Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:05
Hey allemaal,

Ben me momenteel aan het orienteren op een warmtepomp van ecoforest (wordt veel aangeboden door installateurs in de buurt).

Nu was ik benieuwd of er ervaringen zijn om dit soort warmtepompen aan te sluiten op home assistant. Ik zie dan 3 mogelijkheden

1. tweaken met de modbus direct op de warmtepomp. gaat mijn petje waarschijnlijk te boven en als ik de wp al via de browser wil benaderen is die bezet door de Easynet module

2. easynet module benaderen. Echter zie ik niet echt online ervaringen hiermee en lijkt het erop dat deze enkel via de browser te benaderen is. (edit: maar misschien is dit een begin hiervoor, deze lijkt in te loggen op de portal en communiceert dan met json: https://github.com/joseal...ee/master/ecoforest-proxy)

3. de thermostaat (edit: TH-Touch https://www.eplucon.nl/merken-overzicht/eplucon/th-touch/) aansluiten. Zoals ik hoor van de installateur zit hier de meeste intelligentie in en eventuele cloud services en dus zie ik dit als het meest voor de hand liggend. Echter kan ik ook hier geen online ervaringen van vinden van api's die benaderbaar zijn oid.

Iemand ervaringen hiermee of weet of hier al ervaringen te vinden zijn ergens op het wijde internet?

Update: Mede-tweaker Koen Hendriks heeft een integratie met Home Assistant ontwikkeld. Deze maakt gebruikt van de Eplucon Cloud API. Meer info is te vinden op https://github.com/koenhendriks/ha-eplucon

[ Voor 22% gewijzigd door Yongshi op 01-09-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:25
ik zoek dit ook!

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEVERTSE
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 31-03 19:22
Kijk eens op https://www.e-plushome.nl/.
Dit is de woning van een directielid van de importeur en conceptbedenker van het systeem zoals dat op de Nederlandse markt wordt uitgerold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
Ben gebruiker van een EcoForest EcoGeo warmtepomp in combinatie met een Th-Touch van Eplucon. De warmtepomp kan een hoop zelf, en heeft alleen de actuele en gewenste temperatuur van de "kamerthermostaten" nodig.

De Th-Touch bestuurt veel meer functies van de warmtepomp op afstand, en verbindt de installatie ook met internet (portal van Eplucon). De Th-Touch kent verschillende modi, waaronder "auto warmtepomp" (Th-Touch werk als thermostaat en internet-gateway) en "Auto Th-Touch", waarbij de Th-Touch de beslissingen neemt. Via de portal kan bijvoorbeeld ook de weersvoorspelling worden meegenomen. Ook is er een besparingsprogramma, waarbij een bepaald aantal uren per dag de verwarming en/of warmwatervoorziening is uitgeschakeld. Welke uren dit zijn wordt bepaald aan de hand van de weersvoorspelling (temperatuur ter plaatse). In de praktijk worden de functies uitgeschakeld tijdens de koudste uren van het etmaal.

Op dit moment staat de instelling op "auto warmtepomp", mede omdat de "auto th-touch" functie een paar keer de verwarming heeft uitgeschakeld waarna die niet meer aanging, ook niet toen dat nodig was. En ook omdat de Th-Touch functies beperkt zijn gedocumenteerd.

Voorlopig oordeel is dat de Th-Touch een prima thermostaat is, waarmee ook andere functies van de warmtepomp prima kunnen worden bediend. De functies die de weersvoorspellingen gebruiken komen, op basis van beperkte ervaring, wat gebrekkig over. Die gaan we nog wel verder proberen als we de basisfuncties begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alec Eifel
  • Laatst online: 07-12-2022
@ErwinE: hoe is de temperatuur-naregeling per vertrek geregeld bij zo'n EcoForest? Heb je in elke ruimte zo'n th-TOUCH hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 13:02
Wij hebben net een Ecoforest warmtepomp geïnstalleerd gekregen. Naregeling per vertrek is met een module van het merk Tech. De warmtepomp is gisteren net opgestart, installatie van naregeling volgt nog.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 11:30
Wij hebben ook een ecoforest, een ecoGeo 1-9 met TH touch. De installatie is geinstalleerd juni 2022. Deze maakt wel flink geluid valt mij op, en ik kan nergens op internet vinden wat nu echt goede instellingen zijn met vloerverwarming. Je kan het zelfs in de slaapkamer een beetje horen terwijl de WP in de garage staat. Onze instellingen:

Stand Verwarmen
Gewenste Temperatuur 19.2
Hysteresis 0.5 graden

Als de WP aan gaat dan gaat hij met 1.5kWh/7.4kWh (gebruikt en geleverd) verwarmen. Ik vraag me af of dat met zoveel vermogen moet.

Vraag: zijn dit inderdaad goede instellingen voor een WP als je vloerverwarming hebt? Nu verwarmt de WP tot 19.7 graden, gaat daarna een halve dag uit tot het 18.7 graden is, en gaat dan weer met veel geluid verwarmen tot 19.7 graden. Moet het niet veel gelijkmatiger? En dus zodat hij langer werkt, maar wel op minder vermogen?

Onze installateur heeft wel een keer de stooklijn aangepast maar dat maakte weinig uit.

Klein verbeterpuntje van de th-touch vind ik overigens dat de gebruikte energie tot 300kWh per stapje van 1kWh wordt weergegeven, maar erboven in stappen van 100kWh. Dus dan kun je niet echt meer zien wat een gewijzigde instelling met het verbruik doet. Dit is ook zo met de rapporten die je via de portal kan genereren. Hier heb ik nog een mailtje over gestuurd. Misschien kunnen ze dat aanpassen.

[ Voor 27% gewijzigd door tristan5555 op 08-12-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
Inmiddels contact met eplucon gehad. Hysteresis moet standaard op 0.2 staan. Het geluid klinkt niet minder had, maar het is hiermee wel comfortabeler in huis geworden (minder fluctuaties in temperatuur).

Voor het th-touch issue dat de verbruikte energie in stappen van 100kWh omhoog gaat als je eenmaal boven de 300kWh zit komt een software update begreep ik. Dat is ook wel fijn, ook al is de vraag of het geld kost om te laten installeren.

Mocht iemand met een ecoForest kunnen delen wat de warmtepomp daar verbruikt en of het veel geluid maakt dan zou ik daar erg blij mee zijn. Bij mij is het steeds 1.5kWh/7.2kWk (ik neem aan verbruikt en geleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Wij hebben ook een Ecoforest net zoals 29 andere huizen hier. Veel huizen met een irritant brommende warmtepomp. Veel problemen met thermostaten en terugvallende temperatuur op de slaap/werkkamers. Bovendien een verbruik van 35 kWh per dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
Bedankt Widi, fijn om te horen dat er nog andere zijn hier met een dergelijke warmtepomp.

Ik kan ons verbruik nu niet zien omdat het in stappen van 300kWh gaat sinds we over de 400kWh heen zijn. Maar tot 2 weken terug was het max 14kWh per dag. In een vrij groot vrijstaand huis uit 1996.

Ik ben wel bang dat het afgelopen weken meer of zelfs het dubbele was, maar dat kan ik dus niet zien.

Ik hoopte het geluid wat te temperen door de max stook temperatuur naar 34 graden te zetten maar dat deed niet zoveel. Ik zie nog steeds 1.5kWh/6.8kWh, terwijl de alfa innotec van de buren de hele dag 3kWh (opbrengst) draait dus de helft. Maar die draait wel de hele dag, die van ons gaat ook wel is langere tijd uit. Daarnaast hebben ze convetors in plaats van vloerverwarming. Dus de vergelijken is allicht teveel appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:48
tristan5555 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:35:
Inmiddels contact met eplucon gehad. Hysteresis moet standaard op 0.2 staan. Het geluid klinkt niet minder had, maar het is hiermee wel comfortabeler in huis geworden (minder fluctuaties in temperatuur).

Voor het th-touch issue dat de verbruikte energie in stappen van 100kWh omhoog gaat als je eenmaal boven de 300kWh zit komt een software update begreep ik. Dat is ook wel fijn, ook al is de vraag of het geld kost om te laten installeren.

Mocht iemand met een ecoForest kunnen delen wat de warmtepomp daar verbruikt en of het veel geluid maakt dan zou ik daar erg blij mee zijn. Bij mij is het steeds 1.5kWh/7.2kWk (ik neem aan verbruikt en geleverd).
@tristan5555 Over de software update: weet jij of ze die remote pushen? Wij hebben nu versie 0.00.79_0 (installatie was afgelopen voorjaar). Zo niet, kun je dat zelf doen?

Verbruik: Bij mij loopt de WP in de afgelopen dagen typisch in een run van ±6 uur, daarna weer iets van 12-18u uit. Afgelopen week 9 runs in totaal gehad. Hieronder de brontemperatuur over de laatste 7 dagen, dan zie je wanneer deze aan staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm1NLLRcT5-_shAvyMJkBfIrM1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvJavh4ux5gbCmm6oI3NPDar.png?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar gebruik tijdens die runs dan is dat ongeveer 1.1-1.2kW (dus 7-8kWh per dag). Onder een plaatje van afgelopen nacht terwijl er een run was. Dit is van de slimme meter, dus er zit meer op die fase, maar je ziet dat dat maar om 40W gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXjxnPzVaR1ycJHIqWjw9vT1K0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SBVbG6xCvWdEmWderbJEJlPi.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de Ecoforest / th-touch alleen het verbruik van de compressor laat zien. Dus de efficiency lijkt prima (mijn SPF is volgens de Th-touch 6.8), maar ik denk dat je echte verbruik hoger is.

De efficiency curves van de ecoforest kun je online vinden. Rond 30-40% van vermogen is de efficiency het hoogst, dus ik denk dat je geen lager verbruik zal zien omdat ze daarheen optimaliseren. Je zou nog dT van de vloerverwarming kunnen aanpassen. Die staat bij ons op 5C, maar als je die op 4C zet dan dwing je de WP natuurlijk om minder warmte af te geven en langzamer op te warmen.

Ik ben geen fan van de th-touch. Heb de thermostaat de afgelopen dagen een aantal keer in storing zien schieten en dan doet de verwarming het ook niet meer. De warmtepomp lijkt hier verder geen last van te hebben. Ga de installateur er morgen over bellen.

Ben aan het nadenken of ik er gewoon een 'domme' thermostaat op wil zetten, dan zelf met modbus de th-touch vervangen met home-assistant of zelfbouw. Ik heb het overzicht van de modbus registers voor de ecoforest in ieder geval al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
@HectorMalot
Dan is jouw huis wel een stuk beter geisolleerd, bij ons slaat hij na 1.5 a 2 uur weer aan omdat de temperatuur (ingesteld op 19.2 graden) dan van 19.4 naar 19.0 is gegaan. Ik dacht eerst dat jij dan misschien een hysteris van 0.5 had wat verklaarde dat hij bij jullie 12 uur daarna niets hoeft te doen, maar dat is het dus niet zie ik in het andere topic. Jij hebt ook 0.2.

De software update gaat volgens mij met een memory kaartje die je in de TH touch doet. Maar dat weet ik niet zeker. Ik denk dat je dit door je leverancier moet laten doen.

De SPF op de th touch bij ons is 5.5. Dus dat is wel een stukje slechter.

Overigens: als ik de DG1 TOPPUNT temperatuur op 34 graden zet ipv 35 graden (en zo de max temperatuur die in de vloerverwarming ga iets verlaag in de hoop het vermogen omlaag te krijgen), dan slaat hij veel eerder weer aan. Dat heb ik namelijk vandaag geprobeerd Dus die 1.5 uur die ik hierboven noem voordat de WP weer aan gaat is van vandaag. Dit was 3 uur. Misschien komt dat omdat het met 35 graden wat langer door blijf verwarmen als de 19.4 is bereikt.... Jouw instelling voor dT voor vloerverwarming (van 5 naar 4) kan ik nergens vinden.

Hier nog mijn plaatje van afgelopen week. Vandaag dus voor het eerst 34graden als max temperatuur, maar dat leverde gek genoeg dus meer aan/uitgaan van de WP op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKMipZiPPMMXbIkYBswXd-yGyx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJSggusYzejTFZpLlfp3mOYS.png?f=fotoalbum_large

Nog een vraagje: wat is jouw max temperatuur (DG1 Toppunt)? Ook 35 graden? Ik neem aan dat je een heel goed geisoleerd nieuw huis hebt gezien het feit de temperatuur zo langzaam terug loopt?

En wat is die oranje lijn in je plaatje? Die tussen de 5 en 20 graden heen en weer gaat? Stop je nu ook warmte in de grond is dat het?

[ Voor 92% gewijzigd door tristan5555 op 18-12-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
De twee lijnen zijn de temperatuur van de bron in en uit (bodembron). Als de WP uit staat dan zie je ze teruglopen naar kamertemperatuur.

Ik ga morgen even naar de settings kijken. Onze stroomlijn is inderdaad ook iets lager gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
stroomlijn -> Stooklijn. Relevante Settings die ik kan zien (service menu)
tristan5555 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:06:
@HectorMalot
Dan is jouw huis wel een stuk beter geisolleerd, bij ons slaat hij na 1.5 a 2 uur weer aan omdat de temperatuur (ingesteld op 19.2 graden) dan van 19.4 naar 19.0 is gegaan. Ik dacht eerst dat jij dan misschien een hysteris van 0.5 had wat verklaarde dat hij bij jullie 12 uur daarna niets hoeft te doen, maar dat is het dus niet zie ik in het andere topic. Jij hebt ook 0.2.

De software update gaat volgens mij met een memory kaartje die je in de TH touch doet. Maar dat weet ik niet zeker. Ik denk dat je dit door je leverancier moet laten doen.

De SPF op de th touch bij ons is 5.5. Dus dat is wel een stukje slechter.

Overigens: als ik de DG1 TOPPUNT temperatuur op 34 graden zet ipv 35 graden (en zo de max temperatuur die in de vloerverwarming ga iets verlaag in de hoop het vermogen omlaag te krijgen), dan slaat hij veel eerder weer aan. Dat heb ik namelijk vandaag geprobeerd Dus die 1.5 uur die ik hierboven noem voordat de WP weer aan gaat is van vandaag. Dit was 3 uur. Misschien komt dat omdat het met 35 graden wat langer door blijf verwarmen als de 19.4 is bereikt.... Jouw instelling voor dT voor vloerverwarming (van 5 naar 4) kan ik nergens vinden.

Hier nog mijn plaatje van afgelopen week. Vandaag dus voor het eerst 34graden als max temperatuur, maar dat leverde gek genoeg dus meer aan/uitgaan van de WP op:
[Afbeelding]

Nog een vraagje: wat is jouw max temperatuur (DG1 Toppunt)? Ook 35 graden? Ik neem aan dat je een heel goed geisoleerd nieuw huis hebt gezien het feit de temperatuur zo langzaam terug loopt?

En wat is die oranje lijn in je plaatje? Die tussen de 5 en 20 graden heen en weer gaat? Stop je nu ook warmte in de grond is dat het?
  • Bovenkant stooklijn: 35C bij min 10C buiten
  • Voetpunt stooklijn: 21C
  • verwarming DT: 5C, zie plaatje. Volgens mij is dit de deltaT tussen in/uit bij de WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlcYMgPQZ3vVs0EVYV6d2JtLm2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvYrgxAfmuSZYwRx0RHasoBL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
Hee bedankt! Die dt had ik nog niet gezien. En wat is de hysteresis? Is die 0.5 of 0.2? Vanwege de lange tijd die het duurt voor hij weer moet verwarmen bij jou ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
Was 0.5, maar dat was echt onprettig. Daarna op 0.3 gezet. Sinds een paar weken op 0.2.

Ik heb vloerverwarming op betonnen vloeren. Dus die liggen bovenop 30 cm beton (elke verdieping). Dat is een aardige buffer en geeft sowieso wat langere runs. Die waren overigens merkbaar korter toen de stooklijn nog op 38 ipv 34 stond.

• tristan5555
Okee bedankt. Dat zijn dan dezelfde instellingen als ik heb. Wel heb ik de maximale temperatuur op 35 graden. Als ik daar 34 van maak dan gaat hij ineens heel vaak aan en uit. Beetje vreemd want hij kan het makkelijk aan om de boel daarop warm te krijgen.

Ik neem aan dat jouw huis wel een stuk recenter is, gezien het feit dat de WP zo weinig aan hoeft. Ons huis is van 96.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
Ja klopt, oplevering was in 2019. Helaas nog wel gewone mechanische ventilatie. Mij vermoeden is dat een groot deel van de verliezen nu het wegventileren van warme lucht is.

• Sportmind
Ons huis is net opgeleverd en ik heb dus nog niet makkelijk zicht op verbruik (we wonen er ook nog niet). De WP draait niet heel vaak merk ik (staat ook maar op 17.5 C vanwege klussen), maar dat zal veranderen als de naregeling per vertrek geïnstalleerd is. De woning heeft wanden met Rc van 6.2.

Qua geluid; ik vind hem ook best brommen. Soms een beetje fluiten. Ik heb met ontwerp van het huis alle installaties in de berging laten plaatsen. Deze is aan huis en is geïsoleerd en verwarmd maar staat niet binnen de grootste isolatieschil van de woning. Ben benieuwd wat ik hoor als ik er eenmaal woon...

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
Als ik er een zak aardappelen op leg is het al iets minder ;-). Het is blijkbaar ook wat resonantie. Ik wil alleen niet zelf die kast opentrekken en er schuimrubber tussen doen of zo, ivm garantie gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-06 00:11
Afgelopen week is bij ons een ecoforest (geo) warmtepomp geplaatst. Over de verwarming geen klagen (alleen beneden, bovenverdieping afgekoppeld), wel over de bediening met de th-Touch:

1) in de slaapkamers willen we het snachts niet te warm hebben. We wonen in een huis uit 1950; warmte van de benedenverdieping sijpelt snel door naar boven. Daarom moet de verwarming snachts een graadje naar beneden. En dus smorgens weer een graad omhoog, waarna het twee uur duurt voordat die temperatuur is bereikt. Prima natuurlijk als ‘ie om 6 uur schakelt, maar om nu elke keer twee uur vroeger de wekker te zetten… We werden erg enthousiast van de verhalen over de slimme th-Touch thermostaat, maar hij blijkt niet slim genoeg om een paar schakelpunten te programmeren… Heeft iemand hier een oplossing voor gevonden? Zijn er eventueel andere systemen om de ecoforest op aan te sluiten, dus zonder e-touch?

2) de app werkt prima op ios en via web, maar belabberd tot niet op Android. Is dat herkenbaar?

Enfin, wij zitten dus te springen om een manier om de thermostaat slimmer te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
We hebben onze nieuwbouw ook een EcoForest EcoGeo warmtepomp in combinatie met een Th-Touch van Eplucon.

Ik ben benieuwd bij welk bedrijf jullie een contract hebben afgesloten voor het jaarlijkse onderhoud. Onze installeur doet geen onderhoud maar het ks erg vaak bij welk bedrijf we nu wel kunnen aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
MemeMaster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:28:
We hebben onze nieuwbouw ook een EcoForest EcoGeo warmtepomp in combinatie met een Th-Touch van Eplucon.

Ik ben benieuwd bij welk bedrijf jullie een contract hebben afgesloten voor het jaarlijkse onderhoud. Onze installeur doet geen onderhoud maar het ks erg vaak bij welk bedrijf we nu wel kunnen aankloppen.
Voor een installateur in de buurt kun je altijd eplucon vragen wie ze aanraden. Wat ik weet:
  • Veldhuizen Energie (Nunspeet) doet onderhoud op contract (jaarbedrag, maar komen niet elk jaar langs), maar heeft een forse vergoeding per km erin staan.
  • Klimaatconcept Weesp doet volgens mij niet op contract, maar wel op uren+materiaalbasis. Dus, als je in de buurt van Weesp woont is dat een redelijke optie.
Welke software versie is jouw TH-touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
HectorMalot schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Voor een installateur in de buurt kun je altijd eplucon vragen wie ze aanraden. Wat ik weet:
  • Veldhuizen Energie (Nunspeet) doet onderhoud op contract (jaarbedrag, maar komen niet elk jaar langs), maar heeft een forse vergoeding per km erin staan.
  • Klimaatconcept Weesp doet volgens mij niet op contract, maar wel op uren+materiaalbasis. Dus, als je in de buurt van Weesp woont is dat een redelijke optie.
Welke software versie is jouw TH-touch?
Oh enorm bedankt voor de tip. Mijn woonplaats grenst aan Amsterdam (West), dus Weesp is niet al te ver weg.

Ik heb Eplucon gemaild vanochtend. Ik ben benieuwd wat zij zeggen.

Ik zoek het liefst een bedrijf waar je gewoon jaarlijks kunt betalen voor onderhoud. Geen abbonement. Het is echt afschuwelijk dat alles tegenwoordig met een abbonement is.Ik betaal liever 2x zoveel dan dat ik vast zit aan weer een abonnement.

Geen idee hoe ik kan zien welke software versie ik heb.

Edit: net op de site van klimaatconcept gekeken. Dit is volgens mij precies wat ik zoek. Echt top. Ik ga morgen gelijk bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door MemeMaster op 15-01-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
Hoi ChrisK,

Wij hebben een naregeling van Tech voor een aantal ruimtes. Losse thermostaten die regelaars van de vv groep aansturen. Hiervoor moest de TH touch in "slave" worden gezet en een tweede regelaar ernaast voor de regeling in de woonkamer,
anders zouden ze ruzie krijgen :-D
Nu dus twee schermpjes in de woonkamer, maar is niet anders. De naregeling ben ik nog wat mee aan het stoeien, onze slaapkamer krijg ik niet goed afgekoeld en de aangrenzende badkamer niet goed warm. Vermoed dat die twee misschien wel omgewisseld zijn. Die ga ik maar eens uitwisselen en kijken wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Hoi Sportmind, dank. Ik vermoedde al dat een naregeling de oplossing zou zijn hiervoor. Toch gek, want van een slim systeem als de th-touch zou je verwachten dat op z’n minst een dag-nacht regeling wel zou kunnen.

Eerlijk gezegd vind ik de th-touch helemaal niet zo slim. Bijvoorbeeld vandaag: binnentemperatuur staat ingesteld op 19.2. Bij 19 slaat de wp aan. Dan duurt het even natuurlijk voordat het warm is. Ondertussen zakt de temperatuur nog even verder terug naar 18.8. Op dat moment vindt de wp dat de boiler moet worden gevuld en opgewarmd. Dat duurt ruim een uur en in de tussentijd is de binnentemperatuur gezakt naar 18.3 graden. Bijna een graad lager dan de ingestelde temperatuur. Nu duurt het dus nog drie uur voordat we weer op de ingestelde 19.2 zitten. Daar wordt ik dus niet blij van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
Daar heb ik dus ook last van! Dan heb je netjes temperatuur ingesteld van 19.3 graden met hysteresus van 0.3, en zakt door het warmen boiler de temperatuur naar 18.6.

En nog iets vreemds: als de th touch op 19.3 staat is de werkelijk temperatuur ergens tussen 19 en 19.8 graden. Dat vind mijn vrouw soms net te koud. Maar als ik de th touch op 19.4 zet, dus 0.1 hoger, schiet de temperatuur ineens naar 20.5 graden!!!

Daarnaast maakt de ecoForest behoorlijk resonerend geluid, tot in slaapkamer hoorbaar (vooral als je met een oor op je kussen ligt). Gelukkig komt de monteur morgen luisteren, want ze schijnen toch echt heel stil te kunnen zijn. De Alpha Innotec van huizen in de buurt hoor je bijna niet, onze ecoforest bromt/resoneert.

Tenslotte valt me nog op dat de WP's in de buurt van andere merken de hele dag draaien, op 0.5kWh of zo. Terwijl de ecoForest met th Touch meer een aan/uit systeem is met de hysteresis en op 1.5kWh draait als hij actief is. Dat zal dan wel en keuze van de fabrikant zijn denk ik.

Overigens is de ecoForest ondanks ons jaren 1996 huis (redelijik groot vrijstaand huis) tot nu toe behoorlijk zuinig. We zitten sinds installatie Juni op 1400kWh vandaag, dus zeg maar halverwege het jaar. Dat valt mij wel mee. Wel is de temperatuur van het water dat we terug stoppen in de grond nu 1.2 graden. Dus dat voelt wel laag. We hebben 1 boring van 200 meter.

[ Voor 32% gewijzigd door tristan5555 op 25-01-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
En nog iets vreemds: als de th touch op 19.3 staat is de werkelijk temperatuur ergens tussen 19 en 19.8 graden. Dat vind mijn vrouw soms net te koud. Maar als ik de th touch op 19.4 zet, dus 0.1 hoger, schiet de temperatuur ineens naar 20.5 graden!!!
Onze TH-touch is zelf vrij warm, moet je maar eens een warmtecamera op zetten. Dat verpest de nauwkeurigheid van de temperatuurmetingen behoorlijk. Wij hebben dus hetzelfde effect gehad. Uiteindelijk andere thermometer naast gezet en ijking aangepast.

Pendelen: ja volgens mij een soort van aan/uit met stooklijn. Ben tevreden over verbruik/efficiency. Lager zetten stooklijn geeft je misschien langere runs.

Wij hebben ook last van resonantie, nog geen oplossing voor, behalve vermogen ‘s nachts afknijpen. Hoor graag meer als de monteur bij jullie helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
De monteur is langs geweest. De warmtepomp stond op een vrij hoog vermogen ingesteld. Dat is nu terug geschroefd. Ook zijn andere parameters aangepast. Nu is de warmtepomp al een stuk stiller.

Nu even afwachten wat het in huis gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
tristan5555 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:43:
De monteur is langs geweest. De warmtepomp stond op een vrij hoog vermogen ingesteld. Dat is nu terug geschroefd. Ook zijn andere parameters aangepast. Nu is de warmtepomp al een stuk stiller.

Nu even afwachten wat het in huis gaat doen.
Op welk vermogen draait de wp nu bij jullie? Vermogen is bij ons 1.3 kW electrisch vermogen (8.4 afgegeven vermogen), waarbij compressor dan op zo’n 1800 toeren draait (40%??), met regelmatig pieken omhoog. Maar nooit lager…

Resonantie hier gelukkig geen last van. Wp staat in de kelder, misschien scheelt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
Ik heb niet alles inzichtelijk. Maar hij stond op 100 procent vermogen en draaide dan op 1.5kWh gebruikt -> 7.1kWh geleverd.

Nu is het 60 procent en 0.8kWh gebruikt -> 5.1kWh geleverd.

Toerental is 3000rpm, dat was 4200.

Het scheelt echt behoorlijk in geluid. Dus ik ben erg tevreden.

Overigens valt het verbruik me mee, in 7 maanden hebben we 1300kWh gebruikt in een vrijstaand huis uit 1996. Ik had de temperatuur wel vrij laag staan natuurlijk, die schommelde tussen 19 graden en 19.8 graden. En allicht komen er nog hele koude weken aan. We hebben de thtouch nu wel een half graadje hoger gezet.

[ Voor 41% gewijzigd door tristan5555 op 27-01-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v_borst
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-02 23:30
Mijn woning bevat ongeveer 200 m² (inhoud 700m³) en bevat vloerverwarming op de begane grond en 1ste verdieping.
Ik heb een warmwatervoorziening van 500 liter (ons gezin bestaat uit 5 personen).

Qua verbruik zit ik (puur voor de warmtepomp) aan gebruikte energie op jaarbasis op 3000 kwh: Jan en december 500 kwh, feb en maart 400 kwh, april en november 300 en overige maanden 100 kwh.

Gedurende de koude maanden is de woning ongeveer 20,5 graden beneden en de bovenverdieping en garage zo'n 19 graden.

Ik gebruik zowel de eplucon app alsook de emodul app. Deze laatste is wat mij betreft veel beter omdat hiermee alles uit te lezen is.

Ben benieuwd naar andere ervaringscijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Ons huis is gebouwd begin jaren vijftig, oppervlak 200 m2. Alleen begane grond wordt verwarmd, met vloerverwarming. Tijdens recente verbouwing balansventilatie aangebracht. Deel vd ramen is triple glas, deel is oud dubbelglas in stalen kozijnen (monument). Vloer, muren, zolder nageisoleerd.

Ons verbruik in januari en februari samen is (dor eplucon afgerond…) 700 kwh. Temperatuur is huis is overdag rond 19.2; snachts rond 18.6 oC. We hebben een 300 liter boiler staan, gezin met 3 personen.

We gebruiken de eplucon (web)-app, niet de e-touch. v_borst, ik begrijp dat jij de Tech zoneverdeling gebruikt? Hoe bevalt dat?

[ Voor 12% gewijzigd door ChrisK op 01-03-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
v_borst schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:58:
Mijn woning bevat ongeveer 200 m² (inhoud 700m³) en bevat vloerverwarming op de begane grond en 1ste verdieping.
Ik heb een warmwatervoorziening van 500 liter (ons gezin bestaat uit 5 personen).

Qua verbruik zit ik (puur voor de warmtepomp) aan gebruikte energie op jaarbasis op 3000 kwh: Jan en december 500 kwh, feb en maart 400 kwh, april en november 300 en overige maanden 100 kwh.

Gedurende de koude maanden is de woning ongeveer 20,5 graden beneden en de bovenverdieping en garage zo'n 19 graden.

Ik gebruik zowel de eplucon app alsook de emodul app. Deze laatste is wat mij betreft veel beter omdat hiermee alles uit te lezen is.

Ben benieuwd naar andere ervaringscijfers.
Morgen precies 1 jaar de WP. Op de Eplucon app 1400kWh verbruik elektrisch voor 8600kWh thermisch. SPF 6.1. Huishouden van 4. 150m2. 450m3.

Feb 200kwh
Jan 300kwh
Dec 300kwh
Zomermaanden zo’n 40kWh per maand

(Resolutie is maar 100kwh omdat Eplucon met de th-touch volgens mij iets nog niet op orde heeft). Dit is volgens mij exclusief de pompen van de bron en VVW.

Plan is om er ooit een meter in de groepenkast voor te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v_borst
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-02 23:30
Dat is een groot verschil. Op hoeveel graden heb je je warm water ingesteld staan? En de temperatuur op de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
SWW op 56.
Stooklijn vrij laag. Water richting de VVW is meestal iets van 27-28 graden.
19.7C op thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitramRetsok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-09-2024
Goedemiddag

Ik heb ook een EcoForest warmtepomp in combinatie met vloerverwarming in mijn huis (220 m2). In mijn geval is dat een lucht/water pomp.

Aan het begin toen ik hem net had zat hij op een SPF van 5,4 , jammer genoeg is dat nu gezakt naar 4,7.
Ik ben dus op zoek hoe ik hier invloed op kan uitoefenen, zonder dat mijn gezin het koud vind of zo.

Nu kan ik zelf niet veel instellen in de Epuclon app, want dat zit in beheer/support bij mijn leverancier.

Ik zie veel afkortingen en begrippen voorbij komen in dit topic, zoals SWW, VVW, hystere, stooklijn.
Hoe verhouden die zich ten op zichte van elkaar? En wat betekent iedere term? Is er een korte uitleg mogelijk in 2 a 3 regels?

Ik wil het in de woonkamer ongeveer 20,2 graden hebben. Douchen moet natuurlijk wel gewoon aangenaam zijn.

Is er een " ideale" instelling van elk van de genoemde begrippen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
@NitramRetsok

SWW: Sanitair(?) warm water. Met een WP doorgaans in je boiler vat. Temperatuur meestal boven de 56C vanwege legionella, maar kan ook lager als je regelmatig een legionellarun doet (tenminste 60C voor een bepaalde tijd). Lagere temperatuur -> hogere efficiëntie -> minder capaciteit in je vat -> korter douchen. De mengkraan van je douche zorgt voor de temperatuur (zo lang er warm water is), het is alleen eerder op.

VVW: Vloerverwarming, waardoor je doorgaans met lagere temperaturen (25-35C) kunt verwarmen.

Hystere: Verschil tussen ingestelde temperatuur en echte temperatuur voordat de WP aanslaat. Dus met hystere van 0.2C en gewenste temperatuur van 20.2 gaat de warmtepomp aan bij 20C, stookt door tot 20.2C en wacht dan weer tot de temperatuur onder de 20C komt. Grotere range -> langere runs, minder start-stop, maar ook iets minder comfort

Stooklijn: De warmtepomp past de temperatuur van de verwarming aan aan de buitentemperatuur. Hoe kouder het is, hoe hoger de watertemperatuur voor de verwarming. Lagere stooklijn -> lagere temperatuur -> hogere efficiëntie, maar ook lagere afgifte van warmte. Dus laag, maar niet TE laag zetten :)

In jouw geval gaat de SPF naar beneden als het buiten kouder is: zowel hogere warmte voor de verwarming (zie stooklijn) als lagere brontemperatuur (buitenlucht). Daar kun je niet zoveel aan doen denk ik. Een lagere stooklijn zou iets kunnen helpen, hangt er van af of je het huis dan nog steeds warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
ChrisK schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:00:
Ons huis is gebouwd begin jaren vijftig, oppervlak 200 m2. Alleen begane grond wordt verwarmd, met vloerverwarming. Tijdens recente verbouwing balansventilatie aangebracht. Deel vd ramen is triple glas, deel is oud dubbelglas in stalen kozijnen (monument). Vloer, muren, zolder nageisoleerd.

Ons verbruik in januari en februari samen is (dor eplucon afgerond…) 700 kwh. Temperatuur is huis is overdag rond 19.2; snachts rond 18.6 oC. We hebben een 300 liter boiler staan, gezin met 3 personen.

We gebruiken de eplucon (web)-app, niet de e-touch. v_borst, ik begrijp dat jij de Tech zoneverdeling gebruikt? Hoe bevalt dat?
Wij gebruiken ook tech zone verdeling icm ecoforest wp. Ervaringen zijn goed. Alhoewel ik wel merk dat we de meeste ruimtes op een vast temp hebben staan. Alleen de badkamers variëren we iets (Voor als er bijvoorbeeld gasten zijn die blijven slapen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Nog een vraag,

Ik zie dat het compressor toerental soms een heel "piekerig" verloop heeft. Zien anderen dit ook?

Dit heeft volgens mij een resonerend geluid bij ons. Best irritant als dat in de avond/nacht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdsWVw8O0B5Dx0Y3ZDM4iIHMEoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFNRXMFmWGtJKJcLxkpGlHoG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Sportmind schreef op zondag 2 april 2023 @ 01:19:
Ik zie dat het compressor toerental soms een heel "piekerig" verloop heeft. Zien anderen dit ook?
[Afbeelding]
Nee, bij ons verloopt ‘ie veel minder piekerig (zie hieronder). Dit zijn bij jou wel heel veel start-stops; lijkt me een goede reden om de dealer er even bij te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s545GeVf9NWBh7FQ2uFnmCz19hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5SIUmQpZUeYyENN3oxCMnZu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
In onze discussies met de installateur om toch een kleine nachtverlaging te kunnen programmeren, is nu voorgesteld om bij onze Ecoforest EcoGeo een "Honeywell Home Chronotherm Touch Modulation klokthermostaat" te installeren. Deze wordt als extra thermostaat geplaatst, dus samen met de ThTouch als ik het goed heb begrepen.

Misschien denk ik te simpel, maar als deze thermostaat kan worden toegevoegd zou ik dan ook een slimme thermostaat met OpenTherm kunnen koppelen? Installateur vind dit weer een lastige vraag, dus ik doe graag even een beroep op de inzichten hier.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Tado. Of wellicht andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-06 16:32
Het idee van je installateur is volgens mij helemaal niet mogelijk. Zeker de combo met de th-touch kan volgens mij niet. Je hebt wel gelijk dat elke OpenTherm thermostaat zou moeten werken als de Honeywell werkt.
Misschien een makkelijkere optie: volgens mij kun je de th-touch aansturen via Google Home, kun je niet via bijvoorbeeld Home Assistant de nachtverlaging automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Of de installateur heeft toch iets van een OpenTherm naar modbus converter, maar die kon ik niet zo snel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:13
ChrisK schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:26:
In onze discussies met de installateur om toch een kleine nachtverlaging te kunnen programmeren, is nu voorgesteld om bij onze Ecoforest EcoGeo een "Honeywell Home Chronotherm Touch Modulation klokthermostaat" te installeren. Deze wordt als extra thermostaat geplaatst, dus samen met de ThTouch als ik het goed heb begrepen.

Misschien denk ik te simpel, maar als deze thermostaat kan worden toegevoegd zou ik dan ook een slimme thermostaat met OpenTherm kunnen koppelen? Installateur vind dit weer een lastige vraag, dus ik doe graag even een beroep op de inzichten hier.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Tado. Of wellicht andere suggesties?
Om je vraag meteen te beantwoorden: nee het is niet mogelijk.

de Ecoforest ondersteunt geen OT en waarschijnlijk krijg je de Honeywell Home Chronotherm Touch klokthermostaat Aan/Uit versie en hoogst waarschijnlijk op de 24Vdc / 24Vca poort aangesloten terwijl de th-touch op de BMS?? poort aangesloten kan blijven. (geen verstand van de th-touch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Maar dan heb je geen nachtverlaging, maar nachtuitschakeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
JuutieZ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:10:
Maar dan heb je geen nachtverlaging, maar nachtuitschakeling...
Nachtuitschakeling?? Thermostaat schakel de wp niet uit, maar werkt als 1 zone regeling, het meet de ruimte temperatuur op, is er vraag dan gaat de verwarming aan, is de set temp bereikt dan dan gaat verwarming uit, th-touch werkt precies zo, maar kan geen meerdere set points hebben.

Vermogen modulatie regelt de wp zelf.

Th-touch is blijkbaar niets anders dan een kleurscherm van het display van de pomp (afgaande van de screenshots en handleiding), de enige extras zijn de grafieken en eventueel de dynamische elek. tarieven

Let wel op dat bij het nieuwe thermostaat een soort van hysterese in te stellen is anders krijg je bij een geringste temp. verschil pendel gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Ik was het hele principe van aan-uit-thermostaten even vergeten, maar die zijn sowieso niet het beste met een modulerende warmtepomp (omdat die zijn aanvoertemperatuur berekent aan de hand van de ingestelde temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
JuutieZ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:48:
Misschien een makkelijkere optie: volgens mij kun je de th-touch aansturen via Google Home, kun je niet via bijvoorbeeld Home Assistant de nachtverlaging automatiseren?
Als je daar meer informatie over hebt, dan houd ik me aanbevolen! Liever ga ik helemaal niet rommelen met een extra thermostaat. Maar de importeur Eplucon is weinig flexibel wat dat betreft…
xavier_82 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:38:
[...]
Th-touch is blijkbaar niets anders dan een kleurscherm van het display van de pomp (afgaande van de screenshots en handleiding), de enige extras zijn de grafieken en eventueel de dynamische elek. tarieven
Klopt helemaal!
xavier_82 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:38:
[...]

Let wel op dat bij het nieuwe thermostaat een soort van hysterese in te stellen is anders krijg je bij een geringste temp. verschil pendel gedrag
Dank, dat zal ik zeker in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
JuutieZ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:51:
Ik was het hele principe van aan-uit-thermostaten even vergeten, maar die zijn sowieso niet het beste met een modulerende warmtepomp (omdat die zijn aanvoertemperatuur berekent aan de hand van de ingestelde temperatuur)
Huh?

Aanvoertemperatuur wordt door de stooklijn bepaald niet door de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
xavier_82 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:07:
[...]
Om je vraag meteen te beantwoorden: nee het is niet mogelijk.

de Ecoforest ondersteunt geen OT en waarschijnlijk krijg je de Honeywell Home Chronotherm Touch klokthermostaat Aan/Uit versie en hoogst waarschijnlijk op de 24Vdc / 24Vca poort aangesloten terwijl de th-touch op de BMS?? poort aangesloten kan blijven. (geen verstand van de th-touch)
Eigenlijk wat ik al verbaasd over OT, maar de installateur had een plaatje meegestuurd van de modulerende versie (dus OT, toch?). Als de Honeywell aan/uit op de 24V poort wordt aangesloten, betekent het dan dat ‘ ie in feite de thTouch overruled als thermostaat? En wordt er dan nog intelligentie in de thTouch aangesproken (mocht die er uberhaupt al zijn….)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JuutieZ
Die intelligentie is wel een leuk dingetje, ik hoorde van anderen dat het niet fantastisch werkt, wel hoorde ik een paar weekjes terug van mn installateur dat er iemand is aangenomen die voltijds aan die intelligentie gaat werken, dus om die optie te houden moet je toch de th-touch hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
xavier_82 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:14:
[...]

Huh?

Aanvoertemperatuur wordt door de stooklijn bepaald niet door de thermostaat.
Das waar, maar soms wordt de buitentemperatuur 'gecorrigeerd' met de binnentemperatuur, dus dan heb je wel een temperatuur nodig (alleen niet set, maar de werkelijke)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
ChrisK schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:08:
[...]

Als je daar meer informatie over hebt, dan houd ik me aanbevolen! Liever ga ik helemaal niet rommelen met een extra thermostaat. Maar de importeur Eplucon is weinig flexibel wat dat betreft…
Het kan dat het alleen werkt met sommige Tech apparatuur (en die moeten trouwens ook kunnen werken met de wp), maar vraag het vooral na, want een Google Home integratie moet niet het moeilijkste zijn voor een software developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
ChrisK schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:14:
[...]

Eigenlijk wat ik al verbaasd over OT, maar de installateur had een plaatje meegestuurd van de modulerende versie (dus OT, toch?). Als de Honeywell aan/uit op de 24V poort wordt aangesloten, betekent het dan dat ‘ ie in feite de thTouch overruled als thermostaat? En wordt er dan nog intelligentie in de thTouch aangesproken (mocht die er uberhaupt al zijn….)?
Ik ga er wel vanuit dat ie overruled wordt, maar zeker weet ik het niet, er is weinig over te vinden en zelf heb ik het niet.

Over welke intelligentie heb je het over? Wat is er zo intelligent aan de th-touch? Of heb je misschien de installatie handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
De intelligentie zit vooral in het meer of minder verwarmen afhankelijk van het weer, de dynamische energieprijzen en zonneenergie. Daarnaast vinden installateurs het handig om op afstand mee te kunnen kijken. Voor meer info: https://www.eplucon.nl/concepten/e-control/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
JuutieZ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:20:
[...]

Das waar, maar soms wordt de buitentemperatuur 'gecorrigeerd' met de binnentemperatuur, dus dan heb je wel een temperatuur nodig (alleen niet set, maar de werkelijke)
M.i heeft de ecoforest geen ruimte compensatie, er is namelijk niets dat er naar wijst, niet in de gebruikershandleiding, installatiehandleiding of in de menus van de pomp zelf.

Als er iets van ruimte compensatie zou bestaan dan had je ergens wel een menu met hoeveel ‘compensatie/correctie’ je de buiten temperatuur zou willen compenseren/corrigeren?

Maar als ik het verkeerd heb hoor ik dat ook :)
JuutieZ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:11:
De intelligentie zit vooral in het meer of minder verwarmen afhankelijk van het weer, de dynamische energieprijzen en zonneenergie. Daarnaast vinden installateurs het handig om op afstand mee te kunnen kijken. Voor meer info: https://www.eplucon.nl/concepten/e-control/
Wat is er zo intelligent aan het meer of minder verwarmen afhankelijk van het weer? Wat doe de th-touch dan op zo een moment?

[ Voor 26% gewijzigd door xavier_82 op 18-04-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
JuutieZ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:11:
Die van mij doet daar helaas nog niets mee. Ik heb gevraagd om een module die schakelt met mijn dynamisch electriciteitsprijzen. Die heb ik niet gekregen, alleen een mededeling dat nu in de software een aanpassing is gedaan dat er op de drie duurste uren per dag niet wordt verwarmd. Helaas wordt er op de duurste uren gewoon verwarmd en verwacht ik ook hier iets meer intelligentie dan dat.
De data die uit de thTouch komt is top (behalve dan energieverbruik en opwekking, want die worden op honderdtallen afgerond :-( ), maar verder nog weinig intelligentie te ontdekken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Leuke praatjes hebben ze daar dan, want mijn installateur hield wel zo'n verhaal, zien dus maar wat daarvan waar is/wordt, k ben benieuwd.
Sowieso zou een api om de th-touch 'bij' te sturen niet verkeerd zijn, zeker omdat iedereen t wel weer anders wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Gisteren heb ik weer contact gehad met de installateur. Ze hebben nu een link met de dynamische stroomprijzen gemaakt in onze software (geen idee waar of hoe…). Verder geen slimmigheid: op de duurste drie uren van de dag wordt niet verwarmd. Is het koud in huis; pech; de wp gaat gewoon even uit.

Daarom speel ik nu met een ander idee. In plaats van de Honeywell aan/uit wil ik een Tado aan/uit aansluiten op onze ecoforest. Tado werkt samen met Tibber en ik verwacht dat we dan dus wel ècht slim en dynamisch kunnen verwarmen. De installateur bevestigd dat dit gewoon moet kunnen, maar heeft geen ervaring met Tado en wil daarom alleen de Honeywell aansluiten; iemand hier suggesties hoe ik de Tado aan zou kunnen sluiten? Ik begrijp dat de Tado ook een apparaatcode mee moet krijgen; die is er niet voor de Ecoforest. Enig idee hoe ik dat zou kunnen aanvliegen?

[ Voor 4% gewijzigd door ChrisK op 22-04-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 15:13
In tegenstelling tot de Ecoforest warmtepomp, zijn de TECH controller en thermostaten niet uit te lezen via Modbus, althans niet officieel. Ik heb contact gehad met TECH hierover en die geven aan dat ze een proprietary protocol gebruiken (RS-285). Zover ik weet ik dit geen officieel protocol en kan hier ook weinig over vinden.

Gezien de bedrading vermoed en ontvangen informatie vermoed ik inderdaad dat het gaat om seriële data. Zou het daarom toch niet mogelijk zijn om deze data te onderscheppen om zo de informatie lokaal uit te lezen? Helaas is heb ik te weinig ervaring met seriële data en vraag mij dan ook af wat de beste aanpak zou kunnen zijn?

Op mijn TECH EU-L-9R controller zit een Tech EU-M-9R gekoppeld waar de informatie van alle thermostaten wordt op weer gegeven en vanaf waar ik alle thermostaten kan bedienen. Als te achterhalen is hoe de communicatie vanaf deze unit werkt dan is volledige controle mogelijks volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Als eerste, tis of rs-232 of rs-485, waarschijnlijk het laatste, dat moet makkelijk te inspecteren zijn (zoek maar op "sniffer rs-485".
Alleen heb je dan alleen ruwe data, of die makkelijk te interpreteren is, is maar zeer de vraag, daarnaast kun je waarschijnlijk niet naast je Tech EU-M-9R nog een apparaat hebben die als master fungeert. Dus volledige controle kan dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Moet die Tech controller niet via Google Home aan te sturen zijn? (Als ik eplucon moet geloven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
JuutieZ schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:53:
Als eerste, tis of rs-232 of rs-485, waarschijnlijk het laatste, dat moet makkelijk te inspecteren zijn (zoek maar op "sniffer rs-485".
Alleen heb je dan alleen ruwe data, of die makkelijk te interpreteren is, is maar zeer de vraag, daarnaast kun je waarschijnlijk niet naast je Tech EU-M-9R nog een apparaat hebben die als master fungeert. Dus volledige controle kan dan niet.
Zelf verwacht ik ook dat het rs-232 of rs-485 is, maar de medewerker van TECH had het toch echt over rs-285: "There is our dedicated RS-285.".

Op de thermostaat zijn 4 draden aangesloten, een + een - en een TX en RX. De TX en RX heb ik al zojuist al even aan mijn Waveshare USB to RS485 Bidirectional Converter gekoppeld. Via Serial Port Monitor krijg ik er dan wel wat data uit maar daar is een soep van te maken onafhankelijk van welke baudrate ik kies. Nu weet ik natuurlijk niet of de Waveshare de juiste tool is voor wat ik probeer te bereiken en of ik het correct heb aangesloten aangezien mijn Waveshare een A+ en B- heeft en geen TX/RX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Rx en tx wijst juist op een full duplex rs-232 verbinding, dan heb je wel een andere usb converter nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
Je zou kunnen vragen of ze de spec van hun interface willen delen. Bij Solax heb ik dat ooit voor hun protocol van een inverter gekregen en dat was vervolgens vrij gemakkelijk te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
HectorMalot schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:37:
Je zou kunnen vragen of ze de spec van hun interface willen delen. Bij Solax heb ik dat ooit voor hun protocol van een inverter gekregen en dat was vervolgens vrij gemakkelijk te implementeren.
Zojuist contact met ze opgenomen en het enige wat ze mij wilde vertellen is dat het een rs-232 systeem is welke door hun is aangepast. Meer informatie wilde ze niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Heb je al gekeken naar wat je via wifi/api zou kunnen doen? Dat lijkt me makkelijker dan via een onbekend rs-232 protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
JuutieZ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:51:
Heb je al gekeken naar wat je via wifi/api zou kunnen doen? Dat lijkt me makkelijker dan via een onbekend rs-232 protocol.
Er is een API vanuit TECH maar deze loopt via hun servers. De controller heeft geen toegang tot het internet en ik wil het graag lokaal laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 21:25
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een Ecogeo 1-9 B2 die in de zomer van 2019 is geïnstalleerd. Ik heb tot vandaag het uitlezen gedaan via HA en RS485/BMS2 poort. Ik had gehoopt dat ik zowel de HA als de TH-touch samen op een bus kon laten draaien. Dat blijkt niet zo te zijn.

Hier tweakers die dit hebben opgelost met ene modbus switch/server? Of wellicht ervaring met de BMS poort naast de BMS2 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
superyupkent schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:27:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een Ecogeo 1-9 B2 die in de zomer van 2019 is geïnstalleerd. Ik heb tot vandaag het uitlezen gedaan via HA en RS485/BMS2 poort. Ik had gehoopt dat ik zowel de HA als de TH-touch samen op een bus kon laten draaien. Dat blijkt niet zo te zijn.

Hier tweakers die dit hebben opgelost met ene modbus switch/server? Of wellicht ervaring met de BMS poort naast de BMS2 poort?
Om de BMS1 poort te gebruiken is een aparte module nodig en de koste een paar honderd euro vertelde Eplucon mij. Misschien is een modbus proxy een oplossing, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
superyupkent schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:27:
Goedemiddag allemaal,

@ErwinE heeft hier eerder informatie over gegeven, die kun je teruglezen in het topic 'Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis': https://gathering.tweaker...Bfilter_userids%5D=erwine

(Als je trouwens wat voor HA gaat maken, zou ik je over een half jaar kunnen helpen (zodra installatie hier klaar is), maar als je het daarvoor al klaar hebt, zie ik graag wat je hebt kunnen maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Dank @JuutieZ ,

Ik heb al wat gemaakt voor HA, dat draait al een paar jaar. Ik heb mijn eenvoudige thermostaat van Carel laten vervangen door de th-touch omdat mijn installateur graag het onderhoud wil combineren met extern uitlezen. Samen op een bus zorgt voor storingen.

@KoBolD54 ik heb inderdaad gezien dat er zogenaamde proxies/FieldServers zijn. Zoals deze & deze. Allemaal redelijk duur.

Ik wil zonder al te veel gedoe en max €50 euro de beide systemen naast elkaar proberen te laten draaien. Zo niet gaat de oude thermostaat terug. Overigens begreep ik dat de thermostaat die standaard bij de Carel regelaar hoort een hygrometer heeft en de th-touch niet. Berekeningen van dauwpunt is niet mogelijk met de th-touch. Wel slordig voor een apparaat van €335. Daarnaast schijnt de th-touch dynamische prijzen te snbappen en op basis van goedkope of negatieve stroom de stooklijn aan te kunnen passen. Die feature heb ik ook nog niet kunnen vinden.

Ik ga nog even ene weekje verder in de RS485 rabbit hole en zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
superyupkent schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:46:
Daarnaast schijnt de th-touch dynamische prijzen te snbappen en op basis van goedkope of negatieve stroom de stooklijn aan te kunnen passen. Die feature heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Dit lijkt bar tegen te vallen. We hebben onze installateur gevraagd de koppeling met dynamische prijzen te activeren. Lastig, lastig, en na twee maanden schijnt het zo dat er remote een instelling is gewijzigd (die ik zelf niet vinden kan) zodat de wp op de drie duurste uren van de dag niet aan gaat. Maar dan wel zonder verdere intelligentie (dus niet in de goedkope uren een beetje extra warmte bv). En als ik het controleer met het prijsprofiel in mijn Tibber-app, dan twijfel ik of er echt wel iets is aangepast…

Voorlopig krIjgen we nog niet wat er ooit is beloofd, maar misschien dat oplossingen die binnen deze groep ontwikkeld worden ons wel verder helpen. Ik kijk ben zelf niet zo handig daarin, dus kijk er naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Zelf oplossingen maken in combinatie met de th-touch wordt lastig, wel verwacht ik dat de th-touch veel slimmer gaat worden, maar dat moeten we maar zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Wat is jullie ervaring hier met het ontvangen van software updates dan? Worden die wel zonder gedoe afgegeven? De software updates van de EcoGeo willen ze iig niet door klanten laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinE
ChrisK schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:18:
[...]
Dit lijkt bar tegen te vallen. We hebben onze installateur gevraagd de koppeling met dynamische prijzen te activeren. Lastig, lastig, en na twee maanden schijnt het zo dat er remote een instelling is gewijzigd (die ik zelf niet vinden kan) zodat de wp op de drie duurste uren van de dag niet aan gaat. Maar dan wel zonder verdere intelligentie (dus niet in de goedkope uren een beetje extra warmte bv). En als ik het controleer met het prijsprofiel in mijn Tibber-app, dan twijfel ik of er echt wel iets is aangepast…
[...]
Op de ThTouch of via de portal kun je instellen dat de warmtepomp een aantal uren per dag niet aan gaat. De modus moet dan "Auto ThTouch" zijn. Dit heb ik een tijdje gebruikt, inclusief het weekend van 17 en 18 december 2022, toen het dag en nacht een paar graden vroor. Op een ochtend was het 15 graden in de kamer, en de verwarming heeft er meer dan een dag over gedaan om het weer op temperatuur te krijgen. Toen heb ik besloten dat de ThTouch dit soort dingen niet meer mag beslissen, want het is allemaal veel te simpel en ontzorgt daarom niet echt. Sindsdien staat het systeem op "Auto WP", waarbij de ThTouch vooral als thermostaat en kleurendisplay van de warmtepomp fungeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErwinE
JuutieZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:43:
Zelf oplossingen maken in combinatie met de th-touch wordt lastig, wel verwacht ik dat de th-touch veel slimmer gaat worden, maar dat moeten we maar zien
Ja, er kan maar een master op de modbus, en dat is de ThTouch. Zo lang die er op zit, kun je alleen afluisteren wat er op de seriele poort wordt uitgewisseld. En via wifi kan ik niet bij de ThTouch komen. Ik vind het allemaal maar mager. De ThTouch is veelzijdige hardware, maar de software is gesloten. De concepten van Eplucon bevatten goede ideeen, alleen zijn die erg beperkt uitgewerkt qua functionaliteit, met niet meer dan een flyer als documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Vandaag mijn EU-M-9R maar eens opgemaakt om te kijken of daar iets kan vinden om de informatie uit te halen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQJCa2I4DnhTLfjzNmzEvnZKFkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cS1ybyTX9pSdjdCGjRFyiJW8.jpg?f=fotoalbum_large

Met mijn beperkte kennis lijken de drie connectiepunten rechtsboven mij een serial (UART?). Een meeting laat zien dat het eerste connectiepunt is ground is. De andere twee zijn dan vermoedelijk TX / RX. Als ik deze aansluit en de unit opstart krijg ik op mijn USB to TTL direct output, helaas wel onleesbaar. Ook na het veranderen van de baudrate levert niets op.

Op de middelste vier pinnen (waarmee hij apparaat ook zijn verbinding maakt met de backplane) zijn van links naar rechts: TX, RX, 5V en GND op de backplane.

Als er iemand nog tips heeft dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
Wij hebben onze EcoGeo 1-9 de hele winter op instelling "verwarmen" gehad. Wat gebruiken jullie voor instelling om te warmen en koelen, "auto binnen" of "auto WP"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisK
Op advies van de installateur staat deze op ‘verwarmen’. Binnenkort zetten we’m om naar ‘koelen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:02
Beste forumleden,

Wij overwegen ook de aanschaf van een EcoGeo 1-9 warmtepomp - waarbij de Th touch een leuke optie erbij lijkt te zijn.
Omdat we ook nog zonnepanelen willen aanschaffen, is de warmtepomp schijnbaar goed integreerbaar met Solax inverters
.
Nu lees ik over relatief veel geluid van de warmtepomp - wat mijn enthousiastme beperkt...

Iemand die aan kan geven wat het voordeel van een Solax inverter is bij deze setup (schijnbaar functionaliteit qua integreerbaarheid maar niet echt duidelijk wat dit nu exact inhoudt). Het lijkt de cloud verbinding te zijn met de Solax hybride inverter....is dat het enige ?

Ik hoor het graag,

Mvgrt.,

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten730 op 31-05-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
De informatie over wat moet kunnen is een beetje tegenstrijdig, eplucon belooft dynamisch verwarmen, terwijl anderen hier zeggen dat dat alleen maar 3 uren per dag geen verwarming betekent. Ze zijn het aan het ontwikkelen, dus het moet veel beter worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
Ik ben best tevreden over de 1-9. Maar, er is zeker wel wat geluid als hij ’s nachts aan gaat.

De th-touch aan de andere kant niet tevreden over. UX is belabberd, software onbetrouwbaar. Op dit moment bv niet in staat om via de app de temperatuur aan te passen. Van wat ik begrepen heb is er ook geen echt dynamische inschakeling, maar gewoon een paar uur de warmtepomp uitzetten.

Modbus op de 1-9 is goed gedocumenteerd. Je kunt hem op die manier prima via home assistant aansturen als je dat aandurft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Geluid is wat mij betreft zeker geen probleem. Ik slaap nast ons washok/technische ruimte. Soms wat gebrom vergelijkbaar met een koelkast die aanslaat. Th-touch gaat bij mij weer van de muur af. ga terug naar mijn Home Assistant setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
superyupkent schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:24:
Geluid is wat mij betreft zeker geen probleem. Ik slaap nast ons washok/technische ruimte. Soms wat gebrom vergelijkbaar met een koelkast die aanslaat. Th-touch gaat bij mij weer van de muur af. ga terug naar mijn Home Assistant setup
Hoe sturen jullie de thermostaten van de verschillende ruimtes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Hoe sturen jullie de thermostaten van de verschillende ruimtes aan?
Niet, 1 temperatuur in de huiskamer op BG.

Wanneer ik de modus schakel van verwarmen naar koelen gaat er een seintje naar de TECH regelaar. Die zorgt ervoor dat:
in de zomer: bovenste etage opengaat voor het koelen en badkamer dichtgaat ivm tegengaan condens en koude vloer.
in de winter: bovenste etage dichtgaat (immers voldoende warmte gaat naar boven), badkamer gaat weer open ivm verwarmen.

Dit werkt perfect, onze woning is opgeleverd in 2019, HR++, 160m², 3 woonlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
superyupkent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Niet, 1 temperatuur in de huiskamer op BG.

Wanneer ik de modus schakel van verwarmen naar koelen gaat er een seintje naar de TECH regelaar. Die zorgt ervoor dat:
in de zomer: bovenste etage opengaat voor het koelen en badkamer dichtgaat ivm tegengaan condens en koude vloer.
in de winter: bovenste etage dichtgaat (immers voldoende warmte gaat naar boven), badkamer gaat weer open ivm verwarmen.

Dit werkt perfect, onze woning is opgeleverd in 2019, HR++, 160m², 3 woonlagen
Heb je misschien een schema hoe je dat seintje naar de TECH stuurt en hoe het aangesloten is? In mijn huidige situatie stuurt de thermostaat de TECH aan en die de warmtepomp als ik het goed begrepen heb van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Er is een vast relais in de Carel regelunit in de wp die dit doet. Ik check dit even bij installateur. Spreek ze volgende week voor het retourneren van de th-touch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pat242
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-06 20:51
Niet via de weg die ik het liefst zou willen, namelijk lokaar via API, maar ben toch wel tevreden dat ik wat kan gebruiken en tonen binnen mijn Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOOU88TmLCq8JMlGjRNXxWLPdro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlEWSEvjCs5sKesaMpP8kASY.jpg?f=fotoalbum_large

Via webscraping de gegevens ophalen bij Eplucon en als entities gedefinieerd in HA. En dan de gegevens tonen in een picture card met de entities die gevuld zijn door de scraper. Hopelijk veranderen ze de inhoud van de website niet teveel.

[ Voor 10% gewijzigd door pat242 op 16-08-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
pat242 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:54:
Niet via de weg die ik het liefst zou willen, namelijk lokaar via API, maar ben toch wel tevreden dat ik wat kan gebruiken en tonen binnen mijn Home Assistant

[Afbeelding]
Via webscraping de gegevens ophalen bij Eplucon en als entities gedefinieerd in HA. En dan de gegevens tonen in een picture card met de entities die gevuld zijn door de scraper. Hopelijk veranderen ze de inhoud van de website niet teveel.
Dat ziet er heel mooi uit. Zou je de config willen delen hoe je dit hebt opgezet?

[ Voor 10% gewijzigd door KoBolD54 op 16-08-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Weet iemand trouwens of er een simpele manier is om in te stellen dat de Ecoforest geen warm water in de nacht gaat maken? Ik heb het liever alleen overdag als de zon schijnt ☀️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nimmer99
  • Laatst online: 19-06 12:45
Voor mensen die graag de EcoGeo via ModBus aan Home Assistant willen hangen hier wat informatie om dat te regelen. Hopelijk heeft iemand er wat aan.

Vaak hangt er al een ThTouch als master aan de modbus. Gelukkig kan je nog een modbus in de EcoGeo toevoegen. Het typenummer van deze uitbreidingskaart is: PCOS004850. Deze uitbreidingskaart plug je in de BMS2 port.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InMLke4IDoifFP6advAI_2sNihI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pi6SivulvvkcOPp7nQmqYKuu.jpg?f=user_large
Je moet dan de bovenste kap van de EcoGeo afhalen, letop dat je de draad van het display niet kapot maakt. Vervolgens de linker klep open klappen. Op het plaatje staat een rode pijl waar de kaart moet komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu746JG1gqwseJrynxv3YmhDgVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYn3OVLNbVrY9vBE0uwlD2I8.jpg?f=fotoalbum_large

En als je klaar bent moet het er zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtJR70s7fWBnw-PQJFhMcB03a_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71ipKGR2vjuZ71LJL0DQi0mH.jpg?f=fotoalbum_large

Gegevens voor de modbus connectie:
Baudrate = 19200
Stopbits = 2
Parity = None
Slave Address = 17 (maar zou anders kunnen zijn?)

Zie hier voor info hoe je de registers oa. kan inregelen:
https://community.home-as...pumps-via-modbus/309968/6

EcoGeo heeft een pdf "ecoGEO & ecoAIR - Quick guide to Modbus communications" waarin alle registers gedocumenteerd staan: modbus-2021-en-v02.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Klopt het dat die kaart ongeveer €200 kost? Waar heb je deze op de kop kunnen tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
Die kaart is inderdaad niet goedkoop, dat is een beetje jammer. Ik heb'm via mijn installateur besteld, om zeker te weten dat ik de juiste kaart zo krijgen. Maar ik zie dat de kaart met hetzelfde typenummer ook via internet te bestellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-06 23:19

Marce

Het is Marc met een C!

Sinds gister ook een bezitten van een EcoGeo 1-9. Voorheen had ik mijn ketel zelf ook helemaal onder controle en nu valt dat met de ThTouch toch wel een beetje tegen wat ik kan doen.

Ik zal nog even met mijn installateur in overleg over wat de opties zijn voordat ik echt ga lopen hacken. De installateur zal het wel waarderen als ze gewoon nog inzicht hebben in de status van dat ding. Eventueel wil ik iets gaan maken wat ik er tussen kan plaatsen als een soort man in the middle waarbij de ThTouch nog wel uit kan lezen maar ik zelf feitelijk de besturing ga doen.

In de tussentijd, @nimmer99, heb jij dat register document? Ik kan die namelijk nergens vinden online. Als je die zou willen delen (evt via DM) wordt dat erg gewaardeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Marce op 10-10-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Het document is al eerder gedeeld in het water water topic: grote_oever in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Marce schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:37:
Ik zal nog even met mijn installateur in overleg over wat de opties zijn voordat ik echt ga lopen hacken. De installateur zal het wel waarderen als ze gewoon nog inzicht hebben in de status van dat ding.
Heel belangrijk is dat toezicht volgens mij niet. Als er echt iets mis is, kun je de foutmelding gewoon doorgeven. Dat ze je wp via de verbinding uit kunnen zetten, voelt ook niet echt prettig.

Bij mij is ook net de wp geplaatst, morgen komen ze voor nacontrole, maar ik denk dat ik ga vragen of ik de th-touch kan gaan vervangen met een eigen installatie (alleen modbus of icm relays)
De warmtepomp kan best veel zelfstandig doen, hij moet alleen weten of er binnen wel warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-06 23:19

Marce

Het is Marc met een C!

Ah thanks, dat topic had ik nog even gemist. Handig om alvast achter de hand te hebben.

En wat betreft dat toezicht heb je uiteindelijk wel gelijk maar vind het toch wel fijn ze nog wat inzicht te geven.

Ze hebben overigens bij mij de th-touch bij de warmtepomp geplaatst en ik regel al zelf de warmtevraag met relais. De th-touch wordt verder niet gebruikt voor besturing. Wel ben ik bang dat er daardoor juist wat efficiëntie verloren gaat doordat het feitelijk gewoon weer een aan uit regeling is geworden. Als ik the ecoforest via modbus van echte kamer temperaturen kan voorzien verwacht ik dat deze beter kan moduleren.

Ben benieuwd wat ze je morgen gaan zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marce op 10-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
Marce schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:37:
..
Ik zal nog even met mijn installateur in overleg over wat de opties zijn voordat ik echt ga lopen hacken. De installateur zal het wel waarderen als ze gewoon nog inzicht hebben in de status van dat ding. Eventueel wil ik iets gaan maken wat ik er tussen kan plaatsen als een soort man in the middle waarbij de ThTouch nog wel uit kan lezen maar ik zelf feitelijk de besturing ga doen.
...
Als je die extra kaart erin plaatst blijft de ThTouch gewoon werken en kan je zelf ook alles uitlezen. Dat werkt prima.

Ik heb nog niet getest of het mogelijk is de extra kaart in schrijf-modus te zetten, om bijvoorbeeld de doel-temperatuur van het DHW water aan te passen. Volgens de documentatie kan het wel. Maar ik weet niet of de ThTouch dan ook nog blijft werken. Ik zou verwachten van wel, maar dus nog niet getest.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste