Kevinns schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:35:
De odyssee heb je niet in 10 minuten staan vrees ik. Ja hij is in 10 minuten uitgeklapt, maar dan mag je nog aan de slag met voorstokken, nok-stok en garderobestang (tussen de bedden), en dan een aardige bak haringen. De absoluut minimale opzet zonder luifel: 5 spanbanden, minstens 6 haringen voor de 'gevel' zodat de deur goed open gaat en er niks klappert, 3 achteraan en 2x3 haringen aan de zijkanten. Voor de luifel heb je nog eens minstens 8 haringen nodig + 2x spanband.Totaal ben je dan al 30 haringen aan het slaan uitgaande van behoorlijk windstille condities. Als het waait gaat het snel x2 omdat je anders gek wordt van het geklapper en gekraak van de tent.
Voor een 'snelklapper' vind ik het alsnog veel werk, en best wat dingen die je niet (makkelijk) alleen doet. Opklappen van de tent en diagonale stokken op spanning zetten moet met z'n tweeën, net als de garderobestang. Keuken van de wagen halen is alleen een enorm gedoe op oneffen terrein. Kuipzeil is makkelijker met z'n tweeën. Luifelframe bouwen en doek erover gooien gaat je alleen ook niet lukken.
Klopt, er zijn zeker verschillen in opzetgemak. Met name of je het alleen kan of niet verschilt nogal per wagen is mij opgevallen. Ik moet zeggen dat wanneer je nog allemaal stokken moet gaan plaatsen om de tent af te maken ik de term snelklapper al minder op zijn plaats vind, maar daar is. niet echt een harde grens voor.
Wat je zegt is waar, een familietent is minstens even veel werk. En het gigantische voordeel van een vouwwagen wat mij betreft is dat je klaar bent als hij staat. De bagage hoef je niet 2x door je handen te laten gaan, dat blijft in de wagenbak liggen.
Bij jou en mij ja, maar dat is niet de universele insteek. Ik zie heel veel vouwwagenkampeerders alsnog veel uit de wagenbak halen en uit gaan stallen. Dan wordt binnentent en soms ook nog voortent helemaal gevuld met kastjes, vakjes, kleedjes, hangertjes, lampjes, rommeltjes, etc. En dat bedoel ik een beetje met dat de rest de tijd bepaalt en niet de kar zelf. Zoveel mensen maken daarin keuzes die veel tijd kunnen kosten.
Niets mis mee, maar dat maakt wel dat verwachtingen dat een vouwwagen veel sneller is dan een tent heel erg tegen kan vallen.
Wat betreft een Holtkamper heb ik het gevoel dat die van zichzelf al stabieler staan vanwege het betere frame. @
JanHenk wat is jouw haring-ervaring?
En met een Livingstone @
Gonadan ?
Niet dat we nu al willen overstappen, maar over een jaar of 3 denk ik dat zoiets wel mogelijk is. Dan zijn de jongste kinderen 7 en wordt het wat makkelijker denk ik.
De haringervaring? In theorie 0, maar dat ziet er niet uit en voel ik mij niet prettig bij. Voor de doorreisstand gebruik ik er vier, dat is dan puur om het kuipzeil (wat ik gewoon aan de tent aangeritst laat) als vierkant wat strak vast te pinnen. Hoeft niet per se, maar vind ik dan wel zo prettig.
Dit was een korte stop van één overnachting waarbij we de volgende ochtend weer direct door zouden gaan, dan zet ik alleen dit op en dat kost me minder dan een kwartier. (inclusief afkoppelen, plaatsen, pootjes, stroomt, etc.)
Voor de basistent zou ik er nog veel meer kunnen gebruiken als je kuip, tent en flappen ook nog apart gaat spannen maar daar ben ik terughoudend in. Een stuk of zes totaal houd ik het bij.
Het achtertentje voor mijn dochter vraagt nog wel 5 of 10 extra (afhankelijk van of je alleen tent of ook kuip vast zet) en de luifel heb ik omwille van het uiterlijk de klassieke variant van en dat is nog zo'n 15 haringen geloof ik.
Als je echt alles gaat opzetten dan gaat het best hard. Niet qua tijd want het is zo gebeurd, maar ze moeten er wel even in. En als we een weekje staan dan doe ik het meestal gewoon goed, dat staat het mooist en is ook qua bescherming van de tent beter.