Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:36
jpandriesse schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Wij hadden dit weekend de vuurdoop met onze nieuwe Kavango. Weinig vuur gezien, wel heeeel veeeeel regen 😬

Hiervoor een aantal jaar een Kariba gehad, opzetten in details iets verschillend, maar dat ging dus ook mooi vlot (tussen de buien door).
Wat echt opvallend was, vanwege de vele regen, de mate waarin het nieuwe doek extreem kromp bij nat worden. De staanders voorin kwamen een aantal cm van de grond tijdens regen en zakten weer op hun plek als het katoen droogte.
Oh was dat het O-)
Uiteraard geen druppel binnen gehad en ook alle stormachtige windvlagen goed doorstaan. De klapper heeft zich mooi bewezen.
Same here, ook met de windvlagen. Dat filmpje van De Waard is ook wel handig, denk dat ik m dan ook wel ff in de regenstand had kunnen zetten, dan pakt ie vermoedelijk ook wat minder wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:46

Gotez

42

Ik zit met een klein probleem en misschien zit hier een geniaal iemand met een goed idee. Ik heb een oude camplet vouwwagen. Deze heeft twee slaapplekken, een op de wagen en een op de klep. Die in de klep heeft alleen dat de bodem niet helemaal vlak is. Ongeveer 40cm uit de zijkant begint deze en klein beetje schuin op te lopen. Het is een oude bak, maar toch bijzonder dat ze naar niet over hadden nagedacht. Heeft iemand goed idee om de bodem goed vlak te krijgen zonder te hele wagen te moeten verbouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:32
Gotez schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:42:
Ik zit met een klein probleem en misschien zit hier een geniaal iemand met een goed idee. Ik heb een oude camplet vouwwagen. Deze heeft twee slaapplekken, een op de wagen en een op de klep. Die in de klep heeft alleen dat de bodem niet helemaal vlak is. Ongeveer 40cm uit de zijkant begint deze en klein beetje schuin op te lopen. Het is een oude bak, maar toch bijzonder dat ze naar niet over hadden nagedacht. Heeft iemand goed idee om de bodem goed vlak te krijgen zonder te hele wagen te moeten verbouwen?
Dat klinkt als heul erg oud. Mijn ouders hebben er 1 in 1995 gekocht, die nog in gebruik is. Maar ik herken niet wat jij beschrijft. Heb je een fotootje?
En het vouwwagenforum is ook wel een goede plek om dit na te vragen.

Die van mijn ouders heeft overigens 4 slaapplekken; 2 op de klep en 2 op het wagendeel (die wat smaller zijn omdat de wielkasten er ook in zitten, in dat deel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
Gotez schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:42:
Ik weet niet hoe schuin dit loopt. Maar je kan overwegen om een dunne laag schuim te kopen (van dat matras spul). En ter plaatse van het deel wat omhoog loopt wat weg te snijden. Voila toch een vlak matras.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:46

Gotez

42

Adam1980 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Dat klinkt als heul erg oud. Mijn ouders hebben er 1 in 1995 gekocht, die nog in gebruik is. Maar ik herken niet wat jij beschrijft. Heb je een fotootje?
En het vouwwagenforum is ook wel een goede plek om dit na te vragen.

Die van mijn ouders heeft overigens 4 slaapplekken; 2 op de klep en 2 op het wagendeel (die wat smaller zijn omdat de wielkasten er ook in zitten, in dat deel).
Inderdaad een oude bak, wel met nieuw tentdoek erin. Op vouwwagenforum wel verschillende mensen met hetzelfde probleem maar geen oplossing :). Het zijn inderdaad 2*2 plekken.
SonOfSam schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Ik weet niet hoe schuin dit loopt. Maar je kan overwegen om een dunne laag schuim te kopen (van dat matras spul). En ter plaatse van het deel wat omhoog loopt wat weg te snijden. Voila toch een vlak matras.
Dat is een goed idee, ik ga er even naar kijken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:28

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Weekendje weg, wel veel Campooz hier :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfcVvoOl1_cN1H8QO_2bqBdH5qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6DDZqcIxXixuUZ95eIjyAt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOi1-WuOtP5roDXg2DrP0rhs5bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjo0LcyvE3JoFqKN5IFChlnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxxiqk2GEsDiDoqehw_jo-jIsAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvxGT2tGWgyv4WwBzC9EazmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Keukentje uitproberen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLp_7-U93SoIDdG__-7en4VRy_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCveNr0rzdpBjDtMqFSlKm81.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 13-06-2025 21:47 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21

ST10©DE

Dus.............

Chaoss schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Keukentje uitproberen
[Afbeelding]
Enjoy! Ziet er gezellig uit!

Je keuken is ook goed gelukt, had je alleen niet de poten aan de buitenkant van horizontale liggers kunnen plaatsen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:14
Chaoss schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Keukentje uitproberen
[Afbeelding]
Was ook van plan te gaan. Een spontane opname vanwege druk op de borst (allemaal met een sisser afgelopen) heeft roet in het eten gegooid. Veel plezier!

Benieuwd hoeveel La Luna s er staan trouwens. In ieder geval èèn minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dat ziet er uit als een Campooz liefhebbers weekend, leuk. En +1 voor de Friese wimpel natuurlijk :D

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

ST10©DE schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:29:
[...]

Enjoy! Ziet er gezellig uit!

Je keuken is ook goed gelukt, had je alleen niet de poten aan de buitenkant van horizontale liggers kunnen plaatsen?
De poot kan ik nu omhoog klappen en hij klemt precies tussen de balken zodat hij blijft hangen. Er zitten dwarsliggers tussen voor stevigheid dat had niet gekunt met de poten aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JanHenk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 02:03:
Dat ziet er uit als een Campooz liefhebbers weekend, leuk. En +1 voor de Friese wimpel natuurlijk :D
World Campooz day 2025. World elk jaar georganiseerd door de fabrikant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:22
Vandaag met de Tesla Model Y Performance onze Campooz Fat Fredddy(2024) opgehaald.

144km naar huis met een verbruik van +- 200 Wh/km.

Snelheid tussen de 85-90km/h. Grotendeels snelweg. Af en toe een stukje 90 achter een vrachtwagen aan, maar ook net zo veel zonder verkeer voor me gereden.

Vond het erg meevallen. Met wegrijden zouden we initieel thuis aankomen met 33% accu over. Dat werd uiteindelijk slechts 26%! (ik weet niet met hoeveel % we weggereden zijn)

Volgende week 1200km richting Slovenië!

[ Voor 19% gewijzigd door Devian op 14-06-2025 20:49 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Devian schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:22:

144km naar huis met een verbruik van +- 200 Wh/km.

Snelheid tussen de 85-90km/h. Grotendeels snelweg. Af en toe een stukje 90 achter een vrachtwagen aan, maar ook net zo veel zonder verkeer voor me gereden.
Dat is nog wel netjes, ik had vrijdag, met een beetje tegenwind 24kwh/100 en op de terugweg met redelijk wat tegenwind zelfs 27kwh/100 snelheden tussen 90-100kwh. In de meivakantie was mijn gemiddelde ook 24kwh, dus daar ga ik maar vanuit. Dat is een range van ongeveer 350km

komende zomer naar Tsjechie, 1100km, grotendeels door duitsland dus dat moet goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpandriesse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 11:18
JanHenk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:04:
[...]
Ik ken het verschil eerlijk gezegd niet zo tussen de Kariba en de Kavango, maar waarom zijn jullie overgestapt van de ene naar de andere?
Kariba: https://aartkok.nl/vouwwagens/kariba-game-drive/
Kavango: https://aartkok.nl/vouwwagens/kavango-game-drive/

De Kariba is een nog iets klassieker model, door de zijflappen oog het iets meer nog als een De Waard tent. Die zijflappen hebben echter geen/nauwelijks functionele waarde, maar vragen wel iets meer werk bij het opzetten. De Kavango kent dus een klein beetje meer opzetgemak.
Verder heeft de Kavango 2 dakramen (welke alleen bij droog weer open kunnen), is de kleurstelling iets anders, zijn er donkere bovenkanten in de binnententen en nog enkele details meer.

Wat wel een gemis blijkt te zijn is dat de Kariba van zichzelf een kleine vaste luifel heeft van een meter diep (daar kon vervolgens het varioluifel aan vast). Met een enkele overnachting was dat nog wel eens voldoende/prettig. De Kavango heeft dat niet, als je daar een luifel aan wil, moet er altijd het grote varioluifel aan vastgeritst worden
JanHenk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:04:
[...]
Katoen wil inderdaad wel aardig krimpen met regen, dat is op zich niet raar. Maakt het doek mede waterdicht. Maar, was het meer dan jullie gewend waren met de vorige wagen? Of was het nu gewoon opvallend, maar niet per se anders?
Onze Kariba was van 2008 en had dus al wat levenservaring. Ik denk dat dat wel een verschil heeft gemaakt in de mate van krimpen van het katoen bij nat worden, want dat was merkbaar minder. Toch was de Kariba ook nog steeds 100% waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpandriesse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 11:18
Adam1980 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:55:
[...]

Toen wij onze CC Country kochten werd ons geadviseerd om tijdens regen de vlinder stangen iets te laten zakken (hiermee wordt de wagentent op spanning gebracht). .
De vlinderstang, is dat die stang die je na opzetten er tussen plaatst/spant, tussen de twee slaapkabines in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
jpandriesse schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Kariba: https://aartkok.nl/vouwwagens/kariba-game-drive/
Kavango: https://aartkok.nl/vouwwagens/kavango-game-drive/

De Kariba is een nog iets klassieker model, door de zijflappen oog het iets meer nog als een De Waard tent. Die zijflappen hebben echter geen/nauwelijks functionele waarde, maar vragen wel iets meer werk bij het opzetten. De Kavango kent dus een klein beetje meer opzetgemak.
Verder heeft de Kavango 2 dakramen (welke alleen bij droog weer open kunnen), is de kleurstelling iets anders, zijn er donkere bovenkanten in de binnententen en nog enkele details meer.

Wat wel een gemis blijkt te zijn is dat de Kariba van zichzelf een kleine vaste luifel heeft van een meter diep (daar kon vervolgens het varioluifel aan vast). Met een enkele overnachting was dat nog wel eens voldoende/prettig. De Kavango heeft dat niet, als je daar een luifel aan wil, moet er altijd het grote varioluifel aan vastgeritst worden
Nu je het zegt, dat is inderdaad net even anders. Ik dacht dat de Kavango gewoon een normale luifel had én nog de varioluifel kon (net als mijn Livingstone) maar die gewone luifel is in feite je leefgebied binnen, dat is al standaard en sluit je af met deuren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
jpandriesse schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:18:
[...]

De vlinderstang, is dat die stang die je na opzetten er tussen plaatst/spant, tussen de twee slaapkabines in?
De Country heeft maar 1 slaapcabine. Jij hebt de Flexi in gedachten, die qua opzet hetzelfde is als de Aart Kok Kariba en Kavango varianten.

De opmerking van de 'vlinderstang' ging over de Country.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
jpandriesse schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Ik vermoed dat je in de war bent met de cc flexi. De cc country, die ik heb, heeft maar 1 slaapcabine in de wagentent. (Als de ccc is opengeklapt, is de vlinderstang de eerste die je uitschuift/omhoog schuift.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
JanHenk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:30:
[...]

De Country heeft maar 1 slaapcabine. Jij hebt de Flexi in gedachten, die qua opzet hetzelfde is als de Aart Kok Kariba en Kavango varianten.

De opmerking van de 'vlinderstang' ging over de Country.
Ja, het stond er al, zie ik nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Wij hebben sinds kort een Trigano Odyssee. Nu bij de tweede keer kamperen blijven we stoeien met de twee stokken in de hoeken. Deze blijven niet staan. Er valt er regelmatig eentje om. Wie heeft hier nog een tip voor?
Als hij te los staat valt hij makkelijk om. Met spanning op de stok schiet hij soms los.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hoeken van de voortent? Daar 'leunt' de hele voortent toch op? En die draai je toch vast met een vleugelmoer?

Heb 10 jaar een Odyssee gehad maar nog nooit vallende stokken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 22:04
Shiver23 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:43:
Wij hebben sinds kort een Trigano Odyssee. Nu bij de tweede keer kamperen blijven we stoeien met de twee stokken in de hoeken. Deze blijven niet staan. Er valt er regelmatig eentje om. Wie heeft hier nog een tip voor?
Als hij te los staat valt hij makkelijk om. Met spanning op de stok schiet hij soms los.
Ik zie ook niet voor me hoe dit zou kunnen gebeuren. Heb je een foto?

De stokken zitten met een klem aan het tentframe, dus wat er (normaalgesproken) kan gebeuren is dat ze zweven. Maar omvallen of losschieten is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Waarschijnlijk heb ik de stokken voor links en rechts omgedraaid. Nu zit de haak aan de kant van het tentdoek en blijft het wel vastzetten. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Shiver23 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:38:
Waarschijnlijk heb ik de stokken voor links en rechts omgedraaid. Nu zit de haak aan de kant van het tentdoek en blijft het wel vastzetten. 😅
Ik snap het nog steeds niet… Ik heb deze klemmen op de stokken (Odyssee GL 2022), die kan je niet verkeerd doen. Wat heb jij dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEfB3ATYEnR_f3r3X4oYBe-R1u4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/07ZYErhV7SvL6luoiugbPsAs.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:22
Chaoss schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Dat is nog wel netjes, ik had vrijdag, met een beetje tegenwind 24kwh/100 en op de terugweg met redelijk wat tegenwind zelfs 27kwh/100 snelheden tussen 90-100kwh. In de meivakantie was mijn gemiddelde ook 24kwh, dus daar ga ik maar vanuit. Dat is een range van ongeveer 350km

komende zomer naar Tsjechie, 1100km, grotendeels door duitsland dus dat moet goed komen.
Eergisteren naar Slovenië gereden, verbruik niet veel veranderd.

Tussen de 190-220 wh/km,afhankelijk van de snelheid en of je achter iemand aan kunt hangen. Dat laatste scheelt wel enorm,en gezien je toch niet zo hard mag is het ook niet zo erg om te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY4ttbxgIZYGEy4LNjx46fEMXkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmFI5JJAC2uK8X9UmQlBVff3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Devian op 22-06-2025 15:18 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Kevinns schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Ik snap het nog steeds niet… Ik heb deze klemmen op de stokken (Odyssee GL 2022), die kan je niet verkeerd doen. Wat heb jij dan?

[Afbeelding]
Het gaat om deze stokken. Die vallen/vielen iedere keer naar binnen. Die haak bovenaan had ik dan met het open stuk richting de tent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Niz4g03TmgW5lbVMjIuHq0_r4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV5vcrkkCW89akwcvP2tsSxc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wat voor bouwjaar is die Trigano? Deze stokken ken ik niet, mijn 2014 had links en rechts gelijke stokken met zo'n vleugelmoer als wat @Kevinns poste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Hij is in 2014 gekocht, modeljaar 2012 staat op de handleiding.

Ik kom net nog dit topic tegen. https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=24307.0
Iemand die zoekt naar vervangende stokken en ook daar klagen mensen over vallende stokken. Advies is stormstokken zonder knik zoals jullie beschrijven.
Het bleef nu wel goed staan, maar misschien voor volgend seizoen eens kijken naar vervangende stokken.

[ Voor 73% gewijzigd door Shiver23 op 22-06-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09

samo

yo/wassup

Shiver23 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Het gaat om deze stokken. Die vallen/vielen iedere keer naar binnen. Die haak bovenaan had ik dan met het open stuk richting de tent.

[Afbeelding]
Ik heb deze stokken ook. Zoals je ze hier hebt, blijven ze bij mij meestal staan. Ik zet er de druk van het doek op, en met de punt een beetje in de ondergrond. Het haakje zo, dus dat het tentdoek de stok op zijn plek houdt, is wel belangrijk. Daarna haringen. Wij gebruiken ook meestal het zijtentje, dus dan hangt er nog iets meer gewicht aan.
Alleen met flinke wind willen ze makkelijker los komen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 21:41

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:07:

Het panoramadak bewees z’n waarde zaterdag en zondag ook weer trouwens. In een paar minuten ga je van 40+ graden binnen naar aangenaam. _/-\o_
Ik ga komend weekend er ook eens aan beginnen met dit panoramadak. Zijn er specifieke handelingen die je moet volgen? Wat ik mij kan herinneren tijdens de instructie is dat je bij het dichtmaken van het dak, de spanning er wat van af moet halen met hulp van de 2 klemmen van het frame en dat de 2 ritsen uiteindelijk bovenin moeten.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
vhal schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Ik ga komend weekend er ook eens aan beginnen met dit panoramadak. Zijn er specifieke handelingen die je moet volgen? Wat ik mij kan herinneren tijdens de instructie is dat je bij het dichtmaken van het dak, de spanning er wat van af moet halen met hulp van de 2 klemmen van het frame en dat de 2 ritsen uiteindelijk bovenin moeten.
Die instructie heb ik dan gemist haha. Ik rits 'm gewoon open en dicht als hij op spanning staat. De ritsen doe ik inderdaad bovenin. Bij het dichtritsen druk ik nog even extra langs de klittenbandrand zodat die goed ingeklemd zit. De ritsen van de hor niet op dezelfde plek als van het doek/dak. Maar volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk en kun je weinig echt 'fout' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die discussie is al eerder geweest bij mijn weten, maar kan ook per model verschillen misschien. Ritsen bovenin en klittenband aandrukken is alles wat ik doe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-07 22:22
Stalensnuitje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Die heb ik vorige week net besteld voor nog een tientje minder :+ Na Hemelvaart vertel ik hoe dat ligt :P
Hoe ligt het? Wat voor een “matras” ligt er bij jou onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dit weekend was ik ff weg met de kinderen, m'n vrouw moest gewoon werken dus ik mocht met wat hulp van de oudste de Kavango zelf opbouwen. Eigenlijk ging dit best wel ok, het afbreken met 1 persoon was wat "lastiger" omdat het frame uiteindelijk naar beneden dondert maar voor de rest was het prima te doen.

Heel vlot ging het afbreken niet, schat een uurtje of 3 maar dat was inclusief lunch, ijsje eten en even gewoon niks doen aan de rand van het zwembad. Het is tenslotte geen wedstrijd. :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21

ST10©DE

Dus.............

vhal schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:53:
Dit weekend was ik ff weg met de kinderen, m'n vrouw moest gewoon werken dus ik mocht met wat hulp van de oudste de Kavango zelf opbouwen. Eigenlijk ging dit best wel ok, het afbreken met 1 persoon was wat "lastiger" omdat het frame uiteindelijk naar beneden dondert maar voor de rest was het prima te doen.

Heel vlot ging het afbreken niet, schat een uurtje of 3 maar dat was inclusief lunch, ijsje eten en even gewoon niks doen aan de rand van het zwembad. Het is tenslotte geen wedstrijd. :+
Het frame kan je toch rustig laten zakken doormiddel van de middelste steunstok van de voortent op de langste stand? En de tweede vouwbeweging kan je gewoon meelopen langs de bak en het bed op te vangen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

ST10©DE schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Het frame kan je toch rustig laten zakken doormiddel van de middelste steunstok van de voortent op de langste stand? En de tweede vouwbeweging kan je gewoon meelopen langs de bak en het bed op te vangen.
Klopt, dat doen we ook normaal met z'n tweeën, echter zat het doek vol met dennennaalden dus ik moest even improviseren. Het gaat overigens alleen om het laatste deel wat omlaag valt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:23
Vandaag de vouwwagen bij de stalling gehaald en ik heb gelijk al een vakantiegevoel. Helaas zijn het mijn ouders die er de volgende week mee weg gaan en moeten wij nog een maand wachten......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:29
Haha herkenbaar. Ik heb m laatst ook uit de stalling gehaald voor een kleine reparatie en meteen wat spullen ingeladen. Meteen vakantiegevoel. Nu weer terug in de stalling, nog twee weken wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:45

Ankh

|true

Voor andere Kavango kampeerders, wij gaan dit jaar voor het eerst lekker op vakantie. Weliswaar in Nederland, aangezien vrouwlief aan haar enkelband is geopereerd... :|
Nu hebben we hem test opgezet van de week en de handleiding nagelopen maar er kwamen een paar dingen naar voren die we niet konden plaatsen.
  1. Aan welke kant moet het palletje van het T-stuk? Nergens staat het beschreven.. :?
  2. Er wordt gesproken over een steunpaaltje bij de lattenbodem.. (gamedrive) welk steunpaaltje :+
Al met al wel zin en zijn nu de laatste dingen aan het kopen (Topper / bakken etc) zodat we over 2 weken meteen weg kunnen *O*

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ankh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:06:
Voor andere Kavango kampeerders, wij gaan dit jaar voor het eerst lekker op vakantie. Weliswaar in Nederland, aangezien vrouwlief aan haar enkelband is geopereerd... :|
Nu hebben we hem test opgezet van de week en de handleiding nagelopen maar er kwamen een paar dingen naar voren die we niet konden plaatsen.
  1. Aan welke kant moet het palletje van het T-stuk? Nergens staat het beschreven.. :?
  2. Er wordt gesproken over een steunpaaltje bij de lattenbodem.. (gamedrive) welk steunpaaltje :+
Al met al wel zin en zijn nu de laatste dingen aan het kopen (Topper / bakken etc) zodat we over 2 weken meteen weg kunnen *O*
1: “het palletje moet het doek een kusje geven” als je het T-stuk plaatst. (Dan drukt later de moer van de stok niet tegen je doek).
2: midden voor (bij de dissel). Maar die gebruik je nooit, zo plat ligt ‘ie helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

MrAcid schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:22:
[...]

1: “het palletje moet het doek een kusje geven” als je het T-stuk plaatst. (Dan drukt later de moer van de stok niet tegen je doek).
2: midden voor (bij de dissel). Maar die gebruik je nooit, zo plat ligt ‘ie helemaal niet.
1. goed om te onthouden, kan me niet heugen dat ik een moer heb gezien trouwens ;-)
2. Ook die kan ik me niet heugen maar zal er op letten
Thanks!

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 22:22
MrAcid schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:22:
[...]

1: Klopt!
2: Volgens de eigenaren van Aart Kok was dat eigenlijk alleen voor tijdens vervoer vanaf de fabriek naar de winkel. Dan zitten de matrassen er nog niet in en is het bedoeld om bepaalde beschadigingen tegen te gaan. Daarna vangen de matrassen dat makkelijk op.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Voor de Trigano Odyssee eigenaren. Op Marktplaats zie ik een advertentie voor muskietengaas voor de Odyssee (2012/2013). Iemand enig idee waar je dit precies plaatst? Is dit voor de voortent of voor de slaapcabines?
(Panneau moustiquaire. M/T046B02)

[ Voor 7% gewijzigd door Shiver23 op 04-07-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
“Voor vragen ‘s avonds bellen, dan heb je gelijk antwoord.” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Shiver23 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:57:
Voor de Trigano Odyssee eigenaren. Op Marktplaats zie ik een advertentie voor muskietengaas voor de Odyssee (2012/2013). Iemand enig idee waar je dit precies plaatst? Is dit voor de voortent of voor de slaapcabines?
(Panneau moustiquaire. M/T046B02)
Ik heb een hordeur voor mijn Odyssee, die in plaats van de normale deur in de voortent gezet kan worden. Mijn gok is dat dat hem is, maar kan het niet zien op de foto van Marktplaats en weet van mijn ding het onderdeelnaam of nummer niet...

Ik zou niet weten waar er bij de slaapcabines iets geplaatst kan worden; de hor daarin zit vast, en er zijn verder ook geen ritsen over :)

[ Voor 10% gewijzigd door eamelink op 04-07-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

SonOfSam schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:13:
[...]

1: Klopt!
2: Volgens de eigenaren van Aart Kok was dat eigenlijk alleen voor tijdens vervoer vanaf de fabriek naar de winkel. Dan zitten de matrassen er nog niet in en is het bedoeld om bepaalde beschadigingen tegen te gaan. Daarna vangen de matrassen dat makkelijk op.
Gister reed ik vanuit Hoofddorp naar Haarlem en ben ik even binnen door gegaan.
Wilde even kijken naar de wieltjes voor de keuken en toch het zijtafeltje (van de keuken).
Meteen over de handleiding gehad, dat die echt ondermaats was. Ze waren bezig met een vernieuwing en dat zouden ze meenemen.

Maken jullie gebruik van de wieltjes voor de keuken? Ik heb er af getild met m'n vader en vond hem relatief zwaar. Of laten jullie hem gewoon zitten? Want dat kuipzeil schort onder de keuken moet er nog onderdoor :)

Was trouwens aan het kijken qua topper, en ze gaven aan dat ze rekening hebben gehouden met 3,5cm topper.. Zijn er mensen die hogere toppers gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Ankh Op de Aart Kok facebook groep is enorm veel informatie te vinden over toppers en alternatieve matrassen. Moet je wel facebook hebben uiteraard.

Wij hebben 2 dunne toppers van Ikea (Talgje, is volgens mij niet meer te koop, ze zijn 2cm dik of zo), het slaapt prima maar eigenlijk slaap ik net zo goed op het hardere matras van de Kavango. Anderen krijgen er acuut rugklachten van en vervangen het gehele matras met een ander exemplaar. Seminautic is 1 van de vele bedrijfjes die dat kunnen doen, neem wel je portemonnee mee :+ Het inklappen gaat nog goed maar je merkt dat het mechaniek dan wat schever staat aan 1 kant met als gevolg dat de afdekhoes wat krapper kan zijn.

De keuken laat ik gewoon zitten, mij te zwaar en echt koken doe ik wel op een ander kookgerei. We hebben wel de wielen maar deze liggen inmiddels al weer 1,5 jaar in een kartonnen doos op zolder. Hetzelfde geldt voor het schort. Als je er voor kiest om de keuken te laten zitten, dan is het een onding om te plaatsen.

----------------------------------

Post je bagageruimte in je vouwwagen, in dit geval de Kavango :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwYeRw_mrj5mnUIARFPwoKaFIwM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nSlU0AqKLlxyTHb3iqcru6a0.jpg?f=user_large

Die blauwe/oranje compressiezakken zijn wel een uitkomst, de dekbedden nemen een stuk minder ruimte in en je propt ze gemakkelijk in de zak. We laten ze niet liggen op het bed omdat het inklappen naar mijn gevoel dan wat minder makkelijk gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 04-07-2025 10:00 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:57:
@Ankh Op de Aart Kok facebook groep is enorm veel informatie te vinden over toppers en alternatieve matrassen. Moet je wel facebook hebben uiteraard.
Die groep is de enige reden dat ik überhaupt nog facebook heb. :+
Wij hebben 2 dunne toppers van Ikea (Talgje, is volgens mij niet meer te koop, ze zijn 2cm dik of zo), het slaapt prima maar eigenlijk slaap ik net zo goed op het hardere matras van de Kavango. Anderen krijgen er acuut rugklachten van en vervangen het gehele matras met een ander exemplaar. Seminautic is 1 van de vele bedrijfjes die dat kunnen doen, neem wel je portemonnee mee :+ Het inklappen gaat nog goed maar je merkt dat het mechaniek dan wat schever staat aan 1 kant met als gevolg dat de afdekhoes wat krapper kan zijn.
Er zijn weinig meningen zo verdeeld als die over de matrassen bij AK. Ik lig er prima op en heb nul behoefte voor een topper, maar anderen beweren dat kaal beton nog lekkerder ligt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14

De keuken laat ik gewoon zitten, mij te zwaar en echt koken doe ik wel op een ander kookgerei. We hebben wel de wielen maar deze liggen inmiddels al weer 1,5 jaar in een kartonnen doos op zolder. Hetzelfde geldt voor het schort. Als je er voor kiest om de keuken te laten zitten, dan is het een onding om te plaatsen.

----------------------------------

Post je bagageruimte in je vouwwagen, in dit geval de Kavango :+

[Afbeelding]

Die blauwe/oranje compressiezakken zijn wel een uitkomst, de dekbedden nemen een stuk minder ruimte in en je propt ze gemakkelijk in de zak. We laten ze niet liggen op het bed omdat het inklappen naar mijn gevoel dan wat minder makkelijk gaat.
Welk formaat (S,M,L) compressiezakken heb je voor je dekbed? Wij hebben een Zelesta 200cmx200cm dekbed en zo'n compressiezak zou dan wel ideaal zijn.

Powered by KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Shiver23 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:49:
[...]

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde probleem en als volgt opgelost. Heb het bovenste stukje van de buis eraf geslepen met een haakse slijper. Vervolgens de ronde buis voorzichtig tussen de bankschroef afgeplat. Daarna met een stift een mooi rond uiteinde afgetekend en deze met een afbraamschijf op de haakse slijper afgerond. Daarna een gat geboord in het midden van het afgeplatte gedeelte en daarna twee klemmen aangebracht. Deze methode uitgelegd gekregen van de vouwwagenspecialist uit Boxtel (en daar ook de klemmen gekocht) en het werkt fantastisch. Nooit meer vallende stokken.

Het eindresultaat ziet er dan ongeveer hetzelfde uit als in het plaatje van @Kevinns

[ Voor 3% gewijzigd door Mad_Manic op 04-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Laatst online: 16:09

samo

yo/wassup

Mad_Manic schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Ik had hetzelfde probleem en als volgt opgelost. Heb het bovenste stukje van de buis eraf geslepen met een haakse slijper. Vervolgens de ronde buis voorzichtig tussen de bankschroef afgeplat. Daarna met een stift een mooi rond uiteinde afgetekend en deze met een afbraamschijf op de haakse slijper afgerond. Daarna een gat geboord in het midden van het afgeplatte gedeelte en daarna twee klemmen aangebracht. Deze methode uitgelegd gekregen van de vouwwagenspecialist uit Boxtel (en daar ook de klemmen gekocht) en het werkt fantastisch. Nooit meer vallende stokken.
Ik heb dezelfde oplossing als vraagsteller: tentdoek houdt het haakje op z'n plek. Niet storm-proof, maar voor de rest staat 't best stevig zo.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
samo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb dezelfde oplossing als vraagsteller: tentdoek houdt het haakje op z'n plek. Niet storm-proof, maar voor de rest staat 't best stevig zo.
Ik ga proberen een foto te maken komende week (ga de vouwwagen ophalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Als je dan toch die stokken gaat aanpassen, kijk dan eens naar de Isabella Grip-On quick release klemmen. Ik kan ze voor mij prima werkende stukken niet verantwoorden maar ik heb me al meerdere keren moeten inhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ankh schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Gister reed ik vanuit Hoofddorp naar Haarlem en ben ik even binnen door gegaan.
Wilde even kijken naar de wieltjes voor de keuken en toch het zijtafeltje (van de keuken).
Meteen over de handleiding gehad, dat die echt ondermaats was. Ze waren bezig met een vernieuwing en dat zouden ze meenemen.

Maken jullie gebruik van de wieltjes voor de keuken? Ik heb er af getild met m'n vader en vond hem relatief zwaar. Of laten jullie hem gewoon zitten? Want dat kuipzeil schort onder de keuken moet er nog onderdoor :)

Was trouwens aan het kijken qua topper, en ze gaven aan dat ze rekening hebben gehouden met 3,5cm topper.. Zijn er mensen die hogere toppers gebruiken?
Onze Combi Camp Flexi heeft dezelfde keuken als de Kavango en ook deze is erg zwaar. We halen deze er af en plaatsen de keuken onder de boogluifel. Op die manier hoef je niet door de keuken als je naar de slaap cabine gaat en kook je buiten waar het minder heet is. Door de boogluifel staat de keuken droog. We hebben geen wielen, maar ik blijf twijfelen om deze te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
L.N. schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Onze Combi Camp Flexi heeft dezelfde keuken als de Kavango en ook deze is erg zwaar. We halen deze er af en plaatsen de keuken onder de boogluifel. Op die manier hoef je niet door de keuken als je naar de slaap cabine gaat en kook je buiten waar het minder heet is. Door de boogluifel staat de keuken droog. We hebben geen wielen, maar ik blijf twijfelen om deze te kopen.
Doen we met onze Odyssee ook altijd. Keuken onder de luifel, lekker buiten uit de wind koken, heerlijk!

Wat betreft wielen onder de keuken: aanrader. Hebben wij vanaf het begin en ik zou niet zonder willen. Je rolt ‘m zo in je eentje naar z’n plek. Het gaat op gras niet super soepel, het is nog steeds zwaar, maar het is 1000x beter dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Nou, ik heb ze toevallig onze laatste korte kampeertrip voor het eerst gebruikt (wielen onder keuken van de Kavango) - omdat mijn vrouw dat ding (te) zwaar vindt. Het is voor mij nog steeds net zo zwaar want je moet alsnog 1 kant optillen en echt lekker manoeuvreren doe je er ook niet mee.

Mijn vrouw was wel tevreden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
Vraag voor de Trigano Odyssee bezitters. Er zitten 3 stokken op de deksel die zorgen dat het bed stevig staat. Om die stokken te verstellen zit er een plastic clip, met een stalen pinnetje dat de stokken op z’n plek houd.

Bij mij breekt het plastic steeds af..nu bezig aan de 2e of 3e set in 3 jaar tijd..
doe ik iets verkeerd? Of vervangen door iets stevigers?(stevige splitpen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:37
brokenp schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:39:
Vraag voor de Trigano Odyssee bezitters. Er zitten 3 stokken op de deksel die zorgen dat het bed stevig staat. Om die stokken te verstellen zit er een plastic clip, met een stalen pinnetje dat de stokken op z’n plek houd.

Bij mij breekt het plastic steeds af..nu bezig aan de 2e of 3e set in 3 jaar tijd..
doe ik iets verkeerd? Of vervangen door iets stevigers?(stevige splitpen?)
Ik heb hem nu 3x opgezet en ook hier breekt het plastic. Komt dus vaker voor. Ik heb nog niet gekeken of het plastic echt nodig is. Jij wel?
Ik ben ook wel benieuwd naar een duurzame optie.

Overigens eenzelfde issue met het gebogen witte plastic draad waarmee de binnen slaaptent aan de stokken hangt. Die heb ik inmiddels allemaal al vervangen voor elastiek en wat touw.

Sommige materiaalkeuzes in de Odyssee snap ik weinig van. Voor de rest ben ik overigens meer dan tevreden met de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@brokenp @m181087
Bij mijn Odyssee uit 2022 is het plastic van de palletjes nog in prima staat. Ik frustreer me wel mateloos aan het verstelmechanisme. Die palletjes gaan niet makkelijk in de poten, en tussen de binnen en buitenpoort zit nog een kunststof liner, geen idee waarvoor, maar die verschuift dus steeds waardoor de gaatjes geblokkeerd zijn. Als iemand daarvoor tips heeft…

Wat betreft de ophanging van de binnententen, dat is bij mij standaard met elastieken. Op zich prima, maar na 2-3 jaar zijn die elastieken totaal verspocht en gebroken. De originele elastieken zijn ook nog ingestikt. Nu vervangen door dubbel zo lange elastieken die dubbel zitten. Werkt ook prima. Maar origineel wel een vreemde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Altijd leuk een vouwwagen topic.

Wij zijn aan het nadenken erover om ook eens een vouwwagen te gaan proberen dit jaar. Nog niet helemaal uit, maar wel dat er eentje kopen voor 1 jaar en als het niet bevalt weer te verkopen, mij een stuk goedkoper lijkt dan er 1 te huren.

Wij hebben een paar alpenkeuzers gezien uit 2018/2019, dat is na de herstart.
Of kun je die beter mijden? Wij zijn maar met zijn tweeen en zoeken een klein model. Lengte slaper als kan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Helaas geen facebook (wij beide niet), dus dan doen we het maar zonder ;) Eigenlijk op aanraden inderdaad een topper gekocht, ach we proberen het maar eens uit. Zoonlief kan wel zonder een topper.
Gonadan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Die groep is de enige reden dat ik überhaupt nog facebook heb. :+

[...]

Er zijn weinig meningen zo verdeeld als die over de matrassen bij AK. Ik lig er prima op en heb nul behoefte voor een topper, maar anderen beweren dat kaal beton nog lekkerder ligt. :D
Ah, goed om te weten. Ik hou wel een stevig matras (thuis ook). Keuzes...
L.N. schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:52:
[...]
Misschien moet ik toch maar de wieltjes halen... ik vind het ook een rare plek om te gaan koken (als ie nog aan de bak zit). Heb je ook het zijtafeltje er aan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:07
Cyberpope schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:04:
Nog niet helemaal uit, maar wel dat er eentje kopen voor 1 jaar en als het niet bevalt weer te verkopen, mij een stuk goedkoper lijkt dan er 1 te huren.
Absoluut, daarom staat er hier eentje voor de deur. Huren is niet te betalen. Maar besef je wel, de drempel om m dan weer weg te doen is vrij hoog :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tenzij het gewoon echt niet bevalt. ;)

Nog een voordeel van kopen is dat je naast de zomervakantie ook nog wat kleinere uitjes in de buurt kunt doen zonder extra huurkosten. Dat helpt flink met beoordelen want elke keer leer je weer nieuwe dingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Packardhell schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Welk formaat (S,M,L) compressiezakken heb je voor je dekbed? Wij hebben een Zelesta 200cmx200cm dekbed en zo'n compressiezak zou dan wel ideaal zijn.
Dit was een XL, volgens de beschrijving zou het zo'n 35l moeten zijn. Ze komen van Aliexpress, kwaliteit is op het eerste gezicht wel ok maar ieder waar naar z'n geld.

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 05-07-2025 13:36 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:04:
Altijd leuk een vouwwagen topic.

Wij zijn aan het nadenken erover om ook eens een vouwwagen te gaan proberen dit jaar. Nog niet helemaal uit, maar wel dat er eentje kopen voor 1 jaar en als het niet bevalt weer te verkopen, mij een stuk goedkoper lijkt dan er 1 te huren.

Wij hebben een paar alpenkeuzers gezien uit 2018/2019, dat is na de herstart.
Of kun je die beter mijden? Wij zijn maar met zijn tweeen en zoeken een klein model. Lengte slaper als kan.
Welk model? Duet, Parade?

Een goede vriend van mij heeft een Alpenkreuzer uit die tijd, een Parade. Hij is er blij mee. Ik heb hem nog niet in het echt gezien dus kan het niet beoordelen.

Qua tent zou je zeggen dat alles van 2017 en later wel goed is. Alpenkreuzer is nu van dezelfde firma als Dorema, een bekende naam uit de wereld van voortenten. Over de wagen en bak kan ik niet zoveel zeggen. Er is best wel wat keuze. Maar dat vereist wel wat verdieping voordat je tot aanschaf overgaat. Ik weet niet of je dat wil, maar zou ik wel doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Na de discussie over de wielen ben ik eens na gaan denken. De set wielen vind ik redelijk duur voor wat het is, dus dan maak ik het maar zelf. Ik had nog een reststuk tropisch hardhout, dat ooit als steun bij een machine zat. Daarnaast had ik nog een set wielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJGjbLn0_HMsbxjQdU645RDTs0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JdH8kYiWPbiTZTYSeEB6kBw.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik het hout in de lengte doorgezaagd, zodat ik de groef erin kon frezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMGtPn5fplYomZFqn1hzZPsRHIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcN1OyVvHxNCKVXBr7gqFgnj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1NZisaR6bN9T7Lp82dDemRcjUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4ftLIAya2s8VQndoRaQbU5S.jpg?f=fotoalbum_large

Met een stop aan het einde, zodat ik onder meer hout had om de wielen vast te schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKtxPB9SV6-butdM6lVdVIBxQjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvmESUClVXWJoaEkqCBkNEGC.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de 2 delen weer aan elkaar gelijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFqlCzi6UF-ab-dP2iGilLKHus8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IuuWuEuvblhNJXJCmnDfamW.jpg?f=fotoalbum_large

De groeven zaten niet precies in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_b-U85uODfU6TmbzbkMHMa7vNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3kkf3GxwL9JQM1b8ohuC8Pc.jpg?f=fotoalbum_large

Even over de vlakbank en dat is ook verholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqR3Vx0rZ4rY0h6H0gs1Hou_bhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBBvvhrDicPZcDQfw6MEwZl6.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi de kantjes met een blokschaafje. Stiekem is dat het leukste van alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc_AnDfMFjlMK2f5YjVPkoAiKT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yUCQuYLDJW1a9J91Ge12h4D.jpg?f=fotoalbum_large

De poten staan onder een hoek, dus de hoek overgebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seGgCF7BHyf0ALfIlVt1WpSIX4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmMaGysKBMzuRjfnQD6M5u1w.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de wielen erop en nog wat schroeven ter versteviging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NnFrNGtyDa0hAgUE-5kfVaj6R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B41zv2FJv07tHgQGsn7jDziy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUwnTaVrHiovIheSrM9Gqy9qIg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruvgSbE3w1d6bfpBE3bhzez7.jpg?f=fotoalbum_large

En toen. Niets! Ik kreeg de keuken maar een klein stukje vooruit. Maar, dat kwam omdat ik niet al te snugger ben. De stekker van de verlichting stak nog een de vouwwagen, waardoor de kabel strak stond en ik niet verder kwam. De kabel loshalen en nu rolt de keuken heel goed.

Ik had de houten kokers te lang gemaakt, waardoor ik nog 2 reststukken heb. Ik heb ook nog 2 bokwielen en twijfel of ik de andere 2 poten ook op wielen zal zetten.

@Ankh Nee, we hebben geen zijtafels. De gaspitten zitten dicht op elkaar, waardoor er maar kleine pannen op kunnen. Hierdoor is voor 4 personen koken wat lastig. We overwegen nu om een kleine Airfryer bij te kopen. Of toch een inductieplaat, maar dan moet ik de keuken verbreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ephymerous schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Absoluut, daarom staat er hier eentje voor de deur. Huren is niet te betalen. Maar besef je wel, de drempel om m dan weer weg te doen is vrij hoog :)
Dat is niet zo erg.. Stallingskosten vallen mee. En anders heb ik zelf nog een garage en schoonouders ook. Dus mocht het bevallen, dan blijft hij ook waarschijnlijk.
Gonadan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:38:
Tenzij het gewoon echt niet bevalt. ;)

Nog een voordeel van kopen is dat je naast de zomervakantie ook nog wat kleinere uitjes in de buurt kunt doen zonder extra huurkosten. Dat helpt flink met beoordelen want elke keer leer je weer nieuwe dingen.
Verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Kan wel, maar dat had ik ook bij de tent gezegd. Maar niet gebeurd in de afgelopen 10 jaar. De vrouw gaat dan toch voor huisjes. En moet eerlijk zeggen, voor een lang weekend is dat ook niet super veel duurder (zeker niet als je extra benzine meerekent) en een stuk meer comfortabel.

We hebben dit jaar ook naar huisjes gekeken, maar de vrijheid van tentkamperen kunnen we eigenlijk niet missen. Vrouw eerder niet om, maar nu ik gewoon gezegd hebt dat ik niet meer op de grond wil slapen en de tijd zijn beste tijd gehad heeft, begint ze er anders over te denken.
JanHenk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Welk model? Duet, Parade?

Een goede vriend van mij heeft een Alpenkreuzer uit die tijd, een Parade. Hij is er blij mee. Ik heb hem nog niet in het echt gezien dus kan het niet beoordelen.

Qua tent zou je zeggen dat alles van 2017 en later wel goed is. Alpenkreuzer is nu van dezelfde firma als Dorema, een bekende naam uit de wereld van voortenten. Over de wagen en bak kan ik niet zoveel zeggen. Er is best wel wat keuze. Maar dat vereist wel wat verdieping voordat je tot aanschaf overgaat. Ik weet niet of je dat wil, maar zou ik wel doen.
Duet, die zijn erg netjes in prijs. Maar wel wat aan de kleine kant geloof ik. Maar dat kan voor ons net genoeg zijn. Eens kijk of we er bij eentje kunnen gaan kijken. We hebben nog tot 20 augustus :o

En ja, heel veel keuze. Maar ook de prijzen zijn hoog zie ik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Een aantal weken in een huisje is tegenwoordig ook aardig aan de prijs.... :+ Wat is überhaupt het budget? Overigens denk ik dat het naseizoen wellicht de beste periode is om een tweedehands vouwwagen te kopen qua aanbod.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zeker, huisje is ook duur, hoewel voor een weekend valt dat wel mee. Meestal zijn wij tussen 200 a 250 wel klaar voor een weekend.

Budget is 3 a 4k. En vooral de vrijheid telt daarbij voor ons.
En najaar is zeker gunstiger, maar we willen nog dit jaar weg. (24 augustus dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Cyberpope schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:18:
Zeker, huisje is ook duur, hoewel voor een weekend valt dat wel mee. Meestal zijn wij tussen 200 a 250 wel klaar voor een weekend.

Budget is 3 a 4k. En vooral de vrijheid telt daarbij voor ons.
En najaar is zeker gunstiger, maar we willen nog dit jaar weg. (24 augustus dus).
Camping voor een weekend is in de periode dat huisjes 250 zijn hooguit 80 voor een weekend,je moet van 1 op 20 naar 1 op 2 gaan om dat prijsverschil er goed uit te kunnen halen met brandstof.

Wij hebben een Combi-Camp juist ook voor weekendjes weg, ik kan dat woensdag bedenken en vrijdag uitklappen. Gaat je met een huisje niet lukken.

Verder kan ik de Combi-Camp Country of zijn kleinere broer van harte aanraden. 😁

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

vhal schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:46: Overigens denk ik dat het naseizoen wellicht de beste periode is om een tweedehands vouwwagen te kopen qua aanbod.
Gek genoeg niet, mensen denken in winter voorjaar na over vervanging of ontvangen dan pas een nieuwe. Aanbod is in voorjaar meestal iets hoger. Vlak voor de vakanties uiteraard niet, maar de paas en hemelvaart pinkster weekenden zijn mooie kijkdagen. Net zoals secondtent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pjottum schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Camping voor een weekend is in de periode dat huisjes 250 zijn hooguit 80 voor een weekend,je moet van 1 op 20 naar 1 op 2 gaan om dat prijsverschil er goed uit te kunnen halen met brandstof.

Wij hebben een Combi-Camp juist ook voor weekendjes weg, ik kan dat woensdag bedenken en vrijdag uitklappen. Gaat je met een huisje niet lukken.

Verder kan ik de Combi-Camp Country of zijn kleinere broer van harte aanraden. 😁
Dus voor 25 euro per persoon per nacht (verschil van 100 euro), hoef ik niet over de camping te lopen voor het douchen of de WC en ik hoef achteraf niets op te ruimen of het risico lopen dat ik iets moet gaan laten drogen.

Het is de vrijheid wat de reden is dat we voor kiezen (vaak moet je huisjes langer vastleggen dan campings) voor een vouwwagen op de langere vakantie, maar voor weekendjes? Gok dat dit niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Cyberpope schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Dus voor 25 euro per persoon per nacht (verschil van 100 euro), hoef ik niet over de camping te lopen voor het douchen of de WC en ik hoef achteraf niets op te ruimen of het risico lopen dat ik iets moet gaan laten drogen.

Het is de vrijheid wat de reden is dat we voor kiezen (vaak moet je huisjes langer vastleggen dan campings) voor een vouwwagen op de langere vakantie, maar voor weekendjes? Gok dat dit niet gaat gebeuren.
Tja je benoemde het financiële aspect. Een huisje waar je niet in de regen naar de wc moet is een voordeel, maar in een bed liggen waar je elkaar niet kan zien omdat het zo doorgelezen is, is weer een nadeel. De douche delen met 25 anderen is naar, maar een weekend op tegels is ook geen pretje. Elk heeft zijn voor en nadelen, ik reageerde dus op het financiële. :*)

Ik kan trouwens niet wachten de CC aan te haken komend weekend, heerlijk weekendje weg! (en hopelijk niet zo nat als nu...)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij gingen toen de kinderen nog heel klein waren ook altijd in huisjes/chalets/safaritenten etc. met eigen sanitair. Maar dat heeft inderdaad ook niet alleen maar voordelen. Sanitair in zo'n huisje is vaak heel krap en basic. En je weet idd nooit wat de staat van de bedden en het keukengerei is e.d.
Juist daarom voor een vouwwagen gegaan. Lekker al je eigen spullen mee. En naar zo'n toiletgebouw gaan vind ik ook wel meevallen. Eigenlijk geeft dat in ons geval nog meer privacy dan bij zo'n klein badkamertje in een chalet waar je kleine kinderen ook rondrennen ;) Uiteraard wel vervelend als je moet wachten voor de douche of als de toiletten heel vies zijn, maar dat hoort er ook een beetje bij.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:01
Zaterdag de vouwwagen opgehaald uit de stalling. Voor mij begint de vakantie daar al een beetje mee. Heerlijk.

Kamperen doen we de laatste jaren met privé sanitair op de eigen kampeerplek. Handig voor de kleine, maar ook zeker net zo comfortabel voor ons.

Kamperen met een vouwwagen is voor ons geen financiële overweging geweest. Het is gewoon de manier van vakantie vieren die wij het meest ontspannend vinden en waar onze dochter zich het best vermaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door Retrospect op 06-07-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:47
Nog paar weken en dan begint de vakantie pret weer. Toevallig vandaag er achter gekomen dat ik al 2 jaar lang verkeerd de vw waterpas zet. Dat ik onnodig aan het sjorren ben om het gevaarte op keggen te krijgen.

Dus misschien hebben andere leden daar ook wat aan. Schuin op de helling zetten, keg onder de lage kant leggen en dan handrem 1tikje aan zetten. Dan de vw via een draaiende beweging op de keg zetten horizontaal en recht op de plek. Ga het meteen uitproberen volgende keer

Maar waar ik ook vaak last van hebt dat het neuswiel zich ingraaft in het gras/aarde. Hebben hier mensen daar nog slimme oplossingen voor ? Dacht zelf een plaatje multiplex te maken om onder het wiel te leggen. Want die multiplex heb ik toch nog liggen. Maar als er betere oplossingen zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:01
Het type neuswiel kn uitmaken. Een standaard ALKO neuswiel heeft daar niet zo veel last van doorgaans omdat die vrij breed is, fabrikanten (ook duurdere) willen echter wel eens besparen op zulke basale zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Swenno schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:37:
Nog paar weken en dan begint de vakantie pret weer. Toevallig vandaag er achter gekomen dat ik al 2 jaar lang verkeerd de vw waterpas zet. Dat ik onnodig aan het sjorren ben om het gevaarte op keggen te krijgen.

Dus misschien hebben andere leden daar ook wat aan. Schuin op de helling zetten, keg onder de lage kant leggen en dan handrem 1tikje aan zetten. Dan de vw via een draaiende beweging op de keg zetten horizontaal en recht op de plek. Ga het meteen uitproberen volgende keer
Schuin op de helling = met neuswiel iets naar de hoge kant, diagonaal op hoe je de vouwwagen straks wilt hebben, zodat bij het draaien het neuswiel weer naar de juiste richting draait.
Maar waar ik ook vaak last van hebt dat het neuswiel zich ingraaft in het gras/aarde. Hebben hier mensen daar nog slimme oplossingen voor ? Dacht zelf een plaatje multiplex te maken om onder het wiel te leggen. Want die multiplex heb ik toch nog liggen. Maar als er betere oplossingen zijn hoor ik het graag!
Vouwwagens zijn meestal niet heel zwaar, dus echt veel last heb je er vaak niet mee, maar in zand ondergrond kan het wel gebeuren. Ze graven zich meestal in, als je aan het wrikken en draaien gaat.

Als je met de truc hierboven bezig bent, is de beste tip: til de dissel iets op, en zet het wiel als het nu vrij zweeft alvast in de juiste richting, zodat ie tijdens het duwen niet een 180graden gaat draaien in de eerste 10cm. Dat draaien is namelijk het moment van ingraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
We hebben van de Vouwwagenspecialist een verkeerd onderdeel gekregen. Dat hebben ze netjes opgelost en het oude onderdeel mogen we houden. Nu herken ik het niet en is het waarschijnlijk niet van een Combi Camp Flexi. Wie herkent het? En wie kan ik er blij mee maken? Diegene mag het gratis hebben (afhalen in Maastricht of tegen verzendkosten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe7BelGCTyC6SC-8TRdM_k2MrFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETrK5HqsSVgRMcUUczF9NmtW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzWh5FZa_rpNK-rbzA0sLZ3m6zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kZ4jTwRYzu3cbhFKqM3Siqr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns

Bij mijn Trigano Odyssee werkt het waterpas zetten wel, maar is er meer dan 1 klikje nodig. Daar heb ik in het begin nog mee gestoeid. Dus als het niet gelijk lukt zo, probeer dan de rem wat harder aan te trekken. Het punt is dat de wagen met licht aangetrokken rem niet naar voren kan rollen maar nog wel een stuk achteruit.

Wat betreft het neuswiel, ik heb afgelopen jaar ons smalle neuswiel vervangen door een breed Al-Ko Plus neuswiel. Sindsdien geen problemen meer met ingraven. En nog een voordeel, de stang van dit wiel is veel langer, dus ik hoef vrijwel nooit meer de klem van het neuswiel los te draaien. De reikwijdte van de slinger is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
L.N. schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:21:
We hebben van de Vouwwagenspecialist een verkeerd onderdeel gekregen. Dat hebben ze netjes opgelost en het oude onderdeel mogen we houden. Nu herken ik het niet en is het waarschijnlijk niet van een Combi Camp Flexi. Wie herkent het? En wie kan ik er blij mee maken? Diegene mag het gratis hebben (afhalen in Maastricht of tegen verzendkosten).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de garderobestang van onze Trigano Odyssee zitten zulke klemmen op de stokjes dwars tussen de slaapcabines. Ze klikken op het frame wat om de slaapcabines zit, zodat de twee frames uit elkaar worden gehouden. Bedankt voor het aanbod, maar ik ben al voorzien :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kevinns op 09-07-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:47
Kevinns schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Wat betreft het neuswiel, ik heb afgelopen jaar ons smalle neuswiel vervangen door een breed Al-Ko Plus neuswiel. Sindsdien geen problemen meer met ingraven. En nog een voordeel, de stang van dit wiel is veel langer, dus ik hoef vrijwel nooit meer de klem van het neuswiel los te draaien. De reikwijdte van de slinger is voldoende.
Dat is wel een goede tip. Ga ik ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dus misschien hebben andere leden daar ook wat aan. Schuin op de hellinfg zetten, keg onder de lage kant leggen en dan handrem 1tikje aan zetten. Dan de vw via een draaiende beweging op de keg zetten horizontaal en recht op de plek. Ga het meteen uitproberen volgende keer
Je bedoelt de truc met de achteruitrijautomaat? Of dat werkt hangt heel erg van je vouwwagen af. Zelf heb ik die tips ook wel gezien maar bij mij werkt dat niet op die manier.

Maar ik doe dan ook niet aan waterpas zetten dus maak me er ook minder druk om.
Retrospect schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:42:
Het type neuswiel kn uitmaken. Een standaard ALKO neuswiel heeft daar niet zo veel last van doorgaans omdat die vrij breed is, fabrikanten (ook duurdere) willen echter wel eens besparen op zulke basale zaken.
Breedte zegt niet zoveel over de prijs. Juist die brede ALKO is een vrij simpel plastic ding. Kwetsbaarder en minder wendbaar op verharde ondergrond dan veel smalle varianten.
Het is niet zozeer een kwestie van besparen, maar net waar je voorkeur ligt.

Zelf heb ik ook vaak getwijfeld over vervangen. Nu til ik hem op gras vaak gewoon op aan de dissel en sleur hem de goede kant op, met een breder wiel kan ik dan gewoon rijden. Maar dat blijft evengoed zwaar en op steen zal ik dan weer lastiger aankoppelen. Het blijft toch fysieke arbeid. :D
Kevinns schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:15:
Voor mij was dat uiteindelijk de reden om toch niet voor een breder wiel te gaan, ik kom dan in de knel met mijn fietsendrager die precies boven de zwengel hangt. Nu past dat precies, bij een langere stang niet meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zo deed ik dat wel met onze vorige wagen, de Country. Maar om eerlijk te zijn werkte dat alsnog maar matig... Door de draaiing die je maakt moet je goed opletten of je nog op de keg zit (die moet er eigenlijk al schuin voor en zo). Daarnaast werkte het met de handrem niet; die blokkeerde alles bij het achteruit draaien. Hangt dus best wel van de vouwwagen af. Ik deed het daarom zonder de handrem, met een blok voor het wiel dat ik wilde blokkeren. En mijn vriendin moest dan snel het blok plaatsen op de keg, terwijl ik hem omhooghield..

Nu was het ook een soort van verplicht om de wagen op hoogte (in ieder geval waterpas) te zetten in verband met de vaste deksel. Tenzij je op een compleet vlak biljartlaken stond.

Nu met de Holtkamper draai ik gewoon de uitdraaisteunen met bigfoots zover uit als nodig. Die zijn erop gemaakt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dat met die oplooprem werkt ook niet met de Kavango (of ik doe het structureel verkeerd). Inmiddels ligt er een potkrik in de bak voor die ene keer dat er meer dan 1 plankje onder moet.

Het neuswiel heb ik al vervangen door 1 van Alko met het brede loopvlak, op gras loopt dit zoveel fijner dan het wieltje wat er standaard op zit (al is grind een ander verhaal maar goed...)

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 09-07-2025 13:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 09:48

die manier heb ik met onze combicamp country ook wel eens geprobeerd, maar redelijk kansloos als de wagen volgeladen en megazwaar is. In dit filmpje doen ze het voor: https://www.youtube.com/watch?v=KFz3DfZ0Fo4 .
Wellicht probeer ik het nog eens als het nodig is, maar heb tegenwoordig ook een potkrikje in de disselbak wat een hoop scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
forzafan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:14:
[...]

die manier heb ik met onze combicamp country ook wel eens geprobeerd, maar redelijk kansloos als de wagen volgeladen en megazwaar is. In dit filmpje doen ze het voor: https://www.youtube.com/watch?v=KFz3DfZ0Fo4 .
Wellicht probeer ik het nog eens als het nodig is, maar heb tegenwoordig ook een potkrikje in de disselbak wat een hoop scheelt.
wel grappig, in dat filmpje heeft ie de waterpas op de dissel. Je moet dan wel zeker weten dat de dissel ook waterpas zou moeten staan. Bij onze Jametic had ik dit eerst ook en toch had ik het idee soms bijna uit bed te rollen. Blijkt dat die dissel (fabriek af) een beetje schuin staat en je die dus niet moet gebruiken om waterpas te zetten ;) Nu leg ik het waterpasje even op de bak van de wagen.

En verder met een volgeladen wagen is het best wel een gemanoeuvreer met dat neuswiel enzo. Ik probeer de vouwwagen het liefst zo ver mogelijk met de auto goed op z'n plek te zetten. Maar dat kan natuurlijk niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Palomar schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:21:
[...]

wel grappig, in dat filmpje heeft ie de waterpas op de dissel. Je moet dan wel zeker weten dat de dissel ook waterpas zou moeten staan. Bij onze Jametic had ik dit eerst ook en toch had ik het idee soms bijna uit bed te rollen. Blijkt dat die dissel (fabriek af) een beetje schuin staat en je die dus niet moet gebruiken om waterpas te zetten ;) Nu leg ik het waterpasje even op de bak van de wagen.

En verder met een volgeladen wagen is het best wel een gemanoeuvreer met dat neuswiel enzo. Ik probeer de vouwwagen het liefst zo ver mogelijk met de auto goed op z'n plek te zetten. Maar dat kan natuurlijk niet altijd.
Ik heb zo'n driehoekige waterpas op de dissel gelijmd met dikke montagekit. Eerst de bak waterpas gezet, toen de waterpas in de montagekit geduwd tot die ook waterpas aangaf. Gaat perfect!

Daarnaast vind ik het niet zo'n probleem om een beetje schuin te liggen, dus als 'ie een beetje schuin staat ga ik geen moeite doen met wielkeggen. Aan de andere kant heb ik ook wel eens op een veld gestaan dat fors afliep. Prachtige plek, en de wielkeg was precies hoog genoeg om redelijk recht te staan :D . De tent van de vouwwagen staat dan wel als een vaatdoek haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kevinns schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Ik heb zo'n driehoekige waterpas op de dissel gelijmd met dikke montagekit. Eerst de bak waterpas gezet, toen de waterpas in de montagekit geduwd tot die ook waterpas aangaf. Gaat perfect!

Daarnaast vind ik het niet zo'n probleem om een beetje schuin te liggen, dus als 'ie een beetje schuin staat ga ik geen moeite doen met wielkeggen. Aan de andere kant heb ik ook wel eens op een veld gestaan dat fors afliep. Prachtige plek, en de wielkeg was precies hoog genoeg om redelijk recht te staan :D . De tent van de vouwwagen staat dan wel als een vaatdoek haha.
Ik maak me bij aflopend terrein altijd eerst druk om eventuele waterstromen bij regen. Bij bijna vlak terrein ook trouwens, je wilt geen kuil onder je tent.

Heb ook wel eens schuin terrein gehad waar ik het neuswiel zover moest indraaien dat ik met de koppeling op de grond zat.... gezien bij ons de dissel aan de achterkant zit, zat de luifel aan de voorkant wel erg hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Get!em schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Ik maak me bij aflopend terrein altijd eerst druk om eventuele waterstromen bij regen. Bij bijna vlak terrein ook trouwens, je wilt geen kuil onder je tent.

Heb ook wel eens schuin terrein gehad waar ik het neuswiel zover moest indraaien dat ik met de koppeling op de grond zat.... gezien bij ons de dissel aan de achterkant zit, zat de luifel aan de voorkant wel erg hoog :)
Dat van die lage dissel heb ik ook gehad, tot zo ver dat het wiel volledig ingedraaid was en we nog een klein beetje makkelijker ons bed uit rolden in de ochtend. Gaat prima, ziet er niet uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Kevinns schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Goed idee, dat ga ik ook doen. Want het is wel handig om bij het draaien aan het neuswiel direct te zien of ie goed staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49
Wij (gezin van 3) hebben de afgelopen jaren gekampeerd met een Cabanon Mercury. Als hij eenmaal staat bevalt die enorm, want we hebben er een gigantische ruimte in. En ook achter de wagen bevalt hij prima, het is een kleine compacte kar waar veel bagage in kan.
Er zijn maar 2 momenten waarop ik hem vervloek, tijdens het opbouwen en afbreken. Wat een gigantisch werk. Zeker als de plaats een beetje scheef is ben ik er zo 2 a 3 uur mee bezig. Daarom is het ook totaal geen geschikte vouwwagen om er mee rond te trekken.

Ik heb ook 2x een Camplet gehad (een Royal en een Concorde). Die bevallen qua opbouwen heel goed, zijn supersnel, maar mijn vrouw vond de bedden niet zo lekker, we misten een kuipzeil, hebben weinig bagageruimte, en zijn best klein. We zijn maar met zn 3en maar op regenachtige dagen is een beetje ruimte wel fijn.

Wie heeft nu de ultieme tip voor ons? Dit jaar gaan we sowieso nog met de Cabanon maar volgend jaar wil ik een andere vouwwagen overwegen.
Ik zou nooit een nieuwe kopen, maar maximaal 5000 euro voor eentje van maximaal 10 jaar vind ik ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
zjeeraar84 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:56:
Wij (gezin van 3) hebben de afgelopen jaren gekampeerd met een Cabanon Mercury. Als hij eenmaal staat bevalt die enorm, want we hebben er een gigantische ruimte in. En ook achter de wagen bevalt hij prima, het is een kleine compacte kar waar veel bagage in kan.
Er zijn maar 2 momenten waarop ik hem vervloek, tijdens het opbouwen en afbreken. Wat een gigantisch werk. Zeker als de plaats een beetje scheef is ben ik er zo 2 a 3 uur mee bezig. Daarom is het ook totaal geen geschikte vouwwagen om er mee rond te trekken.

Ik heb ook 2x een Camplet gehad (een Royal en een Concorde). Die bevallen qua opbouwen heel goed, zijn supersnel, maar mijn vrouw vond de bedden niet zo lekker, we misten een kuipzeil, hebben weinig bagageruimte, en zijn best klein. We zijn maar met zn 3en maar op regenachtige dagen is een beetje ruimte wel fijn.

Wie heeft nu de ultieme tip voor ons? Dit jaar gaan we sowieso nog met de Cabanon maar volgend jaar wil ik een andere vouwwagen overwegen.
Ik zou nooit een nieuwe kopen, maar maximaal 5000 euro voor eentje van maximaal 10 jaar vind ik ok.
Beetje wij van wc eend.. maar wij hebben dus een Jametic (123 systeem) en die zet ik in mijn eentje binnen een uur wel grotendeels op. En we hebben 3 kinderen (gezin van 5 dus) die allemaal in de vouwwagen slapen (wel met een gastencabine en ondertentje) en dat past allemaal prima. Wij wilden ook zeker niet zo'n 'bouwwagen' met tentstokken enzo.
Vooralsnog heb ik geen spijt van de Jametic. Met z'n drieen lijkt het me helemaal. Dan heb je geen gastencabine en ondertentje nodig en ben je helemaal snel klaar.

Maar er zijn veel meer vouwwagens met 123 systeem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 14-07 18:25
Cyberpope schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Denk dat voor weekendjes het heel erg afhangt van het soort vouwwagen (vooral is die snel / handig op te zetten). Onze eerste vouwwagen was een heel gedoe met (veel) stokken en het uitklappen, maar kon ook niet zonder de gehele voortent (en daarbij zaten zij en voorwanden er vast in, dus het was altijd een heel gedoe. Het 2e model konden we de luifel ook direct aan de vouwwagen maken, maar ook het dak van de voortent als luifel gebruiken (die is net wat groter). Daar konden we dan afhankelijk van het weer en wat we wilden 1 of 2 zijwanden inritsen en eventueel ook los de voorwand. Scheelde al heel veel en een weekendje weg ook zo gepiept. (wel met mooi weer, zodat er niet zoveel in de vouwwagenbak hoefde met op- en inpakken.)
Voor een weekendje weg met alleen luifel (of dak voortent) waren we ong. 20 minuten bezig en de boel stond. Dat is i.m.o. prima te overzien. (afbreken dan wel wat langer, ongeveer 3/4 uur, maar dat komt door het even poetsen van de flappen enzo voordat de boel wordt opgevouwen en ingeklapt.

Wel zijn wij nu overgestapt op een caravan, maar dat is omdat we wel wat verder weg willen, niet in een hotel willen overnachten, maar ook niet 13u aan één stuk willen reizen. Even snel poten uitdraaien en op bed kunnen gaan liggen op een trekkerscamping (gezin van 4 totaal, 2 volwassenen, 2 kinderen) is dan wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
zjeeraar84 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:56:

Wij van WC-eend adviseren een Trigano Odyssee, Aart Kok Kavango of Combi-Camp Flexi.

Ik heb zelf de Odyssee, waarmee we afgelopen jaar 3 maanden weg zijn geweest, met +- 5 nachten per camping. Ik vind het het beste van twee werelden tussen zo'n dubbel-klapper (Cabanon Mercury) en klein maar fijn 1-2-3 klapper (Camp-let).

Voordelen van de Odyssee wat mij betreft (Meeste is geldig voor alle 3 de opties):
- Grote bagageruimte onder het bed, waarbij al je spullen kunnen blijven zitten tijdens het kamperen
- 2x2-persoons bedden direct klaar voor gebruik bij aankomst
- Extra ruimte in het ondertentje onder het tweede bed. Al dan niet voor bagage of een logeerplek.
- Handige keuken waar je al je keukenspullen een plek kan geven.
- Grote binnenruimte (iets kleiner dan wat je nu hebt, maar ruim voldoende voor een gezin van 5 met slecht weer.
- Afhankelijk van de generatie vouwwagen ook een mooie luifel erbij.
- Met weinig inspanning op te zetten,

Let wel, ik doe er van aankomen tot volledig opgezet (incl. grondzijl, luifel, gasfles aansluiten, de helft van de haringen etc.) alsnog 2 uur over. Het is denk ik vooral fysiek minder inspannend en handig dat je bagage kan blijven zitten.

Edit: Of zoals hierboven genoemd de Jametic. Erg vergelijkbaar qua constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 14-07 18:25
Kevinns schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Wij van WC-eend adviseren een Trigano Odyssee, Aart Kok Kavango of Combi-Camp Flexi.

Ik heb zelf de Odyssee, waarmee we afgelopen jaar 3 maanden weg zijn geweest, met +- 5 nachten per camping. Ik vind het het beste van twee werelden tussen zo'n dubbel-klapper (Cabanon Mercury) en klein maar fijn 1-2-3 klapper (Camp-let).

Voordelen van de Odyssee wat mij betreft (Meeste is geldig voor alle 3 de opties):
- Grote bagageruimte onder het bed, waarbij al je spullen kunnen blijven zitten tijdens het kamperen
- 2x2-persoons bedden direct klaar voor gebruik bij aankomst
- Extra ruimte in het ondertentje onder het tweede bed. Al dan niet voor bagage of een logeerplek.
- Handige keuken waar je al je keukenspullen een plek kan geven.
- Grote binnenruimte (iets kleiner dan wat je nu hebt, maar ruim voldoende voor een gezin van 5 met slecht weer.
- Afhankelijk van de generatie vouwwagen ook een mooie luifel erbij.
- Met weinig inspanning op te zetten,

Let wel, ik doe er van aankomen tot volledig opgezet (incl. grondzijl, luifel, gasfles aansluiten, de helft van de haringen etc.) alsnog 2 uur over. Het is denk ik vooral fysiek minder inspannend en handig dat je bagage kan blijven zitten.

Edit: Of zoals hierboven genoemd de Jametic. Erg vergelijkbaar qua constructie.
Kan je hem ook klappen en (bijvoorbeeld) alleen de luifel opzetten, mijn ervaring leert dat dat (voor weekendjes is dit vaak voldoende) een stuk sneller werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:07:
Volgens mij zijn die niet allemaal te doen voor 5000 piek en max 10 jaar oud. ;)

Anders zou ik van WC eend namelijk de Livingstone adviseren, naar mijn bescheiden en volledig subjectieve mening de allerbeste optie voor een gezien van drie. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
jbdeiman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Kan je hem ook klappen en (bijvoorbeeld) alleen de luifel opzetten, mijn ervaring leert dat dat (voor weekendjes is dit vaak voldoende) een stuk sneller werkt.
Als je 'm uitklapt, klapt altijd de voortent (direct aan de bedden) mee. Je kan de vloer en luifel weglaten, en minimale haringen plaatsen en de keuken dicht laten. Dan kan je behoorlijk wat tijd winnen.

Met kleine kinderen kiezen wij ervoor om altijd de vloer te plaatsen, en meestal ook de luifel voor extra schaduw. Binnenkort willen we een nachtje proberen met de minimale opzet, als proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Volgens mij zijn die niet allemaal te doen voor 5000 piek en max 10 jaar oud. ;)

Anders zou ik van WC eend namelijk de Livingstone adviseren, naar mijn bescheiden en volledig subjectieve mening de allerbeste optie voor een gezien van drie. O-)
Jametic heb je wel als ik even op marktplaats loer van bijv. 2017 met schokbrekers, easy access voor onder de 5000.

Heb deze zoektocht een paar jaar geleden ook gedaan en het voordeel van bijv. een Jametic is dat er veel aanbod is en je dus goed kunt zoeken/vergelijken. Van andere merken is niet zoveel aanbod. Dus dan kun je wel een tweedehands <merk x> willen, maar als ie er niet is dan wordt dat hem niet ;) Of je moet geduld hebben en er toevallig tegenaan lopen (volgens mij is na de vakantieperiode wel een goed moment om te zoeken, want dan zetten veel mensen hem te koop).

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 09-07-2025 15:50 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste