*knip* Offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 02-10-2023 23:14 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 02-10-2023 23:14 ]
Dat viel mij ook op. Daarom gisteren ook maar vastgezet voor 2 jaar bij GreenChoice. 3 jaar was niet (meer) mogelijk via de vergelijkingssites.NoAcars schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:52:
Na maanden van wachten nu de boel vastgezet bij GC via gaslicht.com. Independer, pricewise allemaal geven ze dezelfde tarieven voor GC. Behalve bij GC zelf, dan is het duurder (1,29 voor gas bv)
Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier
Zonder een hele discussie te willen starten, maar waarom kies je voor een meerjarig contract? Is er een verwachting, dat volgend jaar de prijzen enorm zullen stijgen?Arie-Kanarie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Dat viel mij ook op. Daarom gisteren ook maar vastgezet voor 2 jaar bij GreenChoice. 3 jaar was niet (meer) mogelijk via de vergelijkingssites.
Stroom
Normaaltarief per kWh € 0,3811
Daltarief per kWh € 0,3314
Teruglevertarief normaal € 0,08000
Vaste leveringskosten per jaar € 93,48
Gas
Tarief per m³ € 1,3008
Vaste leveringskosten per jaar € 93,48
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Reden: stukje gemak en zekerheid. Anders over een jaar weer uitzoeken en vergelijken.Leut schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:10:
[...]
Zonder een hele discussie te willen starten, maar waarom kies je voor een meerjarig contract? Is er een verwachting, dat volgend jaar de prijzen enorm zullen stijgen?
Zit momenteel enigszins hiermee in dubio. Enerzijds is meerjarig wel prettig, anderzijds verwacht ik eigenlijk niet, dat volgend jaar de prijzen significant zullen wijzigen, waardoor volgend jaar het opnieuw afsluiten van een contract net zo handig is.
Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier
UC saldeert per telwerk, dat is iets om mee te nemen. Teruglevering tegen teruglevertarief normaal, en daltarief duur bijkopen. En ja ook bij enkeltarief voert UC dezemanier van salderen uitXtinction89 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:08:
[Afbeelding]
Bovenstaande is de aanbieding bij ons verbruik.
Ons verbruik:
Normaal: 2054 kw
Dal: 3158 kw
Gas: 443 m³
Zonnepanelen: 14 stuks a 415 Wp.. zou rond de 4000 kw terugleveren volgens diverse sites.
Via Pricewise krijg ik deze prijs maar vul ik exact hetzelfde in bij UnitedConsumers op hun eigen site, kom ik opeens op €90,- per maand uit.
Bij Pricewise is de korting (cashback) €220,- en bij United Consumers zelf €120,-.
Snel gerekend: €90 - €66 = €24,-
€24 x 12 maanden = €288,- besparing op jaarbasis via Pricewise dan direct bij UnitedConsumers.
Ik ben al meer dan 15 jaar klant bij Essent, maar zij bieden mij een contract aan voor €99,- per maand.
Voor het verschil van UC met 90 euro en Essent 99 euro, zou ik denk ik bij Essent blijven. Gewoonweg omdat ik niet beter/anders gewend ben.
Maar de €66,- bij Pricewise UC vind ik zeer aantrekkelijk.
Zie ik iets over het hoofd, dat dit zoveel scheelt?
Heb het net bij Engie nagevraagd (per chat, datum en tijd en operator naam heb ik weggehaald):Xtinction89 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:27:
Hmm, heeft Engie dit ook? Want dat zou maar 5 euro per maand schelen.
Denk dat het wel zo zijn voordelen heeft om dan niet voor UC te kiezen ...
[ Voor 12% gewijzigd door dextertje op 04-10-2023 14:37 ]
Dus geen engie, uc of budget energie met zonnepanelen en ook geen van de brondextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:34:
[...]
Heb het net bij Engie nagevraagd (per chat, datum en tijd en operator naam heb ik weggehaald):
User
oké, dus als je op enkeltarief tijdens normaal uren 1000 kWh afneemt, 2000 kWh teruglevert en in daltarief 2000 kWh afneemt, 1000 kWh teruglevert, dan betaal je, ook al is alles per saldo 0?
per saldo 1000 kWh terugleveren tijdens normaaluren en 1000 kWh afnemen tijdens daluren = 0
in totaal
Engie
klopt
Met de huidige tarieven zou je dan 80 euro voor je teruglevering krijgen en ongeveer 293 euro moeten betalen voor de afname. Zelfs al heb je enkeltarief en is de afname precies gelijk als de teruglevering.
Dus laat je niet verrassen..
Je kunt best Engie nemen met zonnepanelen, als je je gebruik dusdanig kan sturen dat je per telwerk afneemt en niet teruglevert. Dus gewoon vaak genoeg doordeweeks overdag wassen, drogen, auto laden.Hp68 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:47:
[...]
Dus geen engie, uc of budget energie met zonnepanelen en ook geen van de bron
En greenchoice zijn verschillende meningen over wel of niet
[ Voor 11% gewijzigd door dextertje op 04-10-2023 14:57 ]
Ik zal het wel niet begrijpen. Je betaalt dus enkel de leveringskosten, dat lijkt mij logisch? En voor je tlv krijg je dus gewoon tlv vergoeding. Wat is er dan mis met engie? Volgens mij wordt gewoon je opbrengst van je verbruik afgestreept, los van het telwerk wanneer je opgewekt/vebruikt hebt.dextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:34:
[...]
Heb het net bij Engie nagevraagd (per chat, datum en tijd en operator naam heb ik weggehaald):
User
oké, dus als je op enkeltarief tijdens normaal uren 1000 kWh afneemt, 2000 kWh teruglevert en in daltarief 2000 kWh afneemt, 1000 kWh teruglevert, dan betaal je, ook al is alles per saldo 0?
per saldo 1000 kWh terugleveren tijdens normaaluren en 1000 kWh afnemen tijdens daluren = 0
in totaal
Engie
klopt
Met de huidige tarieven zou je dan 80 euro voor je teruglevering krijgen en ongeveer 293 euro moeten betalen voor de afname. Zelfs al heb je enkeltarief en is de afname precies gelijk als de teruglevering.
Dus laat je niet verrassen..
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
Bij budgetenergie wordt gewoon gekeken naar het totale verbruik en de totale opwek, die worden tegen elkaar weggestreept. Misschien is het bij Engie zo dat ze het per telwerk apart verrekenen/salderen, maar bij BudgetEngergie is dat nog niet zo (voor zover ik kan zien).Hp68 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:47:
[...]
Dus geen engie, uc of budget energie met zonnepanelen en ook geen van de bron
En greenchoice zijn verschillende meningen over wel of niet
Nee, het punt is juist: als je per saldo tijdens normaaluren 1000 kWh teruglevert en per saldo tijdens daluren 1000 kWh verbruikt, dan ben je bij Engie slechter af dan bij de meeste andere leveranciers, zelfs met enkeltarief.Frez schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
Ik zal het wel niet begrijpen. Je betaalt dus enkel de leveringskosten, dat lijkt mij logisch? En voor je tlv krijg je dus gewoon tlv vergoeding. Wat is er dan mis met engie? Volgens mij wordt gewoon je opbrengst van je verbruik afgestreept, los van het telwerk wanneer je opgewekt/vebruikt hebt.
Lijkt mij helemaal prima?
[ Voor 3% gewijzigd door dextertje op 04-10-2023 16:08 ]
Weet je dit zeker? Mij is laatst door Engie verteld dat dit bij enkeltarief niet uitmaakt en je daarom met salerderen, i.t.t. dubbeltarief, bij Engie niet slechter af bent.dextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:52:
[...]
Nee, het punt is juist: als je per saldo tijdens normaaluren 1000 kWh teruglevert en per saldo tijdens daluren 1000 kWh verbruikt, dan ben je bij Engie slechter af dan bij de meeste andere leveranciers, zelfs met enkeltarief.
[...]
Dit is wat de chat medewerkster van Engie mij vertelde. Dus nee, ik weet het niet zeker.RambOo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Weet je dit zeker? Mij is laatst door Engie verteld dat dit bij enkeltarief niet uitmaakt en je daarom met salerderen, i.t.t. dubbeltarief, bij Engie niet slechter af bent.
Bij mij verteld de chatmedewerker iets anders. Bij enkeltarief wordt er gesaldeerd over het gehele verbruik en teruglevering, dus niet per telwerk. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de regel van gaslicht.com aangehaald:dextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:43:
[...]
Dit is wat de chat medewerkster van Engie mij vertelde. Dus nee, ik weet het niet zeker.
Medewerkster geeft aan dat dit niet van toepassing is bij enkeltarief.Opgewekte energie in de normaaluren wordt gesaldeerd tegen het verbruik in de normaaluren, hetzelfde geldt voor de opgewekte energie in de daluren. Voor het eventuele restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen.
Ik denk dat de informatie op https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren niet klopt. Hier een screenshot van de Engie website, waarop staat dat ze over het totaal salderen.RambOo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Weet je dit zeker? Mij is laatst door Engie verteld dat dit bij enkeltarief niet uitmaakt en je daarom met salerderen, i.t.t. dubbeltarief, bij Engie niet slechter af bent.
[ Voor 3% gewijzigd door TwiSteD1 op 04-10-2023 16:53 ]
Ik vraag me ook af of het wettelijk gezien wel mag. Mooi dat je dat stukje hebt gevonden, maar het sluit niet uit dat ze met 's avonds alleen de tijd vóór 23u bedoelen...TwiSteD1 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:51:
[...]
Ik denk dat de informatie op https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren niet klopt. Hier een screenshot van de Engie website, waarop staat dat ze over het totaal salderen.
[Afbeelding]
https://www.engie.nl/prod...tatie/terugleveren-stroom
Het zou kunnen dat ze dat in de toekomst wel willen gaan doen, maar mag dat wettelijk gezien? BudgetEnergie probeerderper maand te salderen en werd toen ook teruggefloten. Het per telwerk salderen lijkt me een soortgelijke list om het salderen in te perken.
Maar jij schrijft "Bij Engie krijg je € 0,08 x 1000 voor de teruglevering en betaal je € 0,293 (huidig tarief) voor het verbruik tijdens daluren. Dus dan krijg je een rekening voor de variabele kosten van € 293 - 80 = € 213.". Volgens mij klopt die redenering niet.dextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:52:
[...]
Nee, het punt is juist: als je per saldo tijdens normaaluren 1000 kWh teruglevert en per saldo tijdens daluren 1000 kWh verbruikt, dan ben je bij Engie slechter af dan bij de meeste andere leveranciers, zelfs met enkeltarief.
Bij de meeste andere leveranciers wordt de teruglevering tijdens normaaluren weggestreept tegen het verbruik tijdens daluren. Dus betaal je € 0 aan variabele kosten in bovenstaand voorbeeld.
Bij Engie krijg je € 0,08 x 1000 voor de teruglevering en betaal je € 0,293 (huidig tarief) voor het verbruik tijdens daluren. Dus dan krijg je een rekening voor de variabele kosten van € 293 - 80 = € 213.
Edit: BudgetEnergie doet dat dus niet, zoals @TwiSteD1 hierboven laat zien.
In dit voorbeeld ga je er van uit dat Engie ook tussen telwerken saldeert en daar zit hem de crux, dat doen ze niet. Een overschot bij hoogtarief/normaal telwerk kan je dus niet meenemen naar het laagtarief/dal telwerk maar wordt tegen terugleververgoeding verrekend op je jaaropgave. Dit is hoe ik het tenminste heb begrepen in geval van dubbeltarief, maar ik hoor graag als dit niet zo is.Frez schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
Maar jij schrijft "Bij Engie krijg je € 0,08 x 1000 voor de teruglevering en betaal je € 0,293 (huidig tarief) voor het verbruik tijdens daluren. Dus dan krijg je een rekening voor de variabele kosten van € 293 - 80 = € 213.". Volgens mij klopt die redenering niet.
Je levert die 1000 namelijk niet terug. Teruglevering vind plaats NA salderen.
Geredeneerd vanuit jou formule waarin je 1000kwh in normaal uren opwekt en 1000kwh in dal verbruikt, daar saldeer je dus aan het einde van de rit 1000 dus blijft er 0 over.
Terugleveren doe je met alle Kwh's die na saldering overblijven.
Dus wek je 2000kwh op in normaal, en verbruik je 1000kwh in dal. Dan saldeer je 2000(opwek totaal)-1000(verbruik totaal)=1000 overschot (=teruglevering)
Die 1000 kwh is overschot wat je teruglevert. Dus 1000 x 0.08= 80 euro krijg je terug aan terugleververgoeding.
Volgens mij werkt het zo.
Weet ik het zeker? Nee.
Maar ik heb gebeld met Engie en ze zeggen me dat er gewoon in totaliteit wordt gesaldeerd.
[Afbeelding]
Dat is overigens ook wat deze tekst suggereert uit mijn overeenkomst.
leuke discussie wel
Ook al staat het er niet zwart op wit hier maak ik uit op dat ze niet tussen telwerken salderen.Salderen gebeurd altijd eerst op jaarbasis, daarna wordt er gekeken op welk tarief je word afgerekend. Wanneer dat een dubbeltarief is, dan passen we de saldering toe per telwerk. Wanneer het een enkeltarief is, is dat niet nodig.
Ja precies ik snap je. Maar ik heb de vraag telefonisch gesteld en mij is gezegd dat er gewoon in totaliteit gesaldeerd wordt. En dat haal ik ook uit mijn overeenkomst. En ja, ik heb ook op enkeltarief afgesloten enkele dagen terug via gaslicht.RambOo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:28:
[...]
In dit voorbeeld ga je er van uit dat Engie ook tussen telwerken saldeert en daar zit hem de crux, dat doen ze niet. Een overschot bij hoogtarief/normaal telwerk kan je dus niet meenemen naar het laagtarief/dal telwerk maar wordt tegen terugleververgoeding verrekend op je jaaropgave. Dit is hoe ik het tenminste heb begrepen in geval van dubbeltarief, maar ik hoor graag als dit niet zo is.
Volgens @TwiSteD1 zijn post zou het kunnen dat Gaslicht er naast zit en ze wel tussen telwerken verrekenen ook gezien de tekst op Engie hun website. Echter dit is wat mij is verteld via de chat:
[...]
Ook al staat het er niet zwart op wit hier maak ik uit op dat ze niet tussen telwerken salderen.
De tekst uit je screenshot heb ik ook in mijn contract staan met enkeltarief. Heb jij ook enkel afgesloten?
Ben namelijk wel benieuwd wat er bij deze bepaling staat bij een dubbeltarief contract...
Daarnaast goed opletten bij Engie, ik heb dus enkel afgesloten echter de mijn omgeving geeft dubbeltarief aan wel met de mogelijkheid om te switchen. Ik wacht persoonlijk even af tot levering start maar verwacht niet dat dit nog automatisch wordt gecorrigeerd.
Ik hoop het ook. Maar deze medewerker lijkt het allemaal niet te snappen, mogelijk omdat je telkens spreekt tegen de medewerker over terugleveren, dat is verwarrend. Je levert ALLEEN terug wat je na salderen nog overhoudt. Jouwn opwek is niet je teruglevering.dextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:46:
Zoals beloofd, hieronder de chat (met kleine, anonimiserende aanpassingen). Kennelijk zeggen niet alle medewerkers hetzelfde.
Hoop voor @Frez dat deze medewerker het verkeerd had.
ENGIE-bot
Hallo, ik ben de virtuele assistent van ENGIE! Waar kan ik je mee helpen?
woensdag 04 oktober 2023 14:13
dextertje
Gebeurt salderen per telwerk ook bij enkeltarief?
woensdag 04 oktober 2023 14:14
ENGIE-bot
(...)
Ik ga je doorverbinden met een medewerker. Om je zo goed mogelijk te helpen hebben we wel een paar gegevens van je nodig.
(...)
woensdag 04 oktober 2023 14:15
Goedemiddag, je chat met ENGIE-medewerker. Ik lees het gesprek wat je hebt gehad met de chatbot door, zodat ik je verder kan helpen. Een moment geduld alsjeblieft!
ENGIE-medewerker
Hallo, welkom in onze chat
ben je ook klant van ENGIE?
dextertje
nee, nog niet.
het valt me op dat er ook bij enkel tarief staat: Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding.
woensdag 04 oktober 2023 14:17
ENGIE-medewerker
Ah oke duidelijk.
Wanneer je meer teruglevert op jaarbasis krijg je per teruggeleverde kWh 8 cent.
woensdag 04 oktober 2023 14:18
ongeacht welk tariefsoort je hebt , enkel of dubbel
dextertje
De tekst suggereert, dat als je bijvoorbeeld op je normaaltelwerk 800 kWh gebruikt, 1800 kWh teruglevert, en op het daltelwerk 2500 kWh afneemt, 1000 kWh teruglevert, dat je dan voor die 1000 kWh die je per saldo teruglevert op het normale telwerk, 8 cent krijgt per kWh. Ipv dat het gesaldeerd wordt met je dalverbruik.
woensdag 04 oktober 2023 14:21
Dat staat er ook bij enkeltarief.
ENGIE-medewerker
er wordt per telwerk inderdaad gerekend maar de hoogte van je teruglevertarief blijft 8 cent
woensdag 04 oktober 2023 14:22
1000 kwh op dal verbruik en 1800 teruggeleverd is 800 meer teruggeleverd dan je hebt verbruikt. Dit betekend dat je 800 kwh x 8 cent uitbetaald krijgt voor het dal telwerk.
woensdag 04 oktober 2023 14:23
dextertje
Dat lees je verkeerd
in mijn voorbeeld: op het normale tarief lever je 800 kWh terug. Op het daltarief neem je 1500 kWh af
woensdag 04 oktober 2023 14:24
per saldo
sorry, normaal tarief 1000 kWh
(1800 - 800)
ENGIE-medewerker
Ik heb een nieuw voorbeeldje gemaakt voor je
woensdag 04 oktober 2023 14:25
je gaat altijd eerst 1 tegen 1 wegstrepen
op het moment dat je meer teruglevert krijg je daar 8 cent voor
dextertjeper telwerk?
woensdag 04 oktober 2023 14:26
ENGIE-medewerker
ja
dextertje
dat is de essentie van mijn vraag, namelijk.
Ook bij enkeltarief?
ENGIE-medewerker
ja
ook bij enkel
dextertje
woensdag 04 oktober 2023 14:28
in totaal
woensdag 04 oktober 2023 14:29
ENGIE-medewerker
klopt
woensdag 04 oktober 2023 14:30
dextertje
Maar Engie geeft dan, ondanks enkeltarief, 1000x8 cent voor de 1000 kWh teruglevering en rekent ongeveer 29ct x 1000 voor de daluren
oké. Dat is goed om te weten.
ENGIE-medewerker
Weet je nu voldoende om verder te kunnen gaan?
dextertje
Ja, dank je wel.
(...)
[ Voor 3% gewijzigd door Frez op 04-10-2023 18:09 ]
Nee hoor.dextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:52:
Da's mooi.jobr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:53:
[...]
Nee hoor.
Op mijn afrekening (modelcontract enkeltarief) eerder dit jaar werd het verbruik bepaald door de telwerk stand hoog en laag bij elkaar opgeteld. Idem voor teruglevering.
Ik gebruik gewoon de term teruglevering op dezelfde manier die ze op hun site gebruiken bij het rekenvoorbeeld Maar ik had niet het idee dat dit de meest begripvolle helpdeskmedewerker was;):Frez schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:05:
[...]
Ik hoop het ook. Maar deze medewerker lijkt het allemaal niet te snappen, mogelijk omdat je telkens spreekt tegen de medewerker over terugleveren, dat is verwarrend. Je levert ALLEEN terug wat je na salderen nog overhoudt. Jouwn opwek is niet je teruglevering.
Jou vraag gaat over salderen, niet over terugleveren. Wanneer spreekt over terugleveren gaat de medewerker er al vanuit dat je al gesaldeerd hebt.
(..)
Het staat letterlijk in de algemene voorwaarden dat het op je jaarrekening wordt verrekenddextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:18:
[...]
Da's mooi.
Alleen modelcontract heeft niet altijd dezelfde voorwaarden als andere contracten.
Zoals ik al zei: ik weet niet zeker wat Engie doet, alleen wat er op de Engie-chat gezegd werd.
What Do You Call An Alligator In A Vest?
* dextertje constateert droogjes dat daar niet expliciet staat of ze per telwerk tellen (zoals letterlijk staat onder het kopje tarieven bij de huidige aanbieding) of beide tariefsoorten bij elkaar optellen.bonyuri schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:04:
[...]
Het staat letterlijk in de algemene voorwaarden dat het op je jaarrekening wordt verrekend
[Afbeelding]
Dat zijn inderdaad hele nette tarieven. Maar ik krijg de cashback niet aangeboden en ik vermoed omdat ik zonnepanelen heb zoals we wel vaker zien de laatste tijd.Barneveld1991 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:19:
Nieuwe tarieven Vattenfall op gaslicht.com
Volgens mij zeer scherp met €205 cashback :-)
[Afbeelding]
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Anoniem: 1420638
Wow, zeer scherpe tarieven inderdaad!Barneveld1991 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:19:
[Afbeelding]
Dat zijn zeker lagere Tarieven voor 1 jaar vast. 5 cent lager voor stroom en gas tov mijn Vattenfall contract van 3 weken geleden.Barneveld1991 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:19:
[Afbeelding]
Ik krijg, als ik ook maar iets invul bij teruglevering, niet alleen geen cashback te zien, maar ook de tarieven zijn hoger..MrFl0ppY schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
Dat zijn inderdaad hele nette tarieven. Maar ik krijg de cashback niet aangeboden en ik vermoed omdat ik zonnepanelen heb zoals we wel vaker zien de laatste tijd.
Ook aangevraagdBarneveld1991 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:19:
[Afbeelding]
7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3
Ik ook! Net op tijd. Is nu aangepast naar €130 welkomst bonus (bij mij tenminste)..LikeABawzs schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
Ook aangevraagd![]()
Had vorige week een aanvraag gedaan bij powerpeers.
Gas tarief van 1,21 en stroom 0,31. Maar verbruik savonds toch echt meer dan overdag, dus dal tarief van 0,28 is wel prettig. (momenteel zonneplan, en dat zit savonds toch regelmatig boven de 30 of zelfs vanavond ook weer 45 cent)
Vaste kosten van gas zijn lager bij Vatten, stroom wel iets meer.
Maar met de bonus kom ik op jaarbasis dan toch paar honderd euro lager uit. En geschat verbruik ook iets omlaag gezet na een controle in HA. Leg altijd zelf wel geld aan de kant voor als ik moet bij betalen.
Heb geleerd van Welkomenergie
Ik vraag hem momenteel ook aan, volgens mij heeft het te maken met verbruik. Als je meer verbruikt dan is je korting hoger (205 EUR) tov lager verbruik.Barneveld1991 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:27:
[...]
Ik ook! Net op tijd. Is nu aangepast naar €130 welkomst bonus (bij mij tenminste)..
7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3
Zag hem eerst ook niet, totdat ik aangaf geen zonnepanelen te hebben. Zou dat uitmaken een contract afsluiten waarbij je aangeeft geen zonnepanelen te hebben terwijl je die wel hebt?Justie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:48:
ik lees net over de mooie aanbieding bij Vattenfall en ik kijk meteen op de gaslicht website om af te sluiten en dit krijg ik als aanbieding:
normaal 0,3450
dal 0,3071
gas 1,1926
vaste kosten per maand 16,98
korting 130 euro
misschien regio afhankelijk? (ik zit in Utrecht).
stroom en gas dus hoger, vaste kosten lager en korting lager (had graag die 205 gehad)
Die zie ik nu ook, tevens regio Utrecht.Justie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:48:
ik lees net over de mooie aanbieding bij Vattenfall en ik kijk meteen op de gaslicht website om af te sluiten en dit krijg ik als aanbieding:
normaal 0,3450
dal 0,3071
gas 1,1926
vaste kosten per maand 16,98
korting 130 euro
misschien regio afhankelijk? (ik zit in Utrecht).
stroom en gas dus hoger, vaste kosten lager en korting lager (had graag die 205 gehad)
[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 06-10-2023 06:54 ]
the older I get, the better I was...
Ik mag hopen van wel. Ik vergelijk eigenlijk jaarlijks via sites als Gaslicht (ook al sluit ik er niet altijd via afEvolutionX schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:26:
[...]
Zag hem eerst ook niet, totdat ik aangaf geen zonnepanelen te hebben. Zou dat uitmaken een contract afsluiten waarbij je aangeeft geen zonnepanelen te hebben terwijl je die wel hebt?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Zowel op Gaslicht als de Vattenfall site staat toch expliciet de vraag of je zonnepanelen hebt? Als je daar niets invuld maar wel aangemeld bent met je zonnepanelen ga je die cashback natuurlijk niet krijgen. Zo wordt de cashback op basis van verbruik ook gewoon bijgesteld aan einde van het jaar.WhatsappHack schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Ik mag hopen van wel. Ik vergelijk eigenlijk jaarlijks via sites als Gaslicht (ook al sluit ik er niet altijd via af) en daarnaast op de sites van de leveranciers zelf. Ik vind het veel makkelijker om gewoon te rekenen met m'n daadwerkelijke verbruik dan steeds apart zonverbruik af te splitsen bij elk van die vergelijkingssites (zeker omdat ik echt maar 200kWh teruglever ofzo en dat wordt gesaldeerd
); dus ik vul gewoon m'n daadwerkelijke gesaldeerde eindverbruik in en that's it. Als dat niet zou mogen, dan moeten ze dat expliciet vermelden imho.
[ Voor 16% gewijzigd door Maurice- op 06-10-2023 12:13 ]
Nee, Gaslicht.com (waar ik dit jaar wél via heb afgesloten toen ik die cashback zag staan) heeft gewoon 4 velden. Piek, dal en teruglevering piek & dal. Die laatste 2 laat ik leeg en vul gewoon m'n gesaldeerde verbruik in van vorig jaar + kleine marge. Er wordt helemaal niet gevraagd of ik zonnepanelen heb noch gezegd dat ik dat verplicht moet invullen als ik ze wel heb. De site van Vattenfall, net gecheckt, geeft overigens nooit een cashback - wel of geen zonnepanelen.Maurice- schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:10:
[...]
Zowel op Gaslicht als de Vattenfall site staat toch expliciet of je zonnepanelen hebt? Als je daar niets invuld maar wel aangemeld bent met je zonnepanelen ga je die cashback natuurlijk niet krijgen. Zo wordt de cashback op basis van verbruik ook gewoon bijgesteld aan einde van het jaar.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
WhatsappHack schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Nee, Gaslicht.com (waar ik dit jaar wél via heb afgesloten toen ik die cashback zag staan) heeft gewoon 4 velden. Piek, dal en teruglevering piek & dal. Die laatste 2 laat ik leeg en vul gewoon m'n gesaldeerde verbruik in van vorig jaar + kleine marge. Er wordt helemaal niet gevraagd of ik zonnepanelen heb noch gezegd dat ik dat verplicht moet invullen als ik ze wel heb. De site van Vattenfall, net gecheckt, geeft overigens nooit een cashback - wel of geen zonnepanelen.
Ik zal eens kijken in het contract en nabellen. Als blijkt dat het de cashback op de tocht zet, dan cancel ik het hele zooitje weer en ga ik wel naar Engie die eveneens een cashback hebben; en waar ik zie dat ze blijven staan als ik het wél uitsplits.
Oooh, die zal ik dan wel ooit aangeklikt hebben gezien dat bij mij niet staat; maar die 4 velden die je na aanklikken krijgt wel. Als ik een privétab open dan zie ik die knop wel verschijnen inderdaad. Apart, want hiervoor zeker 3 maanden geen vergelijking meer gedaan (de prijzen verschilden nauwelijks met m'n variabele contract.) dus dat hebben ze lang onthouden dan.
[ Voor 19% gewijzigd door WhatsappHack op 06-10-2023 12:29 ]
Hier ook maar eens gaan chatten met Engie, zit namelijk nog in de bedenktermijn.dextertje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:46:
Zoals beloofd, hieronder de chat (met kleine, anonimiserende aanpassingen). Kennelijk zeggen niet alle medewerkers hetzelfde.
Hoop voor @Frez dat deze medewerker het verkeerd had.
ENGIE-bot
Hallo, ik ben de virtuele assistent van ENGIE! Waar kan ik je mee helpen?
woensdag 04 oktober 2023 14:13
dextertje
Gebeurt salderen per telwerk ook bij enkeltarief?
woensdag 04 oktober 2023 14:14
ENGIE-bot
(...)
Ik ga je doorverbinden met een medewerker. Om je zo goed mogelijk te helpen hebben we wel een paar gegevens van je nodig.
(...)
Goedemiddag, je chat met ENGIE-medewerker. Ik lees het gesprek wat je hebt gehad met de chatbot door, zodat ik je verder kan helpen. Een moment geduld alsjeblieft!
ENGIE-medewerker
Hallo, welkom in onze chat
ben je ook klant van ENGIE?
dextertje
nee, nog niet.
het valt me op dat er ook bij enkel tarief staat: Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding.
ENGIE-medewerker
Ah oke duidelijk.
Wanneer je meer teruglevert op jaarbasis krijg je per teruggeleverde kWh 8 cent.
ongeacht welk tariefsoort je hebt , enkel of dubbel
dextertje
De tekst suggereert, dat als je bijvoorbeeld op je normaaltelwerk 800 kWh gebruikt, 1800 kWh teruglevert, en op het daltelwerk 2500 kWh afneemt, 1000 kWh teruglevert, dat je dan voor die 1000 kWh die je per saldo teruglevert op het normale telwerk, 8 cent krijgt per kWh. Ipv dat het gesaldeerd wordt met je dalverbruik.
Dat staat er ook bij enkeltarief.
ENGIE-medewerker
er wordt per telwerk inderdaad gerekend maar de hoogte van je teruglevertarief blijft 8 cent
woensdag 04 oktober 2023 14:22
1000 kwh op dal verbruik en 1800 teruggeleverd is 800 meer teruggeleverd dan je hebt verbruikt. Dit betekend dat je 800 kwh x 8 cent uitbetaald krijgt voor het dal telwerk.
dextertje
Dat lees je verkeerd
in mijn voorbeeld: op het normale tarief lever je 800 kWh terug. Op het daltarief neem je 1500 kWh af
per saldo
sorry, normaal tarief 1000 kWh
(1800 - 800)
ENGIE-medewerker
Ik heb een nieuw voorbeeldje gemaakt voor je
je gaat altijd eerst 1 tegen 1 wegstrepen
op het moment dat je meer teruglevert krijg je daar 8 cent voor
dextertjeper telwerk?
ENGIE-medewerker
ja
dextertje
dat is de essentie van mijn vraag, namelijk.
Ook bij enkeltarief?
ENGIE-medewerker
ja
ook bij enkel
dextertje
in totaal
woensdag 04 oktober 2023 14:29
ENGIE-medewerker
klopt
dextertje
Maar Engie geeft dan, ondanks enkeltarief, 1000x8 cent voor de 1000 kWh teruglevering en rekent ongeveer 29ct x 1000 voor de daluren
oké. Dat is goed om te weten.
ENGIE-medewerker
Weet je nu voldoende om verder te kunnen gaan?
dextertje
Ja, dank je wel.
(...)
Jazeker, bij enkeltarief is het gewoon wegstrepen! Hoe zou je het anders kunnen/willen.Ahmi schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:49:
[...]
Hier ook maar eens gaan chatten met Engie, zit namelijk nog in de bedenktermijn.
"Periode 1
Verbruik normaal: 2000kwh
Verbruik dal: 2100kwh
Teruglevering normaal: 4100kwh
Teruglevering dal: 0
Moet er dan 100 kwh bijbetaald worden aan het einde van periode 1? (terugleververgoeding buiten beschouwing gelaten)
Antwoord ENGIE: Nee, wordt tegen elkaar weggestreept"
Ik heb een contract met enkeltarief in de aanvraag staan. Iemand hier welk kan bevestigen dat Engie dit doet bij enkeltarief contracten?
Snap de discussie niet zo. Je kiest er bewust voor de vergelijker cq calculator te misleiden door geen eerlijk antwoord te geven op een makkelijke vraag. De enige beweegreden om niet eerlijk te zijn is het willen krijgen van een cashback waar je geen recht op hebt. En dan gepikeerd zijn als je deze vervolgens niet krijgt.OpaDus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:33:
Zolang je per saldo op jaarbasis niet teruglevert lijkt er mijns insziens niks aan de hand.
Je mag altijd wel wat eigen stroom opwekken.
Natuurlijk heb ik thuis "zonnecellen" die stroom opwekken.... opladen van rekenmachientje... weerstationnetje
e.d.
Het hoeven toch niet altijd zonnepanelen te zijn die op dak of schuur liggen.
Tja, eventueel aangesloten op het stopcontact is het niks anders dan negatieve verbruiker.
De verwarring is ontstaan door het overzicht van gaslicht, waarin staat dat Engie saldeert per telwerk en door een aantal reacties in dit topic.OpaDus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:58:
[...]
Jazeker, bij enkeltarief is het gewoon wegstrepen! Hoe zou je het anders kunnen/willen.
Dit principe wordt al jaren door de gevestigde providers zo gedaan!
Maar je moet wel flink wat zonnepanelen hebben om zoveel als overschot terug te leveren!!
Mensen: Verwar je produktiehoeveelheid niet met het terugleveren!!!!!
[ Voor 4% gewijzigd door Ahmi op 06-10-2023 19:36 ]
Gasprijs 0,05 per kuub eraf sinds vandaag. Elektraprijzen ook wat gedaald. Nu in de wachtrij om te kijken of ze mijn huidige aanbod willen aanpassen of dat ik eerst formeel moet afzien van huidig aanbod om dan vervolgens een nieuwe aan te vragen.NoAcars schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:52:
Na maanden van wachten nu de boel vastgezet bij GC via gaslicht.com. Independer, pricewise allemaal geven ze dezelfde tarieven voor GC. Behalve bij GC zelf, dan is het duurder (1,29 voor gas bv)
Stroom
Normaaltarief per kWh € 0,37253
Daltarief per kWh € 0,31977
Teruglevertarief normaal* € 0,08000
Vaste leveringskosten per jaar € 93,42
Gas
Tarief per m³ € 1,24089
Vaste leveringskosten per jaar € 93,42
Sinds begin juni hou ik het bij. Ik had verwacht dat de gasprijs op zijn laagste punt zou komen in deze periode. Niet helemaal gelukt. Maar omdat er telkens aan de vaste leveringskosten wordt gepeuterd, bleef ik al die maanden op 200,- per maand hangen. Nu dus maar vastgenageld. (wellicht dat het nog in de komende 14 dagen ineenstort, maar dat zie ik nu niet meer gebeuren)
Ik zie de laageste prijs van 1,16 in begin juni wel weer terugkomen. Die gasopslagen zitten nu tegen de 100% vol. Spanje 100,41% volNoAcars schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Gasprijs 0,05 per kuub eraf sinds vandaag. Elektraprijzen ook wat gedaald. Nu in de wachtrij om te kijken of ze mijn huidige aanbod willen aanpassen of dat ik eerst formeel moet afzien van huidig aanbod om dan vervolgens een nieuwe aan te vragen.
We zitten nu zo'n beetje op dezelfde prijzen als begin juni. Wellicht komt mijn voorspelling toch nog uit.
[ Voor 13% gewijzigd door Justie op 07-10-2023 11:55 ]
Daar zou de energiewaakhond eens op moeten aanslaan. Het is gewoon schofterig van in dit geval Vattenfall om telkens de vaste leverkosten op te hogen in ruil voor lagere energietarieven. Dat spelletje is al een paar maanden aan de gang nu.Justie schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:52:
zojuist weer even gekeken naar Vattenfall en prijzen zijn weer gewijzigd. Elke keer als de stroom- en gasprijzen dalen, verhogen ze de vaste leveringskosten. Het is spelen met de prijzen zo. Schijnbaar mag dit. De ene dag zijn de VASTE leveringskosten toch niet duurder dan de dag erna....anyway... de volgende aanbieding is er bij Vattenfall (via gaslicht, zonder zonnepanelen, regio Utrecht):
stroom normaal 0,3219
stroom dal 0,2840
leveringskosten per maand 10,99
gas 1,1926
leveringskosten per maand 7,99
cashback 135 euro
edit: en via een cashback website kun je nog een paar euro extra krijgen. bv via cashbackXL naar gaslicht gaan en dan contract afsluiten, levert je 8,55 euro op.
Verdere discussie hierover mag in een ander of nieuw topic in Themaforum: De Energierekening worden gevoerd. Dan kunnen we hier weer door met aanbiedingen plaatsen.NoAcars schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:21:
[...]
Daar zou de energiewaakhond eens op moeten aanslaan. Het is gewoon schofterig van in dit geval Vattenfall om telkens de vaste leverkosten op te hogen in ruil voor lagere energietarieven. Dat spelletje is al een paar maanden aan de gang nu.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Ondertussen stijgt Engie weer een beetje (1 jaars contract):dextertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:31:
[...]
Engie daalt:
Enkeltarief
€ 0,2932 /kWh
Normaal/Dal:
Stroom
Normaal tarief
€ 0,3381 /kWh
Dal tarief
€ 0,2644 /kWh
Teruglevering
€ 0,0800 /kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand
Het maakt voor de aanbieder wél uit óf je op enig moment per saldo een negatieve verbruiker (aka terugleveraar) bent, ook al is dat maar 1 uur per jaar.OpaDus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:33:
Zolang je per saldo op jaarbasis niet teruglevert lijkt er mijns insziens niks aan de hand.
Je mag altijd wel wat eigen stroom opwekken.
(..)
Tja, eventueel aangesloten op het stopcontact is het niks anders dan negatieve verbruiker.
Heb je dit nog nagevraagd? Ik ben wel benieuwd naar het antwoord.WhatsappHack schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Ik zal eens kijken in het contract en nabellen. Als blijkt dat het de cashback op de tocht zet, dan cancel ik het hele zooitje weer en ga ik wel naar Engie die eveneens een cashback hebben; en waar ik zie dat ze blijven staan als ik het wél uitsplits.
Ach... als je zou zoeken naar E-prijzen incl. E-belasting dan kwam je toch elders al op ca. 0,29 tot 0,31 Eurtjes/kWh uit voor enkeltarief.Compuchip87 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:45:
Huh? Ik heb vorige week ons energiecontract weer eens vastgezet voor een jaar bij Pure Energie. Enkeltarief 0,24503 kaal, misschien wat hoog maar als het goed is wordt toch alles weggesaldeerd en komen we ongeveer op 0 uit.
Vul ik gisteravond eens de rekentool in en krijg ik een contract van 2 jaar en 2 maanden voor 0,20326! Ik dacht, wtf, ik ga morgen maar eens bellen want dit wil ik wel, en ik zit nog binnen de 14 dagen bedenktijd. Maar blijkt dat ik in die berekening vergeten was het zonnepanelenvinkje aan te vinken.
[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 11-10-2023 18:08 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 11-10-2023 22:42 ]
Ik heb ook dik een week geleden een contract bij Engie afgesloten, maar zie nu dit:Sikkek schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Ondertussen stijgt Engie weer een beetje (1 jaars contract):
Enkeltarief
€ 0,31887
Normaaltarief
€ 0,35855
Daltarief
€ 0,29202
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand
Vorige week het lage tarief vastgezet :-)
Wat een boeven gas was gisteren nog 1,22Kobject schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:54:
Zojuist twee jaar vast gezet bij Greenchoice:
All-in normaaltarief € 0,3811 per kWh
All-in daltarief € 0,3314 per kWh
Teruglevering normaaltarief € 0,0800 per kWh
Teruglevering daltarief € 0,0800 per kWh
Vaste leveringskosten € 7,79 per maand\
Gas
All-in tarief € 1,3008 per m³
Vaste leveringskosten € 7,79 per maand
Netbeheerkosten € 16,96 per maand
Gastarief incl. btw
€ 0,70817670
Energiebelasting € 0,59265800
All-in gastarief € 1,3008
Heb je de nieuwe vaste leveringskosten ook gezien? Jeetje wat een geldEvolutionX schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb ook dik een week geleden een contract bij Engie afgesloten, maar zie nu dit:
Stroom
Normaal tarief
€ 0,3178 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
€ 0,2490 /kWh
0-10000 kWh
Gas
€ 1,3032 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
€ 17,62 per maand
Ga toch even bellen zo
Volgens mij is ene met gas en ander zonder gas, dat verklaart verschil in leveringskosteniMode schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:31:
[...]
Heb je de nieuwe vaste leveringskosten ook gezien? Jeetje wat een geld
Is dat bedrag inc. btw, energiebelasting etc?Jazzle schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:59:
Was net over op Tibber, maar het enkeltarief van € 0,27663 bij Engie (we hebben geen gas) nu is zo aantrekkelijk dat ik daar toch maar weer van af zie. Ik verwacht bij Tibber met wat moeite daar net onder te komen (slim laden), maar dat is de moeite zo niet waard. Bijna pre-orlog tarieven zo.
JaSamplex schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:
[...]
Is dat bedrag inc. btw, energiebelasting etc?
Yes, all in. Wel hoge vaste leveringskosten: € 8,81, maar dat valt met een all electric huishouden wel mee.Samplex schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:
[...]
Is dat bedrag inc. btw, energiebelasting etc?
Inderdaad, ook ik kreeg vandaag dit persoonlijk aanbod van ENGIE (0,27663 voor Enkeltarief, 1 jr vast) , dus heb ik recente aanvraag van 1 oktober maar binnen de bedenktermijn geannuleerd.Jazzle schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:59:
Was net over op Tibber, maar het enkeltarief van € 0,27663 bij Engie (we hebben geen gas) nu is zo aantrekkelijk dat ik daar toch maar weer van af zie.
[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 12-10-2023 13:02 ]
BlaBlaBla
Ja, ik zag het ook! Ga mijn contract maar weer annuleren en opnieuw aanvragen (4e keer alEvolutionX schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb ook dik een week geleden een contract bij Engie afgesloten, maar zie nu dit:
Stroom
Normaal tarief
€ 0,3178 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
€ 0,2490 /kWh
0-10000 kWh
Gas
€ 1,3032 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
€ 17,62 per maand
Ga toch even bellen zo
Samplex schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:15:
En word er nu niet meer per telwerk gesaldeerd bij Engie?
Dus je krijgt 8 cent terug als je meer teruglevert dan totaal afgenomen.Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, dan gelden voor jou de volgende regelingen:
- Wanneer je zelf stroom opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
- Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je netto teruglevert ontvang je een vergoeding van € 0,08 per kWh (zonder btw en energiebelasting).
Is niet heel duidelijk, wat bij tarieven staat. Maar ik denk wat ze bedoelen, is dat je na salderen 8 cent krijgt ongeacht op welke teller het overschot is. Gezien het hoge tarief 31,7 cent is is dit meer dan 8 cent, terwijl het lage tarief van 24,9 cent ongeveer 7,9 cent is.Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).
[ Voor 6% gewijzigd door Z___Z op 12-10-2023 11:16 ]
Toevallig laatst nog over gebeld, want het was mij ook niet duidelijk. Als je dubbeltarief aanvraagt verrekenen ze levering en teruglevering binnen hetzelfde tarief met elkaar. Je kan dus geld terugkrijgen voor piek en geld moeten betalen voor dal. Om dit te voorkomen kun je het beste enkeltarief afsluiten als je zonnepanelen hebt. Dan gaat alles namelijk op één grote hoop en kijken ze puur naar het netto resultaat over alle telwerken.Samplex schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:15:
En word er nu niet meer per telwerk gesaldeerd bij Engie?
Gewoon enkel tarief nemen bij een overschot, dan heb je achteraf geen gezeik met eventueel salderen per tarief.Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
[...]
Dus je krijgt 8 cent terug als je meer teruglevert dan totaal afgenomen.
[...]
Is niet heel duidelijk, wat bij tarieven staat. Maar ik denk wat ze bedoelen, is dat je na salderen 8 cent krijgt ongeacht op welke teller het overschot is. Gezien het hoge tarief 31,7 cent is is dit meer dan 8 cent, terwijl het lage tarief van 24,9 cent ongeveer 7,9 cent is.
Ik heb aangemeld met hoog/laag tarief, gezien ik op hoog een overschot heb van zo'n 700 kWh, maar op laag zo'n 4000 kWh verbruik heb na salderen, is die 7 cent prijs verschil wel de moeite waard.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋
Ik verstook het overschot in piek wel in de laatste 2 maanden door m’n auto in piek op te laden als het nodig is. Als de calculator op de site klopt dan scheelt het toch 120 euro op jaarbasis door piek/dal te kiezen.klump4u schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Gewoon enkel tarief nemen bij een overschot, dan heb je achteraf geen gezeik met eventueel salderen per tarief.
Energie belasting moeten ze sowieso salderen dus dan blijft alleen het btw verschil over. De btw is ongeveer het verschil tussen piek en dal, dus je loopt weinig risico als je veel in dal verbruikt.-bulletje- schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Toevallig laatst nog over gebeld, want het was mij ook niet duidelijk. Als je dubbeltarief aanvraagt verrekenen ze levering en teruglevering binnen hetzelfde tarief met elkaar. Je kan dus geld terugkrijgen voor piek en geld moeten betalen voor dal. Om dit te voorkomen kun je het beste enkeltarief afsluiten als je zonnepanelen hebt. Dan gaat alles namelijk op één grote hoop en kijken ze puur naar het netto resultaat over alle telwerken.
Dan heb je dus kans dat je in dal je tekort moet gaan betalen.Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:57:
[...]
Ik verstook het overschot in piek wel in de laatste 2 maanden door m’n auto in piek op te laden als het nodig is. Als de calculator op de site klopt dan scheelt het toch 120 euro op jaarbasis door piek/dal te kiezen.
Ja moet sowieso betalen omdat ik in dal 4000 kWh tekort kom. Heb in piek 700 over dus netto 3300 tekort.klump4u schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Dan heb je dus kans dat je in dal je tekort moet gaan betalen.
Klopt, ik heb verkeerd gelezen, dacht dat je overall 700 kWh over had.Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:09:
[...]
Ja moet sowieso betalen omdat ik in dal 4000 kWh tekort kom. Heb in piek 700 over dus netto 3300 tekort.
Van die 700 krijg je 15 cent energiebelasting terug en 8 cent vergoeding als het niet gesaldeerd wordt. Dat is maar 2 cent minder dan het 24,9 cent dal tarief. Als je btw wel gesaldeerd wordt is dat verschil dus ook weg. Dus maximaal 14 euro verlies op salderen, maar 3300x0,06 = 198 euro voordeel door meer verbruik in dal door het verschil in piek/dal tarief.
Je hebt helemaal gelijk denk ik. Ik ga het contract straks in ieder geval ook omzetten naar dubbeltarief. In mijn geval lever ik ook ca 700 kWh terug in normaal, maar kom ik totaal ongeveer 2700-3000 kWh tekort. Voor mij is hier relatief makkelijk mee te schuiven door de elektrische auto op andere momenten op te laden. Als het netto verschil daarnaast maar 1 of 2 cent is maakt het al helemaal niet meer uit.Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:00:
[...]
Energie belasting moeten ze sowieso salderen dus dan blijft alleen het btw verschil over. De btw is ongeveer het verschil tussen piek en dal, dus je loopt weinig risico als je veel in dal verbruikt.
Het daltarief is enorm gedaald, terwijl het piek tarief niet veel gedaald is. Vroeger was het piek/dal verschil maar rond de 2 cent, wat enkel/dubbel tarief om het even maakte. Nu het 6 cent verschil is, is het wel de moeite waard piek/dal te nemen, zeker als je een EV hebt.-bulletje- schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:07:
[...]
Je hebt helemaal gelijk denk ik. Ik ga het contract straks in ieder geval ook omzetten naar dubbeltarief. In mijn geval lever ik ook ca 700 kWh terug in normaal, maar kom ik totaal ongeveer 2700-3000 kWh tekort. Voor mij is hier relatief makkelijk mee te schuiven door de elektrische auto op andere momenten op te laden. Als het netto verschil daarnaast maar 1 of 2 cent is maakt het al helemaal niet meer uit.
Het was denk ik alleen de moeite om voor enkeltarief te gaan toen de tarieven nog wat hoger waren. Waarschijnlijk zullen ze tzt wel gaan snijden in de terugleververgoeding, maar dat zijn we mooi voor.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Ja je krijgt nog een contract met alle tarieven. Uit ervaring, want ik heb ivm de steeds lager wordende tarieven al meerdere keren afgesloten en geannuleerd, kan dat wel 4-5 dagen duren. Daarna gaat pas de bedenktijd lopen.MarkV6 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:42:
Vandaag ook aangemeld bij Engie voor 24.8 / 31.8 ct. Gister was het nog 29.4/ 34.5 Nu krijg ik een bevestiging met een termijnbedrag en niet met de kwh prijzen. Die staan nergens komt dat goed? Wel eigenaardig dat je het koopcontract van je huis moet meesturen als je minder dan 30 dagen wilt wachten.
Schuift je ingangsdatum dan ook steeds?Sikkek schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:51:
[...]
Ja, ik zag het ook! Ga mijn contract maar weer annuleren en opnieuw aanvragen (4e keer al)
Pas bij deze annulering verschuift hij een dagje, ik wilde sowieso nog tot 11 november bij mijn vorige leverancier blijven om wat minder terug te leverenxminator schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:21:
[...]
Schuift je ingangsdatum dan ook steeds?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq