian_armed_forces_is/

Wat mij betreft stuurt MinDef al hun (overtollige) koudweer-spul richting UA, dat spul gaat over het algemeen langer mee dan het consumentenspul wat op Amazon staat denk ik zo. Maar ik ga in ieder geval wel wat geld die kant op sturen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

_Eend_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:48:
Tijd voor wat jolijt: de Superbonker 9000 in actie:
https://www.reddit.com/r/...ing_the_superbonker_9000/

En de 92e brigade heeft een video online gezet waarin ze om winterhulp vragen: https://www.reddit.com/r/...krainian_armed_forces_is/

[Twitter]

Wat mij betreft stuurt MinDef al hun (overtollige) koudweer-spul richting UA, dat spul gaat over het algemeen langer mee dan het consumentenspul wat op Amazon staat denk ik zo. Maar ik ga in ieder geval wel wat geld die kant op sturen :)
Tnx voor de tip! Meteen maar ff een donatie gedaan via PayPal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1N8w-sxeXWshuzJUUY1ynKRCxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xsJIlBplaZfPvIQoMqsHhfi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bulle bas schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:58:
[...]

Houd het maar op broodje aap. Geen bewijs, en erg onlogisch.
heb je de videobeelden ervan niet gezien?

overtuigend bewijs toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

[...]
Aardige inflatie in de RU propaganda.
Eerst 2 boten, toen 7, en nu 15 :o

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
bloody schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:10:
[...]

Aardige inflatie in de RU propaganda.
Eerst 2 boten, toen 7, en nu 15 :o
eigenlijk is het nog erger:
ENERGODAR, September 3. /TASS/. An assault force aboard over 15 speed boats is moving towards the city of Energodar from the Kiev-controlled territory, a Zaporozhye region official told TASS on Saturday.

"Around 40 boats are currently moving across Dnepr. At least 15 of those speed boats with a large number of armed people on board are moving towards Energodar," said Vladimir Rogov, a member of the main council of the Zaporozhye Region’s military-civilian administration. "We have not seen waterway activities of this scope during the entire period of the special military operation."
O-)

En net als bij de eerste twee 'aanvallen' is het bewijs weer overtuigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Tens schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:15:
[...]

eigenlijk is het nog erger:

[...]

O-)

En net als bij de eerste twee 'aanvallen' is het bewijs weer overtuigend.
8)7

What boat doing..

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-07 16:07

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zo moeilijk is dat natuurlijk niet. Het is gewoon de natuur...

Als je een mannetjesboot en een vrouwtjesboot bij elkaar zet, dan krijg je vanzelf meer bootjes.

Iedere Rus begrijpt dat. Waarom de mensen hier niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Mektheb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:15:
[...]

Eerste vraag is natuurlijk of het niet een ypr uit Servië is. Als ik het me goed herinner hadden ze er daar een paar die Dutchbat indertijd heeft moeten achterlaten in Srebrenica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:10
Anoniem: 57411 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:22:
[...]

Eerste vraag is natuurlijk of het niet een ypr uit Servië is. Als ik het me goed herinner hadden ze er daar een paar die Dutchbat indertijd heeft moeten achterlaten in Srebrenica.
En wellicht patrouille die 'm achter moest laten, lege tank, etc. Er gaan voertuigen verloren, dat staat vast. Tot Rusland weilanden vol met materiaal laat zien is het zorgelijk, tot die tijd vaker genant dan iets anders.

Net als die bayraktar die elke dag op een andere manier bij elkaar gelegd wordt om elke keer een nieuwe 'kill' te laten lijken. Even los van die 3 sims 3 :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Remy op 06-09-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:30:
[...]

En wellicht patrouille die 'm achter moest laten, lege tank, etc. Er gaan voertuigen verloren, dat staat vast. Tot Rusland weilanden vol met materiaal laat zien is het zorgelijk, tot die tijd vaker genant dan iets anders.

Net als die bayraktar die elke dag op een andere manier bij elkaar gelegd wordt om elke keer een nieuwe 'kill' te laten lijken. Even los van die 3 sims 3 :+
Naja in de beelden van die YPG en daar in de comments werden ook video’s geplaatst wat de inzittende zouden zijn.

Maar of die bij elkaar horen is de vraag, maar niet fijn zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Deze post zette mij wat aan het nadenken: _Eend_ in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"

Over TB2's gesproken.....

Misschien wat stoutmoedig... Wil tweakers vast niet mee geassocieerd worden ......maar ...... ehhhmmmm....een tweakers-TB2? Een Fundraise opzetten?

Tweakers zal zich zelf prettiger voelen met warme wanten voor de winter (met tweakers logo :+ ), meer politiek correct? Misschien moet een breder kader worden gekozen.

Een ander idee is om iets te zoeken in de Nederlandse wapenindustrie dat de moeite waard is zodat een dergelijk bedrijf op de kaart komt. Vooropgesteld moet het wel zinvol zijn voor Oekraïne. Mogelijk is het vanuit die optiek gewoon effectiever bij bestaande actie aan te sluiten,

Ik weet dat die dingen niet met twee pakjes boter worden vergeven (5 miljoen USD). Maar TB2 hebben zich als wapensysteem heel effectief getoond...

We kunnen natuurlijk ook warme wanten doen, kans op een breder draagvlak, zit alleen niet zo'n technologisch tintje aan maar niet ieders karakter bevindt zich in het hogere geweldspectrum.

Zomaar een idee hoor, ik weet niet of zoiets al is geopperd.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 03-09-2022 15:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Defmon3 heeft de tussenstand eens opgemaakt van de afgelopen 3 maanden

Three month UA vs RU advances.
Time period: 20220602-20220902
Total RU areal gain: 612 km2

During this time period UA have reported RU lost (according to UA) :
18000 personnel or 29.4 per km2
648 tanks or 1.05 per km2
1023 APCs 1.64 per km2
bron: https://nitter.unixfox.eu...tus/1566048747171241985#m

Merk op dat het afbreken van het Kyiv-front niet in deze 3 maanden zit.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/orig/media%2FFbu48ZWWQAUYWqb.jpg

Daarnaast de tankverliezen (RU) van de laatste dagen bij elkaar opgeteld:

My very unsexy list of RU tank losses the last 7 days. The first 3 days shows pretty normal numbers between 3-7. The last 4 days we have seen numbers between 12 and 25, this would indicate to me increased mechanized combat. (Cpt Obvious)

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFbt4K9WXwAA66Ps.png%3Fname%3Dsmall

RuAF has not used a lot of tanks for the day to day attacks these last 3 months. It has mostly been infantry with a tank as support shooting in direct fire or shooting at their max range.

To me this looks like RuAF has committed tank units to defend against the AFU offensive and are taking considerable losses. They have lost the equivalent of 1 tank regiment or 3 motorized rifle regiments in tanks the last 7 days. 95 tanks.

De trend van de Russische verliezen:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFbt7fbYXkAA8khu.png%3Fname%3Dsmall

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFbt7qN5XgAEVPJy.png%3Fname%3Dsmall

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

teacup schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:09:
Deze post zette mij wat aan het nadenken: _Eend_ in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"

Over TB2's gesproken.....

Misschien wat stoutmoedig... Wil tweakers vast niet mee geassocieerd worden ......maar ...... ehhhmmmm....een tweakers-TB2? Een Fundraise opzetten?
Zoiets had ik ook al geopperd. Ik sta er in ieder voor open. Count me in voor 100 euro ofzo.

We gaan als tweakers echter geen paar miljoen bij elkaar schrapen als het niet landelijk gaat. Maar misschien als donatie aan die winterkleding voor Oekraïne misschien?

[ Voor 12% gewijzigd door ZenTex op 03-09-2022 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dit zijn weer mooie getallen om te zien 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaOi131KUMObzXVQmfSL0amL3pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DV1u4WyLULTUwSwHrZCVkHns.png?f=fotoalbum_large

Zie ook deze site, je ziet in de diverse grafiekjes ook (gelukkig) weer een mooi stijgende lijn.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Anoniem: 57411 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:22:
[...]

Dat lijkt mij echt heel erg onwaarschijnlijk. Ik denk dat de russen wel iets beters te doen hebben dan een oude YPR om spuiten naar NAVO camo (Dutchbat YPR's waren wit) en die naar een moeilijk toegankelijk gebied te verslepen voor een klein propagandastuntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

ZenTex schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:35:
[...]

Zoiets had ik ook al geopperd. Ik sta er in ieder voor open. Count me in voor 100 euro ofzo.

We gaan als tweakers echter geen paar miljoen bij elkaar schrapen als het niet landelijk gaat. Maar misschien als donatie aan die winterkleding voor Oekraïne misschien?
Die kleding fundraises zijn sowieso iets om aan mee te doen.

Ook eens met je andere opmerking, tweakers is als community te smal, dan zouden verbindingen moeten worden gelegd met andere platforms en gelijkgestemden waar hetzelfde idee leeft. De kracht van die TB2 is dat het profiel van het ding hoog is. Daarom was dit het eerste waar ik aan dacht.

Dat de gedachte zal leven, daarvan ben ik wel zeker. Andere landen zijn ons voorgegaan. Maar daarvan lijken niet alle hun doel te bereiken, zo heeft bij de campagne in Noorwegen de bank die het faciliteerde de stekker eruit getrokken, wilde geen geld voor wapens ophalen. Ook Canada is er nog niet. De positieve verhalen zijn natuurlijk Litouwen waar een belangrijke media persoonlijkheid de schouders eronder zette. Litouwen haalde de eindstreep. Ook Polen wist resultaat te bereiken.

Gemene deler bij beide landen is de motivatie om tegen Rusland op te staan, omdat die landen weten wat het betekend door het land overheerst te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
teacup schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:35:
[...]

Litouwen waar een belangrijke media persoonlijkheid de schouders eronder zette.
--
Gemene deler bij beide landen is de motivatie om tegen Rusland op te staan, omdat die landen weten wat het betekend door het land overheerst te worden.
Moeten we Victoria Koblenko even optrommelen :P
Pagina: 1 2 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid