Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

tafmaf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:02:

Zoals aangegeven bij 2de hands campoozz opletten want die lekte nogal eens.
Las ik ook inderdaad, helaas is er pas vanaf bouwjaar 2024 wat aangepast in het productie proces waardoor het niet meer voorkomt.

Kan voor de rest ook nog noet echt een alternatief voor Campooz LJ of FF vinden. Ja de Kees Kampeer no13 is erg mooi en zo te zien nog gemakkelijker op te zetten maar die kost ook weer meer dan een Campooz en wordt gebruikt niet aangeboden.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:14:
Ah leuk een VW topic :D Wij gaan dit jaar voor het eerst met een vouwwagen op vakantie. Om even te "testen" gaan we er eerst eentje huren. Het betreft de Campooz Lazy Jack 2025 editie met het dikke matras. Dit vanwege fysieke problemen bij m'n vrouw haar rug. Nieuwprijzen van VW's valt mij trouwens vies tegen; 2e hands markt is ook niet goedkoop.

Maar goed, voor het eerst naar de camping met vrouw en dochter (5j). Met name voor dochter naar een camping in de hoop dat ze dan wat meer kindjes heeft om mee te spelen. We zaten voorheen altijd in chalets of huisjes en dat is qua aanspraak echt een stuk minder.

Ga dit topic even volgen :)
Same here, ik ben helemaal geen kampeerder. Maar voor de kinderen (3 en 5) kan ik er niet meer onderuit. We huren dit weekend een lang weekend en als dat bevalt kopen we er ook een.

Overigens moeten we dan ook weer een fatsoenlijke auto kopen. De ID4 loopt in november uit de lease en ik ga niet elektrisch met een vouwwagen verder dan een keer laden.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gallus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:23:
Geven jullie je vouwwagen (aanhanger) regelmatig een onderhoudsbeurt? Wat is hierin gebruikelijk? Die van ons was nieuw en wordt dit jaar drie jaar oud. Ik denk dat we het nog wel een jaartje kunnen uitstellen, maar wil uiteraard wel veilig de weg op blijven gaan.
Als het je gaat om Bovag-keuring dat moet je die bij mijn weten tweejaarlijks doen anders is hij niet meer geldig. Voor een gewone beurt kan je het in principe zelf bepalen.
Qua verzekering maakt het in principe ook niet uit. Uiteraard kan een verzekeraar achterstallig onderhoud als nalatigheid op jou verhalen, maar dan moet er wel een direct verband zijn tussen het niet doen van een keuring en het moeten claimen van een schade. Maar er staat bij mijn weten zelden letterlijk iets in de voorwaarden over een maximale termijn tussen keuringen. Bij die van mij in ieder geval niet voor zover ik weet.

Wat dat betreft dus een beetje common sense. Een vouwwagen vraagt wat anders dan een tandemas Tabbert, maar toch vind ik af en toe een check wel zo fijn. Toen ik hem net had heb ik een beurt laten doen, en dat heeft wel geld gekost (heb je met tweedehands) maar daarna ben ik er dan ook wel zeker van dat hij weer een aantal jaren goed genoeg is. Dat is nu zo'n drie jaar geleden dus onderhand begin ik weer een nieuwe check te overwegen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ephymerous schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:12:
[...]

Overigens moeten we dan ook weer een fatsoenlijke auto kopen. De ID4 loopt in november uit de lease en ik ga niet elektrisch met een vouwwagen verder dan een keer laden.
Geen enkel probleem hoor, maar het is maar net hoe je daar zelf in staat. Doe het inmiddels bijna 4 jaar, rij zo 900km op een dag met jonge kinderen. Die moeten er toch zo nu en dan uit.

Maar ik kan niet voor jou spreken uiteraard. Ik zou alleen willen zeggen, probeer het eens…

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
JanHenk schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Geen enkel probleem hoor, maar het is maar net hoe je daar zelf in staat. Doe het inmiddels bijna 4 jaar, rij zo 900km op een dag met jonge kinderen. Die moeten er toch zo nu en dan uit.

Maar ik kan niet voor jou spreken uiteraard. Ik zou alleen willen zeggen, probeer het eens…
Wij zijn al vier jaar zomers en ‘s winters met de EV op vakantie geweest, inclusief kleine kinderen. Wij vinden het zonder aanhanger al niet relaxed. Het rijden met lage snelheid vanwege de range, het plannen van de stops en dan maar hopen dat de stalls het ook doen en dan nog de lage laadsnelheid (maar dat kan met een betere ev ook anders) maken dat wij hebben besloten het maar te laten voor wat het is ;)

(Ieder z’n ding hoor, maar onze vakantie begint niet onderweg, opgehokt met z’n vieren in een auto met uitzicht op de snelweg ;))

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:42
Ik vond het rijden met EV ook niet fijn, en dan heb ik er nog niet eens met een vouwwagen achter gereden..
het feit dat het me niet eens lukte om met twee fietsen achterop vanuit Limburg in Rolde te komen zonder tussenstop. Met aanhanger kan je niet eens normaal in een SuC staan.
Het plannen van de tussenstops, zorgen dat je auto vol is voor vertrek. De range die letterlijk instort als je iets harder rijdt.

In de winter de binnentemp op 15 zetten voor een lange rit, want anders was Limburg -> Groningen schier onhaalbaar. Met tegenwind was het letterlijk onhaalbaar en móest je wel naar SuC Horst of Drachten, afhankelijk van de richting die ik reed..

Nu kon die van mij wel snel laden (model3 LR), maar met kinderen in de auto betekent dat tijdens de tussenstops Peppa pig op je beeldscherm. Plus gewoon 20 min wachten vooraleer je op 80% zit..

Ik rij nu een oudere euro6 diesel, en vond het vorig jaar toch fijn gewoon 120/130 te mogen rijden in BE/FR met de vouwwagen, veelal 110-120 gedaan, zonder bang te hoeven zijn voor een instortende range. Nog steeds 1:15-1:16 ongeveer ipv normaal 1:22, maar er is altijd wel ergens diesel te krijgen

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 11-03-2025 23:00 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 26-04 21:48
Gonadan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Als het je gaat om Bovag-keuring dat moet je die bij mijn weten tweejaarlijks doen anders is hij niet meer geldig. Voor een gewone beurt kan je het in principe zelf bepalen.
Qua verzekering maakt het in principe ook niet uit. Uiteraard kan een verzekeraar achterstallig onderhoud als nalatigheid op jou verhalen, maar dan moet er wel een direct verband zijn tussen het niet doen van een keuring en het moeten claimen van een schade. Maar er staat bij mijn weten zelden letterlijk iets in de voorwaarden over een maximale termijn tussen keuringen. Bij die van mij in ieder geval niet voor zover ik weet.

Wat dat betreft dus een beetje common sense. Een vouwwagen vraagt wat anders dan een tandemas Tabbert, maar toch vind ik af en toe een check wel zo fijn. Toen ik hem net had heb ik een beurt laten doen, en dat heeft wel geld gekost (heb je met tweedehands) maar daarna ben ik er dan ook wel zeker van dat hij weer een aantal jaren goed genoeg is. Dat is nu zo'n drie jaar geleden dus onderhand begin ik weer een nieuwe check te overwegen.
Ik zit bij Univé en daar staat letterlijk de verplichting tot een 2-jaarlijkse bovag onderhoudsbeurt.

Als iemand nog een goedkoper adresje heeft voor een Bovag beurt in de buurt van Rotterdam of Den Haag dan graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:18:
Ik zit bij Univé en daar staat letterlijk de verplichting tot een 2-jaarlijkse bovag onderhoudsbeurt.

Als iemand nog een goedkoper adresje heeft voor een Bovag beurt in de buurt van Rotterdam of Den Haag dan graag :)
Ik heb de voorwaarden even opgezocht. Daar staat inderdaad letterlijk een keuringsrapport van maximaal twee jaar oud in.
Dat slaat echter wel alleen op het deel 'schade door onvoldoende onderhoud'. Ofwel alleen schade wat daar als direct gevolg van ontstaat. Het is niet dat je ineens niet meer verzekerd bent.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ik heb het nog even opgezocht en dat klopt inderdaad. Je loopt alleen wel het risico van omgekeerde bewijslast door zo’n voorwaarde.

Verder twijfel ik nog of we de verzekering moeten houden… De kans op schade is klein die paar uitjes per jaar, en de maximale schade is redelijk beperkt. Aan de andere kant is het op vakantie wel fijn om ontzorgd te zijn. Met 14 weken vouwwagenpret plus 2 weekenden was het vorig jaar wel de moeite waard :+ (maar gelukkig geen schade!)

[ Voor 7% gewijzigd door Kevinns op 11-03-2025 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou ja het zijn voor mij met name de dingen die me kunnen overkomen zonder dat ik het op een ander kan verhalen. Dus denk aan storm of hagel die mijn tent sloopt of diefstal. Daar heb ik het eigenlijk voor.

De kans dat mijn vouwwagen ontploft omdat mijn gasinstallatie een jaar te laat gekeurd is schat ik niet zo heel groot in. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ja dat is ook waar. De grootste kans op catastrofale schade lijkt mij storm. Hoewel ik me dan weer afvraag hoe ze omgaan met het feit dat ik niet alle 60 afspanpunten van de Odyssee+luifel heb vastgezet haha.

Afgelopen jaar was het maximum wel iets van 50 haringen toen er een hele dag en nacht tussen de windkracht 6 en 8 stond. Normaal iets van de helft daarvan.

Met veel wind merk je dat “vierkant” niet de meest aerodynamische vorm is, en ook niet de meest vormstabiele constructie van tentstokken :P

[ Voor 16% gewijzigd door Kevinns op 12-03-2025 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Inderdaad storm en aanrijding lijken mij de grootste risico's.

Wij hebben de vouwwagen meeverzekerd in een doorlopende reisverzekering. Vraag me af hoe nuttig dat nog is bij een VW van 10 jaar oud, alhoewel die nog snel 4K kosten. Mischien eens horen of het aangepast kan worden naar dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Chaoss Welke voor verzekeraar en polis is dat? Ik heb het tot op heden nergens als onderdeel van de doorlopende reisverzekering kunnen vinden. Cascoschade door storm, hagel etc, voor de duidelijkheid. Pechhulp kan wel onderdeel zijn van de doorlopige reisverzekering, maar dat dekt niks aan cascoschade.

Heb zelf de “caravanverzekering” van Univé. En de doorlopende reisverzekering idem.

[ Voor 33% gewijzigd door JanHenk op 12-03-2025 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb onze 15 jaar oude vouwwagen ook via Unive verzekerd. Niet zo zeer om de dagwaarde, maar vind het bij pech of ongelukken wel fijn om op een verzekering te kunnen terugvallen. Vooral als je defecte vouwwagen uit Zuid Frankrijk oid moet worden verscheept. Wellicht dat eea ook onder je autoverzekering valt, maar heb een leaseauto waarvan ik niet precies weet in hoeverre een aanhanger ook meeverzekerd is cq onder pechhulp valt en wat als de auto niet kapot is maar de vouwwagen wel? Voor die paar euro daarom maar wat extra zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Chaoss aanrijdingen ofwel verkeersschade valt niet onder de caravan-/vouwwagenverzekering bij mijn weten. Een aanhanger valt normaal gesproken al onder de verzekering van het trekkende voertuig.

Al moet ik zeggen dat een aanrijding wel mijn grootste vrees is als ik met de vouwwagen op pad ben, zeker het in het buitenland. Je zit al snel met een taalbarrière, lokale gebruiken, lokale regels, dekking kan weer verschillen, verhalen is lastiger, etc. Geeft gewoon immens veel gedoe en je vakantie is waarschijnlijk naar de haaien.

Het zal niet voor het eerst zijn dat één of andere Belg je bij Luik op een verkeersplein rechts probeert in te halen via de verdrijvingsvlakken en met rokende banden mijn vouwwagen net probeert te ontwijken. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JanHenk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:09:
@Chaoss Welke voor verzekeraar en polis is dat? Ik heb het tot op heden nergens als onderdeel van de doorlopende reisverzekering kunnen vinden.
Oh geen idee eigenlijk heb dat via een een tussen persoon geregeld. Zullen ook wel 2 verzekeringen zijn, maar heb ze tegelijk via 1 en dezelfde partij afgesloten, voelt voor mij dus al 1 verzekering :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gonadan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:51:
@Chaoss aanrijdingen ofwel verkeersschade valt niet onder de caravan-/vouwwagenverzekering bij mijn weten. Een aanhanger valt normaal gesproken al onder de verzekering van het trekkende voertuig.
Heb een leaseauto (van de zaak), geen flauw idee wat die verzekering dekt en dat valt ook niet in te zien. Dan is het wel een fijn gevoel als de VW een eigen verzekering heeft, of het wat helpt is een ander verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:25
Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:14:
Ah leuk een VW topic :D Wij gaan dit jaar voor het eerst met een vouwwagen op vakantie. Om even te "testen" gaan we er eerst eentje huren. Het betreft de Campooz Lazy Jack 2025 editie met het dikke matras. Dit vanwege fysieke problemen bij m'n vrouw haar rug. Nieuwprijzen van VW's valt mij trouwens vies tegen; 2e hands markt is ook niet goedkoop.

Maar goed, voor het eerst naar de camping met vrouw en dochter (5j). Met name voor dochter naar een camping in de hoop dat ze dan wat meer kindjes heeft om mee te spelen. We zaten voorheen altijd in chalets of huisjes en dat is qua aanspraak echt een stuk minder.

Ga dit topic even volgen :)
Leuk! We hebben vorig jaar een nieuwe 2024 LJ gekocht en dat is in de zomer ontzettend goed bevallen. Komend jaar weer, zolang onze jongste nog overdag slaapt gaan we met de LJ op de lange vakanties. Heerlijk de ruimte, goede matras en erg gezellig met de kids in het tentje aan de andere kant van de tent.

We zaten eerst ook altijd in huisjes maar vond het eigenlijk buitensporig duur worden, de aanspraak voor kids is op de kampeerplekken inderdaad een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Chaoss schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Heb een leaseauto (van de zaak), geen flauw idee wat die verzekering dekt en dat valt ook niet in te zien. Dan is het wel een fijn gevoel als de VW een eigen verzekering heeft, of het wat helpt is een ander verhaal :P
check je groene kaart van de auto: in de basis is de auto de 'veroorzaker' van de schade als je rijdt: normaal gesproken valt dat dan onder de all-risk (als je die op de lease auto hebt zitten) van de lease auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Sammy_tukker schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:24:
[...]

check je groene kaart van de auto: in de basis is de auto de 'veroorzaker' van de schade als je rijdt: normaal gesproken valt dat dan onder de all-risk (als je die op de lease auto hebt zitten) van de lease auto.
Let op: een aanhanger valt in NL altijd onder de WA-verzekering van het trekkende voertuig. Dus als je aanhanger schade veroorzaakt bij een ander, dan is diegene z’n schade verzekerd. Niet de schade aan jouw aanhanger. Ook niet als jouw auto schade veroorzaakt aan jouw aanhanger!

Als het een all-risk autoverzekering is, dan valt schade aan eigen eigendom er meestal ook niet onder. Alleen schade aan je eigen auto en soms schade aan jouw tweede auto kan verzekerd zijn. Voor meer moet je heel goed de kleine lettertjes lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sowieso gewoon heel goed je eigen polis lezen want er bestaan nu eenmaal grote verschillen tussen aanbieders. Er zijn maar weinig dingen in verzekeringsland die je als algemene waarheid aan kunt nemen. Dus zorg dat je goed op de hoogte bent van de dekking van je eigen polissen zodat je weet waar de gaten of eventuele overlap zit.

Zo ben ik met mijn auto tegen mijn eigen vouwwagen aan gereden. Vouwwagen heeft niets, mijn auto moet gerepareerd. Gaat van mijn allrisk maar dat is eigenlijk zonde dus moet dan maar uit eigen zak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vandaag even bij een Campooz dealer geweest FF en LJ bekeken. Mij lijkt een FF + Ugly Betty ruim genoeg maar mijn vrouw dacht daar anders over :+

Ik dacht ook dat de LJ hetzelfde formaat was maar dan met extra slaapcabine maar het blijkt dat die voortent ook groter is.

Dikke matras lijkt me super, wij zijn beide lastige slapers, ik heb snel rugpijn en mijn vrouw heeft snel last van haar schouder. Thuis hebben we een boxspring dus de Trigano is best wel een contrast, de extra topper helpt wel iets, maar niet genoeg. Ook is het bed vd Odyssee 2 meter, die van de LJ is 2m10 net dat stukje wat ik nodig heb (ben 1.97)

Luifel van de LJ lijkt me een gedoe met al die stokken dat is geen verbetering ten opzichte van de Odyssee. Maar dan kom je snel uit bij een holtkamper (vaste luifel, 1 stok). Maar de prijzen van Holtkamper zijn nog absurde dan 10 jaar geleden. Een Aero, met keuken en wat accessoires komt op 30K en dan heb je nog niet eens het topmodel.

Verbetering die ik zoek ten opzichte van de Odyssee:

-Pack & go.
-Beter bed (groter en comfortabeler)
-Gemakkelijker op te zetten.
-Niet keer zeulen met zware keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaoss schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:09:
Vandaag even bij een Campooz dealer geweest FF en LJ bekeken. Mij lijkt een FF + Ugly Betty ruim genoeg maar mijn vrouw dacht daar anders over :+

Ik dacht ook dat de LJ hetzelfde formaat was maar dan met extra slaapcabine maar het blijkt dat die voortent ook groter is.

Dikke matras lijkt me super, wij zijn beide lastige slapers, ik heb snel rugpijn en mijn vrouw heeft snel last van haar schouder. Thuis hebben we een boxspring dus de Trigano is best wel een contrast, de extra topper helpt wel iets, maar niet genoeg. Ook is het bed vd Odyssee 2 meter, die van de LJ is 2m10 net dat stukje wat ik nodig heb (ben 1.97)

Luifel van de LJ lijkt me een gedoe met al die stokken dat is geen verbetering ten opzichte van de Odyssee. Maar dan kom je snel uit bij een holtkamper (vaste luifel, 1 stok). Maar de prijzen van Holtkamper zijn nog absurde dan 10 jaar geleden. Een Aero, met keuken en wat accessoires komt op 30K en dan heb je nog niet eens het topmodel.

Verbetering die ik zoek ten opzichte van de Odyssee:

-Pack & go.
-Beter bed (groter en comfortabeler)
-Gemakkelijker op te zetten.
Ik ben door diezelfde keuze boom gegaan, ook ivm bedlengte.

Ook hikken tegen de HK prijzen. Maar uiteindelijk een heel fijn tweedehands kunnen scoren.

Wat mij extra daarin opviel: bij de kyte zit de ingang op hoogste punt, en kan ik als lange man veel beter in en uit lopen en binnen rechtop staan.

——-

HK concentreert alle verkoop/reparatie nu naar Utrecht en heeft net weer nieuwe eigenaren

https://www.holtkamper.nl...mp-neemt-het-stokje-over/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Chaoss wij van wc eend adviseren je dan ook eens te kijken naar een Aart Kok. Die hebben in sommige modellen mogelijk wat je zoekt.
Zo zijn wij erg blij met het 2,20x2,00 bed met lattenbodem. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:22:
@Chaoss wij van wc eend adviseren je dan ook eens te kijken naar een Aart Kok. Die hebben in sommige modellen mogelijk wat je zoekt.
Wat dat betreft zou ik qua tentgevoel de volgende keer mezelf echt nog eens beter verdiepen in de Smitveld vouwwagens.

Die zijn zo mooi…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Get!em schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Ook hikken tegen de HK prijzen. Maar uiteindelijk een heel fijn tweedehands kunnen scoren.
2de hand werken de prijzen ook door een Cocoon van 2012-2014 gaat al richting de 10K en die heeft nog losse stokken onder de luifel. Qua bouwjaar ga ik er niet op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gonadan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:22:
Maar die liggen qua prijzen in de buurt van HK. Behalve de Kavango wat gewoon een CombiCamp Flexi met andere tent is. Wel mooie tenten.

Deze dealer had ook Alpenkreuzer staan, de Waterfront is ook erg mooi, best betaalbaar (10K nieuw) maar dan leveren we wel erg qua binnenruimte in, trijntje toch meer 2 persoons tenten.

[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 15-03-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Get!em schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Wat dat betreft zou ik qua tentgevoel de volgende keer mezelf echt nog eens beter verdiepen in de Smitveld vouwwagens.

Die zijn zo mooi…
Ik vind ze ook mooi, maar geen keuken en best wat losse stokken. Dan vind ik de toegevoegde waarde ten opzichte van een De Waard tent beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Kevinns schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Ik vind ze ook mooi, maar geen keuken en best wat losse stokken. Dan vind ik de toegevoegde waarde ten opzichte van een De Waard tent beperkt.
Idem, mooie tenten maar qua opzet gemak een achteruitgang. Het voordeel ten opzichte van een de Waard tent is dat je een vast bed met lattenbodem hebt. Maar dat voordeel heb ik nu ook al.

Bed is wel een ding, de standaard bij vouwwagens is toch een lattenbodem + vrij dun matras. Zelfs HK doet dat niet beter. Froli i.p.v latrenbodem schijnt beter te slapen, verder geen ervaring mee maar is volgens mij bij alle merken een optie. Een serieus dik matras zoals bij de Campooz heb ik nog niet bij andere merken gezien.

[ Voor 27% gewijzigd door Chaoss op 15-03-2025 23:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:56
Kevinns schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:03:
[...]

De nieuwste Smitveld Novist heeft wel een keuken, en een groot bed met toegang van beide zijkanten. Als we vorig jaar geen Kavango hadden gekocht was dit wel een heel mooi alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Die zijn zo mooi…
Heb ik ooit gedaan, ze zitten vlak in de buurt. Mooi qua tent maar verder echt een stuk minder dan Aart Kok vond ik. Ook lang niet zo handig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:42:
[...]

2de hand werken de prijzen ook door een Cocoon van 2012-2014 gaat al richting de 10K en die heeft nog losse stokken onder de luifel. Qua bouwjaar ga ik er niet op vooruit.
Zijn bij de cocoon maar 3 losse stokken aan de voorkant van de luifel. Dat valt hard mee en die heb je zo staan.

Je hebt ook nog deze optie.
Oudere wagen met een nieuwe tent.

https://www.holtkamper.nl...-nieuwe-2025-tent-982641/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Dan wel als MTT, dissel onder de luifel is wat mij betreft een nadeel. Kan weinig over dikte en afmeting van de matrassen vinden, ben bang dat het de standaard 8cm matrassen zijn?

Zit wat te zoeken naar echt goede bedden maar kom niet verder dan Campooz en de duurdere AK modellen (Livingstone en Zambezi)

[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 16-03-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Laatst online: 11:14
Chaoss schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Dan wel als MTT, dissel onder de luifel is wat mij betreft een nadeel. Kan weinig over dikte en afmeting van de matrassen vinden, ben bang dat het de standaard 8cm matrassen zijn?

Zit wat te zoeken naar echt goede bedden maar kom niet verder dan Campooz en de duurdere AK modellen (Livingstone en Zambezi)
Jaren lang 1 gehad.
Met een dissel tafel merk je niet veel van de dissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Je kunt hem ook nog om laten draaien. Enige nadeel is dat je dan iedere keer de keuken eraf moet rijden.
Zelf hebben we een langer chassis met de keuken achterop en een fietsendrager op de dissel. Ideaal.
Matras weet ik zo niet. Wij hebben het matras vervangen door een ikea matras van 12 cm dik ofzo.

Je kunt ook nog even kijken op het vouwwagenforum. Daar is ook veel informatie te vinden

[ Voor 5% gewijzigd door m@fkeez op 16-03-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ja heb net een post op het forum van de vw club gemaakt. Denk dat een beter bed prio 1 is, Pack & go daarna en als laatste opzet gemak, wij staan toch de hele vakantie op 1 camping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:03
Bij de vouwwagenclub zie ik t regelmatig voorbij komen (maar daar zijn/reageren zo weinig mensen), maar zijn er ook vw-Tweakers die een vaste stroomaansluiting hebben gemaakt in hun klapkar? Ik denk daar al jaren over, maar heb er nooit werk van gemaakt, dus nu maar eens kijken voor in de nieuwe wagen. Niet omdat het moet maar omdat het kan zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je bedoelt gewoon een 230V schuko stopcontact? Ik heb standaard twee van die dingen in de keuken van mijn wagen (vorige trouwens ook). Ook de “ingebouwde” koelbox zit op een regulier stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Veel mensen schroeven gewoon ergens een stekkerdoos onder, aan de andere kant een CEE stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iWeMVZPXh5fVVDriMioR-HyjOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioVvJYmXRSUYhFTIy9GOqepo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 20-03-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

We zijn concreet aan het zoeken naar en bieden op andere vouwwagens. Trigano Odyssey of Jamet Jametic passen binnen ons budget. (Max 5k). Voor dit geld lijkt easy-access helaas geen optie.
Trigano lijkt iets goedkoper en er is iets meer aanbod. Wat zou er voor een Jamet spreken? Of zijn beiden zeer vergelijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Shiver23 op 20-03-2025 19:20 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Je zou de prijzen eerder andersom verwachten Trigano is nieuw duurder dan Jamet, ze komen uit dezelfde fabriek en zijn qua opzet mechaniek hetzelfde. Trigano heeft net een beetje meer uitstraling en dito afwerking. Beetje zoals Skoda en VW.

Ik ben nog niet aan het verkopen van de mijne toe anders had ik nog wel een 2014 Trigano Odyssee gehad :+ Wij zoeken een andere waar een dikker matras in past, mijn vrouw en ik hebben helaas rugklachten ontwikkeld de laatste jaren, iets met ouder worden...

[ Voor 18% gewijzigd door Chaoss op 20-03-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Chaoss schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:03:
Veel mensen schroeven gewoon ergens een stekkerdoos onder, aan de andere kant een CEE stekker.

[Afbeelding]
Oh verrek, dat ding heb ik ook nog liggen, die kan ook gewoon vastgeschroefd idd.
JanHenk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:50:
Je bedoelt gewoon een 230V schuko stopcontact? Ik heb standaard twee van die dingen in de keuken van mijn wagen (vorige trouwens ook). Ook de “ingebouwde” koelbox zit op een regulier stopcontact.
Maar heb je dat zelf gedaan, of zat dat er al in? Gaat mij er vooral om dat ik op een vaste plek wat aansluitingen heb voor opladers en een keer wat keukenspul.

[ Voor 5% gewijzigd door Stalensnuitje op 20-03-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Stalensnuitje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Oh verrek, dat ding heb ik ook nog liggen, die kan ook gewoon vastgeschroefd idd.

[...]

Maar heb je dat zelf gedaan, of zat dat er al in?
Bij mijn Odyssee zit standaard een dubbel stopcontact + 2x USB in de wagenbak. Ideaal bij rondtrekken want alle laders en een eventueel nespresso apparaat kunnen gewoon aangesloten blijven bij vertrek. Ook een handige plek omdat je daar ook makkelijk onder het bed kan, zelfs als het bed omlaag geklapt is.

Dus linksachter in de bak is wat mij betreft de aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Shiver23 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:19:
We zijn concreet aan het zoeken naar en bieden op andere vouwwagens. Trigano Odyssey of Jamet Jametic passen binnen ons budget. (Max 5k). Voor dit geld lijkt easy-access helaas geen optie.
Trigano lijkt iets goedkoper en er is iets meer aanbod. Wat zou er voor een Jamet spreken? Of zijn beiden zeer vergelijkbaar.
Voor hoeveel personen? Ik zie op marktplaats een Raclet Panama Up in jouw prijs range met de nieuwe Trigano/Raclet bak met easy access..
https://link.marktplaats.nl/m2237394089

Raclet, Trigano en Jamet komen uit dezelfde fabriek, alleen is Jamet duidelijk minder. Nieuw gebruiken ze bv ook nog steeds de oude bak, oude keuken etc etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

GAIAjohan schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Voor hoeveel personen? Ik zie op marktplaats een Raclet Panama Up in jouw prijs range met de nieuwe Trigano/Raclet bak met easy access..
https://link.marktplaats.nl/m2237394089

Raclet, Trigano en Jamet komen uit dezelfde fabriek, alleen is Jamet duidelijk minder. Nieuw gebruiken ze bv ook nog steeds de oude bak, oude keuken etc etc..
Bedankt voor het meedenken. We zoeken eentje met 1,2,3 systeem voor minimaal 4 personen. Zoals deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Shiver23 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Bedankt voor het meedenken. We zoeken eentje met 1,2,3 systeem voor minimaal 4 personen. Zoals deze
Helder, dat was voor ons ook gewoon het soort dat we zochten destijds.

In de basis kom je dan uit op dat type idd
Meerdere merken hebben dat of hadden dat beschikbaar.

Nog verdere eisen? Leeftijd?

Is het om te proberen of het wat is qua type kamperen of weet je dat al wel zeker?

Want als het om te proberen is, zou wellicht een Tago Settler ook een idee kunnen zijn.. is de voorloper van de Kavango&Flexi. En die zijn wel voor (veel) lagere bedragen te krijgen. Alleen ja dan zit je wel op 2007/2009 oid qua bouwjaar.

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 20-03-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stalensnuitje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:39:
Bij de vouwwagenclub zie ik t regelmatig voorbij komen (maar daar zijn/reageren zo weinig mensen), maar zijn er ook vw-Tweakers die een vaste stroomaansluiting hebben gemaakt in hun klapkar? Ik denk daar al jaren over, maar heb er nooit werk van gemaakt, dus nu maar eens kijken voor in de nieuwe wagen. Niet omdat het moet maar omdat het kan zeg maar ;)
Yup, zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhKdW0eJ6mbtoyen1mTJ9ZQciYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyE87dQ73jR6gxeBDIQT3Dms.jpg?f=fotoalbum_large

Op de vouwwagenclub staan vast nog meer foto's maar dit is het idee. Vanuit de keuken door getrokken naar de wagenbak en daar vaste stopcontacten en een LED-strip met dimmer ingebouwd.
Past niet helemaal bij mijn voorliefde voor bij de basis blijven en kaarslicht maar is wel verdomde handig om gewoon binnen even een stopcontact en subtiel licht te kunnen hebben zonder gedoe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaoss schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:03:

[Afbeelding]
Precies, heb bij ons ook twee verdeeldozen in binnenkant wagen en in keuken vastgemaakt, zodat ik daar o.a. koelkast alvast goed heb.

De blauwe verloopstekker heb ik wel eentje met een aardlek gekocht.
https://www.obelink.nl/pro-plus-cee-aardlekschakelaar.html
Nadeel is dat je bij eerste omschakeling deze even moet resetten.
Je hebt ze ook als verdeeldoos.

Wel heb ik de stekker daarop ook met powerlight. Scheelt veel frustratie door meteen te zien of er prik op de verdeelkast van de camping staat.
https://www.obelink.nl/sc...ekker-met-powerlight.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

GAIAjohan schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Helder, dat was voor ons ook gewoon het soort dat we zochten destijds.

In de basis kom je dan uit op dat type idd
Meerdere merken hebben dat of hadden dat beschikbaar.

Nog verdere eisen? Leeftijd?

Is het om te proberen of het wat is qua type kamperen of weet je dat al wel zeker?

Want als het om te proberen is, zou wellicht een Tago Settler ook een idee kunnen zijn.. is de voorloper van de Kavango&Flexi. En die zijn wel voor (veel) lagere bedragen te krijgen. Alleen ja dan zit je wel op 2007/2009 oid qua bouwjaar.
We hebben nu een Jamet Arizona uit 2012. Hier hebben we 2 jaar mee gekampeerd, maar is toch teveel werk voor onze manier van kamperen. Zeker de voortent is nogal een bouwwerk. Ook heeft deze geen inritsbaar kuipzeil. Dus daarom willen we iets anders. De voortent is mooi, maar die ruimte hebben we ook eigenlijk niet nodig. Vorig jaar ook alleen de luifel ervoor gehad de voorkant van de voortent. Maar dat is met slecht weer niet ideaal.
We willen wel graag 2 vaste bedden met nog iets kleinere kinderen en komen daarom uit bij een dergelijk model.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zaterdag de Odyssee bij een vouwwagen dealer gebracht voor onderhoud. Zijn ook dealer van Campooz, Fat freddy bekeken, is te klein voor ons. Lazy Jack bekeken mooi ding, prijs gemaakt. Ik krijg inruil nog 3500,- voor onze Trigano, 2014 modellen staan op marktplaats voor 4500,- dus lijkt me redelijk aangezien hij een beurt nodig heeft + 2 banden en nog wat kleine dingen. denk dat dit ongeveer op 400-500 euro gaat komen.

De Lazy Jack, voldoet wel aan veel van onze eisen:
+Easy load *O*
+Beter bed, heeft sinds dit jaar een 17cm dik pocketveren matras, dan past er eventueel nog een topper op.
+Afritsbaar kindertent, als we in de toekomst zonder kinderen gaan kamperen kan die weggelaten worden dus sneller op te zetten.
+Ziet er wat stoerder uit dan de Odyssee.
+vast kuipzeil wat meeklapt.
+geen zware keuken om mee te sjouwen... want hij heeft geen keuken :+

Nadelen:
-Hoop geld, ca 10K bijbetalen.
-Ik vermoed niet sneller op te zetten dan de Trigano, 1 nacht setup is waarschijnlijk iets sneller. Luifel is meer werk dan de Trigano.
-Het Matras is sinds dit jaar 200cm lang, was volgens mij vorig jaar nog 210cm (maar 2cm dunner), echt waarom? Ik ga nog even bij de dealer kijken, maar volgens mij is er wel ruimte voor een langer matras dus als het niet bevalt kunnen we die altijd nog zelf vervangen.

Ze laten onze vouwwagen ff staan wat betreft onderhoud, ze hadden er op dit moment toch mega veel staan die nog moesten. Komende zaterdag gaan we weer even heen, nog een keer goed kijken en alles doorspreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 01-04-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik vind ze mooi om te zien als ze eenmaal staan - maar ik heb daar nu voor de tweede keer opzet filmpjes van gekeken en het ziet er allemaal behoorlijk omslachtig uit. Heb je dat al “in het echt” geprobeerd? Vast grondzeil lijkt me wel erg handig maar verder ziet het eruit als een hoop werk.

Zie:

[ Voor 28% gewijzigd door MrAcid op 01-04-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MrAcid schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:25:
Ik vind ze mooi om te zien als ze eenmaal staan - maar ik heb daar nu voor de tweede keer opzet filmpjes van gekeken en het ziet er allemaal behoorlijk omslachtig uit. Heb je dat al “in het echt” geprobeerd? Vast grondzeil lijkt me wel erg handig maar verder ziet het eruit als een hoop werk.
Ik had de filmpjes ook gezien, komt denk ik wat chaotisch over omdat het een vrij eigen systeem is. Als je het een paar keer gedaan hebt hoef je er niet meer bij na te denken. Volgens mij valt het mee, uitklappen, grondzeil met 4 haringen vastzetten, buizen in juiste volgorde strakspannen, buis kindertent plaatsen en zijluifels afspannen. Als ik dat vergelijk met onze Odyssee wat opzich een redelijk snelle opzetter (zelfde systeem systeem als Flexi, kavango etc.) is dan moet ik daar nog een los koppelstuk, 3 losse staanders, een losse stang onder het plafond, een losse stang tussen de slaapcabines plaatsen en een grondzeil inritsen. En dan nog een shitload haringen om hem mooi strak te krijgen.

Zaterdag heeft Campooz een demodag in Zwolle, daar gaan we eerst even kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 01-04-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Vooral die haringen doen het hem bij de Odyssee. Dat zijn er echt véél. Met luifel heb je er al gauw 20 en dan staat de tent als een vaatdoek. Dat kan alleen als het vrijwel windstil is. Meestal sta ik met 30-40 haringen. Met storm ga je richting 60 haringen 8)7

Desalniettemin zou ik zo weer voor de Odyssee kiezen. Ideaal voor jong gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Kevinns schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:23:
Desalniettemin zou ik zo weer voor de Odyssee kiezen. Ideaal voor jong gezin.
Mee eens, we hebben genoten van de Odyssee. Maar ik wil nu naar een VW met 1 enkel bed. De Lazy Jack heeft een kindertent die we weg kunnen laten als de de kinderen niet meer meegaan. Daarnaast lig ik me een breuk in de Trigano, het 8cm matrasje met topper is voor mij niet meer voldoende. Ik wordt na 4-5 uren slapen wakker met rugpijn en dan ben ik zo stijf als een plank, dat verpest je vakantie redelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 19:39

samo

yo/wassup

Ik heb in mijn Odyssee 2x de Decathlon Quechua Zelfopblazende slaapmat op elkaar liggen. Dit gaat vrij goed plat voor transport. Om te slapen doe ik de onderste wat harder en de bovenste wat zachter, en moet zeggen dat het heerlijk slaapt. Het is wel smaller dan het reguliere matras, maar toch vind ik dit een behoorlijke upgrade.

Twee jaar geleden kwam ik op een camping Odyssee-kampeerders tegen die hun binnentent geverfd hadden. Voor een fresh&black-idee. Hebben Tweakers daar ook ervaringen mee?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:52
samo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:35:
Ik heb in mijn Odyssee 2x de Decathlon Quechua Zelfopblazende slaapmat op elkaar liggen. Dit gaat vrij goed plat voor transport. Om te slapen doe ik de onderste wat harder en de bovenste wat zachter, en moet zeggen dat het heerlijk slaapt. Het is wel smaller dan het reguliere matras, maar toch vind ik dit een behoorlijke upgrade.

Twee jaar geleden kwam ik op een camping Odyssee-kampeerders tegen die hun binnentent geverfd hadden. Voor een fresh&black-idee. Hebben Tweakers daar ook ervaringen mee?
Yes! Odyssee kampeerder hier met geverfde binnentent. Voor het beste resultaat meerdere keren verven met textielverf (wij hebben het twee keer gedaan, maar ik ga het dit jaar nog één of twee keer doen). Het is niet helemaal fresh&black maar het scheelt weldegelijk wat qua licht, ik schat zo’n 40 a 50 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Chaoss schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:37:
[...]

Ik had de filmpjes ook gezien, komt denk ik wat chaotisch over omdat het een vrij eigen systeem is. Als je het een paar keer gedaan hebt hoef je er niet meer bij na te denken. Volgens mij valt het mee, uitklappen, grondzeil met 4 haringen vastzetten, buizen in juiste volgorde strakspannen, buis kindertent plaatsen en zijluifels afspannen.
[…]
Zaterdag heeft Campooz een demodag in Zwolle, daar gaan we eerst even kijken.
Maar dan komt het bouwpakket van de voortent met een enorme berg stokken nog.

Geloof zeker dat je er handig in wordt, en veel opzet filmpjes (met name die van Aart Kok), zijn totaal onrealistisch dus wellicht valt het in de praktijk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik ben bevooroordeeld hoor :) Maar een oudere Holtkamper Kyte of Aero kun je ook voor zo'n 10-13K prima op de kop tikken. Die gaan vaak nog jaren mee. En hoewel ze bij Holtkamper in de tussentijd wel e.e.a. aan de frames hebben verbeterd, was ook die oudere variant echt wel een snelle opzetter.

Er is ook zeker wel ruimte voor een lekker dik matras als je dat wenst @Chaoss , wij leggen op ons eigen matras nog slaapmatten van de kinderen etc. Geen problemen met inklappen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:22:
[...]

Geloof zeker dat je er handig in wordt, en veel opzet filmpjes (met name die van Aart Kok), zijn totaal onrealistisch dus wellicht valt het in de praktijk mee.
Heb nooit echt een vergelijkend warenonderzoek gedaan als ik eerlijk ben, wat maakt die van Aart Kok extra onrealistisch? Ik merk wel dat men vaak extra's als een optionele luifel of de complete set scheerlijnen en haringen niet altijd laat zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MrAcid schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:22:
[...]

Dat is eigenlijk te luifel, het gedeelte naast de slaapcabine beschouw ik als voortent. De luifel van de Trigano heeft ook losse stokken, maar wel minder. Je kan bij de Campooz nog een trekking luifel.kopen die alleen staanders heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JanHenk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:27:
Ik ben bevooroordeeld hoor :) Maar een oudere Holtkamper Kyte of Aero kun je ook voor zo'n 10-13K prima op de kop tikken. Die gaan vaak nog jaren mee. En hoewel ze bij Holtkamper in de tussentijd wel e.e.a. aan de frames hebben verbeterd, was ook die oudere variant echt wel een snelle opzetter.

Er is ook zeker wel ruimte voor een lekker dik matras als je dat wenst @Chaoss , wij leggen op ons eigen matras nog slaapmatten van de kinderen etc. Geen problemen met inklappen gehad.
Ik kan me daar moeilijk overheen zetten. Je betaald dan 13K voor een 10 jaar oude wagen, een goed tentdoek gaat zo'n 20 jaar mee, dus ook die holtkamper is al.op de helft van zijn levensduur. Als je dan voor hetzelfde geld een wagen koopt die helemaal fris en fruitig is... Het.zijn snelle opzetters dat is waar. Maar wij staan zomers toch 2,5 week op dezelfde camping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:27:

Hier zelfde verhaal, Kyte kan ik in mijn 1tje in 20 minuten goed opzetten, incl kindertent (die gewoon aangeritst blijft).
Slaapmatjes en slaapzakken en dekbed blijven tijdens klappen allemaal liggen op het grote bed.

Wel ook Windforce, wat uit en inklappen in mijn eentje echt mogelijk maakt. Inklappen zonder wind-force moet je voor de stangen eigenlijk met 2 personen doen.

En qua discussie over airco: dat dak van de holtkamper serie is echt geniaal. Twee katoenlagen die je met kleine tussenstangen uit elkaar zet. De tent is echt heerlijk koel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:49:
[...]

Ik kan me daar moeilijk overheen zetten. Je betaald dan 13K voor een 10 jaar oude wagen, een goed tentdoek gaat zo'n 20 jaar mee, dus ook die holtkamper is al.op de helft van zijn levensduur. Als je dan voor hetzelfde geld een wagen koopt die helemaal fris en fruitig is... Het.zijn snelle opzetters dat is waar. Maar wij staan zomers toch 2,5 week op dezelfde camping.
Ik snap je bezwaar hoor, het is veel geld voor relatief oude wagens. Ik zat gewoon te kijken naar je budget en je wensen. En je hebt ook gelijk dat snel opzetten echt niet altijd van belang is. Wij gaan er ook wel een weekend mee weg en dan was dat voor ons wel een factor. Maar voor 2,5 week op dezelfde camping, soit.

Helpt het overigens als ik zeg dat je ook het dak van de Kytes/ (Concoon) Aero los kunt vervangen? De wagen is zo ontworpen dat eigenlijk alles soort van los(met ritsen) onder het dak zit. Het doek eronder heeft veel minder last van de elementen. Geeft die isolatie/ventilatie-functie zoals hierboven omschreven, maar maakt ook dat je de levensduur heel erg kunt verlengen. Zelfs een seizoensplek is een optie.

Wij hebben overigens ook naar Campooz gekeken ooit (alle merken wel). Mijn grootste bezwaar was de stahoogte in de gehele wagen, vond het nogal veel bukken. Hoe heb je dat ervaren?
Get!em schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:54:
[...]
En qua discussie over airco: dat dak van de holtkamper serie is echt geniaal. Twee katoenlagen die je met kleine tussenstangen uit elkaar zet. De tent is echt heerlijk koel.
Die airco-discussie was in het andere topic :P Verder sluit ik me aan bij jouw ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 02-04-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:45:
[...]

Heb nooit echt een vergelijkend warenonderzoek gedaan als ik eerlijk ben, wat maakt die van Aart Kok extra onrealistisch? Ik merk wel dat men vaak extra's als een optionele luifel of de complete set scheerlijnen en haringen niet altijd laat zien.
Ik zeg het verkeerd, het is wél realistisch maar totaal niet volledig. :)

Bijvoorbeeld:

Wat hier minimaal nog bij moet:
- Ritsen achterkant & zijkant sluiten
- Garderobestang tussen bedden
- Stokken onder de luifel/voortent
- 10(?) haringen (Kariba: 75 :+)
- Voordeuren erin ritsen

En daar komt dan optioneel/meestal bij:
- Kuipzeil
- Schort bij keuken
- Varioluifel + stokken + scheerlijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:08:
[...]

Mijn grootste bezwaar was de stahoogte in de gehele wagen, vond het nogal veel bukken. Hoe heb je dat ervaren?
Dit dus. Gewoon rondlopen in opgezetten vouwwagens, deed me beseffen dat er veel variatie zit in de stahoogte en dat met 1.9+m je goed moet gaan opletten welke VW wel en welke niet. Soms is het alleen de ingang/deur, soms de halve tent die lager is.

De nieuwe Nano is met de deur aan de zijkant daarom ook voor mij onbruikbaar, terwijl Aero dat wel weer goed heeft.
[...]

Die airco-discussie was in het andere topic :P Verder sluit ik me aan bij jouw ervaringen.
Ah, soms kijk je daar overheen, met dezelfde deelnemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JanHenk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:08:

Wij hebben overigens ook naar Campooz gekeken ooit (alle merken wel). Mijn grootste bezwaar was de stahoogte in de gehele wagen, vond het nogal veel bukken. Hoe heb je dat ervaren?
Weet niet wanneer je gekeken hebt maar sinds het 2024 model is de stahoogte verbetert. De LJ is nu 2m40 hoog in het midden. Was voor mij met een lengte van 1m96 prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Stahoogte was voor ons een van de belangrijkste redenen om voor een Odyssee te gaan. Die is op het laagste punt uit mijn hoofd 2m en in de nok 2,40m. Het geeft een heerlijk gevoel van ruimte, ook omdat wij allebei lang zijn.

In een Kavango kan ik bij de deur niet staan, om maar niet te spreken van een Combi Camp Country. De Kyte voortent komt nog aardig in de buurt maar is wat kleiner, en vergt een kindertent voor de kinderen.

Wanneer de kinderen niet meer in het tweede bed willen denk ik dat we best een Aero zouden kunnen overwegen. Of een caravannetje om kamperen in voor- en naseizoen te vereenvoudigen :X maar we leven en slapen liever onder tentdoek… dilemma’s voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:17:
[...]

Weet niet wanneer je geken hebt maar sinds het 2024 model is de stahoogte verbetert. De LJ is nu 2m40 hoog in het midden. Was voor mij met een lengte van 1m96 prima te doen.
Was inderdaad van voor die tijd. Jij bent nog net iets langer dan ik. Mooi dat ze dat hebben verbeterd! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MrAcid schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:01:
[...]

Bijvoorbeeld: [Video: Kavango uitklappen? Dat doe je zo! | Kavango/FLEXI | Aart Kok Adventure vouwwagens]

- Voordeuren erin ritsen

- Kuipzeil
- Schort bij keuken
En dan de rest wat niets met vouwwagen opzetten te maken heeft:

-dekzeil en tassen van stokken etc. opruimen
-bedden opmaken.
-raampjes openzetten / oprollen.
-tafel en stoelen neerzetten.
-binnenkleedjes neerleggen.
-stroomsnoer uitrollen en aansluiten
-lampjes ophangen
-kastje in elkaar zetten.
-spiegel en kapstok ophangen.
-jerrycan met water vullen.
-kledingtassen uit de autohalen.
-boodschappen uitladen
-koelbox ergens neerzetten en vullen.
-waslijntje spannen.
-Bier halen in de camping winkel.

Dan hebben we het er over dat de ene vouwwagen 10 minuten sneller op te zetten is dan de andere, maar je bent veel langer bezig met de rest. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:02
Chaoss schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:03:
[...]

-dekzeil en tassen van stikken etc. opruimen
-bedden opmaken.
-lampjes ophangen
-boodschappen uitladen
-waslijntje spannen.

Dan hebben we het er over dat de ene vouwwagen 10 minuten sneller op te zetten is dan de andere, maar je bent veel langer bezig met de rest. :+
En dan is het bij opzetten nog niet zo erg. Maar dat inpakken… dat valt mij altijd weer tegen.

Wij hebben nu sinds 2021 een Campooz. Stiekem kijken wij wel verder. Vooral naar iets groter binnen gedeelte, vaste keuken en kindertent achter de vouwwagen ipv er naast.

Holtkamper is mooi maar te duur. Nu vouwwagen uit 2021. Wil eigenlijk niet ouder. Maar dan is holtkamper niet te betalen.
Aart kok livingstone gamedrive lijkt ons ideaal tussen betaalbaarheid en wensen.
Er staat nu een mooie 2de hands te koop. Alleen heeft deze geen boog dus staat er een stok midden in je eet gedeelte.

Ik ben 1,96 en ja ik erger mij aan de oude stahoogte van de Campooz. Maar het bed compenseert dat heel erg:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:06
Wij mogen ons ook melden hier.

Deze zomer gaan we voor het eerst op pad met onze 2024, dus nieuw model, Campooz Fat Freddy.

We komen van een De Waard Bosuil a (is te koop), en hopen vooral wat mobieler te worden, sneller op te kunnen zetten, minder haringen, zonder in te leveren op andere punten.

Voor mijn gevoel gaat dat wel lukken. We zagen hem voor het eerst vorige maand, en ook met mijn 1.92 was hij meer dan ruim genoeg ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:03:
[...]

-dekzeil en tassen van stikken etc. opruimen
-bedden opmaken.
-lampjes ophangen
-boodschappen uitladen
-waslijntje spannen.

Ja helemaal eens. Dat is ook het stokpaardje van @Gonadan. :)

Denk na over dingen die je kan schrappen uit dat lijstje. Behalve de laatste, kan je best zonder eea :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yup, en ook belangrijk: niet alles hoeft in één ruk gedaan te worden. Het is vakantie.
Zo moet het laatste punt van @Chaoss bovenaan staan wat mij betreft. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@Chaoss niet helemaal mee eens. Ik vind de vouwwagen uitklappen een behoorlijk significant deel van de tijd en moeite kosten.

En wat betreft je lijstje:

-dekzeil en tassen van stokken etc. opruimen (2 minuten)
-bedden opmaken. (Al thuis gedaan)
-raampjes openzetten / oprollen. (Hoeft niet meteen)
-tafel en stoelen neerzetten. (2 minuten)
-binnenkleedjes neerleggen. (Heb ik niet)
-stroomsnoer uitrollen en aansluiten (2 minuten)
-lampjes ophangen (1 minuut)
-kastje in elkaar zetten. (Heb ik niet)
-spiegel en kapstok ophangen. (Heb ik niet)
-jerrycan met water vullen. (5-10 minuten)
-kledingtassen uit de autohalen. (Alles ligt in de bak)
-boodschappen uitladen (1 krat)
-koelbox ergens neerzetten en vullen. (Thuis gevuld, 1 minuut)
-waslijntje spannen. (Wasrek bovenop de kar, 1 minuut)
-Bier halen in de camping winkel. (Zit al in de koelbox)

Ik denk oprecht dat de niet meer dan 20 minuten bezig zijn met andere dingen die MOETEN gebeuren als we aankomen. De tent met haringen, kuipzeil, keuken neerzetten, luifel etc. kost me minstens een uur. Als je dan nog de tijd meeneemt die we bezig zijn met de kinderen eten geven en bezig houden, dan kom je gauw op een uur of 3 voordat je staat/weg bent. Maar ik vind de wagen daarin een significant rol spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zeker speelt de.wagen ene rol, maar ik denk dat de meeste merken redelijk in dezelfde tijd op te zetten zijn En je moet wel appels met appels vergelijken, een Camp-let staat ook vrij snel maar is een stuk kleiner. Een Holtkamper staat snel maar is wel een wagen met enkel bed.

En kinderen zijn mischien nog wel een grotere factor. Toen mijn kinderen jong waren, moest ik bijna alles in mijn eentje doen. Nu zijn de kinderen ouder en die vermaken zichzelf wel dus kunnen we het hele opzetten met zijn 2'en doen dat scheelt aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het verschilt denk ik een beetje per vouwwagen (en ook hoe lang/sterk je bent) of je een vouwwagen alleen op kunt zetten of niet. Qua opzettijd kan ik onze Jametic toch wel binnen 1,5 uur in mijn eentje volledig opgezet hebben (incl. luifel, inritsbaar kuipzeil, haringen, stroom, koelkast, keuken). Eind vorig jaar nog een mooi testje mee gedaan. Het was in september nog een weekend mooi weer en we hadden de vouwwagen nog bij huis staan. Last minute besloten om een weekendje weg te gaan naar een camping vlak in de buurt. Op mijn vrije vrijdag (vrouw moest werken) eerst om 8:30 de oudste 2 kinderen naar school gebracht, toen met de jongste naar de camping gereden, die in de zandbak gezet, kon de vouwwagen gelukkig met de auto in 1 keer goed neerzetten en waterpas, uitklappen en alles neerzetten/inrichten en dan om 11:15 weer terug om de kinderen van school te halen.

Maar er zijn genoeg factoren waardoor het langer gaat duren:
- Oneffen terrein waardoor het lang duurt om te vw te manoeuvreren en waterpas te krijgen
- Kinderen die vervelend zijn of aldoor willen 'helpen'
- Als we langer ergens staan ritsen we ook de gastencabine aan de voortent en zetten we de opbergmeubels in elkaar, is toch weer een half uur extra werk denk ik

Eigenlijk vind ik het afbreken, opbergen, opvouwen etc. nog veel bewerkelijker en veel meer tijd kosten. Maar daar heeft men het nooit over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wij hebben nu ervaring met een Arizona en zijn overgestapt naar een Trigano Odyssee. We gaan meemaken of het gaat werken zoals we hopen.

Bij de Arizona heb je de meeste spullen op een plek liggen dat je het er altijd uit moet halen. En met opzetten in de regen (al meerdere malen gebeurt) blijf je daar mee slepen. Met een Odyssee heb je de meeste spullen onder het bed liggen. En kan je al snel de voortent dusdanig opzetten dat je andere spullen droog kan neerzetten. Ook als het niet regent verwachting spullen al veel eerder op de plek te kunnen zetten als je geen losse voortent hoeft op te zetten.
Als je ooit een Arizona voortent hebt opgezet inclusief keuken en plafond dan weet je dat de wagen zeker een grote rol speelt in de tijd.

Onze 'nieuwe' VW is een Odyssee uit 2014 met zonneluifel. Voor medeeigenaren, wat hebben jullie op de grond liggen onder de luifel?

[ Voor 8% gewijzigd door Shiver23 op 03-04-2025 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
@Shiver23 Wij hebben niets onder de luifel. Lekker met de voeten in het gras, en je beschadigt het gras van de camping niet. We hebben een matje voor de deur als het modderig is, schoenen uit in de tent. Onder de luifel blijft het droog dus daar geen blubber.

Eén keer zijn we op een camping aangekomen waar het twee hele weken had geregend. Toen was het ook onder de luifel modderig. Maar met bergschoenen en laarzen voor de kinderen was dat ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:15:
@Chaoss niet helemaal mee eens. Ik vind de vouwwagen uitklappen een behoorlijk significant deel van de tijd en moeite kosten.

En wat betreft je lijstje:

-dekzeil en tassen van stokken etc. opruimen (2 minuten)
-bedden opmaken. (Al thuis gedaan)
-raampjes openzetten / oprollen. (Hoeft niet meteen)
-tafel en stoelen neerzetten. (2 minuten)
-binnenkleedjes neerleggen. (Heb ik niet)
-stroomsnoer uitrollen en aansluiten (2 minuten)
-lampjes ophangen (1 minuut)
-kastje in elkaar zetten. (Heb ik niet)
-spiegel en kapstok ophangen. (Heb ik niet)
-jerrycan met water vullen. (5-10 minuten)
-kledingtassen uit de autohalen. (Alles ligt in de bak)
-boodschappen uitladen (1 krat)
-koelbox ergens neerzetten en vullen. (Thuis gevuld, 1 minuut)
-waslijntje spannen. (Wasrek bovenop de kar, 1 minuut)
-Bier halen in de camping winkel. (Zit al in de koelbox)

Ik denk oprecht dat de niet meer dan 20 minuten bezig zijn met andere dingen die MOETEN gebeuren als we aankomen. De tent met haringen, kuipzeil, keuken neerzetten, luifel etc. kost me minstens een uur. Als je dan nog de tijd meeneemt die we bezig zijn met de kinderen eten geven en bezig houden, dan kom je gauw op een uur of 3 voordat je staat/weg bent. Maar ik vind de wagen daarin een significant rol spelen.
Daarmee bevestig je dus precies het punt. De dingen die moeten bepalen de tijd die je nodig hebt, het kale kampeermiddel is maar een klein deel.
Een kale wagentent is meestal tien minuten of een kwartiertje, pak je luifels en extra kuipzeilen of aanritstentjes erbij dan een half uurtje? Dat is ongeveer dezelfde tijd die je meestal met een gemiddelde gezinstent ook kwijt bent om hem op te zetten. Ook weer enigszins vergelijkbaar met een caravan waar je weer voortent en luifel aan gaat hangen. Dat ontloopt elkaar echt niet zoveel.

De verschillen zitten in wat je vindt dat moet en wat er allemaal nog door je handen moet gaan. Een vouwwagen of caravan met vaste keuken is sneller dan een tent, maar neem je met je tent genoegen met een simpel kookplaatje wat je zo aan je fles hangt dan ben je weer sneller dan een vouwwagen met een bermkeuken of een caravan met extra skottelopstelling.
Je kunt blij zijn met je laden & lossen optie waardoor alles in de wagenbak kan blijven liggen, maar als je dan alsnog een wederhelft hebt die van die campingkastjes en hangvakdingen wil hebben dan waait je tijdwinst zo weer het ventilatiegaasje uit.

Natuurlijk zit er in absolute zin wel verschil tussen een snelklapper met vaste keuken waar alles in de wagenbak kan blijven en een oldskool bouwpakketmodel met drie zakken stokken waar de kleurbandjes al van verloren zijn gegaan, maar dat zijn wel de extremere gevallen. De rest van de tijd bepaal je zelf en dat is qua bandbreedte een veel grotere factor.
Als je heel minimalistisch werkt, zoals jij, dan heb je zeer weinig extra te doen en is het kampeermiddel relatief gezien wel een aanzienlijk aandeel. Maar dan nog heb je het bij vergelijken van kampeermiddelen (meestal) over relatief kleine verschillen qua tijd. De rest is allemaal variabel en gevolg van eigen keuzes. (mijn stokpaardje volgens @JanHenk :+ )

Qua stijl sluit ik mij wel meer aan bij jou overigens. Ik heb een snelklapper met vaste keuken en de mogelijkheid tot het thuis laden van de wagenbak. Stoelen liggen onder het dekzeil op de tent dus pak je zo weg bij aankomst. Daardoor zit er vrij weinig in de auto zelf: alleen dekbed op de heenweg (daarna laten we het op het bed liggen), een krat met speelgoed en de knuffels van mijn dochter (achterbank vol schat ik :+ ).
Mijn doel is namelijk om zo weinig mogelijk door mijn handen te hoeven laten gaan aan bagage en andere dingen. Kar plaatsen, tent uitklappen, achtertentje ritsen, luifel ritsen en klaar. De rest is optioneel.

Moet wel zeggen dat ik bepaalde dingen dan zelfs niet tot het optionele stuk van opzetten reken. Dingen als een waslijn, tenttapijt (heb een oud strookje wat ik bij slecht veld voor de ingang leg als buffer), wagenschort, etc. ga ik pas aanleggen/opzetten als ik denk het nodig te gaan hebben, en ik haal het alweer weg als ik denk het niet meer nodig te hebben. Ik doe niet alles standaard. Maar dat komt ook omdat ik graag een paar keer verplaats.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Het is een stokpaardje van me maar snelheid van opbouwen is maar heel beperkt afhankelijk het kampeermiddel zelf. Natuurlijk zitten daar ook verschillen in maar het overgrote deel van de tijd gaat zitten in overige meuk en details.
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Eens, dat blijft mijn stokpaardje. Heel veel mensen die het veel werk vinden hebben het gecreëerd door alle extra's die ze mee willen of willen doen, zeer zelden is het grotendeels afhankelijk van het kampeermiddel zelf.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Gonadan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:00:
[...]

Daarmee bevestig je dus precies het punt. De dingen die moeten bepalen de tijd die je nodig hebt, het kale kampeermiddel is maar een klein deel.
Een kale wagentent is meestal tien minuten of een kwartiertje, pak je luifels en extra kuipzeilen of aanritstentjes erbij dan een half uurtje? Dat is ongeveer dezelfde tijd die je meestal met een gemiddelde gezinstent ook kwijt bent om hem op te zetten. Ook weer enigszins vergelijkbaar met een caravan waar je weer voortent en luifel aan gaat hangen. Dat ontloopt elkaar echt niet zoveel.

De verschillen zitten in wat je vindt dat moet en wat er allemaal nog door je handen moet gaan. Een vouwwagen of caravan met vaste keuken is sneller dan een tent, maar neem je met je tent genoegen met een simpel kookplaatje wat je zo aan je fles hangt dan ben je weer sneller dan een vouwwagen met een bermkeuken of een caravan met extra skottelopstelling.
Je kunt blij zijn met je laden & lossen optie waardoor alles in de wagenbak kan blijven liggen, maar als je dan alsnog een wederhelft hebt die van die campingkastjes en hangvakdingen wil hebben dan waait je tijdwinst zo weer het ventilatiegaasje uit.

Natuurlijk zit er in absolute zin wel verschil tussen een snelklapper met vaste keuken waar alles in de wagenbak kan blijven en een oldskool bouwpakketmodel met drie zakken stokken waar de kleurbandjes al van verloren zijn gegaan, maar dat zijn wel de extremere gevallen. De rest van de tijd bepaal je zelf en dat is qua bandbreedte een veel grotere factor.
Als je heel minimalistisch werkt, zoals jij, dan heb je zeer weinig extra te doen en is het kampeermiddel relatief gezien wel een aanzienlijk aandeel. Maar dan nog heb je het bij vergelijken van kampeermiddelen (meestal) over relatief kleine verschillen qua tijd. De rest is allemaal variabel en gevolg van eigen keuzes. (mijn stokpaardje volgens @JanHenk :+ )

Qua stijl sluit ik mij wel meer aan bij jou overigens. Ik heb een snelklapper met vaste keuken en de mogelijkheid tot het thuis laden van de wagenbak. Stoelen liggen onder het dekzeil op de tent dus pak je zo weg bij aankomst. Daardoor zit er vrij weinig in de auto zelf: alleen dekbed op de heenweg (daarna laten we het op het bed liggen), een krat met speelgoed en de knuffels van mijn dochter (achterbank vol schat ik :+ ).
Mijn doel is namelijk om zo weinig mogelijk door mijn handen te hoeven laten gaan aan bagage en andere dingen. Kar plaatsen, tent uitklappen, achtertentje ritsen, luifel ritsen en klaar. De rest is optioneel.

Moet wel zeggen dat ik bepaalde dingen dan zelfs niet tot het optionele stuk van opzetten reken. Dingen als een waslijn, tenttapijt (heb een oud strookje wat ik bij slecht veld voor de ingang leg als buffer), wagenschort, etc. ga ik pas aanleggen/opzetten als ik denk het nodig te gaan hebben, en ik haal het alweer weg als ik denk het niet meer nodig te hebben. Ik doe niet alles standaard. Maar dat komt ook omdat ik graag een paar keer verplaats.
De odyssee heb je niet in 10 minuten staan vrees ik. Ja hij is in 10 minuten uitgeklapt, maar dan mag je nog aan de slag met voorstokken, nok-stok en garderobestang (tussen de bedden), en dan een aardige bak haringen. De absoluut minimale opzet zonder luifel: 5 spanbanden, minstens 6 haringen voor de 'gevel' zodat de deur goed open gaat en er niks klappert, 3 achteraan en 2x3 haringen aan de zijkanten. Voor de luifel heb je nog eens minstens 8 haringen nodig + 2x spanband.Totaal ben je dan al 30 haringen aan het slaan uitgaande van behoorlijk windstille condities. Als het waait gaat het snel x2 omdat je anders gek wordt van het geklapper en gekraak van de tent.

Voor een 'snelklapper' vind ik het alsnog veel werk, en best wat dingen die je niet (makkelijk) alleen doet. Opklappen van de tent en diagonale stokken op spanning zetten moet met z'n tweeën, net als de garderobestang. Keuken van de wagen halen is alleen een enorm gedoe op oneffen terrein. Kuipzeil is makkelijker met z'n tweeën. Luifelframe bouwen en doek erover gooien gaat je alleen ook niet lukken.

Wat je zegt is waar, een familietent is minstens even veel werk. En het gigantische voordeel van een vouwwagen wat mij betreft is dat je klaar bent als hij staat. De bagage hoef je niet 2x door je handen te laten gaan, dat blijft in de wagenbak liggen.

Wat betreft een Holtkamper heb ik het gevoel dat die van zichzelf al stabieler staan vanwege het betere frame. @JanHenk wat is jouw haring-ervaring? :+

En met een Livingstone @Gonadan ?

Niet dat we nu al willen overstappen, maar over een jaar of 3 denk ik dat zoiets wel mogelijk is. Dan zijn de jongste kinderen 7 en wordt het wat makkelijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 20:57
Hier een Aart Kok Kavango 2024 eigenaar. En daarvoor een Aart Kok Kampala, een jamet texas deluxe (met keuken) en een Jamet texas zonder keuken.

Ik vind van de Kavango erg fijn dat je kan kiezen of je de keuken of alleen de koelkast er afhaalt. Doe het allebei. Ligt een beetje aan waar ik zin in heb.

En nog een tip voor on even terrein. Ik heb een combo van een flat jack leveler en een oplaadbare fietspomp bij me. Dat scheelt veel gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMfhYNKd-vVq7quIHmraDGv2YXo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/V38days9mOOBkDhBMk8yVYgQ.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBxlJNFH_fhMfRbZPBEnZInTWS4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/suSZOrMnfOI83iN6C26JSbfE.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door SonOfSam op 03-04-2025 13:22 . Reden: typo ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:35:
De odyssee heb je niet in 10 minuten staan vrees ik. Ja hij is in 10 minuten uitgeklapt, maar dan mag je nog aan de slag met voorstokken, nok-stok en garderobestang (tussen de bedden), en dan een aardige bak haringen. De absoluut minimale opzet zonder luifel: 5 spanbanden, minstens 6 haringen voor de 'gevel' zodat de deur goed open gaat en er niks klappert, 3 achteraan en 2x3 haringen aan de zijkanten. Voor de luifel heb je nog eens minstens 8 haringen nodig + 2x spanband.Totaal ben je dan al 30 haringen aan het slaan uitgaande van behoorlijk windstille condities. Als het waait gaat het snel x2 omdat je anders gek wordt van het geklapper en gekraak van de tent.

Voor een 'snelklapper' vind ik het alsnog veel werk, en best wat dingen die je niet (makkelijk) alleen doet. Opklappen van de tent en diagonale stokken op spanning zetten moet met z'n tweeën, net als de garderobestang. Keuken van de wagen halen is alleen een enorm gedoe op oneffen terrein. Kuipzeil is makkelijker met z'n tweeën. Luifelframe bouwen en doek erover gooien gaat je alleen ook niet lukken.
Klopt, er zijn zeker verschillen in opzetgemak. Met name of je het alleen kan of niet verschilt nogal per wagen is mij opgevallen. Ik moet zeggen dat wanneer je nog allemaal stokken moet gaan plaatsen om de tent af te maken ik de term snelklapper al minder op zijn plaats vind, maar daar is. niet echt een harde grens voor.
Wat je zegt is waar, een familietent is minstens even veel werk. En het gigantische voordeel van een vouwwagen wat mij betreft is dat je klaar bent als hij staat. De bagage hoef je niet 2x door je handen te laten gaan, dat blijft in de wagenbak liggen.
Bij jou en mij ja, maar dat is niet de universele insteek. Ik zie heel veel vouwwagenkampeerders alsnog veel uit de wagenbak halen en uit gaan stallen. Dan wordt binnentent en soms ook nog voortent helemaal gevuld met kastjes, vakjes, kleedjes, hangertjes, lampjes, rommeltjes, etc. En dat bedoel ik een beetje met dat de rest de tijd bepaalt en niet de kar zelf. Zoveel mensen maken daarin keuzes die veel tijd kunnen kosten.
Niets mis mee, maar dat maakt wel dat verwachtingen dat een vouwwagen veel sneller is dan een tent heel erg tegen kan vallen.
Wat betreft een Holtkamper heb ik het gevoel dat die van zichzelf al stabieler staan vanwege het betere frame. @JanHenk wat is jouw haring-ervaring? :+

En met een Livingstone @Gonadan ?

Niet dat we nu al willen overstappen, maar over een jaar of 3 denk ik dat zoiets wel mogelijk is. Dan zijn de jongste kinderen 7 en wordt het wat makkelijker denk ik.
De haringervaring? In theorie 0, maar dat ziet er niet uit en voel ik mij niet prettig bij. Voor de doorreisstand gebruik ik er vier, dat is dan puur om het kuipzeil (wat ik gewoon aan de tent aangeritst laat) als vierkant wat strak vast te pinnen. Hoeft niet per se, maar vind ik dan wel zo prettig.
Dit was een korte stop van één overnachting waarbij we de volgende ochtend weer direct door zouden gaan, dan zet ik alleen dit op en dat kost me minder dan een kwartier. (inclusief afkoppelen, plaatsen, pootjes, stroomt, etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9WhZwF2BDlUxZsZ9syz1oGQt6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4jfSdbmYw7wkgmoRkLKBqPD.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de basistent zou ik er nog veel meer kunnen gebruiken als je kuip, tent en flappen ook nog apart gaat spannen maar daar ben ik terughoudend in. Een stuk of zes totaal houd ik het bij.
Het achtertentje voor mijn dochter vraagt nog wel 5 of 10 extra (afhankelijk van of je alleen tent of ook kuip vast zet) en de luifel heb ik omwille van het uiterlijk de klassieke variant van en dat is nog zo'n 15 haringen geloof ik.
Als je echt alles gaat opzetten dan gaat het best hard. Niet qua tijd want het is zo gebeurd, maar ze moeten er wel even in. En als we een weekje staan dan doe ik het meestal gewoon goed, dat staat het mooist en is ook qua bescherming van de tent beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGvqOqQvVNBk1U43eRGYQRSnv3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxL1N7yMRo6JZNWYvsmIvETd.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Bijvoorbeeld: [Video: Kavango uitklappen? Dat doe je zo! | Kavango/FLEXI | Aart Kok Adventure vouwwagens]

- Voordeuren erin ritsen

- Kuipzeil
- Schort bij keuken
Ah ja ik snap wat je bedoelt. Dat is eigenlijk ook meer een uitklapinstructie (zo heet de video ook) dan een realistisch beeld van het totale opzetten inclusief accessoires.
Dat hebben fabrikanten sowieso vaak weinig valt me op, meestal ga ik op zoek naar fanatiekelingen die zelf een video gemaakt hebben als ik zoiets wil weten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gonadan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:28:
Yup, en ook belangrijk: niet alles hoeft in één ruk gedaan te worden. Het is vakantie.
Zo moet het laatste punt van @Chaoss bovenaan staan wat mij betreft. :+
Sowieso beetje ompielen met je tent en spullen hoort ook bij kamperen toch? Als je gemak wilt kun je beter een stacaravan of zo'n plastic doos op wielen nemen.

Een Odyssee kun je ook met weinig haringen opzetten maar dat ziet er niet uit, dus ik zet bijna alle lusjes vast, net als de riemen van de luifelstokken die sta ik ook 5x per dag strak te trekken.... ik kan het niet helpen :+

[ Voor 20% gewijzigd door Chaoss op 03-04-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Laatst online: 11:14
Kevinns schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:35:
[...]

Ligt een beetje aan het model.
De Aero heeft als je alleen overnacht zonder luifel geen haringen nodig.
Op blazen en dan het frame aanspannen.
Maar vaak doe ik dan ook even de luifel want dit zijn ongeveer 6 haringen.
Dan weet je zeker dat je droog staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:02
Zie ik dat jij xl bed hebt? Is dat beetje handig met klappen en ruimte in de bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Chaoss schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:54:
[...]

Een Odyssee kun je ook met weinig haringen opzetten maar dat ziet er niet uit, dus ik zet bijna alle lusjes vast, net als de riemen van de luifelstokken die sta ik ook 5x per dag strak te trekken.... ik kan het niet helpen :+
Dit is herkenbaar haha. Het doet me bijna fysiek pijn om de Odyssee in vaatdoek-stand te zien. Maar goed, als ik kan kiezen tussen haringen slaan en met de kinderen iets leuks doen, dan staat hij met minder haringen ook wel stevig. Die paar keer met windkracht 8-9 stond hij er wel mooi strak bij *O*

Scheelt ook dat wij maar een nacht of 4-5 per locatie doen.

Ik heb me er trouwens bij neergelegd dat een Odyssee niet perfect af te spannen is als de grond niet perfect glad is. Toch zie je wel wat vooruitgang.

4e keer klappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_6QApMHmwuzV6wydRLhRt5-khA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAHOMQbpsayeUATrLZAjcLZS.jpg?f=fotoalbum_large

12e keer klappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUp4uX9e_dt-8hQAeQss2XDgMOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZbFrZEB0izQ1Hm8o1Jqi9pn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Kevinns op 03-04-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@Gonadan echt een mooie wagen zo’n Livingstone. Voor nu te krap met drie kleintjes maar over een paar jaar.. Wie weet.

@tafmaf dat klinkt fijn. Wij vinden de Odyssee nu teveel werk voor 1 overnachting. Van de aero ben ik erg gecharmeerd. Ook hier, over een paar jaar.. Wie weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

- Voordeuren erin ritsen

- Kuipzeil
- Schort bij keuken
Er is wel iemand op Youtube met een eerlijker opzet:

Al vind ik wel dat ze wel heul snel inpakken. Zelf vorig jaar de tussennacht misschien een kwartiertje erover gedaan, maar na het lange deel van de vakantie toch zeker 2 uur erover gedaan.. Tapijt en alles moest dedels ook drogen, helpt niet mee :+ en alle bomenmeuk moest er even af.

Voor 1 overnachting alleen even openklappen, 4 haringen erin en je kunt bijna slapen :P

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 03-04-2025 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tafmaf schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:04:
[...]

Ligt een beetje aan het model.
De Aero heeft als je alleen overnacht zonder luifel geen haringen nodig.
Op blazen en dan het frame aanspannen.
Maar vaak doe ik dan ook even de luifel want dit zijn ongeveer 6 haringen.
Dan weet je zeker dat je droog staat. ;)
Kyte zelfde idee, behalve dat de luifel een vast onderdeel is bij de oudere modellen (niet afritsbaar) en dus verplicht is met mast en haringen vast te zetten.
Evenals de kindertent, die heeft meeste haringen en is zwakste schakel in windbestendigheid als wind uit die hoek op de vouwwagen komt. Zeker de kleinste versie van kindertent zonder stokken.

Maar veel werk is het niet. Minimum is 2 per hoek luifel, 1 per hoek (4x) kindertent.

Extra ronde bij beetje wind, zet ik ze nog vast op midden kindertent, midden zijkant en de anti-wind flappen onder de luifel zijkanten.

Bij stevige wind of kans op onweer met valwinden, 6 haringen op de hoeken van de luifel (elk elastiek) en op kindertent zowel hoge als lage ringen (stuk of 8 extra). Evenals zijkant met ramen nog 4 erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 03-04-2025 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Gonadan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:38:
Bij jou en mij ja, maar dat is niet de universele insteek. Ik zie heel veel vouwwagenkampeerders alsnog veel uit de wagenbak halen en uit gaan stallen. Dan wordt binnentent en soms ook nog voortent helemaal gevuld met kastjes, vakjes, kleedjes, hangertjes, lampjes, rommeltjes, etc. En dat bedoel ik een beetje met dat de rest de tijd bepaalt en niet de kar zelf. Zoveel mensen maken daarin keuzes die veel tijd kunnen kosten.
Niets mis mee, maar dat maakt wel dat verwachtingen dat een vouwwagen veel sneller is dan een tent heel erg tegen kan vallen.
Ik kijk daarom toch wel erg uit naar onze Kavango (nog een maandje wachten als t goed is), vergeleken met de Mercury. Bij die laatste moet je wel veel uit de wagenbak halen en de keuken eraf, anders kom je er niet eens in :+ En in de bakken passen riant de kosten voor 2+3 personen, maar je moet wel alles eruit trekken om bij die broek onderin te komen. Niet onoverkomelijk, wel prettig als het niet hoeft.

Trouwens, ik zie hier een paar keer “dekbed” voorbij komen. Die hadden wij ook altijd mee, maar Mrs StalenSnuitje heeft reclames van wasbare dekbedden zonder overtrek gezien. Iemand hier ook ervaring mee qua merk/type?

[ Voor 11% gewijzigd door Stalensnuitje op 04-04-2025 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Is de keuken van de Kavango ook te verplaatsen of ben je verplicht hem als doorloop keuken te gebruiken? Want dat lijkt mij echt niets. Ik heb de keuken van de Odyssee ook altijd onder de luifel staan, rond de keuken is vaak wat geknoei en het scheelt water- en kook dampen in de voortent.

Wat opruimen betreft kun je het meeste de dag ervoor al opruimen, luifel pak ik ook altijd al in, alles wat in de wagenbak gaat al opruimen. Dan blijven alleen de stoelen over want die gaan bovenop. Als je dan alleen droog weer hebt gehad heb je weinig schoonmaakwerk als de hele onderkant van de tent onder de modder zit heb je wel pech :+ Maar idd inclusief schoonmaken ben je zo 2 uur bezig, maar je kunt ook niet supervrieg vertrekken want dan is de tent nog nat van het dauw, ik probeer altijd droog in te klappen.

[ Voor 49% gewijzigd door Chaoss op 04-04-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Chaoss schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:09:
Is de keuken van de Kavango ook te verplaatsen of ben je verplicht hem als doorloop keuken te gebruiken? Want dat lijkt mij echt niets. Ik heb de keuken van de Odyssee ook altijd onder de luifel staan, rond de keuken is vaak wat geknoei en het scheelt water- en kook dampen in de voortent.
Nee kan er wel af, maar dat ben ik in eerste instantie eigenlijk niet van plan, hij hangt daar denk ik prima. Het echte bak- en braadwerk doe ik toch op de skottelbraai, dus het zal hooguit eens een pannetje pasta/rijst zijn dat ik binnen kook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Niet online
Voor een overnachting gebruiken wij bij mooi weer ook geen haringen voor onze holtkamper cocoon modulair.
De luifel blijft dan plat op het dak liggen.
Bij regenverwachting gaan 3 haringen in de kindertent om hem goed strak te trekken en rollen we de luifel even op.

Ideaal vind ik dat er bijna geen losse stokken zijn. Op 3 voor de xl kindertent en 3 voor de luifel na.
Bijna alles kan bij ons in de bak onder het bed en stoelen en tafel enz gaan bovenop onder het dekzeil.
Alleen de extra koelkast en wat andere kleine dingen gaan in de kofferbak van de auto.

Voor wie nog op zoek is.
Ik zag dat holtkamper nu regelmatig combinatiemodellen op marktplaats heeft staan (oudere wagen met nieuwe tent).
Dan heb je voor een leuke prijs een wagen waar je nog jaren mee vooruit kan. Ik zou wel zoeken naar eentje, waarbij de keuken vast achterop de wagen zit. Dan staat de keuken gelijk op de goede plek onder de luifel.

Paar jaar terug kwamen we gelijk aan op een camping met mensen met dacht ik een cabanon malawi. Zag er super mooi uit toen hij stond, maar toen ik tijdens het opzetten al die losse zakken en tentdoeken zag, dacht ik wat ben ik blij dat wij dat niet hebben. Qua opzet tijd scheelde het ook flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Niet online

Wat opruimen betreft kun je het meeste de dag ervoor al opruimen, luifel pak ik ook altijd al in, alles wat in de wagenbak gaat al opruimen. Dan blijven alleen de stoelen over want die gaan bovenop. Als je dan alleen droog weer hebt gehad heb je weinig schoonmaakwerk als de hele onderkant van de tent onder de modder zit heb je wel pech :+ Maar idd inclusief schoonmaken ben je zo 2 uur bezig, maar je kunt ook niet supervrieg vertrekken want dan is de tent nog nat van het dauw, ik probeer altijd droog in te klappen.
Nat inklappen kan bij onze ook prima. Zelfs als de tent zeik en zeik nat is (we hebben wel es direct na een flinke stortbui staan inklappen) blijft de rest allemaal netjes droog. Op de overnachtingscamping of na thuiskomst klappen we hem dan uit en met een beetje wind of zon is de tent dan weer zo droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:08:
@Gonadan echt een mooie wagen zo’n Livingstone. Voor nu te krap met drie kleintjes maar over een paar jaar.. Wie weet.
Thanks. Smaak blijft een persoonlijk ding, maar ik was al vrij snel verliefd op de River Lodge tent met klassieke luifel. Na een tijdje twijfels gehad te hebben over de Zambezi viel me op dat in het tweedehands circuit de Livingstone GD qua prijs een stuk behapbaarder was. En toen we op een camping in Diever (Drenthe) stonden en er kwam er één met exact alle opties die we wilden in Groningen beschikbaar toen was ik glashard voor de bijl. De volgende ochtend direct heen gereden en koop gesloten. En ze hebben hem ook nog bij ons thuis afgeleverd omdat ze twee weken later in de buurt moesten zijn (rit van 2 uur). _O_

Wij hebben één dochter en daar blijft het bij. Die heeft nu met de achtertent een eigen kamertje waar ze kan spelen en zich terug trekken als ze dat wil. Het krat met speelgoed en de tas met knuffels pak je zo uit de auto en gaat daar in één beweging in. Houdt het een stuk meer georganiseerd dan vroeger toen het leefgedeelte van de tent de speelplaats moest zijn. En de eigen 'deur' vinden ze ook erg interessant natuurlijk. :P
En als we later zonder haar willen kan dat tentje gewoon weggelaten worden. (als we de kar dan nog hebben, maar dat weet je nooit)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

m@fkeez schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:45:
Nat inklappen kan bij onze ook prima. Zelfs als de tent zeik en zeik nat is (we hebben wel es direct na een flinke stortbui staan inklappen) blijft de rest allemaal netjes droog. Op de overnachtingscamping of na thuiskomst klappen we hem dan uit en met een beetje wind of zon is de tent dan weer zo droog.
Hebben wij ook vaker gedaan inderdaad. Zolang je hem dezelfde dag weer open kan zetten maak ik mij daar niet zo'n zorgen om. Zelfs het bed wordt niet echt klam.
Voordeel is wel dat ik hem op onze oprit precies een kwartslag kan draaien met de dissel langs de schuur en dan kan ik hem gewoon op eigen terrein open klappen. Dat is wel prettig, dan hoef ik geen plek te zoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja precies. Alles wat je niet meer nodig hebt gewoon alvast op z'n plek doen scheelt heel veel. Luifel laat ik vaak wel zitten omdat ik dat 's avonds prettiger vind, tenzij we echt vroeg plankgas willen. Dan zijn we inclusief ontbijt en sanitair binnen een uur op de weg.
Schoonmaken hoeft niet als je de kuip gewoon dubbel kan vouwen, ik pak hem met de vieze kant naar binnen gevouwen in (blijft aan de tent vast zitten) en dan hoeft hij eigenlijk pas bij de rit naar huis echt schoon. Heb geen zin om dat thuis weer te moeten doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste