Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-07 08:00
Marce schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:37:
...
In de tussentijd, @nimmer99, heb jij dat register document? Ik kan die namelijk nergens vinden online. Als je die zou willen delen (evt via DM) wordt dat erg gewaardeerd.
Ik mijn originele bericht aangepast en een linkje toegevoegd. Hopelijk blijft die link voorlopig geldig. Dit is de pdf van EcoGeo zelf en bevat een grotere lijst dan de andere pdf ergens op dit forum.

(Volgens mij is het niet mogelijk om pdf's in dit forum te plaatsen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-07 12:39
Goed om te zien dat er met een extra kaart veel mogelijk is. Wel erg kostbaar en ik zie mezelf dat nog niet inregelen.

Minimale flexibiliteit die ik nu zou willen hebben is het instellen van een dag/nacht temperatuur. Mijn vloerverwarming ligt in een renovatievloer, dus de temperatuur in huis reageert vrij vlot op aanpassingen van de setpoints. Maar om het om 8 uur warm te hebben, moet ik wel om 6 uur de thermostaat een graadje hoger zetten. Liefst zonder elke dag de wekker te moeten zetten ;-)

Er zijn sinds vorige winter een flink aantal ecoforest gebruikers bijgekomen, iemand een suggestie/ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 14:09

bruto

Druktemaker.

Nog een Ecoforest gebruiker hier (Ecoforest eco GEO B2 5-22kw), ik lurk al wat langer in dit draadje.
Bij ons is de unit aangesloten en met een Honeywell set-up ingeregeld, en dit werkt kortweg niet. Warmte vraag wisselend, omschakeling koelen/verwarmen, systeem is gemaakt voor CV met radiatoren, niet voor onze situatie.

Situatie: Gemeentelijk monument, bijna 1000m3, met spouwmuur (7cm) isolatie, vloerverwarming etc. Blij met de pomp zelf want capaciteit genoeg en goed rendement (5.0 tot nu toe), maar de aansturing ga ik nu proberen in te regelen met Home Assistant. Dat gebruik ik al voor de overige domotica, en hoop met het kaartje de missende koppeling te kunnen maken, en zal wat updates plaatsen als ik daarin vastloop of juist vorderingen maak zodat ik ook wat terug kan geven.

The more you know, the more you know you don't know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Wij zijn niet tevreden met de th-touch, de installateur stelde daarom voor een honeywell kamerthermostaat bij te plaatsen. Ik was al geen fan, maar als ik jouw verhaal lees, dan moet ik dat dus zeker niet doen. Ben nu aan het overwegen een Tado of vergelijkbaar aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruto
  • Laatst online: 29-06 14:09

bruto

Druktemaker.

ChrisK schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:11:
Wij zijn niet tevreden met de th-touch, de installateur stelde daarom voor een honeywell kamerthermostaat bij te plaatsen. Ik was al geen fan, maar als ik jouw verhaal lees, dan moet ik dat dus zeker niet doen. Ben nu aan het overwegen een Tado of vergelijkbaar aan te sluiten.
Mijn installateur raadde me de TH-Touch aan, maar die hangt nu passief naast de unit puur voor koppeling met installateur. Voordat we de EcoForest hadden werkt ik al met Honeywell Evohome, en dat werkte prima voor CV. Echter, deze combinatie is ongelukkig.
Eerste stap is nu de TH-Touch naar de woonkamer te brengen, hiervoor heb ik al bekabeling aangebracht. De zone kleppen voor de begane grond ga ik inregelen met een esp32 icm een relay unit en magneetkleppen.
Boven hebben we nog wat radiatoren hangen, en daar overweg ik te blijven werken met de evohome knoppen en dan simpelweg via Modbus de instructie aan de Ecoforest te geven te gaan verwarmen.
Hele idee van een lage temperatuur systeem is natuurlijk wel zo min mogelijk schakelingen, en zo constant mogelijk verwarmen, dus dat wordt experimenteren }:O

The more you know, the more you know you don't know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
bruto schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Mijn installateur raadde me de TH-Touch aan, maar die hangt nu passief naast de unit puur voor koppeling met installateur.
Ons was verteld dat we een draadloos systeem zouden krijgen. Net alles verbouwd; zou de installateur wel even een kabel over de nieuwe muren trekken voor het th-touch kastje. Mooi niet dus. Hangt bij ons nu ook op de kachel; instellen doen we via de th-touch app en een remote temp sensor in de huiskamer. Dat gaat over het algemeen redelijk soepel. Ik mis zoals gezegd vooral een eenvoudige mogelijkheid voor dag-nacht verlaging.

[ Voor 3% gewijzigd door ChrisK op 20-10-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 17:31
Hier ook een ecoforest B4 3-12(luchtwarmtepomp) met een th-touch thermostaat. We wonen sinds mei in ons nieuw gebouwde huis.

De th-touch ben ik niet erg kapot van, de instellingen zijn beperkt en slecht gedocumenteerd, via het service menu kan er op de th-touch zelf meer maar hier mist ook elke vorm van documentatie.

De grafieken vind ik dan weer wel mooi in het portaal. Echter sinds de laatste update van de app/portaal zijn de beschikbare grafieken veel beperkter, ik heb hier alleen nog maar het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnyZA-BkvAk4tSAdO9xnbRrwpC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/01D2nPW68bW761ELMLxrog1Q.png?f=user_large
Is dit bij jullie ook het geval?

Ook heb ik een probleem dat ''Actueel verbruik" altijd op 0 blijft staan en "Energieverbruik woning" geen statistieken gevonden aangeeft. Op het schermpje van de warmtepomp zelf zie ik deze informatie wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIY7u1OxkpI-TuBwWZ3ocqUFOWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2uijM1vDrl8ZdNgdp6kGoCz2.png?f=fotoalbum_large
De installateur zegt dat hij hier niks aan kan doen en dit waarschijnlijk komt door de updates waar eplucon mee bezig is. Hebben jullie hetzelfde probleem of werkt dit bij jullie wel?

Daarnaast las ik eerder in dit topic dat het energieverbruik van de warmtepomp boven de 300Kwh niet meer in stappen van 100 zou zijn na een update. Hoe kan ik deze installeren, bij mij gaat het energieverbruik namelijk nog in stappen van 100 omhoog en is daarom niet erg nuttig.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaez op 27-10-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisK
Vaez schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:58:
De installateur zegt dat hij hier niks aan kan doen en dit waarschijnlijk komt door de updates waar eplucon mee bezig is. Hebben jullie hetzelfde probleem of werkt dit bij jullie wel?
Hier precies hetzelfde. Op m’n iPad heb ik de update nog even tegen kunnen houden zodat ik de brine temperatuur en vv in/uit temperatuur kon uitlezen. Helaas werd ik van de week gedwongen te updaten. Nu kunnen we dus niet meer aflezen wat de pomp doet. Groot gemis!

//toevoeging: wat wel lekker is in de nieuwe update is dat ik veel minder vaak hoef in te loggen. Dat scheelt veel gedoe.
Daarnaast las ik eerder in dit topic dat het energieverbruik van de warmtepomp boven de 300Kwh niet meer in stappen van 100 zou zijn na een update. Hoe kan ik deze installeren, bij mij gaat het energieverbruik namelijk nog in stappen van 100 omhoog en is daarom niet erg nuttig.
Dat is vooralsnog nog steeds zo.

Onze installateur roept telkens dat er met de volgende update wel kan wat wij willen, maar tot nu toe wordt het juist steeds minder. Installateur heeft er geen grip op en Eplucon geeft niet thuis als ik mail of bel… Als je dit draadje leest zie je dat de frustraties hier wat oplopen, maar ik zie helaas nog geen oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door ChrisK op 28-10-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-06 20:51
Had ik het net allemaal netjes gscreenscraped en alles een beetje "nagemaakt", zijn helaas een aantal van de velden niet meer beschikbaar op de website. Enkele velden waren toch wel heel handig zoals: druk en rpm van de pompen en compessor.Nu werkt helaas niet meer dat ik bij te lage dru,k actief gewaarschuwd wordt door een bericht op mijn telefoon en google. Belangrijkste is helaas nog steeds niet gelukt en dat is dat ik via HA de temperatuur kan wijzigen van een ruimte. Het is toch net lekkerder als s'morgens de vloer warm is als je uit je bed komt. Overweeg nu toch om de module te plaatsen, vooral dan om niet afhankeljk te zijn van de website op internet (gisteren had ik een storing en dan is niets meer beschikbaar. Volgende week eens met de monteur praten om te kijken of er iets mogeljk is. Helaas is het hele systeem niet zo open, waar ik wel naar gevraagd heb bij de eerste gesprekken. Heb wel gezien dat er een API is bij emodul.eu, maar ik moest toch de modules allemaal laten verbinden met eplucon.nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhJ7pNqmNyyY2f4KaWmkjybRyCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fh1zhpKf2CvUYLKpPTcJtxr9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRT23ld3pqLG_j0QnOB2EOqKEd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x0AKTI9e4PppwJ3uucJj5tV5.jpg?f=user_large
ChrisK schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

Hier precies hetzelfde. Op m’n iPad heb ik de update nog even tegen kunnen houden zodat ik de brine temperatuur en vv in/uit temperatuur kon uitlezen. Helaas werd ik van de week gedwongen te updaten. Nu kunnen we dus niet meer aflezen wat de pomp doet. Groot gemis!

[...]

Onze installateur roept telkens dat er met de volgende update wel kan wat wij willen, maar tot nu toe wordt het juist steeds minder. Installateur heeft er geen grip op en Eplucon geeft niet thuis als ik mail of bel… Als je dit draadje leest zie je dat de frustraties hier wat oplopen, maar ik zie helaas nog geen oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door pat242 op 28-10-2023 02:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pat242
KoBolD54 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Dat ziet er heel mooi uit. Zou je de config willen delen hoe je dit hebt opgezet?
Hallo in de basis moet je via de url's van de website door HA laten scrapen. Ik heb drie modules (de Th Touch en twee modules voor alle verdelers). Elke module is via de url terug te vinden in eplucon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48mjonWkNUe4AJ8ljpnohGema50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LZzHX74waVAf0C80rWdlb36.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de url's hebt kan je de gebruiken om met de multiscrape integratie van HA, de informatie op te halen en scrapen uit de response en in sensors plaatsen in HA. Voor elke module moet je een - resource definieren. Daarbij vul je dan de url in bij resource and je naam en wachtwoord bij username/password die je ook gebruikt om in te loggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrXdTJLSLYhn8u0VjCGdSX86TwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qwqD5KcnnwzRUZ1ZMGfX0HeU.jpg?f=user_large

Op enkele plaatsen waar !secret staat zal je de urls moeten vervangen zoals je zelf gevonden hebt als je een module hebt geselecteerd in eplucon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXKaDO9I-JxbhtHY5HWfMhy71GA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YSWY3klYNB3WUiWru4OAyTFi.jpg?f=user_large

Bij elke resource kan de dan de response gaan scrapen en sensor definieren en voor elke sensor het deel uit de response selecteren. Het is wel even wat uitzoek werk om de juiste css selector te vinden om de juiste element/informatie uit de response te halen. En dan kom je erook achter dat de ontwikkelaar van de website niet altijd even consistent is. Een API met gewoon json response zonder alle html opsmuk zo het veel makkelijker maken. Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHyq2ZBtQl330zW0WYR3YGDnZlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5IQ8oU9zVqFCIza2AFXvn8x7.jpg?f=user_large

Om de informatie voor de naregelaars en zones eruit te scrapen was wat meer creatief werk nodig en helaas ook wel zeer afhankelijk van de structuur. Dat blijkt ook uit de select van de sensoren. Helaas was er niet de mogelijkkheid om te zoeken op basis van een unieke code voor een zone. Per zone heb ik 4 sensoren (huidig temperatuurd, ingesteld temperatuur, mode, en naam). Om niet alles elke keer te uit te schrijven heb ik gebruik gemaakt van anchors (&) en aliases (*). Zo hoef ik niet elke keer het hele form_submi uit te schrijven en bij een wijziging maar op een plaats aan te passen. Dat zelfde gelld voor de naam van een zone, omdat ik die ook als attribuut bij bepaalde sensoren wilde hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBsCjbSZ0Gm_-6fLhgskjpnRn4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT4n0z9MZZewzCF87WvtHQFG.jpg?f=fotoalbum_large

Als alles goed gaat krijg je dan voor elke sensor een entiteit in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU_6PgxAd3C3myIqCFwSBPjSm1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCJhCimkVMC60CXdVdiHh44j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7sbKuctVp_0LFP2uMh3wI7UIp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO3RXPRiVzfilOM5pQZKbYq0.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals eerder al aangegeven voor de naregelaars heb ik soms een attribuut toegevoegd zodat je direct kan zien bij welke ruimte die hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIsEPpFNxGNpl99e22G_QUE1zcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u1IsoJ9okNbPQnUjdw5JKDYx.jpg?f=user_large

Als de sensoren als entiteit beschikbaar zijn kan je in de dashboard de informatie gebruiken. Ik heb de afbeeldingen zoals gebruikt op de eplicon site gekopieerd en ergens beschikbaar gemaakt in mijn eigen home assistant.

Het huisje met daarin alle waarden getoond heb nagemaakt met de picure-elements card en voor elke waardie ik wil tonen een element opgenomen. Bij sommige wordt alleen een icoon getoond. Bijvoorbeeld als de warmtepomp ww is aan het produceren of de vloerverwaming aan staat of juist de koeling. De image tag verwijst naar de afbeelding die is gedownload van de eplucon site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMsVcx586dDeynLG_Z4DLUeXSVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QYYimnvjmNA5csPGWp3J9AHs.jpg?f=user_large

Aanvullend voor de zones ook wat in grafiekstijl voor schermvulling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqHsILsNBLXA5ofX2WwrXltUyfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0L5YmF07g4atlFheafi0cQgQ.jpg?f=user_large

En je kan het gebruiken in automations. Ik heb bijvoorbeeld dat ik een melding krijg op mijn telefoon, maar op via de google home(s) thuis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlSd57SNHudvqfxvICgsRzx5i2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIEhQVeTl3TfQs0teWgWGXc5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
ChrisK schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

//toevoeging: wat wel lekker is in de nieuwe update is dat ik veel minder vaak hoef in te loggen. Dat scheelt veel gedoe.

[...]

Ik had 2fa aangezet maar dit maar weer snel uitgezet nadat hij bij elke keer dat ik de app opende om de 2fa code vroeg.

Zelf hebben we sinds het wat kouder is wel wat problemen met de temperatuur in huis. In eerste instantie kregen we het huis niet warm, de th-touch stond op 20C gewenst ingesteld, maar week 2C van de werkelijke temperatuur af(vergeleken met een Netatmo weerstation en de uitgaande lucht temperatuur van de WTW) en vroeg daardoor eigenlijk nooit om op te warmen aangezien de th-touch zei dat het al 20C was maar in werkelijkheid was het 18C in de woonkamer. De installateur heeft hierna wijzigingen gemaakt in de instellingen en de th-touch gecalibreerd zodat de getoonde temperatuur wel klopt.

Echter is het sindsdien juist weer heel warm in huis en is het stroom verbruik enorm hoog geworden, een continue verbruik van 1,5/1,7Kwh gedurende de nacht waar dit eerder 0,3/0,4Kwh met een aantal pieken naar 1,2Kwh was(dit is het totale gebruik van het huis volgens de p1 meter daarom ook de vergelijking van snachts aangezien dan de meeste apparaten uit staan).

Ik heb nu weer de installateur gevraagd om dit na te kijken maar vroeg me af of jullie nog advies hebben welke instelling we kunnen aanpassen of moeten we gewoon de gewenste temperatuur omlaag zetten? De installateur heeft de th-touch nu op stand 'verwarming' gezet waar deze eerder op 'auto wp' stond. Wat gebruiken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisK
Vaez schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb nu weer de installateur gevraagd om dit na te kijken maar vroeg me af of jullie nog advies hebben welke instelling we kunnen aanpassen of moeten we gewoon de gewenste temperatuur omlaag zetten? De installateur heeft de th-touch nu op stand 'verwarming' gezet waar deze eerder op 'auto wp' stond. Wat gebruiken jullie?
Wij gebruiken op advies van de installateur alleen verwarmen of koelen en zetten zelf om zodra we dat nodig vinden.

Omdat onze thtouch in de kelder op de wp zit (we wilden geen draden door het huis) hebben we een remote temperatuur sensor in de huiskamer staan. Dat werkt best goed. Of hij ook de absolute temperatuur weergeeft weet ik niet, maar zit aardig in de buurt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:06
Vaez schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

Zelf hebben we sinds het wat kouder is wel wat problemen met de temperatuur in huis. In eerste instantie kregen we het huis niet warm, de th-touch stond op 20C gewenst ingesteld, maar week 2C van de werkelijke temperatuur af(vergeleken met een Netatmo weerstation en de uitgaande lucht temperatuur van de WTW) en vroeg daardoor eigenlijk nooit om op te warmen aangezien de th-touch zei dat het al 20C was maar in werkelijkheid was het 18C in de woonkamer. De installateur heeft hierna wijzigingen gemaakt in de instellingen en de th-touch gecalibreerd zodat de getoonde temperatuur wel klopt.
Hadden wij ook. Het probleem is dat de temperatuur probe aan de bovenkant van de th-touch zit en dat de th-touch zelf warmte afgeeft (hou je hand maar eens op de bovenkant). Geen wonder dat dat ding bijna niet te ijken is. Bij ons staat hij op -6C geijkt om een beetje goed de temperatuur aan te geven.

Achteraf had ik de oude aan/uit thermostaat moeten laten hangen en de TH-touch idd alleen bij de WP zelf als schermpje moeten doen. Misschien bouw ik het nog een keer weer om.

Bedoel je kWh per nacht, of kWh per uur (kWh/h = kW). Als je in een nacht 1.5kWh gebruik voor wat verwarming is dat niet gek. Als het elke nacht 10 uur lang is en totaal dus 15kWh dan gaat het wel hard. Ter vergelijking, wij hebben over heel okt 100kWh gebruikt voor 600kWh warmte (bodembron, en de th-touch is niet nauwkeuriger dan increments van 100kWh... :( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
HectorMalot schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Hadden wij ook. Het probleem is dat de temperatuur probe aan de bovenkant van de th-touch zit en dat de th-touch zelf warmte afgeeft (hou je hand maar eens op de bovenkant). Geen wonder dat dat ding bijna niet te ijken is. Bij ons staat hij op -6C geijkt om een beetje goed de temperatuur aan te geven.

Achteraf had ik de oude aan/uit thermostaat moeten laten hangen en de TH-touch idd alleen bij de WP zelf als schermpje moeten doen. Misschien bouw ik het nog een keer weer om.

Bedoel je kWh per nacht, of kWh per uur (kWh/h = kW). Als je in een nacht 1.5kWh gebruik voor wat verwarming is dat niet gek. Als het elke nacht 10 uur lang is en totaal dus 15kWh dan gaat het wel hard. Ter vergelijking, wij hebben over heel okt 100kWh gebruikt voor 600kWh warmte (bodembron, en de th-touch is niet nauwkeuriger dan increments van 100kWh... :( )
Hier hetzelfde, staat nu op -5C en lijkt nu aardig te kloppen(of in ieder geval overeen te komen met het Netatmo weerstation in de buurt). De installateur heeft gisteren nogmaals de instellingen bekeken en wat aangepast. De warmtepomp staat nu op 'auto th-touch' en dan gewenste temperatuur 20C. Tot nu toe is het niet meer te koud geweest en ook niet zo warm in huis. Ook was afgelopen nacht het energie verbruik weer normaal. De installateur gaf aan dat dit eenmalig was om alles op te warmen, en als ik de warmtepomp nu op 1 stand laat staan dat hij weer af en toe aan zal gaan zoals eerder. Dat komt dan bij ons op een 5Kw per nacht uit op het moment(inclusief wat andere dingen zoals een Nas en domotica die altijd draaien). Het voornaamste energieverbruik lijkt toch van het opwarmen van de boiler te komen.

Gebruiken jullie trouwens nog iets van de volgende opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3HAf_7m-0rGj56yZZiSajAfDls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4KcQs4oECSUrI1laWep9iOb.png?f=fotoalbum_large

Vind zelf de beschrijving niet bepaald duidelijk,dat ik daarop kan beslissen of dit een nuttige instelling voor mij kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyor
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-06 17:16
Vaez schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Hier hetzelfde, staat nu op -5C en lijkt nu aardig te kloppen(of in ieder geval overeen te komen met het Netatmo weerstation in de buurt). De installateur heeft gisteren nogmaals de instellingen bekeken en wat aangepast. De warmtepomp staat nu op 'auto th-touch' en dan gewenste temperatuur 20C. Tot nu toe is het niet meer te koud geweest en ook niet zo warm in huis. Ook was afgelopen nacht het energie verbruik weer normaal. De installateur gaf aan dat dit eenmalig was om alles op te warmen, en als ik de warmtepomp nu op 1 stand laat staan dat hij weer af en toe aan zal gaan zoals eerder. Dat komt dan bij ons op een 5Kw per nacht uit op het moment(inclusief wat andere dingen zoals een Nas en domotica die altijd draaien). Het voornaamste energieverbruik lijkt toch van het opwarmen van de boiler te komen.

Gebruiken jullie trouwens nog iets van de volgende opties:
[Afbeelding]

Vind zelf de beschrijving niet bepaald duidelijk,dat ik daarop kan beslissen of dit een nuttige instelling voor mij kan zijn.
Wij hebben ook de TH-touch en ervaren hetzelfde. De thermostaat is nog niet geijkt. Hij geeft een temperatuur aan van tussen 21 en 22.5 graden, terwijl het in de kamer een graad of 17 is.
De thermostaat heb ik zelf bemeten met een infrarood thermometer en deze is rond de 26-27 graden. Dichterbij de rechterbovenhoek is het inderdaad de temperatuur die de touch weergeeft, dus naar beneden ijken zal altijd een vals beeld geven m.i.
Versie van de TH-TOUCH is 1.1.3_0.

Is de ijking ook door de eindgebruiker te verrichten? Ik kan de ijking in de standaard menu's niet vinden.

Iemand een idee om de temperatuur van de touch zelf naar beneden te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
kennyor schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Wij hebben ook de TH-touch en ervaren hetzelfde. De thermostaat is nog niet geijkt. Hij geeft een temperatuur aan van tussen 21 en 22.5 graden, terwijl het in de kamer een graad of 17 is.
De thermostaat heb ik zelf bemeten met een infrarood thermometer en deze is rond de 26-27 graden. Dichterbij de rechterbovenhoek is het inderdaad de temperatuur die de touch weergeeft, dus naar beneden ijken zal altijd een vals beeld geven m.i.
Versie van de TH-TOUCH is 1.1.3_0.

Is de ijking ook door de eindgebruiker te verrichten? Ik kan de ijking in de standaard menu's niet vinden.

Iemand een idee om de temperatuur van de touch zelf naar beneden te krijgen?
Je kan op de th touch naar het menu gaan(code 1212) -> service(code 3142) -> sensor -> ingebouwd -> sensor calibratie(staat hier nu op - 5.0 c dat klopt hier redelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
[quote]Vaez schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Je kan op de th touch naar het menu gaan(code 1212) -> service(code 3142) -> sensor -> ingebouwd -> sensor calibratie(staat hier nu op - 5.0 c dat klopt hier redelijk)
[/quote

Die servicecode was ik al op zoek. Ik was bijna begonnen met vanaf 0 elke code te proberen

[ Voor 3% gewijzigd door pat242 op 30-10-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 13:15

845

nimmer99 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
Ik heb nog niet getest of het mogelijk is de extra kaart in schrijf-modus te zetten, om bijvoorbeeld de doel-temperatuur van het DHW water aan te passen. Volgens de documentatie kan het wel. Maar ik weet niet of de ThTouch dan ook nog blijft werken. Ik zou verwachten van wel, maar dus nog niet getest.
Binnenkort ga ik ook proberen of lokaal uitlezen via de BMS card lukt. Heb jij toevallig ondertussen geprobeerd te schrijven naar de registers zonder functieverlies in de ThTouch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer99
845 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:40:
[...]

Binnenkort ga ik ook proberen of lokaal uitlezen via de BMS card lukt. Heb jij toevallig ondertussen geprobeerd te schrijven naar de registers zonder functieverlies in de ThTouch?
Ja, ik heb een korte test gedaan. Bij mij blijkt niet register 134 maar register 17 het DHW setpoint te zijn (ongedocumenteerd - gevonden door veel registers uit te lezen). Als ik deze uitlees is het 530 (53.0 °C). Als ik naar het register schrijf (bijvoorbeeld 590) dan gaat de pomp inderdaad aan om het water flink te gaan verhitten. Op de ThTouch is na een paar seconden (of een minuutje ofzo) de nieuwe waarde (59 °C) te zien en zie je ook dat de DHW groep actief is. Daarna heb ik de waarde 530 terug gezet in het register en ook dat ziet de ThTouch (en de pomp gaat ook weer uit).

Na dit proefje heb ik getest of ik met de ThTouch nog de kamer temperatuur kan instellen. Als ik deze hoog instel (23 °C) dan wordt de warmtepomp aangezet op de DG1 groep. Dus alles lijkt tot nu toe goed te werken.

Ik heb trouwens in het installateursmenu "BMS remote control - active" niet hoeven aanzetten voor deze proef met register 17. Misschien is dit nodig voor andere registers?

De testen heb ik via een python scriptje gedaan. Maar het volgende Home Assistant fragment voor de boiler lijkt goed te werken bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- name: modbus_hub
  type: serial
  delay: 5
  port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_A107G84P-if00-port0
  baudrate: 19200
  bytesize: 8
  method: rtu
  parity: N
  stopbits: 2

climates:
    - name: "Heatpump DHW"
      slave: 17
      address: 8
      precision: 1
      scale: 0.1
      max_temp: 65
      min_temp: 1
      target_temp_register: 17
      temp_step: 1
      temperature_unit: C

[ Voor 18% gewijzigd door nimmer99 op 04-11-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

nimmer99 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ja, ik heb een korte test gedaan. Bij mij blijkt niet register 134 maar register 17 het DHW setpoint te zijn (ongedocumenteerd - gevonden door veel registers uit te lezen). Als ik deze uitlees is het 530 (53.0 °C). Als ik naar het register schrijf (bijvoorbeeld 590) dan gaat de pomp inderdaad aan om het water flink te gaan verhitten. Op de ThTouch is na een paar seconden (of een minuutje ofzo) de nieuwe waarde (59 °C) te zien en zie je ook dat de DHW groep actief is. Daarna heb ik de waarde 530 terug gezet in het register en ook dat ziet de ThTouch (en de pomp gaat ook weer uit).

[...]
Dat klinkt goed! Het duurt denk ik nog een paar weken voordat ik de module installeer en ga testen, t.z.t. kom ik met mijn ervaringen terug.
In ben nu vooral (nu dus theoretisch) aan het verkennen hoe ik het systeem optimaal kan benutten wanneer het salderen afgeschaft wordt zonder een onderdeel van de regeling afhankelijk te maken van internet.

Ter info: Hier staat een B2 (met ThTouch) met Tech naregeling (met EU-M-9). De naregeling regelt de vraag geheel via DI5/DI6 (vraag) en DO12 (koelmodus), dus de ThTouch is vooral voor service doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
845 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:54:
[...]
Dat klinkt goed! Het duurt denk ik nog een paar weken voordat ik de module installeer en ga testen, t.z.t. kom ik met mijn ervaringen terug.
In ben nu vooral (nu dus theoretisch) aan het verkennen hoe ik het systeem optimaal kan benutten wanneer het salderen afgeschaft wordt zonder een onderdeel van de regeling afhankelijk te maken van internet.

Ter info: Hier staat een B2 (met ThTouch) met Tech naregeling (met EU-M-9). De naregeling regelt de vraag geheel via DI5/DI6 (vraag) en DO12 (koelmodus), dus de ThTouch is vooral voor service doeleinden.
Ja, dat zelf opslaan ipv salderen ben ik ook naar aan het kijken. Het lijkt mij mooi om de boiler te gebruiken als een soort warmte accu. Dus als er overschot is aan zonne-energie dan wil ik het DHW setpoint gedurende die tijd verhogen en op die manier de energie opslaan in het water.

Kan zo'n Tech regeling ook aangestuurd worden via modbus ofzo (ipv dat ie zelf dingen gaat regelen)? Het lijkt mij interessant om zelf de draaiknoppen van de vloerverwarming-verdeler te kunnen aansturen vanuit Home Assistant. Bij de wisseling tussen zomer en winter kan ik ze dan automatisch aanpassen. In de zomer: Alle verdiepingen koelen maar niet de badkamer. In de winter: Alleen begane grond en badkamer verwarmen.

We hoeven verder geen instelbare temperaturen per kamer, dus gewoon alles achter de ThTouch lijkt tot nu toe goed te werken. Die ThTouch werkt trouwens zowiezo prima bij ons (in tegenstelling tot wat ik wel eens hier lees van anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

nimmer99 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:07:
[...]

Kan zo'n Tech regeling ook aangestuurd worden via modbus ofzo (ipv dat ie zelf dingen gaat regelen)? Het lijkt mij interessant om zelf de draaiknoppen van de vloerverwarming-verdeler te kunnen aansturen vanuit Home Assistant. Bij de wisseling tussen zomer en winter kan ik ze dan automatisch aanpassen. In de zomer: Alle verdiepingen koelen maar niet de badkamer. In de winter: Alleen begane grond en badkamer verwarmen.

[...]
Vooralsnog heb ik geen manier gevonden om de Tech controller lokaal uit te lezen. Via de API werkt prima, maar het is daarmee wel afhankelijk van internet. Sturen van de regeling heb ik nog niet gedaan, maar lijkt prima te doen (op basis van de code van de HA plugin en API beschrijving).
Tech heeft intern 2 setpoints: 1 voor verwarmen, 1 voor koelen. Via de API lees je alleen de actuele uit en kan je alleen de actuele schrijven (zo lijkt het).

Ik ben nog aan het bedenken wat precies handig is qua opslag van energie, maar denk aan een combinatie van DHW en (in de zomer) een half graadje extra passief koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Laatst online: 03-07 08:21
@845 @nimmer99 Ik krijg morgen die kaart in mijn unit Ik had voorheen mijn HA op de reguliere poort waar nu de th touch op zit. Zijn de registers 1 op 1 over te nemen in de config of moet ik met andere lijsten rekening houden?

Zo ja, hebben jullie een lijstje? Indien mogelijk fijn om hier te posten. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Ik weet niet of de registers verschillen, het plaatsen van mij kaart wacht nog op afronden van de werkzaamheden van de installateur.

@nimmer99 gaf hierboven wel een afwijkende bevinding voor het DHW setpoint. Verder kan je de lijkt uit de oorspronkelijke post gebruiken: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76583746
Die lijst kreeg ik overigens ook van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Ik ben vandaag aan de slag gegaan met de modbus insteekkaart. Het is me nog niet gelukt om verbinding met HA te maken. Slave 17 werkt niet, vraag me af of ik ergens dit kan instellen. De BMS2 poort is in gebruik door de th touch op 17. Echter is het een volledig losstaande bus via deze kaart.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
superyupkent schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:27:
Ik ben vandaag aan de slag gegaan met de modbus insteekkaart. Het is me nog niet gelukt om verbinding met HA te maken. Slave 17 werkt niet, vraag me af of ik ergens dit kan instellen. De BMS2 poort is in gebruik door de th touch op 17. Echter is het een volledig losstaande bus via deze kaart.

Iemand een idee?
Je kan de settings van BMS en BMS2 bekijken/instellen in het installateursmenu van de warmtepomp (dus op de pomp zelf, niet via de ThTouch). "To access the installer menu, press Prg+ESC at the same time. Afterwards, enter access password PW1. "
Zo zien de menu'tjes er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T0cJ7l5oskx4FpQA_W-yEADJ_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea20xdZoQ7Edq7sllK5voruC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA0MC4P8o3iHD4RznX-3TLegxfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VD5FhnPnaGNMEKmiqcF301QX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Dank @nimmer99, ik gebruik een vmware HA. Ik had een rflink usb adapter die tegen mijn RS485 adapter aan het vechten was. Mijn dashboard doet het weer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:56

Marce

Het is Marc met een C!

Ik heb de afgelopen weken ook niet stil gezeten. In eerste instantie heb ik met een ESP32C6 de modbus communicatie van de ThTouch afgeluisterd, als in, zelf geen berichten sturen en alleen de commands en responses opvangen en ontcijferen. Vervolgens de data via MQTT naar mijn server sturen.

Hier was ik nog niet helemaal tevreden mee, er miste namelijk informatie die er volgens de registers wel is maar gewoon niet wordt uitgelezen. Zo wilde ik bijvoorbeeld graag de actuele vermogens weten zodat ik die ook kan opslaan in de database.

Dus vandaag stap 2 van mijn plan uitgevoerd en een man in the middle oplossing gemaakt. Mijn ESP module leest alle warmtepomp registers uit en houdt daar een lokale kopie van bij (Esp als client dus). De ThTouch kan vervolgens op een 2e fysieke modbus de ESP weer uitlezen (Esp als server). Daarmee heb ik volledige controle over wat ik uitlees van de warmtepomp en kan de monitoring door de installateur gewoon nog plaatsvinden.

Stap 3 ergens in de komende weken zal gaan worden om het setpoint via modbus aan te gaan sturen zodat ik af kan van mijn huidige aan/uit regeling en kan overstappen op een PID regelaar die voorheen met de ketel ook goed zijn werk deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
Marce schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:07:
...
Dus vandaag stap 2 van mijn plan uitgevoerd en een man in the middle oplossing gemaakt. Mijn ESP module leest alle warmtepomp registers uit en houdt daar een lokale kopie van bij (Esp als client dus). De ThTouch kan vervolgens op een 2e fysieke modbus de ESP weer uitlezen (Esp als server). Daarmee heb ik volledige controle over wat ik uitlees van de warmtepomp en kan de monitoring door de installateur gewoon nog plaatsvinden.

Stap 3 ergens in de komende weken zal gaan worden om het setpoint via modbus aan te gaan sturen zodat ik af kan van mijn huidige aan/uit regeling en kan overstappen op een PID regelaar die voorheen met de ketel ook goed zijn werk deed.
Wow, lekker bezig :)

Heb je toevallig een lijstje bijgehouden van welke registeres gelezen en geschreven worden door de ThTouch? Mijn theorie is dat daar een redelijke aantal van niet in de documentatie staan.
De volgende heb ik ondertussen gevonden:
# 8 = DHW Current temperature. [register] (read)
# 17 = DHW Setpoint [register] (read+write)
# 106 = DHW off(false) / on(true). [*coil*] (read, Write nog niet getest)

Alle setpoint registers (134 t/m 142) zijn bij mij altijd 0, dus dat komt ook niet overeen met de documentatie. Het setpoint van de DHW heb ik terug gevonden in register 17 in plaats van 134.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

nimmer99 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:27:
[...]

Heb je toevallig een lijstje bijgehouden van welke registeres gelezen en geschreven worden door de ThTouch? Mijn theorie is dat daar een redelijke aantal van niet in de documentatie staan.

Alle setpoint registers (134 t/m 142) zijn bij mij altijd 0, dus dat komt ook niet overeen met de documentatie. Het setpoint van de DHW heb ik terug gevonden in register 17 in plaats van 134.
Ik heb nog wel ergens een bestandje met alle commands liggen maar ik heb er eigenlijk nog geen moeite in gestopt uit te pluizen welke onbekende registers wat doen. Daarnaast heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het feit dat jij register 8 gevonden had haha.

Als ik thuis ben kan ik dat lijstje wel even delen als je daar wat aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Yummy :D.

(En als je iets specifieks zoekt, wil ik best 'ns kijken of ik het toevallig weet. Ik lees/stuur via BMS2, inclusief wat door mijzelf en anderen 'extra' uitgezochte zaken. Info verspreid over het W/W WP topic alhier en mijn eigen config.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
KoBolD54 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:10:
Vandaag mijn EU-M-9R maar eens opgemaakt om te kijken of daar iets kan vinden om de informatie uit te halen. [Afbeelding]

Met mijn beperkte kennis lijken de drie connectiepunten rechtsboven mij een serial (UART?). Een meeting laat zien dat het eerste connectiepunt is ground is. De andere twee zijn dan vermoedelijk TX / RX. Als ik deze aansluit en de unit opstart krijg ik op mijn USB to TTL direct output, helaas wel onleesbaar. Ook na het veranderen van de baudrate levert niets op.

Op de middelste vier pinnen (waarmee hij apparaat ook zijn verbinding maakt met de backplane) zijn van links naar rechts: TX, RX, 5V en GND op de backplane.

Als er iemand nog tips heeft dan hoor ik dat graag.
Ben je hier toevallig nog verder mee gekomen? Heb zelf een Tech EU-L-8e en heb weinig zin om zo'n module aan te schaffen. Als er een betere lokale manier is zonder dependency op cloud zou dat wel mijn voorkeur hebben, bv iets op basis van esphome. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Ik was hier nog de lijst met request/responses verschuldigd die ik gemaakt had middels het afluisteren van de ThTouch. Dit is een overzichtje van alle modbus berichten voor wie zin heeft om het verder uit te pluizen.

(Ik gebruik een quote om hem kleiner te maken, maar is daar ook een andere manier voor hier?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
{"request":"0504003400023181","response":""}
{"request":"1101001D00022F5D","response":"110101031549"}
{"request":"1101001F0001CE9C","response":"110101005548"}
{"request":"1101002A0001DE92","response":"110101005548"}
{"request":"1101003200015E95","response":"110101019488"}
{"request":"110100350001EF54","response":"110101019488"}
{"request":"1101003900012F57","response":"110101005548"}
{"request":"1101003A0001DF57","response":"110101005548"}
{"request":"1101003C00013F56","response":"110101019488"}
{"request":"110100400001FE8E","response":"110101019488"}
{"request":"1101004200015F4E","response":"110101019488"}
{"request":"1101004900012E8C","response":"110101019488"}
{"request":"1101004D00016F4D","response":"110101005548"}
{"request":"1101005300010F4B","response":"110101005548"}
{"request":"1101005600011F4A","response":"110101019488"}
{"request":"1101006700014E85","response":"110101005548"}
{"request":"1101006900012F46","response":"110101019488"}
{"request":"1101006A0001DF46","response":"110101019488"}
{"request":"1101006B00018E86","response":"110101019488"}
{"request":"1101007600011E80","response":"110101019488"}
{"request":"1101007700020F41","response":"110101005548"}
{"request":"1101007B00018F43","response":"110101005548"}
{"request":"1101007D00016F42","response":"110101019488"}
{"request":"110100840001BF73","response":"110101005548"}
{"request":"110100960004DF75","response":"110101019488"}
{"request":"110100A30004CF7B","response":"110101019488"}
{"request":"110100A70003CF78","response":"11010106D54A"}
{"request":"110100AB00018EBA","response":"110101005548"}
{"request":"110100AC00013F7B","response":"110101005548"}
{"request":"110100B40001BF7C","response":"110101005548"}
{"request":"110100B600011EBC","response":"110101005548"}
{"request":"110100B700014F7C","response":"110101005548"}
{"request":"110100BA0001DEBF","response":"110101005548"}
{"request":"110100BB00018F7F","response":"110101005548"}
{"request":"110100CB0002CEA5","response":"110101005548"}
{"request":"1103000100075758","response":"11030E002A0057013A01020053004C00C443EF"}
{"request":"1103000800010758","response":"1103020232F932"}
{"request":"1103000900015698","response":"11030200007987"}
{"request":"1103000B0001F758","response":"1103020062F86E"}
{"request":"1103000D00025758","response":"110304000E000E0BF5"}
{"request":"1103000F0001B699","response":"1103020032F852"}
{"request":"110300110001D69F","response":"110302023078F3"}
{"request":"110300130001775F","response":"1103020118781D"}
{"request":"110300160001675E","response":"11030200C87811"}
{"request":"110300180002469C","response":"110304FFBA00053A00"}
{"request":"1103001A0001A75D","response":"1103020005B984"}
{"request":"1103001D0003975D","response":"1103060000003E003E0CA9"}
{"request":"1103002200012690","response":"11030200D2F9DA"}
{"request":"1103002300017750","response":"110302FF9C381E"}
{"request":"110300240001C691","response":"110302017C79F6"}
{"request":"1103002500019751","response":"110302015EF9EF"}
{"request":"1103002E0001E693","response":"1103020064786C"}
{"request":"1103003600016694","response":"11030200B479F0"}
{"request":"1103003C00014696","response":"110302015EF9EF"}
{"request":"1103003D00025757","response":"110304FFF600D2BB89"}
{"request":"110300440001C68F","response":"1103020046F875"}
{"request":"110300490001574C","response":"1103020190787B"}
{"request":"1103004A0001A74C","response":"11030200FAF9C4"}
{"request":"1103004B0001F68C","response":"1103020226F93D"}
{"request":"1103004C0001474D","response":"11030200FAF9C4"}
{"request":"1103004D0001168D","response":"11030202EEF8AB"}
{"request":"1103004E0001E68D","response":"11030200FAF9C4"}
{"request":"1103004F0001B74D","response":"11030203E87939"}
{"request":"110300500001868B","response":"11030200FAF9C4"}
{"request":"110300510001D74B","response":"11030203E87939"}
{"request":"110300570001374A","response":"1103020032F852"}
{"request":"110300580004C74A","response":"11030801F403E801F403E89580"}
{"request":"1103005D00011748","response":"11030200007987"}
{"request":"1103005E0001E748","response":"110302014EF823"}
{"request":"1103005E0001E748","response":"110302014F39E3"}
{"request":"1103005F0002F689","response":"110304007801046BB8"}
{"request":"110300610001D744","response":"1103020119B9DD"}
{"request":"1103006600016685","response":"11030200D2F9DA"}
{"request":"1103006700013745","response":"110302FFF6B831"}
{"request":"1103006900021687","response":"1103040000015E6B9A"}
{"request":"1103006B0001F746","response":"110302015EF9EF"}
{"request":"1103006C00014687","response":"11030200D2F9DA"}
{"request":"1103006D00011747","response":"110302FFF6B831"}
{"request":"1103007700013680","response":"1103020064786C"}
{"request":"1103007800010683","response":"1103020046F875"}
{"request":"1103007A0001A743","response":"1103020064786C"}
{"request":"1103007B0001F683","response":"1103020046F875"}
{"request":"1103007D00011682","response":"110302010479D4"}
{"request":"1103007E0001E682","response":"11030200B479F0"}
{"request":"11030084000286B2","response":"110304003B0043DBCE"}
{"request":"11030084000286B2","response":"110304003C00436A0F"}
{"request":"11030087000276B2","response":"11030400000000EBF2"}
{"request":"1103008B0002B6B1","response":"11030400000000EBF2"}
{"request":"1103008F0001B771","response":"11030200007987"}
{"request":"110300940001C776","response":"11030200287999"}
{"request":"1103009A0001A6B5","response":"1103020032F852"}
{"request":"1103009C000146B4","response":"1103020032F852"}
{"request":"1103009E0001E774","response":"110302FFCEB9E3"}
{"request":"1103009F0002F6B5","response":"11030400000000EBF2"}
{"request":"110300A10001D778","response":"110302015EF9EF"}
{"request":"110300B8000106BF","response":"110302001EF98F"}
{"request":"110300C20003A6A7","response":"110306D8F1D8F1D8F1736F"}
{"request":"110300C5000196A7","response":"110302013AF804"}
{"request":"110300C60004A6A4","response":"11030801FE0016D8F1D8F1A600"}
{"request":"110300CB0001F764","response":"110302025338DA"}
{"request":"110300CB0001F764","response":"1103020256F8D9"}
{"request":"1103138A0001A3F4","response":"1103020CADBD3A"}
{"request":"1103138A0001A3F4","response":"1103020CDB3CDC"}
{"request":"1103138D00011235","response":"1103020026F85D"}
{"request":"110313A00001823C","response":"11030200007987"}
{"request":"110313A90001523E","response":"11030202E738AD"}
{"request":"110313AA0001A23E","response":"110302038F38D3"}
{"request":"110313C2000123E2","response":"1103020001B847"}
{"request":"110313CA0001A220","response":"11030200007987"}
{"request":"110313CB0001F3E0","response":"110302000AF980"}
{"request":"110313D800024224","response":"11030401100000EBCB"}
{"request":"110313F90001522F","response":"11030200007987"}
{"request":"110314060001636B","response":"110302001EF98F"}
{"request":"110314140001C36E","response":"1103020002F846"}
{"request":"11031415000192AE","response":"1103020002F846"}
{"request":"110314170001336E","response":"11030200007987"}
{"request":"1103143C00014366","response":"1103020005B984"}
{"request":"11031443000172BE","response":"11030200007987"}
{"request":"110314440001C37F","response":"11030200007987"}
{"request":"110314450002D2BE","response":"11030400000000EBF2"}
{"request":"110314470001337F","response":"11030200007987"}
{"request":"11031448000382BD","response":"110306000000000000ECB5"}
{"request":"1103144B000372BD","response":"110306000000000000ECB5"}
{"request":"1103144E0002A37C","response":"11030400000000EBF2"}
{"request":"110314500001837B","response":"11030200007987"}
{"request":"110314510001D2BB","response":"11030200007987"}
{"request":"11031452000122BB","response":"11030200007987"}
{"request":"110314530001737B","response":"110302000EF843"}
{"request":"110314560001637A","response":"11030200007987"}
{"request":"1103145C00020379","response":"11030400020002CBF3"}
{"request":"11031473000232B0","response":"110304001E00460A06"}
{"request":"110314750002D2B1","response":"11030400000050EBCE"}
{"request":"1103147700013370","response":"11030200007987"}
{"request":"1103147800010373","response":"110302001EF98F"}
{"request":"1103147F0001B2B2","response":"110302001EF98F"}
{"request":"1103148000018282","response":"11030200007987"}
{"request":"1103148200012342","response":"11030200007987"}
{"request":"1103149100029286","response":"11030400000000EBF2"}
{"request":"110314A100029289","response":"11030401000000EA0E"}
{"request":"110314A500031288","response":"11030600000004003E2CA4"}
{"request":"1106008701243AF8","response":"1106008701243AF8"}
{"request":"1106008B00B4FB07","response":"1106008B00B4FB07"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

nimmer99 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:27:
[...]

Ik ben er achter waarom 134 t/m 142 aldoor 0 is. Dit zijn namelijk de bus setpoints. Dus de waardes die je zelf er in kan schieten. Vervolgens moet je dan in 5222 t/m 5227 nog invullen welke demand je hebt (0 = idle, 1 = heat, 2 = cooling). Dan pas neemt hij dan de waarde over van je bus setpoints en zet hij die in de echt gebruikte setpoints.

# 97 lijkt het setpoint te zijn wat hij echt aanhoudt om DG1 intern te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik zie dat hier ook wat mensen Tech controllers gebruiken. In mijn geval is het niet met een Ecoforest warmtepomp maar met een gewone boemketel.

Ik heb de volgende modules
L-8E (v. 1.0.3)
ST-5060 WIFI RS

Het probleem is dat de site emodul.eu vaak de melding geeft " geen verbinding met de modul server" Ik kan dan mijn temperaturen per vertrek niet regelen.

Volgens de fabrikant zouden de problemen binnen enkele weken zijn opgelost. Maar ....we zijn al weken verder.

Herkennen jullie het probleem? Iemand een work-arround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Blijkbaar is er toch wel wat ontwikkeling bij Ecoforest/Eplucon. Ik zie net dat er op het portal een service menu met veel meer instellingen bijgekomen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftFWF4JI1zazU6SyV1AJo0N96mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Km7uoOZhMBfo2nNVGYu89yZ4.png?f=fotoalbum_large

Dit was er tot nu toe niet. Echter werkt nog altijd "Energieverbruik woning". Deze geeft altijd "Geen statistieken gevonden.". Ook zijn nog altijd de gegevens in de grafieken onder "Statistieken" erg beperkt en opzichte van eerder.

Jammer dat er geen eenvoudigere manier is om de warmtepomp uit te lezen dmv bv home assistant dan de modbus oplossing. De Eplucon support benaderen met vragen heeft ook niet veel zin want die reageren meestal niet of sturen je gelijk terug naar de installateur zelfs als je vragen over hun functionaliteiten hebt.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:51

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Vaez schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:38:
[..]

Jammer dat er geen eenvoudigere manier is om de warmtepomp uit te lezen dmv bv home assistant dan de modbus oplossing.

[...]
Voor alleen het uitlezen via Modbus zie ik in dit topic ene NielsS toch daar een oplossing voor te hebben.

Volgens mij was die al zover dat hij ook kon aansturen.

• RobPater
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-11-2024
Goedemiddag ik volg dit topic al en tijdje, en zit ik met het volgende probleem mijn installateur en Eplucon wil mijn het service password niet geven. Dus ik weet niet of de modbus aan of uitgezet bij mijn pomp. Heeft iemand hier nog een tips of trics voor.

Breman Hasselt heeft de warmtepomp geïnstalleerd, misschien heeft iemand de code voor mij.
Eplucon is de leverancier.

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 16:25
RobPater schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:20:
Goedemiddag ik volg dit topic al en tijdje, en zit ik met het volgende probleem mijn installateur en Eplucon wil mijn het service password niet geven. Dus ik weet niet of de modbus aan of uitgezet bij mijn pomp. Heeft iemand hier nog een tips of trics voor.

Breman Hasselt heeft de warmtepomp geïnstalleerd, misschien heeft iemand de code voor mij.
Via een DM kan ik je wel mijn service wachtwoord geven. Wellicht is deze hetzelfde.

• Gwaihir
  • Niet online
ik weet niet of de modbus aan of uitgezet bij mijn pomp.
Heeft die een uit dan?
Koen Hendriks schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:33:
Voor alleen het uitlezen via Modbus zie ik in dit topic ene NielsS toch daar een oplossing voor te hebben.

Volgens mij was die al zover dat hij ook kon aansturen.
Specifiek via HA bedoel je dan? (Ik stuur 'm al enkele jaren aan, vanuit Loxone.)

• Gwaihir
  • Niet online
nimmer99 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:08:
Je kan de settings van BMS en BMS2 bekijken/instellen in het installateursmenu van de warmtepomp (dus op de pomp zelf) [..]

Zo zien de menu'tjes er bij mij uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die ken ik ook, ja. Maar ik heb dan ook geen 'BMS3' erin gestoken, zoals @superyupkent

• Vaez

Vaez in "Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat" probeer deze eens.

• RobPater
Helaas die werken niet

• RobPater
Gwaihir schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:35:
[...]

Die ken ik ook, ja. Maar ik heb dan ook geen 'BMS3' erin gestoken, zoals @superyupkent
Dit klopt als het goed is kan het protocol ook op none zetten.

• Gwaihir
  • Niet online
RobPater schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:09:
Dit klopt als het goed is kan het protocol ook op none zetten.
Ik snap niet wat je bedoelt. Jij toont de instellingen voor de twee BMS poorten die standaard aan boord zijn. De vraag was naar de instellingen van een er met een insteekkaart bij gestoken derde exemplaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Gwaihir schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:35:
[...]

Het is net iets anders, er is een BMS1 en een BMS2 poort, beide poorten zijn via het installateursmenu te configureren. Denk hierbij aan baud rates en het slave address. De insteekkaart zorgt voor de functionaliteit en activeert de BMS1 poort. Dit kan dus een tweede RS485/modbus kaart zijn zoals ik die heb geinstalleerd maar ook KNX of andere specifieke protocollen voor gebouwbeheer.

Ook met de kaart erbij zal je toch in het installateursmenu moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh ja.. sorry.. te lang geleden. Ben in de war met de onlogica dat BMS (1) er standaard nog niet echt is en de poort waar de EcoForest eigen thermostaat op gaat. (Mijn installateur had daar het BMS op aangesloten.. en dat werkte niet..)

@superyupkent Hoe heet die dan ook weer? En is het je inmiddels gelukt?

Ik heb aanvankelijk overwogen een LAN kaart voor dat slot te kopen en dan ModBus TCP te gebruiken. (Maar dat werd niet formeel ondersteund door EcoForest en zo'n kaart was toch minstens even duur als een RS485 ModBus module voor m'n domotica.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobPater
Ik ben inmiddels in het installer menu gekomen dus super dank hiervoor nogmaals.

Nu kunnen we weer verder.

Ik maak zelf al een tijdje naar alle tevredenheid gebruik van deze modbus > TCP convertors.
http://www.hi-flying.com/

Mocht ik meer nieuws hebben en uitdraaien in home assistant zal ik het hier delen met jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobPater
Het werkt nu ook bij, kan de registers uitlezen. Het was een instelling in mijn modus naar wifi dongle. Nu verder met de integratie in HA.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• superyupkent
Gwaihir schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:47:
@superyupkent Hoe heet die dan ook weer? En is het je inmiddels gelukt?
Hey @Gwaihir,

Misschien nuttig voor alle andere mensen die meelezen. Ik ben begonnen in 2019 met een TH-tune aangesloten op de Fsbus2 poort en een lege BMS1 en een BMS2 poort. De th-tune is de standaard thermostaat die ecoforest had bedacht bij de ontwikkeling. Deze is van fabrikant Carel, dit is tevens de maker van de regelunit. Ik had tot de th-touch mijn HA werkend via RS485 RTU op BMS2.

Vervolgens kwam de th-touch en die had de BMS2 poort nodig. Poging gedaan om te zoeken naar een proxy maar dat werd hem niet. Toen dus richting de uitbreidingskaart voor BMS1. Dat draait inmiddels een maand. Ik kan nu dus via HA op basis van de dynamische tarieven mijn boiler gebruiken als thermische batterij. Initieel stond die op 65 graden. Na overleg met installateur naar Max 60. Dit om de compressor gezonder te houden.

De info van de th-touch gebruik ik voor mijn installateur. Die kan door het uitlezen een gunstiger service contract bieden. Huiswerk is nu nog om de automatisering mooi in lijn te krijgen met een blije vrouw gecombineerd met zo min mogelijk starts van de compressor. Als ik helemaal klaar ben deel ik mijn werk natuurlijk hier. 😄

Hieronder de foto's van de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nly2qYuir6TsQ7b6yIuR4ADj7f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKYGCAiTrIjzPN9JIv6kQiel.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKYa8y9aO1GFJ_TToKF1V_oRRlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0YcboU9BbMJI0MlsuQ2h4XA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_2g5G4fOqKjg6sjxiNi49ZepfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNsxt9C5cRmFbCeNUHfCXl0p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door superyupkent op 04-12-2023 22:33 . Reden: poorten specificeren plus plaatjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pat242
Vaez schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:38:
Blijkbaar is er toch wel wat ontwikkeling bij Ecoforest/Eplucon. Ik zie net dat er op het portal een service menu met veel meer instellingen bijgekomen is.
[Afbeelding]

Dit was er tot nu toe niet. Echter werkt nog altijd "Energieverbruik woning". Deze geeft altijd "Geen statistieken gevonden.". Ook zijn nog altijd de gegevens in de grafieken onder "Statistieken" erg beperkt en opzichte van eerder.

Jammer dat er geen eenvoudigere manier is om de warmtepomp uit te lezen dmv bv home assistant dan de modbus oplossing. De Eplucon support benaderen met vragen heeft ook niet veel zin want die reageren meestal niet of sturen je gelijk terug naar de installateur zelfs als je vragen over hun functionaliteiten hebt.
Ik heb dezelfde ervaring met Eplucon. Direct doorverwezen naar de installateur. Alsof die verstand heeft van de website en in control is om iets te wijzigen. Die dienst wordt door Eplucon aangeboden niet door de installateur.

Ja er is weer iets bijgekomen, helaas nog niet de details van druk en de pomp/compressor. Toch jammer dat de THTouch bijvoorbeeld niet integreerbaar is met HA. Want alles gaat van de WP naar dat ding en vandaar ook naar Eplucon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

superyupkent schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:39:
[...]

Misschien nuttig voor alle andere mensen die meelezen. Ik ben begonnen in 2019 met een TH-tune en een lege BMS1 en een BMS2 poort. De th-tune is de standaard thermostaat die ecoforest had bedacht bij de ontwikkeling. Deze is van fabrikant Carel, dit is tevens de maker van de regelunit. Ik had tot de th-touch mijn HA werkend via RS485 RTU op BMS2.
Dit moet de th-tune zijn in je eerste alinea vermoed ik of niet?

In iedergeval bedankt voor je samenvattende verhaal. Ik zit te wachten op de oplevering van mijn nieuwbouw woning (circa maart 2024) en daar zit ook een Ecoforest in. Dus dit helpt mij al met wat overzicht over allergaande zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Koen Hendriks schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:27:
[...]

Dit moet de th-tune zijn in je eerste alinea vermoed ik of niet?
Nee, de TH-Tune zat op een van de poorten van de carel. In mijn startsituatie was de warmtepomp dus opgeleverd met een beschikbare BMS2 poort. Ik ga vanavond even kijken welke terminal dit was. dan pas ik mijn post even aan voor volledigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobPater
Hierbij nog twee mooie documenten, stonden gewoon op het net. Kijk maar even de link werkt, anders moet ik het even op een andere manier doen
Hebben mij enorm heeft geholpen met dingen uitzoeken en zal nog wel eens gebruiken denk ik zo. Want ik ben nog steeds niet echt een fan van deze setup.

Unit vriest zich veel te vaak in waardoor er veel start en stop zijn.

https://we.tl/t-rFe1xwQ3UL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:02:
[...]

Nee, de TH-Tune zat op een van de poorten van de carel. In mijn startsituatie was de warmtepomp dus opgeleverd met een beschikbare BMS2 poort. Ik ga vanavond even kijken welke terminal dit was. dan pas ik mijn post even aan voor volledigheid.
Ah, de th-tune en de th-touch zijn verschillende apparaten.. Daar was ik 'm even kwijt (als bezitter van geen van beide). Jij hebt nu beide? (En waarom dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Gwaihir schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:38:
[...]
Jij hebt nu beide? (En waarom dan?)
De TH-tune ligt weer in de doos, de enige thermostaat is nu de TH-touch. Ik heb deze swap laten doen omdat mijn installateur deze unit gebruikt om 'slim' en op afroep service te doen. Ik wilde dat graag faciliteren en tegelijkertijd toch mijn eigen HA als primair systeem houden.

Ik heb mijn post aangevuld met plaatjes en de th-tune poort (Fbus2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 23:17

bjp

ik heb iets gevonden i.v.m. offset in temperatuur van de Th-Touch:
- vanaf dat het scherm aanstaat, wordt de sensor erin wat warmer!
- scherm op standby geeft dus een lagere temperatuur dan scherm aan. 2-3 minuten spelen op het scherm, en het is ineens 0.5C warmer in huis (lol). Met alle gevolgen van dien (circulatiepomp stopt bijvoorbeeld, omdat ik nu boven ingestelde temperatuur+hystere ben).

Dus best 'afblijven' en scherm uit in standby. Echt stom van hun.

Alternatief is zoals hier vroeger gepost: een serieuze offset op sensor-calibratie.

Mss moet ik ooit het doesje openen, en zien de sensor te verplaatsen naar de rand of zo.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Marce schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:07:
Ik heb de afgelopen weken ook niet stil gezeten. In eerste instantie heb ik met een ESP32C6 de modbus communicatie van de ThTouch afgeluisterd, als in, zelf geen berichten sturen en alleen de commands en responses opvangen en ontcijferen. Vervolgens de data via MQTT naar mijn server sturen.

Hier was ik nog niet helemaal tevreden mee, er miste namelijk informatie die er volgens de registers wel is maar gewoon niet wordt uitgelezen. Zo wilde ik bijvoorbeeld graag de actuele vermogens weten zodat ik die ook kan opslaan in de database.

hum interessant, een eigen modbus routeur maken.

ik ben wel verrast dat de WP master is op BMS2, en de Th-Touch slave.

Je zou ook gewoon, in plaats van een lokale kopie te hebben, de accessen WP->ThTune doorgeven.

Nu een lokale kopie helpt wel, voor de accessen HA->ESP.

Een ESP + 2 RS485 aansluitingen blijft wss veel goedkoper dan een ESP+RS485 en de BMS insteekkaart.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
superyupkent schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:39:
[...]

Initieel stond die op 65 graden. Na overleg met installateur naar Max 60. Dit om de compressor gezonder te houden.
Hoe is je ervaring met je boilervat op 60 graden? 60 graden mag wel vanwege legionella toch? Die van ons staat standaard op 65 graden maar in het kader van duurzaamheid wil ik hem ook wel naar 60 zetten...

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
bjp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:01:
Mss moet ik ooit het doesje openen, en zien de sensor te verplaatsen naar de rand of zo.
Onze th-touch zit in de kelder op de wp, met een hele kleine remote temperatuursensor in de huiskamer (3x3 cm). Werkt uitstekend en kost weinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik ben niet ontevreden met waar de th-Touch staat, maar waarom de temperatuur in dat doosje oploopt wanneer het scherm aan staat.

Maar mss kan je de referentie naar deze aparte sensor doorgeven?

Mss kan ik er meerdere plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
Sportmind schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:41:
[...]

Hoe is je ervaring met je boilervat op 60 graden? 60 graden mag wel vanwege legionella toch? Die van ons staat standaard op 65 graden maar in het kader van duurzaamheid wil ik hem ook wel naar 60 zetten...
Vrouw en zoonlief klagen niet, dat was mijn benchmark :-) Ik wil niet de grote legionella flamewar overdoen die al een paar keer door dit forum is geraasd. Bij mij thuis staat de boiler op 60 graden. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
superyupkent schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:33:
[...]

Vrouw en zoonlief klagen niet, dat was mijn benchmark :-) Ik wil niet de grote legionella flamewar overdoen die al een paar keer door dit forum is geraasd. Bij mij thuis staat de boiler op 60 graden. B)
Hahaha, duidelijk!

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
bjp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:49:
ik ben niet ontevreden met waar de th-Touch staat, maar waarom de temperatuur in dat doosje oploopt wanneer het scherm aan staat.

Maar mss kan je de referentie naar deze aparte sensor doorgeven?

Mss kan ik er meerdere plaatsen :)
Het is deze: https://tech-controllers.com/p/eu-c-mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Vandaag heb ik de modbus module geplaatst (PCOS004850) zoals @nimmer99 eerder al beschreven heeft. Deze heb ik gekoppeld aan een waveshare rs485 to eth module welke ik verbonden heb met HA.
Met de waardevolle berichten van NielsS op https://community.home-as...a-modbus/309968/66?page=3 en van verschillende mensen in de topic is het mij gelukt een aantal waarden uit te lezen en het DHW setpoint aan te sturen met het stukje climates entity code uit:
Via register 135 is het mij niet gelukt het setpoint aan te passen.
Ook lijkt bij mij het gedrag van coil 106 niet overeen te komen met DHW aan/uit, maar zeker ben ik nog niet hierover.

Zojuist heb ik de data geanalyseerd uit:
Hier mijn analyse van de data van @Marce groene registers staat ook in de docs van ecoforest.
Ik ga de komende dagen/weken puzzelen om te kijken wat de verschillende dingen zouden kunnen zijn. Ervaringen hiermee zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fSHcksZyDcswQP6PI7iKdvUh9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rn4lVei9iC27fG6jcba8GSq6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJi4CRFE6MwyE0_2ernddRhBwD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jCP3AVJHv9MdsMIQAPD4gJYE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgKOQXlrM4dlIN6Hnhfa4ZV46rI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bpAouBsxLxDp5zuLo35ETOff.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5WDQh2gpaInLg0vdFrLDOnyrSc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vpvq83n24yucqXfgFZCPrBNf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
Naar aanleiding van de dump van @Marce (https://gathering.tweaker...message/77208086#77208086) had ik nog de werking van een paar coils gevonden om te zien of DHW of DG1 actief is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    - name: heatpump_active_any
      address: 51
    - name: heatpump_active_dhw
      address: 58
    - name: heatpump_active_dg1
      address: 60

De "heatpump_active_any" lijkt Aan te zien als DHW of DG1 actief is.
Met trail en error gevonden, dus misschien zijn deze coils voor iets anders, maar het lijkt tot nu toe goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Er lijkt een soort van teneur dat de officiële EcoForest documentatie niet klopt / achterhaald is. Dat is niet mijn ervaring: ze kan een stuk completer wellicht, maar is voor zover mij bekend wel gewoon juist. En het lijkt mij dat EcoForest waarden van de ene op de andere firmware versie nooit, of slechts hoogst hoogst zelden zal verplaatsen.

Ik denk dan ook dat er meer gezocht zou moeten worden naar een (systematische) afwijking in de gebruikte connectie, bijv. door het (deels) missen van die opmerking onderaan de lijst:
Integer BMS address+5001 (Protocol: MB Extended)
ModBus lijkt nogal een 'vrijheid blijheid' protocol. Een kleine afwijking in de instellingen, of een off-by-one fout, lijkt me snel gemaakt.

En mocht het toch tussen firmwares en / of apparaten verschillen: laten we die er ook systematisch bij zetten. Voor mij: EcoForest EcoGEO B2 1-9, firmware uit 2019. Of tussen poorten? Ik gebruik BMS2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
@845 @nimmer99

Is het jullie gelukt om het te integreren met HA? Het is mij wel gelukt, al is het voorlopig alleen uitlezen, ik zie nl. nog geen voordeel om het te automatiseren.

Let op dat je de pCO niet overbelast en werk met ruime intervals als je met de BMS1 poort samen met de Th-Touch en/of Th-tune gebruikt, pomp vindt het niet fijn als er teveel gevraagd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMkwugQD9KkOUrLpu-h79xc32YY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dzZJNmzd4T1UuWdyZ3mvLkpq.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6irNxTxx9OGCRI0D_buEzSm8uVk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cpNu5sMtx3tSB963vswmWdqo.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uyfKjvW_YtnA-ExEQWbv3Su7pw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/0mYiBY25TAH3jORByyZl2zEQ.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFge6zyHMJ70zcbdb3NEFRAi57E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vzv2cdTXBzqOzeUUSLKnZRUG.png?f=fotoalbum_medium
nimmer99 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:50:
Naar aanleiding van de dump van @Marce (https://gathering.tweaker...message/77208086#77208086) had ik nog de werking van een paar coils gevonden om te zien of DHW of DG1 actief is:
Ik weet niet hoe jij aan die conclusie bent gekomen, maar die coils met hun omschrijving kloppen niet. zie hieronder voor SWW als voorbeeld. er zijn meerdere coils die hetzelfde bereiken alleen op een andere manier. en zo geldt dat voor een heleboel parameters.

CoilOms
49SWW remote via installateur in-,uitgeschakeld
64SWW via installateur in-,uitgeschakeld
106SWW via gebruiker in-,uitgeschakeld
122SWW remote via gebruiker in-,uitgeschakeld

Als je coil 49 gebruikt werkt coil 122 niet meer, hetzelfde geldt voor coil 64 als je deze gebruikt dan werkt coil 106 ook niet meer. En dit is volgens mij een rede waarom de officiële documentatie niet compleet is, de kans dat je iets wijzigt wat je niet hoort te wijzigen is best groot als je niet weet wat wat is.

@Gwaihir

Ben recentelijk naar firmware: BC15_HP_V04B49_E van feb 21 gegaan, ik wacht nog steeds op het changelog (denk niet dat ik die zal ontvangen), maar er zijn in de update een aantal dingen gewijzigd en dit zie je terug in een aantal paramaters terug, zoals de extra functies deze worden uiteraard nieuwe registers en/of bestaande registers aangevuld worden met extra opties omdat iets is toegevoegd en/of verwijderd. Nooit of zelden zou ik niet zeggen, meer in de trend van wanneer je een update krijgt, nog wel kijkt als alles nog naar behoren werkt.
voordat je het vraagt, wijzigingen die ik ervaren heb zijn:
  • Informatie en gebruikers instellingen zijn deels verhuist achter installateurs wachtwoord
  • Softwarematig vermogens begrenzer zowel voor het opgenomen max vermogen als voor het max afgegeven vermogen per geactiveerde functie (sww, vw en/of zwembad,etc)
  • productiepomp minimale % + wat ingesteld is
  • meer info via installateurs menu
  • Opgenomen en afgegeven vermogen afgerond in 100 talen
  • Ongeacht hoe je het ingesteld hebt het gaat per uur 10min zelf het aantal rpm opvoeren
  • Moet zuiniger en meer efficient zijn (heb daar mijn twijfels)
  • Inlet en outlet voor productie en bron zijn nu gekruist op het scherm
  • en nog een aantal kleine dingen bij bepaalde instellingen.
  • als je werkt met een easynet module, zorgt dat deze ook een update krijgt of het zal niet meer naar behoren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

xavier_82 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:20:
@845 @nimmer99

Is het jullie gelukt om het te integreren met HA? Het is mij wel gelukt, al is het voorlopig alleen uitlezen, ik zie nl. nog geen voordeel om het te automatiseren.
..
@xavier_82 wat is een goede frequentie voor uitlezen? Eens per 10 sec?

Tot op zekere hoogte wel, niet zo mooi als bij jou hoor. Dus wanneer je het wil delen heb ik zeker interesse...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcjHmWXzpiNobYVLkeAXxO4ZRjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HEfFr4SaciN8nAUuowjm75cI.png?f=fotoalbum_large

Vooralsnog schrijf ik niets, maar werkt schrijven van register 17 wel (DHW setpoint).
Heb jij toevallig nog meer informatie over de betekenis van de registers? De info die jij deelt heb ik tot op heden nergens gezien, weet jij of voor iedere setting er eigenlijk 4 of 5 ingangen zijn (thTouch, bus, installateur, etc..)? Weet je hoe dat precies werkt?

Mijn doel is om volgend jaar DHW als "energie" opslag te gaan gebruiken en dus te verwarmen bij een groot blok goedkope (of zonne) stoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
@845 @nimmer99

Let op dat je de pCO niet overbelast en werk met ruime intervals als je met de BMS1 poort samen met de Th-Touch en/of Th-tune gebruikt, pomp vindt het niet fijn als er teveel gevraagd wordt.
[...]

Ik weet niet hoe jij aan die conclusie bent gekomen, maar die coils met hun omschrijving kloppen niet. zie hieronder voor SWW als voorbeeld. er zijn meerdere coils die hetzelfde bereiken alleen op een andere manier. en zo geldt dat voor een heleboel parameters.
[...]
Als je coil 49 gebruikt werkt coil 122 niet meer, hetzelfde geldt voor coil 64 als je deze gebruikt dan werkt coil 106 ook niet meer. En dit is volgens mij een rede waarom de officiële documentatie niet compleet is, de kans dat je iets wijzigt wat je niet hoort te wijzigen is best groot als je niet weet wat wat is.
Ja, de integratie werkt hier. Ik kan iig alles uitlezen wat ik wil. En ik kan de DHW hoger/lager zetten. Dit kan ik in de toekomst gebruiken om energie overschot in DHW boiler op te slaan.

Wat is een goede pCO modbus-query interval? (en hoe weet je dat de pCO overbelast kan worden?)

Wat bedoel je met jouw voorbeeld met 'coil 49 gebruiken'? Bedoel je daar Lezen of bedoel je Schrijven? Want ik had tot nu toe de aanname dat het Lezen geen side effects heeft. Als ik coils 58 en 60 lees, komt dit tot nu toe altijd overeen met DHW en DG1 wel/niet active.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
...
• Ongeacht hoe je het ingesteld hebt het gaat per uur 10min zelf het aantal rpm opvoeren
...
Bij mij doet ie altijd al per 1 uur 10 minuten het aantal rpm opvoeren. Weet iemand waarom een warmtepomp dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

@845 en @xavier_82 wat hebben jullie precies voor hardware nu op de pomp zitten om deze data in HA te krijgen? Is dit via de modbus of een ander stuk hardware op de BMS port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ben recentelijk naar firmware: BC15_HP_V04B49_E van feb 21 gegaan, ik wacht nog steeds op het changelog (denk niet dat ik die zal ontvangen), maar er zijn in de update een aantal dingen gewijzigd en dit zie je terug in een aantal paramaters terug, zoals de extra functies deze worden uiteraard nieuwe registers en/of bestaande registers aangevuld worden met extra opties omdat iets is toegevoegd en/of verwijderd. Nooit of zelden zou ik niet zeggen, meer in de trend van wanneer je een update krijgt, nog wel kijkt als alles nog naar behoren werkt.
Ik dacht vanuit backwards compatibiliteit. Nieuwe dingen toevoegen, zoals je beschrijft, maakt oude info niet ongeldig.

En de 'voordat we het vragen' is nu natuurlijk: waar zit 'teveel' / 'overbelast'? En welk effect zie je ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nimmer99 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:27:
Bij mij doet ie altijd al per 1 uur 10 minuten het aantal rpm opvoeren. Weet iemand waarom een warmtepomp dat doet?
Niet zozeer opvoeren, maar 50% lopen (en meestal blijven wij daaronder, dus..).

Bij dit type compressor komt bij andere toerentallen niet alle olie terug in het voorraadreservoir - hoe verder van 50% hoe sterker dit effect. Deze routine brengt de olie weer in de uitgangspositie, klaar voor het volgende uur gebruik.

N.B. Mocht je dus ooit via een instelling uitvinden hoe dit gedrag te veranderen, weet dat je zéér rechtstreeks met het leven van het duurste onderdeel van je WP speelt!

@845

Ik vraag een aantal waarden per minuut op en een paar per 30 seconden. Alleen op schrijven heb ik (nog) geen specifieke limiet; dat gebeurt bij elke wijziging, dus dat kan na 1/50ste seconde al weer zijn (om daarna doorgaans weer minuten tot uren lang gelijk te blijven).

Ik had me nog nooit afgevraagd of dat een onmiddellijk probleem zou kunnen zijn, maar ben (ook) wel nieuwsgierig hoe het zit met de levensduur van bijv. een stuk flash geheugen in zo'n apparaat. Moet het totaal aantal schrijfoperaties op bepaalde (instellingen) registers ook beperkt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

Koen Hendriks schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:39:
@845 en @xavier_82 wat hebben jullie precies voor hardware nu op de pomp zitten om deze data in HA te krijgen? Is dit via de modbus of een ander stuk hardware op de BMS port?
Ik heb een PCOS004850 in de warmtepomp geplaatst met een Waveshare rs485 to eth om het RS485 (modbus) signaal om te zetten naar Modbus over ethernet (RTU TCP).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xavier_82
845 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:52:
[...]

@xavier_82 wat is een goede frequentie voor uitlezen? Eens per 10 sec?
In HA kan je per sensor een interval aangeven, mijne variëren van 30ms tot eens per week.
Vooralsnog schrijf ik niets, maar werkt schrijven van register 17 wel (DHW setpoint).

Mijn doel is om volgend jaar DHW als "energie" opslag te gaan gebruiken en dus te verwarmen bij een groot blok goedkope (of zonne) stoom.
adresoms.minmaxtyper/w
8SWW huidige temperatuur--AnaloogR
15SWW delta T225AnaloogR/W
17SWW setpoint065AnaloogR/W
198SWW compressor start temp--AnaloogR

Afhankelijk hoe je "energie" wilt opslaan heb je register 15 en 17 nodig.
Heb jij toevallig nog meer informatie over de betekenis van de registers?
Ja, zolang het betrekking heeft tot hoe mijn installatie is uitgevoerd, bijv: ik heb geen buffer dus registers die hier naar verwijzen kan ik niet testen of bevestigen.
De info die jij deelt heb ik tot op heden nergens gezien, weet jij of voor iedere setting er eigenlijk 4 of 5 ingangen zijn (thTouch, bus, installateur, etc..)? Weet je hoe dat precies werkt?
Het zijn geen ingangen het is hoe jou pomp is ingesteld, als je SWW aangestuurd word via BUS dan gelden daar andere coils voor, is het via een remote dan weer andere coils en integers, etc.
en niet te vergeten de logica achter een bepaalde functie. Neem SWW als standaard voorbeeld, ik had al benoemd dat coil 64 en coil 106 hiervoor zijn en de correcte logica zou dan het volgende zijn;
  • if c64=1 && c106=0 then SWW configured but not set
  • if c64=1 && c106=1 then SWW configured and active
  • if c64=0 && c106=0 then SWW not configured
  • if c64=0 && c106=1 then SWW not configured
  • if c64=1 && c106=1 && I5xxx =7 && A1xx =0 then SWW configured , SWW active, SWW vraag
  • if c64=1 && c106=1 && I5xxx =7 && A1xx =1 then SWW configured , SWW active, SWW vraag en HTR
Als je weet dat coil 64 altijd 1 is en niet op afstand gewijzigd kan worden zou je de logica apart kunnen zetten en je focussen op coil 106 om te bepalen als SWW aan of uit staat, maar is je doel om te kijken als er SWW vraag is dan moet je naar een andere integer kijken en daar weer andere logica toepassen afhankelijk van je systeem.
nimmer99 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:22:
[...]

Wat is een goede pCO modbus-query interval? (en hoe weet je dat de pCO overbelast kan worden?)
Afhankelijk van wat je wil loggen.

Je hebt een display die de register afleest,
Je hebt een th-touch die meer dan 30 register afleest en een aantal schrijft
Eventueel nog een Th-tune die registers afleest en wegschrijft
en dan nog via BMS1 wil je registers aflezen en wegschrijven, voor mijn simpele overzicht dat zijn meer dan 70 registers. dus als een of meerdere van bovenstaand anders of traag zou reageren dan zou ik zeker kijken dat ik niet teveel en of te snel register opvraag.
Wat bedoel je met jouw voorbeeld met 'coil 49 gebruiken'? Bedoel je daar Lezen of bedoel je Schrijven? Want ik had tot nu toe de aanname dat het Lezen geen side effects heeft. Als ik coils 58 en 60 lees, komt dit tot nu toe altijd overeen met DHW en DG1 wel/niet active.
wat bedoel je met active?
Je hebt namelijk geconfigureed ja of nee (coil) | actief ja of nee (coil) | is er vraag ja of nee (integer/analog)
en ik vind het prima dat jij zegt dat ze overheenkomen met DHW en DG1, ik wil alleen andere dan behoeden dat ze in HA een switch of button maken en daarmee 0 en 1 gaan plaatsen waar ze niet horen, alleen omdat ze bij toeval overheen komen.
Koen Hendriks schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:39:
Ik heb een RS485 to USB + raspberry pi op de BMS2 poort.
Gwaihir schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:57:
[...]

Ik dacht vanuit backwards compatibiliteit. Nieuwe dingen toevoegen, zoals je beschrijft, maakt oude info niet ongeldig.
Een adres kan hetzelfde blijven, maar het antwoord kan zeker anders zijn. Neem als voorbeeld I5xxx op mijn vorige versie waren de antwoorden 0 (vvw), 1(fancoils) of 2 (radiatoren) in de nieuwe versie zijn de antwoorden 0(vvw), 1(--), 2(fancoils) en 3(radiatoren), dit is toch niet backwards compatible en het maakt zeker "oude" info ongeldig.
En de 'voordat we het vragen' is nu natuurlijk: waar zit 'teveel' / 'overbelast'? En welk effect zie je ervan?
Op het moment dat er tientallen request doet binnen het ms range en je pomp display traag reageert dat is voor mijn een teken dat ik of teveel of te snel queries opvraagt.

Sorry voor de lengte van de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

xavier_82 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:54:
[...]

adresoms.minmaxtyper/w
8SWW huidige temperatuur--AnaloogR
15SWW delta T225AnaloogR/W
17SWW setpoint065AnaloogR/W
198SWW compressor start temp--AnaloogR

[...]

Het zijn geen ingangen het is hoe jou pomp is ingesteld, als je SWW aangestuurd word via BUS dan gelden daar andere coils voor, is het via een remote dan weer andere coils en integers, etc.
en niet te vergeten de logica achter een bepaalde functie. Neem SWW als standaard voorbeeld, ik had al benoemd dat coil 64 en coil 106 hiervoor zijn en de correcte logica zou dan het volgende zijn;
  • if c64=1 && c106=1 && I5xxx =7 && A1xx =0 then SWW configured , SWW active, SWW vraag
  • if c64=1 && c106=1 && I5xxx =7 && A1xx =1 then SWW configured , SWW active, SWW vraag en HTR
[...]

Sorry voor de lengte van de post.
Waar haal je deze informatie vandaan? Heb je een lijst met alle registers (en logica) die je kent?

Ik begrijp bij de logica de I5xxx en A1xx nog niet helemaal, is dit het PLC algoritme en zijn I en A ingangen op de PLC?

Verder ga ik de scan_interval maar eens instellen voor alle sensors.

_/-\o_ voor de handreikingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
845 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:13:
[...]
Waar haal je deze informatie vandaan? Heb je een lijst met alle registers (en logica) die je kent?
Heb een soort van pCOWEB en heb deze reverse-engineer en zo heb ik bijna alle adressen en logica opgezocht die ik nodig had heb hier geen lijst van gemaakt.
Ik begrijp bij de logica de I5xxx en A1xx nog niet helemaal, is dit het PLC algoritme en zijn I en A ingangen op de PLC?

Verder ga ik de scan_interval maar eens instellen voor alle sensors.

_/-\o_ voor de handreikingen.
I = integer = register adres in de 5001 range
A= analog = register adres
D of B = digital of Bool = coil adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
xavier_82 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:54:
[...]
[...]

wat bedoel je met active?
Je hebt namelijk geconfigureed ja of nee (coil) | actief ja of nee (coil) | is er vraag ja of nee (integer/analog)
en ik vind het prima dat jij zegt dat ze overheenkomen met DHW en DG1, ik wil alleen andere dan behoeden dat ze in HA een switch of button maken en daarmee 0 en 1 gaan plaatsen waar ze niet horen, alleen omdat ze bij toeval overheen komen.
Uit je if-then voorbeeld snap ik nu wat je bedoelde en het lezen van coils/registers inderdaad geen side effect heeft (gelukkig).

Met 'active' bedoelde ik dat hij daadwerkelijk wat aan het doen is. Dus dat er een 'groen icoontje' op de ThTouch te zien is bij DHW of DG1. Ik realiseer me nu dat dit in warmtepomp-taal waarschijnlijk iet anders betekent (dat ie wat zou kunnen gaan doen als er ook actieve vraag is).

Heel goed dat je aangeeft dat men geen waarden naar die registers die ik noemde moet gaan schrijven. Dat heb ik ook niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
xavier_82 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:56:
[...]
Heb een soort van pCOWEB en heb deze reverse-engineer en zo heb ik bijna alle adressen en logica opgezocht die ik nodig had heb hier geen lijst van gemaakt.
[...]
Held _/-\o_
Kan je daar meer over vertellen? Lijkt mij super interessant om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Ik heb net even zitten kijken welke sensoren ik nog mis uit dit overzicht. Dat zijn vooral kleppen (en HTR pomp). @xavier_82 heb jij daar misschien nog inzichten in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwBU93gn-bIES4Iinkn9JskvDnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K655O0u6MmEZfEfKaUEC0Cg9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
Gwaihir schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:07:
[...]
Niet zozeer opvoeren, maar 50% lopen (en meestal blijven wij daaronder, dus..).

Bij dit type compressor komt bij andere toerentallen niet alle olie terug in het voorraadreservoir - hoe verder van 50% hoe sterker dit effect. Deze routine brengt de olie weer in de uitgangspositie, klaar voor het volgende uur gebruik.

N.B. Mocht je dus ooit via een instelling uitvinden hoe dit gedrag te veranderen, weet dat je zéér rechtstreeks met het leven van het duurste onderdeel van je WP speelt!
Aha, werkt dat zo. Dat is interessant. Weer wat geleerd. (No worries, ik pas geen monteur-instellingen aan in de warmtepomp. Tot nu toe alleen de DHW set-point en delta, maar dat kan ook via de gebruikers-menu'tjes.)

Weet jij (of iemand anders) toevallig ook wat de werking van de HTR pomp is? In de documentatie staat een commercieel verhaal dat het de warmtepomp extra zuinig maakt voor hogere temperaturen ofzo. Maar hoe het echt werkt kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@nimmer99 Hoe HTR werkt laat @845 net boven jouw post zien. Je hebt dan een extra warmtewisselaar (#9) met een eigen pomp (#17). Daardoor kun je warm water maken tegelijkertijd met verwarmen of koelen. Vooral dat laatste is natuurlijk leuk voor het rendement van beiden.

Hebben jullie allebei HTR dan? (Ben nog niet tegen gekomen dat iemand deze optie had aangeschaft en nu twee mensen tegelijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

@Gwaihir De installateur heeft een pomp aangeboden met HTR, ik zal hem er eens naar vragen waarom precies.
Er is alleen iets fout gegaan tussen bestellen (met HTR) en levering (zonder HTR), daarom heb ik nog geen HTR, maar wordt dat binnenkort alsnog ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
845 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:47:
Ik heb net even zitten kijken welke sensoren ik nog mis uit dit overzicht. Dat zijn vooral kleppen (en HTR pomp). @xavier_82 heb jij daar misschien nog inzichten in?
845 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:16:
@Gwaihir De installateur heeft een pomp aangeboden met HTR, ik zal hem er eens naar vragen waarom precies.
Er is alleen iets fout gegaan tussen bestellen (met HTR) en levering (zonder HTR), daarom heb ik nog geen HTR, maar wordt dat binnenkort alsnog ingebouwd.
Leuk! Qua HTR wordt je dan de eerste die ons er verslag van kan doen. En ook nog eens zonder én met :).

Klep #26 is SWW maken vs. verwarmen / koelen. (Of in geval van HTR: alléén SWW maken, niet gelijktijdig verwarmen / koelen.)

#27 en #28 schakelen tegelijk: passief koelen vs. (actief) verwarmen (voor verwarming of SWW).

Die 'wat het ding doet' heb je waarschijnlijk al ontdekt, toch?

Edit: je hebt niet toevallig offerte gehad met en zonder HTR? (Ben wel nieuwsgierig naar het prijsverschil.)

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 23-12-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

@Gwaihir In het schema mis ik nog iets van een elektrisch component voor de HTR, maar ik ben thuis wanneer ze gaan ombouwen, dus ga lekker meekijken.

Weet jij misschien de Modbus registers die bij die kleppen horen? Of is dat af te leiden uit ander registers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
845 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:30:
Weet jij misschien de Modbus registers die bij die kleppen horen? Of is dat af te leiden uit ander registers?
Ik bedoelde te zeggen dat je dat m.i. afleidt uit andere zaken, uit 'wat het ding doet' op enig moment (= welke aanvragen actief zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
Gwaihir schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:11:
@nimmer99 Hoe HTR werkt laat @845 net boven jouw post zien. Je hebt dan een extra warmtewisselaar (#9) met een eigen pomp (#17). Daardoor kun je warm water maken tegelijkertijd met verwarmen of koelen. Vooral dat laatste is natuurlijk leuk voor het rendement van beiden.

Hebben jullie allebei HTR dan? (Ben nog niet tegen gekomen dat iemand deze optie had aangeschaft en nu twee mensen tegelijk?)
Aha, ok helder, dank voor de uitleg.

Ik dacht dat HTR standaard in de B2 5-22 zat. Want er staat een vinkje bij die feature in de brochure. Maar door jouw opmerking zit ik nu te kijken in de artikelnummerlijst (ander document) en daar zie ik B2 5-22 EH en B2 5-22 HTR EH als twee aparte artikelen. Helaas heeft de installateur mij er nooit gewezen op dat dat een aparte optie is. Ik heb de "EH" versie zonder "HTR". Zou het veel kosten om dat nog ff achteraf in te bouwen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
@845

Ik heb een ecoGeo B2 5-22 kW HTR, het is voor het eerst dat ik hoor dat deze achteraf ingebouwd wordt, toen ik de mijne kocht was deze standaard ingebouwd en werd d.m.v een code in of uitgeschakeld. (Volgens mij kon je dat op het type plaatje zien) en anders zou je de kappen af kunnen schroeven en kijken als je de extra pomp/wisselaar al hebt en dan is het een kwestie van het activeren en niet van het inbouwen.

HTR werkt alleen op moment dat de compressor actief is en alleen tijdens verwarmen of actief koelen. HTR wordt tijdens het maken van SWW automatisch uitgezet.

HTR pomp is naar mijn weten aan/uit en werkt op een vaste snelheid, deze gaat aan op basis van setpoint HTR en SWW vat temp.

Register 59 is de HTR setpoint
De kleppen werken afhankelijk van vraag.

@nimmer99

De EH versie is dat de versie met een elektrische element?

Oh ja en de HTR pomp telt ook niet mee voor de cop/pf dat door de pomp wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:03:
Ik heb een ecoGeo B2 5-22 kW HTR, het is voor het eerst dat ik hoor dat deze achteraf ingebouwd wordt, toen ik de mijne kocht was deze standaard ingebouwd en werd d.m.v een code in of uitgeschakeld.
Dat zou e.e.a. wel verklaren, want achteraf 'even' een extra wisselaar in het f-gas circuit inbouwen klinkt niet heel logisch.

Overigens is hier eventjes over de 3-12 gesproken en al snel tot 1-9 besloten. Het kan prima zijn dat HTR op zulke kleine modellen niet (standaard) ingebouwd is, maar op 5-22 wel.

Maar dan de hamvraag: werkt het ook goed? @xavier_82 krijg jij inderdaad je SWW op COP 6 à 8 zo, omdat het 'en passant' bij verwarmen / koelen mee gemaakt wordt?

En @845 ik was ook al nieuwsgierig naar die EH. Over wat voor elektrisch vermogen hebben we het al met al wanneer jouw 22kW + EH model voluit gaat? (En wat voor elektriciteitsaansluiting heeft je huis dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

@xavier_82 @Gwaihir Ik heb een B2 1-9 nu op 1 fase, maar dat had 3 fase moeten zijn (dat wordt aangepast), daarnaast was er dus nog iets mis gegaan (er is zowel elektrisch element als HTR genoemd).
Na jullie berichten en bekijken van het schema twijfel ik echter of HTR niet verward is met elektrisch element of er gewoon een algemene spraakverwarring is.
Op het typeplaatje staat geen EH, noch HTR.

Het lijkt mij inderdaad niet logisch dat er een warmtewisselaar bij gebouwd wordt. Een elektrisch element bijbouwen is logischer. Mocht ik het zien zitten, dan maak ik hem even open en kijk ik of wat er fysiek wel/niet in zit, het kan ook zijn dat ik even 2,5 week geduld heb (al ben ik nu wel benieuwd).

edit: even snel gekeken en met mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat er geen HTR in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door 845 op 24-12-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
@845

Afhankelijk van wat afgesproken is, had ik het niet geaccepteerd dat dingen achteraf nog geïnstalleerd zou worden, want wie gaat deze verandering doen, je installateur of de monteurs van de importeur ? Als het eerst is, wat doet het met je garantie richting Ecoforest/importeur. etc, let daar wel goed op en als ze wijzigen aan je wp doen laat ze die wijzigingen op papier zetten zodat achteraf geen misverstanden ontstaan.

@Gwaihir

Ik heb geen flauw idee wat de cop voor sww tijdens htr is. Het systeem heeft geen extra warmtemeter tussen de HTR wisselaar en sww vat.

Werk het?
In de praktijk heb ik nooit 70C water gehad dus als je doel is om je sww vat boven de 60C met de HTR functie te doen dan kom je m.i. bedrogen uit.

Wil je via je compressor sww maken tot bijvoorbeeld 45C en dan met HTR tot 55C, ja dan werkt het prima, zolang je verwarming/koel vraag hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer99
xavier_82 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:03:
...
@nimmer99
De EH versie is dat de versie met een elektrische element?
...
Ja, de EH staat volgens mij voor Electric Heater. Als ik in de eplucon lijst kijk zie ik dat ze van de B2 5-22 de normale, een EH, een HTR en een EH+HTR versie hebben:
ecoGEO B2 5-22 (23323/1)
ecoGEO B2 5-22 EH (23322/1)
ecoGEO B2 5-22 HTR (23321/1)
ecoGEO B2 5-22 HTR EH (23320/10)

Lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat de HTR hardware ook in de EH versie zit, maar als ik eens tijd heb zal ik mijn EH versie eens open schroeven.
Gwaihir schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:56:
[...]
En @845 ik was ook al nieuwsgierig naar die EH. Over wat voor elektrisch vermogen hebben we het al met al wanneer jouw 22kW + EH model voluit gaat? (En wat voor elektriciteitsaansluiting heeft je huis dan?)
De B2 5-22 EH heeft hier twee krachtstroomgroepen, dus 2x 3x16 Ampere. De eerste groep is voor het normale warmtepomp gebeuren, de tweede groep is specifiek voor de electric heater.

De tweede groep staat normaal uit (geen spanning) zodat de electric heater niet per ongeluk aan kan gaan. Dat zou een nogal duur geintje kunnen zijn. Pas als er een storing in de warmtepomp optreed, dan zet ik handmatig die tweede groep aan. De pomp kan dan in noodbedrijf worden gezet. De warmte wordt dan via de EH gemaakt met een cop=1. Deze werkwijze is trouwens zo door de installateur aan mij uitgelegd.

Het huis hoeft dus geen speciale voorzieningen te hebben omdat nooit beide groepen op vol vermogen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Vermoedelijk gaat het hier ook om de EH versie die verkeerd geleverd is. Ik weet volgend jaar meer ;)

Voorlopig ben ik weer lekker met HA aan het klooien om het schema daar in te krijgen (en dynamisch) te maken, dat kost alleen tijd... Op dit moment heb ik een SVG van het schema welke ik verder ga uitwerken. In een korte proef is het mij niet gelukt om SVG (path) kleuren via HA aan te passen, ik denk doordat de SVG geen onderdeel van de DOM gaat uitmaken. Volgende stap is uitzoeken of ik de SVG niet als onderdeel van de DOM kan laden en zo wel met CSS variabelen (of styles) de kleuren van de paths in de SVG kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Klinkt alsof we hier allemaal onszelf lekker druk nerdend door de Kerst kunnen slepen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Nu ik iedereen zo druk bezig zie om de ecoforest uit te lezen, zit ik toch te twijfelen hier zelf ook mee te beginnen(heb een Ecoforest B4 3-12Kwh EH HTR). Het is mij alleen niet helemaal duidelijk welke onderdelen ik hier nou precies voor nodig heb.

Is de https://koelonderdelen.nl...485-tbv-pco-mastercase-3/ de kaart om bms2 toe te voegen op de ecoforest waarna je dmv bv https://www.amazon.nl/Wav...psc=1&smid=A3U321I9X7C9XA deze via modbus kan uitlezen en aan home assistant kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superyupkent schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:10:
Klinkt alsof we hier allemaal onszelf lekker druk nerdend door de Kerst kunnen slepen 😁
Telt Ikea rekken in elkaar zetten (voor de schuur) ook? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BMS2 is er altijd. Indien nog beschikbaar, dan heb je daar al ModBus RS485. Indien in gebruik, dan kan een kaart BMS1 beschikbaar maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

Vaez schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:35:
Nu ik iedereen zo druk bezig zie om de ecoforest uit te lezen, zit ik toch te twijfelen hier zelf ook mee te beginnen(heb een Ecoforest B4 3-12Kwh EH HTR). Het is mij alleen niet helemaal duidelijk welke onderdelen ik hier nou precies voor nodig heb.

Is de https://koelonderdelen.nl...485-tbv-pco-mastercase-3/ de kaart om bms2 toe te voegen op de ecoforest waarna je dmv bv https://www.amazon.nl/Wav...psc=1&smid=A3U321I9X7C9XA deze via modbus kan uitlezen en aan home assistant kan koppelen?
Dat is nagenoeg wat ik gebruikt heb (PCOS004850 zelfs bij dezelfde site gekocht). Ik heb alleen voor de Waveshare de niet-poe versie gekocht en hem gevoed vanaf de 24V voeding in de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapKooiker
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11-2024
@RobPater Ik heb dezelfde symptomen gehad. Ik ben geen expert, maar de uitleg en de oplossing was bij mij als volgt.

Ik ga er overigens vanuit dat het hier om een aerothermische Ecoforest wp met een Stefani buitenunit (lucht) gaat?

Wanneer het vriest buiten, dan gaat de warmtepomp zijn ontdooicyclus opstarten. Dat kun je op de warmtepomp zien met een icoontje wat eruit ziet als een ster met druppeltjes. Wanneer het ontdooien werkt, dan komt letterlijk het stoom van de unit af en zie je het ijs verdwijnen.

In mijn geval was de driewegklep in de wp stuk waardoor het ontdooien dus niet werkte en de ontdooicyclus telkens opnieuw werd opgestart. Dus: 30 minuten ontdooien (±200watt) en dan vol vermogen voor 15 minuten om het buffervat te verwarmen. Daarna weer 30 minuten ontdooistand en daarna 15 min. buffervat. Deze cyclus bleef zich herhalen.

Als achtergrond informatie:
De ontdooistand van de buitenunit kan op 2 manieren uitgevoerd worden:

Manier 1:
Met het elektrisch element. Deze manier vereist (volgens mij) krachtstroom en moet wel aangesloten zijn (ook in de pomp). Deze manier kost veel energie en lijkt mij niet heel efficient. Toch misschien handig in uitzonderlijke gevallen.

Manier 2 (meest waarschijnlijk):
Het water uit het buffervat wordt gebruikt om het glycol (wat naar de buitenunit loopt) op te warmen. Om het water uit het buffervat te gebruiken zit er een driewegklep in de warmtepomp. Die klep stuurt het water van het buffervat langs de gycolleiding waarna dit opwarmt en vervolgens de buitenunit ontdooit.

> oplossing.
De betreffende driewegklep bleek stuk. Met het vervangen van de driewegklep en het ontdooien van de buitenunit was mijn probleem volledig opgelost. Ik zou vragen of je installateur naar die klep kan kijken.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste