Stefke schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:39:
Ik heb een mail van dezelfde strekking na een klacht op klachtkompas
Nu ben ik overgegaan op Engie, maar dat gaat pas 16-2 in. Vermoedelijk geen "persoonlijke berekening" omdat mijn contract nog loopt.
Wat ik wat "vreemd" vind is dat Eneco in deze mail niet per direct informeert dat mijn TLV naar beneden gaat (over 30 dagen....), dan is dat probleem voor hun iig opgelost. Hoeft natuurlijk niet van mij
Ze geven in de deze mail aan dat de TLV nog gelijk blijft aan afnametarief totdat over een verlaging gecommuniceerd wordt.
Als ik dus nu Engie weer annuleer, dan blijf ik dus voorlopig een hoge TLV ontvangen bij Eneco (al wordt dat pas vanaf april weer interessant, ik ben nu aan t afnemen nog een maand of 2, daarna ga ik weer TLV-en)....neem aan dat t Eneco wel lukt om voor april een lagere TLV te communiceren.
Let bij zonnepanelen even op, hoe je uitkomt. Voor het salderen in 2023 is door de knip van 1 januari een andere situatie ontstaan. Dat betekent, dat alles, wat je hebt opgewekt in 2022 na je jaarrekening van 2022 wordt gesaldeerd met je verbruik na die jaarrekening van 2022. Je neemt dit overschot dus NIET mee voor saldering in 2023.
Iedereen begint op 1 januari met plafondtarief en gebruikersbudget. Dat loopt door tot je jaarrekening of je eindafrekening, afhankelijk van wat eerder komt.
Voorbeeld. je hebt een variabel contract met plafondprijzen en wilt per 1 april overstappen.
Je hebt panelen en produceert van 1 jan t/m 1 april 250 Kw
Je budget voor elektriciteit is tot 1 april 886 Kw
Je verbruik tot 1 april is 800 Kw.
Je saldeert 250 Kw, voor de overige 550 KW betaal je (maximaal) 550x 0,40 euro = 220 Euro. (Met 550 Kw blijf je immers binnen het budget van 886) De prijs van 0,40 per Kw is hier de plafondprijs.
Gaat je verbruik netto uit boven het budget (886 budget + 250 saldering) van 1136, dan ga je over dat verbruik (totaal verbruik -1136) de contract prijs betalen, die op jou van toepassing is.
je betaalt dan die (maximaal) 220 over je verbruik dat binnen dat budget is gebleven + de kosten van je verbruik, dat na saldering boven dat budget is uitgekomen
Is je contractprijs lager dan 40 cent, dan wordt je rekening lager.
E.e.a. staat ook bij gaslicht.com
https://www.gaslicht.com/...houdt%20prijsplafond%20in