Klopt, heeft te maken met de oliecirculatie, zoals @bjp aangeeft. Hoe verder je van 50% af draait, hoe vaker hij dat gaat doen.PMuizen schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:27:
Enig verklaring die ik heb is misschien dat ie drukken of iets met oliecirculatie.
Ik heb geen idee hoe je buitendeel precies presteert bij verschillend gebruik. Maar puur op basis van die grafieken zou ik overwegen het minimum toerental te verhogen. Hij zal daardoor vaker af slaan, maar een betere (S)COP draaien, mogelijk een fors betere.
Registers 42 en 43 staan elk 2x in de lijst. (?)xavier_82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:20:
Lijst komt van mijn hand. In principe gedaan wat jij nu aan het doen bent gecombineerd met het aflezen van de al geconfigureerde Easynet module, WP tot versie BC15_HP_V04B49_E uit 2021 werken de registers nog prima, ik weet dat met deze update nieuwe registers bij zijn gekomen maar heb de tijd en zin niet om deze te gaan uitzoeken.
Dat klopt, ik dacht standaard zijn ze voor de fase 5 & 6 van de vloer droog programma, maar ze kunnen ook gebruikt worden voor de recirculatie temperatuur afhankelijk hoe de recirculatie pomp is aangesloten en welke als eerst is gebruikt.Gwaihir schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:06:
[...]
Registers 42 en 43 staan elk 2x in de lijst. (?)
[Ik ben nog altijd op jacht naar die max-output waarde die ik zo goed kan gebruiken (en moet 't nog altijd register voor register proberen met een grote omweg). Vandaag weer enkele 'gaten' in de lijst uitgesloten.]
Klopt. De warmtepomp heeft die informatie wel, maar of je het via MODBUS kan uitlezen is afhankelijk van welke API versie in de warmtepomp is geconfigureerd.wdool schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:07:
Ik ben een Homey app aan het bouwen en via de Eplucon API haal ik diverse data punten op, een daarvan is Consumed energy. Echter dat is slechts per maand: https://homey.app/en-nl/a...y/Eplucon-Heat-Pump/test/
Nu zie ik in https://drive.proton.me/urls/DJD0TY0XEG#tVHGCsNGxwEG dat er veel meer data zou moeten zijn. Enig idee hoe ik die kan uitlezen?
4.1.7. Power meter
The API HP Client allows both showing the powers produced by the heat pump for each service, differentiating active and passive cooling, and the total power consumed, and the power consumed in surplus conditions. All these measures are sent in the same units, which can be consulted at a specific address available on the communications BUS.
4.1.8. Energy meters
In the API HP client is available information regarding the energy consumed and produced in the installation:
• It is shown the accumulated energy for the current day and month, for each of the last 12 months (excluding the current month) and the accumulated energy for the last 12 complete months.
• For each period are shown separately the energy produced by the heat pump and the electrical auxiliary equipment for each of the services.
• For each period are shown the energy consumed and the energy consumed in surplus conditions by the heat pump.
• Different units are defined for heat pump and auxiliary units, and for each of the periods considered.
NOTE
▪ Current day energy meters update every 60 seconds and reset at the end of the day.
▪ Current month energy meters update at the end of the day and reset at the end of the month.
▪ Monthly historical energy meters are updated each time a month ends, replacing with the month just
ended the same month of the previous year.
API HP Client manual
▪ Yearly energy meter is updated each time a month ends, including the month just ended in calculus
of yearly energy instead of the same month of the previous year.
Dit is allemaal niet heel duidelijk vindbaar, maar wat ik bij elkaar heb gepuzzeld:
- Vanaf een bepaalde firmware kan je op de warmtepomp kiezen tussen API versie 23 of 24
- Deze versies zijn absoluut niet compatible met elkaar, bij API versie 24 wordt een compleet andere MODBUS adresstructuur gebruikt
- Voor "BUS" aansturing (dus aansturing via MOBDUS registers, zoals de th-Touch doet) moet de aansturing dus de juiste API versie implementeren
- De meest recente firmware die ik voor de th-Touch heb gekregen, gebruikt nog steeds API versie 23. Mijn installateur kon me niet vertellen wanneer er evt nieuwe firmware voor komt cq hoe een migratiepad eruit ziet.
Ik wil als testje binnenkort tijdelijk de thermostaat afkoppelen en dan even de API versie naar 24 zetten om een registerdump te maken - maar ik wacht nog even tot het buiten minder koud is. Toen ik medio december een firmware update op de warmtepomp deed was hij ook alle config kwijt, en heeft het me behoorlijk wat uurtjes gekost om alle settings weer goed te krijgen.
Welke max-output zoek je? De EcoGeo heeft aparte max output per bedrijfsmodus toch? Gaat het om hoeveel procent van het vermogen de WP max mag gebruiken voor verwarming bij vraag van DG1? Of max voor tapwater, of voor zwembad? Die zijn afaik allemaal apart in te stellen.Gwaihir schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:16:
@xavier_82 Ok.
[Ik ben nog altijd op jacht naar die max-output waarde die ik zo goed kan gebruiken (en moet 't nog altijd register voor register proberen met een grote omweg). Vandaag weer enkele 'gaten' in de lijst uitgesloten.]
[ Voor 17% gewijzigd door jeroenvi op 08-01-2026 09:23 . Reden: Uitbreiden van de vraag ]
Ik wil de maximale output voor CV-verwarming graag in kunnen stellen. Op de WP zit die in een beveiligingsmenu en staat hij (af fabriek, bij de 1-9) op 11kW. Het register waar dat in staat, heb ik nog niet gevonden.jeroenvi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:21:
Welke max-output zoek je? De EcoGeo heeft aparte max output per bedrijfsmodus toch? Gaat het om hoeveel procent van het vermogen de WP max mag gebruiken voor verwarming bij vraag van DG1? Of max voor tapwater, of voor zwembad? Die zijn afaik allemaal apart in te stellen.
Er is inderdaad een losse voor tapwater en ik denk ook voor zwembad. Wel 1x voor 'verwarming', dacht ik, niet voor DG1 los van DG2, etc. (Mocht dat wel zo zijn, dan zoek ik DG1.)
Ik wil nl. een hoeveelheid warmte van de WP. Momenteel stel ik dat in via het maximale toerental (dat percentage wat je noemt) maar dat is onhandig omdat de relatie tussen toerental en opbrengst erg ingewikkeld is. (COP is afhankelijk van de temperaturen.)
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
De app en webportaal zijn wel actueel. Aan de hand van de WW temp kan ik terugvinden dat alle waarden matchen op ca 4 uur geleden (edit 13/1: vandaag 2-3 uur oud). Het lijkt mij dat de app dezelfde API aanspreekt.
Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?
[ Voor 3% gewijzigd door ChrisK op 13-01-2026 17:00 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
| /**
* Ecoforest / EPLucon – Scriptable widget (configurable)
*
* Data model:
* - statistics endpoint geeft een "rows table": veel meetregels met created_at + veel velden.
* - Wij nemen de LAATSTE row als "actueel".
*
* Aanpasbaar:
* - Zet velden aan/uit in TOGGLES (true/false).
* - Voeg eventueel eigen velden toe in FIELDS (label + mogelijke key-namen + unit + decimals).
*
*/
// =======================
// ✅ INSTELLINGEN
// =======================
const BASE = "https://portaal.eplucon.nl/api/v2";
const API_TOKEN = "";
const MODULE_ID = 1000640;
// Wanneer je in de Scriptable app runt, wil je een preview:
const PREVIEW_FAMILY = "medium"; // "small" | "medium" | "large"
// Velden aan/uit (standaard: DG1 temp + toerental aan)
const TOGGLES = {
dg1_temp: false,
compressor_rpm: true,
outside_temp: false,
indoor_temp: true,
ww_temp: true,
ww_mode: false,
cv_pressure: false,
power_now: false,
total_import_energy: false,
total_produced_energy: false,
brine_in: false,
brine_out: false,
brine_pressure: false,
heating_in: true,
heating_out: true,
condensation_temp: false,
evaporation_temp: false,
suction_gas_temp: false,
discharge_gas_temp: false,
superheat: false,
compressor_suction_pressure: false,
compressor_discharge_pressure: false,
valve_pos_sg2: false,
valve_pos_sg3: false,
valve_pos_sg4: false,
expansion_valve_pos: false,
fan_rpm: false,
setpoint_heating_dg1: false,
setpoint_cooling_dg1: false,
setpoint_heating_sg2: false,
setpoint_cooling_sg2: false,
setpoint_heating_sg3: false,
setpoint_cooling_sg3: false,
setpoint_heating_sg4: false,
setpoint_cooling_sg4: false,
overheat: false,
inverter_temp: false,
};
// =======================
// 📌 VELDDEFINITIES
// =======================
/**
* FIELDS definieert alle velden die je kunt tonen.
*
* id: moet overeenkomen met TOGGLES key
* label: wat je in de widget ziet
* keys: mogelijke veldnamen zoals ze in jouw row-object voorkomen
* unit: suffix (°C, bar, W, rpm, etc.)
* decimals: afronding
*
* Je kunt hier makkelijk velden bijmaken/aanpassen.
*/
const FIELDS = [
{ id: "dg1_temp", label: "Actuele temp DG1", keys: ["Actuele temp. DG1"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "compressor_rpm", label: "Compressor", keys: ["Compressor toerental"], unit: "rpm", decimals: 0 },
{ id: "outside_temp", label: "Buiten", keys: ["Buitentemp."], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "indoor_temp", label: "Binnen", keys: ["Binnentemperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "ww_temp", label: "WW", keys: ["WW temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "cv_pressure", label: "CV druk", keys: ["Cv druk", "CV druk"], unit: "bar", decimals: 1 },
{ id: "power_now", label: "Actueel verbruik", keys: ["Actueel verbruik"], unit: "W", decimals: 0 },
{ id: "total_import_energy", label: "Import energie", keys: ["Totaal import energie"], unit: "kWh", decimals: 1 },
{ id: "total_produced_energy", label: "Geproduceerd", keys: ["Totaal geproduceerde energie"], unit: "kWh", decimals: 1 },
{ id: "brine_in", label: "Brine in", keys: ["Brine in temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "brine_out", label: "Brine uit", keys: ["Brine out temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "brine_pressure", label: "Brine druk", keys: ["Brine druk"], unit: "bar", decimals: 1 },
{ id: "heating_in", label: "Heating in", keys: ["Heating in temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "heating_out", label: "Heating out", keys: ["Heating out temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "condensation_temp", label: "Condensatie", keys: ["Condensatie temp."], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "evaporation_temp", label: "Verdamping", keys: ["Verdamping temp."], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "suction_gas_temp", label: "Zuig gas", keys: ["Zuig gas temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "discharge_gas_temp", label: "Pers gas", keys: ["Pers gas temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "superheat", label: "Oververhitting", keys: ["Oververhitting"], unit: "K", decimals: 1 },
{ id: "compressor_suction_pressure", label: "Zuigdruk", keys: ["Compressorzuigdruk"], unit: "bar", decimals: 1 },
{ id: "compressor_discharge_pressure", label: "Afvoerdruk", keys: ["Compressorafvoerdruk"], unit: "bar", decimals: 1 },
{ id: "valve_pos_sg2", label: "Ventiel SG2", keys: ["Positie ventiel SG2"], unit: "%", decimals: 0 },
{ id: "valve_pos_sg3", label: "Ventiel SG3", keys: ["Positie ventiel SG3"], unit: "%", decimals: 0 },
{ id: "valve_pos_sg4", label: "Ventiel SG4", keys: ["Positie ventiel SG4"], unit: "%", decimals: 0 },
{ id: "expansion_valve_pos", label: "Exp. ventiel", keys: ["Positie expansie ventiel"], unit: "%", decimals: 0 },
{ id: "fan_rpm", label: "Ventilator", keys: ["Act. vent. toerental"], unit: "rpm", decimals: 0 },
{ id: "setpoint_heating_dg1", label: "SP verw DG1", keys: ["Setpoint verwarming DG1"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "setpoint_cooling_dg1", label: "SP koel DG1", keys: ["Setpoint koeling DG1"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "setpoint_heating_sg2", label: "SP verw SG2", keys: ["Setpoint verwarming SG2"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "setpoint_cooling_sg2", label: "SP koel SG2", keys: ["Setpoint koeling SG2"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "setpoint_heating_sg3", label: "SP verw SG3", keys: ["Setpoint verwarming SG3"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "setpoint_cooling_sg3", label: "SP koel SG3", keys: ["Setpoint koeling SG3"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "setpoint_heating_sg4", label: "SP verw SG4", keys: ["Setpoint verwarming SG4"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "setpoint_cooling_sg4", label: "SP koel SG4", keys: ["Setpoint koeling SG4"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "overheat", label: "Oververhitting", keys: ["Oververhitting"], unit: "K", decimals: 1 },
{ id: "inverter_temp", label: "Inverter temp", keys: ["Inverter temperatuur"], unit: "°C", decimals: 1 },
{ id: "ww_mode", label: "WW", keys: ["WW"], unit: "", decimals: 0 },
];
// =======================
// 🔧 HELPERS
// =======================
async function showInAppOrWidget(widget, family = "medium") {
if (config.runsInWidget) {
Script.setWidget(widget);
} else {
if (family === "small") await widget.presentSmall();
else if (family === "large") await widget.presentLarge();
else await widget.presentMedium();
}
Script.complete();
}
// EPLucon lijkt invalid values te gebruiken zoals -9999.
function cleanValue(v) {
if (v === null || v === undefined) return null;
const num = Number(v);
if (!Number.isNaN(num) && (num === -9999 || num === 9999)) return null;
return v;
}
function fmtValue(v, unit, decimals) {
v = cleanValue(v);
if (v === null || v === undefined) return "—";
const num = Number(v);
if (Number.isNaN(num)) return String(v) + (unit ? ` ${unit}` : "");
return num.toFixed(decimals) + (unit ? ` ${unit}` : "");
}
async function apiGetJSON(path) {
const req = new Request(`${BASE}${path}`);
req.method = "GET";
req.headers = { "Authorization": `Bearer ${API_TOKEN}`, "Accept": "application/json" };
req.timeoutInterval = 6;
return await req.loadJSON();
}
/**
* - stats.data is niet de rows-array maar bevat zelf weer .data
* Daarom unwrapen totdat we een array vinden.
*/
function extractRows(stats) {
if (Array.isArray(stats)) return stats;
const candidates = [
stats?.data,
stats?.data?.data,
stats?.result?.data,
stats?.items,
stats?.items?.data,
];
for (const c of candidates) if (Array.isArray(c)) return c;
// follow .data chain (max 5)
let cur = stats;
for (let i = 0; i < 5; i++) {
if (Array.isArray(cur)) return cur;
if (cur && typeof cur === "object" && cur.data !== undefined) cur = cur.data;
else break;
}
return null;
}
async function fetchRowsToday(moduleId) {
const now = new Date();
const year = now.getFullYear();
const month = now.getMonth() + 1;
const path = `/econtrol/modules/${moduleId}/statistics`
const stats = await apiGetJSON(path);
const rows = extractRows(stats);
console.log(rows[rows.length-1])
if (!Array.isArray(rows)) {
const topKeys = stats && typeof stats === "object" ? Object.keys(stats).join(",") : String(typeof stats);
throw new Error("Kan rows-array niet vinden. Top-level keys: " + topKeys);
}
if (rows.length === 0) throw new Error("Geen rows vandaag (array leeg).");
return rows;
}
function getLatestRow(rows) {
return rows[rows.length - 1];
}
function getField(row, keys) {
for (const k of keys) {
if (row[k] !== undefined) return row[k];
}
return null;
}
// =======================
// 🖼️ WIDGET UI
// =======================
function buildWidgetFromRow(row) {
const w = new ListWidget();
w.setPadding(20, 20, 20, 20);
const title = w.addText("Ecoforest live");
title.font = Font.boldSystemFont(16);
w.addSpacer(8);
// 1) Bepaal welke FIELDS aan staan
const active = FIELDS.filter(f => TOGGLES[f.id]);
// 2) Render ze
for (const f of active) {
const raw = getField(row, f.keys);
const text = fmtValue(raw, f.unit, f.decimals);
const t = w.addText(`${f.label}: ${text}`);
t.font = Font.systemFont(18);
t.minimumScaleFactor = 0.7;
}
w.addSpacer(8);
const ts = row["created_at"] ? new Date(row["created_at"]) : new Date();
const footer = w.addText(
`Laatste meting: ${ts.toLocaleTimeString("nl-NL", { hour: "2-digit", minute: "2-digit" })}`
);
footer.font = Font.systemFont(10);
footer.textOpacity = 0.6;
return w;
}
// =======================
// ▶️ MAIN
// =======================
try {
const moduleId = MODULE_ID;
const rows = await fetchRowsToday(moduleId);
const latest = getLatestRow(rows);
const widget = buildWidgetFromRow(latest);
await showInAppOrWidget(widget, PREVIEW_FAMILY);
} catch (e) {
const w = new ListWidget();
w.setPadding(12, 12, 12, 12);
w.addText("Ecoforest live").font = Font.boldSystemFont(16);
w.addSpacer(8);
w.addText("Fout bij ophalen").font = Font.boldSystemFont(14);
w.addSpacer(4);
w.addText(String(e)).font = Font.systemFont(11);
await showInAppOrWidget(w, PREVIEW_FAMILY);
} |
Gisteren en vandaag krijg ik weer actuele waarden; lijkt een tijdelijk probleem geweest met de feed van de API. Blijft vreemd; maar werkt iig weer!ChrisK schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:27:…, maar vandaag krijg ik waarden van 4 uur geleden met de timestamp (created_at) van nu.
De installateur heeft geen ethernet kabel getrokken van de warmtepomp naar de meterkast en zegt zelf dat deze via wifi te benaderen is via de thermostaat.
Ik zou de warmtepomp graag toevoegen aan Home Assistant. Heb ik hier modbus toegang voor nodig? Of kan ik hem ook uitlezen met de volgende integratie: https://github.com/koenhendriks/ha-eplucon
[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 24-01-2026 16:18 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Integratie heeft net een flinke update gehad met verbeteringen, ik kan hem zeker aanraden ( wij van wc eendLeussink schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:44:
Wij hebben sinds kort in onze nieuwbouw woning ook een Ecoforest Ecogeo warmtepomp in gebruik in combinatie met een TH touch thermostaat.
De installateur heeft geen ethernet kabel getrokken van de warmtepomp naar de meterkast en zegt zelf dat deze via wifi te benaderen is via de thermostaat.
Ik zou de warmtepomp graag toevoegen aan Home Assistant. Heb ik hier modbus toegang voor nodig? Of kan ik hem ook uitlezen met de volgende integratie: https://github.com/koenhendriks/ha-eplucon
Helaas biedt de warmtepomp of thermostaat geen lokale API aan, dus alles gaat via de servers van Eplucon als je het in Home assistant binnen haalt. Ook bieden ze alleen maar lees data aan, je kunt niks aanpassen.
Het voordeel van de modbus is dus dat je 100% lokaal controle hebt (ook gelijk een risico) en dat het dus altijd werkt ook zonder internet of als Eplucon er uit ligt.
[ Voor 3% gewijzigd door Koen Hendriks op 24-01-2026 16:37 ]
Ik ga dan eerst eens kijken naar de home assistant integratie via wifi.
Wat heb ik nodig voor modbus? Ik zie namelijk geen ethernet poort op mijn warmtepomp terug? Heb de klep er ook al afgehaald maar kon zo niets vinden.
nimmer99 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:19:
Voor mensen die graag de EcoGeo via ModBus aan Home Assistant willen hangen hier wat informatie om dat te regelen. Hopelijk heeft iemand er wat aan.
Vaak hangt er al een ThTouch als master aan de modbus. Gelukkig kan je nog een modbus in de EcoGeo toevoegen. Het typenummer van deze uitbreidingskaart is: PCOS004850.
...
Gegevens voor de modbus connectie:
Baudrate = 19200
Stopbits = 2
Parity = None
Slave Address = 17 (maar zou anders kunnen zijn?)
Opgepast er komt modbus RS485 uit dat kaartje, geen ethernet.
[ Voor 29% gewijzigd door bjp op 24-01-2026 19:47 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Thanks Koen! Ik had je integratie draaien maar om onduidelijke reden viel de data telkens weg na een paar uur. Ik heb de update gedaan en het draait perfect nu!Koen Hendriks schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:36:
[...]
Integratie heeft net een flinke update gehad met verbeteringen, ik kan hem zeker aanraden ( wij van wc eend) . Het enige wat je hier voor nodig hebt is WiFi op je TH-touch ingesteld.
Helaas biedt de warmtepomp of thermostaat geen lokale API aan, dus alles gaat via de servers van Eplucon als je het in Home assistant binnen haalt. Ook bieden ze alleen maar lees data aan, je kunt niks aanpassen.
Het voordeel van de modbus is dus dat je 100% lokaal controle hebt (ook gelijk een risico) en dat het dus altijd werkt ook zonder internet of als Eplucon er uit ligt.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ja die bug zat er al een poos in en is door een andere contributer opgelost in de laatste versieSportmind schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:51:
[...]
Thanks Koen! Ik had je integratie draaien maar om onduidelijke reden viel de data telkens weg na een paar uur. Ik heb de update gedaan en het draait perfect nu!
@wdool Wat is je ervaring met z'n meter? Ik zou ook graag alle zonnepanelen opbrengst zelf gebruiken in de woning. Zojuist Eplucon gesproken en ze raden een vergelijkbare meter aan de Chint DTSU666 80 Ampere 3 fase.wdool schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:01:
Ik heb inderdaad een meter in de meterkast in laten bouwen om de zonnepanelen opbrengst (overschot) direct de boiler te laten verwarmen.
[Afbeelding]
Waarom lees je niet gewoon de P1 meter uit en stuur je op basis van die data?Leussink schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:19:
[...]
@wdool Wat is je ervaring met z'n meter? Ik zou ook graag alle zonnepanelen opbrengst zelf gebruiken in de woning. Zojuist Eplucon gesproken en ze raden een vergelijkbare meter aan de Chint DTSU666 80 Ampere 3 fase.
puur op specs van de tech fiches lijkt de nibe beter, maar uit testdata te zien op keymark.eu lijkt de ecoforest toch een geschiktere keuze voor onze situatie.
Ik heb vertrouwen in het product en in de installateur, maar ik twijfel toch omwille van wat ik hier allemaal lees.
Ik ben een beetje vertrouwd met HomeAssistant, maar wat hier allemaal voorbijkomt over modbus, dat snap ik niet.
Op zich eens ik het aan de praat zou krijgen lijkt aansturen op basis van dynamische prijzen me zeker een haalbare kaart, maar daarvoor moet ik dus wel die technische drempel over.
Ik snap eigenlijk niet goed dat ze zoiets basic als je setpunt ruimtetemperatuur instellen niet toelaten vanuit een API.
Of denken jullie dat een niet programmeur (simpele dingen in HA doe ik met hulp van artificiële intelligentie, ik kan code enigzins lezen en begrijpen, maar niet schrijven) dit met eventueel wat hulp van hieruit wel gefixt zou krijgen?
Of valt de Eplucon Th-touch toch al bij al mee?
Onze Ecoforest kan sowieso op dynamisch worden aangestuurd, zonder dat je dat zelf via home assistant doet. Dit gaat via Eplucon. De aansturing is niet echt intelligent, maar je kan redelijk de prijspieken omzeilen.oscaarbasgitaar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:00:
Hallo allemaal, ik sta op het punt om een warmtepomp te kopen en twijfel tussen een ouder model van Nibe F1245 8kW (op R410a) en een ecoGEO+ 2-10pro
puur op specs van de tech fiches lijkt de nibe beter, maar uit testdata te zien op keymark.eu lijkt de ecoforest toch een geschiktere keuze voor onze situatie.
Ik heb vertrouwen in het product en in de installateur, maar ik twijfel toch omwille van wat ik hier allemaal lees.
Ik ben een beetje vertrouwd met HomeAssistant, maar wat hier allemaal voorbijkomt over modbus, dat snap ik niet.
Op zich eens ik het aan de praat zou krijgen lijkt aansturen op basis van dynamische prijzen me zeker een haalbare kaart, maar daarvoor moet ik dus wel die technische drempel over.
Ik snap eigenlijk niet goed dat ze zoiets basic als je setpunt ruimtetemperatuur instellen niet toelaten vanuit een API.
Of denken jullie dat een niet programmeur (simpele dingen in HA doe ik met hulp van artificiële intelligentie, ik kan code enigzins lezen en begrijpen, maar niet schrijven) dit met eventueel wat hulp van hieruit wel gefixt zou krijgen?
Of valt de Eplucon Th-touch toch al bij al mee?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Edit: Dit bijvoorbeeld
[ Voor 19% gewijzigd door Koen Hendriks op 31-01-2026 09:46 ]
En dat klinkt alsof het niet optimaal werkt.Echter hierna gaat de warmtepomp en ww nooit meer aan, ook niet in de groene blokken uit het screenshot hierboven. Nu heb ik de warmtepomp dan maar op "ingeschakeld" gezet ipv "apx" en gaat die wel weer aan maar of hij de blokken met lage prijzen gebruikt is mij niet duidelijk. Hoe het nou precies moet werken is mij niet duidelijk. Iemand hier ervaring mee die dit kan uitleggen of zijn werkende instellingen kan delen?
Ook pendelgedrag vermijden is wat ik wil doen, maar ik denk dat zoiets ook wel met relatief eenvoudige basisinstellingen te doen is.
Het feit dat jij een HA-integratie hebt gemaakt - waarvoor dank
Het is echt jammer dat er online zo weinig te vinden is over instelmogelijkheden. En wat je dan vind is vooral mensen die klagen dat het niet goed werkt. Maar da's veelal de internet-frustratie-bias, waar je wel wat door moet kunnen kijken.
Bij Eplucon zijn er redelijk wat dingen in hun eigen web interface (cloud) waar je installateur ook mee kan volgen, er is zowel een website als een app. Dus ge kunt al wel wat. Hierin zit idd al iets rond dynamische prijzen.
Het ding ondersteunt ook Smartgrid met een paar aansluitingen.
Wil je meer, kan je idd de modbus route gaan maar da’s iets complexer, je moet er dan wat extra dingen voor kopen en aansluiten, wat programmeren (we kunnen eventueel helpen).
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Hier werkt het op zich prima. Heb het draaien sinds ik op dynamisch zit. Er zitten wat mij betreft wat tekortkomingen in zoals het feit dat de prijzen van morgen niet mee worden genomen in het gedrag van de WP vandaag. Ik denk dan: "Warmtepomp, wacht nou even met warmwater maken als je weet dat de volgende dag (soms maar een paar uurtjes later na middernacht) het prijsniveau veel lager ligt". Of als de prijzen continue laag zijn gaat ie nog steeds zich gedragen of de top van de prijs vermeden moet worden, terwijl dat soms nauwelijks iets scheelt. Dat is het niet-slimme eraan. Maar ik zie wel dat de WP op bepaalde dagen netjes in de nacht draait en vervolgens bijvoorbeeld rond 7:00 stopt om de ochtendpiek te vermijden.oscaarbasgitaar schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:08:
Bedankt alvast @Sportmind en @Koen Hendriks ik heb de hele discussie hier al eens doorgelezen en had die berichten ook gezien, maar de post waar je naar verwijst sluit bijvoorbeeld wel af met
[...]
En dat klinkt alsof het niet optimaal werkt.
Ook pendelgedrag vermijden is wat ik wil doen, maar ik denk dat zoiets ook wel met relatief eenvoudige basisinstellingen te doen is.
Het feit dat jij een HA-integratie hebt gemaakt - waarvoor dank- waar je wel overzichtelijk en in detail kan volgen zal me wel in staat stellen om in de instellingen te gaan finetunen.
Het is echt jammer dat er online zo weinig te vinden is over instelmogelijkheden. En wat je dan vind is vooral mensen die klagen dat het niet goed werkt. Maar da's veelal de internet-frustratie-bias, waar je wel wat door moet kunnen kijken.
[ Voor 7% gewijzigd door Sportmind op 31-01-2026 10:51 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Beide zijn modulerende W/W WP. Performance-gewijs liggen ze in de buurt.oscaarbasgitaar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:00:
Hallo allemaal, ik sta op het punt om een warmtepomp te kopen en twijfel tussen een ouder model van Nibe F1245 8kW (op R410a) en een ecoGEO+ 2-10pro
puur op specs van de tech fiches lijkt de nibe beter, maar uit testdata te zien op keymark.eu lijkt de ecoforest toch een geschiktere keuze voor onze situatie.
Ik heb vertrouwen in het product en in de installateur, maar ik twijfel toch omwille van wat ik hier allemaal lees.
Ik ben een beetje vertrouwd met HomeAssistant, maar wat hier allemaal voorbijkomt over modbus, dat snap ik niet.
Op zich eens ik het aan de praat zou krijgen lijkt aansturen op basis van dynamische prijzen me zeker een haalbare kaart, maar daarvoor moet ik dus wel die technische drempel over.
Ik snap eigenlijk niet goed dat ze zoiets basic als je setpunt ruimtetemperatuur instellen niet toelaten vanuit een API.
Of denken jullie dat een niet programmeur (simpele dingen in HA doe ik met hulp van artificiële intelligentie, ik kan code enigzins lezen en begrijpen, maar niet schrijven) dit met eventueel wat hulp van hieruit wel gefixt zou krijgen?
Of valt de Eplucon Th-touch toch al bij al mee?
je moet je mss ook de vraag stellen welk R-gas je in huis haalt. Ik zie daar verschillen (R410a vs R290). Je kan er je installateur ook meer informatie over vragen.
Beide zijn toegelaten zover ik zie, maar ik _dacht_ dat R410a op de uitgangsweg is, er zijn wel vervangers (R452b).
R290 is gewoon propaan. Er is een serieus verschil in hoe deze onze atmosfeer aantasten in geval van lek (het GWP - ik dacht 3 i.p.v. rond de 2000). Propaan heeft dat wel een groter ontploffingsgevaar - hier zitten dan beperkingen in hoeveel dat er in het koelcircuit zit.
Waar ik verschillen zie is hoe hoog in temperatuur deze kunnen gaan: R290 bij mij laat me toe om op compressor tot 65C warm water te gaan (in theorie tot 70C). Legionella run gaat dus ook zonder elektrische weerstand. Bij R410a/R452b is dat beperkter.
In mijn ogen, is NIBE iets meer luxe merk (Zweeds i.p.v. Spaans), is denk ik al langer op de markt, en dat zou betekenen dat op heel lang termijn (en da's nodig in W/W WP land) er _gemakkelijker_ onderdelen te vinden zijn. Er zijn nog een paar andere Zweedse merken, dus het _lijkt_ me alsof Zweden wel wat W/W WP markt heeft. Maar ik dacht dat NIBE ook wat duurder was.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
het gaat er inderdaad over dat we met R290 een meer futureproof koelmiddel hebben en ook zonder backupweerstand legionellauns kunnen doen.
Het zal dus de EcoForest worden. Qua prijs zitten beide installaties heel dicht bij elkaar.
Bedankt allemaal!
Eens ze er staat gaan we dan wel kijken hoe content we zijn van de sturing en misschien alsnog de TH-touch proberen te overrulen via Modbus en HA, maar net zoals mijn thuisbatterij: eerst even kijken hoe performant het al is zonder...
Deze quote kwam van mij, dit heb ik uiteindelijk opgelost en bleek een bug te zijn waardoor schemas en sturing op dynamische prijzen niet samenwerkte. Uiteindelijk het schema eruit gehaald en sindsdien werkt het al een jaar perfect.oscaarbasgitaar schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:08:
Bedankt alvast @Sportmind en @Koen Hendriks ik heb de hele discussie hier al eens doorgelezen en had die berichten ook gezien, maar de post waar je naar verwijst sluit bijvoorbeeld wel af met
[...]
En dat klinkt alsof het niet optimaal werkt.
Ook pendelgedrag vermijden is wat ik wil doen, maar ik denk dat zoiets ook wel met relatief eenvoudige basisinstellingen te doen is.
Het feit dat jij een HA-integratie hebt gemaakt - waarvoor dank- waar je wel overzichtelijk en in detail kan volgen zal me wel in staat stellen om in de instellingen te gaan finetunen.
Het is echt jammer dat er online zo weinig te vinden is over instelmogelijkheden. En wat je dan vind is vooral mensen die klagen dat het niet goed werkt. Maar da's veelal de internet-frustratie-bias, waar je wel wat door moet kunnen kijken.
Dat is wel vooral iets om in de specs van de specifieke WP na te kijken. Mijn Ecoforest met R410a doet 't gewoon op de compressor. Veel Nibe's lijken inderdaad naar het elektrisch element te grijpen daarvoor, maar of de recente types dat ook doen...bjp schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:42:
Waar ik verschillen zie is hoe hoog in temperatuur deze kunnen gaan: R290 bij mij laat me toe om op compressor tot 65C warm water te gaan (in theorie tot 70C). Legionella run gaat dus ook zonder elektrische weerstand. Bij R410a/R452b is dat beperkter.
Maar R410a is bijna klaar. Mag in een WP op deze maat nog slechts dit jaar verkocht worden, dacht ik. Oftewel: het wordt kennelijk overbodig geacht. Dus waarom dan nog, uit oogpunt van milieu en eventueel onderhoud over 15+ jaar?
@oscaarbasgitaar
Er zijn twee opties:Leussink schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:28:
@Oilman Ik kan de P1 meter al wel uitlezen via de P1 meter van Homewizzard. Om vervolgens de Ecoforest warmtepomp aan te sturen heb ik wel de modbus integratie nodig lijkt me?
1) Met een module in de WP via Modbus/TCP vanuit bijvoorbeeld Home Assistant aansturen.
2) Via een script met behulp van de features van de website de WP vanuit Home Assistant aansturen. De API heeft helaas nog steeds geen mogelijkheid om aan te sturen. Zie https://github.com/pdevick/EpluControl
Ik gebruik optie 2 al ruim een jaar. Ik kijk amper nog op de website of de app. Ik stuur de WP aan met basisfuncties (verhogen/verlagen temperartuur van boilder of verwarming) op basis van overschot maar ook comfort. Ik ben op dit moment wel bezig om het via een module (die ik al in huis heb) in de WP te doen, vooral omdat ik dan niet meer afhankelijk ben van internetvervinding of de beschikbaarheid van de website. In december en begin januari was de API twee weken slecht bereikbaar en niet volledig functioneel.
Ik vraag me nog af of de authenticatie ook niet gewoon via de Bearer kan ipv username en password
Ik heb er toen naar gekeken en helaas toen niet gevonde dat de bearer standaard is. Wordt bij elke login op de website anders. Die van de API heb ik niet geprobeerd of die gebruikt kon worden.Koen Hendriks schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:19:
[...]
Ik vraag me nog af of de authenticatie ook niet gewoon via de Bearer kan ipv username en password
Voor mij werkte het toen.ik heb wel het een en ander aangepast zodat de logingegevens niet in script of automations moet worden ingevuld. Via helpers worden de gegevens via templating ingevuld.
Ik heb een ecoGEO C2 sinds 2023. Op zich voldoet dat uitstekend maar erg slechte nazorg van de installateur/distributeur (lees nooit weer wat van gehoord). De installatie staat in een aparte aanbouw, ideaal voor het geluid maar ik moet er steeds buitenom naar toe. Dus ik wil de ecoGEO graag kunnen "zien" in Home Assistant. Ik heb een ESP32-S3 en een MAX485 module aan de BMS2 gehangen maar krijg er geen respons uit. Ik heb in de settings van de warmtepomp de bus control op active gezet, baudrate, parity, stopbits en adres 17 keurig overgenomen in ESPHome. Wat zie ik over het hoofd? Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom ik MB extended van BMS2 niet kan wijzigen in MB Slave en dat wel kan in BMS(1). Ik heb verder niks gekoppeld aan de ecoGEO behalve een AAN/UIT thermostaat. Heb A en B al diverse keren gewisseld en met en zonder common ground geprobeerd. Mijn firmware is: BC15_HP_V04B61_E. (14/02/2023) Suggesties heel erg welkom.
Dus... je ESP32-S3 is wss 3.3V, maar een 5V MAX485 zou wel eens fout kunnen gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door bjp op 22-02-2026 12:28 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
(Met MB Slave is de warmtepomp de master en die leest van volgens mij thermostaten uit, dit hoeft maar op één poort en kun je niet gebruiken om de warmtepomp zelf uit te lezen)
Ik heb een inderdaad een andere RS485 module besteld (3V3) en ga ook USB-RS485 maar proberen...met een kabel uit het dakraam
Bij MB Slave is de warmtepomp de master en leest de th-tune thermostaten uit
[ Voor 3% gewijzigd door Albatros24 op 08-03-2026 11:30 ]
Had je deze al gezien?Klaas111 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 00:15:
Na een volle week soebatten is het gelukt aan de warmtepomp de inhoud van de registers te ontfrutselen. ......
bjp schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:48:
hier hou ik bij welke registers ik gevonden heb:
https://github.com/bp-ouhaha/EcoForest-modbus-registers
in het bijzondere, de CSV file.
Kan dat niet te maken hebben met de instelling "regelen op sp of op stooklijn"?Klaas111 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:15:
@845 Jazeker heb ik die gezien, waarvoor dank! Daarnaast ook aan te bevelen: https://github.com/jrmno/...s/blob/main/Registers.csv. Ik probeer nu uit te vogelen hoe de WP firmware omgaat met het setpoint voor DG1 (reg 97). Want ik constateer maar zelden dat de productie temperatuur (reg 3) daarmee overeenkomt. Bovendien ligt het setpoint niet op de stooklijn, er vindt een correctie plaats naast die van de isolatie (reg 5053) en de offset die je in kunt stellen (reg. 5140).
in de warme maanden is dat een of twee per dag afhankelijk van SWW (geen groot vast). In de winter bijna 1 continu run. tussen de twee redelijk wat starts iets van 3 tot 8 per dag.
maar ik heb geen goeie buffer, geen vloerverwarming vooral.
het kan wss beter
[ Voor 46% gewijzigd door bjp op 12-03-2026 23:57 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
maar dat werkt misschien niet voor je. Goed inlezen en voorzichtig aanpassen.
Typisch zijn de dingen zo ingesteld voor comfort, dus snel verwarmen dat dat dus slecht is voor aantal starts. Snel warm, stoppen met verwarmen, kort daarna terug opstarten…
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Goeie vraag, ik wist het niet en moest het dus nakijken. 10300 (H=1, L=300) sinds zomer 2023. dus ongeveer 10 per dag. Hier wel zone regeling, maar ik heb de hysterese van de verschillende kamers aangepast (Tech spul). Deze maakte al vraag bij 0.3 verschil wat nergens op slaat.Klaas111 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:31:
Ondertussen eens een vraag aan iedereen over het aantal starts per uur (in bedrijf). Bij mij is dat 4.7 en eigenlijk verontrust mij dat zeer. Voordat ik daar een mail aan de installateur aan waag zou ik wel van jullie die cijfers willen horen.
Ik twijfel al sinds installatie om in HA iets te maken wat de minder courante groepen (alles muv woonkamer en werkkamers) automatisch mee te laten lopen wanneer er hij daar nog binnen de hysterese zit (dus geen vraag) en in woon- of werk wel een vraag is. Dat maakt dat woon- werk vanzelf minder snel gaat en de andere ruimtes eigenlijk nooit meer de oorzaak zijn van warmtevraag. Ik verwacht dat zoiets het aantal starts nog wat terug kan brengen.
Maar ja... nog geen tijd voor gehad.... mocht die er komen, dan deel ik dat zeker hier!
TjaKlaas111 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:58:
Overigens heb ik ook geen zones, radiatoren en vloerverwarming allemaal op DG1. Ongeveer 80% gaat naar de vloerverwarming. En dus een simpele aan/uit regeling. Mijn WP (2023) is opgeleverd met een fixed Set Temperatuur van 40 °C. Die heb ik snel naar "Heating Curve" gezet wat al heel veel scheelde.
Eerste reactie: roep die installateur op het matje en laat 'm als nog z'n werk doen. Maar ach.. daar is hij zo te zien niet toe in staat en je bent er zelf toch al in gedoken.
Die thermostaat hoort niet in zo'n WP-installatie. Je hoort dan een voeler in de woonkamer te hebben die een correctiesignaal afgeeft, zoals de Ecplucon 'thermostaat', waarmee de WP zelf regelt. (En als je die heel niet hebt, wat doe je dan eigenlijk in dit topic?)
Afijn, die thermostaat dus: die hoort zich er dan nagenoeg niet mee te bemoeien. Stel die instellingen die je gevonden hebt maar zéér ruim, bijvoorbeeld minimale looptijd 4 uur. Doel is met de WP zelf te regelen. Enige nadeel daarvan is dat deze de CV-pomp daarvoor laat draaien. Dus fijn als hij wel uit gezet wordt door die thermostaat wanneer het echt geen verwarmingsseizoen is.
En dan op je WP gestaag een goede stooklijn vinden, waar je al mee begonnen bent. Terwijl je dat aan het doen bent, de thermostaat permanent 'AAN' laten sturen (bijv.: temp op 24 graden vastzetten), zodat die het proces niet verstoort.
Dan voor de zomer: ondersteunt die thermostaat ook koelen en zit dat aangesloten? En is er iets dat je badkamer dan buiten spel zet?
[Als je verder niets met aansturing van de WP via Modbus doet, waar het op lijkt, en dus al helemaal niet met HA en zo'n Ecplucon apparaat, kun je dit zo nodig waarschijnlijk beter opvolgen in het algemene W/W WP topic, of in een eigen topic.
Edit: eh.. ik weet niet hoe je 'ik blijf lekker hier' bedoelt. Een topic is er niet voor niets op een forum. Op een zeker punt gaan mods volkomen terecht ingrijpen tegen 'krakers'.]
[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 14-03-2026 14:43 ]
Terechte verwachting!845 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:44:
Ik twijfel al sinds installatie om in HA iets te maken wat de minder courante groepen (alles muv woonkamer en werkkamers) automatisch mee te laten lopen wanneer er hij daar nog binnen de hysterese zit (dus geen vraag) en in woon- of werk wel een vraag is. Dat maakt dat woon- werk vanzelf minder snel gaat en de andere ruimtes eigenlijk nooit meer de oorzaak zijn van warmtevraag. Ik verwacht dat zoiets het aantal starts nog wat terug kan brengen.
Hier ook een multi-master systeem, met bijbehorende uitdagingen. Ik heb ca. een jaar geleden:
1. De opbrengstcurves erbij gepakt en stel nu op basis van de temperatuur waarmee het CV-water de WP in komt het minimale toerental in. (Ook de brontemperatuur is hierin een factor, maar die is bij mij erg stabiel.)
2. De zoneverwarming gecorrigeerd op basis van het temperatuuroverschot van de WP.
D.w.z. wanneer de WP niet meer zachter mag draaien, loopt de geproduceerde temperatuur op boven het setpoint. Een klein stukje negeer ik (0,5 graad uit m'n hoofd). Daarboven geef ik de ruimtetemperatuur extra ruimte (50%, uit m'n hoofd). Dus: loopt de WP 1,1 graad 'te warm' dan krijgen de ruimtes een hystere van 0,3 kado, loop hij 1,5 graad te warm, dan krijgen ze 0,5 graad extra. Daar stop ik, want uiteindelijk moet de verwarming nog wel af slaan zonder een belachelijk heet huis natuurlijk.
Het resultaat heeft mij verbluft: de WP - die het toch al niet slecht deed - loopt nog zoveel gelijkmatiger! Ik heb geen losse cijfers van het laatste jaar bij de hand, maar de gemiddeld runlengte is inmiddels boven de 9,5 uur gekomen, waar die een jaar eerder nog onder de 7,5 uur lag (bij nu totaal 1906 starts). Daarbij is de temperatuur verbeterd in de kamers die het het hardst nodig hebben, zonder dat anderen hinderlijk warm worden.
T.a.v. van jouw idee, denk ik wel dat het belangrijk is dat je pas extra groepen opent wanneer er een warmteoverschot is. En dat je dat geleidelijk doet. Anders 'steel' je de warmte van de plekken waar het nodig is danwel houdt je dat er 'ineens teveel is'. (Welke van de twee zal aan je stooklijn liggen.)
In mijn systeem moduleren de groepen ook, trouwens. Een groep kan dus voor 20% open staan. Hoe dit precies uitpakt met aan/uit groepen, kan ik je dan ook niet zeggen. En ik doe dit met Loxone. Vandaar de puur functionele beschrijving; vraag me niet hoe dit in HA te bouwen.
Letterlijk 'number of starts' in mijn eigen integratie haha
6795 sinds maart 2024
Dus 7.3 per dag.
Ik heb eigenlijk niks aangepast en geen idee of ik een curve gebruik of niet.
[ Voor 75% gewijzigd door Koen Hendriks op 14-03-2026 17:47 ]
/f/image/8gutmGghwcPpZIfnVFXVG8QO.png?f=fotoalbum_large)
Deze combi zou ook moeten werken lijkt me.
Edit: dan mis ik nog de start per hour denk ik
[ Voor 6% gewijzigd door Koen Hendriks op 15-03-2026 20:25 ]
Hoe oud is jouw WP? Aan het aantal uren te zien gok ik begin 2023?
Edit: Sorry je zei al maart 2023.
[ Voor 31% gewijzigd door Klaas111 op 15-03-2026 20:46 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jsG9A9hLuFJxUowbOBetTplL.jpg?f=user_large)
Dit is mijn resultaat tot nu toe. Thermostaat buiten spel gezet (constant vraag). Ik heb ook de min, RPM van de compressor terug gebracht van 25% naar 18% (25% is denk ik fabrieks-default, volgens de datasheet kan de compressor moduleren van 12,5% - 100% maar blijf graag aan de veilige kant). Die min. RPM bleek wel een gamechanger: geen stop/starts meer wanneer 25% te veel power was.
Maar nu mijn vraag. In de grafiek zie je elke 80 minuten ongeveer een piek in de Aanvoer temperatuur....Waarom???? (De grote pieken van 13.00 uur en 21.30 uur is van warm water maken).
Maar over all heel tevreden, COP over de hele dag van 5.5 incl warm water. Dankzij al jullie tips!
Bij mij gaat het net zo: wat ik gehoord heb, is dat bij laag toerental van de compressor er een kans bestaat dat de smeerolie slecht circuleert. Met periodiek een hoger toerental wordt alles eens goed door het circuit geperst om droogdraaien te voorkomen.Klaas111 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:59:
[Afbeelding]
Dit is mijn resultaat tot nu toe. Thermostaat buiten spel gezet (constant vraag). Ik heb ook de min, RPM van de compressor terug gebracht van 25% naar 18% (25% is denk ik fabrieks-default, volgens de datasheet kan de compressor moduleren van 12,5% - 100% maar blijf graag aan de veilige kant). Die min. RPM bleek wel een gamechanger: geen stop/starts meer wanneer 25% te veel power was.
Maar nu mijn vraag. In de grafiek zie je elke 80 minuten ongeveer een piek in de Aanvoer temperatuur....Waarom???? (De grote pieken van 13.00 uur en 21.30 uur is van warm water maken).
Maar over all heel tevreden, COP over de hele dag van 5.5 incl warm water. Dankzij al jullie tips!
ik heb gelijkaardig gedrag (periode zelfde groteorde, en ook effe sneller draaien) vanaf dat de compressor onder de 34.6% gaat voor een tijdje. Als ik het minimum op 34.6% zet zie ik het niet meer.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Denk je dat dit een nuttige stat is om makkelijk inzichtelijk te hebben? Ik zou dit kunnen toevoegen als entity op de HASS integratieKlaas111 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:37:
@Koen Hendriks Gewoon delen toch: 6800/7490 = 0.9 starts/(bedrijfs-)uur.
Hoe oud is jouw WP? Aan het aantal uren te zien gok ik begin 2023?![]()
Edit: Sorry je zei al maart 2023.
Maar andersom lijkt me zinvoller: aantal uren per start
Een histogram van de looptijd per start zou nog zinvoller zijn, maar kan vervelend zijn met mensen die 3 maanden winter in 1 run doen :-p
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
In het Tech systeem kan je per groep een hysterese opgeven. Deze staat standaard op 0.3 wat betekent dat de groep een vraag maakt wanneer de actuele temperatuur met 0.3 graden is gedaald. Ik heb dit voor alle groepen aangepast naar 0.7 of 1.0.Klaas111 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:51:
@845 Wat versta jij precies onder "aanpassen van de hysteresis"?
Klinkt goed allemaal en inderdaad een goede aanvulling om alleen het "overschot" te gebruiken!Gwaihir schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:40:
[...]
Terechte verwachting!
Hier ook een multi-master systeem, met bijbehorende uitdagingen. Ik heb ca. een jaar geleden:
1. De opbrengstcurves erbij gepakt en stel nu op basis van de temperatuur waarmee het CV-water de WP in komt het minimale toerental in. (Ook de brontemperatuur is hierin een factor, maar die is bij mij erg stabiel.)
2. De zoneverwarming gecorrigeerd op basis van het temperatuuroverschot van de WP.
D.w.z. wanneer de WP niet meer zachter mag draaien, loopt de geproduceerde temperatuur op boven het setpoint. Een klein stukje negeer ik (0,5 graad uit m'n hoofd). Daarboven geef ik de ruimtetemperatuur extra ruimte (50%, uit m'n hoofd). Dus: loopt de WP 1,1 graad 'te warm' dan krijgen de ruimtes een hystere van 0,3 kado, loop hij 1,5 graad te warm, dan krijgen ze 0,5 graad extra. Daar stop ik, want uiteindelijk moet de verwarming nog wel af slaan zonder een belachelijk heet huis natuurlijk.
Het resultaat heeft mij verbluft: de WP - die het toch al niet slecht deed - loopt nog zoveel gelijkmatiger! Ik heb geen losse cijfers van het laatste jaar bij de hand, maar de gemiddeld runlengte is inmiddels boven de 9,5 uur gekomen, waar die een jaar eerder nog onder de 7,5 uur lag (bij nu totaal 1906 starts). Daarbij is de temperatuur verbeterd in de kamers die het het hardst nodig hebben, zonder dat anderen hinderlijk warm worden.
T.a.v. van jouw idee, denk ik wel dat het belangrijk is dat je pas extra groepen opent wanneer er een warmteoverschot is. En dat je dat geleidelijk doet. Anders 'steel' je de warmte van de plekken waar het nodig is danwel houdt je dat er 'ineens teveel is'. (Welke van de twee zal aan je stooklijn liggen.)
In mijn systeem moduleren de groepen ook, trouwens. Een groep kan dus voor 20% open staan. Hoe dit precies uitpakt met aan/uit groepen, kan ik je dan ook niet zeggen. En ik doe dit met Loxone. Vandaar de puur functionele beschrijving; vraag me niet hoe dit in HA te bouwen.
Ik laat het voorlopig nog even op mij inwerken tot ik een goed beeld van het totaal heb en dan ga ik eens aan de slag...
Nee, maar in dit topic is dat de luie aanpak (t.o.v. er helemaal heen te moeten lopen en...)Koen Hendriks schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:40:
Ik kan dit dus alleen uit een modbus register halen?
Klopt, maar 't kost je de COP; als je de grafieken erbij pakt, zal je zien dat die snel instort bij lagere toerentallen. Daar moet je dus 'n balans zien te vinden tussen aantal starts en hoe langzaam je 'm daarvoor wil laten lopen.Klaas111 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:59:
Die min. RPM bleek wel een gamechanger: geen stop/starts meer wanneer 25% te veel power was.
(Mijn WP is klaarblijkelijk fors groter in verhouding tot de woning en mag simpelweg nooit onder het optimale toerental komen.)
Heeft met de olie circulatie te maken, zoals anderen ook al zeggen. Loopt hij langzaam (of wellicht juist heel hard, maar daarvan geen bak observaties), dan gaat hij regelmatig eventjes 50% lopen.Maar nu mijn vraag. In de grafiek zie je elke 80 minuten ongeveer een piek in de Aanvoer temperatuur....Waarom????
Geen zelflerende PID-regelaars? (Dacht dat die onderhand gemeengoed waren.)845 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:32:
In het Tech systeem kan je per groep een hysterese opgeven. Deze staat standaard op 0.3 wat betekent dat de groep een vraag maakt wanneer de actuele temperatuur met 0.3 graden is gedaald. Ik heb dit voor alle groepen aangepast naar 0.7 of 1.0.
Juist voor een vloerverwarming is het toch fijn als de regeling voorspellend is?
Als je WP een paar jaar loopt zal het aantal starts per uur nauwelijks meer veranderen. Het is voornamelijk interessant om te vergelijken met anderen. @bjp Bij jouw is het wel bizar laag.Denk je dat dit een nuttige stat is om makkelijk inzichtelijk te hebben? Ik zou dit kunnen toevoegen als entity op de HASS integratie
Duidelijk. Mijn COP is bij 1300 rpm nog ruim boven de 6. En dit lage toerental issue is ook alleen bij dit tussenin- weer met buitentemperatuur van rond de 10 °C een ding denk ik. Kouder weer: sws hogere rpm's, warmer: mag de WP best uit.Heeft met de olie circulatie te maken, zoals anderen ook al zeggen. Loopt hij langzaam (of wellicht juist heel hard, maar daarvan geen bak observaties), dan gaat hij regelmatig eventjes 50% lopen.
Ik zou daar wel wat mee oppassen. Ik heb vooral zigbee/zwave pluggen gezien die maar tot 10A gaan. Het zou in de specificaties moeten staan van de plug.Koen Hendriks schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb nog een 16a verbruik meter hier. De warmtepomp zit 'gewoon' op een 230v stopcontact dus hiermee zou ik veilig het verbruik moeten kunnen meten toch? Hij zou nu ook nooit meer dan 3680w moeten verbruiken want dan zou de stop er ook uitvliegen is mijn theorie.
Ik doe dit ook, alleen dan gelijk achter de groep met een Shelly Wave Pro 1PM, werkt perfect(je kan ook de niet wave(z-wave) versie nemen). Deze kan sowieso de 16A aan. https://www.shelly.com/products/shelly-wave-pro-1-pmKoen Hendriks schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb nog een 16a verbruik meter hier. De warmtepomp zit 'gewoon' op een 230v stopcontact dus hiermee zou ik veilig het verbruik moeten kunnen meten toch? Hij zou nu ook nooit meer dan 3680w moeten verbruiken want dan zou de stop er ook uitvliegen is mijn theorie.
[ Voor 4% gewijzigd door Klaas111 op 22-03-2026 13:08 ]
Soms? Daar zijn voorgeschreven karakteristieken voor. En dan zie je dat je standaard B16 automaat de dubbele stroom, 32A, 6 tot 100 seconden zal toelaten. (Met een aantal goede redenen.)Klaas111 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:06:
Ook uit ervaring: automatische zekeringen zijn soms niet heel scherp afgesteld...ik heb wel over de 3800 W gemeten.
Helaas is het knap onduidelijk wat zo'n tussenstekker trekt, zeker als er nog geschakeld wordt ook. (De grootste reguliere pieken ontstaan bij inschakeling. Waar bijv. een simpele ledlamp kortstondig zeer veel kan trekken.) Gaan ze bijvoorbeeld stuk bij kortsluiting? (Die is doorgaans als het goed is ca. 125A.)
Klopt, ongeoorloofd; die berekening is niet spannend. Meest relevant is hoe hij opstart. Staat er bijv. op dat hij een C16 automaat nodig heeft?ecoGEO 3-12: max output 16KW bij COP 4.6: Dat zou neerkomen op een kleine 3500 W. ( voor het idee, want dit is ongeoorloofd terug rekenen)
[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 22-03-2026 14:16 ]
[ Voor 47% gewijzigd door Koen Hendriks op 23-03-2026 12:32 ]
Ik probeer mijn geothermische ecoforest pomp adhv home assistant aan te sturen. Vandaag vond ik de parameters om de DHW setpoint te regelen zodat ik hier mee wat kan spelen om het energieverbruik vooral overdag te verschuiven.
Echter heb ik vandaag ook de koeling aangelegd en zie dat hij altijd "actief" koelt en dus bufferval op 7°C houdt om de ventilo's en VVW koelte te laten verspreiden. Echter kan ik geen register vinden om de pomp op passieve modus te zetten.
Ik kan niet zoals bij de DHW de setpoint gaan instellen want het is een Read only parameter en ik vind geen om te kunnen schrijven. Ik zou met de delta T kunnen spelen maar dat lijkt me eerder een "vuile" oplossing.
Ik heb alles reeds gedaan adhv volgende registers:
https://github.com/jrmno/...s/blob/main/Registers.csv
Anderzijds ben ik wel eens benieuwd wat jullie allemaal sturen op de pomp en waarom?
Graag jullie feedback
Misschien goed om eerst te melden welk exact model je hebt binnen de ecoGEO B/C reeks:mathiasc schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:12:
Hallo iedereen,
Ik probeer mijn geothermische ecoforest pomp adhv home assistant aan te sturen. Vandaag vond ik de parameters om de DHW setpoint te regelen zodat ik hier mee wat kan spelen om het energieverbruik vooral overdag te verschuiven.
Echter heb ik vandaag ook de koeling aangelegd en zie dat hij altijd "actief" koelt en dus bufferval op 7°C houdt om de ventilo's en VVW koelte te laten verspreiden. Echter kan ik geen register vinden om de pomp op passieve modus te zetten.
Ik kan niet zoals bij de DHW de setpoint gaan instellen want het is een Read only parameter en ik vind geen om te kunnen schrijven. Ik zou met de delta T kunnen spelen maar dat lijkt me eerder een "vuile" oplossing.
Ik heb alles reeds gedaan adhv volgende registers:
https://github.com/jrmno/...s/blob/main/Registers.csv
Anderzijds ben ik wel eens benieuwd wat jullie allemaal sturen op de pomp en waarom?
Graag jullie feedback
- B/C 2 → alleen passieve koeling
- B/C 3 → alleen actieve koeling
- B/C 4 → combinatie van beide
ik heb een B/C 4 → combinatie van beide.xavier_82 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:21:
[...]
Misschien goed om eerst te melden welk exact model je hebt binnen de ecoGEO B/C reeks:Als je een B/C 4 hebt, werkt het namelijk net iets anders dan je misschien verwacht. Je kunt daar niet rechtstreeks via één register of instelling kiezen tussen passief of actief koelen. De warmtepomp bepaalt dat zelf op basis van ingestelde temperatuurgrenzen.
- B/C 2 → alleen passieve koeling
- B/C 3 → alleen actieve koeling
- B/C 4 → combinatie van beide
Ik dacht, als ik de temperatuur in het buffervat verhoog van 7 naar bvb 14 graden (grondtemperatuur) dat hij dan zelf "weet" dat hij de compressor niet moet gebruiken (en dus passief koelt)?
Hoe doe ik dat, of als dat niet kan, hoe kan ik dat bekomen?
De rest van het jaar werkt alles zonder problemen en hebben we geen last van condens. Ik ben dan ook aan het kijken of ik mijn instellingen op de ecoforest zou moeten aanpassen en vraag me af op welke temperatuur jullie vloer koeling ingesteld staat? Hier gaat er 17C door de vloer heen. De instellingen in het service menu zijn als volgt:
- cooling:
- -cooling curve:
- -- dg1 max brine point(toppunt aanvoer): 7.0 c
- -- dg1 external point(buiten minpunt): 0.0 c
- -- dg1 range point(buiten voetpunt): 15.0 c
- -- dg1 min brine point(minpunt aanvoer) 8.0 c
- -- cooling set temp(aanvoer setpoint koeling): 17.0 c
- -- cooling hysteresis: 0.2 c
- - cooling:
- -- cooling DG1: ON
- -- cooling DT: 3.0 C
- - Heatcurve or setpoint:
- -- Heatcurve or setpoint DG1(stooklijn of vaste waarde): fixed temp(vast temp)
- - Cooling set temp(vast temp):
- -- fixed setpoint DG1(vaste setpoint DG1): 18.0C
Daarnaast zou het beste natuurlijk zijn als de warmtepomp zelf naast de ruimte temperatuur ook de ruimte luchtvochtigheid kan meten en hierdoor de temperatuur kan aanpassen zodat deze altijd boven het dauwpunt blijft, is dit toevallig een optie waar iemand mee bekend is? Mijn th touch heeft alleen een temperatuur sensor.
Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen of zijn ervaring delen.
Het is iets waar je een beetje mee kan spelen. Met dit weer en zeker met het weer van vorige week krijg je condens als je koelt met 17 graden. Als je dat niet wilt, moet je de temperatuur verhogen.
ik gebruik hiervoor een paar zigbee temp/vocht sensoren in het huis, Home Assistant om dauwpunt per ruimte te berekenen, daar het maximum en een marge bij, en dan schrijven naar de WP.
[ Voor 42% gewijzigd door bjp op 24-06-2026 23:04 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
In de ecoforest handleiding kwam ik ook nog tegen: "Note: In units where an UNDERFLOOR HEATING or RADIATOR emission system is selected and a temperature reading and relative humidity terminal is enabled, the anticondensation protection will activate automatically."
Heeft iemand een dergelijke sensor in gebruik? Dit lijkt via mijn th touch niet het geval te zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door Vaez op 25-06-2026 22:04 ]
Om de Ecoforest in SG2, 3 of 4 modus te zetten.
iemand hier (praktijk)ervaring mee?
/f/image/UfGFGnumsi46xd1j2JD8ucdr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OeZCd0gX7CF86BLT1OyKJwUl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cexFzicweTmeUupj5JmF9mFI.jpg?f=fotoalbum_tile)