Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1
Acties:

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02-2025
Sinds de zomer gebruik ik een EcoForest EcoGeo C2 1-9 W/W warmtepomp met een Th-Touch. De Th-Touch stuurt via modbus de warmtepomp aan, en fungeert als internet-gateway. Met deze modbus kan ik meeluisteren. Er zit ook een energiemeter in de meterkast aangesloten op dezelfde modbus. Http-toegang tot de Th-Touch lijkt niet mogelijk te zijn.

In deze thread is een lijst met registers/adressen van de EcoForest modbus gepubliceerd, waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt. Voor de C2 zijn de adressen niet allemaal hetzelfde als in die lijst.

De Th-Touch en het Eplucon-portal kennen het "actuele stroomverbruik". Dat komt van de energiemeter in de meterkast, via de modbus bij de Th-Touch. Het is het totale actuele elektrisch vermogen dat in huis wordt verbruikt.

Op de display van de warmtepomp kan ik ook het actuele vermogen van het apparaat zelf zien. Dat is het schermpje dat verder ook de "power factor" en de opgewekte warmte toont; "inkomend vermogen maal power factor is geproduceerd warmtevermogen".

De COP en de power factor komen geregeld langs op de modbus, als adressen 30 en 31. De Th-Touch, als client op de modbus, vraagt daar dus om. Het actuele vermogen dat de warmtepomp opneemt lijkt niet langs te komen op de modbus. Omdat de Th-Touch de client is, kan ik alleen meeluisteren met de modbus.

Vraag: is bekend of de EcoForest warmtepompen het actuele vermogen beschikbaar maken via de modbus? Op welk adres is dat? En in welk formaat? als float in 4 bytes of een 2-byte integer?

• ErwinE
Oh? Opmerkelijk! Welke wijken af?
Ik moet het iets preciezer zeggen. Ik zie adressen langskomen die niet in de lijst staan, zoals 17 (bovengrens verwarmen water in ketel) en nog een aantal andere, bijvoorbeeld t/m 29. Dit heeft er mee te maken dat de EcoGeo een geintegreerde warmwaterketel heeft. Ook ziin er adressen in de lijst die wel langskomen in het afgeluisterde verkeer, maar altijd waarde 0 hebben. Daarom schreef ik dat de adressen niet helemaal volgens de lijst lijken te worden gebruikt.
Dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat 'n modbus altijd één master en meerdere clients kon hebben.
Edit: Het is modbus RTU waarover het hieronder gaat.
Op een modbus (RTU) kan maar één client zitten. Client = master, want die neemt als enige het initiatief tot communicatie. Bij mij is dat de Th-Touch. De client stelt de vragen. De andere apparaten op de modbus hebben de rol van server, en antwoorden alleen als de client ze een vraag stelt. Zo lang de Th-Touch is aangesloten kan ik alleen meeluisteren met het verkeer op de modbus. Als ik een extra client inschakel, dan meldt de Th-Touch een fout, gaat offline van de modbus en probeert het pas enkele uren daarna opnieuw.

De 81 is dus het opgenomen vermogen, dank. Die komt niet langs in het afgeluisterde verkeer. Wel beschikbaar in de EcoGeo, niet uitgelezen door de Th-Touch. De twee voorgaande adressen wel (79 voor working hours low, 80 voor working hours high), als modbus extended addresses 5080 en 5081.

Dat is wel jammer. De e-meters (P1 van het nutsbedrijf of de Eastron op de modbus) geven het actuele vermogen, ook per fase. De warmtepomp zit samen met een deel van de PV-panelen op één fase. Van de PV-panelen kan ik eigenlijk ook niet veel uitlezen. Nog steeds geen inzicht in de componenten verbruik en teruglevering die het netto opgenomen elektrisch vermogen bepalen.

• ErwinE
We horen het graag als je interessante zaken spot.
Ik hou een lijstje bij, maar het is lastig om te bepalen wat de waarde bij een adres betekent. De eerste vondst is adres 17, de temperatuur van het warm water waabij de opwarming stopt.
Maar je vraagt 't dus inderdaad uit nieuwsgierigheid, zonder er al direct wat mee te kunnen? Je hebt kennelijk wel een device dat ModBus master kan zijn? Dat kun je aansluiten op de BMS aansluiting in de WP.
Het gaat me om het inzicht in energieverbruik en gedrag van de installatie. Het is nieuw geinstalleerd in een bestaand huis, als vervanging van de cv. We moeten dus leren begrijpen hoe het zich allemaal gedraagt. En, er zijn nog wat zaken, zoals de vloerverwarming, die mogelijk nog moeten worden aangepast voor de nieuwe installatie.
Je hebt kennelijk wel een device dat ModBus master kan zijn? Dat kun je aansluiten op de BMS aansluiting in de WP.
Een kleine server (NanoPi R4S) met een Cedel RS-485 (Modbus RTU) converter. Met een Python-script kan ik bij de modbus. Er zijn libraries die client en server mogelijk maken. Maar, in Pyhton met alleen library serial kun je al meeluisteren. Ik heb geen ambities om de installatie met mijn eigen server te gaan besturen.

De server leest ook de P1-poort van de energiemeter uit, via een simpele usb-converter.

Heb de panelen van de EcoGeo nog niet verwijderd. Denk je dat daar een Modbus TCP poort in zit? Is dat met een RJ-45 aanlsuiting? Dan zou ik de server daarop kunnen aansluiten voor toegang tot de warmtepomp.

• ErwinE
JuutieZ schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:34:
[...]

Komend najaar komt mijn warmtepomp (EcoGeo B2 1-9kw) met een Th-Touch en ik zou graag, net als jij, de info willen uitlezen. Wat doe je precies met de modbus-data in het script? En heb je misschien het script voor me?
Het script luistert op de USB-poort van de Cedel. En net zo voor de P1-poort van de slimme meter. Het fungeert als eenvoudige iot-middleware: poorten uitlezen en de ruwe data in een queue zetten. Een aparte thread verwerkt de queue-data door te interpreteren. Als er dan iets langskomt wat moet worden vastgelegd, dan wordt dat helemaal gedecodeerd, inclusief floating point waarden, en naar InfluxDB op dezelfde server gestuurd. In InfluxDB heb ik een paar dashboards om de boel te visualiseren. Ik leg het verder niet zelf in een aparte time series database vast, en ik gebruik InfluxDB op dit moment alleen voor visualisatie.

Hetzelfde script leest ook gegevens van de web-api van een deel van de zonnepanelen (SolarEdge omvormer).

Verwachtingsmanagement is wel op zijn plaats. Je kunt alleen luisteren op de modbus. Actief deelnemen kan niet. Wanneer je dit probeert gaat de ThTouch in storing. Omdat er alleen geluisterd kan worden ben je afhankelijk van wat de ThTouch vraagt, aan de EcoForest of aan de Eastron energiemeter die ook op de modbus zit. Wat de ThTouch zelf meet of besluit, of niet uitvraagt, kun je op deze manier niet ziet. Voorbeelden: de huiskamertemperatuur die de ThTouch meet kan ik niet uitlezen. Net als de zeer gedetailleerde vermogenswaarden per fase in de meterkast, die de e-meter meet. Veel temperatuurgegevens van de EcoForest zijn wel beschikbaar.

Met handige vastlegging in een database is er nog wel meer informatie uit de data te halen, bijvoorbeeld allerlei statistieken per periode, of combineren met dynamische energietarieven. Dat zou ik wel kunnen, maar dat moet ik eerst een duidelijke toepassing voor ogen hebben.

Een plaatje van het verloop van het vermogen, vandaag. Een ideale dag voor de PV-panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQv0OYONXdIij60GBVWoZ4Obc1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOnaQKrSHdlItjl90DTtgDzm.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1