Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
pjottum schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:50:
[...]

Elk voordeel heb z'n nadeel, die takeoff heeft weer veel ruimte binnen, hij is eigenlijk bruikbaar voor een nog veel langer seizoen, je kan hem huren, etc.

Ik bedoel: er zijn ook mensen die niet anders willen dan een camper en dan gezellig samen ergens parkeren en 's avonds tv kijken. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Hahaha 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Ik stond dit weekend op de camping naast een enorme ram pickup met een slideout keuken(met aanrecht en een barbecue erin), een aanhanger met enorme offroadbanden en dan een daktent . alles natuurlijk in glimmende nieuwstaat. Klaar voor de apocalyps !
Hij zat samen met zijn vrouw in een kubus van muggengaas.

Dit dus op een familiecamping in Doorn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:21

Blauw

De Schreeuw

Wij hebben begin dit jaar een tweedehands Jamet Louisiana gekocht bij een vouwwagencentrum. Het leek ons wel slim om eerst een tweedehandse te kopen om te kijken of we deze manier van vakantie uberhaupt leuk vinden.

Als kind ben ik opzich wel aangestoken met het vouwwagen-virus want mijn ouders hebben me als kind altijd meegesleept in hun Alpen Kreuzer wat ik in hindsight een enorme prestatie vind. Ik bedoel: geen internet om iets te boeken, geen Google Maps, geen airco in de auto, een auto zo groot als een Volkswagen Polo.

Afijn, terug naar de Jamet. We hebben in de mei-vakantie een proefweekje gedaan bij de Berenkuil (dikke aanrader met kleintjes) en toen vonden we het best een pittige bevalling qua opzettijd en de vele stokken in de voortent.

We hebben deze zomer gecampeerd in de Vogezen en toen vonden we het eigenlijk nog steeds te lang (2+ uur over gedaan) en dat werkt gewoon niet zo fijn in de hitte + kleine kinderen om je heen.

We zitten er nu over te denken om een nieuwe te kopen en een veel eenvoudiger opzetsysteem. We zijn een paar weekenden geleden gaan kijken bij Aart Kok en dan specifiek de Kavango of een Combi Camp. Die zien er eenvoudig opzetbaar uit en hebben ook nog een enorme stokkenbende die ook mee moet.

Daarbij vinden we de Jamet eigenlijk heel ouderwetsig en zien we met de nieuwe modellen niet zoveel verbeteringen op de dingen die wij irritant vinden, zoals de loeizware keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Blauw Zo'n 'markiesmodel' is wel een fijn model; vriendelijk voor het budget, behoorlijk snel opzetten, meteen 4 slaapplaatsen. Totaal iets anders dan de Louisiana. Ook populair hier op het forum trouwens.

Jamet heeft trouwens de Jametic en volgens mij is dat juist het oer-model van dit type vouwwagens. Die zou je nog kunnen bekijken.

Alle typen vouwwagens hebben ergens wel een soort compromis, dus het is goed kijken naar het model dat bij jullie gezin en stijl van kamperen past.

Jamet Jametic
Combi-camp Flexi
Aart Kok Kavango / Kariba
Alpenkreuzer Campfire
Trigano Odyssee
Camp-let (alle)

Volgens mij zijn dat ze wel voor wat betreft het markiesmodel ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Blauw schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:27:
Wij hebben begin dit jaar een tweedehands Jamet Louisiana gekocht bij een vouwwagencentrum. Het leek ons wel slim om eerst een tweedehandse te kopen om te kijken of we deze manier van vakantie uberhaupt leuk vinden.

Als kind ben ik opzich wel aangestoken met het vouwwagen-virus want mijn ouders hebben me als kind altijd meegesleept in hun Alpen Kreuzer wat ik in hindsight een enorme prestatie vind. Ik bedoel: geen internet om iets te boeken, geen Google Maps, geen airco in de auto, een auto zo groot als een Volkswagen Polo.

Afijn, terug naar de Jamet. We hebben in de mei-vakantie een proefweekje gedaan bij de Berenkuil (dikke aanrader met kleintjes) en toen vonden we het best een pittige bevalling qua opzettijd en de vele stokken in de voortent.

We hebben deze zomer gecampeerd in de Vogezen en toen vonden we het eigenlijk nog steeds te lang (2+ uur over gedaan) en dat werkt gewoon niet zo fijn in de hitte + kleine kinderen om je heen.

We zitten er nu over te denken om een nieuwe te kopen en een veel eenvoudiger opzetsysteem. We zijn een paar weekenden geleden gaan kijken bij Aart Kok en dan specifiek de Kavango of een Combi Camp. Die zien er eenvoudig opzetbaar uit en hebben ook nog een enorme stokkenbende die ook mee moet.

Daarbij vinden we de Jamet eigenlijk heel ouderwetsig en zien we met de nieuwe modellen niet zoveel verbeteringen op de dingen die wij irritant vinden, zoals de loeizware keuken.
ja, in mijn zoektocht viel de Louisiana (of vergelijkbaar) idd ook al snel af, vanwege de opzettijd en vele stokken. Uiteindelijk voor een tweedehands Jametic gegaan met 123-systeem. (bijna) Geen gedoe met stokken en alles klapt als 1 geheel uit. Kan hem in mijn eentje opzetten, maar idd de keuken is wel loeizwaar en niet alleen te verplaatsen. Al met al (waterpas zetten, inritsbaar kuipzeil, haringen, luifel etc.) ben je wel 1-2 uur bezig met opzetten (en afbreken). Maar omdat bijna alles alleen kan kan de andere ouder de kinderen vermaken ;)

Een vouwwagen met 123 systeem is over het algemeen wel wat minder ruim, maar met 3 kleine kinderen is ie voor ons ruim genoeg (we hebben wel een gastencabine aan de voortent). De kids hebben alle 3 als het moet een eigen slaapruimte. Echter kunnen ze nu ook nog alle 3 in het tweede bed als ze overdwars liggen (de oudste is 1,30m en het bed is 1,50m breed ;)). Deden we afgelopen vakantie op de laatste nacht.

We zijn mooi weer kampeerders, dus als het goed is zit je weinig binnen ;) En het scheelt ook weer op de camping qua plaats, want ik vind Jametic al redelijk groot qua oppervlak. Een Louisiana is echt een balzaal waarbij je eerst moet weten of de plek wel groot genoeg is.

Ben het met je eens dat die Jamets er wel wat oubollig uitzien (al heeft die van ons een wat gestroomlijnde luifel met zijflappen, wat hem een wat beter aanzicht geeft). Vind het uiterlijk verder nu nog niet superbelangrijk. We hebben nu ook voor het eerste jaar met de vouwwagen gekampeerd om te kijken of het wat voor ons is (en dat is het :)). De komende jaren kijken we dan rustig naar iets anders als we een beetje weten wat we wel en niet willen. 123 systeem zou ik bijv. wel willen houden. Zware bermkeuken wellicht niet meer, want het kraantje/spoelbak gebruiken we niet en om te koken gebruikten we al regelmatig de Cadac gasbarbeque. Qua opslag van je bestek en pannen moet je dan iets anders verzinnen. Ook nemen we altijd fietsen mee en hebben we een imperiaal op de vouwwagen. Dat zorgt ook weer voor extra tijd bij het opzetten, omdat die er eerst af moet. Ideaal doen we de fietsen op de dissel, maar dan heb je weer geen disselbak, die we wel nodig hebben voor oa. de koelkast ;)

Oh ja, en zo'n easy pack systeem waarbij je de bagageruimte ook kunt benaderen als de vouwwagen niet uitgeklapt is (bijv, als ie voor je huis staat) zou een een wens zijn.

Dus ja, keuzes..... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 04-09-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51

Arjan A

Cenosillicafoob

Blauw schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:27:

Zolang je met kleine kinderen bent, is de ruimte in een Louisiana of Arizona ideaal. Voor de voortent moet je wat handigheid krijgen; wij kamperen inmiddels 20 jaar met deze modellen. Tegenwoordig (laatste 10 jr) zetten we de voortent niet eens meer op, en doen we het met alleen de luifel en twee zijwanden.
De wagen is echt snel uitgeklapt en zeker op doorreis gemakkelijk voor 1 nacht te plaatsen.

Als je kinderen nog wel eventjes mee gaan met kamperen is een Jametic handig. Ik vind het eigenlijk jammer dat altijd alles uitgeklapt moet worden, een hoop ruimte die we niet (meer) gebruiken.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Los van opzetten zou ik ook altijd goed bedenken wat er dan staat. Dus als je opzet en de basis staat, wat moet er dan nog bij, extra luifels, aan/in hang tenten en onderdelen etc en welke inrichting in en uit de wagen moet komen bij het opzetten.

Voor mij zou (ondanks dat hij heel snel staat) bijv bij onze Cocoon het pack & go systeem echt veel toevoegen zowel bij opzetten/afbreken als thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:24:
Voor mij zou (ondanks dat hij heel snel staat) bijv bij onze Cocoon het pack & go systeem echt veel toevoegen zowel bij opzetten/afbreken als thuis.
Je hebt het nu niet, begrijp ik. Voor thuis kan ik me voorstellen dat je het best wel mist. Maar bij opzetten/afbreken ook?

Ik heb ooit een keer gebruikt, omdat we met spoed (aankomende regen) de Aero moesten inklappen. In een halfuur de tent ingevouwen en toen daarna wat spullen in de bak gelegd die nog buiten lagen. Maar normaliter gebruiken we het pack & go helemaal niet bij opzetten en afbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:30:
[...]

Je hebt het nu niet, begrijp ik. Voor thuis kan ik me voorstellen dat je het best wel mist. Maar bij opzetten/afbreken ook?

Ik heb ooit een keer gebruikt, omdat we met spoed (aankomende regen) de Aero moesten inklappen. In een halfuur de tent ingevouwen en toen daarna wat spullen in de bak gelegd die nog buiten lagen. Maar normaliter gebruiken we het pack & go helemaal niet bij opzetten en afbreken.
Onze cocoon is een oudje en wij kunnen niet via de keuken (zoals bij de nieuwere modellen) of op andere wijze meer in. Dingen ind e auto gooien betekent dan automatisch ook dat ik thuis nog moet openklappen.

We pakken nu nagenoeg alles in en gaan dan afbreken, in dat geval kan ik de stoeltjes van de kinderen, maar ook zaken als de laatste paar haringen (die je altijd vergeet) stroom etc nog makkelijk erbij stoppen.

Maar goed het is allemaal nice-to-have. We zijn nog steeds dusdanig blij met de wagen dat we de kosten voor een nieuwer/groter model eigenlijk niet aan onszelf kunnen verantwoorden (los van dat de vrouw des huizes de cocoon een mooier model vindt dan Kyte/Aero, maar daar zijn de meningen over verdeeld!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:21

Blauw

De Schreeuw

Palomar in "Vouwwagen ervaringen"Palomar schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:12
ja, in mijn zoektocht viel de Louisiana (of vergelijkbaar) idd ook al snel af, vanwege de opzettijd en vele stokken. Uiteindelijk voor een tweedehands Jametic gegaan met 123-systeem. (bijna) Geen gedoe met stokken en alles klapt als 1 geheel uit. Kan hem in mijn eentje opzetten, maar idd de keuken is wel loeizwaar en niet alleen te verplaatsen. Al met al (waterpas zetten, inritsbaar kuipzeil, haringen, luifel etc.) ben je wel 1-2 uur bezig met opzetten (en afbreken). Maar omdat bijna alles alleen kan kan de andere ouder de kinderen vermaken ;)
Goeie, dit hadden wij ook beter moeten uitzoeken, die 123 systemen zijn inderdaad eenvoudiger en ik gok erop dat onze oudste (bijna 9) uiteindelijk toch in een eigen tentje wil.
Een Louisiana is echt een balzaal waarbij je eerst moet weten of de plek wel groot genoeg is.
Eens, en dat is bijv. in Italie ook echt een probleem begreep ik.
Palomar schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:12:

Zware bermkeuken wellicht niet meer, want het kraantje/spoelbak gebruiken we niet en om te koken gebruikten we al regelmatig de Cadac gasbarbeque. Qua opslag van je bestek en pannen moet je dan iets anders verzinnen. Ook nemen we altijd fietsen mee en hebben we een imperiaal op de vouwwagen. Dat zorgt ook weer voor extra tijd bij het opzetten, omdat die er eerst af moet. Ideaal doen we de fietsen op de dissel, maar dan heb je weer geen disselbak, die we wel nodig hebben voor oa. de koelkast ;)
Ik vind die keuken inderdaad ook veel te zwaar en te onpraktisch, dus als ik een nieuwe zou kopen dan zou ik ook niet meer zo'n optie nemen en gewoon los gasstelletje en cadac meenemen. Maakt m ook weer goedkoper :P
Palomar schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:12:

Oh ja, en zo'n easy pack systeem waarbij je de bagageruimte ook kunt benaderen als de vouwwagen niet uitgeklapt is (bijv, als ie voor je huis staat) zou een een wens zijn.

Dus ja, keuzes..... ;)
Ja dat leek ons ook heel handig, vooral bij het inpakken thuis. Er zijn echt genoeg keuzes want in de Jamet gebruikersgroep op Facebook zie ik ook ontzettend veel mensen enthousiast zijn over de Jamet dus er is in principe voor ieder wat wils.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 16:50
Arjan A schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:21:
[...]

Zolang je met kleine kinderen bent, is de ruimte in een Louisiana of Arizona ideaal. Voor de voortent moet je wat handigheid krijgen; wij kamperen inmiddels 20 jaar met deze modellen. Tegenwoordig (laatste 10 jr) zetten we de voortent niet eens meer op, en doen we het met alleen de luifel en twee zijwanden.
De wagen is echt snel uitgeklapt en zeker op doorreis gemakkelijk voor 1 nacht te plaatsen.

Als je kinderen nog wel eventjes mee gaan met kamperen is een Jametic handig. Ik vind het eigenlijk jammer dat altijd alles uitgeklapt moet worden, een hoop ruimte die we niet (meer) gebruiken.
@Blauw die giga ruimte is niet noodzakelijk wat mij betreft. Wij hebben een Odyssee, vergelijkbaar met Jametic. Wij vinden de voortent echt ruim (ruim!) groot genoeg voor slecht weer met 3 kleine kinderen. En als het zou tegenvallen kan je altijd nog een zijtent erbij nemen (hebben wij niet).

Het grote voordeel is dat je alle bagage in de bak kan laten, en dat je bij aankomst direct 4 bedden klaar hebt voor gebruik.

Het nadeel is zoals @Arjan A zegt: je moet altijd alles opzetten. Relatief gezien is het weinig werk, maar in de praktijk ben je best even bezig met alle haringen, stokken, grondzeil etc.

Wanneer de kinderen een eigen tentje hebben dan lijkt me een AK Livingstone, combi camp country of Holtkamper Aero/Kyte praktischer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 21:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsQKIm-xNt8xIshj0SpxG6qWcZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4BtUjirjikQvegtDSmEcjMVB.png?f=fotoalbum_large

Staat een Kyte S op marktplaats, ik denk dat ze hem weg doen omdat hij te klein is geworden om alle honden mee te nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 21:45
We willen in de voorjaarsvakantie onze HK Kyte voor het eerst gaan gebruiken, ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen met verwarming icm de vouwwagen. Ik kom 1 post met een kacheltje tegen als ik de zoekfunctie gebruik, is dat echt voldoende?
m@fkeez schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Met deze kachel https://www.obelink.nl/mestic-mkk-150-keramische-kachel.html krijgen we zelfs met koud weer de vouwwagen lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
voog schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:56:
We willen in de voorjaarsvakantie onze HK Kyte voor het eerst gaan gebruiken, ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen met verwarming icm de vouwwagen. Ik kom 1 post met een kacheltje tegen als ik de zoekfunctie gebruik, is dat echt voldoende?
Dat hangt helemaal van je insteek af, en persoonlijke voorkeuren. Zelfs binnen het gezin zitten we wat dat betreft niet geheel op één lijn. :P

Wij hebben niet meer dan zo'n 400/800 W straalkacheltje, de klassieker. Die is genoeg om in de wagentent wat mensen en wat lucht te verwarmen om het behaaglijk te hebben. Ook in april rond het vriespunt.
Wij zijn echter wel van de insteek dat je niet binnen gaat zitten met een kachel aan. We zijn actief (en dus warm), of flink ingepakt buiten, en als het donker en kouder wordt is het bedtijd, dat is lekkerder dan welke kachel dan ook.

Misschien kan je ook eens in het kampeertopic kijken ([Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2), daar weet ik dat er wel meer zijn die wat meer waarde hechten aan en kachel dus kan je waarschijnlijk wel meer tips vinden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 18:39

[...]
Wij hebben afgelopen herfst nog gekampeerd met de vouwwagen. Die elektrische kachel kan bij ons alleen de wagenbak op temperatuur brengen. Voor de voortent gebruiken we een qlima petroleum kachel van 2.5 kw. Daarmee krijgen we het warm genoeg om stil te zitten en een spelletje te doen.

Hebben een Cabanon Mercury.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

[...]
In mijn ervaring (Hemelvaarts afgelopen voorjaar, 3-4 graden in de nacht/ochtend) kan het mits je vroeg naar bed gaat. :+ Het is genoeg om de scherpste kou eraf te krijgen maar het werd niet behaaglijk/warm.

• Kevinns
Of zoek een camping met bar waar je kan ontbijten met ochtendkou en borrelen in de avond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:25

TiMMieJ

PSN: Orixez

Afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt en ook een vouwwagen gekocht. Wij zijn gegaa voor een nieuwe Cabanon Monaco (25). Van het voorjaar zal die geleverd worden en dan kunnen wij in de meivakantie voor het eerst op stap met de vouwwagen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaring en het opzetten :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:06
TiMMieJ schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:57:
Afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt en ook een vouwwagen gekocht. Wij zijn gegaa voor een nieuwe Cabanon Monaco (25). Van het voorjaar zal die geleverd worden en dan kunnen wij in de meivakantie voor het eerst op stap met de vouwwagen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaring en het opzetten :).
Die gaat je zowiezo bevallen: wij hebben hem nu 5 jaar en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem te verpatsen: voor wat betreft de kou: die krijg je met het kuipzeil in combinatie met een vloerkleed er prima uit. je moet er alleen wel aan denken om het kleedje aan de wagenbak te klittenbanden (soort plastic stukje) dat helpt erg tegen de kou.

Ik zet hem inmiddels in een uurtje in mijn eentje op, inclusief alle 40 schroefharingen die de grond in gaan. Het langst duurt nog de discussie waar de vouwwagen op de plek moet komen met mijn vrouw 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hier begint het al wel weer te kriebelen voor het voorjaar en de zomer, het is tenslotte alweer een paar weken winter. :+ Ben alweer campings aan het kijken en een beetje aan het oriënteren voor de opties qua “lange weekenden”.

Om dat laatste iets te vergemakkelijken zijn we net voor de kerst voor een nieuwe Aart Kok Kavango gegaan. De Aart Kok Kariba die we vorig jaar tweedehands gekocht hadden is ontzettend goed bevallen en we verwachten nog wel “10 jaar” te gaan klappen. Met de Kavango net iets meer opzetgemak (minder scheerlijnen), ventilatiemogelijkheden (dat dak 🤩) en uiteraard het laden/lossen wat echt een verademing gaat zijn.

Ik ga de looks van de Kariba wel echt missen, want die vind ik zeker mooier, maar het gemak en het dak van de Kavango gaven de doorslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 20:26
Mooie aankoop @MrAcid. Wij hebben afgelopen mei tot en met september rondgetrokken in Spanje, Portugal en Noord Italië met een Kavango. Zeker met enkele hele hete dagen was het dak echt een uitkomst! Super fijne wagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@MrAcid de Kavango heeft ook een panoramadak toch? Dat is inderdaad echt briljant. Afgelopen zomer meerdere nachten met het dak open geslapen en naar de sterrenhemel liggen kijken (sneu voor m'n vriendin, die ziet zonder lenzen praktisch niets :+)
Wel even opletten dat je hem op de juiste wijze weer dicht doet, er zijn mensen die dat wat slordig doen en dan kan het lekken met flinke regen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Klopt @Gonadan, zelfde als de Livingstone! Dank voor de tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@Gonadan @CuttingStorm hoe werkt dat eigenlijk met dat dak? Kan je hem van binnenuit openen en sluiten? Je kan er bovenop de tent niet echt lekker bij lijkt me…

Dat is wel iets wat ik mis op onze Odyssee 2.3… De stahoogte en mega-luifel van de Odyssee t.o.v. de kavango was voor ons uiteindelijk de doorslaggevende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:25

TiMMieJ

PSN: Orixez

Wij hebben inmiddels de eerste proefcamping in Castricum geboekt voor de meivakantie (die vooral in april is). Vanaf de 18e april staan we een weekje om te proefdraaien. Inmiddels ook de eerste aankopen al gedaan voor de camping essentials. Mensen nog tips over dingen die je eigenlijk echt moet hebben? Ik heb net de Nomadiq BBQ gekocht (mooie MP deal) om op te koken en daarnaast ook een enkel pits inductie plaatje. Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:06
TiMMieJ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:58:
Wij hebben inmiddels de eerste proefcamping in Castricum geboekt voor de meivakantie (die vooral in april is). Vanaf de 18e april staan we een weekje om te proefdraaien. Inmiddels ook de eerste aankopen al gedaan voor de camping essentials. Mensen nog tips over dingen die je eigenlijk echt moet hebben? Ik heb net de Nomadiq BBQ gekocht (mooie MP deal) om op te koken en daarnaast ook een enkel pits inductie plaatje. Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Als je zo 'vroeg' in het seizoen gaat: zorg dat je warm kunt slapen: nachten kunnen echt koud zijn. Dus een kachel is niet overbodig, zeker om de klammigheid van de ochtend uit je tent te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 20:26
Kevinns schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:34:
@Gonadan @CuttingStorm hoe werkt dat eigenlijk met dat dak? Kan je hem van binnenuit openen en sluiten?..
Gaat van binnenuit. Aan de binnenkant zit een hor met twee een dubbele rits, die doe je open en dan rits je vervolgens de tent open. Wij slaan m dan gewoon terug. Vervolgens sluit je de hor weer.

Wel uitkijken als t heel stoffig is buiten want dan wil er nog wel eens wat zooi naar beneden komen. Ook hadden we wel eens dat bij sluiten t wel heel erg stroef ging. Beetje tent ontspannen helpt dan meestal wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:34:
@Gonadan @CuttingStorm hoe werkt dat eigenlijk met dat dak? Kan je hem van binnenuit openen en sluiten? Je kan er bovenop de tent niet echt lekker bij lijkt me…
Van binnenuit inderdaad. Je hebt een buitendoek wat vast zit met klittenband en ritsen, en daarbinnen nog een hor die met ritsen werkt. Beiden kan je apart oprollen en vast zetten.
Vanwege het hoge bed hebben we toch al een opstapje en dan kan ik per perfect bij, kan zelfs nog op het overstekende stuk van het (XL) bed zitten als ik dat wil.

Bij dicht doen alleen zorgen dat je van beneden naar boven ritst en de klittenbandstroken wel even netjes strak trekken en goed vast zitten. Dan blijkt hij ook blij stortbuien gewoon weer waterdicht.

@CuttingStorm wanneer je hem moet ontspannen om ritsten te kunnen sluiten dan staat hij gewoon te strak. Ik zou hem iets meer ruimte geven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@MrAcid Nice, veel plezier met de Kavango 👍
Gonadan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:53:
[...]

@CuttingStorm wanneer je hem moet ontspannen om ritsten te kunnen sluiten dan staat hij gewoon te strak. Ik zou hem iets meer ruimte geven.
Eerlijk gezegd moet je hem juist ff ontspannen om hem goed dicht te maken, dit was ook wat de dame van Aart Kok zei tijdens onze Kavango opzet uitleg.

Als de tent juist te slap staat, dan gaat ie juist daar lekken omdat er een waterzak ontstaat.

Persoonlijk vind ik het panoramadak maar een onding, mij is het gedoe het niet waard maar dat komt voornamelijk omdat we in NL, Duitsland en Oostenrijk kamperen waar het nog wel eens kan regenen en ik andere dingen wil doen dan met dichtgeknepen billen zitten of het dak wel of niet lekt. Maar het zal best werken in gebieden waar het 4 maanden droog is :)

[ Voor 12% gewijzigd door vhal op 07-01-2025 11:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:05:
Eerlijk gezegd moet je hem juist ff ontspannen om hem goed dicht te maken, dit was ook wat de dame van Aart Kok zei tijdens onze Kavango opzet uitleg.

Als de tent juist te slap staat, dan gaat ie juist daar lekken omdat er een waterzak ontstaat.
Ik schrijf toch ook ontspannen? ;)

Te slap is weer het andere uiterste, er bestaat nog een midden hè? Als een tent zo strak staat dat je moeite krijgt met ritsen dan staat hij gewoon te strak, en als hij zo slap staat dat je een waterzak krijgt dan staat hij inderdaad te slap. Gewoon een beetje normaal in het midden gaan zitten werkt het best.
Persoonlijk vind ik het panoramadak maar een onding, mij is het gedoe het niet waard maar dat komt voornamelijk omdat we in NL, Duitsland en Oostenrijk kamperen waar het nog wel eens kan regenen en ik andere dingen wil doen dan met dichtgeknepen billen zitten of het dak wel of niet lekt. Maar het zal best werken in gebieden waar het 4 maanden droog is :)
Mwoah, ik moet altijd een beetje glimlachen om al die online doemverhalen over lekken. Het is mij nog nooit overkomen en het is ook geen hogere wiskunde, gewoon logisch nadenken en je komt een heel eind.
Maar dat geldt ook voor opzetten en afspannen, maar als je dan op fora of feesboek ziet hoeveel mensen daar moeite mee hebben dan klinkt het allemaal heel erg. Lees je wat verder door dan zie je dat sommige mensen gewoon niet handig zijn en het over zichzelf afroepen. Dat ligt niet aan het dak of de tent. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Dat het jou nooit is overkomen wil niet gelijk zeggen dat alle verhalen met dat dak dan maar doemverhalen zijn.

Het blijft mijn persoonlijke mening dat dit dak voor mij gewoon onhandig is. Persoonlijk vind ik het redelijk moeizaam discussiëren met jou als ik zo vrij mag zijn, alsof je niet open staat voor de ervaringen van anderen en dat je eigen ervaringen alleen de juiste zijn en andere dan iets wat betweterig corrigeert. Misschien is het allemaal zo niet bedoeld maar het is de toon die de muziek maakt.

Om maar terug te komen over te slap, te strak of in het midden: het doek krimt als de ziekte bij vochtig weer of zet weer uit bij warmer weer. Natuurlijk ga je ergens in het midden zitten maar wat die dame probeer te zeggen is dat je bij de Kavango eerst een beetje de spanning er vanaf haalt om vervolgens het klittenband weer goed vast te drukken. Als laatste duw je de stokken weer op spanning en zou het goed moeten gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door vhal op 07-01-2025 14:16 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:10:
Dat het jou nooit is overkomen wil niet gelijk zeggen dat alle verhalen met dat dak dan maar doemverhalen zijn.

Het blijft mijn persoonlijke mening dat dit dak voor mij gewoon onhandig is. Persoonlijk vind ik het redelijk moeizaam discussiëren met jou als ik zo vrij mag zijn, alsof je niet open staat voor de ervaringen van anderen en dat je eigen ervaringen alleen de juiste zijn en andere dan iets wat betweterig corrigeert. Misschien is het allemaal zo niet bedoeld maar het is de toon die de muziek maakt.
Goed dat je het zegt, daar ben ik mij niet altijd van bewust. Ik weet dat ik vrij stellig kan zijn, maar dat bedoel ik niet naar.

Het is meer dat ik al zo veel van die discussies langs heb zien komen waarbij men de tent de schuld geeft in plaats van zichzelf, terwijl na tips van AK zelf of andere gebruikers het ineens wel goed gaat.
Als er dan weer iemand begint te strooien met termen als 'onding', 'gedoe' en 'vier maanden droog' dan irriteert mij dat wel. Ik vind dat veel te kort door te bocht en te bot gesteld, en dan reageer ik wellicht te stellig, excuus daarvoor dan.

Als jij stelt dat het voor jou gewoon niet lekker genoeg werkt en je hem daarom niet prettig vindt dan accepteer ik dat prima, maar dat komt op mij ook veel genuanceerder over. Je hoeft hem van mij echt niet leuk te vinden en te gebruiken, dat is niet aan mij.
Er zijn ook veel mensen die bang zijn dat er een vogel op kakt en je dan een mooie spray op je bed krijgt. Daar denk ik ook anders over maar wellicht stel ik die mening heel hard bij als ik aan de kust ga staan met een tros meeuwen boven de tent. :D
Om maar terug te komen over te slap, te strak of in het midden: het doek krimt als de ziekte bij vochtig weer of zet weer uit bij warmer weer. Natuurlijk ga je ergens in het midden zitten maar wat die dame probeer te zeggen is dat je bij de Kavango eerst een beetje de spanning er vanaf haalt om vervolgens het klittenband weer goed vast te drukken. Als laatste duw je de stokken weer op spanning en zou het goed moeten gaan.
Het advies begrijp ik wel hoor, en is ook geen slecht advies, het geeft wat meer zekerheid dat je hem goed dicht doet. Het laatste wat zij willen is een zoveelste klacht over dat hij lekt.
Het is alleen in principe niet nodig, als de spanning op het doek niet te hoog is.

Je opmerking over vocht klopt wel, en wellicht komt daar hun advies weer vandaan. Normaal gesproken stel je je tent altijd een beetje bij afhankelijk van het weer, maar dat doet wellicht lang niet iedereen. En dan is er wel een kans dat hij bij heet weer (precies wanneer je het dak open zou doen) te strak staat, en dan moet je dus wel wat lossen.
Zo, iets meer nuance doet het wel beter denk ik. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:30
TiMMieJ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:58:
Wij gaan niet meer zonder onze electrische onderdeken op pad.
Nooit meer een koude klam gevoel als je in bed stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Interessante discussie over de Kavango. Wij hebben afgelopen week ook de tijd gevonden om ons eens te verdiepen in de Mercury-opvolger. Eerst bij Trigano gekeken voor de Odyssee. Prima, praktisch met die voorwand die je ook in de luifel kunt ritsen (by default), maar die diagonale stokken van de voortent leken toch een beetje wobbly. Zal vast goed gaan, maar het voelde daardoor wat minder degelijk.

Daarna naar Aart Kok, op de plaatjes leek de CC Flexi ons ook een mooie optie, vooral ook afgezet tegen de raamloze Kavango. Toch vond ik daar ter plekke de Flexi juist wel héél "wit" en had ik in de Kavango helemaal niet het gevoel dat het donker was. Uiteraard ook ff het dak dichtgeritst, om te zien hoe dat ging. Ga je dat veel gebruiken? Ik heb geen idee, maar ik vond het wel een mooie feature. We neigen nu dus naar een Kavango met varioluifel, die vind ik qua looks toch gaver dan de boogluifel, met lagere kosten als bijkomend voordeel.

Wat ik me nog wel afvroeg, voor degenen die van de ene vouwwagen overgestapt zijn op de andere: hebben jullie wel eens wat ingeruild, of vooral/altijd zelf verkocht? Niet dat ik daar nou een probleem mee heb, maar het viel me op dat ze daar (waar wij waren iig) niet enthousiast werden van dat idee. Enneh, afdingen/extraatjes erbij bietsen, is dat nog een ding bij het kopen van een nieuwe klapper? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11
Hey Wij hebben vorig jaar de Kavango gekocht. Met de boogluifel. We zijn namelijk met z'n 5-en. En je hebt meer ruimte onder de boogluifel. Bovendien kan je daar nog deuren in ritsen mocht je nog krap zitten. Daarnaast staan die stokken van de vario volgens mij vaak op plekken waar ik ook spullen of mezelf wil zetten.
Korting hebben we wel gevraagd, maar deden ze niet aan. Ze verkopen ze zo snel dat ze bijna niet op voorraad kunnen houden.

Ik heb toen de kampala die wij al hadden zelf verkocht. Duurde wel wat langer dan gehoopt en kregen helaas ook minder dan gehoopt, maar het kan heel goed dat ik mijzelf iets te rijk heb gerekend.

[ Voor 18% gewijzigd door SonOfSam op 11-02-2025 13:01 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Korting bij Aart Kok kan je nagenoeg vergeten, voor jou zijn er 10 andere mensen die het toch wel kopen voor de genoemde prijzen.

Vario- of boogluifel is een persoonlijke keuze. De boogluifel heeft een extra boogstok die je in elkaar moet zetten. Voor de varioluifel heb je 3 stokken en een aantal scheerlijnen. Wij hebben zelf een varioluifel omdat dit qua gevoel wat dichter bij een tent staat en je wat meer flexibeler bent hoe je de varioluifel neerzet qua stokken en het doek. Al heb je rondom best wel wat ruimte nodig voor de scheerlijnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFMdixrliJtyg3GKod-d4TVf1fY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uoC8sBQRvjDZdjNBz2tcRMmi.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door vhal op 11-02-2025 15:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Stalensnuitje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:46:

Wat ik me nog wel afvroeg, voor degenen die van de ene vouwwagen overgestapt zijn op de andere: hebben jullie wel eens wat ingeruild, of vooral/altijd zelf verkocht? Niet dat ik daar nou een probleem mee heb, maar het viel me op dat ze daar (waar wij waren iig) niet enthousiast werden van dat idee. Enneh, afdingen/extraatjes erbij bietsen, is dat nog een ding bij het kopen van een nieuwe klapper? ;)
Wij hebben begin deze maand een Cabanon Malawi 2.0 (2024) gekocht. Daar ging nog wel wat extra korting vanaf, maar inruilen van ons 14 jaar oude klapper deden ze niet, te oud. Op zich snap ik dat ook wel anders heb je het hele terrein vol staan met oude vouwwagens.

Uiteindelijk via Marktplaats snel kunnen verkopen. Het viel me wel op dat mensen heel veeleisend zijn voor zo'n oud wagentje.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Slasher schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Wij hebben begin deze maand een Cabanon Malawi 2.0 (2024) gekocht. Daar ging nog wel wat extra korting vanaf, maar inruilen van ons 14 jaar oude klapper deden ze niet, te oud. Op zich snap ik dat ook wel anders heb je het hele terrein vol staan met oude vouwwagens.

Uiteindelijk via Marktplaats snel kunnen verkopen. Het viel me wel op dat mensen heel veeleisend zijn voor zo'n oud wagentje.
Niet alleen voor oude vouwwagens ;) .. maar werkelijk alles wat via Marktplaats wordt aangeboden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Interessante discussie over de Kavango. Wij hebben afgelopen week ook de tijd gevonden om ons eens te verdiepen in de Mercury-opvolger. Eerst bij Trigano gekeken voor de Odyssee. Prima, praktisch met die voorwand die je ook in de luifel kunt ritsen (by default), maar die diagonale stokken van de voortent leken toch een beetje wobbly. Zal vast goed gaan, maar het voelde daardoor wat minder degelijk.

Daarna naar Aart Kok, op de plaatjes leek de CC Flexi ons ook een mooie optie, vooral ook afgezet tegen de raamloze Kavango. Toch vond ik daar ter plekke de Flexi juist wel héél "wit" en had ik in de Kavango helemaal niet het gevoel dat het donker was. Uiteraard ook ff het dak dichtgeritst, om te zien hoe dat ging. Ga je dat veel gebruiken? Ik heb geen idee, maar ik vond het wel een mooie feature. We neigen nu dus naar een Kavango met varioluifel, die vind ik qua looks toch gaver dan de boogluifel, met lagere kosten als bijkomend voordeel.

Wij hadden in december een Kavango met ongeveer €900 korting, maar dat was wel een voorraadmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Wij hadden in december een Kavango met ongeveer €900 korting, maar dat was wel een voorraadmodel.
Ja.. sales technisch is er wel veel mogelijk einde jaar hoor. Voorraad moet eruit en/of nog net even die omzet target halen. Of überhaupt omzet na een matig kwartaal. Wie niet (vr)waagt wie niet wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:21
Interessante discussie over de Kavango.

Enneh, afdingen/extraatjes erbij bietsen, is dat nog een ding bij het kopen van een nieuwe klapper? ;)
Zelf vorig jaar een Flexi gekocht, maar eigenlijk was bietsen niet echt een optie. Levertijd is 1, zou best lang zijn geweest, en de kosten en dus prijs stijgen alleen maar. En als hij niet naar ons zou gaan ging hij wel naar de volgende kijker..
En ja hij is wit, maar op zich vlekken verbleken uiteindelijk toch wel weer. En aan andere kant, het is een gebruiksvoorwerp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl90fLwZ5856wMb0EBxm9s0kHcs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hla7G6z6RZtBmZ00CicxLpat.jpg?f=user_large

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In mijn ervaring is inruil ook niet echt bespreekbaar.

Toen wij onze Aero kochten, heb ik gevraagd of ze onze (toen) twee jaar oude Combi-camp Country wilden inruilen. Gezien Holtkamper nu van die zaak uit Boxtel is en ze ook dealer van Combi-camp zijn, dacht ik, die willen ze vast wel.

Ze zouden erop terugkomen, maar uiteindelijk kreeg ik niet eens een bod. Bij navraag wat “zo zo”. Ik heb hem echter behoorlijk rap verkocht via marktplaats (ze stonden in de rij…). Via marktplaats krijg je er waarschijnlijk ook meer voor dan inruil.

Bij Aart Kok zie ik nog wel eens dat ze een marktplaats advertentie delen van mensen die een nieuwe wagen bij ze hebben gekocht.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
@JanHenk toch vreemd, want ze verkopen in Boxtel wel gewoon tweedehands, en dat zijn zeker niet altijd de nieuwste.

Wel viel me op toen wij de Flexi ophaalden dat hun garage/magazijn waar we de uitleg kregen over opzetten volstond met Odyssee's... Was ook toen wij nog oriënterende waren dat ze zeiden dat als we een Odyssee wilden die gewoon op voorraad waren.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 11-02-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Slasher schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:23:
Dat snap ik wel. De prijzen die voor occasions gevraagd worden zijn niet grappig meer, dan wil je ook wel waar voor je geld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Dat snap ik wel. De prijzen die voor occasions gevraagd worden zijn niet grappig meer, dan wil je ook wel waar voor je geld.
Aan de ene kant wel, maar anderzijds zet je de prijs voor een occasion toch af tegen de nieuwprijs en het overige aanbod op de markt, toch?

Tenminste, dat is wel mijn insteek normaliter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stalensnuitje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Aan de ene kant wel, maar anderzijds zet je de prijs voor een occasion toch af tegen de nieuwprijs en het overige aanbod op de markt, toch?

Tenminste, dat is wel mijn insteek normaliter.
Hoe bedoel je dat dan? Stel je dan geen eisen meer?

Het is nu eenmaal zo dat de markt gek is geworden en de prijzen flink gestegen zijn, maar dat maakt niet dat het in absolute zin geen hoge bedragen zijn. En wanneer mensen relatief veel geld uitgeven dan gaan ze ook kritischer kijken.

Wij hadden dat jaren geleden ook. Leuk dat ze overal 10k voor een tweedehandsje vroegen, daar doe je weinig aan, maar dan wil ik ook wel precies al mijn eisen afgevinkt hebben. Hebben er dan ook erg lang over gedaan om er een te vinden die voldeed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Gonadan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Ik vroeg 1750 euro voor een 14 jaar oude vouwwagen, dat lijkt me toch niet de hoofdprijs?

Mensen verwachte dat hij in nieuwstaat is dat vind ik niet realistisch.

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 12-02-2025 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Hoe bedoel je dat dan? Stel je dan geen eisen meer?
Nee natuurlijk niet, maar "alles is relatief" en tegelijk ook niet: als iemand de hoofdprijs vraagt voor een gebruikt exemplaar koop ik liever nieuw. Anderzijds zou ik een bijna-nieuwe tweedehands ook niet voor een knaak en een bos wortels van de hand willen doen.
Het is nu eenmaal zo dat de markt gek is geworden en de prijzen flink gestegen zijn, maar dat maakt niet dat het in absolute zin geen hoge bedragen zijn. En wanneer mensen relatief veel geld uitgeven dan gaan ze ook kritischer kijken.
Dat lijkt me logisch, maar volgens mij is het ook een gevolg dat als de hele markt zo doet, je vanzelf geen keuze meer hebt. Dan is het kiezen of delen.
Wij hadden dat jaren geleden ook. Leuk dat ze overal 10k voor een tweedehandsje vroegen, daar doe je weinig aan, maar dan wil ik ook wel precies al mijn eisen afgevinkt hebben. Hebben er dan ook erg lang over gedaan om er een te vinden die voldeed.
Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens ;) Klap geld, wil ik wel waarde voor krijgen. En ja, dan zet je m.i. terecht een eisenlijstje neer. En als koper is het dan dus idd de keuze: heb/neem je tijd om te wachten tot je de juiste tegenkomt, accepteer je minpunten, of koop je nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Slasher schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:52:
[...]

Ik vroeg 1750 euro voor een 14 jaar oude vouwwagen, dat lijkt me toch niet de hoofdprijs?
Pre COVID ging dat voor minder dan €800 en afgezet tegen de nieuwprijs of huidig nieuwprijs vind ik het veel. Bovendien is voor veel mensen dat toch een flink bedrag.

Voor mij ook een reden om nieuw te kopen afgelopen jaar. Tweedehands veel te duur tov nieuw

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 12-02-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

GAIAjohan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:09:
[...]

Pre COVID ging dat voor minder dan €800 en afgezet tegen de nieuwprijs of huidig nieuwprijs vind ik het veel. Bovendien is voor veel mensen dat toch een flink bedrag.
Ik vind het wel knap dat je dat kan zeggen als je niet weet eens weet wat voor vouwwagen ik had en in welke staat die was. Uiteindelijk voor iets onder de vraagprijs verkocht.

Maar goed het was een typische marktplaats verkoop allemaal mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Natuurlijk kan dit voor veel mensen een flink bedrag zijn, maar ja een beetje realiteitszin kan ook geen kwaad natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Slasher op 12-02-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Slasher schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:15:
[...]

Ik vind het wel knap dat je dat kan zeggen als je niet weet eens weet wat voor vouwwagen ik had en in welke staat die was. Uiteindelijk voor iets onder de vraagprijs verkocht.

Maar goed het was een typische marktplaats verkoop allemaal mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Natuurlijk kan dit voor veel mensen een flink bedrag zijn, maar ja een beetje realiteitszin kan ook geen kwaad natuurlijk.
Een jametic. Mijn punt blijft staan. Een nieuwe kon je in 2019 meenemen voor 6a7k. Misschien wel iets minder.
En dan kan de staat heel goed zijn, het blijft een 14 jaar oude vouwwagen. Tweedehands vouwwagens waren nou niet echt booming in die tijd, en dus kon je toen een prima deal maken met een tweedehands vouwwagen, en als jij zegt dat je hem vorig jaar voor minder dan 1750 hebt verkocht, dan zou zoiets precovid gewoon de helft zijn geweest. Dus 800 precovid blijf ik realistisch vinden.
Veel kopers zitten natuurlijk nog in die mindset, of hopen jaren na dato daar nog te kunnen betalen.

En volgens mij is het nog altijd niet verboden te proberen een koopje te scoren.

En tegenwoordig, volgens mij was een jametic eco vorig jaar 8k, dan vind ik 1750 voor een 14 jarig exemplaar met bijbehorende slijtage nog steeds best veel. Naar mijn idee is de verhouding nieuwprijs/tweedehands prijs dan gewoon zoek.
Met caravans hetzelfde hoor..

Je koopt nieuw voor 25k, en 10 jaar oud is nog steeds 15k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

GAIAjohan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:59:

En volgens mij is het nog altijd niet verboden te proberen een koopje te scoren.
En het is niet verboden om daar niet op in te gaan :)

En 800 euro mogelijk pre-covid, maar daar kan ik toch niets mee? Dat is puur giswerk en niet ter zake doende behalve dat het een leuk onderbuikgevoel is.

[ Voor 113% gewijzigd door Slasher op 12-02-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:32:
@JanHenk toch vreemd, want ze verkopen in Boxtel wel gewoon tweedehands, en dat zijn zeker niet altijd de nieuwste.
Klopt, daarom had ik het idee geopperd. Blijkbaar verliep de communicatie tussen Holtkamper Utrecht en Boxtel niet helemaal vlekkeloos. Maar ik heb weinig moeite ervoor gedaan om die inruil tot stand te laten komen...

Wat foto's uit het archief op marktplaats gezet en ik had werkelijk een stormloop aan reacties. Een week later is ie onder m'n kont verkocht op de camping :+

Denk dat ik zo ook een betere deal heb gekregen uiteindelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Slasher schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:52:
In absolute zin niet, maar relatief gezien misschien wel.

Het is ook niet per se rationeel hè? Mijn huidige auto kostte het dubbele van mijn vorige, omdat die occasionprijzen zo achterlijk gestegen zijn. Dan kan ik wel zeggen, dat is nu eenmaal de markt, en doen alsof niet gebeurd is, maar het is wel gewoon twee keer zoveel geld.
En als ik twee keer zoveel geld moet neerleggen dan ga ik toch wel even wat kritischer kijken dan ik een paar jaar terug deed. Of dat nu terecht is of niet, zo werkt het wel.
Mensen verwachte dat hij in nieuwstaat is dat vind ik niet realistisch.
Nee die verwachting is niet realistisch. Ik ken jouw transactie ook niet en weet niet of hun standpunt realistisch was. Ik probeer alleen te zeggen dat ik het kan begrijpen dat mensen wat kritischer kijken dan voorheen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Voordeel/gevolg van de goede tweedehands markt: je kunt “gratis” een seizoen proberen met een wagen van Marktplaats. Wij hebben die van ons precies een jaar gehad en voor nagenoeg hetzelfde geld deze week weer kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:37

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij hebben in 2014 een Trigano Odysee gekocht. Van 2014 tot 2020, 2x per jaar gebruikt. Fijne vouwwagen, maar je bent wel ff een paar uurtjes bezig met opzetten en inrichten.

Van 2021 tm 2024 had ik tijdelijk een lease auto zonder trekhaak en hebben we dus gebruik gemaakt van huisjes, ik vondt dat wel prima. Ja camperen heeft meer charme maar het is ook meer 'werk'. Vrouw en kinderen zijn het er anoniem over eens we willen weer camperen, de Odysee staat nog onder een afdak bij mijn ouders dus die kunnen we zo weer gebruiken. Heeft wel wat onderhoud nodig:

-Beurtje, 2 banden (deze zijn nog van 2014).
-Neuswiel is beschadigd en moet vervangen (kan ik zelf.
-Waterpomp keukenkraantje defect (kan ik zelf)
-Op een enorme hobbelweg in Slowakije is het scharnier van de keukenklep gebroken, moet gefixt, geen idee hoe.
-Aantal tentstokken is de veer van kapot.

Ik zal eens bij een vouwwagenboer in de buurt vragen wat een beurt + bandjes kost.

Stiekem zit ook ook wel eens te denken aan een vouwwagen die gemakkelijker op te zetten is. Bijvoorbeeld een Fat Freddy met kindertent. Maar het is lastig bepalen welke vouwwagens daadwerkelijk gemakkelijker op te zetten zijn. Ik zou sowieso niet weer een nieuwe kopen maar een nette gebruikte.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MrAcid schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:11:
Voordeel/gevolg van de goede tweedehands markt: je kunt “gratis” een seizoen proberen met een wagen van Marktplaats. Wij hebben die van ons precies een jaar gehad en voor nagenoeg hetzelfde geld deze week weer kunnen verkopen.
Benieuwd welke het was en waarom hij niet beviel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Benieuwd welke het was en waarom hij niet beviel. :+
Staat eerder in dit topic! :)

Aart Kok Kariba, belangrijkste reden om ‘m in te ruilen was dat het nog een model was zonder laden/lossen (wagen kunnen openen zonder de tent op te zetten). Wij wonen in de stad en dat is met inpakken net te onhandig. We hebben nu een Aart Kok Kavango gekocht die (naast laden lossen) ook een mooi panoramadak heeft waarmee de warmte er sneller uit is op een hete dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaoss schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:23:
Wij hebben in 2014 een Trigano Odysee gekocht. Van 2014 tot 2020, 2x per jaar gebruikt. Fijna vouwwagen, maar je bent wel ff een paar uurtjes bezig met opzetten en inrichten.

Van 2021 tm 2024 had ik tijdelijk een lease auto zonder trekhaak en hebben we dus gebruik gemaakt van huisjes, ik vondt dat wel prima. Ja camperen heeft meer charme maar het is ook meer 'werk'. Vrouw en kinderen zijn het er anoniem over eens we willen weer camperen, de Odysee staat nog onder een afdak bij mijn ouders dus die kunnen we zo weer gebruiken. Heeft wel wat onderhoud nodig:

-Beurtje, 2 banden (deze zijn nog van 2014).
-Neuswiel is beschadigd en moet vervangen (kan ik zelf.
-Waterpomp keukenkraantje defect (kan ik zelf)
-Op een enorme hobbelweg in Slowakije is het scharnier van de keukenklep gebroken, moet gefixt, geen idee hoe.
-Aantal tentstokken is de veer van kapot.

Ik zal eens bij een vouwwagenboer in de buurt vragen wat een beurt + bandjes kost.

Stiekem zit ook ook wel eens te denken aan een vouwwagen die gemakkelijker op te zetten is. Bijvoorbeeld een Fat Freddy met kindertent. Maar het is lastig bepalen welke vouwwagens daadwerkelijk gemakkelijker op te zetten zijn. Ik zou sowieso niet weer een nieuwe kopen maar een nette gebruikte.
Ja, onderscheid tussen bouwwagens, 1,2,3 wagens en klapwagens is groot.

Ik vond de Fat Freddy er een beetje tussenin, alsnog beetje bouwen, maar wel redelijk snel.

We hebben nu de ‘luxe” Kyte en die kan ik in mijn eentje opzetten, zowel met als zonder blower. Met blower uiteraard veel makkelijker. Heb een 2011 model, dus van origine bedoelt voor zelf opzetten, en dat merk je wel. We vouwen hem met kindertent eraanvast in/uit. Slaapmatjes en slaapzakken van de kinderen liggen opgeblazen op ons bed tijdens invouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Meeste tijd gaat zitten in dingen als slaapmat, keukentje opzetten of inrichten, kastjes, etc. Daar een goede weg in vinden is al heel belangrijk voor opzetten en afbreken. Maar uiteraard zit er ook aardig wat verschil in wagens zelf.

Veel ruimte, makkelijk opzetten, betaalbaar.

Kies twee. :+

Wij zijn in ieder geval heel content met onze Holtkamper Aero met keuken. Scoort goed op de eerste twee criteria. Maar is echt kneiterduur, afijn.

Vorige week hadden wij gezinsuitbreiding. Over een paar weken maar weer kamperen. Nu met z’n vijf, waarvan een baby van een paar weken :)

[ Voor 32% gewijzigd door JanHenk op 09-03-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Get!em schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Ja, onderscheid tussen bouwwagens, 1,2,3 wagens en klapwagens is groot.

Ik vond de Fat Freddy er een beetje tussenin, alsnog beetje bouwen, maar wel redelijk snel.

We hebben nu de ‘luxe” Kyte en die kan ik in mijn eentje opzetten, zowel met als zonder blower. Met blower uiteraard veel makkelijker. Heb een 2011 model, dus van origine bedoelt voor zelf opzetten, en dat merk je wel. We vouwen hem met kindertent eraanvast in/uit. Slaapmatjes en slaapzakken van de kinderen liggen opgeblazen op ons bed tijdens invouwen.
De Odysee die we nu hebben is 1-2-3 systeem. Maar dan moet je nog kuipzuil inritsen, de nodige haringen de grond inslaan en de luifel aanbouwen. De Fat freddy heeft een vast kuipzeil en zo te zien minder haringen nodig. Maar de binnenruimte is ook dan minder.

Daarnaast zou ik wel graag een VW met easy load willen zodat je gemakkelijker kunt inladen. Onze Odysee heeft dat dus niet, dus dan moet de keuken eraf en door die opening kun je dan in en uitladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:03:
[...]

De Odysee die we nu hebben is 1-2-3 systeem. Maar dan moet je nog kuipzuil inritsen, de nodige haringen de grond inslaan en de luifel aanbouwen. De Fat freddy heeft een vast kuipzeil en zo te zien minder haringen nodig. Maar de binnenruimte is ook dan minder.

Daarnaast zou ik wel graag een VW met easy load willen zodat je gemakkelijker kunt inladen. Onze Odysee heeft dat dus niet, dus dan moet de keuken eraf en door die opening kun je dan in en uitladen.
Dat laatste heeft onze Jametic ook niet een zou me wel handig lijken. Aan de andere kant zit de laadruimte al behoorlijk vol met de vaste spullen (tafel, stoelen, kuipzeil, luifel etc) dat er niet veel bij past. De paar dingen die we er nog bij doen schuif ik er dan aan de achterkant bij in. Heel essentieel vind ik dat easy load daarom niet (tenzij je thuis vaak alles eruit wilt halen).

(Krijg maar dit weer wel weer de kriebels om te gaan kamperen, maar het zal nog wel even duren voor we weer op pad gaan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaoss schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Ik heb nooit een vouwwagen gehad zonder, maar kan me niet eens bedenken hoe onhandig het is als je eerst moet opzetten om in te laden.

Wat ik bij onze kyte nog erg handig vind is dat de dekzeil zo enorm flexibel is. Enorme volume aan bagage kan daarin mee. Ik heb er al 2 volwassen fietsen onder verstopt en 2 kinderfietsen.
Andermoment zaten er kinderwagen, draagrugzakken en nog veel andere zooi onder.

Dat zie ik bij bijv een combicamp dan weer niet zomaar gebeuren. Die is wel snel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik had een Country. Op zich kun je best wel wat meenemen op het deksel. Zoals dakkoffers, fietsen, etc. Maar het dekzeil vind ik zelf ook handiger. Esthetisch wellicht wat minder strak, maar dat is ondergeschikt.

Overigens heeft de Country dan geen “Easy pack” of hoe je het wil noemen; maar op die wagen mis je dat niet. Ten minste, ik had hem in drie minuten open op onze oprit en kon dan bij de wagenbak, het bed, etc. Had dat misschien wel eerder voor elkaar dan die ritsen van de Holtkamper.

Maar verder scoort ie niet zo goed op “ruimte”, het is een vrij kleine wagen… Het deksel beperkt de breedte van de wagen tot “2x het bed”, ook met voortent en luifel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Dat laatste heeft onze Jametic ook niet een zou me wel handig lijken. Aan de andere kant zit de laadruimte al behoorlijk vol met de vaste spullen (tafel, stoelen, kuipzeil, luifel etc) dat er niet veel bij past. De paar dingen die we er nog bij doen schuif ik er dan aan de achterkant bij in. Heel essentieel vind ik dat easy load daarom niet (tenzij je thuis vaak alles eruit wilt halen).

(Krijg maar dit weer wel weer de kriebels om te gaan kamperen, maar het zal nog wel even duren voor we weer op pad gaan ;))
Dit zal mogelijk merkspecifiek zijn. Maar ter referentie/info omdat ik me dit eerder ook niet gerealiseerd had:
  • Aart Kok Kariba zónder Easy Load: 665L in de bak aan bagageruimte (verspreid over 1 breed middendeel, 2 smalle banken aan de zijkant)
  • Aart Kok Kariba mét Easy Load: 1176L in de bak aan bagageruimte (één grote bak).
De Easy Load modellen hebben vaak een tent die meer “op” de wagen ligt waardoor er veel meer ruimte onder de tent overblijft. Bij ons zat het zónder Easy Load ook “vol met standaard spullen” maar nu hebben we er dus ineens 500L éxtra bij.

offtopic:
@JanHenk gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Laat zeker even weten waar je gaat staan, dan gaan wij daar niet naast staan. :+

[ Voor 7% gewijzigd door MrAcid op 09-03-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Get!em schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:56:
[...]
Ik heb nooit een vouwwagen gehad zonder, maar kan me niet eens bedenken hoe onhandig het is als je eerst moet opzetten om in te laden.
Dat hoeft in principe niet bij die van ons. Je kunt de keuken die achterop hang eraf pakken (wel een zwaar ding) en dan heb je de achterkant van de bak open. Ik heb de spullen die erin blijven liggen voorin liggen en dan schuif ik er nog een paar koffers achterin en dan de keuken en weer op. Maar ideaal is het niet, ik denk ook dat ik de ruimte efficienter zou gebruiken als ik er van boven bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11
MrAcid schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Dit zal mogelijk merkspecifiek zijn. Maar ter referentie/info omdat ik me dit eerder ook niet gerealiseerd had:
  • Aart Kok Kariba zónder Easy Load: 665L in de bak aan bagageruimte (verspreid over 1 breed middendeel, 2 smalle banken aan de zijkant)
  • Aart Kok Kariba mét Easy Load: 1176L in de bak aan bagageruimte (één grote bak).
De Easy Load modellen hebben vaak een tent die meer “op” de wagen ligt waardoor er veel meer ruimte onder de tent overblijft. Bij ons zat het zónder Easy Load ook “vol met standaard spullen” maar nu hebben we er dus ineens 500L éxtra bij.

offtopic:
@JanHenk gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Laat zeker even weten waar je gaat staan, dan gaan wij daar niet naast staan. :+
Dat is volgens mij niet helemaal juist. Er is een tijdje een optie genaamd XL geweest. Daarmee kreeg je (ik meen) 15cm rondom extra hoogte. Dat zijn heel wat liters. Maar er werden geen wagens meer verkocht zonder de XL optie dus dat is nu de standaard. Net als de easy-load. Ook dat is geen optie meer maar een basis feature. Als je op marktplaats kijkt kan je nog wagens vinden met of zonder deze opties. De bakken aan de zijkant krijg je als je de optie lounge bank neemt. Dan glijd de bank hier overheen. Als je de loungebank neemt is het wel lastiger om bij je spullen achter in te komen als ie eenmaal staat. En daarbij komt ook nog dat de spullen er uit moeten als je de bank opzet. Even als je deken en kussens. Weet ik uit ervaring

[ Voor 7% gewijzigd door SonOfSam op 09-03-2025 20:19 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
SonOfSam schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:17:
[...]

Dat is volgens mij niet helemaal juist. Er is een tijdje een optie genaamd XL geweest. Daarmee kreeg je (ik meen) 15cm rondom extra hoogte. Dat zijn heel wat liters. Maar er werden geen wagens meer verkocht zonder de XL optie dus dat is nu de standaard. Net als de easy-load. Ook dat is geen optie meer maar een basis feature. Als je op marktplaats kijkt kan je nog wagens vinden met of zonder deze opties. De bakken aan de zijkant krijg je als je de optie lounge bank neemt. Dan glijd de bank hier overheen. Als je de loungebank neemt is het wel lastiger om bij je spullen achter in te komen als ie eenmaal staat. En daarbij komt ook nog dat de spullen er uit moeten als je de bank opzet. Even als je deken en kussens. Weet ik uit ervaring
Goeie aanvulling/context! 👍 Blijft des te meer iets om op te letten bij aanschaf tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Volgens mij zijn er niet zoveel merken meer waarbij de tent echt in de bak vouwt. Er zit wel een flink verschil in de hoogte van de bak. Onze trigano heeft geen hoge bak, volgens mij iets van 35cm. Die van campooz zijn 55cm hoog en 1400liter inhoud.

Afbeeldingslocatie: https://campooztenttrailers.com/wp-content/uploads/2024/08/onroader.jpg

Hele tent kan er ook af dan kun je hem als aanhanger gebruiken (niet dat ik dat snel zou doen).
Kanttekening is wel dat de Trigano een losse keuken heeft waar best veel (te veel :P) zooi in past. Dat moet je bij de Campooz allemaal in je wagenbak kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:12:
Ik had een Country. Op zich kun je best wel wat meenemen op het deksel. Zoals dakkoffers, fietsen, etc. Maar het dekzeil vind ik zelf ook handiger. Esthetisch wellicht wat minder strak, maar dat is ondergeschikt.
Ik vind dat eigenlijk juist meer hebben, zo'n dekzeil waarvan je weet dat er van alles onder ligt. Heeft een zekere charme en allerlei losse zooi op een hardtop gebonden is niet per se esthetischer wat mij betreft. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Chaoss schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Dat hoeft in principe niet bij die van ons. Je kunt de keuken die achterop hang eraf pakken (wel een zwaar ding) en dan heb je de achterkant van de bak open. Ik heb de spullen die erin blijven liggen voorin liggen en dan schuif ik er nog een paar koffers achterin en dan de keuken en weer op. Maar ideaal is het niet, ik denk ook dat ik de ruimte efficienter zou gebruiken als ik er van boven bij kan.
Dat laatste is zonder meer waar. Je kunt dan ook makkelijker met kratten aan de gang die je thuis kunt vullen en de hele vakantie niet uit hoeft te pakken. Wat makkelijker tetrissen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
JanHenk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:12:
I

Overigens heeft de Country dan geen “Easy pack” of hoe je het wil noemen; maar op die wagen mis je dat niet. Ten minste, ik had hem in drie minuten open op onze oprit en kon dan bij de wagenbak, het bed, etc. Had dat misschien wel eerder voor elkaar dan die ritsen van de Holtkamper.
Voor zo’n Country heb je wel een brede oprit nodig. Was voor ons de reden waarom alles met hard deksel geen optie was.

Verder kan ik de Flexi gewoon ook open in de garage laten staan (mits alles aan de kant gegooid is daar).. en natuurlijk de 1500L inhoud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzjZ5LK5G34k92voyoLtSTa8m78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/59ZGR5c20ou6yR042JCtDLrB.jpg?f=user_large

offtopic:
congrats met de kleine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Voor mij is easy load om drie redenen echt een moetje.

1. We hebben geen oprit dus kunnen niet voor de deur uitgeklapt staan.

2. Ik vergeet nog wel eens wat uit de bak te halen. Als ik dan ook nog de hele tent daarvoor omhoog moet halen dan word ik nog ongelukkiger :P

3. Met een tent die klapt in de lengterichting van het bed is de disselkant van de wagen best slecht bereikbaar in uitgeklapte stand. Met easy load gooien we de wagen gewoon vanaf de zijkant open, trekken we de luifel, stokken en haspel uit de voorkant en hoeven we daar de rest van het verblijf niet meer bij. Kleding en dergelijke liggen lekker binnen handbereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Wij hebben gisteren de knoop doorgehakt voor een nieuwe Kavango, levering april/mei.

Kan iemand hier met een Kavango/Flexi een inschatting geven van de functionele binnenmaten van de bak? Kan ik alvast inschatten hoeveel Curver boxen erin passen :+ Hoewel ik zie dat @GAIAjohan klapkratjes gebruikt; ook handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIHo8xV-edgikhL0PHLZfucprpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqtGKoz0aSpyGKh6zEZNUpjy.jpg?f=fotoalbum_large

De Livingstone was 120+, precies genoeg voor drie overdwars of twee in de lengte. Weet niet wat het voor jou doet maar het is fijn als het precies uit komt. Ik ben toen even gaan zoeken op de vouwwagenclub en Facebook, staan dat soort dingen vaak ook op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Oeh, zulke (afsluitbare?) boxen zijn ook wel praktisch, wel merk is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Stalensnuitje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:36:
Wij hebben gisteren de knoop doorgehakt voor een nieuwe Kavango, levering april/mei.

Kan iemand hier met een Kavango/Flexi een inschatting geven van de functionele binnenmaten van de bak? Kan ik alvast inschatten hoeveel Curver boxen erin passen :+ Hoewel ik zie dat @GAIAjohan klapkratjes gebruikt; ook handig!
Ik heb ooit ergens de binnenmaten gedeeld, maar kan even niet vinden waar. Je moet alleen een beetje uitkijken met hoe de gasveren komen te liggen bij dichtklappen.
Dat is zowel voor als achter een centimeter of 8-10(?) waar je geen krat kunt hebben, maar wel bv zachte materialen

Volgens de specs is het 210x140x40. Maar je zit wel met de wielkasten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stalensnuitje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:47:
Oeh, zulke (afsluitbare?) boxen zijn ook wel praktisch, wel merk is dat?
Werckmann uit mijn hoofd. Ooit een keer in een aanbieding gehaald want ik heb er nu zeven en dat kan snel in de papieren lopen anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
@Stalensnuitje @Gonadan als je een jaar terug gaat in dit topic dan kan je zien dat ik dezelfde vraag had gesteld :P

Het zijn wel mooie kratten maar zoals gonadan zegt zijn ze normaal ontzettend duur. Deze waren ooit bij de Acton voor een prikkie in de aanbieding. Vorig jaar waren ze in ieder geval niet te krijgen.

Ik heb nu deze geloof ik, waar ik wel blij mee ben. https://www.hornbach.nl/p...m-grijs-64-liter/7703103/

En nog een paar van de helft van die afmeting voor klein spul. Het past precies onder de lattenbodem bij onze Trigano Odyssee GL 2. Ze hebben geen deksel, wat ik achteraf wel prima vind. Bed omhoog en je kan bij je spullen. Alleen toen er muizen in de tent waren was het vervelend. Maar dat was maar een paar dagen van de 3 maanden dat we weg waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Kevinns schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:22:
@Stalensnuitje @Gonadan als je een jaar terug gaat in dit topic dan kan je zien dat ik dezelfde vraag had gesteld :P
@Stalensnuitje gaat meteen zoeken O-)
Het zijn wel mooie kratten maar zoals gonadan zegt zijn ze normaal ontzettend duur. Deze waren ooit bij de Acton voor een prikkie in de aanbieding. Vorig jaar waren ze in ieder geval niet te krijgen.

Ik heb nu deze geloof ik, waar ik wel blij mee ben. https://www.hornbach.nl/p...m-grijs-64-liter/7703103/

En nog een paar van de helft van die afmeting voor klein spul. Het past precies onder de lattenbodem bij onze Trigano Odyssee GL 2. Ze hebben geen deksel, wat ik achteraf wel prima vind. Bed omhoog en je kan bij je spullen. Alleen toen er muizen in de tent waren was het vervelend. Maar dat was maar een paar dagen van de 3 maanden dat we weg waren.
Dat laatste is dus wel precies wat ik zoek ;) Het meeste kan wel in open boxen, maar 1 of 2 kratjes t.b.v. etenswaren zou toch wel erg praktisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Stalensnuitje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:14:
[...]

[...]

Dat laatste is dus wel precies wat ik zoek ;) Het meeste kan wel in open boxen, maar 1 of 2 kratjes t.b.v. etenswaren zou toch wel erg praktisch zijn.
Een afsluitbare bak voor etenswaren is een goed idee. Wij hebben sinds het muizen-debacle het eten in de achterbak liggen. Dat bevalt ook prima (zolang de auto naast de tent kan worden geparkeerd :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:22:
En voor jou was die vraag ook al vaker in verschillende topics gesteld. Dergelijke vragen/tips blijven elk seizoen terug komen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Ja het zijn ook wel mooie kratjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kevinns schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Een afsluitbare bak voor etenswaren is een goed idee. Wij hebben sinds het muizen-debacle het eten in de achterbak liggen. Dat bevalt ook prima (zolang de auto naast de tent kan worden geparkeerd :X )
Hier steevast alles in transparante afsluitbare IKEA boxen.
De een na grootste. Past veel in en doordat ze transparant zijn, ook direct zicht op wat er in zit. Extra bonus: waterdicht. Ze kunnen gestapeld in de regen staan, mocht er onverhoopt iets voordoen waardoor we bagage uit de bak in de regen moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:54:
[...]

En voor jou was die vraag ook al vaker in verschillende topics gesteld. Dergelijke vragen/tips blijven elk seizoen terug komen. ;)
En bij elke nieuwe vouwwagen is het toch ook weer uitproberen wat het beste werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stalensnuitje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:00:
[...]

En bij elke nieuwe vouwwagen is het toch ook weer uitproberen wat het beste werkt ;)
En dit soort adviezen kunnen ook veranderen. Voor hetzelfde geld waren de helft van mijn bakken al stuk en zou ik ze nooit meer aanraden. (valt gelukkig mee in dit geval :P )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij hebben kratten van Auer in diverse formaten, stapelbaar en met losse deksel die erin valt. Past er perfect in, maten zijn zeg maar 60x40, 40x30, etc.

Transparante IKEA bakken heb ik thuis best veel, maar in de vouwwagen een aantal gebruikt die het niet hebben overleefd. En jammer vind ik daar zelf aan dat ze taps toelopen, kost je toch wel wat ruimte.

Zo ongeveer ziet bij ons de inhoud er uit: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d0BJVSU-Bpc7eipjZTv5BzShXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73SSEYi8lWpdNAFFftki3YzN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door JanHenk op 10-03-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb nog 2 van die Werkman dingen in de garage, het type dat erm, langskwam. Vast heel stoffig.

DM me als je denkt dat je ze handig vind en toevallig ook in Amersfoort woont.

Verder gooien wij vooral dingen die in de bak kunnen blijven als we terug zijn onderin de Combi-Camp zoals stoelen en tafel en onderdelen van de voortent, de rest past met gemak in de auto maar ik heb geen kinderuitzet mee te nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door pjottum op 10-03-2025 09:20 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 20:09

Gallus

Cheesy

Geven jullie je vouwwagen (aanhanger) regelmatig een onderhoudsbeurt? Wat is hierin gebruikelijk? Die van ons was nieuw en wordt dit jaar drie jaar oud. Ik denk dat we het nog wel een jaartje kunnen uitstellen, maar wil uiteraard wel veilig de weg op blijven gaan.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Bueurtjes stellen niet zoveel voor. Verlichting wordt gecontroleerd. Banden worden gecontroleerd, qua profiel zullen ze niet slijten maar ze krijgen wel droogte scheuren. Voor een tempo 100 keuring mag je geen banden hebben die ouder zijn dan 5 jaar. En de oplooprem wordt gecontroleerd. Die heeft waarschijnlijk wat smeerpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Gallus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:23:
Geven jullie je vouwwagen (aanhanger) regelmatig een onderhoudsbeurt? Wat is hierin gebruikelijk? Die van ons was nieuw en wordt dit jaar drie jaar oud. Ik denk dat we het nog wel een jaartje kunnen uitstellen, maar wil uiteraard wel veilig de weg op blijven gaan.
Voor de verzekering moet ie geloof ik wel elke 2 jaar gekeurd worden. Heb ons tweedehands jametje 1,5 jaar geleden wel een onderhoudsbeurt laten geven toen we hem hadden gekocht, want de vorige eigenaren hadden dat al jarenlang niet gedaan en vond dat wel zo'n veilig idee voordat we ermee naar Zuid Frankrijk gingen. Ik merkte wel dat de oplooprem niet veel meer deed, maar er kunnen natuurlijk ook ernstigere zaken zijn die je niet direct merkt.
Banden mogen ook max 5 of 6 jaar oud zijn. Die van onze vouwwagen zijn dit jaar 5 jaar oud, dus zal die denk ik ook volgend jaar laten vervangen. Zit toch best wat gewicht op die kleine bandjes (zonder schokdempers) en een klapband wil je niet.

Bij een nieuw gekochte vouwwagen van 3 jaar oud zou ik denk ik ook nog een jaartje wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 10-03-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Gallus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:23:
Wij hebben vorig jaar onze toen 2 jaar oude trigano odyssee een beurt gegeven vanwege de eis van de verzekering. Wij hadden hem net tweedehands aangeschaft. Uitgevoerd door een lokale aanhanger-boer. Ik viel werkelijk van m’n stoel van de kosten. 370 euro voor wat vet en een nieuwe koppeling, want die was versleten (na twee jaar, met een tent die er als nieuw uitzag ?! ). Het was dat we haast hadden en geen snel alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Stalensnuitje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:14:
[...]

[...]

Voor eten en boodschappen hebben we 3 losse lades van Iris. Deze zijn stapelbaar en je zet ze met boodschappen en al zo in de voortent. Dit werkt sneller dan een apart kastje weer in elkaar te moeten zetten en het weer af te breken

Oa bij Leenbakker en in verschillende hoogtes.

https://www.leenbakker.nl...-medium-zwart-23x39x45-cm

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ah leuk een VW topic :D Wij gaan dit jaar voor het eerst met een vouwwagen op vakantie. Om even te "testen" gaan we er eerst eentje huren. Het betreft de Campooz Lazy Jack 2025 editie met het dikke matras. Dit vanwege fysieke problemen bij m'n vrouw haar rug. Nieuwprijzen van VW's valt mij trouwens vies tegen; 2e hands markt is ook niet goedkoop.

Maar goed, voor het eerst naar de camping met vrouw en dochter (5j). Met name voor dochter naar een camping in de hoop dat ze dan wat meer kindjes heeft om mee te spelen. We zaten voorheen altijd in chalets of huisjes en dat is qua aanspraak echt een stuk minder.

Ga dit topic even volgen :)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Voor eten en boodschappen hebben we 3 losse lades van Iris. Deze zijn stapelbaar en je zet ze met boodschappen en al zo in de voortent. Dit werkt sneller dan een apart kastje weer in elkaar te moeten zetten en het weer af te breken

Oa bij Leenbakker en in verschillende hoogtes.

https://www.leenbakker.nl...-medium-zwart-23x39x45-cm
Deze dingen zijn inderdaad best wel handig. Maar die van de Leen bakker (of Jysk, geen idee waar ik ze destijds vandaan heb gehaald) ook wel heel kwetsbaar. Ik had vrij snel een paar stuk namelijk... Misschien zijn we er te ruig mee... En wellicht zijn die van jou beter.

Het concept heb ik echter wel wat meegenomen. Als je goed kijkt naar mijn eerdere foto, zie je dat er een paar bakken bij zitten met een raampje. Die kun je open klappen en dan kun je bij de inhoud. Op verzoek van m'n vriendin heb ik dus een paar van dat type bakken, die we dan opstapelen in de wagentent. Dan heb je ook een soort kastje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:14:
Ah leuk een VW topic :D Wij gaan dit jaar voor het eerst met een vouwwagen op vakantie. Om even te "testen" gaan we er eerst eentje huren. Het betreft de Campooz Lazy Jack 2025 editie met het dikke matras. Dit vanwege fysieke problemen bij m'n vrouw haar rug. Nieuwprijzen van VW's valt mij trouwens vies tegen; 2e hands markt is ook niet goedkoop.

Maar goed, voor het eerst naar de camping met vrouw en dochter (5j). Met name voor dochter naar een camping in de hoop dat ze dan wat meer kindjes heeft om mee te spelen. We zaten voorheen altijd in chalets of huisjes en dat is qua aanspraak echt een stuk minder.

Campooz is populair, het zijn ook leuke wagens. Goed om hem eerst te proberen. Je zal niet de eerste zijn die toch graag een ander type/model wil.

We hebben ook een topic over kamperen in het algemeen, als je voor het eerst naar de camping gaat is dat ook een grote bron aan informatie :)

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns

Leuk! Veel plezier!

Mocht je een tweedehands Campooz op het oog krijgen, dan moet je even goed op het materiaal tentdoek letten. Voorheen waren er veel problemen maar in 2024 (geloof ik?) zijn ze overgegaan op Ten Cate katoen. Die hebben een goede naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:30

De Vouwwagenclub klapweekend is al door velen gebruikt om te oefenen.
Veel expertise bij elkaar en de kinderen vinden elkaar als vanzelf.

Wij gebruiken dit weekend altijd als voorbereiding zodat we weten dat de vouwwagen de winter goed heeft overleefd en maken hen zomer klaar.

Zoals aangegeven bij 2de hands campoozz opletten want die lekte nogal eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

tafmaf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:02:
[...]

De Vouwwagenclub klapweekend is al door velen gebruikt om te oefenen.
Veel expertise bij elkaar en de kinderen vinden elkaar als vanzelf.

Wij gebruiken dit weekend altijd als voorbereiding zodat we weten dat de vouwwagen de winter goed heeft overleefd en maken hen zomer klaar.

Zoals aangegeven bij 2de hands campoozz opletten want die lekte nogal eens.
Oh, gezellig, misschien gelijk de tp-links en een klik&klaar van odido meenemen voor de lanparty. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nieuwprijzen van VW's valt mij trouwens vies tegen; 2e hands markt is ook niet goedkoop.
Valt mij ook op wij hebben in 2014 een nieuwe Odyssee gekocht voor volgens mij 8500. Dat was inclusief de opties: luifel, gastencabine, kuibzeil, keuken, reservewiel en neuswiel

De basis Odysee met keuken kost nu al 11K, luifel 800, kuibzeil 550, kan zo even niet vinden wat de gastenkabine kost maar zal snel 600 zijn. Dan zit je dus inclusief nog wat opties op 13,5K dat is een prijsstijging van 60% in 10 jaar, flinke inflatie!

Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste