Toon posts:

Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste
Acties:

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:02
ComPeter schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:34:
[Afbeelding]

Dus jij hecht geen waarde aan dit soort berekeningen van Eneco.
Klopt; en dat hebben ze mij mondeling en schriftelijk bevestigd. Je kunt er geen rechten aan ontlenen en het zet je op het verkeerde been. Blijkbaar ontbreekt de wil bij Eneco om in de ap, de website en het maandelijks energieoverzicht, correcte info te geven.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:28

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik krijg dus de indruk dat ze gewoon z.s.m. alle klachten waar het trefwoord "terugleververgoeding" oppakken met een standaardbericht + custom waardes voor terugleververgoeding.

Dat merk ik met mijn klachten. Die gaan voor 80% over alles wat niet met de TLV van 5 sept te maken hebben, maar toch is die gehele klacht daarop gericht en laat de "behandelaar" alle overige facetten buiten beschouwing.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-03 21:44

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Voor iedereen die nog geen oplossing op de niet-gecommuniceerde tlv verlaging naar 9 cent:

zet je klacht op klachtenkompas. Velen hebben de laatste weken daar binnen enkele dagen een daadwerkelijke oplossing op gekregen. En 50 euro vergoeding.

Twee maanden is lang zat en wie niet waagt die niet wint. Via de hell-desk kom je er vaak niet.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:08
Ik had een variabel contact en had wel bericht gekregen. Ik heb telefonisch een toezegging gekregen dat ze het verschil tussen 9 en 61 ct zouden vergoeden over een periode van 30 dagen na ontvangst van het bericht.

Daarna kreeg ik per mail te horen dat ze het toch niet gingen vergoeden omdat ze mij tijdig gemaild hadden. Ik heb verwezen naar de toezegging in het telefoongesprek. Ze hebben het terug geluisterd en besloten mij alsnog de vergoeding te betalen en dat hebben ze nu ook gedaan.

Dus een uitspraak van telefonische helpdesk kan zeker wel helpen zelf als ze die uitspraak niet hadden mogen doen. Onthoud wel op welke datum je het gesprek gevoerd hebt dan kunnen ze het terugvinden.

Na alle kritiek op Eneco vind ik het best netjes dat ze het zo opgelost hebben.

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-03 18:32

leandres

ook nog?

Hoewel ik inmiddels via Klachtkompas een melding heb lopen heeft Eneco KS inmiddels ook gereageerd. En die reactie vind ik hoogst opmerkelijk en eerlijk gezegd niet heel slim.
Bedankt voor uw reactie op 2 november 2022. Deze is in goede orde ontvangen.

Ik begrijp uw frustratie rondom het communiceren van de terugleververgoeding. Helaas kunnen wij niet bieden wat u vraagt.

We hebben altijd gehandeld volgens de wet en de algemene voorwaarden die in de energiesector gelden en bekend zijn bij de ACM. Om echter te voldoen aan de oproep om klanten eerder over hun nieuwe tarieven te informeren, hebben we besloten om - conform de wens van de ACM - vanaf 1 oktober klanten ten minste 30 dagen voor het ingaan van de nieuwe tarieven hierover te informeren. Bij tarieven die eerder zijn ingegaan dan 1 oktober verandert er dan ook niets.

Ik realiseer me dat dit niet het antwoord is waar u op gehoopt had. Maar ik hoop dat ik u meer duidelijkheid heb kunnen geven want op dit moment kunnen wij niet meer bieden.

Wij kunnen enkel onze excuses aanbieden voor het niet communiceren van de vermindering in het teruglevertarief.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-03 16:12

Esumontere

Floep, banaan.

Ik zit ook in hetzelfde schuitje als velen hier; modelcontract en geen bericht van verlaging TLV terwijl ze dondersgoed weten dat ik overproduceer (zelf aangegeven bij afsluiten contract). Ik ben (vooralsnog) niet overgestapt dus het contract loopt nog. Afgelopen zondag heb ik een klacht geplaatst op klachtenkompas, en kreeg vreemd genoeg een andere reactie dan anderen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na dit bericht wil Eneco mijn klacht sluiten. Dat ga ik niet doen, ik laat hem openstaan totdat ze me daadwerkelijk contacteren via de email. Het zal mij benieuwen...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:15
ik blijf het bijzonder vinden hoe de houding van Eneco volstrekt afhankelijk lijkt te zijn van de behandelaar / reaguurder, ipv een oplosbeleid. Dit is afwimpelbeleid.

Mijn 50 euro had ik overigens binnen enkele dagen p de rekening, maar het TLV is nog steeds niet aangepast. Bij anderen inmiddels al wel?

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45
Wel echt bizar dat de één wel een compensatie krijgt en de ander niet.. Succes iedereen :/

• paQ
Atomius schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:32:
Wel echt bizar dat de één wel een compensatie krijgt en de ander niet.. Succes iedereen :/
Ik kreeg het ook niet, en werd daar bovenop met heel mijn klacht wederom met een kluitje het riet in gestuurd. Op klachtenkompas gezet, en binnen 30 min een 'oplossing'.

Ondertussen ben ik weer in het traject van radiostilte over de afhandeling :N

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:18
Inmiddels ook bericht van Eneco naar aanleiding van geplaatste klacht op klachtenkompas. 100% gecompenseerd, geen 50 euro al hoefde dat ook niet. Nu deze club snel vergeten en verder bij SamenOM.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-01 22:00
ursusMaritimus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:50:
Voor iedereen die nog geen oplossing op de niet-gecommuniceerde tlv verlaging naar 9 cent:

zet je klacht op klachtenkompas. Velen hebben de laatste weken daar binnen enkele dagen een daadwerkelijke oplossing op gekregen. En 50 euro vergoeding.

Twee maanden is lang zat en wie niet waagt die niet wint. Via de hell-desk kom je er vaak niet.
2 weken geleden 'n klacht geplaatst via klachtenkompas daar kwam vervolgens 'n reactie op van Eneco dat er contact zou worden opgenomen. Sindsdien radiostilte en klacht wordt bij kompas afgesloten.

Heb z'n donkerbruin vermoeden dat men plots bij Eneco hardop zit te rekenen. (8>

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb vorige week de klacht op klachtenkompas geplaatst. Nu werd er eindelijk een dossier aangemaakt.
Ik zou binnen 5 werkdagen een oplossing aangeboden krijgen. Nu een week later krijg ik een mail dat ze het erg druk hebben en stellen ze een nieuwe termijn van 5 december! Dat is nog bijna een maand!!

Gaat nergens meer over.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Mika7 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:38:
[...]

2 weken geleden 'n klacht geplaatst via klachtenkompas daar kwam vervolgens 'n reactie op van Eneco dat er contact zou worden opgenomen. Sindsdien radiostilte en klacht wordt bij kompas afgesloten.

Heb z'n donkerbruin vermoeden dat men plots bij Eneco hardop zit te rekenen. (8>
Nieuwe klacht aanmaken werkte bij mij alsnog. Geld op de rekening incl. de 50 euro inmiddels.

• boukewerff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-03 11:01
Ik heb ook een klacht aangemaakt op klachtenkompas. Reactie is we gaan er naar kijken. Net mail gehad:
Beste mevrouw, heer van der Werff,

Ik zie dat u momenteel geen actief contract meer heeft bij Eneco. U heeft uw contract stopgezet in September. Wij kunnen dus niks aanpassen.

Met vriendelijke groet,

knipperdeknip geen namen
Medewerker Klantenservice

Wat een volk daar!

[Voor 6% gewijzigd door teacher op 09-11-2022 23:09]

• cryptapix
  • Laatst online: 21:54
boukewerff schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:28:
Ik heb ook een klacht aangemaakt op klachtenkompas. Reactie is we gaan er naar kijken. Net mail gehad:
Beste mevrouw, heer van der Werff,

Ik zie dat u momenteel geen actief contract meer heeft bij Eneco. U heeft uw contract stopgezet in September. Wij kunnen dus niks aanpassen.

Met vriendelijke groet,
  

Wat een volk daar!
Ze hebben daar echt heel veel ondeskundige medewerkers. Ik had ze een mail gestuurd incl o.a. mijn postcode en huisnummer. Kreeg daar een reactie op die me wat verbaasde. Daarop reageerde ik weer en kreeg ik vervolgens de vraag wat m’n klantnummer was. Dus of die eerste medewerker heeft mijn vraag beantwoord zonder mijn contract te bekijken :? of die tweede medewerker kan m’n klantnummer gewoon opzoeken met de gegevens uit de mail eronder |:(

Toch maar klantnummer gestuurd, maar het is alweer dagen stil. Inmiddels nadert m’n overstapdatum en dus ook m’n eindafrekening. Ik ben ‘benieuwd’.

[Voor 0% gewijzigd door teacher op 09-11-2022 23:09]

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-03 09:20

uibeltje

Idiotheque

Echt bizar dat er via klachtenkompas ook zoveel verschillende reacties worden gegeven door Eneco.

Ik heb gisterenavond klacht geplaatst en vandaag bericht dat ze mij gaan compenseren en 50 vergoeding. Ik heb de nota’s al in de mail zelfs.

Modelcontract had ik.

Voor iedereen met andere reactie dan gewenst zou ik de klacht afsluiten en een nieuwe maken. Het kan namelijk wel zoals velen hier.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:57

Zenix

BOE!

Zenix schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:50:
Ik heb een klacht ingediend voor de 50 euro opzegboete, kijken of ik die ook nog terug kan krijgen.
Best een snelle reactie gehad, krijg de 50 opzegboete euro ook terug, naast de compensatie en 50 euro.

[Voor 7% gewijzigd door Zenix op 09-11-2022 22:58]

• hansserie
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-11-2022

Succes bij Eneco nadat klacht op klachtenkompas gezet was!

Na een aantal telefoontjes en mails naar eneco dat ik niet geinformeerd ben over de verlaging van de terugleververgoeding per 5/9 kreeg ik uiteindelijk van eneco te horen dat mijn klacht ongegrond was en de zaak afgesloten is. Er zou geen vergoeding komen.
Daarna heb ik klacht opgevoerd in klachtenkompas. Na weer reactie van eneco (nu op klachtenkompas dat ze het gaan onderzoeken en dat dit 2 weken gaat duren) nu uiteindelijk bericht dat ik het verschil over 0,61 ct en 0,09 ct vergoed krijg en 50 euro compensatie.
Klachtenkompas werkt dus wel bij eneco !

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-03 18:32

leandres

ook nog?

Hier inmiddels ook reactie van Eneco dat ze toch wel compenseren. En 50 euro vergoeding voor het ongemak.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

leandres schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:42:
Hier inmiddels ook reactie van Eneco dat ze toch wel compenseren. En 50 euro vergoeding voor het ongemak.
Ik heb ook mail gehad dat ze het compenseren, na een hele boze reactie van mij uit, maar geen 50 euro voor het ongemak, maarja daar heb ik verder ook geen recht op. Was netter geweest als ze dit wel consequent zouden doorvoeren voor alle betrokkenen, of allemaal wel, of allemaal niet.

Deze club snel vergeten!

[Voor 26% gewijzigd door Fairy op 10-11-2022 15:28]

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:44
Wij hebben hier thuis niet de ervaring dat Eneco mee werkt en hebben daarom eind september rechtsbijstand ingeschakeld. (Verzekerd via DAS).

Na wat details te hebben opgestuurd hebben we van DAS te horen gekregen dat ze dusdanig veel klanten hebben in een zelfde situatie dat ze een massa claim zijn gestart. Onze zaak gaat hierin mee en DAS verwacht een positief resultaat.

In ons geval viel de eindnota 1600 euro te laag uit in ons nadeel.

DAS geeft ook juridische ondersteuning aan mensen die niet verzekerd zijn. Daarom denk ik dat dit interessant kan zijn voor anderen in dit topic.

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 08:19
Hier ook een modelcontract en tot nu toe niks gehoord.
Ik heb een theorie die ik even wil testen. Hoe langer ik wacht, hoe meer voordeel ik zou kunnen hebben.
Want als ik nu uit eigen beweging een klacht indien, worden ze wakker en sturen ze me wellicht alsnog bericht dat ze over 30 dagen het tarief gaan wijzigen.
Zolang ze me niet informeren doe ik niets. Sturen ze me bericht, dan zal ik een klacht indienen bij Klachtkompas. Of het moet zolang duren dat 1-1-2023 eraan komt, dan dien ik sowieso de klacht in en stap ik over. Of is dat een hele domme gedachte?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:57
ERMAWG schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:17:
Ik heb een theorie die ik even wil testen. Hoe langer ik wacht, hoe meer voordeel ik zou kunnen hebben.
Want als ik nu uit eigen beweging een klacht indien, worden ze wakker en sturen ze me wellicht alsnog bericht dat ze over 30 dagen het tarief gaan wijzigen.
Zolang ze me niet informeren doe ik niets. Sturen ze me bericht, dan zal ik een klacht indienen bij Klachtkompas. Of het moet zolang duren dat 1-1-2023 eraan komt, dan dien ik sowieso de klacht in en stap ik over. Of is dat een hele domme gedachte?
Bij mij heeft die aanpak prima gewerkt. Zoek maar op mijn berichten in dit topic.

• cryptapix
Ik ben in een langdurige mailwisseling met Eneco beland. Hun meest recente reactie:
Beste mevrouw, heer  [naam],

Het teruglevertarief geld alleen als u meer opwekt dan dat u verbruikt.
Natuurlijk blijven we teruglevering salderen met u verbruik zolang het wettelijk is toegestaan.
Uit onze gegevens blijkt dat u minder teruglevert aan het net dan u verbruikt.
Voor u heeft deze wijziging op dit moment geen impact. Mocht u in de toekomst wel meer gaan terugleveren dan u verbruikt, dan geldt ook voor u de gewijzigde terugleververgoeding.
Dit tarief mag net als de stroom tarieven gewijzigd worden volgens het contract.
Het is echt te bizar voor woorden. Wat een onkunde. Ze weten dat ik netto teruglever, dat heb ik bij aanvang van het contract aangegeven en ik sta thans ook netto flink in de min. Plus ik ga binnekort overstappen en dat weten ze ook.

Nog los daarvan zeggen ze dus eigenlijk “we hebben gewijzigd, maar dat raakt u niet”. Nou, in dat geval hoef je ook niet te wijzigen toch? Verder gaan ze voorbij aan het feit dat ze me niet hebben geïnformeerd (en daar heb ik ze inmiddels meerdere malen op gewezen). Heb opnieuw een klacht ingediend. Het is een gebed zonder einde zo, zoveel onkunde.

Ik wacht wellicht wel even tot de eindnota er is, dan kan ik daarna direct door naar klachtencompas en daarna de geschillencommissie.

Andere vraag: zijn er meer mensen die net als ik nu nog bij Eneco zitten, binnenkort overstappen maar nog niet de beloofde 190e (overheidssubsidie) hebben ontvangen? Die zou Eneco toch overmaken als je op 1 november klant bent?

• cryptapix
ERMAWG schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:17:
Ik heb deze tactiek ook een tijd aangehouden. Begreep ook niet zo goed waarom iedereen al ging klagen, dan weten ze dat je weet van de tariefswijziging. Uiteindelijk ben ik toch overgestapt. Reden: komende maanden verbruik ik meer dan ik opwek. Ik wil nu 61ct per kWh cashen, om vervolgens de komende 2 maanden verbruik te gaan salderen. Vanaf januari is er toch een prijsplafond van 40ct dus dat is goedkoper dan die 61ct die ik nu ontvang.

• Mika7
ursusMaritimus schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:30:
[...]

Nieuwe klacht aanmaken werkte bij mij alsnog. Geld op de rekening incl. de 50 euro inmiddels.
En dat heeft gewerkt, na m'n 2e klacht waar ik de optie had om de eindnota bij te voegen die ik tussentijds ontvangen had kregen wij vandaag 'n positieve correctie van Eneco incl bovengenoemde compensatie.

Van de ene kant netjes van Eneco dat ze het alsnog oplossen, van de andere kant hoeveel meer mensen worden door niet geïnformeerd te zijn dus feitelijk stilzwijgend belazert? :?

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:29
Hier ook positief nieuws.

Op 9 oktober een klacht ingediend via het klachtenformulier op de website van Eneco, op 5 november een ontwijkend, negatief antwoord. Op 6 november heb ik mijn klacht op klachtenkompas gezet, en vandaag (10 november) zowaar ineens een email van Eneco Klantenservice met een correctie + 50 euro.

Ik weet niet of de klacht op klachtenkompas de druppel was, maar ze hebben het licht gezien iig :+

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-03 05:37
Bedankt allen. Door advies hier op klachtencompas aan de gang na verschillende afwijzende emails van de customer service.

Nu binnen no time een email dat ze de TLV terugdraaien naar 61 cent totdat ik persoonlijk bericht krijg en 50 euro compensatie voor de moeite. Is toch 400 euro aan stroom in September _/-\o_

Nu nog even aanzien of het ook gebeurt :)

[Voor 7% gewijzigd door FireAge op 10-11-2022 22:48]

• Mika7
FireAge schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:43:
Bedankt allen. Door advies hier op klachtencompas aan de gang na verschillende afwijzende emails van de customer service.

Nu binnen no time een email dat ze de TLV terugdraaien naar 61 cent totdat ik persoonlijk bericht krijg en 50 euro compensatie voor de moeite. Is toch 400 euro aan stroom in September _/-\o_

Nu nog even aanzien of het ook gebeurt :)
Email bevestiging in deze is zwart op wit, daar kunnen ze niet meer op terugkomen. Bovendien zijn velen reeds gecorrigeerd en uitbetaald dus dat komt goed.

( ps, inmiddels met de nacht-epost nota/vergoed bevestiging ;)

[Voor 4% gewijzigd door Mika7 op 11-11-2022 01:26]

• paQ
uitbetaald wel, gecorrigeerd nog altijd niet...
Wie wel eigenlijK?

• cryptapix
Wat zijn het ook een idioten bij Eneco. Na 3x mailen dat ik een klacht heb, is er eindelijk een klacht aangemaakt. De reactie van Eneco: precies een copy paste van hun eerste e-mail, waaruit mijn klacht juist is ontstaan.

Wat een stel incapabele medewerkers zitten daar. Ik ga niet meer mailen met ze. Als ze het verkeerde tarief hanteren bij m’n eindnota over een paar dagen wordt het 1x klachtenkompas en daarna linea recta de geschillencommissie.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 14:38
Hier dito:
-
  • Formulier op de website ingevuld, verwezen naar de bijlagen, brief en 2 chat histories
  • Na vier dagen, we kunnen uw bestanden niet openen
  • Vandaag: ik heb uw chat history in de bijlage gelezen, wat is uw vraag? 8)7
Ik heb maar geantwoord dat hij alle bijlagen moet lezen.... Nou dat wordt een lange adem denk ik...

[Voor 8% gewijzigd door htca op 14-11-2022 00:11]

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-03 21:14
Ik heb een reactie gekregen over het aanpassen van mijn TLV:
---------------------------------
Beste heer  SO,

Bedankt voor uw email van 11 november 2022 waarin u schrijft over de terugleververgoeding. Graag reageer ik op vragen en de vragen uit de notitie van mijn collega na u.

In u geval heeft u een vast contract en mochten de teruglever tarieven niet wijzigen, dit houd in dat voor klanten met een vast contract de terugleververgoeding weer terug is gezet op de tarieven die de klant had. In uw geval was dat €0.05012.

Ook klopt het dat deze tarieven voor de klanten met een vast contract nog niet weer hersteld zijn in de producten van mijn Eneco en staat daar nog het gewijzigde tarief van 5 september 2022. Dit word nog weer hersteld voor klanten met een vast contract.

Voor uzelf is een terugleververgoeding tot op heden niet van toepassing geweest en vanuit daar dat u hier toen ook geen brief over heeft ontvangen. U verbruikt meer stroom op jaarbasis dan dat u opwekt. Aan de salderingsregeling is niets veranderd. Dus u eigen opgewekte stroom blijven wij 100% wegstrepen tegen u afgenomen stroom op gebruikersjaar, van jaarnota tot jaarnota.

Vragen?
Mocht u nog verdere vragen hebben? Dan kunt u ons op werkdagen telefonisch bereiken op het volgende telefoonnummer, 088 895 5955. Reageren op deze email mag natuurlijk ook.

Met vriendelijke groet,

IS

Tarief is aangepast van 0.09 naar 0.05012, ehhh????? 8)7

Mijn reactie hierop:
I,

Begrijp ik nu goed dat mijn terugleververgoeding nog verder is verlaagd naar €0.05012?

Dat de terugleververgoeding nog niet van toepassing is geweest klopt, per 08-2022 heb ik een flinke uitbreiding gedaan in het aantal zonnepanelen, dit is nog niet zichtbaar geweest in de afgelopen jaarafrekening
Mijn verwachte extra productie boven mijn eigenverbruik zal 1100 Kwh zijn

Met vriendelijke groet,

ComPeter

[Voor 15% gewijzigd door ComPeter op 15-11-2022 09:10]

• ComPeter
Reactie terug van Eneco
---------------------------------------------
Beste heer  SO,

Bedankt voor uw reactie terug.

Uw tarieven zijn niet verder verlaagd, ze zijn weer terug gezet naar de tarieven die er voor u in het contract zaten. In uw geval is dit niet positief nee, de tarieven in uw vaste contract waren lager als de vaste teruglevergoeding die per 5 september 2022 in zou gaan.

Deze tarieven waren voor alle klanten naar €0.09 gegaan, echter doordat er klachten richting het ACM zijn gegaan en klant met vaste contract het hier niet meer eens waren heeft het ACM zich hier over gebogen en bleek dat de teruglevergoeding niet gewijzigd mocht worden voor klanten met een vast contract en daarom zijn alle klanten met een vast contract terug gegaan naar de vergoeding wat in het contract zat.

Door de recente uitbreiding van de zonnepanelen zal voor u dan nu de teruglevergoeding wel aan de orde zijn. Doordat het bij ons niet bekend is dat u in het verleden buiten saldering terug levert was er geen communicatie over de wijzigingen en de terug wijzigingen.

Vragen?
Mocht u nog verdere vragen hebben? Dan kunt u ons op werkdagen telefonisch bereiken tussen 08:00 en 18:00 op het volgende telefoonnummer, 088 895 5955. Reageren op deze email mag natuurlijk ook.

Met vriendelijke groet,

I

• paQ
lekker bezig @ComPeter :')

Wat staat er in je contract? inderdaad 5 cent?

• ComPeter
paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:32:
lekker bezig @ComPeter :')

Wat staat er in je contract? inderdaad 5 cent?
Dit staat er in het contract

Blijft er nog teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een
terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.

Ik zal even om een berekening van vragen

• paQ
ComPeter schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:03:
[...]

Dit staat er in het contract

Blijft er nog teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een
terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.

Ik zal even om een berekening van vragen
dat is dan die 13 cent ex btw ex ODE en EB

• ComPeter
I,

Het is ook allemaal een beetje ondoorzichtig, vindt je ook niet!

Ik heb te maken met een tarief in het contract

Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
daltarief* 0,20362 per kWh
normaaltarief 0,21951 per kWh

Daar gaat het volgende nog vanaf:

• Energiebelasting
• Opslag Duurzame Energie
• BTW (9%)
• Vaste leveringskosten, € 5,40, per maand
• Netbeheerkosten, € 20,09, per maand

Kunt u een berekening verstrekken hoe u komt op een TLV van 0,05012 per Kwh

Met vriendelijke groet,

Competer

• ComPeter
Antwoord:
Beste heer  SO,

Klopt door alle veranderingen is het soms wel onduidelijk, vooral voor mensen die misschien door de wijziging omhoog zouden zijn gegaan.

De berekening waar u om heeft gevraagd is als volgt:

Tarieven volgens uw huidige vaste contract:

Stroom tarief normaal inclusief btw: € 0,13484
Stroom tarief normaal exclusief btw: € 0,12370
Energiebelasting: € 0,03679
Opslag duurzame energie: € 0,03050

€0.12370 - €0.03679 - € 0.03050 = €0.05012

• paQ
:D Sorry ik vind het ergens wel grappig ;) Je kreeg bijna het dubbele, en ageerde.
5 cent, 9 cent, het maakt ook allemaal niet zo veel uit. Zeker niet als je nog zo'n jaloersmakend tarief überhaupt hebt.

[Voor 10% gewijzigd door paQ op 15-11-2022 11:24]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
ComPeter schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:07:
Antwoord:
Beste heer  SO,

Klopt door alle veranderingen is het soms wel onduidelijk, vooral voor mensen die misschien door de wijziging omhoog zouden zijn gegaan.

De berekening waar u om heeft gevraagd is als volgt:

Tarieven volgens uw huidige vaste contract:

Stroom tarief normaal inclusief btw: € 0,13484
Stroom tarief normaal exclusief btw: € 0,12370
Energiebelasting: € 0,03679
Opslag duurzame energie: € 0,03050

€0.12370 - €0.03679 - € 0.03050 = €0.05012
Zo zie je maar, als je met de stroom mee holt, dan moet je wel weten waar die stroom naar toe gaat; in dit geval lijkt het klagen over dat je bijna het dubbele kreeg van waar je recht op had, met die zeldzame tarieven....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Vandaag voor het eerst bezwaar gemaakt via e-mail aan de klantenservice en ontving vrij snel dit terug van Eneco:
De reden dat u niet was benaderd door Eneco is omdat u als nieuwe klant was aangemeld, dus er is geen historie beschikbaar van de teruglevering in ons systeem.
Ik ga nog wat extra tegengas geven :)

• paQ
davasch schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:35:
Vandaag voor het eerst bezwaar gemaakt via e-mail aan de klantenservice en ontving vrij snel dit terug van Eneco:

[...]

Ik ga nog wat extra tegengas geven :)
Je wilt je bij dit soort reacties ondertussen zowat in je eigen gezicht stompen.
De lariekoek waarmee ze telkens komen die moet doorgaan als legitieme reden waarom je over een essentiële zaak NIET bent ingelicht 8)7

• RT13
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:24
Na dit topic aandachtig te hebben gevolgd kreeg ik eergister ook mijn eindafrekening van Eneco binnen.
Ook zonder enig bericht sinds 5-09-22 een terugleververgoeding van €0,09 te zien op deze nota. (wist ik al wel maar gewacht op de eindnota)

Gister via contactformulier bezwaar gemaakt en tot mijn verbazing had ik zojuist iemand aan de telefoon.
lang verhaal kort; Géén bericht ontvangen dus was niet rechtmatig en t/m vandaag zal dan ook de originele terugleververgoeding gelden.

Een aangepaste nota volgt als het goed is via de mail.

• paQ
Nog steeds geen aanpassing hier van mijn TLV, vorige week opnieuw voor gebeld, en ik zou binnen 3 dagen worden teruggebeld.
Ook dat is weer niet gebeurd.

Ik ben alleen morgen nog klant van Eneco en ws daarna nooit meer, maar had toch graag even in mijn app of online gezien dat het tarief was hersteld.

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
RT13 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:20:
Na dit topic aandachtig te hebben gevolgd kreeg ik eergister ook mijn eindafrekening van Eneco binnen.
Ook zonder enig bericht sinds 5-09-22 een terugleververgoeding van €0,09 te zien op deze nota. (wist ik al wel maar gewacht op de eindnota)

Gister via contactformulier bezwaar gemaakt en tot mijn verbazing had ik zojuist iemand aan de telefoon.
lang verhaal kort; Géén bericht ontvangen dus was niet rechtmatig en t/m vandaag zal dan ook de originele terugleververgoeding gelden.

Een aangepaste nota volgt als het goed is via de mail.
Wat had/heb je voor 'n soort contract?

All electric: 12xYingli 405 Wp, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION en Hyundai IONIQ Electric

• Mika7
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:25:
Nog steeds geen aanpassing hier van mijn TLV, vorige week opnieuw voor gebeld, en ik zou binnen 3 dagen worden teruggebeld.
Ook dat is weer niet gebeurd.

Ik ben alleen morgen nog klant van Eneco en ws daarna nooit meer, maar had toch graag even in mijn app of online gezien dat het tarief was hersteld.
Het beste is om 'n klacht pas in te dienen als je de eindnota ontvangen hebt, dan kunnen ze n.l de correctie berekenen van eindnota wat in hun backoffice sowieso geautomatiseerd is denk ik.

Overigens contract onafhankelijk, dus iedereen krijgt 'n Tlv correctie die zich meld alleen bij 'n vast contract blijft de Tlv tevens ook gehandhaafd als dat nog niet doorgevoerd zou zijn. (blijkt uit Eneco's response)

• paQ
Mika7 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:37:
[...]

Het beste is om 'n klacht pas in te dienen als je de eindnota ontvangen hebt, dan kunnen ze n.l de correctie berekenen van eindnota wat in hun backoffice sowieso geautomatiseerd is denk ik.

Overigens contract onafhankelijk, dus iedereen krijgt 'n Tlv correctie die zich meld alleen bij 'n vast contract blijft de Tlv tevens ook gehandhaafd als dat nog niet doorgevoerd zou zijn. (blijkt uit Eneco's response)
Het ding is dat ik zwart op wit heb:
Je hebt een klacht bij ons ingediend over de wijziging in je terugleververgoeding. Bedankt voor je geduld, in deze mail reageren we hier graag op.

We hebben vastgesteld dat we je niet hebben geïnformeerd over de wijziging van de terugleververgoeding. Daarom hebben we besloten dat de eerder afgesproken terugleververgoeding blijft gelden. Het kan even duren voordat het juiste tarief van de terugleververgoeding verwerkt is onze systemen. Als er in de toekomst een nieuwe terugleververgoeding gaat gelden, dan informeren we je hier tijdig over.

Compensatie
We kunnen je natuurlijk nooit meer jouw tijd teruggeven, maar komen je wel graag tegemoet voor het ongemak. We bieden je graag een compensatie aan van 50 euro uit coulance, met behoud van rechten en weren. Binnen twee weken ontvang je dit bedrag op je rekening. Heb je nog een openstaande rekening bij Eneco? Dan wordt de compensatie hier eerst mee verrekend.
Dat was 31 oktober.
Ik heb op 8 nov nog eens een rappel gestuurd dat er nog geen wijziging zichtbaar was, geen reactie
de 11e weer gebeld met zelfde vraag "U wordt binnen 3 dagen teruggebeld". ook niet gebeurd.

Het ding is dat ik maandag of zo natuurlijk mijn afrekening ontvang met een verkeerd tarief, kan ik er wéér over gaan klagen terwijl het gewoon al geregeld had moeten zijn. En daar zie ik extra tegen op.

• davasch
Hier nog niet verder helaas, lijkt behoorlijk op willekeur als ik jullie ervaringen zo lees.
Bedankt voor uw bericht. Helaas moet ik u mededelen dat uw teruglevertarief niet gaat wijzigen.

Wat mijn collega u al vertelde, is dat in de algemene voorwaarden staat dat dit tarief helaas mag veranderen. Bij een vast contract kunnen deze tarieven natuurlijk niet wijzigen. Bij een variabel contract kan dit natuurlijk wel. Het teruglevertarief gaat dus helaas niet aangepast worden voor u. Mocht u nog meer vragen hierover hebben kunt u ons zeker mailen of bellen.

• paQ
davasch schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:05:
Hier nog niet verder helaas, lijkt behoorlijk op willekeur als ik jullie ervaringen zo lees.

[...]
ja het is gewoon niet waar ook bovenal

• davasch
Oh, het tarief kan op zich wel wijzigen natuurlijk. Ik ben alleen niet geinformeerd. Dat is nou juist het punt Eneco 8)7

• paQ
davasch schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:13:
Oh, het tarief kan op zich wel wijzigen natuurlijk. Ik ben alleen niet geinformeerd. Dat is nou juist het punt Eneco 8)7
ze lijken weer terug te vallen in hun eerste reactie: jawel, staat in de voorwaarden al, dus we hoeven het niet vooraf te zeggen

• Mika7
paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:46:
[...]

Het ding is dat ik zwart op wit heb:

[...]

Dat was 31 oktober.
Ik heb op 8 nov nog eens een rappel gestuurd dat er nog geen wijziging zichtbaar was, geen reactie
de 11e weer gebeld met zelfde vraag "U wordt binnen 3 dagen teruggebeld". ook niet gebeurd.

Het ding is dat ik maandag of zo natuurlijk mijn afrekening ontvang met een verkeerd tarief, kan ik er wéér over gaan klagen terwijl het gewoon al geregeld had moeten zijn. En daar zie ik extra tegen op.
Het lijkt erop dat ze de Tlv voor model/variabel contracten effectief wensen te corrigeren na de eindnota, vandaar dat het ook niet zichtbaar is van te voren. Ik kreeg op m'n 1e klacht via klachtenkompas ook geen correctie toegezegd pas na m'n 2e klacht met bijgevoegde eindnota was het binnen 2 dagen gepiept. (van de klagers is bijna niemand die blijft)

En aangezien jij na vandaag ook daar weggaat denk ik dat het snel goed komt. ;)

• RT13
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:24
yingli405 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:29:
[...]

Wat had/heb je voor 'n soort contract?
Variabel contract.

Edit; Tot op heden nog geen vernieuwde eindnota ontvangen via de mail...

[Voor 17% gewijzigd door RT13 op 17-11-2022 13:46]

• paQ
Mika7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:30:
[...]

Het lijkt erop dat ze de Tlv voor model/variabel contracten effectief wensen te corrigeren na de eindnota, vandaar dat het ook niet zichtbaar is van te voren. Ik kreeg op m'n 1e klacht via klachtenkompas ook geen correctie toegezegd pas na m'n 2e klacht met bijgevoegde eindnota was het binnen 2 dagen gepiept. (van de klagers is bijna niemand die blijft)

En aangezien jij na vandaag ook daar weggaat denk ik dat het snel goed komt. ;)
Ik heb vanmorgen nog een laatste maal gebeld met de klachtenafdeling, maar inmiddels halen ze ook daar gewoon -hoorbaar- hun schouders op over alle klachten. Nog net niet zuchten erbij. Alles afschuiven op "ja maar ik ben de behandelaar niet" en "dus ik kan niets betekenen".

Verschrikkelijk wat een houding :N

"ik zal weer een terugbelverzoe......."

ja wel ja joh :|

• davasch
Mijn laatste reactie heb ik kort gehouden:
Ik betwist niet dat het tarief zou kunnen veranderen.

In de voorwaarden waar u naar verwijst staat echter ook dat ik 10 dagen voor een wijziging geïnformeerd dien te worden. Ik ben nooit geïnformeerd zoals u ook heeft erkend, en dus kan de wijziging volgens uw eigen algemene voorwaarden nooit op mij van toepassing zijn.

Indien ik voor 29 november geen positieve reactie ontvang meld ik dit bij ACM ConsuWijzer en zal ik dit geschil voorleggen aan de geschillencommissie.
Ik ga er richting Eneco voorlopig geen extra energie meer in stoppen, er valt anders alleen nog maar dezelfde argumenten te herhalen.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 14:38
Hier inmiddels iemand getroffen die wel de bijlagen heeft gelezen, het riedeltje: "Eneco hoefde u niet te informeren over de TLV verlaging, wij konden niet weten dat netto leveraar was"... Enfin, terug gemaild, antwoord niet geaccepteerd, nogmaals aangegeven waarom niet en als ze niet terug zetten dat ik graag inlichtingen ontvang hoe de klachtenprocedure er verder formeel uitziet.
Keep you posted....

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Wat ben ik blij dat ik weg ben bij die toko en m'n centen binnen heb. Sterkte aan wie nog steeds aan het strijden is.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Klachtenkompas werkte prima, aanrader voor alle Eneco-bestrijders over de tlv verlaging.

• paQ
Sinds vandaag over op Tibber. Online kan ik alleen nog mijn nota's inzien, verder is alle historie en data foetsie. Het verbruik van gister is dus ook onbekend.
Gistermiddag heb ik voor de zekerheid alle meterstanden nog maar eens gedownload, mocht er discussie komen. (En die zal er vast wel komen, want mijn TLV was tot en met gisteren nog altijd niet aangepast)

• cryptapix
Ik heb inmiddels, zoals verwacht, een eindnota met de lagere TLV per 5 september. Dus de diverse e-mails die we vooraf hebben gewisseld over dit onderwerp, waren tevergeefs.

Heb nu via website klacht ingediend. Geef het 2 dagen, daarna wordt het klachtenkompas.

Gaat maar om 200 kWh, maar dat is toch weer 100 euro.

Zijn er overigens meer mensen hier die na 1 november weg zijn gegaan bij Eneco en de 190e van de overheid niet hebben ontvangen? Eneco zou die overmaken als je op 1 november klant bent, maar ik heb niets ontvangen en het staat ook niet op de eindafrekening.

• pirke
  • Laatst online: 29-03 14:31
@cryptapix wij zijn nog steeds Eneco klant, hebben ook nog geen 190 euro ontvangen. Volgens een eerdere mail komt dat ergens half tot eind november op je rekening.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• ComPeter
Ik heb vandaag de 190 euro van Eneco ontvangen

Vast contract tot juni 2024, zeer lage tarieven!
Verlaging energiebelasting
Verlaging BTW naar 9%
2x 190 tegemoetkoming

Energie wordt voor mij alleen maar goedkoper.
Wel nadeel dat de TLV niet op 9 cent blijft, de zonnepanelen leveren nu ongeveer 45 euro minder per jaar op

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:12
pirke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:30:
@cryptapix wij zijn nog steeds Eneco klant, hebben ook nog geen 190 euro ontvangen. Volgens een eerdere mail komt dat ergens half tot eind november op je rekening.
Hier staat de €190 er sinds vandaag op. Heb een modelcontract van Eneco sinds half juli.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• paQ
Ik heb de 190 euro ook nog niet ontvangen.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

cryptapix schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:55:
Ik heb inmiddels, zoals verwacht, een eindnota met de lagere TLV per 5 september. Dus de diverse e-mails die we vooraf hebben gewisseld over dit onderwerp, waren tevergeefs.

Heb nu via website klacht ingediend. Geef het 2 dagen, daarna wordt het klachtenkompas.

Gaat maar om 200 kWh, maar dat is toch weer 100 euro.

Zijn er overigens meer mensen hier die na 1 november weg zijn gegaan bij Eneco en de 190e van de overheid niet hebben ontvangen? Eneco zou die overmaken als je op 1 november klant bent, maar ik heb niets ontvangen en het staat ook niet op de eindafrekening.
gewoon gelijk op klachtenkompas mikken, dan reageren ze tenminste enigszins adequaat

Verder is die 190 euro wel leuk, maar ook off-topic ...

• cryptapix
ursusMaritimus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:37:
[...]

gewoon gelijk op klachtenkompas mikken, dan reageren ze tenminste enigszins adequaat

Verder is die 190 euro wel leuk, maar ook off-topic ...
Mja daar heb ik ook over getwijfeld, maar wil ze nog een laatste kans gunnen. Na het weekend gaat eea op klachtenkompas.

Die 190e was ook meer een sidevraag in de hoop dat we de topictitel niet hoeven uit te breiden met “en betaalt de 190e niet uit” :+

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 16:24
hier stond een oftewel bericht

[Voor 63% gewijzigd door teacher op 19-11-2022 17:29]

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-03 11:48
mathijshooi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:11:
[...]
Eneco heeft intern besloten zeer ruimhartig te zijn voor de mensen die zijn gaan klagen. Absoluut geen zin in juridisch en/of KASSA/RADAR gezeik.
Zelf heb ik nog niets van een ruimhartige Eneco gemerkt inzake de TLV. Eneco heeft wel schriftelijk bevestigd dat ik niet persoonlijk ben geïnformeerd. Na 2 berichten wijst Eneco klantenservice de klacht nog steeds af.

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-02 14:40
cj1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:41:
[...]

Zelf heb ik nog niets van een ruimhartige Eneco gemerkt inzake de TLV. Eneco heeft wel schriftelijk bevestigd dat ik niet persoonlijk ben geïnformeerd. Na 2 berichten wijst Eneco klantenservice de klacht nog steeds af.
Klachten blijven plaatsen op Klachtenkompas.nl. Na 3 keer aanhouden waren ze het zat en kreeg ik compensatie

• davasch
davasch schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:33:
...
Ik ga er richting Eneco voorlopig geen extra energie meer in stoppen, er valt anders alleen nog maar dezelfde argumenten te herhalen.
Inmiddels deze reactie ontvangen:
Ik heb een Intern Verzoek voor u uitgezet waarin dit wordt onderzocht en eventueel gerectificeerd. In principe heeft iedereen bericht gehad hierover, maar we gaan nu nakijken of we u daarin inderdaad gemist hebben.

• NileZ_
  • Laatst online: 27-03 20:58
Bij mij is de zaak inmiddels opgelost, en uitbetaald.

Enig idee hoeveel unieke mensen binnen dit topic nog niet gecompenseerd zijn mbt het niet geïnformeerd zijn?
Het zal wel een druppel op een gloeiende plaat zijn maar misschien namens allen op klachtenkompas klagen?

Of, en dit is nog veel leuker maar misschien lastiger te doen.. allemaal op hetzelfde moment een klacht openen op klachtenkompas. Dat er ineens 50+ klachten geplaatst worden..

• Bravertal
NileZ_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:16:

Enig idee hoeveel unieke mensen binnen dit topic nog niet gecompenseerd zijn mbt het niet geïnformeerd zijn?
Het zal wel een druppel op een gloeiende plaat zijn maar misschien namens allen op klachtenkompas klagen?

Of, en dit is nog veel leuker maar misschien lastiger te doen.. allemaal op hetzelfde moment een klacht openen op klachtenkompas. Dat er ineens 50+ klachten geplaatst worden..
Per 1 januari stap ik over van Eneco naar UC. Is het handig om Eneco op voorhand al te informeren dat ik 61 cent wil als terugleververgoeding of achteraf pas klagen?

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• NileZ_
Bravertal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:31:
[...]

Per 1 januari stap ik over van Eneco naar UC. Is het handig om Eneco op voorhand al te informeren dat ik 61 cent wil als terugleververgoeding of achteraf pas klagen?
Ik zou het nu per direct goed laten zetten, oftewel op lossen. Als je niet geïnformeerd bent etc, dan is die verlaging niet toegestaan. Dit verhaal kennen we inmiddels. Aan de andere kant, ik ken je situatie niet. Maar ik ga er vanuit dat je tot aan januari nog een deel van die teruglevering gaat opsnoepen door het salderen?
Heb je enig idee hoeveel je ongeveer overhoudt per januari?

Voor mij was dit exact de reden om per een week geleden over te stappen van united consumers naar een ander partij. Puur om te cashen, en niet/nauwelijks te gaan salderen..

• cryptapix
Bravertal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:31:
[...]

Heeft geen nut. Ik heb dat geprobeerd en vele mails gewisseld waarin Eneco steevast weer met lulverhalen kwam zonder in te gaan op m’n verwijt dat ik niet ben geïnformeerd. Gevolg: alsnog en verkeerde eindnota. Daarna weer een mail gestuurd, waarop de reactie weer onzinnig was en weer niet inging op dat ik niet geïnformeerd ben. Toen via klachtenkompas een klacht aangemaakt. Binnen dag reactie.
Beste mevrouw, heer, Bedankt voor uw bericht. Vanwege de hoeveelheid berichten via dit kanaal, heb ik een officieel klachtdossier aangemaakt. Onze klachtenafdeling neemt per e-mail contact met u op. Ik sluit daarom de klacht via dit kanaal en wens u een prettige dag. Met vriendelijke groet, Eneco Webcare
Heb ik ook weer niets aan want mijn klacht ging juist over de slechte afhandeling van mijn ‘officiële’ klacht, maar ik geef het een paar dagen en daarna gaan we naar de geschillencommissie.

Als je het toch wil doen zou ik het 1) niet eerder dan 30 dagen voor 1 januari doen en 2) niet meer dan 1 e-mail aan wijden.

• Bravertal
NileZ_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:38:
[...]

Ik zou het nu per direct goed laten zetten, oftewel op lossen. Als je niet geïnformeerd bent etc, dan is die verlaging niet toegestaan. Dit verhaal kennen we inmiddels. Aan de andere kant, ik ken je situatie niet. Maar ik ga er vanuit dat je tot aan januari nog een deel van die teruglevering gaat opsnoepen door het salderen?
Heb je enig idee hoeveel je ongeveer overhoudt per januari?

Voor mij was dit exact de reden om per een week geleden over te stappen van united consumers naar een ander partij. Puur om te cashen, en niet/nauwelijks te gaan salderen..
Periode12 juli tot 5 september: 2050 kWh in de plus.

Periode 5 september tot 22 november: 730 kWh in de plus.

Ik denk dat ik de periode vanaf 5 september t/m 31 december ongeveer 400 kwh in de plus kom te staan.

Het gaat mij ook om te cashen.

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:19
cryptapix schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:06:

[...]

Als je het toch wil doen zou ik het 1) niet eerder dan 30 dagen voor 1 januari doen en 2) niet meer dan 1 e-mail aan wijden.
Ik zit in dezelfde boot als @Bravertal en denk dat ik bovenstaande ga toepassen. Enige verschil is dat ik bij Oxxio zit. Goede tip om inderdaad maar 1 mail er aan te wijden, anders klachtenkompas of desnoods de geschillencommissie.

Ben benieuwd hoe Oxxio hier mee omgaat in tegenstelling tot Eneco. Maar ik gok hetzelfde aangezien ze een dochteronderneming zijn van Eneco.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Esumontere schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:18:
Ik zit ook in hetzelfde schuitje als velen hier; modelcontract en geen bericht van verlaging TLV terwijl ze dondersgoed weten dat ik overproduceer (zelf aangegeven bij afsluiten contract). Ik ben (vooralsnog) niet overgestapt dus het contract loopt nog. Afgelopen zondag heb ik een klacht geplaatst op klachtenkompas, en kreeg vreemd genoeg een andere reactie dan anderen:
De

***members only***

Na dit bericht wil Eneco mijn klacht sluiten. Dat ga ik niet doen, ik laat hem openstaan totdat ze me daadwerkelijk contacteren via de email. Het zal mij benieuwen...
En twee weken later geen reactie. Meteen weer een klacht bij klachtenkompas. Wat een prutsers.

• NileZ_
Bravertal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:12:
[...]

Periode12 juli tot 5 september: 2050 kWh in de plus.

Periode 5 september tot 22 november: 730 kWh in de plus.

Ik denk dat ik de periode vanaf 5 september t/m 31 december ongeveer 400 kwh in de plus kom te staan.

Het gaat mij ook om te cashen.
Maar als het om het cashen gaat, waarom ga je dan niet nog eerder weg? Want in principe kan dat wel.
Vattenfall hanteert 14 of 15 dagen (uit mn hoofd).

Voor de afhandeling maakt het denk ik helemaal niks uit wanneer je gaat klagen. Maar doe je het nu al, dan is het hopelijk wat eerder afgehandeld.
Via de geschillencommissie ben je volgens mij echt weken en weken verder.

Kijk het is natuurlijk gewoon vreemd dat velen van ons WEL die correctie hebben ontvangen. Dus ze weten drommels goed wel dat ze fout zaten. Ik kreeg nog 50 euro extra voor het 'ongemak'. Dus dat ze nog steeds blijven proberen om er omheen te keutelen is natuurlijk gewoon kansloos.

Nogmaals ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt wanneer je dit aankaart bij ze, maar persoonlijk zou ik het wel nu doen. Vergeet niet dat tussen het moment van overstappen en jouw eindnota waarschijnlijk ook weer een week of 4 (o.i.d.) zit. Dan zit je al in februari..

Het zal sowieso wel een gevalletje lange adem worden..
Mailtje, telefoontje, klachtenkompas, geschillencommissie.

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-03 15:57
NileZ_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:16:

Ik ben pas overgestapt van Eneco naar SamenOm, dus ook pas mijn eindnota gekregen. Daarin stond de verlaagde TLV die niet eerder met mij gecommuniceerd is, dus vandaag bezwaar gemaakt. Ook vandaag nog een mail van een persoon (denk ik) gehad die zei dat ze er naar zullen kijken en binnen 14 dagen gaan reageren.
Ik ben benieuwd, ik wacht nog even af.

• NileZ_
Opxah schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:43:
[...]

Ik ben pas overgestapt van Eneco naar SamenOm, dus ook pas mijn eindnota gekregen. Daarin stond de verlaagde TLV die niet eerder met mij gecommuniceerd is, dus vandaag bezwaar gemaakt. Ook vandaag nog een mail van een persoon (denk ik) gehad die zei dat ze er naar zullen kijken en binnen 14 dagen gaan reageren.
Ik ben benieuwd, ik wacht nog even af.
Hopelijk snel de enige juiste oplossing 👍.
Klachtenkompas kan de boel nog wel een klein beetje versnellen. Maar ook lang niet alle gevallen. Je krijgt dan wel iets sneller een 'officiële klacht' in hun systeem. Want administratief maken ze er bewust of onbewust een zootje van..

• pirke
  • Laatst online: 29-03 14:31
Ik stap binnenkort over naar Tibber, prijzen incl heffingen liggen lager dan de 61 cent TLV die ik bij Eneco heb opgebouwd. Zonde om die weg te salderen. Ook met het prijsplafond wil ik mijn 61 cent potje niet opmaken... En dan half/eind februari weer naar een hoge TLV overstappen. Gedoe :)

Misschien toch maar eens een tweede allocatiepunt aanvragen.

[Voor 11% gewijzigd door pirke op 23-11-2022 00:24]

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Bravertal
NileZ_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:38:
[...]

Maar als het om het cashen gaat, waarom ga je dan niet nog eerder weg? Want in principe kan dat wel.
Vattenfall hanteert 14 of 15 dagen (uit mn hoofd).

Voor de afhandeling maakt het denk ik helemaal niks uit wanneer je gaat klagen. Maar doe je het nu al, dan is het hopelijk wat eerder afgehandeld.
Via de geschillencommissie ben je volgens mij echt weken en weken verder.

Kijk het is natuurlijk gewoon vreemd dat velen van ons WEL die correctie hebben ontvangen. Dus ze weten drommels goed wel dat ze fout zaten. Ik kreeg nog 50 euro extra voor het 'ongemak'. Dus dat ze nog steeds blijven proberen om er omheen te keutelen is natuurlijk gewoon kansloos.

Nogmaals ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt wanneer je dit aankaart bij ze, maar persoonlijk zou ik het wel nu doen. Vergeet niet dat tussen het moment van overstappen en jouw eindnota waarschijnlijk ook weer een week of 4 (o.i.d.) zit. Dan zit je al in februari..

Het zal sowieso wel een gevalletje lange adem worden..
Mailtje, telefoontje, klachtenkompas, geschillencommissie.
Het gaat mij inderdaad om cashen maar bij UC krijg ik 89 cent TLV. In maart salderen ik januari en februari weg.

Eigenlijk wil ik gewoon elk half jaar overstappen zodat ik twee keer per jaar cash. :)

• NileZ_
Bravertal schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:10:
[...]

Het gaat mij inderdaad om cashen maar bij UC krijg ik 89 cent TLV. In maart salderen ik januari en februari weg.

Eigenlijk wil ik gewoon elk half jaar overstappen zodat ik twee keer per jaar cash. :)
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar je zit toch nu nog bij Eneco? Daar wil je je 61 cent gecasht zien toch?
Dan moet je daar weg om die kwhs te cashen. Of anders gewoon lekker naar 0 salderen.

Ik zat tot een week geleden bij UC en kreeg vanaf 10 sept tot en met vorige week 91 cent. Daar wil ik niks van salderen dus vandaar de overstap om te cashen. Wat ik nu verbruik heb ik in maart weer opgewekt en sta dan op 0. (Heb een warmtepomp, dus december, januari en februari moet ik eerst weer even naar 0 brengen).
En dan kijk ik in maart wel weer hoe het er voor staat. Vermoedelijk heel anders.

Zodra het opwekseizoen weer los gaat zal de TLV wel weer een issue worden bij vele maatschappijen. En ook bij UC. Die heeft namelijk al meerdere keren aangegeven de TLV zeer waarschijnlijk te gaan verlagen. Dus in maart kijk ik wel weer welke partij dan de meest gunstige is.

[Voor 7% gewijzigd door NileZ_ op 23-11-2022 07:30]

• NileZ_
pirke schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:22:
Ik stap binnenkort over naar Tibber, prijzen incl heffingen liggen lager dan de 61 cent TLV die ik bij Eneco heb opgebouwd. Zonde om die weg te salderen. Ook met het prijsplafond wil ik mijn 61 cent potje niet opmaken... En dan half/eind februari weer naar een hoge TLV overstappen. Gedoe :)

Exact dit inderdaad. Ik heb nu een tarief die vele malen lager ligt dan die 91 cent. En op het 0 punt maar even weer kijken waar heen te gaan haha.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

En jawel hoor, pappen en nathouden in een generieke reactie. Waardeloos.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• cryptapix
cryptapix schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:06:
[...]

Heeft geen nut. Ik heb dat geprobeerd en vele mails gewisseld waarin Eneco steevast weer met lulverhalen kwam zonder in te gaan op m’n verwijt dat ik niet ben geïnformeerd. Gevolg: alsnog en verkeerde eindnota. Daarna weer een mail gestuurd, waarop de reactie weer onzinnig was en weer niet inging op dat ik niet geïnformeerd ben. Toen via klachtenkompas een klacht aangemaakt. Binnen dag reactie.

[...]

Heb ik ook weer niets aan want mijn klacht ging juist over de slechte afhandeling van mijn ‘officiële’ klacht, maar ik geef het een paar dagen en daarna gaan we naar de geschillencommissie.

Eneco heeft toch doorgepakt. Vandaag de bevestiging gekregen dat ze het verschil in TLV gaan compenseren. Geen 50e extra, maar dat was ook niet m’n doel.

De 190e inmiddels overigens ook ontvangen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

En nog steeds geen reactie. Wederom een klacht op klachtkompas geplaatst. Ik blijf ze gewoon lastigvallen, boevenclub.

• happening
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 11:21
Vandaag de eindafrekening ontvangen van Eneco. Klant sinds half juli met een modelcontract. Vanaf 5 september is er met 9 cent terugleververgoeding gerekend. Daarom gelijk een klacht aangemaakt op klachtenkompas.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-03 14:06
pirke schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:22:

gedoe? 2x 10min werk per jaar.

2e all punt is over paar jaar wellicht niet handig meer als salderen afgebouwd gaat worden? Dan komt het aan op steeds meer zelf eerst verbruiken voor je het terug wilt leveren...

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:06:
[...]

2e all punt is over paar jaar wellicht niet handig meer als salderen afgebouwd gaat worden? Dan komt het aan op steeds meer zelf eerst verbruiken voor je het terug wilt leveren...
Met een SAP saldeer je nu al niet meer.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

PCJR schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:06:
[...]

2e allocatiepunt is en blijft handig. Je kunt dan 2 contracten tegelijk af sluiten en later kiezen welke je gaat gebruiken. Dus bijvoorbeeld 1 variabel of dynamisch contract en 1 contract 2 jaar vast.
Mocht dynamisch dan duur worden, kun je altijd terugvallen op 2 jaar vast.
hetzelfde voor de TLV, je hebt dan altijd de keuze uit je 2 afgesloten contracten.

zelf gebruiken doe je alleen als de stroom die je inkoopt duurder is dan de verkoopprijs. dat is niet per definitie het geval.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-11-2022 12:12]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• PCJR
cryptapix schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:56:
[...]

Eneco heeft toch doorgepakt. Vandaag de bevestiging gekregen dat ze het verschil in TLV gaan compenseren. Geen 50e extra, maar dat was ook niet m’n doel.

De 190e inmiddels overigens ook ontvangen.
Hier ook uiteindelijk. 85 euro verlies venwege de 9 vs 61 cnt toch gekregen + 50 euro.

Iets met volhouder en boontje... :P

Mijn logboekje:
Juni, Juli, Aug, Sept Eneco (61 cnt tlv)
Okt UC (71 cnt tlv)
Nov Samen OM (37 cnt afname)
Dec, Jan, Feb Tibber (kwh afname aan laagste uur tarief op die dag, accu laden)
1Maart23: hoogste tlv 8)

• cryptapix
PCJR schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:10:
[...]

Hier ook uiteindelijk. 85 euro verlies venwege de 9 vs 61 cnt toch gekregen + 50 euro.

Iets met volhouder en boontje... :P

Mijn logboekje:
Juni, Juli, Aug, Sept Eneco (61 cnt tlv)
Okt UC (71 cnt tlv)
Nov Samen OM (37 cnt afname)
Dec, Jan, Feb Tibber (kwh afname aan laagste uur tarief op die dag, accu laden)
1Maart23: hoogste tlv 8)
Wat een totale willekeur. Ik kreeg 110 euro en niet de 50 extra.

• PCJR
cryptapix schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:55:
[...]

Wat een totale willekeur. Ik kreeg 110 euro en niet de 50 extra.
Mwa beetje willekeur. 85 euro vs 110 is ahv je verbruik/opwek natuurlijk.
Die 50 euro was voor de pijn ofzo... die 50 had dan niet iedereen klopt.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:02
Ik heb nieuwe tarieven gekregen van Eneco. Kijk:
Je nieuwe tarieven per 1 januari 2023*
Het variabele leveringstarief voor stroom wordt € 0,54786 per kWh.
Het variabele leveringstarief voor gas wordt € 2,34530 per m3.
De vaste leveringskosten voor stroom en gas worden € 5,99 per maand.

Deze leveringstarieven zijn inclusief overheidsheffingen en btw-tarief van 21%. Bij gas ook inclusief regiotoeslag gas. In de tarieven zijn de netbeheerkosten en overheidsheffingen prijspeil 2022 meegenomen, omdat de netbeheerkosten en overheidsheffingen prijspeil 2023 nog niet bekend zijn gemaakt. Zodra de overheidsheffingen voor 2023 definitief bekend zijn gemaakt, wordt dit automatisch verrekend in je tarieven.
Over de terugleververgoeding wordt met geen woord gerept. Daar heeft men mij nog steeds niet over bericht. 28-12 ga ik weg, dan begint het gezeik waarschijnlijk.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

RikHa schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:06:
Ik heb nieuwe tarieven gekregen van Eneco. Kijk:

[...]

Over de terugleververgoeding wordt met geen woord gerept. Daar heeft men mij nog steeds niet over bericht. 28-12 ga ik weg, dan begint het gezeik waarschijnlijk.
Ik krijg de neiging om een mail terug te sturen, met als bericht dat ik wegens de stijgende prijzen mij genoodzaakt voel om de prijs van de door mij geproduceerde stroom te verhogen naar een marktconform tarief van € 0.75 per kWh, met onmiddelijke ingang...

• davasch
davasch schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:51:
[...]

Inmiddels deze reactie ontvangen:

[...]
Ik heb geen reactie meer gehad van Eneco na dit laatste bericht. Ik heb inmiddels de klacht bij de geschillencomissie aangemeld en dit ook aan Eneco laten weten.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
Hier nu het bericht dat ze het gaan compenseren +50 euro extra. Na klachtenkompas gaven ze zichzelf 14 dagen, dat zijn er uiteindelijk 15 geworden. Maar goed, de route heeft gewerkt (thx voor de tip hiero _/-\o_ ). Jammer dat de gewone klantenservice op niks uit kwam 2 maal toe.

• boukewerff
  • Laatst online: 28-03 11:01
Na 4 keer een klacht bij Eneco en 2 keer een klacht op klachtenkompas na alle loze afwijzingen eindelijk de betaling plus de €50 euro voor de moeite. De aanhouder wint!
Wat een prutsers, die zien mij nooit meer terug.
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee