Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Klaas111 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:06:
Ook uit ervaring: automatische zekeringen zijn soms niet heel scherp afgesteld...ik heb wel over de 3800 W gemeten.
Soms? Daar zijn voorgeschreven karakteristieken voor. En dan zie je dat je standaard B16 automaat de dubbele stroom, 32A, 6 tot 100 seconden zal toelaten. (Met een aantal goede redenen.)

Helaas is het knap onduidelijk wat zo'n tussenstekker trekt, zeker als er nog geschakeld wordt ook. (De grootste reguliere pieken ontstaan bij inschakeling. Waar bijv. een simpele ledlamp kortstondig zeer veel kan trekken.) Gaan ze bijvoorbeeld stuk bij kortsluiting? (Die is doorgaans als het goed is ca. 125A.)
ecoGEO 3-12: max output 16KW bij COP 4.6: Dat zou neerkomen op een kleine 3500 W. ( voor het idee, want dit is ongeoorloofd terug rekenen ;) )
Klopt, ongeoorloofd; die berekening is niet spannend. Meest relevant is hoe hij opstart. Staat er bijv. op dat hij een C16 automaat nodig heeft?

[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 22-03-2026 14:16 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 14:17

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Het gaat bij mij ook om een Shelly die tot max 16a zou doen. Heb dezelfde op zowel de droger als de wasmachine (dus allebei 1 ) die hebben me nog nooit problemen gegeven.

[ Voor 47% gewijzigd door Koen Hendriks op 23-03-2026 12:32 ]

• Klaas111
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-06 19:33
@Koen Hendriks Die Shelly geeft je pas problemen als je echt over de 16A gaat.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ja precies, en dat zou die niet moeten redden over een standaard 230v (of er moet een piekspanning storing zijn geweest)

• Klaas111
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-06 19:33
Datasheet ecoGEO adviseert een automaat met C karakteristiek (16A als je een 1 fase machine hebt). Doorgaans hebben Shelly apparaten een overcurrent, overvoltage en overheating beveiliging. Als je de overcurrent op bijv. 15A zet zit je aan de veilige kant lijkt me.

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-07 15:36
Hallo iedereen,

Ik probeer mijn geothermische ecoforest pomp adhv home assistant aan te sturen. Vandaag vond ik de parameters om de DHW setpoint te regelen zodat ik hier mee wat kan spelen om het energieverbruik vooral overdag te verschuiven.

Echter heb ik vandaag ook de koeling aangelegd en zie dat hij altijd "actief" koelt en dus bufferval op 7°C houdt om de ventilo's en VVW koelte te laten verspreiden. Echter kan ik geen register vinden om de pomp op passieve modus te zetten.

Ik kan niet zoals bij de DHW de setpoint gaan instellen want het is een Read only parameter en ik vind geen om te kunnen schrijven. Ik zou met de delta T kunnen spelen maar dat lijkt me eerder een "vuile" oplossing.

Ik heb alles reeds gedaan adhv volgende registers:

https://github.com/jrmno/...s/blob/main/Registers.csv

Anderzijds ben ik wel eens benieuwd wat jullie allemaal sturen op de pomp en waarom?

Graag jullie feedback

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:38
mathiasc schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:12:
Hallo iedereen,

Ik probeer mijn geothermische ecoforest pomp adhv home assistant aan te sturen. Vandaag vond ik de parameters om de DHW setpoint te regelen zodat ik hier mee wat kan spelen om het energieverbruik vooral overdag te verschuiven.

Echter heb ik vandaag ook de koeling aangelegd en zie dat hij altijd "actief" koelt en dus bufferval op 7°C houdt om de ventilo's en VVW koelte te laten verspreiden. Echter kan ik geen register vinden om de pomp op passieve modus te zetten.

Ik kan niet zoals bij de DHW de setpoint gaan instellen want het is een Read only parameter en ik vind geen om te kunnen schrijven. Ik zou met de delta T kunnen spelen maar dat lijkt me eerder een "vuile" oplossing.

Ik heb alles reeds gedaan adhv volgende registers:

https://github.com/jrmno/...s/blob/main/Registers.csv

Anderzijds ben ik wel eens benieuwd wat jullie allemaal sturen op de pomp en waarom?

Graag jullie feedback
Misschien goed om eerst te melden welk exact model je hebt binnen de ecoGEO B/C reeks:
  • B/C 2 → alleen passieve koeling
  • B/C 3 → alleen actieve koeling
  • B/C 4 → combinatie van beide
Als je een B/C 4 hebt, werkt het namelijk net iets anders dan je misschien verwacht. Je kunt daar niet rechtstreeks via één register of instelling kiezen tussen passief of actief koelen. De warmtepomp bepaalt dat zelf op basis van ingestelde temperatuurgrenzen.

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-07 15:36
xavier_82 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:21:
[...]

Misschien goed om eerst te melden welk exact model je hebt binnen de ecoGEO B/C reeks:
  • B/C 2 → alleen passieve koeling
  • B/C 3 → alleen actieve koeling
  • B/C 4 → combinatie van beide
Als je een B/C 4 hebt, werkt het namelijk net iets anders dan je misschien verwacht. Je kunt daar niet rechtstreeks via één register of instelling kiezen tussen passief of actief koelen. De warmtepomp bepaalt dat zelf op basis van ingestelde temperatuurgrenzen.
ik heb een B/C 4 → combinatie van beide.

Ik dacht, als ik de temperatuur in het buffervat verhoog van 7 naar bvb 14 graden (grondtemperatuur) dat hij dan zelf "weet" dat hij de compressor niet moet gebruiken (en dus passief koelt)?

Hoe doe ik dat, of als dat niet kan, hoe kan ik dat bekomen?

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:42

bjp

in mijn ePlucon zijn er 2 temperaturen in te stellen voor actief/passief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc1SenH57OFWykzBps4Jn-FtFoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfGFGnumsi46xd1j2JD8ucdr.png?f=fotoalbum_large

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-07 22:01
Hoi, onze Ecoforest ecogeo B4 9-12KW is lekker aan het (actief)koelen waardoor de temperatuur binnen goed blijft (23 a 24C binnen en buiten tot 38C vandaag) echter krijgen we een klein beetje last van condens op de vloer(tegelvloer) op bepaalde plekken. Nu was dit vorig jaar ook een keer en komt dit omdat er onder het dauwpunt gekoeld wordt, het kan namelijk best vochtig in huis worden met dit weer(we hebben een WTW met enthalpie wisselaar).

De rest van het jaar werkt alles zonder problemen en hebben we geen last van condens. Ik ben dan ook aan het kijken of ik mijn instellingen op de ecoforest zou moeten aanpassen en vraag me af op welke temperatuur jullie vloer koeling ingesteld staat? Hier gaat er 17C door de vloer heen. De instellingen in het service menu zijn als volgt:
  • cooling:
  • -cooling curve:
  • -- dg1 max brine point(toppunt aanvoer): 7.0 c
  • -- dg1 external point(buiten minpunt): 0.0 c
  • -- dg1 range point(buiten voetpunt): 15.0 c
  • -- dg1 min brine point(minpunt aanvoer) 8.0 c
  • -- cooling set temp(aanvoer setpoint koeling): 17.0 c
  • -- cooling hysteresis: 0.2 c
  • - cooling:
  • -- cooling DG1: ON
  • -- cooling DT: 3.0 C
  • - Heatcurve or setpoint:
  • -- Heatcurve or setpoint DG1(stooklijn of vaste waarde): fixed temp(vast temp)
  • - Cooling set temp(vast temp):
  • -- fixed setpoint DG1(vaste setpoint DG1): 18.0C
Ik denk dat ik de "-- cooling set temp(aanvoer setpoint koeling): 17.0 c" zou moeten verhogen naar bv 18C maar wil wel zo laag mogelijk koelen om maximaal effect te hebben. Wat is bij jullie deze waarde? en gebruiken jullie ook de "vaste temp" bij de "stooklijn of vaste waarde" optie?

Daarnaast zou het beste natuurlijk zijn als de warmtepomp zelf naast de ruimte temperatuur ook de ruimte luchtvochtigheid kan meten en hierdoor de temperatuur kan aanpassen zodat deze altijd boven het dauwpunt blijft, is dit toevallig een optie waar iemand mee bekend is? Mijn th touch heeft alleen een temperatuur sensor.

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen of zijn ervaring delen.

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-07 22:53
Ik meet de luchtvochtigheid (en dauwpunt) met een sensor binnen en schrijf deze waarde (+0.5C) naar de modbus registry om condens te voorkomen.

Het is iets waar je een beetje mee kan spelen. Met dit weer en zeker met het weer van vorige week krijg je condens als je koelt met 17 graden. Als je dat niet wilt, moet je de temperatuur verhogen.

• bjp

bjp

idd je moet een beetje boven het dauwpunt blijven - het dauwpunt is te berekenen op basis van temperatuur en luchtvochtigheid.

ik gebruik hiervoor een paar zigbee temp/vocht sensoren in het huis, Home Assistant om dauwpunt per ruimte te berekenen, daar het maximum en een marge bij, en dan schrijven naar de WP.

[ Voor 42% gewijzigd door bjp op 24-06-2026 23:04 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Vaez
  • Laatst online: 27-07 22:01
Ik heb zelf geen modbus aansturing en zie de koelwaarde niet terug via de tech integratie in home assistant(hiermee kan ik de meeste waarde wel aanpassen, de Eplucon integratie is alleen lezen). Maar jullie veranderen deze waarde dus steeds, hebben jullie geen standaard dan op wat die moet staan? Ik heb namelijk geen idee of 17C nou hoog of laag is.

In de ecoforest handleiding kwam ik ook nog tegen: "Note: In units where an UNDERFLOOR HEATING or RADIATOR emission system is selected and a temperature reading and relative humidity terminal is enabled, the anticondensation protection will activate automatically."

Heeft iemand een dergelijke sensor in gebruik? Dit lijkt via mijn th touch niet het geval te zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Vaez op 25-06-2026 22:04 ]

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KmMjXm_OfZmbfUQTmo2y8VvlNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeZCd0gX7CF86BLT1OyKJwUl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVzFP9llB9J8CYr95XAy59h5Tm8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cexFzicweTmeUupj5JmF9mFI.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik werd vanmiddag hier mee begroet

• Zwaan2783
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-07 22:38
Alhoewel dit topic gaat over de Home Assistant integratie van Ecoforest en ik ook wel Homey voorbij zie komen, vroeg ik mij af of er ook ervaring is met het (relatief dom..) aansturen via SG contacten?

Om de Ecoforest in SG2, 3 of 4 modus te zetten.

iemand hier (praktijk)ervaring mee?

• maku65
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-07 16:46
@845 @xavier_82

Ik hoop dat jullie me een zetje in de goede richting kunnen geven.

Ik probeer een Ecoforest C2 1-9 kW (2019, Carel pCOOEM+) via de BMS2-poort uit te lezen met Home Assistant.

Warmtepomp
  • BMS2
  • Protocol: MB Extended
  • Address: 17
  • 19200 baud
  • 8 databits
  • 2 stopbits
  • Geen parity
  • BMS Remote Control: ON
Gateway
  • Elfin EW11
  • TCP Server
  • RTU over TCP
  • 192.168.1.24:8899
Zowel Home Assistant als QModMaster maken probleemloos verbinding met de EW11.

In de EW11-status zie ik dat Modbus-frames naar de seriële poort worden verstuurd (sent bytes lopen op), maar er komt vrijwel niets terug vanaf de warmtepomp.

QModMaster geeft geen timeout meer, maar:
"Read data failed - Error: No error"

Home Assistant blijft de sensor op unavailable houden.

Mijn vragen:
  1. Heeft iemand een Elfin EW11 werkend gekregen met een Ecoforest?
  2. Of gebruiken jullie allemaal een Waveshare RS485-ETH of USB-RS485?
  3. Is er behalve MB Extended, adres 17 en BMS Remote Control nog een instelling in de Carel/Ecoforest nodig?
  4. Ik zie dat jullie een PCOS004850 noemen. Is die noodzakelijk, of communiceren jullie rechtstreeks met de standaard BMS2-aansluiting op de pCOOEM+ controller?
Alle ideeën zijn welkom. Ik heb inmiddels Home Assistant, QModMaster, de EW11-configuratie en de Modbus-instellingen uitgebreid getest, maar ik loop hier vast.

• bjp

bjp

hoe ziet er de verbinding uit fysiek? (foto?)

context: ik zit hier met ESP+RS485 over een shielded ethernet-kabel paar van buitenkant WP tot helemaal erin, dan daarmee de PCO kaart in, en zo de WP in. Het was effe zoeken in het begin met de correcte kabel om het aan de praat te krijgen, een domme twisted pair deed het initieel niet.

[ Voor 76% gewijzigd door bjp op 09-07-2026 16:56 ]

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:38
maku65 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:46:
@845 @xavier_82

Ik hoop dat jullie me een zetje in de goede richting kunnen geven.

Ik probeer een Ecoforest C2 1-9 kW (2019, Carel pCOOEM+) via de BMS2-poort uit te lezen met Home Assistant.

Warmtepomp
  • BMS2
  • Protocol: MB Extended
  • Address: 17
  • 19200 baud
  • 8 databits
  • 2 stopbits
  • Geen parity
  • BMS Remote Control: ON
Gateway
  • Elfin EW11
  • TCP Server
  • RTU over TCP
  • 192.168.1.24:8899
Zowel Home Assistant als QModMaster maken probleemloos verbinding met de EW11.

In de EW11-status zie ik dat Modbus-frames naar de seriële poort worden verstuurd (sent bytes lopen op), maar er komt vrijwel niets terug vanaf de warmtepomp.

QModMaster geeft geen timeout meer, maar:
"Read data failed - Error: No error"

Home Assistant blijft de sensor op unavailable houden.

Mijn vragen:
  1. Heeft iemand een Elfin EW11 werkend gekregen met een Ecoforest?
  2. Of gebruiken jullie allemaal een Waveshare RS485-ETH of USB-RS485?
  3. Is er behalve MB Extended, adres 17 en BMS Remote Control nog een instelling in de Carel/Ecoforest nodig?
  4. Ik zie dat jullie een PCOS004850 noemen. Is die noodzakelijk, of communiceren jullie rechtstreeks met de standaard BMS2-aansluiting op de pCOOEM+ controller?
Alle ideeën zijn welkom. Ik heb inmiddels Home Assistant, QModMaster, de EW11-configuratie en de Modbus-instellingen uitgebreid getest, maar ik loop hier vast.
Als je HA of QModMastar gaat gebruiken, moet de EW11 de gegevens raw doorgeven en niet zelf deze verwerken. In de Serial Port instellingen leest ik dat de CLI op disable moet staan en bij communicatie/protocol instellingen moet bij protocol none staan. En als het goed is zou het moeten werken.

• Leussink
  • Laatst online: 30-07 14:53
Wij hebben sinds kort een Ecoforest bron warmtepomp (ECOGEO B2) in onze nieuwbouwwoning icm vloerkoeling.

We hebben de thermostaten in alle kamers nu op 17 graden staan.

Stop actief koeling staat op 25.1 graden
Stop passief koeling staat op 11 graden

Werkt vloerkoeling goed bij jullie en welke koelinstellingen hebben jullie de warmtepomp staan?

EDIT: Hierbij nog wat meer instellingen:

cooling:
-cooling curve:
-- dg1 max brine point(toppunt aanvoer): 17.3 c
-- dg1 external point(buiten minpunt): 25.8 c
-- dg1 range point(buiten voetpunt): 15.0 c
-- dg1 min brine point(minpunt aanvoer) 17.3 c
-- cooling set temp(aanvoer setpoint koeling): 18.0 c
-- cooling hysteresis: 0.2 c
- cooling:
-- cooling DG1: ON
-- cooling DT: 3.0 C
- Heatcurve or setpoint:
-- Heatcurve or setpoint DG1(stooklijn of vaste waarde): fixed temp(vast temp)
- Cooling set temp(vast temp):
-- fixed setpoint DG1(vaste setpoint DG1): 17.3C

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y4pkcgx4/IMG-8240.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V0fHzG1n/IMG-8241.png

[ Voor 39% gewijzigd door Leussink op 16-07-2026 11:50 ]

• bjp

bjp

Er is iets raar: er komt warmer water uit je WP naar de vloer dan dat er terug van de vloer komt naar je WP.

De bron lijkt OK, zijnde warmer water de grond in dan dat er terug uitkomt.

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-07 06:52

845

bjp schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:28:
Er is iets raar: er komt warmer water uit je WP naar de vloer dan dat er terug van de vloer komt naar je WP.

De bron lijkt OK, zijnde warmer water de grond in dan dat er terug uitkomt.
Volgens mij is dat alleen de eplucon weergave en is het rode aan het aanvoer pijltje verwarrend.

bij mij ziet het er ook zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tItO2IqQJFNM7gBwcq1YKF18-NM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O62DkYe2OIwJC2tZJncjmGP2.png?f=user_large

Het 19.8 graden water gaat het systeem in, 20.9 komt terug.

• Leussink
845 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:54:
[...]

Volgens mij is dat alleen de eplucon weergave en is het rode aan het aanvoer pijltje verwarrend.

[Afbeelding]

Bedankt! Goed om te weten. Hoe zien je koel instellingen er uit en werkt het koelen goed de warme dagen?

• bjp

bjp

845 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding]

je hebt gelijk :) ik kijk meestal in HomeAssistant :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkrMKoS-dxO_ktT1Zb2oFYij7ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoy8ty1evuBquVGbeEJTzvGk.png?f=fotoalbum_large

• Leussink
bjp schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:06:
[...]

je hebt gelijk :) ik kijk meestal in HomeAssistant :D

[Afbeelding]
Gebruik je de modbus integratie? Of die van Koen?

• bjp

bjp

Leussink schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Gebruik je de modbus integratie? Of die van Koen?
modbus.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste